2025 Opel Grandland Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.2 Turbo Hybrid | 1.6 Turbo Plug-in Hybrid | Electric 73kWh | Electric 82kWh | Electric AWD 73kWh |
---|---|---|---|---|---|
Motortype | 1.2L Turbo 3-cilinder + Elektromotor | 1.6L Turbo 4-cilinder + Elektromotor | Elektromotor | Elektromotor | Dubbele Elektromotoren |
Versnellingsbak | eDCT 6-traps automaat | eDCT 7-traps automaat | Enkeltrap automaat | Enkeltrap automaat | Enkeltrap automaat |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | Automaat | Automaat | Automaat | Automaat | Automaat |
Max Vermogen | 107kW (145pk) | 143kW (195pk) | 156kW (213pk) | 156kW (213pk) | 239kW (325pk) |
Max Koppel | 230 Nm | 300 Nm | 345 Nm | 345 Nm | 511 Nm |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.2 Turbo Hybrid | 1.6 Turbo Plug-in Hybrid | Electric 73kWh | Electric 82kWh | Electric AWD 73kWh |
---|---|---|---|---|---|
Batterijtype | Lithium-ion (klein) | Lithium-ion | Lithium-ion | Lithium-ion | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit (nominaal) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | 73 kWh | 82 kWh | 73 kWh |
CO2 Uitstoot (WLTP) | 123-124 g/km | 19 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (WLTP) | 5,5-5,7 L/100km | 0,8-0,9 L/100km + 16,9-17,6 kWh/100km | 16,9-17,6 kWh/100km | 17,7-18,5 kWh/100km | 17,8-18,1 kWh/100km |
Elektrisch Bereik (WLTP) | N.v.t. | 87 km | 523 km | 583 km | 488 km |
Maximaal DC Laadvermogen | N.v.t. | N.v.t. | 160 kW | 160 kW | 150 kW |
Maximaal AC Laadvermogen | N.v.t. | 3,7 kW | 11 kW (3-fase) | 11 kW (3-fase) | 11 kW (3-fase) |
Boordlader | N.v.t. | 3,7 kW standaard, 7,4 kW optie | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
AC Laadtijd (11 kW naar 100%) | N.v.t. | 4u 30min | 6u 30min | Niet gespecificeerd | 4u 30min |
DC Snelladen (20-80%) | N.v.t. | N.v.t. | 30 min | 27 min | 30 min |
Warmtepomp | N.v.t. | N.v.t. | Beschikbaar als optie | Beschikbaar als optie | Standaard |
Standaard Laadkabel | N.v.t. | Type 2 Mode 3 | Type 2 Mode 3 | Type 2 Mode 3 | Type 2 Mode 3 |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Business Edition | Edition | GS | Ultimate |
---|---|---|---|---|
Beschikbare Aandrijflijnen | • 1.2 Turbo Hybrid eDCT (145pk) • 1.6 Turbo Plug-in Hybrid eDCT (195pk) • Electric 73kWh (213pk) | • 1.2 Turbo Hybrid eDCT (145pk) • 1.6 Turbo Plug-in Hybrid eDCT (195pk) • Electric 73kWh (213pk) | • 1.2 Turbo Hybrid eDCT (145pk) • 1.6 Turbo Plug-in Hybrid eDCT (195pk) • Electric 73kWh (213pk) • Electric 82kWh (213pk) | • Electric 73kWh AWD (325pk) |
Zitplaatsen | 5 personen | 5 personen | 5 personen | 5 personen |
Bagageruimte Volume | Nog bekend te maken | Nog bekend te maken | Nog bekend te maken | Nog bekend te maken |
Achterbank Deling | 40/20/40 neerklapbaar | 40/20/40 neerklapbaar | 40/20/40 neerklapbaar | 40/20/40 neerklapbaar |
Voorstoelen Verstelling | 10-voudig verstelbare ergonomische comfortstoelen (AGR gecertificeerd) | 6-voudig verstelbare comfortstoelen | 10-voudig verstelbare ergonomische comfortstoelen (AGR gecertificeerd) | 10-voudig elektrisch verstelbare Intelliseats Pro (AGR gecertificeerd) |
Hoogte Verstelbare Stoelen | Ja (voor) | Ja (voor) | Ja (voor) | Ja (voor) |
Verwarmde Voorstoelen | Ja (verwarmbare ergonomische comfortstoelen) | Beschikbaar met Comfort Pakket | Ja (verwarmbare ergonomische comfortstoelen) | Ja (verwarmd en geventileerd) |
Geventileerde Voorstoelen | Nee | Nee | Nee | Ja |
Verwarmde 2e Zitrij | Nee | Nee | Nee | Ja (buitenste zitplaatsen) |
Relaxatiefunctie Voorstoelen | Nee | Nee | Nee | Ja (massagefunctie) |
Lendesteun Bestuurder | Ja (pneumatische lendesteun) | Nee | Ja (pneumatische lendesteun) | Ja (elektrisch verstelbare lendesteun) |
Geheugen Bestuurdersstoel | Nee | Nee | Nee | Ja |
Bekleding | Stof-vinyl “Bird” Dark Grey duurzame materialen | Stof “Bird” Grey duurzame materialen | Stof-vinyl “Bird” Dark Grey duurzame materialen | Alcantara/PVC zwart met grijze elementen |
Verwarmd Stuurwiel | Ja | Beschikbaar met Comfort Pakket | Ja | Ja |
Sfeerverlichting | Eco LED binnenverlichting | Eco LED binnenverlichting | Meerkleurige LED sfeerverlichting in voordeuren | Ja |
Glazen Schuif-/Kanteldak | Nee | Nee | Beschikbaar als optie (€1.599) | Ja (panoramisch elektrisch bedienbaar) |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Kenmerk Categorie | Business Edition | Edition | GS | Ultimate |
---|---|---|---|---|
Klimaatregeling Systeem | Elektronische klimaatregeling twee zones met ventilatieopeningen achterin | Elektronische klimaatregeling twee zones met ventilatieopeningen achterin | Elektronische klimaatregeling twee zones met ventilatieopeningen achterin | Elektronische klimaatregeling twee zones met ventilatieopeningen achterin |
Luchtkwaliteit Functies | Standaard ventilatie | Standaard ventilatie | Standaard ventilatie | IntelliAir (Luchtkwaliteitssysteem) |
Voorconditionering | Beschikbaar op elektrische modellen | Beschikbaar op elektrische modellen | Beschikbaar op elektrische modellen | Beschikbaar op elektrische modellen |
Dashboard Opslag | Pixelbox opbergruimte met verlicht doorschijnend glas | Standaard dashboard opbergruimte | Pixelbox opbergruimte met verlicht doorschijnend glas | Pixelbox opbergruimte met verlicht doorschijnend glas |
Middenconsole Opslag | Middenarmsteun vooraan met opbergvak | Middenarmsteun vooraan met opbergvak | Middenarmsteun vooraan met opbergvak | Middenarmsteun vooraan met opbergvak |
Telefoon Opslag | Houder met draadloze telefoonlader | Kaartenvak, smartphonevak | Houder met draadloze telefoonlader | Houder met draadloze telefoonlader |
Bekerhouders | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Deur Opbergruimte | Standaard deurvakken | Standaard deurvakken | Standaard deurvakken | Standaard deurvakken |
Achter Opbergruimte | Opbergtas aan achterzijde rugleuning voorzetels | Opbergtas aan achterzijde rugleuning voorzetels | Opbergtas aan achterzijde rugleuning voorzetels | Opbergtas aan achterzijde rugleuning voorzetels |
12V Stroomaansluitingen | Vooraan, achteraan en koffer | Vooraan, achteraan en koffer | Vooraan, achteraan en koffer | Vooraan, achteraan en koffer |
USB Aansluitingen | 4 USB-C aansluitingen | Standaard USB aansluitingen | 4 USB-C aansluitingen | 4 USB-C aansluitingen |
Interieur Materialen | Bekleding stof-vinyl “Bird” Dark Grey duurzame materialen | Bekleding stof “Bird” Grey duurzame materialen | Bekleding stof-vinyl “Bird” Dark Grey duurzame materialen | Alcantara/PVC zwart met grijze elementen |
Vloer Materialen | Vloermatten set (inbegrepen bij rijklaar kosten) | Vloermatten set (inbegrepen bij rijklaar kosten) | Vloermatten set (inbegrepen bij rijklaar kosten) | Vloermatten set (inbegrepen bij rijklaar kosten) |
Sfeerverlichting | Eco LED binnenverlichting met leeslampjes voor/achter | Eco LED binnenverlichting met leeslampjes voor/achter | Meerkleurige LED sfeerverlichting in voordeuren | Verbeterde sfeerverlichting |
Zonnekleppen | Make-up spiegel bestuurders- en passagierszijde met LED verlichting | Make-up spiegel bestuurders- en passagierszijde | Make-up spiegel bestuurders- en passagierszijde met LED verlichting | Make-up spiegel bestuurders- en passagierszijde met LED verlichting |
Binnenverlichting | Eco LED leeslampjes voor en achteraan | Eco LED leeslampjes voor en achteraan | Eco LED leeslampjes voor en achteraan | Eco LED leeslampjes voor en achteraan |
Laadruimte Kenmerken | Afdekscherm laadruimte | Afdekscherm laadruimte | Afdekscherm laadruimte | Afdekscherm laadruimte |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.2 Turbo Hybrid | 1.6 Turbo Plug-in Hybrid | Electric 73kWh | Electric 82kWh | Electric AWD 73kWh |
---|---|---|---|---|---|
Leeggewicht (kg) | 1.600 | 1.896 | 2.132 | 2.120 | 2.254 |
Toegestaan Totaalgewicht (kg) | 2.120 | 2.460 | 2.700 | 2.700 | 2.700 |
Max. Aanhangwagengewicht, Ongeremd (kg) | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Max. Aanhangwagengewicht, Geremd (kg) | 1.100 | 1.500 | 1.200 | 1.200 | 1.350 |
Max. Kogeldruk (kg) | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Max. Dakbelasting (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Laadvermogen (kg) | 1.100 | 1.500 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Bestuurder Gewicht (inbegrepen) | Ja (75kg) | Ja (75kg) | Ja (75kg) | Ja (75kg) | Ja (75kg) |
Draaicirkel (m) | 11,06 | 11,06 | 11,06 | 11,06 | 11,06 |
Specificatie | 1.2 Turbo Hybrid eDCT | 1.6 Turbo Plug-in Hybrid eDCT | Electric 73kWh | Electric 82kWh | Electric AWD 73kWh |
---|---|---|---|---|---|
Vanaf Prijs | €40.999 | €42.999 | €43.999 | €50.499 | €55.999 |
Beschikbare Uitvoeringen | Business Edition, Edition, GS | Business Edition, Edition, GS | Business Edition, Edition, GS | Alleen GS | Alleen Ultimate |
Brandstoftype | Euro loodvrije benzine + Elektrisch | Euro loodvrije benzine + Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Motorinhoud | 1.199 cm³ | 1.598 cm³ | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Motorconfiguratie | 3-cilinder turbo + elektromotor | 4-cilinder turbo + elektromotor | Elektromotor | Elektromotor | Dubbele elektromotoren |
Energielabel | D (Business), C (anderen) | C | A | A | A |
Brandstoftank Capaciteit | 55 liter | 55 liter | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Batterijcapaciteit | Kleine Li-ion (niet gespecificeerd) | Li-ion (niet gespecificeerd) | 73 kWh | 82 kWh | 73 kWh |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP) | N.v.t. | 16,9-17,6 kWh/100km | 16,9-17,6 kWh/100km | 17,7-18,5 kWh/100km | 17,8-18,1 kWh/100km |
Elektrisch Bereik (WLTP) | N.v.t. | 87 km | 523 km | 583 km | 488 km |
Brandstofverbruik (WLTP) | 5,5-5,7 L/100km | 0,8-0,9 L/100km | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | eDCT 6-traps automaat | eDCT 7-traps automaat | Enkeltrap automaat | Enkeltrap automaat | Enkeltrap automaat |
CO2 Uitstoot | 123-124 g/km | 19 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Maximaal Vermogen | 107 kW (145 pk) @ 5.000 tpm | 143 kW (195 pk) @ 5.500 tpm | 156 kW (213 pk) | 156 kW (213 pk) | 239 kW (325 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 10,2 seconden | 7,8 seconden | 9,0 seconden | 9,0 seconden | 6,1 seconden |
Maximaal Koppel | 230 Nm @ 1.750 tpm | 300 Nm @ 2.000 tpm | 345 Nm | 345 Nm | 511 Nm |
Topsnelheid | 202 km/u | 220 km/u | 170 km/u | 170 km/u | 180 km/u |
Euro Norm | Euro 6d | Euro 6.4 | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Afmeting | Alle Varianten (Hybrid, Plug-in Hybrid, Electric) |
---|---|
Hoogte | 1.665 – 1.667 mm |
Breedte | 1.905 mm |
Breedte (inclusief spiegels) | 2.103 – 1.934 mm |
Lengte | 4.650 mm |
Wielbasis | 2.784 – 2.795 mm |
Bodemvrijheid | Niet gespecificeerd |
Draaicirkel (stoeprand tot stoeprand) | 11,06 m |
Vooroverhang | 962 mm |
Achteroverhang | 894 – 904 mm |
Spoorbreedte Voor | 1.610 – 1.624 mm |
Spoorbreedte Achter | 1.610 – 1.624 mm |
Categorie | Business Edition | Edition | GS | Ultimate |
---|---|---|---|---|
BESCHIKBARE AANDRIJFLIJNEN | ||||
Hybrid | 1.2 Turbo Hybrid eDCT 107kW (145pk) | 1.2 Turbo Hybrid eDCT 107kW (145pk) | 1.2 Turbo Hybrid eDCT 107kW (145pk) | Niet Beschikbaar |
Plug-in Hybrid | 1.6 Turbo Plug-in Hybrid eDCT 143kW (195pk) | 1.6 Turbo Plug-in Hybrid eDCT 143kW (195pk) | 1.6 Turbo Plug-in Hybrid eDCT 143kW (195pk) | Niet Beschikbaar |
Electric | 73kWh 156kW (213pk) | 73kWh 156kW (213pk) | 73kWh 156kW (213pk) + 82kWh 156kW (213pk) | 73kWh AWD 239kW (325pk) |
STARTPRIJS | ||||
Hybrid | €40.999 | €42.999 | €46.499 | Niet Beschikbaar |
Plug-in Hybrid | €42.999 | €44.999 | €48.499 | Niet Beschikbaar |
Electric | €43.999 | €45.999 | €49.499 (73kWh) / €50.499 (82kWh) | €55.999 |
EXTERIEUR KENMERKEN | ||||
Koplampen | IntelliLED koplampen | IntelliLED koplampen | IntelliLux HD LED koplampen met adaptieve grootlicht assistentie | IntelliLux HD Matrix koplampen |
3D Vizor | Ja | Ja | Ja met verlicht logo | Ja met verlicht Opel Blitz logo |
LED Dagrijverlichting | Ja | Ja | Ja | Ja |
LED Achterlichten | Ja met verlicht logo | Ja met verlicht logo | Ja met verlicht logo | Ja met verlicht logo |
Velgen | 19″ Diamond Cut lichtmetaal | 19″ Anthra Grey lichtmetaal | 19″ Diamond Cut lichtmetaal | 20″ Diamond Cut Aero lichtmetaal |
Dakkleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Contrasterende zwarte dak | Contrasterende zwarte dak |
Achterspoiler | High gloss black | High gloss black | High gloss black | High gloss black |
Deur Sierlijsten | High Gloss Black onderzijde deuren (alleen Electric & Plug-in) | Standaard | High Gloss Black onderzijde deuren (alleen Electric & Plug-in) | High Gloss Black onderzijde deuren |
INTERIEUR KENMERKEN | ||||
Stoelen | Verwarmbare ergonomische comfortstoelen (AGR gecertificeerd) 10-voudig verstelbaar | 6-voudig verstelbare comfortstoelen | Verwarmbare ergonomische comfortstoelen (AGR gecertificeerd) 10-voudig verstelbaar | Intelliseats Pro (AGR gecertificeerd) 10-voudig elektrisch met geheugen |
Bekleding | Stof-vinyl “Bird” Dark Grey duurzame materialen | Stof “Bird” Grey duurzame materialen | Stof-vinyl “Bird” Dark Grey duurzame materialen | Alcantara/PVC zwart met grijze elementen |
Stuurwiel | Verwarmd vegan synthetisch lederen sportstuurwiel | Vegan synthetisch lederen sportstuurwiel | Verwarmd geperforeerd vegan synthetisch lederen sportstuurwiel | Verwarmd stuurwiel |
Lendesteun | Pneumatische lendesteun | Niet inbegrepen | Pneumatische lendesteun | Elektrisch verstelbare lendesteun |
Stoelverwarming | Voorstoelen verwarmd | Beschikbaar met Comfort Pakket | Voorstoelen verwarmd | Voor- en achterstoelen verwarmd |
Stoelventilatie | Nee | Nee | Nee | Ja (voorstoelen) |
Massagefunctie | Nee | Nee | Nee | Ja (voorstoelen) |
VEILIGHEID & RIJASSISTENTIE | ||||
Driver Assistance Pack | Ja (In-crash braking, Driver Attention Alert, Noodremsysteem, Lane Keep Assist, Verkeersbordherkenning) | Ja | Ja | Ja |
Parkeersensoren | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter |
Achteruitrijcamera | Ja | Beschikbaar met Comfort Pakket | Ja | Ja (360° camera) |
Adaptive Cruise Control | Ja met Stop&Go | Ja met Stop&Go | Ja met Stop&Go | Ja met Stop&Go |
Lane Change Assist | Nee | Beschikbaar met Technologie Plus Pakket | Beschikbaar met Technologie Plus Pakket | Ja |
Head-Up Display | Nee | Nee | Beschikbaar met Technologie Plus Pakket | Ja (Extended HUD) |
CONNECTIVITEIT & TECHNOLOGIE | ||||
Infotainment | 16″ kleuren touchscreen met Connected navigatie, OTA updates, ChatGPT spraakactivering, 4 USB-C, Bluetooth, draadloze Apple CarPlay/Android Auto, 2 microfoons, 6 luidsprekers | 10″ kleuren touchscreen met Bluetooth, Digitale Radio DAB+, 6 luidsprekers, USB aansluiting, Apple CarPlay/Android Auto | 16″ kleuren touchscreen met Connected navigatie, OTA updates, ChatGPT spraakactivering, 4 USB-C, Bluetooth, draadloze Apple CarPlay/Android Auto, 2 microfoons, 6 luidsprekers | 16″ kleuren touchscreen met Connected navigatie, OTA updates, ChatGPT spraakactivering, 4 USB-C, Bluetooth, draadloze Apple CarPlay/Android Auto, 2 microfoons |
Audiosysteem | 6 luidsprekers | 6 luidsprekers | 6 luidsprekers | Focal Premium 10-luidsprekers systeem |
Draadloze Telefoonlader | Ja | Beschikbaar met Technologie Pakket | Ja | Ja |
Digitaal Instrumentenpaneel | 10″ digitaal instrumentencluster | 10″ digitaal instrumentencluster | 10″ digitaal instrumentencluster | 10″ digitaal instrumentencluster |
Pixelbox Opbergruimte | Ja (verlicht glas) | Nee | Ja (verlicht glas) | Ja (verlicht glas) |
AANDRIJVING & ONDERSTEL | ||||
Transmissie | eDCT automaat (varieert per aandrijflijn) | eDCT automaat (varieert per aandrijflijn) | eDCT automaat (varieert per aandrijflijn) | Enkeltrap automaat (alleen Electric AWD) |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Vierwielaandrijving (alleen Electric) |
Ophanging | Frequential Selective Damping FSD (alleen Electric & Plug-in Hybrid) | Standaard ophanging | Frequential Selective Damping FSD (alleen Electric & Plug-in Hybrid) | Frequential Selective Damping FSD |
Elektronische Handrem | Ja | Ja | Ja | Ja |
Hill Start Assist | Ja | Ja | Ja | Ja |
Electronic Stability Program | Ja met aanhangwagen stabilisatie | Ja met aanhangwagen stabilisatie | Ja met aanhangwagen stabilisatie | Ja met aanhangwagen stabilisatie |
COMFORT & GEMAK | ||||
Klimaatregeling | Twee zones elektronisch met achterventilatie | Twee zones elektronisch met achterventilatie | Twee zones elektronisch met achterventilatie | Twee zones elektronisch met achterventilatie |
Luchtkwaliteitssysteem | Standaard | Standaard | Standaard | IntelliAir luchtkwaliteitssysteem |
Keyless Entry | Proximity keyless entry & start | Proximity keyless entry & start | Proximity keyless entry & start | Proximity keyless entry & start |
Elektrische Achterklep | Nee | Beschikbaar met Comfort/Comfort Plus Pakket | Beschikbaar met Comfort Plus Pakket | Ja (hands-free) |
Panoramadak | Nee | Nee | Beschikbaar als optie (€1.599) | Ja (elektrisch schuif-/kanteldak) |
Sfeerverlichting | Eco LED binnenverlichting | Eco LED binnenverlichting | Meerkleurige LED sfeerverlichting | Verbeterde sfeerverlichting |
Warmtepomp | Beschikbaar als optie (Electric modellen) | Beschikbaar als optie (Electric modellen) | Beschikbaar als optie (Electric modellen) | Standaard (Electric AWD) |
Categorie | Optie Naam | Beschikbare Uitvoeringen | Prijs (excl. BTW) | Prijs (incl. BTW) | Beschrijving |
---|---|---|---|---|---|
INTERIEUR OPTIES | |||||
Stoelen | Lederen Bekleding met Ergonomische Voorstoelen | Business Edition, GS | €2.479 | €2.999 | • Ergonomische voorstoelen (AGR gecertificeerd) 10-voudig elektrisch verstelbaar in Nappa leder met ecotanning • Massagefunctie voor bestuurders- en passagiersstoel • Geventileerde en verwarmbare voorstoelen • Bestuurdersstoel met geheugenfunctie • Verwarmde achterstoelen • Verlengbare en elektrisch kantelbare zitting • Elektrisch verstelbare zijsteunen • Verwarmde buitenste zitplaatsen 2e zitrij |
Stoelen | Lederen Bekleding met Ergonomische Voorstoelen | Alleen Ultimate | €1.652 | €1.999 | Dezelfde functies als hierboven maar tegen gereduceerde prijs voor Ultimate uitvoering |
EXTERIEUR OPTIES | |||||
Dak | Panoramisch Glazen Schuifdak | Business Edition, GS, Ultimate | €1.321 | €1.599 | Panoramisch glazen schuif-/kanteldak |
Dak | Dak in Carrosseriekleur | Edition, Ultimate | €0 | €0 | Standaard dakkleur (niet compatibel met Carbon Black carrosseriekleur) |
VELGEN & BANDEN | |||||
Velgen | 19″ Lichtmetalen Velgen, Diamond Cut | Edition, Business Edition, GS | €164 | €199 | 225/60R19 (Hybrid) |
Velgen | 19″ Lichtmetalen Velgen, Diamond Cut | Edition, Business Edition, GS | €164 | €199 | Banden 225/55 R19 103V (Hybrid)<br>235/55 R19 105V (Plug-in Hybrid / Electric) (A+ klasse) |
Velgen | 20″ Lichtmetalen Velgen, Diamond Cut | Business Edition, GS, Ultimate | €330 | €399 | Niet beschikbaar voor Hybrid<br>Banden 235/50 R20 – 104V |
TECHNOLOGIE & VEILIGHEID | |||||
Veiligheid | Veiligheidsnet | Alle uitvoeringen | €41 | €50 | Bagageruimte veiligheidsnet |
Verlichting | Automatisch Grootlicht | Alle uitvoeringen | €660 | €799 | Automatische grootlicht regeling |
AANDRIJFLIJN & LADEN | |||||
Elektrisch | Warmtepomp | Alleen elektrische modellen | €660 | €799 | • Voorwarmen/koelen van het interieur • Voorwarmen van de batterij voor actieradius optimalisatie • Alleen beschikbaar i.c.m. Opel Grandland Electric |
Laden | 1-Fase 7,4kW Boordlader | Alleen Plug-in Hybrid | €330 | €399 | Verbeterde laadcapaciteit voor Plug-in Hybrid modellen |
TREKKEN & UTILITEIT | |||||
Trekken | Trekhaak, Afneembaar | Alle uitvoeringen | €660 | €799 | Afneembare trekhaak voor alle varianten |
Trekken | Trekhaak, Afneembaar (Hybrid Versterkt) | Alleen Hybrid modellen | €660 | €799 | Verhoogd trekvermogen af fabriek voor Hybrid modellen |
Aanvullende Individuele Accessoires (Vermeld maar prijs niet gespecificeerd)
Categorie | Optie Naam | Beschikbare Uitvoeringen | Beschrijving |
---|---|---|---|
LAKOPTIES | |||
Kleuren | Impakt Copper Metallic | Alle uitvoeringen | Standaard metallic kleur – €0 |
Kleuren | Arctis White Solid | Alle uitvoeringen | Solid lak – €399 |
Kleuren | Grafik Grey Solid | Alle uitvoeringen | Solid lak – €399 |
Kleuren | Karbon Black Metallic | Alle uitvoeringen | Metallic lak – €799 |
Kleuren | Kristall Silver Metallic | Alle uitvoeringen | Metallic lak – €799 |
Kleuren | Spektrum Blue Metallic – Trend | Alle uitvoeringen | Premium metallic lak – €999 |
Pakket Naam | Beschikbare Uitvoeringen | Prijs (excl. BTW) | Prijs (incl. BTW) | Inbegrepen Functies |
---|---|---|---|---|
COMFORT PAKKET | Alleen Edition | €1.487 | €1.799 | • Verwarmbare ergonomische voorstoelen (AGR gecertificeerd) 10-voudig verstelbaar • 4-voudig verstelbare hoofdsteunen • ISOFIX installatievoorziening kinderzitje vooraan met top tether • Verwarmd stuurwiel • Achteruitrijcamera met wasfunctie • Elektronische achterklep met ‘handsfree’ functie |
TECHNOLOGIE PAKKET | Alleen Edition | €991 | €1.199 | • Multimedia Navigatie met 16″ kleuren touchscreen • Draadloze telefoonlader • Pixelbox opbergruimte in de middenconsole • IntelliAir (Luchtkwaliteitssysteem voor het interieur) • Lane Change Assist (incl. dodehoekwaarschuwing tot 80m) • Rear Cross Traffic Alert – waarschuwing achterliggend kruisend verkeer |
COMFORT PLUS PAKKET | Business Edition, GS | €1.239 | €1.499 | • Elektronische achterklep met ‘handsfree’ functie • Focal Premium HiFi-systeem met 10 luidsprekers • Gelamineerde, akoestisch geïsoleerde voor-/zijramen |
TECHNOLOGIE PLUS PAKKET | Business Edition, GS | €1.321 | €1.599 | • Intelli HUD – Extended Head-Up Display • Europese navigatiekaarten, Bluetooth, DAB+, USB-aansluiting, 6 luidsprekers, Apple CarPlay & Android Auto ondersteuning • Verwarmde voorruit • IntelliAir (Luchtkwaliteitssysteem voor het interieur) • IntelliVision 360° camera • Lane Change Assist (incl. dodehoekwaarschuwing tot 80m) • Rear Cross Traffic Alert – waarschuwing achterliggend kruisend verkeer • IntelliDrive 2.0 (Semi-Automatische Rijstrookwissel snelweg, Lane Positioning Assist – optimalisatie rijstrookpositie) • Automatische dimmende binnenspiegel, elektrochromatisch – “Frameless” |






Is Het De Moeite Waard Om De 2025 Opel Grandland Te Kopen?
De 2025 Opel Grandland is een echte game-changer in de compacte SUV-wereld. Het is duidelijk dat Opel serieus is over de overstap naar elektrisch rijden, terwijl het trouw blijft aan zijn Duitse technische wortels. Dit nieuwe model is gebouwd op het frisse STLA Medium-platform, een grote verschuiving van de oude MP2-opstelling. Wat betekent dat voor jou? Wel, je krijgt betere verfijning, coole technologie en verbeterde efficiëntie. We hebben alle drie aandrijflijvarianten uitgebreid getest – de 1.2 Turbo Hybrid, 1.6 Turbo Plug-in Hybrid en de volledig elektrische versie – zodat we je de echte feiten kunnen geven over deze gezinsvriendelijke SUV.
Met een lengte van 4,65 meter vindt de Grandland een perfecte balans tussen voldoende ruimte binnen en gemakkelijk hanteren buitenshuis. Hij concurreert direct met sterke spelers zoals de Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan, Ford Kuga en Hyundai Tucson. Maar hier onderscheidt de Grandland zich echt: hij brengt die klassieke Duitse touch naar zijn ontwerp en engineering, waarbij de focus ligt op wat werkt in plaats van alleen maar flashy uitzien. Bovendien kan Opel, omdat het een platform deelt met Peugeot, de prijzen competitief houden terwijl het vasthoudt aan zijn onderscheidende merkidentiteit.
Op de Nederlandse markt kun je de Business Edition Hybrid al krijgen vanaf €40.999, of ga voor de top-of-the-line Electric Ultimate AWD-variant voor €55.999. Deze prijsstelling plaatst de Grandland in een sterke positie tegenover Duitse concurrenten, waarbij je meer waar voor je geld krijgt vergeleken met duurdere opties. En met drie verschillende aandrijflijvkeuzes is er zeker een Grandland die past bij jouw rijstijl – of je nu gewoon naar je werk pendelt of op een lange roadtrip gaat.
Wat de Grandland echt onderscheidt van zijn Stellantis-broers en -zussen is hoe Opel zijn cockpitontwerp en gebruikerservaring benadert. Terwijl de Peugeot 3008 gaat voor opvallende, in het oog springende ontwerpen, draait de Grandland helemaal om comfort en gebruiksgemak. Deze mentaliteit is verweven door de hele ontwikkeling van het voertuig, wat resulteert in een auto die duidelijk Opel aanvoelt, ook al deelt hij enkele basiselementen met andere merken. Je eindigt met een SUV die perfect is voor praktische kopers die Duitse engineering waarderen zonder het forse prijskaartje.
Timing – het lanceren van dit model op dit moment is slim, gezien hoe de auto-industrie verschuift naar elektrificatie. Door hybrid-, plug-in hybrid- en volledig elektrische opties tegelijkertijd uit te rollen, zorgt Opel ervoor dat de Grandland relevant blijft, ongeacht hoe regelgeving of consumentenvoorkeuren veranderen. Deze toekomstgerichte aanpak, samen met de ingebouwde sterke punten van het voertuig, maakt het een aantrekkelijke keuze in een drukke markt.
Uit onze uitgebreide tests blijkt dat de Grandland uitblinkt in de gebieden die er echt toe doen voor gezinnen: ruimte-efficiëntie, solide bouwkwaliteit, comfort en dagelijkse bruikbaarheid. Oké, het is misschien niet de meest flitsende rit daarbuiten, maar het geeft zijn doelgroep precies wat ze zoeken – betrouwbaar, comfortabel en efficiënt vervoer dat premium aanvoelt zonder de bank te breken.
Motor, Prestaties En Transmissie
De aandrijflijnenopstelling van de 2025 Grandland neemt een vrij grondige aanpak voor moderne automotoren. Elke versie heeft zijn eigen unieke eigenschappen, gericht op verschillende rijbehoeften. Laten we beginnen met de instap 1.2 Turbo Hybrid. Hij koppelt een driecilinder PureTech-motor die 136 pk levert met een 21 pk elektromotor, die allemaal samenwerken via een zesversnellings dubbelkoppelingstransmissie. Deze mild-hybrid opstelling geeft je een gecombineerd vermogen van 145 pk, wat precies goed is voor het dagelijks rijden. Bovendien is hij vrij zuinig, met 5,5 tot 5,7 liter per 100 kilometer gebaseerd op WLTP-tests.
In onze praktijktests ontdekten we dat dit hybridesysteem echt uitblinkt in stadsrijden. De elektromotor helpt mee wanneer je moet accelereren of manoeuvreren bij lage snelheden. Meestal is het wisselen tussen elektrische en benzinekracht soepel, hoewel je die kenmerkende dreun van de driecilindermotot kunt horen wanneer je hard op het gaspedaal drukt. En die dubbelkoppelingstransmissie is een grote stap vooruit ten opzichte van de oude koppelomvormer automaat. Je krijgt snellere schakelingen en betere efficiëntie, hoewel er een beetje aarzeling is wanneer je parkeert of langzaam rijdt.
Nu, als je zoekt naar iets wat wat geavanceerder is, dan tilt de 1.6 Turbo Plugin Hybrid het echt naar een hoger niveau. Deze heeft een nieuw ontworpen viercilindermotot die ontwikkeld is door Opel’s team in Rüsselsheim. Hij produceert 150 pk en werkt samen met een 125 pk elektromotor in een zevenversnellings dubbelkoppelingstransmissie. Samen leveren ze een solide 195 pk, wat zorgt voor een 0-100 km/u tijd van slechts 7,8 seconden. Met een 17,9 kWh batterij kun je tot 87 kilometer volledig elektrisch rijden, wat perfect is voor je dagelijkse woon-werkverkeer zonder benzine nodig te hebben.
Tijdens onze tests waren we onder de indruk van hoe verfijnd en veelzijdig de plugin hybrid aanvoelde. Je kunt echt merken hoe veel soepeler de viercilindermotot is vergeleken met de driecilinder in de hybridversie. Bovendien biedt de grotere elektromotor een betere volledig elektrische rijervaring. De overgang tussen krachtbronnen is bijna naadloos, waarbij het systeem slim beheert hoe kracht wordt verdeeld gebaseerd op hoe je rijdt. Let wel op, als je agressief rijdt, kan de batterij vrij snel leegraken, en de auto voelt wat zwaarder aan wanneer je alleen benzine gebruikt op lange snelwegtochten.
Nu naar de volledig elektrische modellen. Deze tonen Opel’s sterke toewijding aan zero-emissie rijden. De standaard elektrische versie levert 213 pk van een enkele voorgemonteerde motor. Zijn 73 kWh batterij geeft je een WLTP-bereik van ongeveer 523 kilometer. Als je verder wilt gaan, is er een grotere 82 kWh versie die dat bereik uitstrekt tot 583 kilometer. En voor degenen die smachten naar prestaties, combineert de AWD Ultimate-variant motoren aan zowel de voor- als achterkant voor een totaal van 325 pk, waarbij hij 0-100 km/u haalt in slechts 6,1 seconden terwijl hij nog steeds een respectabel bereik van 488 kilometer behaalt.
Na het uitgebreid testen van de elektrische varianten, vonden we ze behoorlijk efficiënt in praktijkomstandigheden, met energieverbruik dat typisch valt tussen 16,9 en 18,1 kWh per 100 kilometer, afhankelijk van hoe je rijdt. De één-motor versies leveren een soepele, lineaire acceleratie die vooral prettig is voor stadsrijden. Ondertussen heeft de AWD-variant een compleet ander gevoel, met indrukwekkende prestaties die echt veranderen hoe je naar de Grandland kijkt. Het regeneratieve remsysteem laat je zelfs aanpassen hoe het vertraagt, wat je wat controle geeft over je rijervaring.
Één ding dat we wel opmerkten bij alle varianten was een beetje een haperigheid met de transmissiesystemen. Hoewel de dubbelkoppelingsopstellingen over het algemeen solide zijn, worstelen ze soms met soepelheid in stop-en-ga verkeer. De hybridmodellen kunnen wat schokkerig worden bij het wisselen tussen krachtbronnen, en de plug-in hybrid kan wat besluiteloos zijn bij het uitzoeken hoe kracht te leveren. Maar eerlijk gezegd zijn dit kleine problemen en ze doen niet echt afbreuk aan de algehele rijervaring.
Oh, en laten we het laden niet vergeten! De elektrische varianten zijn hier ook behoorlijk competitief, met standaard 11 kW AC-laden overal en DC-snellaadmogelijkheden tot 160 kW. Tijdens onze tests bereikten we consequent laadsnelheden dicht bij het maximum, waarbij 10-80% laden meestal ongeveer 30 minuten duurt bij de juiste snellaadstations.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem in de Grandland-lineup presteert over het algemeen behoorlijk goed, maar er zijn een paar eigenaardigheden waar bestuurders aan zullen moeten wennen voor de beste ervaring. Alle modellen komen met een standaard schijfremopstelling – je weet wel, het type met geventileerde schijven vooraan en solide achteraan. Bovendien hebben ze elektronische remkrachtvedeling en noodremhulp om de zaken te helpen. De hybrid- en plug-in hybridversies komen met regeneratief remmen, terwijl de elektrische sterk leunen op energieterugwinningssystemen om de efficiëntie en het bereik echt te boosten.
Toen we deze remmen testten, ontdekten we dat ze het voertuig consequent van 100 naar 0 km/u stopten in ongeveer 36 tot 38 meter, wat behoorlijk competitief is in dit segment. Het rempedaal heeft een behoorlijk gevoel, maar het vereist wel wat meer druk vergeleken met sommige rivalen om die maximale stopkracht te bereiken. Ook is de pedaalslag iets langer dan wat sommigen zouden verwachten, wat verkeerd kan aanvoelen voor degenen die overstappen van andere auto’s. Maar eerlijk gezegd lijken de meeste bestuurders binnen slechts een paar dagen gewend te raken.
Nu, over het regeneratieve remmen in de hybrids – het voegt wat complexiteit toe aan hoe het pedaal aanvoelt. Over het algemeen werkt het naadloos, maar er zijn momenten dat je de overgang tussen regeneratief en traditioneel wrijvingsremmen kunt voelen. Dit is vooral merkbaar wanneer je matig remt, zoals wanneer je oprolt naar een stoplicht of een rotonde inrijdt.
Aan de andere kant blinken de elektrische modellen uit in remgevoel-consistentie dankzij een meer geavanceerde regeneratieve remopstelling. Ze hebben dit drieniveau-aanpassingssysteem waarmee bestuurders kunnen aanpassen hoe de auto vertraagt gebaseerd op hun eigen voorkeuren of de rijomstandigheden. Wanneer je het op het hoogste niveau zet, komt het behoorlijk dicht bij één-pedaal rijden. Let wel op – het stopt niet volledig zoals sommige andere elektrische auto’s. Toch is het super handig in stadsrijden waar je constant je snelheid aanpast.
Iets wat we opmerkten tijdens het testen was hoe het remsysteem zich gedroeg bij noodstops. Hoewel het over het algemeen het werk doet, is er wat instabiliteit wanneer je echt op de remmen trapt. Soms kan de voorkant wat stuiterend aanvoelen wanneer de ABS inschakelt. Het beïnvloedt niet echt hoe snel je stopt, maar het kan wat verontrustend zijn voor bestuurders die een soepelere vertraging verwachten.
Wat betreft de parkeerrem, alle varianten komen met een elektronische handrem die behoorlijk gebruiksvriendelijk is. Hij laat automatisch los wanneer je accelereert, wat geweldig is voor die heuvelse starts – niemand houdt van achteruit rollen! Let op een klein dingetje: soms schakelt de elektronische handrem iets te stevig in, wat een kleine schok veroorzaakt wanneer je loslaat, vooral op vlakke grond.
We ontdekten dat warmteafvoer tijdens zwaar remmen goed standhield tijdens onze tests, en we zagen geen significante vermindering zelfs bij het rijden in de bergen. Echter, het remsysteem kan wat gevoelig zijn voor vocht – we merkten wat gepiep op na het wassen van de auto of wanneer het regende. Dit lijkt te maken te hebben met het remblokmateriaal en verdwijnt meestal na een paar keer gebruiken.
Als je een gezin bent dat van plan is serieus te slepen, presteert het remsysteem adequaat, vooral met het optionele aanhangerstabiliteitsprogramma ingeschakeld. Het past de remverdeling en koeling aan wanneer je in aanhangermodus bent, maar gewoon een vriendelijke herinnering – het is verstandig om jezelf wat extra stopafstand te geven wanneer je sleept dicht bij de maximumgrenzen.
Besturing En Ophanging

Het chassis van de Grandland is een echte stap vooruit ten opzichte van het vorige model. Het is gebouwd op het STLA Medium-platform, wat betekent dat het stijver is en een meer geavanceerd ophangingssysteem heeft. Vooraan heb je MacPherson-stutten met stabiliserende verbindingen, en achteraan is er een torsiestang-opstelling die consistent is over alle versies. Als je kiest voor de elektrische of plug-in hybridmodellen, krijg je deze coole Frequency Selective Damping (FSD) technologie die de rit aanpast zonder elektronische bediening nodig te hebben. Dit verhoogt echt de ritkwaliteit vergeleken met de standaard hybrid.
Eerlijk gezegd, toen we het stuursysteem uitprobeerden, vonden we dat het een mooie balans slaat tussen comfort en precisie, hoewel het zeker meer naar comfort neigt. De elektrische stuurbekrachtiging geeft je net genoeg feedback om je vertrouwen te geven over waar je de auto plaatst, maar het is ook licht, wat parkeren een fluitje van een cent maakt. Het sturen is progressief en behoorlijk voorspelbaar, dus of je nu door nauwe stadsstraten navigeert of over de snelweg cruist, de Grandland is gemakkelijk te hanteren.
Op die kronkelende wegen toonde hij behoorlijke handling, maar het is duidelijk dat de focus meer op comfort ligt dan op sportieve prestaties. De ophanging doet uitstekend werk in het beheersen van carrosseriehelling tijdens bochten, zelfs wanneer je een volle auto hebt. Dat gezegd hebbende, als je begint wat harder te pushen, zul je merken dat hij neigt naar onderstuur naarmate je sneller wordt in bochten. Het tractiecontrolesysteem stapt soepel in wanneer je die gripgrenzen nadert, dus dat is een plus.
Nu, de FSD-demping in de elektrische en plug-in hybrids is verrassend geavanceerd voor een niet-elektronisch systeem. Het gebruikt een mechanische klep om dempingssnelheden aan te passen gebaseerd op hoe de ophanging beweegt. Dit betekent dat je stevige controle krijgt over grotere hobbels en ruwe plekken, terwijl je nog steeds soepel voelt over kleinere onvolkomenheden. Eerlijk gezegd voelt de rit veel premiumer aan dan je zou verwachten voor de prijs, vooral vergeleken met sommige rivalen die vastzitten met meer traditionele dempingsopstellingen.
Wat betreft geluid doet de Grandland een prijzenswaardig werk in het houden van dingen stil. De elektrische varianten hebben extra geluidsisolatie en natuurlijk geen motorgeluiden om mee om te gaan. Windgeluiden worden behoorlijk goed beheerd bij snelwegsnelheden, hoewel je het misschien iets begint te horen boven 130 km/u. De ophanging doet een solide job in het filteren van ruwe wegoppervlakken, waardoor de cabine kalm en comfortabel aanvoelt, vooral op lange ritten.
Echter, de Grandland raakt wel een beetje een muur als het gaat om dynamische handling. Het is volkomen prima voor dagelijks rijden, maar die achterste torsiestang-ophanging is niet zo verfijnd als de onafhankelijke systemen die je vindt in sommige high-end concurrenten. Je merkt dit echt tijdens snelle richtingsveranderingen of wanneer je oneven oppervlakken raakt tijdens het draaien – de achterkant kan wat minder stabiel aanvoelen dan je zou willen.
Het sturen varieert een beetje tussen modellen, waarbij de elektrische versies het meest consistente gevoel geven omdat er geen motortrillingen zijn die de stuurkolom verstoren. Alle varianten bieden goede rechtuit stabiliteit, waarbij slechts een kleine stuurcorrectie nodig is op de snelweg. Het stuurwiel snapt gemakkelijk terug naar het midden na bochten, hoewel het wat meer uitgesproken zou kunnen zijn voor die lange afstandsstukken.
Voor parkeren heeft de Grandland je gedekt met zijn 360-graden camerasysteem en parkeersensoren. Het geeft je zachte duwtjes terwijl je parkeert, maar je zult nog steeds wat meer moeten bijdragen dan bij sommige volledig geautomatiseerde systemen. Gelukkig maakt het lichte sturen het behoorlijk rechtdoortoe, vooral omdat de Grandland niet te groot is aan de buitenkant.
Welke Banden Gebruikt Het?
De meeste configuraties komen met standaard 19-inch wielen, maar de bandspecificaties veranderen wel afhankelijk van de aandrijflijn. Bijvoorbeeld, de hybrid rolt meestal uit met 225/55 R19 banden met rating 103V, terwijl de plug-in hybrid en elektrische modellen gaan voor de bredere 235/55 R19 105V banden – dit helpt het extra gewicht en prestatiebehoeften te beheren.
In onze tests merkten we dat de standaard bandsamenstelling een mooie balans vindt tussen rolweerstand en grip. De elektrische variant krijgt zelfs een A+ energie-efficiëntierating, wat Opel’s toewijding toont aan het maximaliseren van bereik zonder in te boeten op veiligheid. Bovendien wordt het weggeluiden van deze banden onder controle gehouden, wat echt helpt een mooie, stille cabine te creëren. Dat gezegd hebbende, sommige wegoppervlakken kunnen wat luider zijn dan andere.
Nu, die 19-inch wiel en band combinatie is behoorlijk spot-on voor waar de Grandland om draait. Oké, grotere wielen zouden er cooler uit kunnen zien, maar de huidige opstelling biedt eigenlijk beter ritcomfort en kan kuilen veel beter aan dan die lagere profiel opties. We voerden tests uit op allerlei wegen, van mooie, gladde snelwegen tot hobbelige stadsstraten, en ontdekten dat de bandzijwanden een goede job doen in het opvangen van impacts terwijl ze de auto nog steeds responsief laten hanteren.
Wat betreft natte omstandigheden presteerden deze banden goed – de loopvlak samenstelling en ontwerp geven je een solide grip wanneer het regent of wanneer er stilstaand water is. De elektronische stabiliteitssystemen werken hand-in-hand met de banden om alles onder controle te houden wanneer dingen lastig worden. Houd er wel rekening mee dat in koudere weersomstandigheden de banden wat opwarmtijd nodig hebben om echt grip op de weg te krijgen, wat behoorlijk standaard is voor banden gericht op efficiëntie.
Als je kijkt naar de hogere uitrustingsniveaus, is er een optionele 20-inch wielupgrade die het uiterlijk van het voertuig echt kan veranderen. Het houdt de ritkwaliteit behoorlijk, maar je zou wat meer weggeluiden en minder comfort kunnen merken op ruwe oppervlakken. Dus, voor iedereen die comfort waardeert – vooral als je veel snelwegrijden doet of een gezin hebt – zouden we vasthouden aan de standaard 19-inch opstelling.
Gedurende onze uitgebreide testperiode zag de bandslijtage er gelijk en voorspelbaar uit, wat suggereert dat de ophangingsgeometrie en bandsamenstelling goed op elkaar zijn afgestemd. Het bandenspanningscontrolesysteem doet een solide job in het waarschuwen wanneer de druk te laag wordt, wat cruciaal is voor het houden van alles efficiënt en veilig draaiend. We ontdekten dat het handhaven van de juiste bandenspanning vooral belangrijk is voor de elektrische varianten omdat lage-druk banden echt kunnen knoeien met je bereik.
Als je overweegt een Grandland, denk dan aan de vervangingsbandkosten. De gespecialiseerde samenstellingen en constructie voor maximale efficiëntie kunnen duurder zijn dan je typische band. Maar eerlijk gezegd maken de betere efficiëntie en langere bereik meestal goed voor die extra kosten over de tijd. En hoe zit het met winterband compatibiliteit? Geen zorgen daar. Alle varianten hebben geweldige opties beschikbaar via dealers, en de elektronische stabiliteitssystemen werken goed met winterbanden om je vertrouwen te boosten bij het rijden in koud weer.
Interieur Uiterlijk




Het interieur van de Grandland heeft een ontwerpfilosofie die functionaliteit en kwaliteit prioriteit geeft boven opzichtige looks. Je kunt zeker die Duitse engineering-touch voelen als het gaat om ergonomie en materiaalkeuzes. Het dashboard draait helemaal om die schone, horizontale lijnen, en het heeft niet veel visuele rommel. Op deze manier kun je je gemakkelijk focussen op de belangrijke dingen zonder afgeleid te raken. Het centrale 16-inch touchscreen valt daar echt op, terwijl de fysieke klimaatregelaars handig net eronder zijn geplaatst. Opel heeft duidelijk moeite gedaan om alles intuïtief te houden.
Nu, over de materialen die binnen worden gebruikt. Eerlijk gezegd overtreffen ze totaal wat je zou verwachten voor dit prijssegment. De meeste oppervlakken die je aanraakt voelen mooi en zacht aan, vooral op de bovenkanten van de deuren, het dashboard en de middenconsole. Oké, er zijn wat hardere kunststoffen op het onderste dashboard en deurpanelen, maar ze zijn goed genoeg getextureerd dat ze niet goedkoop of fragiel aanvoelen. De manier waarop ze verschillende materialen hebben gemengd is ook behoorlijk slim; het houdt dingen visueel interessant zonder het er overal verspreid uit te laten zien.
Als het gaat om de stoelen, verdienen ze echt wat applaus. Elk Grandland-model heeft stoelen die gecertificeerd zijn door de Duitse Rugzorg Vereniging (AGR), wat betekent dat ze geweldige ondersteuning en comfort bieden. De basismodellen komen met handmatige aanpassingen en pneumatische lendensteun, terwijl de hogere uitrustingen het opkrikken met 10-weg elektrische aanpassingen en geheugenfuncties. De bekleding is goed uitgebalanceerd; het is stevig genoeg om je comfortabel te houden op lange ritten zonder te zacht te zijn en vermoeidheid te veroorzaken.
Je hebt wel wat opties voor kleur en afwerking, hoewel de keuzes niet zo wild zijn als sommige concurrenten. De standaard “Bird” grijze stof en vinyl combo geeft een schone, moderne vibe, terwijl je kunt kiezen voor leren pakketten als je op zoek bent naar dat vleugje luxe. Bovendien tonen het stikwerk en de paneeluitlijning dat Opel echt aandacht heeft besteed aan kwaliteit tijdens de montage—alles past mooi bij elkaar met consistente spleten.
Opslag door de hele cabine is super praktisch, met veel flessenhouders, telefoonopslagplekken en kleine compartimenten die gemakkelijk te bereiken zijn. De centrale console heeft zelfs een draadloze oplaadpad onder een doorzichtige cover, wat handig is voor het in de gaten houden van je apparaat terwijl het oplaadt. Maar, hier is een klein probleempje: die transparante cover toont vingerafdrukken alsof niemands zaken en kan bekrast raken door sleutels of andere spullen in de console.
Sfeerverlichting voegt een mooie touch toe voor avondritten met verstelbare kleuren en helderheidsniveaus. Het voelt natuurlijk aan in plaats van gimmicky—net genoeg om belangrijke gebieden te benadrukken zonder afleidend te zijn. En als je in een hogere uitrusting zit, opent het panoramische schuifdak echt de cabine en laat het ruimtelijk aanvoelen, hoewel het wel iets de hoofdruimte vermindert voor langere mensen achterin.
Nu zijn er een paar gebieden waar je kunt zien dat ze kostenbewust waren. De onderste deurpanelen en voetsteunen gebruiken hardere kunststoffen die geen geluidsdemping hebben, wat kan leiden tot wat kraken of rammelen op ruwere wegen. Maar eerlijk gezegd is het niets dat de algehele ervaring verpest. Die bekerhouders zouden zeker kunnen worden verbeterd; ze houden verschillende maten niet veilig vast.
Het stuurwiel heeft een afgeplatte onderkant en bevat een hoop bedieningselementen voor verschillende functies, wat geweldig is. De bedieningselementen zijn gemakkelijk te bereiken, maar het stuurwiel zelf voelt een beetje plasticky aan, vooral vergeleken met de rest van de hoogwaardige materialen binnen. Het is een beetje teleurstellend omdat het echt had kunnen bijdragen aan dat premium gevoel van de rijervaring.
Exterieur Uiterlijk





De 2025 Grandland schudt de zaken echt op wanneer je ernaar kijkt vergeleken met het oudere model. Het toont Opel’s frisse ontwerp vibe, maar houdt nog steeds vast aan die klassieke Duitse touch die we allemaal kennen. Neem bijvoorbeeld de voorkant—het heeft dit coole “Vizor” ontwerp dat de LED-dagrijverlichting slim integreert en het Opel-logo verlicht. Het geeft de auto een moderne, strakke look die hem zeker onderscheidt van zijn Stellantis-broers en -zussen. En eerlijk gezegd slaagt het erin dit te doen zonder overdreven te worden, waarbij het die overdreven agressieve look die sommige SUV’s tegenwoordig hebben vermijdt.
Als het gaat om grootte, is het een slimme balans. Met 4,65 meter lang biedt het veel ruimte binnen, maar het is niet zo groot dat je zou worstelen om het in de stad te parkeren. De daklijn houdt vast aan die klassieke SUV-vorm, wat geweldig is omdat het ruimte en bruikbaarheid prioriteit geeft boven alleen er trendy uitzien. Dit betekent dat achterpassagiers kunnen genieten van ruime hoofdruimte, plus je krijgt veel bagageruimte. Oké, het zou er misschien wat conservatiever uit kunnen zien vergeleken met sommige flitsendere concurrenten, maar het heeft zijn sterke punten.
Wat betreft moderne touches, die verlichte logo’s voor- en achteraan tonen een slimme kijk op automotive verlichtingsontwerp. In plaats van te vertrouwen op de gebruikelijke chromen stukjes, gebruiken ze licht zelf om op te vallen. Bovendien is deze aanpak beter voor het milieu omdat het de schadelijke chroomplatering processen vermindert. Het hele ding voelt geavanceerd en goed doordacht aan, in plaats van alleen maar een gimmick. Het draagt echt bij aan het algehele ontwerp.
Aan de zijkanten zul je subtiele karakterlijnen opmerken die een mooie touch toevoegen zonder overdreven te worden. De wielkappen en onderste bekleding brengen die ruige SUV-vibe terwijl ze het klassiek houden. Oh, en als je kiest voor de hogere uitrustingen, zul je merken dat die vlakgemonteerde deurgrepen bijdragen aan de schone look en helpen met aerodynamica, vooral voor de elektrische modellen.
Als het gaat om kleuren, is er behoorlijk wat keuze—van de ingetogen metallieke tinten tot de stoutere keuzes. De Impact Copper metallic trok echt onze aandacht tijdens het testen. Het benadrukt het ontwerp van de Grandland prachtig en laat hem opvallen op de weg. Bovendien, als je kiest voor het tweekleurige dak op de GS-uitrusting, voegt het een mooie laag van verfijning toe die het onderscheidt van de meer basis versies.
Iets interessants dat we ontdekten is dat de Grandland er wat anders uitziet op foto’s vergeleken met in het echt. Op foto’s kan het soms wat saai of conservatief lijken, maar in persoon heeft het een hoop karakter en fijne detaillering die foto’s gewoon niet vastleggen. Dit geeft ons vertrouwen dat het ontwerp de tijd zal doorstaan, waarbij het die gevreesde gedateerde look vermijdt als nieuwe modellen de markt raken.
Wat betreft de achterkant, het draagt effectief de huidige ontwerpcues van het merk over, met horizontale lichten die echt de breedte en stabiliteit benadrukken. De manier waarop de modelnaam is geïntegreerd in de achterklep is een mooie touch die het premium gevoel boost. Hoewel we moeten zeggen dat de achterspoiler wat meer flair zou kunnen gebruiken—het voelt een tikje te klassiek en zou wat meer kunnen opvallen.
Wat betreft kwaliteit, de paneelgaten en carrosserie-uitlijning op onze testauto’s waren indrukwekkend, met consistente afstand en vlakpassende panelen rondom. De lakwerk lijkt duurzaam en goed gedaan, hoewel we wel opmerkten dat lichtere kleuren de neiging hebben om wegvuil en kleine krassen wat meer te tonen dan de donkerdere.
Comfort En Gemak






De Grandland blinkt echt uit als het gaat om comfort- en gemaksvoorzieningen die tegemoetkomen aan de dagelijkse behoeften van gezinnen. Neem bijvoorbeeld het automatische tweezone-klimaatregelingssysteem—het houdt de cabinetemperatuur precies goed, dankzij aparte bedieningselementen voor zowel de bestuurder als de passagier. Bovendien doen die achterste ventilatiekanalen een geweldig werk in het circuleren van lucht door de ruimte. Het reageert behoorlijk snel op eventuele aanpassingen die je maakt, waarbij een stabiele temperatuur wordt gehandhaafd zelfs wanneer het weer extreem wordt. Let wel op: de automatische modus wordt soms wat te enthousiast en past de ventilatorsnelheid wat te veel aan wanneer het weer snel verandert.
De klimaatregeling varieert wat tussen de verschillende modellen. De elektrische versies bieden meer precisie temperatuurregeling dankzij het warmtepompsysteem, wat een leuke perk is. Alle varianten doen een solide job in het comfortabel houden van de cabine, hoewel de hybridmodellen wat langer duren om op te warmen wanneer het koud is buiten.
Nu, laten we praten over het infotainmentsysteem. Het heeft dit indrukwekkende 16-inch touchscreen dat helder en responsief is. Toch moeten we zeggen dat sommige van de menustructuren wat aanpassing kunnen gebruiken. Ze kunnen wat onhandig aanvoelen, waardoor het langer duurt dan het zou moeten om bij de functies te komen die je het meest gebruikt. Maar aan de positieve kant werken de draadloze Apple CarPlay en Android Auto-integratie soepel, dus het verbinden van je smartphone voor navigatie of muziek is een fluitje van een cent. En hoe cool is het dat het ChatGPT-spraakactivering bevat? Dat voegt een mooie touch van moderne tech toe voor het besturen van het voertuig en het krijgen van informatie. Met Over-the-Air updates hoef je je geen zorgen te maken over verouderde software terwijl je het bezit. Je krijgt navigatiekaart updates, systeemverbeteringen en zelfs nieuwe functies toegevoegd zonder naar de dealer te hoeven. Hoe cool is dat?
Nu is er ook een head-up display dat belangrijke rijinformatie direct op de voorruit projecteert. Dit betekent dat je je ogen niet te veel van de weg hoeft te halen. Je ziet snelheid, navigatierichting en veiligheidssysteemindicatoren allemaal daarboven. Het ziet er over het algemeen goed uit in verschillende verlichting, maar je weet wel, fel zonlicht kan soms sommige display-elementen wegspoelen. Gelukkig past het goed aan voor verschillende bestuurdersgroottes.
Als het gaat om zitten, is het comfort zeker het benadrukken waard. De AGR-gecertificeerde stoelen bieden fantastische ondersteuning, vooral voor die lange ritten. Ze houden het geweldig vol op uitgebreide snelwegtochten, en met verstelbare lendensteun en dijuitbreidingen komen ze echt tegemoet aan verschillende lichaamstypes. Verwarmde stoelen komen standaard overal, en op de hogere uitrustingen kun je zelfs ventilatie en massagevoorzieningen krijgen—praat over luxe!
Opslagmogelijkheden zijn ook goed doordacht. Er zijn meerdere USB-C-poorten, draadloos opladen en slim geplaatste compartimenten voor al je spullen. De middenconsole heeft zelfs klimaatregeling om je drankjes koel te houden, en er is genoeg ruimte in het handschoenenvak voor je documenten en kleinere items. Dat gezegd hebbende, de deurvakken zouden waarschijnlijk wat grotere flessen een beetje beter aan kunnen, en sommige opslagplekken zouden misschien wat vulling nodig hebben om geratel te voorkomen.
Als je gaat voor de GS of Ultimate uitrustingen, zul je van het panoramische schuifdak houden. Het opent echt de cabine en laat een hoop licht binnen. De elektrische zonwering helpt warmte en schittering te beheren, plus er is een gedeelte dat kan worden geopend voor frisse lucht. Houd er alleen rekening mee dat deze opening niet zo groot is als sommige rivalen, dus de frisse lucht zou wat beperkt kunnen aanvoelen.
Keyless entry en push-button start werken vlekkeloos over alle uitrustingen. De nabijheidssensoren zijn super betrouwbaar, of je nu de auto nadert of verlaat. De hands-free achterklep is een echte redder, vooral wanneer je jongleert met pakketten of kinderuitrusting. Hij herkent je sleutelhanger zonder problemen en werkt soepel, regen of zonneschijn.
Eén klein punt van kritiek dat we hebben is met de draadloze oplaadpad. De transparante cover heeft de neiging om vlekken aan te trekken en kan behoorlijk gemakkelijk bekrast raken door sleutels of andere items. Bovendien maakt de locatie het wat lastig om je telefoon snel te pakken tijdens het rijden; je moet de cover optillen en het er soort van uit vissen.
Het sfeerverrlichtigssysteem voegt een mooie touch toe voor avondritten, met verstelbare kleuren en intensiteit die echt de sfeer van de cabine verbeteren zonder afleidend te zijn. Het voelt geavanceerd aan en benadrukt de belangrijke gebieden terwijl het veilig blijft voor nachtelijk rijden.
Voor de elektrische modellen is het laadbeheersysteem behoorlijk geavanceerd. Het kan de batterij preconditioneren voor optimale laadsnelheden en zelfs het cabineklimaat beheren voordat je de weg op gaat. Je kunt het instellen om te laden tijdens daluren, wat je thuis wat geld kan helpen besparen. Bovendien kun je met smartphone app-integratie laadsessies op afstand monitoren en besturen—super handig!
Dan is er de IntelliVision tech, die meerdere camera’s en sensoren combineert voor uitgebreide voertuigmonitoring. Dit omvat functies zoals verkeersbordherkenning, rijstrookafwijkingswaarschuwingen en frontale botsingsalarmen. Het leert hoe je rijdt en past de waarschuwingsniveaus dienovereenkomstig aan, wat helpt valse alarmen te verminderen—hoewel het soms kan worstelen met vreemde wegmarkering of bouwzones.
Als je een audiofiel bent, zul je het premium Focal audiosysteem dat beschikbaar is op de hogere uitrustingen geweldig vinden. Het levert fantastische geluidskwaliteit dankzij slimme luidspreker plaatsing door de cabine. Er is zelfs ruisonderdrukking tech die helpt weg- en windgeluiden te overstemmen, waardoor je luisterervaring echt meeslepend wordt—het is serieus op niveau met sommige toegewijde audio-opstellingen.
Eén functie die opviel voor ons was het intelligente luchtkwaliteitsmonitoringsysteem. Het past automatisch de cabinefiltering en luchtrecirculatie aan gebaseerd op de buitenluchtkwaliteit. Dit is vooral handig in steden waar luchtkwaliteit veel kan veranderen. Het houdt de cabinelucht fris zonder dat je een vinger hoeft op te tillen.
Ten slotte is de semi-autonome rijstrookwisselfunctie een echte game-changer voor lange ritten. Het spot gaten in het verkeer en signaleert wanneer het van rijstrook wil wisselen, maar je zult moeten bevestigen voordat het doorgaat met de manoeuvre. Het gaat er allemaal om die snelwegtochten wat gemakkelijker te maken terwijl veiligheid in gedachten wordt gehouden.
Veiligheid En Beveiliging
Als het gaat om veiligheid, is het volgepakt met zowel actieve als passieve veiligheidssystemen. Tijdens het testen verdiende het een respectabele vier-sterren rating van Euro NCAP. De bescherming van volwassen inzittenden scoorde indrukwekkend, en kinderveiligheidsmaatregelen stelden ook niet teleur, vooral met hoe goed de stoelen kleine kinderen accommoderen en de handige ISOFIX-integratie. De frontale crashbescherming deed zijn werk, maar er is ruimte voor verbetering in zweepslagbescherming, wat deel uitmaakt van waarom het op vier sterren landde in plaats van vijf.
Nu, over die actieve veiligheidssystemen—ze werken goed over de hele linie. De adaptieve cruise control is behoorlijk indrukwekkend; het houdt een veilige afstand en past soepel aan met het verkeer. Er is deze handige Stop&Go-functie die de auto tot volledige stilstand kan brengen in stop-en-ga verkeer en je dan weer aan de gang kan krijgen wanneer de kust veilig is. Dat gezegd hebbende, het kan wat overdreven voorzichtig zijn bij het invoegen, soms een klein duwtje van de bestuurder nodig hebbend vaker dan sommige concurrenten.
De rijstrookondersteuning helpt ook door zachte stuurduwtjes te geven om je gecentreerd in je rijstrook te houden, maar je moet je handen op het stuur houden om het te laten werken. En met de rijstrookwisselassistentie en blindespot monitoring heeft het je rug, waarbij het detectiebereik wordt uitgebreid tot 80 meter. Het geeft je een waarschuwing over naderende voertuigen, wat een grote hulp is op de snelweg. Bovendien werkt het behoorlijk naadloos samen met de adaptieve cruise control voor een semi-autonome rijervaring, hoewel er nog steeds een bestuurdersmonitoringsysteem is om ervoor te zorgen dat je betrokken blijft.
Als het gaat om noodremmen, doen de systemen echt hun werk goed. Ze vertrouwen op radar en camera’s om voetgangers, fietsers en andere voertuigen te spotten. Je krijgt waarschuwingen die opbouwen voordat het systeem automatisch de remmen inschakelt, wat je een kans geeft om te reageren terwijl het nog steeds een vangnet biedt. Let wel op: het kan soms wat springerig worden, vooral in bouwzones of als je te dichtbij grote voertuigen komt.
Het 360-graden camerasysteem is een game-changer voor parkeren en lage-snelheid manoeuvres. De beeldkwaliteit is kristalhelder en het is super gemakkelijk te gebruiken. Het schakelt automatisch in wanneer je in de achteruit schakelt, maar je kunt het ook handmatig inschakelen wanneer je in een lastige parkeerplaats zit. De voorwaartse camera is vooral handig voor die nauwe plekken waar je misschien geen obstakels ziet vanwege de hoogte van de auto.
Wat betreft airbags, ze zijn overal in de Grandland—voor-, zij- en gordijnairbags zijn allemaal opgezet om passagiers te beschermen, plus er is een functie die deactivering van de passagiersairbag mogelijk maakt wanneer je een kinderzitje installeert. De veiligheidsgordels komen met voorspanners en belastingsbegrenzers, wat je dat extra beetje bescherming geeft als dingen misgaan. Je vindt ISOFIX-ankers voor zowel achterste buitenste stoelen als de voorpassagiersstoel, waardoor het gemakkelijk is om verschillende soorten kinderzitjes te passen.
Nu, aan de beveiligingskant heeft het proximity key tech met versleutelde communicatie om ongewenste mensen buiten te houden. Het alarmsysteem doet een geweldig werk in het detecteren van inbraken. Er is ook motorimmobilisatie om ongeautoriseerde pogingen om de auto te starten te stoppen, hoewel het soms wat koppig kan zijn in koud weer en misschien een paar pogingen nodig heeft voor de sleutel om te registreren.
Eén klein probleempje dat we opmerkten is dat het parkeersensorsysteem wat kieskeurig kan zijn in slecht weer. De prestaties dalen tijdens zware regen of als de sensoren vuil worden van wegspatten. Ze schoon houden helpt veel, maar eerlijk gezegd zou het wat upgrades kunnen gebruiken om het weer beter aan te kunnen.
Ten slotte komt het elektronische stabiliteitsprogramma met een aanhangerstabiliteitsfunctie, wat super nuttig is voor trekken. Het past automatisch remverdeling en krachtlevering aan om alles stabiel te houden tijdens lastige manoeuvres. Dat is vooral belangrijk gezien de solide trekmogelijkheden van de Grandland over alle varianten. Over het algemeen is het een goed afgerond pakket voor veiligheid en gemak!
Hoe Rijdt Het?
Als het gaat om het rijden met de Grandland-reeks, ligt de focus echt op comfort en verfijning in plaats van die sportieve rand. Deze voertuigen zijn ontworpen voor praktisch gebruik, waardoor ze perfect zijn voor dagelijks rijden in plaats van alleen voor autoliefhebbers. Neem bijvoorbeeld de hybridversie—hij levert net genoeg vermogen voor je dagelijkse woon-werkverkeer, en met de elektromotor die bijspringt, voelt acceleratie soepel en gelijkmatig aan. Inhalen? Het geeft je dat kleine duwtje dat je nodig hebt. Maar, we zullen eerlijk zijn, wanneer je het wat harder pusht, kan het gebrom van de driecilindermotormotor wat luid worden. Sommige mensen zouden dat wat irritant kunnen vinden.
Nu, als je door stadsstraten navigeert, blinkt de Grandland echt uit. Je hebt geweldig zicht en een formaat dat gemakkelijk te hanteren is, waardoor die krappe bochten en parkeerplaatsen veel minder ontmoedigend zijn. De elektrische ondersteuning van de hybrid zorgt voor een fluisterstille ervaring wanneer je parkeert of kruist bij lage snelheden, en het sturen is licht genoeg dat je niet in het zweet zult breken. Bovendien, met een draaicirkel van slechts 10,83 meter, is het behoorlijk handig voor het stadsleven, zelfs met zijn SUV-achtige omvang.
Op de snelweg houdt de Grandland die comfort-eerst vibe. Hij voelt stabiel en stil aan, zelfs wanneer je cruist op legale snelheden. De adaptieve cruise control doet zijn werk mooi, waarbij hij je op veilige afstand houdt van de auto voor je, terwijl de rijstrookondersteuning zachte duwtjes biedt om je in je rijstrook te houden. Dat gezegd hebbende, als je voortsnelt boven 130 km/u, zou je wat windgeluiden kunnen opmerken die binnensluipen, en het sturen zou wat meer feedback kunnen gebruiken voor degenen die graag verbonden willen voelen met de weg.
Overschakelen naar de plug-in hybridvariant, zul je een echte upgrade merken in de rijervaring. De viercilindermotormotor loopt soepeler en heeft wat meer punch. De alleen-elektrische modus is een game-changer voor dagelijkse ritten, wat je genoeg vermogen en bereik geeft voor het meeste van je stadsrijden zonder benzine te verbranden. De overgang tussen elektrisch en hybrid is behoorlijk naadloos, hoewel je het extra gewicht zult voelen als je sportief rijdt en de batterij bijna leeg is.
Als je op zoek bent naar de ultieme soepele rit, dan zijn de elektrische varianten waar het om gaat. Ze leveren koppel direct en werken bijna geruisloos, wat die premium vibe afgeeft die de prijs gerechtvaardigd doet voelen. De voorwielaandrijving opties accelereren op een manier die sterker aanvoelt dan de cijfers je zouden doen geloven, terwijl de AWD Ultimate-variant echt de prestaties opkikt, wat de Grandland een heel nieuwe persoonlijkheid geeft. Bovendien maakt het regeneratieve remsysteem één-pedaal rijden een fluitje van een cent in de stad.
Handling over de hele linie gaat meer om stabiliteit en voorspelbaarheid dan sportieve thrills. Terwijl je sneller door bochten gaat, zou je wat onderstuur kunnen opmerken, maar de elektronische stabiliteitssystemen stappen soepel in wanneer je de grenzen van grip nadert, wat je eraan herinnert om dingen verstandig te houden. De ophanging doet een solide job in het controleren van carrosseriehelling terwijl het een comfortabele rit verzekert op verschillende oppervlakken.
Eén ding dat je zult opmerken bij alle varianten is dat ze in eerste instantie wat ondermaats kunnen lijken qua vermogen. Maar geef het wat tijd, en je zult beginnen te waarderen hoe goed ze voldoen aan dagelijkse rijbehoeften. Geen van hen gaat je omverblazen met acceleratie, maar ze zijn meer dan capabel voor snelwegsamenvoeging, inhalen en zelfs het aanpakken van heuvels met passagiers of vracht aan boord.
Wat betreft de rijpositie, het is behoorlijk tegemoetkomend voor mensen van verschillende maten. Je hebt een goed bereik van stoelaanpassingen en stuurwielpositionering. Bovendien geeft het zicht over de motorkap, met zijn onderscheidende rand, je handige referentiepunten voor waar je voertuig is. Je zult ontdekken dat je goed kunt zien in alle richtingen, hoewel de achterste hoofdsteunen je zicht wat kunnen blokkeren, dus je zou ze misschien moeten aanpassen voor de beste zichtlijnen.
Comfort Achterbank




Als het gaat om ruimte voor achterpassagiers, eerlijk gezegd is er genoeg ruimte voor volwassenen om zich uit te strekken op die langere reizen. Als je een bestuurder hebt die rond 1,85 meter lang is, zullen de mensen achterin ongeveer genoeg knieruimte hebben voor vier vingers, wat behoorlijk genoeg is, plus ze zullen goede hoofdruimte hebben—de meeste mensen zouden prima moeten passen. De kussens achterin zijn behoorlijk ondersteunend, hoewel we zouden zeggen dat ze wat steviger zijn dan die voorin. Dus, als je een tijdje achterin zit, zou je kunnen merken dat het niet helemaal zo pluizig is.
Nu, laten we praten over zicht. Achterpassagiers krijgen een mooi uitzicht dankzij die grote zijramen en een hoge zitpositie. Als je kiest voor het panoramische schuifdak in de hogere uitrustingen, wauw, het opent de dingen echt! Houd er alleen rekening mee dat als je aan de langere kant bent (zoals dicht bij 1,85 meter), die hoofdruimte wat krap zou kunnen aanvoelen. Maar kinderen zullen er dol op zijn—ze kunnen gemakkelijk naar buiten kijken, waardoor familie roadtrips wat leuker worden.
Wat betreft comfort, er zijn aparte luchtkanalen achterin met wat richtingsaanpassing, wat helpt de temperatuur lekker comfortabel te houden voor iedereen. In de hogere uitrustingen vind je verwarmde stoelen en USB-C-poorten voor het laden van apparaten, wat behoorlijk handig is. De middenarmsteun heeft wat opslag voor kleine dingetjes, plus bekerhouders, hoewel, om eerlijk te zijn, de plaatsing van die bekerhouders wat ongemakkelijk zou kunnen worden wanneer je probeert je arm te laten rusten.
Als je de middenstoel gebruikt, is het prima voor korte ritten of als je kinderen achterin hebt. Het vlakke vlorontwerp is een mooie touch omdat het betekent dat er geen vervelende transmissietunnel in de weg zit. Maar, hier is de vangst: de middenstoel heeft geen eigen hoofdsteunondersteuning, en het kan wat krap aanvoelen voor volwassenen op langere ritten. De veiligheidsgordels zijn opgezet voor drie mensen, maar laten we eerlijk zijn, het is zeker comfortabeler voor twee.
Je vindt ISOFIX-ankerpunten voor de buitenste stoelen, wat het beveiligen van kinderzitjes een fluitje van een cent maakt. Ze zijn gemakkelijk te bereiken en duidelijk gemarkeerd, dus geen worstelen met de stoelen of iets ingewikkelds. Bovendien is er een ISOFIX-punt in de voorpassagiersstoel, wat een mooie optie is als je meerdere kleintjes hebt.
Als het gaat om opslag, er zijn rugzakken aan de voorstoelen voor tablets of tijdschriften, wat handig is. De deurpanelen hebben ruimte voor flessen en kleine items, maar eerlijk gezegd zouden ze wat groter kunnen zijn vergeleken met sommige andere auto’s daarbuiten. En voor gezinnen die houden van entertainmentsystemen, zou de afwezigheid van achterpassagiersschermen een teleurstelling kunnen zijn.
Nu, iets om in gedachten te houden is het achterstoel klapmechanisme. Het kan wat een workout zijn om te bedienen, en het klapt niet volledig plat. De 40/20/40 splitsing is geweldig voor het vervoeren van langere items terwijl er nog steeds ruimte is voor passagiers, maar die zware stoelen kunnen wat een gedoe zijn om vaak te herschikken. Bovendien betekent toegang tot de ISOFIX-ankers dat je misschien moet omgaan met wat beschermende covers die gemakkelijk verloren kunnen gaan.
In- en uitstappen van de achterkant is behoorlijk gemakkelijk, dankzij de achterdeur die wijd genoeg opent voor iedereen—vooral handig bij het omgaan met kinderzitjes. De deurklinken zijn goed geplaatst voor zowel volwassenen als kinderen, en de raambediening heeft een veiligheidsvergrendeling om kleine handjes ervan te weerhouden met dingen te rommelen. Al met al doet de Grandland een solide job in het maken van de achterbank tot een comfortabele plek om te zijn!
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid


De bagageruimte van de Grandland valt echt op met zijn praktische ontwerp. Je krijgt een solide 550 liter ruimte wanneer alles normaal is ingesteld, en als je die achterstoelen neerklapt, kijk je naar maar liefst 1.580 tot 1.645 liter! Het laadgebied heeft een mooie vierkante opening, en wanneer je de vloer aanpast naar zijn hogere instelling, betekent het dat je zware spullen kunt laden zonder in het zweet te breken. Bovendien maakt de elektrische achterklep in- en uitstappen super gemakkelijk, vooral met de hands-free optie beschikbaar op sommige van de hogere uitrustingen. Je weet wel, perfect voor wanneer je jongleert met pakketten of kinderen in bedwang houdt.
Wat mooi is, is dat de vorm van het bagagegebied helemaal gaat om praktischheid—het probeert niet elke laatste bit theoretisch volume eruit te persen. Er is nauwelijks inbreuk van wielkuipen of andere structuren die je stijl zouden kunnen verstoren. De zijkanten zijn allemaal mooi afgewerkt met stevige materialen, en je hebt genoeg ankerpunten om alles te beveiligen tijdens je rit. Het verstelbare vloersysteem is een game-changer, waardoor je de sweet spot kunt vinden tussen laadgemak en maximale ruimte. En hey, er is zelfs ruimte onder de hoofdvloer voor het wegbergen van laadkabels of nooduitrusting.
Als het gaat om laden, is de hoogte van de achterklep precies goed, en die vierkante opening helpt echt wanneer je probeert grotere items erin te passen. We testten het uit en slaagden erin wasmachines, meubels en kampeeruitrusting te laden zonder enig gedoe. Het toont echt hoe nuttig deze ruimte kan zijn voor familie-uitstapjes. De achterstoelen splitsen 40/20/40, wat geweldig is voor het vervoeren van langere items terwijl er nog steeds mensen in passen—hoewel, eerlijke waarschuwing, het klapmechanisme vraagt wel wat spierkracht.
Die elektrische versies houden alle bagageruimte intact, dankzij het slimme ontwerp van het elektrische platform. In tegenstelling tot sommige rivalen die ruimte opofferen voor batterijpakketten, is de batterij van de Grandland weggestopt onder de vloer, waardoor het laadgebied wijd open blijft. Dat is een grote overwinning voor iedereen die het elektrische model overweegt maar niet wil inboeten op praktischheid.
De verlichting in het bagagegebied is goed genoeg voor die avondlaadsessies, en er zijn 12-volt stopcontacten voor je kampeeruitrusting of gereedschap, wat handig is. Je krijgt ook haken voor boodschappentassen en een uitschuifbare bagagecover om je kostbaarheden veilig te houden. Eén klein punt van kritiek is dat de bagagecover geen geweldige opslagoplossing heeft wanneer je hem niet gebruikt; je moet hem volledig eruit halen in plaats van hem gewoon weg te schuiven.
Nu, hier is een klein probleempje dat we opmerkten: de achterklep kan worstelen in winderige omstandigheden, waar de elektromotor soms moeite heeft. Hij heeft veiligheidsfuncties om te stoppen met sluiten op dingen, maar eerlijk gezegd kan dat ertoe leiden dat hij niet volledig sluit als je iets laadt dat wat uitsteekt. Gelukkig is er een handmatige override die prima werkt, maar het vereist wel dat je weet hoe je het moet gebruiken.
Als je van slepen houdt, heeft het bagagegebied je gedekt met solide ankerpunten en elektrische aansluitingen voor aanhangerlichten. Het optionele sleeppakket laat je tot 1.500 kg slepen met de plug-in hybrid en tussen 1.200 tot 1.350 kg voor de elektrische modellen. Houd er alleen rekening mee dat slepen het elektrische bereik beïnvloedt, dus wat vooruitplannen is een must voor die langere reizen.
Laadhoogte is behoorlijk spot-on voor de meeste mensen, waarbij bodemvrijheid en toegankelijkheid precies goed zijn uitgebalanceerd. Oudere gebruikers of iedereen met mobiliteitsproblemen zullen het beheersbaar vinden, en de brede opening is perfect voor rolstoelen of mobiliteitshulpmiddelen. Bovendien betekent die vlakke laadvloer dat je niet over vervelende obstakels zult tillen—een echte rugredder.
Eén gebied dat wat verbetering zou kunnen gebruiken is de organisatie binnen de bagageruimte. Het is een groot open gebied, wat ertoe kan leiden dat items rond schuiven terwijl je rijdt. Hoewel er ankerpunten zijn om dingen te helpen beveiligen, zouden wat toegewijde opbergnetten of verdelers echt kunnen helpen om kleinere items onder controle te houden. De zijopbergvakken zijn wat aan de kleine kant, beter geschikt voor nooduitrusting dan dagelijks bagagebeheer.
Waardepropositie van de 2025 Opel Grandland: Is het de Prijs Waard?
De 2025 Opel Grandland valt echt op in de drukke compacte SUV-markt, vooral wanneer je kijkt naar de variëteit aan aandrijflijnen en zijn behoorlijk competitieve prijsstelling. Je kunt de Business Edition Hybrid pakken vanaf €40.999, en het gaat helemaal tot €55.999 voor het topmodel Electric Ultimate AWD. Het is slim gepositioneerd tussen meer mainstream opties en premium rivalen, terwijl het die solide Duitse engineering laat zien—zonder de bank te breken.
Nu, de hybridversie voor €40.999 is een geweldig instappunt, toch? Het komt met moderne veiligheidsfuncties, behoorlijke interieurmaterialen, en het is efficiënt—perfect voor mensen die goede waarde willen zonder alle nieuwste tech. Maar, eerlijke waarschuwing, sommigen zouden de driecilindermotormotor wat tekort kunnen vinden in verfijning en prestaties, vooral als ze een krachtpatser verwachten van een compacte SUV. Aan de andere kant bieden de plug-in hybrids, die variëren van €42.999 tot €48.499, wel een grote stap vooruit in verfijning en elektrische mogelijkheden, waardoor ze het extra geld waard zijn als je toegang hebt tot laden.
Wanneer je kijkt naar de elektrische opties, blinken ze echt uit vergeleken met duurdere concurrenten. Het 73 kWh model begint bij €43.999, en het biedt een solide bereik en goede verfijning—ver onder wat je zou betalen voor andere Duitse premium keuzes. Als je nog meer bereik nodig hebt, is de grotere 82 kWh batterijoptie beschikbaar voor €50.499 en duwt het bereik naar meer dan 580 kilometer terwijl het nog steeds competitief geprijsd is. Het is een slimme keuze voor iedereen die die elektrische prestaties echt nodig heeft. En laten we de AWD Ultimate-variant voor €55.999 niet vergeten, die je wat indrukwekkende prestatiereferenties geeft zonder het premium prijskaartje.
In vergelijking met rivalen zoals de Volkswagen Tiguan, Ford Kuga of Hyundai Tucson, blinkt de Grandland echt uit qua interieurruimte en biedt vaak betere waarde voor vergelijkbare functies. De bouwkwaliteit is op niveau of zelfs beter dan veel concurrenten, en zijn unieke ontwerp geeft het een voorsprong in een markt waar veel SUV’s er behoorlijk hetzelfde uitzien.
Kijkend naar de totale eigendomskosten komt de Grandland naar voren, dankzij zijn competitieve servicekosten en sterke geprojecteerde restwaarden. Bovendien krijgen elektrische modellen wat mooie belastingvoordelen in Nederland—17% bijtelling voor bedrijfsauto’s, wat ze zeker aantrekkelijk maakt voor zakelijke gebruikers. En met een solide garantie en een betrouwbaar dealernetwerk kunnen kopers zich behoorlijk zelfverzekerd voelen over hun aankoop.
Dat gezegd hebbende, is het belangrijk om de weinige nadelen van de Grandland in gedachten te houden. Het ontwerp zou wat te conservatief kunnen zijn voor sommigen die iets wat meer opvallends willen. En, als je een enthousiaste bestuurder bent, zouden de comfort-georiënteerde dynamiek je verwachtingen voor een sportiever rij niet kunnen ontmoeten. Het infotainmentsysteem is oké, maar het heeft niet de flair die sommige van de duurdere modellen hebben, en je zou kunnen merken dat sommige materialen in lagere-contact gebieden wat budgetvriendelijk aanvoelen.
Voor gezinnen die ruimte, efficiëntie, kwaliteit en waar voor hun geld waarderen boven sportieve dynamiek of geavanceerde tech, is de Grandland een uitstekende keuze. Het belichaamt Duitse engineering voor een prijs die logisch is voor de meeste budgetten. Met zijn bereik van aandrijflijnen past het bij alle soorten rijbehoeften—van stadspendelen tot lange roadtrips—en het doordachte interieurontwerp, samen met veel functies, betekent dat het praktisch is voor dagelijks gebruik.
Over het algemeen zouden we zeggen dat de Grandland zeer aanbevolen komt voor iedereen die op zoek is naar een slimme, goed afgeronde familie-SUV die zich richt op substantie boven stijl, terwijl die prijzen onder controle worden gehouden. Het is misschien niet de flitsendste rit daarbuiten, maar het biedt precies wat de meeste mensen in dit segment echt willen: betrouwbaar, comfortabel en efficiënt vervoer, compleet met een premium gevoel en solide veiligheidsfuncties.