Op 3 januari in Shanghai heeft Lynk & Co de Lynk & Co 900 onthuld, een ambitieuze stap in het premium hybride SUV-segment. Als het grootste voertuig in de Lynk & Co-reeks belooft deze drieรซnige, zeszitter SUV een combinatie van kracht, geavanceerde technologie en luxe. De verkoop start officieel in maart 2025, en de Lynk & Co 900 belooft de hybride markt op te schudden.
Met afmetingen van 5240 mm in lengte, 1999 mm in breedte en 1810 mm in hoogte, en een wielbasis van 3160 mm, straalt de Lynk & Co 900 zowel grootheid als elegantie uit. Het ontwerp omvat een gesloten voorzijde met strakke luchtinlaten, een zwevend dak met zwarte stijlen en verzonken deurgrepen die een moderne, gestroomlijnde uitstraling geven. Een subtiele helling aan de achterkant voegt een vleugje Range Rover-geรฏnspireerde verfijning toe.
De SUV is verkrijgbaar in vijf unieke kleuren โ Polar Night Black, Cloudy Gray, Morning Dawn Blue, Dawn White en Sunlight Silver โ die de tinten van de ochtend schemeren en het verfijnde uiterlijk van de auto versterken.
Geavanceerd Platform en Ophanging
De Lynk & Co 900 is gebouwd op het SPA Evo-platform, speciaal ontwikkeld voor grote elektrische hybride voertuigen. Dit platform ondersteunt geavanceerde functies zoals achterwielbesturing, een AI-gestuurd digitaal chassis en intelligente rijhulpsystemen van hoog niveau. Het chassisontwerp zorgt voor een ruime, vlakke cockpitvloer en integreert een substantiรซle batterij voor uitgebreide hybride prestaties.
Het CDC-systeem (Continuous Damping Control) van de SUV past de ophangingsinstellingen dynamisch aan, terwijl de dubbele luchtkamers van de luchtvering zorgen voor een soepele rit onder verschillende rijomstandigheden, waaronder bochten.
Een Weelderig, Technologie-Rijk Interieur
Het interieur van de Lynk & Co 900 herdefinieert moderne luxe. Het middelpunt is een 30-inch 6K randloos scherm dat zowel dient als infotainmentsysteem als entertainmentcentrum voor passagiers. Dit wordt aangevuld met een 12,66-inch instrumentenpaneel en waarschijnlijk een augmented reality (AR) head-up display.
Aangedreven door dubbele Qualcomm Snapdragon 8295-chips biedt het infotainmentsysteem naadloze multitasking met splitscreenfunctionaliteit. Het tweespaaks stuurwiel bevat touchbedieningen en de middenconsole beschikt over dubbele draadloze oplaadpads en meerdere opbergvakken. Met 42 ergonomisch ontworpen opbergmogelijkheden, van brillenhouders tot lippenstiftvakjes, is het interieur zowel praktisch als elegant.
Passagiers op de tweede rij genieten van luxe met verschuifbare stoelen op 550 mm rails en toegang tot een uitschuifbare koelkast. Een opklapbaar 30-inch entertainmentscherm verhoogt de entertainmentopties voor achterpassagiers, terwijl de stoelen op de derde rij verstelbare rugleuningen en een bewegingsbereik van 125 mm bieden.
Met een bagageruimte van 300 liter en een verborgen opbergruimte van 20 liter onder de vloer is de Lynk & Co 900 zowel praktisch als luxueus. Het ontwerp van de gedeelde achterklep biedt extra gemak en kan worden gebruikt als plank wanneer de auto stilstaat. Het dakrek kan tot 300 kg dragen als de auto geparkeerd is, ideaal voor avontuurlijke uitjes.
Slimme Rijsystemen en Vermogensopties
Slimme rijmogelijkheden worden geleverd door Nvidia Orin X-chips of Thor-chips. Hoewel specifieke details over de geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) nog niet bekend zijn, suggereert de integratie van Lidar topklasse veiligheid en automatiseringsfuncties.
De Lynk & Co 900 biedt drie plug-in hybride (PHEV) aandrijfconfiguraties. Het topmodel met drie motoren levert een indrukwekkend vermogen van 630 kW, waarmee deze SUV in slechts 4 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. Dankzij het digitale AI-chassis ondersteunt het SPA Evo-platform geavanceerde rijfuncties zoals een walsbocht en krabmodus.
Hoewel prijsinformatie nog niet is vrijgegeven, zal de Lynk & Co 900 in maart 2025 op de markt verschijnen, met de belofte om verwachtingen in het luxueuze SUV-segment te herdefiniรซren met een combinatie van innovatieve technologie, indrukwekkende prestaties en praktische luxe.