2024 Toyota Yaris Hybride Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | Hybrid 115 | Hybrid 130 |
---|---|---|
Versnellingsbak | CVT | CVT |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch (e-CVT) | Automatisch (e-CVT) |
Max Vermogen | 85 kW (116 pk) | 96 kW (130 pk) |
Max Koppel | 141 Nm @ 3.600-4.800 tpm | 185 Nm @ 3.600-4.800 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | Hybrid 115 | Hybrid 130 |
---|---|---|
Brandstoftype | Benzine (95 octaan of hoger) | Benzine (95 octaan of hoger) |
Brandstoftank | 36 liter | 36 liter |
Emissienorm-naleving | Euro 6e | Euro 6e |
Top Snelheid | 175 km/h | 175 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | Hybrid 115 | Hybrid 130 |
---|---|---|
Capaciteit lithium-ion polymer batterij | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 87-91 g/km | 96-97 g/km |
Brandstofverbruik (gecombineerd WLTP) | 3,8-4,0 L/100km | 4,2-4,3 L/100km |
Batterij garantie | Onderdeel van Toyota’s 5 jaar/200.000 km garantie* | Onderdeel van Toyota’s 5 jaar/200.000 km garantie* |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | Comfort | Active | First Edition | Executive | GR SPORT | Launch Edition | Business | Business Plus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Volume bagageruimte | 286 L | 286 L | 286 L | 286 L | 286 L | 286 L | 286 L | 286 L |
Achterstoelen gesplitst | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
Verstelling voorstoelen | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig |
In hoogte verstelbare stoelen | Bestuurder | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier |
Verwarming voorstoelen | Nee | Nee | Nee | Ja | Optioneel | Ja | Nee | Nee |
Ventilatie voorstoelen | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee |
Verwarming achterste rijstoelen | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee |
Ontspanning functie voorstoelen | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee |
Lendensteun bestuurdersstoel | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee |
Bekleding | Zwarte stof | Zwarte stof | Zwarte stof | Half synthetisch leer zwart/stof | Ultrasuede zwart/synthetisch leer | Half synthetisch leer zwart/stof met Neptune Blue stiksels | Zwarte stof | Zwarte stof |
Verwarmd stuurwiel | Nee | Nee | Nee | Ja | Optioneel | Ja | Nee | Nee |
Omgevingsverlichting | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Ja (LED) | Ja (LED) | Ja (LED) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Glazen schuif-/kanteldak | Nee | Nee | Nee | Optioneel | Optioneel | Nee | Nee | Nee |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | Hybrid 115 | Hybrid 130 |
---|---|---|
Leeggewicht (gewicht bij registratie) (kg) | 1.165 | 1.215-1.220* |
Bruto voertuiggewicht (kg) | 1.615 | 1.615 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 450 | 450 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 450 | 450 |
Max. trekhaak download (kg) | 50 | 50 |
*Het leeggewicht voor de Hybrid 130 varieert iets tussen de uitrustingsniveaus:
- Executive and Launch Edition: 1,215 kg
- GR SPORT: 1,220 kg
Specificaties | Hybrid 115 | Hybrid 130 |
---|---|---|
Vanaf prijs (Nederland) | €26.050 | €33.250 |
Brandstoftype | Benzine (95 octaan of hoger) | Benzine (95 octaan of hoger) |
Cilinders | 3 | 3 |
Cilinderinhoud | 1.490 cc | 1.490 cc |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch (e-CVT) | Automatisch (e-CVT) |
Brandstofverbruik (Gecombineerd WLTP) | 3,8-4,0 L/100 km | 4,2-4,3 L/100 km |
CO2-uitstoot (Gecombineerd WLTP) | 87-91 g/km | 96-97 g/km |
Elektrisch bereik (Gecombineerd) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Accucapaciteit (bruto) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Maximaal vermogen | 85 kW (116 pk) | 96 kW (130 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 seconden | 9,2 seconden |
Maximaal koppel | 141 Nm @ 3.600-4.800 tpm | 185 Nm @ 3.600-4.800 tpm |
Top snelheid | 175 km/h | 175 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1500 mm |
Breedte | 1745 mm |
Lengte | 3940 mm |
Wielbasis | 2560 mm |
Uitrustingscategorie | Comfort | Business | Active | Business Plus | First Edition | Executive | GR SPORT | Launch Edition |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Startprijs (€) | 26.050 | 26.550 | 27.550 | 28.695 | 29.795 | 33.250 | 33.750 | 34.750 |
Exterieur | ||||||||
Wielen | 15″ staal | 15″ lichtmetaal ‘Silver’ | 15″ lichtmetaal ‘Silver’ | 16″ gepolijst lichtmetaal ‘Business Plus’ | 16″ gepolijst lichtmetaal | 17″ gepolijst lichtmetaal | 18″ gepolijst lichtmetaal ‘GR SPORT’ | 17″ gepolijst lichtmetaal ‘Launch Edition’ |
Koplampen | Halogeen | Halogeen | Halogeen | LED | LED | LED | LED | LED |
Dagrijverlichting | Standaard | Standaard | Standaard | LED | LED | LED | LED | LED |
Mistlampen voor | – | Ja | Ja | LED | LED | LED | LED | LED |
Privacy glas | – | – | – | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Buitenspiegels | Carrosseriekleur, elektrisch, verwarmd | Carrosseriekleur, elektrisch, verwarmd | Carrosseriekleur, elektrisch, verwarmd | Carrosseriekleur, elektrisch, verwarmd | Carrosseriekleur, elektrisch, verwarmd | Carrosseriekleur, elektrisch, verwarmd, inklapbaar | Pianozwart, elektrisch, verwarmd | Pianozwart, elektrisch, verwarmd, inklapbaar |
Interieur | ||||||||
Bekleding | Zwarte stof | Zwarte stof | Zwarte stof | Zwarte stof | Zwarte stof | Deels synthetisch leer/stof | Ultrasuède zwart/synthetisch leer | Deels synthetisch leer/stof met Neptune Blue stiksels |
Klimaatregeling | Automatisch | Automatisch | Automatisch | Automatisch | Automatisch | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone |
Stuurwiel | Urethaan | Leder-bekleed | Leder-bekleed | Leder-bekleed | Leder-bekleed | Leder-bekleed, verwarmd | Geperforeerd leder met rode stiksels | Leder-bekleed, verwarmd |
Stoelverwarming | – | – | – | – | – | Voorstoelen | – | Voorstoelen |
Digitaal instrumentenpaneel | 4,2″ kleur | 4,2″ kleur | 4,2″ kleur | 7″ | 7″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ |
Draadloze telefoonlader | – | – | – | – | – | Ja | – | Ja |
Multimedia | ||||||||
Touchscreen formaat | 9″ | 9″ | 9″ | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ |
Luidsprekers | 4 | 4 | 4 | 6 | 6 | 6 | 6 | 8 (JBL Premium Audio) |
Navigatie | – | – | – | Cloud-gebaseerd | Cloud-gebaseerd | Cloud-gebaseerd | Cloud-gebaseerd | Geïntegreerd |
Veiligheid & Rijhulp | ||||||||
Toyota Safety Sense | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Dodehoekdetectie | – | – | – | – | – | Ja | – | Ja |
Rear Cross Traffic Alert | – | – | – | – | – | Ja | – | Ja |
Intelligente parkeersensoren | – | – | – | – | – | Voor & Achter | – | Voor & Achter |
Aandrijving & Chassis | ||||||||
Aandrijflijn | Hybride 115 | Hybride 115 | Hybride 115 | Hybride 115 | Hybride 115 | Hybride 130 | Hybride 130 | Hybride 130 |
Sport-afgestelde ophanging | – | – | – | – | – | – | Ja | – |
Gemak | ||||||||
Smart Entry & Start | – | – | – | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Head-Up Display | – | – | – | – | – | Optioneel | – | Ja |
Panoramadak | – | – | – | – | – | Optioneel | Optioneel | – |
Speciale kenmerken | ||||||||
GR SPORT Styling | – | – | – | – | – | – | Ja | – |
Tweekleurige lak | – | – | – | – | – | – | Optioneel | Standaard (Night Sky Black dak) |
nanoe™ X Luchtzuivering | – | – | – | – | – | Ja | Ja | Ja |
Categorie | Accessoire | Prijs (€) incl. BTW |
---|---|---|
Styling | ||
Chrome Pack I (Chromen ornament voor- en achterbumper) | 345 | |
Chrome Pack II (Chromen ornament voorbumper, zijkant en achterklep) | 695 | |
Coral Red Pack exterieur (Zijornamenten, achterklep ornament, voorbumper detail striping, spiegelkappen) | 845 | |
Diffuser achterbumper hoogglans zwart (Hybrid, niet op GR SPORT) | 406 | |
Middenconsole afwerking Coral Red 3U7 | 200 | |
Chromen ornament achterklep | 223 | |
Chromen ornament voorbumper | 250 | |
Chromen ornament zijkant | 471 | |
Achterklep ornament Coral Red 3U7 | 239 | |
Voorbumper detail striping Coral Red 3U7 | 363 | |
Zijornament set Coral Red 3U7 | 437 | |
Spiegelkappen Coral Red 3U7 | 201 | |
Sticker set Coral Red 3U7 | 352 | |
Wielen en Banden | ||
15″ lichtmetalen velgen Zilver | 1.392 | |
16″ lichtmetalen velgen Antraciet | 1.557 | |
17″ lichtmetalen velgen Hoogglans zwart of Antraciet (vanaf prijs) | 1.895 | |
Naafdop, in zwart, antraciet of Coral Red (4 stuks) | 48 | |
Slotbouten | 67 | |
Winterwielenset 15″ (Stalen velgen, TPMS, Bridgestone LM005 winterbanden) | 850 | |
Winterwielenset 15″ (Lichtmetalen velgen 5-spaaks zwart, TPMS, Yokohama V906 winterbanden) | 1.395 | |
Winterwielenset 16″ (Lichtmetalen velgen 5-dubbelspaaks antraciet gepolijst, TPMS, Yokohama V906 winterbanden) | 1.695 | |
Winterwielenset 17″ (Lichtmetalen velgen 5-multispaaks zwart, TPMS, Yokohama V905 winterbanden) | 1.995 | |
Comfort en Technologie | ||
Universele tablethouder | 200 | |
Apple Lightning naar USB oplaadkabel | 18 | |
Dashcam voorzijde Yaris | 681 | |
Dubbele laadvloer inclusief organizer | 425 | |
Opvouwbare boodschappenkrat | 59 | |
Actieve koolstof interieurfilter | 45 | |
Anti-allergeen koolstof interieurfilter | 62 | |
Koelbox 7,5 liter | 281 | |
Rubber mattenset | 134 | |
Vloermatten (vanaf prijs) | 114 | |
Parkeersensor set achter, in kleur | 450 | |
Parkeersensor set voor, in kleur | 643 | |
Transport en Bescherming | ||
Afsluitbare dakdrager set | 417 | |
Ski/snowboard houders (horizontaal 4 paar ski’s of 2 snowboards) | 173 | |
Ski/snowboard houders (horizontaal 6 paar ski’s of 4 snowboards) | 195 | |
Dakboxen diverse maten (vanaf prijs) | 762 | |
Fietsdrager voor dak | 174 | |
Fietsdrager diverse uitvoeringen (vanaf prijs) | 444 | |
Horizontaal afneembare trekhaak 13p DIN/ISO | 1.179 | |
Kunststof kofferbakbeschermer | 85 | |
Kunststof kofferbakbeschermer voor dubbele laadvloer | 85 | |
Omkeerbare kofferbakmat | 157 | |
Bumperbeschermstrip roestvrij staal | 235 | |
Bumperbeschermstrip zwart kunststof | 155 | |
Sierlijstenset kunststof zwart | 198 | |
Veiligheid en Beveiliging | ||
Draadloze RF baken MN500S klasse TV | 378 | |
TV terugvindsysteem (bedraad) | 511 | |
Reserve lampenset (vanaf prijs) | 66 | |
Brandblusser 1 kg | 30 | |
EHBO-set | 20 | |
Gevarendriehoek | 10 | |
Nood- en waarschuwingslamp | 30 | |
Veiligheidshamer, diverse uitvoeringen (vanaf prijs) | 27 | |
Veiligheidstas (EHBO-set, gevarendriehoek, veiligheidsvest) | 38 | |
Veiligheidsvest | 5 | |
Speciale Pakketten | ||
Yaris Upgrade Pack (17″ lichtmetalen velgen hoogglans zwart, 17″ YOKOHAMA zomerbanden, naafdoppen hoogglans zwart, kunststof kofferbakbeschermer) | 1.725 | |
Fiets Pack (Opvouwbare fietsdrager voor 2 fietsen (13-polig), Horizontaal afneembare trekhaak, 13-polige bedradingsset DIN/ISO) | 1.645 | |
Hybrid Pack (Instaplijstenset met Hybrid opschrift, Sleutelcover met Hybrid opschrift) | 150 | |
Protection Pack (Bumperbeschermstrip roestvrij staal, Rubber mattenset, Kunststof kofferbakbeschermer) | 325 | |
Travel Pack (Afsluitbare dakdrager set, Dakbox M, 415 L) | 995 | |
Calamiteiten Pack (2x Veiligheidshamer (oranje), 5x Veiligheidsvesten, 1x EHBO-set, 1x Gevarendriehoek) | 79 | |
Verzorging | ||
Toyota ProTect exterieur behandeling | 464 | |
Toyota ProTect interieur bescherming | 121 | |
Toyota ProTect wielbescherming | 78 |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs (€) incl. BTW |
---|---|---|
Yaris Upgrade Pack | – 17″ lichtmetalen velgen hoogglans zwart – 17″ YOKOHAMA zomerbanden – Stalen velgen hoogglans zwart – Plastic bagagecompartimentbeschermer (Alleen voor First Edition uitvoering, beperkte beschikbaarheid) | 1.725 (Introductieprijs, normale prijs 3.150) |
Fietspakket | – Vouwfietsendrager voor 2 fietsen (13-pins) – Horizontaal verwijderbare trekhaak – 13-pins bedradingkit DIN/ISO | 1.645 (Actieprijs, normale prijs 1.820) |
Chrome Pack I | – Chrome ornament voorbumper – Chrome ornament achterbumper | 345 (Actieprijs, normale prijs 473) |
Chrome Pack II | – Chrome ornament voorbumper – Chrome ornament set zijkanten – Chrome ornament achterklep | 695 (Actieprijs, normale prijs 957) |
Coral Red Pack exterieur | – Zijkant ornament set Coral Red – Achterklep ornament Coral Red – Voorbumper detail striping Coral Red – Spiegeldoppen Coral Red | 845 (Actieprijs, normale prijs 1.160) |
Hybrid Pack | – Instapbeschermer set met Hybrid inscriptie – Sleutelhoes met Hybrid inscriptie | 150 (Actieprijs, normale prijs 196) |
Beschermingspakket | – Bumper beschermstrip roestvrij staal – Rubber mat set – Plastic bagagecompartimentbeschermer | 325 (Actieprijs, normale prijs 441) |
Reispakket | – Vergrendelbare dakdrager set – Dakbox M, 415 L (LxHxB: 1704x417x861 mm) | 995 (Actieprijs, normale prijs 1.152) |
Calamiteitenpakket | – 2x Veiligheids hamer (oranje) – 5x Veiligheidsvesten – 1x EHBO-kit – 1x Waarschuwingsdriehoek | 79 (Actieprijs, normale prijs 106) |
Premium Pack (voor Executive uitvoering) | – Panoramadak met handmatig bediende zonnescherm – JBL Premium Audio met 8 luidsprekers – Geïntegreerd navigatiesysteem – Head-up Display | 1.795 |
GR SPORT Plus Pack (voor GR SPORT uitvoering) | – Panoramadak met handmatig bediende zonnescherm – JBL Premium Audio met 8 luidsprekers – Verwarmd stuurwiel – Verwarmde voorstoelen – Safe Exit Assist (SEA) – Lane Change Assist (LCA) – Blind Spot Monitor (BSM) – Intelligente parkeersensoren voor en achter – Rear Cross Traffic Alert – Draadloos opladen van telefoon – LED interieurverlichting – Smart Digital Key compatibiliteit | 2.971 |
Prijsstructuur van 2024 Toyota Yaris Hybride
Uitvoering | Aandrijving | Netto Prijs (ex. BTW/BPM) | BTW Bedrag | BPM Bedrag | Fiscale Waarde | Consumenten Prijs |
---|---|---|---|---|---|---|
Comfort | Hybrid 115 | 19.834,71 | 4.165,29 | 1.132,00 | 25.132,00 | 26.050,00 |
Active | Hybrid 115 | 21.074,38 | 4.425,62 | 1.132,00 | 26.632,00 | 27.550,00 |
First Edition | Hybrid 115 | 22.678,51 | 4.762,49 | 1.436,00 | 28.877,00 | 29.795,00 |
Executive | Hybrid 130 | 25.219,83 | 5.296,17 | 1.816,00 | 32.332,00 | 33.250,00 |
GR SPORT | Hybrid 130 | 25.633,06 | 5.382,94 | 1.816,00 | 32.832,00 | 33.750,00 |
Launch Edition | Hybrid 130 | 26.459,50 | 5.556,50 | 1.816,00 | 33.832,00 | 34.750,00 |
Business | Hybrid 115 | 20.247,93 | 4.252,07 | 1.132,00 | 25.632,00 | 26.550,00 |
Business Plus | Hybrid 115 | 21.769,42 | 4.571,58 | 1.436,00 | 27.777,00 | 28.695,00 |
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Toyota Yaris Hybride Te Kopen?
De Toyota Yaris Hybride 2024 presenteert een spannende make-over van een van Toyota’s meest populaire compacte auto’s van de afgelopen decennia, nu met jarenlange hybride expertise aangevuld met slim design. Dit is de vierde generatie van de Yaris, en het werk dat nodig is om de Yaris het succes te laten blijven dat het sinds zijn debuut in 1999 is geweest, omvat enkele frisse aanpassingen aan de buitenkant, enkele behoorlijk grote interieurverbeteringen en een verbeterde hybride aandrijflijn. Met bijna 10 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd in 2024, bevestigt de Yaris zich als een van de kernmodellen van Toyota.
De updates van de Yaris richten zich op het verbeteren van de technologie en handling, terwijl de kleine afmetingen en unieke uitstraling behouden blijven. Toyota heeft een nieuwe kleur geïntroduceerd, Neptune Blue, en het design van de lichtmetalen velgen bijgewerkt. Vanbinnen is het dashboard licht gerestyled, en de meeste modellen komen nu met grotere infotainmentschermen en een nieuw digitaal instrumentencluster, wat de auto een modernere uitstraling geeft in vergelijking met zijn concurrenten.
Desondanks belichaamt de Yaris Hybride uitstekende brandstofzuinigheid in een budgetvriendelijk en stadsgeschikt pakket. In bepaalde versies krijgt het hybride systeem meer vermogen, maar voor het grootste deel blijft het business as usual: een combinatie van een benzinemotor en elektromotor die resulteert in efficiënt en betrouwbaar rijden. “Toyota heeft dit rechtgezet met de nieuwste Yaris, en zijn reputatie voor betrouwbaarheid en lage gebruikskosten betekent dat het veel zin heeft om er een te kopen als je een kleine hybride auto wilt.”
Hoewel de revisies voor 2024 evolutionair zijn in plaats van revolutionair, verhelpen ze het meeste wat er mis mee was en helpen ze de Yaris op koers te houden. Veranderingen aan het infotainmentsysteem en de digitale meters geven het een modern interieur, maar de ruimte voor achterpassagiers en bagageruimte houden de Yaris tegen ten opzichte van sommige concurrenten.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Toyota Yaris wordt aangeboden met twee aandrijflijnopties: de Hybride 115 en de Hybride 130. Beide varianten maken gebruik van Toyota’s geavanceerde hybride technologie, waarbij een 1,5-liter, 3-cilinder benzinemotor wordt gecombineerd met een elektromotor voor efficiënte prestaties en verminderde uitstoot. Dit hybride systeem is ontworpen om het brandstofverbruik te optimaliseren terwijl het responsieve acceleratie levert, wat het bijzonder geschikt maakt voor stedelijke rijomstandigheden.
De Hybride 115 aandrijflijn levert een totaal systeemvermogen van 85 kW (116 pk). Het biedt een uitgebalanceerde mix van prestaties en efficiëntie, met een gecombineerd brandstofverbruik van 3,8-4,0 L/100km en CO2-uitstoot variërend van 87-91 g/km, afhankelijk van het specifieke uitrustingsniveau en de wielgrootte. Deze aandrijflijn stelt de Yaris in staat om van 0-100 km/u te accelereren in 9,7 seconden en een topsnelheid van 175 km/u te bereiken.
Voor wie meer vermogen zoekt, verhoogt de Hybride 130 aandrijflijn het totale systeemvermogen tot 96 kW (130 pk). Ondanks de toename in vermogen behoudt het nog steeds indrukwekkende efficiëntie, met een gecombineerd brandstofverbruik van 4,2-4,3 L/100km en CO2-uitstoot van 96-97 g/km. De Hybride 130 variant biedt iets snellere acceleratie, waarbij 100 km/u vanuit stilstand wordt bereikt in 9,2 seconden, terwijl dezelfde topsnelheid van 175 km/u als de Hybride 115 wordt behouden.
Beide aandrijflijnopties zijn gekoppeld aan Toyota’s e-CVT (elektronisch gestuurde Continu Variabele Transmissie). Dit type transmissie is specifiek ontworpen voor hybride voertuigen en helpt het samenspel tussen de benzinemotor en elektromotor te optimaliseren. De e-CVT zorgt voor soepele, naadloze acceleratie zonder het getrapte gevoel van traditionele automatische transmissies, wat bijdraagt aan zowel het rijcomfort als de algehele efficiëntie van het voertuig.
Een van de belangrijkste voordelen van Toyota’s hybride systeem is het vermogen om automatisch te schakelen tussen benzine- en elektrische aandrijving, of een combinatie van beide te gebruiken, afhankelijk van de rijomstandigheden. Dit stelt de Yaris in staat om in pure elektrische modus te rijden bij lagere snelheden of tijdens kruisen, wat het brandstofverbruik en de uitstoot aanzienlijk vermindert, vooral in stedelijke omgevingen. Het systeem beschikt ook over regeneratief remmen, dat kinetische energie opvangt tijdens vertragen en remmen om de hybride accu op te laden.
Zowel de Hybride 115 als Hybride 130 aandrijflijnen voldoen aan de Euro 6e emissienormen, wat Toyota’s inzet voor het verminderen van de milieu-impact weerspiegelt. De Yaris Hybride beschikt ook over een ECO-Mode schakelaar, waarmee bestuurders desgewenst de brandstofefficiëntie verder kunnen optimaliseren. Met zijn combinatie van efficiënte aandrijflijnen, geavanceerde transmissie en hybride technologie biedt de Toyota Yaris Hybride een overtuigende balans tussen prestaties, efficiëntie en milieuverantwoordelijkheid.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De remmen van de Toyota Yaris zijn een belangrijke factor in de rijervaring en efficiëntie. Toyota heeft hem ook uitgerust met een regeneratief remsysteem, dat niet alleen helpt bij het stoppen maar ook energie terugwint die anders verloren zou gaan als warmte. Deze energie wordt opgeslagen in de hybride accu om later te worden gebruikt, wat alleen maar bijdraagt aan het uitstekende brandstofverbruik van de Yaris.
Zelfs tijdens het rijden is het remgevoel goed; het is stevig, soepel en progressief. De overgang van regeneratief remmen naar gewoon wrijvingsremmen is zeer vloeiend, wat meestal een natuurlijk gevoel geeft. Dit is een grote verbetering ten opzichte van sommige oudere hybride systemen waarbij die overgang wat abrupter kon zijn.
Het heeft rijmodi waar je tussen kunt schakelen, en het heeft regeneratief remmen. Afhankelijk van in welke modus je zit, remt hij meer of minder. Het heeft enigszins een natuurlijk gevoel wanneer je gewoon normaal remt, maar wanneer je de “B” in de versnellingspook zet, heb je veel meer regeneratief remmen. Dit helpt niet alleen bij de energieterugwinning, maar geeft ook dat motorremgevoel, wat prettig is tijdens het bergafwaarts rijden of in stop-and-go verkeer.
In de stad komt het remsysteem echt tot zijn recht. De combinatie van regeneratief remmen en het lichtgewicht ontwerp van de Yaris betekent dat je efficiënt en betrouwbaar remvermogen krijgt, wat het perfect maakt voor stadsritten. Zelfs wanneer je optrekt of wat harder rijdt, laten de remmen van de Yaris je niet in de steek. Ze hebben niet die scherpe, sportieve kick die een sportwagen zou hebben, maar voor een auto in deze klasse zijn ze zeer adequaat.
Het is fijn om te weten dat het remsysteem enigszins gevoelig is afhankelijk van hoe vol de accu is. Bij een volledig opgeladen accu voel je een licht verlies in het regeneratief remmen en daarom een verandering in het pedaalgevoel, maar het is minimaal verlies en niet echt een aantasting van de remprestaties. Het heeft ook een hoop handige standaard veiligheidsvoorzieningen zoals Toyota’s Pre-Collision System met voetgangersdetectie en automatisch noodremsysteem, zodat zelfs als het kritiek wordt, je auto het overneemt en je leven redt zonder je normale remmen te beïnvloeden.
Besturing En Ophanging
De Toyota Yaris onderscheidt zich dankzij zijn uitstekende besturing en ophanging. Toyota heeft gestreefd naar een combinatie van comfort, wendbaarheid en brandstofefficiëntie in deze nieuwe Yaris. De Yaris is uitgerust met een elektrisch ondersteund stuursysteem dat het energiegebruik optimaliseert en energieverlies minimaliseert in vergelijking met hydraulische stuursystemen.
De Yaris heeft een zeer lichte en responsieve besturing, wat hem zeer geschikt maakt voor stadsritten. Het is gemakkelijk om door smalle straten en parkeerplaatsen te manoeuvreren. De krappe draaicirkel van 5,2 meter verbetert zijn wendbaarheid in krappe ruimtes, wat hem bijzonder aantrekkelijk maakt voor stedelijk rijden.
De besturing wordt iets zwaarder naarmate je snelheid toeneemt voor stabiliteit, maar blijft relatief licht vergeleken met sommige concurrenten. Dit maakt hem gemakkelijk te hanteren, echter zouden sommige mensen wat meer “gevoel” kunnen waarderen, vooral in de bochten. De besturing is zeer precies, je kunt de auto exact plaatsen waar je wilt, maar het mist gewoon de betrokkenheid die de meer sportieve alternatieven bieden.
De ophanging varieert echter met het uitrustingsniveau en de wielgrootte. De lagere uitvoeringen hebben 15-inch wielen die een veel zachtere rit bieden, perfect voor het absorberen van hobbels in de stadsstraten. Daarentegen heeft de GR Sport-versie 18-inch wielen en een sportief afgestelde ophanging, wat veel preciezere handling geeft, maar ten koste gaat van enig comfort. Op gladdere wegen voelt de Yaris stabiel en gecontroleerd aan in bochten, dankzij zijn lage zwaartepunt, geholpen door de plaatsing van de hybride accu.
Maar Toyota heeft goed werk geleverd met de Yaris, door weg- en ophangingsgeluid te verminderen in vergelijking met het vorige model. Toch kan hij nog niet tippen aan de klasseleiders qua algemene verfijning, vooral bij snelwegsnelheden waar wind- en weggeluid merkbaar worden. Het rijcomfort varieert met de wegkwaliteit en uitrusting. Op goed onderhouden wegen is de Yaris comfortabel voor zijn klasse, maar ruwere oppervlakken, vooral met grotere wielen, kunnen hem minder stabiel laten aanvoelen—een compromis dat je vaak tegenkomt in kleinere, wendbare auto’s zoals deze.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Toyota Yaris biedt een breed scala aan bandenkeuzes die elk uitrustingsniveau mooi complementeren, met een goede combinatie van prestaties, efficiëntie en comfort. De Comfort en Active basismodellen hebben 185/65 R15 banden. Deze zijn perfect als je op zoek bent naar een soepele, comfortabele rit met geweldige brandstofefficiëntie. De grotere zijwanden absorberen veel meer van de hobbels en gaten die je in alle stadsstraten vindt en maken je dagelijkse rijervaring wat aangenamer.
De Yaris komt echter met 195/55 R16 banden wanneer je upgradet naar de First Edition uitvoering. Deze maat is precies de juiste balans tussen comfort en handling. Ze hebben een breder loopvlak en een lager profiel, zodat je veel betere grip en responsiviteit hebt, zonder te veel van het comfort te verliezen dat je met kleinere banden hebt.
Voor degenen die een sportievere rit willen, komen de Executive en Launch Edition versies met 205/45 R17 banden. Deze banden maken de Yaris niet alleen mooi, maar maken de bochtencapaciteiten ook veel beter met een bredere stand en lager profiel. Maar onthoud dat de grotere wielen het brandstofverbruik een beetje kunnen beïnvloeden, en de rit zal wat harder zijn.
Ten slotte, als je een liefhebber bent, is de GR SPORT-uitvoering waar de Yaris zich onderscheidt met 215/40 R18 banden. Deze banden hebben de meeste grip en scherpste handling van het stel, maar ze kunnen ook het minst vergevingsgezind zijn op ruwe wegen. Toyota biedt ook winter- en all-season banden aan op alle uitvoeringen, zodat je Yaris klaar is voor alles wat Moeder Natuur op je pad brengt. Om nog maar te zwijgen van het bandenspanningscontrolesysteem dat standaard is op alle modellen, zodat je weet dat je banden altijd optimaal presteren.
Interieur Uiterlijk
De Toyota Yaris biedt een modern en goed ontworpen interieur dat functionaliteit met stijl combineert in zijn verschillende uitrustingsniveaus. Van de instap Comfort-uitvoering tot de top-of-the-line Launch Edition, toont het interieur van de Yaris Hybride Toyota’s oog voor detail en toewijding aan het creëren van een comfortabele, op de bestuurder gerichte omgeving.
Beginnend met de Comfort- en Active-uitvoeringen heeft de Yaris Hybride een eenvoudig maar aantrekkelijk interieurontwerp. Het interieur is voorzien van zwarte stoffen bekleding, wat een klassieke en duurzame afwerking biedt. Het dashboard en de deurpanelen hebben zilveren accenten, die een vleugje verfijning toevoegen aan het algehele uiterlijk. Deze basismodellen komen met een 3-spaaks urethaan stuurwiel, dat in de Active-uitvoering wordt opgewaardeerd naar een met leder beklede versie, wat zowel de visuele aantrekkingskracht als de tactiele ervaring voor de bestuurder verbetert.
Opklimmend naar de First Edition-uitvoering krijgt het interieur opmerkelijke upgrades. Het interieur behoudt zijn zwarte stoffen bekleding maar introduceert meer premium elementen. De belangrijkste verandering is de introductie van een 7-inch digitaal instrumentencluster, ter vervanging van de traditionele analoge meters in de lagere uitvoeringen. Dit digitale display moderniseert niet alleen de cockpit van de bestuurder, maar biedt ook duidelijkere, meer aanpasbare informatie.
De Executive-uitvoering verhoogt de interieursfeer verder met een mix van synthetisch leer en stoffen bekleding, wat een meer hoogwaardige look en feel creëert. Deze uitvoering introduceert ook sportstoelen voor de voorpassagiers, die betere zijdelingse steun en een dynamischer uiterlijk bieden. De Executive-uitvoering voegt blauwe contrasterende stiksels toe aan verschillende interieurelementen, waaronder de stoelen, wat een samenhangend en visueel interessant interieurontwerp creëert. Daarnaast heeft deze uitvoering een zwarte hemelbekleding, wat bijdraagt aan een meer gefocuste, sportieve atmosfeer.
Voor degenen die op zoek zijn naar een meer prestatiegericht interieur, biedt de GR SPORT-uitvoering een uniek interieurontwerp. Het heeft Ultrasuede stoelen met synthetisch leren accenten en rode contrasterende stiksels, wat het onmiddellijk onderscheidt van andere uitvoeringen. Het stuurwiel is bekleed met geperforeerd leer met rode stiksels, en de versnellingspook krijgt ook rode accentstiksel. Deze rode accenten strekken zich uit tot andere interieurelementen, wat een samenhangend, sportief thema creëert door het hele interieur. De GR SPORT heeft ook aluminium sportpedalen, wat het prestatiegerichte karakter verder benadrukt.
De algemene designesthetiek is modern en enigszins minimalistisch, met strakke lijnen en een focus op het centrale scherm. Fysieke bedieningselementen voor klimaat en belangrijke functies zijn behouden, wat een welkome beslissing is voor het gebruiksgemak tijdens het rijden. Het stuurwielontwerp is bijgewerkt en heeft goed geplaatste bedieningselementen voor verschillende voertuigfuncties.
De Launch Edition, die het toppunt van het Yaris Hybride-gamma vertegenwoordigt, combineert luxe met een unieke esthetiek. Het behoudt de half-synthetisch leren en stoffen bekleding van de Executive-uitvoering maar introduceert Neptune Blue stiksels als een onderscheidend ontwerpelement. Dit blauwe stiksel wordt doorgetrokken naar andere interieurcomponenten, wat een verfijnd en harmonieus interieurthema creëert.
In alle uitvoeringen heeft de Yaris Hybride een op de bestuurder gerichte dashboardindeling met gemakkelijk bereikbare bedieningselementen. Het middelpunt van het interieur is het infotainmentsysteem, dat varieert van een 9-inch touchscreen in lagere uitvoeringen tot een groter 10,5-inch display in hogere uitvoeringen. Dit scherm is hoog op het dashboard geplaatst voor gemakkelijke zichtbaarheid en toegankelijkheid, wat bijdraagt aan zowel de functionaliteit als het moderne uiterlijk van het interieur.
Sfeerverlichting speelt een rol bij het verbeteren van de interieursfeer in hogere uitvoeringen. De Executive, GR SPORT en Launch Edition hebben LED-interieurverlichting, die niet alleen de zichtbaarheid verbetert maar ook bijdraagt aan het premium gevoel van het interieur. Sommige uitvoeringen bieden ook de optie van een panoramisch schuifdak, dat, wanneer uitgerust, het interieur met natuurlijk licht vult, waardoor het interieur ruimer en luchtiger aanvoelt. Deze doordachte ontwerpelementen, gecombineerd met hoogwaardige materialen en oog voor detail, creëren een interieur dat zowel visueel aantrekkelijk als comfortabel is voor dagelijks gebruik.
Exterieur Uiterlijk
De Toyota Yaris is een zeer ingetogen, maar elegante evolutie van het al unieke design en verliest zijn sportiviteit niet en voegt enkele echt mooie details toe. Toyota wilde niet te veel sleutelen aan de vorm en proporties van de Yaris, maar verfijnde simpelweg de kleine details die verbetering nodig hadden om er up-to-date uit te blijven zien.
Aan de voorkant valt een licht aangepast grille-ontwerp op. De onderste grille domineert nog steeds, maar het is als een grote trapezium, en het gaaswerk is veel meer uitgesproken op sommige uitvoeringen. Het nette Toyota-logo wordt gecomplementeerd door scherp ogende LED-koplampen op de mooiere versies. Deze zijn veel puntiger en scherper dan de andere, waardoor de Yaris er bijna agressief uitziet.
Het profiel toont weinig verandering, met de korte overhangen en wielen die naar de hoeken zijn gedrukt die heel subtiel de snelle besturing van de Yaris suggereren. Het heeft deze opvallende karakterlijn die loopt van de voorschermen helemaal tot aan de achterlichten, zodat de auto bijna lijkt alsof hij in beweging is terwijl hij stilstaat. En nieuwe wielen zijn beschikbaar in 15″, 16″ en 18″ maten voor verschillende modellen.
Aan de achterkant zijn de updates subtiel maar effectief. De achterlichten behouden hun vorm, maar hogere uitvoeringen kunnen nieuwe LED-elementen krijgen. De achterbumper verschilt per uitvoering; de meer sportieve versies zoals de GR Sport hebben een lagere, agressievere diffuser-stijl look. Het is niet alleen dat de hoge, “geïntegreerde” spoiler netjes in de daklijn lijkt genesteld, maar hij draagt daadwerkelijk bij aan de aerodynamica.
De meest opvallende overgang van die kleur is vergelijkbaar met het opvallende Neptune Blue, dat beperkt is tot de Premier Edition. Met een zwart dak en zwarte spiegelkappen wordt het een stoer ogende two-tone auto waar mensen twee keer naar zullen kijken. De Yaris hybride is cool, en hij doet niet eens zo zijn best; het is gewoon een stads-hatchback.
Comfort En Gemak
De Toyota Yaris maakt er een punt van om je dagelijkse woon-werkverkeer zo comfortabel en gemakkelijk mogelijk te maken. Toyota heeft echt een lange weg afgelegd, vooral met de technologie en gebruiksvriendelijke interface, om het rijden nog aangenamer te maken.
Een voor de hand liggend kenmerk is het nieuwe infotainmentsysteem. Op hogere uitvoeringen krijg je een 10,5-inch touchscreen display dat een significante upgrade is ten opzichte van het vorige model. De graphics zijn scherp, de touchbediening is responsief, en de interface is gemakkelijk te navigeren. Het heeft ook draadloze Apple CarPlay en Android Auto zodat je je telefoon niet hoeft aan te sluiten. Sommige komen zelfs met cloud-gebaseerde navigatie en real-time verkeersinformatie zodat je weet wat er gaande is, waar je ook bent.
Ook is het volledig digitale instrumentenpaneel in de hogere uitvoeringen een mooie toevoeging. Dit 12,3-inch display is zeer aanpasbaar, waardoor je kunt kiezen uit verschillende lay-outs en informatieweergaven. Van ouderwetse snelheids- en toerentellermetingen tot hybride systeeminformatie, navigatie-aanwijzingen en rijhulpstatussen. Het heldere en flexibele display maakt het gemakkelijk om alle belangrijke informatie te bekijken zonder je ogen van de weg te halen.
Toyota heeft ook een verbeterd spraakherkenningssysteem geïntroduceerd. De “Hey Toyota” spraakassistent begrijpt nu meer natuurlijke spraakcommando’s, zodat je verschillende voertuigfuncties kunt bedienen, het klimaat kunt aanpassen en navigatiebestemmingen kunt instellen zonder een vinger uit te steken. Dat is een enorme sprong voorwaarts in spraakbesturing in de auto.
De MyToyota smartphone-app voegt nog meer connectiviteit toe. Het stelt je in staat om je Yaris via internet te monitoren, zoals hoeveel brandstof je nog hebt en hoe vol je hybride accu is. Nog beter, op de hogere modellen kun je de klimaatregeling op afstand aanzetten zodat de auto koelt of verwarmt voordat je er zelfs maar instapt. Het geeft je ook rijanalyses zodat je je brandstofverbruik kunt monitoren en kunt proberen een betere chauffeur te worden.
Veiligheids- en rijhulpfuncties hebben ook verbeteringen gezien. De nieuwe Proactive Driving Assist (PDA) past subtiel stuur- en remhulp toe om je op veilige afstand van andere auto’s te houden en je door bochten te leiden. Het adaptieve cruise control systeem is verbeterd om beter om te gaan met stop-and-go verkeer en kan automatisch snelheid verminderen bij het naderen van bochten, wat je reis veiliger en comfortabeler maakt.
Het interieur van de Yaris biedt een relatief comfortabele rit, tenminste voorin. De bestuurdersstoel heeft een redelijk aantal verstelmogelijkheden, maar het gebrek aan lendensteun zal waarschijnlijk merkbaar zijn op langere ritten. De hogere uitvoeringen hebben een gedeeltelijk lederen interieur dat er goed uitziet en lang meegaat. De achterbank is wat klein voor volwassenen tijdens lange ritten, maar voor korte ritjes of kinderen zijn ze heel fijn. De hogere uitvoeringen bieden automatische dual-zone klimaatregeling waarmee bestuurder en voorpassagier elk hun eigen temperatuur kunnen instellen, nog een functie die de rit comfortabeler maakt.
Qua praktisch gebruik heeft de Yaris je gedekt met doordachte opbergoplossingen, waaronder fatsoenlijk grote deurvakken, een middenconsole-opbergvak, en kleinere opbergplekken voor items zoals telefoons en sleutels. Sommige hebben zelfs een draadloze oplaadpad die werkt met elk compatibel apparaat, dat is een handige feature.
Hij is zo gemakkelijk te besturen, en zo klein, het is een Yaris, dus het is gemakkelijk parkeren in kleine stedelijke ruimtes. Hij heeft goed algemeen zicht, en nog beter, parkeersensoren en een achteruitrijcamera op de hogere uitvoeringen, dus rijden in de stad is een fluitje van een cent. Rijcomfort kan echter variëren. De 15-inch wielen bieden de zachtste rit, grotere maten zoals de 17-inch en 18-inch wielen, vooral op de GR Sport, hebben een stijvere rit die hard kan zijn op ruwe wegen.
Ten slotte heeft Toyota moeite gedaan om de geluids-, trillings- en hardheidslevels (NVH) te verminderen, zodat je een stillere rit ervaart vergeleken met het vorige model. Maar zelfs dan laat de CVT-transmissie de motor nog steeds wat brommen onder zware acceleratie, wat voor sommige bestuurders enigszins afleidend zou kunnen zijn. Al met al heeft de Yaris Hybride een goede combinatie van comfort, gemak en moderne technologie om te concurreren in zijn klasse.
Veiligheid En Beveiliging
De Toyota Yaris is een veiligheidskrachtpatser, wat geen verrassing is aangezien Toyota een geweldige geschiedenis heeft in het produceren van veilige, betrouwbare voertuigen. Van zijn carrosseriestructuur tot het gloednieuwe Toyota Safety Sense pakket, de Yaris omringt je met veiligheid.
Toyota Safety Sense is standaard op alle uitvoeringen en omvat een pre-collision systeem met voetganger- en fietsersdetectie. Dit systeem kan automatisch de remmen inschakelen als het een dreigende botsing detecteert. Ze hebben het zelfs geüpdatet voor het jaar 2024 om ook motorfietsen te detecteren, dus het is behoorlijk effectief in drukke stedelijke gebieden.
Nog beter is dat Lane Trace Assist en Lane Departure Alert standaard zijn, die je eigenlijk in het midden van je rijstrook houden, en als je begint af te dwalen, tikken ze je zachtjes op de schouder. Deze zijn dit jaar verfijnd voor een soepeler, natuurlijker gevoel. Dat is nog niet eens rekening houdend met het feit dat de Adaptive Cruise Control is verfijnd om natuurlijker te reageren op verkeersveranderingen en af te remmen in bochten voor veiliger en comfortabeler rijden op bochtige wegen.
Ook nieuw voor 2024 is het Proactive Driving Assist (PDA) systeem, dat subtiel helpt bij het remmen en sturen om een veilige afstand tot andere voertuigen te bewaren en soepel door een bocht te navigeren. Het zou slim genoeg moeten zijn dat het veilig is maar niet frustrerend. Het heeft ook een medisch noodstop systeem, dat de auto uitschakelt als het geen bestuurdersinput detecteert, zeer handig als de bestuurder een medische noodsituatie heeft.
Sprekend over passieve veiligheid, de Yaris heeft een heleboel airbags, waaronder een echt coole centrale airbag tussen de voorstoelen om contact tussen inzittenden onderling bij zij-impacts te elimineren. De carrosserie van de auto is ook zeer goed in het absorberen en verdelen van impactkrachten, dus dat voegt nog wat toe aan de vertrouwensfactor.
Nog meer zo op de hogere uitvoeringen met Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert, zodat je je bewust kunt zijn van voertuigen in je dode hoeken, en wanneer je achteruit uit parkeerplaatsen rijdt. Dit alles en de Yaris zou het behoorlijk goed moeten doen in zijn aankomende crashtests, Toyota zal zijn hoge status op dit gebied blijven behouden.
Hoe Rijdt Het?
De Toyota Yaris is ontworpen om je rit wat gemakkelijker en wat efficiënter te maken, en natuurlijk wat aangenamer dan het vorige model. Hij is erg klein en heeft een zeer lichte besturing, dus hij is zeer gemakkelijk te manoeuvreren in stadsverkeer, waar de Yaris het beste in is.
De Yaris Hybride is echter behoorlijk snel in de stad, waarbij de elektromotor zorgt voor bijna directe trekkracht bij lage snelheden. Je zult ervan genieten hoe hij soepel wegrijdt bij verkeerslichten en stop-and-go verkeer als een kampioen aanpakt. Ook heeft hij dat elektrische hybride systeem, zodat je een tijdje alleen op elektriciteit kunt rijden, wat best cool is om door het verkeer te kruipen zonder nauwelijks geluid te maken.
Hij heeft een zeer lichte en responsieve besturing, dus parkeren en manoeuvreren in smalle straten is gemakkelijk. Met een indrukwekkende draaicirkel van slechts 5,2 meter zijn U-bochten en krappe manoeuvres een peulenschil. Echter, als je meer een enthousiaste rijder bent, zou je de besturing bij hogere snelheden wat te licht kunnen vinden, waar het wat meer feedback zou kunnen gebruiken.
Zelfs op de snelweg is de Yaris Hybride behoorlijk stevig. De 130-pk variant biedt genoeg punch voor invoegen en inhalen, hoewel hij niet bepaald gebouwd is voor snelheid. De standaard 116-pk versie is prima voor dagelijks gebruik, maar kan wat tekort schieten wanneer je hem hard pusht of volledig beladen is.
Hij heeft een verschillende rijkwaliteit afhankelijk van de wielen en het uitrustingsniveau. De 16-inch wielen bieden de meest comfortabele rit, absorberen hobbels zeer goed, en de grotere 17″ en 18″ wielen (vooral die op de GR Sport uitvoering) hebben een veel stijvere rit, die misschien niet zo vergevingsgezind is op ruwe wegen maar geweldig is voor handling.
Hij is echter zeer stabiel in de bochten, en het lage zwaartepunt, deels door de plaatsing van de hybride accu, zorgt voor veilige handling. Geen sportwagen, maar behoorlijk goed voor wat het is. NVH-niveaus zijn verbeterd, wat zorgt voor een stillere rit, hoewel de CVT nog steeds wat motorgeluid kan veroorzaken bij harde acceleratie, maar in dagelijks gebruik is het meestal soepel en verfijnd. Het remsysteem is goed en combineert regeneratief en wrijvingsremmen. Je kunt een kleine verandering in het pedaalgevoel merken wanneer het overschakelt van het een naar het ander, maar het is een belangrijk onderdeel van het geweldige brandstofverbruik van de auto.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Toyota Yaris heeft een gemiddeld grote kofferbak voor zijn klasse, maar het is zeker niet de grootste qua laadcapaciteit. Met 286 liter ruimte is het voldoende voor dagelijks gebruik. Echter, als het gaat om lange ritten of het vervoeren van grotere objecten, begint het wat krap aan te voelen.
De kofferbak is zeer praktisch, met een grote opening, wat het laden en lossen gemakkelijk maakt. De lage tildrempel maakt het eenvoudig om grote objecten te laden. De kofferbak is echter niet zo diep als sommige anderen, dus het plaatsen van hogere items kan wat uitdagend zijn.
En hij heeft een in hoogte verstelbare kofferbakvloer, dat hebben niet veel auto’s in deze klasse, wat een mooie toevoeging is. Dus, je klapt de achterbank neer, en je hebt deze vlakke laadruimte, en je schuift langere dingen er gewoon in. Er zit ook een klein verborgen compartiment onder, een goede plek om wat waardevolle spullen te verbergen. De achterbank is in 60/40 verhouding neerklapbaar, waardoor de laadcapaciteit wordt vergroot tot 947 liter. Ze klappen echter niet volledig vlak, dus het kan wat lastig zijn om echt lange spullen daar op te bergen. Het is een smalle kofferbak, hoewel sommige concurrenten meer ruimte bieden. Voor dagelijks gebruik in de stad zou het echter prima moeten zijn.
Comfort Achterbank
De achterbank accommodatie in de Toyota Yaris is adequaat voor zijn klasse maar schiet tekort qua ruimte, wat de compromissen weerspiegelt die inherent zijn aan het ontwerpen van een compacte stadsauto. De achterbank kan comfortabel twee volwassenen herbergen voor kortere ritten, maar langere trips kunnen uitdagend zijn voor langere passagiers.
De beenruimte achterin is beperkt, vooral als de voorstoelen naar achteren zijn geschoven om langere bestuurders of passagiers te accommoderen. Volwassenen boven de 1,80 meter kunnen hun knieën tegen de rugleuning van de voorstoelen voelen. De hoofdruimte is vergelijkbaar beperkt, waarbij de aflopende daklijn de beschikbare ruimte voor langere passagiers vermindert.
De achterbank is gevormd om redelijk comfort te bieden, met voldoende vulling voor kortere ritten. De zitting is echter relatief kort, wat betekent dat langere passagiers mogelijk onvoldoende dijsteun hebben op langere ritten. De rugleuninghoek staat vast, wat sommige passagiers minder ideaal kunnen vinden voor langere reizen.
Ondanks deze beperkingen heeft Toyota moeite gedaan om het gebruik van de achterruimte te maximaliseren. De deuren openen wijd, wat in- en uitstappen gemakkelijker maakt, vooral bij het gebruik van kinderzitjes. ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn aanwezig op de buitenste zitplaatsen achter, waardoor het gemakkelijk is om kinderzitjes veilig te bevestigen.
De middelste zitplaats is smal en verhoogd, wat het meer geschikt maakt voor kinderen dan volwassenen. Wanneer niet in gebruik, heeft het een neerklapbare armsteun met bekerhouders, wat een vleugje praktisch gemak toevoegt voor achterpassagiers.
Het zicht vanaf de achterbank is over het algemeen goed, dankzij de grote zijramen. De oplopende raamlijn richting de achterkant van de auto kan echter sommige kortere passagiers of kinderen wat ingesloten doen voelen.
Qua voorzieningen zijn de achterstoelen vrij basic. Er zijn geen ventilatieopeningen voor achterpassagiers, wat een probleem zou kunnen zijn op warme dagen. Hogere uitvoeringen bieden wel elektrische ramen achter, maar lagere uitvoeringen moeten het doen met handbediende ramen. Er zijn geen USB-poorten voor achterpassagiers, wat teleurstellend zou kunnen zijn voor gezinnen met technologisch onderlegde kinderen.
Opbergmogelijkheden achterin zijn beperkt. De deurvakken zijn aan de kleine kant, en er zijn geen stoelzakken op de basisuitvoeringen. Hogere uitvoeringen bieden wel stoelzakken, die handig kunnen zijn voor het opbergen van kleine items.
Hoewel de achterbank ruimte in de Yaris niet toonaangevend is in zijn klasse, is het belangrijk om te onthouden dat dit een auto is die primair ontworpen is voor stedelijk gebruik. Voor incidentele achterpassagiers of kinderen zou de geboden ruimte voldoende moeten zijn. Echter, gezinnen die regelmatig volwassenen achterin moeten vervoeren, zouden grotere alternatieven kunnen overwegen of kunnen kijken naar de ruimere Yaris Cross SUV variant.