2026 Leapmotor B10 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
| Specificatie | B10 Life Pro 56,2 kWh | B10 Life ProMax 67,1 kWh | B10 Design ProMax 67,1 kWh |
|---|---|---|---|
| Motortype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
| Versnellingsbak | Enkelvoudige versnelling (typisch EV) | Enkelvoudige versnelling (typisch EV) | Enkelvoudige versnelling (typisch EV) |
| Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving |
| Transmissie | Automatisch | Automatisch | Automatisch |
| Max. Vermogen | 160 kW (218 pk) | 160 kW (218 pk) | 160 kW (218 pk) |
| Max. Koppel | 240 Nm | 240 Nm | 240 Nm |
| Batterijcapaciteit | 56,2 kWh | 67,1 kWh | 67,1 kWh |
| WLTP Actieradius | 361 km | 434 km | 434 km |
| Topsnelheid | 170 km/u | 170 km/u | 170 km/u |
| 0-100 km/u | 8,0 seconden | 8,0 seconden | 8,0 seconden |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
| Specificatie | B10 Life Pro 56,2 kWh | B10 Life ProMax 67,1 kWh | B10 Design ProMax 67,1 kWh |
|---|---|---|---|
| Batterijtype | Lithium-ion | Lithium-ion | Lithium-ion |
| Batterijcapaciteit (Nominaal) | 56,2 kWh | 67,1 kWh | 67,1 kWh |
| Batterijgewicht | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
| CO₂-uitstoot (Gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
| Energieverbruik (Gecombineerd WLTP) | 17,2 kWh/100km | 17,3 kWh/100km | 17,3 kWh/100km |
| Elektrische Actieradius (WLTP Gecombineerd) | 361 km | 434 km | 434 km |
| Elektrische Actieradius (WLTP Stadscyclus) | 512 km | 608 km | 608 km |
| Maximaal DC Laadvermogen | 140 kW | 168 kW | 168 kW |
| Maximaal AC Laadvermogen | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
| Boordlader | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
| AC Laadtijd (11 kW, 30%-80%) | 2u 30min | 3u | 3u |
| AC Laadtijd (3,7 kW, 30%-80%) | 9u 20min | 11u | 11u |
| DC Snelladen (30%-80%) | 16 minuten | 18 minuten | 18 minuten |
| Warmtepomp | ✓ Standaard | ✓ Standaard | ✓ Standaard |
| Standaard Laadkabel Type 2 (Mode 2) | ✓ Inbegrepen | ✓ Inbegrepen | ✓ Inbegrepen |
| Standaard Laadkabel Type 3 (Mode 3) | ✓ Inbegrepen | ✓ Inbegrepen | ✓ Inbegrepen |
| Vehicle to Load (V2L) | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar | ✓ Beschikbaar |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
| Specificatie | B10 Life Pro 56,2 kWh | B10 Life ProMax 67,1 kWh | B10 Design ProMax 67,1 kWh |
|---|---|---|---|
| Zitplaatsen | 5 personen | 5 personen | 5 personen |
| Bagageruimte Volume (tot achterbankleuning) | 430 liter | 430 liter | 430 liter |
| Bagageruimte Volume (onder het dak) | 1.700 liter | 1.700 liter | 1.700 liter |
| Achterbank Neerklapbaar | 40/60 neerklapbaar | 40/60 neerklapbaar | 40/60 neerklapbaar |
| Voorstoelverstelling – Bestuurder | 6-voudig manueel | 6-voudig manueel | 6-voudig elektrisch |
| Voorstoelverstelling – Passagier | 4-voudig manueel | 4-voudig manueel | 4-voudig elektrisch |
| Hoogte Verstelbare Stoelen | ✓ Bestuurdersstoel | ✓ Bestuurdersstoel | ✓ Bestuurder & Passagier |
| Verwarmde Voorstoelen | ✗ Niet beschikbaar | ✗ Niet beschikbaar | ✓ Standaard |
| Geventileerde Voorstoelen | ✗ Niet beschikbaar | ✗ Niet beschikbaar | ✓ Standaard |
| Bekleding | Stoffen bekleding | Stoffen bekleding | Kunstlederen bekleding van OEKOTEX® |
| Bekleding Kleuropties | Grijs | Grijs | Light Grey ECO Leather / Shadow Grey ECO Leather |
| Verwarmd Stuurwiel | ✗ Niet beschikbaar | ✗ Niet beschikbaar | ✓ Standaard |
| Sfeerverlichting | ✗ Niet beschikbaar | ✗ Niet beschikbaar | ✓ Standaard |
| Panoramadak | ✓ Met elektrisch zonnescherm | ✓ Met elektrisch zonnescherm | ✓ Met elektrisch zonnescherm |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
| Specificatie | B10 Life Pro 56,2 kWh | B10 Life ProMax 67,1 kWh | B10 Design ProMax 67,1 kWh |
|---|---|---|---|
| Leeggewicht (incl. bestuurder) | 1.780 kg | 1.845 kg | 1.845 kg |
| Kentekengewicht | 1.680 kg | 1.745 kg | 1.745 kg |
| Toegelaten Totaalgewicht | 2.248 kg | 2.345 kg | 2.345 kg |
| Laadvermogen | 468 kg | 500 kg | 500 kg |
| Max. Aanhangergewicht, Ongeremd | 750 kg | 750 kg | 750 kg |
| Max. Aanhangergewicht, Geremd | 750 kg | 750 kg | 750 kg |
| Max. Kogeldruk | 60 kg | 60 kg | 60 kg |
| Max. Daklast | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
| Specificatie | B10 Life Pro 56,2 kWh | B10 Life ProMax 67,1 kWh | B10 Design ProMax 67,1 kWh |
|---|---|---|---|
| Vanaf Prijs (incl. BTW & BPM) | €27.995 | €31.495 | €32.995 |
| Brandstoftype | Elektrisch (BEV) | Elektrisch (BEV) | Elektrisch (BEV) |
| Beschikbare Uitvoering | Life Pro | Life ProMax | Design ProMax |
| Batterijcapaciteit (Nominaal) | 56,2 kWh | 67,1 kWh | 67,1 kWh |
| Elektrisch Energieverbruik (WLTP Gecombineerd) | 17,2 kWh/100km | 17,3 kWh/100km | 17,3 kWh/100km |
| Elektrische Actieradius (WLTP Gecombineerd) | 361 km | 434 km | 434 km |
| Elektrische Actieradius (WLTP Stadscyclus) | 512 km | 608 km | 608 km |
| Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving |
| Transmissie | Enkelvoudige versnelling automatisch | Enkelvoudige versnelling automatisch | Enkelvoudige versnelling automatisch |
| CO₂-uitstoot (WLTP Gecombineerd) | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
| Maximaal Vermogen | 160 kW (218 pk) | 160 kW (218 pk) | 160 kW (218 pk) |
| Acceleratie 0-100 km/u | 8,0 seconden | 8,0 seconden | 8,0 seconden |
| Maximaal Koppel | 240 Nm | 240 Nm | 240 Nm |
| Topsnelheid | 170 km/u | 170 km/u | 170 km/u |
| Energielabel | A | A | A |
| Afmeting | Meting |
|---|---|
| Lengte | 4.515 mm |
| Breedte | 1.873 mm |
| Hoogte | 1.652 mm |
| Wielbasis | 2.735 mm |
| Bodemvrijheid | 170 mm |
| Draaicirkel (Stoeprand tot Stoeprand) | 5,36 m |
| Categorie & Kenmerken | B10 Life Pro 56,2 kWh | B10 Life ProMax 67,1 kWh | B10 Design ProMax 67,1 kWh |
|---|---|---|---|
| STARTPRIJS | |||
| Consumentenprijs (incl. BTW & BPM) | €27.995 | €31.495 | €32.995 |
| Fiscale Waarde | €27.000 | €30.500 | €32.000 |
| BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) | €667 | €667 | €667 |
| BTW | €4.570 | €5.178 | €5.438 |
| Prijs excl. BTW | €21.763 | €24.655 | €25.895 |
| Maandelijks Bijtellingsbedrag (Zakelijk) | €137 | €161 | €171 |
| Prijsverschil t.o.v. Basis | Basismodel | +€3.500 | +€5.000 |
| AANDRIJFLIJN & PRESTATIES | |||
| Brandstoftype | Elektrisch (BEV) | Elektrisch (BEV) | Elektrisch (BEV) |
| Batterijcapaciteit | 56,2 kWh | 67,1 kWh | 67,1 kWh |
| Motortype | Permanente Magneet Synchroon | Permanente Magneet Synchroon | Permanente Magneet Synchroon |
| Maximaal Vermogen | 160 kW (218 pk) | 160 kW (218 pk) | 160 kW (218 pk) |
| Maximaal Koppel | 240 Nm | 240 Nm | 240 Nm |
| Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving |
| Transmissie | Enkelvoudige versnelling automatisch | Enkelvoudige versnelling automatisch | Enkelvoudige versnelling automatisch |
| Acceleratie 0-100 km/u | 8,0 seconden | 8,0 seconden | 8,0 seconden |
| Topsnelheid | 170 km/u | 170 km/u | 170 km/u |
| ACTIERADIUS & EFFICIËNTIE | |||
| WLTP Gecombineerde Actieradius | 361 km | 434 km | 434 km |
| WLTP Stads Actieradius | 512 km | 608 km | 608 km |
| Energieverbruik (WLTP Gecombineerd) | 17,2 kWh/100km | 17,3 kWh/100km | 17,3 kWh/100km |
| CO₂-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
| Energielabel | A | A | A |
| Efficiëntie (km per kWh) | 5,8 km/kWh | 5,8 km/kWh | 5,8 km/kWh |
| LADEN | |||
| AC Laden (Boordlader) | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
| DC Snelladen (Maximaal) | 140 kW | 168 kW | 168 kW |
| AC Laadtijd (3,7 kW, 30-80%) | 9u 20min | 11u | 11u |
| AC Laadtijd (11 kW, 30-80%) | 2u 30min | 3u | 3u |
| DC Snellaadtijd (30-80%) | 16 minuten | 18 minuten | 18 minuten |
| Type 2 Mode 2 Laadkabel | ✓ Inbegrepen | ✓ Inbegrepen | ✓ Inbegrepen |
| Type 3 Mode 3 Laadkabel | ✓ Inbegrepen | ✓ Inbegrepen | ✓ Inbegrepen |
| Vehicle to Load (V2L) | ✓ | ✓ | ✓ |
| EXTERIEUR DESIGN | |||
| LED Koplampen | ✓ | ✓ | ✓ |
| LED Achterlichten | ✓ | ✓ | ✓ |
| LED Dagrijverlichting | ✓ | ✓ | ✓ |
| Doorlopende LED Achterlichten | ✗ | ✗ | ✓ Met animatie |
| Privacy Glas (Achter) | ✗ | ✗ | ✓ |
| Elektrisch Verstelbare Buitenspiegels | ✓ | ✓ | ✓ |
| Velgmaat | 18″ lichtmetalen velgen | 18″ lichtmetalen velgen | 18″ lichtmetalen velgen |
| Voorbanden | 225/50 R18 | 225/50 R18 | 225/50 R18 |
| Achterbanden | 235/50 R18 | 235/50 R18 | 235/50 R18 |
| Standaard Lak (Starry Night Blue) | €0 | €0 | €0 |
| Metallic/Parelmoer Lak Opties | +€750 | +€750 | +€750 |
| INTERIEUR COMFORT | |||
| Zitplaatsen | 5 personen | 5 personen | 5 personen |
| Bekledingsmateriaal | Stof | Stof | OEKOTEX® Kunstleer |
| Bekleding Kleuropties | Grijs | Grijs | Light Grey / Shadow Grey ECO Leather |
| Bestuurdersstoel Verstelling | 6-voudig manueel | 6-voudig manueel | 6-voudig elektrisch |
| Passagiersstoel Verstelling | 4-voudig manueel | 4-voudig manueel | 4-voudig elektrisch |
| Verwarmde Voorstoelen | ✗ | ✗ | ✓ |
| Geventileerde Voorstoelen | ✗ | ✗ | ✓ |
| Verwarmde Achterstoelen | ✗ | ✗ | ✗ |
| Lederen Stuurwiel | ✓ | ✓ | ✓ |
| Verwarmd Stuurwiel | ✗ | ✗ | ✓ |
| Middenarmsteun (Voor) | ✓ | ✓ | ✓ |
| Achterbank Neerklapbaar | 40/60 | 40/60 | 40/60 |
| 3 Rij Modes | ✓ | ✓ | ✓ |
| ISOFIX Kinderzitje Aansluitingen | ✓ | ✓ | ✓ |
| KLIMAATREGELING | |||
| Automatische Airconditioning | ✓ Enkelvoudig | ✓ Enkelvoudig | ✓ Enkelvoudig |
| Warmtepomp | ✓ | ✓ | ✓ |
| Luchtkwaliteitsmonitor | ✗ | ✗ | ✓ |
| Ventilatie Uitgang 2e Zitrij | ✓ | ✓ | ✓ |
| GLAS & DAK | |||
| Panoramadak | ✓ Met elektrisch zonnescherm | ✓ Met elektrisch zonnescherm | ✓ Met elektrisch zonnescherm |
| Elektrisch Zonnescherm | ✓ | ✓ | ✓ |
| Privacy Glas (Achter) | ✗ | ✗ | ✓ |
| VERLICHTING | |||
| Sfeerverlichting | ✗ | ✗ | ✓ |
| LED Interieurverlichting | ✓ | ✓ | ✓ |
| OPSLAG & BAGAGE | |||
| Bagageruimte (tot achterbank) | 430 liter | 430 liter | 430 liter |
| Bagageruimte (stoelen neergeklapt) | 1.700 liter | 1.700 liter | 1.700 liter |
| Laadvloer Lengte (tot achterbank) | 859 mm | 859 mm | 859 mm |
| Laadvloer Lengte (stoelen neergeklapt) | 1.724 mm | 1.724 mm | 1.724 mm |
| Laadvloer Breedte | 950-1.047 mm | 950-1.047 mm | 950-1.047 mm |
| INFOTAINMENT & CONNECTIVITEIT | |||
| Instrumenten Cluster Display | 8,8″ digitaal | 8,8″ digitaal | 8,8″ digitaal |
| Centraal Infotainment Scherm | 14,6″ touchscreen | 14,6″ touchscreen | 14,6″ touchscreen |
| Apple CarPlay* | ✓ | ✓ | ✓ |
| Android Auto* | ✓ | ✓ | ✓ |
| DAB+ Digitale Radio | ✓ | ✓ | ✓ |
| Online Navigatie | ✓ | ✓ | ✓ |
| Spraakbediening | ✓ | ✓ | ✓ |
| Luidsprekersysteem | 6 luidsprekers | 6 luidsprekers | 12 luidsprekers (Surround) |
| Multifunctioneel Stuurwiel | ✓ | ✓ | ✓ |
| Over The Air (OTA) Updates | ✓ | ✓ | ✓ |
| Draadloze Telefoonlader | ✓ | ✓ | ✓ |
| USB Poorten (Voor) | 2 poorten | 2 poorten | 2 poorten |
| USB Poorten (Tweede Zitrij) | 2 poorten | 2 poorten | 2 poorten |
| 12V Aansluiting | ✓ | ✓ | ✓ |
| Bluetooth Connectiviteit | ✓ | ✓ | ✓ |
| LEAPMOTOR APP FUNCTIES | |||
| Voertuigstatus Monitoring | ✓ | ✓ | ✓ |
| Bluetooth Sleutelfunctie | ✓ | ✓ | ✓ |
| Laadsessie Planning | ✓ | ✓ | ✓ |
| Voertuig Locatie Tracking | ✓ | ✓ | ✓ |
| Klimaatregeling op Afstand | ✓ | ✓ | ✓ |
| VEILIGHEID – PASSIEF | |||
| Airbags Voor | ✓ | ✓ | ✓ |
| Zijairbags (Voor) | ✓ | ✓ | ✓ |
| Gordijnairbags | ✓ | ✓ | ✓ |
| ISOFIX Kinderzitje Ankers | ✓ | ✓ | ✓ |
| VEILIGHEID – ACTIEF & ADAS | |||
| ACC – Adaptive Cruise Control | ✓ | ✓ | ✓ |
| LCC – Lane Centering Control | ✓ | ✓ | ✓ |
| LKA – Lane Keep Assist | ✓ | ✓ | ✓ |
| LDW – Lane Departure Warning | ✓ | ✓ | ✓ |
| BSD – Blind Spot Detection | ✓ | ✓ | ✓ |
| FCW – Front Collision Warning | ✓ | ✓ | ✓ |
| RCW – Rear Collision Warning | ✓ | ✓ | ✓ |
| RCTA – Rear Cross Traffic Alert | ✓ | ✓ | ✓ |
| RCTB – Rear Cross Traffic Brake | ✓ | ✓ | ✓ |
| ISA – Intelligent Speed Assist | ✓ | ✓ | ✓ |
| ADDW – Advanced Distracted Driver Warning | ✓ | ✓ | ✓ |
| AEB – Autonomous Emergency Braking | ✓ | ✓ | ✓ |
| HOD – Hands Off Detection | ✓ | ✓ | ✓ |
| DOW – Door Opening Warning | ✓ | ✓ | ✓ |
| ELK – Emergency Lane Keep | ✓ | ✓ | ✓ |
| DDAW – Driver Drowsiness Attention Warning | ✓ | ✓ | ✓ |
| 360° Achteruitrijcamera | ✓ | ✓ | ✓ |
| Parkeersensoren Achter | ✓ | ✓ | ✓ |
| GEMAKSFUNCTIES | |||
| Keyless Start | ✓ | ✓ | ✓ |
| Keyless Entry | ✗ | ✗ | ✗ |
| Elektrische Parkeerrem | ✓ | ✓ | ✓ |
| Auto Hold Functie | ✓ | ✓ | ✓ |
| Regensensor | ✗ | ✗ | ✓ |
| Elektrisch Bedienbare Achterklep | ✗ | ✗ | ✓ |
| Automatische Koplampen | ✓ | ✓ | ✓ |
| Automatische Ruitenwissers | ✗ | ✗ | ✓ |
| Cruise Control | ✓ (Adaptief) | ✓ (Adaptief) | ✓ (Adaptief) |
| GEWICHTEN & CAPACITEITEN | |||
| Leeggewicht (incl. bestuurder) | 1.780 kg | 1.845 kg | 1.845 kg |
| Kentekengewicht | 1.680 kg | 1.745 kg | 1.745 kg |
| Toegelaten Totaalgewicht | 2.248 kg | 2.345 kg | 2.345 kg |
| Laadvermogen | 468 kg | 500 kg | 500 kg |
| Max. Aanhangergewicht (Geremd) | 750 kg | 750 kg | 750 kg |
| Max. Aanhangergewicht (Ongeremd) | 750 kg | 750 kg | 750 kg |
| Max. Kogeldruk | 60 kg | 60 kg | 60 kg |
| Max. Daklast | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
| AFMETINGEN | |||
| Lengte | 4.515 mm | 4.515 mm | 4.515 mm |
| Breedte | 1.873 mm | 1.873 mm | 1.873 mm |
| Hoogte | 1.652 mm | 1.652 mm | 1.652 mm |
| Wielbasis | 2.735 mm | 2.735 mm | 2.735 mm |
| Bodemvrijheid | 170 mm | 170 mm | 170 mm |
| Draaicirkel (stoeprand tot stoeprand) | 5,36 m | 5,36 m | 5,36 m |
Geen Beschikbare Accessoires
Geen Beschikbare Pakketten






Is Het De Moeite Waard Om De 2026 Leapmotor B10 Te Kopen?
Wanneer een compacte elektrische SUV in Nederland arriveert met een prijs die duizenden euro’s onder die van gevestigde concurrenten ligt, terwijl het uitrustingsniveau gelijk blijft, verdient dat serieuze aandacht. De 2026 Leapmotor B10 doet precies dat, en positioneert zichzelf als een baanbrekend waardeaanbod in een segment dat gedomineerd wordt door de Kia EV3, Škoda Elroq, Ford Explorer en Peugeot E-2008. Met een lengte van 4.515 mm, een breedte van 1.873 mm en een hoogte van 1.652 mm probeert de B10 niet het elektrische SUV-ontwerp te revolutioneren of baanbrekende technologie te introduceren. In plaats daarvan daagt hij de markt uit met een eenvoudige strategie: uitgebreide functies leveren, praktische op gezinnen gerichte engineering en echt comfort tegen een prijspunt dat de concurrentie duur doet lijken.
Leapmotor is misschien nog niet echt een bekende naam in Europa, maar ze hebben een slimme samenwerking met Stellantis, het moederbedrijf van bekende merken zoals Peugeot, Citroën, Fiat, Opel en Jeep. Dankzij deze samenwerking kan de B10 profiteren van Europese distributienetwerken en krijgt hij onderdelen wanneer dat nodig is, plus hij is specifiek afgestemd op Europese wegen. Deze samenwerking betekent ook dat onderhoud en service geen hoofdpijn zullen veroorzaken, in tegenstelling tot sommige nieuwere Chinese merken die het op dit gebied moeilijk hebben gehad.
De B10 maakt zijn debuut in Nederland met drie verschillende uitvoeringen. Het basismodel, de B10 Life Pro, komt met een 56,2 kWh accu en start vanaf €27.995. Het biedt een praktisch bereik van 361 km volgens WLTP. Als je iets meer bereik nodig hebt voor die familievakantietrips, is er de B10 Life ProMax met een grotere 67,1 kWh accu voor €31.495, die je 434 km geeft. En als je helemaal all-out wilt gaan, is er het topmodel B10 Design ProMax voor €32.995, compleet met die grotere accu samen met wat fraaie interieurupgrades en extra comfortfuncties. Als je deze prijzen afzet tegen de concurrentie, is het duidelijk dat de B10 een serieuze kanshebber is, die de meeste rivalen met enkele duizenden euro’s onderbieds terwijl hij nog steeds vergelijkbare uitrusting biedt.
Als je naar de concurrentie kijkt, wordt de prijsstrategie van Leapmotor nog opvallender. Zo start de Kia EV3, die door velen wordt beschouwd als een van de beste elektrische SUV’s, rond de €36.995 in Nederland. De Škoda Elroq valt in dezelfde prijsklasse, en de Ford Explorer en Peugeot E-2008 zitten daar ook niet ver vanaf. De B10 stapt dus de ring in met een prijsvoordeel van €5.000 tot €9.000 ten opzichte van deze gevestigde spelers. Dat is een behoorlijk groot verschil dat veel Nederlandse kopers wel eens zou kunnen doen nadenken over hun opties. Voor gezinnen met een budget die op zoek zijn naar hun eerste elektrische voertuig, of iedereen die het meeste waar voor zijn geld wil zonder te bezuinigen op de basis, is de B10 zeker een nadere blik waard.
Maar weet je wat? De B10 draait niet alleen om betaalbaarheid. Nadat we hem grondig hebben getest, ontdekten we dat hij weliswaar niet zonder compromissen zit, maar dat hij over het algemeen verrassend veelzijdig is. Hij daagt de gebruikelijke stereotypen over budgetvriendelijke Chinese EV’s uit. Het is duidelijk dat Leapmotor zijn huiswerk heeft gedaan over wat Europese klanten willen, en slimme beslissingen heeft genomen over waar ze hun middelen aan moeten besteden en waar ze praktisch moeten zijn. Dit is niet zomaar een goedkope elektrische auto; het is een goed doordacht gezinsvoertuig dat toevallig met een zeer aantrekkelijk prijskaartje komt.
Motor, Prestaties En Transmissie
De 2026 Leapmotor B10 heeft flink wat power met zijn enkele achterwielaandrijvingsmotor, die 160 kW (dat is ongeveer 218 PK) en 240 Nm koppel levert. Hij kan in ongeveer 8 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. Je ziet niet vaak achterwielaandrijving in compacte SUV’s, maar het is hier een leuke functie. Het verhoogt niet alleen de tractie, maar maakt ook wat ruimte vrij in de cabine door de aandrijfcomponenten aan de voorkant weg te laten. Dus je krijgt een mooie mix van efficiëntie en bruikbaarheid.
Als het gaat om prestaties, is het behoorlijk soepel en betrouwbaar, of je nu door de stad cruiset, de snelweg oprijdt of bergwegen tackelt. De motor levert kracht op een lineaire manier, maar verwacht geen rush van snelheid direct vanaf het begin, zelfs niet als je naar de Sport-modus schakelt. De afstelling lijkt prioriteit te geven aan een meer verfijnde, efficiënte rit in plaats van een agressieve, wat goed past bij de zachtere ophanging.
Je hebt drie rijmodi om mee te spelen: Comfort, Standard en Sport. Comfort-modus rekt je bereik, maar kan een beetje traag aanvoelen. Standard-modus vindt een goede balans voor dagelijks rijden, terwijl Sport-modus de respons iets strakker maakt, hoewel het geen game-changer is vergeleken met concurrenten.
Laten we het nu hebben over regeneratief remmen. Het biedt Zwak, Gemiddeld en Sterk instellingen, maar eerlijk gezegd is het een beetje gedoe om aan te passen omdat je door menu’s moet navigeren in plaats van gewoon wat peddels te gebruiken. Zelfs op Sterk krijg je niet echt die one-pedal rijervaring. Er is een merkbare vertraging in de inschakeling, en de vertraging is gematigd in vergelijking met andere modellen zoals de Kia EV3 of Tesla Model Y, wat betekent dat je jezelf waarschijnlijk vaker op de rem vindt trappen in het stop-and-go verkeer.
Wat betreft het remsysteem, het doet zijn werk, maar het is vrij basic. Het pedaal kan een beetje sponsachtig aanvoelen, en de overgang tussen regeneratief en wrijvingsremmen is niet zo soepel als je zou vinden in duurdere EV’s, wat het stoppen een beetje ruw kan maken. Als je echt hard moet remmen, merk je dat de peddaalinspanning toeneemt, maar er is geen fading – dus het is goed genoeg voor dagelijks rijden, gewoon niet super verfijnd.
Op het efficiëntiegebied maakt de B10 indruk met cijfers in het bereik van 17 tot 18 kWh/100 km tijdens gemengd rijden, en je kunt het zelfs naar ongeveer 16,3 kWh/100 km krijgen als je echt voorzichtig bent. Plus, elke uitvoering komt standaard met een warmtepomp, wat helpt om het bereik te behouden in kouder weer. Dat is een leuke perk, vooral als je kijkt naar concurrenten die er extra voor rekenen of het helemaal niet aanbieden.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem op de Leapmotor B10 werkt goed genoeg, maar je kunt zeker merken dat het uit een budgetvriendelijke hoek komt. Het heeft schijfremmen rondom samen met wat regeneratief remmen, wat oké is voor een auto die tussen de 1.680 en 1.745 kg weegt. Bestuurders moeten er echter misschien even aan wennen. Eerlijk gezegd voelt het rempedaal nogal zacht aan en niet super precies. Er is een beetje een mismatch tussen de regeneratieve en wrijvingsremmen, wat het minder soepel maakt vergeleken met duurdere elektrische voertuigen.
Als je door de stad rijdt, doen de remmen hun werk. Maar als je plotseling moet stoppen? Nou, dan wordt het wat lastiger. Je moet harder op het pedaal drukken, wat een beetje verontrustend kan zijn. In panic-stop tests werkte de ABS prima en waren de remafstanden fatsoenlijk, maar er waren wat onhandige overgangen in het remsysteem die mijn hoofd een beetje deden knikken. Het regeneratieve remmen, zelfs op zijn sterkst, voelt vrij mild, wat betekent dat je vaker de wrijvingsremmen gebruikt, wat leidt tot snellere slijtage. Aan de positieve kant lijkt de hardware duurzaam en houdt hij het goed vol zelfs onder zwaar gebruik.
Dan is er ook het elektronische brake-by-wire systeem. Het zou wel wat meer verfijning kunnen gebruiken; soms geeft het een lichte schok als je tot volledige stilstand komt. Niet ideaal voor soepel rijden op lage snelheid. Dus hoewel het remsysteem consistent is en zijn werk doet, is het gewoon niet zo precies, stevig of soepel als wat je zou vinden in die duurdere EV’s.
Besturing En Ophanging

De Leapmotor B10 toont echt de Europese afstemming van Stellantis, die sterk leunt naar comfort in plaats van sportieve prestaties. Hij heeft de slimme setup met MacPherson voorste stutten en een multi-link achterkant die direct in de motorbehuizing is geïntegreerd. Weet je wat dat betekent? Het vermindert het gewicht daadwerkelijk met 19% vergeleken met standaard setups terwijl het nog steeds een degelijke rijkwaliteit geeft.
De besturing gebruikt een elektrisch ondersteund tandheugelsysteem dat verandert met de rijmodi. In Comfort-modus is het super licht – geweldig voor manoeuvreren in krappe stadse ruimtes. Maar hier is de kicker: bij snelwegsnelheden kan het een beetje vaag en nerveus aanvoelen, waardoor je het gevoel hebt dat je constant je koers moet corrigeren. Schakel naar Standard-modus, en je krijgt wat meer stabiliteit en weerstand, maar je voelt nog steeds niet veel van de weg. Sport-modus voegt wat gewicht toe aan de besturing, maar het geeft niet echt die feedback waar je misschien op hoopt. En met die enigszins grippy Linglong-banden, merk je misschien wat onderstuur dat in bochten opkomt, wat zeker een tol kan eisen van je vertrouwen als bestuurder.
Als het gaat om rijcomfort, schittert de B10 echter echt. Op gladde wegen doet de ophanging een fantastisch werk met het absorberen van hobbels, en houdt het dingen rustig en gezellig binnen – vooral voor degenen die achterin zitten. Maar, oh jongen, rij over wat ruwe plekken, en je merkt de nadelen: scherpe gaten in de weg kunnen wat luide bonken in de cabine creëren, en als je een reeks hobbels raakt, kunnen de wielen er even over doen om weer tot rust te komen. Je kunt zeker het carrosserie-rollen voelen in bochten omdat de veren en demping aan de zachtere kant zijn, wat betekent dat levendig rijden niet echt zijn forte is.
Nu, als je over oneffen terrein cruiset, kan die zachte ophanging leiden tot nogal wat drijven en stampen, wat misschien niet goed valt bij gevoelige passagiers. Het is niet onveilig of zo, maar ja, het kan leiden tot een beetje reisziekte als je een tijdje onderweg bent. De manier waarop de achterophanging is geïntegreerd met de motorbehuizing helpt wel met ruimte en het laag houden van de kosten, maar het beperkt waarschijnlijk hoeveel fijnafstemming ze kunnen doen. Dus hoewel hij echt uitblinkt op gladde snelwegen en stadswegen, verwacht niet dat hij ruwe of bochtige wegen met dezelfde kalmte aanpakt. Het is zeker een geweldige keuze voor degenen die prioriteit geven aan comfort, maar het is misschien niet wat je zoekt als je een meer dynamische rijervaring wilt.
Welke Banden Gebruikt Het?

De 2026 Leapmotor B10 komt met behoorlijk mooie 18-inch lichtmetalen velgen, voorzien van Linglong-banden – 225/50 R18 aan de voorkant en 235/50 R18 aan de achterkant. Deze setup is vrij standaard voor achterwielaangedreven auto’s, ontworpen om je betere tractie te geven. Ze doen een fatsoenlijke job in het balanceren van comfort, efficiëntie en geluid, maar laten we eerlijk zijn, ze tonen ook de budgetvriendelijke aard van de B10 wanneer je ze hard pusht.
Nu, Linglong is een Chinees merk dat soort van mid-range is, met meer focus op lage rolweerstand dan op pure grip. In je dagelijkse rijden zijn deze banden relatief stil, bieden stabiele handling en helpen met efficiëntie – perfect voor gezinsuitjes of woon-werkverkeer. Maar als je graag wat sportiever rijdt, merk je misschien dat de grip wat eerder begint te slippen, wat leidt tot wat onderstuur en niet veel achtertractie wanneer je gas geeft.
Een groot nadeel? Natte prestaties. Als het regent, kunnen de remafstanden zich uitstrekken, en de grip is lang niet zo sterk als wat je zou vinden met premium banden. Zeker, stabiliteitssystemen kunnen helpen om dingen onder controle te houden, maar als veiligheid een grote zorg voor je is, kan het de moeite waard zijn om naar wat upgrades te kijken. Concurrenten zoals de Kia EV3 en Škoda Elroq komen met top-notch Michelin- of Continental-banden – een extra €600 tot €800 uitgeven zou echt zijn vruchten kunnen afwerpen in termen van controle en kortere remafstanden in het natte spul.
De verspringende bandenopstelling verhoogt wel de prestaties, maar het betekent dat je de banden niet kunt roteren, wat kan leiden tot snellere slijtage van de achterbanden en een beetje een verhoging in je bedrijfskosten. En hé, er is geen reservewiel – alleen een reparatieset – dus als je van plan bent lange ritten te maken, kan dat een beetje een gedoe zijn. Al met al, hoewel deze banden passen bij de efficiëntie-eerst vibe van de B10, leunen ze zeker meer naar comfort dan naar prestaties.
Interieur Uiterlijk





Het interieur heeft de creatieve flair die de kwaliteit verrassend hoog doet aanvoelen, vooral gezien de budgetvriendelijke aanpak. Neem het gelaagde dashboard bijvoorbeeld; het voegt echt wat visuele interesse toe en slaagt erin af te leiden van het feit dat harde kunststoffen vrijwel overal aanwezig zijn. En die geometrische details geven een moderne, tech-savvy vibe af die eerlijk gezegd overtreft wat je op dit prijspunt zou verwachten.
Nu, als het gaat om materialen, ja, ze leunen zwaar op harde kunststoffen, maar er zijn enkele slimme upgrades die helpen. Je hebt een met leer bekleed stuurwiel, zacht aanvoelende deurgrepen en een comfortabele armleuning die het comfortniveau op die contactpunten echt verhogen. Het is alsof je een cabine binnenstapt die veel luxer aanvoelt dan het prijskaartje zou doen vermoeden.
De sfeer binnen varieert echt afhankelijk van de uitvoering die je kiest. Het basismodel, de B10 Life, heeft deze grijze stoffen stoelen en panelen die een beetje, nou ja, somber en praktisch kunnen aanvoelen. Aan de andere kant komt de B10 Design met eco-leren opties in Lichtgrijs of Schaduwgrijs, wat de zaak echt opfleurt! De lichtere tint maakt vooral dat de cabine open en fris aanvoelt, wat het die premium touch geeft.
Oh, en laten we het panoramische 1,8 m² schuifdak niet vergeten dat standaard op alle versies aanwezig is. Het overspoelt het interieur met natuurlijk licht en vergroot echt het gevoel van ruimte voor iedereen aan boord. Zeker, het elektrische zonnescherm kan dat intense zonlicht blokkeren, maar het haalt wel een beetje af van de algehele luchtige vibe. Toch is het een geweldige functie omdat veel concurrenten extra rekenen voor iets vergelijkbaars.
Dan is er ook de sfeerverlichting, die de nachtelijke sfeer echt verhoogt. Die verstelbare LED-strips over het dashboard en de deuren laten je kleuren kiezen of doorlopen, wat het een klassieke, gepersonaliseerde touch geeft. Het is smaakvol gedaan, wat een leuke afwisseling is van de overdreven stijlen waar sommige andere merken voor gaan, waardoor het bijzonder aantrekkelijk is voor jongere bestuurders.
Wat praktisch nut betreft, maakt de cabine echt indruk. Er zijn tal van opbergmogelijkheden, zoals een draadloos oplaadplatform, open compartimenten en ruime deurvakken die flessen op volledige grootte kunnen bevatten. Leapmotors claim van 22 opbergplekken voelt behoorlijk accuraat, vooral voor een op gezinnen gericht voertuig.
De uitschuifbare bekerhouders die onder de console zijn weggestopt, zijn een eigenzinnige maar praktische toevoeging. Ze kunnen grote flessen aan wanneer ze open zijn en maken ruimte vrij wanneer ze zijn ingeklapt. Maar, we moeten zeggen, hun ondiepe, brede ontwerp kan wat moeite hebben om drankjes veilig te houden op hobbelige wegen—zeker een creatief idee maar niet zonder gebreken.
En er is dit interessante kleine detail—een set van zes gaten aan de passagierskant van het dashboard. Ze waren oorspronkelijk bedoeld voor accessoires in de Chinese markt, dus ze dienen niet echt een doel in Europa. Toch mengen ze zich een beetje in en hints ze naar het verhaal achter de B10. Een beetje vreemd, zeker, maar hey, het zou wel eens wat creatieve aanpassing van handige eigenaren kunnen inspireren!
Exterieur Uiterlijk







De 2026 Leapmotor B10 draait helemaal om veilig spelen met zijn ontwerp. Hij leunt naar functionaliteit en brede aantrekkingskracht, waarbij aerodynamica prioriteit krijgt boven gewaagde stijlkeuzes. Met afmetingen zoals 4.515 mm in lengte, 1.873 mm in breedte en 1.652 mm in hoogte—plus een wielbasis van 2.735 mm—past hij comfortabel in de compacte SUV-arena naast de Kia EV3 en Škoda Elroq. Hij heeft een schone, mooie uitstraling, maar schreeuwt niet echt om persoonlijkheid, wat de reden is waarom sommige recensies hem omschrijven als capabel maar makkelijk te vergeten.
Aan de voorkant heb je slanke LED-dagrijverlichting die boven de hoofdclusters zitten, en ze zijn gekoppeld aan een strakke, in carrosseriekleur uitgevoerde grille die dingen modern en eenvoudig houdt. Het Leapmotor-embleem schreeuwt niet bepaald “kijk naar mij,” wat misschien aanspreekt bij kopers die een meer ingetogen vibe prefereren, maar het zou stijlliefhebbers meer kunnen laten wensen. De aflopende daklijn en zwarte beschermstrippen geven het een vleugje flair, en die vlakke deurgrepen zijn goed voor aerodynamica—ook al kunnen ze een beetje lastig in gebruik zijn. De wielen zijn 18 inch en zien er prima uit, maar eerlijk gezegd zijn ze behoorlijk basic.
Laten we het nu hebben over kleuren. Er zijn enkele opties die echt karakter kunnen toevoegen. Bijvoorbeeld, de “Dawn Purple” metallic is een blikvanger voor een extra €750. Aan de andere kant hebben meer gedempte keuzes zoals “Starry Night Blue,” zilver of grijs de neiging om het veilig te spelen. Aan de achterkant doet een LED-lichtbalk over de volle breedte een mooie job in het geven van een meer premium gevoel, ook al zouden sommige mensen kunnen zeggen dat het hen aan de Porsche Macan doet denken—wat, laten we eerlijk zijn, een vleiende vergelijking is.
Als het gaat om bruikbaarheid, komt deze SUV niet tekort. Met een bodemvrijheid van 170 mm is in- en uitstappen een fluitje van een cent. Plus, de in carrosseriekleur uitgevoerde elektrisch verstelbare spiegels komen met verwarming en dodehoekdetectie in de hogere uitvoeringen—best handig, toch? De bouwkwaliteit is ook indrukwekkend; je zult strakke paneelspleten, gelijkmatige lak en een solide afwerking opmerken die de vorderingen in Chinese productie weerspiegelt. Natuurlijk moeten we afwachten hoe het zich op de lange termijn houdt.
Aerodynamica? Die hebben ze goed voor elkaar. Gladde oppervlakken, een gesloten onderkant en vlakke fitting dragen allemaal bij aan de solide efficiëntiecijfers van de B10. Uiteindelijk leunt het ontwerp meer naar bruikbaarheid en verfijning dan naar opwinding. Het is goed uitgevoerd, zeker, maar het is ook behoorlijk ingetogen visueel.
Comfort En Gemak





De 2026 Leapmotor B10 laat echt zien dat je niet veel geld hoeft uit te geven om comfort en gemak te krijgen. Serieus, hij is verrassend verfijnd en heeft een cabine die goed is uitgerust voor gezinnen. De stoelen vinden een mooie balans tussen stevig en comfortabel zijn, perfect voor die lange ritten. In de basisuitvoeringen heb je handmatige verstelling, terwijl de Design-uitvoering het een niveau hoger tilt met volledig elektrische opties, plus verwarmde en geventileerde functies. Ongeacht het weer houden de snelle verwarming en ventilatie dingen gezellig, en de slimme ergonomie en vulling helpen je vermoeidheid te vermijden op die langere trips.
Over cabinecomfort gesproken—het wordt versterkt door een verwarmd leren stuurwiel en tweezone automatische klimaatregeling die komt met een efficiënte warmtepomp. De vlakke achtervloer opent echt de beenruimte en maakt het gemakkelijker om te bewegen. Als het gaat om rijcomfort, zul je merken dat het schittert op gladde wegen, dankzij de zachtere ophanging—hoewel, eerlijke waarschuwing, het kan een beetje drijverig aanvoelen wanneer de weg ruw wordt. Maar hé, de geluidsisolatie is indrukwekkend voor dit prijsbereik. Zelfs bij 130 km/u blijft de cabine kalm, waardoor die lange reizen behoorlijk ontspannen en rustig aanvoelen.
Je vindt ook wat praktische details, zoals een draadloos oplaadplatform, een hoop USB-A en USB-C poorten, en een 12V-aansluiting. De Design-uitvoering voegt een elektrische achterklep toe, maar eerlijk gezegd is de plaatsing van de knop een beetje onhandig—had beter doordacht kunnen zijn. Toch is de algehele bruikbaarheid sterk, met slimme opbergoplossingen en handige functies die perfect zijn voor het gezinsleven.
Laten we het nu hebben over de technologie, die zeker een opvallend kenmerk is. Er is een 8,8-inch digitaal cluster en een groot 14,6-inch touchscreen, allemaal aangedreven door een snelle Qualcomm-processor die over-the-air updates ondersteunt. De navigatie is snel, hoewel hij een beetje babbelziek kan zijn—maar gelukkig kun je de stemgeleiding dempen als het te veel wordt. Apple CarPlay en Android Auto zijn bij lancering niet beschikbaar, maar worden verwacht via een OTA-update begin 2026. Het heeft ook ingebouwde apps, zoals dashcam-opname, een 360°-camerabeeld, en zelfs TikTok, wat echt laat zien dat Leapmotor probeert te verbinden met het tech-savvy publiek.
Spraakbediening is een leuke functie voor handsfree bediening, maar het kan soms een eigen wil hebben, vooral met accenten en achtergrondgeluid—je zou kunnen merken dat het dingen oppikt die je niet wilde activeren. De Leapmotor-app voegt toe aan de ervaring door je klimaatinstellingen te laten regelen, opladen in te plannen en het voertuig te volgen. Plus, er zijn leuke functies zoals Slaapstand voor wanneer je een snelle rust nodig hebt en Huisdierstand om je dieren veilig te houden.
Veiligheid En Beveiliging
De B10 komt met een uitgebreide veiligheids- en beveiligingsopstelling die is ontworpen om te voldoen aan moderne Europese normen—hoewel, laten we eerlijk zijn, het is nog niet helemaal perfect. Zijn stevige frame van hoogwaardig staal, samen met front-, zij- en gordijn-airbags, biedt solide passieve bescherming. Maar, op het moment van schrijven waren de Euro NCAP-beoordelingen nog in behandeling, dus dat is iets om in gedachten te houden.
Nu, deze auto beschikt over zeventien geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS)—denk aan Adaptieve Cruise Control, Rijstrookassistent, Autonoom Noodremmen en Dodehoekdetectie. Deze functies zijn indrukwekkend en kunnen goed op tegen die in duurdere modellen, wat de focus van de B10 op waarde benadrukt.
Dat gezegd hebbende, er is zeker ruimte voor verbetering als het gaat om systeemkalibratie. De veiligheidswaarschuwingen kunnen een beetje te gevoelig zijn, wat leidt tot constante piepjes en waarschuwingen die echt je rijervaring kunnen onderbreken—vooral van de Rijstrookassistent en Intelligente Snelheidsassistent-systemen. En luister: als je een van deze waarschuwingen deactiveert, resetten ze elke keer dat je de auto opnieuw start. Dus je moet herhaaldelijk door menu’s navigeren, wat niet bepaald handig is voor dagelijks gebruik.
Aan de positieve kant werken belangrijke systemen zoals Adaptieve Cruise Control en Lane Centering Control goed, en bieden fatsoenlijke semi-autonome ondersteuning op de snelweg. De Dodehoekdetectie en Rear Cross Traffic Alert op de Design-uitvoering zijn ook behoorlijk betrouwbaar. Plus, de 360-graden camera geeft je een helder beeld en een handige zoomfunctie voor het controleren van individuele wielen, hoewel de knop om het te activeren beter geplaatst had kunnen worden. En weet je wat? De Autonome Noodrem- en Deuropeningswaarschuwingssystemen werken stil maar doen een geweldige job in het verbeteren van de veiligheid, vooral in druk verkeer of rond fietsers.
Wat beveiligingsfuncties betreft, heb je een standaard alarm, een startonderbreker en wat leuke app-gebaseerde connectiviteitsopties. Dit laat je op afstand monitoren, opladen inplannen, en zelfs je telefoon gebruiken als een Bluetooth-sleutel. Zeker, sommige mensen missen misschien een fysieke sleutel, maar eerlijk gezegd maakt de integratie met de Leapmotor-app dingen veel gemakkelijker.
Hoe Rijdt Het?
De 2026 Leapmotor B10 zet comfort en alledaagse bruikbaarheid echt voorop—het draait allemaal om het bieden van een kalme, voorspelbare rit. Met zijn zachte ophanging, lichte besturing en zachte gaspedaalrespons is hij ontworpen om ontspannen en gezinsvriendelijk aan te voelen, waardoor hij perfect is voor woon-werkverkeer in de stad. Maar laten we eerlijk zijn, als je op zoek bent naar die scherpe feedback of wendbaarheid waar sommige rijliefhebbers naar verlangen, zou je een beetje teleurgesteld kunnen zijn. De rijpositie is vrij natuurlijk en commanderend, en je kunt de instrumenten duidelijk zien, wat een pluspunt is. Houd er alleen rekening mee dat die dikke A-stijlen en achterste C-stijlen soms in de weg kunnen zitten van je zicht.
Nu, de krachtafgifte van de 160 kW achtermotor is soepel en stil, zonder twijfel. Tractiecontrole werkt stil op de achtergrond om alles onder controle te houden. Wanneer je door de stad rijdt, schittert de B10 echt. Lichte besturing, een krappe draaicirkel, regeneratief remmen en een rustige cabine maken het supergemakkelijk om door het stadsverkeer te navigeren. En de snelweg oprijden is net zo fijn. De comfortabele ophanging houdt dingen gezellig en rustig, zelfs wanneer je op 130 km/u cruiset, plus de Adaptieve Cruise Control en Lane Centering Control maken die lange ritten een fluitje van een cent.
Maar, hier is de kicker—wanneer je bochtige of oneffen wegen raakt, toont die comfort-first setup zijn beperkingen. Je zou een beetje carrosserierollen kunnen voelen, vage besturing en wat vroeg bandgrip verlies, wat je vertrouwen kan schudden en levendig rijden minder leuk maakt. En die zachte demping soms kan het een beetje drijverig aanvoelen op hobbelige wegen, wat zelfs kan leiden tot een beetje reisziekte voor passagiers achterin.
Er zijn verschillende rijmodi—Comfort, Standard en Sport—die de gaspedaal- en besturingsrespons aanpassen, maar ze kunnen de algehele zachtheid van de ophanging niet echt verbergen. Zelfs in Sport-modus krijg je niet veel extra feedback van de besturing, wat alleen maar het idee versterkt dat deze auto meer over soepelheid dan over prestaties gaat.
Zicht is voor het grootste deel solide, dankzij een 360°-camera en dodehoekmonitoring die helpen om die lastige dode hoeken te dekken. En hier is een eigenzinnig klein detail: de voetgangerwaarschuwingstoon bij lage snelheid—het is een zwak, futuristisch gezoem dat vreemder is dan vervelend. Dus, al met al, de B10 is een rustige, samengestelde forens. Hij is gebouwd voor comfort en gebruiksgemak, in plaats van die opwindende betrokkenheid waar sommige bestuurders naar op zoek zijn.
Comfort Achterbank



De achtercabine schittert echt als het gaat om ruimte en comfort—eerlijk gezegd voelt het alsof het sommige veel duurdere auto’s een lesje zou kunnen leren. Met een wielbasis van 2.735 mm is er volop beenruimte. Lange mensen kunnen comfortabel achter andere lange mensen zitten zonder zich opgesloten te voelen, en zelfs met dat panoramische schuifdak heb je nog steeds royale hoofdruimte. De daklijn is behoorlijk rechtop, wat misschien niet sportief overkomt, maar het zorgt er zeker voor dat de ruimte luchtig en licht aanvoelt, dankzij die grote ramen en dat uitgestrekte glazen dak.
Nu, over de achterbank gesproken—het heeft een vlakke vloer, dus het is echt bruikbaar voor drie passagiers. De middenzitplaats is breed genoeg voor korte ritten, en de twee buitenste stoelen zijn supercomfortabel met mooie vulling en precies de juiste rugleuninghoeken. Nu, de materialen veranderen een beetje afhankelijk van de uitvoering. De Life-uitvoering heeft duurzame stof, terwijl de Design-uitvoering het een niveau hoger tilt met eco-leer dat een beetje luxer aanvoelt en gemakkelijker schoon te houden is. Plus, er zijn behoorlijk wat handige functies achterin—luchtuitlaten, USB-A en USB-C poorten voor opladen, stoelrugzakken, grote deurvakken, en zelfs een neerklapbare armleuning met bekerhouders. Oh, en de ISOFIX-bevestigingen op beide buitenste stoelen zijn behoorlijk toegankelijk, hoewel de bank niet schuift, wat een beetje beperkend kan zijn voor het aanpassen van de ruimte.
Maar, weet je, er ontbreken een paar dingen. Er is bijvoorbeeld geen achterbankstoelverwarming of -ventilatie, en alleen de Design-uitvoering krijgt privacy glass, maar zonder ingebouwde zonwering. Toch doet het klimaatregelsysteem een geweldige job in het houden van de lucht lekker gelijkmatig, wat een groot pluspunt is om iedereen comfortabel te houden. Weg- en windgeluid zijn behoorlijk laag, dus je kunt echt genieten van die open, ontspannende vibe die wordt gecreëerd door het panoramische schuifdak.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid


De 2026 Leapmotor B10 springt er echt uit als het gaat om bruikbaarheid. We bedoelen, we hebben het over 430 liter kofferruimte die kan uitbreiden tot maar liefst 1.700 liter als je de achterbank neerklapt—veel meer dan concurrenten zoals de Kia EV3 en Škoda Elroq. De kofferbak is lekker breed en heeft een goede hoogte, wat het gemakkelijker maakt om grote items te laden. Een kleine waarschuwing: de laadlip is een beetje hoog, dus als je iets zwaars tilt, kan het een beetje lastig zijn. Maar over het algemeen is het super toegankelijk en ruim, perfect voor gezinnen.
Kijk hier eens naar: er is een verstelbare vloer met twee niveaus. Je kunt ofwel een vlak oppervlak hebben met wat verborgen opbergruimte eronder, of de hoogte verhogen voor langere items. De achterbank klapt neer in een 40/60-splitsing nadat je de hoofdsteunen eraf hebt gehaald, wat een grotendeels vlakke vloer creëert—hoewel er een klein stapje is. Je vindt wat basis cargo haken, maar geavanceerde sjorpunten zijn niet inbegrepen. Oh, en er is hier geen echte frunk—alleen een 25-liter compartiment voor kabels, wat een beetje laat zien waar ze hebben bezuinigd als het gaat om opbergruimte.
Verder naar de Design-uitvoering, de elektrische achterklep is best handig. Hij opent en sluit met een fatsoenlijke snelheid, en je kunt hem handsfree gebruiken, hoewel de detectie soms niet helemaal accuraat is. De Life-uitvoering heeft een handmatige achterklep die soepel is, maar een beetje zwaar kan aanvoelen voor mensen aan de kleinere kant. Er is ook een uitschuifbare laadafdekking om je spullen uit het zicht te houden, en de ruimte is meer dan genoeg voor boodschappen, bagage, of zelfs sportuitrusting. Zeker, het heeft geen trekhaakopties, maar met zijn grote capaciteit en veelzijdige indeling is de B10 zeker een van de meest gezinsvriendelijke EV’s die er zijn.
Waardepropositie van de 2026 Leapmotor B10: Is het de Prijs Waard?
De Leapmotor B10 stelt een belangrijke vraag aan Nederlandse kopers: rechtvaardigt zijn lage prijs de keuze voor een opkomend Chinees merk boven bewezen Europese en Koreaanse rivalen? Zijn ongeëvenaarde functie-per-euro ratio biedt onmiskenbare waarde, maar ten koste van een onzekere merkreputatie en mogelijke compromissen in betrouwbaarheid en vertrouwen in de restwaarde. Voor waardegerichte kopers die comfortabel zijn met wat risico, is de propositie van de B10 sterk, maar conservatieve shoppers kunnen de onbekende factoren afstotend vinden ondanks de besparingen.
Vanaf €27.995 komt de B10 Life Pro met een 56,2 kWh accu, een bereik van 361 km volgens WLTP-standaarden, en een volledige set functies. Eerlijk gezegd zouden die functies je bijna €9.000 meer kosten als je naar zoiets als de Kia EV3 of de Škoda Elroq zou kijken. Dan is er de Life ProMax voor €31.495, die het bereik verhoogt tot 434 km en sneller DC-laden bij 168 kW toevoegt. Toch is het goedkoper dan concurrenten met €5.500 tot €8.000. En als je voor de €32.995 Design ProMax gaat, krijg je wat toegevoegde comfort- en luxefuncties voor slechts €1.500 meer—zeker de moeite waard voor iedereen die echt waarde hecht aan die dagelijkse comfort-upgrades boven gewoon bij de basis blijven.
Als het gaat om bedrijfskosten, schittert de B10 echt. Met real-world efficiëntie rond de 16–18 kWh per 100 km en elektriciteitsprijzen in Nederland op ongeveer €0,30 per kWh, kijk je naar ongeveer €765 per jaar als je 15.000 km rijdt. Dat is ongeveer €1.125 minder dan wat je zou uitgeven aan een benzine-SUV. En vergeet het onderhoud niet, dat ook lager is, rond de €200–300 per jaar. Al met al zou je ongeveer €7.500 tot €8.000 over vijf jaar kunnen besparen. Maar, een kleine waarschuwing—verzekering zou duurder kunnen uitvallen omdat mensen niet zo vertrouwd zijn met het merk, plus restwaarden kunnen sneller dalen dan bij andere merken, op ongeveer 60–70% afschrijving vergeleken met 50–60% voor de meer mainstream opties.
Wat garantiedekking betreft, krijg je vier jaar of 60.000 mijl voor het voertuig en acht jaar of 100.000 mijl voor de accu. Het is geruststellend, maar de garantie van Kia is nog steeds een beetje beter. De bouwkwaliteit ziet er tot nu toe solide uit, maar we hebben de langetermijnbetrouwbaarheid nog niet echt getest. Terwijl Europese modellen nog steeds vasthouden aan dat prestige en bewezen duurzaamheid, zouden het ontwerp, comfort en de functies van de B10 het een aantrekkelijke keuze kunnen maken voor gezinnen die op zoek zijn naar een balans tussen betaalbaarheid en bruikbaarheid—zonder te veel vast te zitten aan een merknaam of de sensatie van het rijden.
































