2026 Kia EV4 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
| Specificatie | EV4 Hatchback (58,3kWh) | EV4 Hatchback (81,4kWh) | EV4 Fastback (81,4kWh) |
|---|---|---|---|
| Motortype | Elektromotor (Vooras gemonteerd) | Elektromotor (Vooras gemonteerd) | Elektromotor (Vooras gemonteerd) |
| Versnellingsbak | Traploze transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie |
| Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
| Transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie |
| Max. Vermogen | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) |
| Max. Koppel | 283 Nm | 283 Nm | 283 Nm |
| Batterijcapaciteit | 58,3 kWh | 81,4 kWh | 81,4 kWh |
| Actieradius (WLTP) | 425-440 km | 584-625 km | 612-633 km |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
| Specificatie | EV4 Hatchback (58,3kWh) | EV4 Hatchback (81,4kWh) | EV4 Fastback (81,4kWh) |
|---|---|---|---|
| Batterijtype | Li-ion (Lithium-ion batterij) | Li-ion (Lithium-ion batterij) | Li-ion (Lithium-ion batterij) |
| Batterijcapaciteit (nominaal) | 58,3 kWh | 81,4 kWh | 81,4 kWh |
| Batterijgewicht | 380 kg | 475 kg | 475 kg |
| Batterijpositie | Onderbouw/vloergemonteerd | Onderbouw/vloergemonteerd | Onderbouw/vloergemonteerd |
| Nominale Spanning | 369 V | 343 V | 343 V |
| Batterijcapaciteit (Ah) | 158,2 Ah | 237,3 Ah | 237,3 Ah |
| COâ‚‚-uitstoot (WLTP) | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
| Energieverbruik (WLTP) | 14,7-15,3 kWh/100km (17″/19″ velgen) | 14,6-15,8 kWh/100km (17″/19″ velgen) | 14,4-14,9 kWh/100km (17″/19″ velgen) |
| Actieradius (WLTP) | 425-440 km | 584-625 km (GT-Line: 584 km) | 612-633 km |
| Maximaal DC Laadvermogen | 100 kW | 120 kW | 120 kW |
| Maximaal AC Laadvermogen | 11 kW (3-fase) | 11 kW (3-fase) | 11 kW (3-fase) |
| On-board Lader | 11 kW 3-fase | 11 kW 3-fase (met V2X-voorbereiding bij Plus modellen) | 11 kW 3-fase (met V2X-voorbereiding bij Plus modellen) |
| AC Laadtijd (11 kW, 0-100%) | ~6 uur | ~8,5 uur | ~8,5 uur |
| DC Snelladen (10-80%) | ~29 minuten (bij 350kW snellader) | ~31 minuten (bij 350kW snellader) | ~31 minuten (bij 350kW snellader) |
| Laadpoort Locatie | Voorzijde (met geïntegreerde verlichting) | Voorzijde (met geïntegreerde verlichting) | Voorzijde (met geïntegreerde verlichting) |
| Batterijgarantie | 7 jaar / 150.000 km (inbegrepen in totaalgarantie) | 7 jaar / 150.000 km (inbegrepen in totaalgarantie) | 7 jaar / 150.000 km (inbegrepen in totaalgarantie) |
| Batterij Preconditionering | Ja (automatisch via navigatie of handmatig te activeren) | Ja (automatisch via navigatie of handmatig te activeren) | Ja (automatisch via navigatie of handmatig te activeren) |
| Batterijverwarming | Ja | Ja | Ja |
| Warmtepomp | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document |
| V2L (Vehicle-to-Load) | Nee | Ja (Plus en hogere uitvoeringen – 230V aansluiting onder 2e zitrij) | Ja (Plus en hogere uitvoeringen – 230V aansluiting onder 2e zitrij) |
| V2L Adapter | – | GT-Line en GT-PlusLine (externe adapter voor laadpoort) | GT-Line en GT-PlusLine (externe adapter voor laadpoort) |
| V2X Voorbereiding | Nee | Ja (Plus modellen met 11kW 3-fase lader) | Ja (Plus modellen met 11kW 3-fase lader) |
| Standaard Laadkabel | Type 2 (Mode 3) – 5 meter voor publiek laden | Type 2 (Mode 3) – 5 meter voor publiek laden | Type 2 (Mode 3) – 5 meter voor publiek laden |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
| Specificatie | Air | Plus | Plus Advanced | GT-Line Business Edition | GT-Line | GT-PlusLine |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Zitplaatsen | 5-zits | 5-zits | 5-zits | 5-zits | 5-zits | 5-zits |
| Bagageruimte Volume (Hatchback) | 435 L (stoelen rechtop) / 1.415 L (stoelen neergeklapt) | 435 L (stoelen rechtop) / 1.415 L (stoelen neergeklapt) | 435 L (stoelen rechtop) / 1.415 L (stoelen neergeklapt) | 435 L (stoelen rechtop) / 1.415 L (stoelen neergeklapt) | 435 L (stoelen rechtop) / 1.415 L (stoelen neergeklapt) | 435 L (stoelen rechtop) / 1.415 L (stoelen neergeklapt) |
| Bagageruimte Volume (Fastback) | 490 L | 490 L | 490 L | 490 L | 490 L | 490 L |
| Achterbank Neerklapbaar | 60:40 delen | 60:40 delen | 60:40 delen | 60:40 delen | 60:40 delen | 60:40 delen |
| Voorstoelen Verstelling | Handmatig in hoogte verstelbaar | Handmatig in hoogte verstelbaar | Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel | Elektrisch verstelbare voorstoelen | Elektrisch verstelbare voorstoelen | Elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie (bestuurdersstoel) |
| In Hoogte Verstelbare Stoelen | Bestuurder + Passagier | Bestuurder + Passagier | Bestuurder + Passagier | Bestuurder + Passagier | Bestuurder + Passagier | Bestuurder + Passagier |
| Stoelverwarming Voorstoelen | Ja (3 niveaus) | Ja (3 niveaus) | Ja (3 niveaus) | Ja (3 niveaus) | Ja (3 niveaus) | Ja (3 niveaus) |
| Stoelventilatie Voorstoelen | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
| Stoelverwarming Tweede Zitrij | Nee | Nee | Ja (2 niveaus) | Nee | Ja (2 niveaus) | Ja (2 niveaus) |
| Relaxfunctie Voorstoelen | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja (met Rest Mode) |
| Lendensteun Bestuurdersstoel | Nee | Nee | Ja (type: Aircell) | Ja (type: Aircell) | Ja (type: Aircell) | Ja (type: Aircell) |
| Lendensteun Passagiersstoel | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja (type: Aircell) | Ja (type: Aircell) |
| Geheugenfunctie Bestuurdersstoel | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
| Stoelbekleding | Stof (donkergrijs met zwart) | Stof (donkergrijs met zwart) | Stof/vegan leder combinatie (donkergrijs met zwart) | GT-Line vegan leder (zwart met gebroken wit) | GT-Line vegan leder (zwart met gebroken wit) | GT-Line vegan leder (zwart met gebroken wit) |
| Hoofdsteunen | Verstelbaar in hoogte en diepte | Verstelbaar in hoogte en diepte | Verstelbaar in hoogte en diepte (type: Mesh) | Verstelbaar in hoogte en diepte (type: Mesh) | Verstelbaar in hoogte en diepte (type: Mesh) | Verstelbaar in hoogte en diepte (type: Mesh) |
| Stuurwielverwarming | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Ambient Lighting | In deurpanelen | In deurpanelen | In deurpanelen | Advanced (rondom interieur met dynamische interactie) | Advanced (rondom interieur met dynamische interactie) | Advanced (rondom interieur met dynamische interactie) |
| Glazen Schuif-/Kanteldak | Nee | Nee | Ja (type: wide, elektrisch verstelbaar) | Nee | Ja (type: wide, elektrisch verstelbaar) | Ja (type: wide, elektrisch verstelbaar) |
| Opbergvak Achter Voorstoelen | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Bagageruimte Voorzieningen (Hatchback) | Luxe multifunctionele laadvloer, bagagevakken onder laadvloer, haken voor vastzetten bagage | Luxe multifunctionele laadvloer, bagagevakken onder laadvloer, haken voor vastzetten bagage | Luxe multifunctionele laadvloer, bagagevakken onder laadvloer, haken voor vastzetten bagage | Luxe multifunctionele laadvloer, bagagevakken onder laadvloer, haken voor vastzetten bagage | Luxe multifunctionele laadvloer, bagagevakken onder laadvloer, haken voor vastzetten bagage | Luxe multifunctionele laadvloer, bagagevakken onder laadvloer, haken voor vastzetten bagage |
| Bagageruimte Voorzieningen (Fastback) | Bagagevakken onder laadvloer, haken voor vastzetten bagage | Bagagevakken onder laadvloer, haken voor vastzetten bagage | Bagagevakken onder laadvloer, haken voor vastzetten bagage | Bagagevakken onder laadvloer, haken voor vastzetten bagage | Bagagevakken onder laadvloer, haken voor vastzetten bagage | Bagagevakken onder laadvloer, haken voor vastzetten bagage |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
| Specificatie | Hatchback 58,3kWh (17″) | Hatchback 58,3kWh (19″) | Hatchback 81,4kWh (17″) | Hatchback 81,4kWh GT-Line (19″) | Fastback 81,4kWh |
|---|---|---|---|---|---|
| Leeggewicht (kg) | 1.711 | 1.725 | 1.796 | 1.810 | 1.800 |
| Maximale Toegestane Gewicht (kg) | 2.270 | 2.270 | 2.355 | 2.355 | 2.355 |
| Maximaal Aanhangwagen Gewicht, Ongeremd (kg) | 500 | 500 | 750 | 750 | 750 |
| Maximaal Aanhangwagen Gewicht, Geremd (kg) | 500 | 500 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
| Maximale Kogeldruk (kg) | 100 (statische verticale last voor fietsendrager) | 100 (statische verticale last voor fietsendrager) | 100 (statische verticale last voor fietsendrager) | 100 (statische verticale last voor fietsendrager) | 100 (statische verticale last voor fietsendrager) |
| Maximum Daklast (kg) | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
| Laadvermogen (kg) | 559 | 545 | 559 | 545 | 555 |
| Specificatie | EV4 Hatchback 58,3kWh | EV4 Hatchback 81,4kWh | EV4 Fastback 81,4kWh |
|---|---|---|---|
| Vanaf Prijs (Consumentenadviesprijs) | €37.695 (Air uitvoering) | €41.195 (Air uitvoering) | €44.295 (GT-Line Business Edition) |
| Beschikbare Uitvoeringen | Air, Plus*, Plus Advanced | Air, Plus*, Plus Advanced, GT-Line Business Edition, GT-Line, GT-PlusLine | Plus*, Plus Advanced, GT-Line Business Edition, GT-Line, GT-PlusLine |
| Brandstoftype | Elektrisch (BEV – Battery Electric Vehicle) | Elektrisch (BEV – Battery Electric Vehicle) | Elektrisch (BEV – Battery Electric Vehicle) |
| Motorconfiguratie | Vooras gemonteerde permanente magneet synchrone motor | Vooras gemonteerde permanente magneet synchrone motor | Vooras gemonteerde permanente magneet synchrone motor |
| Energielabel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
| Brandstoftank Capaciteit | N.v.t. (Elektrisch voertuig) | N.v.t. (Elektrisch voertuig) | N.v.t. (Elektrisch voertuig) |
| Batterijcapaciteit (Bruto) | 58,3 kWh Li-ion | 81,4 kWh Li-ion | 81,4 kWh Li-ion |
| Batterijspanning | 369 V | 343 V | 343 V |
| Batterijcapaciteit (Ah) | 158,2 Ah | 237,3 Ah | 237,3 Ah |
| Elektrisch Energieverbruik (WLTP) | 14,7 kWh/100km (17″ velgen)<br>15,3 kWh/100km (19″ velgen) | 14,6 kWh/100km (17″ velgen)<br>15,5 kWh/100km (19″ velgen)<br>15,8 kWh/100km (GT-Line 19″ velgen) | 14,4 kWh/100km (17″ velgen)<br>14,9 kWh/100km (19″ velgen) |
| Actieradius (WLTP Gecombineerd) | 440 km (17″ velgen)<br>425 km (19″ velgen) | 625 km (17″ velgen)<br>594 km (19″ velgen)<br>584 km (GT-Line) | 633 km (17″ velgen)<br>612 km (19″ velgen) |
| Brandstofverbruik (WLTP) | 0 L/100km (Elektrisch voertuig) | 0 L/100km (Elektrisch voertuig) | 0 L/100km (Elektrisch voertuig) |
| Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
| Transmissie | Eentraps automaat (traploze transmissie) | Eentraps automaat (traploze transmissie) | Eentraps automaat (traploze transmissie) |
| COâ‚‚-uitstoot (WLTP) | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
| Maximaal Vermogen | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) |
| Acceleratie 0-100 km/u | 7,4 sec (17″ velgen)<br>7,5 sec (19″ velgen) | 7,7 sec (17″ velgen)<br>7,8 sec (19″ velgen) | 7,7 sec (17″ velgen)<br>7,8 sec (19″ velgen) |
| Maximaal Koppel | 283 Nm | 283 Nm | 283 Nm |
| Topsnelheid | 170 km/u (elektronisch begrensd) | 170 km/u (elektronisch begrensd) | 170 km/u (elektronisch begrensd) |
| Euro-norm | Niet van toepassing (Nul-emissie voertuig) | Niet van toepassing (Nul-emissie voertuig) | Niet van toepassing (Nul-emissie voertuig) |
| Motorgeluid (dB(a)) – Rijdend | 67 dB(a) | 67 dB(a) | 67 dB(a) |
| Elektromotor Positie | Vooras | Vooras | Vooras |
| Aantal Elektromotoren | 1 (enkele motor) | 1 (enkele motor) | 1 (enkele motor) |
| Drive Mode Select | Ja (meerdere rijmodi) | Ja (meerdere rijmodi) | Ja (meerdere rijmodi) |
| Regeneratief Remmen | Ja (verstelbaar via stuurwielflippers) | Ja (verstelbaar via stuurwielflippers) | Ja (verstelbaar via stuurwielflippers) |
| One-Pedal Driving | Ja (via stuurwielflippers) | Ja (via stuurwielflippers) | Ja (via stuurwielflippers) |
| Afmeting | Hatchback | Fastback (Sedan) | GT-Line Hatchback | Opmerkingen |
|---|---|---|---|---|
| Lengte | 4.430 mm | 4.730 mm | 4.450 mm | GT-Line Hatchback is 20mm langer |
| Breedte | 1.860 mm | 1.860 mm | 1.860 mm | Gelijk voor alle varianten |
| Hoogte | 1.485 mm | 1.480 mm | 1.485 mm | Fastback is 5mm lager |
| Wielbasis | 2.820 mm | 2.820 mm | 2.820 mm | Gelijk voor alle varianten |
| Grondspeling | 140 mm | 140 mm | 140 mm | Gelijk voor alle varianten |
| Spoorbreedte (Voor) – 17″ | 1.614 mm | 1.614 mm | – | Standaard velgen |
| Spoorbreedte (Voor) – 19″ | 1.610 mm | 1.610 mm | 1.610 mm | GT-Line velgen |
| Spoorbreedte (Achter) – 17″ | 1.625 mm | 1.625 mm | – | Standaard velgen |
| Spoorbreedte (Achter) – 19″ | 1.621 mm | 1.621 mm | 1.621 mm | GT-Line velgen |
| Draaicirkel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Gegevens niet beschikbaar |
| Luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) | 0,23 (geschat) | 0,23 (geschat) | Niet gespecificeerd | Uitstekende aerodynamica |
| Categorie / Functie | Air | Plus | Plus Advanced | GT-Line Business Edition | GT-Line | GT-PlusLine |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PRIJZEN & BESCHIKBAARHEID | ||||||
| Startprijs (Hatchback 58,3kWh) | €37.695 | €39.495* | €41.695 | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
| Startprijs (Hatchback 81,4kWh) | €41.195 | €42.995* | €45.195 | €42.695 | €47.395 | €49.595 |
| Startprijs (Fastback 81,4kWh) | N.v.t. | €44.595* | €46.795 | €44.295 | €48.995 | €51.195 |
| Beschikbaarheid | Nu beschikbaar | Vanaf juni 2026* | Nu beschikbaar | Nu beschikbaar | Nu beschikbaar | Nu beschikbaar |
| Batterijopties | 58,3kWh / 81,4kWh | 58,3kWh / 81,4kWh | 58,3kWh / 81,4kWh | Alleen 81,4kWh | Alleen 81,4kWh | Alleen 81,4kWh |
| Carrosserievarianten | Hatchback | Hatchback | Hatchback / Fastback | Hatchback / Fastback | Hatchback / Fastback | Hatchback / Fastback |
| AANDRIJFLIJN & PRESTATIES | ||||||
| Elektromotor | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) |
| Max. Koppel | 283 Nm | 283 Nm | 283 Nm | 283 Nm | 283 Nm | 283 Nm |
| Acceleratie 0-100 km/u (17″/19″) | 7,4 / 7,5 sec | 7,4 / 7,5 sec | 7,4 / 7,8 sec | 7,8 sec | 7,8 sec | 7,8 sec |
| Topsnelheid | 170 km/u | 170 km/u | 170 km/u | 170 km/u | 170 km/u | 170 km/u |
| Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
| Transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie |
| Drive Mode Select | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Regeneratief Remmen Flippers | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| BATTERIJ & LADEN | ||||||
| Batterijcapaciteit | 58,3 / 81,4 kWh | 58,3 / 81,4 kWh | 58,3 / 81,4 kWh | 81,4 kWh | 81,4 kWh | 81,4 kWh |
| Actieradius (WLTP) – 58,3kWh | 440 km | 440 km | 425 km | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
| Actieradius (WLTP) – 81,4kWh Hatchback | 625 km | 625 km | 594 km | 584 km | 584 km | 584 km |
| Actieradius (WLTP) – 81,4kWh Fastback | N.v.t. | 633 km | 612 km | 612 km | 612 km | 612 km |
| Max DC Laadvermogen (58,3kWh) | 100 kW | 100 kW | 100 kW | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
| Max DC Laadvermogen (81,4kWh) | 120 kW | 120 kW | 120 kW | 120 kW | 120 kW | 120 kW |
| Max AC Laadvermogen | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
| DC Snelladen (10-80%) | ~29-31 min | ~29-31 min | ~29-31 min | ~31 min | ~31 min | ~31 min |
| Batterij Preconditionering | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Batterijverwarming | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| V2L Aansluiting (230V onder 2e zitrij) | Nee | Ja | Ja | Nee | Ja | Ja |
| V2L Adapter (laadpoort) | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
| V2X Voorbereiding | Nee | Ja | Ja | Nee | Ja | Ja |
| Type 2 Laadkabel (5m) | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
| EXTERIEUR DESIGN | ||||||
| Velgmaat | 17″ lichtmetaal | 17″ lichtmetaal | 19″ lichtmetaal | 19″ GT-Line lichtmetaal | 19″ GT-Line lichtmetaal | 19″ GT-Line lichtmetaal |
| Bandenmaat (17″) | 215/60R17 96H | 215/60R17 96H | 215/50R19 97V | – | – | – |
| Bandenmaat (19″) | – | – | 215/50R19 97V | 215/50R19 97H | 215/50R19 97H | 215/50R19 97H |
| Deurgrepen | Flush functie | Auto flush functie | Auto flush functie | Auto flush functie | Auto flush functie | Auto flush functie |
| Privacy Glass (achter) | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Dak | Standaard | Standaard | Glazen schuif-/kanteldak | Standaard | Glazen schuif-/kanteldak | Glazen schuif-/kanteldak |
| Grille Design | Standaard | Standaard | Standaard | GT-Line (hoogglans zwart) | GT-Line (hoogglans zwart) | GT-Line (hoogglans zwart) |
| Bumper Skidplate | Standaard zwart kunststof | Standaard zwart kunststof | Standaard zwart kunststof | Hoogglans zwart | Hoogglans zwart | Hoogglans zwart |
| Dorpelafwerking | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Hoogglans zwarte onderafwerking | Hoogglans zwarte onderafwerking | Hoogglans zwarte onderafwerking |
| Spiegelkappen | Carrosseriekleur + zwart kunststof | Carrosseriekleur + zwart kunststof | Carrosseriekleur + zwart kunststof | Hoogglans zwart | Hoogglans zwart | Hoogglans zwart |
| Raamsierlijst | Standaard zwart kunststof | Standaard zwart kunststof | Standaard zwart kunststof | Hoogglans zwart | Hoogglans zwart | Hoogglans zwart |
| Dakspoiler | Hoogglans zwart | Hoogglans zwart | Hoogglans zwart | Hoogglans zwart | Hoogglans zwart | Hoogglans zwart |
| Exterieurkleuren | 8 kleuren (Casa White gratis) | 8 kleuren (Casa White gratis) | 8 kleuren (Casa White gratis) | 8 kleuren (Casa White gratis) | 8 kleuren (Casa White gratis) | 8 kleuren (Casa White gratis) |
| Matte Lak Optie | €1.795 meerprijs | €1.795 meerprijs | €1.795 meerprijs | €1.795 meerprijs | €1.795 meerprijs | €1.795 meerprijs |
| VERLICHTING | ||||||
| Koplampen | LED-reflectie (MFR) | LED-reflectie (MFR) | LED-reflectie (MFR) | LED-reflectie (MFR) | Full LED-Matrix met IFLS | Full LED-Matrix met IFLS |
| Dagrijverlichting | LED | LED | LED | LED | LED | LED |
| Achterlichten | LED | LED | LED | LED | LED | LED |
| Mistlampen (achter) | LED | LED | LED | LED | LED | LED |
| Grootlichtassistentie | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Dynamische Welkomst-/Begeleidingsverlichting | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
| Laadpoort Verlichting | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| INTERIEUR DESIGN & COMFORT | ||||||
| Stoelbekleding | Stof (donkergrijs/zwart) | Stof (donkergrijs/zwart) | Stof/Vegan leder combinatie | GT-Line vegan leder (zwart/gebroken wit) | GT-Line vegan leder (zwart/gebroken wit) | GT-Line vegan leder (zwart/gebroken wit) |
| Hemelbekleding Kleur | Grijs gerecyclede materialen | Grijs gerecyclede materialen | Grijs gerecyclede materialen | Zwart gerecyclede materialen | Zwart gerecyclede materialen | Zwart gerecyclede materialen |
| Hoofdsteunen | Hoogte/diepte verstelbaar | Hoogte/diepte verstelbaar | Mesh type (hoogte/diepte verst.) | Mesh type (hoogte/diepte verst.) | Mesh type (hoogte/diepte verst.) | Mesh type (hoogte/diepte verst.) |
| Instaplijsten | Standaard | Standaard | Standaard | Luxe met gegraveerd logo | Luxe met gegraveerd logo | Luxe met gegraveerd logo |
| Pedalen | Standaard | Standaard | Standaard | Aluminium afwerking | Aluminium afwerking | Aluminium afwerking |
| Stuurwiel | Lederlook | Lederlook | Lederlook | GT-Line lederlook | GT-Line lederlook | GT-Line lederlook |
| Stuurwielverwarming | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Stuurkolom Verstelling | Handmatig hoogte/diepte | Handmatig hoogte/diepte | Handmatig hoogte/diepte | Handmatig hoogte/diepte | Handmatig hoogte/diepte | Handmatig hoogte/diepte |
| Deurgrepen (interieur) | Metaallook afwerking | Metaallook afwerking | Metaallook afwerking | Metaallook afwerking | Metaallook afwerking | Metaallook afwerking |
| Ambient Lighting | Deurpanelen | Deurpanelen | Deurpanelen | Advanced (rondom interieur) | Advanced (rondom interieur) | Advanced (rondom interieur) |
| ZITPLAATSEN | ||||||
| Aantal Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Voorstoelen Hoogteverstelling | Ja (beide stoelen) | Ja (beide stoelen) | Ja (beide stoelen) | Ja (beide stoelen) | Ja (beide stoelen) | Ja (beide stoelen) |
| Bestuurdersstoel Elektrisch Verstelbaar | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja (met geheugen) |
| Passagiersstoel Elektrisch Verstelbaar | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
| Lendensteun Bestuurder | Nee | Nee | Ja (Aircell) | Ja (Aircell) | Ja (Aircell) | Ja (Aircell) |
| Lendensteun Passagier | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja (Aircell) | Ja (Aircell) |
| Stoelverwarming Voorstoelen | Ja (3 niveaus) | Ja (3 niveaus) | Ja (3 niveaus) | Ja (3 niveaus) | Ja (3 niveaus) | Ja (3 niveaus) |
| Stoelventilatie Voorstoelen | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
| Stoelverwarming Achterbank | Nee | Nee | Ja (2 niveaus) | Nee | Ja (2 niveaus) | Ja (2 niveaus) |
| Relaxfunctie | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja (met Rest Mode) |
| Achterbank Neerklapbaar | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
| Middenarmsteun (voor) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Middenarmsteun (achter) | Ja (met bekerhouder) | Ja (met bekerhouder) | Ja (met bekerhouder) | Ja (met bekerhouder) | Ja (met bekerhouder) | Ja (met bekerhouder) |
| Opbergruimte Achter Voorstoelen | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| KLIMAATREGELING | ||||||
| Klimaatsysteem | Dual-zone automatisch | Dual-zone automatisch | Dual-zone automatisch | Dual-zone automatisch | Dual-zone automatisch | Dual-zone automatisch |
| Automatische Ontwaseming | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Luchtzuiveringsfilter | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Achterste Ventilatieroosters | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| BAGAGERUIMTE & OPSLAG | ||||||
| Bagagevolume (Hatchback) | 435 L / 1.415 L (neergeklapt) | 435 L / 1.415 L (neergeklapt) | 435 L / 1.415 L (neergeklapt) | 435 L / 1.415 L (neergeklapt) | 435 L / 1.415 L (neergeklapt) | 435 L / 1.415 L (neergeklapt) |
| Bagagevolume (Fastback) | N.v.t. | 490 L | 490 L | 490 L | 490 L | 490 L |
| Laadvloer (Hatchback) | Luxe multifunctioneel | Luxe multifunctioneel | Luxe multifunctioneel | Luxe multifunctioneel | Luxe multifunctioneel | Luxe multifunctioneel |
| Ondervloer Opbergruimte | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Bagagehaken | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Elektrische Achterklep | Nee | Nee | Slim automatisch (handsfree) | Nee | Slim automatisch (handsfree) | Slim automatisch (handsfree) |
| CONNECTIVITEIT & INFOTAINMENT | ||||||
| Digitaal Cluster | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ |
| Navigatie Display | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ |
| Totale Displaygrootte | 29″ panorama | 29″ panorama | 29″ panorama | 29″ panorama | 29″ panorama | 29″ panorama |
| Klimaat Display | 5″ touch | 5″ touch | 5″ touch | 5″ touch | 5″ touch | 5″ touch |
| Navigatiesysteem | Ja (full map met Live Services) | Ja (full map met Live Services) | Ja (full map met Live Services) | Ja (full map met Live Services) | Ja (full map met Live Services) | Ja (full map met Live Services) |
| Kia Connect | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Kia Connect Store | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| OTA Updates | Ja (2 gratis eerste jaar) | Ja (2 gratis eerste jaar) | Ja (2 gratis eerste jaar) | Ja (2 gratis eerste jaar) | Ja (2 gratis eerste jaar) | Ja (2 gratis eerste jaar) |
| Draadloze Apple CarPlay/Android Auto | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Bluetooth met Spraakbesturing | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Draadloze Smartphone Oplader | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Digital Key 2.0 | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| USB-C Poorten (voor) | 2x | 2x | 2x | 2x | 2x | 2x |
| USB-C Poorten (achter) | 2x | 2x | 2x | 2x | 2x | 2x |
| Audiosysteem | Standaard (6 speakers) | Standaard (6 speakers) | Harman Kardon Premium (8 speakers) | Standaard (6 speakers) | Harman Kardon Premium (8 speakers) | Harman Kardon Premium (8 speakers) |
| Noodoproep (eCall) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| VEILIGHEID – ACTIEVE SYSTEMEN | ||||||
| Actieve Rijstrookassistentie (LKAS) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Rijstrookvolgassistentie (LFA 2.0) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Snelwegassistentie | HDA | HDA | HDA | HDA 2.0 (met rijstrookwisseling) | HDA 2.0 (met rijstrookwisseling) | HDA 2.0 (met rijstrookwisseling) |
| Adaptieve Cruise Control (NSCC-C) | Ja (met nav ondersteuning) | Ja (met nav ondersteuning) | Ja (met nav ondersteuning) | Ja (met nav ondersteuning) | Ja (met nav ondersteuning) | Ja (met nav ondersteuning) |
| Autonome Noodremassistentie | FCA 1.5 (voetganger, fietser, kruispunt) | FCA 1.5 (voetganger, fietser, kruispunt) | FCA 1.5 (voetganger, fietser, kruispunt) | FCA 1.5 (voetganger, fietser, kruispunt) | FCA 2.0 (voetganger, fietser, kruisend verkeer) | FCA 2.0 (voetganger, fietser, kruisend verkeer) |
| Dodehoekassistentie | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Dodehoekcamera | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
| Kruisend Verkeersassistentie Achter | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Uitstapwaarschuwing | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Vermoeidheidsassistentie (met FAW) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Vertrekkende Voorligger Waarschuwing | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Intelligente Snelheidsbordenassistentie | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Inzittendensensor Achterin | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Snelheidsbegrenzer | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| VEILIGHEID – PASSIEVE SYSTEMEN | ||||||
| Airbags | 7 (voor, zij, gordijn, midden) | 7 (voor, zij, gordijn, midden) | 7 (voor, zij, gordijn, midden) | 7 (voor, zij, gordijn, midden) | 7 (voor, zij, gordijn, midden) | 7 (voor, zij, gordijn, midden) |
| ABS + ESC + DBC + HAC + MCB | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| ISOFIX (buitenste achterstoelen) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Kinderslot | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Startonderbreker | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| PARKEREN & MANOEUVREREN | ||||||
| Achteruitrijcamera | Ja (dynamische begeleiding) | Ja (dynamische begeleiding) | Ja (dynamische begeleiding) | Ja (dynamische begeleiding) | Ja (dynamische begeleiding) | Ja (dynamische begeleiding) |
| Parkeersensoren Voor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Parkeersensoren Achter | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| 360° Camera (AVM) | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
| Slimme Parkeerassistentie op Afstand | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
| Intelligente Parkeerassistentie Achter | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
| Elektrische Parkeerrem (met Auto Hold) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| ZICHTBAARHEID | ||||||
| Regensensor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Lichtsensor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Automatisch Dimmende Spiegel (binnen) | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Head-Up Display | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
| Elektrische Ramen (voor) | Safety functie bestuurderszijde | Safety functie beide zijden | Safety functie beide zijden | Safety functie alle | Safety functie alle | Safety functie alle |
| Elektrische Ramen (achter) | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
| Verwarmde Voorruit (gelamineerd) | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
| Warmtewerend Glas (voorruit/voor) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| GEMAK | ||||||
| Smart Key met Start/Stop | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Elektrische Spiegels (verwarmd, inklapbaar) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| Wasstraatmodus | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
| Zonneklep (verlichte make-up spiegel) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
| AFMETINGEN & GEWICHT | ||||||
| Lengte (Hatchback) | 4.430 mm | 4.430 mm | 4.430 mm (4.450 GT-Line) | 4.450 mm | 4.450 mm | 4.450 mm |
| Lengte (Fastback) | N.v.t. | 4.730 mm | 4.730 mm | 4.730 mm | 4.730 mm | 4.730 mm |
| Breedte | 1.860 mm | 1.860 mm | 1.860 mm | 1.860 mm | 1.860 mm | 1.860 mm |
| Hoogte (Hatchback) | 1.485 mm | 1.485 mm | 1.485 mm | 1.485 mm | 1.485 mm | 1.485 mm |
| Hoogte (Fastback) | N.v.t. | 1.480 mm | 1.480 mm | 1.480 mm | 1.480 mm | 1.480 mm |
| Wielbasis | 2.820 mm | 2.820 mm | 2.820 mm | 2.820 mm | 2.820 mm | 2.820 mm |
| Grondspeling | 140 mm | 140 mm | 140 mm | 140 mm | 140 mm | 140 mm |
| Leeggewicht (58,3kWh/81,4kWh) | 1.711 / 1.796 kg | 1.711 / 1.796 kg | 1.725 / 1.796 kg | 1.810 kg | 1.810 kg | 1.810 kg |
| Max. Daklast | 75 kg | 75 kg | 75 kg | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
| Max. Trekgewicht (geremd) 58,3kWh | 500 kg | 500 kg | 500 kg | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
| Max. Trekgewicht (geremd) 81,4kWh | 1.000 kg | 1.000 kg | 1.000 kg | 1.000 kg | 1.000 kg | 1.000 kg |
| GARANTIE & SERVICE | ||||||
| Totaalgarantie | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km |
| Eerste 3 Jaar | Onbeperkt km | Onbeperkt km | Onbeperkt km | Onbeperkt km | Onbeperkt km | Onbeperkt km |
| Batterijgarantie | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km |
| Verlengde Garantie Beschikbaar | Tot 10 jaar / 150.000 km | Tot 10 jaar / 150.000 km | Tot 10 jaar / 150.000 km | Tot 10 jaar / 150.000 km | Tot 10 jaar / 150.000 km | Tot 10 jaar / 150.000 km |
| Lakgarantie | 5 jaar / 150.000 km | 5 jaar / 150.000 km | 5 jaar / 150.000 km | 5 jaar / 150.000 km | 5 jaar / 150.000 km | 5 jaar / 150.000 km |
| Carrosseriegarantie | 12 jaar (onbeperkt km) | 12 jaar (onbeperkt km) | 12 jaar (onbeperkt km) | 12 jaar (onbeperkt km) | 12 jaar (onbeperkt km) | 12 jaar (onbeperkt km) |
| Audiogarantie | 3 jaar / 100.000 km | 3 jaar / 100.000 km | 3 jaar / 100.000 km | 3 jaar / 100.000 km | 3 jaar / 100.000 km | 3 jaar / 100.000 km |
| Kia Wegenhulp | 7 jaar | 7 jaar | 7 jaar | 7 jaar | 7 jaar | 7 jaar |
| Accessoires Garantie | 2 jaar (onbeperkt km) | 2 jaar (onbeperkt km) | 2 jaar (onbeperkt km) | 2 jaar (onbeperkt km) | 2 jaar (onbeperkt km) | 2 jaar (onbeperkt km) |
| FISCAAL (Nederland) | ||||||
| Bijtelling per Maand (81,4kWh) | €220 | €232 | €246 | €230 | €260 | €275 |
| Bijtellingpercentage | 17% tot €30k, daarna 22% | 17% tot €30k, daarna 22% | 17% tot €30k, daarna 22% | 17% tot €30k, daarna 22% | 17% tot €30k, daarna 22% | 17% tot €30k, daarna 22% |
| BPM | €667 | €667 | €667 | €667 | €667 | €667 |
| COâ‚‚-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |








Is Het De Moeite Waard Om De 2026 Kia EV4 Te Kopen?
De 2026 Kia EV4 valt op in de competitieve elektrische automarkt, vooral in Nederland, waar elektrische mobiliteit echt aan het groeien is. Dit is Kia’s eerste elektrische hatchback die in Europa wordt gemaakt, vervaardigd in hun fabriek in Slowakije, en hij zit boordevol indrukwekkende functies en ambitieuze doelen. We hebben de EV4 onder alle soorten rijomstandigheden getest – van drukke stadsstraten tot kronkelende bergwegen en vlotte snelwegen – zodat we je een grondig overzicht kunnen geven.
Nu stapt de EV4 een ruimte binnen die al gevuld is met zwaargewichten zoals de Volkswagen ID.3, Cupra Born en Renault Mégane E-Tech. Maar het concurreert niet alleen met deze gevestigde namen; het gaat ook de strijd aan met premium modellen zoals de Tesla Model 3 en Polestar 2, vooral met zijn fastback-versie. Een van de eerste dingen die opvallen is de dubbele carrosserievorm van de EV4. We hebben vooral de hatchback-versie bekeken, die dat klassieke gezinsauto-uiterlijk heeft en praktische toegang aan de achterkant. Aan de andere kant heeft de fastback-variant een strak, coupé-achtig ontwerp. Beide versies delen het E-GMP-platform, dat ook wordt gebruikt door de populaire EV3, EV6, EV9, en zelfs Hyundai’s Ioniq 5 en Genesis GV60.
Tijdens onze testtijd op verschillende wegen door Europa werd het duidelijk dat Kia een aantal belangrijke inzichten heeft opgedaan uit zijn groeiende elektrische aanbod. De EV4 voelt verfijnder aan vergeleken met de EV3, dankzij onderstelafstelling die is toegespitst op Europese bestuurders. Dit is niet zomaar weer een elektrische auto die overhaast op de markt wordt gebracht; het is een goed doordacht voertuig dat een mooie balans vindt tussen efficiëntie, comfort en rijplezier. Natuurlijk is de concurrentie hevig, maar de EV4 heeft een aantal serieuze voordelen, vooral als het gaat om actieradius, standaarduitrusting en die onverslaanbare zevenjarige garantie—iets dat Kia echt onderscheidt.
In Nederland is de EV4 verkrijgbaar in zes verschillende uitvoeringen, vanaf €37.695 voor de Air-uitvoering met een 58,3 kWh-batterij. De top-van-de-lijn GT-PlusLine, met de grotere 81,4 kWh-batterij, kost €49.595. Deze prijsstrategie positioneert de EV4 behoorlijk goed ten opzichte van zijn rivalen, waarbij je vaak meer functies krijgt dan je zou verwachten in vergelijkbare prijsklassen. Dus voor Nederlandse kopers is de grote vraag: heeft de EV4 genoeg inhoud onder zijn opvallende ontwerp om het een serieuze concurrent te maken tegen gevestigde opties? Kan het echt de strijd aangaan met de likes van de Volkswagen ID.3 in deze belangrijke markt?
Motor, Prestaties en Transmissie: Adequaat Vermogen met Indrukwekkende Efficiëntie
Alle EV4-modellen komen met dezelfde voorgemonteerde permanente magneet-synchroonmotor. We hebben het over een solide 150 kW (dat is 204 pk) en 283 Nm koppel, allemaal beheerd door een transmissie met één versnelling in een voorwielaandrijving-layout. Nu, natuurlijk heeft het niet de kracht van dual-motor-concurrenten zoals de Tesla Model 3 of Polestar 2, maar eerlijk gezegd houdt de EV4 zich in real-world rijden prima staande voor alledaagse behoeften.
Neem bijvoorbeeld de 58,3 kWh standaard actieradius-versie—die kan in slechts 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. De 81,4 kWh long-range-versie is iets zwaarder, met 7,7 seconden. Maar eerlijk gezegd zou je dat kleine verschil op de weg waarschijnlijk niet eens merken. De gaspedaalrespons is soepel en voelt precies goed, waardoor je die precieze controle en directe koppel krijgt die je nodig hebt voor snel inhalen of invoegen op de snelweg. Het is gecomponeerd en stabiel, ook al heeft het niet de gekke acceleratie waar sommige high-performance EV’s mee pronken.
Als het gaat om bergrijden, schittert de EV4. Het levert sterk, lineair vermogen zonder zich traag te voelen, zelfs bij het beklimmen van steile hellingen. De topsnelheid is begrensd op 177 km/u—wat een mooie balans creëert tussen prestaties en efficiëntie. En raad eens? Kia is van plan om ook dual-motor en GT-versies uit te brengen, waarbij verwacht wordt dat laatstgenoemde 0-100 km/u in de lage 4-secondenrange haalt, allemaal met vierwielaandrijving.
Laten we het nu hebben over efficiëntie. Daar valt het echt op. In real-world omstandigheden haalt het gemiddeld ongeveer 6,2 km/kWh (wat ongeveer 16 kWh/100 km is), of 3,5 mi/kWh als je laadverliezen meeneemt. Dat is behoorlijk indrukwekkend voor een auto in zijn klasse! In de stad daalt het naar ongeveer 13 kWh/100 km, terwijl het op de snelweg bij 120 km/u oploopt tot 18,5 kWh/100 km. Het aerodynamische ontwerp, met een lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 en die handige actieve luchtkleppen, helpt de actieradius te vergroten, wat een bonus is voor die lange ritten door Europa.
Oh, en laten we het regeneratieve remmen niet vergeten. Het biedt drie instelbare niveaus en zelfs een i-Pedal-modus voor eenpedaalrijden, wat best cool is. Een kleine waarschuwing echter—het reset bij het opstarten, wat een beetje vervelend kan zijn, maar je kunt dat aanpassen in de instellingen.
Remmen: Vertrouwenwekkende Prestaties met Kleine Eigenaardigheden
Als je kijkt naar het remsysteem van de 2026 Kia EV4, valt het echt op, toch? Je krijgt deze fijne, precieze pedaalfeedback en soepele modulatie die eerlijk gezegd veel andere elektrische auto’s beschaamd zet. Als je voor de Air-uitvoering gaat, vind je 16-inch voorschijven, terwijl de duurdere uitvoeringen 17-inch schijven hebben. En maak je geen zorgen, alle modellen hebben 16-inch achterschijven, wat meer dan genoeg is gezien het gewicht en de prestaties.
Nu, zelfs wanneer je die steile afdalingen aanpakt, hoef je je geen zorgen te maken over remverval. Het brake-by-wire-systeem doet uitstekend werk in het mengen van regeneratief en wrijvingsremmen—het is echt naadloos. Bovendien werkt het regeneratieve remmen hand in hand met de adaptieve cruisecontrol, wat betekent dat de auto zacht stopt, geen schokken of wat dan ook. En als het gaat om noodremmen, is het solide en consistent.
Je hebt een heleboel systemen zoals ABS, ESC, DBC, HAC en MCB die allemaal samenwerken om je in controle te houden, wat de weg ook naar je gooit. De ABS pulseert natuurlijk, wat fijn is. Er zijn wel een paar kleine haperingen. Soms is het automatische noodremmen gewoon een beetje te gevoelig en grijpt in wanneer het dat echt niet hoeft te doen. En bij lage snelheden voel je misschien een lichte hap wanneer het schakelt tussen regeneratieve en wrijvingsremmodi.
Het FCA 2.0-systeem doet goed werk in het herkennen van voetgangers, fietsers en kruispunten, maar het zou echt baat hebben bij instelbare gevoeligheid. De elektronische parkeerrem met auto-hold is supersoepel—absoluut een bonus in het verkeer of wanneer je op een helling staat. Al met al geeft het remsysteem van de EV4 je die zelfverzekerde, verfijnde prestaties die je zou verwachten van top verbrandingsmotor-auto’s.
Stuurinrichting en Ophanging: Europese Afstelling met Ruimte voor Verfijning

De 2026 Kia EV4 is ontworpen met Europese wegen in gedachten, en je kunt het verschil echt voelen. Het heeft scherper weggedrag vergeleken met Kia’s typische opstellingen, die meer leunen naar comfort. Gebouwd in Slowakije, heeft het MacPherson-veerpoten aan de voorkant en een multi-link achterwielophanging, wat een mooie balans creëert tussen comfort en controle. Plus, het heeft een 20 mm lager zwaartepunt, en de zitpositie ligt 40 mm dichter bij de grond dan de EV3, wat echt helpt met stabiliteit en bochtenwerk. Je zult merken dat het lekker vlak blijft door bochten, hobbels midden in bochten behoorlijk goed opvangt, en het voelt solide en gecomponeerd aan, zelfs bij snelheden van 120–130 km/u, dankzij de laaggemonteerde batterij.
De stuurinrichting is vrij nauwkeurig en responsief, maar het is iets zwaarder dan je zou verwachten. In Comfort-modus voelt het behoorlijk zwaar, en wanneer je naar Sport-modus schakelt, wordt het nog zwaarder, wat een beetje kunstmatig kan aanvoelen. Je krijgt niet heel veel feedback van de weg, wat je misschien iets meer betrokkenheid zou laten wensen vergeleken met zoiets als de Cupra Born. Het lijkt erop dat Kia zich heeft gericht op stuurgewicht in plaats van echte communicatie hier, en hoewel sommige mensen dat een beetje onbevredigend vinden, blijft het toch precies en voorspelbaar voor alledaags rijden.
Als het gaat om de ophanging, is het steviger dan wat je zou vinden in de EV3, wat betekent dat hobbels een beetje duidelijker doorkomen, vooral als je kiest voor de 19-inch wielen in de hogere uitvoeringen. Als je een soepelere rit bij lage snelheden wilt, is de 17-inch-opstelling misschien de juiste keuze. Maar over het algemeen houdt de EV4 zich goed staande met een sterke chassisbalans, soepele tractiecontrole en geen koppelstuur, wat zorgt voor stabiele koers op de snelweg. Afgesteld op de Nürburgring, raakt het echt die mix van stabiliteit en comfort, wat je een veilige en capabele rijervaring geeft die de meeste bestuurders zou moeten aanspreken.
Banden: Prestaties met Akoestische Overwegingen
De wielopties op de 2026 Kia EV4 spelen echt een grote rol in hoe de auto aanvoelt om te rijden—denk aan comfort, geluid en efficiëntie. Dus als je voor de Air-uitvoering gaat met zijn 17-inch lichtmetalen velgen, krijg je een behoorlijk mooie deal. Ze creëren een fijne balans tussen comfort, lichtheid en actieradius, waarbij de auto erin slaagt om een indrukwekkende 625 km te halen dankzij de 81,4 kWh-batterij.
Als je opstapt naar de hogere uitvoeringen, vind je 19-inch lichtmetalen velgen. Ze zien er scherp uit en verbeteren zeker de houding en het weggedrag van de auto, maar er is een kleine afweging. Zodra je voorbij de 120 km/u gaat, merk je misschien meer weggeluid, en de actieradius daalt naar ongeveer 584 km—dat is ongeveer een afname van 6,5 procent. Natuurlijk pakken die grotere banden de weg goed vast en geven je vertrouwen op bochtige paden, maar wees voorbereid op een stevigere rit vanwege de stijvere zijwanden.
Over alle uitvoeringen helpen de banden met lage rolweerstand de efficiëntie te vergroten. Echter, ze offeren wel wat grip op in natte omstandigheden, wat kan leiden tot het ingrijpen van de tractiecontrole als je hard accelereert. Oh, en als je in een kouder gebied woont, overweeg dan zeker winterbanden.
Het bandenspanningscontrolesysteem is behoorlijk betrouwbaar, maar houd er rekening mee dat je in plaats van een reserveband alleen een reparatieset en een compressor krijgt. Dat kan een beetje een gedoe zijn als je een serieuze lekke band krijgt. Dus in alledaags rijden zijn die 17-inch wielen perfect als je helemaal gaat voor actieradius, comfort en een stillere rit. Ondertussen zijn de 19-inch-opstellingen voor degenen die echt dat sportievere gevoel willen en het niet erg vinden om een beetje comfort op te offeren.
Interieur Uiterlijk: Modern Ontwerp met Kleine Frustraties






Als je instapt in de 2026 Kia EV4, kun je niet anders dan opmerken hoe modern en ruim het aanvoelt. Het geeft echt een premium sfeer af, en je kunt enkele ontwerpelementen van de EV3 zien—hoewel ze de zaken zeker hebben verfijnd voor betere kwaliteit en praktisch gebruik. De cabine heeft deze coole drievoudige schermopstelling: een 12,3-inch instrumentencluster, een 5,3-inch klimaatcontrolescherm en nog een 12,3-inch display voor infotainment. Nu moet ik wel vermelden dat, hoewel het er geweldig uitziet, het middelste scherm een beetje wordt geblokkeerd door het stuurwiel, waardoor het een beetje lastig is om te gebruiken, zelfs met die handige fysieke temperatuurregelaars.
De materialen die in de hele cabine worden gebruikt zijn indrukwekkend—zachte oppervlakken, veganistisch leer en gewoon een solide algehele bouw. De Air- en Plus-uitvoeringen komen met een tweespaaks stuurwiel, terwijl de GT-Line kiest voor een driespaaks ontwerp dat helemaal draait om precieze controle en veel aanpassingen.
Als het gaat om stoelen, vind je ze echt ondersteunend en comfortabel. Elke uitvoering biedt hoogteverstelling, maar als je voor de hogere modellen gaat, krijg je elektrische bediening en lendensteunen erbij. De GT-PlusLine gooit er zelfs functies bij zoals verwarming, koeling en een “Rustmodus” waarmee je kunt achterover leunen terwijl je aan het opladen bent—best netjes, toch? Plus, de hoofdsteunen zijn zacht en ergonomisch, en het zicht is fantastisch dankzij die slanke A-stijlen. Opslag is ook slim ontworpen; je hebt een royale middenbak, bekerhouders en zelfs een draadloze oplader. Een kleine waarschuwing echter: GT-Line-modellen offeren wel een beetje opslag op voor een uitschuifbaar dienblad.
En over de sfeer in de cabine gesproken, er is sfeerverlichting door het hele interieur, die nog chiquer wordt op de hogere uitvoeringen met aanpasbare volledig-cabine-verlichting. Het versterkt echt dat moderne gevoel.
Een functie die opvalt is de ChatGPT-aangedreven spraakassistent. Hij begrijpt daadwerkelijk natuurlijke commando’s voor dingen als navigatie en cabinefuncties—wat eerlijk gezegd een verademing is vergeleken met veel systemen in auto’s. Het infotainmentsysteem zelf is snel en intuïtief, en ziet er scherp uit op het scherm. Het ondersteunt draadloze Apple CarPlay en Android Auto, en de connectiviteit is solide. Plus, real-time verkeersupdates en automatische laadroute-planning maken die lange ritten veel minder intimiderend. Het is duidelijk dat Kia het echt heeft genageld als het gaat om gemak en slimme integratie in dit voertuig.
Exterieur Uiterlijk: Gedurfd Ontwerp dat Conventies Uitdaagt






De 2026 Kia EV4 brengt Kia’s “Opposites United” ontwerpfilosofie echt tot leven. Eerlijk gezegd heeft het die gedurfde, onconventionele look die het absoluut onderscheidt van anderen in zijn klasse. Je kunt die steile motorkap en lage houding niet missen, plus die verticale stervormige lichten—praat over een opvallende visuele signatuur! En laten we het gesloten voorpaneel met die handige actieve luchtkleppen niet over het hoofd zien; ze helpen met aerodynamica, wat een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 oplevert. De GT-Line en GT-PlusLine-uitvoeringen komen zelfs met LED-matrixkoplampen die intelligente bundelcontrole hebben. Ondertussen houden de lagere uitvoeringen vast aan LED-reflectoreenheden die nog steeds behoorlijk helder schijnen. Natuurlijk hebben mensen gemengde gevoelens over het ontwerp, maar het is duidelijk dat Kia iets unieks nastreeft terwijl ze efficiëntie in gedachten houden.
Als je het zijprofiel bekijkt, benadrukt die scherp aflopende motorkap echt efficiëntie en vloeibaarheid. En die vlakke deurgrepen helpen ook om de luchtweerstand te verminderen. De zijlijnen zijn mooi en scherp—ze voegen wat diepte toe aan de look. Maar als je van een sportievere vibe houdt, komen de GT-Line-modellen met zwarte bekleding, wat een cool contrast is met de schonere look van de Air- en Plus-uitvoeringen. Het achterontwerp is een soort spiegelbeeld van de voorkant, met die verticale lichten, een steile achterklep en een spoiler die helpt met stabiliteit. De fastback-vorm geeft het een coupé-achtig flair, maar hey, het gaat wel een beetje ten koste van de hoofdruimte achterin en de toegang tot de kofferbak. Wat kleuren betreft, heb je opties zoals Casa White, wat funky metallic tinten, en die optionele €1.795 matte afwerkingen die echt passen bij de GT-Line-uitvoeringen. En de bouwkwaliteit is solide, met strakke paneelnaden die het goed in elkaar gezet laten voelen.
Met een lengte van 4.755 mm en een hoogte van 1.480 mm, met een wielbasis van 2.680 mm, is de EV4 iets groter dan zijn belangrijkste concurrenten. Toch behoudt het die auto-achtige houding met 140 mm bodemvrijheid. Het ziet er absoluut atletisch en aerodynamisch uit—zeker niet robuust of log. Hoewel het misschien niet ieders kopje thee is, slaagt dit ontwerp erin om karakter en praktisch gebruik te mixen. Als je op zoek bent naar een elektrische auto die opvalt uit de zee van eenvormigheid, is de styling van de EV4 zowel praktisch als verfrissend gedurfd. Wat vind je ervan?
Comfort en Gemak: Doordachte Functies met Kleine Ergernissen







Het zit boordevol functies die het dagelijks leven gewoon makkelijker maken. Bijvoorbeeld, de Digital Key 2.0 laat je de auto ontgrendelen en starten met je smartphone of smartwatch, en je kunt zelfs toegang delen met maximaal 15 mensen via de Kia Connect-app. Maar maak je geen zorgen; er is nog steeds een gewone sleutelhanger als je dat liever hebt.
De tweezone-klimaatregeling is ook behoorlijk efficiënt. Je vindt standaard verwarmde stoelen en een verwarmd stuurwiel, en als je kiest voor hogere uitvoeringen, krijg je geventileerde voorstoelen en verwarmde achterstoelen. Plus, de slimme handsfree achterklep (beschikbaar op de Plus Advanced-modellen) en remote smart parking assist op de GT-PlusLine maken het leven nog praktischer. En laten we het hebben over opslag—er is er tonnen van! Diepe bakken, grote deurvakken, draadloos opladen en USB-C-poorten zowel voor als achter dekken echt alle behoeften.
Als het gaat om entertainment, staat je een traktatie te wachten. Je kunt Disney+, Netflix en YouTube streamen terwijl je aan het opladen bent. Er is zelfs een “Theater Mode” voor een coole bioscoopsfeer en een “Relaxation Mode” voor die snelle powernaps. Het Harman Kardon-audiosysteem levert serieuze geluidskwaliteit, en als je voor de GT-PlusLine gaat, toont het head-up display alle essentiële info direct in je gezichtsveld. Zicht? Het is eersteklas, dankzij die slanke A-stijlen, camera’s en een 360-gradensysteem op de hogere uitvoeringen.
Natuurlijk zijn er een paar eigenaardigheden—zoals de rijstrookassistent en snelheidslimietwaarschuwingen die een beetje te gevoelig kunnen zijn, om nog maar te zwijgen van het bestuurdersbewakingssysteem dat soms valse waarschuwingen geeft. Maar hey, geen auto is perfect, toch?
Laten we het nu hebben over technologie. De dubbele 12,3-inch high-res schermen zijn een echt hoogtepunt, boordevol aanpasbare Kia Connect-software die responsief en intuïtief is. Navigatie is een fluitje van een cent met live verkeersupdates en laadroute-planning. Plus, de ChatGPT-gebaseerde spraakbesturing laat je natuurlijke commando’s geven voor navigatie, comfortinstellingen en meer.
En hier is iets cools: de Vehicle-to-Load (V2L)-functie kan tot 1,9 kW leveren om je gereedschap of apparaten van stroom te voorzien. Als je de GT-PlusLine hebt, krijg je zelfs externe adapters voor gebruik buitenshuis. De EV4 is ook klaar voor de toekomst—hij is uitgerust met Vehicle-to-Everything (V2X)-hardware voor potentiële netconnectiviteit.
Alles beheren is een fluitje van een cent met de Kia Connect-app—opladen, klimaatregeling en parkeren kunnen allemaal op afstand worden gedaan. Oh, en vergeet de aanpasbare sfeerverlichting niet en die soepele, slimme achterklep die een vleugje luxe toevoegt. Met over-the-air updates kun je erop rekenen dat alles up-to-date blijft voor de lange termijn. Eerlijk gezegd is het een solide pakket!
Veiligheid en Beveiliging: Uitgebreide Bescherming met Toonaangevende Garantie
De 2026 Kia EV4 geeft echt prioriteit aan veiligheid en biedt een mix van geavanceerde actieve en passieve systemen die erop gericht zijn iedereen binnen goed beschermd te houden. Hoewel we nog steeds wachten op de Euro NCAP-resultaten, suggereert de indrukwekkende vijfsterrenbeoordeling van de EV3 dat de EV4 waarschijnlijk vergelijkbaar zal presteren, dankzij zijn gedeelde ontwerp en materialen. Je vindt standaard zeven airbags, inclusief een centrale airbag tussen de voorstoelen. Plus, de stevige carrosserie van hoogwaardig staal, samen met een laaggemonteerde batterij en slimme kreukelzones, helpt de auto botsingen beter te verwerken en energie effectief te absorberen.
Als het gaat om actieve veiligheid, zit de EV4 vol functies. Er is bijvoorbeeld de Forward Collision-Avoidance Assist (FCA 1.5 of FCA 2.0 op de GT-Line), die voertuigen, fietsers en voetgangers kan herkennen. De GT-Line voegt zelfs een handige kruispuntdetectie toe. Lane Follow Assist 2.0 is er om je gecentreerd in je rijstrook te houden, hoewel het soms een beetje te gevoelig kan zijn. En dan is er de op navigatie gebaseerde adaptieve cruisecontrol (NSCC-C) die je snelheid direct aanpast. Als je kiest voor de hogere uitvoeringen, krijg je de Highway Driving Assist 2.0, die semi-autonoom rijden mogelijk maakt, inclusief enkele automatische rijstrookwisselingen.
Vanaf de Plus-uitvoering komt de Blind Spot Collision Warning in het spel, en op de GT-PlusLine krijg je een upgrade naar de Blind View Monitor, die camera’s gebruikt voor beter zicht. De Rear Cross-Traffic Alert en remote smart parking assist zijn geweldig om die lastige manoeuvres veiliger te maken. Je vindt ook de Driver Attention Warning en Leading Vehicle Departure Alert, die je helpen alert te blijven, hoewel ze af en toe vals alarm kunnen geven. Op beveiligingsgebied is er een immobiliser, een alarm en een Rear Occupant Alert die kan detecteren of je huisdieren of kinderen achterin hebt achtergelaten.
Voor gezinnen is er solide kindbescherming met ISOFIX-bevestigingspunten, breed openende achterdeuren, kindersloten en geweldig zicht om wagenziekte te helpen verminderen. Plus, Kia steunt je met een indrukwekkende 7-jaar/160.000-kilometer garantie die zelfs overgaat naar nieuwe eigenaren. Dat soort langetermijnzekerheid vergroot echt je vertrouwen in het voertuig. En laten we de batterijgarantie niet vergeten, die ten minste 70 procent capaciteitsbehoud belooft—een ander punt dat de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de EV4 onderstreept.
Rijden: Gecomponeerd, Efficiënt, maar Ontbreekt Ultieme Betrokkenheid
De 2026 Kia EV4 benadrukt echt comfort en verfijning in plaats van die opwindende rijervaring. Eerlijk gezegd is het perfect voor mensen die een betrouwbare dagelijkse auto nodig hebben, ook al zorgt het misschien niet voor adrenalinestoten bij de autoliefhebbers. Wanneer je door de stadsstraten navigeert, voelt het verrassend wendbaar voor een auto die 4,8 meter lang is. Je krijgt dit soepele koppel en moeiteloze acceleratie, plus een eenpedaalmodus die het rijden supergemakkelijk maakt. Het zicht is ook behoorlijk goed, dankzij de camera’s en sensoren, vooral met het 360-gradensysteem dat beschikbaar is op de hogere uitvoeringen—maakt parkeren een fluitje van een cent!
Wanneer je de open weg op gaat, voelt de EV4 stabiel en gebalanceerd aan. Je kunt het weggedrag en de precieze stuurinrichting echt waarderen, ook al is de feedback niet helemaal op het niveau van zoiets als de Cupra Born. En natuurlijk is er een Sport-modus die de gaspedaalrespons en regeneratief remmen verscherpt, maar eerlijk gezegd verhoogt het de betrokkenheid van de bestuurder niet echt heel veel.
Nu, zodra je op snelwegsnelheden komt, zeg rond de 120 km/u, blijft de EV4 behoorlijk stabiel en stil. Het heeft adaptieve cruisecontrol en rijstrookvolgsystemen die helpen dingen rustig te houden. Je merkt misschien een beetje weggeluid van die 19-inch banden op ruwere oppervlakken, maar het remmen? Dat is eersteklas. Je krijgt een stevig pedaalgevoel met soepele ABS-interventie—het geeft je een zelfverzekerd gevoel wanneer je moet stoppen.
De efficiëntie is ook indrukwekkend. Het haalt gemiddeld ongeveer 16 kWh/100 km, wat je ongeveer 490 km bereik geeft uit die 81,4 kWh-batterij. In de stad daalt dat naar ongeveer 13 kWh/100 km, terwijl het op de snelweg kan oplopen tot 18,5 kWh/100 km, wat je ongeveer 430 km geeft. Die actieve luchtkleppen helpen ook met aerodynamica en algehele efficiëntie.
Met Eco-, Normal- en Sport-modi kun je de rijdynamiek behoorlijk mooi aanpassen en een balans vinden tussen prestaties en actieradius. De ophanging vindt een mooie balans—het is stevig maar comfortabel genoeg om hobbels zonder te veel gedoe te verwerken. Een kleine waarschuwing: die 19-inch wielen maken het een tikje minder comfortabel vergeleken met de 17-inch.
Over het algemeen biedt de EV4 een soepele, efficiënte rijervaring. Het is stabiel, goed gemanierd en geeft echt prioriteit aan praktisch gebruik en comfort voor die langere ritten, in plaats van zich uitsluitend te concentreren op die opwindende rijsensatie.
Achterbank: Verrassende Ruimte voor een Hatchback





De achtercabine van de 2026 Kia EV4 valt echt op als het gaat om ruimte en comfort, vooral gezien zijn formaat. Je hebt veel beenruimte, en die vlakke vloer maakt de middenstoel echt bruikbaar! Volwassenen tot ongeveer 1,85 meter kunnen daar behoorlijk comfortabel zitten. Een kleine waarschuwing echter: als je aan de langere kant bent, vind je de hoofdruimte misschien een beetje krap, vooral in de fastback-versie met dat aflopende dak.
Laten we het nu hebben over die grote ramen—ze maken de ruimte echt open en luchtig. Plus, de breed openende deuren maken het instappen en uitstappen een fluitje van een cent voor iedereen. De stoelen zijn lekker zacht en ze hebben een lichte verstelbare rugleuning voor extra comfort. Als je voor de Plus Advanced-uitvoeringen gaat, krijg je zelfs verwarmde achterstoelen. En als het gaat om vracht, betekent de 60:40-vouwopstelling dat je langere items kunt vervoeren terwijl je nog steeds ruimte hebt voor twee passagiers.
Wat betreft de technologie en functies achterin, vind je USB-C-oplaadpoorten, een handige 230-volt stopcontact, verstelbare ventilatieroosters en een neerklapbare armsteun met bekerhouders—superpraktisch! Er is ook wat goede deuropslag. Het privacy-glas helpt het binnen koel te houden, en de geluidsisolatie is behoorlijk solide, hoewel achterpassagiers misschien iets meer beweging over hobbels voelen.
Kinderzitjes installeren? Geen probleem! Die ISOFIX-bevestigingspunten, samen met de grote openingen en vlakke vloer, maken het makkelijk. En op de hogere uitvoeringen helpen die hoofdsteunen in mesh-stijl echt met het zicht en maken de ruimte nog opener. Al met al is de achterzit van de EV4 comfortabel, vol handige technologie en praktisch ontworpen, wat het echt in de race brengt tegen grotere gezinsvoertuigen.
Kofferbak: Praktische Capaciteit met Slim Ontwerp

De 2026 Kia EV4 hatchback heeft een behoorlijk fatsoenlijke laadruimte—435 liter om precies te zijn. En als je de achterbank in een 60:40-verhouding neerklapt, breidt dat uit naar meer dan 1.400 liter! Dus ja, het is concurrerend in zijn klasse, ook al is het iets kleiner dan de EV3. Als je naar de fastback-versie kijkt, heeft die 490 liter ruimte, maar hier is het addertje onder het gras: de opening is nogal smal, wat het laden van spullen een beetje lastig kan maken.
Aan de positieve kant maken de brede achterklep, lage laadlip en verstelbare tweeniveauvloer het echt makkelijker om te gebruiken. Plus, er is ondervloerse opslag met compartimenten die je laadkabels en andere spullen netjes opgeborgen houden. De vloer is solide genoeg om zware lasten aan te kunnen, en het neervouwen van de achterbank is een fluitje van een cent, wat je een bijna twee meter lange ruimte geeft die perfect is voor grotere items. Een klein nadeel is dat er geen voorkofferbak, of “frunk,” is, omdat dat gebied in beslag wordt genomen door de mechanische onderdelen van de auto.
Als het gaat om praktische functies, schittert deze auto echt. De duurzame panelen zijn krasbestendig, en er zijn haken en bagagenetbevestigingspunten om je spullen veilig te houden. Oh, en laten we de LED-verlichting niet vergeten voor beter zicht. Als je kiest voor het Plus Advanced-model, biedt de elektrische achterklep handsfree opening, hoogteverstelling en automatisch sluiten—superpraktisch! Gezinnen vinden genoeg ruimte voor kinderwagens en bagage, hoewel lange reizen met een hoop kinderen de grenzen een beetje kunnen oprekken.
In plaats van een reservewiel krijg je een bandenreparatieset, wat prima zou moeten zijn voor de meeste lekke banden maar misschien niet voldoende is voor ernstige bandenproblemen. Als je het vergelijkt, zit de laadruimte van de hatchback precies in het midden tussen de Renault Mégane E-Tech (440 liter) en de Volkswagen ID.3/Cupra Born (385 liter). Het fastback-ontwerp gaat de strijd aan met de Tesla Model 3 wat betreft stijl en ruimte, maar nogmaals, die smalle toegang kan een beetje vervelend zijn.
Waardepropositie van de 2026 Kia EV4: Is het de Prijs Waard?
De 2026 Kia EV4 positioneert zichzelf sterk op de Nederlandse EV-markt. Het heeft een geweldige mix van functies en waarde die moeilijk te verslaan is. Beginnend met de instap Air-uitvoering, die begint bij €37.695 en komt met een 58,3 kWh-batterij. Dat onderbiedt al concurrenten zoals de Volkswagen ID.3, Cupra Born en Renault Mégane E-Tech. En hier is de clou: het omvat verwarmde stoelen, adaptieve cruisecontrol met snelwegassistent, tweezone-klimaatregeling, draadloos opladen en een volledig veiligheidspakket—functies waarvoor anderen vaak extra laten betalen!
Als je kiest voor de grotere 81,4 kWh-batterij, die geprijsd is op €41.195, krijg je een adembenemende actieradius van maximaal 625 km (WLTP). In real-world omstandigheden kijk je naar ongeveer 490 tot 500 km, wat behoorlijk indrukwekkend is. De hogere uitvoeringen, zoals de Plus op €42.995 en Plus Advanced op €45.195, voegen wat luxueuze accenten toe—denk aan panoramadaken, verbeterde bekleding en Harman Kardon-audio. En laten we de sportievere GT-Line-modellen niet vergeten, die variëren van €42.695 tot €47.395 en komen met functies zoals Highway Assist 2.0 en LED-matrixkoplampen. Als je echt all-out wilt gaan, heeft de topklasse GT-PlusLine op €49.595 alles wat je maar zou kunnen wensen, van parkeerassistentie op afstand tot een head-up display.
Wanneer je de EV4 afzet tegen premium rivalen zoals de Tesla Model 3 op €44.990 en de Polestar 2 op €48.900, schittert het echt. Je krijgt een betere actieradius en meer functies voor minder geld. Plus, Kia steunt het met een solide zevenjarige/160.000-kilometer garantie, die overdraagbaar is naar toekomstige eigenaren, en een batterijgarantie die 70% capaciteitsbehoud belooft. De gebruikskosten zijn behoorlijk laag, gemiddeld ongeveer 16 tot 17 kWh per 100 km, wat zich vertaalt naar ongeveer €4,80 tot €5,10 per 100 km, afhankelijk van de gemiddelde elektriciteitsprijzen in Nederland. Onderhoud is ook een fluitje van een cent—geen olieverversingen of distributiedriem om je zorgen over te maken. En dankzij regeneratief remmen gaan de componenten langer mee. Houd er wel rekening mee dat banden je grootste langetermijnkosten zullen zijn, maar Kia heeft vaste-prijsserviceplannen om te helpen met budgettering.
Wat waardevermindering betreft, zou het matig moeten blijven, dankzij die langdurige garantie, een solide betrouwbaarheidsgeschiedenis en een indrukwekkende actieradius. Nederlandse belastingprikkels en gunstige zakelijke bijtellingstarieven voor bedrijfswagens (ongeveer €197 tot €275 per maand) maken de deal echt zoeter voor zakelijke gebruikers. Natuurlijk leunen sommige mensen misschien naar de VW- of Tesla-badges, of vinden ze dat de gewaagde looks van de EV4 niet voor hen zijn. Maar als het gaat om praktisch gebruik, efficiëntie en functies, valt de Kia EV4 echt op, vooral voor gezinnen en wagenparkgebruikers die geven om totale eigendomskosten. Liefhebbers worden misschien verleid door de sportievere Cupra Born of het prestige van premium merken, maar eerlijk gezegd, voor de meeste mensen die op zoek zijn naar een goed afgeronde, goed uitgeruste elektrische gezinsauto die de bank niet breekt, is de 2026 Kia EV4 absoluut een van de beste opties die er zijn.


































