2024 BMW iX1 SUV Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW iX1 eDrive20 | BMW iX1 xDrive30 |
---|---|---|
Motortype (Accu): | [66,5 kWh / 64,8 kWh] | [66,5 kWh / 64,8 kWh] |
Versnellingsbak: | 1-traps, automatisch | 1-traps, automatisch |
Aandrijving: | FWD | AWD |
Transmissie: | Automatische transmissie | Automatische transmissie |
Maximaal vermogen: | 204 pk (150 kW) | 313 pk (230 kW) |
Maximaal koppel: | 250 Nm | 494 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW iX1 eDrive20 | BMW iX1 xDrive30 |
---|---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch | Elektrisch |
Emissienorm: | Nul-emissievoertuig (ZEV) | Nul-emissievoertuig (ZEV) |
Topsnelheid: | 170 km/u | 180 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW iX1 eDrive20 | BMW iX1 xDrive30 |
---|---|---|
Accucapaciteit (bruto/netto): | [66,5 kWh / 64,8 kWh] | [66,5 kWh / 64,8 kWh] |
Elektrisch bereik (gecombineerd): | Tot 430 โ 474 km | Tot 417 โ 439 km |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd): | 17,2 – 15,4 kWh/ 100 km | 18,1 – 16,9 kWh/ 100 km |
Maximaal AC laadvermogen in kW: | 11 kW | 11 kW |
Laadtijd AC laadproces (laadstatus 0-100%): | 6,5 uur | 6,5 uur |
Laadtijd DC laadproces (laadstatus 10-80%): | 29 min | 29 min |
Bijgeladen bereik na 10 minuten snelladen: | 132 – 152 km | 118 – 135 km |
Maximaal DC laadvermogen in kW: | 130 kW | 130 kW |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW iX1 eDrive20 | BMW iX1 xDrive30 |
---|---|---|
Zitplaatsen: | 5 | 5 |
Bagageruimte (achter): | 490 liter | 490 liter |
Bagageruimte (met neergeklapte achterstoelen): | 1495 liter | 1495 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW iX1 eDrive20 | BMW iX1 xDrive30 |
---|---|---|
Max. Trekgewicht/ kogeldruk | 750 kg/75 kg | 1200 kg/75 kg |
Gewicht (leeg): | 1940 kg | 2085 kg |
Totaal gewicht (maximaal toegestaan): | 2435 kg | 2580 kg |
Laadvermogen | 570 kg | 570 kg |
Specificaties | BMW iX1 eDrive20 | BMW iX1 xDrive30 |
---|---|---|
Vanaf prijs: | โฌ48,475.20 | โฌ60,704.60 |
Brandstoftype: | Elektrisch | Elektrisch |
Aandrijving: | FWD | AWD |
Transmissie: | 1-versnelling, automatisch | 1-versnelling, automatisch |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd): | 17.2 – 15.4 kWh/ 100 km | 18.1 – 16.9 kWh/ 100 km |
CO2-uitstoot: | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrische actieradius (gecombineerd): | Tot 430 โ 474 km | Tot 417 โ 439 km |
Accucapaciteit (bruto/netto): | 66,5 kWh / 64,8 kWh | 66,5 kWh / 64,8 kWh |
Oplaadtijd AC laadproces (laadstatus 0-100%): | 6,5 uur | 6,5 uur |
Oplaadtijd DC laadproces (laadstatus 10-80%): | 29 min | 29 min |
Maximaal vermogen: | 204 pk (150 kW) | 313 pk (230 kW) |
Acceleratie 0-100 km/h: | 8,6 s | 5,6 s |
Maximaal koppel: | 250 Nm | 494 Nm |
Top snelheid: | 170 km/h | 180 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1616 mm |
Breedte: | 1845 mm |
Lengte: | 4500 mm |
Breedte, inclusief spiegels: | 2104 mm |
Wielbasis: | 2692 mm |
- iX1 eDrive20
- iX1 xDrive 30
Functiecategorie | Standaardversie | xLine | M Sportpakket | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|---|
Prijs | Vanaf โฌ48.475,20 | Vanaf โฌ51.169,80 | Vanaf โฌ52.471,80 | Vanaf โฌ55.922,70 |
Exterieur | ||||
LED-koplampen en achterlichten | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | M Koplampen Shadow Line (donkergetint) |
Velgen | Lichtmetalen velgen | 18 inch Aerodynamic Star Spoke (Styling 866) Bicolor Lightning Grijs | 18 inch M Dubbelspaak (Styling 938 M) Bicolor Midnight Grijs | 18 inch M Dubbelspaak (Styling 938 M) Bicolor Midnight Grijs |
Exterieur lijn | – | Aluminium satijnen afwerking | M hoogglans Shadow Line | M hoogglans Shadow Line met uitgebreide opties |
Automatische achterklepbediening | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
M Achterspoiler | – | – | – | Inbegrepen |
Interieur | ||||
BMW Live Cockpit Plus | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display |
BMW Operating System 9 | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie |
Automatische airconditioning | 2-zone regeling, luchtroosters achterin | 2-zone regeling, luchtroosters achterin | 2-zone regeling, luchtroosters achterin | 2-zone regeling, luchtroosters achterin |
Lichtpakket | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Met leer bekleed stuurwiel | Inbegrepen | Inbegrepen | M Sportstuurwiel bekleed met leer | M Sportstuurwiel bekleed met leer |
Interieur afwerking | – | Interieurafwerking Zwart hoogglans | M Aluminium Hexacube | M Aluminium Hexacube |
Dashboard | – | Gemaakt van Sensatec | Gemaakt van Sensatec | Gemaakt van Sensatec |
Zitbekleding | – | Veganza Schwarz | M Alcantara/Veganza combinatie Zwart/Blauw | M Alcantara/Veganza combinatie Zwart/Blauw |
Sportstoelen | – | – | Inbegrepen | Inbegrepen |
Veiligheidsgordels | – | – | – | Met M-striping |
M Hemelbekleding | – | – | Antraciet | Antraciet |
Aandrijving en chassis | ||||
BMW My Modes | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT |
Ophanging | Standaard | Standaard | M Adaptieve ophanging | M Adaptieve ophanging |
M Sportremsysteem | – | – | – | Inbegrepen (Rode remklauwen) |
Oplaadapparatuur | ||||
Laadkabel (Mode 3) | Voor openbare laadpunten | Voor openbare laadpunten | Voor openbare laadpunten | Voor openbare laadpunten |
BMW Laadpas | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
AC-lader | Tot 11 kW | Tot 11 kW | Tot 11 kW | Tot 11 kW |
DC-lader | Tot 130 kW | Tot 130 kW | Tot 130 kW | Tot 130 kW |
Rijassistentie | ||||
Parkeerassistent | Inclusief Active Park Distance Control en achteruitrijcamera | Inclusief Active Park Distance Control en achteruitrijcamera | Inclusief Active Park Distance Control en achteruitrijcamera | Inclusief Active Park Distance Control en achteruitrijcamera |
Cruisecontrol | Met remfunctie | Met remfunctie | Met remfunctie | Met remfunctie |
Categorie Kenmerk | Standaardversie | xLine | M Sportpakket | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|---|
Prijs | Vanaf โฌ58.010 | Vanaf โฌ60.704,60 | Vanaf โฌ62.006,60 | Vanaf โฌ65.457,50 |
Exterieur | ||||
LED-koplampen en achterlichten | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | M Shadow Line koplampen (donkertint) |
Velgen | Lichtmetalen velgen | 18 inch Aerodynamisch Sterspaak (Styling 866) Bicolor Lightning Grijs | 18 inch M Dubbelspaak (Styling 938 M) Bicolor Midnight Grijs | 18 inch M Dubbelspaak (Styling 938 M) Bicolor Midnight Grijs |
Exterieur lijn | – | Aluminium satijnafwerking | M hoogglans Shadow Line | M hoogglans Shadow Line met uitgebreide afwerking |
Automatische achterklepbediening | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
M Achterspoiler | – | – | – | Inbegrepen |
Interieur | ||||
BMW Live Cockpit Plus | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display |
BMW Operating System 9 | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie |
Automatische airconditioning | 2-zone regeling, luchtroosters achter | 2-zone regeling, luchtroosters achter | 2-zone regeling, luchtroosters achter | 2-zone regeling, luchtroosters achter |
Lichtpakket | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Stuurwiel bekleed met leer | Inbegrepen | Inbegrepen | M sportstuur bekleed met leer | M sportstuur bekleed met leer |
Interieurafwerking | – | Interieur sierlijsten hoogglans zwart | M Aluminium Hexacube | M Aluminium Hexacube |
Dashboard | – | Gemaakt in Sensatec | Gemaakt in Sensatec | Gemaakt in Sensatec |
Stoelbekleding | – | Veganza Schwarz | M Alcantara/Veganza combinatie Zwart/Blauw | M Alcantara/Veganza combinatie Zwart/Blauw |
Sportstoelen | – | – | Inbegrepen | Inbegrepen |
Gordels | – | – | – | Met M-strepen |
M Hemelbekleding | – | – | Antraciet | Antraciet |
Aandrijving en chassis | ||||
BMW My Modes | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT | PERSONAL, SPORT, EFFICIENT |
Ophanging | Adaptief M chassis | Adaptief M chassis | M adaptieve ophanging | M adaptieve ophanging |
BMW xDrive | Vierwielaandrijving | Vierwielaandrijving | Vierwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
M sportremsysteem | – | – | – | Inbegrepen (rode remklauwen) |
Laadapparatuur | ||||
Laadkabel (Mode 3) | Voor openbare laadpunten | Voor openbare laadpunten | Voor openbare laadpunten | Voor openbare laadpunten |
BMW Laadkaart | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
AC-lader | Tot 11 kW | Tot 11 kW | Tot 11 kW | Tot 11 kW |
DC-lader | Tot 130 kW | Tot 130 kW | Tot 130 kW | Tot 130 kW |
Rijhulpsystemen | ||||
Parkeerassistent | Inclusief Active Park Distance Control, Reversing Assistant en achteruitrijcamera | Inclusief Active Park Distance Control, Reversing Assistant en achteruitrijcamera | Inclusief Active Park Distance Control, Reversing Assistant en achteruitrijcamera | Inclusief Active Park Distance Control, Reversing Assistant en achteruitrijcamera |
Cruise Control | Met remfunctie | Met remfunctie | Met remfunctie | Met remfunctie |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Exterieur uitrusting | |
M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang | โฌ 267,40 |
Raamomlijsting M hoogglans Shadow Line | โฌ 320,70 |
Dakrailing in aluminium zijdeglans | โฌ 340 |
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit | โฌ 427,10 |
Glazen panoramadak | โฌ 1.420,50 |
Interieur uitrusting | |
Scheidingsnet tussen bagageruimte en achterbank | โฌ 213 |
Dashboard made in Sensatec | โฌ 373,90 |
Elektrisch verwarmde voorstoelen | โฌ 373,90 |
Sportstoelen voor | โฌ 405,40 |
Stoelverstelling, electrisch met memory berijder | โฌ 726 |
M Sportstoelen voor | โฌ 801 |
Wielen en banden | |
Banden reparatieset | โฌ 64,10 |
Stuurwielen | |
Stuurwielrand verwarmd | โฌ 213 |
M Sportstuurwiel met leder bekleed | โฌ 277,10 |
BMW Individual | |
M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd | โฌ 267,40 |
Exterior Line Aluminium satiniert | โฌ 320,70 |
Dakdraagsysteem M hoogglans Shadow Line | โฌ 340 |
Elektrische voorzieningen | |
High-beam assistant | โฌ 203,30 |
BMW IconicSounds Electric | โฌ 213 |
Automatische dimmende binnenspiegel | โฌ 213 |
Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM) | โฌ 533,60 |
Driving Assistant | โฌ 640,10 |
Driving Assistant Plus | โฌ 854,30 |
Driving Assistant Professional | โฌ 2.113,90 |
Stoelen en zitcomfort | |
Actieve stoel voor bestuurder (met massagefunctie) | โฌ 307,30 |
Elektrisch verwarmde voorstoelen | โฌ 373,90 |
Sportstoelen voor | โฌ 405,40 |
Actiefstoelen voor | โฌ 510,60 |
Elektrisch verstelbare stoelen | โฌ 907,50 |
Entertainment en communicatie | |
Interieurcamera | โฌ 203,30 |
Harman-Kardon sound system | โฌ 694,50 |
BMW Head-Up Display | โฌ 1.014 |
Aandrijving en onderstel | |
M Sportremsysteem Blau | โฌ 694,50 |
M Adaptief onderstel | โฌ 736,90 |
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel | โฌ 1.067,20 |
BMW Service Inclusive | |
Zonder Service Inclusive | โฌ – 653,40 |
Charging | |
Laadaansluiting AC snelladen (22 kW) | โฌ 768,40 |
Pakket | Prijs |
---|---|
Travel Pack: | โฌ 1.594,80 |
Premium Pack: | โฌ 1.794,40 |
Innovation Pack: | โฌ 3.144,80 |
M Sportpakket Pro: | โฌ 2.044,90 |
Comfort Pack: | โฌ 1.495,60 |
Travel Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
- Glazen panoramadak
- Scheidingsnet tussen bagageruimte en achterbank
Premium Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Adaptieve LED koplampen
- Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel bestuurderzijde
- Automatische dimmende binnenspiegel
- Comfort Access
- Draadloos oplaadstation
- High-beam assistant
- Voorbereiding Driving Assistant Plus
Innovation Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Adaptieve LED koplampen
- Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel bestuurderzijde
- Automatische dimmende binnenspiegel
- BMW Head-Up Display
- BMW Live Cockpit Professional
- Comfort Access
- Draadloos oplaadstation
- High-beam assistant
- Parking Assistant Plus
- Voorbereiding Driving Assistant Plus
M Sportpakket Pro Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Dashboard uitgevoerd in Sensatec
- M Achterspoiler
- M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
- M Koplampen Shadow Line
- M Sportremsysteem Rot
- M Sportstuurwiel met leder bekleed
- M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang
- Veiligheidsgordels voorzien van M striping
- Alpinweiss
- 20 inch BMW Individual Light alloy wheels
- M Alcantara/Veganza-combinatie Schwarz/Blau
- Interieurlijst M Aluminium Hexacube
- M Adaptief onderstel
- Sportstoelen voor
- Raamomlijsting M hoogglans Shadow Line
Comfort Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Harman-Kardon sound system
- Actieve stoel voor bestuurder (met massagefunctie)
- Stoelverstelling, electrisch met memory berijder
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 BMW iX1 SUV Te Kopen?
De nieuwe BMW iX1 compacte volledig elektrische SUV combineert dagelijkse praktische bruikbaarheid met een werkelijk unieke rijervaring. Het is gebouwd op hetzelfde platform als de derde generatie X1; daarom zal het gemakkelijk herkenbaar zijn, maar nu uitgerust met een elektrische aandrijflijn. Je hebt de keuze uit twee varianten: de eDrive20 of de xDrive30, wat zorgt voor een budgetvriendelijke optie of een variant met wat meer prestaties.
Binnenin zal de iX1 zeker niet teleurstellen, met veel ruimte voor passagiers en bagage; de configuratie is geschikt voor gezinnen of iedereen die extra ruimte nodig heeft. Het exterieur behoudt de kenmerkende nierengrille van BMW, maar deze is nu afgesloten voor betere aerodynamica, met strakke LED-koplampen en designelementen die zijn aangebracht om maximale efficiรซntie te bereiken. De iX1 slaagt erin om wendbaar te zijn en tegelijkertijd voldoende ruimte te bieden om door de stad te rijden of gezinsuitstapjes te maken.
De iX1 heeft enkele uitstekende elektrische aandrijflijnen. Je krijgt een bereik tot 474 km met de eDrive20, terwijl de dubbele motoren van de xDrive30 nog steeds een respectabele 439 km bieden. Aan de binnenkant omvatten de nieuwste functies BMW’s iDrive 8 infotainment, een 10,25-inch digitaal instrumentencluster en een 10,7-inch centraal touchscreen. Deze opstelling is gebruiksvriendelijk en voorzien van connectiviteits- en rijhulpsystemen. Over het geheel genomen biedt de iX1 een elektrische SUV die volledig premium is, zonder compromissen op het gebied van prestaties, praktisch gebruik of luxe.
Motor, Prestaties En Transmissie
De eDrive20 en xDrive30 varianten van de BMW iX1 zijn beide uitgerust met automatische transmissies met รฉรฉn versnelling – typisch voor elektrische voertuigen. In de eDrive20 is de enkele elektromotor op de vooras gemonteerd en levert 204 pk, samen met 250 Nm koppel. Deze configuratie biedt voldoende vermogen voor dagelijks rijden, terwijl de transmissie met รฉรฉn versnelling zorgt voor soepele acceleratie zonder onderbrekingen door schakelwisselingen.
Op zoek naar wat meer pit maar nog steeds met vierwielaandrijving? Daar komt de xDrive30 in beeld, met dubbele motoren op elke as die samen 313 pk en 494 Nm koppel leveren. Deze configuratie verhoogt niet alleen de prestaties maar verbetert ook de tractie en stabiliteit – waardoor het een nog betere optie is om verschillende rijomstandigheden met vertrouwen aan te kunnen. Beide motoren werken perfect samen om vermogen te leveren waar dat het meest nodig is.
De elektromotoren van de iX1 staan bekend om hun hoge koppel, dat direct beschikbaar is vanaf het begin. Zonder traditionele transmissie is de vermogensafgifte naadloos en lineair, zodat je op geen enkel moment in het toerentalbereik vertraging of onderbreking ervaart. De eDrive20 en de xDrive30 delen hetzelfde 66,5 kWh accupakket, waarvan slechts 64,8 kWh beschikbaar is voor gebruik, gepositioneerd onder de vloer om een laag zwaartepunt te behouden en een gebalanceerde gewichtsverdeling te bevorderen. De vloeistofkoeling van de accu zorgt voor consistente hoge prestaties tijdens langdurig gebruik en bij het opladen met hoge ingangsniveaus.
Qua rijdynamiek profiteert de iX1 van een laag zwaartepunt en – nog belangrijker – een uitstekend afgestelde ophanging. De besturing is nauwkeurig, met een sterk gevoel voor het wegdek, wat zorgt voor een gebalanceerd compromis tussen comfort en sportiviteit. De iX1 is misschien niet zo sportief als sommige andere BMW’s, maar doet zeker niet onder in dagelijkse rijsituaties – vooral met zijn regeneratief remsysteem, waarmee de bestuurder verschillende niveaus van regeneratie kan selecteren om de efficiรซntie bij elke rit te maximaliseren.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De BMW iX1 maakt gebruik van een intelligent remsysteem dat conventionele frictieremmen combineert met regeneratieve remtechnologie. Deze combinatie draagt niet alleen bij aan krachtig remmen, maar verbetert ook de efficiรซntie en actieradius van de auto. De iX1 is uitgerust met geventileerde schijven op alle hoeken voor consistente stops. De remklauwen zijn gekleurd in BMW’s kenmerkende blauw voor elektrische voertuigen, wat een onderscheidend accent toevoegt aan de stijl.
Een van de opvallende kenmerken die het remsysteem van de iX1 onderscheidt, is de regeneratieve remtechnologie. Als je het gaspedaal loslaat, schakelen de elektromotoren over naar generatormodus, waarbij kinetische energie wordt omgezet in elektrische energie, die vervolgens wordt opgeslagen in de accu. Je hebt opties voor verschillende niveaus van regeneratief remmen, waarbij je – in de meest agressieve modus – met รฉรฉn pedaal kunt rijden. Dit is vooral handig voor stadsverkeer met veel stop-and-go verkeer. Daarnaast beschikt de iX1 ook over een Adaptief Recuperatiesysteem dat de regeneratieve reminname intelligent aanpast, gebruikmakend van real-time gegevens van het navigatiesysteem, radarsensoren en camera, wat het rijden soepeler maakt en de energie-efficiรซntie verbetert.
Besturing En Ophanging
De BMW iX1 is ontwikkeld om een balans te vinden tussen comfort en wendbaarheid in zijn rijgedrag, iets waar de besturing en ophanging een grote invloed op hebben. Een nieuw elektrisch stuurbekrachtigingssysteem zorgt voor nauwkeurige en responsieve controle, wat een gevoel van verbondenheid tussen de weg en de bestuurder overbrengt.
De goed afgestelde stuurverhouding schaalt uitstekend, met een aanpak die zowel direct als betrokken is zonder ooit zenuwachtig aan te voelen. Het stuurgewicht kan ook worden aangepast, waarbij bestuurders verschillende modi krijgen om aan te sluiten bij hun gewenste gevoel. De besturing verhoogt het gewicht ook licht in de Sport-modus voor sportiever rijden.
De ophangingssetup van de iX1 is afgestemd op het absorberen van hobbels en ruwe plekken op de weg, wat zorgt voor een comfortabele rit. Het maakt gebruik van een MacPherson-veerpoot voorophanging en een multi-link achterophanging. Deze componenten vullen elkaar aan bij het verzekeren van superieure carrosseriecontrole en stabiliteit – zelfs midden in bochten, over de ruwste oppervlakken.
Een optionele Adaptive M Suspension verbetert de rijeigenschappen verder voor degenen die op zoek zijn naar een nog scherpere rijervaring. Dit systeem werkt door constant de dempingskracht op elk wiel aan te passen, afhankelijk van de rijomstandigheden en wegkwaliteit. Ten slotte heeft de bestuurder de keuze uit voorgeprogrammeerde modi, waaronder Comfort en – je raadt het al – Sport voor verdere aanpassing van de rijkarakteristieken.
Met het accupakket onder de vloer zorgt deze plaatsing voor een lager zwaartepunt van de iX1, wat op zijn beurt helpt bij de handling. Een verbeterd gevoel van stabiliteit en balans, vooral tijdens het nemen van bochten, is het resultaat van deze gebalanceerde gewichtsverdeling tussen de assen.
Daarnaast profiteert de iX1 van een reeks geavanceerde systemen die de handling verbeteren en een extra laag rijvertrouwen toevoegen. Deze omvatten DSC (Dynamic Stability Control) en DTC (Dynamic Traction Control). Deze systemen werken samen met andere functies en zorgen voor uitstekende tractie en stabiliteit, zelfs bij het rijden op moeilijke wegoppervlakken zoals natte wegen of sneeuw.
Welke Banden Gebruikt Het?
De BMW iX1 wordt standaard geleverd met 17-inch lichtmetalen velgen – een fraaie combinatie van stijl en functionaliteit. Deze velgen zijn gecombineerd met banden met lage rolweerstand, ontworpen om energieverlies te verminderen en de efficiรซntie te verhogen, wat aanzienlijk bijdraagt aan het indrukwekkende bereik van de iX1. De bandenmaat in het standaardpakket is 205/65R17, wat zorgt voor uitstekende grip en handling voor zelfverzekerd rijden op verschillende oppervlakken. Daarnaast houdt het compound met lage rolweerstand de wrijving met het wegoppervlak tot een minimum beperkt, waardoor je verder komt met elke lading.
BMW komt ook tegemoet aan degenen die een sportievere uitstraling of verbeterde prestaties willen, met 18-inch velgen beschikbaar in de X Line en M Sports Package uitvoeringen, samen met optionele 19- en zelfs high-performance 20-inch lichtmetalen opties. Als je kiest voor een grotere velg, worden deze aangeboden in verschillende stijlen zodat je je iX1 kunt personaliseren. De 20-inch bandenmaat is 245/40R20, en het bredere contactvlak verbetert de handling terwijl het de wegligging verhoogt voor een meer betrokken rijervaring.
Houd er aan de andere kant rekening mee dat grotere velgen en banden met een laag profiel kunnen resulteren in verminderd rijcomfort en een iets korter bereik, maar ze geven je iX1 wel een stoere uitstraling en verbeterde prestaties. Zo kan het rijden op 20-inch velgen een stevigere rit opleveren omdat er minder bandwand is om schokken en wegimpact te absorberen. De grotere velgen en banden kunnen het bereik van de iX1 licht beรฏnvloeden vanwege verhoogde rolweerstand en extra gewicht.
Interieur Uiterlijk
Wat het interieur betreft, lijkt BMW op alle fronten te hebben ingezet op vakmanschap, technologie en duurzaamheid met de iX1. Stap naar binnen, en het interieur voelt uitnodigend en functioneel aan, met een duidelijk gebruikersgericht ontwerp. Een van de eerste dingen die opvalt is het panoramische gebogen display, dat een 10,25-inch digitaal instrumentencluster integreert met een groter 10,7-inch centraal touchscreen. Deze futuristische installatie vermindert niet alleen de drukte op het dashboard, maar opent het hele interieur net iets meer, waardoor het ruimer lijkt.
Luxueuze interieurdetails zijn over de hele linie aanwezig, met hoogwaardige materialen variรซrend van soft-touch kunststoffen tot leer en milieuvriendelijke gerecyclede materialen. Het gebruik van gerecyclede elementen weerspiegelt BMW’s duurzaamheidsethos zonder compromissen te doen aan de luxe die van een premiummerk wordt verwacht. De voorstoelen zijn uitzonderlijk comfortabel, met diepe wangen voor lange snelwegritten, terwijl optionele sportstoelen nog meer zijdelingse steun bieden voor bochtigere wegen. Achterpassagiers hebben ondertussen voldoende been- en hoofdruimte voor een comfortabele ervaring.
Het iX1-interieur is zeer aanpasbaar. De standaard bekleding voor de stoelen is een mix van stof en Sensatec, BMW’s term voor synthetisch leer, en er zijn verschillende kleurschema-opties. Bij het kiezen voor hogere uitrustingsniveaus wordt volledig Vernasca-leer toegevoegd in verschillende kleuren. Ten slotte voegt de sfeerverlichting een speciaal tintje toe aan het interieur, waarmee je kleuren en helderheidsniveaus volledig kunt aanpassen voor een rijervaring die je eigen persoonlijkheid weerspiegelt.
Exterieur Uiterlijk
Aan de voorkant heeft de iX1 BMW’s traditionele nierengrille, die hier is afgesloten omdat dit elektrische model geen verbrandingsmotor heeft om te koelen. De neo-klassieke BMW nierengrille wordt geflankeerd door slanke, smalle LED-koplampen met beschikbare Adaptieve LED’s. De grote luchtinlaten in de voorbumper geven niet alleen een agressieve uitstraling, maar dienen ook een doel, aangezien hun functionele ontwerp helpt bij het koelen van elektrische componenten en de luchtstroom rond het voertuig verbetert.
De iX1 heeft een gestroomlijnd zijprofiel dat de crossover een hoogwaardige en eigentijdse uitstraling geeft. De proporties zijn ook zeer aantrekkelijk, waaronder een lange wielbasis met korte overhangen en een totale breedte die tot de breedste in zijn klasse behoort. De optionele 20-inch lichtmetalen velgen vullen de wielkasten mooi op en versterken de dynamische uitstraling van de iX1 verder.
Aan de achterzijde zijn slanke LED L-vormige achterlichten geplaatst die worden geรฏntegreerd door een extra strip in hoogglans zwarte afwerking die zich uitstrekt over de volledige breedte van de achterklep. Bovendien voegt het ontwerp van de gordellijntuin niet alleen agressiviteit en sportiviteit toe aan de auto, maar verlengt het visueel ook de breedte van de auto, wat de stabiliteit van het voertuig aangeeft. De achterbumper van de iX1 lijkt netjes geรฏntegreerd in het ontwerp en biedt een diffusor-achtig designelement om het prestatie-karakter van de auto te accentueren.
De nieuwe iX1 biedt verschillende exterieurkleuren, waaronder traditionele BMW-tinten zoals wit, zwart, grijs en zilver, samen met gedurfde kleuren zoals Phytonic Blue en Sunset Orange. Hij komt ook met een M Sport-pakket dat meer agressieve voor- en achterbumpers toevoegt, evenals sideskirts en grotere lichtmetalen velgen, om de sportieve aantrekkingskracht van de iX1 verder te versterken.
Comfort En Gemak
Gebouwd voor ultiem comfort en veelzijdigheid, is de BMW iX1 ideaal of je nu door je dagelijkse woon-werkverkeer rijdt of op een lange reis gaat. Technologisch geavanceerd, met een flexibel en ruim interieur dat rond jou is ontworpen om het leven gemakkelijker te maken voor iedereen aan boord. Een ander hoogtepunt is het verbeterde warmtepompsysteem, dat afvalwarmte gebruikt van zowel de elektromotoren als de accu van een iX1 om het interieur op te warmen, waardoor de efficiรซntie wordt verbeterd en het bereik wordt verlengd.
De iX1 belooft de allerhoogste comfortstandaarden te leveren, met een automatisch klimaatcontrolesysteem met twee zones. Er is ook een verbeterd luchtfiltratiesysteem dat het interieur schoon houdt door verontreinigingen, allergenen en geuren te verwijderen. Voorstoelen zijn standaard elektrisch verstelbaar, dus je hoeft niet te worstelen om de ideale rijpositie te vinden. Wie wat meer luxe wil toevoegen, kan kiezen voor verwarmde en geventileerde stoelen, samen met een massagefunctie die op lange ritten wordt gewaardeerd.
De elektrische achterklep is handenvrij te bedienen, wat betekent dat je hem kunt openen met een snelle zwaai van je voet onder de achterbumper wanneer je handen vol zijn. Binnenin omvat de opbergruimte een royaal bemeten middenconsole en deurvakken, samen met een optionele draadloze oplaadpad voor je smartphone. De achterbank heeft een 40/20/40 split-fold configuratie voor gemakkelijke toegang tot de bagageruimte en flexibele opslag. Daarnaast is de iX1 uitgerust met het iDrive 8 infotainmentsysteem, dat draadloze Apple CarPlay en Android Auto-compatibiliteit omvat, evenals een optioneel Harman Kardon-geluidssysteem om je favoriete muziek tot leven te brengen.
Veiligheid En Beveiliging
De iX1 biedt het Advanced Driver Assistance Systems (ADAS)-pakket dat essentieel is voor zijn veiligheidsconfiguratie. Een daarvan is een suite van rijhulptechnologieรซn, zoals Forward Collision Warning met voetgangersdetectie die je kan waarschuwen als het een obstakel voor je detecteert en automatisch kan remmen indien nodig. Lane Departure Warning en Lane Keeping Assist helpen je ook om precies daar te blijven waar je moet zijn, door het stuur terug in lijn te duwen indien nodig. Combineer dat allemaal met Blind Spot Monitoring en Rear Cross-Traffic Alert voor rijstrookwisselingen of achteruit inparkeren.
Naast deze actieve veiligheidsfuncties is de iX1 ook ontwikkeld met passieve veiligheid in gedachten. Het chassis van hoogwaardig staal en speciaal geplaatste kreukelzones zijn bedoeld om energie te helpen verdelen in het geval van een botsing, wat de veiligheid van iedereen aan boord verbetert. Op dezelfde manier had de iX3 een volledig complement aan airbags zoals voor- en zijairbags (voor bestuurder en passagier) plus gordijnairbags voor beide rijen. De gemoedsrust wordt verder verhoogd met een anti-diefstalalarm systeem en een elektronische startonderbreker ontworpen om ongeautoriseerde toegang te voorkomen. Daarnaast komt het met een BMW Digital Key die de eigenaar ook in staat stelt om toegang te krijgen tot hun voertuig en deze te starten via een smartphone.
Hoe Rijdt Het?
De BMW iX1 is indrukwekkend in zijn rijdynamiek, met opwindende elektrische prestaties gecombineerd met de typisch zelfverzekerde en betrokken BMW handling. Een ander voordeel van het accupakket onder de vloer is het lagere zwaartepunt, wat de stabiliteit en handling verder verbetert. Of je nu door de stad rijdt of over de snelweg cruist, het geavanceerde veersysteem staat voor je klaar en zorgt voor een soepele en beheerste rijkwaliteit met uitstekend comfort.
Een andere opmerkelijke functie tijdens het rijden van de iX1 is het regeneratieve remsysteem, dat zelfs rijden met รฉรฉn pedaal ondersteunt. Haal je voet van het gaspedaal, en in plaats van simpelweg te vertragen, fungeren de motoren als generatoren, die kinetische energie van de voertuigbeweging opvangen en deze omzetten in elektrische energie om de accu op te laden. Hierdoor wordt niet alleen de accu bijgevuld, maar dient het ook als een extra remsysteem, waardoor je je dagelijkse woon-werkverkeer kunt navigeren met minimale afhankelijkheid van het rempedaal.
De iX1 heeft ook drie rijmodi – Eco Pro, Comfort en Sport-modus die de rijkarakteristieken kunnen aanpassen op basis van je stemming of wegomstandigheden. Eco Pro is helemaal gericht op het maximaliseren van de efficiรซntie en heeft een lichtere gasrespons om energie te besparen. De Comfort-modus biedt een goede mix van rijcomfort en handling, terwijl de overschakeling naar Sport zorgt voor verhoogde vermogensafgifte, aangepast gaspedaalgedrag en strakkere dempercontrole voor wanneer je extra pit nodig hebt.
Achter het stuur stelt de iX1 niet teleur. De besturing is precies en responsief, met tastbare feedback van de weg. Een variabel sportbesturingssysteem (onderdeel van het Dynamic Handling Package) past de stuurverhouding aan afhankelijk van de snelheid, waardoor krappe parkeersituaties waar veel SUV’s mee worstelen gemakkelijk worden, terwijl het ook meer stabiliteit biedt bij hogere snelheden. De vering absorbeert hobbels uitzonderlijk goed; met de optionele adaptieve dempers past het voertuig zich constant aan om de best mogelijke rijervaring te leveren, ongeacht de wegomstandigheden.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Met een vlakke vloer en logisch geplaatste compartimenten is de bagageruimte van deze stijlvolle elektrische crossover behoorlijk ruim en praktisch, geschikt voor alles van je wekelijkse boodschappen tot weekenduitstapjes. Met de achterbank op zijn plaats heb je een royale 490 liter ruimte, wat betekent dat flinke tassen of vrijwel alles wat een stadsbewoner of klein gezin zou moeten vervoeren, kan worden ondergebracht. De brede opening en lage laaddrempel maken het een eitje om grotere items in te laden, terwijl de vlakke vloer met een rechthoekige omtrek je helpt om veel bagage effectief in te pakken.
Meer ruimte nodig? De achterbank kan worden neergeklapt in een veelzijdige 40/20/40-configuratie om langere of omvangrijkere items te kunnen vervoeren. Bij volledig neergeklapte achterbank is de beschikbare ruimte een enorme 1.495 liter (52,8 kubieke voet), waardoor deze kan concurreren met sommige grotere SUV’s voor het vervoeren van spullen. Er is ook een handig uitneembaar vloerpaneel dat je kunt gebruiken om meer verborgen opbergruimte te creรซren voor kleinere items of zelfs waardevolle spullen. Er is zelfs een 12V-aansluiting achterin om apparaten op te laden of kleine apparaten onderweg te gebruiken. Daarnaast beschikt de bagageruimte over een handenvrije achterklep die je met een voetbeweging kunt openen, zodat je geen handles hoeft vast te pakken als je handen vol zijn. Die ruimte biedt ook de beste veelzijdigheid in zijn klasse, vooral voor wat een compacte elektrische SUV is.
Comfort Achterbank
De achterbank van de BMW iX1 blijft toegewijd aan comfort en ruimte, ontworpen met volwassenenvriendelijke ontwerpen voor lange benen. De rugleuninghoek is gemiddeld volgens ons, en er is goede beenruimte; de achterbank biedt comfortabel plaats aan drie personen en kan worden neergeklapt in een veelzijdige 40/20/40-configuratie. Met een wielbasis die de royale beenruimte hier nog verder verbetert, zelfs voor langere passagiers, blijft er ook luxueuze hoofdruimte behouden (zelfs in combinatie met het optionele panoramadak), wat zorgt voor een extra gevoel van openheid en aankomst.
De stoelen doen ook goed werk in het ondersteunen van je achterwerk, en de hellingshoek is comfortabel, met voldoende dijbeenondersteuning en precies de juiste hoek. De sportstoelen bieden nog meer zijdelingse steun, goed voor bochtige wegen. De achterbank heeft verstelbare hoofdsteunen, en er is een neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders voor extra gemak. Stoelverwarming achter is ook beschikbaar, en er zijn ook speciale airconditioning-uitstroomopeningen.
Naast het nieuwe ontwerp is een van de handige functies de geรฏntegreerde kinderzitjes die uit de achterbank kunnen worden uitgeklapt, geschikt voor kinderen met een gewicht van 33 tot 79 pond (15-36 kilogram). Deze functie stelt de iX1 in staat om een meer gezinsgerichte uitstraling te bieden, als alternatief voor gezinnen die anders traditionele kinderzitjes zouden aanschaffen.