Polestar herschrijft zijn toekomst, en fans van het Zweedse elektrische automerk kunnen zich verheugen – er is geen reden om afscheid te nemen van de geliefde Polestar 2. In tegenstelling tot eerdere speculaties zal de Polestar 2 niet worden vervangen door de nieuw aangekondigde Polestar 7 SUV. In plaats daarvan zal de iconische liftback later dit decennium zijn eigen directe opvolger krijgen, wat Polestar’s toewijding aan het diversifiรซren van zijn lineup en het behouden van een eigen identiteit onderstreept.
Een Duidelijke Visie voor Polestar’s Lineup
Michael Lohscheller, de nieuwe CEO van het merk, maakte tijdens zijn eerste officiรซle bezoek aan Londen een einde aan de geruchten. Hij bevestigde dat Polestar streeft naar het behoud van een vijf-tier modellenreeks, bestaande uit de Polestar 2 hatchback, 3 grote SUV, 4 grote sedan, 5 performance coupรฉ, 6 limited-edition sportwagen, en 7 middelgrote SUV. De opvolger van de Polestar 2, die na de Polestar 7 zal debuteren, zal gebruik maken van de toekomstige single-platform architectuur van het bedrijf, wat een gestroomlijnde benadering van design en productie weerspiegelt.
Hoewel details over de volgende generatie Polestar 2 nog onder wraps blijven, wordt Geely’s nieuwe fabriek in Slowakije genoemd als waarschijnlijke productielocatie. Voorlopig blijft de huidige Polestar 2 floreren, met 170.000 verkochte exemplaren wereldwijd – waarvan 35.000 in het VK sinds de lancering in 2020.
Ambitieuze Groeidoelstellingen
Polestar heeft ambitieuze doelen. Lohscheller heeft investeerders een verkoopvolume-stijging van 30% tot 35% per jaar beloofd voor de komende drie jaar. “Dit is een ambitieus doel,” gaf hij toe, “maar we dromen niet.” Het optimisme van het bedrijf wordt gevoed door een stijging van 37% in orders in het eerste kwartaal en een sterke vraag naar zijn nieuwste modellen, de Polestar 3 en Polestar 4, die nu 55% van de verkoop uitmaken.
Om deze groei verder te stimuleren, verdubbelt Polestar zijn verkooppunten in het VK, met een uitbreiding van negen naar 17 binnen de komende 18 maanden. Deze verschuiving zal het merk wegleiden van grote winkelcentrum “Spaces” naar speciale ruimtes naast Volvo-dealerships, waarbij gebruik wordt gemaakt van een deskundig retailnetwerk.
EV-Transitie en Marktleiderschap
Polestar is een uitgesproken voorstander van het EV-verkoopmanifest van de Britse regering en steunt voorstellen om de BTW op EV’s te verlagen en de kosten van openbaar laden te verminderen. Lohscheller heeft beleidsmakers opgeroepen om vast te houden aan het verbod op pure verbrandingsmotoren (ICE) in 2030 en stelt zelfs voor om plug-in hybrids op te nemen in de uitfasering.
De aanpasbaarheid van het VK heeft het tot Polestar’s grootste markt gemaakt. Dit succes wordt ook versterkt door het R&D-centrum in Coventry, dat de ontwikkeling afrondt van de Polestar 5 – een high-performance voertuig met 900 pk, 800V-technologie en geavanceerde gelijmde aluminium constructie. De Polestar 5, die een van ’s werelds meest geavanceerde EV’s wordt, is voorbestemd om een halomodel voor het merk te worden.
Onder leiding van ex-Audi’s Philipp Rรถmers is Polestar subtiel zijn designtaal aan het herdefiniรซren. Lohscheller heeft het team uitgedaagd om de prestatiemogelijkheden van zijn voertuigen te benadrukken, zodat hun esthetiek overeenkomt met hun technische kunnen.
Polestar’s toewijding aan innovatie, duurzame groei en marktaanpassing onderstreept zijn ambitie om het premium EV-segment te leiden. Terwijl het merk vooruitkijkt, kunnen fans niet alleen evolutie, maar revolutie verwachten.