2025 Volvo EX90 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Single Motor | Twin Motor | Twin Motor Performance |
---|---|---|---|
Motortype | Elektromotor | Elektromotor | Elektromotor |
Versnellingsbak | Enkelvoudige automatisch | Enkelvoudige automatisch | Enkelvoudige automatisch |
Aandrijving | Achterwielaandrijving (RWD) | Vierwielaandrijving (AWD) | Vierwielaandrijving (AWD) |
Transmissie | Directe aandrijving | Directe aandrijving | Directe aandrijving |
Max Vermogen | 333 pk (245 kW) | 456 pk (335 kW) | 680 pk (500 kW) |
Max Koppel | 480 Nm | 670 Nm | 870 Nm |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Single Motor | Twin Motor | Twin Motor Performance |
---|---|---|---|
Batterijtype | Lithium-ion 800V | Lithium-ion 800V | Lithium-ion 800V |
Accucapaciteit (Nominaal) | 92 kWh | 106 kWh | 106 kWh |
Accucapaciteit (Bruikbaar) | 88 kWh | 102 kWh | 102 kWh |
Batterijgewicht | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Batterijpositie | Vloermontage (laag zwaartepunt) | Vloermontage (laag zwaartepunt) | Vloermontage (laag zwaartepunt) |
Nominale Spanning | 800V DC | 800V DC | 800V DC |
CO2-uitstoot (Gecombineerd WLTP) | 0 g/km (Elektrisch) | 0 g/km (Elektrisch) | 0 g/km (Elektrisch) |
Energieverbruik (Gecombineerd WLTP) | Vanaf 17,8 kWh/100km | Vanaf 19,3 kWh/100km | Vanaf 19,3 kWh/100km |
Elektrische Actieradius (WLTP) | Tot 570 km | Tot 620 km | Tot 620 km |
Maximaal DC Laadvermogen | 310 kW | 350 kW | 350 kW |
Maximaal AC Laadvermogen | 11 kW (3-fase) | 11 kW (3-fase) | 11 kW (3-fase) |
Boordlader | 11 kW AC (3-fase) | 11 kW AC (3-fase) | 11 kW AC (3-fase) |
AC Laadtijd (11 kW naar 100%) | 10 uur | 11 uur | 11 uur |
DC Snelladen (10-80%) | 22 minuten | 22 minuten | 22 minuten |
Laadpoort Locatie | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
Warmtepomp | ✓ Standaard | ✓ Standaard | ✓ Standaard |
V2L/V2V Mogelijkheid | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Standaard Laadkabel | 6m Type 2 (Mode 3) 3-fase | 6m Type 2 (Mode 3) 3-fase | 6m Type 2 (Mode 3) 3-fase |
CEE Laadkabel (Accessoire) | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar |
Preconditioning | ✓ Met timer functie | ✓ Met timer functie | ✓ Met timer functie |
Finding Charging | ✓ Via display/app | ✓ Via display/app | ✓ Via display/app |
Volvo Wallbox Compatibiliteit | ✓ Met/zonder vaste kabel | ✓ Met/zonder vaste kabel | ✓ Met/zonder vaste kabel |
800V Architectuur Voordelen | Snellere laadmogelijkheden | Snellere laadmogelijkheden | Snellere laadmogelijkheden |
Dataverkeer Laaddiensten | Onbeperkt (fair use) | Onbeperkt (fair use) | Onbeperkt (fair use) |
OTA Updates | ✓ Software en kaarten | ✓ Software en kaarten | ✓ Software en kaarten |
Energie-efficiëntieklasse | A-klasse | A-klasse | A-klasse |
Openbare Laadnetwerk | ✓ Compatible | ✓ Compatible | ✓ Compatible |
Load Balancer (Wallbox) | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar |
Batterij & Interieur Voorverwarming | ✓ Voor optimale range | ✓ Voor optimale range | ✓ Voor optimale range |
Laadpas Ondersteuning | ✓ Via Digital Charging Solutions | ✓ Via Digital Charging Solutions | ✓ Via Digital Charging Solutions |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Core | Plus | Ultra |
---|---|---|---|
Zitplaatsen | 6 zitplaatsen (standaard) / 7 zitplaatsen (optioneel) | 6 of 7 zitplaatsen | 6 of 7 zitplaatsen |
Bagageruimte Volume (ISO V211-2) | 669L | 669L | 669L |
Bagageruimte (2e rij neergeklapt, ISO V211-1) | 1136L | 1136L | 1136L |
Bagageruimte (tot plafond, ISO V214-1) | 1955L | 1955L | 1955L |
Bagageruimte (2e rij omhoog, tot plafond, ISO V214-2) | 1029L | 1029L | 1029L |
Opbergruimte onder vloer (ISO V209) | 72L | 72L | 72L |
Frunk (Vooropbergruimte) | 34L | 34L | 34L |
Achterbank Verdeling | 40/20/40 (7-zits) / Individueel neerklapbaar (6-zits) | 40/20/40 (7-zits) / Individueel neerklapbaar (6-zits) | 40/20/40 (7-zits) / Individueel neerklapbaar (6-zits) |
3e Rij Neerklappen | – | Elektrisch neerklapbaar | Elektrisch neerklapbaar |
Voorstoelen Verstelling | Elektrisch met handmatige zitverlenging | Elektrisch met handmatige zitverlenging | Elektrisch met handmatige zitverlenging |
Hoogteverstelling Stoelen | ✓ Voorstoelen | ✓ Voorstoelen | ✓ Voorstoelen |
Voorstoelen Verwarming | ✓ Standaard | ✓ Standaard | ✓ Standaard |
Voorstoelen Ventilatie | ○ Beschikbaar met bepaalde bekledingen | ○ Beschikbaar met bepaalde bekledingen | ✓ Standaard (RG00 Charcoal) |
2e Rij Stoelverwarming | ○ Climate Pack optie | ○ Climate Pack optie | ○ Climate Pack optie |
Relaxatiefunctie Voorstoelen | – | – | ✓ Massagefunctie |
Bestuurder Lendensteun | 2-voudig elektrisch | 4-voudig elektrisch | 4-voudig elektrisch |
Bestuurder Geheugenfunctie | ✓ Standaard | ✓ Standaard | ✓ Standaard |
Standaard Bekleding | Nordico Charcoal | Nordico Charcoal + Birch hout | Nordico Charcoal met ventilatie + Birch hout |
Alternatieve Bekledingen | Nordico Cardamom (€275) | Meerdere opties inclusief Nappa leer | Meerdere opties inclusief Nappa leer & Tailored Wool |
Verwarmbaar Stuurwiel | ○ Climate Pack optie | ○ Climate Pack optie | ○ Climate Pack optie |
Sfeerverlichting | Verlichtingspack 1 | Verlichtingspack 2 | Verlichtingspack 2 |
Glazen Schuif-/Kanteldak | ✓ Vast panoramadak (standaard) | ✓ Vast panoramadak (standaard) | ✓ Elektrochromatisch panoramadak |
Elektrochromatisch Dak Optie | ○ Beschikbaar (€1.150) | ○ Beschikbaar (€1.150) | ✓ Standaard |
Flexibele Zitconfiguratie | 6 en 7-zits configuratie beschikbaar | 6 en 7-zits configuratie beschikbaar | 6 en 7-zits configuratie beschikbaar |
Totale Opbergcapaciteit | Tot 1955L met stoelen neergeklapt | Tot 1955L met stoelen neergeklapt | Tot 1955L met stoelen neergeklapt |
Elektrisch Neerklapbare Hoofdsteunen | ✓ Achterzitplaatsen | ✓ Achterzitplaatsen | ✓ Achterzitplaatsen |
ISOFIX Bevestigingspunten | ✓ 2e rij (2x) | ✓ 2e rij (2x) | ✓ 2e rij (2x) |
Geïntegreerde Zitverhoger | ○ Middelste zitplaats 2e rij (€315) | ○ Middelste zitplaats 2e rij (€315) | ○ Middelste zitplaats 2e rij (€315) |
Vloermatten | ✓ 1e en 2e rij standaard | ✓ Luxe vloermatten 1e en 2e rij | ✓ Luxe vloermatten 1e en 2e rij |
Bekerhouders | Voor armsteun (2x), 2e rij, 3e rij zijpanelen | Voor armsteun (2x), 2e rij, 3e rij zijpanelen | Voor armsteun (2x), 2e rij, 3e rij zijpanelen |
Opbergoplossingen Middenconsole | Open + afgesloten opbergruimte | Open + afgesloten opbergruimte | Open + afgesloten opbergruimte |
Automatisch Dimmende Spiegel | ✓ Frameless design | ✓ Frameless design | ✓ Frameless design |
Elektrische Achterklep | ✓ Met opbergbare rolhoes | ✓ Met opbergbare rolhoes | ✓ Met opbergbare rolhoes |
Hoofdruimte met Panoramadak | Voor: 107,5cm / 2e: 105,6cm / 3e: 90,9cm | Voor: 107,5cm / 2e: 105,6cm / 3e: 90,9cm | Voor: 107,5cm / 2e: 105,6cm / 3e: 90,9cm |
Schouderbreedte | Voor: 147,5cm / 2e: 146,7cm / 3e: 118,6cm | Voor: 147,5cm / 2e: 146,7cm / 3e: 118,6cm | Voor: 147,5cm / 2e: 146,7cm / 3e: 118,6cm |
Beenruimte | Voor: 103,9cm / 2e: 92,6cm / 3e: 81,1cm | Voor: 103,9cm / 2e: 92,6cm / 3e: 81,1cm | Voor: 103,9cm / 2e: 92,6cm / 3e: 81,1cm |
Premium Comfort Functies | Basis comfort functies | Uitgebreide comfort functies | Volledige luxe comfort met massage |
Geschikt voor Familie & Cargo | ✓ Veelzijdig gebruik | ✓ Veelzijdig gebruik | ✓ Veelzijdig gebruik |
Progressieve Luxe per Trim | Basis luxe niveau | Verhoogd luxe niveau | Hoogste luxe niveau |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Functie | Core | Plus | Ultra |
---|---|---|---|
Dashboard Opbergruimte | ✓ Centraal geplaatst opbergvak | ✓ Centraal geplaatst opbergvak | ✓ Centraal geplaatst opbergvak |
Deurvakken | ✓ Extra grote vakken | ✓ Extra grote vakken | ✓ Extra grote vakken |
Vooropbergruimte – Centraal | Opberg voor 2 smartphones | Opberg voor 2 smartphones | Opberg voor 2 smartphones |
Vooropbergruimte – Armsteun | Middel armsteun met verschuifbare bekerhouders | Middel armsteun met verschuifbare bekerhouders | Middel armsteun met verschuifbare bekerhouders |
Extra Vooropbergruimte | – | ✓ Extra opbergruimte tussen voorstoelen | ✓ Extra opbergruimte tussen voorstoelen |
Middenconsole Opbergruimte | Open + afgesloten opbergvakken | Open + afgesloten opbergvakken | Open + afgesloten opbergvakken |
Klimaatregeling Systeem | 4-zone elektronische klimaatregeling | 4-zone elektronische klimaatregeling | 4-zone elektronische klimaatregeling |
Luchtkwaliteit – Basis | PM2.5 stoffilter, Vochtigheidssensor | PM2.5 stoffilter, Vochtigheidssensor | PM2.5 stoffilter, Vochtigheidssensor |
Luchtkwaliteit – Geavanceerd | – | ✓ Air Purification systeem met ionisatie | ✓ Air Purification systeem met ionisatie |
Luchtkwaliteit Display | – | ✓ PM2.5 deeltjes weergave, AQI indicatie | ✓ PM2.5 deeltjes weergave, AQI indicatie |
Automatische Recirculatie | ✓ Standaard | ✓ Verbeterd met luchtkwaliteitssysteem | ✓ Verbeterd met luchtkwaliteitssysteem |
Preconditioning | ✓ Timer voor verwarmen/koelen interieur & batterij | ✓ Timer voor verwarmen/koelen interieur & batterij | ✓ Timer voor verwarmen/koelen interieur & batterij |
Ventilatie Uitstroomopeningen | Standaard afwerking | Blauwe of transparante afwerking (interieur afhankelijk) | Blauwe of transparante afwerking (interieur afhankelijk) |
CleanZone Technologie | ✓ Interior Air Quality Systeem | ✓ Interior Air Quality Systeem | ✓ Interior Air Quality Systeem |
Basis Interieurmateriaal | ✓ Leervrij ontwerp | ✓ Leervrij ontwerp | ✓ Leervrij ontwerp |
Hemelbekleding Materiaal | Dawn hemelbekleding | Dawn/Charcoal (afhankelijk van interieur) | Dawn/Charcoal (afhankelijk van interieur) |
Vloermaterialen | Tapijt van gerecyclede PET flessen | Tapijt van gerecyclede PET flessen | Tapijt van gerecyclede PET flessen |
Vloermatten | Standaard van gerecyclede polyester | Luxe van gerecyclede polyester | Luxe van gerecyclede polyester |
Standaard Decoratieve Inleg | Dark Matter inleg | Birch hout met achtergrondverlichting | Birch hout met achtergrondverlichting |
Optionele Decoratieve Inleg | – | Light Ash (met Dawn interieur) | Light Ash (met Dawn interieur) |
Gerecyclede Staal/Plastic Inhoud | 17% gerecyclede inhoud | 17% gerecyclede inhoud | 17% gerecyclede inhoud |
Gerecyclede Aluminium Inhoud | 25% gerecyclede inhoud | 25% gerecyclede inhoud | 25% gerecyclede inhoud |
Gerecyclede Ondervloer | 30% gerecyclede inhoud | 30% gerecyclede inhoud | 30% gerecyclede inhoud |
Basis Sfeerverlichting | Verlichtingspack 1: Interieur, leeslampen, deurpanelen | – | – |
Verbeterde Sfeerverlichting | – | Verlichtingspack 2: Indirecte inlegverlichting | Verlichtingspack 2: Indirecte inlegverlichting |
Sfeerverlichting Thema’s | Basis verlichtingsthema’s | 5 thema opties beschikbaar | 5 thema opties beschikbaar |
Draadloos Telefoon Opladen | ✓ Met aan/uit knop | ✓ Met aan/uit knop | ✓ Met aan/uit knop |
USB Aansluitingen | 6 USB-C poorten (2 per rij) | 6 USB-C poorten (2 per rij) | 6 USB-C poorten (2 per rij) |
12V Stroomingang | ✓ In bagageruimte | ✓ In bagageruimte | ✓ In bagageruimte |
Duurzaam Ontwerp Focus | ✓ Milieuvriendelijke materialen overal | ✓ Milieuvriendelijke materialen overal | ✓ Milieuvriendelijke materialen overal |
Interieur Luchtfiltratie | Tot 95% PM2.5 deeltjesfiltering | Tot 95% PM2.5 deeltjesfiltering | Tot 95% PM2.5 deeltjesfiltering |
Klimaatzones | 4 zones (bestuurder, passagier, 2e rij onafhankelijk) | 4 zones (bestuurder, passagier, 2e rij onafhankelijk) | 4 zones (bestuurder, passagier, 2e rij onafhankelijk) |
3e Rij Klimaat | ✓ Aparte klimaatregeling | ✓ Aparte klimaatregeling | ✓ Aparte klimaatregeling |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Single Motor | Twin Motor | Twin Motor Performance |
---|---|---|---|
Massa Leeg Voertuig – 6 Zitplaatsen (kg) | 2.456 | 2.625 | 2.625 |
Massa Leeg Voertuig – 7 Zitplaatsen (kg) | 2.488 | 2.664 | 2.664 |
Max. Toelaatbaar Totaalgewicht – 6 Zitplaatsen (kg) | 2.556 | 2.725 | 2.725 |
Max. Toelaatbaar Totaalgewicht – 7 Zitplaatsen (kg) | 2.588 | 2.764 | 2.764 |
Max. Trekgewicht, Ongeremd (kg) | 750 | 750 | 750 |
Max. Trekgewicht, Geremd (kg) | 1.500 | 2.200 | 2.200 |
Max. Kogeldruk (kg) | 100 | 100 | 100 |
Max. Dakbelasting (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Aanvullende Gewichtsgerelateerde Informatie
Functie | Single Motor | Twin Motor | Twin Motor Performance |
---|---|---|---|
Laadvermogen – 6 Zitplaatsen | 100 kg | 100 kg | 100 kg |
Laadvermogen – 7 Zitplaatsen | 100 kg | 100 kg | 100 kg |
Gewichtsverdeling | RWD – achtergewicht nadruk | AWD – gebalanceerde verdeling | AWD – gebalanceerde verdeling |
Batterijgewicht Impact | 92 kWh batterij (lichter) | 106 kWh batterij (zwaarder) | 106 kWh batterij (zwaarder) |
Trekuitrusting | Automatisch inklapbare trekhaak beschikbaar (€1.395) | Automatisch inklapbare trekhaak beschikbaar (€1.395) | Automatisch inklapbare trekhaak beschikbaar (€1.395) |
Trailer Stability Assist | ✓ Beschikbaar met trekhaak optie | ✓ Beschikbaar met trekhaak optie | ✓ Beschikbaar met trekhaak optie |
Bodemvrijheid (onbelast) | 21,6 cm (luchtvering: 21,0-25,0 cm) | 21,6 cm (luchtvering: 21,0-25,0 cm) | 21,6 cm (luchtvering: 21,0-25,0 cm) |
Doorwaaddiepte | 45,0 cm | 45,0 cm | 45,0 cm |
Aanloop/Afloop/Hellingshoeken | 19,3°/21,0°/18,2° | 19,3°/21,0°/18,2° | 19,3°/21,0°/18,2° |
Actieve Luchtvering | – | – | ✓ Standaard (met Four-C) |
Niveau-regulerende Mogelijkheid | Standaard chassis | Standaard chassis | ✓ Zelfnivellerende luchtvering |
Prijsstructuur Volvo EX90 2025
Specificatie | Core Single Motor | Plus Single Motor | Plus Twin Motor | Plus Twin Motor Performance | Ultra Twin Motor | Ultra Twin Motor Performance |
---|---|---|---|---|---|---|
Basisprijs Informatie | ||||||
Zitplaatsen | 6 zitplaatsen | 6 of 7 zitplaatsen | 6 of 7 zitplaatsen | 6 of 7 zitplaatsen | 6 of 7 zitplaatsen | 6 of 7 zitplaatsen |
Netto catalogusprijs | €68.109,92 | €71.828,93 | €76.374,38 | €80.506,61 | €83.399,17 | €87.531,40 |
BPM | €667 | €667 | €667 | €667 | €667 | €667 |
Fiscale waarde | €83.080 | €87.580 | €93.080 | €98.080 | €101.580 | €106.580 |
Kosten rijklaar | €1.415 | €1.415 | €1.415 | €1.415 | €1.415 | €1.415 |
Consumentenadviesprijs | €84.495 | €88.995 | €94.495 | €99.495 | €102.995 | €107.995 |
Interieur & Bekleding Opties | ||||||
Nordico Cardamom bekleding | €275 | €275 | €275 | €275 | – | – |
Dawn bekleding | – | €275 | €275 | €275 | – | – |
Nordico met ventilatie (Cardamom) | – | €1.125 | €1.125 | €1.125 | €275 | €275 |
Nordico met ventilatie (Dawn) | – | €1.125 | €1.125 | €1.125 | €275 | €275 |
Nappa Leder (Charcoal) | – | €2.495 | €2.495 | €2.495 | €1.645 | €1.645 |
Nappa Leder (Cardamom/Dawn) | – | €2.770 | €2.770 | €2.770 | €1.920 | €1.920 |
Tailored Wool Blend (Midnight Zinc) | – | – | – | – | €360 | €360 |
Exterieurkleuren | ||||||
Vapour Grey Metallic | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Alle andere metallic kleuren | €1.295 | €1.295 | €1.295 | €1.295 | €1.295 | €1.295 |
Velgen & Banden | ||||||
20″ 5-spaaks Aero velgen | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | – | – |
21″ 8-spaaks Aero velgen | €970 | €970 | €970 | €970 | Standaard | Standaard |
22″ 5-spaaks Aero velgen | €1.940 | €1.940 | €1.940 | €1.940 | €970 | €970 |
22″ 5-Y spaaks Glossy Black Diamond Cut | €3.270 | €3.270 | €3.270 | €3.270 | €2.300 | €2.300 |
All Season banden (alleen 21″ velgen) | €340 | €340 | €340 | €340 | €340 | €340 |
Technologie & Veiligheid | ||||||
Visual Park Assist (360° camera’s) | €765 | €765 | €765 | €765 | Standaard | Standaard |
Bowers & Wilkins Hi-Fi systeem | – | €3.095 | €3.095 | €3.095 | €3.095 | €3.095 |
Pilot Assist Pack | – | – | – | – | €2.495 | €2.495 |
Klimaat & Comfort | ||||||
Climate Pack | €795 | €795 | €795 | €795 | €595 | €595 |
Elektrochromatisch panoramadak | €1.150 | €1.150 | €1.150 | €1.150 | Standaard | Standaard |
Chassis & Overige Opties | ||||||
Automatisch inklapbare trekhaak | €1.395 | €1.395 | €1.395 | €1.395 | €1.395 | €1.395 |
Extra getint glas (achter) | €515 | €515 | €515 | €515 | €515 | €515 |
Geïntegreerde zitverhoger (2e rij midden) | €315 | €315 | €315 | €315 | €315 | €315 |
Prijsstrategie Highlights | ||||||
Beschikbaarheid | Alleen Single Motor | Alle aandrijflijnen | Alle aandrijflijnen | Alle aandrijflijnen | Alleen Twin Motor | Alleen Twin Motor |
Prijsklasse | Instap premium | Mid-range premium | Mid-range premium | High-end premium | Luxe segment | Top luxe segment |
Premium functies standaard | Basis luxe | Uitgebreide luxe | Uitgebreide luxe | Uitgebreide luxe | Volledige luxe | Volledige luxe |
Elektrochrom dak | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Climate Pack verschil | €795 | €795 | €795 | €795 | €595 (goedkoper) | €595 (goedkoper) |
Financiële Structuur | ||||||
Netto prijsstructuur | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
BPM consistent | €667 alle varianten | €667 alle varianten | €667 alle varianten | €667 alle varianten | €667 alle varianten | €667 alle varianten |
Kosten rijklaar consistent | €1.415 alle varianten | €1.415 alle varianten | €1.415 alle varianten | €1.415 alle varianten | €1.415 alle varianten | €1.415 alle varianten |
BTW inbegrepen | 21% | 21% | 21% | 21% | 21% | 21% |
Prijzen onder voorbehoud | ✓ Wijzigingen mogelijk | ✓ Wijzigingen mogelijk | ✓ Wijzigingen mogelijk | ✓ Wijzigingen mogelijk | ✓ Wijzigingen mogelijk | ✓ Wijzigingen mogelijk |
Specificatie | Single Motor | Twin Motor | Twin Motor Performance |
---|---|---|---|
Prijs & Beschikbaarheid | |||
Vanaf Prijs | €84.495 | €94.495 | €99.495 |
Beschikbare Uitrustingen | Core, Plus | Plus, Ultra | Plus, Ultra |
Energie & Efficiëntie | |||
Energielabel | A | A | A |
Accucapaciteit (Nominaal) | 92 kWh | 106 kWh | 106 kWh |
Accucapaciteit (Bruikbaar) | 88 kWh | 102 kWh | 102 kWh |
Accuspanning | 800V | 800V | 800V |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP) | Vanaf 17,8 kWh/100km | Vanaf 19,3 kWh/100km | Vanaf 19,3 kWh/100km |
Elektrische Actieradius (WLTP Gecombineerd) | Tot 570 km | Tot 620 km | Tot 620 km |
Aandrijflijn & Prestaties | |||
Aandrijftype | Achterwielaandrijving (RWD) | Vierwielaandrijving (AWD) | Vierwielaandrijving (AWD) |
Transmissie | Enkelvoudige automatisch | Enkelvoudige automatisch | Enkelvoudige automatisch |
Motorconfiguratie | Enkele achtermotor | Dubbele motor (voor + achter) | Dubbele motor (voor + achter) |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Vermogen & Koppel | |||
Maximaal Vermogen | 333 pk (245 kW) | 456 pk (335 kW) | 680 pk (500 kW) |
Voormotor Vermogen | – | 177 pk (130 kW) | 299 pk (220 kW) |
Achtermotor Vermogen | 333 pk (245 kW) | 279 pk (205 kW) | 381 pk (280 kW) |
Maximaal Koppel | 480 Nm | 670 Nm | 870 Nm |
Voormotor Koppel | – | 265 Nm | 390 Nm |
Achtermotor Koppel | 480 Nm | 405 Nm | 480 Nm |
Prestatiemetrieken | |||
Acceleratie 0-100 km/u | 6,8 seconden | 5,5 seconden | 4,2 seconden |
Topsnelheid | 180 km/u | 180 km/u | 180 km/u |
Milieustandaarden | |||
Euro Standaard | Euro 6D | Euro 6D | Euro 6D |
Emissieklasse | Nul Emissie Voertuig | Nul Emissie Voertuig | Nul Emissie Voertuig |
Laadmogelijkheden | |||
DC Snellaadvermogen | 310 kW | 350 kW | 350 kW |
AC Laadvermogen | 11 kW (3-fase) | 11 kW (3-fase) | 11 kW (3-fase) |
DC Laadtijd (10-80%) | 22 minuten | 22 minuten | 22 minuten |
AC Laadtijd (0-100%) | 10 uur | 11 uur | 11 uur |
Trek & Nutsvoorzieningen | |||
Max Trekgewicht (Geremd) | 1.500 kg | 2.200 kg | 2.200 kg |
Max Trekgewicht (Ongeremd) | 750 kg | 750 kg | 750 kg |
Max Kogeldruk | 100 kg | 100 kg | 100 kg |
Technische Functies | |||
Batterijtechnologie | Lithium-ion met 800V architectuur | Lithium-ion met 800V architectuur | Lithium-ion met 800V architectuur |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
Regeneratief Remmen | ✓ Geavanceerd systeem | ✓ Geavanceerd systeem | ✓ Geavanceerd systeem |
One Pedal Drive | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar |
Warmtepomp | ✓ Standaard | ✓ Standaard | ✓ Standaard |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Lengte | 5.037 mm |
Breedte | 1.964 mm 2.113 mm (inclusief spiegels) |
Hoogte | 1.747 mm (onbeladen) 1.744 mm (met één persoon) |
Wielbasis | 2.985 mm |
Bodemvrijheid | 216 mm (standaard) 210-250 mm (met luchtvering) |
Draaicirkel | 11,8 m (tussen stoepranden) |
Spoorbreedte Voor | 1.673 mm (met 21″ wielen) 1.678 mm (met 22″ wielen) |
Spoorbreedte Achter | 1.667 mm (met 21″ wielen) 1.678 mm (met 22″ wielen) |
Aanloop-/Afloop-/Overrijhoek | • Aanloophoek: 19,3° • Afloophoek: 21,0° • Overrijhoek: 18,2° |
Doorwaaddiepte | 450 mm |
Functiecategorie | Core | Plus | Ultra |
---|---|---|---|
Startprijs | |||
Single Motor | €84.495 | €88.995 | – |
Twin Motor | – | €94.495 | €102.995 |
Twin Motor Performance | – | €99.495 | €107.995 |
Zitplaatsenconfiguratie | |||
Standaard Zitplaatsen | 6 zitplaatsen | 6 of 7 zitplaatsen | 6 of 7 zitplaatsen |
Zitplaatsenconfiguratie | Individueel neerklapbaar (6-zits) | 40/20/40 verdeling (7-zits) / Individueel (6-zits) | 40/20/40 verdeling (7-zits) / Individueel (6-zits) |
3e Rij Neerklappen | Handmatig | Elektrisch neerklapbaar | Elektrisch neerklapbaar |
Exterieur Design | |||
Standaardlak | Vapour Grey Metallic | Vapour Grey Metallic | Vapour Grey Metallic |
Standaardvelgen | 20″ 5-spaaks Aero | 20″ 5-spaaks Aero | 21″ 8-spaaks Aero |
Exterieur Trim | Charcoal matte elementen | Glossy Black elementen | Glossy Black elementen |
Dakrails | Geïntegreerd zwart | Geïntegreerd Glossy Black | Geïntegreerd Glossy Black |
Panoramadak | Vast glazen panorama | Vast glazen panorama | Elektrochromatisch panorama |
Portiergrepen | Geïntegreerd flush design | Geïntegreerd flush design | Geïntegreerd flush design |
Verlichting | |||
Koplampen | LED koplampen | LED koplampen | HD Pixel LED koplampen |
Koplampreiniging | – | – | Koplampreinigingsinstallatie |
Sfeerverlichting | Verlichtingspack 1 | Verlichtingspack 2 | Verlichtingspack 2 |
Approach Verlichting | Standaard | Verbeterd | Verbeterd met grondverlichting |
Interieurmaterialen & Design | |||
Standaardbekleding | Nordico Charcoal | Nordico Charcoal + Birch hout | Nordico Charcoal met ventilatie + Birch hout |
Dashboard | Basisafwerking | Lederlook dashboard | Lederlook dashboard |
Houtinleg | Dark Matter inleg | Birch hout met achtergrondverlichting | Birch hout met achtergrondverlichting |
Vloermatten | Standaard | Luxe | Luxe |
Stuurwiel | Charcoal grain inleg | Silk Metal inleg | Silk Metal inleg |
Zitcomfort | |||
Voorstoelverstelling | Elektrisch met handmatige verlenging | Elektrisch met handmatige verlenging | Elektrisch met handmatige verlenging |
Stoelgeheugen | Alleen bestuurder | Alleen bestuurder | Alleen bestuurder |
Stoelverwarming | Voorstoelen | Voorstoelen | Voorstoelen |
Stoelventilatie | Optioneel met bekleding | Optioneel met bekleding | Standaard (RG00 Charcoal) |
Lendensteun | 2-voudig elektrisch | 4-voudig elektrisch | 4-voudig elektrisch |
Massagefunctie | – | – | Voorstoelen |
Zijwangverstelling | – | – | Elektrische verstelling |
Klimaatregeling | |||
Klimaatsysteem | 4-zone elektronisch | 4-zone elektronisch | 4-zone elektronisch |
Luchtzuivering | – | Air Purification systeem | Air Purification systeem |
Luchtkwaliteit Display | – | PM2.5 display met AQI | PM2.5 display met AQI |
Verwarmbaar Stuurwiel | Climate Pack optie | Climate Pack optie | Climate Pack optie |
Audio & Entertainment | |||
Audiosysteem | High Performance (325W, 10 speakers) | Bose Premium (940W, 14 speakers) | Bose Premium (940W, 14 speakers) |
Displays | 14,5″ centraal + 9″ bestuurder | 14,5″ centraal + 9″ bestuurder | 14,5″ centraal + 9″ bestuurder |
Head-up Display | – | Grafisch HUD | Grafisch HUD |
Connectiviteit & Technologie | |||
Infotainment | Google ingebouwd | Google ingebouwd | Google ingebouwd |
Draadloos Opladen | Standaard | Standaard | Standaard |
USB Poorten | 6 USB-C poorten | 6 USB-C poorten | 6 USB-C poorten |
Phone as Key | Standaard | Standaard | Standaard |
OTA Updates | Software & kaarten | Software & kaarten | Software & kaarten |
Connect Plus | 48 maanden inbegrepen | 48 maanden inbegrepen | 48 maanden inbegrepen |
Veiligheid & Rijassistentie | |||
Safe Space Technologie | Lidar-gebaseerd systeem | Lidar-gebaseerd systeem | Lidar-gebaseerd systeem |
Driver Understanding | Standaard | Standaard | Standaard |
Occupant Sensing | Standaard | Standaard | Standaard |
BLIS | Standaard | Standaard | Standaard |
Adaptive Cruise Control | Standaard | Standaard | Standaard |
Visual Park Assist | €765 optie | €765 optie | Standaard (360° camera’s) |
Pilot Assist | – | – | €2.495 optie |
Aandrijving & Chassis | |||
Vering | Touring chassis | Touring chassis | Actieve luchtvering met Four-C |
Bodemvrijheid | 21,6 cm | 21,6 cm | 21,6 cm (verstelbaar 21,0-25,0 cm) |
Stuurkolom | Handmatige verstelling | Elektrische verstelling met geheugen | Elektrische verstelling met geheugen |
Portieren & Toegang | |||
Portierbediening | Standaard | Standaard | Soft Close portieren |
Achterklep | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Opberg & Praktisch | |||
Bagagevolume | 669L (uitbreidbaar tot 1955L) | 669L (uitbreidbaar tot 1955L) | 669L (uitbreidbaar tot 1955L) |
Frunk Opbergruimte | 34L | 34L | 34L |
Ondervloer Opbergruimte | 72L | 72L | 72L |
Glas & Zichtbaarheid | |||
Standaardglas | Helder glas | Helder glas | Gelamineerd glas |
Privacy Glas | €515 optie | €515 optie | €515 optie |
Laden & Energie | |||
Standaardkabel | 6m Type 2 (Mode 3) | 6m Type 2 (Mode 3) | 6m Type 2 (Mode 3) |
Wallbox Compatibel | Volvo wallbox opties | Volvo wallbox opties | Volvo wallbox opties |
Preconditioning | Timer functie | Timer functie | Timer functie |
Garantie & Service | |||
Voertuiggarantie | 3 jaar / 100.000 km | 3 jaar / 100.000 km | 3 jaar / 100.000 km |
Batterijgarantie | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km |
Volvo Assistance | 3 jaar Europese wegenhulp | 3 jaar Europese wegenhulp | 3 jaar Europese wegenhulp |
Service Interval | 30.000 km of 24 maanden | 30.000 km of 24 maanden | 30.000 km of 24 maanden |
Doelklant | |||
Primaire Koper | Milieubewuste gezinnen die premium EV zoeken | Gezinnen die balans willen tussen luxe & prestaties | Luxekopers die top prestaties & functies zoeken |
Belangrijkste Onderscheid | Essentiële premium functies voor beste waarde | Verbeterd comfort en technologie | Maximale luxe en prestaties |
Individuele Accessoires
Audio & Entertainment
Item | Beschrijving | Prijs (excl. btw) | Prijs (incl. btw) |
---|---|---|---|
Tablethouder per stoel | Verkrijgbaar in meerdere varianten, excl. laadfunctie | €219,01 | €265 |
Bagageruimte
Item | Beschrijving | Prijs (excl. btw) | Prijs (incl. btw) |
---|---|---|---|
Mat bagageruimte, textiel/rubber | Omkeerbaar | €152,89 | €185 |
Mat bagageruimte, kunststof | – | €136,36 | €165 |
Veiligheidsnet achter 2e of 3e zitrij | – | €198,35 | €240 |
Bagagerolhoes lang | Achter 2e zitrij | €347,11 | €420 |
Bagageruimteafdekking | Volledig dekkend | €227,27 | €275 |
Veiligheidsrek, staal | – | €289,26 | €350 |
Scheidingsrek bagageruimte | In lengterichting | €214,88 | €260 |
Hondenhek | – | €206,61 | €250 |
Comfort
Item | Beschrijving | Prijs (excl. btw) | Prijs (incl. btw) |
---|---|---|---|
Vloermatten kunststof | 1e en 2e zitrij | €115,70 | €140 |
Mat 3e zitrij, kunststof | – | €45,45 | €55 |
Nekkussen | Charcoal woltextiel | €49,59 | €60 |
Zonwering panoramadak | – | €107,44 | €130 |
Spatlappen | Voor en achter | €206,61 | €250 |
Laden
Item | Beschrijving | Prijs (excl. btw) | Prijs (incl. btw) |
---|---|---|---|
Volvo wallbox met socket | Incl. load balancer/stroommeter (excl. installatie) | €991,74 | €1.200 |
Volvo wallbox met 7m vaste kabel | Incl. load balancer/stroommeter (excl. installatie) | €1.033,06 | €1.250 |
Volvo wallbox incl. basis installatiepakket | Via partner | €1.776,86 | €2.150 |
Laadkabel 6 meter, 3-fase | CEE (rood) 16A | €351,24 | €425 |
Laadkabel 7 meter, 1-fase | Voor incidenteel gebruik (Schucko 10A / Mennekes 16A / CEE (blauw) 16A) | €309,92 | €375 |
Design
Item | Beschrijving | Prijs (excl. btw) | Prijs (incl. btw) |
---|---|---|---|
Achterbumperbescherming | – | €103,30 | €125 |
Running Boards | Geïntegreerd | €1.632,23 | €1.975 |
Trekhaak, Lastdragers & Bagageboxen
Item | Beschrijving | Prijs (excl. btw) | Prijs (incl. btw) |
---|---|---|---|
Bagagebox “Travel Premier 430” | Glossy Black, 430L, 226/94/30 cm (l/b/h) | €1.033,06 | €1.250 |
Bagagebox “Travel Active 500” | Glossy Black, 500L, 215/92/44 cm (l/b/h) | €743,80 | €900 |
Bagagetas 60L | – | €74,38 | €90 |
Daktent | – | €2.272,73 | €2.750 |
Lastdragers deelbaar | Zwart vleugelprofiel | €309,92 | €375 |
Fietsdrager op lastdragers | Aluminium, gemonteerd | €123,97 | €150 |
Fietsendrager op trekhaak met Fix4Bike | Opklapbaar, voor 2 (elektrische) fietsen (oprijgoot €50) | €619,83 | €750 |
Fietsendrager op trekhaak met Fix4Bike | Kantelbaar, voor 3 fietsen (uitbreiding t.b.v. 4e fiets €100) | €619,83 | €750 |
Trekhaak met elektrisch inklapbare kogel | 13 polig | €1.235,54 | €1.495 |
Bagagebox op trekhaak | – | €1.115,70 | €1.350 |
Kinderveiligheid
Item | Beschrijving | Prijs (excl. btw) | Prijs (incl. btw) |
---|---|---|---|
Kinderzitje, achterwaarts gericht | 0-3 jaar | €537,19 | €650 |
Kinderzitje, groep II-III | 3-10 jaar | €309,92 | €375 |
Trappelbescherming met opbergvakken | – | €70,25 | €85 |
Kinderzitje, comfortbekleding | Alleen i.c.m. geïntegreerde zittingverhoger, optie 014 | €136,36 | €165 |
Veiligheid & Ondersteuning
Item | Beschrijving | Prijs (excl. btw) | Prijs (incl. btw) |
---|---|---|---|
Dashcam voor en achter | Alleen voor €345 | €533,06 | €645 |
Digitale binnenspiegel | – | €909,09 | €1.100 |
Centrax sneeuwkettingen | T.b.v. 20″ wielen | €371,90 | €450 |
Sneeuwsokken | – | €86,78 | €105 |
Reservewiel in tas op bagageruimtevloer | – | €392,56 | €475 |
Afsluitbare wielbouten | – | €61,98 | €75 |
Wielen
Item | Beschrijving | Prijs (excl. btw) | Prijs (incl. btw) |
---|---|---|---|
Zomerwielenset 22″ 5-Y Spaaks forged | Met 265/40 R22 banden voor en 295/35 R22 banden achter | €4.545,46 | €5.500 |
Zomerwielenset 22″ 5-Spaaks Aero -1228 | Met 265/40 R22 banden voor en 295/35 R22 banden achter | €3.305,79 | €4.000 |
Winterwielenset 22″ 5-Spaaks Aero -1228 | Met 265/40 R22 banden voor en 295/35 R22 banden achter | €3.471,07 | €4.200 |
Winterwielenset 21″ 8-Spaaks Aero -1225 | Met 265/45 R21 banden voor en 295/40 R21 banden achter | €3.140,49 | €3.800 |
Winterwielenset 20″ 5-Spaaks Aero | Met 255/50 R20 banden voor en 285/45 R20 banden achter | €2.809,92 | €3.400 |
“Aero covers” Black & Matt Graphite | T.b.v. 22″ velgen | €123,97 | €150 |
Specificatie | Climate Pack | Pilot Assist Pack | Protection Pack | Comfort Pack | Dog Pack | Travel Pack |
---|---|---|---|---|---|---|
Algemene Informatie | ||||||
Pakket Naam | Climate Pack | Pilot Assist Pack | Protection Pack | Comfort Pack | Dog Pack | Travel Pack |
Pakket Type | Premium Comfort | Geavanceerde Technologie | Bescherming | Reis Comfort | Huisdier Veiligheid | Actieve Levensstijl |
Beschikbaarheid | ||||||
Core Uitrusting | ❌ Niet beschikbaar | ❌ Niet beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar |
Plus Uitrusting | ✓ Beschikbaar | ❌ Niet beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar |
Ultra Uitrusting | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar |
Prijsinformatie | ||||||
Prijs Plus Uitrusting | €795 | – | €444 | €288 | €864 | €1.147,50 |
Prijs Ultra Uitrusting | €595 (€200 korting) | €2.495 | €444 | €288 | €864 | €1.147,50 |
Prijs Excl. BTW | Plus: €657,02 / Ultra: €491,74 | €2.061,98 | €366,94 | €238,02 | €714,05 | €948,35 |
Besparing Percentage | 20% korting | Bundelvoordeel | 20% korting | 20% korting | 10% korting | 10% korting |
Hoofdcomponenten | ||||||
Component 1 | Verwarmbare buitenste zitplaatsen 2e rij | Park Assist Pilot systeem | Kunststof vloermatten (1e, 2e, 3e rij) | Bagagenet | Veiligheidsrek (staal) | Travel Active 500 dakbox (500L) |
Component 2 | Verwarmbaar stuurwiel | Pilot Assist rijhulp | Bagageruimtemat | Nekkussen | Scheidingsrek bagageruimte | Zwarte dakdragers (deelbaar) |
Component 3 | Koplampreinigingsinstallatie (Plus) | – | Bumperbescherming | Panoramadak zonwering | Hondenhek rechts | – |
Component 4 | – | – | Afsluitbare wielbouten | Laadkabel opbergtas | Beschermbak (waterdicht) | – |
Technische Details | ||||||
Park Assist Functies | – | Parkeerdetectie beide zijden, Display integratie, Autonome bediening, Parallel & haaks parkeren, Uitrijhulp | – | – | – | – |
Pilot Assist Functies | – | Snelheidsbereik 0-150 km/u, Verkeer volgen, Snelheidsaanpassing bochten, Rijstrookwissel ondersteuning, Navigatie integratie | – | – | – | – |
Materiaal Kwaliteit | Premium comfort materialen | Geavanceerde sensoren en software | Hoogwaardige kunststof | Premium textiel en opberg | Crash-geteste veiligheidssystemen | Aerodynamisch ontwerp |
Installatie & Montage | ||||||
Installatie Type | Dealer installatie | Software activatie | Professionele installatie aanbevolen | Eenvoudige montage | Professionele montage vereist | Dealer installatie aanbevolen |
Installatietijd | 1-2 uur | Software update | 30-60 minuten | 15-30 minuten | 2-3 uur | 1-2 uur |
Beperkingen | ||||||
Uitsluitingen | Niet voor 6-zits varianten | Alleen Ultra uitrusting | Geen beperkingen | Geen beperkingen | Geen beperkingen | Geen beperkingen |
Combinaties | Combineerbaar met andere pakketten | Combineerbaar met andere pakketten | Combineerbaar met alle pakketten | Combineerbaar met alle pakketten | Niet combineerbaar met bepaalde bagageoplossingen | Niet combineerbaar met andere dakoplossingen |
Doelgroep | ||||||
Primaire Klant | Gezinnen in koude klimaten | Tech-enthousiastelingen | Beschermingsbewuste eigenaren | Lange afstand reizigers | Huisdiereneigenaren | Actieve outdoor gezinnen |
Secundaire Klant | Luxe comfort zoekers | Frequente snelwegrijders | Alle EX90 eigenaren | Weekend reizigers | Actieve levensstijl gezinnen | Vakantie reizigers |
Seizoensgebondenheid | ||||||
Beste Aankooptijd | Herfst/Winter | Jaar rond | Jaar rond | Voorjaar/Zomer | Jaar rond | Voorjaar/Zomer |
Gebruiksfrequentie | Seizoensgebonden (winter) | Dagelijks | Dagelijks | Regelmatig | Bij huisdier transport | Weekend/vakantie |
Strategische Positionering | ||||||
Marktsegment | Premium comfort | High-tech premium | Basis bescherming | Reis comfort | Huisdier markt | Outdoor lifestyle |
Concurrentie Voordeel | Geïntegreerde winter oplossing | Marktleidende autonomie | Volledige bescherming pakket | Complete reis comfort | Crash-geteste veiligheid | Premium reis systeem |
Toegevoegde Waarde | ||||||
Comfort Verbetering | Hoog (winter) | Medium | Medium | Hoog (reizen) | Medium | Medium |
Veiligheid Verbetering | Medium | Zeer hoog | Hoog | Laag | Zeer hoog (huisdieren) | Medium |
Praktische Waarde | Hoog (seizoen) | Zeer hoog | Zeer hoog | Hoog | Hoog (huisdier eigenaren) | Zeer hoog |
Financiële Overwegingen | ||||||
Terugverdientijd | 2-3 jaar | 5+ jaar | Onmiddellijk | 1-2 jaar | Onmiddellijk | 3-5 jaar |
Restwaarde Impact | Positief | Zeer positief | Neutraal | Neutraal | Positief (huisdier markt) | Positief |
Onderhoudskosten | Minimaal | Minimaal | Geen | Geen | Minimaal | Minimaal |
Seizoensbesparingsvoordelen | ||||||
Winter Voordelen | Primair voordeel pakket | Veiliger winter rijden | Bescherming tegen zout/vuil | Comfort tijdens koude reizen | Warme bescherming huisdieren | Winter sport transport |
Zomer Voordelen | Beperkt | Vakantie reis assistentie | UV en vuil bescherming | Comfort tijdens warme reizen | Koele bescherming huisdieren | Zomer activiteiten transport |








Is Het De Moeite Waard Om De Volvo EX90 Te Kopen?
Dat maakt de EX90 interessant voor de positionering in het luxe elektrische SUV-segment, omdat het de XC90 niet vervangt maar eerder aanvult: een volledig elektrisch alternatief dat de grenzen van het mogelijke op het gebied van technologie en duurzaamheid verlegt. Dit is een strategische zet die Volvo in staat stelt om zijn traditionele klanten te behouden en tegelijkertijd vroege gebruikers van elektrische auto’s aan te trekken.
Vanuit architecturaal oogpunt is de EX90 gebouwd op Volvo’s nieuwe SPA2-platform, specifiek ontworpen voor elektrische voertuigen. Deze doelgerichte basis maakt optimale gewichtsverdeling, batterijplaatsing en benutting van de interieurruimte mogelijk, waardoor het zich onderscheidt van omgebouwde ICE-platforms. De flexibiliteit van het platform blijkt uit de mogelijkheid om verschillende zitconfiguraties en batterijformaten te accommoderen.
In het premium elektrische SUV-segment staat de Volvo EX90 tegenover sterke concurrentie. De BMW iX biedt superieure actieradius-efficiëntie en uitstekende bouwkwaliteit, ondanks het polariserende ontwerp. De Mercedes-Benz EQS SUV is toonaangevend in luxe en bereik, maar tegen een hogere prijs. Tesla’s Model X blinkt uit in prestaties en autonome technologie, maar mist consistente kwaliteit. De Audi Q8 e-tron brengt nauwkeurige techniek met zich mee, zij het met minder bereik, terwijl de Rivian R1S robuuste off-road capaciteiten biedt. De Kia EV9 biedt vergelijkbare functionaliteit tegen een lagere prijs. Op de Nederlandse markt onderscheidt de EX90 zich door zijn afstemming op de lokale infrastructuur en consumentenvoorkeuren.
Het voertuig zelf wordt in de markt gepositioneerd met prijzen variërend van €80.000 tot ongeveer €100.000 voor de volledig uitgeruste versies. Het krijgt stevige concurrentie van gevestigde luxe elektrische SUV’s maar biedt unieke waardeproposities op het gebied van veiligheidstechnologie en Scandinavische luxe.
Milieubewustzijn is sterk geïntegreerd in de ontwerpfilosofie van de EX90 met significant gebruik van recyclebare materialen en milieuvriendelijke productieprocessen. De carrosserie bevat bijna 50 kg aan gerecyclede materialen, wat nieuwe normen stelt voor duurzaamheid in de luxe auto-industrie.
De EX90 is ontworpen met het oog op toekomstbestendigheid. Veel van de hardware-functies zullen worden geactiveerd via software-updates. Voorbeelden zijn de LiDAR-sensor bovenop het dak, die momenteel nog onderbenut lijkt, maar verbeterde veiligheid en zelfrijdende functionaliteit belooft in de nabije toekomst.
Voor Nederlandse kopers is de EX90 bijzonder interessant gezien de uitgebreide laadinfrastructuur van het land en de focus op duurzaamheid. De uitstekende bouwkwaliteit en winterklare functies (warmtepomp, vierwielaandrijving) zijn goed afgestemd op de Nederlandse weersomstandigheden.
Motor, Prestaties En Transmissie
De EX90 biedt drie verschillende aandrijflijnconfiguraties, elk gericht op verschillende prestatievereisten en gebruikersvoorkeuren. De Single Motor-variant, met achterwielaandrijving, levert 279 pk en 490 Nm koppel, wat een uitstekende balans biedt tussen prestaties en efficiëntie. Deze versie bereikt een 0-100 km/u tijd van 8,4 seconden, wat meer dan adequaat is voor dagelijkse rijscenario’s terwijl het bereik wordt gemaximaliseerd.
Hogerop in het assortiment verhoogt de Twin Motor-variant de prestatiemogelijkheden aanzienlijk met zijn dubbelmotorige vierwielaandrijving. Deze configuratie levert 408 pk en 770 Nm koppel, wat resulteert in een opmerkelijk snellere 0-100 km/u tijd van slechts 5,9 seconden. Het systeem verdeelt intelligent het vermogen tussen de voor- en achteras voor optimale prestaties en efficiëntie onder verschillende rijomstandigheden.
De topversie Twin Motor Performance verlegt de grenzen nog verder met 517 pk en een indrukwekkende 910 Nm koppel. Deze configuratie bereikt een 0-100 km/u tijd van slechts 4,9 seconden, waarmee het zich stevig in het performance SUV-segment plaatst. Het geavanceerde energiebeheersysteem zorgt ervoor dat deze prestaties soepel en consistent worden geleverd, terwijl nog steeds een indrukwekkende efficiëntie wordt behouden. Deze acceleratie wordt op een lineaire, gecontroleerde manier geleverd in plaats van de onmiddellijke koppelstoot die kenmerkend is voor sommige elektrische voertuigen, waardoor het beter bruikbaar is in praktijksituaties.
Het vermogensafgiftesysteem is niettemin een van die zeer geavanceerde systemen met een geavanceerde voorwielaandrijving tijdens normale omstandigheden om de efficiëntie te optimaliseren. Dit betekent dat de achterste motor naadloos kan worden ingeschakeld wanneer meer vermogen of grip nodig is, meestal bij hard accelereren of het traverseren van welke lastige weg dan ook die de bestuurder tegenkomt. Het activeren van Performance All-Wheel Drive zorgt voor constante inschakeling van de achtermotor voor verbeterde dynamische capaciteiten.
Geavanceerde elektronica in de EX90 monitort meerdere parameters, waaronder temperatuur, laadtoestand van de batterij en bestuurdersinput, om prestaties en efficiëntie te optimaliseren. De mogelijkheid om de achtermotor te ontkoppelen tijdens steady-state cruisen is een belangrijk voordeel van het systeem, wat bijdraagt aan een aanzienlijke verlenging van het bereik.
Het transmissiesysteem, hoewel technologisch eenvoudiger vergeleken met verbrandingsmotoren, introduceert geavanceerde vermogenselektronica die een hoge nauwkeurigheid mogelijk maakt bij het regelen van motorsnelheid en koppelafgifte om soepele acceleratie te garanderen zonder de traditionele sensatie van geschakelde veranderingen in versnelling.
De batterijsystemen zijn niet minder indrukwekkend, waarbij de Single Motor-variant een 104 kWh (101 kWh bruikbaar) pack heeft, terwijl beide Twin Motor-varianten een grotere 111 kWh (107 kWh bruikbaar) pack hebben. Deze batterijen beschikken over geavanceerde thermische beheersystemen om optimale bedrijfstemperaturen te bereiken in verschillende weer- en rijscenario’s.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem van de Volvo EX90 combineert traditionele frictieremmen met een geavanceerd regeneratief remsysteem dat tot 290 kW vermogen kan terugwinnen tijdens het vertragen. Het komt in drie verschillende modi voor regeneratief remmen: standaardmodus (die conventioneel motorremmen nabootst), één-pedaal rijmodus (sterke regeneratie bij het loslaten van het gaspedaal), en automatische modus, die zich aanpast op basis van verkeer- en navigatiegegevens.
Een ander belangrijk kenmerk is de naadloze integratie tussen regeneratief en frictieremmen met actieve brake-by-wire technologie die continu de energieterugwinning optimaliseert terwijl een consistent pedaalgevoel behouden blijft. In noodsituaties kan het systeem beide remmethoden gelijktijdig inzetten voor maximale vertraging.
Er zijn ook nuttige functies zoals automatisch vasthouden bij verkeerslichten en een elektrische parkeerrem met auto-hold functionaliteit. Het wordt nog efficiënter door complete weeraanpassing, die zorgt voor automatische remontdroging in natte omstandigheden en koudecompensatie tot de optimale bedrijfstemperatuur is bereikt.
Het rempedaal is ontworpen om een natuurlijke progressie en zelfdiagnostische feedback te bieden ondanks de onderliggende complexe technologie. Dit ontwerp zorgt ervoor dat bestuurders gemakkelijk de mate van remkracht kunnen moduleren die ze uitoefenen. De responskarakteristieken van het pedaal variëren afhankelijk van de geselecteerde rijmodus.
Besturing En Ophanging

Het besturingssysteem van de EX90 biedt variabele ondersteuningsniveaus, waarbij bestuurders kunnen kiezen tussen verschillende modi om aan hun voorkeuren te voldoen. De basismodus biedt een lichte stuurbelasting die geschikt is voor stadsritten, terwijl de sportmodus de weerstand en feedback verhoogt voor een meer betrokken rijgedrag.
De ophangingsarchitectuur maakt gebruik van een geavanceerd luchtveeringssysteem met adaptieve dempingsmogelijkheden. Dit systeem kan worden aangepast voor een rijhoogteverandering tot 50 mm, waarbij het ofwel wordt verlaagd tijdens het rijden op de snelweg voor betere aerodynamische prestaties, ofwel wordt verhoogd wanneer meer bodemvrijheid nodig is. Het systeem heeft ook automatische zelfnivellerende capaciteiten om de optimale rijhoogte onder alle belastingsomstandigheden te behouden.
Geavanceerde dempertechnologie speelt een cruciale rol in het ophangingssysteem. De adaptieve dempers van het Ultra-uitrustingsniveau kunnen hun mechanische eigenschappen honderden keren per seconde aanpassen aan de wegomstandigheden en/of bestuurdersacties om een optimale balans tussen comfort en handling te bereiken, zonder concessies te doen aan beide. Het systeem werkt samen met de luchtvering om uitstekend rijcomfort te leveren met een goed niveau van chassiscontrole onder dynamische rijomstandigheden.
Het rijcomfort is uitzonderlijk, waarbij de luchtvering zorgt voor uitstekende isolatie van wegoneffenheden terwijl de carrosserie onder controle blijft tijdens dynamisch rijden. De ondergrondse toestand van het voertuig wordt continu gemonitord, en dempingssnelheden worden automatisch in realtime aangepast om een optimale balans tussen rijcomfort en gripcontrole te bereiken.
De rijeigenschappen van het voertuig zijn indrukwekkend, gezien zijn afmetingen en massa. Het lage zwaartepunt, dankzij de batterijindeling, vermindert carrosseriehelling tijdens bochten. De zorgvuldig afgestelde ophangingsgeometrie zorgt voor natuurlijk stuurgedrag en voorspelbare rijeigenschappen.
Geavanceerde chassiscontrolesystemen integreren met de ophanging om verbeterde stabiliteit en controle te bieden. Deze systemen kunnen de ophangingsinstellingen optimaliseren volgens rijstijl, wegomstandigheden en geselecteerde rijmodus, waardoor de beste prestaties onder alle omstandigheden worden gegarandeerd.
Luchtvering biedt ook nuttige voordelen, waaronder de mogelijkheid om de achterkant van het voertuig te verlagen voor betere toegang tot de laadruimte. Deze functie kan worden geactiveerd via knoppen in de bagageruimte of via de smartphone-app, wat Volvo’s aandacht voor gebruiksgemak demonstreert.
De Twin Motor-varianten maken gebruik van geavanceerde koppelverdelingsmogelijkheden, waardoor een nauwkeurige controle van de vermogensverdeling tussen voor- en achteras mogelijk is. Dit platform kan de vermogensverdeling in milliseconden herverdelen, waardoor de prestaties en stabiliteit worden verbeterd. De Performance-variant bevat verbeterde vermogenselektronica om een hoger maximaal vermogen te bereiken terwijl de systeembetrouwbaarheid behouden blijft.
Welke Banden Gebruikt Het?
De EX90 biedt een reeks specifiek ontwikkelde bandenopties, elk geoptimaliseerd voor de unieke vereisten van het voertuig als zware elektrische SUV. De standaard 20-inch brede configuratie heeft asymmetrische banden van verschillende maten (255/50 R20 voor en 285/45 R20 achter) om zowel de energie-efficiëntie als de rijkwaliteit te optimaliseren. Deze banden zijn specifiek ontworpen om de hoge koppelimpulsen van elektrische aandrijflijnen aan te kunnen terwijl een lage rolweerstand wordt behouden.
Wanneer de wielmaat wordt verhoogd naar 21 en 22 inch, zijn het bandenmengsel en de constructie verfijnd om ervoor te zorgen dat de prestatiekenmerken behouden blijven zonder concessies te doen aan de nieuwe wielmaat. De 21-inch setup (265/45 R21 voor, 295/40 R21 achter) biedt een uitstekende balans tussen esthetiek en prestaties, terwijl de 22-inch setup (265/40 R22 voor, 295/35 R22 achter) het meest dynamische uiterlijk en rijkarakteristieken biedt.
Geluidsonderdrukkende eigenschappen van alle beschikbare bandentypes bestaan uit het gebruik van geavanceerde geluidsabsorberende materialen en profielpatronen die zijn aangepast om weggeluid te minimaliseren. Dit is vooral relevant voor een elektrisch voertuig waar motorgeluid afwezig is, zodat meer aandacht aan bandengeluid kan worden besteed. De banden hebben op hun beurt versterkte zijwanden om het aanzienlijke gewicht van het voertuig op te vangen en comfort te bieden.
Gespecialiseerde rubbermengsels zijn ontwikkeld om maximale tractie te garanderen in zowel natte als droge omstandigheden, en lage rolweerstand om de actieradius-efficiëntie te maximaliseren. De profielpatronen hebben grote buitenste blokken om de bochtstabiliteit te verbeteren, terwijl de binnenste blokken zijn ontworpen voor effectieve waterafvoer en prestaties onder alle weersomstandigheden.
Er zijn functies voor het monitoren van de profieldiepteslijtage geïntegreerd in de banden, uitgerust met sensoren die de bestuurder waarschuwen wanneer het tijd is voor bandenvervanging. Dit systeem integreert met de veiligheidsmechanismen van het voertuig, wat zowel de veiligheid als de prestaties gedurende de levenscyclus van de band verbetert.
Interieur Uiterlijk

Het interieur van de EX90 belichaamt Scandinavische ontwerpprincipes, met een schone, minimalistische esthetiek die de nadruk legt op hoogwaardige materialen en doordachte details. Het dashboard heeft een zwevend 14,5-inch verticaal touchscreen als middelpunt, aangevuld met een 9-inch digitaal instrumentencluster en head-up display.
De materiaalkeuzes binnen het interieur zijn in lijn met Volvo’s streven naar duurzame luxe. De standaard Nordico-bekleding, gemaakt van gerecyclede materialen, biedt een premium gevoel terwijl het milieubewustzijn wordt behouden. De Plus- en Ultra-uitrustingsniveaus voegen extra premium materialen toe, waaronder verlichte berken houtinleg die tijdens het nachtrijden een sfeervolle ambiance creëert. De optionele Tailored Wool Blend-bekleding in het Ultra-uitrustingsniveau biedt een nog luxueuzere touch terwijl de duurzame ethos van het voertuig behouden blijft.
Het sfeerverlichting ontwerp verbetert de interieuratmosfeer, zich aanpassend aan het tijdstip van de dag en de rijomstandigheden. Het vaste panoramische glazen dak vult de cabine met daglicht en creëert een luchtige, uitgestrekte ambiance in de cockpit.
De zwevende middenconsole creëert extra opbergruimte eronder, terwijl deurvakken en de opbergruimte in de middenarmsteun royaal bemeten zijn. Het ontwerp van de middenconsole benadrukt zowel opbergruimte als functionaliteit, met een draadloze oplaadpad met actieve koeling om het risico op oververhitting van het apparaat te voorkomen. Het console-ontwerp bevat doordachte elementen zoals herconfigureerbare bekerhouders en meerdere USB-C-poorten voor het opladen van apparaten.
Houten sierpanelen door het hele interieur hebben matte oppervlakken, die hun natuurlijke aantrekkingskracht benadrukken terwijl een trendy uitstraling behouden blijft. Het hout komt uit duurzaam beheerde bossen, wat Volvo’s toewijding aan ecologische duurzaamheid versterkt.
Interiorpanelen en aanraakpunten hebben soft-touch materialen die bijdragen aan de premium esthetiek terwijl een goede duurzaamheid behouden blijft. De bouwkwaliteit is uitstekend, met consistente paneelafstanden en een solide gevoel bij alle bedieningselementen en oppervlakken.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurontwerp van de EX90 vertegenwoordigt een evolutie van Volvo’s designtaal, aangepast voor het elektrische tijdperk. De voorzijde toont een eenvoudig, strak afgesloten ontwerp dat typisch is voor EV’s, terwijl het Volvo-karakter behouden blijft door de Thor’s Hammer LED-koplampen, die een nieuw openingsmechanisme hebben dat extra verlichtingscomponenten in het hoofdoppervlak onthult.
Het profiel van het voertuig benadrukt een aerodynamisch geoptimaliseerd ontwerp terwijl de traditionele SUV-proporties behouden blijven. Met zijn gladde carrosserieoppervlakken en verzonken deurgrepen kan een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 worden bereikt, wat zeer goed is voor een voertuig van deze omvang. De kasstructuur zorgt voor uitstekend zicht en een gevoel van beweging, dankzij het gebruik van zwart gelakte stijlen en een “zwevend” daksysteem.
Speciale aandacht is besteed aan de integratie van sensoren en camera’s, essentieel voor geavanceerde rijhulpsystemen. De LiDAR-sensor, strategisch gemonteerd op het dak, is ontworpen om te harmoniseren met zowel de esthetiek van het voertuig als de algehele prestaties. Hoewel ze groter zijn dan standaardeenheden vanwege de toevoeging van extra camera’s, behouden de zijspiegelbehuizingen een samenhangende designtaal.
De carrosseriekleuren zijn zorgvuldig geselecteerd om de vorm van het voertuig te benadrukken, waarbij Vapor Grey en Sand Dune bijzonder effectief zijn in het accentueren van oppervlaktedetails. De lakwaliteit valt op en biedt een diepe glans die het premium imago van de auto ondersteunt.
Het achterontwerp bevat unieke verticale LED-achterlichten die zich uitstrekken van dak tot bumper, wat zorgt voor een sterke visuele identiteit en uitstekende zichtbaarheid voor andere weggebruikers. Het ontwerp van de achterklep bevat een discrete spoiler die bijdraagt aan de aerodynamica van het voertuig terwijl de strakke, lineaire esthetiek behouden blijft.
Wielontwerpen variëren van 20 tot 22 inch in diameter, waarbij de grotere versies aerodynamische inzetstukken bevatten die de efficiëntie verbeteren en een visueel aantrekkelijke, premium uitstraling behouden. De wielontwerpen brengen de substantiële proporties van het voertuig in evenwicht met een elegante esthetiek.
Comfort En Gemak


De comfortfuncties van de EX90 beginnen met zijn geavanceerde klimaatsysteem, dat op alle uitrustingsniveaus multizone-toegang biedt. Het systeem bevat luchtzuiveringstechnologie met PM2.5-filtering, terwijl Plus- en Ultra-uitvoeringen geavanceerde luchtkwaliteitsmonitoring en automatische recirculatie toevoegen. Voorconditionering van de klimaatregeling kan worden beheerd via de Volvo Cars-app, waardoor de binnentemperatuur optimaal is bij het betreden van het voertuig, zelfs tijdens extern opladen.
Ook aan het zitcomfort is speciale aandacht besteed, beginnend bij het lagere Core-uitrustingsniveau, dat bestaat uit elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie en handmatige verlenging van de zitkussenbodem. De Plus-uitrusting biedt 4-weg elektrisch verstelbare lendensteun en een elektrisch verstelbare stoelkolom, terwijl de Ultra-uitrusting massage en elektrisch verstelbare hoofdsteunen biedt. Alle stoelen zijn verwarmd (met ventilatie als optie), en de buitenste stoelen van de tweede rij kunnen worden verwarmd door te kiezen voor het Climate-pakket.
Geluidsreductie is zorgvuldig overwogen, met uitgebreide geluidsisolatie en akoestisch glas in de Ultra-uitvoering. De inherente stilte van de elektrische aandrijflijn wordt aangevuld door speciaal ontwikkelde banden met geluidsreducerende technologie. De audiosystemen, variërend van het standaard High-Performance systeem tot de optionele Bowers & Wilkins setup in de Ultra-uitvoering, zijn specifiek afgestemd op de akoestische omgeving van de EX90.
In- en uitstappen is verbeterd met functies zoals de handsfree elektrische achterklep, elektrisch neerklapbare derde rij en de soft-close deuren van de Ultra-uitvoering. De luchtvering in de Ultra-uitvoering kan het voertuig verlagen voor gemakkelijker in- en uitstappen, terwijl de verlichte deurgrepen en grondverlichting zorgen voor verbeterde zichtbaarheid in donkere omstandigheden.
Het vaste panoramische glazen dak bevat een speciale coating om warmte en UV-straling te beheren. Opbergoplossingen in het interieur zijn overvloedig en doordacht geplaatst, waaronder een grote middenconsole, deurvakken op maat voor waterflessen, en verschillende kleinere opbergvakken door de hele cabine.
Het digitale sleutelsysteem, geïmplementeerd via de Volvo Cars-app, maakt meerdere gebruikers met afzonderlijke profielen mogelijk en stelt automatisch autoparameters in bij aankomst. Deze omvatten stoel- en spiegelinstellingen, klimaatinstellingen en entertainmentinstellingen. Het systeem kan ook veilig autodelen met familieleden of vertrouwde personen faciliteren via digitaal sleuteldelen.
Zeer intelligente energiebeheersystemen werken continu om de voertuigefficiëntie te maximaliseren op basis van de huidige route, rijstijl en omgevingsfactoren. Het navigatiesysteem kan routes berekenen met oplaadpauzes, rekening houdend met variabelen zoals hoogteverschillen, weer en realtime beschikbaarheid van laadstations. Het systeem kan de batterij preconditioneren om optimale laadprestaties te garanderen naarmate het geplande laadstation nadert.
Het Ultra Trim HD Pixel LED-koplampsysteem is een opmerkelijke stap voorwaarts in verlichtingstechnologie. Met 1,3 miljoen pixels per koplampmodule kan het selectief tot vijf tegemoetkomende voertuigen afschermen terwijl andere gebieden volledig verlicht blijven. Het systeem kan ook geleidingsinformatie op het wegoppervlak weergeven en complexe welkomstverlichtingssequenties bieden.
Digitale betrokkenheid draait om het op Google gebaseerde infotainmentsysteem, dat functies bevat zoals draadloze Apple CarPlay, ingebouwde navigatie en natuurlijke spraakgestuurde bediening. Het systeem ondersteunt over-the-air updates voor continue verbetering, en de Volvo Cars-app biedt afstandsbediening van verschillende voertuigfuncties.
Veiligheid En Beveiliging
De EX90 vertegenwoordigt Volvo’s meest geavanceerde implementatie van veiligheidssystemen tot nu toe, gecentreerd rond de baanbrekende Safe Space-technologie. Dit systeem integreert LiDAR-technologie met 8 camera’s, 5 radars en 16 ultrasone sensoren om een alomvattend 360-graden begrip van de omgeving van het voertuig te creëren. Het LiDAR-systeem kan objecten tot 250 meter vooruit detecteren en functioneert effectief zelfs in volledige duisternis.
Bestuurdersbegriptechnologie markeert een significante vooruitgang in het domein van veiligheidssystemen. Twee interieurcamera’s monitoren de aandacht en het gedrag van de bestuurder, werkend in combinatie met de stuurwielsensoren om tekenen van afleiding of slaperigheid te detecteren. Dit systeem kan ingrijpen met verschillende niveaus van urgentie, variërend van ondersteunende aanwijzingen tot actieve interventie in kritieke of noodsituaties. De verfijning van het systeem stelt het in staat om natuurlijk rijgedrag te herkennen terwijl het grensgevallen van gevaarlijke scenario’s detecteert.
Inzittendendetectie brengt veiligheid naar een nieuw niveau met radarsensoren in het interieur van het voertuig die de aanwezigheid en positie van alle inzittenden kunnen detecteren, inclusief kinderen en huisdieren. Dit systeem voorkomt onvrijwillige insluitingen en zorgt voor passende klimaatregeling wanneer inzittenden worden gedetecteerd. Het systeem optimaliseert ook de airbagontplooiing op basis van de positie en grootte van inzittenden, wat meer gerichte bescherming biedt bij een botsing.
Botsingsvermijdingsmogelijkheden zijn aanzienlijk verbeterd, waarbij het voertuig een breed scala aan potentiële gevaren kan detecteren en daarop kan reageren. Het systeem kan voetgangers, fietsers en grote dieren identificeren en biedt zowel stuur- als remassistentie om botsingen te vermijden. Het kruispunt-autoremysteem richt zich specifiek op een van de meest voorkomende ongevalsscenario’s door kruisend verkeer op kruispunten te detecteren en daarop te reageren.
Geavanceerde rijhulpsystemen omvatten een verbeterde versie van de Pilot Assist, ondersteund door stuurassistentie en snelheids- en afstandscontrole ten opzichte van voorliggers. Het Pilot Assist-pakket op de Ultra-uitvoering bevat high-tech componenten zoals adaptieve rijstrookvolging en adaptieve kruispuntsnelheidsaanpassing. Deze systemen werken samen om de werkbelasting van de bestuurder te minimaliseren terwijl deze actief betrokken blijft.
Passieve veiligheidsfuncties omvatten een versterkte passagierscel, een meertraps airbagsysteem, far-side airbags en zeer geavanceerde kreukelzones die zijn ontwikkeld voor het elektrische voertuigplatform. Het accupakket wordt beschermd door een versterkt structureel frame en beschikt over automatische ontkoppeling bij een ernstige impact.
Beveiliging wordt geboden door geavanceerde versleuteling voor het ontwerp van het digitale sleutelsysteem en de versterking van bescherming tegen cyberaanvallen. De besturingssoftware van het voertuig bevat meerdere beveiligingsniveaus om inbraak in zowel voertuigsystemen als persoonlijke gegevens te voorkomen.
Het accupakket wordt beschermd door een versterkte structuur en geavanceerde monitoringsystemen die mogelijke schade of thermische gebeurtenissen kunnen detecteren en daarop kunnen reageren. Het laadsysteem maakt ook gebruik van vele veiligheidsfuncties om tegen overladen te beschermen en de temperatuur te reguleren bij snel laden.
Hoe Rijdt Het?
De rijervaring van de EX90 combineert comfort, verfijning en capaciteit op een manier die nieuwe standaarden zet voor elektrische SUV’s. De initiële acceleratie is soepel en progressief, waarbij de vermogensafgifte zorgvuldig is gekalibreerd om de plotselinge vermogensstoot te voorkomen die gebruikelijk is bij sommige elektrische voertuigen. De 0-60 mph tijd van 4,7 seconden van de Performance-variant wordt bereikt met opmerkelijke beheersing.
Snelwegrijden toont superieure stabiliteit en finesse, waarbij de luchtvering uitstekende rijkwaliteit levert terwijl ook goede carrosseriecontrole wordt gewaarborgd. Wind- en weggeluid worden opmerkelijk goed onderdrukt, wat leidt tot een gevoel van kalmte zelfs bij hoge snelheden. Het adaptieve cruise control-systeem werkt soepel, met natuurlijk aanvoelende acceleratie en deceleratie.
Manoeuvreerbaarheid in de stad wordt vergemakkelijkt door het progressieve stuursysteem en een panoramisch zicht, maar de omvang van het voertuig vereist zorgvuldigheid in kleine ruimtes. De draaicirkel is, hoewel niet toonaangevend in zijn klasse, acceptabel voor een auto van deze omvang. De verschillende camerasystemen bieden uitstekend zicht voor parkeren en beweging bij lage snelheid.
Dynamische rijprestaties zijn beter dan verwacht voor een voertuig van deze omvang en gewicht. Het lage zwaartepunt, dankzij de batterijplaatsing, helpt goede carrosseriecontrole te behouden tijdens het nemen van bochten. De sportmodus van de luchtvering biedt betere carrosseriecontrole zonder de rijkwaliteit significant te compromitteren.
De één-pedaal rijmodus is goed gekalibreerd, wat leidt tot soepele, controleerbare vertraging. Door aanpasbare niveaus van regeneratieve remkracht kan het systeem worden gepersonaliseerd door de bestuurder. De overgang tussen regeneratief en frictieremmen is naadloos.
De verschillende rijhulpsystemen functioneren onopvallend en leveren effectieve ondersteuning. De rijstrookassistentie en adaptieve cruise control van de systemen werken goed samen, wat vermoeidheid van de bestuurder vermindert tijdens langere ritten. De reacties van de systemen voelen natuurlijk en voorspelbaar aan, wat vertrouwen wekt in hun werking.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid



De bagageruimte van de EX90 toont doordacht ontwerp en praktische functionaliteit in alle zitconfiguraties. Met alle zeven zitplaatsen in gebruik heeft de kofferbak een opslagcapaciteit van 310 liter, waarvan de toegang wordt vergemakkelijkt door een elektrisch bedienbare achterklep met handsfree bediening. De laadvloer is vlak en goed afgewerkt met duurzame materialen die krasbestendig en vlekwerend zijn.
Een van de meest innovatieve kenmerken is het vermogen van de luchtvering om de achterkant tot 50mm te verlagen om het laden te vergemakkelijken. Activering van deze functie is mogelijk via knoppen in de bagageruimte of de smartphone-app, wat het bijzonder geschikt maakt bij het laden van zware goederen. Het systeem keert automatisch terug naar normale rijhoogte wanneer het voertuig begint te rijden.
Het nut van de kofferbak wordt verder vergroot door een substantiële opbergruimte onder de vloer, ongebruikelijk voor een voertuig in deze klasse. Deze ruimte biedt ook veilige opslag voor laadkabels en gerelateerde items die gescheiden moeten blijven van de hoofdlaadruimte. Het deksel van het compartiment wordt goed ondersteund en is gemakkelijk toegankelijk.
De opslagcapaciteit neemt aanzienlijk toe wanneer de derde rij wordt neergeklapt, tot 665 liter. De stoelen klappen volledig vlak met behulp van elektronische actuatoren die zowel in de kofferbak als naast de achterportieren zijn geplaatst, resulterend in een vlakke laadvloer. De tweede rij kan ook worden neergeklapt om een maximaal laadvolume van meer dan 1.000 liter te bieden, wat efficiënt is voor grote items of omvangrijke lading.
Praktische kenmerken omvatten meerdere sjorpunten, tashaken en een 12-volt stopcontact in de bagageruimte. De intrekbare bagageafdekking is doordacht ontworpen en kan onder de cabine vloer worden opgeborgen wanneer niet in gebruik, een praktisch idee om te voorkomen dat het ruimte in beslag neemt of een los voorwerp in het voertuig wordt.
De kofferbakopening is breed en hoog, met een relatief lage laaddrempel, wat het gemakkelijk maakt om zware voorwerpen te laden. De elektrische achterklep is programmeerbaar om op verschillende hoogtes te openen, wat nuttig is in garages met lage plafonds. De buitenranden van de bumper zijn beschermd met duurzame materialen om schade tijdens het laden te voorkomen.
Comfort Achterbank




De tweede rij zitplaatsen van de EX90 biedt uitzonderlijk comfort en flexibiliteit. De stoelen krijgen eenzelfde mate van aandacht voor het ergonomische ontwerp als de voorstoelen, met goed gevormde rugleuningen en ondersteunende zitting. De stoelen kunnen individueel worden aangepast qua hellingshoek en schuifpositie, waardoor passagiers hun positie naar wens kunnen configureren of extra beenruimte kunnen creëren voor inzittenden van de derde rij.
In de standaard zevenzits-modus bestaat de tweede rij uit drie vooruit gerichte individuele stoelen, die onafhankelijk kunnen worden verschoven. De middelste stoel is iets steviger en smaller dan de buitenste stoelen, maar is comfortabel genoeg voor volwassen passagiers op kortere ritten.
De klimaatregeling achterin is uitgebreid met speciale ventilatieopeningen in zowel de B-stijlen als de middenconsole. De buitenste stoelen kunnen worden voorzien van verwarming via het Climate-pakket en alle 3 posities zijn uitgerust met ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes.
De middelste stoel van de tweede rij kan worden uitgerust met een geïntegreerd kinderzitje, een kenmerkende Volvo-functie die zorgt voor verbeterde veiligheid voor jonge passagiers. Wanneer niet in gebruik kan dit stoelgedeelte worden neergeklapt, wat een comfortabele armsteun biedt met geïntegreerde bekerhouders en opbergruimte. De materialen die voor deze stoelen worden gebruikt, komen overeen met de voorstoelen in zowel kwaliteit als ontwerp, waardoor het premium gevoel in de hele cabine behouden blijft.
De toegang tot de derde rij is specifiek ontworpen, waarbij de stoelen van de tweede rij zijn uitgerust met een naadloze kantel-en-schuif-beweging, die een royale doorgang biedt voor toegang. Het mechanisme is met één hand te bedienen en keert terug naar zijn oorspronkelijke positie nadat passagiers zijn in- of uitgestapt. Hoewel dit systeem ook in praktische zin efficiënt is, is de verkregen opening soms te krap voor toegang tot de achterste stoelen. De Ultra-uitvoering bevat een geheugenfunctie, waardoor de stoel precies terugkeert naar zijn vorige positie.
Comfortfuncties voor de tweede rij zijn onder meer speciale leeslampjes, USB-C-oplaadpoorten, smartphone-opbergvakken en grote deurvakken. De Plus- en Ultra-uitvoeringen bieden extra voorzieningen zoals sfeerverlichting en verbeterde opbergpakketten. De ramen zijn voorzien van geïntegreerde zonneschermen, terwijl de Ultra-uitvoering ook verbeterde geluidsisolatie voor de achterportieren bevat.
De derde rij, hoewel compacter, is ontworpen om passagiers comfortabel te accommoderen voor kortere ritten. Deze stoelen zijn voorzien van goede kussens, verstelbare hoofdsteunen en eigen klimaatregeling ventilatieopeningen. Elke stoel heeft ook een bekerhouder en USB-C-oplaadpoort, terwijl de zijpanelen opbergvakken bevatten voor extra praktisch gebruik.