Chinese autofabrikant Zeekr heeft een indrukwekkende update uitgebracht voor zijn 7X elektrische SUV, waarmee het een technologische krachtpatser wordt die alles uitdaagt wat we mogelijk achtten in het elektrische voertuigsegment. De pre-verkoop begon op 20 oktober en onthulde specificaties die zelfs Tesla laten opkijken.
De ster van de show is ongetwijfeld de geüpgradede 900-volt architectuur, een significante sprong ten opzichte van het vorige 800-volt platform. Dit gaat niet alleen om cijfers op papier. In werkelijke termen betekent dit dat uw Zeekr 7X kan opladen van 10% naar 80% in slechts 10 minuten. Dat is minder tijd dan het kost om een koffie te halen en uw benen te strekken tijdens een roadtrip.
Zeekr biedt drie verschillende uitvoeringen, elk ontworpen om aan verschillende rijvoorkeuren te voldoen. De instapmodel 75 kWh RWD Max variant is zeker niet bescheiden, met een 370 kW elektromotor die de SUV in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u duwt. De Geely Golden Brick batterij zorgt voor een respectabele 620 km CLTC-bereik.
| Uitvoering | Batterij | Vermogen | 0-100 km/u | Bereik (CLTC) |
|---|---|---|---|---|
| 75 kWh RWD Max | 75 kWh Golden Brick | 370 kW (496 pk) | 5,4 seconden | 620 km |
| 103 kWh RWD Max | 103 kWh CATL Qilin | 370 kW (496 pk) | 5,1 seconden | 802 km |
| 103 kWh AWD Ultra | 103 kWh CATL Qilin | 585 kW (784 pk) | 2,98 seconden | 715 km |
Voor degenen die maximaal bereik zoeken, breidt de 103 kWh RWD Max variant het rijbereik uit naar een indrukwekkende 802 km, terwijl het dezelfde 370 kW vermogen behoudt. De acceleratie verbetert licht naar 5,1 seconden, dankzij de CATL Qilin batterijtechnologie.
Maar het kronjuweel is de 103 kWh AWD Ultra variant. Met dubbele elektromotoren die een gecombineerd vermogen van 585 kW genereren—dat is 784 paardenkrachten—schiet deze gezins-SUV van stilstand naar 100 km/u in een verbijsterende 2,98 seconden. Dat is supercar-territorium in een SUV-pakket dat comfortabel vijf personen kan vervoeren en 905 liter bagage kan slikken.
Elke variant wordt standaard geleverd met Geely’s G-Pilot H7 geavanceerde rijhulpsysteem. Dit is geen basis rijstrook-bewakingsopstelling. Het H7-systeem maakt gebruik van 31 sensoren door het hele voertuig en wordt aangedreven door een Nvidia Drive Thor-U chip die 700 TOPS aan rekenkracht levert. Het systeem maakt snelwegnavigatie op autopilot mogelijk, stadsstraatnavigatie en deur-tot-deur navigatie—allemaal zonder dat HD-kaarten nodig zijn.
| Functie | Specificatie |
|---|---|
| Sensoren | 31 door het hele voertuig |
| Processor | Nvidia Drive Thor-U |
| Rekenkracht | 700 TOPS |
| Mogelijkheden | Snelweg NOA, Stad NOA, Deur-tot-deur navigatie |
De buitenkant blijft grotendeels ongewijzigd en behoudt zijn strakke silhouet in zeven lakopties. De afmetingen blijven constant op 4.825 mm lengte, 1.930 mm breedte en 1.666 mm hoogte, met een royale wielbasis van 2.925 mm. Het leeggewicht varieert van 2.280 kg tot 2.470 kg, afhankelijk van de configuratie.
Binnenin blijft de cabine indruk maken met een 15,05-inch centraal bedieningsscherm en 13,02-inch LCD-instrumentenpaneel. Maar het zijn de doordachte details die de ervaring verhogen: sensorgestuurde frameloze automatische deuren, privacy-glas voor achterpassagiers, een 355 mm elektrische beensteun voor de achterbank en een ingebouwde koelkast die werkt tussen -6°C en 50°C met zowel koel- als verwarmingsfuncties.
De achterpassagiers genieten van 1.187 mm beenruimte—dat is echt limousine-achtige ruimte. Gecombineerd met 40 opbergvakken door het hele interieur en die achtertafels worden lange reizen aanzienlijk aangenamer.
Early adopters die de aanbetaling van 2.000 yuan hebben betaald, krijgen 7.000 yuan korting op de aankoopprijs. De officiële lancering is gepland voor 28 oktober in China, met Europese leveringen die naar verwachting medio 2025 beginnen voor markten waaronder Nederland, Zweden en Noorwegen.












