2025 Ford Kuga Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Details |
---|---|
Motortype | 2.5L Plug-in Hybride (PHEV) |
Versnellingsbak | e-CVT automaat |
Aandrijving | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie | HF55 (eCVT automaat) |
Maximaal Vermogen | 178 kW / 243 pk |
Maximaal Koppel | — |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Details |
---|---|
Batterijtype | Niet gespecificeerd |
Batterijcapaciteit (Nominaal) | 14,4 kWh |
CO2 uitstoot (Gecombineerd WLTP) | 55-71 g/km |
Energieverbruik (Gecombineerd WLTP) | 16,2-17,5 kWh/100km |
Elektrisch rijbereik (WLTP) | 60-68 km |
Maximaal DC laadvermogen | Niet beschikbaar (PHEV ondersteunt alleen AC laden) |
Maximaal AC laadvermogen | 3,7 kW (Mode 3, 1-fase) |
Ingebouwde lader | 3,7 kW (1-fase AC) |
AC laadtijd (3,7 kW naar 100% SOC) | 3,3 uur |
AC laadtijd (2,3 kW naar 100% SOC) | 6,0 uur (Mode 2) |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km |
Standaard laadkabel | Type 2 (Mode 3) 1-fase + huishoudstopcontact kabel (Mode 2) inbegrepen |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Titanium | ST-Line | ST-Line X | Active X | Sound Edition |
---|---|---|---|---|---|
Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagagevolume (5-zits configuratie) | 628 liter | 628 liter | 628 liter | 628 liter | 628 liter |
Bagagevolume (2-zits configuratie) | 1.517 liter | 1.517 liter | 1.517 liter | 1.517 liter | 1.517 liter |
Achterbank Verdeling | 60/40 neerklapbaar & verschuifbaar | 60/40 neerklapbaar & verschuifbaar | 60/40 neerklapbaar & verschuifbaar | 60/40 neerklapbaar & verschuifbaar | 60/40 neerklapbaar & verschuifbaar |
Voorstoelen Verstelling | In hoogte verstelbaar | In hoogte verstelbaar | 12-weg elektrisch (AGR-gecertificeerd) | 12-weg elektrisch (AGR-gecertificeerd) | 12-weg elektrisch (AGR-gecertificeerd) |
Hoogte Verstelbare Stoelen | Bestuurder & passagier | Bestuurder & passagier | Bestuurder & passagier | Bestuurder & passagier | Bestuurder & passagier |
Voorstoelen Verwarming | Optioneel (Winter Pack €500) | Optioneel (Winter Pack €500) | Standaard | Standaard | Standaard |
Achterbank Verwarming | Optioneel (Winter Pack €500) | Optioneel (Winter Pack €500) | Standaard | Standaard | Standaard |
Bestuurder Lendensteun | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Bestuurder Memory Functie | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard (3 profielen) | Standaard (3 profielen) | Standaard (3 profielen) |
Bekleding | Kylo stof (zwart) | Eton stof (zwart) met rode stiksels | Deels Sensico met rode/grijze stiksels | Deels Sensico met grijze stiksels | Deels Sensico met Metal Grey stiksels |
Verwarmbaar Stuurwiel | Optioneel (Winter Pack €500) | Optioneel (Winter Pack €500) | Standaard | Standaard | Standaard |
Ambient Verlichting | Crystal Blue LED | Crystal Blue LED | Crystal Blue LED | Crystal Blue LED | Crystal Blue LED |
Glazen Schuif-/Kanteldak | Optioneel (€1.300) | Optioneel (€1.300) | Optioneel (€1.300) | Optioneel (€1.300) | Optioneel (€1.300) |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Functie Categorie | Specificatie | Titanium | ST-Line | ST-Line X | Active X | Sound Edition |
---|---|---|---|---|---|---|
OPSLAG FUNCTIES | ||||||
Dashboard Opslag | Centrale opbergvak | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Middenconsole | Met armsteun & 2 USB poorten | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Portier Opslag | Grote portier compartimenten | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Bagagenet Punten | Bevestigingspunten | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Draadloos Telefoon Laden | Laadpad | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
KLIMAATBEHEERSING | ||||||
Klimaatsysteem | Dual Zone Automatische AC | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Luchtkwaliteit | Niet gespecificeerd | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Verwarmde Voorstoelen | Elektrische verwarming | Winter Pack (€500) | Winter Pack (€500) | Standaard | Standaard | Standaard |
Verwarmde Achterstoelen | Alleen buitenste posities | Winter Pack (€500) | Winter Pack (€500) | Standaard | Standaard | Standaard |
Verwarmde Voorruit | Elektrische verwarming | Winter Pack (€500) | Winter Pack (€500) | Standaard | Standaard | Standaard |
Verwarmbaar Stuurwiel | Elektrische verwarming | Winter Pack (€500) | Winter Pack (€500) | Standaard | Standaard | Standaard |
INTERIEUR MATERIALEN | ||||||
Primaire Bekleding | Materiaaltype | Kylo stof (zwart) | Eton stof (zwart) | Deels Sensico | Deels Sensico | Deels Sensico |
Stiksel Kleur | Accent stiksels | Metallic Hexagon | Rode stiksels | Rode stiksels | Lichtgrijze stiksels | Metal Grey stiksels |
Dashboard Accenten | Decoratieve elementen | Metallic Hexagon | Carbon Black Weave | Carbon Black Weave | Norwegian Wood | Niet gespecificeerd |
Hemelbekleding Kleur | Dakbekleding | Licht | Donker | Donker | Licht | Lichte accenten |
Vloermatten | Premium matten | Luxe uitvoering | ST-Line met rode stiksels | ST-Line met rode stiksels | ST-Line met rode stiksels | Ford Collection |
AMBIENT VERLICHTING | ||||||
Interieur Verlichting | LED ambient systeem | Crystal Blue LED | Crystal Blue LED | Crystal Blue LED | Crystal Blue LED | Crystal Blue LED |
Leeslampen | Individuele verlichting | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Portier Paneel Verlichting | Instap verlichting | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
AANVULLENDE FUNCTIES | ||||||
Portier Rand Beschermers | Beschermstrips | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard | Standaard |
Instaplijsten | Verlichte platen | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | ST-Line logo | Active logo | Ford Collection met Kuga logo |
Spiegel Ontwerp | Zonneklep spiegels | Verlicht (bestuurder & passagier) | Verlicht (bestuurder & passagier) | Verlicht (bestuurder & passagier) | Verlicht (bestuurder & passagier) | Verlicht (bestuurder & passagier) |
Kinderveiligheid | Achterportier sloten | Handmatige kindersloten | Handmatige kindersloten | Handmatige kindersloten | Handmatige kindersloten | Handmatige kindersloten |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Alle Varianten (Titanium, ST-Line, ST-Line X, Active X, Sound Edition) |
---|---|
Leeggewicht (kg) | 1.859 kg |
Maximaal Toegestaan Gewicht (kg) | 2.400 kg |
Max. Trekgewicht, Ongeremd (kg) | 2.100 kg |
Max. Trekgewicht, Geremd (kg) | 2.100 kg (12% helling) |
Max. Kogeldruk (kg) | 100 kg (verticale kogeldruk) |
Max. Dakbelasting (kg) | 75 kg (60 kg met panoramadak) |
Max. Laadvermogen (kg) | 541 kg |
Max. Treingewicht (kg) | 4.500 kg (voertuig + aanhanger combinatie) |
Specificatie | 2.5L Plug-in Hybride (Alle Varianten) |
---|---|
Vanaf Prijs | €43.990 (Titanium basismodel) |
Beschikbare Uitvoeringen | Titanium, ST-Line, ST-Line X, Active X, Sound Edition |
Brandstoftype | Benzine/Elektrisch (Plug-in Hybride) |
Motorinhoud | 2.488 cc (2.5L) |
Motorconfiguratie | 4-cilinder benzine + elektromotor |
Energielabel | A |
Brandstoftankinhoud | 45 liter |
Batterijcapaciteit | 14,4 kWh |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP) | 16,2-17,5 kWh/100km |
Elektrisch Rijbereik (WLTP Gecombineerd) | 60-68 km |
Brandstofverbruik (WLTP) | 5,2-5,9 L/100km |
Aandrijving | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie | HF55 (e-CVT automaat) |
CO2 Uitstoot | 55-71 g/km (WLTP) |
Maximaal Vermogen | 178 kW / 243 pk |
Acceleratie 0-100 km/u | 7,3 seconden |
Maximaal Koppel | Niet gespecificeerd |
Topsnelheid | 200 km/u |
Euro Norm | Euro 6e-bis |
Afmeting | Titanium | ST-Line | ST-Line X | Active X | Sound Edition |
---|---|---|---|---|---|
HOOGTE (mm) | 1.680 | 1.682 | 1.682 | 1.681 | 1.682 |
BREEDTE (mm) | |||||
Exclusief spiegels | 1.882 | 1.882 | 1.882 | 1.882 | 1.882 |
Inclusief spiegels (uitgeklapt) | 2.177 | 2.177 | 2.177 | 2.177 | 2.177 |
Inclusief spiegels (ingeklapt) | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
LENGTE (mm) | |||||
Totale lengte | 4.604 | 4.615 | 4.615 | 4.645 | 4.615 |
Met trekhaak | 4.715 | 4.722 | 4.722 | 4.745 | 4.722 |
WIELBASIS (mm) | 2.710 | 2.710 | 2.710 | 2.710 | 2.710 |
BODEMVRIJHEID | Standaard | Standaard | Standaard | +2mm t.o.v. Titanium | Standaard |
DRAAICIRKEL (m) | 11,4 | 11,4 | 11,4 | 11,4 | 11,4 |
Categorie | Titanium | ST-Line | ST-Line X | Active X | Sound Edition |
---|---|---|---|---|---|
STARTPRIJS | |||||
Consumentenprijs | €43.990 | €45.390 | €49.135 | €49.135 | €53.635 |
Fiscale Waarde | €42.840 | €44.240 | €47.985 | €47.985 | €52.485 |
BPM Belasting | €777 | €779 | €781 | €783 | €785 |
EXTERIEUR STYLING | |||||
Velgmaat | 17″ Shadow Silver | 18″ Rock Metallic | 18″ Rock Metallic | 18″ Absolute Black Machined | 19″ Sound Edition Magnetite |
Grille Ontwerp | Chroom met hoogglans | Sport grille | Sport grille | Adventure grille | Adaptive Matrix LED signatuur |
Bumper Ontwerp | Standaard | ST-Line bodykit | ST-Line bodykit | Active bodykit | Hoogglans zwarte “bumperwings” |
Dakreling | Zwarte dakreling | Zwarte dakreling | Zwarte dakreling | Zwarte dakreling | Agate Black dak |
Spiegelkappen | Standaard | Standaard | Standaard | Hoogglans zwart | Agate Black |
Spoiler | Carrosseriekleur achterspoiler | Vergrote sportieve spoiler | Vergrote sportieve spoiler | Standaard | Standaard |
Uitlaat | Dubbele uitlaat achter | Dubbele uitlaat sportief design | Dubbele uitlaat sportief design | Dubbele uitlaat achter | Dubbele uitlaat achter |
INTERIEUR ONTWERP | |||||
Bekleding | Kylo stof (zwart) | Eton stof (zwart) met rode stiksels | Deels Sensico met rode stiksels | Deels Sensico met grijze stiksels | Deels Sensico met Metal Grey stiksels |
Dashboard Accenten | Metallic Hexagon | Carbon Black Weave | Carbon Black Weave | Norwegian Wood | Lichte accenten |
Hemelbekleding | Licht | Donker | Donker | Licht | Licht met accenten |
Vloermatten | Luxe uitvoering | ST-Line met rode stiksels | ST-Line met rode stiksels | ST-Line met rode stiksels | Ford Collection |
Instaplijsten | Standaard | Standaard | ST-Line logo | Active logo | Ford Collection met Kuga logo |
ZITPLAATSEN & COMFORT | |||||
Voorstoelen | In hoogte verstelbaar | In hoogte verstelbaar | 12-weg elektrisch AGR-gecertificeerd | 12-weg elektrisch AGR-gecertificeerd | 12-weg elektrisch AGR-gecertificeerd |
Stoelverwarming | Winter Pack (€500) | Winter Pack (€500) | Standaard | Standaard | Standaard |
Memory Functie | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard (3 profielen) | Standaard (3 profielen) | Standaard (3 profielen) |
Lendensteun | Alleen bestuurder | Alleen bestuurder | Alleen bestuurder | Alleen bestuurder | Alleen bestuurder |
Stuurwiel | Premium Sensico | ST-Line design met afgeplatte onderkant | ST-Line design met afgeplatte onderkant | Standaard Sensico | Standaard Sensico |
Verwarmbaar Stuurwiel | Winter Pack (€500) | Winter Pack (€500) | Standaard | Standaard | Standaard |
VEILIGHEID & RIJASSISTENTIE | |||||
Pre-Collision Assist | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Dodehoek Monitoring | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Rijstrookassistent | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Cruise Control | Standaard met ISA | Standaard met ISA | Adaptief met Stop&Go | Adaptief met Stop&Go | Adaptief met Stop&Go |
Verkeersbord Herkenning | Standaard | Standaard | Geavanceerd met Wrong Way Alert | Geavanceerd met Wrong Way Alert | Geavanceerd met Wrong Way Alert |
360° Camera | Driver Pack (€600) | Driver Pack (€600) | Standaard | Standaard | Standaard |
CONNECTIVITEIT & TECHNOLOGIE | |||||
Infotainment | 13,2″ SYNC 4 | 13,2″ SYNC 4 | 13,2″ SYNC 4 | 13,2″ SYNC 4 | 13,2″ SYNC 4 |
Digital Cockpit | 12,3″ personaliseerbaar | 12,3″ personaliseerbaar | 12,3″ personaliseerbaar | 12,3″ personaliseerbaar | 12,3″ personaliseerbaar |
Draadloze Connectiviteit | Apple CarPlay/Android Auto | Apple CarPlay/Android Auto | Apple CarPlay/Android Auto | Apple CarPlay/Android Auto | Apple CarPlay/Android Auto |
Audiosysteem | Standaard | Standaard | Bang & Olufsen 10 speakers | Bang & Olufsen 10 speakers | Fully Active Sound 700W B&O |
FordPass Connect | 5G modem | 5G modem | 5G modem | 5G modem | 5G modem |
VERLICHTING | |||||
Koplampen | Full LED | Full LED | Full LED | Full LED | Adaptive Matrix LED |
Mistlampen | LED met bochtverlichting | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Adaptive Matrix LED |
Ambient Verlichting | Crystal Blue LED | Crystal Blue LED | Crystal Blue LED | Crystal Blue LED | Crystal Blue LED |
GEMAKSFUNCTIES | |||||
Keyless Entry | FordKeyless voorportieren | FordKeyless voorportieren | FordKeyless voorportieren | FordKeyless voorportieren | FordKeyless voorportieren |
Elektrische Achterklep | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard handsfree | Standaard handsfree | Standaard handsfree |
Draadloos Laden | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Klimaatregeling | Dual Zone Auto AC | Dual Zone Auto AC | Dual Zone Auto AC | Dual Zone Auto AC | Dual Zone Auto AC |
CHASSIS & OPHANGING | |||||
Ophanging Setup | Standaard | Sport afgesteld | Sport afgesteld | 2mm verhoogd t.o.v. Titanium | Standaard |
Ophanging Type | Standaard | Sportiever afgesteld | Sportiever afgesteld | Adventure-georiënteerd | Standaard |
Bodemvrijheid | Standaard | Standaard | Standaard | Licht verhoogd | Standaard |
GARANTIE & SERVICE | |||||
Voertuiggarantie | 2 jaar onbeperkt km | 2 jaar onbeperkt km | 2 jaar onbeperkt km | 2 jaar onbeperkt km | 2 jaar onbeperkt km |
Batterijgarantie | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km |
Corrosiegarantie | 12 jaar | 12 jaar | 12 jaar | 12 jaar | 12 jaar |
STANDAARD PAKKETTEN | |||||
Winter Pack Inbegrepen | Optioneel (€500) | Optioneel (€500) | Standaard | Standaard | Standaard |
Driver Assistance Pack | Optioneel (€600) | Optioneel (€600) | Standaard | Standaard | Standaard |
UNIEKE KENMERKEN | |||||
Speciale Karakteristieken | Instap luxe | Sportieve styling focus | Premium sport comfort | Adventure/outdoor thema | Gelimiteerde editie audio focus |
Doelgroep | Waarde-bewuste kopers | Sport enthousiastelingen | Premium comfort zoekers | Outdoor lifestyle | Audio liefhebbers |
Belangrijkste Onderscheid | Beste waarde propositie | Sport uitstraling | Comfort & tech balans | Robuuste capaciteit | Exclusief geluidssysteem |
Categorie | Optie/Accessoire | Beschrijving | Prijs (incl. 21% BTW) | Netto Prijs (excl. BTW) | Titanium | ST-Line | ST-Line X | Active X | Sound Edition |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EXTERIEUR STYLING | |||||||||
Adaptieve Matrix LED Koplampen | Coast to Coast signature LED verlichting | €1.200 | €992 | ○ | ○ | ○ | ○ | ● | |
Panoramisch Schuifdak | Elektrisch te openen met zonnebril opberg | €1.300 | €1.074 | ○ | ○ | ○ | ○ | ○ | |
Black Package | Premium zwart styling pakket | €1.700 | €1.405 | – | – | ○ | – | – | |
• Hoogglans zwarte “bumperwings” | Voorbumper accent in hoogglans zwart | Inbegrepen | Inbegrepen | – | – | ○ | – | – | |
• Agate Black dak en spiegelkappen | Contrasterend dak en spiegel afwerking | Inbegrepen | Inbegrepen | – | – | ○ | – | – | |
• 20″ Ford Performance velgen | Hoogglans zwart sportief design | Inbegrepen | Inbegrepen | – | – | ○ | – | – | |
PRAKTISCHE ACCESSOIRES | |||||||||
Reservewiel | Ruimtebesparend 17″ reservewiel (165/70 band) | €175 | €145 | ○ | ○ | ○ | ○ | – | |
Wegklapbare Trekhaak | Elektrische bediening, inklapbaar ontwerp | €1.200 | €992 | ○ | ○ | ○ | ○ | ● | |
• Max trekgewicht (geremd) | 2.100 kg op 12% helling | Standaard spec | Standaard spec | ○ | ○ | ○ | ○ | ● | |
All-Weather Banden | Beschikbaar tot en met 18″ velgmaat | €400 | €331 | ○ | ○ | ○ | ○ | – | |
VELG OPTIES | |||||||||
18″ Magnetic/Machined | Lichtgewicht lichtmetalen ontwerp | €850 | €702 | ○ | – | – | – | – | |
• Bandenmaat: 225/60 | Standaard band specificatie | Inbegrepen | Inbegrepen | ○ | – | – | – | – | |
19″ Absolute Black/Machined | Premium sport uitstraling | €850 | €702 | – | ○ | ○ | – | – | |
• Bandenmaat: 225/55 | Lager profiel voor sport handling | Inbegrepen | Inbegrepen | – | ○ | ○ | – | – | |
19″ 15-spaaks Absolute Black Machined | Uniek ontwerp voor Active variant | €850 | €702 | – | – | – | ○ | – | |
• Bandenmaat: 225/55 | Geoptimaliseerd voor adventure gebruik | Inbegrepen | Inbegrepen | – | – | – | ○ | – | |
20″ Ford Performance | High-performance hoogglans zwarte afwerking | €850 | €702 | – | – | – | – | ○ | |
• Bandenmaat: 245/45 | Laag profiel performance banden | Inbegrepen | Inbegrepen | – | – | – | – | ○ | |
20″ 10-spaaks Pearl Grey/Machined | Premium luxe afwerking | €1.250 | €1.033 | – | – | ○ | – | – | |
• Bandenmaat: 245/45 | Performance band specificatie | Inbegrepen | Inbegrepen | – | – | ○ | – | – | |
LAKOPTIES | |||||||||
Bursting Green | Standaard metaallak (geen meerprijs) | €0 | €0 | ● | ● | ● | ● | – | |
Metropolis White | Sound Edition exclusieve metaallak | €0 | €0 | – | – | – | – | ● | |
Frozen White | Solid lak optie | €400 | €331 | ○ | ○ | ○ | ○ | – | |
Solar Silver | Trendy metaallak afwerking | €1.000 | €826 | ○ | ○ | ○ | ○ | ○ | |
Magnetic Grey | Premium metaallak afwerking | €1.200 | €992 | ○ | ○ | ○ | ○ | ○ | |
Agate Black | Premium metaallak afwerking | €1.200 | €992 | ○ | ○ | ○ | ○ | – | |
Desert Island Blue | Premium metaallak afwerking | €1.200 | €992 | ○ | ○ | ○ | ○ | – | |
INTERIEUR OPTIES | |||||||||
Kylo Stof (Zwart) | Standaard stof met Metallic Hexagon accenten | €0 | €0 | ● | – | – | – | – | |
Eton Stof (Zwart) | Sport stof met rode stiksels en Carbon Black Weave | €0 | €0 | – | ● | – | – | – | |
AGR Sensico Stoelen | 12-weg elektrisch met rode/grijze stiksels | €0 | €0 | – | – | ● | ● | – | |
Sound Edition Sensico | Metal Grey stiksels met lichte accenten | €0 | €0 | – | – | – | – | ● |
- ● = Standaard uitrusting inbegrepen
- ○ = Optionele uitrusting beschikbaar
- – = Niet beschikbaar voor deze uitvoering
Pakket Naam | Prijs (Incl. 21% BTW) | Netto Prijs (Excl. BTW) | Beschikbare Uitvoeringen | Pakket Inhoud | Beschrijving |
---|---|---|---|---|---|
Winter Pack | €500 | €413 | Titanium, ST-Line | • Elektrisch verwarmbare voorruit • Elektrisch verwarmbare voorstoelen • Elektrisch verwarmbare achterbank (buitenste zitplaatsen) • Elektrisch verwarmbaar stuurwiel | Compleet winter comfort pakket voor koud weer rijden |
Driver Assistance Pack | €600 | €496 | Titanium, ST-Line | • 360 graden camera incl. “bird’s-eye” bovenaanzicht en 180 graden wide-view camera aan voorzijde • Adaptive Cruise Control met Intelligent Speed Assist en Stop&Go • “Door Edge Protectors” voor en achter bij openen portieren • Pre Collision Assist met o.a. Autonomous Emergency Braking incl. intersection assist, Evasive Steering Assist, Distance Alert en Distance Indication Driver Alert en Wrong Way Alert | Geavanceerd veiligheids- en gemakspakket |
Black Package | €1.700 | €1.405 | Alleen ST-Line X | • “Bumperwings” in voorbumper afgewerkt in hoogglans zwart • Dak en spiegelkappen afgewerkt in Agate Black • Unieke 20 inch lichtmetalen velgen “Ford Performance” met sportief design afgewerkt in hoogglans zwart | Premium zwarte styling pakket voor sportieve uitstraling |






Is Het De Moeite Waard Om De 2025 Ford Kuga Te Kopen?
De 2025 Ford Kuga markeert een opmerkelijke stap voorwaarts in de compacte SUV-wereld, vooral met zijn plug-in hybride variant, die eigenlijk Ford’s eerste stap is in PHEV’s in deze categorie. We hebben dit derde generatie model door zijn paces gehaald over alle uitrustingsniveaus nadat het een grondige facelift kreeg in 2024. De Kuga neemt het op tegen zwaargewichten zoals de Toyota RAV4 Hybrid, Kia Sportage, Honda CR-V, en Mazda CX-5. Het creëert echt een niche voor zichzelf als een solide keuze die zich richt op rijplezier terwijl het nog steeds gezinsvriendelijk blijft.
Dus, wat laat de Kuga echt opvallen in dit drukke veld? Wel, het is Ford’s sterke toewijding aan rijplezier, zelfs in een SUV. Terwijl veel autofabrikanten zwaar leunen naar comfort en efficiëntie, heeft Ford het zicht niet verloren op de vreugde van het rijden. Deze mentaliteit is duidelijk zichtbaar in elk detail van de Kuga’s ontwerp en techniek, waardoor het zich onderscheidt in een segment dat vaak bekritiseerd wordt omdat het te veel gericht is op praktische zaken.
Laten we nu praten over dat plug-in hybride systeem. Het is een slimme benadering van elektrificatie, waarbij een 2,5-liter natuurlijk aangezogen benzinemotor wordt gecombineerd met elektrische ondersteuning om 243 pk te produceren. Deze aanpak verschilt behoorlijk van wat Toyota doet met de RAV4, en toont Ford’s visie van hoe een moderne hybride SUV zou moeten werken. Bovendien heeft het een indrukwekkend elektrisch bereik van 60-68 kilometer volgens WLTP-testen – behoorlijk handig voor die dagelijkse ritten zonder altijd op benzine te vertrouwen.
Het is ook vermeldenswaard dat Ford heeft besloten om dieselmotoren uit het Kuga-gamma te halen, wat onderdeel is van die bredere trend richting elektrificatie in de industrie. Zeker, sommige mensen missen misschien de efficiënte dieseloptie, maar eerlijk gezegd, de plug-in hybride compenseert dit meer dan voldoende met zijn veelzijdigheid en milieuvriendelijke statistieken. Deze PHEV-variant slaagt erin om CO2-uitstoot laag te houden op slechts 55-71 g/km, waardoor het een geweldige keuze is voor gebruikers van bedrijfsauto’s en degenen die om het milieu geven.
De concurrentie in de compacte SUV-ruimte is de laatste tijd echt verhit geworden, waarbij elk merk zijn eigen sterke punten inbrengt. De Toyota RAV4 staat bekend om zijn betrouwbare hybride systeem, maar het heeft niet helemaal dezelfde rijopwinding die de Kuga biedt. Dan is er de Kia Sportage – geweldige waarde en een solide garantie, maar het levert niet de dynamische rijervaring die Ford biedt. De Honda CR-V blinkt uit in praktische zaken maar voelt een beetje steriel vergeleken met het levendige karakter van de Kuga. En de Mazda CX-5 komt het dichtst bij het matchen van Ford’s rijdynamiek, maar het mist de elektrificatieopties in veel gebieden.
Na onze grondige tests is het duidelijk dat de Kuga een fantastische balans weet te vinden tussen de gebruikelijke eisen van gezinsvriendelijke praktische zaken en echt rijplezier. Dit is geen kleine prestatie, vooral omdat veel merken worstelen om bestuurders betrokken te houden terwijl ze ook gezinnen bedienen. De Kuga slaagt erin om die sweet spot te raken zonder grote offers te brengen, hoewel er enkele compromissen zijn waar potentiële kopers rekening mee moeten houden.
Motor, Prestaties En Transmissie
In de kern van de 2025 Kuga PHEV zit een behoorlijk geavanceerde aandrijflijn. Het combineert Ford’s beproefde 2,5-liter natuurlijk aangezogen viercilinder motor met een geavanceerd elektromotorsysteem. Samen pompen ze een totaal van 243 pk uit, wat je een rijervaring geeft die zowel soepel als responsief aanvoelt. In tegenstelling tot sommige hybriden die een beetje losgekoppeld kunnen aanvoelen, heeft Ford deze opzet ontworpen om intuïtiever aan te voelen, precies zo reagerend op je inputs zoals je zou verwachten.
Het kiezen van een natuurlijk aangezogen motor was een doordachte technische zet. Het geeft prioriteit aan een soepele rit en betrouwbaarheid boven pure kracht. Deze 2,5-liter motor draait op de efficiënte Atkinson-cyclus, wat helpt met brandstofeconomie zonder prestaties op te offeren. De manier waarop het kracht levert op een lineaire manier mengt zich mooi met het directe koppel van de elektromotor, wat resulteert in een aandrijflijn die verenigd aanvoelt in plaats van overal verspreid. Toen we het testten, waren we onder de indruk van hoe naadloos het schakelde tussen elektrische en hybride modi – de meeste passagiers zouden het waarschijnlijk niet eens merken.
De elektromotor wordt aangedreven door een 14,4 kWh batterijpakket, wat betekent dat je daadwerkelijk alleen op elektrische kracht kunt rijden voor je stadswoon-werkverkeer. Afhankelijk van factoren zoals rijomstandigheden en weer, kun je een elektrisch bereik verwachten van ongeveer 35 tot 43 mijl. Het directe koppel van de elektromotor verandert echt hoe de Kuga zich gedraagt in de stad, wat zorgt voor stille acceleratie en een lagere milieu-impact. Bovendien betekent de manier waarop ze de batterij hebben gepositioneerd dat je geen laadruimte verliest, wat een win is vergeleken met sommige concurrenten wiens PHEV-systemen de praktische zaken kunnen beperken.
Wat betreft prestaties kan de Kuga PHEV van 0 naar 100 km/u gaan in 7,3 seconden. Zeker, dat is niet bepaald sportwagenterritorium, maar voor een gezins-SUV is het meer dan genoeg en presteert het eigenlijk beter dan veel traditionele benzinemotoren in zijn klasse. Dankzij dat directe koppel voelt de Kuga sneller aan in het dagelijkse rijden dan je zou denken, vooral wanneer je accelereert in de stad of samenvoegt op de snelweg.
Nu, over de eCVT-transmissie – dit is Ford’s visie op continu variabele transmissietechnologie. Ze hebben Toyota’s betrouwbare planetaire tandwielsysteem aangepast om beter bij hun behoeften te passen. Wat cool is, is dat deze transmissie van dat vervelende rubberband-effect af komt dat sommige CVT’s hebben. In plaats daarvan levert het kracht soepel en geeft het je zelfs gesimuleerde versnellingsveranderingen wanneer je met een beetje pit rijdt. Het beheert slim hoe kracht wordt verdeeld tussen de elektromotor en de benzinemotor, optimaliserend voor welke rijomstandigheden je ook in bevindt en hoe opgeladen de batterij is.
Één ding dat we echt indrukwekkend vonden, is hoe goed het systeem zijn verschillende krachtbronnen integreert. De overgang tussen rijden op elektrische kracht, hybride modus, en het gebruik van de motor is zo soepel dat passagiers het misschien niet eens zouden beseffen dat het gebeurt. Het start-stop systeem is net zo verfijnd; wanneer de motor weer aanslaat, is het bijna stil omdat de elektromotor alle geluid of trillingen verbergt. Over het algemeen richt de aandrijflijn zich op het leveren van een soepele, efficiënte rit terwijl het nog steeds zo responsief is als Ford-bestuurders zouden verwachten.
Dat gezegd hebbende, het is niet allemaal perfect. Sommige bestuurders merken misschien op dat wanneer je het echt pusht, de eCVT een dreunen geluid kan maken terwijl de motor optoert zonder een overeenkomstige boost in snelheid – iets dat behoorlijk typisch is voor CVT’s. En de regeneratieve remming van de elektromotor kan een beetje anders aanvoelen vergeleken met traditionele hydraulische remmen. Het kan wat wennen zijn als je gewend bent aan een meer conventionele opzet. Bovendien vereist het uitvogelen hoe je het meeste uit het hybride systeem haalt wel wat knowhow over de verschillende rijmodi.
Wat betreft opladen heeft het PHEV-systeem van de Kuga je gedekt voor zowel gemak als efficiëntie. Als je een standaard huishoudelijk stopcontact gebruikt, duurt het ongeveer 6 uur om de batterij volledig op te laden. Maar als je een toegewijde 3,7kW wallbox hebt, kun je dat terugbrengen tot slechts ongeveer 3,3 uur. Die oplaadtijden maken het super praktisch voor ’s nachts opladen thuis of zelfs snelle bijvullingen terwijl je op het werk bent, zodat je dat elektrische bereik klaar kunt houden voor je dagelijkse ritten.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem in de 2025 Kuga PHEV is een behoorlijk indrukwekkende mix van ouderwetse hydraulische remmen en moderne regeneratieve elektrische remtechnologie. Ford heeft echt veel nagedacht hierover – gericht op een consistent gevoel wanneer je op de rem trapt, terwijl ze proberen zoveel mogelijk energie op te vangen om dat elektrische bereik te vergroten. Het is een lastige balans om te vinden, maar ze lijken het uitgevoeld te hebben voor verschillende rijomstandigheden.
Nu is het regeneratieve remgedeelte cruciaal voor de efficiëntie van de Kuga. Eigenlijk draait het de energie van het vertragen terug om in elektriciteit. Je merkt het meestal nauwelijks omdat de elektromotor meestal instapt met wat solide remkracht voordat de traditionele wrijvingsremmen aanslaan. Dit helpt niet alleen om het elektrische bereik uit te rekken, maar betekent ook minder slijtage aan de gewone remonderdelen, wat eerlijk gezegd een win is voor zowel je portemonnee op de lange termijn als het milieu.
Pedaalgevoel is een van die lastige stukken in het ontwerpen van een hybride remsysteem, en Ford heeft een behoorlijk goede balans gevonden tussen de twee soorten remmen. Je zult merken dat het rempedaal een mooie, consistente weerstand heeft terwijl je indrukt. Dat gezegd hebbende, als je gewend bent aan gewone remmen, merk je misschien dat het eerst een beetje anders aanvoelt. Maar de manier waarop deze twee systemen samenwerken betekent dat remafstanden behoorlijk betrouwbaar blijven, ongeacht hoe opgeladen de batterij is of in welke rijmodus je bent.
Aan de traditionele kant hebben ze hoogwaardige materialen gebruikt voor de hydraulische remcomponenten die echt goed werken met het elektrische systeem. De remschijven en -blokken zijn precies de juiste maat voor het gewicht en de prestaties van de Kuga, dus je kunt rekenen op solide stopkracht zelfs als het regeneratieve systeem niet werkt. Tijdens onze tests gaven de remmen een geweldige initiële bijt en voelden soepel aan gedurende de hele pedaalslag – absoluut iets dat vertrouwen opbouwt wanneer je hard moet remmen of gewoon wat plezier wilt hebben tijdens het rijden.
Een coole functie is dat je de sterkte van de regeneratieve remming daadwerkelijk kunt aanpassen via verschillende rijmodi. Wanneer je naar de ‘L’ positie schakelt, verhoogt het de regeneratieve remming, waardoor het zich in veel situaties bijna als één-pedaal rijden voelt. Dit is vooral handig in de stad waar je constant je snelheid aanpast. Het kan wat van de vermoeidheid wegnemen van dat stop-en-ga verkeer. Let wel op – sommige bestuurders vinden deze meer agressieve remstijl misschien een beetje veel om aan te wennen in het begin.
Het remsysteem blijft behoorlijk consistent, ongeacht hoeveel mensen of hoeveel lading je aan boord hebt. Of je nu alleen rijdt of tot de nok toe beladen bent, de remrespons past zich goed aan om die remafstanden en pedaalgevoel betrouwbaar te houden. Het gaat ook verrassend goed om met natte wegen en steile heuvels, wat je die controle en het vertrouwen geeft die je wilt wanneer dingen een beetje lastig worden.
Maar er zijn een paar dingen om in gedachten te houden als je denkt aan het krijgen van de Kuga. De regeneratieve remming kan soms minder natuurlijk aanvoelen vergeleken met gewone remmen – vooral wanneer je zachtjes van het gas afgaat. Je kunt de elektromotor meer voelen ingrijpen dan je zou verwachten. Bovendien kan het onderhouden van de remmen met zijn complexere systeem een beetje gespecialiseerde kennis nodig hebben, wat de onderhoudskosten zou kunnen verhogen vergeleken met standaard remsystemen. En hoewel de overgang tussen regeneratieve en wrijvingsremming meestal soepel is, kan het soms een beetje raar aanvoelen tijdens zeer licht remmen.
Besturing En Ophanging

De elektrische stuurbekrachtiging is behoorlijk indrukwekkend – het geeft je een fantastisch gevoel van wat er gebeurt op de weg, iets waar veel andere SUV’s in deze categorie gewoon niet mee kunnen concurreren. Ford heeft de besturing fijn afgesteld, dus het voelt precies goed bij verschillende snelheden, waardoor parkeren een makkie wordt en dingen stabiel blijven op de snelweg.
Je merkt echt hoe precies de besturing is wanneer je de Kuga voor een pittige rit neemt. Het reageert precies zoals je zou verwachten, wat een verademing is vergeleken met veel SUV’s die een beetje losgekoppeld voelen wanneer je door bochten gaat. Met de Kuga is er een duidelijke link tussen wat je doet met het stuur en waar de auto heen gaat. Het is allemaal onderdeel van Ford’s geloof dat elk voertuig, ongeacht zijn grootte of doel, een rijervaring zou moeten creëren die je echt verbindt met de weg.
Laten we nu praten over ophanging. Elk uitrustingsniveau van de Kuga heeft zijn eigen afstemming om te voldoen aan verschillende behoeften. Bijvoorbeeld, de Titanium uitrusting draait helemaal om comfort en soepele ritten, en absorbeert hobbels als een kampioen. Aan de andere kant krijgen de ST-Line modellen een sportievere ophanging die een beetje van dat comfort inruilt voor scherpere handling en minder carrosseriehelling bij het nemen van bochten. Dan is er de Active X uitrusting, die een licht verhoogde ophanging heeft voor een beetje meer bodemvrijheid – slechts 2mm, maar het houdt dingen nog steeds behoorlijk stabiel op de weg.
Als je een enthousiaste bestuurder bent, is de sportophanging op de ST-Line misschien je sweet spot. Het verlaagt echt de carrosseriehelling in bochten en biedt nog steeds een behoorlijke ritkwaliteit voor dagelijks rijden. Je kunt snel en zelfverzekerd van richting veranderen, wat die kronkelende wegen een hoop plezier maakt. Houd er alleen rekening mee dat een stevigere opzet voor een hobbelige rit kan zorgen op ruwere oppervlakken of die vervelende uitzettingsvoegen.
Wat echt cool is aan de Kuga is hoe het zijn SUV-grootte maskeert wanneer je enthousiast rijdt. Dankzij de goed afgestemde ophanging, precieze besturing, en solide chassis voelt het meer als een hoge hatchback dan een traditionele SUV. Dit betekent dat je echt van de rit kunt genieten, zelfs wanneer je de auto door strakke bochten of snelle rijstrookwisselingen duwt.
De ophanging doet een geweldige job in het beheersen van het hogere zwaartepunt van de Kuga, vooral tijdens noodmanoeuvres of wanneer je een beetje pittiger rijdt. Carrosseriehelling wordt in toom gehouden over alle uitrustingen, maar die sportiefere varianten geven je absoluut het meeste vertrouwen. De demping werkt goed, behandelt zowel compressie als rebound soepel, dus je zult je niet voelen alsof je rondstuitert zoals in sommige andere SUV’s wanneer de weg hobbelig wordt.
Dat gezegd hebbende, de stevigere ophanging heeft zijn nadelen. De sportiefere opzetten kunnen een beetje hard aanvoelen over ruwe wegen, vooral wanneer je gebroken wegdek of uitzettingsvoegen raakt. Je kunt die impacts meer direct voelen in de cabine. Bovendien, als je een reeks hobbels raakt of als de weg een beetje golvend wordt, kan de Kuga een beetje zenuwachtig aanvoelen, wat misschien een beetje meer focus van de bestuurder vereist. En, oh, passagiers merken misschien een beetje meer weggeluid op wanneer de oppervlakken ruw worden.
Wat betreft de besturing, het is over het algemeen geweldig, maar soms kan het een beetje kunstmatig aanvoelen vanwege de elektrische assistentie. Sommige mensen geven misschien de voorkeur aan het meer traditionele gevoel van hydraulische besturing, maar eerlijk gezegd, Ford’s elektrische opzet is een van de betere die er zijn. Let wel op, het kan wat inspanning vereisen bij lage snelheden, wat misschien niet ieders kopje thee is. Toch helpt die extra inspanning je een beter gevoel te geven wanneer je snel langs raast bij hogere snelheden.
Welke Banden Gebruikt Het?
Wat betreft de bandenkeuzes voor de 2025 Kuga PHEV, er is behoorlijk wat variatie afhankelijk van het uitrustingsniveau waar je voor gaat. Elke uitrusting biedt zijn eigen unieke wiel- en bandencombinatie, wat echt kan veranderen hoe de auto presteert en aanvoelt op de weg. Bijvoorbeeld, de basis Titanium uitrusting rolt op 17-inch wielen met 225/60 banden. Deze opzet vindt een mooie balans tussen comfort en efficiëntie. Die kleinere wielen, gecombineerd met de hogere zijwand banden, doen een geweldige job in het absorberen van hobbels en het houden van weggeluid tot een minimum in de cabine. Dus, als je iemand bent die waarde hecht aan een soepele rit boven een sportieve look, is dit misschien je beste gok.
Dan is er de ST-Line uitrusting, die de zaken opschroeft naar 18-inch wielen met dezelfde 225/60 banden. Deze combinatie balanceert goede looks en praktische prestaties. Je krijgt een beetje betere handling vergeleken met de 17-inch opzet, en het houdt nog steeds een behoorlijke ritkwaliteit en efficiëntie. Zeker, de zijwanden zijn een beetje korter, wat helpt met besturingsprecisie en die bandenwobble vermindert wanneer je door bochten gaat. Maar ben je ervan bewust, je kunt een beetje van dat zachte ritgevoel verliezen.
Nu, als je kijkt naar de ST-Line X of zelfs hogere uitrustingen, ga je een echte verandering meemaken. Ze bieden 19-inch en optionele 20-inch wielpakketten die echt de vibe van de Kuga veranderen. De 19-inch wielen, gewikkeld in 225/55 banden, geven je scherpere handling en een meer opvallende visuele aanwezigheid. Echter, je kunt die hobbels een beetje meer voelen op ruwe wegen. En als je kiest voor de 20-inch wielen met 245/45 banden, ga je voor het ultieme in looks en handling precisie – maar wees bereid om wat comfort en efficiëntie op te offeren. Bovendien kunnen deze grotere wielen meer weggeluid binnenlaten en je voertuig kwetsbaarder maken voor schade door kuilen.
De prestatie van de banden kan echt verschillen gebaseerd op de wielgrootte en het type rubber dat wordt gebruikt. Kleinere wielen komen typisch met banden ontworpen voor lage rolweerstand en duurzaamheid, wat helpt om de efficiëntiecijfers van de Kuga te verhogen. Aan de andere kant gebruiken die grotere wielpakketten vaak prestatiebanden die betere grip en handling bieden maar de brandstofeconomie en slijtagepercentages kunnen schaden. Het kennen van deze afwegingen is essentieel voor kopers die de juiste wiel- en bandenopzet willen kiezen die bij hun behoeften past.
Over weggeluid – Er is een merkbaar verschil tussen de wiel- en bandenopties. De 20-inch pakketten laten bijvoorbeeld veel meer cabinegeluid binnen vergeleken met de kleinere. Hoewel de Kuga behoorlijke geluidsisolatie heeft, kunnen die grotere wielen en lagere-profiel banden meer van dat weggeluid binnenlaten, vooral wanneer je op de snelweg cruist. Dit kan behoorlijk vermoeiend worden op lange ritten, wat is waarom kleinere wielopties aantrekkelijker kunnen zijn voor degenen die veel snelwegkilometers maken.
Interieur Uiterlijk




Het interieur van de 2025 Kuga PHEV laat echt zien hoe Ford verschuift richting een technisch-savvy ontwerp terwijl ze nog steeds de praktische behoeften van gezinnen in gedachten houden. Je hebt dit grote 13,2-inch touchscreen voor en centraal, wat echt de zaken verandert ten opzichte van de ouderwetse knop-zware dashboards. Het bestuurt vrijwel alles — van klimaatinstellingen tot navigatie — waardoor het er strakker uitziet, maar hey, als je gewend bent aan de oude fysieke knoppen, kan het een beetje wennen zijn.
Nu, over de materialen — die variëren behoorlijk afhankelijk van de uitrusting. Het basis Titanium model heeft behoorlijke kunststoffen en stoffen die precies goed aanvoelen voor de prijs, maar niets om naar huis over te schrijven. Je vindt een mooie mix van zachte-aanraking oppervlakken waar je vaak aanraakt en wat hardere kunststoffen op minder opvallende plekken. Zeker, het is een veelvoorkomende kostenbesparende aanpak in dit segment, maar tenminste lijken de materialen duurzaam genoeg om het gezinsleven aan te kunnen zonder al te veel slijtage over tijd te tonen.
Het navigatiesysteem is behoorlijk robuust, wat je real-time verkeersupdates geeft en slimme routering gebaseerd op wat er daarbuiten gaande is. Het houdt zelfs rekening met de nukken van de hybride aandrijflijn bij het plannen van je route, wat betekent dat het misschien voorstelt waar op te laden of hoe efficiënter te rijden. De navigatie graphics zijn helder en makkelijk te lezen! Maar, we zeggen dit — soms kan het een route voorstellen die niet helemaal past bij het lokale verkeersbeeld of wegomstandigheden.
Dan zijn er de ST-Line uitrustingen, die een beetje flair toevoegen met sportiefere elementen zoals contrasterende stiksels en unieke stoelenontwerpen. Die stoelen hebben stof bekleding met een vleugje rode stiksels die de cabine wat persoonlijkheid geven. En het stuurwiel is plat van onderen, wat gewoon sportieve vibes schreeuwt. Deze aanpassingen zetten de ST-Line echt apart van het basismodel zonder de bank te breken of dingen te veel te compliceren.
Omhoog bewegend naar hogere uitrustingen zoals de ST-Line X, zul je meer premium materialen opmerken, inclusief wat gedeeltelijk Sensico synthetisch leer en extra zachte-aanraking oppervlakken. De algehele bouwkwaliteit voelt hier een beetje steviger aan, met betere paneelnaden en meer consistente materialen. Maar zelfs in deze hogere uitrustingen kun je wat harde kunststoffen vinden op plekken waar je iets chiquer zou verwachten van de concurrentie.
Het digitale instrumentcluster is een ander hoogtepunt, dat geweldige zichtbaarheid biedt en de mogelijkheid om het display naar je smaak aan te passen. Dat 12,3-inch scherm laat je kiezen uit klassieke analoge-stijl meters of moderne digitale lay-outs — behoorlijk netjes, toch? De graphics zijn scherp, hoewel de snelheidsmeter animatie wat gladder zou kunnen zijn. Over het algemeen is het systeem snel om te reageren en legt alle noodzakelijke voertuiginfo uit op een manier die makkelijk te lezen is.
Wat betreft de head-up display, wel, Ford zou het een tandje hoger kunnen schakelen. In plaats van direct op de voorruit te projecteren, heeft het dit kleine opklapscherm. Het voelt een beetje ouderwets vergeleken met wat sommige concurrenten doen. De informatie is helder en nuttig, maar ja, de presentatie zou zeker een opfrisbeurt kunnen gebruiken.
Opslag in de cabine is goed doordacht. Er zijn genoeg vakjes, bekerhouders, en oplaadplekken voor iedereen. De draadloze oplaadpad werkt goed met compatibele telefoons, hoewel als je een groter apparaat hebt, het misschien niet helemaal past. USB-poorten zijn verspreid door de hele auto, zodat alle passagiers hun apparaten opgeladen kunnen houden voor die lange ritten. Het handschoenenvak heeft behoorlijke ruimte, maar het is jammer dat het niets koelt — sommige kopers vinden dat misschien teleurstellend.
De ambient verlichting voegt een mooie touch toe tijdens nachtelijke ritten, met zachte LED-strips die belangrijke gebieden verlichten. Je kunt zelfs de verlichtingskleur veranderen via het infotainmentsysteem, wat een leuke manier is om je ruimte te personaliseren. Zeker, het is niet zo chic als wat je zou vinden in high-end luxeauto’s, maar het geeft het interieur zeker een kleine boost.
Dat gezegd hebbende, zijn er een paar dingen die potentiële kopers misschien een beetje teleurgesteld achterlaten. Ten eerste kan het dumpen van de fysieke klimaatbediening voor een touchscreen een beetje een gedoe zijn, waardoor het minder handig wordt en mogelijk afleidend tijdens het rijden. Sommige panelen voelen een beetje wankel aan wanneer je erop drukt, wat wijst op kostenbesparing die de waargenomen kwaliteit zou kunnen beïnvloeden. En die piano zwarte trim stukjes zien er eerst geweldig uit, maar ze pakken vingerafdrukken en krassen op als de beste, wat betekent dat je ze vaak moet schoonmaken om ze er scherp uit te laten zien.
Exterieur Uiterlijk





De 2025 facelift heeft echt de look van de Kuga veranderd, vooral aan de voorkant. De koplampen hebben nu dit strakke, moderne LED-ontwerp dat de auto een meer upscale vibe geeft vergeleken met het oudere model. En ze passen mooi bij de nieuwe grille, die een grotere opening heeft en een meer opvallend Ford-logo dat is verschoven van de motorkap naar beneden naar de grille.
Een van de opvallende kenmerken is de coast-to-coast LED-lichtbalk. Het verbindt de koplampen en geeft de Kuga een unieke signatuur ’s nachts, waardoor het behoorlijk moeilijk is om te missen op de weg. Maar, je weet wel, niet iedereen is er enthousiast over. Sommige mensen houden van de moderne touch, terwijl anderen denken dat het een beetje te generiek voelt, vooral omdat vergelijkbare ontwerpen tegenwoordig op veel verschillende auto’s opduiken.
Wat betreft de carrosserie proporties, ze zijn zo’n beetje hetzelfde als voorheen, wat de Kuga helpt een gebalanceerde look te behouden die mooi zit tussen compacte en middelgrote SUV’s. Zijn wielbasis en grootte geven het een solide aanwezigheid zonder te log te zijn. De schouderlijn en raamontwerp houden dat hedendaagse Ford-gevoel terwijl ze er ook voor zorgen dat iedereen binnen een goed uitzicht heeft.
Nu, als het gaat om de verschillende uitrustingen, zijn er wat aanpassingen die ze van elkaar onderscheiden. De ST-Line modellen hebben bijvoorbeeld sportiefere bumpers, unieke wielontwerpen, en wat subtiele spoilers die het een beetje voordeel geven zonder overdreven te worden. Dan is er de Active X variant, die leunt naar een meer ruige look met beschermende plastic bekleding en een iets hogere rijhoogte, wat suggereert dat het een beetje licht off-road aankan.
De achterkant is een beetje meer low-key vergeleken met de voorkant, met geüpdatete achterlichten en een herziene bumper. De dubbele uitlaatpijpen zijn zichtbaar en passen mooi in het ontwerp, hoewel ze misschien niet zo stevig uitzien als sommige kopers zouden hopen. De achterklep houdt dingen netjes en simpel, met handige dingen zoals een hands-free openingssysteem en een achterruitenwisser die er goed in past.
Als het gaat om kleuren biedt de Kuga een mix van praktisch tot meer opvallende metallic die echt zijn curves accentueren. We hebben een groene tint gezien op een paar testauto’s die er fantastisch uitziet op foto’s en echt de visuele aantrekkingskracht van de auto versterkt. Die premium metallics voegen een mooie diepte toe aan de lak, maar natuurlijk komen ze wel tegen een hogere prijs, dus kopers moeten dat in gedachten houden.
Wat betreft bouwkwaliteit zijn de paneelnaden en lakwerk op het niveau van huidige Ford-standaarden, wat een grote stap voorwaarts is ten opzichte van wat ze in het verleden aanboden. Dat gezegd hebbende, het komt niet helemaal overeen met de precisie die je zou vinden op sommige high-end Duitse auto’s. Als je goed kijkt, kun je misschien een paar kleine inconsistenties in de naden en paneeluitlijningen ontdekken. Maar over het algemeen lijkt de lak duurzaam en zou het goed moeten standhouden met een beetje TLC.
Eén ding om op te merken echter: sommigen zouden kunnen zeggen dat het exterieurontwerp een beetje flets voelt vanuit bepaalde hoeken. Zeker, de voor- en achterkant hebben die kenmerkende Ford-look, maar het zijaanzicht zou gemakkelijk kunnen worden aangezien voor veel andere voertuigen in deze drukke markt. Voor kopers die meer geven om praktische zaken dan stijl, zou dat misschien geen groot probleem zijn. Maar voor degenen die op zoek zijn naar iets een beetje stouter, zou de Kuga een beetje te veilig over kunnen komen, vooral wanneer je het vergelijkt met sportiefere opties zoals de nieuwste Toyota RAV4 of Honda CR-V.
Comfort En Gemak





Als het gaat om zitcomfort in de 2025 Kuga PHEV, is er een merkbaar verschil afhankelijk van welk uitrustingsniveau je kiest. De high-end modellen bieden echt indrukwekkend comfort — bijna alsof je in een luxeauto zit. Maar als je kijkt naar de basis Titanium uitrusting, wel, de voorstoelen zijn handmatig verstelbaar. Ze zijn prima voor korte ritten maar zijn misschien niet de beste keuze voor langere mensen of iedereen die echt die extra ergonomische ondersteuning nodig heeft. De gebruikte materialen voelen stevig genoeg aan voor de prijs, maar ze missen die premium touch die je zou vinden in de duurdere uitrustingen.
Als je opstapt naar de ST-Line of ST-Line X, vind je sportstoelen die komen met betere zijdelingse ondersteuning. Deze zijn geweldig wanneer je je een beetje pittig voelt achter het stuur maar nog steeds comfortabel genoeg voor dagelijks rijden. Ze weten echt een sweet spot te vinden tussen sportieve vibes en praktische zaken. Bovendien komen de hogere uitrustingen met elektrische verstelling en geheugenfuncties, dus je kunt je favoriete stoelposities bewaren. Handig voor het delen van de rit, toch?
De AGR-gecertificeerde ergonomische stoelen in de ST-Line X en hoger zijn een grote sprong in comfort! Ze zijn ontworpen voor lange ritten met loads verstellingsopties — zoals lendensteun en stoelkussen lengte aanpassingen. Met die certificering van Aktion Gesunder Rücken in Duitsland, weet je dat ze wat harde ergonomische testen hebben doorstaan om vermoeidheid op afstand te houden tijdens lange reizen.
Als je kiest voor de hogere uitrustingsniveaus, krijg je het Bang & Olufsen premium audiosysteem. Serieus, het levert geluidskwaliteit die kan concurreren met sommige high-end auto’s. Met meerdere speakers, inclusief een subwoofer, creëert het een rijke luisterervaring die alle basis dekt. Je kunt het geluid aanpassen naar je smaak, maar eerlijk gezegd zijn de standaardinstellingen solide voor de meeste mensen.
Als het gaat om klimaatbeheersing spijkert de Kuga het vast. Het dubbele-zone automatische systeem houdt dingen gezellig voor zowel de bestuurder als passagier, reageert snel op veranderingen en blijft consistent zelfs wanneer het weer extreem wordt. Oh, en de verwarmde voorruit is een totale redder in de winter — het ruimt vorst en ijs op zonder je te laten wachten om de auto op te warmen.
Interieur opslag is ook behoorlijk slim. Je vindt een hoop compartimenten die moderne gadgets en persoonlijke items precies goed passen. De middenconsole heeft zelfs een draadloze oplaadpad voor compatibele smartphones. Bekerhouders zijn handig geplaatst en van de juiste maat voor verschillende drankjes, terwijl deurvakken genoeg ruimte hebben voor flessen en andere essentials.
Denk je aan dat panoramische zonnedak? Het is een optionele extra, maar het opent echt de cabine en laat het ruimer aanvoelen. Dat grote glazen paneel geeft een luchtige vibe, en de elektrische zonnescherm laat je controleren hoeveel licht en warmte er binnenkomt. Let wel op — het eet wel een beetje in op de hoofdruimte, dus als je aan de langere kant bent, houd dat dan in gedachten.
Wat betreft gemaksfuncties is de hands-free achterklep behoorlijk cool. Het vraagt een beetje wennen, maar eenmaal dat je het doorhebt, laat de kick-sensor onder de bumper je de kofferbak openen zonder je tassen neer te hoeven zetten. De elektrische achterklep opent ook mooi hoog, dus je hoeft niet te bukken of te worstelen bij het laden van spullen.
Verder naar de FordPass Connect, het is alsof je een afstandsbediening hebt voor je auto. Het laat je je voertuig van afstand monitoren, de oplaadstatus voor de PHEV controleren, en zelfs je klimaatinstellingen vooraf conditioneren. Er is ook een app voor! Het is super handig voor PHEV-bestuurders die een oogje willen houden op het opladen of de cabine willen opwarmen terwijl de auto nog aangesloten is.
Niet alles is perfect. Sommige comfort- en gemaksfuncties laten je misschien meer willen, vooral met geluidsniveaus in de hogere uitrustingen die grotere wielen hebben. De sportophanging en lage-profiel banden kunnen meer weggeluid binnenlaten, wat vermoeiend kan worden op lange ritten. Bovendien kunnen de stevigere ophangingsinstellingen een beetje hard aanvoelen, meer hobbels de cabine in transmitterend. Dus, het is zeker een afweging tussen sportieve handling en ritcomfort, en het past misschien niet ieders smaak.
Veiligheid En Beveiliging
De 2025 Kuga PHEV stapt echt op als het gaat om veiligheid, met een volledig assortiment van zowel actieve als passieve functies die het een glimmende vijf-sterren Euro NCAP-beoordeling opleverden. In de kern heb je een sterke carrosseriestructuur ontworpen om iedereen binnen te beschermen tijdens verschillende crashsituaties. Deze solide bouw helpt niet alleen je veilig te houden maar zorgt er ook voor dat de airbags correct uitklappen wanneer nodig. Ze hebben hoogsterkte staal en wat behoorlijk geavanceerde technieken gebruikt om veilige zones rond het passagiersgebied te creëren.
De actieve veiligheidstechnologie omvat automatische noodremming, wat behoorlijk cool is omdat het voetgangers en fietsers kan detecteren. Deze functie kan daadwerkelijk helpen om botsingen te voorkomen of de impact te verminderen. Het gebruikt radar- en camerasensoren om de weg vooruit in de gaten te houden en kan helemaal zelf op de rem trappen als het een potentiële crash detecteert. We hebben het getest, en hoewel het meestal precies was, waren er momenten in lastig verkeer dat het ons valse alarmen gaf, normale rijden verwarend voor mogelijke botsingen.
Dan is er het rijstrookbehoud assistentie en rijstrook verlaten waarschuwingssystemen die hand in hand werken. Ze helpen ervoor zorgen dat je in je rijstrook blijft en zullen je waarschuwen als je begint af te dwalen zonder te seinen. De rijstrookbehoud functie kan zelfs een zachte duw geven om je terug op koers te sturen, terwijl het waarschuwingssysteem visuele en geluidswaarschuwingen biedt wanneer je op het punt staat af te dwalen. Deze systemen doen het goed op duidelijk gemarkeerde wegen maar kunnen een beetje verward raken met vervagde lijnen of bouwzones waar de rijstrookgrenzen niet duidelijk zijn.
Het dode hoek monitoring systeem is een levensredder voor snelwegrijden en rijstrook wisselen, gebruik makend van radar om voertuigen te spotten die misschien verborgen zijn in je dode hoeken. Je krijgt een visuele waarschuwing in de spiegels en een hoorbaar alarm als je seint om van rijstrook te wisselen terwijl er een auto loert in die dode hoek. De kruisverkeer waarschuwing is nog een handige functie; het waarschuwt je voor naderende voertuigen wanneer je achteruit rijdt uit parkeerplaatsen.
Geavanceerde cruise control met stop-en-ga functionaliteit is super indrukwekkend! Dit systeem houdt je snelheid stabiel terwijl het aanpast aan verkeer. Het stopt zelfs helemaal wanneer verkeer dat doet en start dan weer op wanneer het vrij is. Het maakt die lange ritten echt makkelijker, vermoeidheid verminderd. Let wel op — het heeft je wel nodig om af en toe te sturen om zeker te zijn dat je aandacht besteedt.
Het 360-graden camerasysteem is een geweldige toevoeging voor parkeren en lage-snelheid rijden. Met meerdere camerahoeken geeft het je een helder beeld van je omgeving om je te helpen navigeren door krappe plekken met vertrouwen. Houd er alleen rekening mee dat de lenzen behoorlijk snel vies kunnen worden wanneer het weer niet meewerkt, dus een beetje onderhoud is noodzakelijk.
Wat betreft beveiliging komt de Kuga met een solide alarmsysteem en een wegrijblokkering om dieven af te weren. De sleutelloze toegang is handig, gebruik makend van rolling code technologie om signaalonderbreking en replay aanvallen te dwarsbomen. Echter, zoals veel moderne sleutelloze systemen, is het vermeldenswaard dat het kwetsbaar kan zijn voor relay aanvallen waar iemand het sleutelhanger signaal versterkt om in te breken.
En tot slot is er het bestuurder monitoring systeem. Het is er om je aandacht en alertheid in de gaten te houden, waarschuwingen sturen als het vermoeidheid of afleiding detecteert. Het is een goede por om je eraan te herinneren een pauze te nemen of opnieuw te focussen. Maar, zodat je het weet, het kan soms valse alarmen afgeven wanneer je hoofdpositie of blik niet overeenkomt met wat het systeem verwacht.
Hoe Rijdt Het?
Rijden met de 2025 Kuga PHEV brengt Ford’s visie echt tot leven — je weet wel, dat idee dat elke auto, ongeacht zijn grootte of type, leuk moet zijn om te rijden. Het moment dat je in de bestuurdersstoel glijdt en je handen om dat mooi gevormde stuurwiel slaat, is het duidelijk dat deze SUV helemaal draait om het betrekken van de bestuurder. Het geeft je die perfecte mix van een commandant uitzicht, waar SUV-fans van houden, en die opwindende verbinding met de weg waar diegenen van ons die van een pittige rit houden naar verlangen.
Laten we nu praten over de aandrijflijn. Het is een soepele mix van elektrische en benzinekracht die zowel fris als vertrouwd aanvoelt. Wanneer je in pure elektrische modus bent, glijdt de Kuga gewoon door de stad, stil en soepel, met dat directe koppel dat EV’s zo geweldig maakt voor stadsrijden. Overschakelen naar hybride modus is zo naadloos dat je het misschien niet eens merkt gebeuren. De natuurlijk aangezogen motor komt erbij helpen zonder de schokkerige onderbrekingen die vaak komen met turbo motoren.
Op de snelweg blinkt de Kuga echt uit met zijn stabiliteit en kalmte — het is indrukwekkend, vooral vergeleken met veel anderen in zijn klasse. Zeker, het heeft die SUV-bouw, maar het rijdt meer als een auto, dankzij zijn verfijnde ophanging en perfecte besturing. En zelfs wanneer je op hogere snelheden cruist, wordt windgeluid in toom gehouden, hoewel weggeluid een beetje luider kan zijn afhankelijk van de wielen en banden die je kiest.
Wanneer je een beetje avontuurlijker wordt achter het stuur, zul je merken dat de handling behoorlijk indrukwekkend is. De Kuga toont behendigheid en responsiviteit die veel zogenaamde sportieve SUV’s beschaamd maakt. Carrosseriehelling wordt goed beheerd rond bochten, en de besturing geeft je genoeg feedback om echt te voelen wat er gebeurt met de grip en de weg. Het verandert met vertrouwen van richting, waardoor die kronkelende wegen een plezier zijn om op te rijden — veel leuker dan sommige van de logere SUV’s daarbuiten.
Wat betreft remmen combineert het briljant regeneratieve energie-terugwinning met solide stopkracht. Zeker, het pedaalgevoel kan een moment duren om aan te wennen omdat het elektrisch en wrijvingsremmen mengt, maar je krijgt snel vertrouwen in zijn stopvermogen, ongeacht de omstandigheden. Bovendien kun je de regeneratieve remming aanpassen aan je stijl; met de meest agressieve instelling kun je bijna rijden met slechts één pedaal in veel situaties.
De rijmodi zijn een andere nette functie — ze veranderen daadwerkelijk hoe de Kuga aanvoelt. Je hebt efficiëntiemodi die zich richten op elektrisch rijden en sportmodi die echt de gasrespons en stuurterugkoppeling opkrikken. Eerlijk gezegd zijn de verschillen significant genoeg dat je het fijn vindt om ze te hebben. Houd er alleen rekening mee dat de sportmodus misschien een beetje stijf aanvoelt voor degenen die meer leunen naar comfort dan precisie.
Navigeren door de stad is verrassend makkelijk voor een SUV van deze grootte. Zichtbaarheid is geweldig vanuit de meeste hoeken, en de besturing is licht wanneer je parkeert. De parkeersensoren en camerasystemen zijn super behulpzaam in krappe plekjes, hoewel ze af en toe een vals alarm kunnen geven wanneer dingen een beetje gecompliceerd worden. Maar over het algemeen vindt de elektrische stuurbekrachtiging een goede balans — het is responsief genoeg voor pittig rijden maar nog steeds makkelijk te beheren wanneer je parkeert.
Een opvallende eigenschap van de Kuga is hoe stabiel het aanvoelt op verschillende wegoppervlakken. Of je nu cruist op een gladde snelweg of ruwe stadswegen tackelt, het geeft je een gevoel van controle dat echt je vertrouwen als bestuurder verhoogt. Let wel op — terwijl het stabiel is, kan dat soms ten koste gaan van ritcomfort, vooral als je kiest voor de sportophanging en grotere wielen die meer hobbels de cabine in neigen door te geven.
Comfort Achterbank




De achterbank opzet in de 2025 Kuga PHEV laat echt Ford’s inspanning zien om een echte vijf-persoons capaciteit te bieden. Je weet hoe sommige compacte SUV’s een beetje krap kunnen aanvoelen? Wel, dat is hier niet het geval. De schuivende achterbank functie is behoorlijk slim — het laat je dingen aanpassen zodat je beenruimte kunt maximaliseren of ruimte kunt maken voor extra lading, afhankelijk van wat je op dat moment nodig hebt. En wanneer het opgezet is voor comfort, kunnen zelfs langere mensen zich nestelen zonder zich geknepen te voelen, met genoeg knie- en hoofdruimte over.
De stoelkussens en rugleuningen zijn ontworpen om ondersteunend te zijn, wat geweldig is voor die langere ritten. De hoogte van de kussens is ook precies goed, geeft passagiers een goed uitzicht uit de ramen, wat misschien kan helpen met reisziekte. Bovendien is de rugleuninghoek verstelbaar. Dus als je rechtop wilt zitten om beter te zien of een beetje achterover wilt leunen om te ontspannen, kun je dat doen.
Als het gaat om klimaatbeheersing voor de achterbank, zijn er toegewijde luchtroosters. Ze laten achterpassagiers hun eigen temperatuur instellen, onafhankelijk van wat er voorin gaande is. Je kunt de richting van de roosters aanpassen of ze helemaal sluiten als je ze niet nodig hebt, wat fijn is. En er zijn USB-poorten op precies de juiste plekken, zodat iedereen hun apparaten opgeladen kan houden zonder dat draden in de weg zitten van de voorpassagiers.
Nu, de middelste stoel achterin is oké voor korte ritten. Maar, laten we realistisch zijn — de transmissietunnel neemt wel wat ruimte in, wat het een beetje krap kan maken voor de persoon die daar zit. Drie mensen kunnen passen voor korte ritten, maar eerlijk gezegd, voor langere reizen zou het comfortabeler kunnen zijn om bij slechts twee te blijven, die zich meer kunnen uitstrekken. De middenarmsteun heeft bekerhouders en wat opslag voor wanneer het niet gebruikt wordt voor zitten.
Kinderzitjes erin krijgen is behoorlijk rechttoe rechtaan, dankzij de duidelijk gemarkeerde ISOFIX-verankeringspunten. Ze zijn ontworpen om te werken met verschillende kinderzitje types zonder te knoeien met de veiligheidsgordels of dingen oncomfortabel te maken. Bovendien openen de achterdeuren breed genoeg dat je geen ongemakkelijke gymnastiek hoeft te doen om een kinderzitje er in of uit te krijgen.
Wat betreft opslag zijn er deurvakken die waterflessen en kleine persoonlijke spullen kunnen houden, stoelrug zakken voor tablets of tijdschriften, en wat kleine hoekjes in de deurrand. Ze zijn misschien niet uitgebreid, maar ze doen het werk voor de meeste dingen die achterpassagiers nodig hebben op een reis. De deurvakken hebben zelfs zachte voeringen om dingen stil en beschermd te houden.
Zichtbaarheid vanuit de achterramen is meestal behoorlijk goed, hoewel die stijgende raamlijn die veel moderne SUV’s hebben het een beetje lastig kan maken voor kortere passagiers om naar buiten te kijken. Als je kiest voor de hogere uitrustingsniveaus, krijg je privacy glas dat helpt met zonschijn terwijl je nog steeds naar buiten kunt kijken. Let wel op — de ramen gaan niet helemaal open. Er blijft ongeveer vijf centimeter gesloten, wat jammer kan zijn voor degenen die van een briesje houden.
Eén ding om op te merken is dat de achterstoelen een beetje aan de stevige kant zijn. Hoewel ze ondersteunend zijn, zouden sommige mensen misschien een zachter gevoel willen. En, als je in een van de hogere uitrustingen bent, werkt de stoelverwarming alleen voor de buitenstoelen, waardoor de middelste passagier in de kou blijft tijdens kil weer. Ook, als je gewend bent aan luxueuzere gezinsritten, kan de afwezigheid van achterbank entertainmentsystemen of individuele klimaatbediening je een beetje meer laten willen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

Het bagagegebied van de 2025 Kuga PHEV laat echt wat slim ontwerp zien, vooral als je op zoek bent naar praktische zaken en veelzijdigheid voor gezinsuitjes. Wanneer de achterstoelen in hun gebruikelijke plek staan, heb je solide 628 liter ruimte om mee te werken. Dat is behoorlijk competitief in de compacte SUV-markt, ook al blijft het achter bij sommige rivalen, zoals de Kia Sportage. En, laten we eerlijk zijn, die laadopening is mooi en breed, zittend op een hoogte die het een makkie maakt om die zwaardere spullen te laden zonder je rug te breken of op ongemakkelijke manieren te draaien.
Een opvallende eigenschap moet die schuivende achterstoelen zijn. Dit nette kleine mechanisme laat je kiezen tussen meer passagiersruimte of extra laadruimte, afhankelijk van wat je op dat moment nodig hebt. Schuif die stoelen helemaal naar voren, en boem — je hebt maar liefst 1.517 liter ruimte. Het is alsof je een bestelwagen hebt wanneer je grote spullen moet vervoeren, maar je kunt nog steeds iedereen comfortabel laten zitten wanneer dat niet nodig is.
De kofferbak vloer is ook slim ontworpen, met meerdere niveaus en verborgen compartimenten om alles georganiseerd te houden. En hier is een bonus: er is een volwaardige reserveband weggestopt eronder. Dit is een groot ding vergeleken met veel concurrenten die je alleen een bandenreparatieset of een tijdelijke reserveband geven. Ford begrijpt echt dat veel mensen de gemoedsrust willen die komt met een echte reserveband, vooral op lange reizen of in afgelegen gebieden waar hulp schaars kan zijn.
Als het gaat om praktische zaken is de elektrische achterklep soepel en betrouwbaar. Het opent hoog genoeg om bukken te vermijden — een echte plus wanneer je dingen aan het laden bent. En als je hands-free wilt gaan, werkt het systeem goed zodra je de voetbeweging onder de knie hebt. Let wel op: het reageert misschien niet altijd als je de techniek niet helemaal goed hebt. De zachte-sluit functie is ook een mooie touch, zorgt ervoor dat de deur veilig sluit zonder te klappen.
Binnen het bagagegebied heb je vastpunten, haken voor je boodschappentassen, en zijcompartimenten voor het wegmoffelen van kleinere spullen. Er is zelfs een 12-volt voedingsuitgang voor draagbare koelboxen of andere gadgets. Bovendien is de vlakke laadvloer een game-changer voor het inschuiven van zware spullen. En als je lange spullen moet vervoeren, klappen de achterstoelen neer in een 60/40 splitsing terwijl nog steeds wat mensen comfortabel kunnen zitten.
Een van de grote winsten van de Kuga PHEV boven sommige andere modellen is hoe de batterij geplaatst is. Het vreet niet in op je laadruimte zoals je ziet in sommige plug-in hybriden. Ford’s ingenieurs hebben hard gewerkt om die volledige laadcapaciteit intact te houden, wat een echte plus is voor gezinnen die alle bruikbaarheid nodig hebben die ze kunnen krijgen van hun voertuig.
Tot slot is de bagageopening zelf mooi afgewerkt met duurzame materialen die de slijtage van het gezinsleven aankunnen. De laaddrempel heeft een beschermende kunststof trim om schade van het rondschuiven van spullen af te weren, en de zijpanelen komen met netten en compartimenten voor betere organisatie. Zeker, er zijn geen chique verstelbare vloerpanelen of high-end organisatiesystemen zoals je misschien vindt in duurdere alternatieven, maar over het algemeen is het een solide opzet voor dagelijks gebruik.
Waardepropositie van de 2025 Ford Kuga: Is het de Prijs Waard?
Kijkend naar de prijsstelling voor de 2025 Ford Kuga PHEV in Nederland, is het duidelijk dat het zichzelf positioneert als een premium optie in de compacte SUV-markt. Je begint bij €43.990 voor de basis Titanium uitrusting, en als je de gelimiteerde editie Sound Edition wilt, kijk je naar rond €53.635. Dus, het staat er echt tussen om te concurreren met bekende namen zoals de Toyota RAV4 Hybrid, die ongeveer €6.000 meer kost in reguliere lijsten, hoewel sommige promoties misschien kunnen helpen die kloof een beetje te dichten.
Nu, waarom zou je de Kuga overwegen? Wel, de waarde straalt echt wanneer je kijkt naar de standaarduitrusting over alle uitrustingen. Zelfs de basis Titanium uitrusting komt vol met leuke dingen zoals een 13,2-inch touchscreen, draadloze smartphone connectiviteit, LED koplampen, en een volledig pakket veiligheidsfuncties — dingen waar veel andere merken ofwel extra voor rekenen of alleen in hogere uitrustingen aanbieden. Bovendien is de plug-in hybride aandrijflijn behoorlijk geavanceerd en verfijnd, wat die premium prijs helpt verklaren vergeleken met traditionele benzineopties.
De ST-Line uitrusting, geprijsd op €45.390, lijkt die sweet spot te raken voor veel kopers. Het vindt een mooie balans van functies, prestaties, en algehele waarde. Je krijgt een sportophanging die echt het dynamische potentieel van de Kuga naar boven brengt, samen met geüpgradede wielen en banden, en wat coole interieur touches die gewoon de hele eigenaarservaring beter maken. Eerlijk gezegd, voor slechts €1.400 extra boven de basis Titanium, is het super aantrekkelijk voor iedereen die van een leuke rit houdt.
Maar dan kom je bij de hogere uitrustingen, zoals de ST-Line X, die €49.135 kost. Hier wordt het een beetje onduidelijker wat betreft waarde. Zeker, het omvat extra’s zoals een 360-graden camerasysteem, beter audio, en premium materialen, maar dat prijskaartje begint het dichter bij grotere SUV’s of zelfs premium merken te duwen die misschien betere lange-termijn waarde of merkprestige bieden.
En dan is er de Sound Edition op €53.635, wat de top van de Kuga lijn is. Maar eerlijk gezegd is het moeilijk te zien hoe het die prijs rechtvaardigt vergeleken met chiquer merken. Ja, het heeft een cool audiosysteem en wat unieke styling, maar als je meer dan €50.000 neertelt, zou je waarschijnlijk een beetje meer luxe of geavanceerde tech verwachten dan wat Ford momenteel levert.
Nu, als we kijken naar de totale eigendomskosten, heeft de Kuga PHEV wat solide voordelen. Lage CO2-uitstoot betekent dat je minder betaalt in bedrijfsauto belastingen, en het heeft geweldige brandstofeconomie, wat lopende kosten laag houdt. Bovendien, als je wat elektrisch-alleen woon-werkverkeer kunt doen, zou je echt brandstofgebruik kunnen terugbrengen. En laten we Ford’s uitgebreide garantie en uitgebreide dealernetwerk niet vergeten — ze zijn grote vertrouwensgevers wanneer je die initiële prijs overweegt.
In een competitief landschap is het duidelijk dat hoewel de Kuga misschien niet de koning van waarde is als het gaat om uitrusting of luxe, het brengt wat unieke voordelen die concurrenten moeilijk kunnen evenaren. De rijervaring is oprecht beter dan veel alternatieven, de aandrijflijn is mooi verfijnd, en over het algemeen biedt het een solide mix van efficiëntie, praktische zaken, en plezier die het de overweging waard maakt.
Echter, het is cruciaal voor potentiële kopers om echt na te denken over wat ze waarderen voordat ze springen in Kuga eigenaarschap. Als je maximale interieurruimte nodig hebt, zou je misschien beter af zijn met zoiets als de Skoda Kodiaq of Kia Sorento. En als merkprestige hoog op je lijst staat, wil je misschien je budget uitrekken voor instapmodellen van Audi, BMW, of Mercedes-Benz. De Kuga is echt het beste geschikt voor degenen die prioriteit geven aan rijdynamiek, Ford’s kijk op hybride tech waarderen, en een auto willen die praktisch is voor het gezinsleven terwijl het nog steeds leuk is om te rijden.
Tot slot, als het gaat om restwaarden, dat is een ander groot stuk van de puzzel. Ford heeft zijn kwaliteit recentelijk verbeterd, en naarmate hybride tech meer geaccepteerd wordt, zouden we betere restwaarden kunnen zien dan het merk in het verleden heeft gehad. Toch houden die premium Duitse opties meestal hun waarde beter vast, wat hun hogere voorafkosten een beetje makkelijker kan maken om te slikken over tijd.