In 2024 zag de Nederlandse automarkt een subtiele maar betekenisvolle verschuiving weg van de dominantie van achromatische kleurenโzwart, wit en grijsโnaar een iets levendiger palet. Hoewel deze tinten nog steeds goed zijn voor een overweldigende 76% van alle verkochte auto’s, is hun gezamenlijke aandeel licht gedaald van 77,7% in 2023. Dit markeert het meest kleurrijke autojaar in recent geheugen, wat een evoluerende voorkeur onder autokopers weerspiegelt.
Grijs blijft de onbetwiste leider met 33,2% van de marktโeen stijging van 32% in 2023. Zwart volgt met 25,9%, terwijl wit, ooit een basiskeuze, een opmerkelijke daling heeft gezien naar 16,9% vanaf 19%. Deze daling in wit is een drijvende factor achter de verminderde achromatische dominantie.
Ondertussen blijft blauw heersen als de populairste “echte” kleur, met een marginale stijging naar 11,5% van de verkopen. Rood springt er echter uit als de comebackkleur, stijgend van 4,6% in 2023 naar 5,6% in 2024, waarmee het terugkeert naar pre-2023 niveaus. Ook groen heeft een indrukwekkende stijging doorgemaakt, met een verviervoudiging van zijn aandeel sinds 2020 naar 4,5%.
Aan het andere einde van het spectrum blijven bruin, geel, oranje en paars nichekeuzes, met aandelen onder de 1%. Deze tinten onthullen echter intrigerende trends op merkniveau. Zo was bijvoorbeeld bijna de helft van alle oranje auto’s die in 2024 werden verkocht van Suzuki, terwijl Toyota goed was voor 41% van de paarse auto’s, waaronder modellen zoals de “Deep Amethyst” Toyota C-HR.
Merkdominantie in Kleurkeuzes
Een nadere blik op merkvoorkeuren voegt diepte toe aan deze trends. Volvo domineert in grijs en blauw, met meer dan 16% marktaandeel in beide categorieรซn. Tesla leidt in zwart, wit en rood, waarbij รฉรฉn op de vijf witte auto’s een Tesla is. Toyota en Kia delen het leiderschap in groen, waarbij Toyota een lichte voorsprong heeft met 26,1%.
Voor nichekleuren verslaat Dacia nipt Toyota in bruin, terwijl Peugeot Mazda net voorbijstreeft in geel. Opmerkelijk is dat Suzuki een overweldigend aandeel heeft in oranje voertuigen, terwijl Toyota een vergelijkbare grip houdt op paarse auto’s.