2025 Hyundai Ioniq 5 N Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 84 kWh |
---|---|
Versnellingsbak | Enkele versnelling, continu variabele transmissie |
Aandrijvingstype | Vierwielaandrijving (AWD) |
Transmissie | Enkele versnelling, continu variabele transmissie |
Maximaal vermogen | 609 pk (448 kW) standaard 650 pk (478 kW) met N Grin Boost |
Maximaal koppel | 740 Nm standaard 770 Nm met N Grin Boost |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch |
Voldoen aan emissienormen: | Zero Emissions Vehicle (ZEV) |
Top snelheid: | 260 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Capaciteit lithium-ion polymeren batterij | 84 kWh |
Elektrisch bereik (WLTP) | 448 km |
Snelladen tijd (10 – 80%) bij 350 kW | 18 minuten |
AC oplaadtijd (10 – 100%) bij 11 kW | 7 uur en 35 minuten |
Gemiddeld energieverbruik (WLTP) | 22.4 kWh/100 km |
Maximale DC laadsnelheid | 350 kW |
Maximale AC laadsnelheid | 11 kW |
Onboard lader | 11 kW (3-fase) |
Batterijverwarming | Ja (batterijvoorverwarming vermeld) |
Vehicle-to-Load (V2L) functie | Ja (interne en externe aansluitingen) |
Batterijgarantie | 8 jaar / 160.000 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 |
Volume bagageruimte | 480 liter (met achterstoelen omhoog) |
Achterstoelen splitsing | 60:40 |
Hoogte verstelbare stoelen | Ja (voorstoelen) |
Kenmerken achterstoelen | Verwarmd |
Verwarming voorstoelen | Ja |
Ventilatie voorstoelen | Ja |
Verwarming tweede rij stoelen | Ja |
Bekleding | Alcantara/leer |
Verwarmd stuurwiel | Ja |
Ambiantverlichting | Ja (gekleurde interieurverlichting) |
Glazen schuif-/kanteldak | Optioneel (Vision panoramadak beschikbaar) |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Kentekengewicht (kg) | 2.125 |
Bruto voertuiggewicht (kg) | 2.660 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | – (niet toegestaan) |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | – (niet toegestaan) |
Max. trekhaak download (kg) | Niet gespecificeerd |
Max. daklast (kg) | – (niet toegestaan) |
Specificatie | 84 kWh |
---|---|
Vanaf prijs (Nederland) | โฌ73.995 |
Brandstoftype | Elektrisch |
Aandrijvingstype | Vierwielaandrijving (AWD) |
Transmissie | Enkele versnelling, continu variabele transmissie |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd) | 22,4 kWh/100 km |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
Elektrische actieradius (Gecombineerd) | 448 km |
Batterijcapaciteit (bruto) | 84 kWh |
EV snellaadtijd 350 kW [10 – 80%] | 18 minuten |
EV standaard laadtijd 11 kW [10 – 100%] | 7 uur en 35 minuten |
Maximaal vermogen | 609 pk (448 kW) standaard 650 pk (478 kW) met N Grin Boost |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,5 seconden 3,4 seconden met N Grin Boost |
Maximaal koppel | 740 Nm standaard 770 Nm met N Grin Boost |
Eindsnelheid | 260 km/h |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte (inclusief antenne) | 1.585 mm |
Breedte (zonder spiegels) | 1.940 mm |
Lengte | 4.715 mm |
Ground clearance | 142 mm |
Specificatie | N |
---|---|
Exterieur | – 21-inch gesmede lichtmetalen velgen met Pirelli P0 275/35 R21-banden – Volledige LED-verlichting (voor, achter, dagrijverlichting, derde remlicht) – N achterspoiler met LED-remlicht – Glanzend zwarte bumperskirts – Zijskirts in ‘Luminous Orange’ – Automatische buitendeurgrepen – Privacy-glas voor achterruiten – Verwarmde en elektrisch inklapbare spiegels – Akoestische voorruit |
Interieur | – N-kuipstoelen met verlicht N-logo (Alcantara/leren bekleding) – 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel – 12,3-inch multimediascherm – Head-up display – Bose Premium audiosysteem – Verwarmde en geventileerde voorstoelen – Verwarmde achterstoelen – Verwarmd stuurwiel – 60:40 neerklapbare achterstoelen – Draadloos opladen van telefoon – Sfeerverlichting |
Aandrijving en Chassis | – 84 kWh batterij – Vierwielaandrijving – N Adaptieve dempers – N-LSD (achteras sperdifferentieel) – N Rijdersmodi – N Active Sound+ – N Performance stuurwiel – Schakelpaddles voor N Pedal & N e-Shift – 400mm remschijven voor / 360mm achter |
Veiligheid en Rijassistentie | – Highway Driving Assist II (HDA2) – Blind Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) – Blind Spot View Monitor (BVM) – Noodremhulp (FCA2) met kruisend verkeer-detectie – Actieve rijstrookassistent (LKA) – Autonome rijstrookassistent (LFA) – Parkeerbotsvermijding Assistent (PCA) – 360-graden camera (Surround View Monitor) – Remote Smart Parking Assist 2 |
Gemak | – Warmtepomp – Digital Key 2 Touch – Vehicle to Load (V2L)-functie (binnen en buiten) – Automatische achterklep – Smartkey en startknop – Volautomatische airconditioning – Regensensor – Draadloze Apple CarPlay/Android Auto |
Geen beschikbare pakketten
Prijsstructuur van 2025 Hyundai Ioniq 5 N
Specificatie | IONIQ 5 N |
---|---|
Batterijcapaciteit | 84 kWh |
Transmissie | Traploze transmissie |
Aandrijving | Voor- en achterwielen |
Netto catalogusprijs | โฌ 60.248 |
BTW (21%) | โฌ 12.652 |
BPM | โฌ 0 |
Fiscale waarde | โฌ 72.900 |
Consumentenprijs | โฌ 73.995 |
Bijtelling vanaf | โฌ 439 |
Is Het De Moeite Waard Om De Hyundai Ioniq 5 N Te Kopen?
De 2025 Hyundai IONIQ 5 N vertegenwoordigt een revolutionaire sprong in de wereld van elektrische prestatie-auto’s. Als eerste N-line elektrische voertuig van Hyundai, transformeert het de uitstekende IONIQ 5 in een opwindende hot hatch die de conventionele opvattingen over wat een EV zou moeten zijn uitdaagt. De IONIQ 5 N, met meer dan 650 pk beschikbaar, een geavanceerd vierwielaandrijvingssysteem en een overvloed aan prestatiegeoriรซnteerde technologieรซn, belooft de betrokkenheid en opwinding te leveren die lang het domein was van benzineaangedreven sportwagens, maar dan in een nieuwe elektrische vorm.
In de kern bouwt de IONIQ 5 N voort op de sterke punten van het standaardmodel – opvallend retro-futuristisch design, ruim interieur en geavanceerde EV-architectuur. De N-divisie van Hyundai heeft echter vrijwel elk aspect van de auto onder handen genomen om er een echte rijdersauto van te maken. Met zijn verbrede spatborden en dreigende carrosserielijn, zijn circuit-klare ophanging en zijn hoogwaardige remmen, is de IONIQ 5 N een machine die zich net zo comfortabel voelt op straat als op het circuit.
Nog cooler is dat Hyundai veel van het “gevoel” en de “betrokkenheid” van een goede oude prestatie-auto heeft gecreรซerd. Dit varieert van gesimuleerde schakelpunten tot kunstmatig gegenereerde motorgeluiden, tot zelfs een “drift-modus”, allemaal in de hoop de kloof tussen de oude analoge rijervaringen en de elektrische toekomst te overbruggen. Sommigen noemen dit misschien gimmicks, maar het zal een nette manier zijn om te compenseren voor de “ziel” die veel puristen zeggen dat elektrische voertuigen zullen missen.
De N IONIQ 5 is een van de nieuwe en aankomende EV’s die zal presteren. Het zal moeten concurreren met de Tesla Model Y Performance, Ford Mustang Mach-E GT, en binnenkort de oude prestatie-merken. Met een startprijs van ongeveer โฌ73.995 behoort hij zeker tot de hogere regionen, maar hij probeert dat te compenseren met zijn combinatie van hightech, utiliteit en pure prestaties.
Nu we in de details van de IONIQ 5 N duiken, is het duidelijk dat dit niet zomaar een opgevoerde versie van de gewone auto is. In plaats van een evolutie is het een complete heroverweging van wat een elektrische prestatie-auto zou moeten zijn, waarbij eerdere opvattingen worden verbrijzeld en mogelijk nieuwe standaarden in zijn klasse worden gevestigd. Of het uiteindelijk de old-school fans voor zich wint, moet nog blijken, maar รฉรฉn ding is zeker: het is ambitieus en innovatief.
Motor, Prestaties En Transmissie
In het hart van de IONIQ 5 N zit zijn geavanceerde elektrische aandrijflijn die vele luxe sportwagens kan overtreffen. Het heeft een dubbele motoropstelling met standaard vierwielaandrijving en levert normaal gesproken 609 pk. Wanneer echter de “N Grin Boost”-knop wordt ingedrukt, wordt het vermogen van de auto voor 10 seconden verhoogd naar een verbazingwekkende 650 pk, wat zorgt voor een serieuze explosieve acceleratie.
Dit pure vermogen vertaalt zich naar echte prestaties die werkelijk indrukwekkend zijn. Het heeft een geclaimde 0-100 km/u tijd van 3,3 seconden, wat het in het rijk van vele dedicated sportwagens plaatst en de meeste concurrenten ver overtreft qua prijs en prestaties. Deze acceleratie is beschikbaar op vrijwel elke snelheid vanwege de aard van elektromotoren (directe koppellevering), en dit zorgt voor moeiteloos inhalen en opwindende middenbereik-punch.
Een van de meest onderscheidende, maar ook controversiรซle aspecten van de IONIQ 5 N is zijn gesimuleerde transmissie. Er is geen echte transmissie (wat normaal is bij EV’s), maar Hyundai heeft een softwaresysteem ontwikkeld dat een 8-traps dubbelkoppelingsbak simuleert. Bestuurders kunnen stuurwiel-gemonteerde flippers gebruiken om door deze versnellingen te “schakelen”, en de auto zal de vermogensafgifte en het geluid dienovereenkomstig aanpassen om een zeer realistische schakelervaring te creรซren.
Deze gesimuleerde transmissie dient meerdere doelen. Het biedt een element van betrokkenheid en participatie voor bestuurders die gewend zijn aan handmatige of semi-automatische transmissies in traditionele muscle cars. Het zorgt ook voor een preciezere vermogenscontrole, aangezien de bestuurder ervoor kan kiezen om in een lagere “versnelling” te blijven voor een snellere respons of op te schakelen voor minder abrupt cruisen. Hoewel sommigen dit mogelijk als onnodige complexiteit zien, vonden wij het een verrassend effectieve en plezierige functie die bijdraagt aan de algehele rijervaring.
De IONIQ 5 N deelt dezelfde aandrijflijnarchitectuur als de rest van de line-up omdat het is gebouwd op Hyundai’s nieuwe E-GMP platform dat gebruik maakt van een 800-volt elektrische architectuur. Dit maakt extreem snelle oplaadmogelijkheden mogelijk, met de mogelijkheid om van 10-80% op te laden in slechts 18 minuten wanneer aangesloten op een voldoende krachtige DC-snellader. Dit snelle laden helpt zeker om een deel van de range-anxiety die komt met prestatiegericht EV’s te compenseren, maar er moet worden opgemerkt dat al deze prestaties wel ten koste gaan van de efficiรซntie in vergelijking met de reguliere IONIQ 5.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De IONIQ 5 N presteert niet alleen, maar heeft ook het bijpassende stopvermogen. Aan de voorzijde zitten grote 15,7″ rotoren met vierzuiger remklauwen die erin bijten. Deze substantiรซle remmen bieden het nodige stopvermogen om de aanzienlijke massa en snelheid van de auto in bedwang te houden, wat vertrouwen geeft tijdens sportief rijden of circuitgebruik.
Hyundai heeft in de IONIQ 5 N iets dat ze een “brake-by-wire” systeem noemen, wat zorgt voor een extreem precieze modulatie van de remkracht en naadloos integreert met het regeneratieve remsysteem. Dit maakt functies mogelijk zoals een auto-hold functie voor gemak in stop-and-go verkeer en de mogelijkheid om het gevoel van het rempedaal aan te passen aan de voorkeur van de bestuurder.
Een van de belangrijkste aspecten van het remsysteem van de IONIQ 5 N is het regeneratief remmen. Er zijn verschillende niveaus van regeneratief remmen, instelbaar via flippers achter het stuurwiel. En met het systeem op zijn hoogste stand produceert het tot 0,6G aan remkracht, wat in veel situaties zeer efficiรซnt rijden met รฉรฉn pedaal mogelijk maakt. Dit maakt niet alleen de zaken efficiรซnter, maar zou ook een waardevol voordeel kunnen zijn op het circuit, omdat bestuurders hun snelheid exact kunnen controleren en niet steeds hoeven te wisselen van pedaal naar pedaal.
Het maakt de overgang van wrijvingsremmen naar regeneratief remmen zeer soepel, en het voelt meestal zeer natuurlijk en lineair aan. Maar bij het afremmen tot volledige stilstand of zeer lage snelheden leek de overgang van regeneratief remmen naar wrijvingsremmen enigszins abrupt. Dat is echter een van de belangrijkste nadelen van de meeste EV’s en zal waarschijnlijk in toekomstige modellen worden opgelost.
Als het gaat om circuitgebruik of andere prestatiegericht rijden, heeft de IONIQ 5 N iets dat “N Brake Regen” heet, wat de balans tussen regeneratief en wrijvingsremmen verandert voor maximale prestaties en energieterugwinning. Dit is een systeem dat compenseert voor rijomstandigheden en zal blijven zorgen voor een vergelijkbaar rempedaalgevoel, zelfs na lange perioden van intensief gebruik, wat een van de klachten is over EV’s bij gebruik voor prestatiegericht rijden.
Besturing En Ophanging
Het stuur- en ophangingssysteem is volledig vernieuwd voor de IONIQ 5 N om de snel reagerende besturing en algemene verbinding tussen auto en bestuurder te bieden die men mag verwachten van een prestatie-auto. De N-divisie heeft de comfortabele, gezinsgerichte IONIQ 5 basis genomen en omgevormd tot een scherpe prestatiemachine.
Beginnend met de besturing, beschikt de IONIQ 5 N over een snellere tandheugel-overbrenging en herziene kalibratie in vergelijking met het standaardmodel. Dit zorgt op zijn beurt voor een snellere inslag en meer feedback tussen de bestuurderscommando’s en de reacties van de auto. Het stuurgewicht kan worden aangepast via de rijmodusselector, waardoor bestuurders het gevoel kunnen afstemmen op hun voorkeuren of de rijsituatie.
Hoewel de besturing scherp is en een prettig gevoel heeft, merkten we dat de algehele feedback en weggevoel nog steeds wat gedempt is in vergelijking met de beste sportsedan’s of hot hatches met een hydraulische setup. Dat is een kenmerk van veel elektrische stuurbekrachtigingssystemen, vooral in EV’s, maar Hyundai is erin geslaagd om een stuurgevoel te leveren dat betrokken en geschikt is voor prestatiegericht rijden.
De ophanging is drastisch herontworpen voor het N-model. Het heeft elektronisch gestuurde dempers die hun karakteristieken in realtime kunnen aanpassen, afhankelijk van hoe er met het voertuig wordt gereden en welke rijmodus is geselecteerd. Zelfs in zijn zachtste instellingen is de IONIQ 5 N comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik, waarbij wegoneffenheden worden geabsorbeerd zonder te veel hardheid. Echter, het overschakelen naar de sportievere modi transformeert de auto, waarbij de carrosseriecontrole wordt aangescherpt en het overhellen in bochten wordt geminimaliseerd.
Ze hebben de IONIQ 5 N ook breder gemaakt dan het standaardmodel, wat stabiliteit toevoegt en ruimte biedt voor grotere wielen en banden. De ophangingsgeometrie is aangepast voor scherpere inslag en om te compenseren voor het massieve accupakket. De natuurwetten kunnen nooit volledig worden getrotseerd, maar de IONIQ 5 N doet een opmerkelijke job om zijn massa te verbergen in bijna elke rijsituatie.
Een van de coolste dingen aan het chassis van de IONIQ 5 N is dat het een elektronisch sperdifferentieel (e-LSD) in de achteras heeft. Dit systeem kan snel het koppel tussen de achterwielen verdelen, wat de tractie bij acceleratie verbetert en ook de bochtengedrag verbetert. In combinatie met het vermogen van de IONIQ 5 N om de voor-naar-achter koppelverdeling aan te passen, zorgt dit voor een grote mate van veelzijdigheid in rijsituaties en karakteristieken.
Welke Banden Gebruikt Het?
De IONIQ 5 N komt met speciaal ontwikkelde Pirelli P Zero banden, in de forse maat 275/35 R21. Deze hoogwaardige banden spelen een cruciale rol in het overbrengen van het immense vermogen van de auto naar de weg en het bieden van de grip die nodig is voor zijn indrukwekkende rijeigenschappen.
Pirelli werkte nauw samen met Hyundai om een op maat gemaakte versie van de P Zero specifiek voor de IONIQ 5 N te creรซren. Deze samenwerking resulteerde in een bandencompound en constructie die geoptimaliseerd zijn voor de unieke eigenschappen van een hoogwaardige elektrische auto, inclusief het aanzienlijke gewicht en de directe koppelafgifte. De banden zijn voorzien van Pirelli’s geluiddempend systeem, wat helpt om bandengeluid te verminderen โ een belangrijke overweging in de stillere omgeving van een EV.
De brede 275-sectie van deze banden zorgt voor een substantieel contactvlak, wat bijdraagt aan uitstekende rechtuit-tractie en bochtengrip. Dit is vooral merkbaar tijdens launches en bij het uitaccelereren uit bochten, waar de IONIQ 5 N zijn vermogen met minimaal drama kan overbrengen. De 35-serie flank zorgt voor een balans tussen responsiviteit en rijcomfort, hoewel dit betekent dat er voorzichtig moet worden omgegaan met kuilen of andere wegoneffenheden.
De P Zero banden hebben ongelooflijke grip in droge omstandigheden, echter merkten we dat de grip in natte omstandigheden, hoewel zeer goed, niet helemaal het niveau van droog weer haalde. Dit is echter niets ongewoons voor hoogwaardige zomerbanden en is iets waar iedereen die in de regen rijdt rekening mee moet houden. Nog iets: deze banden zijn niet ontworpen voor de winter, dus iedereen die in een koude staat woont zal een hele nieuwe set winterbanden moeten aanschaffen.
De combinatie van deze hoogwaardige banden met het geavanceerde vierwielaandrijvingssysteem en elektronische sperdifferentieel van de IONIQ 5 N resulteert in een auto die zijn vermogen effectief kan overbrengen in verschillende omstandigheden. Of het nu gaat om launches vanuit stilstand, bochten bij hoge snelheden, of zelfs gecontroleerde drifts (in passende omstandigheden), de banden bleken een waardige match voor de capaciteiten van de auto.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de IONIQ 5 N heeft een mooie mix van de toekomst, de minimalistische look van de normale IONIQ 5, en de bestuurdergerichte aspecten van een prestatie-auto. Het is een zeer strak, modern ogend interieur, met een paar mooie materiaalaccenten en prestatietrucs om de passagiers subtiel te herinneren dat ze in iets bijzonders zitten.
Het centrum van het interieur wordt gevormd door de zeer goed geprofileerde sportstoelen, bekleed met een combinatie van leer en Alcantara. Deze stoelen hebben goede zijdelingse steun voor sportief rijden maar zijn ook comfortabel genoeg voor lange ritten. Het N-logo is in de rugleuningen gestikt en is verlicht, wat een premium touch toevoegt. Het is echter vermeldenswaardig dat ondanks de premium positionering van de auto, deze stoelen handmatig verstelbaar zijn โ een beslissing die enige kritiek heeft gekregen gezien het prijspunt van de IONIQ 5 N.
Het stuurwiel valt op door zijn dikkere rand met geperforeerd leer en het N-logo erop. Er zijn allerlei knoppen en schakelaars die de rijmodusselectie, de N grin boost-functie en alle andere prestatievoorzieningen van de auto bedienen. Hoewel sommigen het aantal bedieningselementen in eerste instantie overweldigend kunnen vinden, maken ze snelle aanpassingen mogelijk zonder de handen van het stuur te halen โ een waardevolle functie tijdens prestatiegericht rijden.
Het heeft nog steeds de basale horizontale look van de normale IONIQ 5 maar met een beetje N-flair. Het instrumentarium is allemaal geรฏntegreerd in de infotainmentschermen tot รฉรฉn lang panoramisch scherm. In N-modus veranderen deze schermen naar prestatie-info, een grote toerenteller (omdat er geen echte motor is), een g-krachtmeter, en al dat prestatiespul.
Door het hele interieur heeft Hyundai prestatiegerichte designelementen verwerkt. Ze hebben een metallic uiterlijk en een geblokt vlagpatroon, en de dorpels hebben de N erop. Blauwe accenten (een kenmerkende N-kleur) worden overvloedig gebruikt in de bedieningselementen en stiksels als subtiele herinneringen dat deze auto inderdaad een prestatiestamboom heeft.
Exterieur Uiterlijk
De buitenkant van de IONIQ 5 N is meer dan dat; het neemt de al agressief ogende IONIQ 5 en draait hem op tot 11 met prestatie-upgrades. Het is een auto die op de een of andere manier een futuristische look combineert met een extreem agressieve sportiviteit, in een klasse die bekend staat om gewaagde designs.
De IONIQ 5 N begint aan de voorkant met een nieuwe bumper en veel grotere luchtinlaten, noodzakelijk voor het koelen van de hoogwaardige elektrische aandrijflijn en remmen. Een grote splitter steekt uit vanaf de onderkant van de bumper, die helpt bij de aerodynamica en de auto een gespierdere uitstraling geeft. De beroemde “Parametric Pixels” verlichtingssignatuur bestaat nog steeds, maar met subtiele aanpassingen om het N-model een dreigendere look te geven.
Kijkend naar het zijprofiel is het meest opvallende verschil de bredere stance. Hij is lager dan de normale versie en heeft uitgebouwde wielkasten omdat hij breder is en grotere wielen heeft. De 21-inch wielen zijn echt cool; ze hebben een ingewikkelde, hoekige vorm die er echt goed uitziet bij de rest van de auto, en ze hebben ook een speciaal design om de luchtstroom voor remkoeling te maximaliseren. Aero-sideskirts laten de auto lager lijken en verbeteren de luchtstroom langs de zijkanten.
Aan de achterzijde maakt de IONIQ 5 N zijn prestatie-intenties duidelijk met een grote dakspoiler met geรฏntegreerd driehoekig remlicht โ een knipoog naar Formule 1 regenlampen. Aan de onderkant heeft รฉรฉn grote diffuser enorme uitlaatachtige elementen (eigenlijk ventilatieopeningen voor de achtergemonteerde speakers). De Parametric Pixel achterlichten zijn overgenomen, waardoor er nog steeds een relatie blijft met de gewone IONIQ 5, maar ook dienend als het handelsmerk van het model.
De kleurkeuzes van de IONIQ 5 N zijn een zeer belangrijke factor van zijn esthetiek. Hij komt in subtielere kleuren, maar het Performance Blue mat brengt de lijnen en details van de auto echt tot leven. De kleur is een handelsmerk van de N-modellen van Hyundai, en het laat de IONIQ 5 N er zeer hoogwaardig en motorsport-geรฏnspireerd uitzien.
Comfort En Gemak
Het is een prestatieversie, de IONIQ 5 N, maar hij verliest niet veel van het gebruiksgemak en de gebruiksvriendelijkheid die de reguliere IONIQ 5 zo wonderbaarlijk maken. Deze dubbele natuur is een van de sterkste verkooppunten van de auto, die opwinding biedt wanneer gewenst zonder dagelijks gebruiksgemak op te offeren.
Het is een soepele rit voor een prestatie-auto; de IONIQ 5 N (in de zachtere demperinstellingen) absorbeert de oneffenheden van de weg zeer netjes, een comfortabele metgezel voor het dagelijkse woon-werkverkeer of de marathon. De cabine is extreem goed geรฏsoleerd tegen weggeluid/windgeruis, echter kan het “kunstmatige” motorgeluid worden uitgeschakeld voor een “stille rit” indien gewenst.
Het zijn over het algemeen zeer comfortabele stoelen, de sportstoelen zijn zeer ondersteunend, maar niet te agressief of beperkend. Het heeft een grote wielbasis, dus de achterstoelen zijn ENORM, het zou een geweldige gezinsauto zijn, of voor iemand die veel mensen zou vervoeren. Zelfs de cabine lijkt groter vanwege de lage vloer (een voordeel van het EV-platform).
De IONIQ 5 N heeft veel moderne gemakken. Wow, dit infotainmentsysteem is zeer aanraakgevoelig; alles is prettig en gebruiksvriendelijk, het doet navigatie, Apple CarPlay, Android Auto, en EV-gerelateerde zaken, zoals waar oplaadstations zijn, en het kan zelfs een route uitstippelen naar de dichtstbijzijnde. De toevoeging van fysieke knoppen voor veelgebruikte functies is een welkome aanvulling, waardoor eenvoudige aanpassingen mogelijk zijn zonder in aanraakmenu’s te duiken.
De klimaatcontrole is cool (geen woordspeling bedoeld) en gemakkelijk te gebruiken op het touchscreen en ook de gewone knoppen. Maar sommige van de leuke dingen van de gewone auto sijpelen door naar de IONIQ 5 N, zoals de schuivende middenconsole die naar achteren kan worden geschoven om meer beenruimte in de voor- of achterpassagiersruimte mogelijk te maken indien nodig.
Een leuke kleine gemaksfunctie is de vehicle-to-load (V2L) capaciteit, die de IONIQ 5 N in wezen verandert in een rijdende energiecentrale. Die energie zou kunnen worden gebruikt om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien, of in het geval van een noodgeval, een huis, zodat het niet meer alleen een auto is.
Veiligheid En Beveiliging
De IONIQ 5 N komt uitgerust met een uitgebreid pakket veiligheidsfuncties, voortbouwend op het al indrukwekkende scala dat te vinden is in de standaard IONIQ 5. Hyundai heeft ervoor gezorgd dat de hoogwaardige prestatiemogelijkheden van het N-model worden geรซvenaard door even geavanceerde veiligheidssystemen.
De IONIQ 5 N heeft Hyundai’s SmartSense suite van rijhulptechnologieรซn als kern. Dat is de adaptieve cruisecontrol met stop-and-go, rijstrookassistentie, rijstrookvolging. Al deze systemen combineren om een semi-automatische bestuurder op de snelwegen te maken en de lange rit minder vermoeiend te maken voor de bestuurder. De implementatie is over het algemeen soepel en intuรฏtief, hoewel sommige recensenten opmerkten dat het rijstrookhoudsysteem soms wat agressief kon zijn in zijn interventies.
IONIQ 5 N heeft niet alleen dat maar ook een zeer geavanceerd systeem voor het vermijden van frontale botsingen dat voertuigen, voetgangers en fietsers kan zien. Het is in staat om waarschuwingen te geven en, indien nodig, automatisch de remmen toe te passen om botsingen te voorkomen of te verzachten. Dit systeem is bijzonder waardevol gezien het aanzienlijke prestatiepotentieel van de auto, en biedt een extra veiligheidslaag voor zowel inzittenden als andere weggebruikers.
Een opvallende functie is de blind spot view monitor, die een camerabeeld van de dode hoeken van de auto weergeeft in het digitale instrumentencluster wanneer de richtingaanwijzer wordt geactiveerd. Dit systeem gaat verder dan traditionele dodehoekwaarschuwingen en biedt een duidelijk beeld van potentiรซle gevaren. Het komt echt van pas omdat de IONIQ 5 N behoorlijk breed is en enigszins beperkt zicht naar achteren heeft.
De structurele integriteit van de auto is verbeterd voor het N-model, met extra versterking om de verhoogde prestatiemogelijkheden aan te kunnen. Hoewel specifieke crashtestresultaten voor de IONIQ 5 N ten tijde van het schrijven niet beschikbaar waren, heeft de standaard IONIQ 5 topveiligheidsbeoordelingen ontvangen van verschillende beoordelingsorganisaties, en het is redelijk om vergelijkbare of betere prestaties te verwachten van de N-variant.
Voor beveiligingsdoeleinden heeft de IONIQ 5 N een geavanceerd startonderbrekingssysteem en alarm. Het beschikt ook over Hyundai’s Digital Key-technologie, waarmee eigenaren hun smartphone als sleutel kunnen gebruiken en eenvoudig toegang kunnen delen met anderen. Dit systeem voegt gemak toe en biedt tegelijkertijd een extra beveiligingslaag door middel van encryptie en de mogelijkheid om toegang snel in te trekken indien nodig.
Hoe Rijdt Het?
De IONIQ 5 N, de elektrische prestatie-auto die alle vooroordelen aan diggelen slaat. Het slaagt erin om het directe koppel en het gebrek aan schakelen van een elektrische auto te combineren met het “gevoel” en de opwinding die men alleen in een traditionele sportwagen zou vinden.
Het meest direct merkbare aspect van de rijervaring is de adembenemende acceleratie. Met tot 650 pk beschikbaar, kan de IONIQ 5 N in slechts 3,3 seconden van 0-100 km/u sprinten. Dit plaatst hem in het gezelschap van vele andere, veel duurdere prestatie-auto’s en het biedt een sensatie die bijna primitief van aard is, een sensatie die nooit lijkt te vervelen. Dit vermogen is bijna overal in het toerentalbereik beschikbaar, dus inhalen op de snelweg is niet alleen een gemakkelijke taak, maar ook een leuke.
De IONIQ 5 N is niet zo snel als de Taycan, maar het is geen slak en in de bochten blinkt hij echt uit met zijn handling en balans. Hij is enorm (hij weegt meer dan 2.177 kg) maar het accupakket houdt hem laag bij de grond en de ophanging wordt elektronisch zo gecontroleerd dat hij van richting verandert met een verbluffende snelheid. Het elektronische sperdifferentieel en het koppelverdelingssysteem werken naadloos samen om de tractie te maximaliseren en onderstuur te minimaliseren, waardoor bestuurders met vertrouwen uit bochten kunnen accelereren.
De besturing is zeer responsief en goed gewogen (nog meer in de sport-rijmodi). Hoewel dat ultieme gevoel iets gedempt is in vergelijking met de beste benzineslurpende 4-deurs sportwagens, is het nog steeds zeer responsief en precies genoeg om de auto echt in de bochten te planten. Het stelt bestuurders zelfs in staat om het stuurgewicht aan te passen via de rijmodusselector, zodat ze het gevoel van de auto kunnen krijgen zoals ze het willen.
De luidste klacht op het rijfront is het N e-shift systeem en het geluid dat het produceert. Met het systeem ingeschakeld verandert de aard van de auto volledig, en het resultaat is een rijervaring die veel meer lijkt op een conventionele prestatie-auto dan de meeste EV’s. Het nagebootste schakelen van versnellingen geeft de bestuurder een gevoel van participatie en manipulatie, en de gesimuleerde motorgeluiden geven de bestuurder hoorbare feedback waar de meeste bestuurders van genieten en door worden geรฏnformeerd.
Het remvermogen is uitstekend, de grote schijfremmen klemmen elke keer vast met een sterke, zelfverzekerde beet. Het regeneratief remmen is prettig en de mogelijkheid om het regeneratieniveau te veranderen met de schakelpeddels voegt een extra niveau van controle toe. In zijn meest agressieve instelling is de regeneratie krachtig genoeg om in veel situaties echt รฉรฉn-pedaal rijden mogelijk te maken.
Op het circuit blinkt de IONIQ 5 N echter uit. De N Race-modus optimaliseert de aandrijflijn voor langdurig prestatiegericht rijden, waardoor meerdere ronden mogelijk zijn zonder significant vermogensverlies. En dan zijn er nog de koppelverdeling en drift-modus, de momenten waarop de auto zijn haren laat zakken, nee, zijn hoofd verliest, voor de ervaren bestuurder om de grenzen van tractie te verkennen in een gecontroleerde omgeving.
Dat is als de IONIQ 5 N een prestatie-auto zal zijn, maar vergeet niet dat het nog steeds een bruikbare auto voor dagelijks gebruik zal zijn. In zijn comfortabele en verfijnde instellingen is hij ideaal voor dagelijks woon-werkverkeer of lange snelwegritten in zijn tammere rijinstellingen. Misschien is dat wel het grootste kenmerk van de IONIQ 5 N, het vermogen om heen en weer te schakelen tussen een sportieve, opwindende sportwagen en een comfortabele, verstandige EV, simpelweg door op een knop te drukken.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De IONIQ 5 N heeft een verbazingwekkend bruikbare bagageruimte (of kofferbak voor Amerikanen) die functioneel is in een prestatie-auto en voor dagelijks gebruik. Er zijn enkele compromissen gemaakt om ruimte te maken voor de hoogwaardige aandrijflijn en chassiscomponenten, maar de IONIQ 5 N heeft nog steeds veel ruimte met veelzijdige laadruimte.
De elektrisch bedienbare achterklep opent naar een geweldige grote vlakke opbergruimte. Technisch gezien heeft hij 480 liter laadruimte met de stoelen omhoog en 1.600 liter met de stoelen neergeklapt. Deze cijfers zijn iets lager dan de standaard IONIQ 5 vanwege de extra prestatie-hardware, maar ze kunnen nog steeds goed mee met veel traditionele hatchbacks en zelfs sommige kleinere SUV’s.
Hij heeft een echt lage laadvloer dus het is gemakkelijk om zware spullen in en uit te laden. Het EV-platform zorgt voor een vlakke vloer die het mogelijk maakt om grote, onhandig gevormde items te vervoeren. Er is ook een kleine hoeveelheid opbergruimte onder de vloer, wat handig is voor het veilig en uit het zicht houden van kleinere items.
Het enige dat hij mist dat sommige EV’s wel hebben is een voorkoffer/frunk. Hyundai heeft deze extra ruimte gebruikt voor meer koelsystemen en andere prestatievoorzieningen. Dat kan teleurstellend zijn voor veel potentiรซle kopers, maar dat is de afweging voor het vermogen van de IONIQ 5 N.
De bagageruimte heeft ook enkele echt praktische utilitaire kenmerken. Er zijn bevestigingspunten om losse items vast te zetten, en er is een 12V-stopcontact aanwezig voor het voeden van accessoires. Het heeft een sterke uitschuifbare bagageafdekking die eenvoudig te bedienen is, die op zijn beurt beveiligt en privรฉ houdt wat er in de opbergruimte zit.
Zelfs de achterstoelen hebben een 60/40 split-folding ontwerp voor mensen die langere items moeten vervoeren. Ze liggen bijna plat en maken een complete laadvloer, wat echt veel laadruimte toevoegt. Er zijn hendels in de bagageruimte waarmee de rugleuningen kunnen worden neergeklapt zodat de ruimte kan worden vergroot zonder naar de zijdeuren te hoeven gaan.
Comfort Achterbank
De achterbank van de IONIQ 5 N is een voorbeeld van de slimme packaging die een dedicated EV-platform mogelijk maakt. Hoewel het een “prestatie”-auto is, heeft hij nog steeds een verrassende hoeveelheid ruimte en comfort voor de mensen achterin.
Een van de opvallende kenmerken van het achterste zitgedeelte is de overvloed aan beenruimte. De IONIQ 5 N heeft een lange wielbasis, wat betekent dat de achterbank voldoende ruimte heeft voor volwassenen van meer dan 1,80 meter, zelfs wanneer de voorstoelen bezet zijn door andere volwassenen van meer dan 1,80 meter. Dit ruimteniveau is meer vergelijkbaar met wat je zou verwachten in een grotere luxe sedan dan in een compacte prestatie-auto.
De achterbank is mooi gepolsterd en ondersteunend, maar niet zo veel dat het het langafstandscomfort belemmert en biedt nog steeds de soort zijdelingse steun die nodig is om passagiers op hun plaats te houden tijdens het hard door de bochten gaan. De buitenste zitplaatsen zijn in de meeste markten verwarmd, wat wat meer luxe en comfort toevoegt in kouder weer.
De hoofdruimte is behoorlijk goed, hoewel lange mensen of zeer lange mensen zich misschien wat krap kunnen voelen omdat het dak een beetje naar beneden loopt. Het panoramische glazen dak (waar aanwezig) helpt om een luchtig, ruimtelijk gevoel in de cabine te creรซren, hoewel het vermeldenswaard is dat deze functie mogelijk niet in alle markten of uitrustingsniveaus beschikbaar is voor het N-model.
De vlakke vloer, een voordeel van het EV-platform, betekent dat zelfs de middelste passagier een comfortabele plek heeft om zijn voeten te plaatsen. De IONIQ 5 N is een echte 5-persoons auto, in tegenstelling tot veel prestatie-voertuigen die de middelste achterbank gebruiken als deeltijdstoel.
Praktische voorzieningen zijn overvloedig aanwezig in het achterste zitgedeelte. Er zijn luchtopeningen gemonteerd op de B-stijlen om de achterpassagiers comfortabel te houden, samen met USB-C-poorten voor het opladen van apparaten. De deurvakken zijn redelijk groot en kunnen waterflessen bevatten, terwijl een neerklapbare middenarmsteun bekerhouders en een klein opbergvak biedt.
De achterstoelen leunen een beetje naar achteren zodat de passagiers zo comfortabel mogelijk kunnen zitten. Ze hebben ook ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, dus de IONIQ 5 N zou een goede auto kunnen zijn voor prestatiegerichte vaders.
Een kleine kritiek van ons is dat de achterste ramen niet helemaal naar beneden kunnen, wat een probleem zou kunnen zijn voor passagiers die gevoelig zijn voor wagenziekte. Niettemin is dit een kleine klacht in een anderszins mooie achterbank.