Tsjechische automaker blaast nieuw leven in jaren ’80 legende met futuristische elektrische crossover concept die verleden en toekomst verbindt
Škoda heeft auto-enthousiastelingen geëlektrificeerd door een spectaculaire moderne interpretatie van zijn legendarische Favorit te onthullen, waarbij de geliefde hatchback uit de jaren ’80 wordt getransformeerd in een strak elektrisch crossover concept dat perfect de geest van de retro-revival weergeeft die door Europa gaat. Het nieuwe Favorit concept onderstreept hoe Škoda zijn verleden eert terwijl het toekomstige innovaties omarmt, waarbij de originele Favorit werd ontwikkeld onder uitdagende omstandigheden tijdens het IJzeren Gordijn tijdperk ondanks beperkte middelen.
De originele Škoda Favorit, gelanceerd in 1987, heeft een speciale plaats in de autogeschiedenis als het laatste onafhankelijk ontwikkelde model voordat Volkswagen Group de overname in 1991 voltooide. In 1987 werd de Favorit geïntroduceerd en was een van een trio compacte voorwielaandrijving hatchbacks van de drie belangrijkste Oostblok-fabrikanten rond die tijd. Ondanks dat het werd gecreëerd onder communistische controle met beperkte middelen, werd de Favorit een verrassend succesverhaal dat Škoda hielp sturen naar zijn moderne identiteit.
Het elektrische concept ontstond uit de gepassioneerde visie van Škoda designer Ljudmil Slavov, die ongeveer 120 uur van zijn persoonlijke tijd wijdde aan het herdenken van het klassieke model. Werkend volledig met digitaal schetsen op een tablet, benaderde Slavov het project met diep respect voor het originele Bertone ontwerp terwijl hij Škoda’s hedendaagse Modern Solid ontwerpfilosofie incorporeerde.
“De taak om een moderne auto te ontwikkelen die kon concurreren met westerse modellen binnen een strakke deadline werd succesvol uitgevoerd door het ingenieursteam onder leiding van meneer Hrdlička. Zelfs Volkswagen merkte de kwaliteiten van de Favorit op—en de rest is geschiedenis,” legt Slavov uit, terwijl hij deelt wat hem aantrok tot het originele model.
De designer stond voor unieke uitdagingen bij het updaten van het minimalistische ontwerp zonder te vertrouwen op huidige Škoda elementen zoals het Tech-Deck Face. “Ik wilde geen huidige ontwerpelementen zoals het Tech-Deck Face gebruiken. Dit is een eerbetoon aan de Favorit, dus bestudeerde ik de originele details en probeerde ze te ontwikkelen en te verheffen. Eerlijk gezegd was het vereenvoudigen van de al minimalistische vormen tot Modern Solid vorm zeer uitdagend,” geeft Slavov toe.
Crossover Evolutie voor Moderne Tijden
In plaats van een pure hatchback revival te creëren, transformeerde Slavov de Favorit in een compacte elektrische crossover, waardoor het relevanter wordt voor de huidige SUV-gedomineerde markt. “Ik wilde het originele idee updaten voor vandaag, wanneer verschillende SUV’s populair zijn—zoals de Škoda Kamiq. Ik stelde me ook de nieuwe Favorit voor als een elektrisch voertuig, en een hogere carrosseriestructuur zorgt voor betere batterijplaatsing in de vloer,” legt hij uit.
Het concept behoudt het vriendelijke, toegankelijke karakter dat de originele Favorit zo geliefd maakte terwijl het innovatieve ontwerpelementen introduceert. Het meest opvallend zijn de unieke deurgrepen ingebed in de carrosserie en gesplitst in het midden, die in tegenovergestelde richtingen openen om visuele netheid te behouden. De wielen hebben een verfrissend eenvoudig ontwerp geïnspireerd door basistechnieken wanneer ontwerpers zich niet richten op wielesthetiek.
Betoverende Koplampen Innovatie
Een van de meest opvallende kenmerken van het concept is het unieke koplampontwerp, een slimme eerbetoon aan het originele model. De oplossing beschikt over ultra-slanke LED-strips aan zowel voor- als achterkant, geplaatst achter semi-transparante covers die de grootte en het volume van de originele lampen weerspiegelen. Deze covers kunnen aanpasbare lichtpatronen projecteren, en volgens collega David Stingl zouden ze zelfs opvouwbaar kunnen zijn – klassieke koplampen onthullend wanneer nodig terwijl dagrijverlichting zichtbaar blijft.
Het verlichte Škoda logo op zowel voor- als achterkant voegt een subtiele moderne verlichtingstoets toe, terwijl de algehele ontwerpfilosofie de “Simply Clever” essentie behoudt die de originele Favorit definieerde.
Racing Erfgoed Geëerd
Naast de civiele versie creëerde Slavov een racingconcept geïnspireerd door het rally-erfgoed van de Favorit, met prominente zachte bumpers die verwijzen naar de kunststof componenten van het origineel. Deze variant viert de competitieve geschiedenis van het model terwijl het toont hoe de ontwerptaal zich vertaalt naar prestatie-toepassingen.
Geen Productieplannen, Maar Meer Concepten Komen
Er zijn momenteel geen plannen om de moderne interpretatie van de Favorit in productie te nemen, Skoda heeft gezegd dat verdere ‘herverbeeldingen’ ‘aan de horizon’ zijn, wat betekent dat we binnenkort moderne concepten gebaseerd op enkele van de andere klassieke modellen van het merk zouden kunnen zien. Het project vertegenwoordigt onderdeel van Škoda’s voortdurende serie moderne herinterpretaties van legendarische modellen, eerder inclusief herverbeelde versies van de 200 RS, 1203 busje, en originele Voiturette.
Voor Nederlandse auto-enthousiastelingen heeft deze revival bijzondere betekenis gezien Škoda’s sterke aanwezigheid in de Nederlandse markt. Volkswagen’s zustermerk Skoda zakte een plaats in de ranglijst naar de zesde plaats onder de top automerken in Nederland ondanks het verkopen van 1.000 eenheden meer in 2024 dan 2023, terwijl kijkend naar cumulatieve gegevens tot april 2025 per merk, Skoda op de 7e plaats stond.
Het elektrische Favorit concept toont briljant aan hoe auto-erfgoed toekomstige innovatie kan inspireren, waardoor een brug wordt gecreëerd tussen Škoda’s trotse verleden en zijn elektrische toekomst. Hoewel productie onwaarschijnlijk blijft, dient het concept als een verleidelijke glimp van hoe retro-geïnspireerd ontwerp harten kan veroveren in het moderne EV-tijdperk.