Nieuwe Volkswagen Golf Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.5 TSI | 1.5 eTSI | 1.5 eHybrid | 2.0 TSI GTI | 2.0 TSI R |
---|---|---|---|---|---|
Motortype | 4-cilinder benzine | 4-cilinder benzine met Mild Hybrid | 4-cilinder benzine Plug-in Hybrid | 4-cilinder benzine | 4-cilinder benzine |
Versnellingsbak | 6-versnellingen handgeschakeld | 7-traps DSG | 6-traps DSG | 7-traps DSG | 7-traps DSG |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | 4MOTION vierwielaandrijving |
Transmissie | Handgeschakeld | Automatisch | Automatisch | Automatisch | Automatisch |
Maximaal vermogen | 85 kW (116 pk) of 110 kW (150 pk) | 85 kW (116 pk) of 110 kW (150 pk) | 150 kW (204 pk) of 200 kW (272 pk) | 195 kW (265 pk) | 245 kW (333 pk) |
Maximaal koppel | 220-250 Nm bij 1500-3500 tpm | 220-250 Nm bij 1500-3500 tpm | 250 Nm bij 1500-4000 tpm | 370 Nm bij 1600-4500 tpm | 420 Nm bij 2100-5500 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.5 TSI | 1.5 eTSI | 1.5 eHybrid | 2.0 TSI GTI | 2.0 TSI R |
---|---|---|---|---|---|
Brandstoftype | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 |
Brandstoftank inhoud | 45L (50L voor 150pk versie) | 45L (50L voor 150pk versie) | 45L | 45L | 45L |
Topsnelheid (km/u) | 203-224* | 203-224* | 220-230** | 250 | 270 |
Aanvullende informatie:
Voor 1.5 TSI en eTSI:
- 203 km/u voor 116 pk versie
- 224 km/u voor 150 pk versie
** Voor eHybrid:
- 220 km/h for 204 PS version
- 230 km/u voor GTE 272 pk versie
De eHybrid versies beschikken ook over:
- Batterijcapaciteit: 19,7 kWh
- Elektrisch bereik: tot 142-144 km (204 pk versie)
- Elektrisch bereik: tot 118-128 km (272 pk GTE versie)
- Laadmogelijkheid: AC tot 11 kW en DC tot 40 kW
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES (eHybrid-varianten)
Specificatie | Golf eHybrid (204 pk) | Golf GTE (272 pk) |
---|---|---|
Accutype | Lithium-Ion | Lithium-Ion |
Accucapaciteit (nominaal) | 19,7 kWh | 19,7 kWh |
Accugewicht | 171 kg | 171 kg |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 6-7 g/km | 8 g/km |
Elektrisch bereik (WLTP) | 142-144 km | 118-128 km |
Maximaal DC-laadvermogen | 40 kW | 40 kW |
Maximaal AC-laadvermogen | 11 kW | 11 kW |
AC-laadtijd (0-100% SOC) | 2:30 uur | 2:30 uur |
DC-snelladen (10-80%) | 26 minuten | 26 minuten |
Energieverbruik (WLTP) | 16,8-17,8 kWh/100 km | 16,8-17,8 kWh/100 km |
Standaard laadkabel | Type 2 230V thuislaadkabel: | Type 2 230V thuislaadkabel: |
– Kabellengte | 6 meter | 6 meter |
– Max vermogen | 2,3 kW | 2,3 kW |
– Prijs | โฌ239 | โฌ239 |
Optionele Mode 3 laadkabel | ‘HELICES’ mode 3 kabel: | ‘HELICES’ mode 3 kabel: |
– Kabellengte | 5 meter | 5 meter |
– Max vermogen | 11 kW (3-fase, 20A per fase) | 11 kW (3-fase, 20A per fase) |
– Speciale kenmerken | Vormgeheugenlegering materiaal, keert terug naar originele opgerolde vorm | Vormgeheugenlegering materiaal, keert terug naar originele opgerolde vorm |
– Prijs | โฌ299 | โฌ299 |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Base Golf | Life Edition | eHybrid 50 Edition | R-Line Edition | GTE | GTI | R |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bagageruimte volume | |||||||
– Met achterbank omhoog | 381L | 381L | 381L | 381L | 381L | 381L | 381L |
– Met achterbank neergeklapt | 1.237L | 1.237L | 1.237L | 1.237L | 1.237L | 1.237L | 1.237L |
Achterbank indeling | Basis splitsing | Gedeeld met middenarmsteun & doorlaad | Gedeeld met middenarmsteun & doorlaad | Gedeeld met middenarmsteun & doorlaad | Gedeeld met middenarmsteun & doorlaad | Gedeeld met middenarmsteun & doorlaad | Gedeeld met middenarmsteun & doorlaad |
Type voorstoelen | Basis | Comfort | Ergo-Active (bestuurder) | Sport-comfort | Top-sport | Top-sport | Top-sport |
In hoogte verstelbare stoelen | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Stoelverwarming voor | Nee | Optioneel | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Lendensteun bestuurdersstoel | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Nee | Nee | Ja (met Ergo-Active) | Nee | Nee | Nee | Nee |
Bekleding | ‘Golf’ stof | ‘Life’ stof | ‘Art Velours’ | ‘R-Line’ stof | ‘Scale Paper’ | ‘Scale Paper’ | ‘R’ stof |
Verwarmbaar stuurwiel | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Sfeerverlichting | Nee | 10 kleuren | 10 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren |
Panoramisch schuif-/kanteldak | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Ergo-Active bestuurdersstoel inclusief:
- Elektrische verstelling
- Geheugenfunctie
- Massagefunctie
- Elektrische lendensteunverstelling
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Kenmerken | Base Golf | Life Edition/Oranje Edition | eHybrid 50 Edition | R-Line Edition | GTE/GTI/R |
---|---|---|---|---|---|
Klimaatregeling | Enkelzone Climatronic | Enkelzone Climatronic | Driezone Climatronic | Driezone Climatronic | Driezone Climatronic |
Middenarmsteun | Alleen voor | Alleen voor | Alleen voor | Alleen voor | Alleen voor |
Interieurlijsten | ‘Nature Cross Brushed’ | ‘Nature Cross Brushed’ | ‘Nature Cross Brushed’ | ‘New Brushed Dark Metal’ | ‘Carbon Grey’ |
Hemelkleur | Grijs | Grijs | Grijs | Zwart | Zwart |
USB-poorten | 2x USB-C voor + 2x USB-C achter console | 2x USB-C voor + 2x USB-C achter console | 2x USB-C voor + 2x USB-C achter console | 2x USB-C voor + 2x USB-C achter console | 2x USB-C voor + 2x USB-C achter console |
12V aansluiting | Ja (voor) | Ja (voor) | Ja (voor) | Ja (voor) | Ja (voor) |
Sfeerverlichting | Nee | 10 kleuren instelbaar | 10 kleuren instelbaar | 30 kleuren instelbaar | 30 kleuren instelbaar |
Vloermatten | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter |
Automatisch dimmende binnenspiegel | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Regensensor | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Alle uitvoeringen zijn voorzien van:
- Middenconsole opbergruimte
- Middenarmsteun voor
- Automatische verlichting met ‘Coming home’ en ‘Leaving home’ functie
- Auto Hold functie
- Start/Stop-systeem met remenergie-terugwinning
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.5 TSI (116 pk) | 1.5 eTSI (116 pk) | 1.5 TSI (150 pk) | 1.5 eTSI (150 pk) | 1.5 eHybrid (204 pk) | GTE (272 pk) | GTI (265 pk) | R (333 pk) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijklaar gewicht (kg) | 1.304 | 1.335 | 1.349 | 1.376 | 1.652 | 1.670 | 1.454 | 1.548 |
Maximum toelaatbaar gewicht (kg) | 1.800 | 1.840 | 1.840 | 1.860 | 2.080 | 2.100 | 1.950 | 2.040 |
Max. aanhangergewicht, ongeremd (kg) | 650 | 660 | 670 | 680 | 750 | 750 | 720 | 720 |
Max. aanhangergewicht, geremd (kg) | 1.300 | 1.300 | 1.500 | 1.500 | 1.700 | 1.700 | 1.600 | 1.700 |
Max. kogeldruk (kg) | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Voor-/achteras belasting (kg) | 970/880 | 1.000/890 | 1.000/910 | 1.000/910 | 1.070/1.060 | 1.080/1.070 | 1.070/930 | 1.100/990 |
Specificatie | 1.5 TSI (116 pk) | 1.5 eTSI (116 pk) | 1.5 TSI (150 pk) | 1.5 eTSI (150 pk) | 1.5 eHybrid (204 pk) | GTE (272 pk) | GTI (265 pk) | R (333 pk) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vanaf prijs (โฌ) | 34.990 | 37.490 | 43.990 | 41.490 | 44.490 | 49.990 | 61.990 | 81.990 |
Brandstoftype | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 |
Beschikbare uitvoeringen | Golf, Life Edition, Oranje Edition | Golf, Life Edition, Oranje Edition, R-Line Edition | R-Line Edition | Life Edition, Oranje Edition, R-Line Edition | eHybrid 50 Edition | GTE | GTI | R |
Brandstofverbruik (Gecombineerd l/100km) | 5,4 | 5,2-5,3 | 5,6 | 5,3-5,4 | 0,3 | 0,4 | 7,1 | 8,2 |
Accucapaciteit | – | – | – | – | 19,7 kWh | 19,7 kWh | – | – |
Elektrisch bereik | – | – | – | – | 142-144 km | 118-128 km | – | – |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | 4MOTION vierwielaandrijving |
Transmissie | 6-versnellingen handgeschakeld | 7-traps DSG | 6-versnellingen handgeschakeld | 7-traps DSG | 6-traps DSG | 6-traps DSG | 7-traps DSG | 7-traps DSG |
CO2-uitstoot (g/km) | 122-124 | 119-122 | 128 | 121-123 | 6-7 | 8 | 162 | 186 |
Maximaal vermogen (kW/pk) | 85/116 | 85/116 | 110/150 | 110/150 | 150/204 | 200/272 | 195/265 | 245/333 |
Acceleratie 0-100 km/u (s) | 9,9 | 9,9 | 8,6 | 8,4 | 7,2 | 6,6 | 5,9 | 4,6 |
Maximaal koppel (Nm@tpm) | 220@1.500-3.000 | 220@1.500-3.000 | 250@1.500-3.500 | 250@1.500-3.500 | 250@1.500-4.000 | 250@1.500-4.000 | 370@1.600-4.500 | 420@2.100-5.500 |
Topsnelheid (km/u) | 203 | 203 | 224 | 224 | 220 | 230 | 250 | 270 |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.483 mm |
Breedte (zonder spiegels) | 1.789 mm |
Breedte (met spiegels) | 2.073 mm |
Lengte | 4.282 mm |
Wielbasis | 2.620 mm |
Spoorbreedte voor | 1.534 mm |
Spoorbreedte achter | 1.518 mm |
Draaicirkel | 11,1 m |
Categorie | Golf (Basis) | Life Edition | Oranje Edition | eHybrid 50 Edition | R-Line Edition | GTE | GTI | R |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vanaf prijs (โฌ) | 34.990 | 36.990 | 34.990 | 44.490 | 44.490 | 49.990 | 61.990 | 81.990 |
Exterieur | ||||||||
Velgen | 15-inch staal | 17-inch ‘Nottingham’ lichtmetaal | 18-inch ‘Leeds’ lichtmetaal | 18-inch ‘Leeds’ lichtmetaal | 18-inch ‘York’ lichtmetaal | 17-inch ‘Richmond’ lichtmetaal | 17-inch ‘Richmond’ lichtmetaal | 19-inch ‘Estoril’ lichtmetaal |
Koplampen | LED | LED | LED | LED Plus | LED Plus | LED Matrix IQ.Light | LED Matrix IQ.Light | LED Matrix IQ.Light |
Buitenspiegels | Elektrisch verstelbaar & verwarmd | Elektrisch verstelbaar, verwarmd & inklapbaar | Elektrisch verstelbaar, verwarmd & inklapbaar | Elektrisch verstelbaar, verwarmd & inklapbaar | Elektrisch verstelbaar, verwarmd & inklapbaar | Elektrisch verstelbaar, verwarmd & inklapbaar | Elektrisch verstelbaar, verwarmd & inklapbaar | Elektrisch verstelbaar, verwarmd & inklapbaar |
Getinte ramen | Nee | 65% | 65% | 65% | 65% | 65% | 65% | 65% |
Interieur | ||||||||
Bekleding | ‘Golf’ stof | ‘Life’ stof | ‘Life’ stof | ‘Art Velours’ | ‘R-Line’ stof | ‘Scale Paper’ | ‘Scale Paper’ | ‘R’ stof |
Voorstoelen | Basis | Comfort | Comfort | Ergo-Active | Sport-comfort | Top-sport | Top-sport | Top-sport |
Interieurlijsten | Nature Cross Brushed | Nature Cross Brushed | Nature Cross Brushed | New Brushed Dark Metal | New Brushed Dark Metal | Carbon Grey | Carbon Grey | Carbon Grey |
Klimaatregeling | 1-zone Climatronic | 1-zone Climatronic | 3-zone Climatronic | 3-zone Climatronic | 3-zone Climatronic | 3-zone Climatronic | 3-zone Climatronic | 3-zone Climatronic |
Sfeerverlichting | Nee | 10 kleuren | 10 kleuren | 10 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren |
Verwarmbare stoelen | Nee | Optioneel | Optioneel | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Verwarmbaar stuurwiel | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Technologie & Connectiviteit | ||||||||
Infotainment | Ready to Discover (32,8 cm) | Ready to Discover (32,8 cm) | Ready to Discover (32,8 cm) | Discover Media Nav | Discover Media Nav | Discover Media Nav | Discover Media Nav | Discover Media Nav |
Digitaal instrumentenpaneel | Pro (26 cm) | Pro (26 cm) | Pro (26 cm) | Pro (26 cm) | Pro (26 cm) | Pro (26 cm) | Pro (26 cm) | Pro (26 cm) |
Smartphone-integratie | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect |
Draadloos laden | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Luidsprekers | 6+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 |
Veiligheid & Assistentie | ||||||||
Parkeersensoren | Voor & achter | Voor & achter | Voor & achter | Voor & achter | Voor & achter | Voor & achter | Voor & achter | Voor & achter |
Achteruitrijcamera | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Adaptieve cruisecontrol | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Rijstrookassistent | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Dodehoekassistent | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Travel Assist | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Alarmsysteem | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Aandrijving & Prestaties | ||||||||
Beschikbare motoren | 1.5 TSI 116pk | 1.5 TSI/eTSI 116pk | 1.5 TSI/eTSI 116pk | 1.5 eHybrid 204pk | 1.5 TSI/eTSI 150pk | 1.5 eHybrid 272pk | 2.0 TSI 265pk | 2.0 TSI 333pk |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | 4MOTION |
Transmissie opties | 6-versnellingen handgeschakeld | 6MT/7-traps DSG | 6MT/7-traps DSG | 6-traps DSG | 6MT/7-traps DSG | 6-traps DSG | 7-traps DSG | 7-traps DSG |
Sportonderstel | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Garantie & Service | ||||||||
Garantie | 4 jaar | 4 jaar | 4 jaar | 4 jaar | 4 jaar | 4 jaar | 4 jaar | 4 jaar |
Service-intervallen | 2 jaar/30.000 km | 2 jaar/30.000 km | 2 jaar/30.000 km | 2 jaar/30.000 km | 2 jaar/30.000 km | 2 jaar/30.000 km | 2 jaar/30.000 km | 2 jaar/30.000 km |
Aanvullende Notities:
- Garantie omvat 2 jaar fabrieksgarantie plus 2 jaar verlengde garantie tot 100.000 km
- Alle modellen zijn voorzien van VW Connect Plus-connectiviteitsdiensten
- Alle versies beschikken over Front Assist, een elektronische parkeerrem met Auto Hold
- eHybrid- en GTE-versies ondersteunen AC-laden tot 11 kW en DC-laden tot 40 kW
- Alle prijzen zijn inclusief btw en registratiekosten
Categorie | Item | Specificaties | Prijs (โฌ) | Beschikbaar voor uitvoeringen |
---|---|---|---|---|
Velgen & Banden | ‘Gavia’ Winterwielen 15″ | Zilver, met Continental banden 195/65 HR15 TL 91H | 1.249 | Golf, Life Edition |
‘Gavia’ Winterwielen 16″ | Zilver, met Continental banden 205/55 HR16 TL 91H | 1.489 | Golf, Life Edition, Oranje Edition | |
‘Gavia’ Zomerwielen 17″ | Zilver, met Continental banden 205/50 YR17 TL 93Y | 1.749 | Alle uitvoeringen | |
‘Gavia’ Winterwielen 17″ | Zilver, met Continental banden 205/50 HR17 TL 93H | 1.889 | Alle uitvoeringen | |
‘Gavia’ All-Season wielen 17″ | Zilver, met Continental banden 205/50 WR17 TL 93W | 1.890 | Alle uitvoeringen | |
‘Pretoria’ Zomerwielen 18″ | Zilver, met Continental banden 225/40 YR18 TL 92Y | 2.149 | Alle uitvoeringen behalve basis Golf | |
‘Pretoria’ All-Season wielen 18″ | Zilver, met Continental banden 225/40 YR18 TL 92Y | 2.279 | Alle uitvoeringen behalve basis Golf | |
‘Pretoria’ Zomerwielen 18″ (Zwart) | Glanzend zwart, met Continental banden 225/40 YR18 TL 92Y | 2.149 | Alle uitvoeringen behalve basis Golf | |
Interieur | Eco Lederen Interieur | CO2-neutraal geproduceerd, diverse kleuren beschikbaar | vanaf 1.845 | Alle uitvoeringen |
Stoelverwarming voor | Voor 2 voorstoelen met lederen interieur | 399 | Alle uitvoeringen zonder standaard verwarmde stoelen | |
All-Weather vloermatten | Rubber, 4-delige set | 104 | Alle uitvoeringen | |
Sportpedalen (Handgeschakeld) | Voor handgeschakelde transmissie | 479 | Alle uitvoeringen behalve R-Line/GTI/GTE/R | |
Sportpedalen (DSG) | Voor DSG transmissie | 479 | Alle uitvoeringen behalve R-Line/GTI/GTE/R | |
Kofferbakmat | Voor variabele laadvloer | 74 | Alle uitvoeringen | |
Kofferbakbak | Voor variabele laadvloer | 69 | Alle uitvoeringen | |
Kofferbakbak met verdelers | Met compartimenteringselementen | 164 | Alle uitvoeringen | |
Exterieur | Achterbumper beschermstrip (Staal look) | Geborsteld roestvrij staal look | 299 | Golf, Life Edition, Oranje Edition, eHybrid 50 Edition |
Achterbumper beschermstrip (Zwart) | Zwart | 319 | Golf, Life Edition, Oranje Edition, eHybrid 50 Edition | |
Instaplijst beschermfolie | Zwart/zilver, 4-deurs | 244 | Alle uitvoeringen zonder fabrieksinstaplijsten | |
Zonneschermen | 3-delige set (achterdeuren en ruit) | 179 | Alle uitvoeringen | |
Transport & Reizen | Dakdragers | Zonder dakreling | 299 | Alle uitvoeringen |
Dakkoffer (340L) | Mat zwart, 190 x 75 x 33 cm | 369 | Alle uitvoeringen | |
Dakkoffer (460L) | Glanzend zwart, 230 x 75 x 34 cm | 644 | Alle uitvoeringen | |
Trekhaakbox (300L) | Glanzend zwart, 153 x 55 x 66 cm | 919 | Alle uitvoeringen met trekhaak | |
Inklapbare fietsendrager | Geschikt voor elektrische fietsen (max. 60kg) | 579 | Alle uitvoeringen met trekhaak | |
Laadapparatuur | Type 2 laadkabel | 230V, 2,3kW max, 6m lengte | 239 | eHybrid 50 Edition, GTE |
‘HELICES’ Mode 3 kabel | 11kW, 3-fase, vormgeheugenlegering, 5m | 299 | eHybrid 50 Edition, GTE | |
USB-C naar Lightning kabel | 30 cm lengte | 39 | Alle uitvoeringen |
Pakket naam | Inhoud | Prijs (โฌ) | Beschikbare uitvoeringen | Opmerkingen |
---|---|---|---|---|
Assistance Pakket Plus | โข Travel Assist (incl. Adaptieve cruise control) | 990 | Life Edition, Oranje Edition | Niet voor R-Line Edition, GTE, GTI & R |
โข Side Assist (Dodehoekdetectie) | omdat deze functies standaard zijn | |||
โข 360-graden camera (Area View) | ||||
โข Zij-airbags achter | ||||
โข Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash) | ||||
Multimedia Pakket | โข Navigatie ‘Discover Media’ (32,8 cm) | 840 | Life Edition, Oranje Edition | Standaard op eHybrid 50 Edition, |
โข 6+1 luidsprekers | R-Line Edition, GTE, GTI & R | |||
โข Spraakbediening | ||||
Multimedia Pakket Plus | โข Head-up display | 990 | R-Line Edition, GTE, GTI, R | Beperkt beschikbaar voor |
โข Harman Kardonยฎ premium audiosysteem | eHybrid 50 Edition & GTE | |||
Sport Pakket | โข Dynamic Chassis Control | 790 | eHybrid 50 Edition, R-Line Edition, | Niet beschikbaar met |
โข Rijprofielkeuze | GTE, GTI, R | 1.5 (e)TSI 85 kW | ||
Comfort Pakket | โข Verwarmbare voorstoelen | 440 | Alle uitvoeringen behalve GTE, GTI & R | Standaard op GTE, GTI & R |
โข Verwarmbaar lederen multifunctioneel stuurwiel | ||||
โข Ruitensproeiervloeistof niveau-indicator | ||||
Black Style Pakket | โข Zwarte strip tussen koplampen | 190 | R-Line Edition | |
โข Zwarte spiegelkappen | ||||
Black Style Pakket met IQ.Light | โข LED Matrix koplampen (IQ.Light) | 990 | R-Line Edition | |
โข Dynamische grootlichtassistent | ||||
โข LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers | ||||
โข Verlichte strip tussen koplampen met logo | ||||
โข Zwarte strip tussen koplampen | ||||
โข Zwarte spiegelkappen | ||||
โข Zwarte diffuser achter (GTE) | ||||
Black Edition | โข Zwarte 19-inch ‘Estoril’ lichtmetalen velgen | 890 | R | |
โข Zwarte strip tussen koplampen | ||||
โข Zwarte spiegelkappen | ||||
โข Zwarte VW logo’s voor en achter | ||||
โข Zwarte remklauwen | ||||
โข Zwarte ‘R’ badges op B-stijl |
Aanvullende Opties los verkrijgbaar:
- Drie-zone klimaatregeling (Climatronic): โฌ440
- Getinte achterruiten (65%): โฌ290
- Panoramisch schuifdak: โฌ1.040
- Trekhaak: โฌ790
- Zijairbags achter: โฌ340
- Stalen ruimtebesparend reservewiel: โฌ90 (niet beschikbaar voor eHybrid en GTE)
Is Het De Moeite Waard Om De Volkswagen Golf Te Kopen?
De Volkswagen Golf is al ongeveer vijftig jaar een grote speler in de autowereld. Het heeft een behoorlijke reputatie opgebouwd door constante aanpassingen en upgrades. De nieuwe 8.5 facelift is echt een grote deal voor dit model, vooral omdat hatchbacks momenteel wat moeite hebben met alle aandacht rond SUV’s. Deze tussentijdse update pakt enkele van de klachten over de achtste generatie Golf aan, maar behoudt die kwaliteiten die het gedurende de jaren voor zoveel mensen een voor de hand liggende keuze hebben gemaakt.
Volkswagens aanpak met deze update toont de bereidheid om te luisteren naar feedback van klanten, vooral met betrekking tot de controversiรซle interieurbesturing en het infotainmentsysteem. De veranderingen, hoewel subtiel aan de oppervlakte, vertegenwoordigen betekenisvolle verbeteringen in dagelijks gebruik en technologische integratie. De Golf blijft een unieke positie innemen in de markt, als brug tussen mainstream concurrenten zoals de Ford Focus en premium alternatieven zoals de Mercedes-Benz A-Klasse.
Als we kijken naar de prijzen voor de Golf 2025, begint deze bij ongeveer โฌ34.990 en kan oplopen tot โฌ81.990 voor de topmodellen. Deze prijsstelling plaatst hem in een behoorlijk competitief segment waar een goede prijs-kwaliteitverhouding super belangrijk is. Ook is de eHybrid 50 Edition uitvoering voor 2024 een behoorlijk goede optie, met een solide lijst aan kenmerken zonder de hoge prijskaartjes van de GTI en R-Line versies.
Op de Nederlandse markt ondervindt de Golf sterke concurrentie van zowel traditionele rivalen als opkomende uitdagers, vooral in het geรซlektrificeerde segment. Echter, zijn gebalanceerde benadering van prestaties, comfort en praktisch gebruik blijft aanslaan bij kopers die op zoek zijn naar een verfijnde dagelijkse auto die alles aankan, van stedelijk woon-werkverkeer tot langeafstandsritten.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Golf 2025 onderscheidt zich met zijn brede scala aan aandrijflijnen, ontworpen om aan ieders behoeften en wensen te voldoen. Beginnend met de instap 1.5 TSI die 115 pk levertโzeker, het is prima voor stadsrittenโmaar als je iets opwindenders wilt, is de 150 pk versie waar je moet zijn. Deze kan van 0 naar 100 km/u in ongeveer 8,5 seconden, wat een mooie balans biedt tussen plezier en efficiรซntie.
Volkswagens nieuwste plug-in hybride technologie markeert een significante vooruitgang, waarbij de vorige 1.4-liter motor wordt vervangen door een meer geavanceerde 1.5-liter unit. Combineer dat met de krachtige 19.7 kWh accu, en je hebt een volledig elektrisch bereik tot 88 mijl in het eHybrid model. Niet slecht, toch? De meer sportieve GTE versie kan nog steeds ongeveer 82 mijl halen. Als je het vergelijkt met wat ze eerder hadden, is dat behoorlijke vooruitgang.
De plug-in hybrids laten zien wat Volkswagen kan. De eHybrid levert 150 kW (204 pk), terwijl het GTE model dat verhoogt naar 200 kW (272 pk). Ze mengen elektrische en benzinekracht mooi, met elektrische bereiken tot 144 km voor de eHybrid en 128 km voor de GTE.
Nu, als je van prestaties houdt, is de GTI-variant waar de actie is. Deze heeft een 2.0 TSI motor die 195 kW (265 pk) en 370 Nm koppel levert, waarmee een topsnelheid van 250 km/u mogelijk is. En voor degenen die het ultieme in snelheid willen, verhoogt de R-model’s 2.0 TSI motor dit naar 245 kW (333 pk) en 420 Nm koppel, met een topsnelheid van 270 km/u. Gek, toch?
Wat betreft transmissie-opties probeert VW verschillende bestuurders tevreden te stellen. De handgeschakelde zesversnellingsbak is een genot om te gebruikenโsoepele schakelingen en dat fijne mechanische gevoel trekken je echt aan. De versnellingspook? Hij is dik en heeft een stevig gewicht, waardoor elke schakeling bevredigend aanvoelt. Als automaten meer je ding zijn, is de zeventraps DSG er voor jou, hoewel ik moet toegeven dat deze soms wat traag reageert bij lagere snelheden.
Dan is er nog de mild hybrid technologie, die alleen beschikbaar is met de DSG. Het heeft echte voordelen voor brandstofefficiรซntie, waarbij het brandstofverbruik ongeveer een liter per 100 kilometer verbetert vergeleken met de niet-hybride versies. Dus als je veel kilometers maakt, is het zeker het overwegen waard. En het beste deel? Het werkt stil op de achtergrond, zodat je die klassieke Golf rijervaring niet verliest.
Over het algemeen zijn de prestaties over de hele linie behoorlijk indrukwekkend. Zelfs de basismotoren geven je fatsoenlijke acceleratie voor dagelijks rijden. Neem bijvoorbeeld die 1.5 TSI 150 motorโhij is super flexibel, trekt sterk op vanaf lage toerentallen en houdt alles soepel gedurende het hele bereik. Deze mix van prestaties en efficiรซntie maakt hem geschikt voor allerlei rijomstandigheden.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem in de Golf 2025 laat zien hoe serieus Volkswagen voertuigdynamiek neemt. Weet je, als je het rempedaal indrukt, voelt het gewoon goedโer is deze progressieve touch die het super makkelijk maakt om te controleren hoeveel remkracht je wilt. Dit is vooral merkbaar wanneer je door de stad rijdt; die soepele stops dragen bij aan het comfort van iedereen in de auto.
Nu, over die initiรซle remresponsโdie is goed afgestemd. Het heeft niet dat overgevoelige gevoel dat je soms vindt in sommige van die moderne brake-by-wire systemen. In plaats daarvan krijg je deze geruststellende remkracht, en zelfs als je herhaaldelijk zwaar remt, vervaagt het nauwelijks. Dat is cruciaal, vooral voor een gezinsauto die misschien niet alleen door de kinderen wordt gereden, toch?
Als het gaat om noodremmen, werken de systemen van de Golf perfect samen met de elektronische stabiliteitscontrole, waardoor alles stabiel en op koers blijft. De manier waarop ze samenwerken is behoorlijk indrukwekkend; ze grijpen soepel in wanneer nodig maar voelen niet aan alsof ze de controle overnemen tijdens je normale rijden. Plus, de gewichtsverdeling en ophanging helpen veel bij het stabiel houden van alles, zelfs als de weg niet perfect is.
Het remassistentiesysteem verdient speciale vermelding voor zijn vermogen om noodremsituaties te herkennen en automatisch maximale remkracht toe te passen. Deze functie werkt samen met het forward collision warning systeem om een extra laag veiligheid te bieden. De kalibratie van het systeem vindt een goede balans tussen vroege interventie en het vermijden van valse meldingen.
Als je kijkt naar de hybride versies, is het regeneratieve remsysteem ook goed doordacht. Het schakelt soepel over tussen regeneratief en wrijvingsremmen. Deze naadloze overgang maximaliseert niet alleen de energieterugwinning maar houdt ook dat pedaalgevoel consistent, iets waar hybriden vaak kritiek op krijgen. Het is vooral soepel wanneer je in stop-and-go stadsverkeer zit.
De remhardwareโhet is goed afgestemd op de prestaties van de auto. Je hebt rotors en klauwen die precies de juiste maat hebben, wat je een solide thermische capaciteit geeft voor die pittige ritten. De remblokken vinden ook een mooie balans tussen prestaties en hoeveel stof ze produceren, wat belangrijk is als je wilt dat je lichtmetalen velgen er mooi uit blijven zien.
Besturing En Ophanging
De standaard progressieve besturing biedt een variabele verhouding die directer wordt naarmate de stuurhoek toeneemt. Dit resulteert in verminderde stuurinspanning tijdens parkeermanoeuvres terwijl de stabiliteit bij hogere snelheden behouden blijft. De gewichtsverdeling is bijzonder goed afgewogen en biedt voldoende weerstand voor vertrouwen zonder zwaar aan te voelen.
Als het gaat om de ophanging, worden de dingen wat interessanter. Afhankelijk van wat je kiest, zijn er drie verschillende configuraties. De standaardophanging is eigenlijk behoorlijk indrukwekkendโhet vindt een geweldige balans tussen comfort en controle. Het absorbeert die vervelende oneffenheden in de weg terwijl het de carrosserie onder controle houdt. Als je kiest voor de sportophanging, die de rijhoogte met 15mm verlaagt, krijg je een steviger gevoel dat de handling verbetert. Even een waarschuwing: je zou wel wat rijcomfort kunnen opofferen daarvoor.
Misschien is de meest indrukwekkende optie het Dynamic Chassis Control (DCC) systeem, beschikbaar als een upgrade van โฌ790. Dit adaptieve ophangingssysteem transformeert de rijkwaliteit van de Golf en biedt uitzonderlijk comfort wanneer gewenst, terwijl het strakkere carrosseriecontrole biedt in meer dynamische rijsituaties. Het vermogen van het systeem om zich aan te passen aan verschillende rijomstandigheden maakt het een waardevolle investering voor degenen die zowel comfort als handling waarderen.
De geometrie van de voorwielophanging? Ja, daar hebben ze veel over nagedacht. Het is afgestemd om koppelstuur te verminderen, wat vooral merkbaar is in de krachtigere modellen. Deze aandacht voor detail betekent dat je schone, voorspelbare reacties krijgt wanneer je gas geeft, zelfs als de wegen wat glad zijn. Plus, de multi-link achterwielophanging is nu standaard op alle modellen, wat helpt bij wielcontrole en algehele stabiliteit.
Sprekend over ophanging, de rubbers vinden een zoet punt tussen het isoleren van hobbels en je verbonden houden met de weg. Je merkt dit echt op ruwe oppervlakken; de Golf houdt zich veel beter dan veel concurrenten daar buiten. En hij handelt compressie ook goed af, dus je zult geen harde doorslagen voelen, zelfs niet wanneer de auto volgeladen is.
Als het gaat om rijmodi, veranderen ze serieus hoe de ophanging aanvoeltโvooral met het DCC systeem. Comfort modus is super meegaand voor dagelijks rijden, terwijl Sport modus merkbaar de boel aanspant zonder in een botsbrekende ervaring te veranderen. Dan is er nog de Individual modus, die je in staat stelt instellingen te mixen en matchen. Veel mensen ontdekken dat het combineren van de zachtere ophanging met de sportievere besturing hen het beste van beide werelden geeft.
Welke Banden Gebruikt Het?
De basis Golf komt met 195/65 R15 banden gemonteerd op 15-inch stalen velgen, wat een gebalanceerde combinatie van comfort en efficiรซntie biedt voor alledaagse rijomstandigheden.
De Life Edition upgradet naar grotere 225/45 R17 banden gemonteerd op 17-inch ‘Nottingham’ lichtmetalen velgen. Deze combinatie biedt verbeterde rijeigenschappen terwijl goed rijcomfort behouden blijft. De grotere wieldiameter en het lagere profiel van de band zorgen voor een verbeterde visuele aantrekkingskracht zonder het rijcomfort significant te compromitteren.
Opklimmend naar de Oranje Edition en eHybrid 50 Edition, deze modellen hebben 225/40 R18 banden gemonteerd op 18-inch ‘Leeds’ lichtmetalen velgen. Deze setup levert een dynamischere uitstraling en verbeterde handling-mogelijkheden, passend voor deze premium varianten van het Golf gamma.
De R-Line Edition komt standaard met 225/40 R18 banden gecombineerd met onderscheidende 18-inch ‘York’ lichtmetalen velgen. Deze combinatie benadrukt het sportieve karakter van de R-Line variant terwijl passende prestatiemogelijkheden worden verzekerd.
De prestatiegeoriรซnteerde GTE en GTI modellen zijn uitgerust met 225/45 R17 banden op 17-inch ‘Richmond’ lichtmetalen velgen, die een perfecte balans bieden tussen prestaties en comfort. Deze setup is specifiek afgestemd op de verbeterde prestatiemogelijkheden van deze varianten.
Het topmodel R heeft 235/35 R19 banden gemonteerd op 19-inch ‘Estoril’ lichtmetalen velgen, die maximale grip en prestatiemogelijkheden bieden passend bij deze high-performance variant.
Winterprestaties zijn zorgvuldig overwogen bij de bandenkeuze, met all-season opties beschikbaar die goede prestaties het hele jaar door bieden. Het elektronische stabiliteitscontrolesysteem is goed gekalibreerd om met de standaard bandenspecificaties te werken, wat zorgt voor zelfverzekerde handling in ongunstige omstandigheden. Het gedrag van de auto blijft voorspelbaar, zelfs wanneer de griplimieten worden benaderd.
De rolweerstand van de standaard bandenopties is geoptimaliseerd om indrukwekkende brandstofverbruikscijfers te behalen zonder de gripniveaus significant te compromitteren. Deze aandacht voor efficiรซntie is vooral merkbaar in stadsverkeer, waar de verminderde rolweerstand bijdraagt aan verbeterd brandstofverbruik. De banden tonen ook goede slijtagekemerken, wat redelijke vervangingsintervallen suggereert bij normaal gebruik.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Golf markeert een grote verandering in hoe Volkswagen over design denkt. Het mengt digitale technologie met hoogwaardige materialen, allemaal verpakt in een strakke, moderne uitstraling. Als je naar het dashboard kijkt, zul je merken dat het is ontworpen met horizontale lijnen die een prettig gevoel van ruimte en breedte geven. Plus, die nieuwe getextureerde afwerking op het dashboard, die een beetje lijkt op geborsteld chroom, voegt een vleugje klasse toe en houdt die vervelende vingerafdrukken weg, in tegenstelling tot de glanzende oppervlakken die we in oudere modellen hebben gezien.
Als je kiest voor de hogere uitrustingsniveaus, krijg je dit coole ambient lighting systeem. We hebben het over wel 30 verschillende kleuren! Het is behoorlijk slim hoe je verschillende kleurzones in de cabine kunt instellen. Zodra de zon ondergaat, verandert het de sfeer daar binnen, wat het een vleugje luxe geeft.
Als het gaat om materialen, is er een duidelijk lagensysteem. Je vindt soft-touch materialen op alle plekken die je vaak aanraakt, zoals de dashboardtop, deurpanelen en armsteunenโdeze voelen allemaal aan alsof ze thuishoren in een auto in deze prijsklasse. Zeker, de lagere delen hebben harder plastic, maar ze zijn nog steeds goed getextureerd en lijken behoorlijk duurzaam. En die met vilt beklede deurbakken? Ze laten een niveau van detail zien dat de Golf onderscheidt van zijn concurrenten.
Dan is er het nieuwe 13-inch infotainmentdisplay dat centraal staat. Het heeft een glazen oppervlak dat perfect past bij het digitale instrumentencluster. De manier waarop het licht naar de bestuurder is gekanteld, helpt met de zichtbaarheid. Ze hebben veel van de fysieke knoppen weggelaten, wat het een strakke, moderne look geeft, maar hey, sommige mensen zullen misschien denken dat het bruikbaarheid opoffert voor stijl.
Voor 2025 mixt de VW Golf de dingen op met verschillende interieurontwerpen over de uitrustingsniveaus. Het basismodel komt met gewone ‘Golf’ stoffen bekleding en een lichtgrijze hemelbekleding, maar naarmate je hoger gaat, krijg je luxere opties. De Life Edition voegt 10-kleuren ambientverlichting toe en comfortabelere stoelen, terwijl de eHybrid 50 Edition ‘Art Velours’ bekleding met Ergo-Active stoelen uitrolt. Als je meer van een sportieve uitstraling houdt, heeft de R-Line Edition unieke bekleding en die 30-kleuren ambientverlichting, en dan heb je de GTE en GTI modellen met ‘Scale Paper’ bekleding en top-sportstoelen. Tenslotte voegt het topmodel R zijn eigen speciale ‘R’ bekleding toe met blauwe accenten en unieke cabinedetails. De stoelontwerpen vloeien mee met het algemene thema, wat prettig is.
Het stuurwielontwerp balanceert functionaliteit met esthetiek, met een nieuwe generatie fysieke knoppen die de bruikbaarheid verbeteren zonder het moderne uiterlijk te compromitteren. De lederen wikkel op hogere uitvoeringen voelt premium aan, terwijl het basale met leer omwikkelde stuur ook goede kwaliteit behoudt. De terugkeer naar fysieke knoppen vertegenwoordigt een welkom compromis tussen hedendaags design en praktische bruikbaarheid.
Het design van de klimaatcontrole-interface blijft een gesprekspunt, waarbij de verlichte touch-gevoelige sliders een verbetering vertegenwoordigen ten opzichte van de vorige niet-verlichte versies. Hoewel de esthetiek clean en modern is, blijft het gebrek aan fysieke bediening voor deze veelgebruikte functies de meningen verdelen. De verlichting maakt bediening in het donker significant makkelijker, wat deels tegemoet komt aan eerdere kritiek.
En opbergruimte? Ze hebben er echt over nagedacht. De middenconsole ziet er clean uit maar is ook super praktisch. De aanpasbare bekerhouders zijn een fijne touch, aangezien ze verschillende containerformaten kunnen bevatten zonder de algemene esthetiek te verpesten. Plus, de draadloze oplaadpad heeft een koelventilator, wat een ander slim voorbeeld is van functie die stijl ontmoet. Over het algemeen is het een doordacht en goed geรฏntegreerd design.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieur van de Golf 2025 laat zien hoe Volkswagen zijn klassieke, ingetogen design laat evolueren. Ze hebben de achtste generatie een facelift gegeven die niet alleen oppervlakkig isโhet heeft enkele slimme updates die de auto er frisser uit laten zien terwijl die iconische Golf-look behouden blijft. Aan de voorkant is er wat herontwerp, en ze hebben de ADAS-sensoren verplaatst zodat ze beter opgaan in het geheel.
De verlichting – Volkswagen besteedt hier duidelijk aandacht aan details. Je hebt drie verschillende LED-koplamptopties om uit te kiezen. De basis LED-setup is degelijk voor zichtbaarheid, maar als je voor de LED Plus gaat, krijg je er ook een verlicht frontlogo bij. En voor degenen die het beste van het beste willen, komt het IQ Light matrix LED-systeem met adaptieve functies en dynamische richtingaanwijzers. Het creรซert een opvallende lichtsignatuur die er niet alleen goed uitziet maar ook goed werkt. Plus, duurdere modellen krijgen een coole lichtbalk over de grille die een moderne touch toevoegt.
Een opmerkelijke verandering? Volkswagen heeft de nep-uitlaatsierstukken aan de achterkant weggelaten. Deze zet laat zien dat ze zelfverzekerder worden over eerlijk design. Het resultaat is een veel schonere achterkant, wat veel mensen verfrissend zullen vinden. En die gestapelde LED-achterlichten? Ze werden geรฏntroduceerd met de achtste generatie en helpen de Golf te onderscheiden van eerdere modellen, terwijl die familiegelijkenis behouden blijft.
Qua proporties heeft de Golf nog steeds die uitgebalanceerde look. De sterke C-pilaar is een belangrijk kenmerk, en de algehele vorm behoudt die klassieke, enigszins hoekige uitstraling die we allemaal kennen, wat een geweldige mix is van praktisch nut en stijl. Met een wielbasis en lengte van 4,28 meter past hij precies in de compacte hatchback categorie.
De wielen hebben ook wat updates gezien. Je begint met 15-inch stalen wielen op de basismodellen en kunt helemaal doorgroeien naar 19-inch op de hogere uitvoeringen. De Life Edition uitvoering komt met 17-inch Nottingham wielen, die een mooie balans vinden tussen looks en comfort. Als je iets sportiever wilt, kun je kiezen voor de 18-inch wielen zonder te veel rijcomfort op te offerenโdankzij enkele slimme bandenkeuzes.
Wat betreft lak zijn er enkele spannende nieuwe metallic kleuren om uit te kiezen. Het standaard grijs? Nou, het laat de designelementen van de auto misschien niet zo goed zien als sommige van de fellere kleuren, zoals rood en blauw, die de lijnen van de Golf doen opvallen. En natuurlijk heeft het die klassieke Volkswagen duurzaamheid in de lak, dus het zou mooi moeten blijven over tijd.
Een van de slimme touches is hoe ze de achteruitrijcamera achter het VW-logo hebben geรฏntegreerd. Dit houdt het design strak en helpt ook de lens schoon te houden wanneer het weer niet meewerkt. Plus, dat logo fungeert ook als kofferklepopenerโbest slim, toch?
Het voorbumperontwerp verandert afhankelijk van het uitrustingsniveau, waarbij R-Line modellen een agressievere look hebben. Ze zijn erin geslaagd de frontsensoren veel eleganter te integreren vergeleken met het vorige model, waar ze eigenlijk gewoon in het logo waren geplakt. Nu kun je de verlichte logo-optie hebben terwijl alle assistentiefuncties volledig functioneel blijven. Best een slimme zet!
Comfort En Gemak
Het basismodel bevat essentiรซle voorzieningen zoals een handmatige airconditioning en in hoogte verstelbare voorstoelen, wat basiscomfort voor alle inzittenden garandeert.
Dan is er de Life Edition, die het een stapje hoger tilt met coole upgrades zoals een automatisch dimmende spiegel en een regensensor. Zeker, de klimaatregeling is nog steeds enkelzone, maar hey, het is nu automatisch! Plus, je krijgt draadloos telefoon opladen en betere smartphone-integratie, wat een grote winst is voor iedereen die altijd met zijn telefoon bezig is.
Als je voor de hogere uitvoeringen gaat, ben je in voor een traktatieโvooral met de Ergo-Active bestuurdersstoel in de eHybrid 50 Edition. Deze stoel is behoorlijk fancy, met elektrische verstelling, geheugenstanden, en zelfs een massagefunctie. Perfect voor die lange ritten! En met de driezone automatische klimaatregeling in de hogere uitvoeringen kan iedereen zijn eigen comfortabele temperatuur hebbenโbestuurders, voorpassagiers en mensen achterin.
De GTE, GTI en R modellen tillen het comfort ook een niveau hoger, met verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuurwiel als standaard. Ze hebben ook sportieve stoelen die geweldige zijdelingse steun bieden zonder krap aan te voelen. En ja, de driezone klimaatregeling? Die is ook standaard, waardoor de hele cabine precies de juiste temperatuur houdt.
Elke versie komt met een stijlvolle middenconsole die niet alleen voor de show isโhet is ook praktisch. Je krijgt USB-C poorten (twee voor, twee achter) en een 12-volt aansluiting. De voorarmsteun is comfortabel, en in hogere uitvoeringen krijg je zelfs een achter-middenarmsteun die je doorlaadmogelijkheid geeft voor grotere items.
Wil je meer licht en ventilatie? Het optionele panoramadak is beschikbaar voor alle uitvoeringen, waardoor het interieur nog ruimer aanvoelt terwijl het frisse lucht binnenlaat.
Als het gaat om opbergruimte, laat het cabineontwerp zien dat ze hebben nagedacht over dagelijks gebruik. De deurvakken zijn geweldigโgoed gedimensioneerd en bekleed met vilt om dingen stil te houden. De middenconsole heeft slimme bekerhouders die kunnen worden aangepast voor verschillende maten, zelfs voor die kleinere energiedrankblikjes.
Nu, over de klimaatbedieningโhoewel ze aanraakgevoelig zijn, hebben ze verlichte schuifregelaars toegevoegd om het gebruik in het donker makkelijker te maken. In de hogere uitvoeringen kunnen achterpassagiers hun eigen temperatuur regelen. Het systeem werkt over het algemeen goed, maar ja, je moet misschien wat meer focussen dan als je gewone knoppen had.
Volkswagen heeft het infotainmentsysteem ook veel gebruiksvriendelijker gemaakt met deze update. Het nieuwe 13-inch display is sneller en gebruiksvriendelijker. Plus, je krijgt draadloze Apple CarPlay en Android Auto als standaardfuncties, samen met draadloos telefoon opladen dat je telefoon zelfs koelt tijdens het laden. Ze hebben ook snelkoppelingen toegevoegd voor veelgebruikte functies, wat veel helpt wanneer je went aan de touch-interface.
Het keyless entry en start systeem, standaard op Life Edition uitvoering en hoger, functioneert betrouwbaar en bevat een praktische kofferopening-functie. De elektrische parkeerrem bevat een auto-hold functie die bijzonder nuttig is in stop-start verkeer. De optionele Dynamic Chassis Control (DCC) stelt bestuurders in staat de rijkwaliteit naar hun voorkeur af te stemmen, met een merkbaar verschil tussen comfort- en sportinstellingen.
Zichtbaarheid? Het is over het algemeen behoorlijk goed, dankzij dunne A-stijlen en een klein raam naast de voordeuren dat helpt met dode hoeken. De achteruitrijcamera is standaard en geeft je duidelijke beelden met behulpzame richtlijnen. Als je kiest voor het rondomzicht camerasysteem, maakt het parkeren in krappe plekken een eitje.
Binnen worden geluidsniveaus onder controle gehouden bij stadsnelheden, hoewel je misschien wat windgeruis van de spiegels opmerkt wanneer je snelheid oppikt. De ophanging doet meestal stevig werk bij het gladstrijken van ruwe wegen, vooral als je het adaptieve DCC-systeem hebt. Wat betreft bandengeluid, het varieert met wielmaten, maar de 17-inch wielen raken een zoet punt tussen goede looks en een stille rit.
Het ambient lighting systeem biedt uitgebreide aanpassingsmogelijkheden en helpt een premium atmosfeer te creรซren in donkere omstandigheden. De mogelijkheid om kleuren aan te passen via spraakbesturing voegt een handig tintje toe, hoewel de algemene mogelijkheden van het spraakbesturingssysteem inconsistent kunnen zijn bij meer complexe verzoeken.
Veiligheid En Beveiliging
De Golf 2025 houdt Volkswagens solide veiligheidsreputatie in stand. We bedoelen, het heeft een topklasse vijf-sterren beoordeling van Euro NCAP binnengehaald, met indrukwekkend hoge scores in elke categorie. Dus, wat zit hierachter? Nou, het begint allemaal met een stevig structureel ontwerp en vloeit dan over in een heel pakket geavanceerde rijhulpsystemen die samenwerken om ongelukken te helpen voorkomen en iedereen veilig binnen te houden.
Als het gaat om de standaard veiligheidsuitrusting, heb je automatisch noodremmen met voetgangersdetectie, wat perfect werkt ongeacht de snelheid of situatie. Het is ook behoorlijk slimโdit systeem weet wanneer het moet ingrijpen en helpen zonder de bestuurder gek te maken met valse alarmen. En rijstrookassistentie? Dat is ook standaard. Sommige mensen vinden het misschien wat te opdringerig met zijn standaardinstellingen, maar hey, het is fijn dat je de gevoeligheid kunt aanpassen via het infotainmentsysteem.
Verkeersbordherkenning en snelheidslimietwaarschuwingssystemen zijn geรฏntegreerd in het digitale dashboard, wat duidelijke informatie geeft over huidige snelheidsbeperkingen. Het systeem kan bijzonder behulpzaam zijn bij het rijden in onbekende gebieden, hoewel sommigen de hoorbare waarschuwingen te frequent kunnen vinden. De mogelijkheid om deze waarschuwingen snel aan te passen of uit te schakelen via de nieuwe infotainment-snelkoppelingen demonstreert Volkswagens reactie op gebruikersfeedback.
Dan is er de adaptieve cruise control met semi-autonome rijfunctiesโhet is behoorlijk slim! Dit systeem houdt een constante afstand en handelt stop-and-go verkeer moeiteloos af. Het werkt goed zelfs bij snelwegsnelheden, maar het vraagt wel af en toe om wat stuurinput om de bestuurder betrokken te houden. Het combineren hiervan met rijstrookassistentie zorgt voor een behoorlijk geavanceerde rijervaring, vooral op die lange roadtrips waar je wat wilt ontspannen.
De Matrix LED koplampen, waar gespecificeerd, bieden uitzonderlijke verlichting zonder tegenliggers te verblinden. Het vermogen van het systeem om grootlicht te behouden terwijl delen van het lichtpatroon selectief worden gedimd, demonstreert indrukwekkende technische verfijning. De dynamische lichtshow-functie, hoewel misschien meer over stijl dan substantie, zorgt ervoor dat andere weggebruikers zich goed bewust zijn van de aanwezigheid van het voertuig.
Wat betreft dodehoekmonitoring, het werkt ook goed, met duidelijke waarschuwingen in de zijspiegels. Een mooi detail is dat het even actief blijft nadat je parkeert, waarschuwend voor fietsers of auto’s wanneer je een deur wilt openenโzeker een doordachte toevoeging voor stadsrijden. Plus, de kruisend verkeer waarschuwing bij achteruitrijden geeft je die extra gemoedsrust tijdens het parkeren.
Aan de passieve veiligheidskant ben je gedekt met meerdere airbags, inclusief een centrale airbag tussen de voorstoelen. De stoelen en hoofdsteunen zijn ontworpen om whiplash te helpen verminderen in geval van een aanrijding van achteren, en de carrosseriestructuur heeft kreukelzones gericht op het beschermen van iedereen binnen tijdens verschillende crashscenario’s.
Tot slot is er de noodoproepfunctie die standaard komt. Het neemt automatisch contact op met hulpdiensten als er een ernstige botsing is. Je kunt ook een knop indrukken om het handmatig te activeren als je hulp nodig hebt. Deze functie, samen met het vermogen van de auto om zijn locatie te bepalen, zou het verschil kunnen maken in een lastige situatie.
Hoe Rijdt Het?
De rijdynamiek van de Golf benadrukt wat Volkswagen kan doen als het gaat om chassis-afstemming. Eerlijk gezegd, deze auto gedraagt zich behoorlijk goed op allerlei soorten wegen. Het vindt een mooie balans tussen comfort en controle, dankzij zijn ophangingssysteem. De standaard setup? Die is behoorlijk goed in het opvangen van die stedelijke hobbels terwijl alles stabiel blijft wanneer je de snelweg opgaat.
De besturing – Het is behoorlijk indrukwekkend! Je krijgt dit progressieve systeem dat zijn weerstand natuurlijk aanpast als je versnelt. Voor dagelijks rijden voelt de gewichtsverdeling precies goed, hoewel sommigen zouden kunnen zeggen dat het wat licht is als je het echt wilt pushen in bochten. Als je iets sportiever zoekt, is er een optionele besturingssetup die meer gewicht en snellere reacties toevoegtโzonder dat het nerveus aanvoelt, wat een overwinning is.
Dan is er het Dynamic Chassis Control (DCC) systeem. Als je daarvoor kiest, verandert het het spel. Je kunt de respons van de ophanging aanpassen met een eenvoudige schuifregelaar-interface, waardoor je precies het juiste gevoel kunt vinden voor welke omstandigheden je ook tegenkomt. In Comfort modus ben je mooi geรฏsoleerd van die vervelende wegoneffenheden, terwijl Sport modus de boel aanspant zonder je een tandenklapperende rit te geven.
Als het gaat om rijden met hoge snelheid, houdt de Golf zich echt staande. Hij blijft beheerst zelfs wanneer je op de snelweg cruist, zelfs in lastige omstandigheden. Windgeruis wordt over het algemeen onder controle gehouden, hoewel je misschien wat geruis van de zijspiegels opmerkt wanneer je snel gaat. En sprekend over geluid, het varieert afhankelijk van wielmaat en wegoppervlakโdie 17-inch wielen lijken een mooie balans te vinden tussen er goed uitzien en de boel stil houden binnenin.
Wat handling betreft, kun je erop rekenen dat het voorspelbaar is en je vertrouwen geeft ongeacht de situatie. De elektronische stabiliteitscontrole grijpt soepel in wanneer nodig, maar staat ook een leuke rijervaring toe wanneer de weg zich opent. En de remmen? Ze voelen geweldig aan en presteren consistent, zelfs als je ze op de proef stelt.
In de stad is het behoorlijk makkelijk te manoeuvreren, dankzij de goed gekalibreerde besturing en goede zichtbaarheid. Met een draaicirkel van 11,1 meter is het competitief in zijn klasse, waardoor parkeren en krappe manoeuvres een eitje zijn. Plus, de parkeerassistentiesystemen werken goed om de stress uit die lastige plekken te halen, hoewel de standaard achteruitrijcamera meestal goed genoeg is voor de meeste situaties.
Bij het nemen van bochten wordt de carrosseriecontrole goed beheerd, met nauwelijks roll zelfs wanneer je wat enthousiaster wordt met je rijden. De voorwielaandrijving geeft je voorspelbare handling, en je vindt goede tractie in de meeste omstandigheden. Het XDS elektronische differentieel doet geweldig werk in het beheren van de krachtoverdracht, vooral in de krachtigere modellen.
Al met al laat de rijervaring in de Golf zien hoe ver deze auto is gekomen. Elk onderdeel lijkt soepel samen te werken om een verfijnde en bekwame rit te creรซren. Zijn vermogen om zich aan te passen aan verschillende rijstijlen en omstandigheden terwijl comfort en controle in evenwicht blijven, maakt het een solide keuze voor dagelijks rijden.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De standaard hatchback biedt een solide 381 liter bagageruimte wanneer de achterstoelen omhoog staan. Dat is behoorlijk competitief in zijn klasse, zelfs als het iets minder is dan wat je krijgt bij sommige rivalen, zoals de Skoda Octavia. Maar eerlijk gezegd is de ruimte slim ontworpen en super bruikbaar voor dagelijkse dingen.
De kenmerken van de kofferbakโer is veel gaande dat het echt handig maakt. Je kunt de laadvloer daadwerkelijk op verschillende hoogtes instellen. Sterker nog, wanneer deze op zijn hoogst staat, verwijdert het die vervelende laaddrempel, wat betekent dat het in- en uitschuiven van zware items een eitje is. Plus, wanneer je de vloer verhoogt, creรซert het deze nette verborgen opbergruimte eronder. Perfect voor het wegstoppen van waardevolle spullen of het buiten zicht houden van nooduitrusting, toch?
De aandacht voor detail in het kofferbakontwerp is zichtbaar in verschillende doordachte kenmerken. De hoedenplank, hoewel niet bijzonder makkelijk te verwijderen, kan onder de kofferbakvloer worden opgeborgen wanneer niet nodig. De kofferbakvloer zelf kan rechtop worden gezet, wat handige toegang biedt tot de opbergruimte eronder. Dit slimme ontwerp maakt handsfree toegang mogelijk bij het laden van items in het onderste compartiment.
De kofferbakopening is ook goed doordacht. Met een mooie brede ingang en een lage laaddrempel is het makkelijk om die grote items erin te krijgen. De kofferbak is bijna vierkant, wat maximaliseert hoe je de ruimte kunt gebruiken. En die binnenwanden? Ze zijn bekleed met stevige materialen die goed bestand zouden moeten zijn tegen dagelijkse slijtage, waardoor je spullen veilig blijven.
Er zijn ook wat praktische extra’sโtashaken, een 12V stopcontact, en sjorpunten zijn er allemaal, strategisch geplaatst om het nut te vergroten zonder in de weg te zitten. En als je iets langers vervoert, zoals ski’s of een groot pakket, is de doorlaadfunctie via de centrale armsteun een gamechanger. Je hoeft niet eens de hele achterbank neer te klappen.
Sprekend over stoelen, de standaard 60:40 gedeeld neerklapbare achterstoelen bieden geweldige flexibiliteit. Wanneer je ze neerklapt, liggen ze bijna vlak, wat je een mooie laadruimte geeft zonder veel indringing van de rugleuningen. Plus, er is geen opstapje tussen de kofferbakvloer en de neergeklapte stoelen, dus het inschuiven van lange items is behoorlijk rechttoe rechtaan.
Eรฉn ding om in gedachten te houden is dat als je kijkt naar de plug-in hybride versies, je ongeveer 100 liter kofferbakruimte verliest vanwege waar de accu zit. Dat brengt de ruimte terug naar ongeveer 280 liter, wat iets zou kunnen zijn om over na te denken als je vaak meer bagageruimte nodig hebt. Toch blijft de indeling georganiseerd en praktisch voor dagelijks gebruik.
De plaatsing van de achterlichtclusters is zorgvuldig overwogen om indringing in de kofferbakopening te minimaliseren. Deze ontwerpkeuze, gecombineerd met de goed doordachte kofferbakvorm, betekent dat de Golf een verrassende hoeveelheid vracht kan vervoeren ondanks zijn compacte buitenafmetingen.
Comfort Achterbank
Wanneer je instapt in de achterste rij van de Golf, is het duidelijk dat comfort en praktisch nut bovenaan staan, vooral gezien het een compacte hatchback is. Je hebt hier veel hoofdruimteโeigenlijk is het behoorlijk royaal, zodat zelfs langere mensen, zeg tot 6’2″ (dat is ongeveer 189cm), comfortabel kunnen zitten. Plus, de hemelvoering is ontworpen om de beschikbare ruimte te optimaliseren, en die licht verhoogde zitting? Het geeft je een mooi uitzicht naar voren.
Nu, wat betreft de materialen die achterin gebruikt worden, deze houden gelijke tred met wat je voorin vindt, hoewel je wat kostenbesparende keuzes kunt spotten. Deurpanelen hebben die met vilt beklede vakken net als voorin, wat een mooie touch is voor het verminderen van geluid en het geven van een premium gevoel. Als je voor de hogere uitvoeringen gaat, voegen de microvezel stoelen wat luxe toe zonder in te leveren op duurzaamheid.
Voor degenen die achterin reizen, zijn er wat praktische features. Op de hogere uitvoeringen krijg je dedicated ventilatieroosters, en als je kiest voor driezone klimaatregeling, kunnen die passagiers zelfs zelf de temperatuur regelen. Oh, en laten we de USB-C poorten niet vergetenโomdat we allemaal weten hoe cruciaal het is om apparaten onderweg opgeladen te houden. Ze hebben echt nagedacht over waar ze die poorten moeten plaatsen voor makkelijke toegang.
Wanneer je de middenarmsteun naar beneden klapt, is het behoorlijk comfortabel voor de zijpassagiers. Het heeft bekerhouders, hoewel, even een heads-upโze zijn niet verstelbaar zoals die voorin. Maar de manier waarop het gepositioneerd is geeft fatsoenlijke ondersteuning zonder comfort op te offeren. En als je iets langers moet vervoeren, is er een skiluik in het midden dat van pas komt.
Opbergopties voor degenen achterin laten ook wat slim design zien. De deurvakken kunnen grote waterflessen bevatten, en er zijn ook kaartenvakken op de rugleuningen van de voorstoelen. Een leuk detail zijn de telefoonvakjes hoger op de rugleuningen, wat het super makkelijk maakt om je apparaten te pakken terwijl ze veilig blijven.
Beenruimte in de hatchback versie vertegenwoordigt misschien het meest significante compromis in de packaging van de Golf. Hoewel adequaat voor gemiddeld lange volwassenen achter vergelijkbaar grote voorpassagiers, kunnen langere passagiers de ruimte wat beperkt vinden. Dit is vooral merkbaar wanneer vergeleken met alternatieven met langere wielbasis zoals de Skoda Octavia of Volkswagens eigen Golf Estate.
Je zult een centrale verhoging opmerken van de transmissietunnel, wat de dingen wat oncomfortabel kan maken voor de middelste passagier. Dit is vrij standaard voor dit type voertuig, maar het betekent wel dat de Golf meer geschikt is voor occasionele vijf-passagiers trips dan voor regelmatig gebruik. Dat gezegd hebbende, zijn de buitenste achterstoelen mooi gevormd en ondersteunend, wat ze behoorlijk goed maakt voor langere ritten.
ISOFIX kinderzitbevestigingspunten zijn aanwezig op de buitenste achterstoelen, met duidelijk gemarkeerde toegangspunten die installatie eenvoudig maken. De achterdeuren openen wijd genoeg om gemakkelijke installatie van kinderzitjes mogelijk te maken, hoewel met een achterwaarts gericht zitje geรฏnstalleerd, de ruimte voor de voorpassagier mogelijk wat moet worden ingeleverd. De toevoeging van ISOFIX op de voorpassagiersstoel biedt extra flexibiliteit voor gebruik door gezinnen.
Nieuwe Volkswagen Golf Prijzen
Model & Motorisering | Transmissie | Netto catalogusprijs excl. BTW (โฌ) | BPM bedrag (โฌ) | Fiscale waarde incl. BTW excl. BPM (โฌ) | Consumentenadviesprijs incl. BTW & BPM (โฌ) | COโ-uitstoot (g/km) | Bijtelling |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1.5 TSI 85 kW / 116 pk | |||||||
Golf | Hand-6 | 23.574 | 5.430 | 33.955 | 34.990 | 122 | 22% |
Life Edition | Hand-6 | 24.951 | 5.764 | 35.955 | 36.990 | 124 | 22% |
Oranje Edition | Hand-6 | 23.160 | 5.931 | 33.955 | 34.990 | 125 | 22% |
1.5 eTSI 85 kW / 116 pk | |||||||
Golf | DSG-7 | 26.050 | 4.929 | 36.450 | 37.490 | 119 | 22% |
Life Edition | DSG-7 | 27.565 | 5.096 | 38.450 | 39.490 | 120 | 22% |
Oranje Edition | DSG-7 | 25.774 | 5.263 | 36.450 | 37.490 | 121 | 22% |
R-Line Edition | DSG-7 | 31.421 | 5.430 | 43.450 | 44.490 | 122 | 22% |
1.5 TSI 110 kW / 150 pk | |||||||
R-Line Edition | Hand-6 | 30.184 | 6.432 | 42.955 | 43.990 | 128 | 22% |
1.5 eTSI 110 kW / 150 pk | |||||||
Life Edition | DSG-7 | 29.080 | 5.263 | 40.450 | 41.490 | 121 | 22% |
Oranje Edition | DSG-7 | 27.289 | 5.430 | 38.450 | 39.490 | 122 | 22% |
R-Line Edition | DSG-7 | 32.936 | 5.597 | 45.450 | 46.490 | 123 | 22% |
1.5 eHybrid 150 kW / 204 pk | |||||||
Life Edition | DSG-6 | 32.018 | 168 | 38.910 | 39.990 | 6 | 22% |
eHybrid 50 Edition | DSG-6 | 35.714 | 196 | 43.410 | 44.490 | 7 | 22% |
1.5 eHybrid 200 kW / 272 pk | |||||||
GTE | DSG-6 | 40.236 | 224 | 48.910 | 49.990 | 8 | 22% |
2.0 TSI 195 kW / 265 pk | |||||||
GTI | DSG-7 | 38.637 | 14.204 | 60.955 | 61.990 | 162 | 22% |
2.0 TSI 4MOTION 245 kW / 333 pk | |||||||
R | DSG-7 | 44.277 | 27.380 | 80.955 | 81.990 | 186 | 22% |