2025 BYD DOLPHIN Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Motortype | Permanente magneet synchrone motor |
Enkele Motor/Dubbele Motor | Enkele Motor |
Versnellingsbak | Eentraps reductietandwiel |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch, traploos variabel |
Maximaal Vermogen | 150 kW / 204 pk |
Maximaal Koppel | 310 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype | Elektrisch |
Emissienorm Naleving | Nulemissies (0 g/km CO2) |
Top Snelheid | 160 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Accutype | BYD Blade Battery – Lithium Ijzerfosfaat (LFP) |
Netto Accucapaciteit | 60,4 kWh |
Accuw gewicht | 420 kg |
Nominale Spanning | 403 V |
Temperatuurbeheer | Warmtepomp |
Laadpoorttype | CCS2 |
AC Laadcapaciteit | 11 kW (3-fase) |
DC Snelladen Capaciteit | 88 kW |
AC Laadtijd (0-100%, 11 kW 3-fase) | 6,2 uur |
DC Snellaadtijd (30-80%, 150 kW) | 29 minuten |
DC Snellaadtijd (10-80%, 150 kW) | 40 minuten |
WLTP Actieradius (Gecombineerd) | 427 km |
WLTP Actieradius (Stad) | 559 km |
Gemiddeld Gecombineerd Energieverbruik | 15,9 kWh/100km (WLTP) |
Vehicle-to-Load (V2L) Vermogen | 3,3 kW (alleen in ontwerpversie) |
Accugarantie | 8 jaar / 200.000 km (70% Gezondheidsstatus) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Comfort Trim | Design Trim |
---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 |
Kofferbakvolume | 345 / 1.310 liters | 345 / 1.310 liters |
Achterstoelen Verhouding | 40 / 60 | 40 / 60 |
Voorstoelen Verstelling | 6-voudig elektrisch (bestuurder), 4-voudig elektrisch (passagier) | 6-voudig elektrisch (bestuurder), 4-voudig elektrisch (passagier) |
Voorstoelen Verwarming | Ja | Ja |
Bekleding | Vegan (kunstmatig) leer | Vegan (kunstmatig) leer |
Omgevingsverlichting | LED-interieurverlichting | LED-interieurverlichting |
Glazen Schuif-/Kanteldak | Niet inbegrepen | Panoramisch glazen dak met elektrische zonnescherm en anti-knelbescherming |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Kentekengewicht (gewicht bij registratie) (kg) | 1.733 |
Bruto voertuiggewicht (kg) | 2.068 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 0 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 0 |
Max. trekhaakbelasting (kg) | 75* |
Max. daklast (kg) | 0 |
Specificatie | |
---|---|
Vanaf prijs | โฌ35.490 (Comfort), โฌ36.990 (Design) |
Brandstoftype | Elektrisch |
Beschikbare uitvoeringen | Comfort, Design |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch, continu variabel |
Elektrische energieverbruik (Gecombineerd) | 15,9 kWh/100km (WLTP) |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
Elektrisch bereik (Gecombineerd) | 427 km (WLTP) |
Batterijcapaciteit (bruto) | Niet gespecificeerd (60,4 kWh netto capaciteit) |
Laadtijd AC-laadproces | 6,2 uur (0-100%, 11 kW 3-fase) |
Maximale vermogen | 150 kW / 204 pk |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,0 seconden |
Maximale koppel | 310 Nm |
Top snelheid | 160 km/h |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.570 mm |
Breedte (zonder zijspiegels) | 1.770 mm |
Breedte (met zijspiegels) | 2.012 mm |
Lengte | 4.290 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Turnaround cirkel | 10,5 m |
Aspect | Comfort Uitvoering | Design Uitvoering |
---|---|---|
Startprijs | โฌ35.490 | โฌ36.990 |
Exterieur | ||
– Lakkleuren | Metallic lak inbegrepen | Tweekleurige exterieur combinatie |
– Kleurkeuzes | Crรจme Wit, Stedelijk Grijs, Ski Wit | Ski Wit & Stedelijk Grijs, Surf Blauw & Stedelijk Grijs, Atlantis Grijs & Jet Zwart |
– Wielen | 17″ Bi-color lichtmetalen velgen | 17″ Tri-color lichtmetalen velgen (Bi-color voor Ski Wit & Stedelijk Grijs) |
– Dak | Standaard dak | Panoramisch glazen dak met elektrisch zonnescherm en anti-klembeveiliging |
– Achterruiten | Standaard | Privacy glas (achterste zijruiten en achterruit) |
– Buitenspiegels | Elektrisch verstelbaar, inklapbaar en verwarmd met LED-instapverlichting | Elektrisch verstelbaar, inklapbaar en verwarmd met LED-instapverlichting |
– Verlichting | LED-koplampen, achterlichten, dagrijverlichting | LED-koplampen, achterlichten, dagrijverlichting |
– Extra kenmerken | Haaienvin antenne, Follow-me-home verlichting | Haaienvin antenne, Follow-me-home verlichting |
Interieur | ||
– Zitplaatsen | 5 zitplaatsen, veganistisch lederen bekleding | 5 zitplaatsen, veganistisch lederen bekleding |
– Voorstoelen | 6-voudig elektrisch (bestuurder), 4-voudig elektrisch (passagier), verwarmd | 6-voudig elektrisch (bestuurder), 4-voudig elektrisch (passagier), verwarmd |
– Achterbank | 40/60 neerklapbaar | 40/60 neerklapbaar |
– Stuurwiel | Veganistisch leder bekleed, multifunctioneel | Veganistisch leder bekleed, multifunctioneel |
– Klimaatregeling | Klimaatregeling met PM 2.5 filter | Klimaatregeling met PM 2.5 filter |
– Infotainment | 12,8-inch draaibaar touchscreen | 12,8-inch draaibaar touchscreen |
– Audiosysteem | 6 luidsprekers met digitale geluidsoptimalisatie | 6 luidsprekers met digitale geluidsoptimalisatie |
– Smartphone-integratie | Apple CarPlay en Android Auto | Apple CarPlay en Android Auto |
– Digitaal instrumentenpaneel | 5-inch volledig LCD | 5-inch volledig LCD |
– Extra kenmerken | USB-poorten (voor & achter), 12V-aansluiting | USB-poorten (voor & achter), 12V-aansluiting, Draadloze telefoonlader, Brillenhouder (bestuurderszijde) |
– Interieurverlichting | LED-interieurverlichting, LED-leeslampjes (achter) | LED-interieurverlichting, LED-leeslampjes (achter) |
– Opbergruimte | Bekerhouders voor & achter, armsteunen voor & achter | Bekerhouders voor & achter, armsteunen voor & achter |
Aandrijving en Onderstel | ||
– Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
– Transmissie | Automatisch, continu variabel | Automatisch, continu variabel |
– Accu | 60,4 kWh netto capaciteit Blade Battery (Kobaltvrij) | 60,4 kWh netto capaciteit Blade Battery (Kobaltvrij) |
– WLTP-bereik | 427 km gecombineerd, 559 km stad | 427 km gecombineerd, 559 km stad |
– Ophanging | Voor: McPherson, Achter: Multi-link | Voor: McPherson, Achter: Multi-link |
– Remmen | Voor: Geventileerde schijven, Achter: Schijfremmen | Voor: Geventileerde schijven, Achter: Schijfremmen |
– Rijmodi | Eco, Normaal, Sport, Sneeuw | Eco, Normaal, Sport, Sneeuw |
Veiligheid en Rijhulpsystemen | ||
– Standaardfuncties | Adaptieve Cruise Control, 360ยฐ camera, Dodehoekdetectie (BSD), Rijstrookassistent (LKA), Automatisch Noodremsysteem (AEB), Kruisend verkeer waarschuwing/rem voor & achter | Adaptieve Cruise Control, 360ยฐ camera, Dodehoekdetectie (BSD), Rijstrookassistent (LKA), Automatisch Noodremsysteem (AEB), Kruisend verkeer waarschuwing/rem voor & achter |
– Airbags | Frontairbags, centrale airbag (voor), zijairbags (voor), gordijnairbags (voor & achter) | Frontairbags, centrale airbag (voor), zijairbags (voor), gordijnairbags (voor & achter) |
– Parkeerhulp | Parkeersensoren voor (4 sensoren) & achter (3 sensoren) | Parkeersensoren voor (4 sensoren) & achter (3 sensoren) |
– Extra veiligheidskenmerken | ISOFIX, Kinderaanwezigheidsdetectie (CPD), Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) | ISOFIX, Kinderaanwezigheidsdetectie (CPD), Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) |
Aanvullende Kenmerken | ||
– Vehicle-to-Load (V2L) | Niet beschikbaar | Beschikbaar (max 3,3 kW) |
– Warmtepomp | Standaard | Standaard |
– Kofferbakmat | – | Inbegrepen |
– Mode 3 laadkabel opbergtas | – | Inbegrepen |
– Vloermatten | Voor en achter | Voor en achter |
– Keyless entry & start | Standaard | Standaard |
Garantie | ||
– Algemene garantie | 6 jaar / 150.000 km | 6 jaar / 150.000 km |
– Accugarantie | 8 jaar / 200.000 km (70% State of Health) | 8 jaar / 200.000 km (70% State of Health) |
Categorie | Accessoire | Omschrijving | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Buitenkant | |||
Trekken | Brink RMC steunhaak met verwijderbare bal | – Voor het bevestigen van een fietsdrager (max. balgewicht 75 kg) – Verwijderbare bal staat nooit in de weg – Beschermd tegen diefstal – Ergoclickโข: veilige vergrendeling met hoorbare en zichtbare signalering – Bal eenvoudig in de connector te plaatsen – Opmerking: niet alle fietsdragers passen op deze fietsdragerhaak | โฌ1.195,00 |
Opladen | |||
Thuis opladen | Louwman-BYD Oplaadservice Thuis Opladen Oplossingen – Basis | – Wandmontage of op een standaard – Tot 1 meter graafwerk | โฌ2.395,00 |
Thuis opladen | Louwman-BYD Oplaadservice Thuis Opladen Oplossingen – Compleet | – Wandmontage of op een standaard – Tot 10 meter graafwerk | โฌ2.995,00 |
Thuis opladen | Louwman-BYD Oplaadservice Thuis Opladen Oplossingen – Maximaal | – Wandmontage of op een standaard – Tot 15 meter graafwerk | โฌ3.495,00 |
Oplaadapparatuur | Alfen Eve Single oplaadpunt | – Installatie van 1-fase of 3-fase tot 32A – Standaard 5 jaar garantie op oplaadpunt en installatie | Inbegrepen in pakketten |
Diensten | |||
Opladen | Voorbereiding voor het aanpassen van de meterdoos van 1 naar 3 fasen | – | โฌ499,00 |
Opladen | Abonnement hosting & beheer per maand | – Eenmaal per 12 maanden gefactureerd | โฌ7,00 /maand |
Opladen | Abonnement hosting & beheer voor 60 maanden | – Direct bij aankoop betaald | โฌ420,00 |
Opladen | Louwman-BYD oplaadpas | – | Gratis |
Bedrijfoplossingen | |||
Bedrijfsopladen | Louwman-BYD Oplaadservice Bedrijfsopladen | – Op maat gemaakte oplossingen voor een of meer Louwman-BYD Oplaadservice oplaadpunten bij uw bedrijf – Neem contact op met de BYD verkoopadviseur voor meer informatie | Niet gespecificeerd |
Geen beschikbare pakketten
Prijsstructuur van 2025 BYD DOLPHIN
Uitvoering | Aandrijflijn Specificaties | Consumentenprijs (incl. BTW/BPM) | Fiscale waarde (incl. BTW/BPM) | BTW | BPM | Netto catalogusprijs | COโ (g/km) | Energielabel | Private Lease vanaf* | Bijtelling p/m** |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Comfort | Elektromotor – 150 kW/204 pk 60,4 kWh Batterij 427 km WLTP Bereik | โฌ35.490 | โฌ34.490 | โฌ5.985,87 | โฌ0 | โฌ28.504,13 | 0 | A | โฌ399 | โฌ178 |
Design | Elektromotor – 150 kW/204 pk 60,4 kWh Batterij 427 km WLTP Bereik | โฌ36.990 | โฌ35.990 | โฌ6.246,20 | โฌ0 | โฌ29.743,80 | 0 | A | โฌ419 | โฌ189 |
Additionele kosten specificatie:
- Kosten rijklaar maken: โฌ869,85 (incl. BTW)
- Inschrijving in het kentekenregister: โฌ47,65 (incl. BTW)
- Tenaamstelling: โฌ7,50 (incl. BTW)
- Transportkosten: โฌ75,00 (incl. BTW)
- Totaal additionele kosten: โฌ1.000,00 (incl. BTW)
Is Het De Moeite Waard Om De BYD DOLPHIN Te Kopen?
De nieuwe BYD Dolphin is een veelbelovende nieuwkomer in de betaalbare elektrische voertuigenklasse, met een uitstekende prijs en veel voorzieningen en prestaties voor het geld. De Dolphin is BYD’s kleinste auto in veel markten, waaronder het VK en Nederland, en is bedoeld om elektrische mobiliteit voor de massa toegankelijk te maken. Met zijn unieke carrosserievorm, hoogwaardige technische functies en ongelooflijke actieradius zal de Dolphin de huidige leiders in de compacte EV-wereld het vuur aan de schenen leggen.
De Dolphin is verkrijgbaar in meerdere uitvoeringen, waarbij het basismodel in Nederland vanaf ongeveer โฌ35.490 verkrijgbaar is. De prijs van deze auto maakt hem een van de goedkoopste elektrische voertuigen in deze markten, veel goedkoper dan de MG4, Peugeot e-208 en Volkswagen ID.3. De topuitvoering Design Trim, waar we ons in deze review op zullen richten, biedt verbeterde prestaties en heeft een nog steeds concurrerende prijs van ongeveer โฌ36.990 in Nederland.
Gebouwd op BYD’s speciale 3.0 elektrische voertuigplatform, toont de Dolphin de expertise van het bedrijf in batterij technologie. BYD gebruikt zijn eigen Blade batterij, die werkt op LFP (lithium-ijzerfosfaat) chemie, waardoor deze veiliger, duurzamer en efficiรซnter zou moeten zijn dan de normale lithium-ion batterijen. Het is een kenmerk dat de Dolphin echt onderscheidt van veel van zijn concurrenten en laat zien dat BYD’s toewijding aan innovatie in het EV-segment zeer reรซel is.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Dolphin komt met twee aandrijflijnopties, beide met voorwielaandrijving. Het basismodel Comfort en de Premium, die we testen, krijgt een krachtige elektromotor die 150 kW (204 pk) en 310 Nm koppel genereert. Deze zijn gekoppeld aan een groter 60,4 kWh accupakket, wat zowel de prestaties als het bereik aanzienlijk verbetert. Dit zorgt voor een levendige rijervaring die niet verwacht wordt van een compacte auto als de Dolphin, of van een auto met zo’n redelijke prijs.
Wat betreft acceleratie, beide modellen leveren een 0-100 km/u tijd van ongeveer 7 seconden. Dat plaatst hem direct in de categorie van sportieve benzine hatchbacks met veel vermogen om met gezag in te halen en zonder veel moeite de snelweg op te komen. De Dolphin voelt eigenlijk sneller aan dan dat vanwege het directe koppel dat beschikbaar is van elektromotoren, vooral bij het manoeuvreren in het verkeer.
Iets dat we tijdens onze tests hebben ontdekt, is dat het door BYD opgegeven wattage enigszins laag lijkt. Want toen we de energiepulsen door het informatiesysteem van de auto zagen gaan, bereikten de pieken 170 kW, dus BYD moet de motor hebben ondergewaardeerd.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De Dolphin hatchback heeft een gecombineerd remsysteem van regeneratief en conventioneel wrijvingsremmen. Met het regeneratieve remmen dat het meeste werk doet onder normale rijomstandigheden, doet het een goede job in het terugwinnen van energie en het maximaliseren van het bereik van het voertuig. De overgang van regeneratief naar wrijvingsremmen is voor de meeste bestuurders naadloos, maar sommige bestuurders kunnen een zeer lichte verandering in het pedaal voelen als het systeem van het ene naar het andere overschakelt.
Het rempedaal zelf wordt beschreven als een ietwat zacht of “sponsachtig” gevoel aan het begin van zijn beweging. Dat is geen ongewone eigenschap bij elektrische en hybride voertuigen; het eerste deel van de pedaalbeweging activeert meestal het regeneratieve systeem, en dan treden de wrijvingsremmen in werking. Het zal voor bestuurders die gewend zijn aan normale remsystemen even wennen zijn, maar het heeft geen significante invloed op de remprestaties van de Dolphin.
Het systeem van de Dolphin werkt goed in noodremsituaties en stopt de auto op een korte en veilige afstand. Het heeft ook een antiblokkeersysteem (ABS) en elektronische remkrachtverdeling (EBD), dus het remt zeer goed en zeer stabiel, zelfs onder ongunstige omstandigheden.
Een punt dat verbeterd zou kunnen worden aan het remsysteem is de mogelijkheid om het aan te passen. In tegenstelling tot sommige concurrenten die verschillende niveaus van regeneratief remmen of echt รฉรฉn-pedaal rijden hebben, heeft de Dolphin maar twee modi. Hoewel deze eenvoud voor de meeste bestuurders waarschijnlijk een pluspunt zal zijn, zullen sommige mensen (inclusief ikzelf) de mogelijkheid missen om de sterkte van het regeneratief remmen naar hun voorkeur aan te passen.
Over het geheel genomen is het remsysteem van de Dolphin betrouwbaar en doet het wat het moet doen, maar het biedt niet noodzakelijk die interactie of personalisatie waar veel EV-fanaten aan gewend zijn. Maar voor de meeste bestuurders, vooral degenen die nieuw zijn met elektrische voertuigen, zouden de remprestaties van de Dolphin meer dan voldoende moeten zijn voor dagelijks gebruik.
Besturing En Ophanging
Het stuurgevoel is precies goed, ergens tussen gemak en betrokkenheid van de bestuurder in de Dolphin. De elektrische stuurbekrachtiging is echt licht en gevoelig, het stuurt veel te gemakkelijk, vooral in de drukke, smalle straten van een stad. Hoewel sommige elektrische voertuigen een extreem onnatuurlijk stuurgevoel kunnen hebben, slaagt de Dolphin erin om een enigszins natuurlijker gevoel te produceren, tenminste in de normale modus.
Voor degenen die wat meer sportiviteit in hun rit willen, biedt de Dolphin ook een sport-stuurmodus, die het sturen veel zwaarder en veel responsiever maakt. Deze modus geeft wel meer “weggevoel”; echter, ook hier krijgt de bestuurder geen echte weggevoel feedback. Maar het is de Dolphin, de elektrische stadsauto, en de besturing is geschikt voor dat type auto.
De vering van de Dolphin is meer gericht op comfort dan op prestaties, maar dat is prima omdat het een stedelijke machine is. Het is over het algemeen een behoorlijk soepele rit die vrijwel elke onregelmatigheid in de weg absorbeert zonder veel hardheid door te geven aan het interieur van de auto. Deze zachte vering voelt zo prettig aan, vooral bij het cruisen door de stad en op de snelweg.
De comfortgerichte vering heeft echter wel wat nadelen. Tijdens wat pittiger rijden, of in de bochten, rolt de Dolphin net iets te veel. Die eigenschap, gecombineerd met het feit dat de auto een wat hoog zwaartepunt heeft, zorgt voor een iets minder stabiel gevoel in de bochten vergeleken met sommige meer sportief georiรซnteerde concurrenten (zoals de MG4).
De manier waarop de vering grotere hobbels en oneffenheden opvangt (vooral bij hogere snelheden) is zeker iets dat verbeterd zou kunnen worden. Sommige eigenaren hebben geklaagd dat vooral de achtervering instabiel lijkt te worden op ruwe wegen of bij het oversteken van grote veranderingen in het wegoppervlak bij hoge snelheden. Dat is iets dat verholpen zou kunnen worden in toekomstige upgrades/modeljaren om de algehele uitstraling van de Dolphin wat aangenamer te maken.
Maar tegelijkertijd, met de functie en kosten van de Dolphin in gedachten. Maar in het domein van dagelijks woon-werkverkeer en stadsritten, waar comfort en gemak voorrang hebben op ultieme rijeigenschappen, is het stuur- en veringsontwerp van de Dolphin meer dan competent. Het biedt een zeer comfortabele rit die veel kopers zal aanspreken die op zoek zijn naar een elektrische auto voor een lagere prijs.
Welke Banden Gebruikt Het?
Een van de meest genoemde kritiekpunten op de Dolphin heeft betrekking op de standaard banden. De auto komt met Linglong banden, een Chinese bandenfabrikant die zeer gemengde beoordelingen heeft ontvangen van bestuurders en autojournalisten. Hoewel deze banden helpen om de prijs van de Dolphin concurrerend te houden, brengen ze wel enkele compromissen met zich mee op het gebied van prestaties en rijvertrouwen.
De Linglong banden staan bekend om hun gebrek aan tractie, vooral bij hard accelereren of wanneer het nat is buiten. Dit resulteert in wielspinning en verminderd vertrouwen bij het hard rijden van de auto, ook al heeft de Dolphin een competente aandrijflijn. Hun beperkingen in grip zijn duidelijk merkbaar bij hard rijden of het nemen van bochten met hoge snelheden, wat kan resulteren in onderstuur en een minder precieze algehele handling.
Naast zorgen over de prestaties hebben sommige bestuurders meer dan verwacht bandengeluid gerapporteerd, wat afbreuk kan doen aan het anders zo stille en verfijnde karakter van de elektrische aandrijflijn van de Dolphin. Het effect van de banden op de rit is niet zo uitgesproken vanwege het feit dat de Dolphin een zachtere vering heeft, maar zelfs dat zou verbeterd kunnen worden.
Overigens speelt de bandenprestatie een grote rol in het bereik en de efficiรซntie van een elektrisch voertuig. Hoewel we geen specifieke gegevens hebben over hoe de Linglong banden de efficiรซntie van de Dolphin beรฏnvloeden in vergelijking met premium alternatieven, is het mogelijk dat een upgrade naar hogere kwaliteit banden voordelen zou kunnen opleveren in termen van zowel bereik als algehele rijdynamiek.
Het goede nieuws is dat de bandenkeuze een van de gemakkelijkste en meest impactvolle upgrades is die eigenaren aan hun voertuigen kunnen maken. Voor degenen die niet tevreden zijn met de standaard banden, zou een upgrade naar betere kwaliteit banden van bijvoorbeeld Goodyear echt een verschil kunnen maken in de manier waarop de Dolphin de weg vasthoudt, grip heeft op het wegdek en zijn rit verfijnt. Een vrij eenvoudige modificatie die een van de weinige grote klachten van een verder geweldige auto zou kunnen verhelpen.
De toevoeging van deze banden is acceptabel met het oog op de kosten, maar het is niettemin een compromis in een anders zeer goed samengesteld pakket. Een ding dat potentiรซle Dolphin-kopers in gedachten moeten houden bij het overwegen van de totale waarde van de auto is de waarschijnlijke uiteindelijke upgrade van de banden. Voor de meeste mensen zullen de voordelen van betere prestaties en veiligheid echter waarschijnlijk opwegen tegen de extra kosten.
Interieur Uiterlijk
Een van de opvallende kenmerken van de Dolphin is zijn interieur, het heeft veel flair in design en het voelt als een hoogwaardig interieur, maar het is een betaalbare auto. Het heeft een futuristisch uiterlijk en gevoel in de cabine, iets dat niet veel andere compacte EV’s hebben.
Centraal in de aantrekkingskracht van het interieur staat het grote 12,8-inch touchscreen infotainmentdisplay. Dit hoge-resolutie scherm is niet alleen mooi maar werkt ook, met heldere beelden en reagerende touchbediening. Een van de coole kleine dingen die de Dolphin doet, is dat het scherm kan draaien van landscape naar portrait oriรซntatie, wat alle passagiers imponeert. Hoe nuttig deze functie ook is, het maakt de auto zeker een stuk hoogwaardiger.
Het dashboard is mooi ontworpen zonder rommel, en de materialen en texturen zijn ook prettig. Een cool ding is dat het dashboard en sommige stoelen zijn gemaakt van dit zachte, bijna neopreen-achtige materiaal. Het ziet er niet alleen mooi en premium uit, maar voelt ook prettig aan. Het is allemaal een zeer subtiel onderwaterthema, de Dolphin-badge is stijlvol, de vinnen op de deurgrepen, het kieuw-achtige patroon op het dashboard.
Dit stuurwiel voelt prettig aan, heeft een goede grip en gemakkelijk te vinden knoppen. Voor de bestuurder bevindt zich een klein 5-inch digitaal instrumentencluster dat alle benodigde informatie biedt. Ik weet zeker dat sommige mensen zouden klagen dat het niet groot genoeg is, maar doordat het op de stuurkolom is gemonteerd, is het zichtbaar ongeacht waar het stuur staat.
Door de hele cabine zijn er tekenen van doordachte design-elementen. De ventilatieopeningen zijn zelfs retro-geรฏnspireerde pod-achtige exemplaren die een bepaald karakter aan het interieur toevoegen. De middenconsole is erg clean, het heeft een combinatie van harde knoppen en touch-gestuurde knoppen, een goede mix van de moderne stijl en het gevoel van echte knoppen.
Opslagoplossingen zijn overvloedig en goed geรฏntegreerd in het ontwerp. Het heeft een inductieve oplaadpad voor mobiele telefoons, veel USB-poorten (zowel de oude als de nieuwe soort), en enkele zeer doordachte opbergvakken door de hele cabine. De deurvakken zijn groot en er is een schuine bekerhouder in de achterkant van de middenconsole voor de mensen achterin.
Hoewel de algemene indruk zeer positief is, zijn er enkele gebieden waar kostenbesparingen zichtbaar zijn. Er wordt hard plastic gebruikt bij de lagere aanraakpunten, en zelfs componenten zoals de deurgrepen zijn bekritiseerd omdat ze wat goedkoop aanvoelen in vergelijking met de rest van het interieur. Dit zijn echter allemaal zeer kleine klachten, en doen helemaal geen afbreuk aan het feit dat dit een over het algemeen zeer indrukwekkende en goed doordachte interieurruimte is.
De Design uitvoering gaat zelfs nog een stapje verder, met interieur extra’s zoals een panoramisch zonnedak. Deze optie maakt de cabine zeer licht en de auto voelt zoveel groter aan en het voegt gewoon een element van luxe toe aan de auto.
Dus om het allemaal samen te vatten, het interieur van de Dolphin is zeer mooi en het lijkt alsof het veel meer zou moeten kosten. Het heeft een clean, eigentijdse look die de techno-hippe consument zal aantrekken, maar het is ook een leefbare en praktische ruimte voor het dagelijks leven. De kleine details en zorg die in het ontwerp zijn gestoken, laten zien dat BYD zich inzet voor het bieden van waarde en een luxe ervaring zonder de luxe prijs.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurontwerp van de Dolphin hatchbackis behoorlijk uniek en cool genoeg om te concurreren in de groeiende compacte elektrische voertuigenmarkt. Het heeft een algemene carrosserievorm die doet denken aan een oude-stijl hatchback, maar heeft veel unieke aspecten die het futuristisch en mooi maken.
Aan de voorkant heeft de Dolphin dit echt aerodynamisch-achtige gesloten gezicht, zoals veel elektrische auto’s hebben. Het heeft geen traditionele grille, maar wel een gebeeldhouwd onderste bumpergedeelte en stijlvolle LED-koplampen. Deze koplampen hebben echter een unieke DRL-signatuur, wat een beetje karakter toevoegt aan het gezicht. Het heeft deze subtiele lijnen in de motorkap die doorlopen in de A-stijlen die helpen bij de aerodynamica van de auto.
Overgaand naar het zijaanzicht heeft de Dolphin een zeer actieve karakterlijn die begint bij de voorste wielkast en helemaal doorloopt naar achteren, wat de auto een gevoel van beweging geeft, zelfs als deze stilstaat. Het heeft ook een wat achterover hellende daklijn, wat het sportief maakt maar niet ten koste gaat van te veel hoofdruimte achterin. Een van de meer prominente kenmerken is het ontwerp van de C-stijl, die een zwevend dak-uiterlijk creรซert en de achterste deurgrepen op een ongewoon hoge locatie houdt.
De wielen variรซren ook, afhankelijk van het uitrustingsniveau; de premium heeft enkele echt mooi ogende 17-inch lichtmetalen velgen. Deze wielen passen perfect in de wielkasten, waardoor de auto nog meer met de grond verbonden is. Een uniek kenmerk van de hogere uitvoeringen is een two-tone lak; het voegt gewoon een extra stijlaspect toe met het dak en andere carrosseriedelen in een andere kleur.
Het unieke kenmerk aan de achterkant van de Dolphin is een LED-lichtbalk over de volle breedte die zich uitstrekt over de hele achterklep. Dit ziet er niet alleen modern uit, maar verbetert ook de zichtbaarheid. Mooi gebeeldhouwde achterbumper met een diffuser-achtig onderste gedeelte voor een sportieve touch. Het “Build Your Dreams” logo, dat deel uitmaakt van de BYD-naam, staat centraal op de achterklep, maar sommige consumenten vinden dit misschien wat te prominent.
De externe afmetingen van de Dolphin als geheel zijn niet te klein, en toch is het interieur zeer ruim. Het is iets korter dan een normale C-segment hatchback zoals de Volkswagen Golf of Ford Focus, die ongeveer 4,3 meter lang is, dus het is goed voor de stad. Door slim verpakken voelt het echter niet krap aan van binnen.
Qua aerodynamica heeft de Dolphin veel kenmerken om de efficiรซntie te verhogen. Van de gladde voorkant, de verzonken deurgrepen, tot de vakkundig gebeeldhouwde carrosseriepanelen. Hoewel BYD geen officiรซle luchtweerstandscoรซfficiรซnt heeft gepubliceerd, is de aandacht voor aerodynamisch detail duidelijk zichtbaar in het ontwerp.
De kleuropties zijn een belangrijk punt bij de Dolphin. Sommige kleuren zijn zeer conservatief en dan zijn andere extreem helder, dus dat geeft de klant een keuze om conservatief en ingetogen of zeer opvallend te zijn. Vooral de two-tone opties voegen een echt mooie touch toe aan de auto, bijna een beetje te duur-uitziend.
Wat betreft bouwkwaliteit en paneel-gaps is de Dolphin echt helemaal niet slecht, met behoorlijk gelijkmatige sluitlijnen en een goede pasvorm en afwerking in het algemeen. Die aandacht voor detail draagt sterk bij aan het algemene uiterlijk van het product dat zeer goed gemaakt en van grote kwaliteit lijkt, wat zo belangrijk is voor een relatief nieuw bedrijf in veel verschillende markten.
Het exterieurontwerp van de Dolphin heeft echter een goede combinatie van moderne EV-stijl met praktische bruikbaarheid. Het slaagt erin om onderscheidend te zijn zonder overdreven polariserend te zijn, wat zou moeten helpen om een breed scala aan kopers aan te spreken. Dat ontwerp brengt echt het punt over dat de auto elektrisch is, maar tegelijkertijd heeft het een zeer vriendelijke, toegankelijke persoonlijkheid, wat passend is gezien zijn stedelijk-georiรซnteerde missie.
Comfort En Gemak
De Dolphin legt sterk de nadruk op comfort en gemaksfuncties, met als doel een gebruiksvriendelijke en aangename ervaring te bieden voor zowel bestuurder als passagiers. Wat betreft de stoelen heeft de Dolphin verrassend comfortabele zitplaatsen voor zijn klasse. De voorstoelen, hoewel niet agressief geprofileerd, bieden goede ondersteuning voor dagelijks rijden. Ook in de Premium-versie zijn deze stoelen elektrisch verstelbaar en verwarmd, weer een mooie touch.
De rijpositie is behoorlijk goed, het stuurwiel en de stoel hebben een goede verstelbaarheid. Het heeft uitstekend zicht vanaf de bestuurdersstoel, met een grote voorruit en zijruiten. Aan de andere kant zorgen de dikke C-stijlen en kleine achterruit wel voor enkele dode hoeken tijdens het achteruitrijden, maar deze worden enigszins gecompenseerd door de standaard achteruitrijcamera en optionele 360-graden camerasysteem.
De klimaatregeling werkt zeer goed, wanneer het warm of koud wordt buiten kan het de cabine zeer snel koelen of verwarmen. Een groot pluspunt is dat een warmtepomp standaard is op alle uitrustingsniveaus omdat het zorgt voor een beter bereikbehoud in koud weer dan traditionele weerstandsverwarming. De klimaatregelingen zijn half fysieke knoppen en half touchscreen interfaces. Sommige functies vereisen wel een duik in de touchscreen menu’s, maar temperatuurregeling en ventilatorsnelheid zijn direct beschikbaar.
Een van de coole dingen aan de Dolphin is dat het spraakbesturing heeft. Gebruikers kunnen alles doen, van het aanpassen van de klimaatregeling tot het naar beneden rollen van de ramen, allemaal met spraakcommando’s. Dit is niet zomaar een gadget, het biedt daadwerkelijk zeer nuttige functies die de bestuurder kunnen helpen zich op het rijden te concentreren.
Wat betreft opbergruimte doet de Dolphin het niet slecht voor zijn formaat. Er zijn zo veel slimme opbergoplossingen door de hele cabine, een draadloos oplaadpad voor mobiele telefoons, fatsoenlijk grote deurvakken, en een aantal kleine compartimenten voor dagelijkse items. Vooral het ontwerp van de middenconsole, een uitschuifbare lade en een grote open ruimte eronder, ze benutten de ruimte echt goed.
Het infotainmentsysteem, dat draait om het 12,8-inch draaibare touchscreen, zit vol met functies en is voor het grootste deel behoorlijk responsief. Dit omvat ingebouwde navigatie, smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto, alle auto-instellingen. Het feit dat het scherm kan wisselen tussen staand en liggend is een nette functie, hoewel ik niet zeker weet hoe nuttig het is. Gebruikers hebben gemeld dat de staande oriรซntatie goed is voor het navigeren door een stad.
Voor een auto van dit formaat is de achterbank zeer comfortabel. Er is veel beenruimte omdat het EV-platform efficiรซnte packaging mogelijk maakt, en de vlakke vloer geeft iedereen veel ruimte voor hun voeten. De hoofdruimte achterin is voldoende voor de meeste volwassenen, maar het panoramadak van de Premium-uitvoering neemt wel wat hoofdruimte weg. De achterpassagiers hebben het voordeel van USB-oplaadpoorten en een middenarmsteun met bekerhouders.
De rijkwaliteit van de Dolphin draagt aanzienlijk bij aan het algehele comfort. De vering is meer afgestemd op comfort dan sportiviteit, absorbeert effectief de meeste oneffenheden in de weg en biedt een soepele rit, vooral in stedelijke omgevingen. Er wordt wat meer veringbeweging merkbaar bij hogere snelheden of wanneer meer veeleisende wegen worden tegengekomen, maar het is nog steeds comfortabel genoeg voor de gemiddelde rijsituatie.
De niveaus van geluid, trillingen en hardheid (NVH) zijn echter zeer laag. De elektrische aandrijflijn werkt geruisloos, en windgeruis wordt tot een minimum beperkt dankzij het aerodynamische ontwerp. Maar sommige recensenten hebben genoemd dat het bandengeluid van de banden veel meer opvalt, tenminste met de standaard Linglong banden.
Gemaksfuncties strekken zich ook uit tot de laadervaring. De Dolphin ondersteunt DC snelladen tot 80kW (88kW voor de Premium-uitvoering), wat redelijk snelle laadbeurten mogelijk maakt op langere ritten. Het ondersteunt AC-laden tot 7kW (11kW voor de hogere uitvoeringen) voor thuisladen, wat voldoende is voor een nachtelijke oplaadbeurt.
Een cool ding aan de Dolphin is dat het vehicle-to-load (V2L) capaciteit heeft. Dit stelt gebruikers in staat om externe apparaten van stroom te voorzien met behulp van de accu van de auto, potentieel nuttig in verschillende scenario’s, van kamperen tot noodstroombehoeften.
Het heeft geen toonaangevende kofferbakruimte maar is zeer bruikbaar in het dagelijks leven. Met 345 liter capaciteit met de achterbank omhoog, uitbreidbaar tot 1.310 liter met de bank neergeklapt, biedt het voldoende ruimte voor de meeste dagelijkse behoeften. De kofferbak heeft ook een dubbele bodem, die een vlakke laadvloer biedt wanneer de stoelen zijn neergeklapt en een verborgen opbergvak voor laadkabels.
Veiligheid En Beveiliging
De Dolphin is een bewijs van hun toewijding aan veiligheid met actieve en passieve veiligheidsfuncties die een 5-sterren beoordeling van Euro NCAP opleverden, de hoogste score die kan worden behaald. Deze prestatie is een behoorlijk indrukwekkend resultaat voor een auto in deze prijsklasse, het laat gewoon zien dat BYD veiligheid serieus neemt.
De basis van het veiligheidssysteem van de Dolphin is zijn sterke carrosseriestructuur, die hoogsterkte staal bevat op belangrijke punten voor optimale impactbescherming. De Blade-batterij technologie die BYD heeft ontwikkeld is niet alleen superieur in energiedichtheid en laadcapaciteit maar ook in veiligheid. Het heeft enorme stresstests doorstaan zonder breuk of thermische storing, dus mogelijk is de kans op brand bij een harde impact nihil.
De Dolphin komt standaard uitgerust met zeven airbags, waaronder front-, zij- en gordijnairbags, evenals een bestuurders-knieairbag. Dit hele airbagsysteem zorgt ervoor dat passagiers veilig zijn bij alle soorten botsingen.
Wat betreft actieve veiligheid beschikt de Dolphin over een aantal geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). Alle modellen komen standaard met AEB (autonoom noodremsysteem) met voetganger- en fietsersdetectie. Dit is dat slimme cruise control systeem dat dreigende botsingen detecteert en de auto zal overnemen en stoppen als de bestuurder niet op tijd reageert. Het AEB-systeem omvat ook kruispuntassistentie, die kan helpen botsingen te voorkomen bij het afslaan voor tegemoetkomend verkeer.
Rijstrookassistentie en rijstrookwaarschuwing werken beide goed om de auto in het midden van de rijstrook te houden. Enkele bestuurders hebben opgemerkt dat het rijstrookbehoudssysteem zeer agressief is, dus dat zou vervelend kunnen worden. Dat is goed omdat het kan worden uitgeschakeld als men dat wil, maar wat slecht is, is dat het zichzelf weer inschakelt elke keer dat het contact wordt aangezet.
Het heeft ook adaptieve cruise control, die een gespecificeerde afstand achter de voorligger behoudt, en zelfs tot stilstand komt in het verkeer. Het integreert met de rijstrookassistentie om een enigszins zelfrijdende ervaring op de snelweg te creรซren, echter moet de bestuurder natuurlijk nog steeds opletten en uiteindelijk de controle behouden.
Het heeft ook dodehoekbewaking, achteruitrijwaarschuwing met automatisch remmen, en een 360-graden camerasysteem op de hogere uitvoeringen. Vooral het camerasysteem, dat zeer duidelijk en behulpzaam is in kleine parkeerplaatsen.
Een coole veiligheidsfunctie is dat de middenconsole een noodgereedschap bevat. Dit gereedschap combineert een glashamer en een gordelsnijder, wat gemakkelijke toegang biedt tot potentieel levensreddende uitrusting in geval van nood.
Het verlichtingssysteem van de Dolphin draagt ook bij aan de veiligheid met standaard LED-koplampen in de hele lijn. Deze zorgen voor uitstekende verlichting, wat het zicht tijdens nachtelijk rijden verbetert. Het heeft ook automatische grootlichtassistentie die tegemoetkomend verkeer herkent en schakelt tussen groot- en dimlicht om andere bestuurders niet te verblinden maar toch maximaal zicht behoudt.
Wat betreft beveiliging heeft de Dolphin een startonderbreker en alarmsysteem op alle modellen. Het hele keyless entry-gebeuren zou zo veilig moeten zijn, maar ik heb gehoord dat mensen relay-aanvallen kunnen doen (wat mogelijk is bij sommige keyless systemen) en ze kunnen in elke auto komen.
Het hele veiligheidspakket is echt mooi maar er zijn slechts een paar dingen die verbeterd zouden kunnen worden. Maar sommige bestuurders zeggen dat het verkeersbordherkenningssysteem nogal agressief is en soms borden verkeerd leest of oude snelheidslimieten blijft weergeven. En de mogelijkheid om sommige ADAS-aspecten te kunnen fijnafstemmen of aanpassen zou een goede toevoeging zijn, zodat bestuurders de systemen beter kunnen afstemmen op hun eigen voorkeuren.
Dat is nog zoiets, de veiligheidssystemen van de Dolphin zijn niet alleen compleet maar ook realistisch afgesteld. De veiligheidsfuncties van de Dolphin voelen, in tegenstelling tot sommige andere fabrikanten, niet invasief of overgevoelig aan; ze werken meestal soepel en onopgemerkt tijdens het dagelijks rijden.
Hoe Rijdt Het?
De Dolphin levert een rijervaring die draait om comfort, efficiรซntie en een beetje onverwachte punch, waardoor het perfect is voor stad en voorstedelijk rijden. Het is compact genoeg om door de stad te zoeven, heeft een elektrische aandrijflijn dus het verbruikt geen benzine, maar kan ver genoeg rijden voor langere trips indien nodig en heeft veel vermogen.
De Premium is zeer goed in acceleratie. Het heeft een 150 kW (201 pk) elektromotor, wat betekent direct koppel, wat betekent snelle acceleratie vanaf stilstand, en veel inhaalvermogen. Het heeft een 0-100 km/u tijd van ongeveer 7 seconden, dus het kan meekomen met sommige van de meer sportieve benzine hatchbacks, dus het is niet zo saai als je zou denken tijdens dagelijks rijden.
Elektrische auto’s die een enkele versnelling hebben komen standaard in de meeste elektrische auto’s, en ze leveren constant vermogen, dus er is geen schakelen van versnellingen, en het is zeer soepele acceleratie. Verkeer is stop-and-go dus dat maakt de Dolphin nog leuker omdat het gewoon glijdt.
Wat betreft sturen is de Dolphin zeer licht en responsief–goed voor parallel parkeren en andere krappe manoeuvres. Het wordt veel zachter wanneer je over verkeersdrempels gaat, maar bij hogere snelheden wordt het stijf genoeg zodat je je zeer stabiel en zelfverzekerd voelt, hoewel het je niet zoveel feedback geeft als sommige sportievere auto’s. Maar voor een auto van dit kaliber is het een behoorlijk goede afweging tussen gemak en controle.
Rijcomfort is een ander hoogtepunt. De vering is meer gericht op comfort dan sport en het absorbeert hobbels en ruwe wegen met gemak. Je kunt een beetje overhelling voelen wanneer je wat sneller dan normaal door een bocht gaat, maar wat betreft dagelijks rijden is het meer dan geschikt.
Wat betreft rijden is de Dolphin zeer gemakkelijk te besturen, zeer stabiel maar niet bepaald een sportwagen. Als je hem hard door bochten duwt, beginnen de op comfort gerichte vering en standaard Linglong banden hun beperkingen te tonen, vooral in natte omstandigheden of tijdens pittig rijden.
Het remmen is echter prettig, het gebruikt regeneratief en conventioneel wrijvingsremmen. De overgang tussen de twee is behoorlijk naadloos, de meeste bestuurders zullen nooit eens weten dat ze van pedaal zijn gewisseld, hoewel sommigen een zeer subtiel verschil kunnen merken. Het regeneratieve remsysteem biedt twee instellingenโstandaard en hoogโmaar het heeft niet de รฉรฉn-pedaal rijoptie die sommige rivalen wel hebben.
Het is zo stil hier, zeer weinig windgeruis, moet het ontwerp van de auto zijn. Je hoort wat meer bandengeluid bij hogere snelheden, maar dat is gebruikelijk met de standaard Linglong banden. De Dolphin heeft ook eco, normaal en sport rijmodi zodat je kunt kiezen of je brandstof wilt besparen of snel wilt gaan afhankelijk van de situatie.
Algemeen zicht is behoorlijk goed, maar de dikke C-stijlen en korte achterruit zorgen voor wat dode hoeken. Maar dan weer, de standaard achteruitrijcamera en de 360-graden camera op de hogere uitvoeringen maken dat goed in krappe ruimtes.
Wat de Dolphin echter echt onderscheidt is zijn efficiรซntie. Vreemd voor elektrische auto’s, maar de meeste bestuurders zeggen dat ze de WLTP-actieradius evenaren of overtreffen in het dagelijks gebruik. Het heeft een prettige soepele rit en een stil interieur, het is een echt goede auto voor rijden in de stad en op de open snelweg.
De geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) werken voor het grootste deel goed, met adaptieve cruise control en rijstrookassistentie die een semi-autonoom gevoel geven op snelwegen. En trouwens, rijstrookbehoud is een beetje agressief maar je kunt het uitschakelen als je dat wilt.
Al met al is het misschien niet de meest sportieve EV die er is maar het is een comfortabele, efficiรซnte, gemakkelijk te rijden EV die alle alledaagse taken zeer goed uitvoert.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Dolphin biedt een praktische en veelzijdige kofferbakruimte, ook al is het niet helemaal de grootste in zijn klasse. Met de achterbank omhoog krijg je 345 liter laadruimte, maar dat breidt uit naar een veel bruikbaardere 1.310 liter wanneer je de stoelen neerklapt. Het is een solide hoeveelheid ruimte voor een auto als deze, hoewel het wat achterloopt op sommige concurrenten, zoals de MG4. Toch maakt de Dolphin slim gebruik van zijn beschikbare ruimte met doordachte functies die het praktischer maken in dagelijks gebruik.
Een van de beste dingen aan de kofferbak van de Dolphin is zijn dubbele bodem. Wanneer de achterbank is neergeklapt, creรซert de dubbele bodem een vlak oppervlak, waardoor het gemakkelijker is om grotere items te laden. Plus, wanneer de vloer is opgetild, onthult het een verborgen compartiment eronderโperfect voor het opbergen van dingen zoals laadkabels of andere items die je uit het zicht wilt houden.
De kofferbakopening is breed en laag, dus in- en uitladen is vrij eenvoudig. Er is echter een kleine lip bij de ingang die het inschuiven van zwaardere items wat lastig kan maken. Sommige mensen vinden dat het laten zakken van de dubbele bodem naar zijn laagste stand hierbij helpt, maar het creรซert wel een opstap wanneer de achterbank is neergeklapt.
Voor dagelijks gebruik is de kofferbak van de Dolphin geweldig voor dingen zoals boodschappentassen, sportspullen, of een paar koffers. Als je een gezin hebt, zou het een inklapbare kinderwagen en wat boodschappen moeten kunnen hebben, hoewel het passen van een grotere kinderwagen krap zou kunnen zijn. De 60/40 neerklapbare achterbank voegt wat flexibiliteit toe, waardoor je langere items kunt vervoeren terwijl er nog steeds een passagier kan zitten. Hoewel de stoelen niet helemaal vlak neerklappen, is de lichte hoek niet te veel gedoe voor de meeste dingen die je zult vervoeren.
De Dolphin heeft ook vehicle-to-load (V2L) capaciteit, waardoor je apparaten kunt voeden met de accu van de autoโeen handige functie voor kamperen of noodgevallen. In de kofferbak zijn er kleine opbergvakken aan de zijkanten en bevestigingspunten om grotere items vast te zetten. Zoals veel EV’s komt het niet met een reservewiel, maar je krijgt wel een bandenreparatieset, wat ruimte bespaart. De duurzame plastic bekleding en kwaliteits-bagageafdekking zouden goed moeten standhouden bij dagelijks gebruik.
Hoewel de kofferbak van de Dolphin misschien niet de grootste is, is hij goed ontworpen en praktisch voor de dagelijkse behoeften van de meeste mensen. Gezinnen of degenen die regelmatig grotere ladingen vervoeren willen misschien overwegen of het genoeg is, maar voor stedelijk of voorstedelijk gebruik zal het waarschijnlijk prima voldoen.
Comfort Achterbank
Nog iets, de achterbank van de Dolphin hatchback is echt ruim en comfortabel van binnen voor hoe klein hij is. Dat komt vooral omdat het een elektrische voertuigarchitectuur heeft die zijn ruimte efficiรซnt benut. Een ding dat opvalt is de vlakke achtervloer. In tegenstelling tot de meeste benzineauto’s met een enorme transmissietunnel die in het midden loopt, gebruikt de Dolphin een elektrische aandrijflijn, dus de vloer is perfect vlak. Dit zorgt voor meer beenruimte voor iedereen, maar vooral voor de persoon in het midden, waardoor het de meest bruikbare middenstoel is in veel andere auto’s.
De beenruimte is zeer goed voor een auto van dit formaat. Er zou genoeg ruimte moeten zijn voor de knieรซn van volwassenen, zelfs als ze achter een lange bestuurder zitten. De langere wielbasis van de Dolphin voor zijn totale grootte helpt de interieurruimte te maximaliseren, wat je zult waarderen op langere ritten. Ook goede hoofdruimte, afhankelijk van het uitrustingsniveau. De Premium-uitvoering heeft een panoramadak dat wat in de hoofdruimte snijdt, echter niet genoeg om het vreselijk oncomfortabel te maken voor de gemiddelde volwassene. En dat panoramadak opent de achterkant echt.
De stoelen zijn comfortabel, goed opgevuld met een prettige hellingshoek. De buitenste stoelen zijn goed gevormd en comfortabel, de middenstoel is vlakker maar is functioneler vanwege de vlakke vloer en ruime breedte. Voor achterpassagiers zijn er twee USB-poortenโeen USB-A en een USB-Cโzodat iedereen hun apparaten opgeladen kan houden. De achterportieren hebben vakken groot genoeg voor waterflessen, en er is een neerklapbare middenarmsteun met twee bekerhouders, wat een mooi vleugje comfort toevoegt wanneer je maar twee passagiers vervoert.
Ook is er een schuine bekerhouder achter de middenconsole. Niet te goed voor open dranken maar het biedt meer opbergruimte. De buitenste achterstoelen hebben ISOFIX-kinderzitbevestigingen die het gemakkelijker maken om kinderzitjes te plaatsen en alle drie hebben top tether-punten. Het zicht naar achteren is ook niet slecht met de grote ramen, maar kortere mensen zouden kunnen klagen dat de dikke C-stijlen en hoge taillelijn hun zicht enigszins beperken.
Een nadeel is het gebrek aan achterste ventilatieroosters. Het klimaatcontrolesysteem doet goed werk, maar speciale achterste ventilatieroosters zouden prettig zijn, vooral in warm weer. De achterbank klapt neer in 60/40 stijl dus als je iets langs moet vervoeren kun je dat. Niet helemaal vlak maar ze vallen gemakkelijk neer.
Nou, qua materiaal is de achterkant een kopie van de voorkant, zachte aanraking, harde kunststoffen, etc. In de Premium-uitvoering is kunstleren bekleding inbegrepen en het ziet er mooi uit, maar het is ook gemakkelijk schoon te maken, een groot pluspunt voor degenen onder ons met gezinnen.
Over het algemeen is de achterbank van de Dolphin ruim en comfortabel, met meer ruimte dan je zou verwachten van een auto van dit formaat. Er zijn een paar dingen die het zou kunnen gebruiken, zoals achterste ventilatieroosters, maar over het algemeen voor het kleine gezin of iedereen die regelmatig volwassen passagiers vervoert, is het een goede keuze. Het is echt een goede auto voor zijn klasse en geld.