2026 Audi Q3 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Q3 SUV e-hybrid 200 kW | Q3 Sportback e-hybrid 200 kW |
---|---|---|
Motortype | 1.5l 4 cil. turbomotor + 85 kW elektromotor | 1.5l 4 cil. turbomotor + 85 kW elektromotor |
Versnellingsbak | 6-versnellingen S tronic (dubbele koppeling automaat) | 6-versnellingen S tronic (dubbele koppeling automaat) |
Aandrijftype | FWD (Voorwielaandrijving) | FWD (Voorwielaandrijving) |
Transmissie | 6-versnellingen dubbele koppeling automaat (S tronic) | 6-versnellingen dubbele koppeling automaat (S tronic) |
Max Vermogen | 200 kW / 272 pk (systeemvermogen) | 200 kW / 272 pk (systeemvermogen) |
Max Koppel | 400 Nm (systeemkoppel) | 400 Nm (systeemkoppel) |
Elektromotor | 85 kW / 330 Nm | 85 kW / 330 Nm |
Batterijcapaciteit | 25,7 kWh (bruto) / 19,7 kWh (netto) | 25,7 kWh (bruto) / 19,7 kWh (netto) |
Elektrisch bereik | Tot 119 km (WLTP) | Tot 119 km (WLTP) |
CO₂-uitstoot | 39-43 gr/km | 40-44 gr/km |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Q3 SUV e-hybrid 200 kW | Q3 Sportback e-hybrid 200 kW |
---|---|---|
Batterijtype | Lithium-ion (Li-ion) NMC prismatische cellen | Lithium-ion (Li-ion) NMC prismatische cellen |
Batterijcapaciteit (Bruto) | 25,7 kWh | 25,7 kWh |
Batterijcapaciteit (Netto/Bruikbaar) | 19,7 kWh | 19,7 kWh |
Batterijcelconfiguratie | 96 prismatische cellen in 4 modules | 96 prismatische cellen in 4 modules |
Celcapaciteit | 73 Ah per module | 73 Ah per module |
Batterijgewicht | Niet officieel vrijgegeven | Niet officieel vrijgegeven |
Batterijpositie | Onder achterbank, voor brandstoftank | Onder achterbank, voor brandstoftank |
Nominale Spanning | Hoogspanning (specifieke spanning niet vrijgegeven) | Hoogspanning (specifieke spanning niet vrijgegeven) |
Batterijkoeling | Vloeistofgekoeld | Vloeistofgekoeld |
CO₂-uitstoot (Gecombineerd WLTP) | 39-49 g/km (gewogen gecombineerd) | 40-49 g/km (gewogen gecombineerd) |
Energieverbruik (Gecombineerd WLTP) | 13,9-15,0 kWh/100 km (gewogen gecombineerd) | 13,9-15,0 kWh/100 km (gewogen gecombineerd) |
Brandstofverbruik (Gewogen Gecombineerd) | 1,7-2,2 L/100 km | 1,7-2,2 L/100 km |
Elektrisch Bereik (WLTP) | Tot 119 km | Tot 119 km |
Elektrisch Bereik (Praktijk schatting) | ~90-100 km | ~90-100 km |
Maximaal DC Laadvermogen | 50 kW | 50 kW |
Maximaal AC Laadvermogen | 11 kW | 11 kW |
Boordlader | 11 kW (3-fase mogelijk) | 11 kW (3-fase mogelijk) |
AC Laadtijd (11 kW tot 100% SOC) | Minder dan 3 uur (vanaf leeg) | Minder dan 3 uur (vanaf leeg) |
AC Laadtijd (7 kW wallbox) | ~4 uur (0-100%) | ~4 uur (0-100%) |
DC Snelladen (10-80%) | Minder dan 30 minuten (ideale omstandigheden: ~25 min) | Minder dan 30 minuten (ideale omstandigheden: ~25 min) |
Laadpoort Locatie | Bestuurderszijde voorscherm | Bestuurderszijde voorscherm |
Laadpoort Type | Type 2 (AC) + CCS2 (DC) gecombineerd | Type 2 (AC) + CCS2 (DC) gecombineerd |
Batterijgarantie | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km |
Batterijdegradatie Dekking | Gegarandeerd tot 70% capaciteit tijdens garantie | Gegarandeerd tot 70% capaciteit tijdens garantie |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Pro Line | Advanced Edition | S Edition |
---|---|---|---|
ZITPLAATSEN & CAPACITEIT | |||
Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 |
Stoeltype Voor | Standaardstoelen | Sportstoelen | Sportstoelen |
i-Size Kinderzitbevestigingen | Ja (passagiersstoel & buitenste achterplaatsen met top tethers) | Ja (passagiersstoel & buitenste achterplaatsen met top tethers) | Ja (passagiersstoel & buitenste achterplaatsen met top tethers) |
BAGAGERUIMTE CAPACITEIT | |||
Q3 e-hybrid (PHEV) | |||
Bagagevolume (Achterbank Normaal) | 375 liter | 375 liter | 375 liter |
Bagagevolume (Achterbank Neergeklapt) | 1.293 liter | 1.293 liter | 1.293 liter |
ACHTERBANK | |||
Achterbank Indeling | 40:20:40 neerklapbaar | 40:20:40 neerklapbaar | 40:20:40 neerklapbaar |
Achterbank Verschuifbaar | Ja (in de lengte verstelbaar) | Ja (in de lengte verstelbaar) | Ja (in de lengte verstelbaar) |
Achterbank Verstelbare Hoek | Ja (rugleuning hoek verstelbaar) | Ja (rugleuning hoek verstelbaar) | Ja (rugleuning hoek verstelbaar) |
Achterbank Middenarmsteun | ● (via Featurepakket PYW) | ● (via Featurepakket PYW) | ● (via Featurepakket PYW) |
VOORSTOELVERSTELLING | |||
Handmatige Hoogte & Lengte Verstelling | ● Standaard | ● Standaard | ● Standaard |
Elektrische Verstelling (8-voudig) | o (via Tech Pro PQ3) | o (via Tech Pro PQ3) | o (via Tech Pro PQ3) |
Hoogte Verstelbare Stoelen | ● Standaard | ● Standaard | ● Standaard |
Gordelhoogte Verstelling | ● Standaard | ● Standaard | ● Standaard |
STOELVERWARMING VOOR | |||
Verwarmde Voorstoelen | o (via Klimaatpakket Plus PYC) | ● (via Klimaatpakket Plus PYC) | ● (via Klimaatpakket Plus PYC) |
2E RIJ STOELVERWARMING | |||
Verwarmde Achterstoelen | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
LENDENSTEUN | |||
Lendensteun Bestuurder (4-voudig elektrisch) | o (via Tech PQ1/PQ2/PQ3) | ● (via Tech PQ1/PQ2/PQ3) | ● (via Tech PQ1/PQ2/PQ3) |
Lendensteun Passagier | o (via Tech PQ1/PQ2/PQ3) | ● (via Tech PQ1/PQ2/PQ3) | ● (via Tech PQ1/PQ2/PQ3) |
GEHEUGENFUNCTIE | |||
Stoelgeheugenfunctie Bestuurder | o (via Tech Pro PQ3) | o (via Tech Pro PQ3) | o (via Tech Pro PQ3) |
Spiegelgeheugenfunctie | o (via Tech Pro PQ3) | o (via Tech Pro PQ3) | o (via Tech Pro PQ3) |
BEKLEDING OPTIES | |||
Standaard Bekleding | Stof “Passage” (N2M) – Zwart | Stof “Impressum” (PWD) – Zwart/sportstoelen | S line Microvezel/Stof (PWK) – Zwart |
Optionele Bekleding 1 | Stof “Impressum” (PWD) | Leder/Kunstleder (PWA) – Zwart | Leder/Kunstleder (PWL) – Zwart S line |
Optionele Bekleding 2 | – | Leder/Kunstleder (PWE) – Zwart | Microvezel (PWM) – Zwart S line met ruitstiksel |
Speciale Kleuroptie | – | – | Rode contraststiksels beschikbaar (YYB) |
STUURWIEL | |||
Standaard Stuurwiel | 2-spaaks leder multifunctioneel met peddels | 2-spaaks leder multifunctioneel met peddels | 3-spaaks leder sport multifunctioneel met peddels |
Verwarmbaar Stuurwiel | o Optioneel (2FK, 2FT) | o Optioneel (2FK, 2FT, 1XT) | o Optioneel (1XT) |
Stuurwiel Materiaalopties | Leder | Leder | Leder of Ledervrij (1XU) |
AMBIENT LIGHTING | |||
Ambient Lighting | o (via Interieurpakket PWA/PWE of Lichtpakket QQ2) | ● (via Interieurpakket) | ● Standaard (Lichtpakket plus QQ2) |
Ambient Lighting Pro | – | o (via PWL/PWM pakketten) | ● (met stoffen deurpanelen – QQ5) |
Verlichtingskleuren | Meerdere kleuren instelbaar | Meerdere kleuren instelbaar | Meerdere kleuren instelbaar |
PANORAMADAK | |||
Glazen Panoramadak (3FU) | o Optioneel (€1.585) | o Optioneel (€1.585) | o Optioneel (€1.585) |
Dakfuncties | Tweedelig, elektrisch kantel/schuif voorste deel, getint glas, elektrisch gazen zonnescherm | Tweedelig, elektrisch kantel/schuif voorste deel, getint glas, elektrisch gazen zonnescherm | Tweedelig, elektrisch kantel/schuif voorste deel, getint glas, elektrisch gazen zonnescherm |
AANVULLENDE FUNCTIES | |||
Middenarmsteun Voor | ● Standaard | ● Standaard | ● Standaard |
Opbergvakken | Via Featurepakket (PYW) | Via Featurepakket (PYW) | Via Featurepakket (PYW) |
Dashboard Opbergvak (afsluitbaar) | Via Featurepakket (PYW) | Via Featurepakket (PYW) | Via Featurepakket (PYW) |
Jashaken | ● Standaard | ● Standaard | ● Standaard |
Zonnekleppen (make-upspiegels) | ● Standaard | ● Standaard | ● Standaard |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Q3 SUV e-hybrid 200 kW | Q3 Sportback e-hybrid 200 kW |
---|---|---|
GEWICHTSSPECIFICATIES | ||
Leeggewicht (kg) | 1.825 kg | 1.825 kg |
Bruto Voertuiggewicht (kg) | 2.405 kg | 2.405 kg |
Maximale Laadvermogen (kg) | 580 kg | 580 kg |
TREKGEWICHT | ||
Max. Trekgewicht – Ongeremd (kg) | 750 kg | 750 kg |
Max. Trekgewicht – Geremd 12% helling (kg) | 1.700 kg | 1.700 kg |
Max. Trekgewicht – Geremd 8% helling (kg) | 1.700 kg | 1.700 kg |
Max. Kogeldruk / Neusdruklast (kg) | 90 kg | 90 kg |
DAKLAST | ||
Max. Daklast (kg) | 75 kg** | 75 kg** |
TREKAPPARATUUR | ||
Trekhaak | Optioneel (€920 incl. BTW) | Optioneel (€920 incl. BTW) |
Trekhaak Type | Mechanisch draaibaar met elektrische ontgrendeling | Mechanisch draaibaar met elektrische ontgrendeling |
Trekhaak Materiaal | Gesmeed staal | Gesmeed staal |
Elektronische Stabilisatie (ESC) | ● Standaard met aanhangerstabilisatie | ● Standaard met aanhangerstabilisatie |
Geïntegreerde Elektrische Aansluiting | ● Inbegrepen (verdwijnt met trekhaak achter bumper) | ● Inbegrepen (verdwijnt met trekhaak achter bumper) |
Trekhaak Bediening | Knop in bagageruimte | Knop in bagageruimte |
Specificatie | Q3 SUV e-hybrid 200 kW Pro Line | Q3 Sportback e-hybrid 200 kW Pro Line |
---|---|---|
PRIJZEN | ||
Vanaf Prijs (incl. BTW) | Pro Line – €52.990 Advanced Edition – €55.490 S Edition – €57.990 | Pro Line – €54.990 Advanced Edition – €57.490 S Edition – €59.990 |
MOTORSPECIFICATIES | ||
Brandstoftype | Plug-in Hybride (Benzine + Elektrisch) | Plug-in Hybride (Benzine + Elektrisch) |
Cilinderinhoud | 1.498 cc (1,5L) | 1.498 cc (1,5L) |
Motorconfiguratie | Lijnmotor-4, Turbomotor, DOHC 16V | Lijnmotor-4, Turbomotor, DOHC 16V |
Verbrandingsmotor Vermogen | 130 kW (177 PK) @ 5.500 tpm | 130 kW (177 PK) @ 5.500 tpm |
Verbrandingsmotor Koppel | 250 Nm @ 1.500-3.500 tpm | 250 Nm @ 1.500-3.500 tpm |
Elektromotor Vermogen | 85 kW (115 PK) | 85 kW (115 PK) |
Elektromotor Koppel | 330 Nm | 330 Nm |
SYSTEEMVERMOGEN | ||
Maximaal Vermogen (Systeem) | 200 kW / 272 PK | 200 kW / 272 PK |
Maximaal Koppel (Systeem) | 400 Nm | 400 Nm |
PRESTATIES | ||
Acceleratie 0-100 km/u | 7,4 seconden | 7,5 seconden |
Topsnelheid | 210 km/u (elektronisch begrensd) | 210 km/u (elektronisch begrensd) |
TRANSMISSIE & AANDRIJVING | ||
Aandrijftype | FWD (Voorwielaandrijving) | FWD (Voorwielaandrijving) |
Transmissie | 6-versnellingen S tronic (Dubbele koppeling automaat) | 6-versnellingen S tronic (Dubbele koppeling automaat) |
BATTERIJ & LADEN | ||
Batterijcapaciteit (Bruto) | 25,7 kWh | 25,7 kWh |
Batterijcapaciteit (Netto) | 19,7 kWh | 19,7 kWh |
Elektrisch Bereik (WLTP Gecombineerd) | Tot 119 km | Tot 119 km |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP) | 13,9-15,0 kWh/100 km | 13,9-15,0 kWh/100 km |
BRANDSTOFVERBRUIK | ||
Brandstoftankcapaciteit | 45 liter | 45 liter |
Brandstofverbruik (WLTP Gewogen Gecombineerd) | 1,7-2,2 L/100 km | 1,7-2,2 L/100 km |
Brandstofverbruik (Batterij Leeg) | 6,0-6,6 L/100 km | 6,0-6,6 L/100 km |
EMISSIES | ||
CO₂-uitstoot (WLTP Gewogen Gecombineerd) | 39-49 g/km | 40-49 g/km |
CO₂-klasse (Gewogen Gecombineerd) | B | B |
CO₂-klasse (Batterij Leeg) | E | E |
Energielabel | B | B |
Euroklasse | Euro 6d | Euro 6d (conform) |
Afmeting | Metrisch |
---|---|
Lengte | 4.484 mm |
Breedte | 1.859 mm |
Breedte (met spiegels) | 2.052 mm* |
Hoogte | 1.623 mm |
Wielbasis | 2.678 mm |
Bodemvrijhoogte | ~180-200 mm* |
Draaicirkel | ~11,8 m* |
Categorie & Kenmerken | Pro Line | Advanced Edition | S Edition |
---|---|---|---|
VANAFPRIJS | |||
Q3 SUV e-hybrid 200 kW | €52.990 | €55.490 | €57.990 |
Q3 Sportback e-hybrid 200 kW | €54.990 | €57.490 | €59.990 |
Prijs inclusief | 4 jaar garantie, afleverkosten (€1.475), recyclingbijdrage (€20), beheerbijdrage (€45), leges (€57,97) | 4 jaar garantie, afleverkosten (€1.475), recyclingbijdrage (€20), beheerbijdrage (€45), leges (€57,97) | 4 jaar garantie, afleverkosten (€1.475), recyclingbijdrage (€20), beheerbijdrage (€45), leges (€57,97) |
AANDRIJFLIJN & PRESTATIES | |||
Motortype | 1,5L 4-cil. turbo + 85 kW elektromotor | 1,5L 4-cil. turbo + 85 kW elektromotor | 1,5L 4-cil. turbo + 85 kW elektromotor |
Systeemvermogen | 200 kW / 272 PK | 200 kW / 272 PK | 200 kW / 272 PK |
Systeemkoppel | 400 Nm | 400 Nm | 400 Nm |
Transmissie | 6-versnellingen S tronic (dubbele koppeling) | 6-versnellingen S tronic (dubbele koppeling) | 6-versnellingen S tronic (dubbele koppeling) |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
0-100 km/u (SUV/Sportback) | 7,4s / 7,5s | 7,4s / 7,5s | 7,4s / 7,5s |
Topsnelheid | 210 km/u | 210 km/u | 210 km/u |
Elektrisch Bereik (WLTP) | Tot 119 km | Tot 119 km | Tot 119 km |
Batterijcapaciteit | 25,7 kWh (bruto) / 19,7 kWh (netto) | 25,7 kWh (bruto) / 19,7 kWh (netto) | 25,7 kWh (bruto) / 19,7 kWh (netto) |
CO₂-uitstoot | 39-49 g/km | 39-49 g/km | 40-49 g/km |
EXTERIEUR DESIGN | |||
Designpakket | Advanced exterieur | Advanced exterieur | S line exterieur |
Voorgrill | Singleframe grille, carrosseriekleur | Singleframe grille, carrosseriekleur | Singleframe grille, S line styling |
Koplampen | LED-koplampen en LED-achterlichten | LED-koplampen en LED-achterlichten | LED-koplampen en LED-achterlichten |
LED Plus Koplampen (PX2) | Optioneel (€1.290) | Optioneel (€1.290) / Inbegrepen in Tech-pakketten | Optioneel (€1.290) / Inbegrepen in Tech-pakketten |
Digitale Matrix LED (PX6) | Optioneel (€2.815 of €1.500 met Tech+) | Optioneel (€2.815 of €1.500 met Tech+) | Optioneel (€2.815 of €1.500 met Tech+) |
Dagrijverlichting | LED-signatuur | LED-signatuur | LED-signatuur |
Achterlichten | LED-achterlichten | LED-achterlichten pro | LED-achterlichten pro |
Verlichte Audi-ringen (achter) | Via LED Plus pakket | Via LED Plus pakket | Via LED Plus pakket |
Digitale OLED Achterlichten (8VY) | Optioneel (€1.270 met Tech+/Pro) | Optioneel (€1.270 met Tech+/Pro) | Optioneel (€1.270 met Tech+/Pro) |
Spiegelkappen | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur (of zwart via Black Optic pakket) |
Exterieur Afwerking | Aluminium raamlijsten | Aluminium raamlijsten | Aluminium raamlijsten |
Black Optic Plus Pakket (PAH) | – | – | Optioneel (€1.005 SUV / €980 Sportback) |
Dakrails | Aluminium (standaard) | Aluminium (standaard) | Aluminium (standaard – zwarte optie via PAH) |
Standaard Velgen | 17-inch lichtmetaal (5-dubbelspaak) | 18-inch lichtmetaal (multispaak) | 19-inch lichtmetaal (5-arm platinagrijs) |
Velgopties | 18-20 inch opties beschikbaar | 18-20 inch opties beschikbaar | 19-20 inch opties beschikbaar |
Lakopties | 11 kleuren inclusief standaard Arkonawit | 11 kleuren inclusief standaard Arkonawit | 11 kleuren inclusief standaard Arkonawit |
Metallic/Parelmoer Lak | Optioneel (€1.110) | Optioneel (€1.110) | Optioneel (€1.110) |
Audi Exclusive Lak | Optioneel (€4.710 of €2.355 met 50% korting) | Optioneel (€4.710 of €2.355 met 50% korting) | Optioneel (€4.710 of €2.355 met 50% korting) |
Mateffect Lak | Optioneel (€6.640) | Optioneel (€6.640) | Optioneel (€6.640) |
Contrastlak | Standaard (Tamboragrijs metallic) | Standaard (Tamboragrijs metallic) | Optioneel (vollak €195) |
Privacy Glas (QL5) | Optioneel (€485) | Optioneel (€485) | Optioneel (€485) |
Panoramadak (3FU) | Optioneel (€1.585) | Optioneel (€1.585) | Optioneel (€1.585) |
Elektrische Achterklep | Standaard | Standaard | Standaard |
Laadpoort Locatie | Bestuurderszijde voorscherm | Bestuurderszijde voorscherm | Bestuurderszijde voorscherm |
e-hybrid Badge | Standaard op spatborden | Standaard op spatborden | Standaard op spatborden |
INTERIEUR & COMFORT | |||
Stoeltype | Standaardstoelen | Sportstoelen | Sportstoelen |
Standaard Bekleding | Stof “Passage” (N2M) – Zwart | Stof “Impressum” (PWD) – Zwart | S line Microvezel/Stof (PWK) – Zwart |
Bekledingsopties | Stof “Impressum” (PWD) €470 | Leder/Kunstleder (PWA) €1.470<br>Leder/Kunstleder (PWE) €1.905 | Leder/Kunstleder (PWL) €930<br>Microvezel (PWM) €1.345<br>Rode stiksels (YYB) €520 |
Stoelverstelling | Handmatige hoogte & lengte | Handmatige hoogte & lengte | Handmatige hoogte & lengte |
Elektrische Stoelverstelling | Via Tech Pro pakket | Via Tech Pro pakket | Via Tech Pro pakket |
Verwarmde Voorstoelen | Via Klimaatpakket Plus (optioneel) | Standaard (via Klimaatpakket Plus) | Standaard (via Klimaatpakket Plus) |
4-voudig Lendensteun | Via Tech pakketten | Via Tech pakketten (standaard) | Via Tech pakketten (standaard) |
Stuurwiel | 2-spaaks leder multifunctioneel met peddels | 2-spaaks leder multifunctioneel met peddels | 3-spaaks leder sport multifunctioneel met peddels |
Verwarmbaar Stuurwiel | Optioneel (€245-€485) | Optioneel (€245-€485) | Optioneel (€220-€485) |
Dashboard Afwerking | Aluminium optiek interieurelementen | Aluminium optiek interieurelementen | Aluminium optiek interieurelementen |
Decoratielijsten | Zilver micrometallic (standaard) | Zilver micrometallic (standaard)<br>Optioneel: Donker aluminium (€315), Walnoot (€520) | Zilver aluminium Dimension (standaard)<br>Optioneel: Tulpenhout (€520) |
Hemelbekleding | Maanzilver stof | Maanzilver stof | Zwarte stof |
Klimaatregeling | 1-zone automatisch | 3-zone automatisch (via Klimaatpakket Plus) | 3-zone automatisch (via Klimaatpakket Plus) |
Klimaatpakket Plus (PYC) | Optioneel (€1.365) | Standaard | Standaard |
Inclusief | Comfort voorverwarming/ventilatie, 3-zone klimaat, verwarmde voorstoelen | Comfort voorverwarming/ventilatie, 3-zone klimaat, verwarmde voorstoelen | Comfort voorverwarming/ventilatie, 3-zone klimaat, verwarmde voorstoelen |
Ambient Lighting | Optioneel (via pakketten €460) | Standaard (Lichtpakket plus) | Standaard (Lichtpakket plus) |
Ambient Lighting Pro | – | Via PWL/PWM pakketten | Standaard (met stoffen deurpanelen) |
Verlichtingskleuren | Meerdere kleuren instelbaar | Meerdere kleuren instelbaar | Meerdere kleuren instelbaar |
Middenarmsteun (voor) | Standaard | Standaard | Standaard |
Achterarmsteun | Via Featurepakket | Via Featurepakket | Via Featurepakket |
Opbergvakken | Via Featurepakket (€380) | Via Featurepakket (€380) | Via Featurepakket (€380) |
Vloermatten | Standaard (voor & achter) | Standaard (voor & achter) | Standaard (voor & achter) |
Niet-rokerspakket | Standaard | Standaard | Standaard |
Zonnekleppen | Met make-upspiegels | Met make-upspiegels | Met make-upspiegels |
Binnenspiegel | Handmatig dimbaar | Automatisch dimmend (via Tech) | Automatisch dimmend (via Tech) |
ZITPLAATSEN & RUIMTE | |||
Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 |
Achterbank Configuratie | 40:20:40 neerklapbaar | 40:20:40 neerklapbaar | 40:20:40 neerklapbaar |
Achterbank Verstelling | Schuiven & kantelen (niet bij e-hybrid) | Schuiven & kantelen (niet bij e-hybrid) | Schuiven & kantelen (niet bij e-hybrid) |
ISOFIX Kinderzitjes | Passagiersstoel & buitenste achterplaatsen | Passagiersstoel & buitenste achterplaatsen | Passagiersstoel & buitenste achterplaatsen |
Bagageruimte (e-hybrid) | 375L (stoelen omhoog) / 1.293L (neergeklapt) | 375L (stoelen omhoog) / 1.293L (neergeklapt) | 375L (stoelen omhoog) / 1.293L (neergeklapt) |
TECHNOLOGIE & CONNECTIVITEIT | |||
Digitale Instrumenten | Audi Virtual Cockpit Plus (11,9″) | Audi Virtual Cockpit Plus (11,9″) | Audi Virtual Cockpit Plus (11,9″) |
Centraal Display | MMI experience Plus (12,8″ touchscreen) | MMI experience Plus (12,8″ touchscreen) | MMI experience Plus (12,8″ touchscreen) |
MMI experience Pro (PYH) | Optioneel (€2.055 met Tech) | Optioneel (€2.055 met Tech) | Optioneel (€2.055 met Tech) |
Inclusief | Head-up display, USB-C hoog vermogen (2x100W voor, 2x60W achter), SONOS premium geluid | Head-up display, USB-C hoog vermogen (2x100W voor, 2x60W achter), SONOS premium geluid | Head-up display, USB-C hoog vermogen (2x100W voor, 2x60W achter), SONOS premium geluid |
Navigatie | Audi connect Navigatie & Infotainment | Audi connect Navigatie & Infotainment | Audi connect Navigatie & Infotainment |
Digitale Radio | DAB+ | DAB+ | DAB+ |
Geluidssysteem | Audi sound system (10 speakers, 260W) | Audi sound system (10 speakers, 260W) | Audi sound system (10 speakers, 260W) |
SONOS Premium Geluid | Via MMI experience Pro | Via MMI experience Pro | Via MMI experience Pro |
Audi Phone Box Light | Standaard | Standaard | Standaard |
Verbeterde Audi Phone Box (9ZE) | Optioneel (€365) | Optioneel (€365) | Optioneel (€365) |
USB-C Poorten | Voor & achter | Voor & achter | Voor & achter |
Audi Connect Diensten | Noodoproep, Remote & Control | Noodoproep, Remote & Control | Noodoproep, Remote & Control |
Smartphone Integratie | Apple CarPlay & Android Auto (draadloos beschikbaar) | Apple CarPlay & Android Auto (draadloos beschikbaar) | Apple CarPlay & Android Auto (draadloos beschikbaar) |
Bluetooth | Standaard | Standaard | Standaard |
VEILIGHEID & RIJASSISTENTIE | |||
Lane Departure Warning | Standaard (incl. emergency assist) | Standaard (incl. emergency assist) | Standaard (incl. emergency assist) |
Uitwijk- & Afslaanassistent | Standaard | Standaard | Standaard |
Parkeersensoren | Voor & achter standaard | Voor & achter standaard | Voor & achter standaard |
Verkeerstekenherkenning | Standaard | Standaard | Standaard |
Cruise Control | Standaard | Standaard | Standaard |
Front Cross Traffic Assist | Standaard | Standaard | Standaard |
Emergency Brake Assist (voor) | Standaard | Standaard | Standaard |
Airbags | Zijairbags voor, gordijnairbags, centrale airbag voor | Zijairbags voor, gordijnairbags, centrale airbag voor (€440 voor achter zijairbags) | Zijairbags voor, gordijnairbags, centrale airbag voor (€440 voor achter zijairbags) |
TECH PAKKETTEN | |||
Tech (PQ1) | Optioneel (€2.490) | Standaard | Standaard |
Inclusief | Adaptive cruise control, Park assist plus met 360° camera, Achteruitrijcamera, Hold assist, Grootlichtassistent, 4-voudig lendensteun, Auto-dimmende spiegels, Spiegelprojectoren, Akoestisch glas, Comfortsleutel | Adaptive cruise control, Park assist plus met 360° camera, Achteruitrijcamera, Hold assist, Grootlichtassistent, 4-voudig lendensteun, Auto-dimmende spiegels, Spiegelprojectoren, Akoestisch glas, Comfortsleutel | Adaptive cruise control, Park assist plus met 360° camera, Achteruitrijcamera, Hold assist, Grootlichtassistent, 4-voudig lendensteun, Auto-dimmende spiegels, Spiegelprojectoren, Akoestisch glas, Comfortsleutel |
Tech Plus (PQ2) | – | Optioneel (€1.990) | Optioneel (€1.990) |
Toevoeging aan Tech | LED Plus koplampen, LED Pro achterlichten, Verlichte achterringen, Lane change warning, Uitstapwaarschuwing, Rear cross-traffic, Proactieve inzittendenbescherming, Progressieve besturing | LED Plus koplampen, LED Pro achterlichten, Verlichte achterringen, Lane change warning, Uitstapwaarschuwing, Rear cross-traffic, Proactieve inzittendenbescherming, Progressieve besturing | LED Plus koplampen, LED Pro achterlichten, Verlichte achterringen, Lane change warning, Uitstapwaarschuwing, Rear cross-traffic, Proactieve inzittendenbescherming, Progressieve besturing |
Tech Pro (PQ3) | – | Optioneel (€3.990) | Optioneel (€3.990) |
Toevoeging aan Tech Plus | Adaptive cruise assist plus, Trained park assist, 360° camera’s, Rode remklauwen, Adaptieve dempers, Soundactuator, Elektrische stoelen met geheugen, Spiegelgeheugen | Adaptive cruise assist plus, Trained park assist, 360° camera’s, Rode remklauwen, Adaptieve dempers, Soundactuator, Elektrische stoelen met geheugen, Spiegelgeheugen | Adaptive cruise assist plus, Trained park assist, 360° camera’s, Rode remklauwen, Adaptieve dempers, Soundactuator, Elektrische stoelen met geheugen, Spiegelgeheugen |
AANDRIJVING & ONDERSTEL | |||
Ophanging | Comfortonderstel (standaard) | Comfortonderstel (standaard) | Comfortonderstel (standaard) |
Adaptieve Dempers | Via Tech Pro | Via Tech Pro | Via Tech Pro |
Audi Drive Select | Standaard | Standaard | Standaard |
Rijmodi | EV, Battery Hold, Auto Hybrid, Comfort, Dynamic, Individual | EV, Battery Hold, Auto Hybrid, Comfort, Dynamic, Individual | EV, Battery Hold, Auto Hybrid, Comfort, Dynamic, Individual, Offroad+ |
Progressieve Besturing | Via Tech Plus/Pro (Sportback standaard) | Via Tech Plus/Pro (Sportback standaard) | Via Tech Plus/Pro (Sportback standaard) |
Hill Hold Assist | Standaard | Standaard | Standaard |
Regeneratief Remmen | Standaard (meerdere niveaus) | Standaard (meerdere niveaus) | Standaard (meerdere niveaus) |
Elektronische Parkeerrem | Standaard | Standaard | Standaard |
LADEN & BEREIK | |||
AC Laden (max) | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
DC Snelladen (max) | 50 kW | 50 kW | 50 kW |
Laadtijd (11kW AC) | <3 uur (0-100%) | <3 uur (0-100%) | <3 uur (0-100%) |
DC Laden (10-80%) | ~25-30 minuten | ~25-30 minuten | ~25-30 minuten |
Laadkabels Inbegrepen | Type 2 AC, industriële adapter, huishoudelijke adapter | Type 2 AC, industriële adapter, huishoudelijke adapter | Type 2 AC, industriële adapter, huishoudelijke adapter |
Audi Laadservice | Standaard (toegang tot 100.000+ laders) | Standaard (toegang tot 100.000+ laders) | Standaard (toegang tot 100.000+ laders) |
GEMAKSFUNCTIES | |||
Keyless Entry (Comfortsleutel) | Via Tech pakketten | Via Tech pakketten (standaard) | Via Tech pakketten (standaard) |
Elektrische Achterklep | Standaard | Standaard | Standaard |
Koplampsproeiers (8X8) | Optioneel (€330) | Optioneel (€330) | Optioneel (€330) |
Regensensor | Standaard (licht & regensensor) | Standaard (licht & regensensor) | Standaard (licht & regensensor) |
Auto-dimmende Spiegels | Via Tech pakketten | Via Tech pakketten (standaard) | Via Tech pakketten (standaard) |
Spiegelgeheugen | Via Tech Pro | Via Tech Pro | Via Tech Pro |
Stoelgeheugen | Via Tech Pro | Via Tech Pro | Via Tech Pro |
PRAKTISCHE OPSLAG | |||
Trekhaak (1M6) | Optioneel (€920) | Optioneel (€920) | Optioneel (€920) |
Max Trekgewicht (geremd) | 1.700 kg | 1.700 kg | 1.700 kg |
Trekhaaktype | Elektrisch zwenkbaar met knopbediening | Elektrisch zwenkbaar met knopbediening | Elektrisch zwenkbaar met knopbediening |
Dakbelasting | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
Garagedeuropener (VC2) | Optioneel (€285) | Optioneel (€285) | Optioneel (€285) |
Featurepakket (PYW) | Optioneel (€380) | Optioneel (€380) | Optioneel (€380) |
Inclusief | Netten achterstoelen, afsluitbaar dashboardkastje, opbergvak bestuurder, bagageruimte LED, bagagenet, 12V stopcontact (kofferbak), achterarmsteun | Netten achterstoelen, afsluitbaar dashboardkastje, opbergvak bestuurder, bagageruimte LED, bagagenet, 12V stopcontact (kofferbak), achterarmsteun | Netten achterstoelen, afsluitbaar dashboardkastje, opbergvak bestuurder, bagageruimte LED, bagagenet, 12V stopcontact (kofferbak), achterarmsteun |
Bagageruimte Afdekking | Standaard | Standaard | Standaard |
Scheidingsnet (3CX) | Optioneel (€195) | Optioneel (€195) | Optioneel (€195) |
GARANTIE & SERVICE | |||
Voertuiggarantie | 4 jaar (2 jaar fabriek + 2 jaar Audi Extra) | 4 jaar (2 jaar fabriek + 2 jaar Audi Extra) | 4 jaar (2 jaar fabriek + 2 jaar Audi Extra) |
Kilometerlimiet (jaar 3-4) | 100.000 km | 100.000 km | 100.000 km |
Hoogspanningsbatterij Garantie | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km |
Batterijdegradatie Dekking | Gegarandeerd tot 70% capaciteit | Gegarandeerd tot 70% capaciteit | Gegarandeerd tot 70% capaciteit |
Diefstalalarmsysteem | Standaard | Standaard | Standaard |
Elektronische Startonderbreker | Standaard | Standaard | Standaard |
Lifehammers | 2x standaard | 2x standaard | 2x standaard |
Categorie | Accessoire | Omschrijving | Prijs (incl. BTW) | Maandelijkse Betaling |
---|---|---|---|---|
LED Instapverlichting | Instap-LED Audi Ringen | Voor wagens met LED-instapverlichting | €229,00 | €3,00/maand |
LED Instapverlichting | Instap-LED S-Logo | Voor wagens met LED-instapverlichting | €218,00 | €3,00/maand |
LED Instapverlichting | Instap-LED Audi Ringen met Gekko | Voor wagens met LED-instapverlichting | €218,00 | €3,00/maand |
Daktransport | Basisdragers | Voor auto’s zonder dakreling | €496,00 | €7,00/maand |
Daktransport | Dakkoffertas – Maat M | – | €87,00 | €1,00/maand |
Daktransport | Dakkoffertas – Maat L | – | €99,00 | €1,00/maand |
Daktransport | Kajakhouder | Met kantelfunctie | €338,00 | €5,00/maand |
Ski & Bagagebox 250L | Ski- en Bagagekoffer | Briljantzwart, 250L inhoud | €713,00 | €10,00/maand |
Ski & Bagagebox 250L | Sierfolie Gletsjerwit | Voor ski- en bagagebox, 250L | €224,00 | €3,00/maand |
Ski & Bagagebox 250L | Sierfolie Tangorood | Voor ski- en bagagebox, 250L | €224,00 | €3,00/maand |
Ski & Bagagebox 250L | Sierfolie Floretzilver | Voor ski- en bagagebox, 250L | €224,00 | €3,00/maand |
Ski & Bagagebox 250L | Sierfolie Daytonagrijs | Voor ski- en bagagebox, 250L | €224,00 | €3,00/maand |
Ski & Bagagebox 310L | Ski- en Bagagekoffer | Briljantzwart, 310L inhoud | €809,00 | €12,00/maand |
Ski & Bagagebox 310L | Sierfolie Gletsjerwit | Voor ski- en bagagebox, 310L | €224,00 | €3,00/maand |
Ski & Bagagebox 310L | Sierfolie Tangorood | Voor ski- en bagagebox, 310L | €224,00 | €3,00/maand |
Ski & Bagagebox 310L | Sierfolie Floretzilver | Voor ski- en bagagebox, 310L | €224,00 | €3,00/maand |
Ski & Bagagebox 310L | Sierfolie Daytonagrijs | Voor ski- en bagagebox, 310L | €224,00 | €3,00/maand |
Ski & Bagagebox 430L | Ski- en Bagagekoffer | Briljantzwart, 430L inhoud | €1.076,00 | €16,00/maand |
Ski & Bagagebox 430L | Sierfolie Gletsjerwit | Voor ski- en bagagebox, 430L | €236,00 | €3,00/maand |
Ski & Bagagebox 430L | Sierfolie Tangorood | Voor ski- en bagagebox, 430L | €236,00 | €3,00/maand |
Ski & Bagagebox 430L | Sierfolie Floretzilver | Voor ski- en bagagebox, 430L | €236,00 | €3,00/maand |
Ski & Bagagebox 430L | Sierfolie Daytonagrijs | Voor ski- en bagagebox, 430L | €236,00 | €3,00/maand |
Sportdragers | Ski- en Snowboardhouder | Voor max 4 paar ski’s of 2 snowboards, met uittrekfunctie | €313,00 | €5,00/maand |
Sportdragers | Fietshouder | Voor dakmontage | €217,00 | €3,00/maand |
Sportdragers | Fietsdrager voor de Trekhaak | Voor wagens met links stuur | €834,00 | €12,00/maand |
Sportdragers | Uitbreidingsset voor 3e Fiets | Voor fietsdrager voor de trekhaak | €217,00 | €3,00/maand |
Oplaadaccessoires | USB Type-C® Power Delivery Ladekabel | – | €42,00 | €1,00/maand |
Oplaadaccessoires | Laadkabel USB Type C® | Voor apparaten met USB type C®-aansluiting | €38,00 | €1,00/maand |
Oplaadaccessoires | e-tron Laadsysteem Compact | – | €790,00 | €12,00/maand |
Oplaadaccessoires | Telefoonvak met Inductielader | Met koppelantenne | €365,00 | €5,00/maand |
e-tron Stekkers (GRATIS) | Huishoudstekker (Schuko) | Voor het e-tron-laadsysteem | €0,00 | Gratis |
e-tron Stekkers (GRATIS) | Industriële Stekker (CEE) 32A / 230V | Voor het e-tron-laadsysteem | €0,00 | Gratis |
e-tron Stekkers (GRATIS) | Industriële Stekker (CEE) 16A / 400V | Voor het e-tron-laadsysteem | €0,00 | Gratis |
e-tron Stekkers (GRATIS) | Industriële Stekker (CEE) 16A / 230V | Lang en recht, voor het e-tron-laadsysteem | €0,00 | Gratis |
e-tron Stekkers (GRATIS) | Industriële Stekker (CEE) 32A / 230V | Lang en recht, voor het e-tron-laadsysteem | €0,00 | Gratis |
e-tron Stekkers (GRATIS) | Industriële Stekker (CEE) 16A / 400V | Lang en recht, voor het e-tron-laadsysteem | €0,00 | Gratis |
e-tron Stekkers (GRATIS) | Industriële Stekker (CEE) 32A / 400V | Lang en recht, voor het e-tron-laadsysteem | €0,00 | Gratis |
Gezin & Kinderen | Audi Kinderwagen | – | €604,00 | €9,00/maand |
Gezin & Kinderen | Autostoelbeschermer | – | €66,00 | €1,00/maand |
Huisdieren | Veiligheidsgordel voor Honden – Klein | – | €99,00 | €1,00/maand |
Huisdieren | Veiligheidsgordel voor Honden – Middelgroot | – | €126,00 | €2,00/maand |
Huisdieren | Veiligheidsgordel voor Honden – Groot | – | €165,00 | €2,00/maand |
Vloerbescherming | Allweathervloermatten | Voor achter | €48,00 | €1,00/maand |
Vloerbescherming | Voetenruimteschalen | Voor vóór | €79,00 | €1,00/maand |
Bagageruimte | Bagageruimtemat | Voor bovenste stand | €132,00 | €2,00/maand |
Bagageruimte | Bagageruimtebox | Opvouwbaar | €67,00 | €1,00/maand |
Bagageruimte | Laadrandbeschermmat | – | €85,00 | €1,00/maand |
Bagageruimte | Opvouwbare Box | – | €47,00 | €1,00/maand |
Bagageruimte | Bagageruimtetas | – | €54,00 | €1,00/maand |
Bagageruimte | Opbergtas | Voor e-tron laadkabel | €48,00 | €1,00/maand |
Bescherming & Onderhoud | Marterafweer | – | €569,00 | €8,00/maand |
Bescherming & Onderhoud | Marterafweer | Met ultrasoon geluid | €182,00 | €3,00/maand |
Bescherming & Onderhoud | Polijstdoek | – | €12,00 | – |
Bescherming & Onderhoud | Set Winterverzorgingsmiddelen | – | €30,00 | – |
Bescherming & Onderhoud | Tas met Onderhoudsmiddelen | – | €96,00 | €1,00/maand |
Gereedschap | Led-penlamp | – | €43,00 | €1,00/maand |
Comfort & Gemak | Garagedeuropener | – | €285,00 | €4,00/maand |
Comfort & Gemak | Sigarettenaansteker en Asbak | – | €50,00 | €1,00/maand |
Comfort & Gemak | Featurepakket | – | €380,00 | €6,00/maand |
Comfort & Gemak | Wandhouder Clip | – | €145,00 | €2,00/maand |
Technologie | MMI Experience Pro | – | €2.055,00 | €30,00/maand |
Technologie | Head-up Display | – | €970,00 | €14,00/maand |
Technologie | Omgevingscamera’s | – | €845,00 | €12,00/maand |
Veiligheid & Assistentie | Lane Change Warning, Uitstapwaarschuwing en Rear Cross-Traffic Assist | – | €640,00 | €9,00/maand |
Veiligheid & Assistentie | Adaptive Cruise Assist Plus en Emergency Assist | – | €305,00 | €4,00/maand |
Veiligheid & Assistentie | Assistentiepakket Driving en Parking Pro | Assistentiepakket beschermings- en waarschuwingssystemen plus | €1.430,00 | €21,00/maand |
Veiligheid & Assistentie | Zijairbags Voor- en Achterin, Gordijnairbags, Centrale Airbag Voorin | – | €440,00 | €6,00/maand |
Exterieur | Trekhaak | – | €920,00 | €14,00/maand |
Exterieur | Wielbouten, Antidiefstal | – | €45,00 | €1,00/maand |
Exterieur | Digitale OLED-achterlichten | – | €1.270,00 | €19,00/maand |
Exterieur | Koplampsproeiers | – | €330,00 | €5,00/maand |
Exterieur | Zonder Type-aanduiding | – | €0,00 | Gratis |
Glas & Dak | Warmtewerend Glas, Donker Getint | – | €485,00 | €7,00/maand |
Glas & Dak | Panorama-schuifdak | – | €1.440,00 | €21,00/maand |
Interieur Styling | Decoratielijsten, Antraciet Naturel Tulpenboomhout | – | €520,00 | €8,00/maand |
Interieur Styling | Audi Sport Rode Stiksels | – | €520,00 | €8,00/maand |
Pakket Code | Pakket Naam | Netto Catalogusprijs (excl. BTW) | Consumentenprijs (incl. BTW) | Pro Line | Advanced Edition | S Edition | Pakket Inhoud |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PQ1 | Tech | €2.058 | €2.490 | Optioneel | Standaard | Standaard | • Adaptive cruise control met predictieve regeling (alleen in combinatie met verkeersbordherkenning d.m.v. een camera) • Parkeerassistent plus inclusief parkeerhulp met omgevingsweergave • Achteruitrijcamera • Hold assist • Grootlichtassistent • 4-voudig instelbare lendensteunen in de voorstoelen • Automatisch dimmende binnenspiegel • Buitenspiegels elektrisch instel-, verwarm- en inklapbaar, automatisch dimmend • Projectielampen in de buitenspiegels • Akoestisch glas in de voorportieren |
PQ2 | Tech Plus | €1.645 | €1.990 | Niet leverbaar | Optioneel | Optioneel | Alles van Tech, PLUS: • Ledkoplampen plus • Ledachterlichten pro • Verlichte Audi-ringen achter • Lane change warning, uitstapwaarschuwing en rear cross-traffic assist • Proactieve inzittendenbescherming voor, opzij en achter • Progressieve besturing (standaard voor Sportback) Let op: Alleen te bestellen i.c.m. Ledkoplampen plus/pro (PX2/PX6) en grootlichtassistent (8G1) |
PQ3 | Tech Pro | €3.298 | €3.990 | Niet leverbaar | Optioneel | Optioneel | Alles van Tech Plus, PLUS: • Adaptive cruise assist plus incl. emergency assist • Trained park assist • Omgevingscamera’s • Rode remzadels vóór en achter • Onderstel met adaptieve dempers • Audi drive select voor het onderstel met adaptieve dempers • Soundactuator voor aandrijfgeluid binnenin • Elektrisch instelbare voorstoelen met geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel • Buitenspiegels elektrisch instel-, verwarm- en inklapbaar, automatisch dimmend, met geheugenfunctie Let op: Alleen te bestellen i.c.m. assistentiepakket Driving en Parking pro (PZC), parkeerassistent plus (8A2), Driespaaks sportstuurwiel (ledervrij) (1XT/1XU), Ledkoplampen plus/pro (PX2/PX6) en grootlichtassistent (8G1) Niet in combinatie met: Individuele-lak Audi exclusive en Matteffect-lak Audi exclusive |
PAH | Optiekpakket Zwart | €831 (SUV)<br>€810 (Sportback) | €1.005 (SUV)<br>€980 (Sportback) | Niet leverbaar | Niet leverbaar | Optioneel | • Zwarte spiegelkappen • Zwarte dakreling (niet voor Sportback) • Donkere raamsierlijsten en aanbouwdelen en antracietgrijze Audi-ringen voor- en achterop |
PYC | Klimaatregelingspakket Plus | €1.128 | €1.365 | Optioneel | Standaard | Standaard | • Comfort-interieurvoorverwarming en -ventilatie • Automatische airconditioning met drie zones • Stoelverwarming voorin |
PYW | Featurepakket | €314 | €380 | Optioneel | Optioneel | Optioneel | • Netten aan de achterzijde van de voorstoelen • Een afsluitbaar dashboardkastje • Een opbergvak aan bestuurderskant • Een bagageruimtespot (LED) in de achterklep om de kofferbak te verlichten • Een bagagenet in de kofferbak • Een 12-volt-stopcontact in de linker zijwand van de kofferbak • Achterbank plus met middenarmsteun en bekerhouders |
PYH | MMI Experience Pro | €1.698 | €2.055 | Optioneel | Optioneel | Optioneel | • Head-up display • USB-oplaadpoorten hoog vermogen: 2x 100 Watt voorin; 2x 60 Watt achterin • SONOS premium sound system Let op: Alleen te bestellen i.c.m. Tech (PQ1) |
PZC | Assistentiepakket Driving en Parking Pro, Assistentiepakket Beschermings- en Waarschuwingssystemen Plus | Via Tech pakket | Via Tech pakket | Niet leverbaar | Optioneel | Optioneel | • Adaptive cruise assist plus en emergency assist incl. assistentie bij het wisselen van rijstrook • Adaptive cruise control met predictieve regeling • Parkeerassistent plus incl. parkeerhulp met omgevingsweergave • Trained park assist • Omgevingscamera’s • Lane change warning, uitstapwaarschuwing en rear cross-traffic assist • Front cross-traffic assist • Uitwijkassistent en afslaanassistent • Emergency brake assist vóór • Proactieve inzittendenbescherming voor, opzij en achter Let op: Onderdeel van Tech pro (PQ3) Niet in combinatie met: Individuele-lak Audi exclusive en Matteffect-lak Audi exclusive |










Is Het De Moeite Waard Om De 2026 Audi Q3 Te Kopen?
De derde generatie Audi Q3 maakt zijn debuut in Nederland, en raad eens? Hij is alleen verkrijgbaar als plug-in hybride. Een behoorlijk gedurfde keuze, toch? Deze stap plaatst Audi echt tussen de andere geëlektrificeerde compacte premium SUV’s. Hij komt in de plaats van een ouder model dat er sinds 2018 is en bevindt zich nu in een competitieve arena tegen de BMW X1, Mercedes-Benz GLA en Volvo XC40.
Deze nieuwe Q3 e-hybrid komt in zowel SUV- als Sportback-uitvoeringen. Hij meet 4,53 meter, wat iets groter is dan de Mercedes GLA (4,42m) en net iets langer dan de BMW X1 (4,50m). Hij is eigenlijk met 20 cm gegroeid sinds de eerste generatie en komt bijna in de buurt van de Q5-afmetingen, maar blijft nog 9 cm korter. Dit geeft hem een behoorlijk indrukwekkende uitstraling op de weg.
Onder de motorkap vind je een plug-in hybridesysteem dat een 1,5-liter turbomotor met vier cilinders koppelt aan een elektromotor van meer dan 150 pk, met een gecombineerd totaal van 272 pk. En er is een 25,7 kWh batterij (wat neerkomt op ongeveer 20 kWh) waarmee je kunt genieten van een WLTP elektrisch bereik van 119-120 km. Dat is behoorlijk indrukwekkend en maakt het een van de weinige plug-in SUV’s die je dagelijkse volledig elektrische woon-werkverkeer aankunnen zonder te zweten.
Wat interessant is aan de Q3 e-hybrid is dat Audi echt gaat voor een geavanceerde plug-in hybride-opstelling. In tegenstelling tot de BMW X1, die geen plug-in optie biedt, of de GLA, die meerdere aandrijflijnen heeft, houdt Audi het bij één geoptimaliseerd PHEV-model. Het draait allemaal om het bijhouden van het Nederlandse milieubeleid en wat consumenten tegenwoordig willen. Traditionele motoren, zoals de 2,0-liter diesel quattro die beschikbaar is in andere markten, worden bij de lancering niet aangeboden in Nederland.
Als we het over uitrustingsniveaus hebben, hebben we de Pro Line (€52.990 voor de SUV en €54.990 voor de Sportback), Advanced (€55.490 en €57.490), en de S-editie (€57.990 en €59.990). En als je hem echt vol wilt laden, kun je gemakkelijk over de €70.000 komen met opties zoals adaptieve vering, premium audiosystemen en luxe afwerkingen.
Gezien het feit dat de prijs van de Q3 behoorlijk dicht bij die van de grotere Q5 ligt, moeten kopers nadenken of ze de compacte praktijkheid willen of dat ze liever een klasse hoger gaan. Maar eerlijk gezegd, met alle standaardvoorzieningen, geavanceerde hybride technologie en solide efficiëntie, lijkt de Q3 e-hybrid echt een geweldige keuze voor iedereen die op zoek is naar een premium SUV die ook elektrificatie omarmt.
Motor, Prestaties En Transmissie
Laten we het hebben over de Q3 e-hybrid. Dit kleine beest is gebouwd op het geavanceerde plug-in hybridesysteem van Volkswagen Group. Het combineert een 1,5-liter TSI turbomotor met vier cilinders met een elektromotor die meer dan 150 pk levert, allemaal gekoppeld aan een zestraps dubbelkoppelings-transmissie. In totaal levert het een solide 272 pk en 350 Nm koppel. Het is ontworpen op het MQB Evo-platform, dat je ook kunt vinden in modellen zoals de Tiguan, CUPRA Terramar en Passat.
Wanneer je overschakelt naar de elektrische modus, levert de auto meteen een flink 330 Nm koppel. Hij schiet echt door de stad, waarbij hij snelheden van 70 tot 80 km/u met gemak haalt. Maar laten we eerlijk zijn – als je op de snelweg in elektrische modus rijdt, zul je die batterij vrij snel leegtrekken. Om de volledige vermogensmix te krijgen, moet je gewoon voorbij het kickdown-punt duwen.
Als je nieuwsgierig bent naar snelheid, kan dit joch van 0 naar 100 km/u gaan in slechts 6,7 seconden. En als je de Sport-modus met launch control activeert, zul je consequent die sub-7-seconden runs halen. Natuurlijk, als je echt op het gas trapt zonder launch control, kun je wat extra tijd afschaven. De acceleratie is behoorlijk krachtig – perfect voor wanneer je moet inhalen of het verkeer moet invoegen.
Een ding dat het vermelden waard is, is de zestraps dubbelkoppelings-versnellingsbak. Hij schakelt echt soepel tussen energiebronnen, waarbij hij zich aanpast aan welke rijmodus je ook hebt – of het nu Sport, Comfort of Eco is. Maar als je agressief rijdt en de batterij bijna leeg is, kan het een beetje naar versnellingen zoeken, en je zult die viercilinder motor horen brullen. Het is niet zo verfijnd als de zespitters motoren die je in sommige Audi’s vindt, maar het heeft zijn charme.
Wat de aandrijflijn betreft, het is alleen voorwielaandrijving. De batterijplaatsing maakt het lastig om Quattro vierwielaandrijving in te passen. Het rijdt meestal goed, maar op natte wegen of tijdens scherp bochtenwerk, merk je misschien dat de voorbanden een beetje slippen vanwege het koppel. Gelukkig schakelt de tractiecontrole snel in om te helpen, maar je kunt nog steeds de grenzen van het voorwielvermogen voelen.
Laten we nu naar de efficiëntie gaan. Het is behoorlijk indrukwekkend! Onder reële omstandigheden kun je meer dan 100 km op alleen elektriciteit krijgen, wat mooi aansluit bij wat ze claimen met de WLTP. En opladen gaat super snel! Met een 50 kW DC-lader kijk je naar ongeveer 30 minuten om de batterij vol te laden. Als je voor een 11 kW AC-lader gaat, duurt het ongeveer 2,5 uur. Zelfs als de batterij bijna leeg is, zal het hybridesysteem opladen terwijl je rijdt en remt. Het brandstofverbruik is ook prima – ongeveer 6,2 l/100 km bij rustig snelwegrijden, en ongeveer 8 l/100 km wanneer je in de heuvels duwt. Niet slecht, toch?
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het regeneratieve remsysteem van de Q3 e-hybrid is behoorlijk indrukwekkend. Het combineert frictieremlokken met energieterugwinning, wat je een mooi, soepel pedaalgevoel geeft – geen vervelende grijpende sensaties zoals je in sommige andere elektrische voertuigen zou kunnen vinden. Serieus, de manier waarop het overgaat tussen regeneratief en frictieremmen voelt naadloos. Het past zich aan op basis van de batterijlading, rijmodus en hoeveel remkracht je nodig hebt, en het blijft stabiel, zelfs wanneer je hard moet remmen op ruw terrein.
Je kunt de regeneratieniveaus eigenlijk aanpassen met behulp van paddle shifters. Wanneer je het opschroeft naar de hoogste instelling, krijg je deze coole one-pedal rijervaring. Het is super handig voor stadsverkeer of wanneer je bergafwaarts gaat, waarbij het helpt de batterij op te laden terwijl het ook de remmenlijfsuur vermindert. Plus, het digitale display laat je in realtime zien of je regeneratie of frictieremlokken gebruikt, wat geweldig is om dingen efficiënt te houden.
De remhardware heeft precies de juiste afmeting, en als je kiest voor de S-editie, krijg je wat verbeterde onderdelen samen met die opvallende rode remklauwen. Ze weerstaan echt goed fading, vooral op steile hellingen, en de ABS en stabiliteitscontrole werken naadloos samen. Oh, en de hill-hold functie is precies goed – werkt perfect met de EV-kruipfunctie, zodat de auto stabiel blijft en soepel loslaat wanneer je op een helling staat.
Met de brake-by-wire-opstelling krijg je nog steeds dat natuurlijke gevoel, ongeacht de omstandigheden. Het biedt sterke, progressieve vertraging zonder dat vervelende neerduiken tijdens plotselinge stops. De stabiliteit blijft hoog, zelfs op hobbelige wegen. Bij stop-and-go-verkeer, als je de remmen maar lichtjes aanraakt, merk je misschien wat kleine inconsistenties in hoe de auto vertraagt, maar niets ernstigs.
De elektronische parkeerrem met auto-hold schakelt automatisch in wanneer je de auto uitzet en laat soepel los wanneer je accelereert. Hij haalde hill-start tests als een kampioen en heeft corrosiebestendige schijven om te gaan met dat verminderde frictierebruik.
Al met al is het remsysteem zeker een opvallend kenmerk hier. Het mengt effectieve energieterugwinning met solide stopkracht en verfijnde afstemming. Het enige kleine nadeel is dat je minder remstof krijgt, wat geweldig is, maar het betekent dat je wielen misschien wat gemakkelijker watervlekken tonen.
Besturing En Ophanging



De derde generatie Q3 heeft een progressieve stuurinrichting met een variabele verhouding die de reactie verscherpt met grotere inputs, wat de wendbaarheid bij lage snelheid en stabiliteit bij hoge snelheid verbetert. Het stuurgewicht is aanpasbaar via Audi Drive Select, met duidelijke modusverschillen. Tests op Schotse wegen toonden uitstekende feedback, gripccommunicatie en nauwkeurig on-center gevoel, waarbij lichte parkeermoeite wordt gebalanceerd met aangename zwaarte in de Dynamische modus.
Nu naar de vering. Ze hebben hier ook wat upgrades gedaan. Er is een breder spoor, en ze hebben bredere 235mm banden gemonteerd, samen met het aanpassen van de geometrie. Het resultaat is betere handling en comfort, dat is zeker. Vergeleken met de vorige versie geeft de standaard opstelling je een veel soepelere rit, hoewel het nog steeds een beetje stevig kan aanvoelen over scherpe hobbels – vooral als je kiest voor die 20-inch wielen.
Als je gaat voor de optionele adaptieve tweeklepdemper vering, is het echt iets. Het regelt compressie en rebound maar liefst 1.000 keer per seconde! Dat betekent dat het fantastisch werk doet bij het egaliseren van impacts en het houden van die banden op de grond. Het schittert op ruw wegdek en doet een goede job bij het minimaliseren van carrosserie-roll wanneer je aan het draaien bent. Plus, je hebt Comfort, Auto en Dynamic modi om de demping naar je zin te veranderen. En voor ongeveer €3.250 verbetert het Technology Pack dat dit systeem bevat echt de ritkwaliteit, vooral als comfort je belangrijkste focus is.
Wanneer je het dynamisch rijdt, merk je dat er minimale carrosserie-roll is, zelfs met het batterijgewicht. De voorkant voelt enthousiast, en de achterkant volgt mooi. Eerlijk gezegd, het is verrassend wendbaar voor een SUV – het is bijna alsof je een Audi hatchback rijdt, wat een leuke verrassing is. Maar, even een waarschuwing, in gladde omstandigheden kun je wat onderstuur ervaren vanwege de voorwielaandrijving en gewichtsverdeling. Gelukkig beheert de stabiliteitscontrole dat behoorlijk soepel met wat subtiele wielremmen.
Al met al creëert de combinatie van die progressieve besturing, de verbeterde vering en goed afgestemde elektronische hulpmiddelen echt een gepolijste en zelfverzekerde rijervaring. Het voelt veel meer verfijnd dan de vorige Q3-generaties, dat is zeker!
Welke Banden Gebruikt Het?

De Q3 e-hybrid komt met wielen die variëren in grootte van 17 tot 20 inch. Onze testauto’s waren uitgerust met behoorlijk indrukwekkende 20-inch lichtmetalen velgen met 255/40 R20 banden. Audi geeft je echt opties, met twaalf verschillende wielontwerpen die variëren van strak en ingetogen tot sportief en gedurfd. Ze zien er geweldig uit, maar laten we eerlijk zijn – die grotere wielen kunnen een tol eisen op comfort wanneer je over hobbelige wegen rijdt, dankzij die lageprofielbanden.
Wat de banden zelf betreft – de standaardbreedte is toegenomen van 215mm naar 235mm. Deze verandering heeft echt de grip, tractie en bochtstabiliteit verbeterd. En als je gaat voor de 255mm-opstelling, voel je je nog zekerder wanneer de wegen nat zijn. Maar er is wel een addertje onder het gras: die bredere banden kunnen de efficiëntie een beetje verminderen door hogere rolweerstand. Het is geen grote deal, maar als je echt gefocust bent op efficiënt zijn, wil je misschien bij kleinere wielen blijven.
Audi heeft de Q3 e-hybrid uitgerust met degelijke touring-banden die een mooie balans tussen efficiëntie, grip en comfort bieden. Tijdens onze tests in verschillende weersomstandigheden boden ze geruststellende tractie en soepele handling. Op gladde wegen waren ze behoorlijk stil, maar je kon zeker een gezoem horen op ruwere oppervlakken, vooral bij hogere snelheden. Bandselectie kan echt een verschil maken in hoe verfijnd de rit aanvoelt, dus denk zorgvuldig na over vervangingen.
Laten we het hebben over bereik. De grootte van je wielen speelt een belangrijke rol hier – die 20-inch wielen kunnen je elektrisch bereik met ongeveer 5 tot 10 kilometer verminderen vergeleken met kleinere. Dit komt voornamelijk neer op toegevoegd gewicht, luchtweerstand en rolweerstand. Als je op zoek bent naar een balans tussen bereik en comfort, raken de 18-inch wielen die sweet spot. Ze trekken misschien niet zoveel de aandacht, maar ze bieden een soepelere rit en zijn efficiënter, vooral wanneer gecombineerd met adaptieve vering.
Elke Q3 komt uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem dat individuele bandenmetingen direct op het MMI-scherm toont. Het is super snel en nauwkeurig, en geeft je nuttige waarschuwingen. Plus, er is een winterband-instelling die de stabiliteitscontrole aanpast en zelfs een sneeuwvlok-waarschuwing toont wanneer het ijzig is – echt handig, vooral toen we aan het testen waren in Schotland.
Hier is nog iets: wielontwerp kan de remkoeling beïnvloeden. Open-stijl wielen zorgen voor goede luchtstroom, wat helpt om remfading te voorkomen, zelfs wanneer je echt de grenzen opzoekt. Aan de andere kant, die chiquer ontwerpen, hoewel ze er prachtig uitzien, hebben de neiging om gemakkelijker remstof en vuil te verzamelen. Dus als je gaat voor een donkerdere afwerking, wees dan voorbereid op wat regelmatig schoonmaken om ze er op hun best uit te laten zien!
Interieur Uiterlijk







De cabine van de Q3 maakt echt een sprong vooruit. Je hebt deze strakke nieuwe gebogen dual-display opstelling—een 11,9-inch digitaal instrumentarium dat direct overgaat in een 12,9-inch touchscreen. En laat ons je vertellen, die schermen zijn scherp en helder, zelfs in de zon. Maar, we bedoelen, de dikke randen houden ze een beetje tegen om er zo modern uit te zien als sommige van die randloze displays van andere merken. Plus, we hebben het gevoel dat het digitale instrumentarium wat meer verticale ruimte zou kunnen gebruiken.
Als het gaat om materialen, bespaart Audi hier niet. Je hebt soft-touch oppervlakken gemengd met milieuvriendelijke microvezel inzetstukken gemaakt van gerecycled polyester. Ook al gebruiken ze duurzame materialen, de cabine heeft nog steeds dat premium gevoel. Je kunt kiezen uit afwerkingen zoals micrometallisch zilver, donker aluminium, of zelfs hout. En als je gaat voor de S Line versies, krijg je die sportieve donkere aluminium afwerkingen die echt opvallen.
Echter, de lagere delen van de cabine gebruiken wel hardere kunststoffen. Ze zijn stevig en passen goed, maar je kunt zeker merken dat de Q3 niet bovenaan Audi’s line-up zit. Het verschil in kwaliteit tussen de bovenste en onderste secties is opvallender dan je zou kunnen vinden bij concurrenten zoals de BMW X1. Zeker, de pasvorm en afwerking zijn topkwaliteit, maar die glanzende pianozwarte accenten pakken vingerafdrukken en stof op alsof het niets is, dus wees voorbereid op wat frequent schoonmaken.
Nu, laten we het hebben over de stoelen. Ze stappen echt op over de uitrustingsniveaus. De Pro Line komt met handmatige stoffen stoelen, terwijl de Advanced versie gedeeltelijk elektrisch leer of kunstleer bekleding krijgt. Dan is er de S edition, die volledig elektrische sportstoelen heeft met microvezel, ruitmotief quilting, geheugen en lendensteun. Oh, en de stoelverwarming is super snel en gelijkmatig. Plus, er is optionele ventilatie voor die warme dagen—perfect voor die lange ritten, weet je?
De sfeerverlichting is ook een mooie toevoeging. Het bepaalt de sfeer in de cabine, verlicht de deuren, het dashboard en de console met kleuren en effecten die je kunt aanpassen. Bij de S editions krijgen zelfs de stoffen deurpanelen de elegante verlichtingsbehandeling. En het synchroniseert met dingen zoals navigatiesignalen of remwaarschuwingen. De meeste mensen blijven waarschijnlijk bij subtielere kleuren zoals zacht blauw of wit voor dagelijks gebruik, maar het is een leuke functie.
Praktisch is ook een sterk punt hier. De gekoelde draadloze oplaadpad houdt je telefoon koel, en die adaptieve bekerhouders kunnen een heleboel verschillende flesgroottes aan. De grote deuropbergvakken bieden fatsoenlijke opslag, ook al zijn de kunststof bekleding een beetje hard. Het dashboardkastje voelt solide en is mooi gedempt, maar we merkten wel dat er geen klein muntenbakje bij de bestuurder is. Dat is een beetje een gemis.
Audi’s nieuwe kolomgemonteerde versnellingskiezer is een mooie upgrade—het maakt ruimte vrij in de console en voelt vrij intuïtief na een beetje gebruik. Het lijnt mooi uit met de richtingaanwijzer en ruitenwissercontroles, wat geweldig is. Even een waarschuwing echter—de korte richtingaanwijzerstengel kan lastig te vinden zijn wanneer je het stuur draait. En hoewel het scrollwiel voor de ruitenwissersnelheid behoorlijk nauwkeurig aanvoelt, is het een kwestie van debat of dit ontwerp echt een verbetering is ten opzichte van de traditionele stengels. Maar hey, het gaat allemaal om persoonlijke voorkeur, toch?
Exterieur Uiterlijk








De derde generatie Q3 komt echt goed uit de verf met Audi’s nieuwste ontwerpvibe, met een gedurfde Singleframe grille en die split-level koplampen. Eerlijk gezegd, de bovenste LED-dagrijverlichting creëert een opvallende visuele signatuur, en hoewel de onderste hoofdkoplampen bij eerste aanblik een beetje ongebruikelijk lijken, worden ze snel een onderscheidend kenmerk. Onze testauto’s waren uitgerust met deze fancy digitale Matrix LED-koplampen, met maar liefst 26.000 micro-LED’s. Het is Audi’s topinstelling voor deze klasse, en het kan zelfs rijstrook- en weerpatronen op de weg projecteren. Behoorlijk slim, toch? Hoewel we moeten zeggen, het voelt een beetje meer als een gimmick dan iets echt praktisch.
Als het gaat om verhoudingen, voelt de Q3 substantiëler dan voorheen. Die langere vooroverhang voegt echt aanwezigheid toe, en de uitgesproken schouderlijn speelt prachtig met licht. Die gebeeldhouwde wielkasten benadrukken het bredere spoor en geven het een gespierde houding, vooral in de S Line trim met zijn zwarte carrosseriekleppen. Maar, hey, sommige mensen worden misschien nog steeds aangetrokken tot de eenvoudigere, in carrosseriekleur uitgevoerde look van de standaardmodellen.
De Sportback-versie verlaagt het dak met 20mm en voegt een steil hellende achterruit toe voor een coupé-achtige vorm. De meningen waren verdeeld—sommigen hielden van zijn dynamische flair, anderen vonden dat het afdeed aan de identiteit van de SUV zonder functioneel het bereik of de efficiëntie te verbeteren, die identiek bleven aan de standaard SUV. De achteruitzicht van de reguliere Q3 ziet er meer samenhangend en praktisch uit in het algemeen.
Wat betreft lakopties, er is een mooi assortiment van subtiele metallic tot opvallende kleuren zoals Sage Green of Progressive Red. We moeten zeggen, Sage Green is behoorlijk een kameleon, die van toon verandert met het licht. Als je echt alles eruit wilt halen, zijn er deze chiquer Audi Exclusive en matte afwerkingen die tussen de €4.710 en €6.640 kunnen kosten. Zeker, matte lak ziet er verbluffend uit, maar het vereist wat extra TLC, wat misschien niet goed valt bij minder nauwkeurige eigenaren.
Nu, de achterstyling—oh jongen, dat is de echte gespreksaanzetter. De split-level verlichting heeft een verlicht Audi-logo over een volledig brede LED-strip, zittend boven afzonderlijke rem- en richtingaanwijzerclusters beneden. Bij eerste aanblik waren sommige mensen er niet zo zeker van, maar eerlijk gezegd, het is behoorlijk opvallend ’s nachts, ook al harmonieert het niet helemaal met de voorkant. De achterdiffusor van de Sportback voegt een vleugje sportiviteit toe, maar het tilt het niet echt naar een volgend niveau. Beide versies komen met een elektrische achterklep—soepel, stil, en je kunt het zelfs bedienen met gebaren, plus het heeft veiligheidssensoren om onbedoelde sluitingen te voorkomen.
En laten we de wielen niet vergeten—ze maken echt een verschil in het uiterlijk van de Q3. Onze testauto had deze 20-inch diamantgeslepen multi-spoke wielen die er fantastisch uitzagen, maar, man, pakten ze gemakkelijk remstof en vuil op. Als je wilt upgraden, zijn er optionele Audi Sport wielen die scherpere ontwerpen en contrasterende afwerkingen bieden voor tot €1.680, hoewel de praktijkheid kan variëren. Het is zeker de moeite waard om verschillende maten te testrijden omdat de keuze van wielen echt het rijcomfort, uiterlijk en efficiëntie kan beïnvloeden.
Comfort En Gemak





De Q3 e-hybrid raakt comfort echt goed vanaf het begin, beginnend met een zitpositie die de sweet spot raakt—hoog genoeg voor die klassieke SUV-zichtbaarheid maar nog steeds sportief genoeg om de zaken interessant te houden. Je hebt elektrische aanpassingen met geheugenopties (dat is standaard op de S edition, trouwens, en optioneel op anderen) en een stuurwiel dat super verstelbaar is, waardoor het een fluitje van een cent is om precies de juiste pasvorm te vinden. Oh, en het digitale display beweegt met het wiel mee, zodat je altijd je info kunt zien zonder te hoeven turen.
Als je kiest voor de hogere uitrustingen, krijg je deze handige driezonesklimatencontrole. Het stelt mensen voorin en achterin in staat om hun eigen temperaturen in te stellen—best cool, toch? Het systeem warmt snel op, koelt effectief af, en het is ook echt stil. Verwarmde stoelen warmen gelijkmatig op, en als je gaat voor de optionele ventilatie, werkt het geweldig zonder de materialen te beschadigen. Plus, achterpassagiers krijgen hun eigen ventilatieopeningen en controles in die driezonesopstellingen.
Nu, het Advanced Tech-pakket bevat deze handige pre-conditioning functie. Je kunt de cabine opwarmen of afkoelen terwijl hij is aangesloten, met behulp van de MyAudi-app. Geloof me, dat is een redder in nood op die koude Schotse ochtenden!
Als het gaat om opslag, heeft Audi aan alles gedacht. Er is een gekoelde draadloze telefoonlader, een 100W USB-C poort voorin, een 60W poort achterin, en een diepe middenbak om je spullen op te bergen. Als je kiest voor de hogere uitrustingen, is de comfort key een game-changer—ontgrendelen als je nadert en vergrendelen wanneer je wegloopt. Het werkt als een zonnetje. En het panoramisch schuifdak opent soepel en stil, wat net iets minder hoofdruimte geeft maar nog steeds veel ruimte voor langere mensen. Plus, de tint helpt de warmte buiten te houden.
Spiegels? Ze verstellen, verwarmen en klappen elektrisch in. Hogere uitrustingen voegen zelfs automatische dimming en plassenlichten toe, plus een kantelfeature die helpt bij het parkeren. De zichtbaarheid is ook geweldig, dankzij het asferische en convexe glas.
Je zult merken dat de cabine verrassend stil is, dankzij het akoestische glas, een stillere voorruit en dikkere zijruiten. Het enige geluid dat je misschien opmerkt is een beetje bandengeraas van die 20-inch wielen—maar in elektrische modus komt de sereniteit echt tot zijn recht.
Het infotainmentsysteem, gebaseerd op Android Automotive, is snel en gebruiksvriendelijk. Het is veel eenvoudiger dan het oude MMI, met klimaatcontroles op een lager touchgedeelte—handig, maar het zou wat fysieke feedback kunnen gebruiken. Draadloze CarPlay en Android Auto werken naadloos, hoewel alleen Apple Maps verschijnt in het instrumentarium bij gebruik van CarPlay; Android Auto laat je Google Maps op beide displays zien. En hey, je kunt meerdere gebruikersprofielen opslaan voor de favoriete instellingen van elke bestuurder.
Met de MMI Experience Plus krijg je een 11,9-inch instrumentarium gekoppeld aan een 12,9-inch touchscreen. Het instrumentarium heeft verschillende layouts, inclusief die voor hybride energiestroom, hoewel het wat meer verticale ruimte zou kunnen gebruiken. Het touchscreen heeft hoogcontrast graphics die gemakkelijk te zien zijn in zonlicht, maar eerlijk gezegd kunnen ze een beetje gedateerd lijken vergeleken met donkere thema’s. Aan de positieve kant houden over-the-air updates de zaken fris.
Navigatie is ook behoorlijk slim, met gebruik van realtime data en speciale PHEV-routing die oplaadpunten benadrukt en helpt je bereik te beheren. Je kunt zelfs spraakopdrachten gebruiken zoals “zoek dichtstbijzijnde oplaadstation.” Super gemakkelijk!
Als je van muziek houdt, is het optionele Sonos-audiosysteem fantastisch. Het levert rijke sound met een goede basbalans en een meeslepende ervaring, maar tegen €1.698 is het waarschijnlijk meer voor audiofielen dan casual luisteraars.
Het head-up display is een mooie toevoeging, projecteert heldere en aanpasbare snelheid, navigatie en waarschuwingen direct in je gezichtslijn. Het is oprecht nuttig zonder je ogen te belasten.
Nu, Audi Connect is een andere geweldige functie—het laat je de auto op afstand vergrendelen, het opladen regelen, de batterij monitoren en de cabine pre-conditioneren via de app. Alles werkt snel en betrouwbaar, hoewel soms de oplaadlocatiegegevens een beetje verouderd kunnen zijn omdat het afhankelijk is van informatie van derden.
De Digital Matrix LED-koplampen gebruiken 26.000 micro-LED’s voor nauwkeurige patronen en on-road graphics—best cool, maar eerlijk gezegd voelt het meer als een leuke nieuwigheid dan iets dat je absoluut nodig hebt. Het echte veiligheidsvoordeel is hun adaptieve bundelvorming, die helpt verblinding te voorkomen terwijl de zichtbaarheid hoog blijft.
Wat betreft parkeerassistentie, het doet over het algemeen goed met standaard parkeerplaatsen, hoewel het misschien plekken overslaat die veel bestuurders zelf zouden kunnen hanteren. Er is ook een getrainde parkeerfunctie waarmee je routes tot 15 meter kunt opnemen voor automatisch parkeren via je telefoon. Het is een slim stukje technologie, maar we moeten zeggen, het krijgt misschien niet veel gebruik omdat het een beetje tijd kost om in te stellen en niet iets is dat iedereen nodig zal hebben.
Veiligheid En Beveiliging
De Q3 e-hybrid zit boordevol geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, die alles dekken van de basis tot wat echt doordachte innovaties van Audi. Om te beginnen is er het rijstrookbewakingssysteem met noodhulp. Het houdt in de gaten hoe alert de bestuurder is, waarbij waarschuwingen worden opgeschroefd als het onoplettendheid detecteert—uiteindelijk brengt het de auto tot een zachte stop met de alarmlichten knipperend. Het is behoorlijk indrukwekkend hoe goed het het verschil kan zien tussen normaal rijden en wanneer iemand echt niet oplet, zonder vervelend te zijn.
Dan heb je standaard parkeer- en achterparkeersensoren die duidelijke audio- en visuele waarschuwingen geven. Als je kiest voor een hogere uitrusting, krijg je ook een achteruitrijcamera met dynamische richtlijnen. De beeldkwaliteit is scherp, maar er is een klein beetje randvervorming. En als je echt je spel wilt verbeteren, is er een optionele 360° camera opgenomen in het Technology Pack, wat een redder in nood is wanneer je aan het manoeuvreren bent in krappe ruimtes.
Over het Technology Pack gesproken, het komt ook met adaptieve cruise control die behoorlijk slim is. Het past je snelheid aan voor bochten, snelheidslimieten en verkeer, dankzij navigatie en bordenherkenning. Plus, er is de Traffic Jam Assist, die je wat semi-autonome stuurhulp geeft wanneer je vastzit in het verkeer onder de 60 km/u. Oh, en park assist plus is een leuke functie—dit laat de auto zichzelf parkeren en onthoudt zelfs routes tot 15 meter voor toekomstig gebruik via een smartphone-app. Even een waarschuwing echter; het instellen ervan kan wat geduld vergen, vooral voor die echt krappe plekken die je altijd gebruikt.
Nu, het airbagsysteem is uitgebreid, dekkend voorin, aan de zijkanten en gordijnen, en er is zelfs een centrale airbag tussen de voorstoelen om de kans op botsing bij zijaanrijdingen te verminderen. Voor gezinnen helpen de achterste ISOFIX met top tether ankerpunten kinderzitjes te beveiligen, en je kunt de passagiersairbag deactiveren via het infotainmentsysteem als je een voorwaarts gerichte stoel moet installeren.
Op het gebied van actieve veiligheid is het pre-sense front collision prevention systeem ontworpen om voertuigen, voetgangers en fietsers te detecteren, zelfs bij snelheden tot 250 km/u. Het kan automatisch remmen indien nodig, en eerlijk gezegd zijn de waarschuwingen tijdig, met soepel remmen in real-life tests. Dan zijn er kruisverkeerswaarschuwingen voor zowel voor als achter, die je waarschuwen bij blinde kruispunten of tijdens het achteruitrijden. Plus, het exit warning systeem stopt je van het openen van de deuren als er verkeer aankomt—super handig om fietsers veilig te houden.
Wat betreft beveiliging heeft de Q3 een solide alarmsysteem met interieurmonitoring, sleepbescherming en een startonderbreker die betrouwbaar werkt zonder valse alarmen. En in geval van nood stuurt de Audi Connect functie automatisch crashgegevens en je locatie naar reddingsdiensten, wat behoorlijk geruststellend is voor een snelle reactie als er iets misgaat.
Hoe Rijdt Het?
Achter het stuur van de Q3 e-hybrid zittend, merk je echt hoe verfijnd en zelfverzekerd hij de weg hanteert. De verhoogde rijpositie geeft je een fantastisch zicht vooruit, en het inschatten van de randen van de motorkap is een fluitje van een cent. Plus, die slanke A-stijlen helpen blinde vlekken te verminderen. De spiegels doen geweldig werk door een breed zicht te bieden, maar we moeten zeggen, de dikke C-stijlen van de Sportback en die hellende daklijn maken het een beetje lastig om naar achteren te kijken—dus, ja, je wilt zeker vertrouwen op die achteruitrijcamera. Als je gaat voor de standaard SUV-versie, zul je merken dat grotere achterramen echt helpen met de zichtbaarheid rondom.
Nu, de rijpositie is precies goed. Je krijgt deze mooie mix van een SUV-gevoel met een vleugje sportiviteit—hoger dan de A3, maar niet helemaal zo hoog als de Q5. Het is behoorlijk accommoderend voor bestuurders van ongeveer 160 cm tot meer dan 190 cm, zelfs met het panoramische schuifdak aanwezig. En de manier waarop de pedalen en het stuurwiel zich aanpassen voelt super natuurlijk, wat geweldig is voor die langere ritten wanneer je je een beetje wilt uitstrekken.
Wanneer je overschakelt naar elektrische modus, schittert de 150+ pk motor echt in de stad—het is snel en soepel, met dat directe koppel dat je zou verwachten en bijna stille werking. Tot ongeveer 80 km/u voelt het elektrische vermogen solide en consistent; daarna begint het wat van zijn kracht te verliezen. We slaagden erin om meer dan 100 km echt elektrisch bereik te krijgen, dus dagelijks volledig elektrisch woon-werkverkeer is totaal haalbaar. Je hoort misschien een beetje banden- en motorgeluid, maar over het algemeen is het een behoorlijk vredige rit.
Overschakelen naar hybride modus is naadloos. De benzinemotor schakelt stil in wanneer je rustig rijdt, en je merkt het nauwelijks—alleen een kleine beweging op de toerenteller verraadt het. Wanneer je harder op het gaspedaal duwt, integreert het soepel, in tegenstelling tot sommige andere modellen die een beetje schokkerig kunnen aanvoelen. De zestraps dubbelkoppelingsversnellingsbak doet goed werk bij het balanceren van beide krachtbronnen, vooral in Auto-modus, die slim aanpast op basis van het terrein en batterijniveau. Als je kiest voor Dynamische modus, krijg je een snappier respons, hoewel het wel ten koste gaat van de efficiëntie.
De handling is behoorlijk voorspelbaar en gecomponeerd. Zeker, met die voorwielaandrijving en gewichtsverdeling, kun je een licht onderstuur ervaren wanneer je echt duwt, vooral op natte wegen, maar de stabiliteitscontrole stapt zachtjes in wanneer dat nodig is. De besturing is progressief, wat draaien scherper laat voelen en de Q3 een verrassend wendbaar gevoel geeft voor een SUV.
Als je op een lange reis gaat, toont de Q3 echt zijn comfort. Die stoelen houden goed stand, zelfs na zes uur achter het stuur, en de adaptieve vering doet geweldig werk bij het egaliseren van hobbelige wegen. De cabine is ook opmerkelijk stil—slechts een licht gefluister van windgeluid bij snelheden boven de 130 km/u. Plus, de adaptieve cruise control met rijstrookassistentie is een echte redder op snelwegen, hoewel je moet onthouden je handen aan het stuur te houden!
Natuurlijk is het niet allemaal perfect. Je merkt misschien een lichte inconsistentie in het rempedaalgevoel wanneer je overschakelt van regeneratief naar frictieremmen, meestal tijdens zachte stops. En er kan een beetje aarzeling zijn in de transmissie wanneer de batterij bijna leeg is en je alleen op benzine vertrouwt. Maar eerlijk gezegd zijn dit kleine problemen in wat anders een echt gepolijste rijervaring is—een die goed standhoudt tegen zelfs de duurdere Audi’s.
Comfort Achterbank


De achterpassagiersruimte in de Q3 is zeker een hoogtepunt. Als je ongeveer 175 cm lang bent, zul je merken dat er ongeveer een handbreedte kniespeling is wanneer je achter een bestuurder van vergelijkbare lengte zit. En zelfs onze langere tester, die 189 cm lang is, was comfortabel en raakte de hemelbekleding niet aan, dankzij de fatsoenlijke hoofdruimte—zelfs met dat chique panoramische schuifdak. Nu, de Sportback heeft een dak dat 20 mm lager is, wat wel een beetje inlevert op hoofdruimte, dus de standaard SUV zou een betere keuze kunnen zijn als je aan de langere kant bent. Oh, en de vloer is bijna vlak, wat een mooie toevoeging is voor de middelste stoel, hoewel de tunnel wel wat voetruimte inneemt.
Als het gaat om de achter-zitpositie, het is rechtop en echt ondersteunend, wat een verademing is vergeleken met het benauwd gevoel dat je vaak krijgt in compacte SUV’s. De kussens doen geweldig werk bij het ondersteunen van je bovenbenen, en als je een meer ontspannen hoek wilt, kun je de rugleuning aanpassen. Plus, de stoelmaterialen zijn behoorlijk consistent met de voorkant—dus je hebt leer of microvezel in de Advanced en S edities, en verrassend comfortabele stof in de Pro Line.
Er zijn ook wat mooie voorzieningen. Je krijgt achter-ventilatieopeningen die onafhankelijke temperatuurcontrole hebben in de driezonesklimaat-systemen vanaf de Advanced trim, samen met twee 60W USB-C poorten, handige kaartzakken en fleshouders in die duurzame harde plastic deurpanelen. De schuifbank en verstelbare rugleuning laten je spelen met ruimte voor passagiers of lading, en het is super gemakkelijk voor iedereen om die aanpassingen zelf te maken.
Kinderzitjes installeren? Geen probleem! De ISOFIX-punten zijn duidelijk gemarkeerd met verwijderbare doppen, en er zijn ook top tethers. Plus, de achterdeuren openen breed, wat het laden van kinderen een stuk gemakkelijker maakt vergeleken met veel andere auto’s daarbuiten.
Wat betreft zichtbaarheid, het is behoorlijk fatsoenlijk in de SUV-versie, maar de Sportback heeft wel een beetje een uitdaging met zijn hellende achterruit en dikkere C-stijlen, die wat grotere blinde vlekken kunnen creëren. En hoewel je de achterste kwartaalramen niet kunt openen voor wat frisse lucht, helpt dat panoramische schuifdak wel om dingen op te fleuren en een ruimtelijker gevoel te creëren.
Op langere reizen leken de achterpassagiers echt de ondersteunende stoelen, consistente klimaatcomfort en lage geluidsniveaus te waarderen. Zeker, als de voorstoelen veel naar achteren worden geschoven, kan de beenruimte een beetje krap worden, maar over het algemeen stapelen de ruimte en verfijning zich echt goed op tegen andere premium opties. Dus de Q3 kan comfortabel vier volwassenen of twee volwassenen met kinderen herbergen, wat het een behoorlijk praktische keuze maakt.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid


De Q3 e-hybrid maakt echt indruk met zijn laadruimte—488 liter in zowel de SUV- als Sportback-versies, wat behoorlijk netjes is, vooral gezien het feit dat de Sportback dat hellende dak heeft. Je zult merken dat de koffervloer mooi laag is, wat het super gemakkelijk maakt om spullen in te laden. Het is ongeveer een meter breed tussen de wielkasten en 90 cm diep, dus of je nu pakt voor een familiereis of gewoon wat boodschappen doet, het handelt alles moeiteloos af. Plus, de vlakke laadlip is een totale game-changer voor het inschuiven van dingen.
Nu, laten we het hebben over die achterbanken. Ze hebben deze 40/20/40 split-vouwen functie die de veelzijdigheid echt verhoogt. Je kunt ze plat vouwen met behulp van de kofferruimte-ontgrendelingen, wat de ruimte opvoert naar maar liefst 1.386 liter—perfect voor het gooien van fietsen, meubels of een ton bagage. En als je lange voorwerpen hebt, laat de centrale skiluik je ze dragen terwijl je nog steeds twee stoelen gebruikt.
De achterbank schuift ongeveer 15 cm en komt met verstelbare rugleuningen. Als je hem naar voren duwt, krijg je 575 liter ruimte, hoewel eerlijke waarschuwing, de beenruimte achterin kan een beetje krap worden. Toch is dat een waardevolle afweging voor een beetje extra flexibiliteit. Het aanpassen is een fluitje van een cent, of je nu bij de kofferruimte of aan de zijkanten van de stoel bent.
Nu, omdat het een plug-in hybride is, is de ondervloer-opslag enigszins beperkt. De batterij zit aan de achterkant, en de brandstoftank is verplaatst, wat betekent dat er niet veel verborgen opslag over is. Dus als je van plan bent om kostbaarheden op te bergen, moet je misschien wat aanpassingen maken. En oplaadkabels zullen ofwel kofferruimte innemen of bungelen aan de laakhaken. Als je nieuwsgierig bent, de reguliere verbrandingsversies (die trouwens niet beschikbaar zijn in Nederland) bieden wel meer ondervloeropslag.
Er zijn ook wat mooie praktische details: je hebt LED-verlichting overal, vier sjorpunten en handige zijtas-haken. De Sportback komt met een laadruimteafdekking die je bagage verbergt maar neemt wel wat hoogte weg; de SUV biedt het als optie. Beide versies hebben zacht-sluitende elektrische achterklepen, wat gewoon fijn is.
Het openen van de elektrische achterklep is super gemakkelijk—gebruik gewoon de sleutelhanger, druk op een knop, of doe dat voetgebaar-ding. Het heeft een veilige obstakel-sensor en fatsoenlijke hoogte-vrijheid ook. Met een laadhoogte van 70 cm vormt het een goede balans tussen toegankelijk zijn en het behouden van die SUV-bodemvrijheid. Maar hey, sommige mensen wensen misschien nog steeds een lagere vloer voor het zware tilwerk.
Oh, en er is een 12V aansluiting in de zijwand voor het voeden van koelboxen of compressoren, maar het is het vermelden waard—geen USB-poorten te bekennen, wat een beetje een teleurstelling is voor die langere reizen. Toch betekent de brede en vierkante vorm van de kofferruimte dat het gemakkelijk vier grote koffers en nog wat kan bevatten. Dus, over het algemeen, ondanks de hybride opstelling, schittert de Q3 echt als het gaat om familie-praktijkheid.
Waardepropositie van de 2026 Audi Q3: Is het de Prijs Waard?
Als het gaat om het uitzoeken van de waarde van de Q3 e-hybrid, hangt het echt af van wie het koopt en waar ze naar op zoek zijn. Beginnend bij €52.990 voor de Pro Line SUV, ligt het behoorlijk in lijn met concurrenten zoals de BMW X1 xDrive30e (ongeveer €54.000) en de Mercedes GLA 250e (ongeveer €53.500). Dus, ja, de prijs plaatst het vierkant in de premium categorie.
In Nederland slaan bedrijfswagenrijders echt een jackpot hier. Dankzij gunstige belastingvoordelen en het indrukwekkende echte elektrische bereik van de auto van meer dan 100 kilometer, kunnen veel mensen naar hun werk zonder enige benzine nodig te hebben. Plus, met 50 kW DC-snelladen is het super praktisch. Nu, als je een particuliere koper bent, betekent die extra €10.000 vergeleken met een benzinemodel dat je veel moet rijden in elektrische modus om het de moeite waard te maken. Maar hey, de voordelen zoals lagere parkeertarieven en vrijstellingen van congestie-heffingen maken het zeker zoeter. En laten we niet vergeten de vierjarige garantie, die twee jaar onbeperkt kilometerverbruik omvat—behoorlijk geruststellend gezien alle technologie in een PHEV.
Als we de Q3 bekijken naast zijn Volkswagen Tiguan-neef, die dezelfde aandrijflijn heeft maar lager geprijsd is, leunt de Q3 echt op zijn premium ontwerp, chiquer interieur en dat Audi-badge dat sommige mensen echt waarderen. Als je helemaal gaat voor merkprestige, is dit misschien jouw ding. Maar als je meer gefocust bent op praktijkheid, vind je misschien dat de Tiguan meer ruimte en besparingen biedt.
Uitrustingsniveaus zijn hier belangrijk: de Pro Line komt met LED-verlichting, een volledig digitaal cockpit en solide rijhulpsystemen. De Advanced edition, geprijsd op €55.490, voelt als de sweet spot, die je een mooier interieur, driezonesklimatencontrole en het Tech-pakket geeft. Als je iets sportiefs wilt, voegt de S edition wat sportieve features en adaptieve dempers toe, maar dat kost je nog eens €2.500.
Nu, een woord van waarschuwing—opties kunnen de prijs echt opdrijven, mogelijk de Q3 tot bijna €70.000 duwen, wat in Q5-territorium komt. Extra’s zoals Matrix LED-koplampen (€2.500), Sonos audio (€2.055 met MMI Pro), en die chique lakopties zien er geweldig uit maar kunnen de algehele waarde schaden. Het is slimmer om vast te houden aan praktische upgrades, zoals adaptieve vering, in plaats van alleen te gaan voor looks.
Kijkend naar de concurrentie, geeft de BMW X1 je scherpere handling maar heeft een korter elektrisch bereik. De Mercedes GLA draait helemaal om luxe en stijl, hoewel het ruimte ontbeert. Ondertussen staat de Volvo XC40 bekend om zijn veiligheid maar is niet helemaal up-to-speed met hybride technologie. Geen van hen zijn duidelijke winnaars; het komt echt neer op welk merk je verkiest en welke features het meest voor je betekenen.
Wat de Q3 onderscheidt is zijn vermogen om te functioneren als een echt elektrisch voertuig voor dagelijks rijden terwijl het je nog steeds de optie geeft voor benzine op langere reizen. Dit maakt het een geweldige keuze voor iedereen die nog niet klaar is om met zijn hoofd vooruit in volledig elektrisch te duiken. Voor bedrijfswagengebruikers met opladen op het werk is het een solide deal. Maar voor particuliere kopers heeft die extra kostprijs alleen zin als je regelmatig oplaadt en veel elektrische modus gebruikt. Als je op zoek bent naar een verfijnde, premium compacte SUV die echte plug-in praktijkheid biedt, is de Q3 zeker het overwegen waard. Houd gewoon in gedachten dat als je strikt achter waarde aan zit, je misschien andere opties wilt verkennen.