2025 KGM Torres Hybrid Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.5 T-GDI Turbo Hybrid |
---|---|
Motortype | 1.5L 4-cilinder in lijn Turbo Benzine Directe Injectie (T-GDI) met e-DHT Hybridesysteem |
Versnellingsbak | 6-traps Automatische Transmissie (6 AT) |
Aandrijftype | 2WD (Voorwielaandrijving) |
Transmissie | e-DHT (efficiency-Dual motor Hybrid Transmission) – Parallel & Serie |
Max Vermogen | 150 kW / 204 pk |
Max Koppel | 300 Nm |
Batterijtype | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit | 1,85 kWh |
Batterijvoltage | 350 V |
Brandstoftype | Benzine (E10) |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Bronze 2WD | Platinum 2WD | Titanium 2WD | Blackline 2WD |
---|---|---|---|---|
Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte | 703 liter | 703 liter | 703 liter | 703 liter |
Achterbank Splitsen | 60:40 neerklapbaar | 60:40 neerklapbaar | 60:40 neerklapbaar | 60:40 neerklapbaar |
Rugleuning Achterbank Verstelbaar | 32,5° verstelbaar | 32,5° verstelbaar | 32,5° verstelbaar | 32,5° verstelbaar |
Voorstoelen Verstelling | Handmatig | Handmatig | Elektrisch | Elektrisch |
Bestuurdersstoel Hoogte Verstelbaar | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Verwarmbare Stoelen Voorin | – Nee | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Geventileerde Stoelen Voorin | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Verwarmbare Stoelen Achterin | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Lendensteun Bestuurdersstoel | – Nee | – Nee | ● Ja (Elektrisch) | ● Ja (Elektrisch) |
Passagiersstoel Instapfunctie | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Geheugen Bestuurdersstoel | – Nee | – Nee | – Nee | – Nee |
Stoelbekleding | Stof | TPU Leder | Leder | Leder |
Verwarmbaar Stuurwiel | – Nee | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Sfeerverlichting Interieur | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Panoramisch Schuifdak | – Nee | Optie (€1.500) | Optie (€1.500) | ● Standaard |
Centrale Armsteun (Voor) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Zonwerend Rolgordijn Achter | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Kenmerk | Bronze 2WD | Platinum 2WD | Titanium 2WD | Blackline 2WD |
---|---|---|---|---|
OPSLAG & COMFORT | ||||
Centrale Armsteun met Opbergvak | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Oprolbare Afdekking Bagageruimte | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Opbergvakken in Deuren | ● Standaard | ● Standaard | ● Standaard | ● Standaard |
Middenconsole Opbergruimte | ● Standaard | ● Standaard | ● Standaard | ● Standaard |
KLIMAATREGELING | ||||
Type Klimaatregeling | Automatische Dual-Zone | Automatische Dual-Zone | Automatische Dual-Zone | Automatische Dual-Zone |
Airconditioning | ● Automatisch | ● Automatisch | ● Automatisch | ● Automatisch |
Klimaat Voorconditionering | ● Beschikbaar | ● Beschikbaar | ● Beschikbaar | ● Beschikbaar |
Stoffilter | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Ventilatieroosters Achter | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
VERLICHTING & SFEER | ||||
Interieurverlichting | ● Standaard | ● Standaard | ● Standaard | ● Standaard |
Leeslampen | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Sfeerverlichting (Instelbare Kleuren) | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Deurpaneel Verlichting | ● Standaard | ● Standaard | ● Uitgebreid | ● Uitgebreid |
MATERIALEN & DESIGN | ||||
Hemelmateriaal | Stof | Stof | Premium Stof | Premium Stof |
Vloermateriaal | Tapijt | Tapijt | Premium Tapijt | Premium Tapijt |
Decoratieve Inlegpanelen | Standaard | Standaard | Premium | Premium Zwart |
Instaplijsten | – Nee | – Nee | ● Chroom | ● Chroom |
Interieur Kleuropties | Beperkt | Standaard | Uitgebreid | Zwart Thema |
AANVULLENDE KENMERKEN | ||||
Zonnekleppen (Bestuurder & Passagier) | ● Met Spiegel | ● Met Spiegel | ● Met Spiegel | ● Met Spiegel |
Zonwerend Rolgordijn Achter | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Jashaken | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Bekerhouders Voor | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Bekerhouders Achter | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Bronze 2WD | Platinum 2WD | Titanium 2WD | Blackline 2WD |
---|---|---|---|---|
Massa Ledig Voertuig (kg) | 1.670 | 1.670 | 1.670 | 1.670 |
Max. Toelaatbaar Gewicht – GVW (kg) | 2.250 | 2.250 | 2.250 | 2.250 |
Max. Aanhangergewicht – Ongeremd (kg) | 500 | 500 | 500 | 500 |
Max. Aanhangergewicht – Geremd (kg) | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 |
Max. Kogeldruk (kg) | 52 | 52 | 52 | 52 |
Max. Dakbelasting (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Laadvermogen (kg) | 580 | 580 | 580 | 580 |
Specificatie | 1.5 T-GDI Turbo Hybrid 2WD |
---|---|
PRIJS & UITVOERINGEN | |
Vanaf Prijs (incl. BPM & BTW) | €39.990 |
Beschikbare Uitvoeringen | Bronze, Platinum, Titanium, Blackline |
MOTOR SPECIFICATIES | |
Brandstoftype | Benzine (E10) |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Motorconfiguratie | 4-cilinder in lijn Turbocharged |
Euro Norm | Euro 6e bis |
HYBRIDE SYSTEEM | |
Hybride Systeemtype | e-DHT (efficiency-Dual motor Hybrid Transmission) |
Hybride Bedrijfsmodi | Parallel & Serie |
Batterijtype | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit | 1,85 kWh |
Batterijvoltage | 350 V |
BRANDSTOF & ENERGIE | |
Brandstoftank Capaciteit | 50 liter |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP) | Niet gespecificeerd |
Elektrisch Bereik (WLTP Gecombineerd) | Niet gespecificeerd* |
Brandstofverbruik (WLTP Gecombineerd) | 5,9 – 6,1 l/100 km |
Energielabel | Niet gespecificeerd |
PRESTATIES | |
Aandrijftype | 2WD (Voorwielaandrijving) |
Transmissie | 6-traps Automaat (6 AT) |
Max. Vermogen | 150 kW / 204 pk |
Max. Koppel | 300 Nm |
Acceleratie 0-100 km/u | Niet gespecificeerd |
Topsnelheid | 180 km/u |
CO₂-uitstoot (WLTP) | 133 – 139 g/km |
Elektrisch Rijden in Stadsverkeer | Tot wel 94% elektrisch |
Volledig Elektrisch Snelheidsbereik | Tot wel 100 km/u |
Afmeting | Meting (mm) |
---|---|
LENGTE | 4.705 mm |
BREEDTE | 1.890 mm |
BREEDTE (carrosserie) | 1.890 mm |
HOOGTE | 1.710 mm |
HOOGTE (met dakrails) | 1.720 mm |
WIELBASIS | 2.680 mm |
BODEMVRIJHEID | 180 mm |
DRAAICIRKEL | 10,84 m |
Categorie & Kenmerk | Bronze 2WD | Platinum 2WD | Titanium 2WD | Blackline 2WD |
---|---|---|---|---|
VANAFPRIJS | ||||
Consumentenprijs (incl. BPM & BTW) | €39.990 | €43.490 | €47.990 | €49.990 |
Netto Prijs (excl. BPM/BTW) | €25.529,97 | €28.422,31 | €31.283,47 | €32.936,36 |
BPM Belasting | €8.099 | €8.099 | €9.137 | €9.137 |
Afleverkosten | €1.000 | €1.000 | €1.000 | €1.000 |
EXTERIEUR KENMERKEN | ||||
Velgen | 18″ Diamond Cut Lichtmetaal | 18″ Diamond Cut Lichtmetaal | 20″ Diamond Cut Lichtmetaal | 20″ Zwart Diamond Cut Lichtmetaal |
Bandenmaat | 235/60 | 235/60 | 245/45 | 245/45 |
LED-koplampen | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
LED-dagrijverlichting (DRL) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
LED-mistlampen | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Automatisch grootlicht (HBA) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Deurgrepen in carrosseriekleur | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Buitenspiegels in carrosseriekleur met LED-richtingaanwijzers | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Elektrisch inklapbare buitenspiegels | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Donkergetinte ramen achter | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Zonwerende ramen | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Dakspoiler met geïntegreerd derde remlicht | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Dakrails | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Bandenherstelkit | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Beschikbare exterieurkleuren | 6 opties | 6 opties | 6 opties | 6 opties |
2-Tone exterieur (Optie) | €450 | €450 | €450 | €450 |
Metaalkleur (Optie) | €850 | €850 | €850 | €850 |
INTERIEUR KENMERKEN | ||||
Stoelbekleding Materiaal | Stof | TPU Leder | Leder | Leder |
Grijs lederen interieur Optie | – Niet beschikbaar | – Niet beschikbaar | €300 | – Niet beschikbaar |
Verwarmbare stoelen voorin | – Nee | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Geventileerde stoelen voorin | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Verwarmbare stoelen achterin | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Elektrisch verstelbare voorstoelen | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Bestuurdersstoel hoogte verstelbaar | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Elektrische lendensteun bestuurdersstoel | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Passagiersstoel instapfunctie | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Achterbank neerklapbaar | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
Rugleuning achterbank verstelbaar | 32,5° | 32,5° | 32,5° | 32,5° |
Verwarmbaar stuurwiel | – Nee | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Lederen multifunctioneel stuurwiel | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Hoogte & diepte verstelbaar stuurwiel | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Centrale armsteun met opbergvak | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Sfeerverlichting (instelbare kleuren) | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Zonwerend rolgordijn achter | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Instaplijsten in chroom | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Oprolbare afdekking bagageruimte | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Panoramisch schuifdak | – Niet beschikbaar | Optie (€1.500) | Optie (€1.500) | ● Standaard |
KLIMAATREGELING | ||||
Automatische dual-zone airconditioning | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
VEILIGHEIDSKENMERKEN | ||||
Airbags – voorin | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Zijairbags voorin | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Gordijnairbags | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Knieairbag bestuurder | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Centrale airbag | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
ISOFIX bevestigingspunten (achter) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Elektronisch stabiliteitsprogramma (ESC) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Anti-omrolbeveiliging (ARP) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Wegrijhulp op helling (HSA) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Automatische afdaalcontrole (HDC) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Bandenspanningcontrolesysteem (TPMS) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Elektrische stuurbekrachtiging | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
RIJHULPSYSTEMEN | ||||
Automatisch noodremsysteem (AEBS) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Waarschuwing frontale aanrijding (FCW) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Waarschuwing veilige afstand (SDA) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Waarschuwing wegrijden voorligger (FVSA) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Actieve rijstrookassistentie (LKAS) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Rijstrookdetectie (LDWS) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Intelligent Speed Assist (ISA) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Dodehoekdetectie (BSD) | – Nee | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Kruisend verkeer achteruitrijden (RCTW) | – Nee | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Safe Exit Warning (SEW) | – Nee | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Vermoeidheidsdetectie (DAA) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Trailer Sway Control (TSC) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Multi Collision Brake (MCB) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Cruise control | ● Ja | – Nee | – Nee | – Nee |
Adaptieve cruise control (IACC) | – Nee | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
PARKEREN & CAMERA’S | ||||
Parkeersensoren achter | ● Ja | – Nee | – Nee | – Nee |
Parkeersensoren voor en achter | – Nee | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Achteruitrijcamera | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Around View Monitoring (360° camera) | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
Automatisch dimmende binnenspiegel | – Nee | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
CONNECTIVITEIT & TECHNOLOGIE | ||||
Digitaal instrumentencluster | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ |
Touchscreen display | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ |
Navigatiesysteem | TomTom | TomTom | TomTom | TomTom |
Apple CarPlay & Android Auto | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
DAB+ digitale radio | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Bluetooth handsfree | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
USB-aansluiting | ● Ja (MP3) | ● Ja (MP3) | ● Ja (MP3) | ● Ja (MP3) |
Luidsprekers | 6 | 6 | 6 | 6 |
Audiobediening aan het stuur | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Draadloze smartphone-oplader | – Nee | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Automatisch hulpdiensten bellen (e-call) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
GEMAKSKENMERKEN | ||||
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Openen en starten zonder sleutel (Smart key) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Elektrisch bedienbare ramen (voor en achter) | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
One touch bestuurderraam | – Nee | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Licht- en regensensor | ● Ja | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
Automatische achterklep | – Nee | – Nee | ● Ja | ● Ja |
AANDRIJVING & ONDERSTEL | ||||
Motor | 1.5 T-GDI Turbo Hybrid | 1.5 T-GDI Turbo Hybrid | 1.5 T-GDI Turbo Hybrid | 1.5 T-GDI Turbo Hybrid |
Vermogen | 150 kW / 204 pk | 150 kW / 204 pk | 150 kW / 204 pk | 150 kW / 204 pk |
Koppel | 300 Nm | 300 Nm | 300 Nm | 300 Nm |
Transmissie | 6-traps Automaat | 6-traps Automaat | 6-traps Automaat | 6-traps Automaat |
Aandrijving | 2WD (Voor) | 2WD (Voor) | 2WD (Voor) | 2WD (Voor) |
Hybridesysteem | e-DHT | e-DHT | e-DHT | e-DHT |
Batterijcapaciteit | 1,85 kWh | 1,85 kWh | 1,85 kWh | 1,85 kWh |
Rijmodi | 9 modi | 9 modi | 9 modi | 9 modi |
Warmtepomp | – Nee | ● Ja | ● Ja | ● Ja |
AFMETINGEN & CAPACITEIT | ||||
Bagageruimte | 703 liter | 703 liter | 703 liter | 703 liter |
Brandstoftank capaciteit | 50 liter | 50 liter | 50 liter | 50 liter |
Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 |
Massa ledig voertuig | 1.670 kg | 1.670 kg | 1.670 kg | 1.670 kg |
Max. trekgewicht (geremd) | 1.300 kg | 1.300 kg | 1.300 kg | 1.300 kg |
PRESTATIES & EFFICIËNTIE | ||||
Topsnelheid | 180 km/u | 180 km/u | 180 km/u | 180 km/u |
Brandstofverbruik (WLTP) | 5,9-6,1 l/100km | 5,9-6,1 l/100km | 5,9-6,1 l/100km | 5,9-6,1 l/100km |
CO₂-uitstoot (WLTP) | 133-139 g/km | 133-139 g/km | 133-139 g/km | 133-139 g/km |
Elektrisch rijden (stad) | Tot 94% | Tot 94% | Tot 94% | Tot 94% |
Elektrisch snelheidsbereik | Tot 100 km/u | Tot 100 km/u | Tot 100 km/u | Tot 100 km/u |
GARANTIE & SERVICE | ||||
Fabrieksgarantie | 5 jaar / 100.000 km | 5 jaar / 100.000 km | 5 jaar / 100.000 km | 5 jaar / 100.000 km |
Hybridesysteem garantie | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km |
Garantie tegen corrosie | 6 jaar | 6 jaar | 6 jaar | 6 jaar |
Garantie op lakfouten | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar |
Verlengde garantie optie | 7 jaar / 150.000 km (€350) | 7 jaar / 150.000 km (€350) | 7 jaar / 150.000 km (€350) | 7 jaar / 150.000 km (€350) |
2025 KGM Torres Hybrid – Accessoires & Opties
Beschikbare Fabrieksopties & Accessoires
Optie/Accessoire | Beschrijving | Bronze 2WD | Platinum 2WD | Titanium 2WD | Blackline 2WD | Netto Prijs (excl. BPM/BTW) | BPM Bedrag | Prijs (incl. BPM/BTW) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EXTERIEUR OPTIES | ||||||||
Metaalkleur | Premium metallic afwerking voor exterieur | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | €702,48 | €147,52 | €850,00 |
2-Tone Exterieurkleur | Tweekleurige lak afwerking (dak in contrasterende kleur) | ✓ Beschikbaar* | ✓ Beschikbaar* | ✓ Beschikbaar* | ✓ Beschikbaar* | €371,90 | €78,10 | €450,00 |
Panoramisch Schuifdak | Groot glazen panoramadak met elektrische bediening | ✗ Niet Beschikbaar | ✓ Optioneel | ✓ Optioneel | ● Standaard | €1.239,67 | €260,33 | €1.500,00 |
INTERIEUR OPTIES | ||||||||
Grijs Lederen Interieur | Grijze lederen bekleding (alternatief voor standaard zwart leder) | ✗ Niet Beschikbaar | ✗ Niet Beschikbaar | ✓ Optioneel | ✗ Niet Beschikbaar | €247,93 | €52,07 | €300,00 |
GARANTIE VERLENGING | ||||||||
Verlengde Garantie | Verlengde garantiedekking (7 jaar / 150.000 km) | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | – | – | €350,00 |
Kleuropties Overzicht
Kleurnaam | Kleurcode | Beschikbaarheid | 2-Tone Optie Compatibel** | Metallic Toeslag |
---|---|---|---|---|
Grand White | WAA | Alle uitvoeringen | ✓ Ja | Optioneel (+€850) |
Iron Metal | ADE | Alle uitvoeringen | ✓ Ja | Standaard metallic |
Forest Green | GAO | Alle uitvoeringen | ✓ Ja | Standaard metallic |
Latte Greige | EBL | Alle uitvoeringen | ✓ Ja | Standaard metallic |
Space Black | LAK | Alle uitvoeringen | ✓ Ja | Standaard metallic |
Dandy Blue | BAS | Alle uitvoeringen | ✓ Ja | Standaard metallic |
Opmerkingen:
- *2-Tone exterieur is NIET verkrijgbaar in combinatie met panoramisch schuifdak
- **2-Tone optie voegt contrasterende dakkleur toe (prijs: +€450)
- Metaalkleur optie: +€850 (geldt voor niet-metallic kleuren)
Pakket/Kenmerk | Wat is Inbegrepen | Beschikbaar op Uitvoeringen | Totale Prijs |
---|---|---|---|
Panoramisch Schuifdak Pakket | • Elektrisch schuif/kantelbaar panorama glazen dak • Geïntegreerd zonwering | Platinum, Titanium (optioneel) Blackline (standaard) | €1.500 |
Grijs Interieur Pakket | • Grijze lederen stoelbekleding • Grijze interieuraccenten | Alleen Titanium | €300 |
Metaalkleur Pakket | • Premium metallic lakafwerking | Alle uitvoeringen | €850 |
2-Tone Lak Pakket | • Contrasterende dakkleur • Carrosserie in gekozen kleur | Alle uitvoeringen (niet met schuifdak) | €450 |










Is Het De Moeite Waard Om De 2025 KGM Torres Hybrid Te Kopen?
De KGM Torres Hybrid 2025 markeert een gedurfde stap voorwaarts voor de Koreaanse autofabrikant die vroeger bekendstond als SsangYong. Sinds de overname door de KG Group heeft het merk zichzelf echt opnieuw uitgevonden, door geavanceerde technologie en verfijnde producten op de Europese markt te introduceren. Eerlijk gezegd valt de Torres Hybrid op omdat hij direct een van de grootste klachten over de benzine-only versie aanpakt: het brandstofverbruik en de trage power bij laag toerental. Dit hybride model voegt zich bij de volledig elektrische Torres EVX in het KGM-assortiment, waardoor kopers een solide optie krijgen als ze nog niet helemaal klaar zijn om over te stappen op volledige elektrificatie.
In de drukke wereld van hybride SUV’s streeft de Torres Hybrid ernaar een budgetvriendelijke keuze te zijn in vergelijking met gevestigde concurrenten zoals de Toyota RAV4 Hybrid, Honda CR-V Hybrid en Kia Sportage Hybrid. Wat maakt de Torres echt anders? Nou, hij heeft ruime afmetingen, een solide lijst met functies en een prijs die moeilijk te verslaan is. We hebben hem uitgebreid getest in allerlei omstandigheden – stadsverkeer, snelwegritten en bochtige landwegen – om je een goed allesomvattend beeld te geven van wat hij kan.
Wat betreft de afmetingen meet de Torres Hybrid 4.705mm lang, 1.890mm breed en is hij 1.710mm hoog (of 1.720mm als je de dakrails erbij optelt), met een wielbasis van 2.680mm. Dus ja, hij past precies in de mid-size SUV-categorie, biedt meer ruimte binnenin dan die kleinere crossovers, maar is nog steeds gemakkelijk genoeg te hanteren in de stad. En laten we het design niet vergeten – hij heeft een gedurfd uiterlijk met scherpe lijnen en klassieke SUV-styling die hem doet opvallen in een zee van auto’s.
Een van de opvallende kenmerken van het KGM-aanbod is de garantie. Ze ondersteunen hun voertuigen met een solide garantie van 5 jaar of 100.000 km, wat laat zien dat ze echt in hun kwaliteit geloven. Wat nog beter is? De hybridesysteemcomponenten zijn gedekt voor 8 jaar of 160.000 km – veel meer dan wat veel rivalen bieden. Dit soort verlengde dekking kan je gemoedsrust geven en zou zelfs de restwaarde kunnen verhogen, aangezien tweedehandskopers het op prijs stellen dat die garantie nog geldig is.
Bij het vergelijken van de Torres Hybrid met zoiets als de Dacia Bigster biedt hij duidelijk meer op het gebied van functies en algehele afwerking. En als je hem naast duurdere modellen zet zoals de Volkswagen Tiguan eHybrid of de Audi Q5 TFSI e, geeft de Torres je vergelijkbare ruimte en voorzieningen tegen een veel lagere prijs. Dat maakt hem een super aantrekkelijke optie voor gezinnen die de beste waar voor hun geld willen zonder in te leveren op ruimte, comfort of alle nieuwste technologie.
Motor, Prestaties En Transmissie
In de kern van de Torres Hybrid ligt een gloednieuwe aandrijflijn, ontwikkeld in samenwerking met BYD, een bekende Chinese gigant die echt naam heeft gemaakt in elektrificatietechnologie. Deze samenwerking heeft wat KGM het e-DHT-systeem noemt voortgebracht, oftewel efficiency-Dual motor Hybrid Transmission-systeem. Het is een behoorlijk slimme kijk op hoe hybriden ontworpen kunnen worden. Dus wat zit er onder de motorkap? Je hebt een nieuwe 1,5-liter turbobenzinemotor die 150 kW (of 204 pk) en 300 Nm koppel levert, gekoppeld aan een 130 kW (177 pk) elektromotor. Het totale vermogen staat ook op 150 kW (204 pk), wat misschien een beetje laag lijkt gezien de individuele cijfers, maar het laat echt zien hoe hybridesystemen hun magie uitoefenen bij het beheren van vermogen.
Wat echt cool is aan dit hybridesysteem is de dual-mode werking. De Torres Hybrid kan schakelen tussen serie- en parallelle hybride, waarbij hij zich aanpast op basis van hoe je rijdt. In de seriehybridemodus fungeert de benzinemotor voornamelijk als generator, waarbij elektriciteit wordt gemaakt om de elektromotor aan te drijven en de 1,85 kWh lithium-ionbatterij op te laden. Deze opstelling is vooral handig in stadsverkeer, waar hij tot 94% van de tijd op elektrische stroom kan rijden! Bovendien kan hij puur elektrisch rijden bij snelheden tot 100 km/u, wat vrijwel perfect is voor de meeste stedelijke en voorstedelijke ritten.
Wanneer je vaart moet maken of serieuze prestaties nodig hebt, schakelt het systeem over naar parallelle hybridemodus. Hier werken zowel de benzinemotor als de elektromotor samen om de voorwielen aan te drijven, dankzij een koppelingsmechanisme dat een directe mechanische verbinding creëert. Deze dual-mode functie helpt de Torres Hybrid echt te schitteren in allerlei rijomstandigheden. Tijdens onze testritten was het schakelen tussen de modi zo soepel dat je het nauwelijks zou merken – slechts een lichte verandering in het motorgeluid om aan te geven wanneer de benzinemotor inschakelt.
Een van de opvallende kenmerken van de Torres Hybrid is zijn gaspedaalrespons – zeker een stap vooruit ten opzichte van de benzine-only versie. Het directe koppel van de elektromotor betekent dat er geen vervelende turbolag is, dus je krijgt die snelle acceleratie direct vanaf stilstand. Dit is een game-changer in stadsverkeer, waar je constant stopt en start. Het zorgt ervoor dat de Torres veel responsiever en levendiger aanvoelt dan je zou verwachten van zijn 204 pk-classificatie, met krachtig wegrijden en een mooie boost in middenrange acceleratie.
Maar laten we eerlijk zijn – er zijn een paar nadelen om te overwegen. De Torres Hybrid heeft alleen voorwielaandrijving, wat een beetje teleurstellend is voor degenen die vierwielaandrijving willen voor betere tractie bij slecht weer of licht terreinrijden. Deze beslissing kwam waarschijnlijk voort uit de noodzaak om ruimte te besparen en kosten laag te houden, aangezien het toevoegen van een elektromotor achter de zaken behoorlijk zou compliceren. Toch houdt de voorwielaandrijvingsopstelling zich goed in de meeste rijsituaties, en het geavanceerde tractiecontrolesysteem doet goed werk om de zaken onder controle te houden op gladde wegen.
Wat betreft de transmissie is het meer een enkelvoudige reductieversnelling voor de elektromotor, waarbij de benzinemotor direct verbindt met de aandrijflijn in parallelmodus. Dit betekent dat je hier niet de traditionele automatische versnellingsbak vindt, wat zorgt voor een rijervaring die meer op een elektrisch voertuig lijkt dan een typische automaat. Er is geen log schakelen dat de vermogensafgifte onderbreekt, dus acceleratie is mooi en soepel. Het enige moment dat je mogelijk een overgang voelt, is tijdens harde acceleratie wanneer beide vermogensbronnen samenwerken, maar zelfs dan wordt de overgang met indrukwekkende finesse afgehandeld.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem in de Torres Hybrid is indrukwekkend, voornamelijk omdat het regeneratieve remtechnologie gebruikt – een belangrijke speler in het verhogen van de efficiëntie van elke hybride. Je hebt je standaard frictieremsysteem op alle vier de hoeken, maar er is ook een slimme twist: de elektromotor helpt bij het opladen van de batterij wanneer je je voet van het gaspedaal haalt of op de rem trapt. Dit maakt de auto niet alleen efficiënter, maar helpt ook slijtage aan die traditionele remcomponenten te verminderen, wat betekent dat ze langer mee kunnen gaan.
Een echt cool kenmerk van de remmen van de Torres Hybrid is de verstelbare regeneratiecontrole die je op het stuur vindt. Het is net als de paddles die je ziet in volledig elektrische auto’s, waarmee je kunt kiezen hoeveel regeneratief remmen je wilt. Er zijn drie niveaus om uit te kiezen, plus een uit-optie voor wanneer je gewoon wilt uitrollen. Op de hoogste instelling voel je, als je van het gaspedaal gaat, een behoorlijke vertraging – genoeg om bijna te stoppen zonder zelfs het rempedaal aan te raken. Het is niet zo intens als wat je zou vinden in sommige volledig elektrische voertuigen, maar het werkt wonderen in de stad en maakt het omgaan met druk verkeer veel minder vermoeiend.
Toen we hem uitprobeerden, voelde het rempedaal echt goed afgestemd en gaf het ons veel vertrouwen. Het schakelen tussen regeneratief en frictieremmen was super soepel – geen ongemakkelijke schokken of inconsistenties in hoe het pedaal reageerde. Dat is een grote overwinning voor de technische afdeling, aangezien het goed krijgen van die mix vaak lastig is bij hybriden en elektrische auto’s. Het pedaal geeft een solide eerste bite en bouwt mooi weerstand op, dus of je nu gewoon een bocht inrijdt of hard op de rem moet trappen, je hebt goede controle.
En als we het over hard remmen hebben, de noodstopkracht is indrukwekkend, waarbij de Torres Hybrid zichzelf snel en in een rechte lijn tot stilstand brengt. Het ABS-systeem schakelt soepel in wanneer nodig, waardoor het voertuig stabiel en beheersbaar blijft, zelfs tijdens die zware remmomenten. Dankzij het relatief lage zwaartepunt van de SUV en geavanceerde elektronische remkrachtverdeling zijn de remkrachten gebalanceerd over alle vier de wielen. We hebben de remmen echt getest op zowel droge als natte oppervlakken, en ongeacht de omstandigheden voelde het systeem betrouwbaar.
Besturing En Ophanging

De stuurkalibratie vindt een balans tussen stedelijke wendbaarheid en snelwegstabiliteit, met lichte inspanning bij lage snelheden voor gemakkelijk parkeren, terwijl het progressief zwaarder wordt naarmate de snelheid toeneemt. Eerlijk gezegd waren we tijdens onze testrit aangenaam verrast – deze besturing is veel responsiever dan je zou verwachten van een voertuig in deze grootte en markt. Het reageert snel op je input zonder zenuwachtig of overdreven gevoelig aan te voelen.
Bovendien is het stuurgevoel verbeterd in vergelijking met sommige rivalen in het hybride SUV-spel. Natuurlijk biedt het misschien niet alle gedetailleerde feedback waar autoliefhebbers van dromen, maar het biedt wel genoeg communicatie om je vertrouwen te geven op die bochtige wegen. Je kunt het voertuig precies plaatsen waar je het wilt hebben, en het gevoel in het midden is goed afgewogen, met voldoende weerstand om stabiliteit op de snelweg te behouden zonder constante correcties te vereisen, maar niet zo zwaar dat het vermoeiend wordt tijdens langere ritten.
Iets dat echt onze aandacht trok, was hoe consistent het stuurgewicht en de respons zijn, ongeacht in welke rijmodus of snelheid je je bevindt. Je weet hoe sommige hybriden zich bij lagere snelheden wat losgekoppeld kunnen voelen, maar de Torres vermijdt dat en houdt een natuurlijk gevoel, ongeacht of hij op batterij of benzine rijdt. Plus, de stuurkolom is verstelbaar in hoogte en bereik, dus allerlei bestuurders kunnen een comfortabele positie vinden.
Laten we het nu over de ophanging hebben. De ingenieurs van KGM hebben deze opnieuw afgesteld voor het hybride model om het extra gewicht van de batterij en elektromotor aan te kunnen, en ze lijken het goed te hebben gedaan. Ze hebben prioriteit gegeven aan een comfortabele rit zonder die handlingfinesse volledig te verliezen. De voorkant gebruikt een MacPherson-strutontwerp, terwijl de achterkant een multi-link-opstelling heeft, beide gericht op comfort. Het eindresultaat is een ophanging die de oneffenheden echt gladstrijkt – denk aan kuilen en verkeersdrempels – zonder de cabine door elkaar te schudden.
Tijdens onze testritten, of we nu op drukke stadsstraten waren, kronkelende landwegen of op de snelweg, leverde de Torres Hybrid een behoorlijk indrukwekkende ritkwaliteit. Hij doet uitstekend werk om je te isoleren van kleine wegoneffenheden, wat zorgt voor een meer ontspannen rit. Zelfs over grotere hobbels blijft hij gecomponeerd, dus je voelt je niet alsof je rondstuitert zoals in sommige andere comfort-georiënteerde SUV’s. De demping is precies goed en raakt die sweet spot tussen zacht en gecontroleerd.
Dat gezegd hebbende, als je op zoek bent naar een sportieve rit, is het duidelijk dat de ophanging meer is afgestemd op comfort. Wanneer je hem door scherpe bochten duwt, zul je wat carrosserierollen merken, en hij heeft niet dat geplante gevoel dat performance-SUV’s hebben. Maar eerlijk gezegd is dat prima voor waarvoor hij bedoeld is – een gezinsvriendelijke, comfort-first SUV. De grip is solide voor wat sportief rijden, en de elektronische stabiliteitscontrole schakelt soepel in wanneer nodig, hoewel je het waarschijnlijk niet eens zult merken bij normale ritten.
Waar de ophanging echt schittert, is op die lange snelwegtochten. De Torres Hybrid glijdt voort, absorbeert wegoneffenheden en uitzettingsvoegen zonder de rust binnenin te verstoren. Windgeruis wordt in toom gehouden, en je hoort het weggeruis niet in de cabine weergalmen. Voor gezinnen die lange afstanden afleggen, is dit comfortniveau een game-changer – het helpt echt vermoeidheid te verminderen, waardoor de Torres een fantastische reisgenoot is voor die langere reizen.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Torres Hybrid biedt een scala aan wiel- en bandopties, afhankelijk van welke uitvoering je kiest. Als je kijkt naar de instap Bronze-variant, krijg je 18-inch diamond-cut lichtmetalen wielen gekoppeld aan 235/60 R18-banden. Deze opstelling vindt een mooie balans tussen comfort en een stijlvolle uitstraling. Voor degenen die upgraden naar de middenklasse Platinum of de top-tier Titanium, vind je een indrukwekkender 20-inch diamond-cut lichtmetalen wiel met 245/45 R20-banden. En laten we de speciale Blackline-editie niet vergeten, die slanke zwarte 20-inch wielen heeft, dezelfde bandmaat. Eerlijk gezegd verhogen die grotere wielen echt de aantrekkingskracht van de Torres, vullen die wielkasten en geven hem die sterke SUV-uitstraling.
We hadden de kans om de voertuigen met de 20-inch wielen te testen, en hier is de primeur: de rit voelt inderdaad een beetje steviger aan vergeleken met de 18-inch opstelling, maar het is geen groot verschil. De lagere profielbanden sturen wel wat meer van de textuur van de weg naar de cabine, vooral wanneer je die vervelende kuilen of scherpe hobbels raakt. Maar de ophanging doet goed werk om dingen glad te strijken. Als comfort je topprioriteit is, geef je misschien de voorkeur aan de 18-inch wielen op de Bronze-variant – die zijn zeker vergevingsgezinder. Toch is er geen ontkennen dat de 20-inch wielen er veel cooler uitzien.
Nu kunnen grotere wielen met lagere profielbanden soms meer weglawaai betekenen en een beetje extra rolweerstand, wat je brandstofefficiëntie zou kunnen beïnvloeden. Maar tijdens onze tests in de echte wereld met de Torres Hybrid merkten we niet echt significante nadelen van die 20-inch wielen. Het geluidsniveau bij snelwegsnelheden was verrassend gecontroleerd, wat suggereert dat KGM wat gedacht heeft gestopt in akoestische tuning en banden heeft gebruikt die helpen ruis te verminderen.
Een praktisch punt om te overwegen: alle varianten van de Torres Hybrid komen met een bandenreparatieset in plaats van een volledige reserveband of een ruimtebesparende noodband. Dit wordt vrij standaard in moderne auto’s, vooral hybriden en elektrische voertuigen, omdat de ruimte onder de laadvloer vaak wordt ingenomen door batterijen en andere componenten. De set bevat sealant en een compressor, die kleine lekbanden aan kunnen, maar het helpt niet bij schade aan de zijwand of grotere gaten. Dus als je vaak op ruwe wegen rijdt of je gewoon beter voelt met een reserveband bij de hand, wil je misschien er apart een kopen. Houd er wel rekening mee dat de ruimte krap kan zijn.
Ten slotte is het bandenspanningscontrolesysteem inbegrepen in alle Torres Hybrid-modellen. Het geeft je directe drukaflezingen voor elke band en waarschuwt je wanneer de druk te laag zakt. Deze functie is vooral handig omdat je geen traditionele reserveband hebt, waardoor het des te crucialer is om die banden goed opgepompt te houden.
Interieur Uiterlijk




Wanneer je in de Torres Hybrid stapt, is het alsof je een ruimte betreedt die echt meer is dan wat je voor de prijs zou verwachten. Eerlijk gezegd draait het design helemaal om die strakke horizontale lijnen en een minimalistische uitstraling die het gewoon opent en super modern aanvoelt. Het dashboard draait helemaal om strakke oppervlakken, en het opvallende kenmerk is de dubbele 12,3-inch display-opstelling die zich uitstrekt over het bovenste deel van het dashboard. Je hebt een digitaal instrumentenpaneel recht achter het stuur en een touchscreen-infotainmentsysteem in het midden. Het geeft de cabine echt een high-end gevoel – iets wat je zou verwachten in auto’s die veel meer kosten.
Nu, laten we het hebben over de materialen die hier worden gebruikt. Ze hebben duidelijk veel nagedacht over wat lekker aanvoelt en lang meegaat. Het bovenste dashboard is gemaakt van soft-touch kunststoffen die een leerachtig gevoel hebben, plus wat stijlvolle stiksels die wat flair toevoegen. Deze materialen zijn aangenaam voor het oog en voor de aanraking – beslist weg van die harde, goedkope kunststoffen die je soms in budgetauto’s vindt. En de middenconsole combineert verschillende texturen, zoals gladde kunststoffen en wat decoratieve bekleding, samen met pianozwarte accenten op een paar bedieningselementen. Zeker, het pianozwart kan vingerafdrukken laten zien en heeft wat onderhoud nodig, maar het is niet vervelend genoeg om je echt te storen.
Als we doorgaan naar de deurpanelen, houden ze de doordachte aanpak vol, met stof- of kunstleren inzetstukken afhankelijk van je uitvoering. Plus, er zijn chroom- of geborstelde metalen accenten die het licht precies goed vangen. En als het op opslag aankomt, zijn die deurvakken royaal – groot genoeg voor grotere waterflessen en hebben nog steeds ruimte voor kleinere spullen. Over het algemeen is de bouwkwaliteit indrukwekkend; je vindt geen gepiep of geratel, zelfs als je ernaar probeert te zoeken op hobbelige wegen.
Een van de coolste designkenmerken is de zwevende middenconsole. Het creëert een mooie open opbergruimte eronder, wat super praktisch is en ook bijdraagt aan dat luchtige, moderne gevoel. Omdat er geen traditionele transmissietunnel is – dankzij de hybride-opstelling die geen gewone automatische versnellingsbak nodig heeft – kun je gemakkelijk grotere items zoals handtassen of tablets onder de console wegstoppen. Het houdt dingen netjes maar toch toegankelijk.
Wat betreft de stoelen is er wat variatie afhankelijk van het model. De Bronze-variant heeft stoffen bekleding, terwijl de Platinum TPU-leer biedt (wat synthetisch is), en dan hebben de Titanium- en Blackline-uitvoeringen echt leer. We hebben een paar van de met leer beklede modellen geprobeerd, en ze voelden echt lekker aan – goede textuur en zachtheid. De stoelen zijn goed ontworpen, bieden solide ondersteuning zonder te stijf te zijn, en ze omarmen je net genoeg zonder beperkend aan te voelen. Plus, als je voor de hogere uitvoeringen gaat, krijg je meerdere elektrische verstelbare opties, inclusief lendensteun, dus het vinden van die perfecte zitpositie is een fluitje van een cent.
De hogere uitvoeringen komen met sfeerverlichting, wat best handig is. De Titanium- en Blackline-modellen laten je zelfs de kleuren aanpassen aan je stemming. Sommige mensen vinden het misschien een beetje extra, maar het verbetert echt de sfeer van de cabine tijdens nachtelijke ritten, waardoor het specialer aanvoelt. De verlichting is ook goed gedaan – geen harde helderheid of gekke kleuren die soms te veel kunnen zijn.
Exterieur Uiterlijk





De Torres Hybrid heeft geen typische, conservatieve look; in plaats daarvan heeft hij een gedurfd, karaktervol uiterlijk waar mensen van lijken te houden of te haten. Je zult hem zeker niet missen op de weg! Aan de voorkant heb je deze scherpe, hoekige koplampen uitgerust met LED-technologie, en die slanke dagrijverlichting creëert een unieke lichtsignatuur die moeilijk te negeren is. Daaronder zul je wat verticale sleuven opmerken die een knipoog geven naar klassieke off-road stijl, maar eerlijk gezegd zijn ze alleen voor de show – geen echte luchtinlaten. Plus, de grille verschilt een beetje tussen de hybride en de volledig elektrische EVX-variant. De hybride heeft een opener ontwerp, wat geweldig is voor het koelen van de benzinemotor.
Een van de meest opvallende kenmerken zijn de gevormde decoratieve handgrepen op de motorkap. Ze herinneren je aan vastbindpunten op robuuste terreinvoertuigen, wat suggereert dat deze rit klaar is voor avontuur – ook al dienen ze feitelijk geen doel. Sommige mensen denken dat ze een mooie avontuurlijke toets toevoegen, terwijl anderen vinden dat het gewoon onnodige franjes zijn. Hoe dan ook, ze helpen echt om de unieke look van de Torres vorm te geven.
Als je naar de zijkanten kijkt, zie je gedurfde zwarte plastic bescherming rond de wielkasten. Dit heeft een dubbel doel: het ziet er goed uit en beschermt tegen steenslag en krassen, wat super handig is als je graag van de gebaande paden afwijkt. Er zijn ook sterke karakterlijnen die langs de zijkanten lopen – een opvallende lijn gaat van de voorwielkast, langs de deuren, en in het achterkwartier, waardoor wat beweging wordt toegevoegd aan wat anders gewoon plat metaal zou zijn.
Vanuit het achterste driekwart zicht heeft de Torres een opvallend profiel, deels dankzij een dikke C-stijl die voor effect is geaccentueerd. Het lijkt te versmelten met de achterklep, waardoor de indruk van een omlopende achterruit ontstaat, wat bijdraagt aan het algehele karakter. De smalle LED-achterlichten strekken zich uit over de achterkant, verbonden door een zwart sierstuk dat de achterkant breder doet lijken. En de achterklep heeft een zeshoekig ontwerp dat een knipoog geeft naar klassieke 4×4’s met hun externe reservewieldragers, waarbij de Torres-modelnaam trots wordt getoond.
Als het op kleuren aankomt, heb je wat solide opties voor de Torres Hybrid: Grand White, Iron Metal, Forest Green, Latte Greige, Space Black en Dandy Blue. KGM biedt ook een tweekleurig verfschema voor de meeste kleuren – behalve voor die met het panoramische schuifdak – waarbij de carrosseriekleur wordt gecombineerd met een contrasterende zwarte dakkleur. Deze tweekleurige look komt echt tot zijn recht op de lichtere kleuren, waardoor het een frisse, moderne uitstraling krijgt. Het lakwerk op onze testauto’s zag er best goed uit, met gelijkmatige dekking en behoorlijke diepte, hoewel het misschien niet helemaal het niveau bereikt van die ultradiep afgewerkte lakken van de luxe Duitse merken.
Over het algemeen heeft de Torres een doelgerichte houding. Met een bodemvrijheid van 180mm is hij klaar om ruwe wegen of diepe sneeuw aan te pakken, ook al beperkt de voorwielaandrijving van de hybride zijn off-road capaciteiten een beetje. De 20-inch wielen op de hogere uitvoeringen vullen de wielkasten mooi op, waardoor hij een indrukwekkende aanwezigheid op de weg heeft. En dakrails komen standaard op alle modellen, waarbij ze solide montagepunten bieden voor dakboxen of fietsendragers, allemaal terwijl ze naadloos in het ontwerp passen in plaats van erop geplakt te lijken.
Comfort En Gemak





Je hebt de automatische dual-zone klimaatregeling die standaard is op alle modellen, wat super handig is. Het werkt als een trein, waarbij lucht rustig wordt gecirculeerd door goed geplaatste ventilatieroosters, en achterpassagiers worden ook verzorgd, dankzij speciale luchtventilatieroosters aan de achterkant van de middenconsole – elk met hun eigen bedieningselementen.
Als we het hebben over opvallende kenmerken, zijn de verwarmde en geventileerde voorstoelen op de Platinum-, Titanium- en Blackline-uitvoeringen een grote zaak. En raad eens? De achterste buitenste stoelen op de Titanium en Blackline krijgen ook verwarming – wat een mooie toevoeging voor die koude dagen! Het ventilatiesysteem doet echt zijn werk, waarbij lucht wordt gecirculeerd door het geperforeerde leer. Niemand wil te maken hebben met die zweterige-rug situatie, toch? Plus, er is een verwarmbaar stuur op de hogere uitvoeringen, wat gewoon perfect is voor de winter.
De achterbank verdient ook een vermelding. De achterbank splitst in een 60:40-verhouding, zodat je kunt aanpassen voor lading wanneer nodig. Maar hier is het coole deel: de rugleuning kan 32,5 graden achterover! Dat is niet iets wat je elke dag ziet in dit type voertuig, en het helpt echt achterpassagiers om achterover te leunen en te ontspannen op langere ritten. Met veel beenruimte en hoofdruimte is de achterbank verrassend ruim – hij kan gemakkelijk twee volwassenen comfortabel passen, of er drie in proppen als het moet.
Er is ook geen gebrek aan opbergmogelijkheden in de cabine. De deurvakken zijn diep genoeg om grote waterflessen vast te houden – geen probleem daar. Het zwevende middenconsole-ontwerp creëert een ruime ruimte eronder voor tassen of grotere items, en het heeft een draadloze oplaadplaat voor compatibele smartphones, samen met dubbele bekerhouders en een kleine opberglade. Het handschoenenkastje is een behoorlijke maat – niet enorm, maar genoeg voor je voertuigdocumenten en misschien een snack of twee. Plus, je vindt extra opbergvakken en netten verspreid, inclusief stoelrugvakken en aangewezen plekken voor je smartphone.
Als het op zonbescherming aankomt, hebben ze alle bases gedekt. Getinte achterruiten komen standaard over de hele lijn, terwijl de Titanium- en Blackline-uitvoeringen een zonneblind toevoegen voor het panoramische schuifdak. Trouwens, die hogere uitvoeringen hebben geïntegreerde rolzonneschermen die uit de deurbekleding komen – echt mooi en chic, toch?
Over het panoramische schuifdak gesproken – het is een echt glazen schuifdak met een schuivend gedeelte, niet alleen een vast paneel. Het brengt een hoop natuurlijk licht binnen, waardoor de cabine open en ruim aanvoelt, en je kunt het openen voor wat frisse lucht wanneer je wilt. Zeker, het kan wat hoofdruimte innemen, maar zelfs langere mensen zouden nog genoeg ruimte moeten hebben. Plus, de ingebouwde zonwering kan worden aangepast om licht te blokkeren wanneer je het nodig hebt – super handig voor die heldere, zonnige dagen wanneer direct zonlicht gewoon niet je vriend is.
Met zijn indrukwekkende dubbele 12,3-inch display-opstelling is het moeilijk te missen! Het digitale instrumentenpaneel is ontworpen met de bestuurder in gedachten, en je kunt het aanpassen om alles te tonen, van klassieke analoge wijzerplaten tot super informatieve digitale lay-outs. Deze omvatten navigatiekaarten, audio-informatie en alle details over hoe het hybridesysteem functioneert. De displaygraphics zijn scherp en gemakkelijk te lezen, ongeacht de verlichting, hoewel laten we eerlijk zijn, soms kan fel zonlicht ze er een beetje uitgewassen uit laten zien. Maar hey, het komt met automatische helderheidscorrecties en aparte dag- en nachtkleurinstellingen om te helpen met de zichtbaarheid.
Als we doorgaan naar het centrale infotainment touchscreen – het heeft een hoop functies! Je kunt toegang krijgen tot je audio, navigatie, voertuiginstellingen en zelfs een coole energiestroomvisualisatie die specifiek is voor hybride modellen. Het navigatiesysteem vertrouwt op TomTom-kaarten, wat een behoorlijk goede baan doet bij het begeleiden, vooral met rijstrookassistentie wanneer je complexe kruispunten of snelwegafritten nadert. De kaartgraphics zijn redelijk gedetailleerd en gemakkelijk genoeg te lezen in één oogopslag. Wees je er wel van bewust dat de interface niet zo snel is als sommige high-end systemen daarbuiten. Je merkt misschien een lichte vertraging wanneer je het scherm aanraakt, maar het is niet genoeg om je gek te maken.
Als het op smartphone-integratie aankomt, heb je Apple CarPlay en Android Auto, maar hier is het addertje onder het gras – je hebt nog steeds een bedrade verbinding nodig. Dat betekent een USB-kabel bij de hand houden en je telefoon elke keer aansluiten wanneer je toegang wilt tot die functies. Zeker, draadloos zou mooier zijn, en het is zeker iets waar meer auto’s naartoe bewegen. Maar de bedrade opstelling garandeert wel solide prestaties en laadt zelfs je apparaat op terwijl je ermee bezig bent. Er zijn twee USB-C-poorten voorin en nog eens twee achterin voor alle passagiers die moeten opladen.
Over het audiosysteem gesproken. Het heeft zes luidsprekers door de cabine, wat je behoorlijke geluidskwaliteit geeft voor casual luisteren. Echter, als je een audiofiel bent, vind je het misschien een beetje tekortschieten in helderheid en bas vergeleken met meer premium systemen. Het volume is echter goed, en je kunt het opdraaien zonder te veel vervorming. Plus, je hebt equalization-bedieningselementen om mee te spelen met je geluid. DAB+ digitale radio komt standaard, wat geweldig is voor heldere ontvangst en een goede selectie van stations, samen met de gebruikelijke FM-radio en Bluetooth-audiostreaming van je apparaten.
Ook, als je op zoek bent naar gemak, is de draadloze smartphone-oplaadplaat – te vinden in de Platinum-, Titanium- en Blackline-varianten – een mooie toevoeging. Het is vlak vooraan de middenconsole gepositioneerd en werkt goed met compatibele apparaten. De plaat heeft een antislip oppervlak, dus je telefoon zal niet rondvliegen wanneer je op de rem trapt of over hobbelige wegen navigeert. De oplaadsnelheid zal geen races winnen; het gaat meer om je batterij op peil houden tijdens dagelijkse ritten in plaats van supersnelle oplading.
Spraakbesturing is een andere handige functie. Je kunt het openen via knoppen op het stuur, wat geweldig is voor handsfree bediening van bepaalde functies. Het werkt behoorlijk goed voor basale commando’s zoals navigatie, telefoongesprekken en audiobediening, hoewel het kan worstelen met meer gecompliceerde verzoeken. En als je gesprekken moet voeren tijdens het rijden, stelt het Bluetooth handsfree-systeem je in staat om dat veilig te doen, waarbij gespreksaudio door de luidsprekers van de auto wordt geleid en een microfoonarray wordt gebruikt voor heldere stemopname.
Een belangrijk veiligheidskenmerk is het e-call noodsysteem – het is standaard in alle varianten. Als het voertuig in een ernstig ongeval zit en de airbags worden geactiveerd, neemt het automatisch contact op met hulpdiensten. Het gebruikt de ingebouwde cellulaire verbinding van de auto om contact te maken en verstrekt locatiegegevens om hulpverleners snel te helpen je te bereiken. Dus zelfs als de inzittenden niet om hulp kunnen bellen, zorgt dit systeem ervoor dat assistentie op komst zal zijn – zeker een levensreddende functie in kritieke situaties.
Ten slotte is er het Around View Monitoring-systeem beschikbaar op de Titanium- en Blackline-uitvoeringen. Het geeft je een 360-graden vogelvluchtperspectief van je omgeving, waardoor parkeren en krappe manoeuvres veel gemakkelijker worden. Camera’s zijn gepositioneerd aan de voor-, achter- en zijkanten van de auto om een samengesteld bovenaanzicht te creëren dat op het centrale scherm wordt weergegeven. Je kunt zelfs kiezen uit meerdere weergaveopties, inclusief gesplitste schermen die het bovenaanzicht combineren met close-ups van individuele camera’s, wat super handig is voor het inschatten van afstanden tot nabijgelegen obstakels.
Veiligheid En Beveiliging
Veiligheid is zeker een grote focus geweest bij het creëren van de Torres Hybrid. Hij komt beladen met een hoop actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, en dat geldt voor al zijn uitvoeringsniveaus. In de kern heb je zes airbags standaard: frontale airbags voor zowel de bestuurder als de passagier, zij-airbags voor degenen voorin, gordijnairbags voor iedereen voor- en achterin, en een knieairbag voor de bestuurder. Oh, en er is deze handige centrale airbag die opkomt tussen de voorstoelen, ontworpen om te voorkomen dat de bestuurder en voorpassagier tijdens zij-impactbotsingen tegen elkaar aan botsen. Het is een best coole functie die steeds gebruikelijker wordt in nieuwere auto’s en echt laat zien hoe de veiligheid is gevorderd.
De carrosserie van het voertuig is gebouwd met crashbescherming in gedachten, waarbij ultrahoogsterk staal wordt gebruikt op belangrijke plaatsen om een solide veiligheidskooi rond iedereen binnenin te vormen. Nu kunnen we de specifieke crashtestratings nog niet bevestigen – die zijn misschien nog in ontwikkeling of nog niet uitgebracht – maar KGM’s beweringen over de sterke structuur lijken geldig, vooral met al die airbags en fancy elektronische veiligheidsvoorzieningen. Wanneer je de deuren sluit, hebben ze dit mooie, solide gevoel, waardoor je denkt: “Ja, dit is een goed gebouwde auto,” niet een of ander goedkoop, fragiel ding.
Als het op kinderen aankomt, hebben ze er echt over nagedacht met ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste achterstoelen. Dit maakt het gemakkelijk om kinderstoelen veilig te installeren. Maar, hier is een kleine hik: tijdens onze controle merkten we dat deze ISOFIX-punten niet super zichtbaar of gemakkelijk te bereiken zijn; ze zijn een beetje verborgen tussen de stoelkussen en rugleuning. Een kleine klep of gids zou een lange weg gaan om die montagepunten te vinden. Zodra je ze vindt, houden ze echter stevig vast.
Het Electronic Stability Control (ESC) is standaard over de hele lijn. Het werkt samen met tractiecontrole om de auto stabiel te houden en te helpen elk verlies van controle in lastige situaties te voorkomen. We hebben hem op wat natte wegen uitgeprobeerd om te zien hoe hij reageert, en het was soepel – tussenkomend op een zachte manier in plaats van je plotseling heen en weer te rukken. Plus, het heeft Trailer Sway Control (TSC), die trailerbeweging in de gaten houdt en individuele wielen kan remmen als het slingeren detecteert. Dat is bijzonder nuttig omdat de Torres tot 1.300 kg kan trekken!
Als je vanaf een heuvel begint, schakelt de Hill Start Assist (HSA) in om achteruitslippen te voorkomen. Het houdt de remmen een paar seconden vast nadat je je voet van het rempedaal haalt, waardoor je een moment hebt om over te schakelen naar het gaspedaal zonder achteruit te rollen. Ook is er Hill Descent Control (HDC) die helpt de snelheid te beheren bij het naar beneden gaan van steile hellingen, waarbij voor je wordt geremd. Je gebruikt deze functies misschien niet altijd, maar ze komen echt van pas wanneer de weg moeilijk wordt of het weer slecht wordt.
De rijhulpsystemen zijn ook behoorlijk uitgebreid. Er is het Automatic Emergency Braking System (AEBS) dat de weg vooruit bewaakt en kan remmen als een botsing waarschijnlijk lijkt en je niet hebt gereageerd. Je krijgt ook Forward Collision Warning (FCW), dat je visuele en audiowaarschuwingen geeft als het een potentieel botsingsrisico detecteert. Safe Distance Assist (SDA) zal je herinneren als je te dicht op de bumper zit, en Front Vehicle Start Alert (FVSA) laat je weten wanneer de auto voor je weer begint te bewegen – super nuttig voor die momenten wanneer je bent afgeleid bij verkeerslichten.
Active Lane Keeping Assist (LKAS) maakt ook deel uit van het pakket. Dit werkt samen met Lane Departure Warning (LDWS), die je waarschuwt als je rijstrookmarkeringen overschrijdt zonder richting aan te geven. Plus, er is Intelligent Speed Assist (ISA), die snelheidslimietborden leest en de huidige limiet op het dashboard weergeeft, waardoor je legaal blijft. Je kunt deze functies in- of uitschakelen in de instellingen, zodat je kunt aanpassen hoeveel hulp je wilt.
Als je kiest voor de hogere uitvoeringen zoals Platinum, Titanium of Blackline, krijg je extra’s zoals Blind Spot Detection (BSD), die die lastige plekken naast en achter je in de gaten houdt die je niet in de spiegels kunt zien. Het waarschuwt je als er een voertuig in je dode hoek zit wanneer je aangeeft om van rijstrook te veranderen. Rear Cross Traffic Warning (RCTW) is een redder in nood bij het achteruit parkeren uit krappe parkeerplaatsen, waarbij je wordt gewaarschuwd voor naderend verkeer waar het zicht beperkt is. En er is Safe Exit Warning (SEW) om passagiers te waarschuwen voor verkeer dat van achteren nadert voordat ze hun deuren openen – dat is best handig om ongevallen met fietsers of andere voertuigen te voorkomen.
Het adaptieve cruise control-systeem, beschikbaar op Platinum-, Titanium- en Blackline-varianten, handhaaft een ingestelde snelheid en afstand tot voertuigen vooruit, waarbij automatisch wordt vertraagd en versneld om de gekozen afstand te behouden. Het systeem, dat KGM Intelligent Adaptive Cruise Control (IACC) noemt, werkt effectief in het verkeer en op snelwegen, waarbij de werkbelasting van de bestuurder aanzienlijk wordt verminderd op langere reizen. Het systeem werkt samen met de rijstrookassistent om een semi-autonome rijervaring te bieden, hoewel aandacht van de bestuurder en bereidheid om de controle over te nemen altijd vereist zijn.
Hoe Rijdt Het?
Wanneer je achter het stuur van de Torres Hybrid zit, geeft hij echt prioriteit aan comfort en vloeiend rijden boven sportieve sensaties of super-boeiende handling. En eerlijk gezegd is dat precies wat je wilt in een gezins-SUV. Opstarten is een zachte aangelegenheid – gewoon een zachte toon en de displays die oplichten, waardoor je weet dat hij klaar is om te gaan. Geen luidruchtige startmotor hier; vaak glijd je gewoon weg op alleen elektrische stroom, terwijl de benzinemotor stil blijft.
Stedelijk rijden is waar de Torres Hybrid echt tot zijn recht komt. De elektromotor geeft je dat directe koppel, wat betekent dat je een mooie, snelle start krijgt vanuit stilstand, en het voelt geweldig aan terwijl je snelheid oppikt. Plus, er is geen schakelen om de flow te onderbreken, wat zorgt voor een echt soepele rit. Hij werkt ook bijna geruisloos – behalve een beetje bandengeluid en de wind is het behoorlijk vredig. De benzinemotor schakelt wel van tijd tot tijd in om de batterij op te laden of je een extra boost te geven, maar het is meestal snel en verstoort de ervaring niet.
De gaspedaalrespons is precies goed – mooi en direct. Je kunt het pedaal indrukken en die soepele acceleratie voelen zonder vreemde vertraging of kunstmatig gevoel dat sommige hybriden hebben. Dit is super handig, vooral in druk verkeer of wanneer je aan het parkeren bent. En als je een kleine extra kick nodig hebt, kan de Torres Hybrid wat serieuze acceleratie leveren wanneer je erom vraagt. Wees wel voorzichtig; als je een beetje te enthousiast bent op natte wegen, kun je de wielen laten doorslippen. Hij heeft veel koppel bij laag toerental!
Op de snelweg schittert de Torres Hybrid opnieuw als lange-afstandscruiser. Bij een constante snelheid schakelt de benzinemotor vaker in, werkend naast de elektromotor in wat parallelle hybridemodus wordt genoemd. Je zult het niet eens merken – geen schokken of aarzelingen. Zodra je aan het cruisen bent, houdt hij moeiteloos het tempo aan. Hij is behoorlijk verfijnd voor een voertuig in dit prijssegment, met windgeruis mooi onder controle en slechts een beetje gefluit rond de spiegels bij hogere snelheden. Weglawaai wordt ook tot een minimum beperkt op gladde oppervlakken.
Je zit hoog maar niet te hoog, wat je geweldig zicht rondom geeft dankzij die slanke A-stijlen, een lage deurlijn en veel glas. Je kunt gemakkelijk de voorkant van de auto zien, wat super nuttig is wanneer je probeert te parkeren of krappe plekken te navigeren. De spiegels zijn groot en geven je een goed zicht op wat naast je is. En als je kiest voor de hogere uitvoeringen, voegt het Blind Spot Detection-systeem echt wat gemoedsrust toe wanneer je van rijstrook verandert op drukke snelwegen.
Een ding waar je aan moet wennen zijn de regeneratieve rempedalen. Het kost wat oefening om erachter te komen hoe je ze effectief gebruikt – zoals anticiperen wanneer je moet vertragen en de regen-niveaus aanpassen om energie te besparen en slijtage aan de remmen te verminderen. Zodra je de slag te pakken hebt, kun je een vloeiendere rijstijl ontwikkelen die die pedalen gebruikt om zachtjes te vertragen, vooral wanneer je stops nadert. Het is een handige manier om brandstofefficiëntie te verhogen en zorgt gewoon voor een meer ontspannen rijervaring in het algemeen.
De Torres Hybrid heeft een paar rijmodi, hoewel de specificaties niet altijd duidelijk worden uiteengezet. Meestal vind je Eco-, Normal- en Sport-modi die de gaspedaalrespons, het stuurgevoel en zelfs de klimaatregeling aanpassen om brandstof te besparen of prestaties te verhogen. Naar mijn ervaring was de Normal-modus precies goed voor dagelijks rijden, terwijl de Sport-modus de zaken echt verscherpt als je op zoek bent naar wat meer opwinding. Eco-modus draait natuurlijk helemaal om het maximaliseren van elektrisch rijden en het kalm houden van de gaspedaalrespons.
Als het op handling aankomt, is de Torres behoorlijk voorspelbaar en voelt veilig aan. Je merkt misschien wat onderstuur als je hem hard door bochten duwt, wat eigenlijk een goede zaak is voor een gezins-SUV. De elektronische stabiliteitscontrole houdt alles in toom en grijpt soepel in als je het te ver duwt. Er is wat carrosserierollen, maar het is beheersbaar en voelt niet uit de hand. Hij is niet gebouwd om bergwegen aan stukken te rijden, maar hij houdt zich prima staande, zelfs als je wat energieker rijdt dan de meeste mensen zouden doen.
Achteruitrijden is een fluitje van een cent, dankzij de standaard achteruitrijcamera die je een duidelijk, breed beeld geeft van wat achter je is, direct op het centrale scherm. Als je voor de hogere specificatiemodellen gaat, maakt het 360-graden camerasysteem parkeren op krappe plekken nog gemakkelijker – waardoor vrijwel alle dode hoeken worden geëlimineerd. En met parkeersensoren aan de voor- en achterkant (hoewel alleen aan de achterkant voor de Bronze-variant) krijg je nuttige waarschuwingen over hoe dichtbij je bij obstakels bent, zelfs de kleine die je misschien mist in het camerabeeld.
Comfort Achterbank


Het achterbankgebied in de Torres Hybrid schittert echt als het gaat om ruimte en comfort – het voelt vaak alsof het zelfs rivaliseerd met sommige grotere voertuigen daarbuiten. Stel je dit voor: als de voorstoelen zijn ingesteld voor iemand van ongeveer 1,9 meter lang, zullen mensen die achterin zitten, die van vergelijkbare lengte zijn, veel beenruimte vinden. Serieus, er zijn een paar goede centimeters tussen hun knieën en de stoelruggen. Dus of het nu een korte rit is of een lange rit, achterpassagiers kunnen zich echt uitstrekken en achterover leunen in plaats van zich helemaal opgesloten te voelen.
Hoofdruimte is indrukwekkend! Zelfs langere volwassenen kunnen daar achterin zitten zonder dat hun haar tegen het plafond schuurt – en dat is met een panoramisch schuifdak ook nog! Het is een slim ontwerp dat de ruimte echt maximaliseert. De stoelen zijn comfortabel en ondersteunend, zitten op precies de juiste hoogte zodat je dijen zich goed voelen en je knieën niet ongemakkelijk gehoekt zijn. De stoelkussens zijn lang genoeg om je de juiste ondersteuning te geven, en ze doen geweldig werk om je onderrug en schouders te helpen.
Nu, hier is een functie die het comfort echt verhoogt: de rugleuningen van de achterbank kunnen 32,5 graden achterover leunen. Dit is een game-changer voor langere reizen. Het betekent dat passagiers een beetje achterover kunnen leunen en ontspannen in plaats van de hele tijd kaarsrecht te zitten. Kinderen zullen het geweldig vinden om een beetje achterover te kunnen leunen voor een dutje, en volwassenen kunnen die sweet spot van comfort ook vinden. Plus, het aanpassen van de stoelen is gemakkelijk met een simpele hendel aan de zijkant.
Als het op klimaatregeling aankomt, zijn er speciale luchtventilatieroosters aan de achterkant van de middenconsole, zodat passagiers de luchtstroom precies kunnen richten zoals ze willen. En als je kiest voor de Titanium- of Blackline-versies, krijg je verwarmde stoelen op de buitenste plaatsen, wat een mooie toevoeging is op koude dagen.
Er zijn twee USB-C-oplaadpoorten aan de achterkant van de middenconsole, perfect voor het opladen van apparaten tijdens de rit. Gezien hoe afhankelijk we tegenwoordig zijn van onze gadgets, vooral op lange reizen, zijn die poorten super handig.
Opslag? Geen probleem! De deurvakken zijn diep genoeg voor waterflessen en andere spullen, terwijl de voorstoelruggen vakken hebben voor tijdschriften of tablets. Plus, de neerklapbare centrale armsteun heeft twee bekerhouders voor die momenten wanneer er geen drie passagiers achterin zitten. En als je een jas of tas moet ophangen, zijn er jashaken op de buitenste stoelen, dus alles blijft toegankelijk maar uit de weg.
Een handige functie zijn de geïntegreerde rolzonneschermen op de achterste zijruiten, die komen met de Titanium- en Blackline-uitvoeringen. Ze zijn een geweldige manier om de zon te blokkeren terwijl je nog wat licht binnenlaat. Gezinnen met kleintjes zullen dit vooral nuttig vinden, omdat het veel eleganter is dan die zuignap-zonwering die de neiging heeft om eraf te vallen.
In- en uitstappen aan de achterkant is ook een fluitje van een cent. De achterdeuropeningen zijn mooi breed, dus zelfs degenen die misschien wat moeite hebben met bewegen zullen het gemakkelijk vinden. De hoogte is precies goed – niet te laag, maar niet zo hoog dat het aanvoelt als een klim. En voor ouders met jonge kinderen zijn er ISOFIX-montagepunten voor kinderstoelen, hoewel ze wat gemakkelijker te bereiken zouden kunnen zijn. Plus, de bovenste bevestigingspunten zorgen ervoor dat de stoelen veilig zijn en voldoen aan veiligheidsnormen.
Nu, één dingetje om in gedachten te houden: als je drie volwassenen achterin hebt, kan de middelste stoel wat krap aanvoelen vanwege een verhoogde vloertunnel en steviger bekledding. Het is niet ongebruikelijk voor auto’s in deze klasse, maar het is toch het vermelden waard. Eerlijk gezegd is de Torres echt het meest geschikt voor vier volwassenen of twee volwassenen en wat kinderen achterin voor het beste comfort. De middelste stoel werkt zeker voor korte reizen, maar voor langere stukken wil je daar misschien wat omheen plannen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid



Je hebt maar liefst 703 liter ruimte achter de achterstoelen, wat hem echt vooruit brengt ten opzichte van veel rivalen in het mid-size SUV-spel. Het komt behoorlijk dicht bij de laadruimte die je in sommige grotere voertuigen zou vinden. De kofferruimteopening is mooi breed en redelijk vierkant, met een laadrempel die laag genoeg is om het gemakkelijk te maken om zwaardere items erin te tillen. Plus, de hoogte is royaal, dus je zult geen problemen hebben met het passen van hogere spullen daarin. De zijkanten van het laadgebied zijn behoorlijk verticaal, wat geweldig is omdat het de ruimte maximaliseert in plaats van af te lopen.
De kofferruimtevloer is vlak en bedekt met duurzaam vloerbedekking die goed zou moeten blijven en gemakkelijk schoon te maken is. Er is een volledige breedte-ladingsdeksel dat je kunt uittrekken om je lading te verbergen voor nieuwsgierige toeschouwers, of wegbergen onder de kofferruimtevloer wanneer je het niet nodig hebt. Dit intrekbare ontwerp is veel handiger dan die verwijderbare deksels waarvoor je elders ruimte moet vinden. En de kofferruimtevloer zelf is verstelbaar! Dus je kunt hem op verschillende hoogtes instellen – op die manier, als je de achterstoelen naar beneden vouwt, kun je een volledig vlak laadgebied creëren, of hem lager houden voor hogere items.
Als het gaat om het verplaatsen van grotere spullen, vouwen de rugleuningen van de achterbank in een 60:40-verhouding naar beneden, waardoor je een uitgebreid laadgebied krijgt dat in totaal 1.662 liter bedraagt. Ze vouwen vlak naar beneden, hoewel er een lichte helling is van de kofferruimtevloer naar de stoelen – maar het is niets wat hoofdpijn zou moeten veroorzaken met de meeste lading. De ruimte is indrukwekkend lang, waardoor het gemakkelijk is om dingen zoals platte pakmeubels, fietsen of andere grote items te passen. Oh, en de stoelvrijgavemechanismen zijn direct in de kofferruimte, dus je kunt de stoelen laten zakken zonder naar de achterdeuren te gaan – super handig wanneer je vanaf de achterklep laadt.
Ondervloerberging is wat beperkt in vergelijking met niet-hybride modellen, omdat een deel van die ruimte wordt ingenomen door hybridesysteemcomponenten. Je kunt een bandenreparatieset, wat basisgereedschap en misschien een paar kleinere items passen, maar verwacht geen volledige reserveband of zelfs een ruimtebespaarder. Dit wordt behoorlijk gebruikelijk in hybride en elektrische voertuigen, maar het kan wenkbrauwen doen fronsen voor mensen die vaak in afgelegen gebieden rijden of gewoon graag een reservewiel bij de hand hebben voor gemoedsrust. De meeste gebruikers zouden oké moeten zijn, vooral met de garantie van het voertuig en pechhulp, maar het is iets om in gedachten te houden.
Wat extra opbergoplossingen in het laadgebied betreft, heb je tashaken aan de zijkanten, die handig zijn om boodschappentassen op te hangen zodat ze niet omvallen en overal morsen. Er is ook een 12-volt stroombron, perfect voor het aansluiten van accessoires zoals draagbare koelboxen of bandenpomp. De verlichting in het laadgebied is behoorlijk, met een koepellamp die je handmatig kunt bedienen of kunt instellen om automatisch aan te gaan wanneer je de achterklep opent. Een functie die we echt leuk vonden was de binnenachterklep-ontgrendelingshandgreep – het laat je de achterklep vanuit het laadgebied openen, wat perfect is wanneer je aan het kamperen bent of als kinderen achter spelen en naar buiten moeten.
Nu werkt de aangedreven achterklep, die standaard is op de Titanium- en Blackline-modellen en optioneel op de Platinum, soepel en snel. Je kunt hem activeren met de sleutelhangerknop, een knop op de achterklep zelf, of zelfs vanuit een knop in de voetruimte van de bestuurder. Het heeft ook een obstacledetectiesysteem, dus als het iets raakt, keert het van richting om schade of letsel te voorkomen. Een handsfree voetgeactiveerd openingssysteem zou een mooie toevoeging zijn voor wanneer je jongleert met boodschappentassen of bagage, maar eerlijk gezegd is de aangedreven achterklep nog steeds een grote stap vooruit ten opzichte van handmatig doen.
Trekgewicht van 1.300 kg voor geremde trailers is opmerkelijk voor een hybride SUV, veel meer dan wat veel concurrenten bieden. Veel Japanse hybride SUV’s beperken je tot slechts 750 kg. Maar met de Torres Hybrid kun je een kleine caravan, een grote aanhanger of verschillende jetski’s trekken zonder te zweten. Het maximale kogelgewicht is 52 kg, en voor ongeremde trailers kijk je naar een capaciteit van 500 kg. Voor iedereen die regelmatig sleept, kan dit je beslissing echt beïnvloeden ten gunste van de Torres boven anderen met strakkere trekcapaciteiten.
Waardepropositie van de 2025 KGM Torres Hybrid: Is het de Prijs Waard?
Laten we eerst over prijzen praten, want eerlijk gezegd is dat waar de Torres Hybrid echt schittert. Je kijkt naar een startprijs van €39.990 voor de Bronze-variant – niet slecht, toch? Als je het een stapje hoger wilt, gaat de Platinum voor €43.490, de Titanium staat op €47.990, en dan is er de topmodel Blackline, die binnenkomt op €49.990 en een standaard panoramisch schuifdak heeft. Best competitief als je het mij vraagt, vooral als je het vergelijkt met grote namen zoals Toyota, Honda en zelfs Kia, die deel uitmaakt van dezelfde familie. Als je zou kijken naar zoiets als de Toyota RAV4 Hybrid of de Honda CR-V Hybrid, zou je waarschijnlijk een paar duizend euro meer betalen. En hoewel de Kia Sportage Hybrid een solide auto is, is deze ook hoger geprijsd dan de Torres.
Nu wordt het nog beter: ze hebben deze speciale Essential promotiemodellen die de instapprijs laten zakken naar slechts €28.990 voor de benzinevariant en €32.990 voor de hybride. Serieus, onder €33.000 voor de Torres Hybrid Essential is een fantastische deal! Je krijgt uitrusting en binnenruimte die je normaal gesproken minstens €10.000 meer zouden kosten bij gevestigde Europese merken. Deze gedurfde prijsstelling van KGM laat echt zien dat ze serieus zijn over het maken van een naam voor zichzelf en het aantrekken van kopers die hen misschien niet eerder hadden overwogen.
Dus wat krijg je eigenlijk voor je geld? Nou, zelfs het basis Bronze-model komt met een behoorlijk royale set standaardfuncties. We hebben het over LED-koplampen, een volledige reeks rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control en rijstrookassistent (die krijg je op de Platinum en hoger), een dubbele 12,3-inch display, klimaatregeling – plus een mooi scala aan comfort- en gemaksfuncties. Als je besluit de ladder op te gaan, kun je goodies krijgen zoals lederen bekleding, verwarmde en geventileerde stoelen, een 360-graden camerasysteem en dat zoete panoramische schuifdak. Maar eerlijk gezegd is zelfs het instapmodel volgeladen.
Het prijsverschil voor de hybride versus het benzinemodel. Het is redelijk, rond €1.800 tot €4.000, afhankelijk van wat je kiest en eventuele huidige promoties. Gezien hoeveel je kunt besparen op brandstof, vooral als je veel rijdt, begint die extra kost zich na verloop van tijd terug te betalen. Met het officiële WLTP gecombineerde brandstofverbruik op 5,9-6,1 l/100km vergeleken met de 8,5 l/100km van het benzinemodel, bespaar je mogelijk ongeveer 2,5 liter per 100 kilometer. Als je ongeveer 20.000 kilometer per jaar rijdt, is dat ongeveer 500 liter brandstof bespaard – wat zich vertaalt naar ongeveer €800-900 in je zak per jaar met de huidige brandstofprijzen. Behoorlijk zoet, toch?
Wanneer je de Torres Hybrid tegen zijn concurrenten afweegt, begin je echt zijn sterke en zwakke punten te zien. Neem bijvoorbeeld de Toyota RAV4 Hybrid. De Torres geeft je meer ruimte, meer standaardfuncties en een veel lagere prijs. Maar natuurlijk heeft de RAV4 Toyota’s reputatie voor betrouwbaarheid en solide restwaarden. De Honda CR-V Hybrid is een andere kanshebber, die vergelijkbare ruimte en betrouwbaarheid biedt, maar tegen een hogere prijs en met minder standaardfuncties. Dan is er de Kia Sportage Hybrid, die vrij dichtbij komt in vergelijking, met geweldige kwaliteit en garantie, maar ook tegen een hogere prijs.
Aan de andere kant, wanneer je kijkt naar budgetmerken zoals Dacia, springt de Torres er echt uit. Zeker, de Dacia Bigster is misschien goedkoper, maar hij kan niet concurreren met de Torres op het gebied van efficiëntie, technologie of algemene kwaliteit. Dus de Torres bevindt zich in dit handige plekje – hij is verfijnder en beter uitgerust dan budgetopties, maar nog steeds veel betaalbaarder dan mainstream auto’s. Het is perfect voor kopers die waarde willen zonder in te leveren op ruimte, functies of kwaliteit.
En laten we praktische zaken niet vergeten! De Torres heeft een royale kofferruimtecapaciteit van 703 liter, ruime achterbanken, een trekgewicht van 1.300 kg en een solide lijst met standaarduitrusting – waardoor het een praktische keuze is voor gezinnen. De hybride aandrijflijn voegt ook een niveau van verfijning en efficiëntie toe dat het dagelijks leven soepeler maakt, of je nu de schoolrit doet, boodschappen doet of op roadtrip gaat. Voor iedereen die bruikbaarheid boven merkprestige waardeert, maakt de Torres echt een sterk punt.
Het is vooral geweldig voor gezinnen die ruimte en trekkracht nodig hebben, of voor zakelijke autogebruikers die op belastingen willen besparen dankzij de lage CO2-uitstoot. De Torres Hybrid levert echt zijn beloften in, door een goed uitgevoerd voertuig te bieden dat helemaal niet aanvoelt als een budgetoptie. Het is gewoon een slimme keuze die waarde maximaliseert zonder concessies te doen aan wat er echt toe doet voor dagelijkse kopers.