2025 Renault 5 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSOIRES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 120 pk Urban Range | 150 pk Comfort Range |
---|---|---|
Motortype | Elektrisch (Synchroonmotor) | Elektrisch (Synchroonmotor) |
Versnellingsbak | Automatische Reductie | Automatische Reductie |
Aandrijving | voorwielaandrijving | voorwielaandrijving |
Transmissie | Enkeltraps reductie | Enkeltraps reductie |
Max Vermogen | 90 kW (120 pk) | 110 kW (150 pk) |
Max Koppel | 225 Nm | 245 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | 120 pk Urban Range | 150 pk Comfort Range |
---|---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch | Elektrisch |
Emissienorm: | Emissievrij voertuig (ZEV) | Emissievrij voertuig (ZEV) |
Batterijcapaciteit: | 40 kWh | 52 kWh |
Batterijgewicht: | 225 kg | 300 kg |
Topsnelheid: | 150 km/h | 150 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 120 pk Urban Range | 150 pk Comfort Range |
---|---|---|
Batterijtype | Lithium-ion | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit (nominaal) | 40 kWh | 52 kWh |
Batterijgewicht | 225 kg | 300 kg |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | 14,5 kWh/km | 14,9 kWh/km |
Elektrische actieradius (WLTP) | 312 km | 410 km |
Actieradius snelweg | 190 km | 245 km |
Maximaal DC-laadvermogen | 80 kW | 100 kW |
Maximaal AC-laadvermogen | 11 kW | 11 kW |
Boordlader | 2,3 – 11 kW AC (3-fase) | 2,3 – 11 kW AC (3-fase) |
AC-laadtijd (11 kW tot 100%) | Niet gespecificeerd | 4u45 (10-100%) |
DC-snelladen (15-80%) | Niet gespecificeerd | 31 minuten |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
Warmtepomp | Standaard | Standaard |
Standaard laadkabel | Type 2 Mode 3 ‘Mennekes’ kabel (6,5m) | Type 2 Mode 3 ‘Mennekes’ kabel (6,5m) |
Optionele laadkabel | Noodlaadkabel (max. 2,3kW) voor huishoudelijk stopcontact – optionele accessoire | Noodlaadkabel (max. 2,3kW) voor huishoudelijk stopcontact – optionele accessoire |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Evolution | Techno | Iconic Cinq |
---|---|---|---|
Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte volume | 326L (1000L met neergeklapte stoelen) | 326L (1000L met neergeklapte stoelen) | 326L (1000L met neergeklapte stoelen) |
Achterbank delen | 60/40 | 60/40 | 60/40 |
Verstelling voorstoelen | Beschikbaar via Winterpakket (โฌ400) | In hoogte verstelbaar (bestuurder) | In hoogte verstelbaar (bestuurder & passagier) |
In hoogte verstelbare stoelen | Optioneel met Winterpakket | Ja (bestuurder) | Ja (beide voorstoelen) |
Verwarmde voorstoelen | Optioneel met Winterpakket | Optioneel met Winterpakket | Ja |
Geventileerde voorstoelen | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
Verwarming achterbank | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
Relaxatiefunctie | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
Lendensteun bestuurdersstoel | Nee | Optioneel met Winterpakket | Ja (Elektrisch) |
Geheugenstand bestuurdersstoel | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
Bekleding | Gerecycleerd textiel “gris” met grijze stiksels | Gerecycleerd textiel “jeans” met grijze stiksels | Gerecycleerd grijs en geel textiel met gele stiksels |
Verwarmd stuurwiel | Nee | Optioneel met Winterpakket | Ja |
Sfeerverlichting | Sfeerverlichting voorin | Sfeerverlichting voorin | Sfeerverlichting voorin |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Functie | Evolution | Techno | Iconic Cinq |
---|---|---|---|
Opbergmogelijkheden | – Lage middenconsole tussen voorstoelen met open opbergvak | – Lage middenconsole tussen voorstoelen met open opbergvak | – Lage middenconsole tussen voorstoelen met open opbergvak |
USB-poorten | 2 USB-C (voorin console) | 2 USB-C (voorin console) | 2 USB-C (voorin console) |
12V-aansluiting | Voor | Voor | Voor |
Klimaatregeling | – Elektronische klimaatregeling met enkele zone – Klimaatregeling op afstand via MyRenault-app | – Elektronische klimaatregeling met enkele zone – Klimaatregeling op afstand via MyRenault-app | – Elektronische klimaatregeling met enkele zone – Klimaatregeling op afstand via MyRenault-app |
Interieurmaterialen | – 100% gerecycleerd textiel “gris” met grijze stiksels en oker/zwart textiel | – 100% gerecycleerd textiel “jeans” met grijze stiksels en oker/zwart textiel | – Gemengd grijs en geel 100% gerecycleerd textiel met gele stiksels / zwart organisch materiaal |
Hemelbekleding | – Zwart (‘noir’) met blokstructuur | – Zwart (‘noir’) met blokstructuur | – Zwart (‘noir’) met blokstructuur |
Dashboard-elementen | – Dashboard in ‘noir titane’ en ‘noir grainรฉ’ met ‘Gris-textile’ inzetstukken | – Dashboard-elementen in ‘noir brilliant’ | – Dashboard met ‘noir brilliant’ met ‘5’ inleg in chroom |
Deurpaneel materialen | – ‘Gris’ inleg in voordeuren | – Niet gespecificeerd | – Voordeuren inleg in geel |
Sfeerverlichting | – Sfeerverlichting voorin | – Sfeerverlichting voorin met Renault Multi Senseยฎ | – Sfeerverlichting voorin met Renault Multi Senseยฎ |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 120 pk Urban Range | 150 pk Comfort Range |
---|---|---|
Maximaal toegestaan gewicht | 1920* kg | 1920 kg |
Max. aanhangergewicht (ongeremd) | 500 kg | 500 kg |
Max. aanhangergewicht (geremd) | 500 kg | 500 kg |
Max. kogeldruk | 63 kg | 63 kg |
Max. treingewicht (voertuig + aanhanger) | 2420 kg | 2420 kg |
Max. dakbelasting | – | – |
Specificatie | 120 pk Urban Range | 150 pk Comfort Range |
---|---|---|
Vanaf prijs | โฌ27.990 | โฌ32.990 |
Aandrijving | 100% Elektrisch | 100% Elektrisch |
Beschikbare uitvoeringen | Evolution (โฌ27.990) Techno (โฌ29.990) Iconic Cinq (โฌ31.490) | Techno (โฌ32.990) Iconic Cinq (โฌ34.490) |
Elektrische actieradius (WLTP gecombineerd) | 312 km | 410 km |
Snelweg actieradius | 190 km | 245 km |
Energieverbruik (gecombineerd) | 14,5 kWh/km | 14,9 kWh/km |
Batterijcapaciteit | 40 kWh | 52 kWh |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatische reductie | Automatische reductie |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Maximaal vermogen | 90 kW (120 pk) | 110 kW (150 pk) |
Acceleratie (0-100 km/u) | 9,0 seconden | 8,0 seconden |
Maximaal koppel | 225 Nm | 245 Nm |
Topsnelheid | 150 km/u | 150 km/u |
DC-snelladen | 80 kW (15-80% in 31 min) | 100 kW (15-80% in 31 min) |
AC-laden | 11 kW | 11 kW |
Motortype | Elektrisch (Synchroon) | Elektrisch (Synchroon) |
Standaard uitrusting | – Warmtepomp – Regeneratief remmen (2 niveaus) – Bi-directioneel laden (V2L) – Type 2 Mode 3 laden | – Warmtepomp – Regeneratief remmen (2 niveaus) – Bi-directioneel laden (V2L) – Type 2 Mode 3 laden |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.498 mm |
Breedte (zonder spiegels) | 1.808 mm |
Breedte (met spiegels) | 2.020 mm |
Lengte | 3.922 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Bodemvrijheid | 145 mm |
Draaicirkel (tussen stoepranden) | 10,3 m |
Functie/Specificatie | Evolution (โฌ27.990) | Techno (โฌ29.990/โฌ32.990) | Iconic Cinq (โฌ31.490/โฌ34.490) |
---|---|---|---|
Aandrijflijn & Prestaties | |||
Beschikbare motoren | Alleen 120 pk | 120 pk of 150 pk | 120 pk of 150 pk |
Batterij-opties | 40 kWh | 40 kWh of 52 kWh | 40 kWh of 52 kWh |
Actieradius (WLTP) | 312 km (40 kWh) | 312 km (40 kWh)/410 km (52 kWh) | 312 km (40 kWh)/410 km (52 kWh) |
AC/DC-laden | 11 kW AC/80 kW DC | 11 kW AC/80-100 kW DC | 11 kW AC/80-100 kW DC |
Exterieur kenmerken | |||
Wielen | 18″ met ‘disco’ wieldop | 18″ ’techno’ lichtmetaal | 18″ ‘chrono’ lichtmetaal |
Buitenspiegels | Elektrisch verstelbaar & verwarmd | Elektrisch verstelbaar, verwarmd & inklapbaar | Elektrisch verstelbaar, verwarmd & inklapbaar |
Verlichting | Volledig LED met dagrijverlichting | LED met micro-optics + Franse vlag | LED met micro-optics + Franse vlag |
Twee-kleurige lak | Niet beschikbaar | Optioneel (โฌ500) | Standaard |
Privacy glas | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Laadniveau-indicator | Standaard | ‘5’ vormig | ‘5’ vormig |
Interieur & Comfort | |||
Bekleding | Gerecycleerd ‘gris’ textiel | Gerecycleerd ‘jeans’ textiel | Grijs/geel gerecycleerd textiel |
Klimaatregeling | Enkele zone + warmtepomp | Enkele zone + warmtepomp | Enkele zone + warmtepomp |
Stuurwiel | Soft-touch synthetisch | Fraganza TEP leder | Verwarmd Fraganza TEP leder |
Stoelverstelling | Handmatig basis | In hoogte verstelbare bestuurdersstoel | Beide in hoogte verstelbaar + elektrische lendensteun |
Verwarmde stoelen | Optioneel (Winterpakket) | Optioneel (Winterpakket) | Standaard |
Opbergruimte | Lage console + open opbergvak | Lage console + open opbergvak | Lage console + open opbergvak |
Bagageruimte | 326L/1000L | 326L/1000L | 326L/1000L |
Technologie | |||
Digitaal instrumentarium | 7″ TFT | 10″ TFT | 10″ TFT |
Infotainment | 10″ OpenR Link | 10″ OpenR Link + Navigatie | 10″ OpenR Link + Navigatie |
Luidsprekers | 4 | 6 | 6 |
Telefoonintegratie | Draadloze Apple CarPlay/Android | Draadloze Apple CarPlay/Android + Google | Draadloze Apple CarPlay/Android + Google |
Draadloos laden | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Multi Sense systeem | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Veiligheid & ADAS | |||
Basisveiligheid | ABS, ESC, Noodrem | ABS, ESC, Noodrem | ABS, ESC, Noodrem |
Rijhulpsystemen | Rijstrookassistent, Verkeersbordherkenning | + Adaptieve cruise control met Stop & Go | + Easy Park, Dodehoekdetectie |
Parkeerhulp | Achtersensoren | Achteruitrijcamera + sensoren | 360ยฐ camera + alle sensoren |
Optionele pakketten | |||
Winterpakket | โฌ400 | โฌ500 | Standaard |
Premium Audio | Niet beschikbaar | โฌ600 | โฌ600 |
Geavanceerd rijden | Niet beschikbaar | โฌ850 | โฌ500 |
Parkeerpakket | Niet beschikbaar | โฌ350 | Standaard |
Standaarduitrusting | |||
Laadkabel | Type 2 Mode 3 (6,5m) | Type 2 Mode 3 (6,5m) | Type 2 Mode 3 (6,5m) |
V2L-mogelijkheid | Optioneel (3700W) | Optioneel (3700W) | Optioneel (3700W) |
Keyless Entry/Start | Standaard | Standaard | Standaard |
USB-poorten | 2x USB-C | 2x USB-C | 2x USB-C |
Garantie | |||
Voertuiggarantie | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar |
Batterijgarantie | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km |
Pakket & Inhoud | Evolution | Techno | Iconic Cinq | Prijs (excl. BPM, incl. BTW) |
---|---|---|---|---|
Pack Winter | Optioneel | Optioneel | โข | |
– 6-voudig verstelbare bestuurdersstoel | โ | – | โข | โฌ330,58 + โฌ69,42 BTW |
– hoogteverstelling passagiersstoel | โ | – | โข | (โฌ400 totaal) |
– elektrisch verwarmbare voorstoelen | โ | โ | โข | |
– elektrisch verwarmbaar stuurwiel | – | โ | โข | โฌ413,22 + โฌ86,78 BTW |
– bestuurdersstoel met elektrisch verstelbare lendensteun | – | โ | โข | (โฌ500 totaal) |
– in hoogte verstelbare passagiersstoel | – | โ | โข | |
Pack Premium Sound Harman Kardon | – | Optioneel | Optioneel | โฌ495,87 + โฌ104,13 BTW |
(โฌ600 totaal) | ||||
Pack Parking | – | Optioneel | โข | โฌ289,26 + โฌ60,74 BTW |
– full easy park assist met parkeersensoren aan voor- en zijkant | – | โ | โข | (โฌ350 totaal) |
Pack Geavanceerde Rijassistentie | – | Optioneel | – | โฌ702,48 + โฌ147,52 BTW |
– intelligente adaptieve cruise control | – | โ | – | (โฌ850 totaal) |
– uitstapwaarschuwing | – | โ | – | |
– actieve rijassistentie | – | โ | – | |
– dodehoekwaarschuwing en rijstrookpreventie | – | โ | – | |
– achteruitrijwaarschuwing met actief noodremsysteem | – | โ | – | |
– full easy park assist met parkeersensoren aan voor- en zijkant | – | โ | – | |
Pack Veiligheid & Geavanceerde Rijassistentie | – | – | Optioneel | โฌ413,22 + โฌ86,78 BTW |
– intelligente adaptieve cruise control | – | – | โ | (โฌ500 totaal) |
– uitstapwaarschuwing | – | – | โ | |
– actieve rijassistentie | – | – | โ | |
– dodehoekwaarschuwing en rijstrookpreventie | – | – | โ | |
– achteruitrijwaarschuwing met actief noodremsysteem | – | – | โ |
2025 Renault 5 Prizen
Uitvoering & Aandrijving | Netto Catalogusprijs (โฌ) | BTW (โฌ) | BPM (โฌ) | Fiscale Waarde (โฌ) | Consumentenadviesprijs (โฌ) | Bijtelling vanaf (โฌ) |
---|---|---|---|---|---|---|
120 pk urban range (40 kWh) | ||||||
Evolution | 21.676,03 | 4.551,97 | 667,00 | 26.895,00 | 27.990,00 | 132,57 |
Techno | 23.328,93 | 4.899,07 | 667,00 | 28.895,00 | 29.990,00 | 142,43 |
Iconic Cinq | 24.568,60 | 5.159,40 | 667,00 | 30.395,00 | 31.490,00 | 150,56 |
150 pk comfort range (52 kWh) | ||||||
Techno | 26.380,17 | 5.539,83 | 0,00 | 31.920,00 | 32.990,00 | 160,89 |
Iconic Cinq | 27.619,83 | 5.800,17 | 0,00 | 33.420,00 | 34.490,00 | 171,06 |
Is Het De Moeite Waard Om De Renault 5 Te Kopen?
De 2025 Renault 5 is echt een grote stap voor de auto-industrie nu deze overschakelt naar elektrische mobiliteit. Het is als het terugbrengen van een oude favoriet, maar dit keer uitgerust met de nieuwste technologie. En raad eens? Je kunt deze volledig elektrische auto krijgen vanaf slechts โฌ25.000 voor het basismodel – best cool, toch?
De Nieuw Renault 5 stapt dus in een behoorlijk drukke markt als het gaat om betaalbare elektrische voertuigen, toch? Hij heeft een prijskaartje van โฌ27.990, wat behoorlijk boven het startpunt van โฌ23.500 van de Citroรซn รซ-C3 en de Hyundai INSTER ligt. Deze prijs plaatst de R5 in een zoete spot, een soort middenweg zeg maar, tussen de budgetvriendelijke Dacia Spring en de luxere Fiat 500e.
En laten we de concurrentie niet vergeten! Chinese bedrijven maken echt golven in de Europese markt. Neem bijvoorbeeld BYD’s Dolphin en MG’s MG4 EV – ze bieden beiden echt aantrekkelijke deals aan. Plus, de Volkswagen ID.2 komt eraan, die dankzij die degelijke Duitse techniek ook een sterke concurrent lijkt te worden.
Elk van deze concurrenten brengt iets anders naar de tafel. Zo onderscheidt de Hyundai INSTER zich met zijn coole features, zoals een verschuifbare achterbank en zelfs een campingmodus! Het heeft ook geavanceerde veiligheidssystemen, om nog maar te zwijgen over een indrukwekkende actieradius van ongeveer 327 tot 368 kilometer. Behoorlijk indrukwekkend lijstje, vind je niet?
De reis van de R5 begon in 2021 toen ze voor het eerst het concept lieten zien. En eerlijk gezegd is het productiemodel behoorlijk trouw gebleven aan die oorspronkelijke visie. Deze auto is de eerste die is gebouwd op Renaults nieuwe AmpR Small platform, dat voorheen CMF-B EV heette. Het benadrukt echt alle coole vooruitgang die ze hebben geboekt in elektrisch voertuigontwerp.
Als het gaat om waar de Renault 5 past in de markt, hebben ze er echt goed over nagedacht. Het is een solide keuze voor iedereen die wil overstappen van traditionele benzineslurpers of zelfs duurdere elektrische auto’s. Het is als een mooie brug tussen het nostalgische verleden van het bedrijf en zijn stralende toekomst, waarbij retro vibes worden gecombineerd met moderne technologie.
Dit nieuwe model laat ook zien dat Renault serieus investeert in zijn elektrische toekomst. Ze produceren deze in een speciale EV-fabriek in Frankrijk, wat helpt om de kwaliteit hoog te houden terwijl de prijzen concurrerend blijven – dankzij schaalvoordelen.
Qua formaat is hij precies goed ontworpen. Met een lengte van 3,92 meter is hij groter dan de originele Renault 5, maar nog steeds klein genoeg om door de stad te manoeuvreren. Plus, je krijgt meer ruimte binnenin vergeleken met zijn voorganger, wat een win-win situatie is.
Het hele ontwerpidee voor de Renault 5 draait echt om toegankelijkheid en praktisch zijn, maar zonder in te leveren op stijl of technologie. Je ziet dit terug in alles, van de gebruiksvriendelijke interface tot slimme oplaadopties. Het gaat er allemaal om elektrisch rijden makkelijker en aantrekkelijker te maken, toch?
Motor, Prestaties En Transmissie
Laten we het hebben over de Nieuw Renault 5. Hij heeft een aantal aandrijflijnopties die echt inspelen op verschillende mensen en hun budgetten. Als je op zoek bent naar wat meer power, heeft het topmodel een elektromotor die 150 pk levert en is gekoppeld aan een 52-kWh accupakket. Behoorlijk indrukwekkend voor zijn klasse, toch?
De basisoptie levert 120 pk en vindt daarmee een balans tussen prestaties en efficiรซntie. Deze versie behoudt sterke acceleratie-eigenschappen terwijl het mogelijk een iets betere actieradius biedt dan de krachtigere variant.
Beide modellen komen met een transmissie met รฉรฉn versnelling, wat zorgt voor een soepele rit terwijl het vermogen naar de voorwielen wordt gestuurd. De manier waarop ze de transmissie hebben gekalibreerd is ook best slim. Hij is fijnafgesteld om goed te presteren, of je nu door de stad manoeuvreert of op de snelweg rijdt.
Als het gaat om vermogensafgifte, is er behoorlijk aan geschaafd. De gaspedaalrespons varieert met verschillende rijmodi, wat een mooie touch is. In sportmodus voel je die gaspedaalrespons verscherpen en krijg je een boost in vermogen. Schakel over naar eco-modus, en hij focust op efficiรซntie zonder dat de rit sloom aanvoelt.
Deze jongens hebben echt nagedacht over efficiรซntie in de motor- en transmissieopstelling. In de praktijk kun je ongeveer 4,9 mijl per kilowattuur in de stad verwachten en ongeveer 3,9 bij gemengd rijden. Niet slecht, als je het mij vraagt.
En laten we het regeneratieve remsysteem niet vergeten. Het is mooi geรฏntegreerd in de aandrijflijn en biedt verschillende niveaus van energieterugwinning. De standaardmodus geeft je een natuurlijk gevoel bij het vertragen, maar als je overschakelt naar verhoogde regeneratie-modus, kun je bijna genieten van een one-pedal rijervaring – ideaal voor stedelijke omgevingen.
Het thermische beheersysteem voor de aandrijflijn is ook geoptimaliseerd voor verschillende weersomstandigheden. In Nederland bijvoorbeeld hebben ze een warmtepompsysteem opgenomen dat helpt om de actieradius te behouden, zelfs als het buiten koud is.
Wat opladen betreft, ondersteunt het verschillende methoden. Je kunt standaard AC-laden tot 11 kW of kiezen voor snel DC-laden. De Urban Range laadt op van 15% tot 80% in slechts 31 minuten bij gebruik van een 80-kW DC-lader. Ondertussen behoudt de Comfort Range dezelfde oplaadtijd maar accommodeert een grotere accu dankzij zijn 100-kW DC-laadcapaciteit.
Oh, en over dat regeneratief remmen nog een keer – er zijn twee instelbare niveaus. Op deze manier kunnen bestuurders echt profiteren van energieterugwinning tijdens het vertragen. Het is een slimme functie die niet alleen de actieradius verlengt maar ook de efficiรซntie tijdens stadsritten verbetert. Best cool, toch?
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem in de Renault 5 Hatchback is een behoorlijke sprong voorwaarts voor elektrische voertuigen. Het heeft deze geavanceerde brake-by-wire opstelling die slim regeneratief en frictieremmen combineert. Hierdoor voelt het rempedaal veel natuurlijker en voorspelbaarder aan dan in veel andere elektrische auto’s.
Wat echt cool is, is hoe de remprestaties zijn fijnafgesteld. Het regeneratieve remsysteem is zo goed gekalibreerd dat het soepele vertraging biedt zonder die vervelende, soms schokkende overgang tussen regeneratief en frictieremmen die je in sommige andere elektrische voertuigen kunt ervaren. Deze soepele rit is vooral merkbaar wanneer je door stadsverkeer navigeert.
Onze meerdere testrijders hebben er een rondje mee gemaakt, en ze zijn allemaal lovend over het pedaalgevoel en de modulatie. Het lijkt solide remkracht te leveren, ongeacht de omstandigheden. Of je nu rustig door licht verkeer rijdt of in een noodgeval hard moet remmen, het systeem houdt zich prima staande.
De brake-by-wire technologie is ontworpen om je deze progressieve weerstand te geven, wat betekent dat je de remmen nauwkeurig kunt controleren, of je nu langzaam loslaat of hard remt. Deze functie maakt het super makkelijk om door stop-and-go verkeer te glijden.
En weet je wat? Voor stedelijk rijden is de B-modus een game changer. Het versterkt het regeneratief remmen wanneer je je voet van het gaspedaal haalt. Natuurlijk geeft het je geen volledig one-pedal rijden, maar het vermindert zeker hoe vaak je het rempedaal moet gebruiken in typische stadsscenario’s.
Ook schittert het remsysteem deels omdat de auto relatief licht is voor een elektrisch voertuig – het 52 kWh model weegt ongeveer 1,9 ton. Dit lichtere gewicht verbetert niet alleen de remprestaties maar vermindert ook de slijtage aan de frictieremmen.
Als het gaat om betrouwbaarheid op lange termijn, is dat een grote focus geweest bij het ontwerpen van het remsysteem. Het regeneratieve remmen is een echte plus omdat het de slijtage aan de traditionele frictieremmen helpt verminderen, wat op termijn lagere onderhoudskosten zou kunnen betekenen.
Tot slot is het systeem voorzien van alle moderne veiligheidsfuncties die je zou verwachten – zoals ABS, EBD en noodremassistentie – allemaal zorgvuldig afgestemd om de unieke dynamiek van een elektrische aandrijflijn te complementeren. Behoorlijk indrukwekkend spul!
Besturing En Ophanging
Het besturingssysteem van de Renault 5 is echt doordacht ontworpen om niet alleen het rijden leuk te maken, maar ook super makkelijk, vooral in drukke stedelijke omgevingen. Je hebt deze elektrische stuurbekrachtiging die de mate van assistentie aanpast op basis van je snelheid en de gekozen rijmodus.
Als je met lage snelheden door de stad rijdt, voelt het sturen zo licht als een veertje. Serieus, parkeren en navigeren door die smalle straten? Een makkie! Plus, zijn draaicirkel is slechts 10,3 meter, wat een uitkomst is in krappe parkeerplekken of smalle stadsstraten.
Naarmate je snelheid toeneemt, begint het sturen wat zwaarder aan te voelen, wat je meer feedback en een gevoel van controle geeft, wat behoorlijk geruststellend is als je de snelweg opgaat. En als je een van die bestuurders bent die echt van sportief rijden houdt, voegt de sportmodus wat gewicht toe en vermindert de assistentie, wat de verbinding met de weg verbetert.
De ophanging is ook een slimme mix – een balans tussen comfort en handling. Het heeft een iets stevigere setup die de carrosseriecontrole in toom houdt zonder dat de rit hard aanvoelt. De MacPherson-voorophanging en torsieas achter zijn specifiek afgestemd op het gewicht van de elektrische aandrijflijn, wat een doordachte aanpassing is voor optimale prestaties.
Als het gaat om rijcomfort in de stad, zijn de dempers precies goed afgesteld. Ze vangen die kleine hobbels op als kampioenen terwijl ze rustig blijven over grotere gaten. En laten we die 18-inch wielen niet vergeten – ze zijn standaard op alle modellen en helpen echt bij dat directe stuurgevoel zonder comfort op te offeren.
Dankzij de plaatsing van de accu heeft de auto een laag zwaartepunt, wat geweldig is voor het minimaliseren van overhellen in bochten. Het is behoorlijk indrukwekkend hoe hij zich gedraagt, vooral gezien zijn hogere ontwerp.
Op de snelweg is de stabiliteit verrassend goed voor een auto in dit segment. De ophanging houdt alles stabiel in een rechte lijn en reageert goed wanneer je snel van richting moet veranderen. Zelfs met zijn hogere profiel wordt de windweerstand effectief beheerst.
De bodemvrijheid is ingesteld op 145mm, wat een mooie balans vormt tussen het kunnen aanpakken van stadsstraten en ruwer terrein. Met een wielbasis van 2540mm biedt het fatsoenlijke binnenruimte terwijl het exterieur compact blijft.
De spoorbreedte voor is 1548mm en achter 1532mm, wat echt helpt met stabiliteit en gewichtsverdeling. Deze afmetingen spelen een grote rol in hoe gebalanceerd het voertuig in zijn geheel aanvoelt.
Al met al laat Renault met deze setup zijn kennis van kleine autodynamiek zien. Het onmiddellijke koppel van de elektrische aandrijflijn wordt goed opgevangen door de ophanging, wat torque steer vermindert en de zaken stabiel houdt, zelfs bij hard accelereren. Is dat niet indrukwekkend?
Welke Banden Gebruikt Het?
De Renault 5 Hatchback komt dus uit met alleen 18-inch wielen voor alle uitvoeringen. Het designteam heeft hier echt over nagedacht – het gaat allemaal om die verhoudingen precies goed te krijgen en ervoor te zorgen dat de handling geweldig aanvoelt. Door zich aan deze ene maat te houden, houden ze niet alleen de prestaties consistent over de hele linie, maar maken ze ook het hele productieproces gestroomlijnder.
Laten we het nu over de banden hebben! Ze hebben een specifieke set gekozen die grip en efficiรซntie in balans brengt terwijl ook het comfort in gedachten wordt gehouden. We bedoelen, voor een auto in deze categorie kan een grotere wielmaat echt een verschil maken. Het geeft je die precieze stuurrespons maar houdt nog genoeg zijwandhoogte over voor een comfortabele rit.
Oh, en geluid – super belangrijk! Ze hebben hard gewerkt aan het beheersen van de geluidsniveaus van de banden, met focus op het verminderen van weggeluid dat de cabine kan binnendringen. Dit is vooral cruciaal voor elektrische voertuigen omdat, zonder motorgeluid, bandengeluiden echt kunnen opvallen.
De banden zelf? Wel, ze hebben deze speciale compound gemaakt voor het directe koppel van de elektrische motor. Plus, ze houden de rolweerstand laag om de actieradius te maximaliseren. Het is een slim ontwerp dat prestaties niet opoffert voor efficiรซntie – dat noem je nog eens een win-win!
In plaats van een reservewiel vind je een bandenreparatieset in de standaarduitrusting. Dit helpt het gewicht laag te houden en maakt wat bagageruimte vrij. Past precies in de hele moderne elektrische voertuig vibe.
Je hebt ook een paar verschillende wieldesigns om uit te kiezen, zoals de “Techno,” “Chrono,” en “Disco.” Ze houden allemaal dezelfde afmetingen aan maar brengen verschillende looks naar de tafel. De Chrono heeft bijvoorbeeld enkele coole uurmarker-geรฏnspireerde details die echt opvallen.
Als het gaat om regenachtige dagen, hebben ze behoorlijk wat aandacht besteed aan de bandenkeuze. De rubbersamenstelling en het profielpatroon zijn specifiek ontworpen om grip te houden, zelfs als het wat glad wordt. Dit is super belangrijk omdat, je weet wel, elektrische motoren dat directe koppel leveren, wat soms lastig kan zijn in natte omstandigheden.
En hey, als je ergens woont waar echte winters voorkomen, hebben ze daar ook aan gedacht! De wielkasten zijn zo gemaakt dat winterbanden passen zonder de prestaties te beรฏnvloeden of aanpassingen nodig te hebben. Plus, je kunt all-weather banden krijgen voor een extra โฌ330,58 (exclusief BTW), wat je meer veelzijdigheid geeft, ongeacht wat het weer je voorschotelt.
Interieur Uiterlijk
Het interieurontwerp van de Renault 5 is echt iets bijzonders. Het mengt op een slimme manier retro vibes met de technologie van vandaag, wat resulteert in een cabine die zowel uniek als uitnodigend aanvoelt. Kijk alleen al naar het dashboard – het heeft dit coole tweelaagse ontwerp met verticale stiksels die knipoogt naar de originele R5, terwijl het nog steeds fris en modern aanvoelt.
Een van de meest opvallende aspecten is hoe ze gerecyclede materialen door het hele interieur hebben gebruikt. De stoelen en het dashboard zijn bekleed met deze denim-stijl stof gemaakt van 100% gerecyclede plastic flessen. Het gaat niet alleen om milieuvriendelijk zijn; het geeft je echt een nette tactiele en visuele ervaring die de Renault 5 onderscheidt van andere auto’s.
Als je voor de Iconic Cinq-uitvoering gaat, ben je in voor een traktatie. Het heeft een hoogwaardige interieurafwerking met een dashboard dat een glanzend chromen ‘5’ inleg heeft en een strakke zwarte afwerking. Plus, je ziet wat gele accenten en unieke bekledingsontwerpen die echt pop geven.
De dual-screen setup is een ander opvallend kenmerk. Er is een 10,1-inch digitaal instrumentencluster (of een 7-inch in het basismodel) gekoppeld aan een 10-inch infotainmentdisplay. Ze zijn beide licht gebogen en naar de bestuurder gericht, wat niet alleen de zichtbaarheid verbetert maar ook dat cockpitgevoel geeft dat rijden leuker maakt.
Verschillende uitvoeringen bieden verschillende kleurenschema’s en materialen. De Techno-uitvoering heeft bijvoorbeeld die coole denim-stijl bekleding, terwijl de Iconic-uitvoering voor meer premium materialen en exclusieve ontwerpen gaat. En laten we de dakbekleding niet vergeten – het heeft dit unieke wafelmotief dat terugverwijst naar de originele Renault 5.
Als het gaat om de deurpanelen, verschillen die ook per uitvoering. De Evolution heeft deze ‘Gris’ inlegstukken in de voordeuren, terwijl de Iconic Cinq zijn eigen onderscheidende gele inlegstukken heeft, die mooi aansluiten bij het algemene thema.
Renault heeft fysieke klimaatregelingen behouden, wat een groot pluspunt is. Het betekent dat je die tactiele feedback krijgt en gemakkelijk dingen kunt aanpassen tijdens het rijden. Dit laat zien dat ze echt prioriteit geven aan gebruikerservaring boven dingen er alleen maar mooi uit laten zien.
Dan is er de versnellingspook. Geรฏnspireerd door luxe lippenstift design, voegt het een unieke flair toe aan het interieur. Natuurlijk moet je misschien even wennen aan waar het geplaatst is, maar het zijn die eigenzinnige elementen die de R5 echt zijn karakter geven.
Sfeerverlichting is een andere doordachte toevoeging, met kleuren die veranderen op basis van rijmodi. Het voegt niet alleen functionaliteit toe maar creรซert ook een fijne sfeer, vooral als je ’s nachts rijdt.
En laten we het over opbergruimte hebben. Ze hebben er duidelijk veel over nagedacht, met een draadloze oplaadpad, verschillende USB-C poorten, en slimme opbergvakken. Oh, en die gekke “baguettehouder”? Het is een speels kenmerk dat de R5 echt laat opvallen in de menigte.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieur van de Nieuw Renault 5 is behoorlijk bijzonder – het brengt de klassieke vorm van zijn voorganger echt naar het moderne tijdperk terwijl het ook een volledig elektrische rit is. Aan de voorkant heb je deze unieke vierkante LED-dagrijverlichting en mistlampen die mooi verwijzen naar de rechthoekige koplampen van de originele R5. Het is een doordachte knipoog naar zijn erfgoed en naadloos gemoderniseerd.
Een van de opvallende kenmerken? De laadindicator op de motorkap. Het neemt de oude luchtinlaatplek in en maakt het vandaag nuttig. Die gloeiende “5” is niet alleen voor de show; het is een functioneel detail dat ook een stijlvolle, innovatieve touch toevoegt door je de laadstatus te tonen, wat zowel leuk als handig is.
Als je naar de zijkant kijkt, houdt het de dingen clean en fris, maar geeft nog steeds een knipoog naar de klassieke R5. Die verborgen achterportiergrepen? Slimme zet! Ze helpen die driedeurs look te behouden terwijl je nog steeds het praktische van vijf deuren hebt. En die kleine kick in de achterstijl? Een perfect eerbetoon aan de beroemde R5 Turbo, geweldig.
Als het gaat om kleur, heeft Renault enkele opvallende opties gekozen. De “Pop Green” en “Pop Yellow” zijn echte blikvangers! En het feit dat de groene metallic lak standaard is? Dat laat zien dat Renault je echt een goede deal wil geven zonder te bezuinigen op stijl.
Laten we het hebben over proporties. De standaard 18-inch wielen passen precies goed, en die wielontwerpen, vooral de Chrono-versie met zijn horloge-geรฏnspireerde flair, geven de auto een unieke persoonlijkheid terwijl alles er samenhangend uit blijft zien.
Personalisatie? Oh, er is genoeg! Je kunt dakkleur, stickers en sierdelen mixen en matchen om het je eigen te maken. Er is zelfs een contrasterende strip langs de raamlijn, verkrijgbaar in verschillende kleuren – houd er alleen rekening mee dat de rode niet met elke carrosseriekleur werkt.
Aan de achterkant vind je verticale LED-achterlichten die een eerbetoon brengen aan de originele R5 terwijl ze moderne tech introduceren. Plus, de achterkant is iets breder voor die solide stance, wat een sportieve uitstraling toevoegt geรฏnspireerd door de brede carrosserie van de originele R5 Turbo.
En laten we de verlichting niet vergeten! De manier waarop de richtingaanwijzers animeren en de welkom/tot ziens verlichtingssequenties? Super hightech, en ze versterken echt de moderne vibe terwijl ze die retro charme behouden. Al met al, het is een briljante mix van oud en nieuw.
Comfort En Gemak
Als het gaat om comfort, doet de Renault 5 het echt goed met zijn voorstoelen. Ze zijn doordacht ontworpen, en raken precies dat zoete punt tussen ondersteuning en behaaglijkheid. De zachte kussens zijn duidelijk Frans van stijl, maar er is genoeg zijdelingse steun om je vast te houden wanneer je wat sportiever wilt rijden.
De klimaatbeheersing is behoorlijk gebruiksvriendelijk, dankzij fysieke bedieningselementen die het super makkelijk maken om dingen aan te passen tijdens het rijden. Voor modellen die in Nederland worden verkocht, is er zelfs standaard een warmtepomp. Deze handige functie helpt de cabine lekker warm te houden zonder de accu te veel te belasten als het buiten koud wordt.
En oh, het infotainmentsysteem! Het is gebaseerd op Google, wat een grote stap voorwaarts is voor gebruiksgemak. Met intuรฏtieve navigatie en spraakbesturing, plus Google Maps-integratie, krijg je real-time verkeersupdates en info over laadstations. Als je nieuw bent met elektrische voertuigen, is het plannen van je reis een stuk eenvoudiger geworden.
Er is ook een AI virtuele assistent genaamd “Reno.” Je kunt ermee chatten, en het kan verschillende functies van de auto beheren. Het zou soms wat traag kunnen reageren, maar hey, het gebruikt Google’s spraakherkenningsteัhnologie, wat betekent dat er een grote kans is op verbeteringen in de toekomst met updates.
De auto heeft deze dual-screen setup, wat behoorlijk strak is. Het heeft zelfs fysieke volumeknoppen bovenop het display – een mooie mix van moderne looks en praktisch nut, toch? Plus, het bestuurdersdisplay is aanpasbaar en toont belangrijke informatie zonder dat het rommelig aanvoelt.
Een functie die eruit springt is de “My Safety” knop. Het laat bestuurders hun favoriete veiligheidsinstellingen opslaan, wat een grote opluchting is. Niemand vindt het leuk om alles opnieuw te moeten instellen elke keer dat ze in de auto stappen, dus hulde aan Renault voor het nadenken daarover.
Als je in de stad rijdt, zul je zijn compacte formaat en krappe draaicirkel van slechts 10,3 meter geweldig vinden – wat manoeuvreren een makkie maakt. Zicht is goed, maar langere bestuurders zouden zich wat krap kunnen voelen in het kniegebied door het dashboardontwerp.
Opslagoplossingen door de hele cabine zijn goed overdacht, met meerdere USB-C-poorten, een draadloze oplaadpad, en verschillende vakken voor dagelijkse items. De middenconsole heeft een praktische armsteun met extra opbergruimte eronder, hoewel er potentiรซle duurzaamheidsproblemen waren met het armsteunmateriaal.
Nog een coole feature is de Vehicle-to-Load (V2L) capaciteit, waarmee je externe apparaten kunt voeden tot 3,7kW. Vooruitkijkend zal het ook Vehicle-to-Grid (V2G) functionaliteit ondersteunen, wat de R5 een slimme keuze maakt voor de toekomst.
Personalisatie is hier ook een grote zaak – meer dan 104 manieren om je rit te personaliseren! Of het nu gaat om fysieke accessoires of digitale aanpassingen, je kunt de R5 echt je eigen maken.
En vergeet de smartphone-app van Renault niet. Hiermee kun je verschillende functies van het voertuig op afstand monitoren en bedienen, zoals de laadstatus controleren, het klimaat vooraf instellen, en vinden waar je geparkeerd hebt. Plus, het helpt met routeplanning en het vinden van laadstations.
De laadervaring is ook met zorg ontworpen. Er is een verlichte indicator op de motorkap waarmee je de laadvoortgang kunt controleren zonder naar binnen te hoeven springen. Laadtijden zijn ook redelijk, met maximale snelheden van 100kW voor de 52kWh accu en 80kW voor de 40kWh versie. Al met al lijkt het erop dat Renault echt heeft nagedacht om de Renault 5 een solide keuze te maken voor bestuurders.
Veiligheid En Beveiliging
De Renault 5 komt volgestopt met een hele reeks veiligheidsfuncties die niet alleen voldoen aan de huidige normen, maar ook enkele coole innovaties toevoegen. De veiligheidsstructuur maakt gebruik van zijn speciaal gebouwde elektrische platform, waarbij het accupakket wordt geรฏntegreerd om de structurele stijfheid te verhogen.
Als het gaat om actieve veiligheidssystemen, is er adaptieve cruise control en rijstrookassistentie – deze laatste werkt veel beter dan wat je misschien hebt ervaren in oudere Renault-modellen. Ze hebben deze systemen zo fijnafgestemd dat ze je veilig houden zonder opdringerig te zijn.
Nu, over de dodehoekbewaking – dit systeem geeft duidelijke indicatoren in de zijspiegels, en de gevoeligheid is precies goed, zodat je waarschuwingen krijgt zonder gebombardeerd te worden met valse alarmen. Dit is vooral handig, gezien de relatief dikke C-stijlen.
Laten we het hebben over noodremmen. Dankzij het brake-by-wire systeem krijg je snelle responstijden, en de elektromotor helpt met consistent regeneratief remmen. Het systeem is gekalibreerd om voorspelbare reacties te garanderen, of het nu gaat om routinematig rijden of plotselinge stops.
Kinderveiligheid? Ja, dat hebben ze ook goed voor elkaar. Er zijn ISOFIX-bevestigingspunten beschikbaar op beide buitenste achterstoelen en zelfs op de voorpassagiersstoel. Voor kleine gezinnen is het kunnen installeren van kinderzitjes voorin gewoon een echt handige feature.
Wat betreft beveiliging heb je keyless entry en start als standaardfunctie. Renault heeft zijn bekende keycard-systeem verfijnd voor dit model. Plus, er is automatische vergrendeling als je wegloopt, en welkomstverlichting die aangaat als je nadert. Deze doordachte toevoegingen verbeteren zowel het gemak als de gemoedsrust.
Laten we de verlichtingsinstallatie niet vergeten. Het heeft overal LED-technologie, en de patronen voor zowel dagrijverlichting als achterlichten zijn ontworpen om de zichtbaarheid voor anderen op de weg te verbeteren. Oh, en als je kiest voor hogere uitrustingsniveaus, krijg je zelfs automatische grootlichtfunctionaliteit.
De geavanceerde rijhulpfuncties komen met aanpasbare veiligheidsinstellingen. Dit stelt bestuurders in staat om de systemen naar hun voorkeur aan te passen en die voorkeuren op te slaan voor gemakkelijke toegang later. Dit niveau van personalisatie onderstreept Renault’s aandacht voor praktische bruikbaarheid. Dus, al met al, het is een behoorlijk indrukwekkend pakket!
Hoe Rijdt Het?
Rijden in de Renault 5 Hatchback is, nou ja, als duiken in die klassieke Franse vibe – comfort gemengd met een beetje flair. Je voelt echt het directe koppel van de elektromotor, vooral in die 150pk versie. Het is alsof je het pedaal indrukt, en boem! De acceleratie is snel, wat stadsritten super relaxed en leuk maakt.
Als het gaat om door de stad scheuren, dan blinkt deze auto uit. Hij heeft een krappe draaicirkel en super responsieve besturing, en zijn compacte formaat maakt dat hij lijkt gemaakt voor stadsstraten. Zicht is meestal goed, maar let op – de A-stijlen kunnen wat dode hoeken creรซren, afhankelijk van de hoek. Echter, de algemene rijervaring in de stad blijft intuรฏtief en stressvrij.
Op de snelweg laat de Renault 5 een solide chassis zien dat de zaken stabiel houdt bij hogere snelheden. Ja, je vangt misschien wat windgeruis op, vooral bij de zijspiegels, maar het is niet te afleidend. De rit is behoorlijk gebalanceerd – comfortabel maar toch gecontroleerd. Let wel op, de standaard 18-inch wielen kunnen sommige wegvibraties versterken.
Wat cool is, is dat de verschillende rijmodi echt veranderen hoe de auto aanvoelt. In Sport-modus wordt de gasrespons scherper, en het sturen voelt zwaarder aan, wat je dat sportieve randje geeft. Eco-modus? Het draait allemaal om efficiรซntie, en verrassend genoeg voelt de auto helemaal niet traag aan. Dan is er nog de standaardmodus, die een mooie middenweg is als je niet zeker weet wat je wilt.
Als het gaat om praktijkefficiรซntie zijn de cijfers behoorlijk indrukwekkend! In de stad kijk je naar ongeveer 4,9 mijl per kilowattuur, en voor gemengd rijden is het rond de 3,9 mijl per kilowattuur. Dit vertaalt zich naar een praktische actieradius van 170 tot 210 mijl, afhankelijk van omstandigheden en rijgewoonten.
Oh, en laten we het hebben over het brake-by-wire systeem – het is behoorlijk netjes! Het voelt natuurlijk en soepel aan, zonder dat vreemde, grijperige gevoel dat je soms krijgt in elektrische auto’s. De naadloze integratie van regeneratief en frictieremmen draagt bij aan het rijgemak.
De Renault 5 is ook relatief licht voor een elektrische auto, wat hem een wendbaar gevoel geeft. Je kunt hem echt vertrouwen in bochten terwijl je nog steeds geniet van een fatsoenlijk niveau van comfort. Plus, de accuplaatsing houdt het zwaartepunt laag, wat helpt met de carrosserie-rol.
Bestuurdersengagement is ook een sterk punt. De bedieningselementen zitten op een goede plek, en de displays zijn duidelijk. Wees echter voorbereid om te wennen aan de positie van de versnellingspook. Zitcomfort is over het algemeen goed, hoewel langere bestuurders beperkte knieruimte kunnen opmerken door het compacte ontwerp. Over het geheel genomen is het een leuke rit met veel om van te houden!
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Renault 5 heeft een kofferbak met 326 liter laadvolume. Dat is eigenlijk behoorlijk indrukwekkend als je het vergelijkt met concurrenten zoals de Fiat 500e en Mini Electric. De ruimte is over het algemeen goed gevormd voor dagelijkse taken, maar er is deze hoge laaddrempel die het wat lastig kan maken om zwaardere spullen in te laden.
Als je wat beter naar de kofferbak kijkt, vind je handige features zoals boodschappentashaken en een 60/40-split voor de achterbank. Dit betekent dat je eenvoudig de bagageruimte kunt uitbreiden wanneer je dat nodig hebt. De accuplaatsing verhoogt echter wel de laadvloer wat, wat misschien niet ideaal is voor iedereen.
Ze hebben ook nagedacht over het opbergen van laadkabels onder de kofferbakvloer. Dat is geweldig, maar eerlijk gezegd kan het wat onhandig worden om bij die kabels te komen als de kofferbak vol zit. Het is een van die typische compromissen die je ziet in elektrische auto’s waar je niet de gebruikelijke opslag onder de motorkap hebt.
Wat betreft de kofferbakopening, die is behoorlijk breed! Maar die laaddrempelhoogte? Ja, het betekent dat je items behoorlijk moet optillen bij het in- of uitladen. De kofferbakklep gaat hoog genoeg open voor fatsoenlijke toegang, maar als je in een garage met laag plafond staat, wil je misschien wat voorzichtig zijn.
Wanneer je de achterbank neerklapt, krijg je geen perfect vlakke laadvloer, maar het is nog steeds bruikbaar voor langere items. Als we het over lengte hebben, kijk je naar ongeveer 125 centimeter (of 49 inch) van achter naar de voorstoelen met die stoelen naar beneden.
Natuurlijk is de kofferbakcapaciteit competitief, maar het zou zeker beter kunnen met een lagere laaddrempel en misschien een slimmere manier om die laadkabels op te bergen. Toch, gezien het compacte formaat van het voertuig, zijn die compromissen wel te begrijpen.
Oh, en laten we de afwezigheid van een voorklep (sommigen noemen het een frunk) niet vergeten. Renault heeft die ruimte gevuld met elektrische componenten en de standaard 12V accu. Het is een slimme keuze die helpt om de passagiersruimte te maximaliseren in deze compacte auto.
Over het geheel genomen laat de bagageruimte zien dat Renault echt begrijpt waar stedelijk leven om draait. Het is goed genoeg voor wekelijkse boodschappen of een weekendje weg voor twee. Maar als je een familie bent die een langere reis plant, vind je het misschien wat krap.
Comfort Achterbank
De achterpassagiersruimte in de Renault 5 laat echt zijn stedelijke ontwerpvibe zien. Je kunt zien dat er wat compromissen zijn gemaakt om de buitenafmetingen mooi en compact te houden. Maar hey, de vijfdeurs layout maakt in- en uitstappen makkelijker, ook al kunnen die hoog geplaatste deurgrepen wat lastig zijn voor kortere mensen.
Verrassend genoeg is er fatsoenlijke hoofdruimte achterin, dankzij het hoge dak van de auto. Plus, dat coole wafelmotief in de hemelbekleding? Het voegt een mooie touch toe! Aan de andere kant kan de beenruimte wat krap aanvoelen, vooral als je langere bestuurders voorin hebt. En, er is niet veel ruimte voor je voeten onder de stoelen.
Nu, de achterbank is best comfortabel voor korte ritten – goede kussens en een rugleuning die in een fijne hoek staat. Maar als je in het midden zit, is het zeker niet de beste plek. Dus, om praktische redenen wil je de R5 misschien meer zien als een vierzitter, ook al heeft hij technisch gezien vijf gordels.
Als het gaat om kinderzitjes, heeft Renault goed werk geleverd. De ISOFIX-punten op de buitenste zitplaatsen zijn makkelijk te bereiken, en de deuren gaan wijd genoeg open om die autostoeltjes erin te krijgen. Wees alleen voorbereid op wat extra inspanning met die hoge drempel!
Voorzieningen voor achterpassagiers zijn vrij basic – geen USB-poorten of ventilatieroosters te vinden. Je krijgt wel wat stoelzakken voor opbergruimte, maar dat is het wel zo’n beetje. Dit is vrij standaard voor dit soort auto.
Een mooi kenmerk is de vlakke vloer, dankzij het elektrische platform. Het geeft de middelste passagier wat meer ruimte voor hun voeten. Maar, laten we eerlijk zijn, met de beperkte breedte is het plaatsen van drie volwassenen achterin alleen ideaal voor korte ritjes of als je kinderen bij je hebt.
Zicht vanaf de achterbank is eigenlijk best goed; die grote zijramen helpen echt. Houd er alleen rekening mee dat de oplopende raamlijn het zicht voor kleinere passagiers kan blokkeren. Ondertussen zorgen de lichte materialen die voor het interieur zijn gebruikt ervoor dat de ruimte opener aanvoelt en minder krap lijkt.
Al met al is de achterbank het beste voor volwassenen af en toe of kinderen op regelmatige basis. Het past echt bij de vibe van een stadsauto in plaats van een gezinsvoertuig bedoeld voor lange roadtrips.