MotorandAutoMotorandAuto
  • Home
  • Autonieuws
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Plug-in Hybride
    • Mild Hybride
  • Web Stories
Search
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
Reading: 2025 Renault 5 E-Tech Elektrisch Specificaties Prijzen en Review
Share
Notification Show More
Font ResizerAa
MotorandAutoMotorandAuto
Font ResizerAa
  • Autonieuws
  • Web Stories
Search
  • Autonieuws
  • Opgeslagen Artikelen
  • Web Stories
  • Over Ons
  • Home Cars
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Mild Hybride
    • Plug-in Hybride
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
ยฉ 2024 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
MotorandAuto > Hatchback > Subcompacte Hatchback > 2025 Renault 5 E-Tech Elektrisch Specificaties Prijzen en Review
ElektrischHatchbackSubcompacte Hatchback

2025 Renault 5 E-Tech Elektrisch Specificaties Prijzen en Review

Motor&Auto Team
Last updated: 21/05/2025 1:52 pm
Motor&Auto Team
Share
2025 Renault 5 E-TECH
2025 Renault 5 E-TECH
Zijaanzicht van de Renault 5 E-TECH
Zijaanzicht van de Renault 5 E-TECH
Achteraanzicht van de Renault 5 E-TECH
Achteraanzicht van de Renault 5 E-TECH
Interieur van de Renault 5 E-TECH
Interieur van de Renault 5 E-TECH
Dashboardindeling van de Renault 5 E-TECH
Dashboardindeling van de Renault 5 E-TECH
Klimaatbedieningspaneel van de Renault 5 E-TECH
Klimaatbedieningspaneel van de Renault 5 E-TECH
Twee USB-C-oplaadpunten en draadloos oplaadpaneel van de Renault 5 E-TECH
Twee USB-C-oplaadpunten en draadloos oplaadpaneel van de Renault 5 E-TECH
Bestuurdersdisplay van de Renault 5 E-TECH
Bestuurdersdisplay van de Renault 5 E-TECH
Infotainmentscherm van de Renault 5 E-TECH met Renault Assistance
Infotainmentscherm van de Renault 5 E-TECH met Renault Assistance
Dashboardindeling en middenconsole van de Renault 5 E-TECH
Dashboardindeling en middenconsole van de Renault 5 E-TECH
Beenruimte achterstoelen van de Renault 5 E-TECH
Beenruimte achterstoelen van de Renault 5 E-TECH
Bagageruimte van de Renault 5 E-TECH
Bagageruimte van de Renault 5 E-TECH
Bagageruimte van de Renault 5 E-TECH met achterstoelen neergeklapt
Bagageruimte van de Renault 5 E-TECH met achterstoelen neergeklapt
List of Images 1/13
2025 Renault 5 E-TECH
Zijaanzicht van de Renault 5 E-TECH
Achteraanzicht van de Renault 5 E-TECH
Interieur van de Renault 5 E-TECH
Dashboardindeling van de Renault 5 E-TECH
Klimaatbedieningspaneel van de Renault 5 E-TECH
Twee USB-C-oplaadpunten en draadloos oplaadpaneel van de Renault 5 E-TECH
Bestuurdersdisplay van de Renault 5 E-TECH
Infotainmentscherm van de Renault 5 E-TECH met Renault Assistance
Dashboardindeling en middenconsole van de Renault 5 E-TECH
Beenruimte achterstoelen van de Renault 5 E-TECH
Bagageruimte van de Renault 5 E-TECH
Bagageruimte van de Renault 5 E-TECH met achterstoelen neergeklapt
2025 Renault 5 E-TECH
2025 Renault 5 E-TECH
2025 Renault 5 E-TECH
Zijaanzicht van de 2025 Renault 5 E-TECH
Zijaanzicht van de Renault 5 E-TECH
Zijaanzicht van de Renault 5 E-TECH
Achteraanzicht van de 2025 Renault 5 E-TECH
Achteraanzicht van de Renault 5 E-TECH
Achteraanzicht van de Renault 5 E-TECH
Interieur van de 2025 Renault 5 E-TECH
Interieur van de Renault 5 E-TECH
Interieur van de Renault 5 E-TECH
Dashboardindeling van de 2025 Renault 5 E-TECH
Dashboardindeling van de Renault 5 E-TECH
Dashboardindeling van de Renault 5 E-TECH
Klimaatbedieningspaneel van de 2025 Renault 5 E-TECH
Klimaatbedieningspaneel van de Renault 5 E-TECH
Klimaatbedieningspaneel van de Renault 5 E-TECH
Twee USB-C-oplaadpunten en draadloos oplaadpaneel van de 2025 Renault 5 E-TECH
Twee USB-C-oplaadpunten en draadloos oplaadpaneel van de Renault 5 E-TECH
Twee USB-C-oplaadpunten en draadloos oplaadpaneel van de Renault 5 E-TECH
Bestuurdersdisplay van de 2025 Renault 5 E-TECH
Bestuurdersdisplay van de Renault 5 E-TECH
Bestuurdersdisplay van de Renault 5 E-TECH
Infotainmentscherm van de 2025 Renault 5 E-TECH met Renault Assistance
Infotainmentscherm van de Renault 5 E-TECH met Renault Assistance
Infotainmentscherm van de Renault 5 E-TECH met Renault Assistance
Dashboardindeling en middenconsole van de 2025 Renault 5 E-TECH
Dashboardindeling en middenconsole van de Renault 5 E-TECH
Dashboardindeling en middenconsole van de Renault 5 E-TECH
Beenruimte achterstoelen van de 2025 Renault 5 E-TECH
Beenruimte achterstoelen van de Renault 5 E-TECH
Beenruimte achterstoelen van de Renault 5 E-TECH
Bagageruimte van de 2025 Renault 5 E-TECH
Bagageruimte van de Renault 5 E-TECH
Bagageruimte van de Renault 5 E-TECH
Bagageruimte van de 2025 Renault 5 E-TECH met achterstoelen neergeklapt
Bagageruimte van de Renault 5 E-TECH met achterstoelen neergeklapt
Bagageruimte van de Renault 5 E-TECH met achterstoelen neergeklapt
SHARE
4.3 Erg Goed
2025 Renault 5
Contents
2025 Renault 5 Specificaties2025 Renault 5 PrizenIs Het De Moeite Waard Om De Renault 5 Te Kopen?Motor, Prestaties En TransmissieHoe Goed Zijn De Remmen?Besturing En OphangingWelke Banden Gebruikt Het?Interieur UiterlijkExterieur UiterlijkComfort En GemakVeiligheid En BeveiligingHoe Rijdt Het?Kofferbakruimte En BruikbaarheidComfort Achterbank

2025 Renault 5 Specificaties

  • KEY SPECS
  • AANDRIJFLIJNEN
  • AFMETINGEN
  • UITVOERINGEN
  • ACCESSOIRES
  • PAKKETTEN
  • KLEUREN

MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie120 pk Urban Range150 pk Comfort Range
MotortypeElektrisch (Synchroonmotor)Elektrisch (Synchroonmotor)
VersnellingsbakAutomatische ReductieAutomatische Reductie
Aandrijvingvoorwielaandrijvingvoorwielaandrijving
TransmissieEnkeltraps reductieEnkeltraps reductie
Max Vermogen90 kW (120 pk)110 kW (150 pk)
Max Koppel225 Nm245 Nm
Motor- en transmissiespecificaties voor de Renault 5

BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificaties120 pk Urban Range150 pk Comfort Range
Brandstoftype:ElektrischElektrisch
Emissienorm:Emissievrij voertuig (ZEV)Emissievrij voertuig (ZEV)
Batterijcapaciteit:40 kWh52 kWh
Batterijgewicht:225 kg300 kg
Topsnelheid:150 km/h150 km/h
Brandstof- en prestatiespecificaties voor de Renault 5

BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie120 pk Urban Range150 pk Comfort Range
BatterijtypeLithium-ionLithium-ion
Batterijcapaciteit (nominaal)40 kWh52 kWh
Batterijgewicht225 kg300 kg
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP)0 g/km0 g/km
Energieverbruik (gecombineerd WLTP)14,5 kWh/km14,9 kWh/km
Elektrische actieradius (WLTP)312 km410 km
Actieradius snelweg190 km245 km
Maximaal DC-laadvermogen80 kW100 kW
Maximaal AC-laadvermogen11 kW11 kW
Boordlader2,3 – 11 kW AC (3-fase)2,3 – 11 kW AC (3-fase)
AC-laadtijd (11 kW tot 100%)Niet gespecificeerd4u45 (10-100%)
DC-snelladen (15-80%)Niet gespecificeerd31 minuten
Batterijgarantie8 jaar of 160.000 km8 jaar of 160.000 km
WarmtepompStandaardStandaard
Standaard laadkabelType 2 Mode 3 ‘Mennekes’ kabel (6,5m)Type 2 Mode 3 ‘Mennekes’ kabel (6,5m)
Optionele laadkabelNoodlaadkabel (max. 2,3kW) voor huishoudelijk stopcontact – optionele accessoireNoodlaadkabel (max. 2,3kW) voor huishoudelijk stopcontact – optionele accessoire
Accu- en laadspecificaties voor de Renault 5

ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

SpecificatieEvolutionTechnoIconic Cinq
Zitplaatsen555
Bagageruimte volume326L (1000L met neergeklapte stoelen)326L (1000L met neergeklapte stoelen)326L (1000L met neergeklapte stoelen)
Achterbank delen60/4060/4060/40
Verstelling voorstoelenBeschikbaar via Winterpakket (โ‚ฌ400)In hoogte verstelbaar (bestuurder)In hoogte verstelbaar (bestuurder & passagier)
In hoogte verstelbare stoelenOptioneel met WinterpakketJa (bestuurder)Ja (beide voorstoelen)
Verwarmde voorstoelenOptioneel met WinterpakketOptioneel met WinterpakketJa
Geventileerde voorstoelenNiet beschikbaarNiet beschikbaarNiet beschikbaar
Verwarming achterbankNiet beschikbaarNiet beschikbaarNiet beschikbaar
RelaxatiefunctieNiet beschikbaarNiet beschikbaarNiet beschikbaar
Lendensteun bestuurdersstoelNeeOptioneel met WinterpakketJa (Elektrisch)
Geheugenstand bestuurdersstoelNiet beschikbaarNiet beschikbaarNiet beschikbaar
BekledingGerecycleerd textiel “gris” met grijze stikselsGerecycleerd textiel “jeans” met grijze stikselsGerecycleerd grijs en geel textiel met gele stiksels
Verwarmd stuurwielNeeOptioneel met WinterpakketJa
SfeerverlichtingSfeerverlichting voorinSfeerverlichting voorinSfeerverlichting voorin
Zitplaatsen- en bagageruimte-informatie uit het document voor de Renault 5 over verschillende uitrustingsniveaus

INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES

FunctieEvolutionTechnoIconic Cinq
Opbergmogelijkheden– Lage middenconsole tussen voorstoelen met open opbergvak– Lage middenconsole tussen voorstoelen met open opbergvak– Lage middenconsole tussen voorstoelen met open opbergvak
USB-poorten2 USB-C (voorin console)2 USB-C (voorin console)2 USB-C (voorin console)
12V-aansluitingVoorVoorVoor
Klimaatregeling– Elektronische klimaatregeling met enkele zone
– Klimaatregeling op afstand via MyRenault-app
– Elektronische klimaatregeling met enkele zone
– Klimaatregeling op afstand via MyRenault-app
– Elektronische klimaatregeling met enkele zone
– Klimaatregeling op afstand via MyRenault-app
Interieurmaterialen– 100% gerecycleerd textiel “gris” met grijze stiksels en oker/zwart textiel– 100% gerecycleerd textiel “jeans” met grijze stiksels en oker/zwart textiel– Gemengd grijs en geel 100% gerecycleerd textiel met gele stiksels / zwart organisch materiaal
Hemelbekleding– Zwart (‘noir’) met blokstructuur– Zwart (‘noir’) met blokstructuur– Zwart (‘noir’) met blokstructuur
Dashboard-elementen– Dashboard in ‘noir titane’ en ‘noir grainรฉ’ met ‘Gris-textile’ inzetstukken– Dashboard-elementen in ‘noir brilliant’– Dashboard met ‘noir brilliant’ met ‘5’ inleg in chroom
Deurpaneel materialen– ‘Gris’ inleg in voordeuren– Niet gespecificeerd– Voordeuren inleg in geel
Sfeerverlichting– Sfeerverlichting voorin– Sfeerverlichting voorin met Renault Multi Senseยฎ– Sfeerverlichting voorin met Renault Multi Senseยฎ
Interieurkenmerken van de Renault 5 per uitvoering

TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie120 pk Urban Range150 pk Comfort Range
Maximaal toegestaan gewicht1920* kg1920 kg
Max. aanhangergewicht (ongeremd)500 kg500 kg
Max. aanhangergewicht (geremd)500 kg500 kg
Max. kogeldruk63 kg63 kg
Max. treingewicht (voertuig + aanhanger)2420 kg2420 kg
Max. dakbelasting––
Trekvermogen en gewichtsspecificaties voor de Renault 5
Specificatie120 pk Urban Range150 pk Comfort Range
Vanaf prijsโ‚ฌ27.990โ‚ฌ32.990
Aandrijving100% Elektrisch100% Elektrisch
Beschikbare uitvoeringenEvolution (โ‚ฌ27.990)
Techno (โ‚ฌ29.990)
Iconic Cinq (โ‚ฌ31.490)
Techno (โ‚ฌ32.990)
Iconic Cinq (โ‚ฌ34.490)
Elektrische actieradius (WLTP gecombineerd)312 km410 km
Snelweg actieradius190 km245 km
Energieverbruik (gecombineerd)14,5 kWh/km14,9 kWh/km
Batterijcapaciteit40 kWh52 kWh
AandrijvingVoorwielaandrijvingVoorwielaandrijving
TransmissieAutomatische reductieAutomatische reductie
CO2-uitstoot0 g/km0 g/km
Maximaal vermogen90 kW (120 pk)110 kW (150 pk)
Acceleratie (0-100 km/u)9,0 seconden8,0 seconden
Maximaal koppel225 Nm245 Nm
Topsnelheid150 km/u150 km/u
DC-snelladen80 kW (15-80% in 31 min)100 kW (15-80% in 31 min)
AC-laden11 kW11 kW
MotortypeElektrisch (Synchroon)Elektrisch (Synchroon)
Standaard uitrusting– Warmtepomp
– Regeneratief remmen (2 niveaus)
– Bi-directioneel laden (V2L)
– Type 2 Mode 3 laden
– Warmtepomp
– Regeneratief remmen (2 niveaus)
– Bi-directioneel laden (V2L)
– Type 2 Mode 3 laden
Vergelijking van de belangrijkste specificaties en kenmerken van de beschikbare aandrijflijnen van de Renault 5, samen met de prijzen
Exterieur Afmetingen
Hoogte1.498 mm
Breedte (zonder spiegels)1.808 mm
Breedte (met spiegels)2.020 mm
Lengte3.922 mm
Wielbasis2.540 mm
Bodemvrijheid145 mm
Draaicirkel (tussen stoepranden)10,3 m
Exterieure afmetingen van de Renault 5
Functie/SpecificatieEvolution (โ‚ฌ27.990)Techno (โ‚ฌ29.990/โ‚ฌ32.990)Iconic Cinq (โ‚ฌ31.490/โ‚ฌ34.490)
Aandrijflijn & Prestaties
Beschikbare motorenAlleen 120 pk120 pk of 150 pk120 pk of 150 pk
Batterij-opties40 kWh40 kWh of 52 kWh40 kWh of 52 kWh
Actieradius (WLTP)312 km (40 kWh)312 km (40 kWh)/410 km (52 kWh)312 km (40 kWh)/410 km (52 kWh)
AC/DC-laden11 kW AC/80 kW DC11 kW AC/80-100 kW DC11 kW AC/80-100 kW DC
Exterieur kenmerken
Wielen18″ met ‘disco’ wieldop18″ ’techno’ lichtmetaal18″ ‘chrono’ lichtmetaal
BuitenspiegelsElektrisch verstelbaar & verwarmdElektrisch verstelbaar, verwarmd & inklapbaarElektrisch verstelbaar, verwarmd & inklapbaar
VerlichtingVolledig LED met dagrijverlichtingLED met micro-optics + Franse vlagLED met micro-optics + Franse vlag
Twee-kleurige lakNiet beschikbaarOptioneel (โ‚ฌ500)Standaard
Privacy glasNiet beschikbaarStandaardStandaard
Laadniveau-indicatorStandaard‘5’ vormig‘5’ vormig
Interieur & Comfort
BekledingGerecycleerd ‘gris’ textielGerecycleerd ‘jeans’ textielGrijs/geel gerecycleerd textiel
KlimaatregelingEnkele zone + warmtepompEnkele zone + warmtepompEnkele zone + warmtepomp
StuurwielSoft-touch synthetischFraganza TEP lederVerwarmd Fraganza TEP leder
StoelverstellingHandmatig basisIn hoogte verstelbare bestuurdersstoelBeide in hoogte verstelbaar + elektrische lendensteun
Verwarmde stoelenOptioneel (Winterpakket)Optioneel (Winterpakket)Standaard
OpbergruimteLage console + open opbergvakLage console + open opbergvakLage console + open opbergvak
Bagageruimte326L/1000L326L/1000L326L/1000L
Technologie
Digitaal instrumentarium7″ TFT10″ TFT10″ TFT
Infotainment10″ OpenR Link10″ OpenR Link + Navigatie10″ OpenR Link + Navigatie
Luidsprekers466
TelefoonintegratieDraadloze Apple CarPlay/AndroidDraadloze Apple CarPlay/Android + GoogleDraadloze Apple CarPlay/Android + Google
Draadloos ladenNiet beschikbaarStandaardStandaard
Multi Sense systeemNiet beschikbaarStandaardStandaard
Veiligheid & ADAS
BasisveiligheidABS, ESC, NoodremABS, ESC, NoodremABS, ESC, Noodrem
RijhulpsystemenRijstrookassistent, Verkeersbordherkenning+ Adaptieve cruise control met Stop & Go+ Easy Park, Dodehoekdetectie
ParkeerhulpAchtersensorenAchteruitrijcamera + sensoren360ยฐ camera + alle sensoren
Optionele pakketten
Winterpakketโ‚ฌ400โ‚ฌ500Standaard
Premium AudioNiet beschikbaarโ‚ฌ600โ‚ฌ600
Geavanceerd rijdenNiet beschikbaarโ‚ฌ850โ‚ฌ500
ParkeerpakketNiet beschikbaarโ‚ฌ350Standaard
Standaarduitrusting
LaadkabelType 2 Mode 3 (6,5m)Type 2 Mode 3 (6,5m)Type 2 Mode 3 (6,5m)
V2L-mogelijkheidOptioneel (3700W)Optioneel (3700W)Optioneel (3700W)
Keyless Entry/StartStandaardStandaardStandaard
USB-poorten2x USB-C2x USB-C2x USB-C
Garantie
Voertuiggarantie2 jaar2 jaar2 jaar
Batterijgarantie8 jaar/160.000 km8 jaar/160.000 km8 jaar/160.000 km
Uitgebreide vergelijkingstabel van uitvoeringen voor de Renault 5
Pakket & InhoudEvolutionTechnoIconic CinqPrijs (excl. BPM, incl. BTW)
Pack WinterOptioneelOptioneelโ€ข
– 6-voudig verstelbare bestuurdersstoelโœ“–โ€ขโ‚ฌ330,58 + โ‚ฌ69,42 BTW
– hoogteverstelling passagiersstoelโœ“–โ€ข(โ‚ฌ400 totaal)
– elektrisch verwarmbare voorstoelenโœ“โœ“โ€ข
– elektrisch verwarmbaar stuurwiel–โœ“โ€ขโ‚ฌ413,22 + โ‚ฌ86,78 BTW
– bestuurdersstoel met elektrisch verstelbare lendensteun–โœ“โ€ข(โ‚ฌ500 totaal)
– in hoogte verstelbare passagiersstoel–โœ“โ€ข
Pack Premium Sound Harman Kardon–OptioneelOptioneelโ‚ฌ495,87 + โ‚ฌ104,13 BTW
(โ‚ฌ600 totaal)
Pack Parking–Optioneelโ€ขโ‚ฌ289,26 + โ‚ฌ60,74 BTW
– full easy park assist met parkeersensoren aan voor- en zijkant–โœ“โ€ข(โ‚ฌ350 totaal)
Pack Geavanceerde Rijassistentie–Optioneel–โ‚ฌ702,48 + โ‚ฌ147,52 BTW
– intelligente adaptieve cruise control–โœ“–(โ‚ฌ850 totaal)
– uitstapwaarschuwing–โœ“–
– actieve rijassistentie–โœ“–
– dodehoekwaarschuwing en rijstrookpreventie–โœ“–
– achteruitrijwaarschuwing met actief noodremsysteem–โœ“–
– full easy park assist met parkeersensoren aan voor- en zijkant–โœ“–
Pack Veiligheid & Geavanceerde Rijassistentie––Optioneelโ‚ฌ413,22 + โ‚ฌ86,78 BTW
– intelligente adaptieve cruise control––โœ“(โ‚ฌ500 totaal)
– uitstapwaarschuwing––โœ“
– actieve rijassistentie––โœ“
– dodehoekwaarschuwing en rijstrookpreventie––โœ“
– achteruitrijwaarschuwing met actief noodremsysteem––โœ“
The Renault 5 Hatchback Pakketten (Note: โ€ข = Available in package)
Renault 5 E-TECH EV Vert Pop Kleur
Vert Pop Kleur
Renault 5 E-TECH EV NOIR ร‰TOILร‰ Kleur
NOIR ร‰TOILร‰ Kleur
Renault 5 E-TECH EV Jaune Pop Kleur
Jaune Pop Kleur
Renault 5 E-TECH EV Bleu Nocturne Kleur
Bleu Nocturne Kleur
Renault 5 E-TECH EV BLANC NACRร‰ Kleur
BLANC NACRร‰ Kleur

2025 Renault 5 Prizen

Uitvoering & AandrijvingNetto Catalogusprijs (โ‚ฌ)BTW (โ‚ฌ)BPM (โ‚ฌ)Fiscale Waarde (โ‚ฌ)Consumentenadviesprijs (โ‚ฌ)Bijtelling vanaf (โ‚ฌ)
120 pk urban range (40 kWh)
Evolution21.676,034.551,97667,0026.895,0027.990,00132,57
Techno23.328,934.899,07667,0028.895,0029.990,00142,43
Iconic Cinq24.568,605.159,40667,0030.395,0031.490,00150,56
150 pk comfort range (52 kWh)
Techno26.380,175.539,830,0031.920,0032.990,00160,89
Iconic Cinq27.619,835.800,170,0033.420,0034.490,00171,06

Is Het De Moeite Waard Om De Renault 5 Te Kopen?

De 2025 Renault 5 is echt een grote stap voor de auto-industrie nu deze overschakelt naar elektrische mobiliteit. Het is als het terugbrengen van een oude favoriet, maar dit keer uitgerust met de nieuwste technologie. En raad eens? Je kunt deze volledig elektrische auto krijgen vanaf slechts โ‚ฌ25.000 voor het basismodel – best cool, toch?

De Nieuw Renault 5 stapt dus in een behoorlijk drukke markt als het gaat om betaalbare elektrische voertuigen, toch? Hij heeft een prijskaartje van โ‚ฌ27.990, wat behoorlijk boven het startpunt van โ‚ฌ23.500 van de Citroรซn รซ-C3 en de Hyundai INSTER ligt. Deze prijs plaatst de R5 in een zoete spot, een soort middenweg zeg maar, tussen de budgetvriendelijke Dacia Spring en de luxere Fiat 500e.

En laten we de concurrentie niet vergeten! Chinese bedrijven maken echt golven in de Europese markt. Neem bijvoorbeeld BYD’s Dolphin en MG’s MG4 EV – ze bieden beiden echt aantrekkelijke deals aan. Plus, de Volkswagen ID.2 komt eraan, die dankzij die degelijke Duitse techniek ook een sterke concurrent lijkt te worden.

Elk van deze concurrenten brengt iets anders naar de tafel. Zo onderscheidt de Hyundai INSTER zich met zijn coole features, zoals een verschuifbare achterbank en zelfs een campingmodus! Het heeft ook geavanceerde veiligheidssystemen, om nog maar te zwijgen over een indrukwekkende actieradius van ongeveer 327 tot 368 kilometer. Behoorlijk indrukwekkend lijstje, vind je niet?

De reis van de R5 begon in 2021 toen ze voor het eerst het concept lieten zien. En eerlijk gezegd is het productiemodel behoorlijk trouw gebleven aan die oorspronkelijke visie. Deze auto is de eerste die is gebouwd op Renaults nieuwe AmpR Small platform, dat voorheen CMF-B EV heette. Het benadrukt echt alle coole vooruitgang die ze hebben geboekt in elektrisch voertuigontwerp.

Als het gaat om waar de Renault 5 past in de markt, hebben ze er echt goed over nagedacht. Het is een solide keuze voor iedereen die wil overstappen van traditionele benzineslurpers of zelfs duurdere elektrische auto’s. Het is als een mooie brug tussen het nostalgische verleden van het bedrijf en zijn stralende toekomst, waarbij retro vibes worden gecombineerd met moderne technologie.

Dit nieuwe model laat ook zien dat Renault serieus investeert in zijn elektrische toekomst. Ze produceren deze in een speciale EV-fabriek in Frankrijk, wat helpt om de kwaliteit hoog te houden terwijl de prijzen concurrerend blijven – dankzij schaalvoordelen.

Qua formaat is hij precies goed ontworpen. Met een lengte van 3,92 meter is hij groter dan de originele Renault 5, maar nog steeds klein genoeg om door de stad te manoeuvreren. Plus, je krijgt meer ruimte binnenin vergeleken met zijn voorganger, wat een win-win situatie is.

Het hele ontwerpidee voor de Renault 5 draait echt om toegankelijkheid en praktisch zijn, maar zonder in te leveren op stijl of technologie. Je ziet dit terug in alles, van de gebruiksvriendelijke interface tot slimme oplaadopties. Het gaat er allemaal om elektrisch rijden makkelijker en aantrekkelijker te maken, toch?

Motor, Prestaties En Transmissie

Laten we het hebben over de Nieuw Renault 5. Hij heeft een aantal aandrijflijnopties die echt inspelen op verschillende mensen en hun budgetten. Als je op zoek bent naar wat meer power, heeft het topmodel een elektromotor die 150 pk levert en is gekoppeld aan een 52-kWh accupakket. Behoorlijk indrukwekkend voor zijn klasse, toch?

De basisoptie levert 120 pk en vindt daarmee een balans tussen prestaties en efficiรซntie. Deze versie behoudt sterke acceleratie-eigenschappen terwijl het mogelijk een iets betere actieradius biedt dan de krachtigere variant.

Beide modellen komen met een transmissie met รฉรฉn versnelling, wat zorgt voor een soepele rit terwijl het vermogen naar de voorwielen wordt gestuurd. De manier waarop ze de transmissie hebben gekalibreerd is ook best slim. Hij is fijnafgesteld om goed te presteren, of je nu door de stad manoeuvreert of op de snelweg rijdt.

Als het gaat om vermogensafgifte, is er behoorlijk aan geschaafd. De gaspedaalrespons varieert met verschillende rijmodi, wat een mooie touch is. In sportmodus voel je die gaspedaalrespons verscherpen en krijg je een boost in vermogen. Schakel over naar eco-modus, en hij focust op efficiรซntie zonder dat de rit sloom aanvoelt.

Deze jongens hebben echt nagedacht over efficiรซntie in de motor- en transmissieopstelling. In de praktijk kun je ongeveer 4,9 mijl per kilowattuur in de stad verwachten en ongeveer 3,9 bij gemengd rijden. Niet slecht, als je het mij vraagt.

En laten we het regeneratieve remsysteem niet vergeten. Het is mooi geรฏntegreerd in de aandrijflijn en biedt verschillende niveaus van energieterugwinning. De standaardmodus geeft je een natuurlijk gevoel bij het vertragen, maar als je overschakelt naar verhoogde regeneratie-modus, kun je bijna genieten van een one-pedal rijervaring – ideaal voor stedelijke omgevingen.

Het thermische beheersysteem voor de aandrijflijn is ook geoptimaliseerd voor verschillende weersomstandigheden. In Nederland bijvoorbeeld hebben ze een warmtepompsysteem opgenomen dat helpt om de actieradius te behouden, zelfs als het buiten koud is.

Wat opladen betreft, ondersteunt het verschillende methoden. Je kunt standaard AC-laden tot 11 kW of kiezen voor snel DC-laden. De Urban Range laadt op van 15% tot 80% in slechts 31 minuten bij gebruik van een 80-kW DC-lader. Ondertussen behoudt de Comfort Range dezelfde oplaadtijd maar accommodeert een grotere accu dankzij zijn 100-kW DC-laadcapaciteit.

Oh, en over dat regeneratief remmen nog een keer – er zijn twee instelbare niveaus. Op deze manier kunnen bestuurders echt profiteren van energieterugwinning tijdens het vertragen. Het is een slimme functie die niet alleen de actieradius verlengt maar ook de efficiรซntie tijdens stadsritten verbetert. Best cool, toch?

Hoe Goed Zijn De Remmen?

Het remsysteem in de Renault 5 Hatchback is een behoorlijke sprong voorwaarts voor elektrische voertuigen. Het heeft deze geavanceerde brake-by-wire opstelling die slim regeneratief en frictieremmen combineert. Hierdoor voelt het rempedaal veel natuurlijker en voorspelbaarder aan dan in veel andere elektrische auto’s.

Wat echt cool is, is hoe de remprestaties zijn fijnafgesteld. Het regeneratieve remsysteem is zo goed gekalibreerd dat het soepele vertraging biedt zonder die vervelende, soms schokkende overgang tussen regeneratief en frictieremmen die je in sommige andere elektrische voertuigen kunt ervaren. Deze soepele rit is vooral merkbaar wanneer je door stadsverkeer navigeert.

Onze meerdere testrijders hebben er een rondje mee gemaakt, en ze zijn allemaal lovend over het pedaalgevoel en de modulatie. Het lijkt solide remkracht te leveren, ongeacht de omstandigheden. Of je nu rustig door licht verkeer rijdt of in een noodgeval hard moet remmen, het systeem houdt zich prima staande.

De brake-by-wire technologie is ontworpen om je deze progressieve weerstand te geven, wat betekent dat je de remmen nauwkeurig kunt controleren, of je nu langzaam loslaat of hard remt. Deze functie maakt het super makkelijk om door stop-and-go verkeer te glijden.

En weet je wat? Voor stedelijk rijden is de B-modus een game changer. Het versterkt het regeneratief remmen wanneer je je voet van het gaspedaal haalt. Natuurlijk geeft het je geen volledig one-pedal rijden, maar het vermindert zeker hoe vaak je het rempedaal moet gebruiken in typische stadsscenario’s.

Ook schittert het remsysteem deels omdat de auto relatief licht is voor een elektrisch voertuig – het 52 kWh model weegt ongeveer 1,9 ton. Dit lichtere gewicht verbetert niet alleen de remprestaties maar vermindert ook de slijtage aan de frictieremmen.

Als het gaat om betrouwbaarheid op lange termijn, is dat een grote focus geweest bij het ontwerpen van het remsysteem. Het regeneratieve remmen is een echte plus omdat het de slijtage aan de traditionele frictieremmen helpt verminderen, wat op termijn lagere onderhoudskosten zou kunnen betekenen.

Tot slot is het systeem voorzien van alle moderne veiligheidsfuncties die je zou verwachten – zoals ABS, EBD en noodremassistentie – allemaal zorgvuldig afgestemd om de unieke dynamiek van een elektrische aandrijflijn te complementeren. Behoorlijk indrukwekkend spul!

Besturing En Ophanging

Interieur van de enault 5 E-TECH
Interieur van de Renault 5 E-TECH

Het besturingssysteem van de Renault 5 is echt doordacht ontworpen om niet alleen het rijden leuk te maken, maar ook super makkelijk, vooral in drukke stedelijke omgevingen. Je hebt deze elektrische stuurbekrachtiging die de mate van assistentie aanpast op basis van je snelheid en de gekozen rijmodus.

Als je met lage snelheden door de stad rijdt, voelt het sturen zo licht als een veertje. Serieus, parkeren en navigeren door die smalle straten? Een makkie! Plus, zijn draaicirkel is slechts 10,3 meter, wat een uitkomst is in krappe parkeerplekken of smalle stadsstraten.

Naarmate je snelheid toeneemt, begint het sturen wat zwaarder aan te voelen, wat je meer feedback en een gevoel van controle geeft, wat behoorlijk geruststellend is als je de snelweg opgaat. En als je een van die bestuurders bent die echt van sportief rijden houdt, voegt de sportmodus wat gewicht toe en vermindert de assistentie, wat de verbinding met de weg verbetert.

De ophanging is ook een slimme mix – een balans tussen comfort en handling. Het heeft een iets stevigere setup die de carrosseriecontrole in toom houdt zonder dat de rit hard aanvoelt. De MacPherson-voorophanging en torsieas achter zijn specifiek afgestemd op het gewicht van de elektrische aandrijflijn, wat een doordachte aanpassing is voor optimale prestaties.

Als het gaat om rijcomfort in de stad, zijn de dempers precies goed afgesteld. Ze vangen die kleine hobbels op als kampioenen terwijl ze rustig blijven over grotere gaten. En laten we die 18-inch wielen niet vergeten – ze zijn standaard op alle modellen en helpen echt bij dat directe stuurgevoel zonder comfort op te offeren.

Dankzij de plaatsing van de accu heeft de auto een laag zwaartepunt, wat geweldig is voor het minimaliseren van overhellen in bochten. Het is behoorlijk indrukwekkend hoe hij zich gedraagt, vooral gezien zijn hogere ontwerp.

Op de snelweg is de stabiliteit verrassend goed voor een auto in dit segment. De ophanging houdt alles stabiel in een rechte lijn en reageert goed wanneer je snel van richting moet veranderen. Zelfs met zijn hogere profiel wordt de windweerstand effectief beheerst.

De bodemvrijheid is ingesteld op 145mm, wat een mooie balans vormt tussen het kunnen aanpakken van stadsstraten en ruwer terrein. Met een wielbasis van 2540mm biedt het fatsoenlijke binnenruimte terwijl het exterieur compact blijft.

De spoorbreedte voor is 1548mm en achter 1532mm, wat echt helpt met stabiliteit en gewichtsverdeling. Deze afmetingen spelen een grote rol in hoe gebalanceerd het voertuig in zijn geheel aanvoelt.

Al met al laat Renault met deze setup zijn kennis van kleine autodynamiek zien. Het onmiddellijke koppel van de elektrische aandrijflijn wordt goed opgevangen door de ophanging, wat torque steer vermindert en de zaken stabiel houdt, zelfs bij hard accelereren. Is dat niet indrukwekkend?

Welke Banden Gebruikt Het?

De Renault 5 Hatchback komt dus uit met alleen 18-inch wielen voor alle uitvoeringen. Het designteam heeft hier echt over nagedacht – het gaat allemaal om die verhoudingen precies goed te krijgen en ervoor te zorgen dat de handling geweldig aanvoelt. Door zich aan deze ene maat te houden, houden ze niet alleen de prestaties consistent over de hele linie, maar maken ze ook het hele productieproces gestroomlijnder.

Laten we het nu over de banden hebben! Ze hebben een specifieke set gekozen die grip en efficiรซntie in balans brengt terwijl ook het comfort in gedachten wordt gehouden. We bedoelen, voor een auto in deze categorie kan een grotere wielmaat echt een verschil maken. Het geeft je die precieze stuurrespons maar houdt nog genoeg zijwandhoogte over voor een comfortabele rit.

Oh, en geluid – super belangrijk! Ze hebben hard gewerkt aan het beheersen van de geluidsniveaus van de banden, met focus op het verminderen van weggeluid dat de cabine kan binnendringen. Dit is vooral cruciaal voor elektrische voertuigen omdat, zonder motorgeluid, bandengeluiden echt kunnen opvallen.

De banden zelf? Wel, ze hebben deze speciale compound gemaakt voor het directe koppel van de elektrische motor. Plus, ze houden de rolweerstand laag om de actieradius te maximaliseren. Het is een slim ontwerp dat prestaties niet opoffert voor efficiรซntie – dat noem je nog eens een win-win!

In plaats van een reservewiel vind je een bandenreparatieset in de standaarduitrusting. Dit helpt het gewicht laag te houden en maakt wat bagageruimte vrij. Past precies in de hele moderne elektrische voertuig vibe.

Je hebt ook een paar verschillende wieldesigns om uit te kiezen, zoals de “Techno,” “Chrono,” en “Disco.” Ze houden allemaal dezelfde afmetingen aan maar brengen verschillende looks naar de tafel. De Chrono heeft bijvoorbeeld enkele coole uurmarker-geรฏnspireerde details die echt opvallen.

Als het gaat om regenachtige dagen, hebben ze behoorlijk wat aandacht besteed aan de bandenkeuze. De rubbersamenstelling en het profielpatroon zijn specifiek ontworpen om grip te houden, zelfs als het wat glad wordt. Dit is super belangrijk omdat, je weet wel, elektrische motoren dat directe koppel leveren, wat soms lastig kan zijn in natte omstandigheden.

En hey, als je ergens woont waar echte winters voorkomen, hebben ze daar ook aan gedacht! De wielkasten zijn zo gemaakt dat winterbanden passen zonder de prestaties te beรฏnvloeden of aanpassingen nodig te hebben. Plus, je kunt all-weather banden krijgen voor een extra โ‚ฌ330,58 (exclusief BTW), wat je meer veelzijdigheid geeft, ongeacht wat het weer je voorschotelt.

Interieur Uiterlijk

Dashboardindeling van de Renault 5 E-TECH
Dashboardindeling van de Renault 5 E-TECH Hatchback
Infotainmentscherm van de Renault 5 E-TECH met Renault Assistance
Infotainmentscherm van de Renault 5 E-TECH Hatchback met Renault Assistance
Bestuurdersdisplay van de Renault 5 E-TECH
Bestuurdersdisplay van de Renault 5 E-TECH Hatchback

Het interieurontwerp van de Renault 5 is echt iets bijzonders. Het mengt op een slimme manier retro vibes met de technologie van vandaag, wat resulteert in een cabine die zowel uniek als uitnodigend aanvoelt. Kijk alleen al naar het dashboard – het heeft dit coole tweelaagse ontwerp met verticale stiksels die knipoogt naar de originele R5, terwijl het nog steeds fris en modern aanvoelt.

Een van de meest opvallende aspecten is hoe ze gerecyclede materialen door het hele interieur hebben gebruikt. De stoelen en het dashboard zijn bekleed met deze denim-stijl stof gemaakt van 100% gerecyclede plastic flessen. Het gaat niet alleen om milieuvriendelijk zijn; het geeft je echt een nette tactiele en visuele ervaring die de Renault 5 onderscheidt van andere auto’s.

Als je voor de Iconic Cinq-uitvoering gaat, ben je in voor een traktatie. Het heeft een hoogwaardige interieurafwerking met een dashboard dat een glanzend chromen ‘5’ inleg heeft en een strakke zwarte afwerking. Plus, je ziet wat gele accenten en unieke bekledingsontwerpen die echt pop geven.

De dual-screen setup is een ander opvallend kenmerk. Er is een 10,1-inch digitaal instrumentencluster (of een 7-inch in het basismodel) gekoppeld aan een 10-inch infotainmentdisplay. Ze zijn beide licht gebogen en naar de bestuurder gericht, wat niet alleen de zichtbaarheid verbetert maar ook dat cockpitgevoel geeft dat rijden leuker maakt.

Verschillende uitvoeringen bieden verschillende kleurenschema’s en materialen. De Techno-uitvoering heeft bijvoorbeeld die coole denim-stijl bekleding, terwijl de Iconic-uitvoering voor meer premium materialen en exclusieve ontwerpen gaat. En laten we de dakbekleding niet vergeten – het heeft dit unieke wafelmotief dat terugverwijst naar de originele Renault 5.

Als het gaat om de deurpanelen, verschillen die ook per uitvoering. De Evolution heeft deze ‘Gris’ inlegstukken in de voordeuren, terwijl de Iconic Cinq zijn eigen onderscheidende gele inlegstukken heeft, die mooi aansluiten bij het algemene thema.

Renault heeft fysieke klimaatregelingen behouden, wat een groot pluspunt is. Het betekent dat je die tactiele feedback krijgt en gemakkelijk dingen kunt aanpassen tijdens het rijden. Dit laat zien dat ze echt prioriteit geven aan gebruikerservaring boven dingen er alleen maar mooi uit laten zien.

Dan is er de versnellingspook. Geรฏnspireerd door luxe lippenstift design, voegt het een unieke flair toe aan het interieur. Natuurlijk moet je misschien even wennen aan waar het geplaatst is, maar het zijn die eigenzinnige elementen die de R5 echt zijn karakter geven.

Sfeerverlichting is een andere doordachte toevoeging, met kleuren die veranderen op basis van rijmodi. Het voegt niet alleen functionaliteit toe maar creรซert ook een fijne sfeer, vooral als je ’s nachts rijdt.

En laten we het over opbergruimte hebben. Ze hebben er duidelijk veel over nagedacht, met een draadloze oplaadpad, verschillende USB-C poorten, en slimme opbergvakken. Oh, en die gekke “baguettehouder”? Het is een speels kenmerk dat de R5 echt laat opvallen in de menigte.

Exterieur Uiterlijk

Het exterieur van de Nieuw Renault 5 is behoorlijk bijzonder – het brengt de klassieke vorm van zijn voorganger echt naar het moderne tijdperk terwijl het ook een volledig elektrische rit is. Aan de voorkant heb je deze unieke vierkante LED-dagrijverlichting en mistlampen die mooi verwijzen naar de rechthoekige koplampen van de originele R5. Het is een doordachte knipoog naar zijn erfgoed en naadloos gemoderniseerd.

Een van de opvallende kenmerken? De laadindicator op de motorkap. Het neemt de oude luchtinlaatplek in en maakt het vandaag nuttig. Die gloeiende “5” is niet alleen voor de show; het is een functioneel detail dat ook een stijlvolle, innovatieve touch toevoegt door je de laadstatus te tonen, wat zowel leuk als handig is.

Als je naar de zijkant kijkt, houdt het de dingen clean en fris, maar geeft nog steeds een knipoog naar de klassieke R5. Die verborgen achterportiergrepen? Slimme zet! Ze helpen die driedeurs look te behouden terwijl je nog steeds het praktische van vijf deuren hebt. En die kleine kick in de achterstijl? Een perfect eerbetoon aan de beroemde R5 Turbo, geweldig.

Als het gaat om kleur, heeft Renault enkele opvallende opties gekozen. De “Pop Green” en “Pop Yellow” zijn echte blikvangers! En het feit dat de groene metallic lak standaard is? Dat laat zien dat Renault je echt een goede deal wil geven zonder te bezuinigen op stijl.

Laten we het hebben over proporties. De standaard 18-inch wielen passen precies goed, en die wielontwerpen, vooral de Chrono-versie met zijn horloge-geรฏnspireerde flair, geven de auto een unieke persoonlijkheid terwijl alles er samenhangend uit blijft zien.

Personalisatie? Oh, er is genoeg! Je kunt dakkleur, stickers en sierdelen mixen en matchen om het je eigen te maken. Er is zelfs een contrasterende strip langs de raamlijn, verkrijgbaar in verschillende kleuren – houd er alleen rekening mee dat de rode niet met elke carrosseriekleur werkt.

Aan de achterkant vind je verticale LED-achterlichten die een eerbetoon brengen aan de originele R5 terwijl ze moderne tech introduceren. Plus, de achterkant is iets breder voor die solide stance, wat een sportieve uitstraling toevoegt geรฏnspireerd door de brede carrosserie van de originele R5 Turbo.

En laten we de verlichting niet vergeten! De manier waarop de richtingaanwijzers animeren en de welkom/tot ziens verlichtingssequenties? Super hightech, en ze versterken echt de moderne vibe terwijl ze die retro charme behouden. Al met al, het is een briljante mix van oud en nieuw.

Comfort En Gemak

Dashboardindeling en middenconsole van de Renault 5 E-TECH
Dashboardindeling en middenconsole van de Renault 5 E-TECH Hatchback
Klimaatbedieningspaneel van de Renault 5 E-TECH
Klimaatbedieningspaneel van de Renault 5 E-TECH Hatchback
Twee USB-C-oplaadpunten en draadloos oplaadpaneel van de Renault 5 E-TECH
Twee USB-C-oplaadpunten en draadloos oplaadpaneel van de Renault 5 E-TECH Hatchback

Als het gaat om comfort, doet de Renault 5 het echt goed met zijn voorstoelen. Ze zijn doordacht ontworpen, en raken precies dat zoete punt tussen ondersteuning en behaaglijkheid. De zachte kussens zijn duidelijk Frans van stijl, maar er is genoeg zijdelingse steun om je vast te houden wanneer je wat sportiever wilt rijden.

De klimaatbeheersing is behoorlijk gebruiksvriendelijk, dankzij fysieke bedieningselementen die het super makkelijk maken om dingen aan te passen tijdens het rijden. Voor modellen die in Nederland worden verkocht, is er zelfs standaard een warmtepomp. Deze handige functie helpt de cabine lekker warm te houden zonder de accu te veel te belasten als het buiten koud wordt.

En oh, het infotainmentsysteem! Het is gebaseerd op Google, wat een grote stap voorwaarts is voor gebruiksgemak. Met intuรฏtieve navigatie en spraakbesturing, plus Google Maps-integratie, krijg je real-time verkeersupdates en info over laadstations. Als je nieuw bent met elektrische voertuigen, is het plannen van je reis een stuk eenvoudiger geworden.

Er is ook een AI virtuele assistent genaamd “Reno.” Je kunt ermee chatten, en het kan verschillende functies van de auto beheren. Het zou soms wat traag kunnen reageren, maar hey, het gebruikt Google’s spraakherkenningsteัhnologie, wat betekent dat er een grote kans is op verbeteringen in de toekomst met updates.

De auto heeft deze dual-screen setup, wat behoorlijk strak is. Het heeft zelfs fysieke volumeknoppen bovenop het display – een mooie mix van moderne looks en praktisch nut, toch? Plus, het bestuurdersdisplay is aanpasbaar en toont belangrijke informatie zonder dat het rommelig aanvoelt.

Een functie die eruit springt is de “My Safety” knop. Het laat bestuurders hun favoriete veiligheidsinstellingen opslaan, wat een grote opluchting is. Niemand vindt het leuk om alles opnieuw te moeten instellen elke keer dat ze in de auto stappen, dus hulde aan Renault voor het nadenken daarover.

Als je in de stad rijdt, zul je zijn compacte formaat en krappe draaicirkel van slechts 10,3 meter geweldig vinden – wat manoeuvreren een makkie maakt. Zicht is goed, maar langere bestuurders zouden zich wat krap kunnen voelen in het kniegebied door het dashboardontwerp.

Opslagoplossingen door de hele cabine zijn goed overdacht, met meerdere USB-C-poorten, een draadloze oplaadpad, en verschillende vakken voor dagelijkse items. De middenconsole heeft een praktische armsteun met extra opbergruimte eronder, hoewel er potentiรซle duurzaamheidsproblemen waren met het armsteunmateriaal.

Nog een coole feature is de Vehicle-to-Load (V2L) capaciteit, waarmee je externe apparaten kunt voeden tot 3,7kW. Vooruitkijkend zal het ook Vehicle-to-Grid (V2G) functionaliteit ondersteunen, wat de R5 een slimme keuze maakt voor de toekomst.

Personalisatie is hier ook een grote zaak – meer dan 104 manieren om je rit te personaliseren! Of het nu gaat om fysieke accessoires of digitale aanpassingen, je kunt de R5 echt je eigen maken.

En vergeet de smartphone-app van Renault niet. Hiermee kun je verschillende functies van het voertuig op afstand monitoren en bedienen, zoals de laadstatus controleren, het klimaat vooraf instellen, en vinden waar je geparkeerd hebt. Plus, het helpt met routeplanning en het vinden van laadstations.

De laadervaring is ook met zorg ontworpen. Er is een verlichte indicator op de motorkap waarmee je de laadvoortgang kunt controleren zonder naar binnen te hoeven springen. Laadtijden zijn ook redelijk, met maximale snelheden van 100kW voor de 52kWh accu en 80kW voor de 40kWh versie. Al met al lijkt het erop dat Renault echt heeft nagedacht om de Renault 5 een solide keuze te maken voor bestuurders.

Veiligheid En Beveiliging

De Renault 5 komt volgestopt met een hele reeks veiligheidsfuncties die niet alleen voldoen aan de huidige normen, maar ook enkele coole innovaties toevoegen. De veiligheidsstructuur maakt gebruik van zijn speciaal gebouwde elektrische platform, waarbij het accupakket wordt geรฏntegreerd om de structurele stijfheid te verhogen.

Als het gaat om actieve veiligheidssystemen, is er adaptieve cruise control en rijstrookassistentie – deze laatste werkt veel beter dan wat je misschien hebt ervaren in oudere Renault-modellen. Ze hebben deze systemen zo fijnafgestemd dat ze je veilig houden zonder opdringerig te zijn.

Nu, over de dodehoekbewaking – dit systeem geeft duidelijke indicatoren in de zijspiegels, en de gevoeligheid is precies goed, zodat je waarschuwingen krijgt zonder gebombardeerd te worden met valse alarmen. Dit is vooral handig, gezien de relatief dikke C-stijlen.

Laten we het hebben over noodremmen. Dankzij het brake-by-wire systeem krijg je snelle responstijden, en de elektromotor helpt met consistent regeneratief remmen. Het systeem is gekalibreerd om voorspelbare reacties te garanderen, of het nu gaat om routinematig rijden of plotselinge stops.

Kinderveiligheid? Ja, dat hebben ze ook goed voor elkaar. Er zijn ISOFIX-bevestigingspunten beschikbaar op beide buitenste achterstoelen en zelfs op de voorpassagiersstoel. Voor kleine gezinnen is het kunnen installeren van kinderzitjes voorin gewoon een echt handige feature.

Wat betreft beveiliging heb je keyless entry en start als standaardfunctie. Renault heeft zijn bekende keycard-systeem verfijnd voor dit model. Plus, er is automatische vergrendeling als je wegloopt, en welkomstverlichting die aangaat als je nadert. Deze doordachte toevoegingen verbeteren zowel het gemak als de gemoedsrust.

Laten we de verlichtingsinstallatie niet vergeten. Het heeft overal LED-technologie, en de patronen voor zowel dagrijverlichting als achterlichten zijn ontworpen om de zichtbaarheid voor anderen op de weg te verbeteren. Oh, en als je kiest voor hogere uitrustingsniveaus, krijg je zelfs automatische grootlichtfunctionaliteit.

De geavanceerde rijhulpfuncties komen met aanpasbare veiligheidsinstellingen. Dit stelt bestuurders in staat om de systemen naar hun voorkeur aan te passen en die voorkeuren op te slaan voor gemakkelijke toegang later. Dit niveau van personalisatie onderstreept Renault’s aandacht voor praktische bruikbaarheid. Dus, al met al, het is een behoorlijk indrukwekkend pakket!

Hoe Rijdt Het?

Rijden in de Renault 5 Hatchback is, nou ja, als duiken in die klassieke Franse vibe – comfort gemengd met een beetje flair. Je voelt echt het directe koppel van de elektromotor, vooral in die 150pk versie. Het is alsof je het pedaal indrukt, en boem! De acceleratie is snel, wat stadsritten super relaxed en leuk maakt.

Als het gaat om door de stad scheuren, dan blinkt deze auto uit. Hij heeft een krappe draaicirkel en super responsieve besturing, en zijn compacte formaat maakt dat hij lijkt gemaakt voor stadsstraten. Zicht is meestal goed, maar let op – de A-stijlen kunnen wat dode hoeken creรซren, afhankelijk van de hoek. Echter, de algemene rijervaring in de stad blijft intuรฏtief en stressvrij.

Op de snelweg laat de Renault 5 een solide chassis zien dat de zaken stabiel houdt bij hogere snelheden. Ja, je vangt misschien wat windgeruis op, vooral bij de zijspiegels, maar het is niet te afleidend. De rit is behoorlijk gebalanceerd – comfortabel maar toch gecontroleerd. Let wel op, de standaard 18-inch wielen kunnen sommige wegvibraties versterken.

Wat cool is, is dat de verschillende rijmodi echt veranderen hoe de auto aanvoelt. In Sport-modus wordt de gasrespons scherper, en het sturen voelt zwaarder aan, wat je dat sportieve randje geeft. Eco-modus? Het draait allemaal om efficiรซntie, en verrassend genoeg voelt de auto helemaal niet traag aan. Dan is er nog de standaardmodus, die een mooie middenweg is als je niet zeker weet wat je wilt.

Als het gaat om praktijkefficiรซntie zijn de cijfers behoorlijk indrukwekkend! In de stad kijk je naar ongeveer 4,9 mijl per kilowattuur, en voor gemengd rijden is het rond de 3,9 mijl per kilowattuur. Dit vertaalt zich naar een praktische actieradius van 170 tot 210 mijl, afhankelijk van omstandigheden en rijgewoonten.

Oh, en laten we het hebben over het brake-by-wire systeem – het is behoorlijk netjes! Het voelt natuurlijk en soepel aan, zonder dat vreemde, grijperige gevoel dat je soms krijgt in elektrische auto’s. De naadloze integratie van regeneratief en frictieremmen draagt bij aan het rijgemak.

De Renault 5 is ook relatief licht voor een elektrische auto, wat hem een wendbaar gevoel geeft. Je kunt hem echt vertrouwen in bochten terwijl je nog steeds geniet van een fatsoenlijk niveau van comfort. Plus, de accuplaatsing houdt het zwaartepunt laag, wat helpt met de carrosserie-rol.

Bestuurdersengagement is ook een sterk punt. De bedieningselementen zitten op een goede plek, en de displays zijn duidelijk. Wees echter voorbereid om te wennen aan de positie van de versnellingspook. Zitcomfort is over het algemeen goed, hoewel langere bestuurders beperkte knieruimte kunnen opmerken door het compacte ontwerp. Over het geheel genomen is het een leuke rit met veel om van te houden!

Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

Bagageruimte van de Renault 5 E-TECH
Bagageruimte van de Renault 5 E-TECH Hatchback
Bagageruimte van de Renault 5 E-TECH met achterstoelen neergeklapt
Bagageruimte van de Renault 5 E-TECH Hatchback met achterstoelen neergeklapt

De Renault 5 heeft een kofferbak met 326 liter laadvolume. Dat is eigenlijk behoorlijk indrukwekkend als je het vergelijkt met concurrenten zoals de Fiat 500e en Mini Electric. De ruimte is over het algemeen goed gevormd voor dagelijkse taken, maar er is deze hoge laaddrempel die het wat lastig kan maken om zwaardere spullen in te laden.

Als je wat beter naar de kofferbak kijkt, vind je handige features zoals boodschappentashaken en een 60/40-split voor de achterbank. Dit betekent dat je eenvoudig de bagageruimte kunt uitbreiden wanneer je dat nodig hebt. De accuplaatsing verhoogt echter wel de laadvloer wat, wat misschien niet ideaal is voor iedereen.

Ze hebben ook nagedacht over het opbergen van laadkabels onder de kofferbakvloer. Dat is geweldig, maar eerlijk gezegd kan het wat onhandig worden om bij die kabels te komen als de kofferbak vol zit. Het is een van die typische compromissen die je ziet in elektrische auto’s waar je niet de gebruikelijke opslag onder de motorkap hebt.

Wat betreft de kofferbakopening, die is behoorlijk breed! Maar die laaddrempelhoogte? Ja, het betekent dat je items behoorlijk moet optillen bij het in- of uitladen. De kofferbakklep gaat hoog genoeg open voor fatsoenlijke toegang, maar als je in een garage met laag plafond staat, wil je misschien wat voorzichtig zijn.

Wanneer je de achterbank neerklapt, krijg je geen perfect vlakke laadvloer, maar het is nog steeds bruikbaar voor langere items. Als we het over lengte hebben, kijk je naar ongeveer 125 centimeter (of 49 inch) van achter naar de voorstoelen met die stoelen naar beneden.

Natuurlijk is de kofferbakcapaciteit competitief, maar het zou zeker beter kunnen met een lagere laaddrempel en misschien een slimmere manier om die laadkabels op te bergen. Toch, gezien het compacte formaat van het voertuig, zijn die compromissen wel te begrijpen.

Oh, en laten we de afwezigheid van een voorklep (sommigen noemen het een frunk) niet vergeten. Renault heeft die ruimte gevuld met elektrische componenten en de standaard 12V accu. Het is een slimme keuze die helpt om de passagiersruimte te maximaliseren in deze compacte auto.

Over het geheel genomen laat de bagageruimte zien dat Renault echt begrijpt waar stedelijk leven om draait. Het is goed genoeg voor wekelijkse boodschappen of een weekendje weg voor twee. Maar als je een familie bent die een langere reis plant, vind je het misschien wat krap.

Comfort Achterbank

Beenruimte achterstoelen van de Renault 5 E-TECH
Beenruimte achterstoelen van de Renault 5 E-TECH

De achterpassagiersruimte in de Renault 5 laat echt zijn stedelijke ontwerpvibe zien. Je kunt zien dat er wat compromissen zijn gemaakt om de buitenafmetingen mooi en compact te houden. Maar hey, de vijfdeurs layout maakt in- en uitstappen makkelijker, ook al kunnen die hoog geplaatste deurgrepen wat lastig zijn voor kortere mensen.

Verrassend genoeg is er fatsoenlijke hoofdruimte achterin, dankzij het hoge dak van de auto. Plus, dat coole wafelmotief in de hemelbekleding? Het voegt een mooie touch toe! Aan de andere kant kan de beenruimte wat krap aanvoelen, vooral als je langere bestuurders voorin hebt. En, er is niet veel ruimte voor je voeten onder de stoelen.

Nu, de achterbank is best comfortabel voor korte ritten – goede kussens en een rugleuning die in een fijne hoek staat. Maar als je in het midden zit, is het zeker niet de beste plek. Dus, om praktische redenen wil je de R5 misschien meer zien als een vierzitter, ook al heeft hij technisch gezien vijf gordels.

Als het gaat om kinderzitjes, heeft Renault goed werk geleverd. De ISOFIX-punten op de buitenste zitplaatsen zijn makkelijk te bereiken, en de deuren gaan wijd genoeg open om die autostoeltjes erin te krijgen. Wees alleen voorbereid op wat extra inspanning met die hoge drempel!

Voorzieningen voor achterpassagiers zijn vrij basic – geen USB-poorten of ventilatieroosters te vinden. Je krijgt wel wat stoelzakken voor opbergruimte, maar dat is het wel zo’n beetje. Dit is vrij standaard voor dit soort auto.

Een mooi kenmerk is de vlakke vloer, dankzij het elektrische platform. Het geeft de middelste passagier wat meer ruimte voor hun voeten. Maar, laten we eerlijk zijn, met de beperkte breedte is het plaatsen van drie volwassenen achterin alleen ideaal voor korte ritjes of als je kinderen bij je hebt.

Zicht vanaf de achterbank is eigenlijk best goed; die grote zijramen helpen echt. Houd er alleen rekening mee dat de oplopende raamlijn het zicht voor kleinere passagiers kan blokkeren. Ondertussen zorgen de lichte materialen die voor het interieur zijn gebruikt ervoor dat de ruimte opener aanvoelt en minder krap lijkt.

Al met al is de achterbank het beste voor volwassenen af en toe of kinderen op regelmatige basis. Het past echt bij de vibe van een stadsauto in plaats van een gezinsvoertuig bedoeld voor lange roadtrips.

2025 Renault 5
Erg Goed 4.3
Rijdynamiek 4.4 out of 5
Besturing & Wegligging 4.3 out of 5
Features & Styling 4.6 out of 5
Comfort 3.5 out of 5
Veiligheid 4.3 out of 5
Prijs-kwaliteitverhouding 4.6 out of 5
Bereik & Laden 4.3 out of 5
Good Stuff Onderscheidend retro-modern design dat aandacht trekt Aanpasbare buitenkant met 104 verschillende personalisatie-opties Beschikbaar in two-tone kleurencombinaties Standaard 18-inch wielen voor alle uitvoeringen Verlichte '5' op motorkap fungeert ook als laadindicator Google-gebaseerd navigatiesysteem met ingebouwde laadroute-planning Standaard warmtepomp Fysieke klimaatregelingsknoppen Aanpasbare bestuurdersprofielen voor veiligheidsinstellingen Concurrerende vanafprijs rond โ‚ฌ27.990 Meerdere ISOFIX-bevestigingspunten (inclusief voorpassagiersstoel) Volledig diervrije interieurmaterialen Opbergruimte voor laadkabel onder vloer 500kg trekvermogen (ongebruikelijk voor dit segment) Gratis metallic lak op basismodel (Pop Green) Responsieve besturing Progressief remgevoel met goed geรฏntegreerde regeneratie Degelijke acceleratie (0-100 km/u in 8 seconden voor topuitvoering) Laag zwaartepunt bevordert weggedrag
Bad Stuff Beperkte beenruimte achterin, vooral achter langere bestuurders Krappe voetruimte op achterbank Sommige harde kunststoffen op zichtbare plekken Hoge tildrempel kofferbak bemoeilijkt laden van zware voorwerpen Geen opbergruimte onder voorklep Beperkte opbergmogelijkheden achterin (geen bekerhouders of deurvakken) Enige carrosseriehelling in bochten Geen one-pedal rijmogelijkheid Merkbaar windgeruis bij hogere snelheden Geen Park-stand op versnellingspook (vereist neutraal + handrem) Onhandig geplaatste volumeknoppen Hoog geplaatste achterportiergrepen, mogelijk lastig voor kinderen Veel gewenste styling-elementen alleen op duurdere uitvoeringen Basismodel beperkt tot 40kWh accu Sommige uitvoeringsspecifieke features niet los verkrijgbaar Instapmodel heeft kleiner 7-inch bestuurdersdisplay Beperkte kleurkeuze (vijf opties) Toegang tot kabelopbergruimte geblokkeerd bij gevulde kofferbak Beperkt zicht naar achteren door design-elementen
Summary
De Nieuwe Renault 5 E-TECH vormt een overtuigende combinatie van retro-charme en moderne elektrische technologie, en positioneert zich succesvol als een aantrekkelijk instapmodel in de EV-markt. Voor stadsbewoners en degenen die op zoek zijn naar een stijlvolle tweede auto, biedt de basis 40 kWh versie (โ‚ฌ27.990) voldoende bereik en functies voor dagelijks stadsgebruik. Kopers die regelmatig langere ritten plannen, doen er echter verstandig aan de 52 kWh variant (vanaf โ‚ฌ32.990) te overwegen met zijn grotere bereik en snellere laadmogelijkheden. De Techno-uitvoering (โ‚ฌ29.990/โ‚ฌ32.990) biedt de beste prijs-kwaliteitverhouding, met essentiรซle features zoals het 10-inch display, Google-navigatie en adaptieve cruisecontrol zonder de premium prijs van de Iconic Cinq. Stijlbewuste kopers zullen de extra design-elementen van de Iconic-uitvoering echter mogelijk aantrekkelijk vinden, ondanks de hogere kosten. (Belangrijke overwegingen voor kopers): * Alleen stadsgebruik: 40 kWh Evolution of Techno-uitvoering volstaat. * Regelmatige langere ritten: 52 kWh versie aanbevolen. * Gezinsgebruik: Houd rekening met beperkte achterruimte en hoge tildrempel kofferbak. * Tech-liefhebbers: Techno-uitvoering biedt beste functie-prijsverhouding. * Stijl-georiรซnteerd: Iconic Cinq biedt maximale personalisatie. De Renault 5 excelleert als karaktervolle stads-EV met goede technologie-integratie en een betrokken rijdynamiek. Hoewel de R5 beperkingen kent qua achterruimte en laadsnelheden, maken zijn concurrerende prijsstelling, onderscheidende design en praktische bereik hem tot een sterke kanshebber in het compacte EV-segment. Hij is vooral geschikt voor stadsprofessionals, kleine gezinnen of als stijlvolle tweede auto. Voor de beste prijs-kwaliteitverhouding raden we de Techno-uitvoering met de 52 kWh accu (โ‚ฌ32.990) aan, aangezien deze bereik, prestaties en features in balans brengt. Gebruikers die alleen in de stad rijden kunnen flink besparen met het 40 kWh Evolution model (โ‚ฌ27.990) zonder essentiรซle functionaliteit op te offeren.
TAGGED: 2025, 2025 Renault, 2025 Renault 5 E-Tech Elektrisch, Elektrisch Subcompacte Hatchback, Elektrische Hatchback, EV, Renault, Renault 5 E-Tech
SOURCES: Renault
Share This Article
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp Copy Link Print
By Motor&Auto Team
Follow:
Het MotorandAuto Team bestaat uit ervaren autojournalisten en liefhebbers die zich toeleggen op het leveren van gedetailleerde autorecensies en het laatste autonieuws. Met jarenlange expertise in de industrie is ons doel om autoliefhebbers op de hoogte te houden van de nieuwste trends en innovaties.
Leave a review

Leave a review Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please select a rating!

Meer Auto's Van Renault

2024 Renault Austral E-Tech Hybride
10

2024 Renault Austral E-Tech Hybride Specificaties en Review

2025 Renault Captur E-Tech Hybride
11

2025 Renault Captur E-Tech Hybride Specificaties en Review

Show More
2024 Renault Megane E-Tech Elektrisch
9

2024 Renault Megane E-Tech Elektrisch Specificaties en Review

Over Motor&Auto

  • Over Ons
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
MOTOR AND AUTO LOGO
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.