2024 BMW X1 Plug-in Hybride SUV Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X1 xDrive25e | BMW X1 xDrive30e |
---|---|---|
Motortype: | Elektrisch en Benzine | Elektrisch en Benzine |
Versnellingsbak: | 7-versnellingen, automatisch | 7-versnellingen, automatisch |
Aandrijving: | AWD | AWD |
Transmissie: | [Steptronic transmissie met dubbele koppeling / Steptronic transmissie met schakelpaddles aan het stuurwiel] | [Steptronic transmissie met dubbele koppeling / Steptronic transmissie met schakelpaddles aan het stuurwiel] |
Maximaal vermogen: | 245 pk (180 kW) | 326 pk (240 kW) |
Maximaal koppel: | 477 Nm | 477 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X1 xDrive25e | BMW X1 xDrive30e |
---|---|---|
Brandstoftype: | Benzine | Benzine |
Tankinhoud in l | 47 liter | 47 liter |
Topsnelheid: | 190 km/h | 205 km/h |
Elektrische topsnelheid | 140 km/h | 140 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X1 xDrive25e | BMW X1 xDrive30e |
---|---|---|
Accucapaciteit (bruto/netto): | [16,3 kWh / 14,2 kWh] | [16,3 kWh / 14,2 kWh] |
Elektrische actieradius (gecombineerd): | Tot 77 โ 86 km | Tot 77 โ 86 km |
Elektriciteitsverbruik (gecombineerd): | [18,2 – 16,7 kWh/ 100 km] | [18,2 – 16,7 kWh/ 100 km] |
Maximaal AC-laadvermogen in kW | 7,4 kW | 7,4 kW |
Laadtijd AC-laadproces: | 2,5 uur | 2,5 uur |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X1 xDrive25e | BMW X1 xDrive30e |
---|---|---|
Zitplaatsen: | 5 | 5 |
Bagageruimtevolume (achter): | 490 liter | 490 liter |
Bagageruimtevolume (met achterstoelen neergeklapt): | 1495 liter | 1495 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X1 xDrive25e | BMW X1 xDrive30e |
---|---|---|
Max. aanhangergewicht/kogeldruk: | 1700 / 80 kg | 1800 / 80 kg |
Gewicht (leeg): | 1930 kg | 1935 kg |
Totaalgewicht (maximaal toegestaan): | 2430 kg | 2435 kg |
Laadvermogen: | 575 kg | 575 kg |
Specificaties | BMW X1 xDrive25e | BMW X1 xDrive30e |
---|---|---|
Vanaf prijs: | โฌ52.135 | โฌ56.201,80 |
Brandstoftype: | Elektrisch en Benzine | Elektrisch en Benzine |
Cilinders: | 3 | 3 |
Inhoud in cmยณ: | 1.499 | 1.499 |
Aandrijving: | AWD | AWD |
Transmissie: | Steptronic transmissie met dubbele koppeling / Steptronic transmissie met schakelflippers op het stuur | Steptronic transmissie met dubbele koppeling / Steptronic transmissie met schakelflippers op het stuur |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd): | 18,2 – 16,7 kWh / 100 km | 18,2 – 16,7 kWh / 100 km |
Brandstofverbruik: | 0,9 โ 0,7 l / 100 km | 0,9 โ 0,7 l / 100 km |
CO2-uitstoot: | 20 โ 16 g/km | 21 โ 16 g/km |
Elektrisch bereik (gecombineerd): | Tot 78 โ 86 km | Tot 77 โ 86 km |
Accucapaciteit (bruto/netto): | 16,3 kWh / 14,2 kWh | 16,3 kWh / 14,2 kWh |
Oplaadtijd AC-oplaadproces: | 2,5 uur | 2,5 uur |
Maximale vermogen: | 245 pk (180 kW) | 326 pk (240 kW) |
Acceleratie 0-100 km/h: | 6,8 s | 5,6 s |
Maximale koppel: | 477 Nm | 477 Nm |
Topsnelheid: | 190 km/h | 205 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1630 mm |
Breedte: | 1845 mm |
Lengte: | 4500 mm |
Breedte, met spiegels: | 2104 mm |
Wielbasis: | 2692 mm |
- BMW X1 xDrive25e
- BMW X1 xDrive30e
Feature Categorie | Standaardversie | xLine | M Sportpakket | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|---|
Prijs | Vanaf โฌ52.135 | Vanaf โฌ54.857,60 | Vanaf โฌ56.319,30 | Vanaf โฌ59.798,20 |
Exterieur | ||||
LED Koplampen & Achterlichten | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | M Koplampen Shadow Line (donkergetint) |
Wielen | 17 inch LM Sterspaak (Styling 832) in Lightning Grey | 18 inch Aerodynamische Sterspaak (Styling 866) Bicolor Lightning Grey | 18 inch M Dubbelspaak (Styling 938 M) Bicolor Midnight Grey | 19 inch LM M Dubbelspaak (Styling 871 M) Midnight Grey |
Exterieur Lijn | – | Aluminium satin afwerking | M hoogglans Shadow Line | M hoogglans Shadow Line met uitgebreid bereik |
Automatische Achterklepbediening | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
M Achterspoiler | – | – | – | Inbegrepen |
Interieur | ||||
BMW Live Cockpit Plus | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display |
BMW Operating System 9 | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie |
Automatische Airconditioning | 2-zone regeling, luchtroosters achterin | 2-zone regeling, luchtroosters achterin | 2-zone regeling, luchtroosters achterin | 2-zone regeling, luchtroosters achterin |
Lichtpakket | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Stuurwiel bekleed met leer | Inbegrepen | Inbegrepen | M Sportstuur bekleed met leer | M Sportstuur bekleed met leer |
Interieurafwerking | – | Interieurpanelen Zwart hoogglans | M Aluminium Hexacube | M Aluminium Hexacube |
Dashboard | – | Gemaakt in Sensatec | Gemaakt in Sensatec | Gemaakt in Sensatec |
Stoelbekleding | – | Veganza Schwarz | M Alcantara/Veganza combinatie Zwart/Blauw | M Alcantara/Veganza combinatie Zwart/Blauw |
Sportstoelen | – | – | Inbegrepen | Inbegrepen |
Veiligheidsgordels | – | – | – | Met M striping |
M Hemelbekleding | – | – | Anthraciet | Anthraciet |
Aandrijving en Onderstel | ||||
BMW My Modes | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT |
Transmissie | Automatische Steptronic met dubbele koppeling | Automatische Steptronic met dubbele koppeling | Automatische Steptronic met dubbele koppeling | Automatische Steptronic met dubbele koppeling |
Ophanging | – | – | M Adaptieve ophanging | M Adaptieve ophanging |
M Sportremsysteem | – | – | – | Inbegrepen (Rode remklauwen) |
Rijassistentie | ||||
Parkeerassistent | Inclusief Actieve Park Distance Control en achteruitrijcamera | Inclusief Actieve Park Distance Control en achteruitrijcamera | Inclusief Actieve Park Distance Control en achteruitrijcamera | Inclusief Actieve Park Distance Control en achteruitrijcamera |
Cruisecontrol | Met remfunctie | Met remfunctie | Met remfunctie | Met remfunctie |
Feature Categorie | Standaardversie | xLine | M Sportpakket | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|---|
Prijs | Vanaf โฌ55.765 | Vanaf โฌ58.487,60 | Vanaf โฌ59.949,30 | Vanaf โฌ63.428,20 |
Exterieur | ||||
LED Koplampen & Achterlichten | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | M Koplampen Shadow Line (donkergetint) |
Wielen | Alloy wielen | 18 inch Aerodynamische Sterspaak (Styling 866) Bicolor Lightning Gray | 18 inch M Dubbelspaak (Styling 938 M) Bicolor Midnight Gray | 19 inch LM M Dubbelspaak (Styling 871 M) Midnight Gray |
Exterieur Lijn | – | Aluminium satin afwerking | M hoogglans Shadow Line | M hoogglans Shadow Line met uitgebreid bereik |
Automatische Achterklepbediening | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
M Achterspoiler | – | – | – | Inbegrepen |
Interieur | ||||
BMW Live Cockpit Plus | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display |
BMW Operating System 9 | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie |
Automatische Airconditioning | 2-zone regeling, luchtroosters achterin | 2-zone regeling, luchtroosters achterin | 2-zone regeling, luchtroosters achterin | 2-zone regeling, luchtroosters achterin |
Lichtpakket | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Stuurwiel bekleed met leer | Inbegrepen | Inbegrepen | M Sportstuur bekleed met leer | M Sportstuur bekleed met leer |
Interieurafwerking | – | Interieurpanelen Zwart hoogglans | M Aluminium Hexacube | M Aluminium Hexacube |
Dashboard | – | Gemaakt in Sensatec | Gemaakt in Sensatec | Gemaakt in Sensatec |
Stoelbekleding | – | Veganza Schwarz | M Alcantara/Veganza combinatie Zwart/Blauw | M Alcantara/Veganza combinatie Zwart/Blauw |
Sportstoelen | – | – | Inbegrepen | Inbegrepen |
Veiligheidsgordels | – | – | – | Met M striping |
M Hemelbekleding | – | – | Anthraciet | Anthraciet |
Aandrijving en Onderstel | ||||
BMW My Modes | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT |
Transmissie | Automatische Steptronic met dubbele koppeling | Automatische Steptronic met dubbele koppeling | Automatische Steptronic met dubbele koppeling | Automatische Steptronic met dubbele koppeling |
Ophanging | – | – | M Adaptieve ophanging | M Adaptieve ophanging |
M Sportremsysteem | – | – | – | Inbegrepen (Rode remklauwen) |
Rijassistentie | ||||
Parkeerassistent | Inclusief Actieve Park Distance Control en achteruitrijcamera | Inclusief Actieve Park Distance Control en achteruitrijcamera | Inclusief Actieve Park Distance Control en achteruitrijcamera | Inclusief Actieve Park Distance Control en achteruitrijcamera |
Cruisecontrol | Met remfunctie | Met remfunctie | Met remfunctie | Met remfunctie |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Exterieur uitrusting | |
M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang | โฌ 267,40 |
Raamomlijsting M hoogglans Shadow Line | โฌ 320,70 |
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit | โฌ 427,10 |
Glazen panoramadak | โฌ 1.420,50 |
Interieur uitrusting | |
Scheidingsnet tussen bagageruimte en achterbank | โฌ 213 |
Dashboard made in Sensatec | โฌ 373,90 |
Elektrisch verwarmde voorstoelen | โฌ 373,90 |
Sportstoelen voor | โฌ 405,40 |
Stoelverstelling, electrisch met memory berijder | โฌ 726 |
M Sportstoelen voor | โฌ 801 |
Wielen en banden | |
Banden reparatieset | โฌ 64,10 |
Stuurwielen | |
Stuurwielrand verwarmd | โฌ 213 |
M Sportstuurwiel met leder bekleed | โฌ 277,10 |
BMW Individual | |
M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd | โฌ 267,40 |
Exterior Line Aluminium satiniert | โฌ 320,70 |
Elektrische voorzieningen | |
High-beam assistant | โฌ 203,30 |
BMW IconicSounds Electric | โฌ 213 |
Automatische dimmende binnenspiegel | โฌ 213 |
Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM) | โฌ 533,60 |
Driving Assistant | โฌ 640,10 |
Driving Assistant Plus | โฌ 854,30 |
Driving Assistant Professional | โฌ 2.113,90 |
Stoelen en zitcomfort | |
Actieve stoel voor bestuurder (met massagefunctie) | โฌ 307,30 |
Elektrisch verwarmde voorstoelen | โฌ 373,90 |
Sportstoelen voor | โฌ 405,40 |
Actiefstoelen voor | โฌ 510,60 |
Elektrisch verstelbare stoelen | โฌ 907,50 |
Entertainment en communicatie | |
Interieurcamera | โฌ 203,30 |
Harman-Kardon sound system | โฌ 694,50 |
BMW Head-Up Display | โฌ 1.014 |
Aandrijving en onderstel | |
Steptronic transmissie met schakelpaddles aan het stuurwiel | โฌ 159,70 |
M Sportremsysteem Blau | โฌ 694,50 |
M Adaptief onderstel | โฌ 736,90 |
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel | โฌ 1.067,20 |
M Compound remsysteem Grau Hoogglans | โฌ 1.602 |
BMW Service Inclusive | |
Service Inclusive – 5 jaar/100.000 km | โฌ 1.452 |
Pakket | Prijs |
---|---|
Travel Pack: | โฌ 1.594,80 |
Premium Pack: | โฌ 1.794,40 |
Innovation Pack: | โฌ 3.144,80 |
M Sportpakket Pro: | โฌ 2.044,90 |
Comfort Pack: | โฌ 1.495,60 |
Travel Pack:
The following options are standard part of the package.
- Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
- Glazen panoramadak
- Scheidingsnet tussen bagageruimte en achterbank
Premium Pack:
The following options are standard part of the package.
- Adaptieve LED koplampen
- Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel bestuurderzijde
- Automatische dimmende binnenspiegel
- Comfort Access
- Draadloos oplaadstation
- High-beam assistant
- Voorbereiding Driving Assistant Plus
Innovation Pack:
The following options are standard part of the package.
- Adaptieve LED koplampen
- Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel bestuurderzijde
- Automatische dimmende binnenspiegel
- BMW Head-Up Display
- BMW Live Cockpit Professional
- Comfort Access
- Draadloos oplaadstation
- High-beam assistant
- Parking Assistant Plus
- Voorbereiding Driving Assistant Plus
M Sportpakket Pro Pack:
The following options are standard part of the package.
- Dashboard uitgevoerd in Sensatec
- M Achterspoiler
- M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
- M Koplampen Shadow Line
- M Sportstuurwiel met leder bekleed
- M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang
- Veiligheidsgordels voorzien van M striping
- Alpinweiss
- 19 inch LM M Dubbelspaak (Styling 871 M)
- M Alcantara/Veganza-Black/Blau combination
- Interieurlijst M Aluminium Hexacube
- M Sportremsysteem Rot
- Sportstoelen voor
- Raamomlijsting M hoogglans Shadow Line
- M Adaptief onderstel
Comfort Pack:
The following options are standard part of the package.
- Harman-Kardon sound system
- Actieve stoel voor bestuurder (met massagefunctie)
- Stoelverstelling, electrisch met memory berijder
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 BMW X1 Plug-in Hybride SUV Te Kopen?
We beginnen met de twee plug-in hybride versies van BMW’s X1, namelijk de xDrive 25e en xDrive 30e. Het belangrijkste verschil? De 30e voegt nog eens 81 pk toe en, vanzelfsprekend, ongeveer โฌ3000 aan de prijs. Een 14,2 kWh accu wordt gedeeld tussen de twee, maar een verschillend motorvermogen zorgt ervoor dat een van hen veel krachtiger isโde 25e levert tot 245 pk, terwijl de 30e een gecombineerd vermogen van 326 pk levert.
Van binnen zijn er vele technische en aanpassingsmogelijkheden om te wijzigen, van verschillende rijmodi (uiteraard), maar met zoveel instellingen kan het in eerste instantie overweldigend lijken; ze worden echter snel vanzelfsprekend. Beide modellen beschikken over zeer comfortabele stoelen en gebruiksvriendelijke technologie zoals draadloos opladen en naadloze integratie voor Apple CarPlay/Android Auto.
In essentie zijn de twee hybriden beide sportieve crossovers en rijden ze als sportwagens op de weg. Hoewel de 30e een toptijd neerzet op ons testcircuit, blonk hij vooral uit bij het inhalen omdat zijn prestaties bijna parallel lopen met die van sportwagens. Maar, zoals bij elke plug-in hybride, nemen de prestaties af naarmate de accu bijna leeg is.
Wat brandstofefficiรซntie betreft, blinken beide modellen uit. Met een volledig opgeladen accu verbruikte de 25e gemiddeld 2,4 L/100km, en de 30e deed niet veel onder met 2,9 L/100km over een route van 100km. Zelfs met lege accu’s presteerden ze beter dan veel concurrenten in zowel stads- als snelwegomstandigheden.
Of je voor de een of de ander moet kiezen hangt tot op zekere hoogte af van wat voor jou belangrijk is. De 25e blijft een van de meest efficiรซnte opties, vooral als dat voor jou een prioriteit is. Voor degenen die wat meer vermogen of verbeterde prestaties willen, is de 30e die extra uitgave waard. Beide versies bieden een goede mix van prestaties, efficiรซntie en geavanceerde technische functies die kunnen fungeren als sterke rivalen in hun respectievelijke plug-in hybride SUV-segmenten.
Motor, Prestaties En Transmissie
Beide modellen komen met een 1,5-liter TwinPower Turbo driecilinder gekoppeld aan een elektromotor, hoewel de xDrive30e profiteert van iets meer vermogen. De xDrive25e heeft ondertussen een gecombineerd vermogen van 245 pk en 477 Nm, waardoor hij kan accelereren van 0-100 km/u in iets minder dan zeven seconden. Dat is goed voor een compacte SUV, maar de xDrive30e gaat een stap verder. De xDrive30e kan 0-100 km/u bereiken in slechts 5,6 seconden dankzij een totaal van 326 pk en een vergelijkbaar koppelniveau van ongeveer 477 Nm (352 lb-ft). Ter vergelijking, de huidige BMW 3 Serie M340i sedan is slechts twee tienden van een seconde sneller.
Hoewel we alleen ervaring hadden met de twee X1 hybriden na elkaar, was het duidelijk dat ze krachtiger aanvoelden dan de meeste van hun concurrenten bij hogere snelheden. Voor inhalen en invoegen op snelwegen is de xDrive30e moeiteloos capabeler; zijn extra vermogen kan ook wenselijk zijn voor degenen die vaak met meerdere passagiers reizen of graag weekendritten maken over bergachtig terrein. De xDrive25e is geen langzame, maar vereist wat meer planning en gaspedaalinput om dezelfde prestaties te bereiken.
Geen van beide modellen voelt ondervermogend aan omdat de elektromotor al zijn koppel direct en soepel levert. Bij normaal rijden zijn de benzine-elektrische overgangen vrijwel onmerkbaar, en de 7-traps automatische transmissie met dubbele koppeling schakelt snel en soepel zonder aarzeling. Bovendien is de X1 uitzonderlijk wendbaar en levendig dankzij zijn kleine voetafdruk en stevige chassis โ vooral in stadsverkeer waar de responsiviteit van de elektromotor echt schittert.
De xDrive30e is de prestatiegerichte keuze (relatief gezien) omdat hij zowel bij het wegrijden als tijdens het inhalen aanzienlijk sneller is. Toch is de xDrive25e meer dan capabel voor de meeste rijbehoeften en zou hij een plezierige rijervaring moeten bieden voor iedereen behalve de meest prestatiegerichte bestuurders.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Beide modellen beschikken ook over geventileerde schijfremmen op alle vier de wielen, passend gedimensioneerd voor hun prestatieniveaus. De xDrive25e maakt gebruik van enkelzuiger zwevende remklauwen op zowel voor als achter, terwijl de duurdere xDrive30e is uitgerust met vierzuiger vaste voorremklauwen die nog sterkere remkracht bieden (en betere weerstand tegen hitte).
In onze tests bewezen beide X1 hybriden dat hun remprestaties meer dan adequaat waren. Het pedaalgevoel is stevig en voorspelbaar onder de voet, met eenvoudige modulatie voor dagelijks rijden. De X1 blijft stabiel tijdens het remmen, met minimale duikneiging voor stabiliteit, en komt soepel en met vertrouwen tot stilstand. De efficiรซntere remklauwen op de xDrive30e bieden ook merkbaar meer grip, vooral tijdens herhaalde stops bij hoge snelheid.
De X1 beschikt ook over regeneratief remmen om vertragingsenergie op te vangen en terug te voeren naar de accu, wat de efficiรซntie verhoogt en de afhankelijkheid van wrijvingsremmen vermindert. Je kunt zelfs het niveau van regeneratief remmen variรซren, waardoor bijna one-pedal driving mogelijk wordt. Het rempedaalgevoel kan even wennen zijn, vooral als je gewend bent aan benzine- of dieselvoertuigen, maar het systeem schakelt soepel tussen regeneratieve en wrijvingsremmen zonder schokken of aarzeling.
Besturing En Ophanging
Ongeacht de uitvoering is de BMW X1โof het nu gaat om de xDrive25e of xDrive30eโeen goed uitgebalanceerde crossover met aangename besturing en onderstelafstemming die een evenwicht vindt tussen rijbeleving en comfort. Ze bieden een robuust gevoel met nauwkeurige feedback; de elektrische stuurbekrachtiging is accuraat en responsief. De xDrive30e voelt ook sportiever aan, met een iets zwaarder gevoel in de besturing en een snelle initiรซle respons net uit het midden. Onderschat de xDrive25e echter nietโhij heeft een geweldige balans tussen rijden en handling die indrukwekkend uitgebalanceerd is.
Qua onderstel hebben beide X1 hybriden het typische voorwiel-veerpoot en achter-multilink ontwerp voor deze klasse. Met het M Sport pakket zijn adaptieve dempers die een bredere mate van aanpasbaarheid bieden standaard. Deze adaptieve dempers maken het mogelijk om de rijervaring aan te passen van een comfortgerichte modus naar een stevigere, sportievere setup, die zich automatisch aanpast aan de rijomstandigheden.
De X1 hybriden presteren goed op gladde wegen, met een beheerste rit met minimale carrosserierol en goede compliance. Ze voelen wendbaar aan in bochten, met een scherpe inslag en voldoende grip, mede dankzij het vierwielaandrijvingssysteem. Met name de adaptieve dempers van de xDrive30e maken hier een verschilโze verzachten de rit in de comfortmodus en bieden meer controle en betrokkenheid in de sportmodus.
Hoewel de meeste modellen comfortabel rijden, doorstaan de X1’s die we hebben getest beschadigd wegdek met minimaal ongemak voor inzittenden. De grotere 19-inch wielen en lagere-profiel banden van de xDrive30e kunnen een vleugje hardheid toevoegen, maar nooit buitensporig. Een goed geรฏsoleerde cabine zorgt ervoor dat weggeluid effectief wordt geminimaliseerd, zelfs bij het cruisen op snelwegsnelheden. De twee X1 hybriden kunnen levendig zijn op open wegen en soepel in stadsverkeer. Voor degenen die een sportievere rit zoeken, zal de xDrive30e de betere keuze zijn, maar als je een allrounder wilt die de meeste bestuurders tevreden zou moeten stellen, dan is de xDrive25e een uitstekende keuze.
Welke Banden Gebruikt Het?
Om uitstekende prestatieniveaus te garanderen die passen bij verschillende rijvoorkeuren, rust BMW zowel de X1 xDrive25e als xDrive30e uit met hoogwaardige banden. Beide uitvoeringen rijden op 17-inch lichtmetalen velgen en komen met 205/65 R17 all-season banden. Deze banden scoren op alle belangrijke punten: comfort, brandstofefficiรซntie en voldoende grip om zelfverzekerd te zijn in alle weersomstandigheden waarin je redelijkerwijs kunt rijden.
Voor wat extra grip zijn optionele 18-inch lichtmetalen velgen met 225/55 R18 banden beschikbaar. Deze prestatiegeoriรซnteerde banden verbeteren de grip en handling in droge omstandigheden maar kunnen compromissen sluiten op het gebied van rijcomfort (en kunnen een lichte toename in weggeluid veroorzaken) vergeleken met de standaard setup. Als je echter de voorkeur geeft aan een sportievere rit, kan het de afweging waard zijn.
Elke bandensetup werkte perfect samen met het bijbehorende X1 model in onze tests. De xDrive25e en xDrive30e zijn uitgerust met all-season banden die sterke tractie bieden in lage tot gemiddelde gripomstandigheden โ van droog wegdek tot lichte regen, evenals licht terreinwerk. Voor dagelijks woon-werkverkeer en lange snelwegritten kwamen deze eigenschappen de X1 ten goede, met een soepele rit met responsieve stuurterugkoppeling en een ultra-stille cabine. De prestatiebanden gaven echter een merkbare boost in handling; ze leverden uitstekende grip op zowel droge als natte oppervlakken, vooral in snelle bochten, met een precies stuurgevoel. De rit was iets steviger en het weggeluid op ruwere oppervlakken was licht verhoogd maar nooit storend.
Beide X1 hybriden zullen ook beschikbaar zijn met een selectie van band- en wielopties, zodat je de setup verder kunt aanpassen aan jouw rijvoorkeuren. Als alternatief, als prestaties jouw ding zijn, kun je kiezen voor grotere 19-inch wielen die nog meer grip en verbeteringen in handling bieden.
Interieur Uiterlijk
De BMW X1 plug-in hybriden zijn luxueus uitgevoerd, met een premium interieur dat past bij hun luxe compacte SUV-status. Het ziet er fris en eigentijds uit, met een subtiel kwaliteitsgevoel dat voortkomt uit superieure materialen en handige designdetails in elke hoek. Van optionele sportstoelen met contrasterende rode accenten tot ergonomisch geplaatste bedieningselementen die de aandacht van de bestuurder trekken en gemakkelijk binnen handbereik vallen, de indeling verbetert het gebruiksgemak.
Een ding dat we waarderen in de X1 zijn de standaard sportstoelen die uitstekende ondersteuning en comfort bieden voor verschillende lichaamstypes. De bekleding komt in ofwel SensaTec kunstleder op de meeste uitvoeringen of Vernasca leder als standaard op hogere uitvoeringen, wat een zachte en comfortabele textuur biedt en een vleugje luxe toevoegt. Dit interieurontwerp omvat een 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel en een bijpassend 10,7-inch centraal infotainmentdisplay, dat veel van de functies van de auto duidelijk samenbrengt en bijdraagt aan het moderne gevoel. Daarnaast biedt de X1 verschillende interieurkleur- en afwerkingsopties, waarmee je de cabine kunt aanpassen aan je persoonlijke stijl. Het M Sport pakket introduceert een unieke aluminium hexagon afwerking en een sportstuurwiel met schakelflippers.
We vonden het interieur van de X1 een aangenaam comfortabele plek voor onze testers. Voorin bieden de stoelen ruime verstelmogelijkhedenโmet elektrische lendensteun en een dijverlenging op hogere uitvoeringsniveausโen er is veel kanteling- en telescopische verstelbaarheid in het stuurwiel. Ook de achterstoelen bieden royale hoofd- en beenruimte, waarbij twee volwassenen comfortabel kunnen zitten tijdens langere reizen. Aandacht voor detail is overal aanwezig, zoals de soft-touch materialen over de bovenkant van het dashboard en deurpanelen, evenals bedieningselementen die bewegen met een goed gewogen precisie.
Over het algemeen geven de premium materialen die in de cabine worden gebruikt het een luxueus en hoogwaardig gevoel, waardoor het tot de topkeuzes in het segment voor BMW X1 plug-in hybriden behoort. De X1 is goed uitgerust en luxueus, maar het M Sport pakket voegt enkele onderscheidende extra’s toe. Geniet van gemoedsrust en de luxueuze ervaring die standaard komt in elke nieuwe X1, samen met beschikbare opties zoals een panoramadak, verwarmde stoelen, en een scala aan kleurenschema’s en wielontwerpen om bij jouw stijlvoorkeuren te passen.
Exterieur Uiterlijk
De BMW X1 plug-in hybrid is zowel stijlvol als zeer functioneel. De doelgerichte, atletische vorm, met korte overhangen en een lange wielbasis, belichaamt de sportieve prestaties waar BMW bekend om staat. Aan de voorzijde heeft hij BMW’s kenmerkende nierengrille, geflankeerd door slanke LED-koplampen en agressieve luchtinlaten, wat een gedurfde en gebiedende indruk maakt.
Een coupรฉ-achtig silhouet wordt aan de zijkanten gecreรซerd door middel van een oplopende taillelijn en taps toelopende daklijn. Een M Sport pakket versterkt het sportieve karakter verder door meer agressieve voor- en achterbumpers, in carrosseriekleur uitgevoerde sideskirts, samen met hoogglans Shadowline raamlijsten en nierengrille. Ondertussen blijft de standaard versie (die toegegeven veel minder sportief oogt) er strak en eigentijds uitzien met LED-mistlampen en 17-inch lichtmetalen velgen.
Aan de achterkant trekt de X1 nog steeds veel bekijks met zijn brede schouders, slanke LED-achterlichten en een discrete achterspoiler die een vleugje sportiviteit toevoegt. Het M Sport pakket introduceert een agressievere achterdiffusor met dubbele uitlaten, terwijl de standaard versie een meer ingetogen bumperontwerp en verborgen uitlaten heeft. Beide modellen komen standaard met comfortfuncties zoals een elektrische achterklep, die kan worden geopend met een zwaai van je voet onder de bumper of een druk op de knop, en het iconische BMW grille-ontwerp. De laadpoort op het linker voorscherm is naadloos geรฏntegreerd in het ontwerp, wat gemakkelijke toegang mogelijk maakt zonder het slanke profiel van de X1 te verstoren.
De BMW X1 plug-in hybriden brengen een stijlvol en modern exterieur op de weg. De styling van de X1 is goed geproportioneerd en knap, of je nu wel of niet kiest voor de gedurfdere verbeteringen van de M Sport uitvoering. Met een scala aan optionele functies en wielontwerpen kan het exterieur van de X1 worden aangepast aan een breed scala aan voorkeuren, van sportief en agressief tot ingetogen en elegant.
Comfort En Gemak
De BMW X1 Plug-In Hybriden komen volgeladen met comfort- en gemaksfuncties, waardoor ze ideaal zijn voor dagelijks woon-werkverkeer en lange reizen. Standaardfuncties zoals elektrisch verstelbare voorstoelen, automatische klimaatregeling en een elektrische achterklep maken het gemakkelijker om comfortabel te zitten en in te laden. Met de achterbank in een 40/20/40-split kun je de ruimte aanpassen aan je behoeften. Met de stoelen omhoog is er 490 liter bagageruimte, uitbreidbaar tot 1.495 liter met de stoelen plat. Slimme details, zoals een verborgen compartiment onder de bagagevloer en een omkeerbare bagagemat, vergroten de praktische bruikbaarheid zonder concessies te doen aan stijl.
Technologisch gezien blijft de X1 ook niet ver achter. In dat opzicht is er OS 9.0 voor de BMW, met een centraal 10,25-inch touchscreen en 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel. Het systeem is intuรฏtief, met duidelijke graphics en snelle touchbediening, en biedt ook uitgebreide connectiviteitsfuncties, Apple CarPlay en Android Auto beschikbaarheid, Bluetooth audiostreaming en Wi-Fi hotspot om iedereen onderweg vermaakt te houden.
Verdere optionele extra’s zijn onder meer een panoramadak, verwarmde stoelen, een head-up display, draadloos opladen en een Harman Kardon premium geluidssysteem. De X1 blinkt uit in de comfort- en gemaksfuncties die hij biedt. De voorstoelen zijn zeer ondersteunend en bieden grote verstelbaarheid, met de ruimte achterin die voldoende hoofd- en beenruimte biedt voor volwassenen. Van dagelijks gebruik tot de grote roadtrip, de X1 houdt je comfortabel en verbonden.
Veiligheid En Beveiliging
De BMW X1 Plug-In Hybriden komen volgeladen met comfort- en gemaksfuncties, waardoor ze ideaal zijn voor dagelijks woon-werkverkeer en lange reizen. Standaardfuncties zoals elektrisch verstelbare voorstoelen, automatische klimaatregeling en een elektrische achterklep maken het gemakkelijker om comfortabel te zitten en in te laden. Met de achterbank in een 40/20/40-split kun je de ruimte aanpassen aan je behoeften. Met de stoelen omhoog is er 490 liter bagageruimte, uitbreidbaar tot 1.495 liter met de stoelen plat. Slimme details, zoals een verborgen compartiment onder de bagagevloer en een omkeerbare bagagemat, vergroten de praktische bruikbaarheid zonder concessies te doen aan stijl.
Technologisch gezien blijft de X1 ook niet ver achter. In dat opzicht is er OS 9.0 voor de BMW, met een centraal 10,25-inch touchscreen en 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel. Het systeem is intuรฏtief, met duidelijke graphics en snelle touchbediening, en biedt ook uitgebreide connectiviteitsfuncties, Apple CarPlay en Android Auto beschikbaarheid, Bluetooth audiostreaming en Wi-Fi hotspot om iedereen onderweg vermaakt te houden.
Verdere optionele extra’s zijn onder meer een panoramadak, verwarmde stoelen, een head-up display, draadloos opladen en een Harman Kardon premium geluidssysteem. De X1 blinkt uit in de comfort- en gemaksfuncties die hij biedt. De voorstoelen zijn zeer ondersteunend en bieden grote verstelbaarheid, met de ruimte achterin die voldoende hoofd- en beenruimte biedt voor volwassenen. Van dagelijks gebruik tot de grote roadtrip, de X1 houdt je comfortabel en verbonden.
Hoe Rijdt Het?
De BMW X1 PHEV is buitengewoon prettig om te besturen, dankzij zijn dynamische chassisopstelling die de weg vasthoudt. Op stadswegen, de snelweg of langs kronkelende bergwegen is hij zelfverzekerd en vermakelijk om te besturen. Het chassis is goed uitgebalanceerd en biedt een redelijk comfortabele rit met een wendbaarheid die doet denken aan een sportwagen. De vering vindt een comfortabele balans tussen stevig en soepel, dempt effectief hobbels terwijl voorspelbaarheid in bochten behouden blijft. Dit wordt aangevuld door een reeks sensoren die alles monitoren, van gierbeweging tot snelheid en stuurhoek, samen met BMW’s Dynamic Stability Control systeem dat intelligent de veringdemping, gasrespons en remming voor elk wiel aanpast afhankelijk van de rijomstandigheden.
De besturing van de X1 is een duidelijk sterk punt, met goed gewogen en snelle richtingsveranderingen die de bestuurder nauwkeurige controle geven. De besturing is snel en direct, met een bevredigende balans tussen feedback en ondersteuning. Het Variable Sport Steering systeem van BMW past de stuurverhouding automatisch aan op basis van snelheid en stuurinput, wat resulteert in uitstekende feedback en controle, of je nu scherp door de bocht gaat of aan het cruisen bent.
De plug-in hybrid aandrijflijn is naadloos en responsief, en levert ruim voldoende vermogen en koppel. In volledig elektrische modus is de X1 vrijwel geluidloos en accelereert moeiteloos met het directe koppel van de elektromotor. Wanneer de benzinemotor bijspringt, verloopt de overgang soepel, met een naadloze vermenging van elektrische en benzinekracht. De zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling is een ander hoogtepunt, met snelle, soepele schakelingen en uitstekende efficiรซntie.
De aandrijflijn van de X1 kan worden aangepast in verschillende modi. In ECO PRO-modus kunnen bestuurders de efficiรซntie maximaliseren door energiegebruik en laadopties voor elektrisch rijden te beheren. In Auto eDrive-modus schakelt de X1 automatisch tussen zijn elektrische en benzinesystemen om efficiรซntie met prestaties in balans te brengen, wat puur elektrisch rijden in de stad mogelijk maakt tot snelheden van 120 km/u. Max eDrive-modus werkt puur op elektrische kracht en biedt stil, emissievrij rijden, terwijl Battery Control-modus bestuurders in staat stelt accuvermogen te reserveren voor later gebruik. Met zijn goed geรฏntegreerde aandrijflijn en responsieve handling biedt de X1 een rijervaring die comfort en efficiรซntie combineert met indrukwekkende responsiviteit. Of je nu forenst, boodschappen doet of een roadtrip maakt, je zult elk moment achter het stuur waarderen. De X1 zet echt de standaard voor compacte luxe SUV’s, met zijn geavanceerde technologiesuite en betrokken rijdynamiek.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De BMW X1 plug-in hybrid is een praktische optie, waarbij de bagageruimte ruim en flexibel is om te voldoen aan dagelijkse boodschappen of bagagevereisten en langere reizen. Met de achterbank in gebruik heb je een ruime 490 liter aan laadruimte tot je beschikking โ niet slecht voor wat in wezen een compacte luxe SUV is. Met de achterbank neergeklapt is er 1.495 liter vlakke laadruimte die gemakkelijk meubels of sportuitrusting kan herbergen.
Waarschijnlijk het beste aan de X1 is dat de bagageruimte een indrukwekkend lage laadvloer heeft. Dit is perfect voor wanneer je zware of anderszins grote items moet in- en uitladen. De bagageopening is breed en hoog, wat betekent dat je niet veel problemen zou moeten ondervinden bij het laden van omvangrijkere items. De 40/20/40 split achterbank draagt bij aan het in- en uitladen van grote items terwijl het flexibiliteit biedt, waardoor je zowel lading als passagiers comfortabel kunt vervoeren. Er zijn ook volop sjorpunten, haken en zelfs een bagagenet om spullen op hun plaats te houden. Een andere mooie touch is de verwijderbare, omkeerbare bagagevloermat die helpt om dingen schoon te houden. En het beste deel? Het plug-in hybrid systeem gaat niet ten koste van laadruimte. De accu zit onder de achterbank, dus afgezien van een iets verhoogde vloer om ruimte te laten is er geen echt compromis op bagageruimtecapaciteit.
Comfort Achterbank
Met een ruime en comfortabele achterbank is de BMW X1 plug-in hybrid perfect voor degenen die regelmatig passagiers hebben. Het hoge dak en brede carrosserie resulteren in veel hoofd- en beenruimte, zodat zelfs langere passagiers comfort zouden moeten vinden op deze achterbank. De ruimtelijkheid is ideaal voor gezinnen of iedereen die vaak anderen vervoert.
Een opmerkelijke functie is de veelzijdigheid van de achterbank. Deze kan 40/20/40 worden gedeeld, wat betekent dat je slechts รฉรฉn deel kunt neerklappen om langere items zoals ski’s te vervoeren terwijl er nog steeds ruimte is voor een paar passagiers. Een andere welkome functie voor passagiers: een middenarmsteun achter met geรฏntegreerde bekerhouders.
Achterpassagiers krijgen goed gecapitonneerde, ondersteunende stoelen, met optioneel verwarmde stoelen en ventilatieopeningen achterin. In- en uitstappen is gemakkelijk dankzij breed openslaande deuren. Het enige echte compromis is dat de rugleuningen van de voorstoelen wat dicht bij de knieรซn van langere passagiers kunnen aanvoelen, hoewel dit typisch is voor de meeste compacte SUV’s. Over het algemeen is de achterbank van de X1 ruimer en veelzijdiger dan veel concurrenten, en biedt een comfortabele rit voor dagelijks woon-werkverkeer en langere reizen.