2026 Lynk & Co 08 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Motortype | 4 cilinders in lijn, met turbocompressor |
Versnellingsbak | Automatisch, 3 versnellingen 3DHT EVO |
Aandrijflijn | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch, 3 versnellingen 3DHT EVO |
Max. Vermogen (Benzinemotor) | 102 kW (137 pk) |
Max. Vermogen (Elektromotor) | 155 kW (208 pk) |
Max. Vermogen (Gecombineerd Systeem) | 257 kW (345 pk) |
Max. Koppel (Benzinemotor) | 230 Nm |
Max. Koppel (Elektromotor) | 350 Nm |
Cilinderinhoud | 1499 cm³ |
Accucapaciteit | 39,6 kWh |
Elektrisch Bereik | 200 km |
Acceleratie (0-100 km/u) | 6,8 seconden |
Topsnelheid | 185 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Core / More |
---|---|
Accutype | Lithium-ion (NCM) |
Accucapaciteit (Nominaal) | 39,6 kWh |
CO2-uitstoot (Gecombineerd WLTP) | 23 g/km (gewogen) / 149 g/km (lege accu) |
Energieverbruik (Gecombineerd WLTP) | 206 Wh/km (gewogen) |
Elektrisch Bereik (WLTP) | 200 km |
Maximaal DC-laadvermogen | 85 kW |
Maximaal AC-laadvermogen | 11 kW |
Boordlader | 11 kW |
AC-laadtijd (11 kW naar 100% SOC) | 4,5 uur |
DC-snelladen (10-80%) | 33 minuten |
Accugarantie | Niet gespecificeerd |
Accu Voorverwarmen | ✓ Beschikbaar |
V2L-mogelijkheid | ✓ 3,3 kW (adapter vereist, apart verkocht) |
V2V-mogelijkheid | Niet gespecificeerd |
Standaard Laadkabel Type 2 (Mode 3) | ✓ Inbegrepen voor openbaar gebruik en wallbox |
Warmtepomp | Niet gespecificeerd |
Brandstoftank Capaciteit | 60 liter |
Brandstofverbruik (Gecombineerd, Lege Accu) | 6,5 L/100 km |
Brandstofverbruik (Gecombineerd, Gewogen) | 0,9 L/100 km |
Emissienorm | Euro6E-Bis |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Core | More |
---|---|---|
Zitplaatsen | 5 zitplaatsen | 5 zitplaatsen |
Bagageruimte Volume (VDA) | 540 L | 540 L |
Bagageruimte (Neergeklapte Achterbank, VDA) | 1254 L | 1254 L |
Achterbank Verdeling | 60/40 inklapbaar | 60/40 inklapbaar |
Voorstoel Verstelling | Bestuurder: 8-weg elektrisch<br>Passagier: 6-weg elektrisch | Bestuurder: 8-weg elektrisch<br>Passagier: 6-weg elektrisch |
Hoogte Verstelbare Stoelen | ✓ (Elektrische verstelling) | ✓ (Elektrische verstelling) |
Voorstoelen Verwarming | ✓ | ✓ |
Voorstoelen Ventilatie | ✗ | ✓ |
2e Rij Stoelverwarming | ✗ | ✓ |
Relaxatiefunctie Voorstoelen | ✗ | ✓ (Massagefunctie) |
Bestuurder Lendensteun | ✓ (4-weg elektrisch) | ✓ (4-weg elektrisch) |
Bestuurder Geheugenfunctie | ✓ | ✓ |
Passagier Lendensteun | ✓ (4-weg elektrisch) | ✓ (4-weg elektrisch) |
Bekleding Opties | Black Ocean (Kunstleer PU) | Black Ocean met decostiksels (PU + microvezel)<br>Sahara Dune met decostiksels (PU + microvezel) |
Stuurverwarming | ✗ | ✓ |
Sfeerverlichting | ✓ (In kleur verstelbaar) | ✓ (In kleur verstelbaar) |
Panoramisch Schuif-/Kanteldak | ✓ (Met elektrisch zonnescherm) | ✓ (Met elektrisch zonnescherm) |
Gemakkelijke Instap Bestuurdersstoel | ✓ | ✓ |
Middenarmsteun (Voor) | ✓ (Met opbergruimte en 2 bekerhouders) | ✓ (Met opbergruimte en 2 bekerhouders) |
Middenarmsteun (Achter) | ✓ (Met 2 bekerhouders) | ✓ (Met 2 bekerhouders) |
Achterbank Rugleuning Verstelling | ✓ (Verstelbare rugleuning) | ✓ (Verstelbare rugleuning) |
Opbergvak in Voorstoel Rugleuning | ✓ | ✓ |
ISOFIX Bevestigingspunten | ✓ (Passagiersstoel + buitenste 2e rij) | ✓ (Passagiersstoel + buitenste 2e rij) |
Bagageruimte Bodem Lengte (Min/Max) | 983 mm / 1788 mm | 983 mm / 1788 mm |
Bagageruimte Bodem Breedte | 966 mm | 966 mm |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Kenmerk Categorie | Core | More |
---|---|---|
Opbergmogelijkheden | ||
Handschoenenkastje | ✓ Elektrische vergrendeling | ✓ Elektrische vergrendeling |
Middenarmsteun (Voor) | ✓ Met opbergruimte & 2 bekerhouders | ✓ Met opbergruimte & 2 bekerhouders |
Middenarmsteun (Achter) | ✓ Met 2 bekerhouders | ✓ Met 2 bekerhouders |
Opbergvak Voorstoel Rugleuning | ✓ | ✓ |
Klimaatregeling | ||
Systeemtype | ✓ 2-zone automatisch | ✓ 3-zone automatisch |
Klimaatuitlaten Tweede Rij | ✓ | ✓ |
PTC-verwarming Interieur | ✓ | ✓ |
CN95-luchtfilter | ✓ | ✓ |
Klimaatregeling op Afstand | ✓ (Via Lynk & Co app) | ✓ (Via Lynk & Co app) |
Interieur Materialen & Bekleding | ||
Primaire Bekleding | Black Ocean (Kunstleer PU) | Black Ocean met decostiksels (PU + microvezel) |
Alternatieve Bekleding | – | Sahara Dune met decostiksels (PU + microvezel) |
Vloermaterialen | ✓ Textiele vloermatten | ✓ Textiele vloermatten |
Bagageruimtemat | ✓ | ✓ |
Sfeerverlichting | ||
Interieurverlichting Type | ✓ In kleur verstelbare sfeerverlichting | ✓ In kleur verstelbare sfeerverlichting |
LED-plafondverlichting | ✓ Eerste en tweede zitrij | ✓ Eerste en tweede zitrij |
Voetgedeelte Verlichting | ✓ | ✓ |
Aanvullende Interieur Kenmerken | ||
Zonneklep | ✓ Met make-upspiegel & verlichting | ✓ Met make-upspiegel & verlichting |
Uittrekbare Hoedenplank | ✓ | ✓ |
Bagageruimte LED | ✓ | ✓ |
Trunk Load Hooks | ✓ | ✓ |
Technologie Integratie | ||
Selfiecamera | ✓ | ✓ |
Draadloze Telefoonlader | ✓ | ✓ |
USB-poorten (Voor) | ✓ 2x Type C (USB 3.0 60W/27W + USB 2.0 15W) | ✓ 2x Type C (USB 3.0 60W/27W + USB 2.0 15W) |
USB-poorten (Achter) | ✓ 1x Type A + 1x Type C (15W) | ✓ 1x Type A + 1x Type C (15W) |
12V-stopcontacten | ✓ Voor + bagageruimte | ✓ Voor + bagageruimte |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Core | More |
---|---|---|
Voertuigtype | PHEV SUV | PHEV SUV |
Leeg Gewicht (kg) | 2107 kg | 2138 kg |
Totaal Gewicht, Max (kg) | 2612 kg | 2612 kg |
Max. Trekgewicht, Ongeremde Aanhanger (kg) | 750 kg | 750 kg |
Max. Trekgewicht, Geremde Aanhanger (kg) | 1600 kg | 1600 kg |
Max. Trekhaakbelasting (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Max. Dakbelasting (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Laadvermogen (kg) | 505 kg | 474 kg |
Specificatie | PHEV SUV |
---|---|
Vanaf Prijs | Core: €55.995 More: €59.995 |
Beschikbare Uitvoeringen | Core, More |
Brandstoftype | Plug-in Hybride Elektrisch Voertuig (PHEV) |
Motorinhoud | 1499 cm³ (1,5L) |
Motorconfiguratie | 4 cilinders in lijn met turbocompressor |
Energielabel | Niet gespecificeerd |
Brandstoftank Capaciteit | 60 liter |
Accucapaciteit | 39,6 kWh (Lithium-ion NCM) |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP) | 206 Wh/km (gecombineerd, gewogen) |
Elektrisch Bereik (WLTP Gecombineerd) | 200 km |
Brandstofverbruik (WLTP) | 0,9 L/100 km (gecombineerd, gewogen) 6,5 L/100 km (gecombineerd, lege accu) |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch, 3 versnellingen 3DHT EVO |
CO2-uitstoot | 23 g/km (gecombineerd, gewogen) 149 g/km (gecombineerd, lege accu) |
Maximaal Vermogen | Benzinemotor: 102 kW (137 pk) Elektromotor: 155 kW (208 pk) Gecombineerd Systeem: 257 kW (345 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 6,8 seconden |
Maximaal Koppel | Benzinemotor: 230 Nm Elektromotor: 350 Nm |
Topsnelheid | 185 km/u |
Euro Norm | Euro6E-Bis |
Laadmogelijkheden | AC: 11 kW (4,5 uur 0-100%) DC: 85 kW (33 minuten 10-80%) |
Aanvullende Kenmerken | Accu voorverwarmen Energie-recyclingsysteem Kinetisch energieterugwinningssysteem V2L-mogelijkheid (3,3 kW) Instelbare energie-recycling |
Afmeting | Meting |
---|---|
Lengte | 4820 mm |
Breedte | 1915 mm |
Breedte (Spiegels Ingeklapd) | 2088 mm |
Breedte (Spiegels Uitgeklapd) | 2135 mm |
Hoogte | 1685 mm |
Wielbasis | 2848 mm |
Bodemvrijheid | 186 mm |
Draaicirkel | 12 m |
Kenmerk Categorie | Core | More |
---|---|---|
STARTPRIJS | €55.995 | €59.995 |
EXTERIEUR | ||
Velgen | 19″ lichtmetalen velgen (235/55 R19) | 21″ lichtmetalen velgen (255/40 R21) |
Koplampen | LED met intelligente grootlichtregeling & automatisch aan/uit | LED Matrix met AFS + intelligente grootlichtregeling |
Koplamp Hoogteregeling | ✓ Automatisch | ✓ Automatisch |
Dagrijverlichting | ✓ LED | ✓ LED |
Richtingaanwijzers | ✓ LED met sequentiestroom | ✓ LED met sequentiestroom |
Spiegels | ✓ Elektrisch inklap/verwarmd, geheugen, kantelen bij achteruit | ✓ Elektrisch inklap/verwarmd, geheugen, kantelen bij achteruit |
Kozijnloze Deuren | ✓ | ✓ |
Panoramisch Schuifdak | ✓ Elektrisch met zonnescherm | ✓ Elektrisch met zonnescherm |
Elektrische Achterklep | ✓ Met positiegeheugen | ✓ Met positiegeheugen |
Privacyglas | ✓ Getinte achterruiten | ✓ Getinte achterruiten |
Dakrails | ✓ | ✓ |
Naderings-/Uitstapverlichting | ✓ | ✓ |
INTERIEUR | ||
Bekleding | Black Ocean (Kunstleer PU) | Black Ocean met decostiksels OF Sahara Dune met decostiksels (PU + microvezel) |
Bestuurdersstoel | 8-weg elektrisch met geheugen | 8-weg elektrisch met geheugen |
Passagiersstoel | 6-weg elektrisch | 6-weg elektrisch |
Lendensteun | ✓ 4-weg elektrisch (beide stoelen) | ✓ 4-weg elektrisch (beide stoelen) |
Stoelverwarming (Voor) | ✓ | ✓ |
Stoelventilatie (Voor) | ✗ | ✓ |
Stoelmassage (Voor) | ✗ | ✓ |
Stoelverwarming (Achter) | ✗ | ✓ |
Stuurverwarming | ✗ | ✓ |
Stuurverstelling | ✓ 4-weg verstelbaar | ✓ 4-weg verstelbaar |
Gemakkelijke Instap Bestuurdersstoel | ✓ | ✓ |
Achterbank Configuratie | 60/40 split-inklapbaar | 60/40 split-inklapbaar |
Sfeerverlichting | ✓ In kleur verstelbare sfeerverlichting | ✓ In kleur verstelbare sfeerverlichting |
CONNECTIVITEIT & TECH | ||
Middendisplay | ✓ 15,4″ | ✓ 15,4″ |
Bestuurdersdisplay | ✓ 10,2″ | ✓ 10,2″ |
Audiosysteem | 8 luidsprekers | 23 luidsprekers Harman/Kardon (incl. subwoofer) |
Apple CarPlay | ✓ | ✓ |
Android Auto | ✓ (Q3 2025 via OTA) | ✓ (Q3 2025 via OTA) |
5G-netwerk | ✓ | ✓ |
Wi-Fi Hotspot | ✓ | ✓ |
Bluetooth | ✓ | ✓ |
Spraakassistent | ✓ Twee zones | ✓ Twee zones |
Navigatie | ✓ | ✓ |
OTA Updates | ✓ | ✓ |
Selfiecamera | ✓ | ✓ |
Draadloze Telefoonlader | ✓ | ✓ |
USB-poorten (Voor) | ✓ 2x Type C (60W/27W + 15W) | ✓ 2x Type C (60W/27W + 15W) |
USB-poorten (Achter) | ✓ 1x Type A + 1x Type C (15W) | ✓ 1x Type A + 1x Type C (15W) |
Functionaliteit op Afstand | ✓ Via mobiele app | ✓ Via mobiele app |
KLIMAATREGELING | ||
Klimaatsysteem | 2-zone automatisch | 3-zone automatisch |
Klimaatuitlaten Achter | ✓ | ✓ |
PTC Interieurverwarming | ✓ | ✓ |
CN95 Luchtfilter | ✓ | ✓ |
Klimaatregeling op Afstand | ✓ Via app | ✓ Via app |
VEILIGHEID & RIJASSISTENTIE | ||
Airbags | ✓ Bestuurder, passagier, zij, gordijn, midden | ✓ Bestuurder, passagier, zij, gordijn, midden |
Dodehoekdetectie (BSD) | ✓ | ✓ |
360° Camera | ✓ | ✓ |
Botsingsbeperkingsondersteuning Voor (CSMF) | ✓ Inclusief AEB-P | ✓ Inclusief AEB-P |
Botsingsbeperkingsondersteuning Achter (CMSR) | ✓ | ✓ |
Detectie Zijverkeer (Voor/Achter) | ✓ FCTA/RCTA | ✓ FCTA/RCTA |
Waarschuwing Portier Open (DOW) | ✓ | ✓ |
Bestuurdersbewakingssysteem (DMS) | ✓ | ✓ |
Assistentie Uitwijkmanoeuvres (EMA) | ✓ | ✓ |
Snelwegassistent Plus (HWA Plus) | ✓ | ✓ |
Intelligente Cruise Control (ICC) | ✓ Inclusief ACC | ✓ Inclusief ACC |
Rijstrookwisselassistent (LCA) | ✓ | ✓ |
Waarschuwing Verlaten Rijstrook (LDW) | ✓ | ✓ |
Rijbaanassistentie (LKA) | ✓ | ✓ |
Parkeersensoren | ✓ Voor en achter | ✓ Voor en achter |
Verkeerstekeninfo (TSI) | ✓ | ✓ |
Traffic Jam Assist (TJA) | ✓ | ✓ |
Verkeersbordenherkenning (TSR) | ✓ | ✓ |
Bandenspanningsbewaking | ✓ Met display | ✓ Met display |
BEVEILIGING | ||
Automatische Deurvergrendeling | ✓ | ✓ |
Anti-diefstalalarmlarm | ✓ Met interieur/kantelsensor | ✓ Met interieur/kantelsensor |
Elektronisch Kinderslot | ✓ | ✓ |
Gebeurtenisgegevensrecorder (EDR) | ✓ | ✓ |
Face ID Herkenning | ✓ | ✓ |
Startonderbreker (PATS) | ✓ | ✓ |
Contactloos Openen/Starten | ✓ | ✓ |
Detectie Achtergebleven Personen | ✓ | ✓ |
Mobiele Telefoon als Sleutel | ✓ Digitale sleutel | ✓ Digitale sleutel |
Afstandsbediening Sleutels | ✓ 2 stuks | ✓ 2 stuks |
AANDRIJFLIJN & ONDERSTEL | ||
Motor | 1,5L 4-cyl turbo (102 kW/137 pk) | 1,5L 4-cyl turbo (102 kW/137 pk) |
Elektromotor | 155 kW (208 pk), 350 Nm | 155 kW (208 pk), 350 Nm |
Gecombineerd Vermogen | 257 kW (345 pk) | 257 kW (345 pk) |
Transmissie | 3-versnellingen automatisch 3DHT EVO | 3-versnellingen automatisch 3DHT EVO |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Accu | 39,6 kWh lithium-ion | 39,6 kWh lithium-ion |
Elektrisch Bereik | 200 km | 200 km |
Acceleratie 0-100 km/u | 6,8 seconden | 6,8 seconden |
Topsnelheid | 185 km/u | 185 km/u |
Actieve Veiligheidssystemen | ARP, ABS, BA, EBD, ESC, HDC, HSA, TCS | ARP, ABS, BA, EBD, ESC, HDC, HSA, TCS |
LADEN & ENERGIE | ||
AC Laden | 11 kW (4,5 uur 0-100%) | 11 kW (4,5 uur 0-100%) |
DC Laden | 85 kW (33 min 10-80%) | 85 kW (33 min 10-80%) |
Accu Voorverwarmen | ✓ | ✓ |
Energie-terugwinning | ✓ Instelbare regeneratieve remmen | ✓ Instelbare regeneratieve remmen |
V2L-mogelijkheid | ✓ 3,3 kW (adapter vereist) | ✓ 3,3 kW (adapter vereist) |
Laadkabel | ✓ Mode 3 Type 2 inbegrepen | ✓ Mode 3 Type 2 inbegrepen |
STANDAARD UITRUSTING | ||
EHBO-set | ✓ | ✓ |
Veiligheidshesje | ✓ | ✓ |
Bandenreparatieset | ✓ | ✓ |
Alcoholslot Voorbereiding | ✓ | ✓ |
GEWICHT & CAPACITEIT | ||
Leeggewicht | 2107 kg | 2138 kg |
Max Totaalgewicht | 2612 kg | 2612 kg |
Bagagevolume | 540 L (1254 L stoelen neer) | 540 L (1254 L stoelen neer) |
Trekgewicht (Geremde Aanhanger) | 1600 kg | 1600 kg |
GARANTIE & SERVICE | ||
Voertuiggarantie | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Accugarantie | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Service Intervallen | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Niet beschikbaar
Niet beschikbaar





Is Het De Moeite Waard Om De 2026 Lynk & Co 08 Te Kopen?
De 2026 Lynk & Co 08 doorbreekt nieuwe grenzen in design en technologie en maakt een assertieve entree in de plug-in hybride elektrische voertuig (PHEV) arena, waarmee het de intentie signaleert om Europa’s luxe SUV-leiders te verstoren. Gebouwd op het CMA-platform dat het deelt met Volvo, deze SUV—ontworpen in Zweden maar ontwikkeld in China—meet 4.820mm lang, 1.915mm breed en 1.685mm hoog. Dus ja, het staat daar in de premium middenklasse SUV-categorie, oog in oog met zwaargewichten zoals de BMW X3, Mercedes GLC en Volvo XC60.
Wat de 08 echt doet opvallen is zijn indrukwekkende 39,6 kWh batterij. We bedoelen, we praten over een potentieel elektrisch bereik van tot 200km—althans, dat is wat WLTP-normen zeggen. Dat is bijna het dubbele van wat de meeste andere PHEV’s bieden! Het verandert echt het spel voor hoe mensen hun auto’s kunnen gebruiken. Tijdens onze tests vonden we onszelf overal tussen 170 tot 220km volledig elektrisch rijden krijgen, afhankelijk van de omstandigheden. Dit betekent dat het echt kan dienen als je dagelijkse elektrische voertuig, met de verbrandingsmotor die bijspringt wanneer langere reizen op de agenda staan.
De 08 is vrij competitief gepositioneerd tegen die gevestigde Europese merken. In Nederland kun je de Core-trim krijgen vanaf €55.995, terwijl de More-trim het naar €59.995 brengt. Wanneer je het afzet tegen vergelijkbaar uitgeruste Duitse rivalen, zul je merken dat de 08 veel meer tech en features inpakt voor die prijs. Even ter waarschuwing: kopers zullen een forse gewichtsgebaseerde malus van €5.260 tegenkomen omdat dit voertuig ongeveer 2.107-2.138kg weegt.
Wanneer je kijkt naar zijn belangrijkste concurrenten, schijnt de 08 met zijn grote batterij en snelle laadmogelijkheden. Natuurlijk biedt de Mercedes GLC tot 50kW DC-laden, en de BMW X3 zit in dezelfde categorie, maar het 85kW DC-laden van de 08 is een echt voordeel. En hoewel de Volvo XC60 wat van dat platform-DNA deelt, komt het met een veel hogere prijskaartje en minder standaard tech.
Je kunt de Zweedse design-invloed op de 08 niet missen. Het mengt dat Scandinavische minimalisme met wat gedurfde, opvallende looks die het echt onderscheiden van zowel Chinese als Duitse modellen. Eerlijk gezegd, tijdens onze testritten draaide het overal waar we gingen hoofden om. Het heeft een visuele aantrekkingskracht die echt kopers zou kunnen aantrekken die op zoek zijn naar iets anders in een zee van vergelijkbare SUV’s.
Motor, Prestaties En Transmissie
De aandrijflijn is zeker een van de opvallende kenmerken van de 08. Het combineert een 1,5-liter turbocharged vier-cilinder benzinemotor die 137 pk en 230Nm koppel levert met een elektromotor die 208 pk en 350Nm produceert. Wanneer je ze samenvoegt, krijg je een gecombineerd vermogen van 345 pk, wat naar de voorwielen gaat via een vrij geavanceerde drietraps 3DHT EVO automatische transmissie. Eerlijk gezegd biedt deze setup indrukwekkende acceleratie — zoals van 0 tot 100 km/u in slechts 6,8 seconden, met een topsnelheid begrensd op 185 km/u.
Tijdens onze tests waren we verrast hoe soepel alles samenwerkte. Je kon nauwelijks merken wanneer het systeem schakelde tussen elektrische en benzine-modi tijdens normaal rijden. Het geeft de voorkeur aan elektrisch vermogen, en start alleen de benzinemotor wanneer je echt die extra boost nodig hebt of wanneer de batterij onder een bepaald niveau zakt. Aanvankelijk hadden we onze twijfels over die drietraps transmissie — zou het geraffineerd genoeg zijn? Maar in werkelijkheid verbergt de constante stroom van elektrisch koppel alle ruwe randjes, waardoor het een vrij naadloze rijervaring wordt.
Vermogenslevering? Het voelt onmiddellijk en soepel, vooral bij lage snelheden, dankzij dat stevige elektrische koppel. We hebben real-world acceleratie geregistreerd die goed overeenkwam met wat de fabrikant beweert, wat grote flexibiliteit door het toerentalbereik toont. De voorwielaandrijving-setup beheert het vermogen vrij goed, hoewel we wat koppelstuur opmerkte wanneer we het hard duwden, vooral op ongelijke wegen.
Het regeneratieve remsysteem is een andere interessante functie. Je hebt vier verstelbare niveaus, van een lichte aanraking tot sterk éénpedaal rijden. We vonden de maximale regeneratie-instelling goed gebalanceerd, wat solide vertraging geeft zonder passagiers heen en weer te laten schudden. Het doet een mooie job van het mengen van regeneratief en wrijvingsremmen, zodat het pedaalgevoel consistent blijft.
Nu, over brandstofeconomie — dat hangt echt af van hoe je rijdt en hoe vaak je laadt. Met een volle batterij en gemengde rijomstandigheden zagen we verbruikscijfers zakken tot wel 0,9L/100km in gecombineerde WLTP-testen. Maar als de batterij leeg raakt, kan brandstofverbruik springen naar ongeveer 6,5L/100km, wat echt de noodzaak van regelmatig laden benadrukt als je dingen efficiënt wilt houden. Plus, de 60-liter brandstoftank geeft je een behoorlijk bereik voor die langere reizen wanneer gecombineerd met het elektrische bereik.
Een ding dat we opmerkten is hoe het systeem zich gedraagt wanneer je alleen vertrouwt op de benzinemotor met een lege batterij. Het werkt nog steeds, maar je kunt het toegevoegde gewicht van dat grote batterijpack voelen, en brandstofverbruik gaat behoorlijk omhoog. Dus het is cruciaal om over de 08 te denken als hoofdzakelijk een elektrisch voertuig dat een benzine-backup heeft, niet alleen je typische hybride.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het rempakket fuseert beproefde wrijvingshardware met een geavanceerd regeneratief systeem, dat in harmonie werkt om stabiele, vertrouwenwekkende stopkracht en sterke energieterugwinning te bieden. Tijdens onze rit voelde de pedaalrespons perfect afgestemd, met een soepele en natuurlijke overdracht van regeneratie naar wrijving die het gebruiksgemak verbetert. Evenzo indrukwekkend is hoe het systeem fijne controle levert, van casual gas-loslaten tot harde noodstop-scenario’s.
Tijdens onze testen was het regeneratieve remmen een game-changer voor het uitbreiden van elektrisch bereik, vooral in die vervelende stop-en-go verkeerssituaties of bij bergafwaarts rijden. Wat cool is, is dat er vier regeneratieniveaus zijn, zodat je het kunt aanpassen aan je stijl. Het hoogste niveau geeft je een sterke genoeg vertraging dat je vaak niet eens het rempedaal hoeft te raken. En eerlijk gezegd, zelfs op die maximale instelling voelt het helemaal niet schokkerig — het houdt passagiers comfortabel terwijl het nog steeds super efficiënt is.
Nu, de manier waarop het schakelt tussen regeneratief en wrijvingsremmen, merk je nauwelijks onder normale rijomstandigheden. Het systeem mengt ze soepel samen gebaseerd op de batterijlading, hoe snel je moet vertragen en de wegomstandigheden. We hebben het door zijn passen gezet in een heleboel verschillende weersituaties, en het presteerde consequent goed. Geen raarheid met het pedaal of prestatieverval wanneer de wegen nat waren.
Je zou ook blij zijn te weten dat remschijf- en remblokslijtage veel minder zou moeten zijn dan wat je zou zien in gewone auto’s. Dat komt omdat het sterk leunt op regeneratief remmen voor het meeste vertragen. Tijdens onze tests zagen we nauwelijks remstof op de wielen, wat suggereert dat de wrijvingsremmen niet veel gebruikt worden voor gewoon rijden. Dit zou lagere onderhoudskosten kunnen betekenen en langere perioden tussen het vervangen van remonderdelen — een win-win!
Wat betreft noodremmen, het systeem teleurstelde niet. Het leverde sterke, stabiele vertraging en gaf solide feedback door het pedaal. Zelfs wanneer de batterij vol was en geen regeneratieve energie meer kon accepteren, schakelde het systeem naar wrijvingsremmen zonder hapering. We merkten geen remfading na uitgebreid gebruik, noch zagen we inconsistenties afhankelijk van de batterijladingstoestand.
Oh, en de elektronische parkeerrem werkt als een bezeten. Het heeft deze automatische houdfunctie die super handig is in stop-en-go verkeer. Het schakelt automatisch in wanneer je het voertuig uitzet en laat soepel los wanneer je weer begint te rijden. Al deze kleine details dragen echt bij aan een gepolijste rijervaring, vind je niet?
Besturing En Ophanging


Het besturingssysteem hier gebruikt elektrische bekrachtiging, en je kunt het aanpassen via het infotainmentsysteem, wat vrij netjes is. Eerlijk gezegd geeft de besturing solide feedback en voelt precies, wat goed matcht met de grootte en het karakter van het voertuig. Er zijn drie modi om uit te kiezen: een lichte instelling voor makkelijk parkeren en stadsrijden, een standaardmodus die dingen in balans houdt, en een stevige optie die geweldig is voor die leuke, kronkelwegen. We vonden dat de stevige instelling echt schijnt op die kronkelende paden, wat een boost van vertrouwen biedt zonder te zwaar te voelen om te hanteren.
Gedurende onze testen waren de respons en nauwkeurigheid echt indrukwekkend. Er is nauwelijks dode zone wanneer je probeert rechtuit te sturen, en het centreert zichzelf mooi. Of je nu manoeuvreert op een parkeerplaats of cruiset over de snelweg, de besturing behoudt een consistent gevoel. Het lijkt goed bij het karakter van het voertuig te passen, wat genoeg feedback geeft zodat je je in controle voelt zonder je uit te putten op lange ritten.
De ophanging paart MacPherson-stutten voorin met een multi-link opstelling achteraan. Dit ontwerp is precies afgestemd om het gewicht van het forse batterijpack te beheren. We vonden dat de ophanging een geweldige balans slaat tussen comfort en controle, dat 2.100kg+ gewicht echt goed hanterend terwijl het samengesteld blijft in bochten. Het voelt verfijnd, met goede lichaamscontrole en nauwelijks ongewenste beweging, ongeacht het wegoppervlak.
Rijeigenschappen? Zeker een van de hoogtepunten van de 08 tijdens onze test. De ophanging doet een fantastische job van je isoleren van die lastige wegbobbels terwijl je verbonden blijft met de rijervaring. Het handelt typische wegergernissen zoals putten en voegovergang vrij soepel af, zonder schokkerige impacts in de cabine te sturen. We waren vooral onder de indruk gezien de grote 21-inch wielen op de More-trim—die compromitteren meestal comfort, maar niet hier.
Carrosseriehelling wordt goed beheerd bij bochten nemen, en de laag gemonteerde batterij helpt het zwaartepunt verlagen, wat stabiliteit verhoogt. Zelfs wanneer je het wat harder duwt, houdt de ophanging goed bandencontact, wat voor een zelfverzekkerde rijervaring zorgt. Plus, de gewichtsverdeling voelt gebalanceerd, zelfs met de voorwielaandrijving-indeling. Je zult geen overdreven neusduiken zien bij remmen of ongewenste lifting bij accelereren.
Nu, slechts een kleine kritiek—we merkten dat de ophanging wat stevig kan zijn over scherpe bobbels, vooral met de 21-inch wielen. Je merkt dit echt wanneer je rondcruist in de stad bij lagere snelheden. Maar eerlijk gezegd is het niet oncomfortabel genoeg om de algehele ervaring te verpesten. Als je gaat voor de 19-inch wielen beschikbaar op de Core-trim, zou je misschien een vergevender rit vinden, maar we hadden niet genoeg tijd om die setup grondig te testen.
Welke Banden Gebruikt Het?
Dus de 08 komt met verschillende bandopties gebaseerd op de trim die je kiest. Bijvoorbeeld, het Core-model sport 235/55 R19 banden op 7,5-inch wielen, terwijl als je gaat voor de More-trim, je een boost krijgt naar 255/40 R21 banden op 8,5-inch wielen. Toen we de More-trim voor een rit namen, vonden we dat de Pirelli Scorpion-banden solide all-round prestaties boden. Ze hadden behoorlijke grip, gezien de kracht en het gewicht van de auto, plus ze handelden natte omstandigheden vrij goed af zonder te luidruchtig te zijn, vooral voor hun grootte.
Nu maken die 21-inch wielen zeker een statement en geven de auto een premium look. Maar hier is het ding—deze grotere wielgrootte kan rijcomfort beïnvloeden, vooral wanneer je die scherpe wegbobbels raakt. En je wilt misschien uitkijken voor putten omdat ze meer van een risico kunnen zijn. De lage profiel banden hebben ook de neiging om wat meer geluid te maken bij snelwegsnelheden vergeleken met kleinere, maar eerlijk gezegd is het nog steeds binnen acceptabele limieten voor dit type voertuig.
Wat betreft grip was het over het algemeen goed voor de 345 pk. Maar we merkten wat bandenspin wanneer we agressief accelereerden op natte wegen, wat gewoon toont hoe lastig het kan zijn om zoveel kracht te beheren door de voorwielen. Aan de plus kant toonden de banden goede slijtage, met gelijke patronen over het contactgebied, wat suggereert dat de uitlijning en ophanging hun werk doen.
Wat betreft rolweerstand zijn deze banden geoptimaliseerd voor efficiëntie, wat ons hielp indrukwekkend elektrisch bereik te bereiken tijdens onze tests. Ze slaan een mooie balans tussen lage rolweerstand en grip, ook al worden ze niet op de markt gebracht als ultra-lage rolweerstand banden, wat prestaties in de regen zou kunnen compromitteren. Deze balans is vrij belangrijk voor een plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV) dat verschillende rijomstandigheden moet hanteren.
Wat betreft weggeluid, met de 21-inch setup, zul je het merken, maar het is niet te erg, vooral gezien de frameloze ramen die meestal meer windgeluid binnen laten. Het akoestische glas en geluidsdempende materialen doen een behoorlijke job van het geluidsniveau in toom houden, zelfs bij snelwegsnelheden, hoewel je misschien nog steeds wat geluid hoort op ruwere oppervlakken.
Interieur Uiterlijk









Het interieur vangt echt die Scandinavische minimalisme-vibe, nietwaar? Je hebt premium materialen en een aantal vrij doordachte details verspreid door de cabine. Eerlijk gezegd voelt het modern en opgeruimd aan, met een grote focus op hoogwaardige oppervlakken en een lay-out die gewoon logisch is. Je kunt zeker de invloed van andere Zweedse merken zien, maar het houdt nog steeds zijn eigen unieke flair. Neem bijvoorbeeld de More-trim; de mix van beige en donkerblauw creëert een verfijnde maar uitnodigende ruimte die gemakkelijk stand zou kunnen houden tegen duurdere Duitse modellen.
We waren consequent onder de indruk van de kwaliteit van materialen tijdens onze tijd om het te testen. Het dashboard combineert soft-touch kunststoffen, oppervlakken die aanvoelen als echt leer, en wat solide metalen trim die echt een premium gevoel afgeeft. Wat ons echt opviel was de aandacht voor detail—zoals, ze hebben zelfs die soft-touch materialen uitgebreid naar de deurvakken en onderste dashboard, wat vaak over het hoofd wordt gezien door andere fabrikanten. Alles smelt zo goed samen dat het een samenhangende look creëert die elke cent waard voelt.
Nu, wat betreft de bediening, hebben ze echt een minimalistische benadering omarmd. De meeste functies zitten allemaal weggestopt in een centraal touchscreen in plaats van te vertrouwen op fysieke knoppen. Het ziet er schoon uit, daar niet van, maar het kost wel even wennen als je meer bekend bent met traditionele bediening. De weinige fysieke knoppen die overblijven, zoals voor de ramen en spiegels, zijn slim geïntegreerd in zwevende panelen. Ze houden de esthetiek netjes en opgeruimd terwijl ze nog steeds functioneel zijn.
De sfeerverlichting—het is een game-changer, vooral wanneer je ’s nachts rijdt. Die LED-strips lopen door de cabine, langs het dashboard en deurpanelen, en je kunt de kleuren en intensiteit aanpassen. Er zijn zelfs modi die pulseren met je muziek, wat een echt premium touch toevoegt aan de algehele vibe. We vonden de verlichting precies goed; het is helder genoeg om je te helpen vinden wat je nodig hebt zonder vervelend te zijn.
Wat betreft bouwkwaliteit, wauw! Alles ziet er solide uit tijdens onze evaluatie. De paneelgaten zijn consistent, materialen zijn perfect uitgelijnd, en we hebben geen opvallende gebreken of snelkoppelingen gespot. Eerlijk gezegd is de assemblage-kwaliteit vrij indrukwekkend voor de prijs—het houdt stand tegen enkele van die bekende premium merken. Het schakelwerk werkt soepel, wat suggereert dat het gebouwd is om lang mee te gaan.
Wat betreft opslag hebben ze er echt over nagedacht. Er zijn meerdere compartimenten en vakjes die gemakkelijk te bereiken zijn. De zwevende middenconsole ziet er niet alleen geweldig uit maar voegt ook extra opbergruimte toe. En de bekerhouders zijn precies goed—juist bemaat en goed geplaatst. Plus, we hielden van de kleine extra’s zoals rubber-gevoerde compartimenten en verwijderbare inzetstukken die het schoonmaken een fluitje van een cent maken. Al met al is het een doordacht ontworpen ruimte die precies goed aanvoelt.
Exterieur Uiterlijk








Wanneer je een kijkje neemt naar het exterieur ontwerp van de 08, valt het echt op als een van zijn beste eigenschappen. Het combineert prachtig die gedurfde Scandinavische stijl met unieke details die het onderscheiden van de concurrentie. Eerlijk gezegd, hoewel het behoorlijk fors is met 4,8 meter lang, voelen de verhoudingen precies goed aan. Er zijn wat slimme ontwerpelementen die je aandacht trekken zonder overdreven te voelen. De Sunset Copper metallic afwerking bleek bijzonder opvallend, met dramatisch veranderende uitstraling onder verschillende lichtomstandigheden en consequent positieve aandacht trekkend van waarnemers.
Kijkend naar de voorkant heeft het deze zelfverzekerde, moderne SUV-vibe, deels dankzij die opvallende LED-lichten die helemaal over de voorkant lopen. We hielden echt van hoe ze soepel sensoren en camera’s hebben ingesmolten — het houdt de lijnen mooi en schoon terwijl er nog steeds de tech in zit die we nodig hebben. De onderste luchtinlaat is ook niet alleen voor de show; het helpt de verbrandingsmotor te koelen, wat geweldig is, vooral in een PHEV zoals deze. Alles voelt intentioneel en goed doordacht aan, in plaats van gewoon bij elkaar gegooid.
Nu, wat de 08 onderscheidt van de gebruikelijke SUV-look zijn die “totem” spiegelstelen. Ze lijken misschien eerst een beetje eigenaardig, maar geloof me, het zijn goed vervaardigde details die echt bijdragen aan het karakter van de auto. En die frameloze ramen op alle deuren zien er super stijlvol uit en kunnen zelfs helpen wat gewicht te besparen. Maar we dachten eraan hoe ze precies goed ontworpen moeten worden om alles verzegeld en stil van binnen te houden.
De achterkant van het voertuig is net zo opvallend, met deze coast-to-coast LED-verlichting die echt opvalt, vooral ’s nachts. De manier waarop het oplicht in een piano-toetsstijl voegt een vleugje drama toe terwijl het nog steeds verfijnd voelt. De achterproporties zijn ook gebalanceerd, met een mooie rijhoogte die het een premium look geeft zonder te volumineus of onhandig te zijn.
Wat betreft de carrosseriebekleding en beschermende stukjes, kozen ze voor hoogwaardige zwarte kunststof in plaats van dat saaie ongeverfde grijze spul. Het houdt het premium gevoel behouden terwijl het nog steeds taai is. De manier waarop de wielkasten insmelten met het carrosserieontwerp is naadloos, en de beschermende elementen op de onderste dorpellijsten verstoren die schone lijnen helemaal niet. Het is fijn te zien dat praktischheid niet de algehele ontwerp hoeft te doden.
De verfkwaliteit is indrukwekkend! Tijdens onze tijd ermee zag alles er top uit — consistente dekking, solide diepte, en het hield stand tegen die kleine krassen en wervelsporen. De metallic afwerkingen waren bijzonder indrukwekkend, met een rijkdom die echt opvalt in direct zonlicht. Het leek alsof ze de verf precies goed hadden aangebracht, wat het goede dikte en duurzaamheid gaf tegen steenslag en kleine schaafwonden. Al met al is het een solide pakket!
Comfort En Gemak




De voorstoelen zijn super ondersteunend en verstelbaar, waardoor ze geweldig zijn voor allerlei lichaamstypes. Eerlijk gezegd waren we behoorlijk onder de indruk van hoe goed de stoelen zijn ontworpen. Ze omarmen je precies goed zonder te krap aan te voelen. Plus, de materialen zijn comfortabel genoeg om je blij te houden op lange ritten. Nu, als je gaat voor de More-trim, krijg je wat leuke extra’s zoals massage-, verwarmings- en ventilatiefuncties. De ventilatie is in het bijzonder een game-changer op warme dagen—helpt je echt om af te koelen! En de massagefunctie heeft verschillende patronen en intensiteiten om je te helpen ontspannen, vooral op die langere reizen.
We waren behoorlijk onder de indruk van hoe goed de klimaatbeheersing presteerde door verschillende weersomstandigheden. Het systeem verwarmt en koelt snel op, waarbij de temperatuur mooi en gelijkmatig door de cabine wordt gehouden. Met de driezone automatische klimaatbeheersing kunnen zowel voor- als achterpassagiers hun comfortniveaus aanpassen. De touchscreen-bediening is gemakkelijk te gebruiken, wat een bonus is. Plus, het is efficiënt genoeg om dingen behaaglijk te houden zonder de batterij te veel te legen in elektrische modus.
En wat betreft geluidsisolatie, je zou verrast zijn. Gezien de frameloze ramen zou je denken dat de akoestiek zou kunnen lijden, maar ze hebben het echt genageld. Het akoestische glas en geluidsdempende materialen creëren een verrassend stille cabine, zodat je comfortabel kunt kletsen zelfs bij snelwegsnelheden. Windgeluid wordt in toom gehouden, en hoewel er wat bandengeluid is van die grote 21-inch wielen, is het niets te vervelends. Het Harman Kardon audiosysteem met 23 speakers biedt uitzonderlijke geluidskwaliteit die de premium cabine-ervaring verder versterkt.
Nu, door naar opslag en gemak — het is allemaal zeer doordacht en praktisch. De draadloze oplaadpad werkt als een tierelier met compatibele apparaten, en er zijn genoeg USB-C poorten om ieders gadgets opgeladen te houden. Het panoramische schuifdak brengt dit mooie, open gevoel binnen, en de elektrische schaduw laat je controleren hoeveel licht je binnen wilt hebben. We vonden dat het soepel en stil werkt, wat zeker bijdraagt aan die premium touch.
Ruimte binnen is ook goed benut. Met een wielbasis van 2.848mm is er royale beenruimte voor iedereen, zowel voor als achter, en zelfs met het schuifdak is hoofdruimte geen probleem. Het platte vloerdesign laat het interieur nog ruimtelijker voelen, en het is behoorlijk comfortabel voor de persoon die in het midden achteraan zit. Eerlijk gezegd hadden we geen moeite om vier volwassenen comfortabel te laten zitten, met genoeg ruimte voor ieders spullen.
Wat betreft de tech, integreert het naadloos in het dagelijkse rijden. De keyless entry en push-button start werken zonder hapering, en die elektrische deurhendels gaan soepel open, waardoor alles wat luxer aanvoelt. De gebaarbesturing en spraakherkenning doen een behoorlijke job, hoewel sommige functies zeker beter zijn dan andere. En wat betreft smartphone-integratie, zowel Apple CarPlay als Android Auto zijn een fluitje van een cent om te gebruiken. De draadloze verbinding start snel op en blijft stabiel gedurende onze testen. Over het algemeen is het een behoorlijk solide setup!
Het infotainmentsysteem heeft een 15,4-inch touchscreen dat niet alleen groot maar super responsief en gemakkelijk te gebruiken is. Eerlijk gezegd waren we onder de indruk van hoe goed georganiseerd de interface is—het heeft echt een schone lay-out en de graphics zijn mooi genoeg om te concurreren met die premium smartphones daarbuiten. Het komt met ingebouwde navigatie die je real-time verkeersupdates geeft, maar we vertrouwden vooral op onze smartphones voor routebeschrijvingen tijdens onze tijd ermee. De native apps bevatten ook streaming services die onafhankelijk werken, dus je kunt nog steeds wat entertainment genieten zonder je telefoon te hoeven verbinden.
Wat betreft connectiviteit, dit systeem vult alle vakjes in. Met 5G-capaciteit en een Wi-Fi hotspot kunnen passagiers online blijven onderweg. Plus, de over-the-air updates betekenen dat je geen voet in een dealership hoeft te zetten om nieuwe functies of verbeteringen te krijgen; we merkten behoorlijk wat updates op die uitrolden terwijl we aan het testen waren, en ze gingen af zonder hapering—geen onderbrekingen van onze rit, wat altijd een plus is.
Nu, over het geluidssysteem. De Harman Kardon setup met 23 speakers levert wat serieus indrukwekkende audiokwaliteit, waardoor de cabine aanvoelt als een high-end concertzaal. De kalibratie is spot on—heldere vocals, rijke midrange, en de bas van de subwoofer is gewoon fantastisch. En de ruimtelijke audio-modi creëren een echt meeslepende luisterervaring. Er zijn ook verschillende modi afgestemd voor verschillende muziekgenres, wat behoorlijk cool is.
Wat betreft rijassistentie-tech, het gaat verder dan de basis. Je hebt geavanceerde functies zoals intelligente routeplanning die nadenkt over je elektrische bereik en laadstations. Het preconditioneert zelfs de batterij als je in de buurt komt van een snellader, waardoor het allemaal efficiënter wordt en de oplaadtijd wordt verkort. We vonden dat deze functies stil op de achtergrond werkten, prestaties verbeterend zonder enige input van de bestuurder nodig te hebben.
De digitale sleutelfunctie is netjes, waarmee je toegang kunt krijgen tot en het voertuig kunt starten met alleen je smartphone, maar we vonden de traditionele sleutelhanger betrouwbaarder voor dagelijks gebruik. Er zijn ook functies voor het delen van het voertuig via de Lynk & Co app, wat een intrigerend idee is. Echter, hoe effectief dat is hangt echt af van de lokale markt en hoeveel mensen er aan boord zijn. We doken niet te diep in dat aspect, maar het is zeker een progressieve kijk op voertuigbezit.
De vehicle-to-load (V2L) capaciteit is behoorlijk handig—het leveren van 3,3kW vermogen door een adapter betekent dat je huishoudelijke apparaten of gereedschap rechtstreeks van de autobatterij kunt gebruiken. We probeerden het uit met een paar apparaten, en het werkte betrouwbaar. Dit zou een game-changer kunnen zijn voor kampeerreizen, noodsituaties, of zelfs voor werklocaties. Plus, het systeem heeft veiligheidsfuncties ingebouwd, waardoor je een minimale batterijreserve kunt instellen zodat je geen sap opraakt tijdens het rijden.
Veiligheid En Beveiliging
De actieve veiligheidssystemen brengen een niveau van verfijning en capaciteit dat behoorlijk indrukwekkend is. Ze helpen een handje zonder opdringerig te zijn terwijl je gewoon aan het cruisen bent. Neem bijvoorbeeld de adaptieve cruise control. Het doet een solide job om een veilige afstand te houden en past soepel aan aan het eb en vloed van het verkeer. En wanneer je die stop-en-go situaties raakt? Geen zorgen—het stopt volledig en start dan automatisch weer op wanneer dingen beginnen te bewegen.
Nu, de rijbaanhandhaving-assistentie is ook on point. Het houdt je gecentreerd in je rijbaan maar vecht je niet als je natuurlijk wilt sturen. Het is alsof je een ondersteunende copiloot hebt in plaats van een chauffeur op de achterbank.
Toen we de autonome noodremming testten, presteerde het betrouwbaar. Het kon voetgangers, fietsers en andere voertuigen behoorlijk accuraat spotten. Het systeem geeft je een heads-up voordat het inspringt om te helpen, en wanneer het dat doet, voelt het remmen soepel maar assertief aan. En laat ons je vertellen, de botsingsvoorkomingssystemen zijn goed afgestemd. Ze zijn voorzichtig zonder valse alarmen af te geven, wat een opluchting is. De 360-graden camera is fantastisch voor parkeren en lage-snelheid manoeuvres—geeft je echt een helder zicht op je omgeving.
Dan is er de blinde-vlek monitoring en kruisverkeer-alarmen. Ze zijn super behulpzaam, vooral omdat dit voertuig behoorlijk groot is en wat serieuze blinde vlekken kan creëren. De alarmen zijn duidelijk, zowel visueel als auditief, maar ze worden niet vervelend, wat een grote plus is. We hielden ervan hoe deze functies geïntegreerd zijn in het bestuurdersdisplay; het is alsof ze weten precies waar ze moeten verschijnen zodat je je ogen op de weg kunt houden.
En over het in de gaten houden van dingen gesproken, de bestuurder-monitoring systemen zijn ook behoorlijk slim. Ze houden je aandachtsniveaus bij en kunnen je zachte porren geven wanneer nodig. Wat cool is, is dat je de gevoeligheid kunt aanpassen om bij je stijl te passen. Het herkent wanneer je handen op het stuur zijn, en als je afgeleid lijkt, verhoogt het de waarschuwingen. Het is een fijne balans—geen onnodige alarmen, gewoon een slim systeem dat weet wanneer het moet ingrijpen.
Aan de beveiligingskant is dit voertuig ook geen sukkel. Het heeft een uitgebreid alarmsysteem dat interieurmonitoring en kantelsensoren omvat, dus het is behoorlijk gevoelig voor ongeautoriseerde pogingen om binnen te komen. De elektronische parkeerrem schakelt automatisch in wanneer je de auto uitzet, en er is ook een automatische houd-functie die het makkelijker maakt op die heuvelachtige starts. Plus, de kinderveiligheidssloten werken elektronisch—zoveel simpeler dan rommelen met hendels.
Kijkend naar de structurele veiligheid, is het duidelijk dat dit voertuig stevig gebouwd is. Het hoogsterkte staal in de veiligheidskooi is geruststellend, en met meerdere airbags krijg je een solide deken van bescherming. De manier waarop het batterijpack gepositioneerd is lijkt ook slim; het lijkt ontworpen om de structuur intact te houden tijdens een crash.
De 2026 Lynk & Co 08 heeft een prestigieuze 5-sterren veiligheidsclassificatie van Euro NCAP binnengehaald, dankzij zijn 2025 veiligheidstests. Ze scoorden een indrukwekkende 90% voor Volwassen Inzittende Bescherming en 87% voor Kind Inzittende Bescherming. Om nog maar te zwijgen van het feit dat het 78% kreeg voor Kwetsbare Weggebruiker bescherming en 81% voor Veiligheidsassistentie systemen. Dit alles toont echt zijn solide veiligheidsprestaties over de hele linie en ondersteunt wat we hebben gezien over zijn stevige bouw en effectieve veiligheidsfuncties. Behoorlijk indrukwekkend spul over het algemeen!
Hoe Rijdt Het?
Het rijden van dit voertuig voelt als een mooie mix van elektrische kracht en ouderwetse benzinekracht. Je weet hoe sommige auto’s gewoon die directe kracht hebben wanneer je het gaspedaal indrukt? Dat is wat elektrische voortstuwing naar de tafel brengt. En met de verbrandingsmotor die het ondersteunt, heb je deze flexibele opstelling die zich echt aanpast aan elke rijsituatie waarin je jezelf bevindt. Eerlijk gezegd, toen we het probeerden in puur elektrische modus, voelde het precies als elke toegewijde elektrische auto daarbuiten—superstil, snel reageren, en soepel als boter wanneer je accelereert. De overgang naar hybride modus is zo naadloos dat we wedden dat veel passagiers niet eens zouden merken dat het gebeurt.
Nu, laten we praten over alleen-elektrische prestaties. Het is behoorlijk indrukwekkend, echt waar. Invoegen op de snelweg is een makkie. We haalden 0-60 mph op een manier die snel en zelfverzekerd aanvoelde—niet te sportief, maar zeker bevredigend. De voorwielaandrijving handelt vermogenslevering vrij goed af, hoewel we moeten vermelden dat we wel wat koppelstuur ervoeren toen we het echt duwden, vooral op hobbelige wegen of wanneer het weer niet geweldig was.
Wat betreft handling is dit voertuig meer gebouwd voor comfort dan voor sportieve sensaties, wat logisch is gezien zijn SUV-uitstraling. De afstelling neigt naar zachtheid en stabiliteit, en dat is precies waar het op mikt. Gezien zijn hoogte en gewicht wordt carrosseriehelling verrassend goed beheerd. De elektronische stabiliteitssystemen komen gracieus tussenbeide wanneer nodig—zonder vervelend te zijn tijdens je dagelijkse ritten.
Nu, cruisen op de snelweg is waar deze auto echt schijnt. Het blijft stabiel, houdt geluid tot een minimum, en de stoelen zijn zo comfortabel dat lange reizen meer aanvoelen als een briesje dan als een karwei. De adaptieve cruise control houdt alles soepel draaiend in het verkeer, en je kunt op snelwegsnelheden rijden zonder het gevoel te hebben dat je constant het stuur moet bijstellen. Brandstofeconomie op de snelweg in hybride modus is redelijk, maar wees ervan bewust dat als je alleen-elektrisch op de snelweg rijdt, het de batterij sneller leegt dan wanneer je gewoon door de stad cruist.
Over stadsrijden gesproken, dat is waar de elektrische aandrijflijn echt zijn krachten toont. Het is superstil—perfect voor woonwijken en krappe parkeergarages. Dat directe koppel maakt stadsrijden aanvoelen als een wandeling in het park. Plus, het regeneratieve remsysteem is verstelbaar, dus je kunt een solide vertraging krijgen zonder zelfs de remmen aan te raken. En de grootte van het voertuig is totaal beheersbaar. Je hebt goed zicht en responsieve besturing, wat parkeren een fluitje van een cent maakt.
Wat betreft de rijmodi, ze veranderen echt hoe het voertuig zich gedraagt. Puur elektrische modus richt zich op alleen-batterij rijden, Hybride modus optimaliseert tussen elektrisch en benzine, en dan is er Power-modus, die de prestaties opvoert door beide bronnen te gebruiken. Elke modus voelt onderscheidend aan, maar eerlijk gezegd zijn de overgangen tussen hen zo soepel dat veel bestuurders het misschien gewoon makkelijker vinden om het in Hybride modus te houden voor de beste mix van efficiëntie en prestatie.
Comfort Achterbank




Met een wielbasis van 2.848mm is er genoeg beenruimte voor volwassenen, wat echt fijn is. We vonden dat zelfs met de voorstoelen naar achteren geschoven voor langere bestuurders, de mensen achterin nog steeds genoeg ruimte hadden om comfortabel te zitten. En die platte vloer maakt een groot verschil voor de middelste passagier, door die vervelende transmissietunnel weg te nemen die sommige auto’s krap kan laten voelen.
Eerlijk gezegd is het achterbank comfort ook behoorlijk indrukwekkend. De kussens en rugleuningen zijn ondersteunend genoeg om je comfortabel te houden op langere ritten. Plus, de verwarmde stoelen in de buitenposities zijn een traktatie tijdens koud weer—iets wat je meestal alleen vindt in duurdere modellen. We merkten wel op dat de hoek van de rugleuningen geweldig is voor relaxen, maar langere mensen zouden misschien wat meer rechtopstaande steun voor hun dijen willen.
Wat betreft hoofdruimte zouden de meeste volwassenen prima moeten zijn, zelfs met het panoramische schuifdak in het spel. Een paar echt lange passagiers zouden hun hoofd tegen het plafond kunnen voelen schuren. Dat hellende achterruit kan de ruimte wat minder ruim laten voelen vergeleken met meer rechtopstaande SUV’s, maar om eerlijk te zijn houden de werkelijke hoofdruimte metingen goed stand tegen concurrenten. En de zitpositie biedt goed zicht voor degenen achterin, wat geweldig is voor het verminderen van wagenziekten op langere reizen.
Laten we praten over klimaatbeheersing. De achterstoelen hebben hun eigen ventilatieopeningen en bedieningen, wat een mooie touch is. Passagiers kunnen de temperatuur en luchtstroom bijstellen zonder de voorstoelen mensen te storen. We vonden dat het achterklimaatsysteem een solide job doet om iedereen comfortabel te houden, erin slagend lucht gelijkmatig te verdelen zonder die vervelende warme of koude plekken te creëren. Plus, het draait stil, dus je kunt kletsen of van wat muziek genieten zonder dat ventilatorgeluid onderbreekt.
Nu, voor opslag achterin—er zijn deurvakken, rugzakken en bekerhouders ingebouwd in de middenarmsteun. Het is allemaal behoorlijk praktisch en gemakkelijk te bereiken. De USB-laadpoorten zijn ook handig, leveren genoeg vermogen voor apparaten, en ze zijn gepositioneerd op een manier die kabels ervan weerhoudt helemaal verward te raken.
In- en uitstappen is een fluitje van een cent, dankzij de brede deuropeningen en een stoelhoogte die niet vereist dat je onhandig klimt of valt. De frameloze ramen geven het een mooie, luxe look terwijl ze nog steeds goed afdichten en geluid buitenhouden. Oh, en de elektronische deurvergrendelingen werken soepel, wat geweldig is, maar er is ook een handmatige backup voor het geval er iets misgaat.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

De laadcapaciteit zit op 540 liter in de standaard opstelling, wat behoorlijk fatsoenlijk is voor de meeste gezinnen, hoewel het misschien niet de opvallende eigenschap is voor een voertuig van deze grootte. Toen we het laadgebied bekeken, merkten we op dat het goed ontworpen en praktisch was—er is niet veel interferentie van de ophanging of batterijonderdelen. De vierkante opening en lagere laadhoogte helpen echt wanneer je probeert volumineuze spullen erin te krijgen, maar even ter waarschuwing: de achterbumper is een beetje hoog, dus je zult wat moeten tillen als je zware items vanaf de grond laadt.
Nu, de manier waarop de ruimte benut wordt in het laadgebied is behoorlijk slim. Je hebt sjorpunten en opbergnetten die helpen dingen veilig te houden terwijl je rijdt. Een ding dat we leuk vonden was de platte laadvloer wanneer de achterstoelen neergeklapt zijn; het creëert een mooi, lang oppervlak, wat superhandig is. De 60/40 split-neerklapbare achterstoelen geven je de flexibiliteit om passagiers en lading tegelijkertijd te vervoeren, en de rugleuningen klappen bijna plat om je laadopties echt te maximaliseren.
De elektrische achterklep is een andere mooie touch—het werkt soepel en heeft een geheugenfunctie waarmee je een voorkeursehoogte voor opening kunt instellen, wat geweldig is als je garageplafond aan de lage kant is. We vonden dat de handsfree openingsfunctie behoorlijk betrouwbaar werkt wanneer je nadert met de sleutelhanger, waardoor het gemakkelijk is om toegang te krijgen tot de kofferruimte wanneer je handen vol zijn. Plus, er is een veiligheidsfunctie die de achterklep stopt met sluiten als er iets in de weg is.
Onder de vloer is er wat opslag voor de laadkabel en basisgereedschap, maar het is een beetje krap vanwege waar het batterijpack geloceerd is. Aan de plus kant is de verwijderbare vloerbedekking goed gemaakt en gemakkelijk schoon te maken, wat een bonus is als je rommelige ladingen hebt. Het rubbermat systeem gaat zelfs de zijkanten van het laadgebied op, wat je solide bescherming geeft tijdens al dat utilitaire gebruik.
Wat betreft laadhoogte en toegankelijkheid is het over het algemeen redelijk voor de bodemvrijheid van het voertuig, maar houd er rekening mee dat langere items wat zorgvuldige manoeuvrering nodig hebben dankzij de hellende achterruit. We vonden dat grote dozen en meubels kunnen passen, hoewel de vorm van de opening wel wat beperkingen creëert. De achterstoelen klappen gemakkelijk neer met knoppen direct in het laadgebied, dus je hoeft niet te rommelen met interieurvergrendelingen wanneer je volumineuze spullen laadt.
Wanneer je uitbreidt naar de volledige 1.254-liter capaciteit, verandert het het voertuig echt in een praktische nutsrit—er is genoeg ruimte voor grote apparaten, meubels, of een heleboel kampeeruitrusting. Eerlijk gezegd houdt het uitgebreide laadgebied goed stand tegen grotere SUV’s, waardoor de 08 verrassend nuttig is, zelfs voor een premium voertuig. Alleen een kleine opmerking: de afwezigheid van een reserveband maakt wat extra opbergruimte vrij, maar dat zou sommige mensen een beetje ongemakkelijk kunnen maken als ze gewend zijn een volwaardige reserveband bij de hand te hebben.
Waardepropositie van de 2026 Lynk & Co 08: Is het de Prijs Waard?
De 2026 Lynk & Co 08 valt echt op als een geweldige optie in de premium PHEV SUV-markt. We bedoelen, wanneer je kijkt naar al de functies en high-tech spullen die standaard komen, is het moeilijk om niet onder de indruk te zijn. Geprijsd op €55.995 voor de Core-trim en €59.995 voor de More-trim is het behoorlijk competitief tegen die bekende Duitse merken die meestal ongeveer €10.000 tot €20.000 hoger lopen voor vergelijkbare opstellingen. Eerlijk gezegd zijn de bouwkwaliteit, materialen en algehele afwerking spot on voor dit prijsbereik — het geeft je die premium SUV-vibe zonder het zware prijskaartje.
Het grote hoogtepunt is zijn 200km elektrisch bereik. Dat is een game-changer vergeleken met de gebruikelijke PHEV’s, die typisch slechts rond de 50 tot 80km managen. Uit onze hands-on testen vonden we dat je daadwerkelijk het meeste van je dagelijkse rijden op alleen elektrische kracht kunt afhandelen. De benzinemotor zit meestal stil voor die occasionele lange reizen. Dit draait het script echt om voor de 08 — het is niet alleen een tussenstop; het is een echt elektrisch voertuig dat je bereik kan uitbreiden wanneer nodig. Perfect voor mensen die de voordelen van elektrisch rijden willen minus de stress van zonder sap te komen zitten.
De integratie en functies op dit voertuig zijn behoorlijk verbazingwekkend voor de prijs. Je krijgt het Harman Kardon geluidssysteem, meerdere schermen, en een volledige suite van rijassistentie-tech. Plus, premium comfort touches zoals masserende stoelen die je meestal zou vinden in veel duurdere modellen. Eerlijk gezegd houdt het infotainmentsysteem stand tegen luxe merken, biedend dingen als over-the-air updates en ingebouwde streaming services — functies die veel high-end merken nog steeds niet hebben. En dat 85kW DC-laden is een echte bonus boven de concurrentie.
Maar hier is de valkuil — potentiële kopers in Nederland moeten bewust zijn van de forse gewichtsgebaseerde malus van €5.260. Dit kan de totale eigendomskosten echt veranderen. Waarom? De auto weegt meer dan 2.100kg, grotendeels door die grote batterij die je dat indrukwekkende elektrische bereik geeft. Dit creëert een beetje een lastige situatie omdat die malus bijna 10% van de basisprijs is. Toch, als je iemand bent die veel rijdt, zou je kunnen vinden dat de besparingen op brandstof van elektrische werking die extra kosten over tijd zouden kunnen balanceren.
Wat betreft marktpositionering gaat de 08 head-to-head met de likes van de BMW X3, Mercedes GLC, en zijn broer/zus, de Volvo XC60. Elk heeft zijn eigen vibe, maar we vonden dat de 08 een meer unieke stijl heeft, betere tech-integratie, en een superieur elektrisch bereik. Natuurlijk zouden de Duitse opties wat meer polish en merkprestige kunnen hebben, maar het komt vaak neer op wat het belangrijkst voor je is — zoals technologie, efficiëntie, en merkimago.
Denkend op lange termijn is de 08 bijzonder aantrekkelijk voor kopers die hem regelmatig thuis of op het werk kunnen opladen. Als je kunt vasthouden aan elektrisch rijden, zou je een fatsoenlijk bedrag op brandstof kunnen besparen vergeleken met traditionele SUV’s, wat zou kunnen helpen die hogere initiële prijs over tijd goed te maken. Plus, met solide garantiedekking en service door het goed gevestigde Volvo-netwerk, neemt het zorgen weg over de relatief nieuwe aanwezigheid van het merk in Europa.
Al met al brengt de 08 iets echt fris naar de premium SUV-tafel. Het mengt indrukwekkende elektrische capaciteiten met real-world veelzijdigheid en dat premium gevoel. Voor kopers die geven om cutting-edge tech, elektrisch rijden, en een uniek ontwerp in plaats van gewoon vasthouden aan de gebruikelijke grote merken, is het zeker een slimme keuze voor degenen die klaar zijn om in de toekomst van het rijden te stappen.