2025 Audi Q6 e-tron Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | e-tron | e-tron performance | e-tron quattro |
---|---|---|---|
Motortype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Quattro (Vierwielaandrijving) |
Transmissie | Enkeltraps automaat | Enkeltraps automaat | Enkeltraps automaat |
Maximaal vermogen | 185kW (252pk) | 225kW (306pk) | 285kW (388pk) |
Maximaal koppel | 450 Nm | 485 Nm | 580 Nm |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | e-tron | e-tron performance | e-tron quattro |
---|---|---|---|
Accutype | Lithium-Ion | Lithium-Ion | Lithium-Ion |
Accucapaciteit (nominaal) | 83 kWh | 100 kWh | 100 kWh |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | 18,7 – 16,0 kWh/100 km | 19,3 – 16,5 kWh/100 km | 19,8 – 17,0 kWh/100 km |
Elektrische actieradius (WLTP) | 455 – 533 km | 550 – 641 km | 534 – 625 km |
Maximaal DC-laadvermogen | Tot 270 kW | Tot 270 kW | Tot 270 kW |
Maximaal AC-laadvermogen | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Boordlader | 11 kW AC | 11 kW AC | 11 kW AC |
DC-snelladen (10% tot 80%) | Ongeveer 22 minuten | Ongeveer 22 minuten | Ongeveer 22 minuten |
Locatie laadaansluiting | – CCS2-aansluiting (AC/DC) aan linkerzijde – Tweede AC-aansluiting aan rechterzijde | – CCS2-aansluiting (AC/DC) aan linkerzijde – Tweede AC-aansluiting aan rechterzijde | – CCS2-aansluiting (AC/DC) aan linkerzijde – Tweede AC-aansluiting aan rechterzijde |
Accugarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
Aanvullende kenmerken | – Warmtepomp (standaard) – Mode 3 publieke laadkabel (standaard) – Plug & Charge-functionaliteit | – Warmtepomp (standaard) – Mode 3 publieke laadkabel (standaard) – Plug & Charge-functionaliteit | – Warmtepomp (standaard) – Mode 3 publieke laadkabel (standaard) – Plug & Charge-functionaliteit |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Edition e-tron | Launch edition e-tron | Edition e-tron performance | Launch edition e-tron performance | Edition e-tron quattro |
---|---|---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte volume | 526 liter | 526 liter | 526 liter | 526 liter | 526 liter |
Achterbank verdeling | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 |
Voorstoel verstelling | Standaard stoelen in Argument stof | Sportstoelen met stof/leder combinatie | Standaard stoelen | Sportstoelen met stof/leder combinatie | Standaard stoelen |
Stoelverwarming voor | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Stoelventilatie voor | Optioneel (โฌ901/โฌ1.090) | Optioneel (โฌ901/โฌ1.090) | Optioneel (โฌ901/โฌ1.090) | Optioneel (โฌ901/โฌ1.090) | Optioneel (โฌ901/โฌ1.090) |
Stoelverwarming achter | Optioneel | Standaard | Optioneel | Standaard | Optioneel |
Lendensteun bestuurdersstoel | Met sportstoelen optie | Standaard | Met sportstoelen optie | Standaard | Met sportstoelen optie |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Beschikbaar met Comfort pakket plus | Inbegrepen in pakket | Beschikbaar met Comfort pakket plus | Inbegrepen in pakket | Beschikbaar met Comfort pakket plus |
Bekleding | Argument stof | Stof/leder combinatie zwart | Argument stof | Stof/leder combinatie zwart | Argument stof |
Verwarmbaar stuurwiel | Optioneel | Standaard | Optioneel | Standaard | Optioneel |
Ambianceverlichting | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Glazen schuif-/kanteldak | Optioneel panoramadak (โฌ1.517/โฌ1.835) | Optioneel panoramadak (โฌ1.517/โฌ1.835) | Optioneel panoramadak (โฌ1.517/โฌ1.835) | Optioneel panoramadak (โฌ1.517/โฌ1.835) | Optioneel panoramadak (โฌ1.517/โฌ1.835) |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Kenmerk | Edition e-tron | Launch edition e-tron | Edition e-tron performance | Launch edition e-tron performance | Edition e-tron quattro |
---|---|---|---|---|---|
Opbergmogelijkheden | |||||
– Centrale opbergruimte | Opbergvak in middenconsole met asbak inzetstuk | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
– Opbergpakket | Optioneel met frunk (โฌ492/โฌ595) | Standaard met verstelbare laadvloer | Optioneel met frunk (โฌ492/โฌ595) | Standaard met verstelbare laadvloer | Optioneel met frunk (โฌ492/โฌ595) |
– Aanvullende kenmerken | – Opbergnet aan rugleuning voorstoelen – Afsluitbaar handschoenenvak – Bagageruimtenetten – Opbergruimte bestuurderskant – Extra opbergruimte onder motorkap (64L frunk) | Gelijk aan Edition + verstelbare laadvloer | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition + verstelbare laadvloer | Gelijk aan Edition |
Klimaatregeling | |||||
– Systeemtype | 3-zone automatische klimaatregeling | 3-zone automatische klimaatregeling | 3-zone automatische klimaatregeling | 3-zone automatische klimaatregeling | 3-zone automatische klimaatregeling |
– Luchtkwaliteit | Automatische luchtrecirculatie met PM 2.5 filter | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition |
– Voorklimatisering | Basis interieur voorverwarming/koeling | Comfort standklimaatregeling | Basis interieur voorverwarming/koeling | Comfort standklimaatregeling | Basis interieur voorverwarming/koeling |
Interieurmaterialen | |||||
– Decoratieve elementen | Vulkaangrijs fijne lak | Geborsteld mat aluminium | Vulkaangrijs fijne lak | Geborsteld mat aluminium | Vulkaangrijs fijne lak |
– Optionele inzetstukken | – Lichtbruin amber hout (โฌ174) – Steengrijs lineair berkenhout (โฌ174) – Antraciet technisch textiel (โฌ190) – Koolstof microstructuur (โฌ293) | Dezelfde opties beschikbaar | Dezelfde opties beschikbaar | Dezelfde opties beschikbaar | Dezelfde opties beschikbaar |
Ambianceverlichting | |||||
– Basispakket | Standaard ambianceverlichting | Standaard ambianceverlichting | Standaard ambianceverlichting | Standaard ambianceverlichting | Standaard ambianceverlichting |
– Uitgebreide functies | Beschikbaar met optionele pakketten | Beschikbaar met optionele pakketten | Beschikbaar met optionele pakketten | Beschikbaar met optionele pakketten | Beschikbaar met optionele pakketten |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | e-tron | e-tron performance | e-tron quattro |
---|---|---|---|
Leeggewicht zonder bestuurder | 2125 kg | 2200 kg | 2325 kg |
Maximum toelaatbaar gewicht | 2740 kg | 2815 kg | 2940 kg |
Specificaties | e-tron | e-tron performance | e-tron quattro |
---|---|---|---|
Vanaf prijs: | โฌ65.950 (Edition) โฌ69.950 (Launch Edition) | โฌ71.950 (Edition) โฌ75.950 (Launch Edition) | โฌ77.950 (Edition) |
Brandstoftype: | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie: | 1-traps, automatisch | 1-traps, automatisch | 1-traps, automatisch |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd): | 18,7 – 16,0 kWh/100 km | 19,3 – 16,5 kWh/100 km | 19,8 – 17,0 kWh/100 km |
CO2-uitstoot: | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrisch bereik (gecombineerd): | Tot 455 – 533 km | Tot 550 – 641 km | Tot 534 – 625 km |
Accucapaciteit (bruto/netto): | 83 kWh / 75,8 kWh | 100 kWh / 94,9 kWh | 100 kWh / 94,9 kWh |
Laadtijd DC-laadproces (laadstatus 10-80%): | 22 min | 22 min | 22 min |
Maximaal vermogen: | 185 kW (252 pk) | 225 kW (306 pk) | 285 kW (388 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u: | 7,6 s | 6,7 s | 5,9 s |
Maximaal koppel: | 450 Nm | 485 Nm | 580 Nm |
Topsnelheid: | 210 km/u | 210 km/u | 210 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1.648 mm |
Breedte: | 1.939 mm |
Lengte: | 4.771 mm |
Wielbasis: | 2.899 mm |
Kenmerken & Specificaties | Edition e-tron | Launch Edition e-tron | Edition e-tron performance | Launch Edition e-tron performance | Edition e-tron quattro |
---|---|---|---|---|---|
PRIJZEN & AANDRIJFLIJN | |||||
Basisprijs (โฌ) | 65.950 | 69.950 | 71.950 | 75.950 | 77.950 |
Vermogen | 185 kW (252 pk) | 185 kW (252 pk) | 225 kW (306 pk) | 225 kW (306 pk) | 285 kW (388 pk) |
Accucapaciteit | 83 kWh | 83 kWh | 100 kWh | 100 kWh | 100 kWh |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Quattro |
EXTERIEUR | |||||
Standaard velgen | 18-inch 10-spaaks (235/65 R18 voor, 255/60 R18 achter) | 19-inch 5-dubbelspaaks dynamic Grafietgrijs | Standaard 18-inch | 19-inch 5-dubbelspaaks dynamic Grafietgrijs | Standaard 18-inch |
Standaard lak | Magnetisch grijs | Magnetisch grijs | Magnetisch grijs | Magnetisch grijs | Magnetisch grijs |
Metallic lak (โฌ1.150) | – Plasma blauw – Gletsjer wit – Manhattan grijs – Mythos zwart | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition |
Speciale lak (โฌ1.690) | – Soneira rood (met zwart pakket) – Ascari blauw | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition |
Koplampen | LED-koplampen | LED-koplampen plus met reinigingssysteem | LED-koplampen | LED-koplampen plus met reinigingssysteem | LED-koplampen |
Achterlichten | LED standaard | LED Pro met doorlopende lichtstrip | LED standaard | LED Pro met doorlopende lichtstrip | LED standaard |
Buitenspiegels | Elektrisch verstelbaar, verwarmd | Elektrisch verstelbaar, verwarmd, inklapbaar, automatisch dimmend | Elektrisch verstelbaar, verwarmd | Elektrisch verstelbaar, verwarmd, inklapbaar, automatisch dimmend | Elektrisch verstelbaar, verwarmd |
INTERIEUR & COMFORT | |||||
Stoelen | Standaard stoelen | Sportstoelen met geรฏntegreerde hoofdsteunen | Standaard stoelen | Sportstoelen met geรฏntegreerde hoofdsteunen | Standaard stoelen |
Bekledingsmateriaal | Standaard “Argument” stof | Stof/leder combinatie zwart met staalgrijs stiksel | Standaard “Argument” stof | Stof/leder combinatie zwart met staalgrijs stiksel | Standaard “Argument” stof |
Stoelverwarming voor | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Stoelverwarming achter | Optioneel | Standaard | Optioneel | Standaard | Optioneel |
Stoelventilatie | Optioneel (โฌ901/โฌ1.090) | Optioneel (โฌ901/โฌ1.090) | Optioneel (โฌ901/โฌ1.090) | Optioneel (โฌ901/โฌ1.090) | Optioneel (โฌ901/โฌ1.090) |
Lendensteun | Optioneel met sportstoelen | Standaard met sportstoelen | Optioneel met sportstoelen | Standaard met sportstoelen | Optioneel met sportstoelen |
Geheugenfunctie | Met Comfort pakket plus | Met Comfort pakket plus | Met Comfort pakket plus | Met Comfort pakket plus | Met Comfort pakket plus |
Klimaatregeling | 3-zone automatisch met PM 2.5 filter | 3-zone automatisch met PM 2.5 filter | 3-zone automatisch met PM 2.5 filter | 3-zone automatisch met PM 2.5 filter | 3-zone automatisch met PM 2.5 filter |
Voorklimatisering | Basis | Comfort klimaat | Basis | Comfort klimaat | Basis |
Interieur decoratie | Vulkaangrijs fijne lak | Geborsteld mat aluminium antraciet | Vulkaangrijs fijne lak | Geborsteld mat aluminium antraciet | Vulkaangrijs fijne lak |
TECHNOLOGIE | |||||
Hoofddisplay | 14,5″ MMI touch OLED | 14,5″ MMI touch OLED | 14,5″ MMI touch OLED | 14,5″ MMI touch OLED | 14,5″ MMI touch OLED |
Bestuurdersdisplay | 11,9″ Virtual Cockpit plus | 11,9″ Virtual Cockpit plus | 11,9″ Virtual Cockpit plus | 11,9″ Virtual Cockpit plus | 11,9″ Virtual Cockpit plus |
Navigatie | MMI Navigatie plus met online updates, 3D kaarten | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition |
Audiosysteem | Audi Sound (10 luidsprekers) | Audi Sound (10 luidsprekers) | Audi Sound (10 luidsprekers) | Audi Sound (10 luidsprekers) | Audi Sound (10 luidsprekers) |
Telefoonintegratie | Bluetooth + draadloos laden | Bluetooth + draadloos laden | Bluetooth + draadloos laden | Bluetooth + draadloos laden | Bluetooth + draadloos laden |
LADEN | |||||
AC-laden | 11 kW standaard | 11 kW standaard | 11 kW standaard | 11 kW standaard | 11 kW standaard |
DC-snelladen | Tot 270 kW | Tot 270 kW | Tot 270 kW | Tot 270 kW | Tot 270 kW |
Laadaansluitingen | Dubbel (CCS2 links, AC rechts) | Dubbel (CCS2 links, AC rechts) | Dubbel (CCS2 links, AC rechts) | Dubbel (CCS2 links, AC rechts) | Dubbel (CCS2 links, AC rechts) |
Warmtepomp | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
VEILIGHEID & ASSISTENTIE | |||||
Parkeersystemen | Parkeersensoren achter | – Parkeerassistent plus – Rondomzichtcamera’s – Afstandsweergave | Parkeersensoren achter | – Parkeerassistent plus – Rondomzichtcamera’s – Afstandsweergave | Parkeersensoren achter |
Rijassistentie | – Rijstrookwisselwaarschuwing – Uitstapwaarschuwing – Kruisend verkeer achter – Wegrijassistent | Alle Edition functies plus: – Adaptieve cruise control – Uitgebreide assistentie | Gelijk aan Edition | Alle Edition functies plus: – Adaptieve cruise control – Uitgebreide assistentie | Gelijk aan Edition |
Toegang | – Keyless Go standaard – Optionele Comfort Key – Optionele digitale sleutel | – Comfort Key standaard – Digitale sleutel standaard | Gelijk aan Edition | – Comfort Key standaard – Digitale sleutel standaard | Gelijk aan Edition |
OPBERGEN & GARANTIE | |||||
Opbergpakket | Optioneel (โฌ492) | Standaard | Optioneel (โฌ492) | Standaard | Optioneel (โฌ492) |
Frunk capaciteit | 64L (met pakket) | 64L standaard | 64L (met pakket) | 64L standaard | 64L (met pakket) |
Voertuiggarantie | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar |
Accugarantie | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km |
Servicepakket | 7 jaar/84 maanden onderhoud en APK | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition | Gelijk aan Edition |
Categorie | Item | Omschrijving | Prijs (โฌ) |
---|---|---|---|
Exterieur lakkleuren | |||
Metallic lak | Plasma blauw | Metallic afwerking | 1.150 |
Gletsjer wit | Metallic afwerking | 1.150 | |
Manhattan grijs | Metallic afwerking | 1.150 | |
Mythos zwart | Metallic afwerking | 1.150 | |
Speciale lak | Soneira rood | Met zwart contrastpakket | 1.690 |
Ascari blauw | Speciale metallic afwerking | 1.690 | |
Interieur decoratieve elementen | |||
Houten inzetstukken | Lichtbruin amber hout | Natuurlijke houtafwerking | 174 |
Steengrijs berkenhout | Lineaire berkenhout afwerking | 174 | |
Technische materialen | Antraciet technisch textiel | Technisch polyester materiaal met haptische structuur | 190 |
Koolstof microstructuur | Carbon fiber afwerking | 293 | |
Exterieur uitrusting | |||
Trekhaak | Mechanisch zwenkbare trekhaak | Elektrisch ontgrendelbaar met aanhangwagenstabilisatie | 1.099/1.330 |
Beveiliging | Antidiefstal wielbouten | Alleen los te maken met speciale adapter | 41/50 |
Daksystemen | Panoramadak | Tweedelig elektrisch glazen dak met zonwering | 1.517/1.835 |
Spiegels | Carbon spiegelkappen | Carbon fiber buitenspiegelkappen | 669/810 |
Comfort functies | |||
Stoelen | Stoelventilatie voor | Met lederen bekleding | 901/1.090 |
Pakket naam | Prijs | Inhoud | Beschikbaarheid |
---|---|---|---|
Garantie- & Servicepakket | Standaard (โฌ827,95 korting bij afzien) | Garantiedekking: – 2 jaar volledige fabrieksgarantie – 8 jaar of 160.000 km hoogspanningsaccu garantie Service schema: – Drie onderhoudsinspecties: * 24 maanden * 48 maanden * 72 maanden – Twee APK keuringen: * 48 maanden * 72 maanden Inbegrepen services: – Inspectieservice – Interieurfilter vervanging – Remvloeistof vervanging – Panoramadak waterafvoer controle (indien van toepassing) Serviceperiode: – Tot 7 jaar/84 maanden – Start vanaf voertuig afleveringsvoorbereiding – Vierde inspectie en derde APK niet inbegrepen | Standaard voor alle varianten |
Tech Pakket (PQ1) | โฌ1.645/โฌ1.990 | Comfort Pakket: – Elektrisch verstelbare, verwarmde, inklapbare, automatisch dimmende buitenspiegels – Automatisch dimmende binnenspiegel – Middenarmsteun voor – Projectieverlichting in buitenspiegels – Digitale sleutel (Audi connect key) – Comfort key zonder safelock Aanvullende kenmerken: – Stuurwielverwarming – Stoelverwarming voor en achter – Uitgebreide interieur voorverwarming en ventilatie – LED koplampen plus – Koplampsproeiers – LED achterlichten pro – Grootlichtassistent – Dubbelspaaks lederen stuurwiel met schakelflippers – Rij- & Parkeerassistentiepakket met rondomzichtcamera’s | – Optioneel voor Edition – Standaard voor Launch Edition – Standaard voor Advanced Edition |
Tech Plus Pakket (PQ2) | โฌ1.645/โฌ1.990 | Alle Tech Pakket functies plus: Comfort Pakket Plus: – Elektrische voorstoel verstelling – Geheugenfunctie voor bestuurdersstoel en spiegels Aanvullende kenmerken: – Matrix LED koplampen – MMI passagiersdisplay – Digitale lichtsignaturen – e-tron sport sound – S sport onderstel Veiligheidspakket Plus: – Zijairbags voor/achter met hoofdairbagsysteem – Rijstrookassistent met noodassistent – Proactieve inzittendenbescherming – Inzittendendetectie achter | – Optioneel voor Edition – Optioneel voor Launch Edition – Optioneel voor Advanced Edition |
Tech Pro Pakket (PQ3) | โฌ3.298/โฌ3.990 | Alle Tech Plus Pakket functies plus: Comfort Pakket Pro: – Elektrische stuurwielverstelling – Garagedeuropener Aanvullende kenmerken: – Digitale OLED achterlichten – Adaptieve luchtvering – Uitgebreide Rij- & Parkeerassistentie plus – Adaptieve cruise assist plus | – Optioneel voor Edition – Optioneel voor Launch Edition – Optioneel voor Advanced Edition |
Opbergpakket met Frunk | โฌ492/โฌ595 | – Opbergnet achter voorstoelen – Opbergvak in middenconsole met asbak – Opbergruimte bestuurderskant – Afsluitbaar handschoenenvak – Bagageruimtenet – Links/rechts bagageruimtenetten – Linker bagageruimteriem – Extra opbergruimte onder motorkap (64L frunk) | – Optioneel voor Edition – Standaard voor Launch Edition – Optioneel voor Edition performance – Standaard voor Launch Edition performance |
MMI Experience Pro | โฌ3.674/โฌ4.445 | Augmented Reality HUD: – Groter weergavegebied en afstand dan standaard HUD – Visuele integratie met echte omgeving In-Car Office: – E-mail en agenda weergave – Vergaderherinnering functie – Automatisch inbellen voor conferenties Uitgebreide ambianceverlichting: – Deurpaneel verlichting (kleur) – Dashboard verlichting (kleur) – Telefoonvak verlichting (kleur) – Dynamische interactieverlichting (kleur) Uitgebreide USB-laadfunctie: – 2x 60W voor en 2x 100W achter Bang & Olufsen Premium Sound: – 16 luidsprekers inclusief 3D speakers – 16-kanaals versterker (705W) – Verlichte B&O logo’s | Optioneel voor alle varianten |
Prijsstructuur Audi Q6 e-tron 2025
Model & Uitvoering | Vermogen | Accu | Basisprijs (โฌ) | Prijs incl. BTW & Basiskosten (โฌ) |
---|---|---|---|---|
Edition e-tron | 185kW (252pk) | 83 kWh | 53.306 | 65.950 |
Launch Edition e-tron | 185kW (252pk) | 83 kWh | 56.612 | 69.950 |
Edition e-tron performance | 225kW (306pk) | 100 kWh | 58.264 | 71.950 |
Launch Edition e-tron performance | 225kW (306pk) | 100 kWh | 61.570 | 75.950 |
Edition e-tron quattro | 285kW (388pk) | 100 kWh | 63.223 | 77.950 |
Is Het De Moeite Waard Om De Audi Q6 e-tron Te Kopen?
De Audi Q6 e-tron 2025 is echt een grote stap voor Audi in hun vooruitgang in de wereld van elektrische voertuigen. Het is gebouwd op de nieuwe Premium Platform Electric (PPE) architectuur die ze samen met Porsche hebben ontwikkeld. Dit is een behoorlijke verschuiving van de gebruikelijke gemodificeerde platforms voor verbrandingsmotoren; ze hebben dit platform vanaf het begin ontworpen specifiek voor elektrische voertuigen. En weet je wat? De Q6 e-tron zit perfect tussen de Q4 en Q8 e-tron in, wat zorgt voor een mooie balans in grootte en capaciteit.
Dit voertuig laat echt zien hoe toegewijd Audi is aan premium elektrische mobiliteit. Het heeft deze geavanceerde 800-volt architectuur die de laadsnelheden en algemene efficiรซntie verbetert. Je kunt hem opladen met snelheden tot 270 kW, wat behoorlijk indrukwekkend is en het een van de snelst ladende opties in zijn klasse maakt.
De ontwikkeling van de Q6 e-tron was gericht op het vinden van een balans tussen prestaties en praktisch gebruik, wat heeft geresulteerd in een voertuig dat zowel kan dienen als luxueuze gezinsauto als capabele prestatie-SUV. De aandacht voor detail in de technische ontwikkeling is duidelijk te zien in functies zoals de dubbele laadpoorten en de innovatieve split-charging mogelijkheid voor 400V-stations.
De Audi Q6 e-tron 2025 stapt in een druk veld van premium elektrische SUV’s, en elke concurrent heeft zijn eigen sterke punten. Neem bijvoorbeeld de BMW iX3 – die heeft fantastische rijdynamiek maar kan niet tippen aan het bereik of de laadsnelheid van de Q6 e-tron met zijn indrukwekkende 625km bereik en snelle 270kW laden. Dan is er de Mercedes-Benz EQE SUV, die luxe brengt met zijn MBUX Hyperscreen-technologie en een soepelere rit biedt, maar wel met een hoger prijskaartje komt. De Porsche Macan Electric deelt het PPE-platform ook, en hoewel hij uitblinkt in handling met achterwielsturing, is hij niet zo praktisch als sommigen zouden willen. Oh, en we mogen de Polestar 4 niet vergeten; die draait helemaal om dat Scandinavische design en competitieve prestaties voor een meer budgetvriendelijke prijs, maar heeft wel iets lagere specificaties.
Dus, wat maakt de Q6 e-tron nou echt bijzonder in dit alles? Nou, het is als de ultieme allrounder. Natuurlijk neemt de Tesla Model Y de leiding als het gaat om acceleratie en toegang tot het laadnetwerk, en merken als BMW en Mercedes hebben hun eigen specialiteiten in rijdynamiek of luxe functies, maar de Q6 e-tron biedt een uitgebalanceerd pakket. Hij heeft sterke prestaties, cutting-edge technologie met zijn coole drie-schermen setup, gezinsvriendelijke functies, en natuurlijk Audi’s topkwaliteit bouw. Deze mix, samen met die geavanceerde 800-volt architectuur en zijn competitieve bereik, maakt het een echt aantrekkelijke keuze voor mensen die op zoek zijn naar een veelzijdige luxe elektrische SUV zonder veel compromissen te hoeven sluiten.
Wat betreft de prijzen, deze beginnen bij โฌ65.950 voor het basismodel en lopen op tot โฌ77.950 voor de high-end quattro variant, wat hem stevig in de luxe elektrische voertuigmarkt plaatst. Elke versie heeft zijn eigen unieke kenmerken en mogelijkheden, dus er is iets voor ieders smaak en behoeften.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Q6 e-tron lineup heeft drie verschillende vermogensniveaus, wat behoorlijk cool is. Het basismodel geeft je bijvoorbeeld 185kW, wat ongeveer 252 pk is, en rijdt op een 83 kWh accu. Als je iets krachtiger wilt, verhoogt het performance model dat naar 225kW (306pk) en gebruikt een grotere 100 kWh accu. En dan is er nog het topmodel Edition e-tron quattro, die een indrukwekkende 285kW, of 388pk levert, terwijl hij dezelfde 100 kWh accupakket gebruikt.
Als we het hebben over de aandrijflijn van de Q6 e-tron, is het een behoorlijk slim stukje techniek als het gaat om elektrische aandrijving. Vooral in de Quattro-versie heb je twee elektromotoren die samenwerken – een permanente magneetmotor achter en een synchroonmotor voor. Samen leveren ze een solide 388 pk en behoorlijke koppelcijfers; we hebben het over 275Nm aan de voorkant en 580Nm aan de achterkant.
Wat echt indrukwekkend is, is hoe verfijnd dit vermogensafgiftesysteem is. Die dubbele motoropstelling zorgt voor soepele acceleratie en geweldige tractie, ongeacht de rijomstandigheden. De Quattro kan bijvoorbeeld in slechts 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. Als je kiest voor de krachtigere SQ6, doet hij dat in een duizelingwekkende 4,3 seconden! Dat zijn serieuze prestaties.
Het transmissiesysteem? Nou, het is niet je typische multi-versnellingsbak. In plaats daarvan vertrouwt het op geavanceerde vermogenselektronica om te beheren hoe vermogen stroomt tussen de voor- en achtermotoren. Dit slimme systeem optimaliseert continu de vermogensverdeling om efficiรซntie en prestaties te maximaliseren, en past zich in realtime aan afhankelijk van hoe je rijdt en de omstandigheden.
Als we het hebben over energiebeheer, dat is behoorlijk geavanceerd. Het kan direct vermogen verschuiven tussen de assen om ervoor te zorgen dat je de beste tractie en efficiรซntie krijgt. En wanneer je de voormotor niet nodig hebt? Die kan ontkoppeld worden, wat energie bespaart tijdens lange, gestage ritten.
De 800-volt elektrische architectuur maakt niet alleen sneller laden mogelijk, maar draagt ook bij aan een efficiรซntere vermogensafgifte en verminderde warmteontwikkeling tijdens sportief rijden. Dit hoogspanningssysteem maakt ook krachtiger regeneratief remmen mogelijk, dat tot 220kW aan vermogen kan terugwinnen.
Als het gaat om efficiรซntie zijn de cijfers ook behoorlijk goed. De Quattro-versie laat verbruikscijfers zien tussen 17 en 19,6 kWh per 100 kilometer. Wat geweldig is, is dat deze efficiรซntie overeind blijft zelfs wanneer je de auto wat harder pusht, dankzij slim thermisch management en enkele aerodynamische aanpassingen.
De verschillende rijmodi veranderen echt hoe de aandrijflijn aanvoelt. Er is een Efficiency-modus voor het maximaliseren van het bereik, een Comfort-modus voor een gebalanceerde rit, en een Dynamic-modus die de responsiviteit verhoogt. En als je het echt persoonlijk wilt maken, laat de Individual-modus je verschillende instellingen aanpassen aan je rijstijl. Over het algemeen lijkt de Q6 e-tron lineup een solide keuze voor elektrische voertuig enthousiastelingen!
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem in de Q6 e-tron is een opmerkelijke mix van regeneratieve en traditionele frictietechnologieรซn. Serieus, het is indrukwekkend. Het regeneratieve deel kan energie terugwinnen met een maximum van 220kW, gebruikmakend van die gave 800-volt architectuur. Dit betekent dat het energie efficiรซnter kan terugwinnen dan veel van zijn concurrenten.
Bestuurders kunnen genieten van verschillende niveaus van regeneratief remmen, allemaal dankzij die handige flippers aan het stuurwiel. Je hebt drie verschillende opties om uit te kiezen, wat behoorlijk cool is omdat het je laat kiezen wat het beste werkt voor hoe je rijdt of zelfs je stemming op dat moment.
En dan is er de B-modus. Deze functie is een game-changer voor one-pedal driving. Het is echt iets bijzonders – deze modus heeft zo’n sterk regeneratief remmen dat je daadwerkelijk volledig tot stilstand kunt komen zonder de frictieremmen aan te raken. Plus, het heeft deze auto-hold functie die de auto stabiel houdt zodra je gestopt bent. Het is ongelooflijk handig, vooral in stop-and-go verkeer.
Het frictie-remsysteem gebruikt geventileerde schijven op zowel de voor- als achteras, wat betekent dat je kunt rekenen op solide remkracht, zelfs wanneer het wat intenser wordt op de weg. Wat echt netjes is, is hoe naadloos het regeneratieve en frictieremmen samenwerken. Eerlijk gezegd merk je nauwelijks wanneer het overschakelt van het een naar het ander.
Audi heeft echt aandacht besteed aan de details hier. De kalibratie van het remsysteem geeft je een natuurlijk pedaalgevoel – geen van dat vreemde, losgekoppelde gevoel dat sommige elektrische voertuigen hebben. Deze focus op detail maakt een groot verschil, wat het vertrouwen en de controle van de bestuurder vergroot.
Er zijn ook geavanceerde functies zoals predictive brake assist die samenwerken met het navigatiesysteem en voorwaartse sensoren. Deze systemen fungeren als een co-piloot, anticiperend op wanneer je mogelijk moet remmen, wat helpt om energieterugwinning te optimaliseren terwijl de rit soepel blijft.
Wat nog cooler is, is dat het systeem de regeneratieve remkracht kan aanpassen afhankelijk van verschillende factoren zoals verkeer, wegomstandigheden en zelfs het landschap. Deze slimme aanpassing maximaliseert de energieterugwinning terwijl je nog steeds een consistent en voorspelbaar gevoel krijgt wanneer je remt.
Besturing En Ophanging
Het besturingssysteem in de Q6 e-tron is behoorlijk indrukwekkend. Het biedt precieze controle en solide feedback, hoewel het die coole achterwielsturing mist die je krijgt bij de Porsche Macan Electric. Toch blinkt de besturing uit in het behouden van stabiliteit en het bieden van goede directionele controle wanneer je de snelweg opgaat.
De standaard ophangingssetup gebruikt Frequency Selective Damping (FSD), wat prettig is, maar er is ook een optionele adaptieve luchtvering die de zaken echt naar een hoger niveau tilt. Deze adaptieve luchtvering past de rijhoogte dynamisch aan op basis van rijomstandigheden – verhoogd voor hobbelige wegen of verlaagd voor verbeterde aerodynamica bij hogere snelheden.
Wanneer je overschakelt naar de Comfort-modus, komt de luchtvering echt tot zijn recht. Het is fantastisch in het absorberen van vervelende oneffenheden in de weg, wat je dat comfortabele rijgevoel geeft dat je verwacht van een luxe voertuig. En ondanks dat deze auto ongeveer 2,3 ton weegt, houdt het de carrosserie nog steeds goed onder controle.
Als je hem in Dynamic-modus zet, merk je een strakkere respons van de vering. Het vermindert de rolneiging in bochten, terwijl het toch comfortabel genoeg blijft. Ze hebben behoorlijk goed werk geleverd in het balanceren van sportieve handling en comfort, hoewel we zouden zeggen dat het iets meer naar comfort neigt vergeleken met sommige sportievere concurrenten.
Een ding dat opvalt is hoe goed de vering omgaat met gewichtsoverdracht, of je nu accelereert of remt. Het houdt alles stabiel en beheerst, wat prettig is. Je voelt weinig duiken bij het remmen, en weinig squatten bij het accelereren.
Je kunt ook de stuurgewicht en respons aanpassen via het drive select systeem, wat handig is. Het laat je de inspanning en feedback aanpassen op basis van hoe je graag rijdt. Hoewel het misschien niet zo scherp is als sommige sportievere opties, biedt het nog steeds consistente feedback en betrouwbare controle.
De combinatie van deze geavanceerde vering en fijn afgestelde besturing maakt dat de Q6 e-tron verrassend wendbaar aanvoelt voor zijn formaat. Zelfs zonder achterwielsturing is de draaicirkel beter dan verwacht, wat hem makkelijk hanteerbaar maakt in stedelijke gebieden.
Het navigeren door stedelijke gebieden gaat als een zonnetje, dankzij de precieze besturing bij lagere snelheden, en op de snelweg blijft hij stabiel met de juiste balans van gewicht en demping. Deze flexibiliteit maakt de Q6 e-tron net zo comfortabel in stop-and-go verkeer als tijdens lange roadtrips.
Welke Banden Gebruikt Het?
De basis Edition e-tron komt met deze gestaggerde bandensetup – ja, dat betekent dat de voor- en achterbanden verschillende maten hebben. Aan de voorkant heb je 235/65 R18 banden, en aan de achterkant zijn ze iets breder, met 255/60 R18.
Als je upgradet naar de Launch Edition, worden de dingen wat luxer. Je vindt grotere 19-inch wielen met een stijlvol 5-dubbelspaaks dynamisch design in een mooi grafietgrijs. En als je op zoek bent naar nog grotere wielen, kun je kiezen voor 20-inch wielen over verschillende uitvoeringen. Voor deze grotere wielen veranderen de bandenspecificaties naar 255/50 R20 aan de voorkant en 285/45 R20 aan de achterkant. Deze bredere achtersetup verbetert de tractie en handling – best cool, toch?
Deze gestaggerde setups? Die zijn eigenlijk een primeur voor Audi’s elektrische voertuigen. Ze spelen een cruciale rol in de rijdynamiek van de auto. De bredere achterbanden hebben echt grip op de weg, wat geweldig is voor de op de achterwielen gerichte vermogensafgifte. Ondertussen zijn de smallere voorbanden ontworpen om de stuurrespons te verbeteren en onderstuur te verminderen.
Onderdrukking van bandengeluid is opmerkelijk goed, vooral in combinatie met het akoestische glas en geluidsisolatiemaatregelen die in het hele voertuig zijn toegepast. Deze combinatie draagt aanzienlijk bij aan de premium rijervaring, vooral tijdens het cruisen op de snelweg.
Maar hier is het ding: terwijl die grotere wielen er fantastisch uitzien, kunnen ze het rijcomfort een beetje beรฏnvloeden. De 20-inch en zelfs de optionele 21-inch wielen bieden wel betere handling, maar je zou kunnen merken dat de rit iets steviger is vergeleken met de standaard 18-inch of 19-inch wielen. Gewoon iets om rekening mee te houden!
Interieur Uiterlijk
Het ene ding dat opvalt in het interieur van het voertuig is de opvallende gebogen displayopstelling. Het heeft een 11,9-inch digitaal instrumentencluster, een centraal touchscreen dat 14,5 inch beslaat, en een handig optioneel 10,9-inch display voor de passagier. Audi noemt deze indrukwekkende opstelling het “digitale podium.”
Serieus, de materialen die binnen gebruikt worden zijn top, met een mooie mix van premium afwerkingen. Je hebt duurzaam houten sierlijsten die het dashboard decoreren, en als het gaat om de stoelen, kun je kiezen tussen kunstleer of het echte werk – echt leren bekleding.
En de verlichting? Oh, dat is iets bijzonders. Sfeerverlichting strekt zich uit over zowel het dashboard als de deuren. Het is niet alleen maar voor de show, trouwens. Deze slimme verlichtingsopstelling werkt samen met verschillende voertuigfuncties. Het geeft visuele feedback voor alles van inkomende gesprekken tot nabijheidswaarschuwingen, wat super handig is.
Als we kijken naar de middenconsole, is die een beetje aan de traditionele kant voor een elektrisch voertuig, maar biedt nog steeds wat praktische opbergoplossingen. Je hebt draadloos opladen voor je telefoon, veel USB-C poorten, en gewone bekerhouders. Dat gezegd hebbende, sommige mensen zouden kunnen denken dat het conventionele middentunnelontwerp een gemiste kans is om meer opbergruimte toe te voegen – vooral in een EV.
Ergonomie? Daar is veel over nagedacht hier. Het hoofdtouchscreen staat precies in de juiste hoek voor de bestuurder, plus het heeft haptische feedback, wat behoorlijk cool is. De klimaatregelingen zijn geรฏntegreerd in het touchscreen maar staan vast aan de onderkant voor eenvoudige toegang. Geen gepruts tijdens het rijden!
Het Bang & Olufsen geluidssysteem, met 22 speakers waaronder units in de hoofdsteunen, creรซert een meeslepende audio-ervaring. De hoofdsteun-speakers zijn bijzonder slim, ze leveren navigatie-instructies direct aan de bestuurder zonder passagiers te storen.
En als je kiest voor het passagiersdisplay, zit er ook wat nette privacy screen technologie in. Het voorkomt afleiding van de bestuurder terwijl het de voorpassagier in staat stelt om van hun entertainment te genieten. Gewoon nog een touch die sophisticatie toevoegt aan een al technisch onderlegd interieur.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurontwerp van de Q6 e-tron is als een slimme stap voorwaarts in Audi’s elektrische look. De voorzijde heeft dit coole gesplitste koplampendesign. Het bovenste deel? Daar vind je aanpasbare LED-dagrijverlichting, met tot wel acht verschillende lichtstijlen. En dan het onderste deel – dat zit vol met de hoofd Matrix LED-koplampen.
Audi’s klassieke single-frame grille heeft een frisse make-over gekregen voor het elektrische tijdperk. Het heeft een gesloten ontwerp met gedetailleerde details die modern aanvoelen. Oh, en het nieuwe Audi-ringenlogo? Dat staat centraal op dit paneel. De onderste luchtinlaten zijn voornamelijk voor de show, maar ze doen goed werk in het vasthouden van Audi’s algemene designstijl.
Als je naar de zijkant van de auto kijkt, kun je zien dat er veel is nagedacht over de aerodynamica. Met een luchtweerstandscoรซfficiรซnt van slechts 0,28, geven de korte overhangen in combinatie met een lange wielbasis het die sportieve proporties, en de gebeeldhouwde schouderlijn gecombineerd met de gedurfde wielkasten? Ze voegen echt een robuust karakter toe aan het geheel.
Wat betreft het zijprofiel, het heeft deze strakke oppervlakken en een karakterlijn die doorloopt van de koplampen helemaal naar de achterlichten. Je zult de zwarte contrast-elementen langs de onderkant van de carrosserie en rond de ramen opmerken, die helpen een gevoel van visuele lichtheid te creรซren, ook al is het een behoorlijk grote auto.
Als we naar de achterkant gaan, zijn die OLED-achterlichten behoorlijk netjes – ze kunnen hun lichtpatronen veranderen en zelfs waarschuwingssymbolen tonen aan auto’s achter je. De lichtbalk over de volle breedte geeft de achterkant een strakke, moderne uitstraling terwijl het nog steeds “Audi” uitstraalt qua merkidentiteit.
En laten we de kleuren niet vergeten. Het kleurenpalet voor het exterieur is goed doordacht. Neem bijvoorbeeld Ascari Blauw – het springt er echt uit en laat de oppervlaktedetails van het voertuig prachtig zien. De mix van carrosseriekleur tegen die zwarte accenten? Het versterkt de premium uitstraling zonder er overdreven agressief uit te zien. Over het algemeen is het een opvallend design dat echt opvalt.
Comfort En Gemak
De Q6 e-tron blinkt echt uit als het gaat om het leveren van een soepele en comfortabele rijervaring. Een van de opvallende kenmerken? Dat optionele luchtverings-systeem. Het is een game-changer, dat je een uitstekende rit geeft, ongeacht wat de weg je voorschotelt – of je nu over de snelweg cruist of hobbelige landweggetjes navigeert. Het vermogen om de rijhoogte aan te passen biedt zowel praktische als comfortvoordelen.
Over geluidsisolatie? Deze auto is echt indrukwekkend op dat gebied. Met akoestisch glas en een hoop geluiddempende materialen is de cabine angstaanjagend stil. Je hoort nauwelijks weggeluid, hoewel wat windgeruis van de grote zijspiegels merkbaar kan zijn bij hogere snelheden.
Als we het hebben over het klimaatbeheersysteem, dat is behoorlijk geavanceerd. Je hebt 3-zone functionaliteit, PM 2.5 filtering, en automatische luchtrecirculatie – kortom, het doet geweldig werk zonder de batterij te veel te belasten. De bediening zit allemaal op het touchscreen, maar ze zijn nog steeds makkelijk te bereiken dankzij een permanente menubalk. Oh, en elk model komt met een warmtepomp, die standaard is en zowel comfort als efficiรซntie optimaliseert.
Als het gaat om de stoelen, wauw, dat is echt iets bijzonders. De voorstoelen hebben talloze verstelmogelijkheden en komen zelfs met massagefuncties als je jezelf wilt verwennen. Als je kiest voor de sportstoelen, bieden ze meer ondersteuning zonder comfort op te offeren voor die langere ritten. En hoewel verwarmingsfuncties standaard zijn, merkte ik wel op dat ventilatie ontbreekt – zelfs in de luxere uitvoeringen.
Nu, het augmented reality head-up display? Dat is een coole feature! Het projecteert navigatie-aanwijzingen direct in je gezichtsveld, en het kan zelfs pijlen over de werkelijke weg voor je projecteren. Dit geavanceerde systeem maakt rijden meer intuรฏtief en handig.
De AI-aangedreven spraakassistent, verbeterd met ChatGPT-integratie, biedt natuurlijke taalinteractie voor verschillende voertuigfuncties. Dit systeem leert bestuurdersvoorkeuren over tijd, en past automatisch instellingen aan op basis van geleerde patronen en gedrag.
Opladen wordt gemakkelijk gemaakt met dubbele laadpoorten. Je hebt AC-laden aan beide kanten en DC-snelladen aan de linkerkant. Het vermogen van het voertuig om zijn 800V-architectuur aan te passen voor efficiรซnt laden bij 400V-stations voegt nog een laag van gemak toe.
De opbergmogelijkheden in de cabine zijn behoorlijk slim. Er zijn veel kleine vakjes samen met grotere bagageruimtes. En maak je geen zorgen over verbonden blijven – de draadloze telefoonoplader en meerdere USB-C-poorten hebben je moderne technologiebehoeften gedekt!
Veiligheid En Beveiliging
De Q6 e-tron bevat een uitgebreid pakket aan geavanceerde veiligheidstechnologieรซn, die Audi’s nieuwste ontwikkelingen in voertuigbeveiliging en inzittendenbescherming vertegenwoordigen. De Adaptive Driving Assistant Plus dient als hoeksteen van het veiligheidssysteem, gebruikmakend van data van meerdere sensoren en camera’s om uitgebreide bescherming te bieden.
Dankzij de nieuwe E3 1.2 elektronische architectuur zijn de veiligheidssystemen in deze auto top. Dit systeem verwerkt informatie via vijf hoogwaardige computers, wat snellere responstijden en meer geavanceerde integratie tussen veiligheidsfuncties mogelijk maakt.
Als het gaat om frontale botsingen te voorkomen, houdt de Q6 e-tron zich niet in. Het begint met een waarschuwing voor frontale botsingen en gaat helemaal tot noodrem-assist. Het systeem is slim genoeg om zowel voertuigen als voetgangers te herkennen en als de bestuurder niet reageert op waarschuwingen, kan het automatisch een noodstop initiรซren.
Rijstrookbeheersystemen zijn bijzonder geavanceerd, met zowel rijstrookwaarschuwing als actieve rijstrookassistentie. Het systeem biedt zachte stuurinputs om de rijstrookpositie te behouden terwijl over-interventie die bestuurders zou kunnen irriteren wordt vermeden.
Het dodehoekwaarschuwingssysteem is verbeterd met uitstapwaarschuwingsfunctionaliteit, die helpt deur-openingsongelukken met naderende fietsers of voertuigen te voorkomen. Dit systeem blijft enkele minuten actief nadat het voertuig is geparkeerd, wat continue bescherming biedt terwijl inzittenden uitstappen.
Kruisend verkeer waarschuwingssystemen zijn aanwezig zowel voor als achter, die helpen potentiรซle botsingen te vermijden wanneer je in of uit parkeervakken of kruispunten rijdt. Het systeem is geรฏntegreerd met een 360-graden camera, die visuele bevestiging van gevaren biedt en situationeel bewustzijn verbetert.
Als er iets gebeurt en de bestuurder wordt, nou ja, niet-responsief, is er een noodassistentiefunctie die in werking treedt. Het kan het voertuig soepel tot stilstand brengen en de alarmlichten aanzetten. Deze functie werkt samen met de OLED-achterlichten, die knipperende waarschuwingsdriehoeken kunnen tonen om bestuurders achter je te waarschuwen.
De Car-to-X communicatiemogelijkheid vertegenwoordigt een significante vooruitgang in voertuigveiligheid, waardoor de Q6 e-tron informatie kan delen en ontvangen over wegcondities, ongelukken, en andere gevaren met andere compatibele voertuigen en infrastructuur.
Hoe Rijdt Het?
De rijervaring van de Q6 e-tron bereikt een indrukwekkende balans tussen comfort en betrokkenheid. De directe koppelafgifte zorgt voor zelfverzekerde acceleratie, waarbij de Quattro-versie 0-100 km/u in 5,9 seconden bereikt ondanks zijn aanzienlijke gewicht.
Als je op de snelweg cruist, voelt het super stabiel en verfijnd aan. Als je de luchtvering hebt, doet het geweldig werk om alles onder controle te houden en die vervelende hobbels in de weg glad te strijken. En laten we niet vergeten hoe stil het blijft bij hogere snelheden – hoewel er wat windgeruis is van de grote spiegels.
In de stad? Verrassend makkelijk te hanteren voor een auto van dit formaat. De besturing is precies, en het zicht is ook goed, vooral met dat handige camerasysteem. Het maakt het navigeren door krappe ruimtes veel minder stressvol dan je zou denken voor een voertuig als dit.
Oh, en het one-pedal rijden in B-modus? Het is behoorlijk goed afgesteld. Je krijgt sterk regeneratief remmen dat je volledig tot stilstand kan brengen zonder veel gedoe. Het is voorspelbaar en maakt het moduleren van snelheid in stadsverkeer eenvoudig.
Natuurlijk voel je het gewicht als je hem hard pusht, maar de vering doet goed werk in het beheren van carrosseriebewegingen. En met de gestaggerde bandensetup krijg je een solide grip en neutraal rijgedrag.
Als het weer ruw wordt, komen de rijeigenschappen echt tot hun recht. Het Quattro-systeem geeft je vertrouwen met zijn handling en stabiliteit. Al dat directe koppel gecombineerd met slimme tractiecontrole? Ze werken prachtig samen.
Het augmented reality navigatiesysteem verbetert de rijervaring door duidelijke, intuรฏtieve begeleiding te bieden zonder dat de bestuurder van de weg hoeft te kijken. Deze functie is vooral waardevol in complexe stedelijke omgevingen.
De mogelijkheid om de rijervaring aan te passen via de verschillende rijmodi en individuele instellingen stelt bestuurders in staat het karakter van het voertuig af te stemmen op hun voorkeuren en rijomstandigheden.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Q6 e-tron heeft behoorlijk indrukwekkende bagageruimte – 526 liter achterin, die kan worden vergroot tot maar liefst 1.529 liter als je die achterbank neerklapt. Oh, en vergeet de voorklep niet – ja, dat is 64 liter extra ruimte, perfect voor het opbergen van laadkabels of andere kleinere spullen.
Als het gaat om inladen, heeft het achtergedeelte een mooie brede opening en een lage tildrempel. Dus, zware of onhandige items tillen? Geen groot probleem. Plus, als je kiest voor de luchtvering, kan het de achterkant van het voertuig verlagen om het laden nog makkelijker te maken. Dat is een handige functie, vooral als je met zwaardere ladingen te maken hebt.
De koffervloer is vlak, goed afgewerkt, en heeft wat slimme toevoegingen zoals tashaken, sjorpunten, en zelfs een 12V-aansluiting. Oh, en als je een fan bent van goed geluid, de Bang & Olufsen subwoofer is netjes weggewerkt in de koffervloer, dus het neemt geen extra ruimte in beslag.
Wat betreft de achterbank, die komt met een 40:20:40 split-folding ontwerp. Dit betekent dat je langere items kunt vervoeren terwijl je nog steeds ruimte hebt voor passagiers. Het middendeel fungeert ook als ski-doorvoer, zodat je geen zitplaatscapaciteit verliest terwijl je toch je uitrusting kunt meenemen.
Qua opbergruimte is er een verborgen vak onder de koffervloer, geweldig voor het veilig opbergen van waardevolle spullen of voor het wegbergen van die laadkabels. Alles is echt goed georganiseerd, met aparte vakken om dingen op orde te houden.
En laten we de elektrische achterklep niet vergeten! Die werkt soepel en je kunt hem openen met de sleutelhanger, een knop op het bestuurdersportier, of zelfs met een schopbeweging onder de achterbumper als je handen vol zijn. Je kunt ook de openingshoogte aanpassen om te voorkomen dat je tegen lage garageplafondskomt.
De frunk, hoewel niet de grootste, is super handig voor het gescheiden houden van die laadkabels van de hoofdbagageruimte – waardoor ze makkelijk te pakken zijn wanneer nodig. Het is allemaal bekleed en komt zelfs met afvoergaten, dus het is praktisch ongeacht het weer.
Comfort Achterbank
Het achterste zitgedeelte toont zorgvuldige aandacht voor passagierscomfort, met goed gevormde stoelen en goede ondersteuning voor langere reizen. De verlengde wielbasis van het PPE-platform biedt royale beenruimte, hoewel niet zoveel als je zou verwachten gezien de externe afmetingen van het voertuig.
Het comfort op de achterbank wordt verbeterd door speciale klimaatcontroleopeningen en beschikbare driefase verwarmde stoelen. De dubbele USB-C-poorten en optionele draadloze oplaadpad voorzien in moderne connectiviteitsbehoeften voor achterpassagiers.
Wat hoofdruimte betreft, die is behoorlijk royaal zelfs met dat panoramische glazen dak. Als we het toch over dat dak hebben, het voegt een gevoel van ruimtelijkheid toe en kan worden uitgerust met een elektronische zonwering om de zon buiten te houden als die fel schijnt.
De middelste zitplaats? Die is iets steviger dan de buitenste, maar eerlijk gezegd is hij breder en veel comfortabeler dan wat je meestal vindt in dit type voertuig. Plus, de minimale intrusie van de transmissietunnel maakt het veel makkelijker om die middenplek te gebruiken vergeleken met andere auto’s.
Elke achterdeur heeft fatsoenlijk grote opbergvakken die waterflessen kunnen bevatten, en er zijn kaartvakken op de rugleuningen van de voorstoelen voor extra opbergruimte. De neerklapbare middenarmsteun heeft zelfs twee bekerhouders, wat fijn is voor die langere ritten.
Het zicht vanaf de achterbank is behoorlijk goed, dankzij de raamlijn die precies goed is voor kinderen om naar buiten te kijken. En als je wat bescherming tegen de zon nodig hebt, doen die optionele geรฏntegreerde zonwering in de achterdeuren hun werk.
ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn aanwezig op beide buitenste achterstoelen en de voorpassagiersstoel, met gemakkelijk toegankelijke verankeringspunten die de installatie van kinderzitjes eenvoudig maken.