2026 Citroën C5 Aircross Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid 145 | Plug-in Hybrid 195 | Elektrisch 210 Comfort Range | Elektrisch 230 Long Range* |
---|---|---|---|---|
Motortype | Benzine (Mild Hybrid) | Benzine (Plug-in Hybrid) | Elektrisch | Elektrisch |
Versnellingsbak | 6-traps automaat dubbele koppeling | 7-traps automaat dubbele koppeling | Eentraps automaat | Eentraps automaat |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | ë-DCS6 (dubbele koppeling) | ë-DCS7 (dubbele koppeling) | Automatisch elektrische aandrijving met vaste overbrengingsverhouding | Automatisch elektrische aandrijving met vaste overbrengingsverhouding |
Max. Vermogen (Systeem) | 107 kW (145 pk) | 143 kW (195 pk) | 157 kW (213 pk) | 170 kW (231 pk) |
Max. Koppel (Systeem) | 230 Nm | 350 Nm | 343 Nm | 343 Nm |
Verbrandingsmotor Vermogen | 100 kW (136 pk) bij 5.500 tpm | 110 kW (150 pk) bij 5.500 tpm | – | – |
Verbrandingsmotor Koppel | 230 Nm bij 1.750 tpm | 300 Nm bij 2.000 tpm | – | – |
Elektromotor Vermogen | 21 kW (28 pk) | 92 kW (125 pk) bij 9.000 tpm | 157 kW (213 pk) | 170 kW (231 pk) |
Elektromotor Koppel | 51 Nm | 118 Nm | 343 Nm | 343 Nm |
Batterijcapaciteit (Netto) | 0,43 kWh | 17,8 kWh | 73,7 kWh | 96,9 kWh |
Batterijtype | 48V Lithium-ion | Lithium-ion | LFP (Lithium Ferro Fosfaat) | LFP (Lithium Ferro Fosfaat) |
*Elektrisch 230 Long Range met actieradius tot 681 km: te bestellen vanaf kwartaal 4 2025, leverbaar vanaf kwartaal 2 2026
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid 145 | Plug-in Hybrid 195 | Elektrisch 210 Comfort Range | Elektrisch 230 Long Range* |
---|---|---|---|---|
BATTERIJSYSTEEM | ||||
Batterijtype | 48V Lithium-ion | Lithium-ion | LFP (Lithium Ferro Fosfaat) | LFP (Lithium Ferro Fosfaat) |
Batterijcapaciteit (Nominaal) | 0,876 kWh | 17,8 kWh | 73 kWh | 96,9 kWh |
Batterijcapaciteit (Netto) | 0,43 kWh | 17,8 kWh | 73,7 kWh | 96,9 kWh |
Batterijspanning | 48V | – | – | – |
LAADSYSTEEM | ||||
Boordlader AC (Standaard) | – | 3,7 kW – 1 fase | 11 kW – 3 fase | 11 kW – 3 fase |
Boordlader AC (Optioneel) | – | 7,4 kW – 1 fase (€400) | – | – |
Maximaal AC Laadvermogen | – | 7,4 kW (optioneel) / 3,7 kW (standaard) | 11 kW | 11 kW |
Maximaal DC Laadvermogen | – | – | CCS 160 kW | CCS 160 kW |
Laadpoort Locatie | – | – | – | – |
LAADTIJDEN | ||||
AC Stopcontact Thuis (Mode 2) 0-100% | – | ~8:25 uur (3,7 kW) | ~22:55 uur | ~30:20 uur |
AC Wallbox 7,4 kW 1-fase (0-100%) | – | ~5:15 uur (3,7 kW) / ~2:55 uur (7,4 kW) | – | – |
AC Wallbox 11 kW 3-fase (0-100%) | – | ~5:15 uur | ~6:45 uur | ~8:55 uur |
DC Snelladen 160 kW (20-80%) | – | – | ~30 minuten | ~27 minuten |
DC Snelladen (vanaf 20%) | – | – | ~160 km per 10 min | ~160 km per 10 min |
MILIEU GEGEVENS | ||||
CO₂-uitstoot Gecombineerd (WLTP) | 121-122 g/km | 55-56 g/km (gewogen) | 0 g/km | 0 g/km |
CO₂-uitstoot (Lege Batterij) | – | 61-62 g/km | – | – |
Energielabel | B | A (gewogen) / E (leeg) | A | A |
Energieverbruik Gecombineerd (WLTP) | 5,4 L/100km | 2,5 L/100km + 14,3 kWh/100km (gewogen) | 17,0-17,1 kWh/100km | 17,7-17,8 kWh/100km |
ACTIERADIUS | ||||
Elektrische Actieradius (WLTP) | – | 80-81 km (EAER) | 503-520 km | 630-667 km |
Elektrische Actieradius Stad (WLTP) | – | 104-108 km (EAER) | 630-667 km | ~681 km (geschat) |
AANVULLENDE FUNCTIES | ||||
Standaard Laadkabel | – | Type 2 (Mode 2) | Type 2 (CCS) Mode 3 | Type 2 (CCS) Mode 3 |
Warmtepomp | – | Optioneel (€800) | Optioneel (€800) | Optioneel (€800) |
V2L (Vehicle-to-Load) | Nee | Nee | Nee | Nee |
V2G (Vehicle-to-Grid) | Nee | Nee | Nee | Nee |
E-Remote Control (via App) | – | – | Standaard | Standaard |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | YOU | PLUS | BUSINESS | MAX |
---|---|---|---|---|
ZITCAPACITEIT | ||||
Aantal Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 |
ISOFIX Bevestigingspunten | 2 (2e rij buitenstoelen) | 2 (2e rij buitenstoelen) | 2 (2e rij buitenstoelen) | 2 (2e rij buitenstoelen) |
BAGAGERUIMTE | ||||
Inhoud Onder Laadvloer (VDA) | 75 kg | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
Inhoud Onder Afdekhoes (VDA) | 490 kg | 490 kg | 490 kg | 490 kg |
Inhoud Onder Laadvloer & Afdekhoes | 565 dm³ / 565 liter | 565 dm³ / 565 liter | 565 dm³ / 565 liter | 565 dm³ / 565 liter |
Inhoud met Laadvloer & Afdekhoes | 651 liter | 651 liter | 651 liter | 651 liter |
Max Inhoud (Achterbank Neergeklapt, tot Plafond) | 1.668 liter | 1.668 liter | 1.668 liter | 1.668 liter |
Lengte Laadvloer (tot Achterbank) | 1.820 mm | 1.820 mm | 1.820 mm | 1.820 mm |
Lengte Laadvloer (Stoelen Neergeklapt) | 1.960 mm | 1.960 mm | 1.960 mm | 1.960 mm |
Breedte Opening Bagageklep | 1.030 mm | 1.030 mm | 1.030 mm | 1.030 mm |
Diagonaal Opening Bagageklep | 752 mm | 752 mm | 752 mm | 752 mm |
Verstelbare Laadvloer | 2 posities verstelbaar | 2 posities verstelbaar | 2 posities verstelbaar | 2 posities verstelbaar |
ACHTERSTOELEN | ||||
Achterbank Configuratie | 40/20/40 deelbaar | 40/20/40 deelbaar | 40/20/40 deelbaar | 40/20/40 deelbaar |
Achterbank Rugleuning Verstelbaar | – | Verstelbaar (21° tot 33°) | Verstelbaar (21° tot 33°) | Verstelbaar (21° tot 33°) |
Middenarmsteun Achter | – | Ja | Ja | Ja |
Opbergvak (Achterkant Voorstoelen) | Ja | Ja + Telefoonhouder | Ja + Telefoonhouder | Ja + Telefoonhouder |
VOORSTOELEN VERSTELLING | ||||
Bestuurdersstoel Verstelling | 6-voudig handmatig | 8-voudig handmatig | 8-voudig elektrisch met geheugen | 8-voudig elektrisch met geheugen |
Passagiersstoel Verstelling | 6-voudig handmatig | 6-voudig handmatig | 6-voudig handmatig | 6-voudig handmatig |
Hoogte Verstelbare Stoelen | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier |
Lendensteun Bestuurder | – | Ja (handmatig) | Ja (elektrisch) | Ja (elektrisch) |
Geheugenfunctie Bestuurdersstoel | – | – | Ja | Ja |
STOELCOMFORT FUNCTIES | ||||
Stoeltype | Citroën Advanced Comfort (15mm extra schuim) | Citroën Advanced Comfort (15mm extra schuim) | Citroën Advanced Comfort (15mm extra schuim) | Citroën Advanced Comfort (15mm extra schuim) |
Verwarmbare Voorstoelen | Optioneel (Winterpakket €700) | Optioneel (Winterpakket €650-850) | Optioneel (Winterpakket €200-300) | Standaard |
Geventileerde Voorstoelen | – | – | – | Optioneel (Ambiance Hype Grey €1.400/€1.200) |
Massagefunctie Voorstoelen | – | – | – | Optioneel (Ambiance Hype Grey) |
Verwarmbare 2e Rij Stoelen | – | – | – | Optioneel (Ambiance Hype Grey) |
BEKLEDING OPTIES | ||||
YOU – Ambiance Urban Grey | Zwart/Grijs stof | – | – | – |
PLUS/BUSINESS – Ambiance Metropolitan Blue | – | Blauw stof/kunstleder | Blauw stof/kunstleder | – |
MAX – Ambiance Hype Blue | – | – | – | Blauw premium kunstleder/stof |
Optioneel – Ambiance Hype Grey | – | Optioneel (€1.400) | Optioneel (€1.400) | Optioneel (€1.200) |
Hype Grey Kenmerken | – | Grijs geperforeerd premium kunstleder/stof, 10-voudig elektrische stoelen met ventilatie & massage, vloermatten | Grijs geperforeerd premium kunstleder/stof, 10-voudig elektrische stoelen met ventilatie & massage, vloermatten | Grijs geperforeerd premium kunstleder/stof, 10-voudig elektrische stoelen met ventilatie & massage, vloermatten |
INTERIEUR FUNCTIES | ||||
Verwarmbaar Stuurwiel | Optioneel (Winterpakket €700) | Optioneel (Winterpakket €650-850) | Optioneel (Winterpakket €200-300) | Standaard |
Sfeerverlichting | – | Extended (8 kleuren aanpasbaar) | Extended (8 kleuren aanpasbaar) | Extended (8 kleuren aanpasbaar) |
LED Voetenruimte Verlichting | – | – | – | Standaard (met Hype Blue/Grey) |
DAK OPTIES | ||||
Standaard Dak | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur |
Two-Tone Dak (Perla Nera Zwart) | – | Optioneel (€350) | Optioneel (€350) | Optioneel (€350) |
Panoramisch Schuif-/Kanteldak | – | – | Optioneel (€1.250) | Optioneel (€1.250) |
Schuifdak Kenmerken | – | – | Elektrisch zonnerolletje | Elektrisch zonnerolletje |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid 145 | Plug-in Hybrid 195 | Elektrisch 210 Comfort Range | Elektrisch 230 Long Range* |
---|---|---|---|---|
VOERTUIGGEWICHTEN | ||||
Leeggewicht (Minimum) | 1.529 kg | 1.849 kg | 2.084 kg | 2.146 kg |
Leeggewicht (Maximum) | – | – | – | – |
Massa Ledig Voertuig (Kenteken) | 1.529 kg | 1.849 kg | 2.084 kg | 2.146 kg |
Nuttige Belasting (Minimum) | 571 kg | 571 kg | 546 kg | 544 kg |
Nuttige Belasting (Maximum) | – | – | – | – |
Max. Toelaatbaar Gewicht | 2.100 kg | 2.420 kg | 2.630 kg | 2.690 kg |
ASBELASTINGEN | ||||
Toegelaten Asbelasting Voor (Max) | 1.200 kg | 1.500 kg | 1.500 kg | 1.500 kg |
Toegelaten Asbelasting Achter (Max) | 1.300 kg | 1.300 kg | 1.650 kg | 1.650 kg |
TREKGEWICHT | ||||
Trekhaak Beschikbaar | Ja (Afneembaar) | Ja (Afneembaar) | Ja (Afneembaar) | Ja (Afneembaar) |
Trekhaak Optiecode | AQ14 | AQ05 | AQ05 | AQ05 |
Trekhaak Prijs | €800 | €800 | €800 | €800 |
Max. Aanhangergewicht Ongeremd | 750 kg | 750 kg | 750 kg | 750 kg |
Max. Aanhangergewicht Geremd (12% helling) | 1.000 kg | 1.550 kg | 1.250 kg | 1.200 kg |
Max. Aanhangergewicht Geremd (met upgrade**) | 1.200 kg | 1.550 kg | 1.250 kg | 1.200 kg |
Max. Druk op Trekhaak (Verticale Last) | 80 kg | 80 kg | 80 kg | 80 kg |
Max. Toegelaten Treingewicht | 3.100-3.300 kg | 3.970 kg | 3.880 kg | 3.890 kg |
DAKLAST | ||||
Max. Daklast | 80 kg | 80 kg | 80 kg | 80 kg |
TREKHAAK FUNCTIES* | ||||
13-polige Stekker | Inbegrepen bij trekhaak | Inbegrepen bij trekhaak | Inbegrepen bij trekhaak | Inbegrepen bij trekhaak |
Trailer Sway Mitigation (TSM) | Inbegrepen bij trekhaak | Inbegrepen bij trekhaak | Inbegrepen bij trekhaak | Inbegrepen bij trekhaak |
Upgrade Koelingssysteem (alleen Hybrid) | Inbegrepen bij AQ14 (+200 kg capaciteit) | – | – | – |
Specificatie | Hybrid 145 | Plug-in Hybrid 195 | Elektrisch 210 Comfort Range | Elektrisch 230 Long Range* |
---|---|---|---|---|
PRIJZEN & BESCHIKBAARHEID | ||||
Vanaf Prijs (incl. btw/bpm) | €37.990 | €42.690 | €39.490 | – |
Beschikbare Uitvoeringen | YOU, PLUS, BUSINESS, MAX | PLUS, BUSINESS, MAX | YOU, PLUS, BUSINESS, MAX | – |
BRANDSTOF & ENERGIE TYPE | ||||
Brandstofsoort | Benzine (Mild Hybrid 48V) | Benzine (Plug-in Hybrid) | Elektrisch | Elektrisch |
Motorinhoud | 1.199 cm³ | 1.598 cm³ | – | – |
Motorconfiguratie | 3-cilinder in lijn | 4-cilinder in lijn | – | – |
Tankinhoud | 55 liter | 55 liter | – | – |
BATTERIJ & LADEN | ||||
Batterijtype | 48V Lithium-ion | Lithium-ion | LFP (Lithium Ferro Fosfaat) | LFP (Lithium Ferro Fosfaat) |
Batterijcapaciteit (Bruto/Netto) | 0,876 / 0,43 kWh | 17,8 kWh | 73 / 73,7 kWh | 96,9 kWh |
Batterijspanning | 48V | – | – | – |
Boordlader | – | 3,7 kW (7,4 kW optioneel) | 11 kW (3-fase) | 11 kW (3-fase) |
DC Snelladen | – | – | 160 kW (CCS) | 160 kW (CCS) |
ENERGIEVERBRUIK & UITSTOOT | ||||
Energielabel | B | A (gewogen) / E (leeg) | A | A |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP) | – | 14,3-14,5 kWh/100km (gewogen) | 17,0-17,1 kWh/100km | 17,7-17,8 kWh/100km |
Elektrische Actieradius WLTP Gecombineerd | – | 80-81 km (EAER) | 503-520 km | 630-667 km |
Elektrische Actieradius Stad (WLTP) | – | 104-108 km (EAER) | 630-667 km | ~681 km (geschat) |
Brandstofverbruik Gecombineerd (WLTP) | 5,4-5,6 L/100km | 2,5-2,6 L/100km (gewogen) | – | – |
Brandstofverbruik (Lege Batterij) | – | 6,1-6,2 L/100km | – | – |
CO₂-uitstoot Gecombineerd (WLTP) | 121-126 g/km | 55-58 g/km (gewogen) | 0 g/km | 0 g/km |
CO₂-uitstoot (Lege Batterij) | – | 61-62 g/km | – | – |
CO₂-klasse | B | A (gewogen) / E (leeg) | A | A |
Euro Norm | Euro 6e bis | Euro 6e bis | – | – |
AANDRIJFLIJN | ||||
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | 6-traps dubbele koppeling automaat (ë-DCS6) | 7-traps dubbele koppeling automaat (ë-DCS7) | Eentraps automaat | Eentraps automaat |
PRESTATIES – VERBRANDINGSMOTOR | ||||
Motor Max. Vermogen | 100 kW (136 pk) bij 5.500 tpm | 110 kW (150 pk) bij 5.500 tpm | – | – |
Motor Max. Koppel | 230 Nm bij 1.750 tpm | 300 Nm bij 2.000 tpm | – | – |
PRESTATIES – ELEKTROMOTOR | ||||
Elektromotor Vermogen | 15,6 kW (21 pk) bij 4.264 tpm | 92 kW (125 pk) bij 9.000 tpm | 157 kW (213 pk) | 170 kW (231 pk) |
Elektromotor Koppel | 51 Nm | 118 Nm | 343 Nm | 343 Nm |
30-Minuten Vermogen | – | – | 104 kW (141 pk) | – |
PRESTATIES – GECOMBINEERD SYSTEEM | ||||
Maximaal Vermogen (Systeem) | 107 kW (145 pk) | 143 kW (195 pk) | 157 kW (213 pk) | 170 kW (231 pk) |
Maximaal Koppel (Systeem) | 230 Nm | 350 Nm | 343 Nm | 343 Nm |
Acceleratie 0-100 km/u | 11,2 seconden | 8,3 seconden | 8,9 seconden | 8,8 seconden |
Topsnelheid | 201 km/u | 220 km/u | 170 km/u (begrensd) | 170 km/u (begrensd) |
Topsnelheid (Elektrische Modus) | – | 135 km/u | 170 km/u | 170 km/u |
FISCALE INFORMATIE – NL | ||||
Fiscale Waarde (incl. btw/bpm) | €36.990 | €41.690 | €38.490 | – |
BPM Bedrag | €6.023 | €777-779 | €667 | – |
Bijtelling Zakelijk | €243-282/maand | €274-293/maand | €208-247/maand | – |
Bijtellingspercentage | 22% | 22% | 17% (tot €30k) + 22% (boven €30k) | – |
Afmeting | Hybrid 145 | Plug-in Hybrid 195 | Elektrisch 210 Comfort Range | Elektrisch 230 Long Range |
---|---|---|---|---|
TOTALE AFMETINGEN | ||||
Lengte | 4.650 mm | 4.650 mm | 4.650 mm | 4.650 mm |
Breedte (exclusief spiegels) | 1.870 mm | 1.870 mm | 1.870 mm | 1.870 mm |
Breedte (inclusief spiegels) | 2.099 mm | 2.099 mm | 2.099 mm | 2.099 mm |
Hoogte (onbeladen) | 1.695 mm | 1.695 mm | 1.665 mm | 1.665 mm |
Wielbasis | 2.730 mm | 2.730 mm | 2.730 mm | 2.730 mm |
Spoorbreedte Voor | 1.615 mm | 1.615 mm | 1.615 mm | 1.615 mm |
Spoorbreedte Achter | 1.630 mm | 1.630 mm | 1.630 mm | 1.630 mm |
BODEMVRIJHEID | ||||
Bodemvrijheid | 230 mm | 230 mm | 230 mm | 230 mm |
DRAAICIRKEL | ||||
Draaicirkel (muur-tot-muur) | 11,2 m | 11,2 m | 11,2 m | 11,2 m |
Draaicirkel (stoeprand-tot-stoeprand) | 10,9 m | 10,9 m | 10,9 m | 10,9 m |
OVERHANG AFMETINGEN | ||||
Voor Overhang | 919 mm | 919 mm | 919 mm | 919 mm |
Achter Overhang | 1.001 mm | 1.001 mm | 1.001 mm | 1.001 mm |
NADERING & VERTREK HOEKEN | ||||
Naderingshoek | ~18° | ~18° | ~18° | ~18° |
Vertrekhoek | ~21° | ~21° | ~21° | ~21° |
Kantelhoek | ~16° | ~16° | ~16° | ~16° |
AERODYNAMICA | ||||
Luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) | 0,31 | 0,30 | 0,28 | 0,28 |
Frontaal Oppervlak | 2,69 m² | 2,69 m² | 2,66 m² | 2,66 m² |
AANVULLENDE METINGEN | ||||
Deuropening Breedte (Voor) | ~900 mm | ~900 mm | ~900 mm | ~900 mm |
Deuropening Hoogte (Voor) | ~1.200 mm | ~1.200 mm | ~1.200 mm | ~1.200 mm |
Achterklep Opening Breedte | 1.030 mm | 1.030 mm | 1.030 mm | 1.030 mm |
Achterklep Opening Hoogte | 752 mm | 752 mm | 752 mm | 752 mm |
Categorie | YOU | PLUS | BUSINESS | MAX |
---|---|---|---|---|
STARTPRIJZEN (Nederland) | ||||
Hybrid 145 | €37.990 | €40.990 | €41.890 | €43.990 |
Plug-in Hybrid 195 | – | €42.690 | €43.590 | €45.690 |
Elektrisch 210 | €39.490 | €42.490 | €43.390 | €45.490 |
Elektrisch 230* | – | – | – | – |
EXTERIEUR DESIGN | ||||
LED Koplampen | Standaard | Standaard | Standaard | – |
Matrix LED Koplampen met Adaptief Grootlicht | – | – | – | Standaard |
LED Dagrijverlichting | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Citroën Light Wings LED Achterlichten | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Automatische Lichtsensor | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Grootlichtassistent | Standaard | Standaard | – | – |
Regensensor | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Dakkleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur |
Two-Tone Dak (Perla Nera Zwart) | – | Optioneel (€350) | Optioneel (€350) | Optioneel (€350) |
Color Clips | Pure Black | Pure Black | Pure Black | Gold Satin |
Aero Voorbumper (alleen Elektrisch) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Design Pack (Satin Chroom & Glossy Black accenten) | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Privacy Glass (Getinte Achterruiten) | – | Standaard | Standaard | Standaard |
BUITENSPIEGELS | ||||
Elektrisch & Verwarmbaar | Standaard | – | – | – |
Elektrisch, Verwarmbaar & Inklapbaar met Welcome Light | – | Standaard | – | – |
Elektrisch, Verwarmbaar, Inklapbaar met Achteruitrij-stand & Geheugen | – | – | Standaard | Standaard |
WIELEN | ||||
18″ Carbon Lichtmetalen Velgen (alleen Hybrid) | Standaard | – | – | – |
19″ Zircon Lichtmetalen Velgen (alleen Hybrid) | – | Standaard | Standaard | Standaard |
19″ Moondust Lichtmetalen Velgen (PHEV/Elektrisch) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
20″ Obsidian Lichtmetalen Velgen (alleen PHEV/Elektrisch) | – | – | – | Optioneel (€450) |
Bandenreparatieset | Optioneel (€20) | Optioneel (€20) | Optioneel (€20) | Optioneel (€20) |
INTERIEUR DESIGN & COMFORT | ||||
Ambiance | Urban Grey (Zwart/Grijs stof) | Metropolitan Blue (Blauw stof/kunstleder) | Metropolitan Blue (Blauw stof/kunstleder) | Hype Blue (Blauw premium kunstleder/stof) |
Optioneel Ambiance Hype Grey | – | €1.400 | €1.400 | €1.200 |
Citroën Advanced Comfort Stoelen (15mm extra schuim) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
“Sofa Design” Dashboard & Deurpanelen | Grijze stof | Grijze stof | Grijze stof | Grijze stof |
Sfeerverlichting (8 kleuren aanpasbaar) | – | Standaard | Standaard | Standaard |
LED Interieur Leeslampen | – | Standaard | Standaard | Standaard |
LED Voetenruimte Verlichting | – | – | – | Standaard |
Multifunctioneel Stuurwiel (Hoogte & Diepte verstelbaar) | Standaard (kunstleder) | Standaard (kunstleder, Glossy Black) | Standaard (kunstleder, Glossy Black) | Standaard (kunstleder, Glossy Black) |
Verwarmbaar Stuurwiel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Standaard |
Aluminium Pedalen & Voetsteun | – | – | – | Standaard |
STOELEN & VERSTELLING | ||||
Bestuurdersstoel Verstelling | 6-voudig handmatig | 8-voudig handmatig | 8-voudig elektrisch met geheugen | 8-voudig elektrisch met geheugen |
Passagiersstoel Verstelling | 6-voudig handmatig | 6-voudig handmatig | 6-voudig handmatig | 6-voudig handmatig |
Lendensteun Bestuurder | – | Handmatig | Elektrisch | Elektrisch |
Verwarmbare Voorstoelen | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Standaard |
Geventileerde Voorstoelen | – | Optioneel (Hype Grey) | Optioneel (Hype Grey) | Optioneel (Hype Grey) |
Massagefunctie Voorstoelen | – | Optioneel (Hype Grey) | Optioneel (Hype Grey) | Optioneel (Hype Grey) |
Achterbank Rugleuning Verstelbaar (21°-33°) | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Middenarmsteun Achter | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Opbergvak Achter Voorstoelen | Standaard | Standaard + telefoonhouder | Standaard + telefoonhouder | Standaard + telefoonhouder |
KLIMAATBEHEERSING | ||||
Dual-Zone Automatische Klimaatregeling | Standaard | – | – | – |
Dual-Zone Auto Klimaat met Achter Ventilatie | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Air Quality System (2 vervuilingssensoren) | – | – | – | Standaard |
Verwarmbare Voorruit | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
OPSLAG & BAGAGE | ||||
Centrale Armsteun Vóór met Gekoelde Opslag | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Verstelbare Laadvloer (2 posities) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
40/20/40 Deelbare Achterbank | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Bagageruimte Capaciteit (Onder Afdekhoes) | 565 liter | 565 liter | 565 liter | 565 liter |
Max Capaciteit (Stoelen Neergeklapt) | 1.668 liter | 1.668 liter | 1.668 liter | 1.668 liter |
VEILIGHEID & RIJHULPSYSTEMEN | ||||
Veiligheidspakket (6 Airbags, ESP, ABS, EBD) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Hillstart Assist | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Bandenspanningscontrole | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Active Safety Brake (Camera & Radar) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Voorwaartse Botsingswaarschuwing | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Automatische Post-Collision Noodremmen | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Actieve Rijstrookbewaking | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Bestuurder Aandachtsassistent Camera | Standaard | Standaard | – | – |
Snelheidslimiet Herkenning met Aanbeveling | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Adaptive Cruise Control met Stop & Go | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Parkeersensoren Achter | Standaard | – | – | – |
Parkeersensoren Voor & Achter met 180° Camera | – | Standaard | – | – |
Parkeersensoren Voor & Achter met 360° VisioPark | – | – | Standaard | Standaard |
Lange Afstand Dodehoekdetectie (Radar) | – | – | – | Standaard |
Rear Cross Traffic Alert | – | – | – | Standaard |
Drive Assist Pakket 2.0 (Niveau 2 Semi-Autonoom) | – | Optioneel (€1.200) | Standaard | Standaard |
Lane Positioning Assist | – | Optioneel | Standaard | Standaard |
Semi-Automatische Rijstrookwisselassistent | – | Optioneel | Standaard | Standaard |
Intelligente Snelheidslimiet Aanbeveling | – | Optioneel | Standaard | Standaard |
Highway Driver Assist 2.0 | – | Optioneel | Standaard | Standaard |
CONNECTIVITEIT & INFOTAINMENT | ||||
10″ Digitaal Instrumentenpaneel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
13″ Verticaal Touchscreen (Waterfall) | Standaard | – | – | – |
13″ Verticaal Touchscreen met 3D Navigatie | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Draadloos Apple CarPlay™ & Android Auto® | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Bluetooth (2 telefoons tegelijk) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
DAB+ Digitale Radio | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Luidsprekers | 6 | 6 | 6 | 6 |
USB-C Poorten | 1 voor | 2 voor + 2 achter | 2 voor + 2 achter | 2 voor + 2 achter |
Draadloos Smartphone Opladen | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Citroën Connect One (10 jaar gratis) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Citroën Connect Plus (1 jaar gratis) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
3D Navigatie met Real-Time Verkeer | – | Standaard | Standaard | Standaard |
ChatGPT Spraakherkenning | – | Standaard | Standaard | Standaard |
e-ROUTES App (alleen Elektrisch) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
DISPLAY & ZICHT | ||||
Head-Up Display | – | – | Standaard | Standaard |
Automatisch Dimmende Binnenspiegel | – | Standaard | – | – |
Frameloze Automatisch Dimmende Spiegel | – | – | Optioneel (met schuifdak) | Optioneel (met schuifdak) |
LED-verlichte Zonneklepspiegels (Bestuurder & Passagier) | – | Standaard | Standaard | Standaard |
DAK OPTIES | ||||
Standaard Dak | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur |
Panoramisch Schuif-/Kanteldak | – | – | Optioneel (€1.250) | Optioneel (€1.250) |
AANDRIJVING & ONDERSTEL | ||||
Citroën Advanced Comfort Vering | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Drive Mode Selector | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Keyless Entry & Start | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Handsfree Elektrische Achterklep | – | Optioneel | Optioneel | Standaard |
Elektrische Handrem | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
LADEN (PHEV/Elektrisch) | ||||
Boordlader 3,7 kW (PHEV) | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Boordlader 7,4 kW (PHEV) | – | Optioneel (€400) | Optioneel (€400) | Optioneel (€400) |
Boordlader 11 kW (Elektrisch) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
DC Snelladen 160 kW (Elektrisch) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Mode 2 Laadkabel (PHEV) | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Mode 3 Laadkabel Type 2 (Elektrisch) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
E-Remote Control (alleen Elektrisch) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Warmtepomp (Elektrisch/PHEV) | Optioneel (€800) | Optioneel (€800) | Optioneel (€800) | Optioneel (€800) |
TREKKEN | ||||
Afneembare Trekhaak Beschikbaar | Optioneel (€800) | Optioneel (€800) | Optioneel (€800) | Optioneel (€800) |
Max Trekgewicht (Geremd) | 1.000-1.550 kg | 1.000-1.550 kg | 1.000-1.550 kg | 1.000-1.550 kg |
13-polige Stekker | Inbegrepen bij trekhaak | Inbegrepen bij trekhaak | Inbegrepen bij trekhaak | Inbegrepen bij trekhaak |
Trailer Sway Mitigation | Inbegrepen bij trekhaak | Inbegrepen bij trekhaak | Inbegrepen bij trekhaak | Inbegrepen bij trekhaak |
GARANTIE & SERVICE | ||||
Citroën We Care Garantie | Tot 8 jaar/160.000 km | Tot 8 jaar/160.000 km | Tot 8 jaar/160.000 km | Tot 8 jaar/160.000 km |
Standaard Voertuiggarantie | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar |
Pechhulp | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Connected Services (eCall & bCall) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
2026 Citroën C5 Aircross – Beschikbare Accessoires & Individuele Opties
Categorie | Accessoire/Optie | Beschikbare Uitvoeringen | Beschikbare Aandrijflijnen | Beschrijving & Kenmerken | Prijs (incl. btw) | Optiecode |
---|---|---|---|---|---|---|
EXTERIEUR ACCESSOIRES | ||||||
Lak & Afwerking | Metallic Lak | YOU, PLUS, BUSINESS, MAX | Alle aandrijflijnen | Premium metallic lakafwerking (behalve Ruby Red): • Okenite White Metallic • Perla Nera Black Metallic • Platinium Grey Metallic • Astoria Green Metallic • Eclipse Blue Metallic | €850 | M0 |
Ruby Red Metallic | YOU, PLUS, BUSINESS, MAX | Alle aandrijflijnen | Ruby Red metallic lak – GEEN MEERPRIJS | €0 (Standaard) | M0PY | |
Two-Tone Dak Perla Nera Zwart | PLUS, BUSINESS, MAX | Alle aandrijflijnen | Dak gelakt in Perla Nera Black metallic *Niet beschikbaar met Perla Nera Black carrosseriekleur | €350 | JD20 | |
WIELEN & BANDEN | ||||||
Wielen | 20″ Obsidian Zwarte Lichtmetalen Velgen | Alleen MAX | Alleen Plug-in Hybrid 195, Elektrisch 210/230 | 20-inch Obsidian Black lichtmetalen velgen met 235/50 R20 banden *Niet compatibel met Hybrid 145 *Niet compatibel met Winterpakket Grip Control (J63X) | €450 | ZIG1 |
Banden | Bandenreparatieset | YOU, PLUS, BUSINESS, MAX | Alle aandrijflijnen | 12V compressor, afdichtmiddel en sleepoog | €20 | LV03 |
TREKUITRUSTING | ||||||
Trekhaak | Afneembare Trekhaak (Hybrid 145) | YOU, PLUS, BUSINESS, MAX | Alleen Hybrid 145 | • Afneembare trekhaak • 13-polige stekker • Trailer Sway Mitigation (TSM) • Verbeterd koelsysteem (verhoogt trekgewicht van 1.000 kg naar 1.200 kg) | €800 | AQ14 |
Afneembare Trekhaak (Alle Anderen) | YOU, PLUS, BUSINESS, MAX | Plug-in Hybrid 195, Elektrisch 210/230 | • Afneembare trekhaak • 13-polige stekker • Trailer Sway Mitigation (TSM) • Standaard trekgewicht | €800 | AQ05 | |
INTERIEUR ACCESSOIRES | ||||||
Bekleding Opties | Ambiance Hype Grey | PLUS, BUSINESS, MAX | Alle aandrijflijnen | Premium grijs geperforeerd kunstleder/stof bekleding pakket inclusief: • 10-voudig elektrisch verstelbare bestuurders- & passagiersstoel • Verwarmbaar, geventileerd & massagefunctie • Geheugenfunctie bestuurdersstoel • Verstelbare hoofdsteunen • LED voetenruimte verlichting voor & achter • Vloermatten voor & achter • Opbergnetten achter voorstoelen • Clean Cabin met Air Quality System *Prijs varieert per uitvoering | PLUS: €1.400 BUSINESS: €1.400 MAX: €1.200 | FDFT |
TECHNOLOGIE & LADEN | ||||||
Laden | Boordlader 7,4 kW – 1 fase | PLUS, BUSINESS, MAX | Alleen Plug-in Hybrid 195 | Upgrade van standaard 3,7 kW naar 7,4 kW laden • Vermindert laadtijd aanzienlijk • Compatibel met standaard wallbox | €400 | LZ02 |
Warmtepomp voor Klimaatregeling | YOU, PLUS, BUSINESS, MAX | Alleen Elektrisch 210/230 | Warmtepomp voor verbeterde efficiëntie bij koud weer: • Vergroot actieradius in winteromstandigheden • Efficiëntere cabineverwarming • Vermindert energieverbruik | €800 | 2501 | |
COMFORT & GEMAK | ||||||
Dak | Panoramisch Schuif-/Kanteldak | BUSINESS, MAX | Alle aandrijflijnen | Compleet schuifdak pakket (zie Pakketten tabel voor details): • Elektrisch panoramisch schuifdak • Elektrisch zonnerolletje • Frameloze automatisch dimmende spiegel • Zonnebril opbergvak | €1.250 | J64D |
Achterklep | Handsfree Elektrische Achterklep | PLUS, BUSINESS | Alle aandrijflijnen | Elektrische achterklep met voetsensor activering *Standaard op MAX *Inbegrepen in Techno Pakket | PLUS: €800 (geschat) BUSINESS: €800 (geschat) | MO12 |
Stuurwiel | Verwarmbaar Stuurwiel | YOU, PLUS, BUSINESS | Alle aandrijflijnen | Verwarmbaar stuurwiel *Standaard op MAX *Inbegrepen in Winterpakketten *Gratis met Techno Pakket | Individuele prijs varieert (inbegrepen in Winterpakketten) | I301 |
LAADOPLOSSINGEN (Afzonderlijke Aankoop)
Oplossing | Beschrijving | Prijs (incl. btw) |
---|---|---|
Easy Wallbox voor EF-stopcontact | • Wand of paal gemonteerd laadstation • 5m kabel met Type 2 connector (vast) • Eenfasig schaalbaar tot 32A / 7,4 kW • NON-SMART (geen backend verbinding) • Plug-and-play met huishoudelijk stopcontact (Mode 2) • Configuratie en monitoring op afstand app beschikbaar | €499 |
ePro Wallbox MOVE (via ZE Borne) | • Professioneel laadstation voor binnen/buiten gebruik • Dynamic Load Balancing mogelijkheid • Optionele sensoren beschikbaar • Gebruiksvriendelijke app voor configuratie • Onderhoud op afstand mogelijkheid • MID-gecertificeerde elektriciteitsmeter beschikbaar • Backend services voor kostentoewijzing | €1.760 |
ePro Wallbox (Zakelijke gebruikers) | • Adaptief laden (1 of 3-fase, max 32A, max 22 kW) • Aansluiting/afdekking (Mode 3 kabel apart verkocht) • Configuratie, monitoring & onderhoud app • Dynamic Load Balancing (sensoren optioneel) • MID-gecertificeerde elektriciteitsmeter beschikbaar • Backend services beschikbaar | Neem contact op voor offerte |
LAADABONNEMENT DIENSTEN
Dienst | Maandelijkse Kosten | Kenmerken |
---|---|---|
Pay as you Move BEGINNER | €0/maand | • Geen maandelijkse kosten • €0,90 per laadsessie • Toegang tot 800.000+ laadpunten in 29 Europese landen • Energiekosten in rekening gebracht door operator zichtbaar in app |
Pay as you Move ADVANCED | €4,99/maand | • Maandelijks abonnement • Geen kosten per sessie • Toegang tot 800.000+ laadpunten in 29 Europese landen • Energiekosten in rekening gebracht door operator zichtbaar in app |
Back-end Services (voor zakelijke kostentoewijzing) | €7,50/maand | • Vereist voor bedrijfsauto kostenvergoeding • Ondersteunt configuratie, bediening & onderhoud van eProWallbox • Energieverbruik tracking |
Pakket Naam | Beschikbare Uitvoeringen | Beschikbare Aandrijflijnen | Pakket Inhoud | Prijs (incl. btw) | Pakket Code |
---|---|---|---|---|---|
WINTER PAKKETTEN | |||||
Winterpakket YOU | YOU | Hybrid 145, Plug-in Hybrid 195, Elektrisch 210/230 | • Verwarmbare voorstoelen • Verwarmbaar stuurwiel • Verwarmbare voorruit • Veiligheidsnet | €700 | J63Q |
Winterpakket PLUS met All-Season Banden | PLUS | Alleen Plug-in Hybrid 195 | • All-season banden (met 3PMSF kenmerk) • Verwarmbare voorstoelen • Verwarmbaar stuurwiel • Verwarmbare voorruit • Veiligheidsnet Let op: Niet beschikbaar met Ambiance Hype Grey (FDFT) | €750 | J63U |
Winterpakket PLUS met Grip Control & All-Season Banden | PLUS | Hybrid 145, Elektrisch 210/230 (NIET Plug-in Hybrid 195) | • Grip Control systeem met 3 modi (zand, modder, sneeuw) • Hill Assist & Descent Control (HADC) • All-season banden (met 3PMSF kenmerk) • Verwarmbare voorstoelen • Verwarmbaar stuurwiel • Verwarmbare voorruit • Veiligheidsnet Let op: Niet beschikbaar met Ambiance Hype Grey (FDFT) | €850 | J63S |
Winterpakket MAX met All-Season Banden | MAX | Alleen Plug-in Hybrid 195 | • All-season banden (met 3PMSF kenmerk) • Verwarmbare voorruit • Veiligheidsnet Let op: Verwarmbare stoelen & stuurwiel standaard op MAX | €200 | J63Y |
Winterpakket MAX met Grip Control & All-Season Banden | MAX | Hybrid 145, Elektrisch 210/230 (NIET Plug-in Hybrid 195) | • Grip Control systeem met 3 modi (zand, modder, sneeuw) • Hill Assist & Descent Control (HADC) • All-season banden (met 3PMSF kenmerk) • Verwarmbare voorruit • Veiligheidsnet Let op: Verwarmbare stoelen & stuurwiel standaard op MAX | €300 | J63X |
TECHNOLOGIE PAKKETTEN | |||||
Techno Pakket | PLUS, BUSINESS | Alle aandrijflijnen | • Drive Assist Pakket 2.0 (zie gedetailleerde inhoud hieronder) • Handsfree bediende achterklep met voetsensor • Verwarmbaar stuurwiel (gratis inbegrepen) • Color Clips Gold Satin | €1.200 | J64A |
Winter-Techno Pakket PLUS met All-Season Banden | PLUS | Alleen Plug-in Hybrid 195 | • All-season banden (met 3PMSF kenmerk) • Verwarmbare voorstoelen • Verwarmbaar stuurwiel • Verwarmbare voorruit • Veiligheidsnet • Handsfree bediende achterklep met voetsensor • Drive Assist Pakket 2.0 Let op: Niet beschikbaar met Ambiance Hype Grey (FDFT) | €1.850 | J64P |
Winter-Techno Pakket PLUS met Grip Control | PLUS | Hybrid 145, Elektrisch 210/230 (NIET Plug-in Hybrid 195) | • Grip Control met all-season banden (3PMSF) • Hill Assist & Descent Control (HADC) • Verwarmbare voorstoelen • Verwarmbaar stuurwiel • Verwarmbare voorruit • Veiligheidsnet • Handsfree bediende achterklep met voetsensor • Drive Assist Pakket 2.0 Let op: Niet beschikbaar met Ambiance Hype Grey (FDFT) | €1.950 | J64N |
DAK PAKKET | |||||
Panoramisch Schuif-/Kanteldak Pakket | BUSINESS, MAX | Alle aandrijflijnen | • Panoramisch elektrisch schuif-/kanteldak • Elektrisch zonnerolletje • Frameloze automatisch dimmende binnenspiegel • Zonnebril opbergvak | €1.250 | J64D |
DRIVE ASSIST PAKKET 2.0 (Niveau 2 Semi-Autonoom Rijden) | |||||
Drive Assist Pakket 2.0 | PLUS (optioneel), BUSINESS & MAX (standaard) | Alle aandrijflijnen | Inbegrepen in Techno Pakket of afzonderlijk verkrijgbaar: • Veiligheidspakket (alle functies) • Adaptive Cruise Control met Stop & Go • Lane Positioning Assist • Semi-automatische rijstrookwisselassistent • Intelligente snelheidslimiet aanbeveling • Lange afstand dodehoekdetectie (radar-gebaseerd) • Rear Cross Traffic Alert • Bestuurder aandachtsassistent camera • Highway Driver Assist 2.0 Individuele prijs (alleen PLUS): €1.200 Standaard op MAX, inbegrepen in Techno Pakket | €1.200 (alleen PLUS) | ZVOC |






Is Het De Moeite Waard Om De 2026 Citroën C5 Aircross Te Kopen?
De 2026 Citroën C5 Aircross markeert een grote verschuiving voor het Franse merk in het familie-SUV segment. Hij komt de Nederlandse wegen op met een fris ontwerp en enkele echt coole technologie. Gebouwd op het STLA Medium platform van Stellantis, is deze nieuwe generatie een stuk groter—ongeveer 4.652mm lang, met een wielbasis van 2.784mm. Dat is een opmerkelijke toename, zo’n 150mm langer en 60mm meer in de wielbasis vergeleken met het vorige model. Dus hij stapt zeker op in de middelgrote SUV-categorie. Nu gaat hij de strijd aan met enkele bekende concurrenten zoals de Škoda Enyaq, Nissan Ariya, Renault Scenic, Peugeot e-3008 en Opel Grandland. Maar hé, Citroën draait helemaal om comfort, en dat onderscheidt het merk.
Wat echt de aandacht trekt van Nederlandse kopers is het solide aanbod van motoren die bij verschillende rijstijlen en milieuvriendelijke behoeften passen. We hebben een goede kijk genomen op de Hybrid 145pk, Plug-in Hybrid 195pk en de elektrische modellen om te zien hoe ze zich verhouden voor verschillende toepassingen. Je kunt beginnen met de Hybrid 145pk voor €37.990, met de Plug-in Hybrid die start vanaf €42.690, en het volledig elektrische Elektrisch 210pk Comfort-bereik dat begint bij €39.490. Deze prijsstelling geeft de C5 Aircross een concurrentievoordeel ten opzichte van zijn Peugeot-neef, terwijl hij nog steeds vergelijkbare of zelfs betere functies biedt, wat geweldig is voor gezinnen die moderne technologie willen zonder het forse prijskaartje.
Nu, wat de C5 Aircross onderscheidt in de drukke markt is zijn focus op passagierscomfort in plaats van race-vibes. Terwijl andere merken proberen SUV-praktijk te combineren met een sportieve uitstraling of prestaties, heeft Citroën een andere weg gekozen. Het ontwerpteam heeft zich echt gefocust op hoofdruimte, interieurruimte en rijcomfort, waardoor een no-nonsense gezinsvoertuig is ontstaan dat functie niet opoffert voor stijl. En het uiterlijk? Die is behoorlijk gedurfd. Je vindt unieke details zoals de Light Wings LED-achterlichten en aanpasbare Color Clips aan de buitenkant, waardoor eigenaren een persoonlijke flair kunnen toevoegen zonder de bank te breken met extra pakketten.
Na het testen op een mix van Nederlandse wegen en snelwegen, kunnen we zeggen dat de C5 Aircross echt levert op comfort en wat echt handige technologie brengt. Het interieur is een merkbare upgrade ten opzichte van de vorige versie. Er zijn hoogwaardige materialen, een enorm 13-inch verticaal touchscreen en die Advanced Comfort-stoelen die hun naam echt eer aandoen. Het voelt veel luxer aan van binnen dan je zou verwachten voor de prijs, met zacht aanvoelende oppervlakken en slimme opbergoplossingen die dagelijks gebruik makkelijker maken. Voor gezinnen die de wereld van elektrische voertuigen instappen, is de C5 Aircross een makkelijke keuze, zonder de technologie-overload die voor sommigen een afknapper kan zijn.
Als we kijken naar hoe hij zich verhoudt tot concurrenten, zijn er enkele interessante punten. De Škoda Enyaq biedt iets meer bagageruimte—585 liter vergeleken met de 565 liter van de C5 Aircross. Echter, de Citroën is meestal goedkoper terwijl hij nog steeds de functies evenaart of verslaat. Vergeleken met de Renault Scenic, schittert de C5 Aircross met ruim 100 liter meer bagageruimte en betere beenruimte achterin dankzij zijn langere ontwerp. De Nissan Ariya is vergelijkbaar in hoogte en bodemvrijheid, maar door de langere wielbasis van de Citroën voelt hij ruimer aan achterin. En als je hem vergelijkt met zijn Stellantis-broertjes en -zusjes, de Peugeot e-3008 en Opel Grandland, komt de C5 Aircross er vaak als de meer budgetvriendelijke optie uit, meestal zo’n €3.000 tot €10.000 goedkoper, terwijl hij dezelfde basisarchitectuur en technologie deelt.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Hybrid 145pk is Citroëns versie van de mild hybrid-scene, maar eerlijk gezegd, hem gewoon “mild” noemen doet hem echt geen recht. Deze setup beschikt over een 1,2-liter turbomotor met drie cilinders op benzine, gekoppeld aan een elektromotor die samen een solide 145 pk produceren. Hij komt met een zestraps automaat met dubbele koppeling die als een tierelier werkt, althans uit wat we hebben ervaren tijdens het testen. Wat dit systeem onderscheidt van de gebruikelijke mild hybrids is zijn vermogen om volledig elektrisch te rijden voor korte afstanden. Dit is vooral handig bij het rijden in de stad en tijdens die frustrerende verkeersdrukte. Terwijl we door de drukke straten van Amsterdam reden, merkten we op dat hij tot twee kilometer volledig elektrisch kon rijden bij snelheden onder de 50 km/u. Dat is echt een winst voor het verminderen van brandstofverbruik en uitstoot wanneer je vast zit in stop-en-go verkeer.
Verwacht nu niet dat hij een snelheidsdemon is; de 145pk draait meer om efficiëntie dan om pure prestaties. Hij weegt 1.529 kg en accelereert gestaag, maar hij gaat geen races winnen. De krachtafgifte is behoorlijk fijn, dankzij die elektromotor die een klein koppelboost geeft. Je kunt comfortabel cruisen op 120 km/u, maar als je denkt aan inhalen, wil je misschien een beetje vooruit plannen. Gemiddeld gebruikt hij ongeveer 5,4 liter brandstof per 100 km, met CO₂-uitstoot rond de 121 tot 122 g/km. Dit geeft hem een B-energielabel, wat behoorlijk gunstig is voor zakelijke auto’s in Nederland.
Als je op zoek bent naar iets met wat meer pit, zou de Plug-in Hybrid 195pk je aandacht kunnen trekken. Hij koppelt een 1,6-liter turbo viercilinder motor aan een stevigere elektromotor en een 21,5 kWh accu, die 195 pk produceren via een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Schakelen tussen elektrische en hybride modi gaat naadloos, en je kunt zelfs in volledig elektrische modus rijden bij snelheden tot 135 km/u. Tijdens onze tests over 170 km vonden we hem prettig en verfijnd, met een elektrisch bereik dat aanzienlijk verbeterde—tussen de 86 en 96 km, en zelfs meer dan 100 km bij licht stadsrijden. Dat maakt hem een solide keuze voor dagelijks gebruik, vooral met de benzinemotor als betrouwbare back-up.
Met 50 pk extra vergeleken met de 145pk, krijg je snellere acceleratie en wat meer vertrouwen bij het inhalen. In real-world omstandigheden daalde het brandstofverbruik naar ongeveer 2,5 tot 2,9 L/100 km wanneer volledig opgeladen, maar het springt wel naar ongeveer 7 tot 8 L/100 km als de accu leeg is. Officieel staat hij op 2,5 L/100 km en 55 tot 56 g/km CO₂, wat hem een A-energielabel oplevert, plus enkele mooie belastingvoordelen voor Nederlandse zakelijke auto’s vanaf €274.
Dan is er de Electric 210pk Comfort. Deze brengt pure elektrische prestaties met een 73 kWh accu en een 210 pk motor. Hij levert dat soepele, directe koppel dat je wilt, en ondanks zijn gewicht van 2.084 kg, reageert hij snel in de stad. Als je haast hebt, stelt DC snelladen tot 160 kW je in staat om van 20% naar 80% te gaan in slechts 30 minuten, terwijl de 11 kW AC-lader je in ongeveer 7 tot 8 uur ’s nachts volledig oplaadt.
Citroën claimt een WLTP-bereik van 520 km, maar in de echte wereld zagen we gemiddelden tussen 400 en 440 km voor gemengd rijden, en rond de 320 tot 350 km op de snelweg. En als je lange reizen plant, ziet de aankomende Electric 230pk Long range-variant er veelbelovend uit. Hij heeft een 97 kWh accu en een WLTP-bereik van 681 km, plus hij verhoogt het vermogen naar 230 pk. Beide elektrische modellen hebben nul uitstoot, scoren A-energielabels en bieden aantrekkelijke zakelijke-autovoordelen vanaf slechts €208 per maand voor het Comfort-bereik.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De 2026 C5 Aircross zet echt comfort en soepel rijden voorop in plaats van te gaan voor die sportieve rand. Alle modellen komen met schijfremmen rondom die precies de juiste maat hebben voor elke motoroptie. Bij het testen waren de remprestaties behoorlijk op punt voor een familie-SUV. Maar hé, als je gewend bent aan scherpere remmen, moet je misschien wennen aan zijn langere, meer geleidelijke pedaalslag en dat licht sponsachtige gevoel.
De Hybrid 145pk geeft je een meer traditionele remervaring zonder dat regeneratief remmen alles in de war stuurt. Hij biedt solide remkracht en soepele vertraging, hoewel het wel iets langer duurt om tot stilstand te komen vanaf snelwegsnelheden vergeleken met sommige concurrenten. Je merkt misschien een kleine voorwaartse duik wanneer je hard remt, maar dat past precies bij zijn comfort-georiënteerde ophanging, en veiligheid wordt nooit in gevaar gebracht.
Dan is er de Plug-in Hybrid 195pk, die regeneratief remmen introduceert om de accu bij te laden terwijl je vertraagt. Citroën heeft het goed afgesteld voor soepele overgangen tussen regeneratief en wrijvingsremmen. Houd er wel rekening mee dat het gevoel kan veranderen afhankelijk van hoe opgeladen de accu is en in welke rijmodus je zit. Als de accu vol is, kunnen de remmen iets abrupper aanvoelen omdat de regeneratie minder actief is. En met de zachtere ophanging kun je een merkbare neusduik zien bij hard remmen, vooral als je een volle auto hebt of wat vracht, wat wijst op een beetje onderdempend aan de voorkant. Een stevigere opstelling of robuustere remklauwen zouden je een betere initiële beet kunnen geven, maar dat zou ten koste kunnen gaan van comfort.
Wat betreft de elektrische versies, die hebben het meest geavanceerde systeem, dat sterk regeneratief remmen combineert met normale wrijvingsremmen. Met stuurpaddles kun je gemakkelijk de regen-sterkte aanpassen—trek links om het te verhogen, rechts om het te verlagen—zonder met het touchscreen te hoeven rommelen. Het werkt goed, maar zelfs op de maximale instelling moet je nog steeds op het pedaal drukken om volledig tot stilstand te komen, dus het is niet helemaal volledig one-pedal driving. De overgangen tussen regeneratief en wrijvingsremmen zijn soepel, waarbij de regen het grootste deel van het werk doet als het gaat om vertragen, wat echt helpt met energie-recuperatie. Bij testen verhoogde het effectief gebruiken van de regen het bereik aanzienlijk, en met de 160 kW DC snellaadfunctie van de accu wacht je niet lang om op te laden.
Besturing En Ophanging

De Advanced Comfort ophanging van de C5 Aircross met Progressive Hydraulic Cushions biedt uitzonderlijke rijkwaliteit in zijn klasse. Dus, wat betekent dat? Nou, het gebruikt tweefasige hydraulische stootdempers die eerst lekker zacht beginnen om die kleine hobbels in de weg op te vangen. Dan, naarmate de ophanging verder beweegt, wordt het stijver om dat schokkerige doorslaan te voorkomen dat je bij andere voertuigen zou kunnen ervaren. Het creëert dit heerlijke “vliegend tapijt”-gevoel dat je gewoon niet vindt bij veel concurrenten. We namen hem mee voor een ritje over allerlei oppervlakken—kapot plaveisel, dilatatievoegen, verkeersdrempels, noem maar op—en hij handelde ze allemaal als een kampioen af, zelfs met die grotere 19- of 20-inch wielen. Serieus, comfort was topklasse in zowel stads- als buitenrijden, en passagiers voelden nauwelijks iets, zelfs degenen die meestal misselijk worden.
Nu, hier is de afweging: deze focus op comfort betekent wel dat je een beetje van die scherpe handling verliest. Als je sportief rijdt, merk je misschien een beetje carrosserie-rol en een sensatie die, nou ja, een tikje losgezongen aanvoelt tijdens snelle bochten. Het voelt veilig en voorspelbaar, zeker, maar het gaat meer om ontspannen cruisen dan om door bochten scheuren. En, eerlijk gezegd, heeft het niet de strakkere carrosseriecontrole die je zou vinden in sportievere modellen zoals de Peugeot e-3008. De besturing past precies in dit plaatje—licht en gemakkelijk, waardoor het een fluitje van een cent is om de 4,65 meter SUV te manoeuvreren in krappe ruimtes of drukke parkeerplaatsen. Maar, we moeten zeggen, als je iemand bent die hunkert naar feedback van de weg, voel je je hier misschien een beetje buitengesloten.
Citroën heeft enkele verbeteringen aangebracht aan de besturing ten opzichte van de vorige generatie, vooral als het gaat om grip. Wanneer je overschakelt naar Sport-modus, neemt de stuurinspanning een beetje toe, waardoor je een zwaarder gevoel krijgt tijdens bochten. Het verandert de C5 Aircross niet in een sportwagen, maar het voegt zeker wat stabiliteit en betrokkenheid toe voor degenen die wat meer controle willen. Op de snelweg houdt de besturing het goed—vereist slechts enkele correcties en heeft niet dat nerveuze gevoel dat je soms krijgt met elektrische systemen. Hij houdt recht en stabiel op lange ritten, wat geweldig is om vermoeidheid te voorkomen.
Wat betreft bodemvrijheid, kijk je naar 201-207mm, afhankelijk van de variant en belading. Dat is best handig als je ooit off-road wilt gaan of winteromstandigheden wilt trotseren. We hebben het uitgeprobeerd op enkele onverharde wegen en besneeuwde paden, en de royale veerweg en hoogte van de ophanging beheerde oneffen terrein behoorlijk goed, ook al kan de voorwielaandrijving de tractie een beetje beperken. Plus, de verhoogde zitpositie geeft je een geweldig uitzicht over de weg, wat super handig is in druk verkeer en krappe plekken. Veel bestuurders waarderen deze zichtbaarheid echt, maar een heads-up—de hoge zijkanten en hogere positie kunnen ervoor zorgen dat hij zich groter voelt dan hij is. Je moet misschien je rijstijl aanpassen bij het navigeren door smalle stadsstraten of krappe parkeersituaties.
Welke Banden Gebruikt Het?
De wiel- en bandenbenadering voor de 2026 C5 Aircross draait helemaal om het vinden van die sweet spot tussen stijl, comfort en efficiëntie, afgestemd op elke uitrusting en aandrijflijn. Neem de Hybrid 145pk modellen, bijvoorbeeld. Die komen uitgerust met 18-inch Carbon lichtmetalen velgen en 225/60 R18 banden. Deze setup richt zich echt op het verbeteren van rijcomfort terwijl het brandstofverbruik onder controle blijft. Die hogere zijwanden helpen stoten op te vangen die grotere wielen anders zouden doorgeven, en de smallere breedte vermindert aerodynamische weerstand. Tests hebben aangetoond dat deze combinatie geweldig werk levert in het opvangen van hobbels en het minimaliseren van schokken—een winst voor comfort en efficiëntie.
Nu, naar de Plug-in Hybrid 195pk en elektrische modellen, evenals de hogere uitrustingen van hybrids, die komen standaard met 19-inch wielen. Je vindt Moondust-velgen op de meeste geëlektrificeerde modellen en Zircon-wielen op de verbeterde hybrids, gekoppeld aan 235/55 R19 banden. Deze combinatie vormt een mooie balans tussen esthetiek en prestaties. Je krijgt betere grip in bochten en op gladde wegen, hoewel er een kleine afweging is in comfort. Gelukkig zijn de verschillen met de Advanced Comfort ophanging vergeleken met de 18-inch opstelling behoorlijk klein.
Voor die top-tier uitrustingen kun je kiezen voor 20-inch Obsidien-velgen die echt opvallen met hun hoogglans afwerking. Ze zien er fantastisch uit en vullen de wielkasten mooi, waardoor de auto een meer luxe uitstraling krijgt. Maar er is een addertje onder het gras: ze verminderen de zijwandhoogte, waardoor de cabine wat meer hobbels voelt en wat ongeveerd gewicht toevoegt. Plus, ze kunnen de acceleratie licht verlagen en het energieverbruik bij elektrische voertuigen verhogen. Interessant genoeg toonden tests aan dat de Electric 210pk op 19-inch wielen ongeveer 15-20 km verder kon rijden dan op de 20-inch wielen vanwege factoren zoals hogere rolweerstand en verhoogde aerodynamische weerstand.
Ongeacht de maat zijn de banden ontworpen voor lage rolweerstand, wat geweldig is voor efficiëntie maar wel betekent dat er iets minder grip is in natte omstandigheden vergeleken met meer prestatiegerichte banden. Toch bleven remafstanden en tractie binnen veilige grenzen, wat aansluit bij Citroëns toewijding aan milieuvriendelijkheid. En om het duidelijk te maken, de C5 Aircross is niet bedoeld om een bocht-omhelzende SUV te zijn—het maakt allemaal deel uit van het plan.
Een van de opvallende kenmerken is dat de geluidsonderdrukking indrukwekkend is bij alle wielmaten. Zelfs met die grotere 20-inch wielen merk je dat bandengeluid op de snelweg tot een minimum wordt beperkt. In feite hoor je misschien windgeruis van de spiegels en A-stijlen voordat het geluid van de banden zelfs maar de cabine bereikt. Wanneer je dat combineert met solide geluidsisolatie en ophangingsisolatie, is het geen verrassing dat de C5 Aircross wordt gerangschikt als een van de stilste voertuigen in zijn klasse.
Interieur Uiterlijk






Het interieur van de 2026 C5 Aircross is behoorlijk een stap vooruit en biedt een moderne en luxe uitstraling zonder overdreven luxe materialen. Je merkt hoe het slimme gebruik van materialen, gecoördineerde kleuren en die zacht aanvoelende oppervlakken echt samenkomen. De strakke, horizontale lijnen op het dashboard creëren een illusie van meer ruimte, en dat unieke “Sofa Design” geeft het echt een gezellig, woonkamergevoel, waarbij stofachtige materialen zich uitstrekken over het dashboard en deurpanelen.
Als het gaat om uitrustingsniveaus, heeft elk zijn eigen persoonlijkheid. Neem de YOU-uitvoering, bijvoorbeeld — die heeft Urban Grey bekleding met zwarte en grijze stoffen stoelen, plus wat zachte 15mm schuim Advanced Comfort-vulling. Je krijgt handmatige verstelling in zes richtingen voorin, een veelzijdige 40-20-40 split achterbank met ISOFIX-bevestigingspunten, en handige opbergvakken aan de achterkant van de stoelen. Dan is er de PLUS-uitvoering, die het een niveau hoger tilt met Metropolitan Blue kunstleer en stof, handmatige verstelling van de bestuurdersstoel in acht richtingen met lendensteun, en een flitsende ambient lighting-opstelling die acht verschillende kleuren biedt. Oh, en hebben we al de verstelbare rugleuningen achter genoemd? Die kunnen verstellen van 21 tot 33 graden! Plus, het heeft een middenarmsteun achter met bekerhouders — praktisch, toch?
Nu, als je echt wilt genieten, is de MAX-uitvoering waar het om draait. Die komt met Hype Blue of Hype Grey premium kunstleer/stoffen stoelen, en je kijkt naar elektrische stoelverstelling voorin, verwarming, ventilatie en zelfs een massagefunctie. Ja, je hoorde het goed! Er zijn geheugenfuncties, verstelbare hoofdsteunen en LED-voetenruimteverlichting, samen met premium matten en een geavanceerd Clean Cabin luchtsysteem.
Wat betreft de materiaalkwaliteit, het is behoorlijk indrukwekkend voor wat je betaalt. Je hebt zacht aanvoelende oppervlakken op het bovenste dashboard, de deuren en de middenconsole, terwijl de lagere secties vasthouden aan gestructureerde harde kunststoffen. De pianolakafwerking ziet er strak uit, maar een eerlijke waarschuwing — het kan vingerafdrukken en krassen oppikken, dus matte afwerkingen zijn misschien een betere keuze.
Citroëns Advanced Comfort-stoelen schitteren echt als het gaat om lange ritten, dankzij hun brede zittingen en zones met variabele dichtheid schuim. De bolsterige opvulling is geïnspireerd op meubelontwerp, wat een leuke touch is. Op de hogere uitvoeringen krijg je zelfs opblaasbare zijbolsters voor extra zijdelingse ondersteuning. Na enkele uitgebreide testritten kunnen we eerlijk zeggen dat we helemaal geen ongemak voelden — Citroëns ergonomische engineering levert zeker!
Exterieur Uiterlijk







De 2026 C5 Aircross markeert echt een grote stap vooruit ten opzichte van het vorige model. Hij heeft scherpere lijnen, gewaagdere proporties en die opvallende LED-verlichting die je gewoon niet kunt missen. De voorkant heeft Citroëns nieuwe chevron-logo, en je kunt kiezen tussen chroom of glanzend zwart, afhankelijk van welke uitvoering en kleur je kiest. En die drie-punts LED dagrijverlichting geeft het een strakke, hightech-uitstraling. Plus, de volledige LED-koplampen, vooral op de hogere uitvoeringen met hun matrixfunctionaliteit, passen zich aan om je het beste zicht te geven zonder iemand te verblinden.
Nu, het grillontwerp is ook best interessant. Als je gaat voor de Hybrid of Plug-In Hybrid versies, zie je kleine openingen bedoeld voor motorkoeling. Maar als je kiest voor het Electric model, heeft het een volledig gesloten aerodynamisch paneel dat helpt met luchtstroom en het rijbereik verhoogt. Die lagere luchtgordijnen zijn ook niet alleen voor de show—ze helpen de luchtweerstand te verminderen, waarmee een mooie balans wordt gevonden tussen efficiëntie en een modern, doelgericht ontwerp dat niet om aandacht schreeuwt zoals sommige concurrenten.
Een leuke functie is de aanpasbare Color Clips. Deze kleine verwijderbare inzetstukken kunnen worden toegevoegd aan de bumper, zijafscherming en achterkant, en ze komen in afwerkingen zoals Pure Black en Gold Satin Look. Het is een handige manier voor eigenaren om dingen te veranderen of een persoonlijk tintje toe te voegen zonder de bank te breken. Natuurlijk is niet iedereen fan van deze gimmick, maar het geeft de C5 Aircross zeker een speelse, unieke identiteit.
Als je het zijprofiel bekijkt, merk je de langere wielbasis en kortere overhangen op, die echt helpen met die slanke proporties en algemene balans. De sterke karakterlijn langs de onderste deur voegt een beetje flair toe, en de zwarte beschermende afscherming is er om je te beschermen tegen parkeerschrammen. En mis het achterste kwartpaneel ontwerp niet—het heeft deze horizontale stroken die er niet alleen goed uitzien maar ook helpen met aerodynamica.
Over de achterkant gesproken, die is behoorlijk opvallend. Die full-width Light Wings LED-achterlichten strekken zich uit over de achterklep en zelfs een beetje verder dan de carrosserie, wat helpt met luchtstroom. Ze verhogen zeker de zichtbaarheid ’s nachts en maken de auto direct herkenbaar. Reacties op al dat drama in het ontwerp lijken te variëren, maar het is moeilijk te negeren hoe het opvalt.
Wat betreft bouwkwaliteit, het ziet er topkwaliteit uit. Je kunt de strakke paneeluitlijning zien en het lakwerk is rijk en gelijkmatig aangebracht. Er zijn ook enkele chique afwerkingen beschikbaar, zoals Perla Nera Black, Astoria Green, Eclipse Blue, Platinum Grey en Ruby Red, die echt diepte toevoegen. Plus, dat contrasterende zwarte dak geeft het een mooie two-tone look. Met zijn afmetingen—4.652 mm lang, 1.902 mm breed (tot 2.108 mm met spiegels), en een hoogte van 1.689–1.692 mm—heeft de C5 Aircross zeker een sterke aanwezigheid op de weg maar is nog steeds gemakkelijk te manoeuvreren in krappe stedelijke ruimtes.
Comfort En Gemak






Als het gaat om praktisch dagelijks gebruik en functies die gewoon makkelijk te werken zijn, vind je veel opbergruimte, met grote deurvakken die 1,5L flessen kunnen bevatten, dubbele bekerhouders, een geventileerde 15W draadloze oplaadplek, en zelfs een gekoeld armsteuncompartiment—behoorlijk zeldzaam voor auto’s in deze categorie. Plus, er zijn meerdere 12V-aansluitingen verspreid (voorin, achterin en in de laadruimte), zodat iedereen zijn apparaten opgeladen kan houden.
Standaard op dit model is dual-zone automatische klimaatregeling, wat een mooie stap vooruit is ten opzichte van die systemen die alleen vertrouwen op touchscreens. In de hogere uitvoeringen krijg je ook achterventilatieopeningen en een Clean Cabin luchtfiltersysteem. Dit systeem filtert verontreinigende stoffen en kan zelfs het interieur vooraf conditioneren wanneer het is aangesloten op Electric modellen.
Als het gaat om comfort achterin, is het echt indrukwekkend. De uitgerekte wielbasis betekent dat er genoeg beenruimte is voor volwassenen—zelfs degenen die 1,9m lang zijn! De bijna vlakke vloer en de 40-20-40 split-vouwbare bank dragen bij aan die praktische bruikbaarheid. Als je kiest voor hogere uitvoeringen, zijn er verstelbare rugleuningen (21–33°) en een middenarmsteun compleet met bekerhouders. Dat gezegd hebbende, Citroën heeft de drie onafhankelijke achterstoelen van het vorige model en het ISOFIX-bevestigingspunt voor de voorpassagier verwijderd, wat opties voor grotere gezinnen zou kunnen beperken.
Het panoramische glazen dak is een heerlijke toevoeging, laat meer licht binnen en zorgt ervoor dat de achterstoelen ruimer aanvoelen. Je vindt ook achter USB-C-poorten, handige opbergvakken en jashaken om het leven makkelijker te maken.
Zicht voor de bestuurder? Het is behoorlijk solide. Dankzij de rechtopstaande voorruit en hoge zitpositie krijg je een goed zicht. Maar, die dikke A-stijlen en een hoge schouderlijn kunnen wat dode hoeken creëren, dus sensoren en camera’s zijn een must. De 180° en 360° VisioPark camerasystemen die beschikbaar zijn op hogere uitvoeringen zijn een game changer voor het navigeren door stadsstraten. Plus, de dodehoekbewakingsfunctie voegt een extra laag veiligheid toe.
Gemaksfuncties zoals keyless entry/start en een handsfree elektrische achterklep (op de MAX-uitvoering) zijn betrouwbaar, en je kunt zelfs de hoogte instellen om te voorkomen dat je lage plafonds raakt. De ambient LED-verlichting in acht kleuren (op PLUS en MAX uitvoeringen) zorgt echt voor de juiste sfeer, terwijl de LED-verlichting in de voetenruimte en bekerhouders je helpen ’s nachts te zien.
Geluidsisolatie is topklasse voor deze categorie. Met geluidsisolatie in de vloer, deuren en schutbord, blijft de cabine stil, vooral in de elektrische versies. Je kunt comfortabel cruisen zelfs op 120 km/u, met wind- en weggeluid tot een minimum beperkt—perfect voor die lange reizen wanneer je wilt genieten van je muziek op een aangename volume.
Aan de technologiekant is het middelpunt het 13-inch verticale “Waterfall” touchscreen, dat snel reageert, zoals een smartphone. Het regelt alles van navigatie tot media en voertuiginstellingen met behulp van de nieuwste software van Stellantis. Er zijn nog steeds fysieke klimaatknoppen, maar de ventilatorcontroles blijven touch-based. De 3D-navigatie is meestal intuïtief, hoewel het soms vreemde routes voorstelt. En als je in de MAX-uitvoering zit, toont het head-up display duidelijke, kleurgecodeerde navigatie- en veiligheidsinformatie direct in je gezichtsveld.
Je vindt draadloze Apple CarPlay en Android Auto standaard, en ze werken over het algemeen goed zonder verbinding te verbreken. Een heads-up—navigatie van deze systemen verschijnt niet op het head-up display, wat een gedoe kan zijn voor degenen die de voorkeur geven aan het gebruik van telefoon-apps. Maar hé, je kunt twee Bluetooth-apparaten tegelijk verbinden, wat best handig is.
Het geluid van het zes-luidsprekersysteem (dat standaard is op de YOU-uitvoering) is degelijk, hoewel niets bijzonders, en er is geen premium upgrade-optie. Toch, met Citroëns stille cabine voelt het geluid rijker aan, en DAB+ radio voegt wat helderheid toe.
Wat betreft instrumentatie, er is een 10-inch digitaal cluster dat de essentials toont. Het lijkt misschien een beetje klein vergeleken met wat rivalen bieden, maar Citroën vertrouwt op dat head-up display (dat standaard is op MAX) voor de meeste rijgegevens. Het projecteert heldere, makkelijk leesbare graphics, snelheidslimieten en ADAS-info, waardoor het een van de betere systemen is die er zijn.
Oplaadgemak is ook indrukwekkend. Er is een geventileerde 15W draadloze oplaadplek die je telefoon koel houdt, plus vier USB-C-poorten (twee voorin en twee achterin) samen met verschillende 12V-aansluitingen. En met Citroën Connect Nav en zijn verbonden services krijg je slimme functies zoals remote pre-conditioning en EV-laadmonitoring. Al met al is het een behoorlijk solide pakket!
Veiligheid En Beveiliging
Je krijgt zes airbags als standaard—voorin, aan de zijkant en full-length gordijnen—plus een stevig chassis gemaakt van hoogwaardig staal. Ze hebben het ontworpen met kreukelzones die helpen een solide veiligheidskooi te creëren. Nu, hoewel de Euro NCAP-resultaten er nog niet zijn, is het gebouwd op het Stellantis-platform en heeft het veiligheidssystemen die suggereren dat het behoorlijk goed zal presteren.
Je vindt het standaard Pack Safety-pakket uitgerust met dingen zoals het Electronic Stability Program (ESP), Anti-lock Braking System (ABS) en Electronic Brakeforce Distribution (EBD). Die functies helpen echt met tractie en controle. Plus, Hill Start Assist is er om te voorkomen dat je achteruit rolt op heuvels, en een snelheidsbegrenzer houdt je snelheid in toom. De Active Safety Brake is ook best cool—het gebruikt radar- en cameratechnologie om voertuigen en voetgangers in de gaten te houden, waarbij automatisch wordt geremd wanneer je zo langzaam als 5 km/u rijdt om botsingen te helpen voorkomen of in ieder geval te verminderen. Oh, en als er ooit een botsing is, schakelt de Automatic Post-Collision Braking in om eventuele secundaire botsingen te helpen voorkomen.
Als het gaat om in je rijstrook blijven, geeft de Active Lane Departure Warning je visuele en stuurterugkoppeling als je begint af te dwalen zonder te seinen. Het is meer een zachte por dan een volledige rijstrookassistent. Er is ook een Driver Attention Camera die je oogbewegingen en rijgewoonten volgt voor tekenen van vermoeidheid. Als het denkt dat je misschien een pauze nodig hebt, laat het je weten met een Anti-Drowsiness waarschuwing. Speed Limit Recognition pikt tijdelijke en permanente borden op en toont ze zowel in het dashboard als op het head-up display om je te helpen compliant te blijven.
Nu komen alle modellen met Adaptive Cruise Control met Stop & Go, wat best handig is. Het houdt automatisch je afstand en snelheid bij, en stopt en start soepel in het verkeer, hoewel je een kleine pauze kunt merken bij hevige regen. Als je gaat voor de MAX-uitvoering, upgradet het Drive Assist Pack dit systeem naar Level 2 automatisering, waarbij rijstrookcentrering wordt toegevoegd voor een semi-autonome rijervaring op duidelijke, gemarkeerde wegen.
Voor manoeuvreren krijg je standaard achter parkeersensoren, en als je kiest voor de PLUS-uitvoering of hoger, krijg je ook voorsensoren en een 180° achteruitrijcamera. De MAX-uitvoering tilt het naar een hoger niveau met de VisioPark 360 suite, die vier camera’s en acht sensoren gebruikt voor een vogelvluchtperspectief, wat helpt dode hoeken te elimineren en parkeren makkelijker te maken.
Op de hogere uitvoeringen is er Blind Spot Monitoring met radardetectie die tot 75 meter reikt, wat je vroege waarschuwingen geeft over snel naderende voertuigen. De Forward Collision Warning werkt hand in hand met de Active Safety Brake om je te waarschuwen voordat deze wordt geactiveerd. Plus, er is geavanceerde verkeersbordherkenning die let op inhaalverboden en verboden in te rijden-borden, zodat je altijd op de hoogte bent van de verkeersregels.
De Citroën Connect Box—het is een redder in nood. Het belt automatisch om hulp en deelt je GPS-locatie na ernstige botsingen of als je handmatig de SOS-functie activeert, en dit alles is gratis voor de levensduur van het voertuig. Het helpt je zelfs met pechondersteuning. Oh, en het standaard bandenspanningscontrolesysteem waarschuwt je als er een drukdaling is voordat het een veiligheidsprobleem wordt. Plus, als je wilt slepen, is er een optionele afneembare trekhaak die tot 1.550 kg aan kan wanneer geremd voor de Plug-in Hybrid, en het komt met adaptieve stabiliteitscontrole voor extra veiligheid.
Hoe Rijdt Het?
De 2026 Citroën C5 Aircross richt zich echt op comfort en ontspanning, wat een leuke verandering is ten opzichte van de sportievere opties die er zijn. Je voelt dit meteen met zijn ongelooflijk ondersteunende stoelen en dat “vliegend tapijt” rijkwaliteit. Plus, het doet geweldig werk in het minimaliseren van wind-, weg- en mechanisch geluid, zodat je kunt genieten van een kalme, premium sfeer, ongeacht waar je naartoe gaat.
Je zit hoog in deze auto, wat je een geweldig uitzicht geeft over alles om je heen, maar de hoge zitpositie en hoge deurlijnen zorgen ervoor dat het zich een beetje losgekoppeld voelt van de weg—dus het gaat zeker meer om gezinscomfort dan om sportieve kicks. De grote voorruit laat veel licht binnen, en het panoramadak voegt gewoon toe aan het ruimtelijke gevoel binnenin. Je vindt ook verstelbare besturing en gebruiksvriendelijke bedieningselementen die je helpen een comfortabele rijpositie te vinden, ongeacht je lengte.
Wanneer je in de stad rijdt, schitteren de lichte besturing en uitstekende zichtbaarheid echt. De compacte afmetingen en een strakke draaicirkel van 10,9 meter maken navigeren door krappe plekken een fluitje van een cent. De zachte ophanging vangt die vervelende kuilen en hobbels op, en de parkeersensoren met optionele camera’s zijn super handig voor het in kleine ruimtes persen. Als je kiest voor de Hybrid of Plug-in Hybrid versies, rijden ze vaak op elektrische stroom, waardoor stadsrijden stil en efficiënt is.
Op de snelwegen toont de Advanced Comfort ophanging echt zijn kunnen, maakt hobbels glad en houdt de zaken stabiel, zelfs op ruwe stukken. De besturing voelt precies goed bij snelheid; het houdt recht zonder constante aanpassingen nodig te hebben, en windgeruis blijft indrukwekkend laag, zelfs wanneer je op 130 km/u cruist. De adaptieve cruise control is een mooie toevoeging, waardoor die lange autoritten gemakkelijk en minder vermoeiend aanvoelen.
Nu, wanneer je de binnenwegen neemt, merk je misschien enkele afwegingen met comfort-tuning. De zachte veren en dempers kunnen leiden tot een beetje carrosserie-rol en een lichte vertraging in stuurrespons, wat het een soort zwevend gevoel geeft wanneer je snel door bochten gaat. Zeker, als je het hard pusht, voel je het misschien een beetje walgen, maar het houdt nog steeds zijn grip en stabiliteit binnen de gebruikelijke grenzen voor een familie-SUV.
De elektrische versies brengen een geheel nieuwe vibe met hun directe koppel voor snappy starts en bijna geluidloze werking, waardoor de benzinemodellen een beetje luidruchtig aanvoelen in vergelijking. Ze voelen een tikje steviger over ruwe plekken, misschien vanwege hoe de dempers zijn afgesteld of het gewicht van de batterijen. En hoewel de regeneratieve rem-paddles het gemakkelijk maken om energie-recuperatie aan te passen, bieden ze niet helemaal de one-pedal rijervaring die sommige andere EV’s wel doen.
Comfort Achterbank





De ruimte voor achterpassagiers is bijna alsof het bij een grotere klasse voertuigen hoort! Dankzij zijn langere wielbasis is de beenruimte fantastisch. Volwassenen tot ongeveer 1,90 meter kunnen comfortabel zitten achter langere bestuurders, en zelfs mensen van meer dan 2 meter kunnen erin passen, hoewel de hoofdruimte een beetje krap kan worden, vooral als je kiest voor het panoramadak. Voor mensen van gemiddelde lengte voelt het echt ruim aan, waardoor het gemakkelijk is om benen te kruisen of uit te strekken tijdens lange ritten.
De achterbank is ontworpen om drie passagiers behoorlijk goed te passen, voornamelijk omdat er een bijna vlakke vloer is met slechts een kleine 20 mm middentunnel. Dit maakt de middelste zitplaats comfortabeler dan wat je in veel andere auto’s zou vinden. Schouderruimte is degelijk voor drie volwassenen op korte reizen, maar voor langere reizen is het waarschijnlijk beter voor slechts twee. De buitenstoelen hebben dat Advanced Comfort-ontwerp dat overeenkomt met die voorin, waardoor solide ondersteuning wordt geboden, terwijl de middelste stoel iets verhoogd is en niet zo zacht—beter geschikt voor kinderen of kleinere volwassenen.
Als je gaat voor de PLUS-uitvoering of hoger, krijg je achterstoelen die kunnen verstellen tussen 21 en 33 graden, bestuurd door enkele gebruiksvriendelijke knoppen. Mensen die deze functie testten, vonden het echt fijn hoe het comfort verhoogde op die lange reizen, vooral in vergelijking met andere modellen die deze flexibiliteit niet bieden.
Als het gaat om handige functies, vind je opbergvakken aan de achterkant van de voorstoelen (kleine voor telefoons in de PLUS+ en grotere voor tijdschriften of tablets), degelijke deurvakruimte, jashaken en een opvouwbare achterarmsteun met bekerhouders en opbergruimte. De achterventilatie-openingen op de PLUS+ helpen ook de temperatuur van de cabine in balans te houden. Er zijn USB-C-poorten (twee op de PLUS+) die goed werken voor het opladen van telefoons en tablets, hoewel ze niet helemaal genoeg zijn voor laptops. Die grote achterdeurvakken kunnen 1-liter flessen bevatten, en netten aan de stoelrugleuning helpen kleinere items op te bergen. Het panoramadak maakt de ruimte echt lichter en creëert een leuk luchtig gevoel. Wat betreft in- en uitstappen, de deuropeningen zijn over het algemeen goed, maar een beetje breder zou nog beter zijn geweest.
Aan de keerzijde zijn er een paar dingen die zijn gedegradeerd ten opzichte van de vorige generatie. De drie individueel verschuifbare en verstelbare achterstoelen zijn verdwenen, die vroeger flexibele arrangementen van passagiers en vracht mogelijk maakten. Plus, het ISOFIX-bevestigingspunt voor de voorpassagier is verwijderd, wat betekent dat je kinderzitjes nu alleen nog in de twee buitenste achterposities kunt gebruiken. Deze veranderingen maken het zeker minder veelzijdig voor gezinnen die gewend waren aan de flexibiliteit van het oudere model.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

Als het gaat om laadruimte praten we over een royale 565 liter tot aan de afdekking en een indrukwekkende 651 liter helemaal tot aan het plafond. Dat is meer dan de meeste concurrenten—nou ja, behalve de Škoda Enyaq, die 585 liter heeft. Wat geweldig is, is dat alle aandrijflijnen, inclusief de Plug-in Hybrid, hetzelfde koffervolume behouden, wat betekent dat je geen ruimte verliest vanwege batterijplaatsing.
Nu, over de koffervloer—het heeft twee posities. Je kunt kiezen voor maximale diepte of het vlak instellen met de stoelen neergeklapt, waardoor het zoveel makkelijker wordt om die lompe items te laden. Plus, er is ondergrondse opbergruimte voor zaken als laadkabels of kleine waardevolle spullen die je wilt opbergen. En met bevestigingspunten, netten, een brede vierkante opening en een lage lip, is laden en lossen een fluitje van een cent.
Wanneer je die 40-20-40 achterstoelen neerklapt, kijk je naar maar liefst 1.668 liter ruimte! Dat is bijna een vlakke laadvloer, perfect voor het passen van grote meubels, sportuitrusting of zelfs bagage voor je volgende grote reis. Het beste deel is dat het supernel gaat—trek gewoon aan de ontgrendelingshendels. Geen gerommel met hoofdsteunen nodig, en je kunt zelfs een mountainbike erin passen zonder de wielen eraf te halen.
Als je kiest voor de MAX-uitvoering, krijg je een elektrische achterklep, wat gewoon fantastisch is. Je kunt het bedienen met een knop of hands-free gaan. Bezorgd over lage plafonds? Wees dat niet! Je kunt de hoogte programmeren zodat je geen ongemakkelijke momenten hebt. Plus, er is genoeg ruimte voor grotere items, effectieve verlichting en een handige 12V-aansluiting voor je accessoires.
Er zijn een paar kleine nadelen. De laadvloer is een beetje hoger dan wat sommige rivalen bieden, wat betekent dat je dingen misschien wat meer moet tillen. En die afdekking van de lading kan een beetje fragiel zijn en lastig te verwijderen wanneer je de volledige hoogte nodig hebt. Maar aan de positieve kant maakt de duurzame, gemakkelijk schoon te maken afwerking onderhoud makkelijker, en de intrekbare afdekking doet geweldig werk in het veilig houden van je waardevolle spullen uit de zon. Dus, al met al is het een behoorlijk solide keuze!
Waardepropositie van de 2026 Citroën C5 Aircross: Is het de Prijs Waard?
Wanneer je een nadere blik werpt op de 2026 Citroën C5 Aircross, zul je ontdekken dat het behoorlijk goede waarde biedt, vooral gezien zijn prijsstelling en functies over verschillende aandrijflijnen. De Hybrid 145 pk begint bij €37.990 in de YOU-uitvoering. Het komt beladen met LED-koplampen, een 13-inch touchscreen, adaptieve cruise control, een volledig pakket veiligheidssystemen en die Advanced Comfort ophanging. Eerlijk gezegd is het een van de meer betaalbare opties in zijn klasse die niet beknibbelt op uitrusting. Dan is er de PLUS-uitvoering, geprijsd op €40.990, die enkele mooie voordelen toevoegt zoals keyless entry, voorsensoren, een achteruitrijcamera, een mooier interieur en verstelbare achterstoelen—zeker de moeite waard voor de meeste gezinnen.
Nu, als je in Nederland bent en toegang hebt tot opladen, schittert de Plug-in Hybrid 195 pk, die begint bij €42.690 (PLUS), echt. Zijn elektrisch bereik van 86 tot 96 km verslaat veel concurrenten, waardoor het perfect is voor dagelijkse woon-werkverkeer zonder benzine te gebruiken. En met die lage maandelijkse bijtelling van €274 is het ook een solide keuze voor zakenmensen. Het is alsof je het beste van twee werelden hebt met elektrische efficiëntie en hybride flexibiliteit—geweldig voor dagelijkse ritten.
Dan is er de Electric 210 pk Comfort-variant, die begint bij €39.490 in de YOU-uitvoering. Het is een fantastische deal in de EV-ruimte, onderbiedt de Peugeot e-3008 met ongeveer €10.000 terwijl het vergelijkbare prestaties levert. Met een WLTP-bereik van 520 km en snelle 160 kW-oplading is het praktisch voor langere reizen. Plus, de lage bijtelling van €208 per maand en de nul-emissie werking passen precies in die Nederlandse groene incentives. Oh, en ze hebben een 230 pk Long Range-versie aangekondigd met een grotere batterij, maar we wachten nog steeds op de definitieve prijs daarvoor.
Wanneer je het afzet tegen de concurrentie, komt de C5 Aircross vaak lager uit dan vergelijkbare modellen zoals de Škoda Enyaq (€44-46K), Nissan Ariya (€48-52K) en Renault Scenic (€42-45K). Het is ook ongeveer €3-7K goedkoper dan zijn zustermodellen van Stellantis, zoals Peugeot en Opel, terwijl het nog steeds vergelijkbare of zelfs betere functies en meer interieurruimte biedt.
Maar het gaat niet alleen om de prijs. Citroëns algemene eigendomskosten zijn ook behoorlijk concurrerend. Zeker, restwaarden kunnen achterblijven bij merken zoals Škoda of Audi, maar die kloof sluit naarmate Citroëns kwaliteit stijgt. Verzekeringspremies zijn redelijk, en zowel plug-in als elektrische modellen vereisen minder onderhoud. Plus, een solide nationale garantie geeft je gemoedsrust, ondersteund door het betrouwbare Stellantis-platform.
Uiteindelijk zal wat je het meest waardeert de beste keuze voor jou bepalen. Gezinnen die zich richten op comfort zullen hier veel van houden: ruime interieurs, soepele ritten en veel technologie—allemaal tegen een lagere prijs dan veel concurrenten. Als je echter op zoek bent naar sportieve handling, luxe vibes of het nieuwste in EV-technologie, wil je misschien ergens anders kijken. De C5 Aircross leunt echt op comfort en praktische bruikbaarheid, en het doet deze dingen uitzonderlijk goed.
Voor degenen in de Nederlandse markt is de Plug-in Hybrid 195 pk perfect als je dagelijks onder de 80 km rijdt en betrouwbaar kunt opladen. De Electric 210 pk is geweldig voor iedereen die volledig aan boord is met nul-emissie rijden, terwijl de Hybrid 145 pk ideaal is voor degenen die regelmatig langere afstanden afleggen zonder oplaadstations. En over de hele linie levert de PLUS-uitvoering de beste waar voor je geld in termen van functies.
Samenvattend, de 2026 Citroën C5 Aircross raakt echt zijn doel van het zijn van een super comfortabele, praktische en goed uitgeruste familie-SUV die de bank niet breekt. Zeker, het geeft je misschien niet die sportieve kicks of de cachet van een luxemerk, maar het onderscheidt zich als een slimme, comfort-gerichte keuze voor gezinnen in zijn segment.