Leapmotor trok alle aandacht op de Guangzhou Auto Show 2025 met een onverwacht showstuk—een levendige kanarigele vier-deurs cabriolet versie van zijn B05 elektrische hatchback. Hoewel deze opvallende creatie niet in productie gaat, toont het de speelse ontwerpbenadering van de Chinese autofabrikant.
De cabriolet vormt een radicale breuk met conventionele softtop-ontwerpen. In tegenstelling tot traditionele cabriolets met slechts twee deuren, beschikt Leapmotors creatie over vier volledig functionele portieren, waarmee het een uniek voorstel is in de automobielsector. De auto lijkt gebaseerd op de sportievere Ultra-variant van de B05, in China bekend als de Lafa 5.
| Specificatie | Details |
|---|---|
| Basismodel | Leapmotor B05 (Lafa 5) |
| Carrosseriestijl | Vier-deurs cabriolet concept |
| Ontwerptaal | Sport Ultra variant |
| Showcasekleur | Elektrisch Geel |
| Productiestatus | Niet-productie showcase voertuig |
| Marktbeschikbaarheid | Niet gepland voor Europa of Nederland |
Dit cabriolet-concept deelt zijn basis met de standaard B05, die recent in China werd gelanceerd met prijzen vanaf 92.800 yuan (ongeveer €11.500). De productie-B05 komt met een 56,2 kWh of 67,1 kWh LFP-batterij, met CLTC-reikwijdtes tussen 515 en 605 kilometer.
De standaard B05 beschikt over een enkele elektromotor die 160 kW (218 pk) produceert, waardoor acceleratie van 0-100 km/u in 6,5 seconden mogelijk is voor hogere specificaties. Gebouwd op Leapmotors LEAP 3.5-architectuur, meet de hatchback 4.430 mm in lengte met een wielbasis van 2.735 mm.
Hoewel de cabriolet een showauto blijft, komt de reguliere B05 in 2026 naar Europa. Gesteund door Stellantis, positioneert Leapmotor de B05 om te concurreren met de Volkswagen ID.3, MG4 en BYD Dolphin. De Europese versie zal naar verwachting concurrerend geprijsd worden onder €30.000, waardoor het een aantrekkelijke optie is voor budgetbewuste EV-kopers.
De B05 is al beschikbaar voor bestelling in Nederland, net als zijn broertje, de B10 SUV. Deze flamboyante vier-deurs cabriolet blijft echter exclusief een conceptvoertuig, en dient als een gedurfde verklaring van Leapmotors ontwerpcapaciteiten in plaats van een toekomstig productaanbod.

