MotorandAutoMotorandAuto
  • Home
  • Autonieuws
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • Škoda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroën
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Plug-in Hybride
    • Mild Hybride
  • Web Stories
Search
© 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
Reading: 2024 Toyota RAV4 Hybride Specificaties Prijzen en Review
Share
Notification Show More
Font ResizerAa
MotorandAutoMotorandAuto
Font ResizerAa
  • Autonieuws
  • Web Stories
Search
  • Autonieuws
  • Opgeslagen Artikelen
  • Web Stories
  • Over Ons
  • Home Cars
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • Škoda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroën
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Mild Hybride
    • Plug-in Hybride
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
© 2024 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
MotorandAuto > Hybride > 2024 Toyota RAV4 Hybride Specificaties Prijzen en Review
HybrideSUV

2024 Toyota RAV4 Hybride Specificaties Prijzen en Review

Motor&Auto Team
Last updated: 13/05/2025 2:32 am
Motor&Auto Team
Share
2024 Toyota RAV4 Hybride
2024 Toyota RAV4 Hybride
2024 Toyota RAV4 Hybride Attitude Black metallic Kleur
Attitude Black metallic Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Zircon Silver metallic - zwart dak Kleur
Zircon Silver metallic - zwart dak Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Emotional Red metallic Kleur
Emotional Red metallic Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Zircon Silver metallic Kleur
Zircon Silver metallic Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Stuur
2024 Toyota RAV4 Hybride Stuur
2024 Toyota RAV4 Hybride Interieur
2024 Toyota RAV4 Hybride Interieur
2024 Toyota RAV4 Hybride Dashboard en Middenconsole
2024 Toyota RAV4 Hybride Dashboard en Middenconsole
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterbank
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterbank
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterbank Armsteun met bekerhouders
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterbank Armsteun met bekerhouders
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterste luchtroosters
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterste luchtroosters
2024 Toyota RAV4 Hybride Bagageruimte
2024 Toyota RAV4 Hybride Bagageruimte
List of Images 1/12
2024 Toyota RAV4 Hybride
2024 Toyota RAV4 Hybride Attitude Black metallic Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Zircon Silver metallic - zwart dak Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Emotional Red metallic Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Zircon Silver metallic Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Stuur
2024 Toyota RAV4 Hybride Interieur
2024 Toyota RAV4 Hybride Dashboard en Middenconsole
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterbank
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterbank Armsteun met bekerhouders
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterste luchtroosters
2024 Toyota RAV4 Hybride Bagageruimte
2024 Toyota RAV4 Hybride
2024 Toyota RAV4 Hybride
2024 Toyota RAV4 Hybride
2024 Toyota RAV4 Hybride Attitude Black metallic Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Attitude Black metallic Kleur
Attitude Black metallic Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Zircon Silver metallic – zwart dak Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Zircon Silver metallic - zwart dak Kleur
Zircon Silver metallic - zwart dak Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Emotional Red metallic Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Emotional Red metallic Kleur
Emotional Red metallic Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Zircon Silver metallic Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Zircon Silver metallic Kleur
Zircon Silver metallic Kleur
2024 Toyota RAV4 Hybride Stuur
2024 Toyota RAV4 Hybride Stuur
2024 Toyota RAV4 Hybride Stuur
2024 Toyota RAV4 Hybride Interieur
2024 Toyota RAV4 Hybride Interieur
2024 Toyota RAV4 Hybride Interieur
2024 Toyota RAV4 Hybride Dashboard en Middenconsole
2024 Toyota RAV4 Hybride Dashboard en Middenconsole
2024 Toyota RAV4 Hybride Dashboard en Middenconsole
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterbank
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterbank
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterbank
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterbank Armsteun met bekerhouders
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterbank Armsteun met bekerhouders
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterbank Armsteun met bekerhouders
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterste luchtroosters
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterste luchtroosters
2024 Toyota RAV4 Hybride Achterste luchtroosters
2024 Toyota RAV4 Hybride Bagageruimte
2024 Toyota RAV4 Hybride Bagageruimte
2024 Toyota RAV4 Hybride Bagageruimte
SHARE
4.3 Erg Goed
2024 Toyota RAV4 Hybride SUV
Contents
2024 Toyota RAV4 Hybride SpecificatiesPrijsstructuur van Toyota RAV4 HybrideIs Het De Moeite Waard Om De 2024 Toyota RAV4 Hybride Te Kopen?Motor, Prestaties En TransmissieHoe Goed Zijn De Remmen?Besturing En OphangingWelke Banden Gebruikt Het?Interieur UiterlijkExterieur UiterlijkComfort En GemakVeiligheid En BeveiligingHoe Rijdt Het?Kofferbakruimte En BruikbaarheidComfort Achterbank

2024 Toyota RAV4 Hybride Specificaties

  • KEY SPECS
  • AANDRIJFLIJNEN
  • AFMETINGEN
  • UITVOERINGEN
  • ACCESSORIES
  • PAKKETTEN
  • KLEUREN

MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

SpecificatieHybride 220Hybride 220 AWD-i
Motor Type2.5L Hybride2.5L Hybride
VersnellingsbakCVTCVT
AandrijvingVoorwielaandrijvingVierwielaandrijving
TransmissieAutomatischAutomatisch
Max Vermogen160 kW (218 pk)163 kW (222 pk)
Max Koppel221 Nm221 Nm
Motor- en transmissiespecificaties van de Toyota RAV4 Hybride

BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

SpecificatieHybride 220Hybride 220 AWD-i
BrandstoftypeBenzineBenzine
Brandstoftank55 liter55 liter
EmissienormEuro 6eEuro 6e
Topsnelheid180 km/u180 km/u
Brandstof- en prestatiespecificaties van de Toyota RAV4 Hybride

BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

KenmerkHybride 220Hybride 220 AWD-i
Capaciteit lithium-ion polymeerbatterijNiet gespecificeerdNiet gespecificeerd
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP)126-130 g/km (varieert per uitvoering)131-132 g/km (varieert per uitvoering)
Brandstofverbruik (gecombineerd WLTP)5,2-5,7 L/100km (varieert per uitvoering)5,8-5,9 L/100km (varieert per uitvoering)
Accu- en laadspecificaties van de Toyota RAV4 Hybride

ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

KenmerkBusinessBusiness PlusActiveDynamicStyleExecutiveAdventureGR Sport
Zitcapaciteit55555555
Inhoud bagageruimte580L / 733L / 1690L*580L / 733L / 1690L*580L / 733L / 1690L*580L / 733L / 1690L*580L / 733L / 1690L*580L / 733L / 1690L*580L / 733L / 1690L*580L / 733L / 1690L*
Achterstoelen splitsing60:4060:4060:4060:4060:4060:4060:4060:40
VoorstoelverstellingHandmatigElektrisch 8-standen (bestuurder)HandmatigHandmatigElektrisch 8-standen (bestuurder)Elektrisch 8-standen (beide)Elektrisch 8-standen (bestuurder)Elektrisch 8-standen (beide)
Hoogte verstelbare stoelenBestuurderBestuurderBestuurderBestuurderBestuurderBeideBestuurderBeide
Stoelverwarming voor–Ja––JaJaJaJa
Stoelventilatie voor–––––Optioneel**––
Stoelverwarming 2e rij–––––Optioneel**––
Relaxfunctie voorstoelen––––––––
Bestuurdersstoel lendensteun–Ja––JaJaJaJa
Geheugenfunctie bestuurdersstoel–––––Ja–Ja
BekledingStof (Zwart)Stof/Leer (Zwart met blauwe accenten)StofStofStof/Leer (Zwart met blauwe accenten)LeerStof/Leer (Zwart met oranje accenten)Synthetisch suède (Zwart met zilverkleurige stiksels)
Verwarmd stuurwiel–––––Optioneel**–Ja
Ambiente verlichting–Ja––JaJaJaJa
Glazen schuif-/kanteldak––––Optioneel***Optioneel**Optioneel***Optioneel
Zit- en bagageruimtespecificaties van de Toyota RAV4 Hybride
  • Bagageruimte inhoud: 580L (tot stoelhoogte) / 733L (tot dak met achterstoelen omhoog) / 1690L (tot dak met achterstoelen omlaag)
  • ** Onderdeel van het optionele Premium Pack voor Executive uitvoering
  • *** Alleen beschikbaar met Innovation pack

TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

SpecificatieHybride 220 (FWD)Hybride 220 AWD-i
Leeggewicht (gewicht op registratie) (kg)1.665 – 1.685*1.720 – 1.735*
Maximaal toelaatbaar gewicht (kg)2.1352.225
Max. aanhangwagengewicht, ongeremd (kg)750750
Max. aanhangwagengewicht, geremd (kg)8001.650**
Max. kogeldruk (kg)8080
Max. daklast (kg)7070
Trek- en gewichtspecificaties van de Toyota RAV4 Hybride

** Voor de AWD-i versie heeft de GR SPORT uitvoering een iets lager maximaal geremd trekgewicht van 1.500 kg.

* Leeggewicht

Hybrid 220 (FWD):

  • 1,665 kg – Business trim
  • 1,680 kg – Business Plus trim
  • 1,665 kg – Active trim
  • 1,680 kg – Dynamic trim
  • 1,685 kg – Style and Executive trims

Hybrid 220 AWD-i:

  • 1,730 kg – Business Plus trim
  • 1,720 kg – Dynamic trim
  • 1,730 kg – Style and Executive trims
  • 1,735 kg – ADVENTURE and GR SPORT trims
SpecificatieHybride 220 (FWD)Hybride 220 AWD-i
Vanaf prijs (Nederland)€47.295 (Business)€56.795 (Business Plus)
BrandstoftypeBenzineBenzine
Cilinders44
Cilinderinhoud2.487 cc2.487 cc
AandrijvingVoorwielaandrijvingElektronisch AWD-systeem
TransmissieAutomatisch (e-CVT)Automatisch (e-CVT)
Brandstofverbruik (gecombineerd WLTP)5,2-5,7 L/100km5,8-5,9 L/100km
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd)Niet gespecificeerdNiet gespecificeerd
CO2-uitstoot126-130 g/km131-132 g/km
Elektrisch bereik (gecombineerd)Niet gespecificeerdNiet gespecificeerd
Accucapaciteit (bruto)Niet gespecificeerdNiet gespecificeerd
Maximaal vermogen160 kW (218 pk)163 kW (222 pk)
Acceleratie 0-100 km/u8,4 seconden8,1 seconden
Maximaal koppel221 Nm221 Nm
Top snelheid180 km/u180 km/u
Overzicht van belangrijke specificaties en kenmerken van de beschikbare aandrijflijnen van de Toyota RAV4 Hybrid en de prijzen
Exterieur Afmetingen
Hoogte1.685 mm (standaard)
1.690 mm (GR SPORT)
Breedte1.855 mm (standaard)
1.865 mm (ADVENTURE)
Lengte4.600 mm (standaard)
4.615 mm (ADVENTURE)
4.620 mm (GR SPORT)
Wielbasis2.690 mm
Afstand tot de grond190 mm (standaard)
185 mm (ADVENTURE en GR SPORT)
Exterieurafmetingen voor de Toyota RAV4 Hybride
KenmerkBusinessActiveDynamicBusiness PlusStyleExecutiveADVENTUREGR SPORT
Startprijs (Nederland)
FWD€47.295€48.995€52.195€53.595€55.495€55.495––
AWD––€55.495€56.795€58.795€58.795€59.695€61.995
Exterieur
KoplampenLED reflectorLED reflectorLED reflectorLED projectorLED projectorLED projectorLED projectorLED projector
Mistlampen––LEDLEDLEDLEDLEDLED
Velgen17″ lichtmetaal17″ lichtmetaal18″ lichtmetaal19″ zwarte lichtmetalen19″ zwarte lichtmetalen19″ zilveren lichtmetalen19″ gefreesde lichtmetalen19″ GR SPORT zwarte lichtmetalen
Privacyglas––✓✓✓✓✓✓
Elektrische achterklep––✓✓✓✓✓✓
Dakrails✓✓✓✓✓✓✓✓
Interieur
BekledingStofStofStofStof/synthetisch leerStof/synthetisch leerLederStof/synthetisch leerGR SPORT suede-achtig
KlimaatregelingDual-zoneDual-zoneDual-zoneDual-zoneDual-zoneDual-zoneDual-zoneDual-zone
Verwarmde voorstoelen–––✓✓✓✓✓
Elektrische bestuurdersstoel–––8-voudig8-voudig8-voudig8-voudig8-voudig
Digitaal instrumentenpaneel7″7″12,3″7″12,3″12,3″12,3″12,3″
Infotainment scherm10,5″10,5″10,5″10,5″10,5″10,5″10,5″10,5″
Draadloze telefoonoplader––––OptioneelOptioneelOptioneelOptioneel
Rij- en chassis
AandrijvingFWDFWDFWD/AWDFWD/AWDFWD/AWDFWD/AWDAWDAWD
Transmissiee-CVTe-CVTe-CVTe-CVTe-CVTe-CVTe-CVTe-CVT
Schakelflippers–––✓✓✓✓✓
Trail-modus (AWD)––✓ (AWD)✓ (AWD)✓ (AWD)✓ (AWD)✓✓
Veiligheid en rijhulp
Toyota Safety Sense 2✓✓✓✓✓✓✓✓
Dodehoekmonitor––––Optioneel✓Optioneel✓
Achteruitrijwaarschuwing––––Optioneel✓Optioneel✓
ParkeersensorenVoor & AchterVoor & AchterAchterVoor & AchterVoor & AchterVoor & AchterVoor & AchterVoor & Achter
Extra functies
JBL Premium Audio––––OptioneelOptioneelOptioneelOptioneel
Panoramische monitor–––OptioneelOptioneelOptioneelOptioneel✓
Panoramisch zonnedak–––––OptioneelOptioneelOptioneel
Vergelijking van kenmerken van alle Toyota RAV4 Hybride modellen
CategorieAccessoireBeschrijvingPrijs (€)
Styling
Chroom achtertrimVerbetert de achterste styling253
Chroom zijornamentensetVoegt elegantie toe aan het zijprofiel531
ZijstappenVerbeteren de toegang en geven een robuuste uitstraling1.369
ZijbeschermingslijstenBeschikbaar in 7 kleuren407
C-stijl gestreepte sticker setVoegt een sportieve touch toe266
C-stijl hoogglans zwarte sticker setVersterkt de slanke uitstraling266
Wielen en Banden
17″ zilveren lichtmetalen wielen (5-spaaks)Winterwielenset met sensoren en banden2.250-2.475
18″ zilveren of zwarte lichtmetalen wielenWinterwielenset met sensoren en banden2.495-2.975
19″ zilveren lichtmetalen wielen (15-spaaks)Winterwielenset met sensoren en banden2.995
WielsluitsysteemExtra beveiliging voor lichtmetalen wielen65
Comfort en Technologie
Draadloze telefoonladerVoor compatibele apparatenPrijs varieert
Universele tablet houderVoor entertainment op de achterbank200
Apple Lightning naar USB-kabelVoor apparaatverbinding18
Koelbox (7,5 liter)Voor het koel houden van drankjes en snacks281
Inklapbare middenarmsteunVoor extra comfort325
Bescherming
Rubberen vloermattenBeschermt de binnenvloer179
KofferbakmatBeschermt het kofferbakgebiedInbegrepen
Achterbumper beschermplaat (roestvrij staal)Beschermt tegen krassen tijdens het laden195
Achterbumper beschermfolieAlternatief voor roestvrijstalen plaat125
Modderflappen (voor en achter)Beschermt de carrosserie tegen wegafval293
Deurgreep beschermfolieVoorkomt krassen (set van 2)83
Transport en Lading
DakdragerBasis voor dakaccessoires377
Dakbox (verschillende maten)Voor extra laadruimte762-1.062
Fietsdrager (op het dak)Voor het vervoeren van fietsen174
Ski/snowboard dragersVoor 4 of 6 paar ski’s173-195
Trekkhaak (vast)Voor het slepen, inclusief bekabeling1.064
Trekkhaak (afneembaar – horizontaal of verticaal)Voor af en toe slepen1.443
Fietsdrager (op de trekkhaak)Voor 2 of 3 fietsen444-570
Veiligheid en Beveiliging
Toyota ProTect ExterieurVerfbeveiliging395
Toyota ProTect InterieurBekleding bescherming121
Toyota ProTect LichtmetalenWielbescherming78
Veiligheid kitInclusief EHBO-kit, waarschuwingsdriehoek, etc.79
VeiligheidshamerVoor het breken van glas in noodgevallen27-35
Tabel van beschikbare belangrijke accessoires voor de Toyota RAV4 Hybrid
Pakket NaamBeschikbaarheidInhoudPrijs (€)
Fabriek Optie Pakketten
Innovatie PakketBusiness Plus, Style, ADVENTURE– JBL Premium Audio met 9 luidsprekers
– Geïntegreerd navigatiesysteem
– Dodehoekdetectie
– Slimme achteruitkijkspiegel
– Draadloze telefoonlader
– Panoramisch zichtsysteem
– Intelligente parkeersensoren met remfunctie
– Achteruitrijverkeer waarschuwing met remfunctie
3.995 (Business Plus, Style)
4.162 (ADVENTURE)
Premium PakketExecutive– JBL Premium Audio met 9 luidsprekers
– Geïntegreerd navigatiesysteem
– Slimme achteruitkijkspiegel
– Draadloze telefoonlader
– Panoramisch zichtsysteem
– Intelligente parkeersensoren met remfunctie
– Achteruitrijverkeer waarschuwing met remfunctie
– Koplampsproeiers
– Verwarmde voorruit en ruitensproeier
– Achterstoelverwarming
– Geventileerde voorstoelen
– Verwarmd stuurwiel
4.995
GR SPORT Plus PakketGR SPORT– Instapverlichting aan bestuurders- en passagierszijde
– Slimme achteruitkijkspiegel
– JBL Premium Audio met 9 luidsprekers
– Geïntegreerd navigatiesysteem
– Draadloze telefoonlader
3.295
Accessoire Pakketten
Fiets PakketAlle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus– Inklapbare fietsendrager voor 2 fietsen (13-polig)
– Verticaal afneembare trekhaak
– 13-polige bedrading
1.775
Chroom PakketAlle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus– Chromen achterlijst
– Chromen zijsierlijsten set
575
Beschermings PakketAlle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus, behalve ADVENTURE– Roestvrijstalen achterbumperbeschermplaat
– Spatlappen (voor en achter)
335
Beschermings Pakket ADVENTUREADVENTURE– Roestvrijstalen achterbumperbeschermplaat
– Spatlappen (voor en achter)
345
Reis PakketAlle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus– Dakdragers
– Dakkoffer M, 415 L (170x41x86 cm)
995
Calamiteiten PakketAlle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus– 2x Veiligheidshamer (oranje)
– 5x Veiligheidsvesten
– 1x EHBO-kit
– 1x Gevarendriehoek
79
Essentiële PakketAlle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus– Veiligheidstas (EHBO-kit, gevarendriehoek, veiligheidsvest)
– Bagagenet
– Veiligheidshamer Evolution (2x)
198
Tabel met de belangrijkste beschikbare pakketten voor de Toyota RAV4 Hybride
Toyota RAV4 Hybride Ash Grey metallic - zwart dak Kleur
Ash Grey metallic – zwart dak Kleur
Toyota RAV4 Hybride Ash Grey metallic Kleur
Ash Grey metallic Kleur
Toyota RAV4 Hybride Attitude Black metallic Kleur
Attitude Black metallic Kleur
Toyota RAV4 Hybride Dark Blue metallic - zwart dak Kleur
Dark Blue metallic – zwart dak Kleur
Toyota RAV4 Hybride Dark Blue metallic Kleur
Dark Blue metallic Kleur
Toyota RAV4 Hybride Emotional Red metallic Kleur
Emotional Red metallic Kleur
Toyota RAV4 Hybride Emotional Red Premium metallic-zwart dak Kleur
Emotional Red Premium metallic-zwart dak Kleur
Toyota RAV4 Hybride Platinum Pearl White Parelmoer-zwart dak Kleur
Platinum Pearl White Parelmoer-zwart dak Kleur
Toyota RAV4 Hybride Platium Pearl White parelmoer Kleur
Platium Pearl White parelmoer Kleur
Toyota RAV4 Hybride Urban Khaki Kleur
Urban Khaki Kleur
Toyota RAV4 Hybride Zircon Silver metallic - zwart dak Kleur
Zircon Silver metallic – zwart dak Kleur
Toyota RAV4 Hybride Zircon Silver metallic Kleur
Zircon Silver metallic Kleur

Prijsstructuur van Toyota RAV4 Hybride

UitvoeringAandrijflijnNetto Cat.prijs (ex. BTW/BPM)BTWBPMFiscale WaardeConsumentenprijs
BusinessHybrid 22033.154,556.962,456.09846.21547.295
Business PlusHybrid 22037.809,097.939,916.76652.51553.595
Business PlusHybrid 220 AWD-i40.177,698.437,317.10055.71556.795
ActiveHybrid 22034.559,507.257,506.09847.91548.995
DynamicHybrid 22036.790,087.725,926.59951.11552.195
StyleHybrid 22039.379,348.269,666.76654.41555.495
ExecutiveHybrid 22039.379,348.269,666.76654.41555.495
DynamicHybrid 220 AWD-i39.241,328.240,686.93354.41555.495
StyleHybrid 220 AWD-i41.830,588.784,427.10057.71558.795
ExecutiveHybrid 220 AWD-i41.830,588.784,427.10057.71558.795
AdventureHybrid 220 AWD-i42.574,388.940,627.10058.61559.695
GR SportHybrid 220 AWD-i44.475,219.339,797.10060.91561.995
Toyota RAV4 Hybrid Prijzen 2024

Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Toyota RAV4 Hybride Te Kopen?

Er is veel veranderd in 30 jaar voor de Toyota RAV4. Van zijn eerste introductie als die vreemde kleine compacte crossover tot het worden van een van de meest populaire SUV’s op de weg, de RAV4 heeft een lange weg afgelegd. De 2024 RAV4 Hybride is nu in zijn vijfde generatie, en leidt nog steeds in verkoopcijfers—meer dan 90% van de verkochte RAV4’s zijn hybride modellen. Maar met stijgende prijzen en langere wachttijden, is de RAV4 Hybride het echt waard? Na het grondig testen kunnen we bevestigen dat, hoewel het enkele tekortkomingen heeft, de RAV4 Hybride een geduchte concurrent blijft in de verzadigde compacte SUV-klasse.

Er zijn zo veel verschillende RAV4 Hybride modellen voor 2024 dat er een RAV4 is voor iedereen en elk budget. Het basis Business model begint bij €47.295, wat een uitstekende deal is voor een degelijke auto. Het Active model kost €48.995, en het Dynamic model komt op €52.195. Als je op zoek bent naar iets meer premium, begint de Business Plus uitvoering bij €53.595 voor FWD en €56.795 voor AWD. Voor wat extra luxe en uitstraling beginnen de Style en Executive uitvoeringen bij €55.495 voor FWD en €58.795 voor AWD. Voor degenen die een meer avontuurlijk uitziende versie willen, is het Adventure model beschikbaar vanaf €59.695, maar alleen in AWD. De top-of-the-line GR Sport uitvoering is de duurste, geprijsd op €61.995, en ook alleen beschikbaar in AWD. Met dit brede scala aan opties is er een RAV4 Hybride voor elke behoefte en budget.

Een van de grootste sterke punten van de RAV4 is zijn veelzijdigheid. Het combineert utiliteit, productiviteit en gebruiksgemak op een ideale manier. Het robuuste maar verfijnde design is goed verouderd sinds de vernieuwing in 2019, met een ruim en utilitair interieur dat het gezinsleven ondersteunt zonder te opzichtig te zijn. Deze praktische kant staat centraal in de aantrekkingskracht van de RAV4 als betrouwbare gezinsauto.

Al met al blijft de RAV4 Hybride een zeer bekwaam voertuig met solide prestaties en zou het een uitstekende keuze moeten zijn voor iedereen die op zoek is naar een compacte SUV.

Motor, Prestaties En Transmissie

De Toyota RAV4 Hybride biedt twee verschillende aandrijflijnen, beide gebouwd rond Toyota’s efficiënte en betrouwbare 2,5-liter hybride motor. Dit is een zeer geavanceerd hybride systeem dat een benzinemotor gebruikt in combinatie met elektromotoren om verrassende prestaties te leveren en tegelijkertijd een uitstekend brandstofverbruik te hebben. De basis aandrijflijn, bekend als de Hybride 220, is beschikbaar in voorwielaandrijving (FWD) configuratie, terwijl het meer geavanceerde Hybride 220 AWD-i systeem vierwielaandrijving biedt.

De Hybride 220 FWD heeft een gecombineerd vermogen van 160 kW (218 PK). Deze motor is perfect voor forensen die brandstof willen besparen en in de stad blijven of op zeer goed geasfalteerde wegen rijden. Het biedt een mooie balans tussen prestaties en zuinigheid en stoot afhankelijk van het specifieke model en specificatie 126 of 130 g/km CO2 uit.

Het Hybride 220 AWD-i systeem levert daarentegen een iets hoger vermogen van 163 kW (222 pk). Dit extra vermogen komt van een elektromotor die is toegevoegd om de achterwielen aan te drijven voor betere grip en controle. Het AWD-i systeem is zeer prettig voor degenen die in extreme omstandigheden moeten of willen rijden, of voor degenen die van licht off-roaden houden. Maar het is nog steeds zeer efficiënt, met CO2-uitstoot van 131-132 g/km, wat slechts iets meer is.

Beide aandrijflijnen gebruiken Toyota’s nieuwe e-CVT (elektronische continu variabele transmissie) systeem. Deze nieuwe transmissie wordt dualistisch genoemd en zorgt voor de naadloze integratie van de benzinemotor en elektromotoren, het resultaat is vermogen dat ongelooflijk soepel is en brandstofverbruik dat absoluut verbazingwekkend is. De e-CVT werkt op de achtergrond en past zich voortdurend aan om de meest efficiënte mix van prestaties en zuinigheid te leveren, afhankelijk van de rijomstandigheden en de input van de bestuurder.

Een geweldige eigenschap van de aandrijflijn van de RAV4 Hybride is dat deze zelfladend is. Het is geen plug-in hybride—de RAV4 Hybride hoeft niet extern te worden opgeladen. In plaats daarvan wint het energie terug bij het vertragen en remmen, en slaat deze op in de hybride accu tot deze nodig is. Dit betekent dat bestuurders kunnen profiteren van elektrische aandrijving zonder de rompslomp van laadinfrastructuur, waardoor het een praktische optie is voor een breed scala aan gebruikers.

De aandrijflijnen van de RAV4 Hybride bieden ook indrukwekkende prestatiecijfers. De FWD-versie accelereert van 0 naar 100 km/u in 8,4 seconden, terwijl de AWD-i versie dezelfde sprint in slechts 8,1 seconden bereikt. Beide versies hebben een topsnelheid van 180 km/u. Deze cijfers bewijzen dat alleen omdat de RAV4 een hybride is, het niet betekent dat hij niet presteert, want het is nog steeds een leuke auto om te rijden en met de milieuvoordelen van een hybride.

Hoe Goed Zijn De Remmen?

Het regeneratieve remsysteem van de RAV4 Hybride vraagt wat gewenning, maar het is een belangrijke factor in zijn uitstekende brandstofverbruik. Wanneer je het gas loslaat of licht remt, draaien de elektromotoren om en fungeren ze als generator, waarbij ze die kinetische energie terugwinnen en gebruiken om de hybride accu op te laden.

Er is een beetje een regeneratief remgevoel, wat enigszins grijperig aanvoelt aan het begin, en er is een zeer kleine “dode zone” helemaal bovenaan de pedaalweg. Na een korte leercurve zullen de meeste bestuurders de soepele, progressieve remmen echter zeer prettig vinden. Als het gaat om noodstops, voelen de remmen van de RAV4 Hybride zeer zelfverzekerd aan.

Tijdens onze prestatietests registreerden we een remafstand van 100-0 km/u van 41,72 meter. Dit is een goed cijfer voor een auto in deze categorie, maar niet de beste. Het is vermeldenswaard dat het regeneratieve remsysteem tijdens hard remmen enkele ongebruikelijke geluiden kan produceren, wat voor sommige bestuurders verontrustend kan zijn. Maar dit is allemaal onderdeel van de normale werking van het hybride systeem en heeft geen nadelig effect op de remprestaties.

Besturing En Ophanging

Toyota RAV4 Hybride Interieur
Toyota RAV4 Hybride Interieur
Toyota RAV4 Hybride Stuur
Toyota RAV4 Hybride Stuur

De RAV4 Hybride is comfortabel zonder compromissen te sluiten op het gebied van wegligging, en lijkt een ideale auto te zijn ongeacht de rijomstandigheden. De elektrische stuurbekrachtiging is echt licht en responsief bij lage snelheden, waardoor sturen een fluitje van een cent is en het gemakkelijk is om te parkeren en te manoeuvreren in en uit krappe plekken in de stad. Bij hogere snelheden wordt de besturing zwaarder, wat prettig is, het voelt stabiel aan en geeft goede feedback op de snelweg.

De vering is wat aan de zachte kant, maar dat kan worden verwacht in een gezins-SUV, die goed werk levert bij het absorberen van alle oneffenheden en gaten in de weg, wat zorgt voor een soepele rit op bijna elk oppervlak. Echter, de vering is zacht, dus er is enige carrosseriehelling bij het maken van bochten, en hoewel de RAV4 Hybride er veel beter uitziet dan zijn voorgangers, is het niet het meest opwindende voertuig om te besturen in vergelijking met sommige andere sportievere voertuigen op de markt.

Het enige dat we tijdens het testen wel ontdekten, is dat het voertuig het niet erg goed doet op geribbelde/wasbord-achtige oppervlakken. Maar bij hogere snelheden (rond 90 km/u) zorgde de zachte vering van de RAV4 ervoor dat deze over deze golven zweefde en sprong, wat de controle van de bestuurder zou kunnen verminderen. Dat zou voor de meeste stadschauffeurs geen al te grote klacht moeten zijn, maar als je een van die mensen bent die constant op de zandwegen van landelijke routes rijdt, dan zou dit een probleem kunnen vormen.

Over het algemeen is de RAV4 Hybride geschikt qua rijgedrag en wegligging voor het doel van de doelgroep. Hij offert sportieve dynamiek op voor comfort en gebruiksgemak, maar dat is waarschijnlijk het beste gezien het type koper dat dit voertuig waarschijnlijk zal aantrekken.

Welke Banden Gebruikt Het?

De Toyota RAV4 Hybride wordt geleverd met banden die op maat gemaakt zijn voor elk modelniveau om de hoogste prestaties, comfort en veiligheid te garanderen. De basis Active en Business modellen rijden op 225/65R17 rubber, wat een mooi compromis biedt tussen rijcomfort en brandstofverbruik. Die hoge zijwandbanden zouden veel zachter zijn op deze ruwe wegen, ze zouden veel minder snel doorslaan, en zouden niet zo erg beschadigd raken door de gaten in de weg.

Als we nu doorschuiven naar het sportniveau, zijn de RAV4 Hybride wielen 225/60R18. Een iets groter wiel met een wat lager profiel zou de handling veel beter moeten maken en de rijervaring wat levendiger maken. De grotere wielen geven de auto ook een meer “hogere klasse” uitstraling, en over het algemeen ziet het er gewoon beter uit.

Echter, op de hogere modellen, Style, Executive, ADVENTURE en GR SPORT, heeft Toyota gekozen voor veel grotere 235/55R19 banden. Dit zijn de best uitziende, presterende en aanvoelende wielen in de RAV4 Hybride serie. Het heeft een groter loopvlak en lagere stand, dus het zou stabieler moeten zijn in bochten en veel meer “geplant” op de weg moeten aanvoelen, maar het zal nog steeds de hobbels in de weg absorberen tijdens het rijden.

Toyota heeft allerlei soorten banden, van all-season tot sneeuw, tot prestatie. RAV4 Hybride eigenaren kunnen kiezen uit verschillende winterbandenpakketten voor winterrijden, 17″, 18″ en 19″. Dit zijn winterbanden, en ze doen een geweldige job met grip op koude oppervlakken en besneeuwde wegen.

Toyota levert zelfs all-season banden voor degene die het hele jaar hetzelfde wil. Ze hebben de Yokohama BluEarth-4S AW21 in maten die passen bij alle wielopties voor de RAV4 Hybride. Dit zijn “all-season” banden, wat betekent dat ze verondersteld worden redelijk goed te werken in alle weersomstandigheden, van de hete zomerdagen tot de lichte sneeuw van de winter, dus voor de meeste mensen zijn het zeer handige banden.

Er moet worden vermeld dat het type banden het brandstofverbruik, de manier waarop de auto rijdt en hoe luid hij is, sterk kan veranderen. Toyota koos voor banden die niet alleen de brandstofefficiënte aandrijflijn van de RAV4 Hybride complementeren, maar ook de soepelheid en prestatiemogelijkheden van het voertuig in stand houden. Ongeacht het uitrustingsniveau of bandenpakket wordt elke RAV4 Hybride geleverd met een bandenspanningscontrolesysteem dat eigenaars waarschuwt als ze niet op de veiligste en meest efficiënte bandenspanning rijden.

Interieur Uiterlijk

Toyota RAV4 Hybride Dashboard en Middenconsole
Toyota RAV4 Hybride Dashboard en Middenconsole

Het interieur van de Toyota RAV4 Hybride is niet minder dan comfortabel, handig en hedendaags. Zelfs beginnend bij de laagste Business-klasse, en helemaal tot aan de sportieve GR SPORT, is het interieur van dit voertuig bedoeld om je je direct thuis te laten voelen, met kwaliteitsmaterialen en doordacht design. Het dashboard is zo strak en horizontaal dat het iedereen uitnodigt.

Centraal in het interieur van de RAV4 Hybride staat het 10,5-inch touchscreen infotainmentsysteem, dat standaard is op alle uitvoeringen. Dit is het HD-scherm, je cockpit, je muziekcentrum, enz. Het heeft Apple CarPlay en Android Auto zodat je je telefoon kunt verbinden, al je apps kunt gebruiken en handsfree telefoongesprekken kunt voeren. Het heeft een gebruiksvriendelijke interface, scherpe graphics en eenvoudige menu’s.

Het digitale instrumentencluster varieert ook per uitvoering. De basis Business en Active uitvoeringen hebben een 7-inch display, terwijl uitvoeringen vanaf Dynamic een 12,3-inch volledig digitaal cluster bieden. Dit grotere scherm biedt meer aanpassingsmogelijkheden en gedetailleerde informatie, inclusief hybride systeemstatistieken en navigatieaanwijzingen, zodat je altijd weet wat er met je rit aan de hand is.

De RAV4 Hybride heeft enkele behoorlijk coole opberg- en gemaksfuncties. Je hebt een ruim middenconsolecompartiment, bekerhouders en, in hogere uitvoeringen, een draadloze oplaadpad voor je telefoon. Er zijn overal USB-poorten, zodat iedereen zijn apparaten opgeladen kan houden tijdens die lange ritten.

Als we het over klimaatbeheersing hebben, komt de RAV4 Hybride ook niets tekort. De handmatige is standaard, en dual-zone automatische klimaatregeling laat de bestuurder en voorpassagier hun eigen temperatuur instellen. Nog comfortabeler met verwarmde stoelen vanaf de Business Plus en hoger, en zelfs geventileerde stoelen in de Executive met het Premium Pack.

Ze hebben comfortabele zitplaatsen, maar het ziet er ook goed uit. De lagere uitvoeringen hebben echt mooie stoffen interieurs, en de hogere uitvoeringen hebben stof en kunstleer, of echt leer. Het heeft een sportief klein suède-achtig interieur met zilverkleurige stiksels, dat is de GR SPORT uitvoering. De bestuurdersstoel (in de hogere uitvoeringen) is een 8-voudig elektrisch verstelbare stoel met lendensteun, dus ongeacht hoe ver je gaat, je zult comfortabel zitten.

Exterieur Uiterlijk

Het exterieurdesign van de 2019 RAV4 heeft zich goed gehouden, met alleen subtiele veranderingen voor het ’24 modeljaar. Het heeft een dikker, meer vierkant gevormde carrosserie, wat het er steviger uit laat zien in vergelijking met sommige van zijn meer voluptueuze tegenhangers. Deze ontwerptaal is een mooie mix van hedendaagse flair en een knipoog naar de originele vierkante RAV4.

De 18-inch glanzend zwarte lichtmetalen velgen op ons Testvoertuig passen goed bij het hele ontwerp. LED-koplampen en -achterlichten zijn standaard over de hele linie, ze verlichten de weg echt goed en zien er geweldig uit. Het blauwe Toyota-embleem (met een accent) op de grille hint subtiel dat het een hybride is.

De zwarte plastic bekleding rond de wielkasten en onderkant van de carrosserie is mogelijk een ander controversieel ontwerpelement. Dit draagt bij aan het robuuste uiterlijk van de RAV4 en biedt een zekere mate van bescherming tegen lichte beschadigingen. Sommige consumenten willen echter misschien iets wat meer in kleur is afgestemd op de carrosserie, vooral bij de hogere modellen.

Het heeft de Cruiser-editie die enkele mooie kenmerken heeft zoals verchroomde deurgrepen en een elektrisch schuif-/kanteldak. Voor degenen die iets avontuurlijker willen, heeft het Edge-model (topmodel) enkele andere stylingdetails, zoals een andere voorbumper en een meer op off-road gericht ontwerp.

De kleur is een zeer belangrijke factor in de RAV4. Ons testvoertuig kwam in een opvallend Blueprint blauw, dat wij vrij aantrekkelijk vonden. Wees echter voorbereid om extra te betalen voor elke andere kleur dan wit. Toyota rekent een meerprijs voor metallic en premium lakkleuren.

Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer, maar wij vinden het uiterlijk van de RAV4 over het algemeen aangenaam en het zou veel verschillende kopers moeten aanspreken. Het ziet er op de een of andere manier tegelijkertijd oud en nieuw uit, geen gemakkelijke opgave in deze meedogenloze categorie.

Comfort En Gemak

De Toyota RAV4 Hybride biedt ruim comfort voor de bestuurder, de passagiers voorin en de inzittenden achterin. Als je kiest voor een hogere uitvoering zoals Business Plus en hoger, kun je een 8-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel hebben met lendensteunverstelling die helpt bij het vinden van die ideale positie. De Executive voegt daar een geheugenfunctie aan toe voor het opslaan van verschillende stoelposities voor bestuurders. Verwarmde voorstoelen zijn aanwezig vanaf de Business Plus uitvoering, maar de Executive uitvoering gaat verder met geventileerde voorstoelen, beschikbaar via het optionele Premium Pakket. Verwarmde stoelen zijn ook achterin beschikbaar, aanwezig in de ADVENTURE en Executive, voor die koude dagen.

Wat klimaatbeheersing betreft doet de RAV4 Hybride het heel goed met standaard dual-zone automatische klimaatregeling op alle uitvoeringen, waardoor bestuurder en voorpassagier hun gewenste temperatuur kunnen hebben. Hogere uitvoeringen bieden extra’s zoals een verwarmd stuurwiel, standaard op de GR SPORT en beschikbaar in de Executive uitvoering met het Premium Pack voor extra winst in de winter.

Over opbergruimte gesproken, de RAV4 Hybride heeft er veel van, met vele verschillende compartimenten verspreid door het interieur. Er is een ruime middenconsole, deurvakken, en bekerhouders in overvloed. Hogere uitvoeringen bieden ook verlichte bekerhouders en open opbergruimtes, die een vleugje luxe toevoegen terwijl ze praktisch zijn. Het heeft een ruim interieur met veel hoofd- en beenruimte voor de voor- en achterpassagiers. De achterbank biedt gemakkelijk plaats aan drie volwassenen, maar ga niet te lang in het midden zitten. En de achterstoelen leunen iets achterover, wat altijd prettig is op lange ritten.

Het heeft een grote bagageruimte met 580 liter ruimte met de stoelen omhoog en 1.690 liter met de stoelen omlaag. De lage laaddrempel en extra brede opening maken het gemakkelijk om grote objecten te laden. Hoewel de elektrische achterklep standaard is op hogere uitvoeringen, kan deze wat traag zijn, en het piepgeluid kan op je zenuwen werken.

Goed ontwerp voor de kleine opbergruimtes, veel vakjes en compartimenten. Er is ook een draadloos oplaadpad, hoewel je een hogere uitvoering nodig hebt voor draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Toegang wordt gemakkelijk gemaakt met het Smart Entry systeem, vanaf de Dynamic uitvoering. Dit is erg handig omdat je de deuren kunt ontgrendelen en vergrendelen zonder de sleutel uit je zak te halen. Het Smart Key systeem met bewegingssensor voegt ook een laag van gemak toe.

Het zicht is behoorlijk goed, met standaard LED-koplampen en nog beter, de hogere uitvoeringen hebben LED-projectorkoplampen. Als trekken op je lijst staat, kunnen de FWD-versies tot 800 kg aan, terwijl de AWD-versies tot 1.650 kg kunnen trekken (1.500 kg voor de GR SPORT). Dit feit, gecombineerd met het Trail Sway Control systeem, zorgt ervoor dat het voertuig zeer veelzijdig is in zijn gebruik en geschikt voor verschillende levensstijlen, van weekendkampeertrips tot het trekken van lichte boten.

Een klein nadeel is dat de achterdeuren niet zo wijd openen als sommige, wat het wat moeilijker maakt om kinderzitjes te installeren en grote voorwerpen te laden. De comfort- en gemaksfuncties van de RAV4 Hybride zijn over het algemeen zeer goed en zouden de meeste kopers die een betrouwbare en comfortabele SUV willen tevreden moeten stellen.

Veiligheid En Beveiliging

Veiligheid is zeker een van de sterke punten van de RAV4 Hybride. Dat komt omdat het duidelijk is dat Toyota de veiligheid van bestuurder en passagiers in deze auto serieus neemt. De RAV4 kreeg 5 sterren in zijn Euro NCAP-beoordeling in 2019, en hoewel de test nu wat oud is, zijn de veiligheidsfuncties van de RAV4 nog steeds zo goed als altijd.

Elke RAV4 komt standaard met Toyota Safety Sense, een reeks actieve veiligheidstechnologieën. Het is uitgerust met autonoom noodremsysteem met voetganger- en fietsersdetectie, rijstrookwaarschuwing met stuurhulp, rijstrookvolgsysteem, verkeersbordherkenning en adaptieve cruisecontrol. Al deze technologie voor welk doel? Om jou en je passagiers veilig te houden op de weg.

Hogere uitvoeringen zoals de GR SPORTS bevatten extra’s zoals dodehoekbewaking en kruisend verkeer waarschuwing achter. We vonden deze functies erg prettig, vooral op volle parkeerterreinen. Het heeft ook een 360-graden camerasysteem waardoor parkeren en manoeuvreren in krappe ruimtes een eitje is.

Een functie die we echt leuk vonden was de digitale achteruitkijkspiegel op de hogere uitvoeringen. Het heeft een camera aan de achterkant van het voertuig, waardoor je kunt zien wat er achter je is, zelfs als de bagageruimte vol is. Hoewel de veiligheidssystemen in het begin overweldigend kunnen lijken met al het gepiep en de waarschuwingen, zul je er waarschijnlijk snel aan wennen en de extra gemoedsrust die ze bieden waarderen.

Hoe Rijdt Het?

Wanneer je achter het stuur van de RAV4 Hybride zit, staan comfort en gebruiksgemak centraal. Je zult merken dat de hoge stoelen je in staat stellen om alles om je heen te zien, wat prettig is wanneer je in druk stadsverkeer rijdt of gewoon over de snelweg cruist.

Onder ongeveer 15 km/u is de RAV4 Hybride vrijwel volledig stil dankzij de elektromotor, waardoor stop-and-go verkeer of parkeren veel aangenamer wordt. Wanneer je hogere snelheden bereikt, springt de benzinemotor zeer soepel bij en geeft je alle extra vermogen dat je nodig hebt. De besturing is wel erg licht en precies, geweldig voor smalle parkeerplaatsen. Niet erg communicatief, maar het heeft goede stabiliteit op de snelweg, en de 11-meter draaicirkel zorgt voor vrij gemakkelijke manoeuvreerbaarheid in de stad.

De rijkwaliteit is over het algemeen indrukwekkend. De vering is erg goed in het absorberen van oneffenheden in de weg en offert wat sportiviteit op voor comfort. Maar met deze zachtere veringafstelling heeft het wel wat carrosseriehelling wanneer je scherpe bochten neemt.

Waar de RAV4 Hybride echt in uitblinkt is manoeuvreerbaarheid bij lage snelheid. De elektrische stuurbekrachtiging is zeer responsief, en met goed zicht, de parkeersensoren en de camera’s is het gemakkelijk om te parkeren en te manoeuvreren in krappe ruimtes. Op de snelweg is het pure ontspanning, waarbij adaptieve cruisecontrol en rijstrookvolgsysteem lange ritten veel minder stressvol maken. Wind- en weggeluid zijn minimaal, maar het is niet de stilste in zijn klasse.

Sprekend over brandstofverbruik, het hybride systeem excelleert, en het meest efficiënte rijden komt in stop-and-go verkeer, waar energieterugwinning het meest overvloedig is. Op de snelweg zie je nog steeds solide cijfers, met ongeveer 5,5-6,0 L/100km als typisch verbruik. Een klein nadeel is het rempedaalgevoel, dat in het begin wat vreemd kan aanvoelen door het regeneratieve remsysteem. Je zult merken dat er een soort “dode zone” is waar de wrijvingsremmen niet aangrijpen, maar na de eerste dag of zo merk je het niet eens meer.

Over het geheel genomen is de RAV4 Hybride een zeer soepele en gemakkelijk te besturen auto. Hij spreekt niet direct de hardcore rijfanaat aan, maar biedt een goede mix van comfort, efficiëntie en controle.

Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

Toyota RAV4 Hybride Bagageruimte
Toyota RAV4 Hybride Bagageruimte

De kofferbak van de RAV4 Hybride is zeker een verkooppunt. Als alle stoelen rechtop staan, heb je een zeer ruime 580 liter aan bagageruimte, wat niet slecht is. De achterstoelen klappen neer om een enorme 1.690 liter te onthullen, genoeg voor het grote weekendje weg of gewoon om de grotere spullen te vervoeren.

Het is zeer gemakkelijk om te laden en te lossen vanwege de vlakke, lage laadvloer en de brede achterklep opening. De elektrische achterklep is een behoorlijk leuke toevoeging, maar is wat traag en het piepen kan na een tijdje erg irritant worden. Een handige functie is de in hoogte verstelbare bagagevloer. Op zijn hoogste punt staat hij gelijk met de neergeklapte achterstoelen. Zet je hem lager, dan heb je meer ruimte voor hogere spullen. Ook ligt er een ruimtebesparend reservewiel onder, wat echt fijn is; niet veel auto’s hebben die nog.

Dan heb je in de kofferbak zelf bevestigingshaken om alles op zijn plaats te houden en een 12V-aansluiting voor eventuele accessoires. Het komt met een uitrolbare bagageafdekking zodat je spullen niet alleen afgesloten zijn maar ook bedekt. Het enige nadeel daarvan is dat de achterstoelen niet helemaal vlak neerklappen, waardoor het moeilijk is om langere dingen erin te krijgen. Dat is echter een algemene klacht van deze klasse, en het doet niet echt afbreuk aan de algemene toepasbaarheid.

Als je van trekken houdt, doet de RAV4 Hybride het behoorlijk goed. Het heeft een trekvermogen van 800 kg bij FWD en 1.650 kg bij AWD. Het heeft niet het hoogste trekvermogen, maar dat is geen probleem omdat het kleine aanhangers of lichte caravans prima zal trekken. Maar over het algemeen vergelijkt de bagageruimte van de RAV4 Hybride heel goed en zal waarschijnlijk voldoende zijn voor de behoeften van de meeste gezinnen, of dat nu het inladen voor een vakantie is of simpelweg de wekelijkse boodschappen doen.

Comfort Achterbank

Toyota RAV4 Hybride Achterbank
2024 Toyota RAV4 Hybride SUV Achterbank
Toyota RAV4 Hybride Achterste luchtroosters
Toyota RAV4 Hybride Achterste luchtroosters
Toyota RAV4 Hybride Achterbank Armsteun met bekerhouders
Toyota RAV4 Hybride Achterbank Armsteun met bekerhouders

De achterste zitplaatsen van de RAV4 Hybride zijn behoorlijk ruim en bieden voldoende ruimte voor volwassen passagiers. Je vindt hier royale beenruimte, zodat zelfs langere mensen comfortabel kunnen uitstrekken achter een bestuurder van vergelijkbare lengte. De hoge hoofdruimte is ook prettig dankzij de rechthoekige daklijn van de RAV4.

De achterbank biedt plaats aan drie volwassenen, maar de middelste plaats is alleen geschikt voor korte afstanden of kleinere mensen. De buitenste zitplaatsen zijn mooi gevormd en ondersteunend, wat lange ritten veel comfortabeler maakt. Niet te vergeten, de stoelen zijn verstelbaar in twee standen, zodat je precies de juiste hoek kunt krijgen voor langere trips. Het 60/40 gedeelde neerklapbare ontwerp zorgt voor veelzijdigheid in het accommoderen van passagiers- en bagagecapaciteit.

De voorzieningen voor achterpassagiers zijn behoorlijk. Je hebt ventilatieroosters in de achterkant van de middenconsole en twee USB-C oplaadpoorten. De deurvakken zijn mooi en ruim genoeg voor waterflessen en andere kleine dingen, en er is een neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders als kers op de taart.

Voor het gezin heeft de RAV4 Hybride ISOFIX-bevestigingspunten en top-tether punten voor eenvoudige bevestiging van kinderzitjes. Het is echt gemakkelijk om kinderzitjes te installeren, maar de achterdeuren gaan niet helemaal open, dus instappen is een beetje een probleem. De achterramen bieden een goed uitzicht zodat niemand te wagenziek wordt op lange ritten.

2024 Toyota RAV4 Hybride SUV
Erg Goed 4.3
Rijdynamiek 4.1 out of 5
Besturing & Wegligging 3.9 out of 5
Features & Styling 4.2 out of 5
Brandstofefficiëntie 4.7 out of 5
Comfort 4.3 out of 5
Veiligheid 4.4 out of 5
Prijs-kwaliteitverhouding 4.2 out of 5
Good Stuff Zeer efficiënt hybridesysteem met praktijkverbruik van 5,1-5,9L/100km Soepele overgang tussen elektrisch en benzine vermogen Behoorlijke acceleratie (0-100km/u in 8,1-8,4 seconden) Beschikbaar in zowel voorwiel- als vierwielaandrijving Meerdere rijmodi (Eco, Normaal, Sport) Ruim interieur met volop hoofd- en beenruimte Grote bagageruimte van 580L met tweeledig vloersysteem Hoogwaardige soft-touch materialen door het hele interieur Praktische opbergoplossingen inclusief meerdere USB-C poorten Digitale achteruitkijkspiegel optie Beschikbare dual-zone klimaatregeling Goed rijcomfort Uitgebreid Toyota Safety Sense veiligheidspakket
Bad Stuff CVT-transmissie bromt bij stevige acceleratie Enig weg- en windgeruis bij snelwegsnelheden Stevige vering op bepaalde wegoppervlakken Voorwielaandrijving kan worstelen met tractie Beperkte deuropeningshoek beperkt toegang Geen zevenzits optie beschikbaar Trage elektrische achterklep Suboptimale positionering van draadloze oplaadpad Beperkte kleurkeuzes voor interieur 17-inch wielen op basismodel ogen ondermaats Premium prijzen voor hogere uitrustingsniveaus Sommige gewenste features alleen op topuitvoeringen
Summary
De Toyota RAV4 Hybride 2024 blijft een overtuigende keuze in het middelgrote SUV-segment, met een uitstekende balans tussen efficiëntie, praktisch gebruik en betrouwbaarheid. Met een breed scala aan uitrustingsniveaus, beginnend bij €47.295 voor het FWD Business model tot €61.995 voor de AWD GR SPORT, is er een RAV4 voor elk budget en elke behoefte.Voor de meeste kopers zal de voorwielaandrijving Hybrid 220 (160 kW/218 pk) volstaan, met een uitstekend brandstofverbruik van 5,2-5,7 L/100km. Wie extra tractie nodig heeft, kan kiezen voor het AWD-i systeem, dat een elektromotor aan de achterzijde toevoegt voor betere prestaties (163 kW/222 pk) met slechts een klein efficiëntieverlies (5,8-5,9 L/100km).Aanbevolen uitvoeringen:* Voor de waardezoeker: Dynamic uitvoering (€52.195) biedt een zoete spot met 18" velgen, LED-verlichting, elektrische achterklep en 12,3" digitaal instrumentenpaneel.* Voor premium functies: Business Plus (€53.595) voegt verwarmde stoelen, elektrische bestuurdersstoel en LED-projector koplampen toe.* Voor alle weersomstandigheden: Style AWD (€58.795) biedt de ideale balans tussen luxe en capaciteit.Kopen als:* U prioriteit geeft aan brandstofefficiëntie en betrouwbaarheid.* Een ruime, praktische gezins-SUV nodig heeft.* Een sterke inruilwaarde wenst.* Verfijnde hybridetechnologie waardeert.Overweeg alternatieven als:* U zeven zitplaatsen nodig heeft.* Sportieve rijdynamiek wenst.* Niet kunt wachten op mogelijke levertijden.* Hogere trekcapaciteit nodig heeft.De RAV4 Hybride blinkt uit als een praktische, efficiënte gezins-SUV die zijn beloften van betrouwbaarheid en comfort waarmaakt. Hoewel niet de meest opwindende rijervaring, vertegenwoordigt het een solide investering voor wie op zoek is naar een betrouwbaar, zuinig voertuig met moderne functies en bewezen Toyota hybridetechnologie.
TAGGED: 2024 Toyota RAV4 Hybride, 2024 Toyota SUV, Benzine, Benzine SUV, Hybride SUV, Toyota, Toyota RAV4, Toyota RAV4 Hybride
SOURCES: Toyota
Share This Article
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp Copy Link Print
By Motor&Auto Team
Follow:
Het MotorandAuto Team bestaat uit ervaren autojournalisten en liefhebbers die zich toeleggen op het leveren van gedetailleerde autorecensies en het laatste autonieuws. Met jarenlange expertise in de industrie is ons doel om autoliefhebbers op de hoogte te houden van de nieuwste trends en innovaties.
Leave a review

Leave a review Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please select a rating!

Meer Auto's Van Toyota

Land Cruiser 2025 in zandkleur getoond in een traditionele Nederlandse straatscène
19

Nieuwe Toyota Land Cruiser 2025: Test, Specificaties en Prijzen

2024 Toyota RAV4 Plug-in Hybride
12

2024 Toyota RAV4 Plug-in Hybride Specificaties Prijzen en Review

Show More
2024 Toyota Yaris Hybride
9

2024 Toyota Yaris Hybride Specificaties Prijzen en Review 

2024 Toyota Aygo X
8

2024 Toyota Aygo X Specificaties Prijzen en Review

Over Motor&Auto

  • Over Ons
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
MOTOR AND AUTO LOGO
© 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.