2025 Kia EV3 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 58,3 kWh Batterij | 81,4 kWh Batterij |
---|---|---|
Motortype | Elektromotor | Elektromotor |
Versnellingsbak | Traploze transmissie | Traploze transmissie |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Enkeltraps | Enkeltraps |
Max Vermogen | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) |
Max Koppel | 283 Nm | 283 Nm |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 58,3 kWh Batterij | 81,4 kWh Batterij |
---|---|---|
Batterijtype | Li-ion (Lithium-ion) | Li-ion (Lithium-ion) |
Batterijcapaciteit | 58,3 kWh | 81,4 kWh |
Batterijgewicht | 375 kg | 470 kg |
Nominale spanning | 369V | 343V |
CO2-uitstoot (WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (WLTP) | 14,9/15,8 kWh/100km (17″/19″ velgen) | 14,9/16,2 kWh/100km (17″/19″ velgen) |
Elektrisch bereik (WLTP) | – 436 km (17″ velgen) – 414 km (19″ velgen) | – 605 km (17″ velgen) – 563 km (19″ velgen) |
Max DC-laadvermogen | 101 kW | 128 kW |
Max AC-laadvermogen | 11 kW | 11 kW |
Boordlader | 11 kW 3-fase met V2X-voorbereiding* | 11 kW 3-fase met V2X-voorbereiding* |
AC-laadtijd (0-100%) | ~6 uur | ~8,5 uur |
DC-snelladen (10-80%) | ~29 min (bij 150kW lader) | ~31 min (bij 150kW lader) |
V2L-mogelijkheden | – 230V stopcontact onder tweede zitrij (vanaf Plus-uitvoering) – Externe V2L-adapter (vanaf GT-Line) – 230V stopcontact voor externe apparaten | – 230V stopcontact onder tweede zitrij (vanaf Plus-uitvoering) – Externe V2L-adapter (vanaf GT-Line) – 230V stopcontact voor externe apparaten |
Locatie laadpoort | Informatie niet beschikbaar | Informatie niet beschikbaar |
Batterijgarantie | 7 jaar of 150.000 km | 7 jaar of 150.000 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Air | Plus | Plus Advanced | GT-Line | GT-PlusLine |
---|---|---|---|---|---|
Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte (VDA) | 460L/1.251L (stoelen omhoog/omlaag) | 460L/1.251L (stoelen omhoog/omlaag) | 460L/1.251L (stoelen omhoog/omlaag) | 460L/1.251L (stoelen omhoog/omlaag) | 460L/1.251L (stoelen omhoog/omlaag) |
Achterbank verdeling | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
Voorstoel verstelling | Handmatig | Handmatig | Elektrisch (bestuurder) | Elektrisch (bestuurder) | Elektrisch (beide) met geheugen voor bestuurder |
In hoogte verstelbare stoelen | Alleen bestuurder | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier |
Stoelverwarming voor | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Stoelventilatie voor | – | – | – | – | Ja |
Stoelverwarming 2e rij | – | – | – | Ja | Ja |
Relaxatiefunctie | – | – | – | – | Ja (beide voorstoelen) |
Lendensteun bestuurdersstoel | – | – | Ja (Aircell type) | Ja (Aircell type) | Ja (Aircell type) |
Lendensteun passagiersstoel | – | – | – | – | Ja (Aircell type) |
Bekleding | Tweekleurig grijs stof | Tweekleurig grijs stof | Vegan leder (tweekleurig grijs) | Vegan leder GT-Line (tweekleurig gebroken wit/grijs) | Vegan leder GT-Line (tweekleurig gebroken wit/grijs) |
Verwarmd stuurwiel | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Sfeerverlichting | – | – | – | Ja (dynamisch) | Ja (dynamisch) |
Glazen schuif-/kanteldak | – | – | Ja | Ja | Ja |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Kenmerk | Air | Plus | Plus Advanced | GT-Line | GT-PlusLine |
---|---|---|---|---|---|
Klimaatregeling | Dual Zone klimaatregeling | Dual Zone klimaatregeling | Dual Zone klimaatregeling | Dual Zone klimaatregeling | Dual Zone klimaatregeling |
Luchtkwaliteitskenmerken | – Luchtfilter – Automatische ontwaseming | – Luchtfilter – Automatische ontwaseming | – Luchtfilter – Automatische ontwaseming | – Luchtfilter – Automatische ontwaseming | – Luchtfilter – Automatische ontwaseming |
Middenconsole | Middenarmsteun | Middenarmsteun | Uitschuifbare tafel middenconsole | Uitschuifbare tafel middenconsole | Uitschuifbare tafel middenconsole |
Achterarmsteun | Ja, met bekerhouders | Ja, met bekerhouders | Ja, met bekerhouders | Ja, met bekerhouders | Ja, met bekerhouders |
Hemelbekledingsmateriaal | Gerecyclede materialen (lichtgrijs) | Gerecyclede materialen (lichtgrijs) | Gerecyclede materialen (lichtgrijs) | Gerecyclede materialen (donkergrijs) | Gerecyclede materialen (donkergrijs) |
USB-poorten | – USB-C voor (snellader) – 2x USB-C zijkant voorstoelen | – USB-C voor (snellader) – 2x USB-C zijkant voorstoelen | – USB-C voor (snellader) – 2x USB-C zijkant voorstoelen | – USB-C voor (snellader) – 2x USB-C zijkant voorstoelen | – USB-C voor (snellader) – 2x USB-C zijkant voorstoelen |
Draadloos telefoon opladen | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Sfeerverlichting | – | – | – | Dynamisch | Dynamisch |
Opbergruimte voor | Ja (25L frunk) | Ja (25L frunk) | Ja (25L frunk) | Ja (25L frunk) | Ja (25L frunk) |
Bagageruimte kenmerken | – Rolhoes – Multifunctionele laadvloer | – Rolhoes – Multifunctionele laadvloer | – Rolhoes – Multifunctionele laadvloer – Opbergvakken onder vloer | – Rolhoes – Multifunctionele laadvloer – Opbergvakken onder vloer | – Rolhoes – Multifunctionele laadvloer – Opbergvakken onder vloer |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 58,3 kWh Batterij | 81,4 kWh Batterij |
---|---|---|
Rijklaar gewicht | 1.700 kg | 1.785 kg |
Maximaal toelaatbaar gewicht | 2.270 kg | 2.355 kg |
Max. trekgewicht (ongeremd) | 500 kg | 750 kg |
Max. trekgewicht (geremd) | 500 kg | 1.000 kg |
Max. kogeldruk | 100 kg | 100 kg |
Max. dakbelasting | 80 kg | 80 kg |
Specificatie | 58,3 kWh Batterij | 81,4 kWh Batterij |
---|---|---|
Vanafprijs (โฌ) | 36.995 (Air) | 41.495 (Air) |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare uitvoeringen | – Air – Plus – Plus Advanced | – Air – Plus – Plus Advanced – GT-Line – GT-PlusLine |
Batterijcapaciteit | 58,3 kWh | 81,4 kWh |
Energieverbruik (WLTP) | – 14,9 kWh/100km (17″ velgen) – 15,8 kWh/100km (19″ velgen) | – 14,9 kWh/100km (17″ velgen) – 16,2 kWh/100km (19″ velgen) |
Elektrisch bereik (WLTP) | – 436 km (17″ velgen) – 414 km (19″ velgen) | – 605 km (17″ velgen) – 563 km (19″ velgen) |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Maximaal vermogen | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) |
Maximaal koppel | 283 Nm | 283 Nm |
Acceleratie 0-100 km/u | – 7,5s (17″ velgen) – 7,6s (19″ velgen) | – 7,7s (17″ velgen) – 7,9s (19″ velgen) |
Topsnelheid | 170 km/u | 170 km/u |
Afmeting | Air/Plus/Plus Advanced | GT-Line/GT-PlusLine |
---|---|---|
Lengte | 4.300 mm | 4.310 mm |
Breedte | 1.850 mm | 1.850 mm |
Hoogte | 1.560 mm | 1.570 mm |
Wielbasis | 2.680 mm | 2.680 mm |
Bodemvrijheid | 140 mm | 147 mm |
Spoorbreedte voor | – 17″ velgen: 1.614 mm – 19″ velgen: 1.610 mm | 1.610 mm (19″ velgen) |
Spoorbreedte achter | – 17″ velgen: 1.611 mm – 19″ velgen: 1.607 mm | 1.607 mm (19″ velgen) |
Kenmerk/Uitvoering | Air | Plus | Plus Advanced | GT-Line | GT-PlusLine |
---|---|---|---|---|---|
Prijzen & Basisinformatie | |||||
Vanafprijs (58,3 kWh) | โฌ36.995 | โฌ38.695 | โฌ41.195 | N/B | N/B |
Vanafprijs (81,4 kWh) | โฌ41.495 | โฌ43.195 | โฌ45.695 | โฌ47.195 | โฌ49.195 |
Leaseprijs bijtelling (Vanaf) | โฌ192 | โฌ203 | โฌ220 | โฌ259 | โฌ272 |
Beschikbare batterij-opties | 58,3/81,4 kWh | 58,3/81,4 kWh | 58,3/81,4 kWh | Alleen 81,4 kWh | Alleen 81,4 kWh |
Bereik (WLTP) | Tot 436/605 km | Tot 436/605 km | Tot 414/563 km | Tot 563 km | Tot 563 km |
Exterieurkenmerken | |||||
Velgen | 17″ lichtmetaal | 17″ lichtmetaal | 19″ lichtmetaal | 19″ GT-Line lichtmetaal | 19″ GT-Line lichtmetaal |
Koplampen | LED reflector | LED reflector | LED reflector | LED projector | LED projector |
Achterlichten | LED | LED | LED | LED ‘Star Map’ | LED ‘Star Map’ |
Deurgrepen | Verzonken type | Auto verzonken | Auto verzonken | Auto verzonken | Auto verzonken |
Privacy glas | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Panoramisch glazen dak | – | – | Ja | Ja | Ja |
Interieurkenmerken | |||||
Bekleding | Tweekleurig grijs stof | Tweekleurig grijs stof | Vegan leder | GT-Line vegan leder | GT-Line vegan leder |
Klimaatregeling | Dual zone | Dual zone | Dual zone | Dual zone | Dual zone |
Stoelverwarming | – | Voor | Voor | Voor + Achter | Voor + Achter |
Stoelventilatie | – | – | – | – | Ja |
Relaxatiefunctie | – | – | – | – | Ja |
Sfeerverlichting | – | – | – | Ja | Ja |
Veiligheid & Rijhulpsystemen | |||||
Highway Driving Assist | HDA | HDA | HDA | HDA 2.0 | HDA 2.0 |
Autonoom noodremsysteem | FCA 1.5 | FCA 1.5 | FCA 1.5 | FCA 2.0 | FCA 2.0 |
Dodehoekdetectie | Optioneel | Ja | Ja | Ja | Ja |
Dodehoek-camera | – | – | – | – | Ja |
Rondomzicht monitor | – | – | – | – | Ja (360ยฐ) |
Remote Smart Parking | – | – | – | – | Ja |
Connectiviteit & Technologie | |||||
Displays | 29″ panorama | 29″ panorama | 29″ panorama | 29″ panorama | 29″ panorama + HUD |
Navigatie | Volledige kaart met Kia Connect | Volledige kaart met Kia Connect | Volledige kaart met Kia Connect | Volledige kaart met Kia Connect | Volledige kaart met Kia Connect |
Audiosysteem | Standaard | Standaard | Harman Kardon | Harman Kardon | Harman Kardon |
Draadloos opladen telefoon | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Digital Key 2.0 | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Laadkenmerken | |||||
Max AC-laden | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
V2L-mogelijkheid | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
V2L externe adapter | – | – | – | Ja | Ja |
Garantie & Service | |||||
Voertuiggarantie | 7 jaar/150.000 km | 7 jaar/150.000 km | 7 jaar/150.000 km | 7 jaar/150.000 km | 7 jaar/150.000 km |
Batterijgarantie | 7 jaar/150.000 km | 7 jaar/150.000 km | 7 jaar/150.000 km | 7 jaar/150.000 km | 7 jaar/150.000 km |
Lakgarantie | 5 jaar/150.000 km | 5 jaar/150.000 km | 5 jaar/150.000 km | 5 jaar/150.000 km | 5 jaar/150.000 km |
Wegenhulp | 7 jaar | 7 jaar | 7 jaar | 7 jaar | 7 jaar |
Categorie | Accessoire type | Details |
---|---|---|
Styling | ||
Velgopties | Lichtmetalen velgen | – Verschillende velgopties beschikbaar om het uiterlijk van het voertuig te veranderen |
Spiegelkappen | Spiegelaccessoires | – Beschikbare designaccessoires voor zijspiegels |
Deurdetails | Deurstyling | – Designdetails om het uiterlijk van de deuren te verfraaien |
Exterieur designelementen | Bumperontwerp | – Stylingaccessoires voor bumperverbetering |
Transport & Gebruiksgemak | ||
Daktransport | Dakbox | – Extra opbergmogelijkheden voor het dak |
Trekoplossingen | Trekhaak | – Trekvoorzieningen |
Fietstransport | Fietsendrager | – Fietsendrager voor trekhaak |
Vrachtbox | Bagagebox voor trekhaak | – Extra opbergbox compatibel met trekhaak |
Bescherming & Veiligheid | ||
Vloerbescherming | Vloermatten | – Beschermende vloermatten |
Bagageruimte bescherming | Antislipmatten | – Antislipmatten voor bagageruimte |
Bumperbescherming | Bumperbescherming | – Beschermingsflap voor bumper |
Comfort & Gemak | ||
Interieurorganisatie | Auto-organizers | – Opbergorganisatie-oplossingen |
Opbergoplossingen | Aangepaste opberging | – Voertuigspecifieke opbergoplossingen |
Camerasystemen | Dashcam | – Dashboard camerasysteem |
Voertuigbescherming | Autohoes | – Op maat gemaakte autohoes |
Pakket naam | Beschikbaar voor uitvoeringen | Inhoud | Prijs |
---|---|---|---|
ADAS Pakket voor Air | Air | – FCA 2.0 (Verbeterd autonoom noodremsysteem) – HDA 2.0 (Verbeterde rijbaanassistentie) – BCA (Dodehoek-ongevalpreventie) – RCCA (Kruisend verkeer achter-ongevalpreventie) – Elektrisch inklapbare spiegels | โฌ895,00 |
ADAS Pakket voor Plus/Plus Advanced | Plus Plus Advanced | – FCA 2.0 (Verbeterd autonoom noodremsysteem) – HDA 2.0 (Verbeterde rijbaanassistentie) | โฌ495,00 |
Afleverpakket (Afleveropties) | Alle uitvoeringen | – Gevarendriehoek – EHBO-set – Twee veiligheidshesjes – Opbergtas – Documentatiemap | โฌ69,00 (โฌ57,02 + โฌ11,98 BTW) |
Optie | Beschikbaar voor | Prijs |
---|---|---|
Exterieurkleur (niet-wit) | Alle uitvoeringen | โฌ795,00 |
Matte lak | Alle uitvoeringen | โฌ1.795,00 |
Lakbescherming | Alle uitvoeringen | โฌ198,00 (โฌ163,64 + โฌ34,36 BTW) |
Volledige batterijlading 58,3kWh | Toepasbare modellen | โฌ24,00 (โฌ19,83 + โฌ4,17 BTW) |
Volledige batterijlading 81,4kWh | Toepasbare modellen | โฌ33,00 (โฌ27,27 + โฌ5,73 BTW) |
Is Het De Moeite Waard Om De Kia EV3 Te Kopen?
De Kia EV3 2025 heeft zijn intrede gedaan in de elektrische voertuigenmarkt precies op het moment dat compacte elektrische SUV’s echt aanslaan bij kopers. Kia heeft een ambitieus plan om tegen 2027 15 volledig elektrische modellen uit te brengen, en de EV3 speelt daarin een cruciale rol. Het is ontworpen om premium elektrische auto’s toegankelijker te maken voor de gewone consument. Deze compacte SUV is niet zomaar een nieuwkomer; hij stapt in een drukke markt en neemt het op tegen bekende namen als de Skoda Elroq, Volvo EX30 en Volkswagen ID.3.
Hoe verhoudt de EV3 zich tot deze concurrenten? Hij onderscheidt zich door zijn combinatie van bereik en betaalbaarheid. De Skoda Elroq heeft weliswaar betere rijdynamiek en een geavanceerdere wielophanging, maar komt ook met een ongeveer โฌ3.000 hoger prijskaartje voor vergelijkbare functies. De Volvo EX30 voelt wat luxueuzer aan maar levert in op binnenruimte, en de VW ID.3, hoewel in dezelfde prijsklasse, kan qua praktisch gebruik niet helemaal meekomen.
De positionering van de EV3 binnen Kia’s eigen lineup is eveneens strategisch. Hoewel het design-DNA gedeeld wordt met de duurdere EV6 en EV9, biedt het een toegankelijker instappunt tot Kia’s elektrische gamma. Opvallend is dat het de Kia Niro EV enigszins overbodig maakt, door superieure technologie en efficiรซntie te bieden tegen een lagere prijs.
Voor Nederland maken de concurrerende prijsstelling en indrukwekkende actieradius van de EV3 hem aantrekkelijk. Zijn efficiรซntie en formaat zijn perfect voor het navigeren door drukke Nederlandse steden en voor langere ritten tussen steden. Bovendien zit hij vol met features die aansluiten bij de wensen van Nederlandse kopers.
Duurzaamheid is ook een belangrijk aspect van de EV3, aangezien er veel gerecyclede en biogebaseerde materialen in het interieur worden gebruikt. Dit slaat aan bij milieubewuste kopers in Europa die zowel hun ecologische voetafdruk als praktische behoeften willen afwegen.
En de timing kon niet beter zijn. De EV3 wordt gelanceerd net als er meer overheidssubsidies voor elektrische voertuigen beschikbaar komen in heel Europa. Dit betekent dat hij in een uitstekende positie verkeert om te profiteren van deze steun terwijl hij echte waarde biedt aan mensen die willen overstappen op elektrisch rijden.
De EV3 komt in vijf verschillende uitvoeringen: Air, Plus, Plus Advanced, GT-Line en GT-PlusLine. Deze variรซteit komt tegemoet aan verschillende smaken en budgetten. Je kunt de instap Air-uitvoering krijgen vanaf โฌ36.995, terwijl de topuitvoering GT-PlusLine โฌ49.195 kost, wat hem een sterke speler maakt in zijn segment.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Kia EV3 2025 vindt een mooie balans tussen efficiรซntie en prestaties, en komt met twee batterijopties. Je hebt het standaard bereikmodel met een 58,3 kWh batterij, en dan is er de lange-afstandsversie die een grotere 81,4 kWh unit heeft. Beide modellen gebruiken voorwielaandrijving, maar Kia heeft gehint dat ze mogelijk later een vierwielaandrijving versie zullen uitbrengen.
Qua prestaties laten deze specificaties zien dat er is nagedacht over hoe mensen hun auto’s daadwerkelijk gebruiken. Het standaard bereikmodel kan van 0 naar 100 km/u sprinten in slechts 7,4 seconden, terwijl de lange-afstandsversie er iets langer over doet met 7,7 seconden, voornamelijk vanwege het extra batterijgewicht. Dus ja, het zit precies in het midden van zijn klasse, met genoeg vermogen voor stadsverkeer of snelwegrijden.
De transmissie is enkelvoudig, wat standaard is voor elektrische voertuigen, en levert het vermogen op een soepele, consistente manier. Het regeneratief remmen is ook slim; je krijgt verschillende niveaus van energieterugwinning die je kunt aanpassen met flippers aan het stuur. Dit betekent dat je kunt kiezen tussen vrijuit rollen of een one-pedal rijervaring, afhankelijk van je voorkeur.
Het echte hoogtepunt hier is hoe efficiรซnt de aandrijflijn is. Tijdens tests liet het lange-afstandsmodel indrukwekkende cijfers zien: 6,3 kilometer per kWh in de stad en 4,3 kilometer per kWh op de snelweg. Dit vertaalt zich naar een potentieel bereik van tot wel 600 kilometer onder ideale omstandigheden, hoewel je realistisch gezien waarschijnlijk tussen de 400-480 kilometer kunt verwachten, afhankelijk van je rijstijl en het weer.
Wat opladen betreft, ondersteunt het systeem DC snelladen met snelheden van 101 kW voor het standaardmodel en iets hoger met 128 kW voor het lange-afstandsmodel. Hoewel deze cijfers niet top of the line zijn, kun je nog steeds van 10-80% opladen in ongeveer 30 minuten als je een goede snellader vindt. Daarnaast heeft het een coole Vehicle-to-Load (V2L) functie, waarmee je andere apparaten en apparatuur kunt voeden.
De vermogensafgifte? Die is behoorlijk verfijnd. De elektromotor geeft je directe koppel dat zowel gecontroleerd als voorspelbaar is. De gaspedaalrespons is goed afgestemd, zodat je gemakkelijk kunt manoeuvreren in stedelijke omgevingen zonder dat soepele acceleratiegevoel te verliezen. Op de snelweg is het flexibel genoeg om je wat extra vermogen te geven wanneer je moet inhalen, zelfs als de batterij niet helemaal vol is.
Met de voorwielaandrijving wordt de koppelafgifte zeer goed beheerd, en je ervaart nauwelijks torque steer wanneer je het gas flink intrapt. De tractiecontrole grijpt soepel in wanneer nodig, vooral in natte omstandigheden, maar voelt niet opdringerig aan en vertraagt je niet. Dat is indrukwekkend, gezien hoe elektromotoren direct vermogen leveren.
Bij lichte gastoevoer blijft de vermogensafgifte mooi lineair, waardoor je gemakkelijk door stop-and-go verkeer kunt glijden. Er is nauwelijks vertraging tussen het intrappen van het pedaal en de reactie van de auto, wat je een gevoel van controle geeft en je vertrouwen als bestuurder vergroot.
In de verschillende rijmodi voelt de vermogensafgifte consistent aan. De Sport-modus verhoogt de initiรซle respons wel wat, wat leuk is voor degenen die wat meer opwinding willen. Deze voorspelbaarheid helpt bestuurders om snel aan de EV3 te wennen zodat ze soepel kunnen rijden onder alle omstandigheden. De Eco-modus verzacht de gaspedaalrespons net genoeg om efficiรซnt te blijven zonder dat de auto lui aanvoelt.
En weet je wat? Ongeacht welk niveau van regeneratief remmen je kiest, het beรฏnvloedt niet hoe het vermogen wordt geleverd. Alles voelt natuurlijk aan, wat een grote overwinning is voor hoe de aandrijflijn is gekalibreerd.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Toen we het voertuig aan de tand voelden, toonde het solide en betrouwbare remkracht. Het rempedaal voelt ook precies goed aan – met een prettige modulatie en feedback tijdens het indrukken.
Als we het hebben over de standaard remopstelling, deze beschikt over geventileerde schijven voor en massieve schijven achter. Dit geeft voldoende thermische capaciteit om zwaar remmen aan te kunnen zonder problemen. Bij noodstops presteerde de EV3 met fatsoenlijke remafstanden. Ze waren niet de beste in zijn klasse, maar zeker competitief. Vanuit 100 km/u kwam de auto regelmatig binnen ongeveer 45 meter tot stilstand, ongeacht de omstandigheden.
Wat echt opvalt, is het regeneratieve remsysteem. Het heeft vier verschillende niveaus van regeneratie die je kunt bedienen met flippers aan het stuurwiel. Je kunt kiezen tussen minimale regeneratie tot een volledige one-pedal rijervaring. Ze noemen deze functie i-Pedal, en het is super flexibel – ongeacht welk niveau je kiest, je kunt het nog steeds gemakkelijk activeren om energie terug te winnen.
Het schakelen tussen regeneratief en conventioneel remmen? Het gaat zo soepel als boter. Er is geen ongemakkelijk of nep gevoel wanneer je het rempedaal indrukt, wat behoorlijk knap is gezien hoe complex het is om deze twee systemen te mengen. Deze naadloze integratie verbetert de algehele rijervaring.
Bij het rijden in de stad blinkt de one-pedal rijmodus uit. Het stelt je in staat om de meeste situaties aan te kunnen zonder het rempedaal aan te hoeven raken. Het systeem is slim genoeg om te bepalen wanneer maximale regeneratie nodig is, waarbij de auto indien nodig volledig tot stilstand wordt gebracht.
Nog een handige feature is de automatische remvastzetting, die standaard is op alle uitvoeringen. Het is super handig in stop-and-go verkeer. Het systeem grijpt soepel in en laat snel los wanneer je gas geeft, wat zorgt voor een prettige rit.
Veiligheid is belangrijk, en het brake-by-wire systeem heeft ingebouwde redundanties om ervoor te zorgen dat het goed werkt – zelfs in het zeldzame geval dat er iets misgaat. Dit soort doordachte engineering geeft bestuurders extra gemoedsrust, vooral voor degenen die nieuw zijn met elektrische voertuigen.
En tijdens die tests in nat weer presteerde het remsysteem zonder hapering. De elektronische stabiliteitscontrole greep soepel in wanneer nodig, en het antiblokkeersysteem was goed gekalibreerd. Het behield de stuurcontrole terwijl het de remkracht maximaliseerde in noodsituaties.
Besturing En Ophanging
De stuurverhouding is precies goed afgesteld voor stadsverkeer en snelwegritten, met ongeveer 2,8 omwentelingen van aanslag tot aanslag. In de stad voelt de besturing licht aan, waardoor manoeuvreren super eenvoudig is, en met een draaicirkel van 10,4 meter zijn parkeren en krappe bochten geen probleem! Naarmate je snelheid toeneemt, wordt de besturing wat zwaarder, wat prettig is – het geeft je goede feedback en een gevoel van stabiliteit dat je vertrouwen op de snelweg vergroot.
Over de wielophanging – Deze heeft MacPherson-veerpoten voor en een multi-link opstelling achter, wat een mooie balans biedt tussen comfort en controle. Het heeft weliswaar geen adaptieve dempers, maar eerlijk gezegd is de vaste ophanging goed afgestemd om carrosseriebewegingen in bedwang te houden terwijl er nog steeds een behoorlijk rijcomfort wordt geboden.
Je voelt niet elke kleine hobbel; de ophanging doet uitstekend werk in het isoleren van de inzittenden van harde impacts. Bovendien handelt het het batterijgewicht prima af, wat helpt bij het voorkomen van die vervelende carrosseriebewegingen waar sommige elektrische auto’s mee worstelen.
In bochten toont de EV3 goede controle over de carrosseriehelling, maar ja, het is duidelijk dat comfort voorrang krijgt boven sportief rijgedrag. De voorwielaandrijving kan leiden tot wat onderstuur als je echt pusht, maar over het algemeen voelt het evenwichtig aan voor waar dit voertuig voor ontworpen is.
De ophangingsgeometrie is slim ontworpen om de effecten van het batterijgewicht op het rijgedrag te verminderen. Je merkt het wanneer je over hobbelige wegen rijdt of snelle bochten maakt – de auto blijft beheerst.
De stabiliteit bij hoge snelheden is opmerkelijk, waarbij de ophanging zorgt voor goede rechtuitstabiliteit en minimale gevoeligheid voor zijwind. De setup beheerst effectief de aerodynamische uitdagingen die het relatief rechtopstaande SUV-profiel van de EV3 met zich meebrengt.
Tot slot blinkt de ophanging bij lagere snelheden uit in het absorberen van oneffenheden. Het is vooral goed in het omgaan met lastige stedelijke obstakels zoals verkeersdrempels en kuilen. Dus al met al heb je hier een veelzijdige setup!
Welke Banden Gebruikt Het?
De Kia EV3 2025 heeft speciaal ontworpen banden met lage rolweerstand, en je kunt kiezen uit twee maten: er zijn 17-inch banden voor de basis Air- en Plus-uitvoeringen en 19-inch banden voor de Plus Advanced-, GT-Line- en GT-Line PlusLine-varianten. Deze banden zijn gemaakt om efficiรซntie, comfort en rijprestaties met elkaar in evenwicht te brengen – je weet wel, de gebruikelijke balanceeract.
De standaard 17-inch banden? Die zijn praktisch gezien de winnaars als het gaat om efficiรซntie en rijcomfort, wat bijdraagt aan die indrukwekkende actieradius. Ze hebben een geoptimaliseerd profielpatroon dat de rolweerstand vermindert maar nog steeds goed presteert in natte omstandigheden.
Als je kiest voor de 19-inch banden op de hogere uitvoeringen, moet je er rekening mee houden dat je misschien wat efficiรซntie en comfort inlevert. Maar hey, je krijgt er wel betere handling en een sportievere look voor terug! Die grotere banden geven je meer grip, of het nu droog of nat is, al kan het wel wat invloed hebben op je actieradius.
Wat bandengeluid betreft – dat is goed aangepakt bij beide bandenmaten. Er is veel aandacht besteed aan het verminderen van weggeluid, wat super belangrijk is in elektrische auto’s omdat er geen motorgeluid is om het te maskeren. Ze hebben zelfs geluidsreducerende technologie toegepast zoals geluidsabsorberend schuim en slimme profielpatronen.
Als je ergens woont waar de winters streng zijn, hebben ze daar ook aan gedacht. Hoewel deze banden behoorlijk presteren in winterse omstandigheden, is het nog steeds verstandig om speciale winterbanden te monteren als je in een gebied woont waar het veel sneeuwt. Het tractiecontrolesysteem van de EV3 is ingesteld om goed samen te werken met zowel de standaard- als winterbanden, dus dat zit wel snor.
Je vindt ook standaard bandenspanningscontrole op alle uitvoeringen, wat super handig is. Dit systeem geeft je individuele spanningsmetingen voor elke band direct op het infotainmentscherm, zodat je alles soepel en veilig kunt laten draaien.
Wat betreft de draagkrachtnormen van de banden, deze zijn ingesteld om het extra gewicht van het batterijpakket aan te kunnen. Dit betekent dat je een solide laadvermogen en stabiliteit hebt tijdens het rijden, ongeacht de omstandigheden.
Tot slot, over hoe lang deze banden meegaan – tests suggereren dat ze redelijk goed standhouden, maar het hangt af van je rijstijl en de omstandigheden die je tegenkomt. Bovendien helpt het regeneratieve remsysteem de slijtage aan de voorbanden te verminderen door het conventioneel remmen tot een minimum te beperken tijdens normaal rijden.
Interieur Uiterlijk
Als je binnen kijkt, zul je merken dat het cabine-ontwerp sterk lijkt op de luxueuzere EV9, wat meteen een hoogwaardige uitstraling geeft – ook al is de prijs niet torenhoog.
Het drievoudige panoramische display – het is behoorlijk indrukwekkend! Je hebt een 12,3-inch instrumentencluster recht voor de bestuurder, een 5,3-inch touchscreen voor de bediening van de airconditioning, en nog een 12,3-inch scherm voor navigatie. Deze opstelling strekt zich uit over het dashboard, waardoor zowel de bestuurder als voorpassagier gemakkelijk toegang hebben tot allerlei gebruiksvriendelijke infotainment- en navigatiefuncties. Een van de hoogtepunten? De geavanceerde EV Route Planner, die slim de beste oplaadpunten suggereert tijdens je reis.
Wat materialen betreft is de kwaliteit hier behoorlijk indrukwekkend. De cabine is voorzien van soft-touch oppervlakken op alle plekken waar je ze zou verwachten. Daarnaast is het geweldig om te zien dat er focus ligt op duurzaamheid – er zijn veel gerecyclede en biogebaseerde materialen geรฏntegreerd. Oh, en er is zelfs een QR-code verstopt in het dashboard waarmee je snel kunt checken welke milieuvriendelijke materialen er zijn gebruikt en hoe de auto is gemaakt.
De middenconsole is ontworpen met enkele slimme features, zoals een uitschuifbare tafel die handig kan zijn om te werken of te snacken terwijl je auto oplaadt. Opbergoplossingen? Die zijn overal, waarbij open en gesloten ruimtes perfect worden gecombineerd, waardoor alles er strak en minimalistisch uitziet maar nog steeds super functioneel is.
Je kunt zien dat aandacht voor detail hier een prioriteit is. Kijk maar naar de tactiele bediening voor de klimaatinstellingen; ze voelen geweldig aan. En de schakelaars door de hele cabine? Van hoge kwaliteit over de hele linie. Het stuurwiel, bekleed met diervrije materialen, heeft zeer goed gedempte knoppen en een premium gevoel dat kan wedijveren met Kia’s duurdere modellen.
Wat de kleurenschema’s betreft, deze zijn verstandig gekozen om een moderne en hoogwaardige uitstraling te creรซren. Het testmodel had een chique grijs-op-grijs look met oranje accenten, en het is indrukwekkend hoe goed die kleuren en materialen samengaan.
Wat de stoelen betreft, de voorstoelen zijn een echt hoogtepunt – super ondersteunend met veel instelmogelijkheden. Het hoogwaardige kunstleer dat in de hogere uitvoeringen wordt gebruikt, doet uitstekend werk in het nabootsen van echt leer, terwijl het duurzame imago van het voertuig intact blijft.
De ambianceverlichting is subtiel, maar draagt bij aan dat premium gevoel wanneer je ’s nachts rijdt. Je kunt de verlichting zelfs aanpassen via het infotainmentsysteem, zodat je de sfeer precies naar wens kunt maken.
Exterieur Uiterlijk
De Kia EV3 2025 pakt die gedurfde look van Kia’s grotere elektrische voertuigen perfect op, maar dan verpakt in een compacte SUV-vorm. Kijk naar de voorkant – het heeft deze unieke twist op Kia’s huidige designstijl, met verticale LED-dagrijverlichting die zeker opvalt. Je zult waarschijnlijk opmerken dat het behoorlijk doet denken aan de grotere EV9, wat best cool is.
Over de proporties – die zijn precies goed, met een mooie balans tussen die moderne SUV-stijl en praktische ruimte. De rechtopstaande greenhouse is helemaal gericht op het maximaliseren van binnenruimte en zichtbaarheid, ook al gaat dat wat ten koste van de aerodynamica. Maar hey, je kunt niet alles hebben, toch?
Van de zijkant ziet het ontwerp er evenwichtig uit. Je hebt deze sterke karakterlijnen en oppervlakken die goed doordacht zijn. En de wielkasten? Ze hebben die praktische kunststof bekleding, maar dan op een manier die verfijnder aanvoelt dan je normaal in dit segment vindt. Die squircle wielen, vooral de 19-inch versie, passen perfect bij het algemene thema.
Als je naar de achterkant kijkt, zie je dat ze echt hebben nagedacht over praktische zaken zonder in te leveren op looks. Het verticale ontwerp helpt de bagageruimte te maximaliseren, en het ziet er helemaal niet onhandig uit. Plus, de LED-achterlichten met dat sterpatroon, vergelijkbaar met wat je aan de voorkant ziet, zorgen voor een memorabele nachtsignatuur.
De lakwaliteit? Eerlijk gezegd ziet het er fantastisch uit. De Frost Blue kleur (die we in het echt hebben gezien) heeft een mooie diepte en laat kleine oneffenheden niet snel zien. Je kunt zien dat ze aandacht hebben besteed aan detail tijdens de productie, met consistente paneelafstanden en solide bouwkwaliteit rondom.
Ze hebben ook praktische features zoals laadpoorten en sensorarrays op een discrete manier geรฏntegreerd, wat het ontwerp strak houdt. Natuurlijk is de laadpoort niet optimaal voor de aerodynamica, maar het is super handig voor de meeste laadsituaties.
Wat cool is, is dat het ontwerp niet alleen om looks gaat. De gevormde carrosseriezijden en hoe ze de luchtstroom beheren spelen een rol in het stabiel houden van de auto bij snelwegsnelheden, terwijl die rechtopstaande greenhouse ruimte binnen creรซert en het zicht verbetert.
Volledige LED-verlichting is standaard op alle uitvoeringen, wat geweldig is. De dynamische richtingaanwijzers en die welkomstverlichtingssequenties? Ze voegen een mooie, premium touch toe die de hele uitstraling naar een hoger niveau tilt. Over het algemeen is dit een compacte SUV die zowel stijlvol als functioneel is, en het is zeker de moeite waard om te bekijken!
Comfort En Gemak
De Kia EV3 2025 onderscheidt zich als het gaat om comfort- en gemaksfuncties die je dagelijkse rijervaring zoveel beter maken. Laten we eens kijken wat hem zo bijzonder maakt. Ten eerste is de geluidsisolatie in deze auto uitstekend, wat zorgt voor een rustige cabine-omgeving. Of je nu door de stad navigeert of op de snelweg rijdt, je zult merken dat het gewoon een aangenamere rit is.
Het klimaatcontrolesysteem is op zijn zachtst gezegd behoorlijk indrukwekkend. Met de optionele warmtepomp krijg je een boost in efficiรซntie, zelfs als het buiten koud is. Je ervaart snelle verwarming en koeling van de cabine, terwijl de actieradius van het voertuig intact blijft. En hey, de fysieke knoppen voor temperatuur en ventilatorsnelheid? Gelukkig maar! Het is super handig om aanpassingen te maken zonder te hoeven rommelen met touchscreens.
Wat de stoelen betreft, kun je niet verkeerd gaan – vooral voorin. De stoelen zijn comfortabel en bieden uitstekende ondersteuning met veel instelmogelijkheden. Als je kiest voor de GT-PlusLine uitvoering, krijg je nog luxere stoelen met verwarming en ventilatie. Maar zelfs als je voor de basis Air-uitvoering gaat, zijn verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuurwiel standaard.
Over naar de multimedia-interface – die is goed ontworpen. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto werken naadloos, wat een mooie touch is. De reactietijden van het infotainmentsysteem zijn prima, al zijn ze misschien niet de beste in hun klasse. Toch is de interface intuรฏtief. Plus, je kunt displaythema’s aanpassen, zelfs kiezen voor thema’s die matchen met je favoriete sportteams. Hoe cool is dat?
De opbergruimte door de hele cabine is ook slim doordacht. Er is deze innovatieve uitschuifbare tafeltafel die super handig is tijdens laadstops. En USB-C-poorten zijn handig geplaatst, zelfs in de rugleuningen van de voorstoelen voor je achterpassagiers.
De draadloze oplaadpad in de middenconsole is ruim en heeft een rubberen mat om te voorkomen dat je apparaten gaan schuiven. De locatie is slim – makkelijk te bereiken en houdt je apparaten uit direct zonlicht. Klein nadeel: er is geen ventilatie voor het oplaadgedeelte, dus je apparaat kan warm worden tijdens lange laadbeurten.
Wat de rijpositie betreft, die is zeer verstelbaar. Je kunt het stuurwiel kantelen en telescopisch verstellen, en de combinatie van stoelhoogteverstelling en goed zicht maakt het makkelijk voor bestuurders van alle lengtes om comfortabel te zitten. Het rechtopstaande ontwerp van de cabine helpt met het zicht naar buiten, hoewel het zicht vanuit de achterste drie-kwart hoek wat wordt geblokkeerd door de D-stijl.
Binnenruimte? Indrukwekkend voor dit type voertuig. De vlakke vloer, dankzij het speciale elektrische voertuigplatform, geeft een ruimtelijk gevoel zowel voor als achter. Plus, zonder transmissietunnel is er extra beenruimte voor iedereen, vooral voor de middelste achterpassagier.
Je vindt veel praktische features in de cabine. De deurvakken zijn goed gedimensioneerd en bekleed, zodat je spullen niet rammelen. De middenconsole is diep en precies goed gevormd voor gemakkelijke opslag. En er is zelfs een kleine frunk (voorklep) die wat extra opbergruimte toevoegt, al is die met 25 liter het beste geschikt voor kleinere items of laadkabels.
Het automatische klimaatcontrolesysteem verdient een eervolle vermelding omdat het stil en effectief is. Het heeft gescheiden regelaars voor de bestuurder en voorpassagier, en ventilatie achterin wordt geregeld via verstelbare ventilatieroosters. Plus, die optionele warmtepomp helpt met de efficiรซntie van de klimaatregeling als het buiten koud is.
Het laadmanagementsysteem? Het is slim, met functies zoals batterijpreconditionering voor optimaal snelladen. Het kan zelfs de batterijtemperatuur voorbereiden als je in de buurt komt van een geprogrammeerde laadstop, maar je moet wel je bestemming via het navigatiesysteem invoeren om dat te laten werken.
Vehicle-to-Load (V2L) functionaliteit voegt aanzienlijke praktische waarde toe, waardoor de EV3 externe apparaten kan voeden via zowel binnen- als buitenstopcontacten. Deze functie maakt het voertuig effectief tot een mobiel krachtstation, geschikt voor alles van kampeeruitrusting tot noodstroomvoorziening.
Het bestuurdersdisplay is aanpasbaar, met verschillende configuratieopties waarmee je de informatie die voor jou het belangrijkst is kunt prioriteren. De graphics zijn scherp en makkelijk leesbaar, zelfs bij verschillende lichtomstandigheden. Sommigen vinden het misschien in het begin wat overweldigend met alle informatie, maar het is zeker handig.
Tot slot zijn de routeplannings- en navigatiefuncties voorzien van slimme algoritmes die rekening houden met zaken als temperatuur, terrein en je rijstijl. Het geeft je maximum- en minimumbereikschattingen samen met het voorspelde bereik, wat echt helpt bij het effectief plannen van je laadstops. Dus ja, de Kia EV3 heeft veel te bieden!
Veiligheid En Beveiliging
De Kia EV3 2025 pakt flink uit als het gaat om veiligheidsfuncties – het is alsof ze aan alles hebben gedacht! Het begint allemaal met de stevige constructie, waarbij gebruik wordt gemaakt van hoogwaardig staal en slim ontworpen kreukelzones, wat vooral belangrijk is voor elektrische voertuigen tijdens een botsing.
Als het gaat om die actieve veiligheidssystemen zijn ze indrukwekkend en gelaagd met verfijning. Neem bijvoorbeeld het autonome noodremsysteem. Dit ding kan auto’s, voetgangers en fietsers echt goed detecteren. We hebben het getest in allerlei licht- en weersomstandigheden, en het bleef behoorlijk betrouwbaar. Maar, even ter info – het is geen vervanging voor opletten tijdens het rijden.
Dan is er de rijstrookassistentie en rijstrookwaarschuwing. Deze systemen zijn precies goed afgesteld, geven zachte duwtjes wanneer je ze nodig hebt. Ze zorgen voor je veiligheid zonder dat het voelt alsof ze je rijden overnemen – sommige andere auto’s kunnen wat te opdringerig zijn met hun interventies.
Over die dodehoekbewaking? Het gebruikt camerafeeds direct in het digitale display, zodat je potentiรซle gevaren in realtime kunt zien. Super handig voor die rijstrookwisselingen! Plus, er is solide dodehoekbotsingsvermijding om je te ondersteunen.
Wat betreft geavanceerde bestuurdersassistentie is de adaptieve cruisecontrol met stop-and-go een echte winnaar. Het past de snelheid soepel aan, of je nu op de snelweg rijdt of door stadsverkeer navigeert. En het houdt een veilige afstand zonder overdreven voorzichtig of te agressief te zijn – precies goed!
Parkeren is ook een fluitje van een cent, dankzij het 360-graden camerasysteem. Je krijgt hoogresolutie displays en dynamische richtlijnen, waardoor het makkelijker wordt om in krappe plekken te manoeuvreren. De camera’s werken goed, zelfs bij weinig licht, hoewel sommige concurrenten mogelijk iets scherpere hoeken en beelden bieden.
De passieve veiligheidsuitrusting is even uitgebreid, inclusief meerdere airbags die strategisch door de cabine zijn geplaatst. De GT-PlusLine uitvoering voegt extra veiligheidsfuncties toe zoals geavanceerde botsingsvermijdingssystemen en verbeterde voetgangersbescherming.
Hoe Rijdt Het?
De rijervaring die je krijgt met de Kia EV3 2025 heeft deze mooie balans – comfort, efficiรซntie, en ja, ook wat opwinding. Je weet hoe elektromotoren werken? Ze leveren direct koppel, wat betekent dat je deze coole acceleratie krijgt vanaf stilstand, en eerlijk gezegd maakt het niet uit wat de omstandigheden zijn. Hij presteert gewoon consistent goed.
Wanneer je door de stad navigeert, laat hij echt zijn vaardigheden zien. De one-pedal rijmodus is een game-changer, vooral wanneer je vastzit in dat vervelende stop-and-go verkeer. Plus, het regeneratieve remsysteem heeft meerdere niveaus van aanpassing, waardoor je de rijervaring kunt afstemmen op je stijl en het verkeer om je heen. En als je graag maar รฉรฉn pedaal gebruikt, dan zorgt de i-Pedal modus daar voor.
Nu, de snelweg op? Daar blinkt deze auto ook in uit. De rit is indrukwekkend verfijnd – je merkt nauwelijks wind- of weggeluid, zelfs bij hogere snelheden. Natuurlijk is het rechtopstaande ontwerp bij die snelheden misschien niet het meest aerodynamisch, maar de auto voelt nog steeds stabiel en beheerst aan. De ophanging doet uitstekend werk in het isoleren van vervelende hobbels terwijl de carrosserie onder controle blijft.
Wat de besturing betreft, die is precies en heeft een goed gewicht, al moeten we zeggen dat de feedback wat beter zou kunnen. De voorwielaandrijving? Soms laat die zijn grenzen zien, vooral als je agressief door bochten gaat of als de wegen glad zijn. Maar maak je geen zorgen; de elektronische stabiliteitscontrole grijpt soepel in wanneer nodig.
Weet je, de rijmodusselectie is een nette feature. Het laat je het karakter van de auto een beetje veranderen, hoewel de verschillen subtiel zijn. Sport-modus? Die maakt de gaspedaalrespons scherper en voegt wat gewicht toe aan de besturing. Aan de andere kant is de Eco-modus helemaal gericht op energie besparen, met aanpassingen aan het gaspedaal en wat terugschroeven van de klimaatcontrole.
Als je denkt aan lange ritten, zul je merken dat het comfortniveau behoorlijk indrukwekkend is. De stoelen bieden solide ondersteuning, wat een zegen is op die langere reizen. Plus, het effectieve klimaatcontrolesysteem en de stille cabine helpen vermoeidheid op afstand te houden. En laten we de rijhulpsystemen niet vergeten – die zijn er om je veilig te houden op die lange snelwegstukken.
Als het weer omslaat, houdt de EV3 zich nog steeds goed staande. De tractiecontrole en stabiliteitssystemen doen uitstekend werk in het onder controle houden van alles. En met de gewichtsverdeling van het batterijpakket krijg je wat stabiliteitsvoordelen, al wil je in de winter nog steeds zorgen dat je de juiste banden hebt.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De bagageruimte in de Kia EV3 2025 is indrukwekkend, met tot wel 460 liter. Dat is behoorlijk competitief in zijn klasse, weet je? Het ontwerp is helemaal gericht op praktisch gebruik – er is een brede opening en een lage laaddrempel, wat het in- en uitladen van spullen super makkelijk maakt.
Nu, de laadruimte? Die heeft deze handige dubbele vloer. Je kunt hem zo instellen dat je ofwel de ruimte maximaliseert of een vlakke ondergrond creรซert wanneer de achterstoelen zijn neergeklapt. Als je hem verhoogt, verdwijnt die vervelende drempel volledig, zodat het inschuiven van zware items een fluitje van een cent is. En als je hem verlaagt, nou, dan krijg je meer hoogte voor die hogere dozen of uitrusting.
Ze hebben ook echt nagedacht over opbergruimte. Er zijn haken voor je boodschappentassen en bevestigingspunten voor grotere spullen. De bagageruimtevloer voelt solide aan, alsof hij serieus gewicht aankan zonder te buigen of slijtage te vertonen.
De opbergruimte onder de vloer is perfect voor het opbergen van laadkabels en andere spullen die je verborgen wilt houden. Deze ruimte is super handig voor de draagbare laadkabel en noodgereedschap, waardoor je de hoofdbagageruimte vrij kunt houden.
De bagageafdekking? Die is goed ontworpen, maar heeft geen plek om hem op te bergen als je hem niet gebruikt. Je kunt hem makkelijk verwijderen als je meer ruimte nodig hebt, maar het vinden van een plek ervoor in de auto kan wat lastig zijn.
De achterstoelen zijn in de verhouding 60/40 neerklapbaar, wat geweldig is voor het vergroten van je laadruimte wanneer nodig. Even ter info – het ontbreken van een 40/20/40-split kan wel beperken hoe flexibel je kunt zijn met laden. Toch liggen de stoelen bijna vlak wanneer ze zijn neergeklapt, wat een praktische ruimte geeft voor langere items.
Comfort Achterbank
Het achterste zitgedeelte van de EV3 laat zien dat er zorgvuldig is nagedacht over passagierscomfort en praktische vereisten. Het vlakke vloerontwerp, een voordeel van het speciale elektrische voertuigplatform, creรซert een ruimtelijk gevoel en biedt uitstekende beenruimte voor alle drie de achterpassagiers.
Als het gaat om beenruimte, is die behoorlijk royaal voor de grootte van het voertuig. Zelfs als de mensen voorin lang zijn, is er nog steeds genoeg ruimte voor volwassenen om wat te kunnen strekken. Nu, hoofdruimte? Die is prima, maar niet overweldigend. Als je langer bent dan 1,85 meter, zou je kunnen merken dat je haar het plafond net raakt – gewoon iets om rekening mee te houden.
De stoelkussens zijn prettig voor die langere ritten. Echter, de rugleuninghoek staat vast, dus je kunt die niet verstellen, wat een beetje jammer is. Aan de positieve kant is de middenarmsteun mooi geplaatst en heeft twee bekerhouders, al zijn die niet flexibel voor verschillende drinkformaten.
Er zijn ook wat handige features voor wie achterin zit. USB-C-poorten zijn direct in de rugleuningen van de voorstoelen ingebouwd, plus er zijn speciale ventilatieroosters en fatsoenlijk grote deurvakken. Oh, en als je kiest voor de GT-PlusLine uitvoering, krijg je verwarmde achterstoelen – een echte traktatie als het buiten koud is!
ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn makkelijk bereikbaar en duidelijk gemarkeerd, wat geweldig is, maar hier is het addertje: de opening van de achterdeur is wat krap. Dus, als je een groter kinderzitje probeert te plaatsen, kan dat wat lastig zijn. De deuren zwaaien wel wijd open, maar een iets grotere openingshoek zou zeker helpen met de toegang.
Wat opbergruimte betreft, die is goed doordacht voor achterpassagiers. De deurvakken kunnen waterflessen en andere spullen bevatten, en er zijn rugleuningzakken voor extra opbergruimte. Kleine kanttekening – die zakken zouden wat steviger mogen zijn om hun vorm te behouden als je ze vol laadt.
2025 Kia EV3 Prijzen
Batterij | Uitvoering | Actieradius (WLTP) | Vermogen kW (pk) | Netto Catalogusprijs | BTW | BPM | Fiscale Waarde* | Consumenten Adviesprijs** | Bijtelling per Maand*** |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
58.3kWh | |||||||||
Air | 436 km | 150 (204) | โฌ29.217,36 | โฌ6.135,64 | โฌ667,00 | โฌ36.020,00 | โฌ36.995,00 | โฌ192,00 | |
Plus | 436 km | 150 (204) | โฌ30.622,31 | โฌ6.430,69 | โฌ667,00 | โฌ37.720,00 | โฌ38.695,00 | โฌ203,00 | |
Plus Advanced | 414 km | 150 (204) | โฌ32.688,43 | โฌ6.864,57 | โฌ667,00 | โฌ40.220,00 | โฌ41.195,00 | โฌ220,00 | |
81.4kWh | |||||||||
Air | 605 km | 150 (204) | โฌ32.936,36 | โฌ6.916,64 | โฌ667,00 | โฌ40.520,00 | โฌ41.495,00 | โฌ222,00 | |
Plus | 605 km | 150 (204) | โฌ34.341,32 | โฌ7.211,68 | โฌ667,00 | โฌ42.220,00 | โฌ43.195,00 | โฌ233,00 | |
Plus Advanced | 563 km | 150 (204) | โฌ36.407,44 | โฌ7.645,56 | โฌ667,00 | โฌ44.720,00 | โฌ45.695,00 | โฌ249,00 | |
GT-Line | 563 km | 150 (204) | โฌ37.647,11 | โฌ7.905,89 | โฌ667,00 | โฌ46.220,00 | โฌ47.195,00 | โฌ259,00 | |
GT-PlusLine | 563 km | 150 (204) | โฌ39.300,00 | โฌ8.253,00 | โฌ667,00 | โฌ48.220,00 | โฌ49.195,00 | โฌ272,00 |