2024 BMW i5 Touring Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSOIRES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW i5 eDrive40 Touring | BMW i5 M60 xDrive Touring |
---|---|---|
Type motor (accu): | 81,2 kWh | 81,2 kWh |
Versnellingsbak: | Automatisch | Automatisch |
Aandrijving: | RWD | AWD |
Transmissie: | 1 versnelling, automatisch | 1 versnelling, automatisch |
Maximaal vermogen: | 340 pk (250 kW) | 601 pk (442 kW) |
Maximaal koppel: | 400 Nm | 795 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW i5 eDrive40 Touring | BMW i5 M60 xDrive Touring |
---|---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch | Elektrisch |
Voldoet aan emissienorm: | Zero Emissions Vehicle (ZEV) | Zero Emissions Vehicle (ZEV) |
Top snelheid: | 193 km/h | 230 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW i5 eDrive40 Touring | BMW i5 M60 xDrive Touring |
---|---|---|
Accucapaciteit (bruto/netto): | [83,9 kWh / 81,2 kWh] | [83,9 kWh / 81,2 kWh] |
Elektrische actieradius (gecombineerd): | [485 โ 560 km] | [445 โ 506 km] |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd): | 19,2 – 16,5 kWh/100 km | 20,8 – 18,3 kWh/100 km |
Maximaal AC-laadvermogen in kW: | 11 kW | 22 kW |
Laadtijd AC-laadproces (laadstatus 0-100%): | 8,5 uur | 4,25 uur |
Laadtijd DC-laadproces (laadstatus 10-80%): | 30 min | 30 min |
Herwonnen actieradius na 10 minuten snelladen: | [149 – 189 km] | [142 – 170 km] |
Maximaal DC-laadvermogen in kW: | 205 kW | 205 kW |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW i5 eDrive40 Touring | BMW i5 M60 xDrive Touring |
---|---|---|
Stoelen: | 5 | 5 |
Bagageruimte (achter): | 570 liter | 570 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW i5 eDrive40 Touring | BMW i5 M60 xDrive Touring |
---|---|---|
Max. aanhangergewicht / kogeldruk: | [1500 kg / 80 kg] | [2000 kg / 80 kg] |
Gewicht (leeg): | 2255 kg | 2425 kg |
Totaalgewicht (toegestane maximum): | 2790 kg | 2960 kg |
Laadgewicht: | 610 kg | 610 kg |
Specificaties | BMW i5 eDrive40 Touring | BMW i5 M60 xDrive Touring |
---|---|---|
Vanafprijs: | โฌ 79.622,20 – โฌ 83.116,60 | โฌ 108.420,20 |
Brandstoftype: | Elektrisch | Elektrisch |
Aandrijving: | RWD | AWD |
Transmissie: | 1 versnelling, automatisch | 1 versnelling, automatisch |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd): | 19,2 – 16,5 kWh/100 km | 20,8 – 18,3 kWh/100 km |
CO2-uitstoot: | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrische actieradius (gecombineerd): | Tot 485 โ 560 km | Tot 445 โ 506 km |
Accucapaciteit (bruto/netto): | 83,9 kWh / 81,2 kWh | 83,9 kWh / 81,2 kWh |
Laadtijd AC-laadproces (laadstatus 0-100%): | 8,5 uur | 4,25 uur |
Laadtijd DC-laadproces (laadstatus 10-80%): | 30 min | 30 min |
Maximaal vermogen: | 340 pk (250 kW) | 601 pk (442 kW) |
Acceleratie 0-100 km/u: | 6,1 s | 3,9 s |
Maximaal koppel: | 400 Nm | 795 Nm |
Topsnelheid: | 193 km/u | 230 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1515 mm |
Breedte: | 1900 mm |
Lengte: | 5060 mm |
Breedte, inclusief spiegels: | 2156 mm |
Wielbasis: | 2995 mm |
- BMW i5 eDrive40 Touring
- BMW i5 M60 xDrive Touring
Functiecategorie | Business Edition | Standaard Versie | M Sport Edition | M Sports Package Pro |
---|---|---|---|---|
Prijs | Vanaf โฌ73.382,20 | Vanaf โฌ79.622,20 | Vanaf โฌ79.999,70 | Vanaf โฌ82.348,30 |
Exterieur | ||||
Carrosseriekleuren | – | – | M Carbon zwart | Alpinewit |
Velgen | 19-inch lichtmetalen Triplex (styling 933) in Zilver | 19-inch LM M Double spoke (Styling 935 M) Bicolor Zwart Grijs | 19-inch LM M Double spoke (Styling 935 M) Bicolor Zwart Grijs | 19-inch LM M Double spoke (Styling 935 M) Bicolor Zwart Grijs |
LED Koplampen & Achterlichten | – | Inbegrepen | Inbegrepen | M Koplampen Shadow Line (donker getint) |
Exterieurlijn | – | Satijn aluminium inclusief dakrails in parelmoer chroom | M hoogglans Shadow Line | M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang |
Automatische Kofferklep | – | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
BMW Iconic Glow Pakket | – | – | – | Inbegrepen (verlichte BMW nierengrille) |
Interieur | ||||
Bekleding | Veganza | Veganza | Veganza / Alcantara combinatie Zwart | Veganza / Alcantara combinatie Zwart |
Interieurlijsten | – | – | M Aluminium Rhombicle met Donkerzilver accenten | M Aluminium Rhombicle met Donkerzilver accenten |
BMW Live Cockpit Plus | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display |
BMW Operating System 8.5 | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie |
BMW Interaction Bar | – | Kristalglas, van binnenuit verlicht | Kristalglas, van binnenuit verlicht | Kristalglas, van binnenuit verlicht |
BMW My Modes | – | PERSONAL, SPORT (incl. SPORT PLUS), EFFICIENT, EXPRESSIVE, RELAX | PERSONAL, SPORT (incl. SPORT PLUS), EFFICIENT, EXPRESSIVE, RELAX | PERSONAL, SPORT (incl. SPORT PLUS), EFFICIENT, EXPRESSIVE, RELAX |
Sportstoelen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Automatische Airconditioning | – | 2,5-zone regeling | 2,5-zone regeling | 2,5-zone regeling |
Elektrische Verwarming & Voorkoeling | – | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Veiligheidsgordels | – | – | – | M streep |
Harman Kardon Geluidssysteem | – | – | – | Inbegrepen |
Aandrijving/Chassis | ||||
Luchtvering | – | Op achteras, met niveauregeling | Op achteras, met niveauregeling | Op achteras, met niveauregeling |
Onderstel | – | Slagafhankelijk dempingssysteem | M Sport onderstel | M Sport onderstel |
Besturing | – | Directere stuuroverbrenging | Directere stuuroverbrenging | Directere stuuroverbrenging |
M Sport Remsysteem | – | – | – | Rode remklauwen |
Rijassistentie | ||||
Driving Assistant | Inbegrepen | Inbegrepen | Driving Assistant Plus | Driving Assistant Plus |
Parking Assistant | Inbegrepen | Inclusief Achteruitrijassistent, Actieve Park Distance Control en achteruitrijcamera | Inclusief Achteruitrijassistent, Actieve Park Distance Control en achteruitrijcamera | Inclusief Achteruitrijassistent, Actieve Park Distance Control en achteruitrijcamera |
Functiecategorie | BMW M Model(len) | M Sports Package Pro |
---|---|---|
Prijs | Vanaf โฌ110.477,20 | Vanaf โฌ111.575,80 |
Exterieur | ||
Velgen | Lichtmetalen M velgen | Lichtmetalen M velgen |
LED Koplampen & Achterlichten | Inbegrepen | M Koplampen Shadow Line (donker getint) |
BMW Iconic Glow Pakket | Inbegrepen (verlichte BMW nierengrille) | Inbegrepen (verlichte BMW nierengrille) |
Automatische Kofferklep | Inbegrepen | Inbegrepen |
M Aerodynamica Pakket | Inbegrepen | Inbegrepen |
M Shadow Line | – | M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang |
Interieur | ||
BMW Live Cockpit Plus | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display |
BMW Operating System 8.5 | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie |
BMW Interaction Bar | Kristalglas, van binnenuit verlicht | Kristalglas, van binnenuit verlicht |
BMW My Modes | PERSONAL, SPORT (incl. SPORT PLUS), EFFICIENT, EXPRESSIVE, RELAX | PERSONAL, SPORT (incl. SPORT PLUS), EFFICIENT, EXPRESSIVE, RELAX |
BMW Iconic Sounds Electric | Inbegrepen | Inbegrepen |
Sportstoelen | Voor bestuurder en voorpassagier | Voor bestuurder en voorpassagier |
Stoelverstelling | Elektrische voorstoel verstelling, met geheugenfunctie voor bestuurder | Elektrische voorstoel verstelling, met geheugenfunctie voor bestuurder |
Stuurwiel | Lederen M sportstuurwiel met stiksels in M kleuren | Lederen M sportstuurwiel met stiksels in M kleuren |
Automatische Airconditioning | 4-zone regeling | 4-zone regeling |
Elektrische Verwarming & Voorkoeling | Inbegrepen | Inbegrepen |
Sfeerverlichting | Inbegrepen | Inbegrepen |
Opbergvak | Met draadloze oplaadmogelijkheid | Met draadloze oplaadmogelijkheid |
Doorlaadsysteem | 40:20:40 | 40:20:40 |
Veiligheidsgordels | – | M streep |
Harman Kardon Geluidssysteem | Inbegrepen | Inbegrepen |
Aandrijving/Chassis | ||
Luchtvering | Op achteras, met niveauregeling | Op achteras, met niveauregeling |
Onderstel | Adaptief onderstel Professional (elektronisch geregelde schokdempers en Integral Active Steering) | Adaptief onderstel Professional (elektronisch geregelde schokdempers en Integral Active Steering) |
M Sport Remsysteem | Inbegrepen (met 8 mm verlaagd onderstel) | Rode remklauwen |
Laden en Energie | ||
Laadkabel | Mode 3 voor openbare laadpunten | Mode 3 voor openbare laadpunten |
BMW Charging Card | Toegang tot openbaar laadnetwerk | Toegang tot openbaar laadnetwerk |
AC Laden | Tot 22 kW | Tot 22 kW |
DC Laden | Tot 205 kW | Tot 205 kW |
Warmtepomp | Inbegrepen | Inbegrepen |
Rijassistentie | ||
Driving Assistant | Camera- en radargebaseerde rijassistentiesystemen | Camera- en radargebaseerde rijassistentiesystemen |
Parking Assistant | Inclusief Achteruitrijassistent, Actieve Park Distance Control en achteruitrijcamera | Inclusief Achteruitrijassistent, Actieve Park Distance Control en achteruitrijcamera |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Exterieur | |
BMW Iconic Glow exterieurpakket (Included in i5 M60 xDrive) | โฌ 544,50 |
Exterieur uitrusting | |
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit | โฌ 513 |
Glazen panoramadak | โฌ 1.740 |
M Carbon Exterieur pakket | โฌ 1.014 |
Interieur uitrusting | |
Elektrisch verstelbare lendensteun voor bestuurder en passagier | โฌ 288 |
Handbediende zonneschermen voor achterportierramen | โฌ 320,70 |
Glasapplicatie ‘CraftedClarity’ voor interieurelementen | โฌ 651 |
Wielen en banden | |
Banden reparatieset | โฌ 64,10 |
Stuurwielen | |
Stuurwielrand verwarmd | โฌ 320,70 |
Elektrische voorzieningen | |
Driving Assistant Plus | โฌ 1.067,20 |
Driving Assistant Professional | โฌ 1.783,50 |
Stoelen en zitcomfort | |
Elektrisch verstelbare lendensteun voor bestuurder en passagier | โฌ 288 |
Comfortstoelen voor | โฌ 1.067,20 |
Entertainment en communicatie | |
Harman-Kardon sound system (Included in i5 M60 xDrive Touring) | โฌ 533,60 |
Bowers & Wilkins Surround Sound System BMW i5 eDrive40 Touring / i5 M60 xDrive Touring | โฌ 1.334,60 / โฌ 801 |
Aandrijving en onderstel | |
M Sportremsysteem Blau | โฌ 747,80 |
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel | โฌ 1.281,40 |
Adaptief onderstel professional BMW i5 eDrive40 Touring/ i5 M60 xDrive Touring | โฌ 2.605,10 / โฌ 4.377,80 |
BMW Service Inclusive | |
Zonder Service Inclusive | โฌ -907,50 |
Klimaatbeheersing | |
Handbediende zonneschermen voor achterportierramen | โฌ 320,70 |
Charging | |
Laadaansluiting AC snelladen (22 kW) (Included in i5 M60 xDrive Touring) | โฌ 1.281,40 |
Pakket | Prijs |
---|---|
Travel Pack: | โฌ 994,60 |
Innovation Pack: | โฌ 2.194,90 |
M Sportpakket Pro: | โฌ 3.643,30 โฌ 2.348,60 for BMW i5 eDrive40 Touring โฌ 1.098,70 for BMW i5 M60 xDrive Touring |
Comfort Pack: | โฌ 2.495 โฌ 994,60 for BMW i5 M60 xDrive Touring |
Travel Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket:
- Comfort Access
- Travel en Comfort System
Innovation Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket:
- BMW Live Cockpit Professional
- BMW Natural Interaction
- Interieurcamera
- Parking Assistant Plus
M Sportpakket Pro:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket:
- BMW Iconic Glow exterieurpakket
- M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
- M Koplampen Shadow Line
- M Sportstuurwiel met leder bekleed
- M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang
- Veiligheidsgordels voorzien van M striping
- Alpinweiss
- 19 inch LM M Dubbelspaak (Styling 935 M) Bicolor
- Veganza / Alcantara combinatie Schwarz
- M interieurlijsten Aluminium Rhombicle
- M Sportremsysteem Rot
- Harman-Kardon sound system
- M Sportonderstel
- Raamomlijsting M hoogglans Shadow Line
Comfort Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket:
- 4-zone airconditioning met automatische regeling
- Stoelventilatie voor beide voorstoelen
- Verwarmde stoelen voor en achter
- Elektrisch verstelbare stoelen
- Standaarduitvoering
- M Sportpakket
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 BMW i5 Touring Te Kopen?
De BMW i5 Touring is een volledig elektrische stationwagen die zijn mannetje staat tussen het beste wat BMW te bieden heeft op het gebied van luxe, prestaties en innovatie. De i5 Touring zou zo het eerste volledig elektrische Touring-model zijn uit de stallen van de Beierse autofabrikant en belooft een grote sprong voorwaarts richting duurzame mobiliteit, zonder in te leveren op stijl, comfort en praktisch gebruik. Het is gebouwd op BMW’s modulaire architectuur, die geschikt is voor elk type aandrijflijn – van benzine en diesel tot plug-in hybride en volledig elektrisch – en biedt een passende oplossing voor de milieubewuste koper die de ruimte en functionaliteit van een stationwagen zoekt in een veelzijdig pakket.
De nieuwe i5 Touring is een blikvanger, strak ontworpen met slanke lijnen en gespierde proporties. De klassieke designkenmerken van BMW – de iconische nierengrille en dubbele koplampen – zorgen voor een dynamische en verfijnde uitstraling. De aerodynamische kenmerken zijn navenant uitgebreid: naast het gestroomlijnde dak en een geoptimaliseerde voorbumper heeft hij ook air curtains om het esthetische uiterlijk te verbeteren en de efficiรซntie van de auto te verhogen.
De i5 Touring bevestigt opnieuw dat vakmanschap en technologie in elke BMW voorop staan. Een ruim, luxueus interieur gevuld met hoogwaardige materialen, de nieuwste infotainmentsystemen en allerlei comfort- en gemaksvoorzieningen. De volledig digitale cockpit, voorzien van het huidige BMW Operating System 8.5, biedt een naadloze en intuรฏtieve gebruikerservaring, terwijl het panoramische glazen dak en de sfeerverlichting zorgen voor een uitnodigende en luchtige atmosfeer.
Onder de motorkap biedt de i5 Touring twee opties voor krachtige elektrische aandrijflijnen. De eDrive40-versie zorgt voor een spannende mix van efficiรซntie en prestaties, dankzij zijn achterwielaandrijving en 340 pk in dit model. Aan de top van het gamma biedt de M60 xDrive dubbele motoren en vierwielaandrijving voor een systeemvermogen van 601 pk; hij klaart de sprint van 0-100 km/u in 3,9 seconden.
Of het nu gaat om de behoeften van de moderne familie of om actieve levensstijlen te ondersteunen, in alle vormen is de i5 Touring royaal met beschikbare laadruimte. Het meenemen van grote tassen, sportuitrusting of grote artikelen wordt mogelijk gemaakt door een koffervolume tot 1.700 liter wanneer de achterbank is neergeklapt. Dit interieur is doordacht ontworpen voor flexibele stoelconfiguratie en meerdere opbergmogelijkheden, zodat elke passagier comfortabel kan reizen.
Motor, Prestaties En Transmissie
De prestaties van de BMW i5 Touring zijn behoorlijk indrukwekkend, dankzij de innovatie van elektrische aandrijflijnen en engineering van BMW. Een enkele elektromotor gemonteerd op de achteras, die de eDrive40-variant aandrijft, heeft een maximaal systeemvermogen van 340 pk en 400 Nm koppel. Daardoor accelereert de i5 Touring van 0 naar 100 km/u in slechts 6,1 seconden, met een topsnelheid van 193 km/u. Dit zorgt voor directe koppelafgifte van zijn elektromotor, wat helpt voor naadloze en responsieve acceleratie, waardoor inhalen en invoegen een eenvoudige taak wordt.
Hoger op de prestatieladder voor degenen die het beste willen, is er de M60 xDrive. De M60 xDrive-variant beschikt over een opstelling met twee motoren en vierwielaandrijving die 601 pk en 795 Nm koppel levert. Dit enorme vermogen kan deze i5 Touring van stilstand naar 100 km/u brengen in een adembenemende 3,9 seconden, wat vergelijkbaar is met dedicated sportwagens. De topsnelheid van de M60 xDrive gaat ook omhoog naar een mooie 230 km/u, wat je opwindend kunt benutten op de Autobahn.
Prestaties bij de i5 Touring gaan niet alleen over acceleratie in een rechte lijn; het is net zo indrukwekkend in bochten en bij het veranderen van richting. Hij heeft een laag zwaartepunt door de plaatsing van het accupakket onder de vloer, en dit helpt om het voertuig zeer goed te laten handelen met minimale carrosserierol. Deze adaptieve luchtvering is standaard op beide modellen en past de demping continu aan om de perfecte balans tussen comfort en sportiviteit te bereiken. De bochtencapaciteiten worden verder verbeterd door actieve stabilisatorstangen bij de M60 xDrive, en door de achterasbesturing die bijdraagt aan de precisie en wendbaarheid in bochten.
BMW heeft uitgebreide recuperatiesystemen geรฏmplementeerd in de nieuwe i5 Touring om de efficiรซntie en actieradius te verbeteren. Deze systemen benutten kinetische energie tijdens het vertragen door regeneratief remmen, en zetten deze om in elektriciteit om de accu op te laden. De bestuurder kan kiezen uit verschillende recuperatiemodi, variรซrend van uitrollen waarbij de auto vrijloopt wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, tot one-pedal driving dat sterk regeneratief remmen combineert voor maximale energieterugwinning.
Voor de i5 Touring is dit slechts het mechanische deel van de vergelijking; BMW heeft nog veel meer gedaan op het gebied van software en digitale technologieรซn. Hij komt met intelligente rijmodi die de auto kunnen afstemmen voor optimale prestaties onder PERSONAL, SPORT PLUS, EFFICIENT, EXPRESSIVE en RELAX, afhankelijk van de voorkeur van de bestuurder en de wegconditie. Met zijn navigatiesysteem real-time verkeersinformatie en voorspelling van de actieradius kunnen bestuurders reizen effectief plannen en minder actieradiusangst ervaren.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De nieuwe generatie BMW i5 Touring beschikt over een zeer geavanceerd remsysteem, waarbij regeneratieve remmen conventionele wrijvingsremmen aanvullen om uitstekende remkracht te bieden met superieure controle en efficiรซntie. Tijdens het vertragen vangt dit regeneratieve remsysteem kinetische energie op en zet deze om in elektriciteit om de accu op te laden en de totale efficiรซntie te verhogen. Dit systeem verlicht de werkbelasting van de wrijvingsremmen, vermindert slijtage en minimaliseert zo het onderhoud.
De bestuurder kan selecteren hoeveel regeneratief remmen naar hun voorkeur en rijomstandigheden. Op de meest agressieve instelling biedt regeneratief remmen one-pedal driving, waarbij – wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt – de auto zal vertragen, wat bijzonder geschikt is voor stop-and-go verkeer of het vertragen bergafwaarts. Als maximaal remmen nodig is, is de i5 Touring uitgerust met hoge-wrijvingsremmen. Terwijl de eDrive40 geventileerde schijfremmen heeft op alle wielen, beschikt de M60 xDrive over grotere M Sport Remmen met vierzuiger remklauwen voor voor krachtig en consistent remmen.
Geavanceerde rijhulpsystemen, zoals Dynamic Stability Control en Anti-lock Braking System, werken om het remsysteem verder te verbeteren voor stabiliteit en tractie. Daarnaast introduceert het een geautomatiseerde remdroogfunctie zodat de i5 Touring optimaal kan presteren op natte oppervlakken, samen met een elektrische parkeerrem voor extra gemak en veiligheid.
Besturing En Ophanging
Geavanceerde besturings- en veringssystemen zorgen voor een balans tussen comfort, wendbaarheid en precisie in de BMW i5 Touring. De elektrische stuurbekrachtiging is responsief genoeg om licht te zijn bij lage snelheden en stevig en stabiel bij hogere snelheden. Het geeft de bestuurder vertrouwen onder verschillende omstandigheden.
Hij zal worden uitgerust met een adaptieve luchtvering van BMW. Afhankelijk van de wegconditie en rijstijl past deze de demping aan voor een naadloze rit en behoudt de optimale positie voor perfecte aerodynamica. Bestuurders kunnen kiezen uit verschillende instellingen: comfortmodus, die een comfortabele rit mogelijk maakt, of sportinstelling die zorgt voor scherp stuurgedrag. Het M60 xDrive-model gaat nog een stapje verder met Adaptive M Suspension Professional, met actieve dempers, actieve rolstabilisatie en integrale achterasbesturing om niet alleen de stabiliteit tijdens agressief bochtenwerk te verhogen, maar ook de wendbaarheid in krappe manoeuvres te verbeteren.
Het accupakket onder de vloer van de i5 Touring geeft dit model een extreem laag zwaartepunt en perfect uitgebalanceerde gewichtsverdeling, wat de carrosseriehelling en handling nog verder verbetert. Daarnaast verdeelt een optioneel xDrive vierwielaandrijvingssysteem op de M60 xDrive dynamisch het vermogen tussen de voor- en achteras voor maximale grip en controle onder alle rijomstandigheden, terwijl het zijn achterwielaandrijvingskarakter behoudt tijdens dagelijks gebruik.
Welke Banden Gebruikt Het?
De BMW i5 Touring is uitgerust met high-performance banden die zijn afgestemd op deze elektrische aandrijflijn – voor efficiรซntie, grip en comfort. De bandenkeuze varieert afhankelijk van de variant en wielgrootte, maar met het oog op lage rolweerstand, minder geluid en all-season prestaties. Standaard is de eDrive40-variant uitgerust met 19-inch aerodynamische wielen met 245/50 R19 aan de voorzijde en 275/40 R19 aan de achterzijde. Deze opstelling is gericht op een balans tussen efficiรซntie, comfort en handling. Hoewel een eDrive40 sportieve vibes zal geven met optionele 20-inch M aerodynamische wielen en grotere banden met een lager profiel, zullen zowel de M60 xDrive als eDrive40-varianten verbeterde grip en scherpere handling hebben.
De eDrive40 en M60 xDrive bieden optionele 21-inch M Performance wielen, uitgerust met high-performance zomerbanden, waaronder Continental of Pirelli P Zero, voor de beste prestaties. Ze bieden uitstekende grip op droog en nat wegdek, veel directere en responsievere besturing, en nog betere remmen dan voorheen. Tegelijkertijd zullen de grootste wielen en banden met een lager profiel het rijcomfort en de efficiรซntie iets verminderen in vergelijking met standaard versies.
Alle banden op de i5 Touring komen met run-flat eigenschappen; daarom kan het voertuig bij een lekke band blijven rijden. Dit ontwerp elimineert de noodzaak voor een reservewiel, wat zorgt voor gewichtsbesparing en meer laadruimte. Daarnaast zal een bandenspanningscontrolesysteem de spanning in de banden blijven controleren en de bestuurder waarschuwen bij dramatisch spanningsverlies om de veiligheid, optimale prestaties en levensduur van de band te garanderen.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van een BMW i5 Touring is luxueus, bestaande uit technologie en een zeer uitnodigende vorm. Een blik naar binnen en men wordt omringd door hoogwaardige materialen en strakke, doordachte ontwerpen die hem of haar thuis doen voelen, of het nu gaat om een korte rit of een lange roadtrip.
De algemene layout is behoorlijk minimalistisch en toekomstgericht, met een spectaculair gebogen scherm dat een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een 14,9-inch centraal infotainmentscherm integreert. Het is รฉรฉn stuk randloos display, licht gekanteld naar de bestuurder, volgens alles wat een bestuurdergerichte cockpit zou moeten hebben, volgens BMW. Deze opstelling wordt aangestuurd door de nieuwste iDrive 8, en het werkt op zijn zachtst gezegd zeer soepel, met scherpe graphics, vloeiende animaties en gebruiksvriendelijke bediening, vooral met touchfunctionaliteit tijdens het navigeren door functies.
Direct onder dit centrale display krijg je een net paneel met ventilatieopeningen en fysieke bedieningselementen voor essentiรซle zaken zoals klimaatbeheersing en het audiosysteem. Het hele interieur vloeit in elkaar over, en de minimalistische aanpak werkt echt wonderen in het creรซren van een super ruimtelijk, ultra-schone esthetiek. De middenconsole is ook ontworpen met alle stijlvolle elementen: de klassieke iDrive controller, nu inclusief een touchpad voor handschriftherkenning, samen met een elegant ontworpen versnellingspook en andere functionele knoppen.
De i5 Touring bezuinigt niet op comfort. Het interieur is omringd door hoogwaardige bekledingskeuzes, waaronder Sensatec synthetisch leder en premium Merino leder. De stoelen zijn ondersteunend en stijlvol met gedetailleerd stikwerk en gebosseleerde logo’s voor een vleugje klasse. De voorstoelen hebben meerdere elektrische verstelmogelijkheden, geheugenfuncties, en verwarming en ventilatie voor eindeloos comfort in elk klimaat. Ook achterpassagiers worden niet in de kou gelaten met voldoende been-, hoofd- en schouderruimte om zelfs langere inzittenden tevreden te stellen.
BMW heeft allerlei geavanceerde functies toegevoegd om de prachtige materialen in de i5 Touring aan te vullen en ervoor te zorgen dat elke rit zo comfortabel mogelijk is. Snelle DC-laden laadt de accu eenvoudig op van 10% tot 80% in slechts 30 minuten. De niveau 2 thuislaad 11-kW standaard AC-lader kan worden verdubbeld naar 22 kW voor maximaal laadvermogen. Wat betreft veiligheid en gemak zorgt de suite van BMW’s Personal CoPilot-functies voor handsfree rijden op de snelweg en geavanceerde parkeerhulp om je rit niet alleen weelderig maar ook zorgeloos te maken.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurontwerp van de nieuwe BMW i5 Touring straalt elegantie, atletisch vermogen en innovatie uit. Het heeft de duidelijke uitstraling van een BMW, maar met een nieuwe, geรซlektrificeerde flair. Aan de voorzijde maakt de gedurfde, bijna rechthoekige nierengrille de eerste statement. Deze designtaal is typerend voor BMW, hoewel deze opnieuw is vormgegeven voor het elektrische tijdperk – van een open ontwerp naar een nu afgesloten ontwerp – met gedetailleerde 3D-sculptering in een strakke hoogglans zwarte afwerking. Bij de M60 xDrive-variant is er een extra touch in de vorm van een klassiek BMW M-embleem, dat subtiel wijst op de prestaties van het voertuig.
Aan weerszijden van deze grille bevinden zich slanke adaptieve LED-koplampen met de kenmerkende L-vormige lichten van BMW. Wanneer je kiest voor de Laserlight-technologie, krijg je tot 600 meter aan grootlichtbereik, wat behoorlijk helder is tijdens die late nachtelijke ritten. Het ontwerp van de voorbumper draait niet alleen om uitstraling, hoewel dat wel zo is – gesculpteerd en aerodynamisch geoptimaliseerd met grote luchtinlaten om de atletische looks te versterken maar ook om de remmen en elektrische componenten te koelen.
Het profiel van deze i5 Touring is zowel dynamisch als elegant. Een lange motorkap, korte overhangen en een zacht aflopende daklijn geven de auto een sportief karakter. Vloeiende lijnen en precieze vouwen creรซren een spel van licht en schaduw dat de atletische bouw benadrukt. Verzonken deurgrepen – die automatisch uitschuiven wanneer je de auto ontgrendelt – versterken het slanke uiterlijk nog meer terwijl ze de aerodynamica verbeteren.
Vanaf de achterkant spreekt een brede, gespierde stance boekdelen, plus ongelooflijk verbeterde prestaties. Slanke, L-vormige LED-achterlichten strekken zich uit in de achterklep en vormen een onmiskenbare moderne BMW-lichtsignatuur. De diffusorstyling bij de laatste bumper wordt verzorgd met een gevormd onderste deel, waarin de mistlamp en achteruitrijlichten zijn ondergebracht. De hoogglans zwarte diffuser op de M60 xDrive heeft zelfs dubbele uitlaatopeningen – een elegante knipoog naar zijn prestaties, zelfs met zijn elektrische aandrijflijn. Je hebt ook veel keuze als het gaat om kleur, variรซrend van klassieke tinten zoals Alpine White tot levendigere tinten zoals Phytonic Blue Metallic. Deze onderscheiden zich goed, zoals in de uitstekende afwerkingen van BMW Individual – bijvoorbeeld Frozen Portimao Blue Metallic, die echt tot zijn recht komt bij het ontwerp van de i5 Touring.
Comfort En Gemak
De nieuwe BMW i5 Touring draait helemaal om het zo comfortabel en gemakkelijk mogelijk maken van je rit, of het nu gaat om een gewone boodschap of een lange roadtrip. Stap naar binnen en je bevindt je in een ruime en doordacht ontworpen cabine die is gemaakt om een sfeer van serene ontspanning te bieden. Met geavanceerde functies en slimme technologie heeft BMW ervoor gezorgd dat elk element van de i5 Touring tegemoet komt aan de behoeften van zowel bestuurders als passagiers in de moderne wereld.
Een daarvan is een geavanceerd klimaatcontrolesysteem met vierzone automatische temperatuurregeling, waarmee zowel inzittenden voorin als achterin persoonlijke temperatuur- en luchtstroominstelling kunnen selecteren. Bovendien komt de cabinelucht met zijn nanodeeltjesfilter gezond fris en schoon naar binnen door allergenen, vervuilende stoffen en geuren te filteren.
Wat de stoelen betreft heeft BMW echt alles gedaan wat het kan. De voorstoelen zijn gericht op lange ritten met een groot aantal elektrische verstelmogelijkheden, waaronder lendensteunverstelling en geheugenfuncties. Met Comfort Seats krijg je verstelbare dijbeensteun, hoofdsteunhoogte, verwarmde en geventileerde oppervlakken voor comfort het hele jaar door. Hetzelfde geldt voor achterin, waar achterpassagiers genieten van royale been- en hoofdruimte, samen met een middenarmsteun met bekerhouders en opbergruimte.
Voor die momenten waarop je handen vol zijn, biedt de i5 Touring handsfree bediening van de achterklep. Zwaai gewoon met je voet onder de achterbumper en de achterklep opent of sluit uit zichzelf. Het is een kleine functie maar eentje die je snel onmisbaar zult vinden. Binnenin zijn er volop opbergmogelijkheden, van een ruim handschoenenvak tot deurvakken en een middenconsole die zelfs een draadloze oplaadpad voor je smartphone bevat.
Het infotainmentsysteem wordt aangedreven door BMW’s iDrive 8, met functies die je verbonden en vermaakt houden onderweg. Je krijgt draadloze Apple CarPlay en Android Auto voor gebruiksgemak met je favoriete apps, muziek en navigatie via het grote centrale display van de auto. En als je een muziekliefhebber bent, dan verandert het optionele Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System – met 16 luidsprekers en een 1.400-watt versterker – elke rit in een privรฉconcert. Bovendien kun je dankzij BMW Connected verschillende autofuncties op afstand bedienen via je smartphone of smartwatch, waardoor het leven net dat beetje makkelijker wordt.
Veiligheid En Beveiliging
De nieuwe BMW i5 Touring is uitgerust met innovatieve veiligheids- en rijhulpsystemen om je gemoedsrust te geven elke keer dat je rijdt. Wat de basis betreft, heeft hij een solide constructie als kern – zijn passagierscel van hoogwaardig staal en intelligent geplaatste kreukelzones voor veiligheid houden jou en je passagiers zeer goed beschermd in geval van een botsing.
De i5 Touring heeft een lange lijst aan actieve veiligheidsfuncties die beginnen met Dynamic Stability Control. Dit systeem monitort constant het gedrag van je auto en grijpt indien nodig in om stabiliteit en tractie te behouden. Deze functies werken samen met het Anti-lock Braking System en Cornering Brake Control om je de best mogelijke remprestaties te geven onder lastige omstandigheden. Aan de andere kant wordt wielslip bij acceleratie op gladde oppervlakken voorkomen door Automatic Stability Control, ASC.
Personal CoPilot van BMW is een suite van rijhulpsystemen die standaard op de i5 Touring zijn gemonteerd. Lane Departure Warning, Front Collision Warning met remingreep en Speed Limit Information heb je in het Driving Assistant-pakket om je alles van belang rond je auto onderweg te tonen. Als je meer ondersteuning nodig hebt, komt de optionele Driving Assistant Professional met echt handige voorzieningen om je rit zeer soepel en stressvrij te houden, van Active Cruise Control met Stop & Go tot Lane Keeping Assist.
De geavanceerde parkeerhulp van de i5 Touring maakt het vinden van een plek en inparkeren veel gemakkelijker. De Reversing Assistant kan je automatisch uit krappe plekken sturen door een eerder opgenomen pad te volgen. De Parking Assistant Plus is beschikbaar voor extra gemak, die een 360-graden camerasysteem en Remote 3D View toevoegt – op deze manier wordt een beeld van je auto en alles eromheen naar je smartphone gestuurd.
In het ongelukkige geval van een ongeval staat de i5 Touring voor je klaar met zijn complete array aan passieve veiligheidsfuncties – van front-, zij- en hoofdairbags tot gordijnairbags voor de achterpassagiers. Bovendien neemt de noodoproepfunctie van deze auto zelf contact op met BMW Assist in gevallen van ernstige botsingen en zorgt zo snel mogelijk voor pechhulp.
Hoe Rijdt Het?
De BMW i5 Touring is een levendige maar comfortabele rijder: een intro voor het directe koppel en lineaire vermogen dat verwacht wordt van zijn elektrische aandrijflijn. Hij komt met wendbaarheid en precisie, terwijl hij soepel en comfortabel is – de basisbeginselen van het BMW-merk. Zodra je het gaspedaal indrukt, schiet de i5 Touring vooruit met bijna moeiteloze en perfecte lineaire acceleratie, natuurlijk dankzij het vermogen van een elektromotor om maximaal koppel te produceren vanaf stilstand.
Bij het eDrive40-model levert de elektromotor achterin 340 pk samen met 430 Nm koppel en laat de auto in slechts 6,1 seconden van stilstand naar 100 km/u accelereren. Het vermogen in deze auto stroomt naadloos en werkt echt soepel – geen enkele schok van het schakelen – waardoor het behoorlijk eenvoudig wordt om door het verkeer te rijden. De uitgebalanceerde gewichtsverdeling en verlaagd zwaartepunt, doordat het accupakket laag in de vloer is geplaatst, garanderen praktisch dat het voertuig wendbaar rijgedrag vertoont met minimale carrosseriehelling.
Overschakelend naar de M60 xDrive, en dat laat het bloed echt stromen. Met zijn dual-motor setup van 601 pk en 795 Nm koppel, haalt de M60 xDrive 100 km/u in een krappe 3,9 seconden – sneller dan veel auto’s die als sportmodellen worden bestempeld. Adequate controlemechanismen maken continue monitoring van de weg mogelijk om de best mogelijke verdeling van het resterende vermogen tussen voor- en achter elektromotoren te bieden, wat optimale tractie en stabiliteit garandeert.
De adaptieve luchtvering op de i5 Touring heeft dit soort comfort en dynamiek in de rit. Het maakt variabele aanpassingen in dempingskracht mogelijk, afhankelijk van de wegomstandigheden en rijstijl, om responsieve, soepele ritten te geven in elke omgeving. De bestuurder kan verschillende veringsinstellingen selecteren, van comfort-georiรซnteerd die de dempers zacht houdt tot sportmodus, die de dempers verstijft om wendbaar bochtenwerk mogelijk te maken.
Daarnaast verbetert het geavanceerde regeneratieve remsysteem op deze auto niet alleen zijn brandstofefficiรซntie, maar draagt ook bij aan een interessante rijervaring. Het systeem is ontworpen om one-pedal driving te ondersteunen waarbij zowel acceleratie als deceleratie kunnen worden bereikt door het gaspedaal in te drukken. De elektromotoren worden generatoren en vertragen de auto, waarbij de kinetische energie wordt omgezet in elektriciteit om de accu op te laden. Deze functie wordt vooral nuttig bij stop-and-go rijden of bij het nemen van bochten, omdat het de controle vergroot zonder het rempedaal vaak te hoeven gebruiken.
De besturing is precies, zeer informatief en heeft een variabele ratio – aangepast aan de snelheid van de auto en verschillende rijmodi. Bij lage snelheden is hij licht en gemakkelijk te manoeuvreren in en uit krappe plekken, en bij het parkeren levert hij fantastische stedelijke prestaties. Met de toename van snelheid wordt hij geleidelijk steviger en zwaarder, wat sterke stabiliteit en feedback geeft bij hoge snelheid tijdens rustig cruisen of dynamisch rijden op bochtige wegen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Als je op zoek bent naar ruimte en praktisch gebruik, heeft de BMW i5 Touring een belangrijk punt in de vorm van zijn kofferruimte. Hij kan 570 liter aan lading vervoeren en groeit naar een officiรซle 1.700 liter zodra je de achterbank neerklapt. Het is de grootste in zijn klasse en kan gemakkelijk bagage voor een familie roadtrip, buitenactiviteiten, of gewoon veel ruimte voor alle dagelijkse items herbergen. Door zijn brede en vierkante vorm met een lage laaddrempel is het gemakkelijk om grote, omvangrijke items in en uit te laden. Met de neergeklapte stoelen is er een vlakke vloer in de kofferruimte die naadloos doorloopt, waardoor grote koffers of huishoudelijke apparaten gemakkelijk kunnen worden vervoerd.
Er zijn verschillende handige opbergmogelijkheden in de i5 Touring: de omkeerbare koffervloer heeft aan รฉรฉn kant tapijt voor een meer premium uitstraling en aan de andere kant kunststof voor eenvoudige reiniging. Er is zelfs een geheim compartiment onder de kofferbak voor extra items of de laadkabel. De kofferruimte heeft een elektrische achterklep, die kan worden geopend met de afstandsbediening, een knop op het dashboard, of zelfs met een schop onder de achterbumper. Dankzij de soft-closing sluit de achterklep zachtjes zonder het minste risico op schade aan de auto of zijn lading. Opbergruimte binnen is royaal, met diepe deurvakken, een grote middenconsole en nog een jumbo handschoenenvak. En mocht je nog meer manieren nodig hebben om je spullen te vervoeren, dan maken BMW-accessoires zoals dakdragers en fietsdragers de i5 Touring nog veelzijdiger.
Comfort Achterbank
Op het niveau van de achterbank is echter waar de BMW i5 Touring echt schittert qua comfort en ruimte. Ze zijn ontworpen om maximaal drie volwassen passagiers tevreden te houden, of het nu gaat om een ritje naar de winkel of een lange roadtrip. Je krijgt hoofd-, been- en schouderruimte, plus genoeg ruimte voor de langere mensen om te relaxen en van de rit te genieten.
Een van de opvallende kenmerken is de royale beenruimte die mogelijk wordt gemaakt door de lange wielbasis en het slimme ontwerp van de elektrische aandrijflijncomponenten. Bovendien zorgt de vlakke vloer zonder een bolle transmissietunnel ervoor dat de inzittenden zich opener voelen en ruimte hebben om hun benen te strekken of zich vrij te bewegen. De fijne materialen in de stoelbekleding achterin komen ofwel in leder of in milieuvriendelijke stoffen die er beide luxueus uitzien en slijtvast aanvoelen. Ze zijn ergonomisch ontworpen, worden ondersteund door kussens en hebben verstelbare hoofdsteunen, wat het wat gemakkelijker maakt om langere reizen te maken.
De achterbank brengt een zeer goede 40/20/40 split-folding ontwerp in de mix. Dit betekent dat je het middendeel kunt neerklappen maar nog steeds twee passagiers aan weerszijden comfortabel kunt laten zitten. Ondertussen kun je, als je meer laadruimte nodig hebt, de buitenste elementen van de bank neerklappen, waardoor je een enorme 1.700 liter in de kofferruimte krijgt.
Passagiers krijgen ook hun eigen extraatjes. Grote achterramen laten veel natuurlijk licht binnen, en als je kiest voor de optionele panoramische glazen zonnehemel, voelt de achterste cabine nog opener aan. Er is een aparte klimaatzone voor achterin zodat iedereen zijn favoriete temperatuur kan instellen, en optionele verwarmde stoelen houden het warm wanneer de temperatuur daalt. Er zijn achterstoelschermen voor entertainment, films of games, USB-C-poorten en pads voor draadloos opladen om iedereen verbonden en klaar voor vertrek te houden.