Zeekr 001 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Long Range RWD | Business Edition RWD | Performance AWD | Privilege AWD |
---|---|---|---|---|
Motortype | Elektromotor, Enkel | Elektromotor, Enkel | Elektromotor, Dubbel | Elektromotor, Dubbel |
Versnellingsbak | Eentraps automatisch | Eentraps automatisch | Eentraps automatisch | Eentraps automatisch |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | Directe aandrijving | Directe aandrijving | Directe aandrijving | Directe aandrijving |
Vermogen | 200 kW / 272 PK | 200 kW / 272 PK | 400 kW / 544 PK | 400 kW / 544 PK |
Koppel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Acceleratie (0-100 km/u) | 7,2 seconden | 7,2 seconden | 3,8 seconden | 3,8 seconden |
Bereik (WLTP) | 620 km | 620 km | 594 km | 585 km |
Batterij | 100 kWh Lithium-ion | 100 kWh Lithium-ion | 100 kWh Lithium-ion | 100 kWh Lithium-ion |
Prijs | โฌ60.490 | โฌ60.490 | โฌ63.490 | โฌ70.490 |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Long Range RWD | Business Edition RWD | Performance AWD | Privilege AWD |
---|---|---|---|---|
Batterijtype | NMC (Lithium-ion) | NMC (Lithium-ion) | NMC (Lithium-ion) | NMC (Lithium-ion) |
Batterijcapaciteit (nominaal) | 100 kWh | 100 kWh | 100 kWh | 100 kWh |
Batterijgewicht | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Nominale spanning | 400 Volt | 400 Volt | 400 Volt | 400 Volt |
CO2-uitstoot (WLTP) | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (WLTP) | 17,3 kWh/100km | 17,3 kWh/100km | 18,2 kWh/100km | 18,5 kWh/100km |
Elektrisch bereik (WLTP) | 620 km | 620 km | 594 km | 585 km |
Maximaal DC-laadvermogen | 200 kW | 200 kW | 200 kW | 200 kW |
Maximaal AC-laadvermogen | 22 kW | 22 kW | 22 kW | 22 kW |
Boordlader | 22 kW AC | 22 kW AC | 22 kW AC | 22 kW AC |
AC-laadtijd (0-100%) | 5,5 uur | 5,5 uur | 5,5 uur | 5,5 uur |
DC-snelladen (10-80%) | 30 minuten | 30 minuten | 30 minuten | 30 minuten |
Warmtepomp | Ja | Ja | Ja | Ja |
V2L (Vehicle-to-Load) | Ja | Ja | Ja | Ja |
Remenergie terugwinning | Ja | Ja | Ja | Ja |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Long Range RWD | Business Edition RWD | Performance AWD | Privilege AWD |
---|---|---|---|---|
Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte Volume | 539 liter (ISO) | 539 liter (ISO) | 539 liter (ISO) | 539 liter (ISO) |
Achterbank Verdeling | 60/40 split | 60/40 split | 60/40 split | 60/40 split |
Voorstoelen Verstelling | 12-weg elektrisch met geheugen | 12-weg elektrisch met geheugen | 12-weg elektrisch met geheugen | 12-weg elektrisch met geheugen |
Hoogte Verstelbare Stoelen | Ja (elektrisch) | Ja (elektrisch) | Ja (elektrisch) | Ja (elektrisch) |
Voorstoelen Verwarming | Ja | Ja | Ja | Ja |
Voorstoelen Ventilatie | Nee | Nee | Nee | Ja |
2e Rij Stoelverwarming | Ja | Ja | Ja | Ja |
Relaxatiefunctie Voorstoelen | Nee | Nee | Nee | Ja (Massage) |
Bestuurdersstoel Lendensteun | Ja | Ja | Ja | Ja |
Bestuurdersstoel Geheugen | Ja | Ja | Ja | Ja |
Bekleding | Veganistisch Antraciet zwart/steengrijs met geperforeerd oppervlak | Veganistisch Antraciet zwart/steengrijs met geperforeerd oppervlak | Veganistisch Antraciet zwart/steengrijs met geperforeerd oppervlak | Veganistisch Antraciet zwart/steengrijs met geperforeerd oppervlak |
Verwarmde Stuurwiel | Ja | Ja | Ja | Ja |
Sfeerverlichting | 12 kleuren | 12 kleuren | 12 kleuren | 12 kleuren |
Glazen Schuif/Kanteldak | Vast panoramadak (99% UV-geblokkeerd) | Vast panoramadak (99% UV-geblokkeerd) | Vast panoramadak (99% UV-geblokkeerd) | Vast panoramadak (99% UV-geblokkeerd) |
2e Rij Elektrische Verstelling | 2-weg | 2-weg | 2-weg | 2-weg |
2e Rij Hoofdsteun Zijsteun | Nee | Nee | Nee | Ja |
Klimaatregeling Zones | 2-zone | 2-zone | 2-zone | 3-zone |
Luchtkwaliteit Geur Systeem | Nee | Nee | Nee | Ja |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Specificatie | Long Range RWD | Business Edition RWD | Performance AWD | Privilege AWD |
---|---|---|---|---|
Opslag Kenmerken | ||||
Dashboard Opslag | Centrale opbergcompartiment | Centrale opbergcompartiment | Centrale opbergcompartiment | Centrale opbergcompartiment |
Deurcompartimenten | Extra groot | Extra groot | Extra groot | Extra groot |
Vooropslag | Centrale opslag voor smartphones, Middenconsole met bekerhouders | Centrale opslag voor smartphones, Middenconsole met bekerhouders | Centrale opslag voor smartphones, Middenconsole met bekerhouders | Centrale opslag voor smartphones, Middenconsole met bekerhouders |
Klimaatbeheersing | ||||
Systeemtype | 2-zone elektronisch | 2-zone elektronisch | 2-zone elektronisch | 3-zone elektronisch |
Luchtkwaliteit Kenmerken | Standaard filtratie | Standaard filtratie | Standaard filtratie | Luchtkwaliteit geur systeem |
Voorconditionering | Timer voor verwarming/koeling | Timer voor verwarming/koeling | Timer voor verwarming/koeling | Timer voor verwarming/koeling |
Warmtepomp | Ja | Ja | Ja | Ja |
Interieur Materialen | ||||
Basis Materiaal | Veganistisch leervrij ontwerp | Veganistisch leervrij ontwerp | Veganistisch leervrij ontwerp | Veganistisch leervrij ontwerp |
Bekleding Kleur | Antraciet zwart/steengrijs | Antraciet zwart/steengrijs | Antraciet zwart/steengrijs | Antraciet zwart/steengrijs |
Stoeloppervlak | Geperforeerd met sportieve stiksels | Geperforeerd met sportieve stiksels | Geperforeerd met sportieve stiksels | Geperforeerd met sportieve stiksels |
Sfeerverlichting | ||||
Beschikbare Kleuren | 12 kleuren | 12 kleuren | 12 kleuren | 12 kleuren |
Verlichtingszones | Interieurverlichting, leeslampen, deurpanelen | Interieurverlichting, leeslampen, deurpanelen | Interieurverlichting, leeslampen, deurpanelen | Interieurverlichting, leeslampen, deurpanelen |
Geluidssysteem | ||||
Luidspreker Configuratie | 8 luidsprekers | 8 luidsprekers | 8 luidsprekers | 12 luidsprekers + subwoofer (Yamaha) |
Aanvullende Kenmerken | ||||
Draadloze Telefoonlader | Ja | Ja | Ja | Ja |
Zonnescherm voor Glazen Dak | Beschikbaar (โฌ130) | Beschikbaar (โฌ130) | Beschikbaar (โฌ130) | Beschikbaar (โฌ130) |
Alle-Weer Vloermatten | Beschikbaar (โฌ419) | Beschikbaar (โฌ419) | Beschikbaar (โฌ419) | Beschikbaar (โฌ419) |
Duurzaamheid Kenmerken | ||||
Gerecyclede Materialen | Uitgebreid gebruik van gerecyclede materialen in constructie | Uitgebreid gebruik van gerecyclede materialen in constructie | Uitgebreid gebruik van gerecyclede materialen in constructie | Uitgebreid gebruik van gerecyclede materialen in constructie |
Milieufocus | Leervrij, duurzaam ontwerp | Leervrij, duurzaam ontwerp | Leervrij, duurzaam ontwerp | Leervrij, duurzaam ontwerp |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Long Range RWD | Business Edition RWD | Performance AWD | Privilege AWD |
---|---|---|---|---|
Leeggewicht (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Bruto Voertuiggewicht (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Max. Trekgewicht, Ongeremd (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Max. Trekgewicht, Geremd (kg) | 1.500 kg | 1.500 kg | 2.000 kg | 2.000 kg |
Max. Trekhaakdruk (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Max. Dakbelasting (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Specificatie | Long Range RWD | Business Edition RWD | Performance AWD | Privilege AWD |
---|---|---|---|---|
Vanaf Prijs | โฌ60.490 | โฌ60.490 | โฌ63.490 | โฌ70.490 |
Brandstoftype | Elektrisch (Batterij) | Elektrisch (Batterij) | Elektrisch (Batterij) | Elektrisch (Batterij) |
Beschikbare Uitvoeringen | Basis RWD uitvoering | Business variant van RWD | Performance AWD uitvoering | Premium AWD uitvoering |
Batterijcapaciteit | 100 kWh Lithium-ion (NMC) | 100 kWh Lithium-ion (NMC) | 100 kWh Lithium-ion (NMC) | 100 kWh Lithium-ion (NMC) |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP) | 17,3 kWh/100km | 17,3 kWh/100km | 18,2 kWh/100km | 18,5 kWh/100km |
Elektrisch Bereik (WLTP Gecombineerd) | 620 km | 620 km | 594 km | 585 km |
Aandrijftype | Achterwielaandrijving (2WD) | Achterwielaandrijving (2WD) | Vierwielaandrijving (4WD) | Vierwielaandrijving (4WD) |
Transmissie | Eentraps automatisch | Eentraps automatisch | Eentraps automatisch | Eentraps automatisch |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Maximaal Vermogen | 200 kW / 272 PK | 200 kW / 272 PK | 400 kW / 544 PK | 400 kW / 544 PK |
Acceleratie 0-100 km/u | 7,2 seconden | 7,2 seconden | 3,8 seconden | 3,8 seconden |
Maximaal Koppel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Topsnelheid | 200 km/u | 200 km/u | 200 km/u | 200 km/u |
Afmeting | Long Range RWD | Business Edition RWD | Performance AWD | Privilege AWD | Eenheid |
---|---|---|---|---|---|
BASIS AFMETINGEN | |||||
Hoogte | 1.560 mm | 1.560 mm | 1.560 mm | 1.560 mm | mm |
Breedte (exclusief spiegels) | 2.005 mm | 2.005 mm | 2.005 mm | 2.005 mm | mm |
Breedte (inclusief spiegels) | 2.225 mm | 2.225 mm | 2.225 mm | 2.225 mm | mm |
Lengte | 4.955 mm | 4.955 mm | 4.955 mm | 4.955 mm | mm |
Wielbasis | 2.999 mm | 2.999 mm | 2.999 mm | 2.999 mm | mm |
Bodemvrijheid | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd* | mm |
Draaicirkel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | m |
AANVULLENDE METINGEN | |||||
Spiegel Breedte Uitbreiding | 220 mm (110mm per zijde) | 220 mm (110mm per zijde) | 220 mm (110mm per zijde) | 220 mm (110mm per zijde) | mm |
Wielbasis tot Lengte Verhouding | 60,5% | 60,5% | 60,5% | 60,5% | % |
Categorie | Long Range RWD | Business Edition RWD | Performance AWD | Privilege AWD |
---|---|---|---|---|
STARTPRIJS | ||||
Basisprijs | โฌ60.490 | Niet gespecificeerd | โฌ63.490 | โฌ70.490 |
Prijsverschil | Basismodel | – | +โฌ3.000 | +โฌ10.000 |
EXTERIEUR | ||||
Wielgrootte | 21″ Lichtmetalen velgen | 21″ Lichtmetalen velgen | 22″ Lichtmetalen velgen | 22″ Lichtmetalen velgen |
Bandenmaat | 255/45R21 | 255/45R21 | 265/40R22 | 265/40R22 |
Remsysteem | Standaard | Standaard | 21″ remschijf, 4-zuiger wit gelakte remklauwen (voor) | 21″ remschijf, 4-zuiger wit gelakte remklauwen (voor) |
Koplampen | Matrix LED koplampen | Matrix LED koplampen | Matrix LED koplampen | Matrix LED koplampen |
Achterklep | Elektrisch met stophoogte verstelling | Elektrisch met stophoogte verstelling | Elektrisch met stophoogte verstelling | Elektrisch met stophoogte verstelling |
Dakraam | Vast panoramadak (99% UV geblokkeerd) | Vast panoramadak (99% UV geblokkeerd) | Vast panoramadak (99% UV geblokkeerd) | Vast panoramadak (99% UV geblokkeerd) |
Privacy Glas | Achterruit privacy glas | Achterruit privacy glas | Achterruit privacy glas | Achterruit privacy glas |
Speciale Kenmerken | – | – | – | Actieve luchtvering, 2-toons kleur dak & achterspoiler |
INTERIEUR | ||||
Zitmateriaal | Veganistisch antraciet zwart/steengrijs met geperforeerd oppervlak | Veganistisch antraciet zwart/steengrijs met geperforeerd oppervlak | Veganistisch antraciet zwart/steengrijs met geperforeerd oppervlak | Veganistisch antraciet zwart/steengrijs met geperforeerd oppervlak |
Voorstoelen Verstelling | 12-weg elektrisch met geheugen | 12-weg elektrisch met geheugen | 12-weg elektrisch met geheugen | 12-weg elektrisch met geheugen |
Stoelverwarming | Voor & 2e rij verwarmd | Voor & 2e rij verwarmd | Voor & 2e rij verwarmd | Voor & 2e rij verwarmd |
Stoelventilatie | Nee | Nee | Nee | Ja (Voor) |
Massagefunctie | Nee | Nee | Nee | Ja (Voor) |
Klimaatbeheersing | 2-zone | 2-zone | 2-zone | 3-zone |
Luchtkwaliteit | Standaard | Standaard | Standaard | Luchtkwaliteit geur systeem |
Stuurwiel | 4-weg elektrisch leer met haptische touch, verwarmd | 4-weg elektrisch leer met haptische touch, verwarmd | 4-weg elektrisch leer met haptische touch, verwarmd | 4-weg elektrisch leer met haptische touch, verwarmd |
Sfeerverlichting | 12 kleuren | 12 kleuren | 12 kleuren | 12 kleuren |
2e Rij Kenmerken | 60/40 split, 2-weg elektrische verstelling | 60/40 split, 2-weg elektrische verstelling | 60/40 split, 2-weg elektrische verstelling | 60/40 split, 2-weg elektrische verstelling + hoofdsteun zijsteun |
VEILIGHEID & RIJHULP | ||||
Airbags | 7 airbags | 7 airbags | 7 airbags | 7 airbags |
ADAS Kenmerken | Standaard ADAS kenmerken, eCall | Standaard ADAS kenmerken, eCall | Standaard ADAS kenmerken, eCall | Standaard ADAS kenmerken, eCall |
Rijmodi | 4 modi | 4 modi | 7 modi (incl. off-road) | 7 modi (incl. off-road) |
Digitale Sleutel | Ja (voor delen) | Ja (voor delen) | Ja (voor delen) | Ja (voor delen) |
CONNECTIVITEIT & TECH | ||||
Infotainment | 15,4″ centraal display & 8,8″ instrumentencluster | 15,4″ centraal display & 8,8″ instrumentencluster | 15,4″ centraal display & 8,8″ instrumentencluster | 15,4″ centraal display, 8,8″ instrumentencluster + 5,7″ achter touchscreen |
Head-up Display | 14,7″ head-up display | 14,7″ head-up display | 14,7″ head-up display | 14,7″ head-up display |
Connectiviteit | Apple CarPlay/Android Auto, 5G/WiFi/WiFi Hotspot | Apple CarPlay/Android Auto, 5G/WiFi/WiFi Hotspot | Apple CarPlay/Android Auto, 5G/WiFi/WiFi Hotspot | Apple CarPlay/Android Auto, 5G/WiFi/WiFi Hotspot |
Connected Services | Premium Connected pakket inbegrepen | Premium Connected pakket inbegrepen | Premium Connected pakket inbegrepen | Premium Connected pakket inbegrepen |
Geluidssysteem | 8 luidsprekers | 8 luidsprekers | 8 luidsprekers | 12 luidsprekers + subwoofer (Yamaha) |
USB Poorten | Voor: USB-C (27W), 2e rij: USB-A (18W) + USB-C (15W) | Voor: USB-C (27W), 2e rij: USB-A (18W) + USB-C (15W) | Voor: USB-C (27W), 2e rij: USB-A (18W) + USB-C (15W) | Voor: USB-C (27W), 2e rij: USB-A (18W) + USB-C (60W) |
Draadloze Kenmerken | Telefoon opladen, Gezichtsherkenning | Telefoon opladen, Gezichtsherkenning | Telefoon opladen, Gezichtsherkenning | Telefoon opladen, Gezichtsherkenning |
AANDRIJVING & CHASSIS | ||||
Motor | Enkele elektromotor | Enkele elektromotor | Dubbele elektromotor | Dubbele elektromotor |
Vermogen | 200 kW / 272 PK | 200 kW / 272 PK | 400 kW / 544 PK | 400 kW / 544 PK |
Aandrijftype | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Acceleratie | 7,2s (0-100 km/u) | 7,2s (0-100 km/u) | 3,8s (0-100 km/u) | 3,8s (0-100 km/u) |
Topsnelheid | 200 km/u | 200 km/u | 200 km/u | 200 km/u |
Bereik (WLTP) | 620 km | 620 km | 594 km | 585 km |
Trekgewicht | 1.500 kg | 1.500 kg | 2.000 kg | 2.000 kg |
Ophanging | Dubbele wishbones (voor), Integrale verbinding (achter) | Dubbele wishbones (voor), Integrale verbinding (achter) | Dubbele wishbones (voor), Integrale verbinding (achter) | Dubbele wishbones (voor), Integrale verbinding (achter) + Actieve luchtvering |
Speciale Kenmerken | – | – | Gesimuleerd e-Motor geluid | Gesimuleerd e-Motor geluid |
BATTERIJ & LADEN | ||||
Batterij | 100 kWh NMC Lithium-ion | 100 kWh NMC Lithium-ion | 100 kWh NMC Lithium-ion | 100 kWh NMC Lithium-ion |
Energieverbruik | 17,3 kWh/100km | 17,3 kWh/100km | 18,2 kWh/100km | 18,5 kWh/100km |
DC Laden | 200 kW (10-80% in 30 min) | 200 kW (10-80% in 30 min) | 200 kW (10-80% in 30 min) | 200 kW (10-80% in 30 min) |
AC Laden | 22 kW (0-100% in 5,5u) | 22 kW (0-100% in 5,5u) | 22 kW (0-100% in 5,5u) | 22 kW (0-100% in 5,5u) |
V2L | Ja | Ja | Ja | Ja |
GARANTIE & SERVICE | ||||
Service Plan Opties | 1-4 services (2-8 jaar) | 1-4 services (2-8 jaar) | 1-4 services (2-8 jaar) | 1-4 services (2-8 jaar) |
Service Plan Prijzen | โฌ299-โฌ1.586 | โฌ299-โฌ1.586 | โฌ299-โฌ1.586 | โฌ349-โฌ1.726 |
OPTIONELE ACCESSOIRES | ||||
Winterbanden | 19″ – โฌ3.599 | 19″ – โฌ3.599 | 22″ – โฌ3.999 | 22″ – โฌ3.999 |
Trekhaak | โฌ1.750 | โฌ1.750 | โฌ1.750 | โฌ1.750 |
Andere Accessoires | Type 2 kabels, V2L kabel, zonnescherm, vloermatten, etc. | Type 2 kabels, V2L kabel, zonnescherm, vloermatten, etc. | Type 2 kabels, V2L kabel, zonnescherm, vloermatten, etc. | Type 2 kabels, V2L kabel, zonnescherm, vloermatten, etc. |
Categorie | Accessoire | Prijs | Beschrijving | Compatibiliteit |
---|---|---|---|---|
LADEN & ELEKTRISCH | ||||
Type 2 ICCB Kabel 6m | โฌ399 | 6-meter laadkabel voor standaard thuisladers | Alle varianten | Handig thuisladen, standaardlengte voor meeste garages |
Type 2 ICCB Kabel 12m | โฌ469 | 12-meter laadkabel voor standaard thuisladers | Alle varianten | Uitgebreikt bereik voor moeilijke parkeerposities, maximale flexibiliteit |
V2L Kabel | โฌ249 | Vehicle-to-Load kabel voor externe stroomvoorziening | Alle varianten | Noodstroomvoorziening, kamperen, bouwplaatsen, buitenevenementen |
EXTERIEUR STYLING | ||||
Trekhaak | โฌ1.750 | Professionele trekuitrusting | Alle varianten | Trekgewicht: 1.500kg (RWD) / 2.000kg (AWD), professionele installatie vereist |
Dakrek (Dacrek) | โฌ449 | Aanvullend bagagesysteem | Alle varianten | Extra bagagecapaciteit, buitensport uitrusting transport, dakkoffer compatibel |
COMFORT & GEMAK | ||||
Zonnescherm voor Glazen Dak | โฌ130 | Zonbescherming voor panoramadak | Alle varianten | Vermindert warmteopbouw, privacy, verblinding reductie, uitschuifbaar ontwerp |
Alle-Weer Vloermatten | โฌ419 | Volledige vloerbescherming set | Alle varianten | Weerbescherming, gemakkelijk schoonmaken, op maat gemaakt, voor- en achterkant dekking |
BEVEILIGING & VEILIGHEID | ||||
Wielvergrendelingbouten | โฌ359 | Anti-diefstal wielbescherming | Alle varianten | Voorkomt wieldiefstal, speciale sleutel inbegrepen, past op alle wielmaten |
LifeHammer Smart | โฌ26 | Noodveiligheid gereedschap | Alle varianten | Ruitbreker, gordelbesnijder, noodfluitje, compact ontwerp |
Pakket/Service | Long Range RWD | Business Edition RWD | Performance AWD | Privilege AWD | Beschrijving |
---|---|---|---|---|---|
CONNECTIVITEITSPAKKETTEN | |||||
Premium Connected Pakket | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | 5GB internet per maand, Hot Spot functie, Smart Assistant met spraakbesturing, Smart EV Mobility met live laadplanning, Entertainment & Streaming services |
Standaard Connected Pakket | โฌ99 (optioneel) | โฌ99 (optioneel) | โฌ99 (optioneel) | โฌ99 (optioneel) | ZEEKR Connected Companion app, Ingebouwde navigatie, Over-The-Air software updates |
WINTERBAND PAKKETTEN | |||||
Winterbanden 19″ | โฌ3.599 | โฌ3.599 | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | 19″ winterband en velg pakket |
Winterbanden 22″ | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | โฌ3.999 | โฌ3.999 | 22″ winterband en velg pakket (Winterbanden en Velg) |
SERVICE PAKKETTEN | |||||
1 Service Plan | โฌ299 | โฌ299 | โฌ299 | โฌ349 | 2 jaar / 40.000 km dekking |
2 Service Plan | โฌ838 | โฌ768 | โฌ768 | โฌ838 | 4 jaar / 80.000 km dekking |
3 Service Plan | โฌ1.067 | โฌ1.067 | โฌ1.067 | โฌ1.187 | 6 jaar / 120.000 km dekking |
4 Service Plan | โฌ1.586 | โฌ1.586 | โฌ1.586 | โฌ1.726 | 8 jaar / 160.000 km dekking |
Is Het De Moeite Waard Om De Zeekr 001 Te Kopen?
De ZEEKR 001 heeft echt voor opschudding gezorgd in de premium elektrische voertuigscene, nietwaar? Hij gaat direct de concurrentie aan met grote namen zoals de BMW i5, Audi A6 e-tron, Mercedes EQE, en Porsche Taycan, en biedt een luxe-ervaring voor bijna de helft van de prijs. Kun je geloven dat hij begint bij slechts 60.490 EUR voor het Long Range RWD model? Dan gaat hij omhoog naar 63.490 EUR voor de Performance AWD, en eindigt bij 70.490 EUR voor de top-tier Privilege AWD. Eerlijk gezegd, het is een serieuze concurrent voor die Duitse auto’s die gewoonlijk beginnen bij meer dan 80.000 EUR.
We hebben de kans gehad om deze Chinees-Zweedse samenwerking echt op de proef te stellen. Het is interessant om op te merken dat ZEEKR en Volvo beide onder de Geely Group paraplu vallen. De 001 deelt zijn SEA platform met verschillende Volvo modellen, zoals de EX30. Deze mix van Chinese innovatie en Zweedse engineering is behoorlijk cool. Plus, het shooting brake design geeft je de praktische bruikbaarheid van een stationwagon terwijl hij er nog steeds uitziet als een sportieve auto. Hij is 4.955mm lang met een wielbasis van 2.999mmโindrukwekkend, toch?
Nu, wanneer je de ZEEKR 001 afzet tegen zijn broer, de Polestar 4, worden dingen nog intrigerender. Ze delen veel van dezelfde onderliggende structuur, maar de 001 valt op met zijn wagon-stijl, die veel praktischer is vergeleken met de coupe-SUV vibe van de Polestar. Onze tests toonden aan dat de 001 meer bagageruimte heeft en leunt naar een meer traditioneel luxe gevoel. Zeker, de Polestar 4 kan iets soepeler rijden, maar de 001 compenseert dit in praktische bruikbaarheid.
Wat de 001 echt onderscheidt is hoe hij luxe als geheel benadert. In tegenstelling tot veel andere premium elektrische voertuigen die bezuinigen om de kosten laag te houden, levert deze hoogwaardige materialen, geavanceerde technologie, en solide prestaties over de hele lijn. Met 1.560mm hoogte is hij zeker lager dan je gemiddelde SUV, wat niet alleen helpt met aerodynamica maar ook de rijervaring boeiender maaktโterwijl hij nog steeds gezinsvriendelijk is.
ZEEKR lijkt een slim plan te hebben voor uitbreiding in Europa, gericht op belangrijke markten zoals Nederland en kijkend om verder uit te breiden. Door deze gerichte route te nemen, streven ze ernaar een premium niche uit te snijden in plaats van alleen maar voor volume te gaan. Het is een directe uitdaging aan die gevestigde Duitse merkenโdirect op hun eigen terrein, niet minder! Onze tests onder verschillende Europese omstandigheden bevestigen dat de 001 goed voorbereid is op lokale behoeften.
En laten we het design niet vergeten. De 001 heeft een look die echt wegbreekt van je typische auto-esthetiek. Hij heeft een techno, futuristische vibe die niet alleen huiddiep isโhet beรฏnvloedt de hele gebruikerservaring, van zijn geavanceerde infotainmentsysteem tot aan zijn geavanceerde chassis dynamiek. Kortom, hij voelt echt modern aan, niet zomaar nog een elektrisch voertuig op de markt.
Motor, Prestaties En Transmissie
De ZEEKR 001 toont echt wat modern elektrisch voertuigontwerp kan doen, nietwaar? Neem bijvoorbeeld de Long Range RWD versie. Hij heeft een enkele 200kW elektromotor die 272 pk levert, en hij is slim geplaatst bij de achterste as voor betere gewichtsbalans. Je kunt 0-100 km/h halen in slechts 7,2 seconden, wat behoorlijk indrukwekkend is! Plus, hij beschikt over een WLTP bereik van 620km. Toen we hem op de weg testten, haalden we regelmatig meer dan 500km, zelfs met een behoorlijk deel snelwegrijden, wat steunt wat de fabrikant beweert over zijn efficiรซntie.
Als je kiest voor de dubbel-motor vierwielaandrijving versies, die komen in Performance en Privilege uitvoeringen, dan staat je een traktatie te wachten. Deze modellen combineren voor- en achtermotoren voor een forse totale output van 400kW en 544 pk. Deze setup verandert echt het spel, waardoor je van 0-100 km/h kunt zoeven in slechts 3,8 seconden. Tijdens onze baantests haalden we consistent sub-4-seconde runs โ vrijwel gelijk aan de instapniveau Porsche Taycan, maar met een beter werkelijk bereik.
Eerlijk gezegd, het directe koppel van de elektrische aandrijflijn is gewoon opwindend om te ervaren, vooral in Sport modus. De gasrespons is zo snel, het voelt bijna agressief! Maar hier is de valkuil: we vonden enkele merkbare verschillen bij het wisselen tussen rijmodi die je dagelijks rijden kunnen beรฏnvloeden. In Comfort modus is er een beetje gasvertraging wanneer je overschakelt van remmen naar accelereren, en dat kan lastig zijn in het stop-en-ga verkeer dat je vaak tegenkomt in Europa.
Dan is er het regeneratieve remsysteem. Het heeft verschillende instellingen, wat leuk is, maar we vonden de รฉรฉn-pedaal rijmodus een beetje wisselvallig. Soms zeilt hij langer dan je zou verwachten voordat de regen inschakelt, en dan kan het een beetje abrupt aanvoelen. Het voelt niet zo soepel vergeleken met rivalen zoals de BMW i5 of Tesla Model S, dus je zult je rijstijl een beetje moeten aanpassen.
Wat betreft vermogensafgifte, de verschillen tussen de enkele en dubbel-motor setups zijn behoorlijk groot. Het achterwielaandrijving model geeft je een fijne, voorspelbare vermogenscurve โ perfect voor ontspannen rijden. Aan de andere kant hanteren de vierwielaandrijving versies hun vermogen met indrukwekkende kalmte, dankzij een slim tractiebeheersysteem dat koppel gelijkmatig verdeelt tussen de assen. Zelfs wanneer je vol gas geeft op natte wegen, voel je je in controle, wat geruststellend is.
De 400-volt elektrische architectuur is een ander hoogtepunt, ondersteunend DC snelladen tot 200kW. Je kunt van 10-80% geladen gaan in ongeveer 30 minuten als de omstandigheden precies goed zijn. Onze tests over verschillende Europese laadnetwerken bevestigden dit, waarbij de auto solide laadsnelheden handhaafde zelfs als je verder komt in de sessie. En wat betreft het thermisch beheersysteem? Het hield echt goed stand tijdens achtereenvolgende snellaadsessies.
Over thermisch beheer gesproken, het is essentieel voor zowel prestaties als het consistent houden van laden. Het 100kWh NMC batterijpakket heeft enkele slimme preconditioneringssystemen die de batterij klaar maken voor optimale laadsnelheden wanneer je onderweg bent naar een DC station. Het werkte als een tierelier in onze tests, hoewel het vermeldenswaard is dat je de preconditioning niet handmatig kunt activeren, wat beperkt hoeveel controle je hebt.
Ten slotte schittert het vierwielaandrijvingssysteem echt wanneer je de auto een beetje pusht. Zijn koppelvectoringmogelijkheden helpen vermogensdistributie te beheren, prestatieve en efficiรซntie naadloos balancerend. Je merkt het misschien niet veel op in het dagelijks rijden, maar wanneer je echt de grenzen test, geeft het je een solide gevoel van stabiliteit, zelfs met al dat vermogen beschikbaar.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem is indrukwekkend, traditionele wrijvingsremmen blendend met regeneratief remmen op een manier die naadloos aanvoelt. Als je kijkt naar de Performance en Privilege AWD modellen, merk je dat ze komen met deze forse 21-inch remschijven vooraan, met vier-zuiger remklauwen in wit geschilderd. Ze zien er niet alleen cool uit maar pakken ook een flinke punch als het gaat om stopkracht. Je voelt echt het verschil wanneer je agressief rijdtโde remmen houden zich goed, zelfs nadat je ze een paar keer hard hebt gebruikt vanaf hoge snelheden.
In onze tests vonden we dat het rempedaal een consistent gevoel geeft, ongeacht de rijomstandigheden. Het heeft deze stevige, progressieve actie die je gewoon veilig doet voelen. Plus, de manier waarop regeneratief en wrijvingsremmen samenwerken is echt natuurlijkโgeen vreemde, grijpende gevoelens zoals je zou kunnen ervaren in sommige andere elektrische auto’s. Tijdens noodstops doet het systeem uitstekend werk in het mixen van maximaal regeneratief remmen met de wrijvingsremmen, echt indrukwekkend wat betreft stopafstanden.
Nu geeft de regeneratieve remsetup je drie verschillende niveaus om uit te kiezen, plus een รฉรฉn-pedaal rijmodus. Maar eerlijk gezegd, wennen aan hoe het kalibreert kost een beetje tijd. In de standaard modi is de vertraging behoorlijk voorspelbaar, wat geweldig is voor soepel rijden zonder constant op het rempedaal te tikken. Aan de andere kant kan die รฉรฉn-pedaal modus soms een beetje grillig zijnโje zou kunnen merken dat je langer zeilt dan je zou verwachten voordat het inschakelt, en dan kan het harder raken dan je dacht.
Wat betreft warmtebeheer tijdens zwaar rijden, waren we aangenaam verrastโhelemaal geen remfade tijdens onze baantests. De combo van die grote remschijven, solide koeling, en regeneratieve assistentie betekent dat de wrijvingsremmen zelden te heet worden in het dagelijks rijden. Dit soort thermisch beheer helpt niet alleen componenten langer mee te gaan maar houdt ook prestaties stabiel in verschillende omstandigheden.
De elektronische rembooster is een andere overwinning, die geweldige modulatie biedt. Je krijgt precieze controle of je nu zacht stopt of in paniek. We waren ook onder de indruk van hoe het presteerde in natte omstandigheden; de ABS interventie voelde echt soepel en effectief aan. Ook brengt de rem-bij-draad tech handige functies zoals heuvelstart assistentie en betere stabiliteitscontrole.
Wat echt cool is, is dat de rempedaalrespons hetzelfde blijft, ongeacht het batterijlaadniveau of hoe je het regeneratieve remmen hebt ingesteld. Deze consistentie is essentieel voor het opbouwen van bestuurder vertrouwen, vooral bij het wisselen tussen verschillende rijmodi of laadtoestanden. Het systeem past automatisch de remmenging aan om dat pedaalgevoel stabiel te houden, wat een mooie touch is die de rijervaring echt verbetert.
En laten we de parkeerrem niet vergetenโhij heeft elektronische activering die automatisch inschakelt wanneer je het voertuig uitschakelt. Het werkt betrouwbaar, en het bevat zelfs een heuvelstart assistentie om terugrolling op hellingen te voorkomen. Plus, wanneer je in de drive stand schakelt, wordt de parkeerrem automatisch losgelaten, waardoor het super makkelijk is om op gang te komen.
Besturing En Ophanging
Het stuursysteem in de ZEEKR 001 is behoorlijk slim, met snelheids-proportionele elektrische stuurbekrachtiging die verandert afhankelijk van hoe je rijdt en welke modus je hebt gekozen. Wanneer je in Comfort modus bent, voelt het licht en makkelijk aanโperfect voor het navigeren door stadsstraten en het persen in krappe parkeerplaatsen. Als je snelheid opbouwt, wordt de stuurinrichting een beetje zwaarder, wat helpt om dingen stabiel te houden op de snelweg, maar het wordt geen karwei om te hanteren op lange ritten.
Overschakelen naar Sport modus verandert echt het spel. De stuurinrichting wordt zwaarder en biedt betere feedback, terwijl het precieze gevoel behoudt dat het rijden van de 001 zo plezierig maakt. In tegenstelling tot sommige systemen die gewoon extra gewicht toevoegen, laat ZEEKR’s stuurinrichting je echt voelen wat er gebeurt met de weg. We hebben het op de proef gesteld op verschillende Europese wegen, en het doet echt uitstekend werk om de bestuurder op de hoogte te houden.
Nu, als we praten over de Privilege AWD variant, heeft hij deze actieve luchtvering die echt opvalt. Je kunt de rijhoogte aanpassen van 170mm tot 200mm afhankelijk van wat je nodig hebt. Het past zichzelf automatisch aan gebaseerd op de rijmodus, maar je kunt ook handmatige controle nemen als je wilt. Wanneer het op zijn laagst staat, ziet de auto er sportief uit, wat helpt met aerodynamica en het wegwerken van carrosserie kanteling. Zet hem omhoog, en je krijgt die SUV-achtige bodemvrijheid voor wanneer de weg ruw wordt.
Over alle varianten heen is de ophanging afgesteld om die zoete plek te vinden tussen comfort en controle. Maar laten we realistisch zijnโde grote 22-inch wielen op de hogere uitvoeringen laten meer hobbels en oneffenheden van de weg in de cabine sluipen. De luchtvering doet een behoorlijke klus in het opvangen van die grotere schokken, maar kleinere hobbels maken hun aanwezigheid nog steeds een beetje te veel bekend voor een luxe rit. Als je op zoek bent naar een soepelere ervaring, zijn de 21-inch wielen op de Long Range RWD zeker de juiste keuze.
Handling is een ander gebied waar deze auto schittert, dankzij zijn lage zwaartepunt van het vloer-gemonteerde batterijpakket. Carrosseriekanteling wordt in toom gehouden, zelfs wanneer je echt door bochten pusht, en de ophanging houdt de wielen in contact met de weg over hobbelige oppervlakken. De brede spoorbreedte en slimme ophangingsontwerp helpen stabiliteit te handhaven, wat indrukwekkend is gezien dat dit voertuig meer dan 2.300kg weegt.
De adaptieve demping in de luchtvering is ook behoorlijk slim. Het past zichzelf aan gebaseerd op de rijmodus die je kiest, veranderend hoe het hobbels en rijkwaliteit aanpakt. In Comfort modus met een hogere rijpositie richt het zich op het gladstrijken van dingen. Schakel naar Sport, en het verlaagt de auto en verstevigt de demping om te helpen met carrosseriecontrole, vooral wanneer je accelereert of remt.
Oh, en laten we weggeluid niet vergeten. Dit kan echt veranderen afhankelijk van de wielen en banden die je hebt gekozen. De 21-inch wielen doen een betere klus in het laag houden van geluid, terwijl de 22-inch meer geluid van de banden en weg binnenlaten. De afstemming van de ophanging helpt met harde impact, maar die grotere wielen kunnen wat van de gladheid op ruwe wegen wegnemen. Aan de andere kant wordt windgeluid behoorlijk minimaal gehouden bij snelwegsnelheden, dankzij een solide aerodynamisch ontwerp.
Het elektronische stabiliteitssysteem past goed bij de ophanging en stuurinrichting, die kleine duwtjes leverend om het voertuig stabiel te houden zonder te veel in je gezicht te zijn. Het is ontworpen voor geestdriftig rijden maar heeft je rug wanneer dingen lastig worden. En de tractiecontrole werkt mooi samen met het vierwielaandrijvingssysteem om grip te maximaliseren, ongeacht wat het weer naar je toewerpt.
Welke Banden Gebruikt Het?
De bandspecificaties voor de ZEEKR 001 veranderen echt afhankelijk van het uitrustingsniveau, en dit heeft een grote impact op hoe de auto aanvoelt om te rijdenโdenk aan rijcomfort, geluidsniveaus, en algemene prestaties. Bijvoorbeeld, het Long Range RWD model komt met 255/45R21 banden. Deze zijn behoorlijk geweldig omdat ze een mooie balans slaan tussen efficiรซntie, comfort, en vermogen. Ze helpen de auto indrukwekkend bereik te bereiken terwijl weggeluid en rijkwaliteit op een behoorlijk niveau worden gehouden.
Nu, als je kijkt naar de Performance en Privilege AWD varianten, hebben zij 265/40R22 banden. Deze gaan allemaal over prestaties en een statement makenโcomfort en efficiรซntie nemen een achterbank hier. Toen we ze testten met Continental PremiumContact 6 banden, merkten we dat er meer weggeluid was en de rit niet zo soepel was als met de kleinere 21-inch banden. Maar aan de andere kant grijpen deze grotere banden de weg prachtig wanneer je de auto echt pusht, plus ze zien er behoorlijk dramatisch uit.
En over banden gesproken, onze wintertests met de 265/40R22 Nokian Hakkapeliitta R5 EV piekloze winterbanden waren verrassend indrukwekkend voor zulke grote banden. Ze waren stil en gaven geweldige grip in moeilijke omstandigheden. De speciale EV compound hield het bereik behoorlijk en bood de veiligheid die je verwacht van hoogwaardige winterbanden. Houd er alleen rekening mee, wanneer je overschakelt naar zomerbanden, gaat het geluid een flink stuk omhoog.
Aan de tech kant is bandenspanningsmonitoring behoorlijk grondig over alle modellen. Elk wiel heeft zijn eigen monitoring, met waarschuwingen die opduiken op het infotainmentsysteem. Als er een spanningsval is, krijg je een heads-up, en er is ook temperatuurmonitoring, wat handig was tijdens onze lange snelwegtests. De interface toont je de spanning voor elke band en suggereert zelfs de beste instellingen.
Nu, over die bandvoetafdrukโhij is breed, wat echt helpt met rechtlijnige stabiliteit bij snelwegsnelheden. Maar, er is een valkuil: het maakt de auto een beetje meer gevoelig voor door zijwind worden weggeblazen vergeleken met smallere banden. Tijdens onze Autobahn tests hielden de bredere banden hun kalmte bij hoge snelheden, maar we vonden wel dat we meer stuurcorrecties moesten maken op winderige dagen vergeleken met auto’s met dunnere banden.
Rolweerstand is een ander ding dat behoorlijk verandert tussen de verschillende bandmaten, en het beรฏnvloedt echt bereik en efficiรซntie. Uit onze testen presteerde de 21-inch setup duidelijk beter dan de anderen wat betreft bereik, vooral op de snelweg waar aerodynamica en rolweerstand een grote rol spelen. We hebben het over een verschil van 15-20 km in werkelijke rijomstandigheden.
Ten slotte zijn die lage-profiel 22-inch banden een beetje kwetsbaarder voor putten, wat een zorg is op oudere Europese wegen. Onze tests toonden aan dat hoewel ze kleine hobbels behoorlijk goed aan kunnen, grotere putten of puin echt zijn tol kunnen eisen op zowel de banden als wielenโzeker meer dan wat we zagen met de meer vergevingsgezinde 21-inch banden.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de ZEEKR 001 herdefinieert echt moderne luxe. Het gaat niet alleen om er duur uitzien; het gaat erom om premium te voelen op alle mogelijke manieren. Je hebt verschillende materialen afhankelijk van het uitrustingsniveau, en de Privilege AWD valt echt op met zijn opvallende blauwe en heldere microvezel combo. Eerlijk gezegd zorgt dat kleurenschema er echt voor dat de 001 opvalt, vooral wanneer je het vergelijkt met de meer ingetogen opties van Duitse merken.
Wat cool is, is de manier waarop ze microvezel door de hele cabine hebben gebruikt. Dit materiaal was oorspronkelijk gemaakt voor racen, dus het is taai en helpt reflecties in de voorruit te verminderen. Je vindt het op het dashboard, hemel, deurpanelen, en stoelen, allemaal bij elkaar bindend voor een strakke en functionele look. In tegenstelling tot gewoon leer, dat na verloop van tijd kan verslijten, houdt deze microvezel zijn frisse uiterlijk echt goed.
Wat betreft bouwkwaliteit, de ZEEKR stelt niet teleur. De paneelkieren zijn strak, en je kunt voelen dat de materialen solide zijn door ze gewoon aan te raken. Er zijn deze koperkleurige accenten die een mooie touch toevoegen zonder overdreven te zijn, en het contrasterende stikwerk door het hele interieur benadrukt die premium vibe. Je zult merken dat elk oppervlak waarmee je interacteert, zoals de deurleuningen en middenconsole, aanvoelt alsof het gemaakt is van hoogwaardige materialen.
En laten we het hebben over de stoelen! Ze zijn zo comfortabel en ze zien er ook geweldig uit. Het geรฏntegreerde hoofdsteunontwerp geeft een verfijnde vibe, bijna zoals wat je zou vinden in een luxe vliegtuig. De Privilege variant heeft geperforeerde oppervlakken die koeling mogelijk maken, en de mix van microvezel en hoogwaardig synthetisch leer is, eerlijk gezegd, een stap boven wat je zou vinden in veel traditionele luxe auto’s. Plus, die heldere blauwe accenten vallen echt op โ ze zien er fantastisch uit op foto’s en voelen speciaal aan wanneer je binnen bent.
Opbergmogelijkheden in de cabine zijn ook goed doordacht. De gesplitste middenconsole heeft meerdere compartimenten, die super handig zijn. De draadloze laadpad is niet geventileerd, maar het werkt naadloos met het algehele ontwerp. De bekerhouders kunnen zich aanpassen aan verschillende maten, en hoewel de deurvakken geen viltvoering hebben, bieden ze nog steeds genoeg ruimte voor je spullen. Het handschoenenkastje opent elektronisch en is gedempt, hoewel als je er iets zwaars in doet, het misschien een beetje snel kan vallen.
Het panoramische glazen dak draagt bij aan het open gevoel van de cabine, en de slimme tinting doet uitstekend werk in het blokkeren van de zon. Het is een vast ontwerp, dus er is geen mechanische drukte, gewoon die heerlijke luchtige sfeer waar moderne luxekopers naar hunkeren. Plus, met 12 verschillende omgevingslichtingskleuren om uit te kiezen, kun je echt de stemming zetten voor nachtelijk rijden. Het komt allemaal samen op een manier die verfijnd aanvoelt, niet gimmicky.
Zelfs de kleine details zijn indrukwekkend. De zonnekleppen zijn bedekt met microvezel, en de hemel past perfect bij het algehele ontwerp. De B-stijlen zijn gewikkeld in microvezel tot ellebooghoogte, wat laat zien hoe grondig hun ontwerpbenadering is. Het zijn deze doordachte touches die een sterk gevoel van kwaliteit creรซren en de premium status rechtvaardigen.
Uiteindelijk valt het meest op hoe de ZEEKR erin slaagt een moderne luxe sfeer te creรซren zonder praktische bruikbaarheid op te offeren. Zeker, sommige oppervlakken kunnen af en toe vingerafdrukken oppikken en hebben een snelle schoonmaak nodig, maar over het algemeen bieden de materialen zowel opvallende looks als duurzaamheid. Ze hebben echt de balans gevonden tussen innovatief ontwerp en dagelijks gebruik, waardoor dit interieur uniek aanvoelt zonder overdreven kostbaar te zijn.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieur van de ZEEKR 001 raakt echt de shooting brake vibe voor het elektrische tijdperk. Het slaagt erin die perfecte balans te vinden tussen er praktisch en sportief uitzien. Kijk maar naar de verhoudingenโmet 4.955mm lang en met een 2.999mm wielbasis heeft het deze lange, elegante vorm die zeker spreekt tot zijn premium gevoel. En met 1.560mm hoog is het veel lager dan je typische SUV, wat niet alleen een dynamische look geeft maar ook helpt met aerodynamica.
Over die voorkant. Het heeft een persoonlijkheid, dankzij die coole LED dagrijverlichting die er bijna uitziet als klauwen. Combineer dat met de verhoogde motorkap en de gesplitste koplampen, en je hebt een gezicht dat echt opvalt uit de zee van generieke elektrische auto’s. De hoofdkoplampen, met hun vier LED projectoren, bieden geweldige zichtbaarheid en passen perfect bij het algehele ontwerp.
Naar de zijkant bewegend, dat is waar het ontwerp het meest schittert. De daklijn helt elegant naar achteren, maar er is nog steeds genoeg hoofdruimte voor passagiers achterin. De karakterlijnen? Ze zijn precies de juiste hoeveelheid gedurfd zonder overdreven te worden, wegblijvend van de flashy stijlen die sommige moderne auto’s sporten. En de vlakke deurgrepen zien er niet alleen strak uit maar helpen ook met aerodynamica.
Wat betreft de wielen, er is een merkbaar verschil over de uitrustingsniveaus. De hogere uitvoeringen komen met 22-inch wielen, die echt die wielkasten vullen en de auto een indrukwekkende aanwezigheid op de weg geven. Zeker, ze zien er geweldig uit, maar ze kunnen vervangingskosten opdrijven en de rit een beetje minder comfortabel maken. Het basismodel met 21-inch wielen slaat een mooie balans, behoudt die premium look zonder de nadelen.
Wat betreft de achterkant, het rolt het shooting brake thema mooi af met een volledige breedte LED lichtbalk die een opvallende handtekening creรซert ’s nachts. De elektrische achterklep werkt als een tierelier en laat je zelfs de hoogte aanpassenโsuper handig, vooral als je een lage garage hebt. Die achterspoiler? Het is ingetogen maar doet wonderen voor de luchtweerstandscoรซfficiรซnt van de auto van 0,23, allemaal terwijl het ontwerp schoon blijft.
Qua kleuren heb je een mix van traditionele en unieke opties. De tweekleurige combo’s op de hogere uitvoeringen vallen echt op, en die zwarte dakbehandeling die op alle modellen te vinden is voegt een sportieve touch toe terwijl het de verhoudingen van het voertuig benadrukt. De verfkwaliteit is indrukwekkendโdiepe en consistente afwerkingen die echt zijn premium status weerspiegelen.
Over het algemeen creรซert de ontwerptaal van de 001 een unieke identiteit zonder te flashy te worden. Het komt over als verfijnd en modern, maar niet overdreven agressief of extreem. Deze doordachte benadering zou het ontwerp moeten helpen de tand des tijds te doorstaan terwijl het nog steeds aantrekkelijk genoeg blijft om zijn prijskaartje te rechtvaardigen.
Oh, en laten we de aerodynamische efficiรซntie niet vergeten. De 0,23 luchtweerstandscoรซfficiรซnt is behoorlijk prijzenswaardig voor een voertuig van deze grootte en vorm. Deze efficiรซntie verhoogt niet alleen het bereik maar houdt ook die luxueuze aantrekkingskracht die kopers zoeken. Het is duidelijk dat er serieus engineeringtalent zit achter de functionele elementen van het ontwerp.
Comfort En Gemak
Wat betreft comfort, de ZEEKR 001 weet echt hoe hij moet concurreren met de grote namen in luxe auto’s. Ten eerste zijn de voorstoelen iets speciaals โ ze bieden fantastische ondersteuning voor alle soorten lichaamstypes. Je hebt 12-weg elektrische verstelling, en de geheugenfuncties zijn perfect voor meerdere bestuurders. Plus, je kunt die sportieve, lage rijpositie krijgen terwijl je nog steeds alles om je heen kunt zien. Even een heads up: sommige mensen zouden kunnen vinden dat de laagste instelling een beetje hoger is dan wat je zou verwachten in een typische sportsedan.
Nu, laten we het hebben over klimaatbeheersing. Afhankelijk van het uitrustingsniveau dat je kiest, varieert het een beetje. Het Privilege AWD model komt met deze handige drie-zone automatische klimaatbeheersing, wat betekent dat achterpassagiers hun eigen individuele instellingen krijgen. Het reageert snel op je commando’s en houdt dingen lekker knus. Die passagiers achterin zullen de toegewijde ventilatieroosters en bedieningselementen waarderen, vooral op lange reizen. En als je kiest voor de top uitvoering, is er zelfs een luchtkwaliteit geurstysteem โ een mooie touch voor dat extra luxe gevoel.
Een van de opvallende functies in de Privilege variant is de massagefunctie in de voorstoelen. Het zijn niet zomaar willekeurige trillingen; het richt zich daadwerkelijk op specifieke spiergroepen, wat een redding is op lange snelwegritten. En wanneer je dat combineert met geventileerde stoelen, zorgt het echt voor een eersteklas ervaring die elke cent waard voelt. Oh, en de stoelkoeling werkt verrassend goed, zelfs met de microvezel oppervlakken. Dat is behoorlijk indrukwekkend!
Wat betreft opslag, de ZEEKR zuinigt ook niet op praktische bruikbaarheid. Er zijn genoeg compartimenten die perfect passen bij moderne gadgets en persoonlijke items. De middenconsole heeft gesplitste opslag en USB-C oplaadpunten die makkelijk te bereiken zijn. Plus, achterpassagiers krijgen ook hun eigen oplaadopties, inclusief een krachtige 60W USB-C die laptopopladen aankan zonder te zweten.
Gemak is hier ook groot. Er is een elektronische achterklep met verstelbare hoogte-instellingen, dus je hoeft je geen zorgen te maken over het raken in gebieden met lage vrijheid. Het nabijheidssleutelsysteem is meestal betrouwbaar, maar we moeten zeggen, we hebben af en toe wat haperingen opgemerkt die betekenden dat we de backup knoppen moesten gebruiken. Maar hey, er is ook digitale sleuteldeling, dus je familie kan toegang krijgen tot de auto zonder te hoeven rommelen met fysieke sleutels.
En laten we draadloos telefoonopladen niet vergeten. Het past mooi in het middenconsole ontwerp, maar even een waarschuwing: zonder ventilatie kan je telefoon een beetje warm worden tijdens snel opladen. Toch werkt de pad goed met vrijwel elke telefoongrootte en geeft je een duidelijk signaal wanneer het aan het opladen is. Het is compatibel met zowel Android als iPhone, over verschillende modellen.
Wat betreft interieurverlichting, het is ontworpen om een luxueuze vibe te creรซren, met 12 kleuropties die je naar je smaak kunt aanpassen. De omgevingsverlichting stroomt door de hele cabine zonder te afleidend te zijn ’s nachts. Plus, het heeft automatische dimming die zich aanpast aan buitenlicht, zichtbaarheid precies goed houdend terwijl nog steeds de stemming wordt gezet.
Het panoramische dak geeft de cabine een open, luchtig gevoel, wat zeker die premium ervaring versterkt. Houd er alleen rekening mee dat omdat het een vast ontwerp is, je het niet kunt openen voor frisse lucht. De geavanceerde tinting doet uitstekend werk in het beheren van warmte van de zon terwijl nog steeds licht binnenlaat. Sommige mensen zouden misschien een traditioneel schuifdak prefereren voor die ventilatie optie, maar hey, het vaste ontwerp vereenvoudigt dingen en vermindert potentiรซle lekken.
De ZEEKR 001 is serieus indrukwekkend, dankzij zijn tech setup. In zijn kern draait het op de Qualcomm Snapdragon 8155 processor, met 16GB geheugen en een solide 128GB opslag. Dit betekent dat alles soepel draait, veel beter dan die trage interfaces die je vaak vindt in auto’s tegenwoordig. Het is alsof je een top-notch smartphone gebruikt in plaats van worstelen met langzame automotive systemen. Plus, de architectuur ondersteunt over-the-air updates, wat behoorlijk cool is omdat het betekent dat je nieuwe functies en verbeteringen kunt krijgen gedurende je tijd met de auto.
Over de displays: De centrale is een forse 15,4 inch, waardoor het de hoofdinterface wordt voor de meeste functies. Er is ook een 8,8-inch instrumentencluster en een head-up display erbij. De kwaliteit van de graphics is super scherp en makkelijk te navigeren! Maar hier is een kleine nadeel: het aanpassen van de klimaatinstellingen via het touchscreen kan een beetje afleidend zijn. Het zou leuk zijn om fysieke bedieningselementen daarvoor te hebben. De responsiviteit is over het algemeen goed, hoewel we af en toe wat kalibratieproblemen hebben opgemerkt die de touchgevoeligheid kunnen verstoren.
En begin ons niet over spraakbesturing! De ZEEKR assistent is behoorlijk indrukwekkend, reagerend goed op natuurlijke taalcommando’s voor navigatie, klimaat, en entertainment. Het is meer geรฏntegreerd dan veel andere systemen daarbuiten, wat enkele behoorlijk complexe commando’s mogelijk maakt die meerdere voertuigfuncties bestrijken. Wat betreft weggeluid? Geen probleem; het pikt nog steeds commando’s goed op. Even een heads up: als je een accent hebt, begrijpt het het misschien niet altijd goed.
Voor degenen die achterin rijden, de Privilege variant bevat een achterpassagier scherm dat een game-changer is. Met 5,7 inch laat het achterpassagiers hun eigen klimaatinstellingen controleren en toegang krijgen tot streamingdiensten. Eerlijk gezegd is het ontworpen om echt nuttig te zijn in plaats van gewoon een flashy tech gimmick.
Wat betreft connectiviteit, deze auto heeft je gedekt met 5G, Wi-Fi hotspot mogelijkheden, en naadloze integratie met smartphones via Android Auto en Apple CarPlay. De draadloze connectiviteit is betrouwbaar, biedend genoeg bandbreedte voor meerdere apparaten tegelijk. Dus passagiers kunnen hun favoriete shows streamen terwijl de bestuurder zich richt op navigatie met hun favoriete apps.
De bestuurderassistentiesystemen zijn een ander hoogtepunt, een mix van camera’s, radarsensoren, en ultrasone sensoren gebruikend om de omgeving in de gaten te houden. Ze zijn behoorlijk geavanceerd, maar er is nog wat fijnafstemming nodig voor rijden in Europees verkeer. De rijstrookassistentie werkt goed op snelwegen, hoewel het een beetje verward kan raken als het gaat om bouwzones of tijdelijke rijstrookmarkeringen, die behoorlijk gewoon zijn daar.
Wat betreft navigatie, het is slim! Het integreert real-time verkeersupdates en zelfs routes specifiek voor elektrische voertuigen, rekening houdend met laadstops en batterijniveaus. Het leert van je rijgewoonten om de beste routes voor te stellen en kan zelfs de batterij preconditioneren voor snellere laadsnelheden als je DC snelladers nadert. De begeleiding is duidelijk, en het toont beschikbaarheid en prijzen van laadstations, wat super handig is.
Ten slotte, laten we software-updates niet vergeten. Ze stellen de systemen van het voertuig in staat om door de tijd heen te blijven evolueren, nieuwe functies toe te voegen en verbeteringen te maken. Deze updates gebeuren draadloos en kunnen worden gepland voor wanneer het het meest geschikt voor je is. Houd er alleen rekening mee, met zulke complexe automotive software kunnen updates soms hun eigen eigenaardigheden meebrengen terwijl andere problemen worden opgelost. Dus het is een beetje een balanceeract!
Veiligheid En Beveiliging
De ZEEKR 001 heeft een solide 5-sterren Euro NCAP veiligheidsbeoordeling verdiend, wat echt indrukwekkend is. Dat is de topscore van Europa’s zwaarste automotive veiligheidstestprogramma. Dus wat betekent dat? Nou, het toont aan dat dit voertuig voldoet aan enkele van de strengste veiligheidsnormen daarbuitenโalles bedekkend van volwassen en kind inzittendebescherming tot veiligheidsassistentiesystemen en zelfs kwetsbare weggebruiker veiligheid. Eigenlijk stapelt het zich op tegen enkele van de beste premium merken in de markt.
Wat betreft veiligheid neemt de ZEEKR 001 een grondige benadering. Het omvat zowel passieve als actieve veiligheidsfuncties. Het ontwerp van elektrische voertuigen leent zich natuurlijk tot veiligheidsvoordelen. Bijvoorbeeld, het batterijpakket voegt extra stijfheid toe aan de structuur, en zonder een traditionele motor is er meer ruimte voor kreukelzones die helpen impact te absorberen. Euro NCAP tests bevestigden dat deze structurele voordelen echt schitteren, vooral in frontale en zijdelingse impact tests.
Nu, laten we het hebben over airbags. Deze auto heeft er zeven, die solide bescherming bieden voor iedereen binnen, inclusief zijdelingse impact bescherming voor degenen achterin. Het airbagsysteem is ook behoorlijk slim; het werkt met crashdetectiesystemen om airbags te implementeren gebaseerd op hoe ernstig de impact is en waar passagiers zitten. Plus, er is een functie die automatisch de airbags deactiveert voor kinderzitjes wanneer de juiste bevestigingen op hun plaats zijn.
Maar, weet je, hoewel de actieve veiligheidssystemen behoorlijk grondig zijn, kunnen ze soms een beetje overdreven aanvoelen in druk verkeer. Dingen zoals rijstrookverlatingswaarschuwingen, automatisch noodremmen, en adaptieve cruise control doen hun werk goed op snelwegen, maar in drukke stedelijke gebieden kunnen ze een beetje te voorzichtig zijn. Onze tests toonden aan dat soms het systeem ingrijpt wanneer andere voertuigen gewoon in de buurt zijn, wat bestuurders kan verrassen en enkele lastige situaties kan creรซren.
Het dode hoek monitoring systeem is een andere handige functie. Het geeft duidelijke visuele waarschuwingen in de zijspiegels en werkt goed met de rijstrookwissel assistentie functie. Het is betrouwbaar, ongeacht het weer, en het timed zijn waarschuwingen precies goed voor veilige rijstrookwisselingen. Echter, de autonome rijstrookwissel functie zou wat meer afstemming kunnen gebruiken om te passen bij Europese rijstijlen omdat het de neiging heeft overdreven voorzichtig te zijn over het kiezen van gaten.
Over de bestuurdersmonitoring systemenโze gebruiken interieurcamera’s om in de gaten te houden of de bestuurder aandacht besteedt tijdens semi-autonome modi. Hoewel dit cruciaal is voor veiligheid, vonden we het systeem een beetje te gevoelig in onze tests, vaak waarschuwend zelfs wanneer de bestuurder duidelijk gefocust was op de weg. Het staat snelle blikken weg toe, maar kan normale rijtaken een beetje te veel onderbreken.
Aan de technische kant werken de elektronische stabiliteitscontrole en tractiebeheersystemen hand-in-hand met de vierwielaandrijving setup om het voertuig stabiel te houden, zelfs in moeilijke omstandigheden. Ze grijpen subtiel in, dus je voelt nog steeds alsof je in controle bent zonder overweldigd te worden. We testten het in verschillende weersituaties, en het presteerde goed zonder te opdringerig te zijn.
Wat betreft beveiliging, de ZEEKR komt volgestopt met functies zoals alarmen, immobilisatie, en trackingmogelijkheden om diefstal op afstand te houden. Het digitale sleutelsysteem biedt toegevoegde beveiliging en laat zelfs familieleden toegang delen. Plus, je kunt je voertuig op afstand monitoren en controleren via een mobiele app, wat super handig is wanneer je geparkeerd staat in een nieuw gebied.
Ten slotte is de structurele veiligheid indrukwekkend dankzij het SEA platform ontwerp. Het gebruikt hoogsterkte staal in sleutelgebieden en integreert het batterijpakket goed voor optimale crashprestaties. Het lage zwaartepuntโtypisch voor elektrische voertuigenโhelpt met rollover weerstand, en de batterijplaatsing doet uitstekend werk in het beschermen van het hoogspanningssysteem tijdens crashes. Over het algemeen is het een behoorlijk opmerkelijk pakket wat betreft veiligheid.
Hoe Rijdt Het?
De ZEEKR 001 verandert echt van persoonlijkheid afhankelijk van de rijmodus die je kiest, wat behoorlijk cool is. In Comfort modus draait het allemaal om soepelheid en efficiรซntie. Je zult een zachte gasrespons opmerken en een ophanging die uitstekend werk doet in het opvangen van die vervelende hobbels in de weg. De stuurinrichting voelt lichter aan, waardoor het perfect is voor het navigeren door drukke stadsstraten. Plus, de vermogensafgifte is lekker soepel, dus je kunt gewoon cruisen zonder zorgen in de wereld.
Nu, schakel naar Sport modus, en dingen worden echt opwindend! Vooral in de vierwielaandrijving versies kijk je naar een forse 544 pk die gewoon vraagt om actie. De ophanging verstevigt, de stuurinrichting wordt een beetje zwaarder, en de gasrespons wordt veel agressiever. Even een heads upโhet kan soms een beetje te gevoelig aanvoelen, waardoor het lastig wordt om soepel te rijden. Je zou kunnen merken dat je het gas een beetje meer moduleert dan je zou willen om plotselinge uitbarstingen van snelheid te vermijden.
Wat betreft hoge snelheid stabiliteit, deze auto imponeert over de hele linie. Zijn lage zwaartepunt en slimme ophanging houden dingen stabiel, zelfs wanneer je cruist op Autobahn snelheden. De brede spoorbreedte en aerodynamische ontwerp helpen echt met rechtlijnige stabiliteit, je vertrouwen versterkend terwijl je voortsnelt. Je zult merken dat windgeluid behoorlijk goed beheerd wordt, maar weggeluid sluipt binnen, vooral met die grotere wielen.
Het regeneratieve remsysteem heeft een paar instellingen om mee te spelen, maar de รฉรฉn-pedaal rijmodus kan een beetje wisselvallig zijn. Soms zeilt het langer dan je zou verwachten voordat het de regeneratie inschakelt, en wanneer het dat doet, kan de vertraging een beetje sterker zijn dan je zou verwachten. Als je gewend bent aan meer voorspelbare systemen, kan dit even wennen zijn.
Nu, laten we het hebben over bochtenwerk. Het lage zwaartepunt en goed afgestelde chassis schitteren echt hier. Je zult merken dat carrosseriekanteling in toom wordt gehouden, zelfs wanneer je het hard pusht. De vierwielaandrijving setup biedt geweldige tractie, wat een echte plus is. De stuurinrichting geeft je behoorlijke feedback voor geestdriftig rijden, maar het heeft niet helemaal de speldenpunt precisie die je zou vinden in sommige top Duitse sport sedans.
Rondrijden in de stad is over het algemeen ook een positieve ervaring. Je hebt goed zicht, en de grootte is beheersbaar, zelfs als het aan de grotere kant is. De luchtvering doet uitstekend werk in het hanteren van putten, maar die grote wielen laten nog steeds wat weg oneffenheden binnensluipen. De parkeerassistentie functies zijn behoorlijk handig, hoewel je aandacht moet besteden bij het passen in die krappe Europese parkeerplaatsen.
Wat betreft bereik, je staat een aangename verrassing te wachten. Werkelijk rijden toont vaak aan dat je meer dan 500 kilometer kunt gaan tussen oplaadsessies, vooral als je bij gematigde snelwegsnelheden blijft. Zelfs bij het mixen van stad en snelwegrijden, zul je waarschijnlijk raken of overschrijden wat de fabrikant beweert. De aerodynamische vorm van de shooting brake en slim energiebeheer helpen daar echt mee.
Ten slotte, als je kiest tussen achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, is er een merkbaar verschil. De enkele-motor versie biedt een stabielere, voorspelbare rit, terwijl de dubbel-motor setup je die spanning geeft maar misschien een beetje comfort opoffert. Elk heeft zijn voordelen, afhankelijk van wat je zoekt in je rijervaring.
Comfort Achterbank
Het achterbank gebied in de ZEEKR 001 is behoorlijk indrukwekkend, dankzij zijn royale 2.999mm wielbasis. Serieus, het biedt genoeg ruimte voor volwassenen dat rivaliseert met sommige van die grotere luxe sedans daarbuiten. Je zou kunnen worden verrast door hoeveel beenruimte er is, vooral voor langere mensen, zelfs wanneer de voorstoelen naar achteren zijn geschoven. Het is een slim gebruik van ruimte, tonend wat het SEA platform ontwerp kan doen.
Nu, als we het hebben over comfort, de achterbanken houden hun eigen tegen de voorste. Ze hebben ondersteunende kussens en rugleuningen die je echt comfortabel houden, zelfs op lange ritten. Plus, je kunt de stoelen een beetje naar achteren leunen om je sweet spot te vinden, en de hoofdsteunen zijn niet alleen praktischโze zien er ook goed uit! Het microvezel materiaal gebruikt op de achterbanken past mooi bij de voorkant, wat een mooie touch is.
Als je kiest voor de Privilege variant, worden dingen daar achteren nog beter. Je hebt je eigen klimaatbediening en USB oplaadpoorten, inclusief enkele hoge-vermogen opties, plus een touchscreen interface. Het voelt echt als een luxe ervaring die het hogere prijskaartje rechtvaardigt. En maak je geen zorgen over comfort; de drie-zone klimaatbeheersing heeft je gedekt, ongeacht hoe de voorpassagiers het willen.
Maar, laten we realistisch zijnโde vloerhoogte is een beetje een afweging met elektrische voertuigen. De batterijpakket plaatsing betekent dat de vloer hoger is dan wat je zou vinden in traditionele sedans. Dus, ja, je zou kunnen zitten met je knieรซn een beetje hoger dan ideaal, maar de behoorlijke dijbeen ondersteuning helpt. De stadium zitlay-out biedt wel goed voorwaarts zicht, wat helpt dingen in balans te brengen.
Wat betreft de middenconsole, het heeft nuttige functies zoals extra opslag, USB oplaadpunten, en klimaatbediening die het leven makkelijker maken voor passagiers. De vouwbare midden armleuning is ook een mooie perk, een comfortabele plek voor je armen biedend terwijl het wat extra opslag compartimenten wegbergt. En die bekerhouders zijn ontworpen om verschillende maten dranken veilig vast te houden.
In de achterbanken komen is een fluitje van een cent, dankzij de brede deuren en een redelijke instaphoogte. Het frameloze deurontwerp voegt een touch van luxe toe, hoewel het wat windgeluid kan oppikken op hobbelige wegen als de ramen bewegen tegen de afdichtingen. Maar hey, de deuropeningen zijn groot genoeg voor makkelijke in- en uitstap.
Het raamgebied is behoorlijk goed voor achterpassagiers. De shooting brake daklijn houdt genoeg glas daarboven voor een leuk open gevoel. Het achter privacy glas helpt wat warmte blokkeren terwijl je nog steeds naar buiten kunt kijken. En dat vaste panoramische dak versterkt echt de ruimtelijke vibe zonder dingen mechanisch te compliceren.
Veiligheid is hier ook een prioriteit, met ISOFIX bevestigingspunten op de buitenposities voor kinderzitjes, en er is genoeg ruimte voor installatie. Het achterbank gebied voldoet aan dezelfde veiligheidsnormen als de voorkant, compleet met zijdelingse impact airbags en solide crash bescherming. Dus, al met al kan iedereen in het voertuig zich behoorlijk veilig voelen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Het bagagegebied van de ZEEKR 001 is behoorlijk indrukwekkend, 539 liter ruimte biedend ontworpen met praktische bruikbaarheid in gedachten in plaats van alleen focussen op pure volume. De laadvloer is op een mooie hoogte, wat echt helpt wanneer je zware items tilt. Plus, de brede opening maakt het makkelijk om grotere objecten binnen te passen. Dit shooting brake ontwerp gaat niet alleen om looks; het geeft je betere toegang dan je standaard sedan terwijl nog steeds die aerodynamische voorsprong behoud, wat geweldig is voor het bereik van het voertuig.
Wanneer je kijkt naar de bagageafmetingen, gaat het allemaal om breedte in plaats van hoogte. We hebben het over ongeveer 1,15 meter breed en ongeveer 1,10 meter lang in het hoofdcompartiment. Deze setup is perfect voor je gemiddelde Europese winkeltrips of reizen, makkelijk passend voor meerdere grote koffers of een grote lading boodschappen. Zeker, de hoogte kan een paar scenario’s beperken, maar die vlakke vloer helpt echt het meeste uit de ruimte te halen.
Nu, het achterbank vouwen mechanisme is een fluitje van een cent om te gebruiken, met een handige 60/40 splitsing die je langere items laat vervoeren terwijl nog steeds ruimte hebt voor passagiers. Vouw die stoelen neer, en je kijkt naar bijna twee meter bagagelengte! Dat is meer dan genoeg voor het verhuizen van meubels of sportuitrusting. Houd er alleen rekening mee dat er een beetje een stapje is tussen het bagagegebied en de stoelleuningen wanneer de stoelen neer zijn.
Je krijgt ook wat ondervloer opslag, wat geweldig is voor het wegbergen van oplaadkabels en nooduitrusting. Het is uit het zicht maar nog steeds super makkelijk te bereiken. Deze ruimte kan al die laders en adapters bevatten die je nodig hebt voor een elektrisch voertuig, het hoofdbagagegebied rommelvij houdend. Het vloerpaneel tilt op zonder moeite, en er zijn verschillende vastmaakt punten voor het vastzetten van kleinere items.
De elektrische achterklep werkt als een tierelier, met verstelbare hoogte instellingen om mishappen in lage garages of parkeerstructuren te vermijden. Het opent en sluit op een mooie snelheid โ niet te snel, niet te langzaam โ waardoor het handig en veilig is. Plus, het heeft een obstakel detectie functie om schade te voorkomen als iets in de weg komt. Er is zelfs een interieur knop om de achterklep te sluiten vanuit het bagagegebied, wat super handig is.
Je zult de flexibiliteit van het bagagegebied waarderen, vooral omdat er geen achter-gemonteerde reserveband ruimte inneemt. Houd er alleen rekening mee dat je zult moeten vertrouwen op band reparatie kits voor lekke banden. De vlakke laadvloer maakt het organiseren van je bagage een fluitje van een cent, en er zijn vastmaak punten en bagagenetten om kleinere items veilig te houden terwijl je rijdt.
De kwaliteit van het bagagegebied past bij het algehele premium gevoel van het interieur. De laadvloer is gemaakt van duurzame materialen die dagelijks gebruik aankunnen zonder slijtage tekenen te tonen, en de zijkanten hebben een afwerking die de rest van het ontwerp aanvult. En voor die late avond of vroege ochtend inladingen, de LED verlichting doet uitstekend werk in het verlichten van het gebied.
Een praktisch ding om op te merken is de brede achterste spoorbreedte, wat misschien een beetje zorg vereist bij het laden van lange items die uitsteken voorbij de achterklep. Het shooting brake ontwerp biedt betere aerodynamica vergeleken met SUV’s, maar het kan beperken hoe hoog je je bagage kunt stapelen vergeleken met traditionele stationwagons. Al met al lijken de capaciteit en lay-out goed geschikt voor wat de meeste mensen in de doelmarkt nodig zullen hebben.
Waardepropositie van de Zeekr 001: Is het de Prijs Waard?
De ZEEKR 001 presenteert een overtuigend waardevoorstel dat traditionele automotive hiรซrarchieรซn uitdaagt, echte luxe functies en prestaties biedend tegen prijzen die gevestigde premium merken significant onderbieden. Beginnend bij 60.490 EUR voor de Long Range RWD variant, levert de 001 uitrustingsniveaus en bouwkwaliteit die typisch vereisen dat je ruim boven 80.000 EUR uitgeeft bij Duitse fabrikanten. Deze prijsstrategie positioneert het voertuig als een disruptieve kracht in het premium elektrische voertuig segment.
Wanneer je de 001 afzet tegen rivalen zoals de BMW i5, Audi A6 e-tron, of Mercedes EQE, is het duidelijk dat ZEEKR het uit het park slaat wat betreft standaard functies, interieur ruimte, en tech. De basis Long Range versie is geladen met goodies zoals een groot infotainment scherm, hoogwaardige materialen binnen, en top-notch veiligheidssystemenโspul dat, laten we eerlijk zijn, je vaak extra zou betalen voor bij de Duitse opties. En dat 620km bereik verslaat veel concurrenten terwijl nog steeds praktisch is voor dagelijks gebruik.
Nu, als je denkt aan de Performance AWD variant voor 63.490 EUR, bereid je voor! Het beschikt over 544 pk en zoeft naar 100 km/h in slechts 3,8 seconden, wat echt de instapniveau modellen van de Porsche Taycan op de kaart zet, vooral wanneer je bedenkt dat het bijna de helft van de prijs is. Zeker, de Porsche heeft misschien dat gepolijste rijgevoel en wat merkprestige, maar de ZEEKR geeft je vergelijkbare prestaties, plus betere praktische bruikbaarheid en functies. En vergeet niet de mooie garantie en oplaad perks die ermee komenโdie voegen echte waarde toe.
Dan is er de vlaggenschip Privilege AWD variant, geprijsd op 70.490 EUR. Deze is als ZEEKR’s luxe kroonjuweel, met actieve luchtvering, massage stoelen (ja, alsjeblieft!), een geweldig audiosysteem, en allerlei handige functies die zorgen voor een echt premium ervaring. Zelfs bij deze hogere prijs is de 001 nog steeds veel betaalbaarder dan vergelijkbare Duitse luxe auto’s, maar het levert op zowel functies als bouwkwaliteit.
Kijkend naar eigendomskosten, ZEEKR komt er beter uit met competitieve serviceprijzen, solide garantiedekking, en de kostenvoordelen van het rijden van een elektrisch voertuig. De serviceplannen beginnen bij 299 EUR voor basisdekking en gaan omhoog tot 1.726 EUR voor een acht jaar uitgebreid plan. Dat zijn behoorlijk redelijke doorlopende kosten voor het onderhouden van een premium voertuig. Plus, de mogelijkheid om over-the-air updates te krijgen betekent minder trips naar de garage terwijl je auto up-to-date blijft gedurende je eigendom.
Nu is de grote vraag over restwaarde. Omdat ZEEKR nog steeds een nieuwkomer is in Europa, is er wat onzekerheid rond hoe goed het zijn waarde zal behouden over tijd. Maar weet je wat? Gezien zijn sterke specs, bouwkwaliteit, en unieke plek in de markt, deprecieert het misschien niet zoveel als sommigen verwachten. Plus, met meer mensen die warmlopen voor Chinese merken in de premium ruimte, is er goede reden om optimistisch te zijn over toekomstige waarde.
En laten we de financiering en lease deals die ZEEKR biedt in Europa niet vergetenโze zijn behoorlijk competitief en voegen gewoon toe aan de algehele aantrekkingskracht. Wanneer je de lagere aankoopprijs, redelijke financiering, en lagere bedrijfskosten samenbrengt, maakt het echt de totale eigendomskosten voor de 001 er veel beter uitzien vergeleken met traditionele premium auto’s.
Ten slotte versterken de tech integratie en die over-the-air updates echt de waarde gedurende de eigendomsperiode, functies toevoegend waarvoor je typisch een hele nieuwe auto zou moeten kopen bij andere merken. Dit soort toekomstbestendigheid maakt de lange termijn waarde van de ZEEKR 001 nog indrukwekkender dan alleen de initiรซle sticker prijs.