2024 Toyota Corolla Cross Hybride Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid 140 | Hybrid 200 |
---|---|---|
Versnellingsbak | CVT | eCVT |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch | Automatisch |
Maximaal Vermogen | 103 kW (140 pk) | 145 kW (197 pk) |
Maximaal Koppel | 185 Nm @ 3.600 tpm | 206 Nm @ 5.200 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Hybrid 140 | Hybrid 200 |
---|---|---|
Brandstoftype | Hybride Benzine-Elektrisch | Hybride Benzine-Elektrisch |
Brandstoftank | 36 liter | 43 liter |
Naleving emissienorm | Euro 6e | Euro 6e |
Top snelheid | 170 km/u | 180 km/u |
BELANGRIJKE SPECIFICATIES VOOR ACCU EN OPLADEN
Kenmerk | Hybrid 140 | Hybrid 200 |
---|---|---|
Capaciteit lithium-ion polymeerbatterij | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 114-115 g/km | 115 g/km |
Brandstofverbruik (gecombineerd WLTP) | 5,0 L/100 km | 5,1 L/100 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Details |
---|---|
Zitcapaciteit | 5 (impliciet, niet expliciet vermeld) |
Inhoud bagageruimte (met achterstoelen omhoog) | Voor Hybrid 140: 563 L Voor Hybrid 200: 555 L (544 L voor Executive-uitvoering) |
Inhoud bagageruimte tot bovenkant rugleuning achterstoelen (met achterstoelen omhoog) | Voor Hybrid 140: 436 L Voor Hybrid 200: 428 L (417 L voor Executive-uitvoering) |
Achterstoelen verdeling | 60:40 |
Verstelling voorstoelen | In hoogte verstelbare bestuurdersstoel (alle uitvoeringen) 8-weg elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (Executive-uitvoering) |
In hoogte verstelbare stoelen | Ja (bestuurdersstoel, alle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus) |
Verwarming voorstoelen | Beschikbaar op Style, Executive en Business Plus (Hybrid 200) uitvoeringen Optioneel voor Business Plus (Hybrid 140) als onderdeel van Premium Pack |
Lendensteun bestuurdersstoel | Elektronisch verstelbaar (alle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus) |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Niet gespecificeerd voor enige uitvoering |
Bekleding | Business/Business Plus (Hybrid 140): Antraciet/zwart stoffen mix Business Plus (Hybrid 200): Luxe antraciet stof met zwarte kunstlederen accenten Active/Dynamic: Antraciet stof Style: Luxe antraciet stof met zwarte kunstlederen accenten Executive: Zwart geperforeerd vol leder |
Verwarmd stuurwiel | Beschikbaar op Executive-uitvoering Optioneel voor Business Plus (Hybrid 140) en Style (Hybrid 140) als onderdeel van Premium Pack |
Ambiente verlichting | Indirecte interieurverlichting (vanaf Dynamic-uitvoering, inclusief Business Plus) |
Glazen schuif-/kanteldak | Panoramisch zonnedak optioneel beschikbaar op bepaalde uitvoeringen, inclusief Business Plus (met Premium Pack) |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Hybrid 140 | Hybrid 200 |
---|---|---|
Leeggewicht (gewicht op kenteken) (kg) | 1450 (Active) 1455 (Dynamic/Style/Business Plus) | 1515 (Dynamic) 1520 (Style/Executive/Business Plus) |
Max. toelaatbaar gewicht (kg) | 1940 | 1970 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 720 (Active) 725 (Dynamic/Style/Business Plus) | 750 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 750 | 750 |
Max. kogeldruk (kg) | 75 | 75 |
Max. daklast (kg) | 75 | 75 |
Kenmerk | Hybrid 140 | Hybrid 200 |
---|---|---|
Vanafprijs (Nederland) | โฌ38.195 (Active uitvoering) | โฌ42.195 (Dynamic uitvoering) |
Brandstoftype | Hybride Benzine-Elektrisch | Hybride Benzine-Elektrisch |
Cilinders | 4 | 4 |
Cilinderinhoud | 1.798 cc | 1.987 cc |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | CVT | eCVT |
Brandstofverbruik (Gecombineerd WLTP) | 5,0 L/100 km | 5,1 L/100 km |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
CO2-uitstoot | 114-115 g/km | 115 g/km |
Elektrisch bereik (Gecombineerd) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Batterijcapaciteit (bruto) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Maximaal vermogen | 103 kW (140 pk) | 145 kW (197 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,9 sec (Active) 10,0 sec (andere uitvoeringen) | 7,6 sec (Dynamic) 7,7 sec (andere uitvoeringen) |
Maximaal koppel | 185 Nm @ 3.600 tpm | 206 Nm @ 5.200 tpm |
Topsnelheid | 170 km/u | 180 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1620 mm |
Breedte | 1825 mm |
Lengte | 4460 mm |
Wielbasis | 2640 mm |
Kenmerk Categorie | Active | Business | Dynamic | Business Plus | Style | Executive |
---|---|---|---|---|---|---|
Startprijs (Nederland) | ||||||
Hybrid 140 | โฌ38.195 | โฌ36.995 | โฌ40.195 | โฌ39.995 | โฌ41.195 | – |
Hybrid 200 | – | – | โฌ42.195 | โฌ43.495 | โฌ44.695 | โฌ47.195 |
Aandrijflijn Opties | ||||||
Hybrid 140 | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | – |
Hybrid 200 | – | – | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
Exterieur | ||||||
Velgen | 17″ zilveren lichtmetaal | 17″ zilveren lichtmetaal | 18″ donkergrijs lichtmetaal | 18″ zwart gepolijst lichtmetaal | 18″ donkergrijs lichtmetaal | 18″ donkergrijs lichtmetaal |
Koplampen | LED Projector | LED Projector | LED Reflector | LED Reflector | LED Reflector | LED Reflector |
Achterlichten | LED | LED | LED lichtgordijn | LED lichtgordijn | LED lichtgordijn | LED lichtgordijn |
Mistlampen voor | LED | LED | LED | LED | LED | LED |
Privacy-glas | – | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Dakrails | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Chromen raamomlijsting | – | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Elektrische achterklep | – | – | – | Ja (H200) | Ja | Ja |
Interieur | ||||||
Bekleding | Antraciet stof | Antraciet/zwart stoffen mix | Antraciet stof | Luxe stof (H200) Stof (H140) | Luxe antraciet stof met kunstleer (H200) Stof (H140) | Zwart geperforeerd leer |
Stuurwiel | Leder | Leder | Leder | Leder | Leder | Leder |
Klimaatregeling | Twee zones | Twee zones | Twee zones | Twee zones | Twee zones | Twee zones |
Omgevingsverlichting | – | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Verwarmde voorstoelen | – | – | – | Ja (H200), Optioneel (H140) | Ja (H200), Optioneel (H140) | Ja |
Verwarmd stuurwiel | – | – | – | Optioneel (H140) | Optioneel | Ja |
Draadloze telefoonoplader | – | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Infotainment | ||||||
Schermgrootte | 10,5″ touchscreen | 10,5″ touchscreen | 10,5″ touchscreen | 10,5″ touchscreen | 10,5″ touchscreen | 10,5″ touchscreen |
Navigatie | Cloud-gebaseerd | Cloud-gebaseerd | Cloud-gebaseerd | Geรฏntegreerd (H200) | Geรฏntegreerd (H200) | Geรฏntegreerd |
Smartphone-integratie | Apple CarPlay & Android Auto | Apple CarPlay & Android Auto | Apple CarPlay & Android Auto | Apple CarPlay & Android Auto | Apple CarPlay & Android Auto | Apple CarPlay & Android Auto |
Audiosysteem | 6 luidsprekers | 6 luidsprekers | 6 luidsprekers | 6 luidsprekers | 6 luidsprekers | JBL Premium Audio (9 luidsprekers) |
Digitaal instrumentenpaneel | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ |
Veiligheid & Rijden Assistentie | ||||||
Toyota Safety Sense | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Dodehoekmonitor | – | – | – | Ja | Ja | Ja |
Achteruitrijverkeerswaarschuwing | – | – | – | Ja | Ja | Ja |
Parkeersensoren | Achteruitrijcamera | Achteruitrijcamera | Achteruitrijcamera | Voor & achter met remfunctie | Voor & achter met remfunctie | Voor & achter met remfunctie + voetgangersdetectie |
Advanced Park | – | – | – | – | – | Ja |
Panoramisch Zicht Monitor | – | – | – | – | – | Ja |
Rij & Chassis | ||||||
Transmissie | CVT | CVT | CVT (H140) / eCVT (H200) | CVT (H140) / eCVT (H200) | CVT (H140) / eCVT (H200) | eCVT |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Ophanging (voor) | MacPherson veerpoot | MacPherson veerpoot | MacPherson veerpoot | MacPherson veerpoot | MacPherson veerpoot | MacPherson veerpoot |
Ophanging (achter) | Torsie as | Torsie as | Torsie as (H140) / Dubbele draagarm (H200) | Torsie as (H140) / Dubbele draagarm (H200) | Torsie as (H140) / Dubbele draagarm (H200) | Dubbele draagarm |
Extra Functies | ||||||
Smart Digitale Sleutel | – | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Panoramisch zonnedak | – | – | – | Optioneel (met Premium Pack) | Optioneel | Optioneel |
Nanoe X luchtreiniging | – | – | – | Ja (H200) | Ja (H200) | Ja |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (โฌ) |
---|---|---|---|
Styling | |||
Chroom zijornament | Versterkt het zijprofiel | 491 | |
Chroom achterornament | Accent voor het onderste deel van de achterklep | 211 | |
Zij-onderrijbescherming | Beschikbaar in verschillende kleuren | 775 | |
Zijstappen | Versterkt de SUV-look en vergemakkelijkt in- en uitstappen | 1.326 | |
Deurdrempelplaten (aluminium) | Beschermt en verbetert de deurdrempels | 212 | |
Deurdrempelplaten (aluminium, Hybrid) | Voorkant alleen | 180 | |
Bagagedrempelplaat (aluminium) | Beschermt en verbetert de bagagedrempel | 140 | |
Wielen en Banden | |||
17″ zilveren lichtmetalen velgen (5-spaaks) | Optioneel voor alle uitvoeringen | 1.744 | |
17″ matte zwarte lichtmetalen velgen (5-spaaks) | Optioneel voor alle uitvoeringen | 1.961 | |
17″ zwarte gepolijste lichtmetalen velgen (5-spaaks) | Optioneel voor alle uitvoeringen | 2.103 | |
18″ zwarte gepolijste lichtmetalen velgen (5-dubbelspaaks) | Optioneel voor alle uitvoeringen | 2.119 | |
Slotmoeren | Voor extra beveiliging | 67 | |
Winterwielenset 17″ (stalen wielen) | Inclusief TPMS en Bridgestone LM005-banden | 1.550 | |
Winterwielenset 17″ (zilver lichtmetalen wielen) | Inclusief TPMS en Bridgestone LM006-banden | 1.975 | |
Winterwielenset 17″ (matte zwarte lichtmetalen wielen) | Inclusief TPMS en Continental TS870-banden | 2.175 | |
Winterwielenset 18″ (zwarte gepolijste lichtmetalen wielen) | Inclusief TPMS en Yokohama V906-banden | 2.550 | |
Bandenopbergtas (set van 4) | Voor het opslaan van seizoensbanden | 118 | |
Comfort en Technologie | |||
Dashcam (voorzijde) | 673 | ||
Dashcam (voor- en achterzijde) | 1.054 | ||
Universele tablet houder (inclusief montagebeugel) | 198 | ||
Draadloze telefoonlader | Voor modellen die niet standaard zijn uitgerust | Prijs niet gespecificeerd | |
Koelbox (7,5 liter) | 281 | ||
Asbak/opbergbeker | 32 | ||
Jassenhanger | 30 | ||
Transport en Lading | |||
Transversale stangen voor dakrails | Voor extra laadcapaciteit | 440 | |
Ski/snowboardhouder (4 paar skies of 2 snowboards) | Afsluitbaar | 173 | |
Ski/snowboardhouder (6 paar skies of 4 snowboards) | Afsluitbaar | 195 | |
Dakbox (verschillende maten) | Beschikbaar in maten van 415L tot 512L | 762 – 1.062 | |
Fietsdrager (dakmontage) | 174 | ||
Fietsdrager (trekhaakmontage, 2 fietsen) | 13-pins | 444 | |
Fietsdrager (trekhaakmontage, 3 fietsen) | 13-pins | 536 | |
Opvouwbare fietsdrager (trekhaakmontage, 2 fietsen) | 13-pins | 570 | |
Trekhaak (verticaal afneembaar) met 13-pins bedrading | 1.120 | ||
Adapterstekker (13-pins naar 7-pins) | 22 | ||
Ladingnet (horizontaal) | 90 | ||
Ladingnet (verticaal) | 90 | ||
Bagage-organizer | 14 | ||
Opvouwbare boodschappentas | 59 | ||
Bescherming | |||
Rubberen vloermatten (set van 4) | 129 | ||
Luxe velours vloermatten (520 gr, zwart) | 100 | ||
Luxe velours vloermatten (830 gr, zwart) | 122 | ||
Bagageruimte liner (plastic) | 108 | ||
Bagageruimte mat | 117 | ||
Beschermfilmset (motorkap, bumper, dak, deurgrepen, spiegels) | 875 (Protection Pack) | ||
Achterbumper beschermingstrip (zwarte plastic) | 153 | ||
Modderflappen (voor + achter) | 203 | ||
Hondennet (boven de achterste stoelen) | 500 | ||
Verdeler voor hond ennet | Voor het vervoeren van 2 honden of 1 hond en bagage | 385 | |
Bagageruimte bescherming (voor hondentransport) | 244 | ||
Windschermen (set van 4) | 212 | ||
Windschermen met chroomafwerking (set van 4) | 410 | ||
Veiligheid | |||
Veiligheidshamer (Evolution) | 35 | ||
Veiligheidshamer (Plus) | 27 | ||
Brandblusser (1kg) | 30 | ||
Eerste hulp kit | 20 | ||
Waarschuwingsdriehoek | 9 | ||
Nood- en waarschuwingslicht | 30 | ||
Veiligheidsvest | 5 | ||
Beveiliging | |||
Alarm systeem (klasse 3) inclusief antenne | 1.256 | ||
Tracker systeem (bedraad) | 511 | ||
Voertuigvolgsysteem (EXCLUSIVE N.C.) | 946 | ||
Transponder (EXCLUSIVE) | 73 | ||
Bearlock versnellingsslot | 794 | ||
Autoverzorging | |||
ProTect buitenbescherming | 464 | ||
ProTect binnenbescherming | 121 | ||
ProTect lichtmetalen velgenbescherming | 78 |
Pakketnaam | Inbegrepen Accessoires | Pakketprijs (โฌ) | Reguliere Prijs (โฌ) | Besparing (โฌ) |
---|---|---|---|---|
SUV Pakket | – Zij-onderrijbescherming (verschillende kleuren) – Aluminium deurdrempelplaten (Hybrid, voorkant) – Aluminium bagagedrempelplaat – Zwarte plastic achterbumper beschermingstrip – Zwarte uitschuifbare sleutelcover | 715 | 956 | 241 |
Buiten Pakket | – Zijstappen – Luxe velours vloermatten (830 gr, zwart) – Aluminium deurdrempelplaten (Hybrid, voorkant) – Zwarte plastic achterbumper beschermingstrip – Zwarte uitschuifbare sleutelcover – Bagageruimte liner (plastic) | 1.450 | 1.932 | 482 |
Beschermingspakket | – Motorkap beschermfolie – Voorbumper beschermfolie – Dak beschermfolie – Deurgrepen beschermfolie (2 stuks) – Spiegels beschermfolie | 875 | 1.111 | 236 |
Chroom Pakket | – Chroom achterornament – Chroom zijornament | 525 | 702 | 177 |
Fiets Pakket (afneembare kogel) | – Opvouwbare fietsdrager voor 2 fietsen (13-pins) – Trekhaak met afneembare kogel – 13-pins DIN/ISO bekabelingsset | 1.395 | 1.689 | 294 |
On the Road Pakket | – 1x Universele tablet houder (inclusief montagebeugel) – 1x Koelbox (7,5 liter) | 295 | 451 | 156 |
Reis Pakket | – Transversale stangen voor dakrails – Dakbox M, 415L (LxBxH: 1704x861x417 mm) | 995 | 1.202 | 207 |
Calamiteiten Pakket | – 2x Veiligheidshamer (oranje) – 5x Veiligheidsvesten – 1x Eerste hulp kit – 1x Waarschuwingsdriehoek | 79 | 106 | 27 |
Essentieel Pakket | – Bagageruimte liner (plastic) – Veiligheidstas (Eerste hulp kit, waarschuwingsdriehoek, veiligheidsvest) – Ladingnet – Veiligheidshamer Evolution (2x) | 297 | N/B | N/B |
Prijsstructuur van 2024 Toyota Corolla Cross Hybride
Uitvoering | Hybrid 140 (HEV) | Hybrid 200 (HEV) |
---|---|---|
Active | โฌ38.195 | – |
Business | โฌ36.995 | – |
Dynamic | โฌ40.195 | โฌ42.195 |
Business Plus | โฌ39.995 | โฌ43.495 |
Style | โฌ41.195 | โฌ44.695 |
Executive | – | โฌ47.195 |
Is Het De Moeite Waard Om De Toyota Corolla Cross Hybride SUV Te Kopen?
De 2024 Toyota Corolla Cross Hybride is een enorme sprong voorwaarts voor Toyota’s assortiment, en past precies tussen de Corolla sedan en de grotere RAV4. Ik beschouw mezelf als een beetje een auto-expert, en na het lezen van gebruikersrecensies en wat onderzoek te hebben gedaan, kan ik eerlijk zeggen dat deze auto een spannend aanbod is voor iemand die op zoek is naar een brandstofefficiรซnte, praktische, functierijke compacte SUV.
De Corolla Cross Hybride is in wezen de normale Corolla Cross, maar lijkt veel van de problemen op te lossen die mensen hebben met de niet-hybride versie. Het gebruikt Toyota’s beproefde hybridetechnologie en past deze toe op een crossover carrosserie, een voertuig dat uitblinkt in het stadsverkeer en lichte off-road uitstapjes.
Een van de meest opvallende aspecten van de Corolla Cross Hybride is zijn indrukwekkende brandstofverbruik. Met verbruikscijfers tot 5,2 l/100 km in de stad en 6,1 l/100 km op de snelweg behoort hij tot de meest efficiรซnte voertuigen in zijn klasse. Deze efficiรซntie gaat niet ten koste van de prestaties, aangezien de hybride aandrijflijn een merkbare boost geeft in vermogen en reactievermogen vergeleken met het standaardmodel.
Het exterieur van de Corolla Cross Hybride is een soort kruising tussen de reguliere Corolla carrosserie en een meer robuust ogende SUV carrosserie. Het is niet het meest postmoderne ontwerp op de markt, maar het zou een breed scala aan kopers moeten aanspreken met zijn scherpe, strakke lijnen en subtiele moderne uitstraling.
Het interieur is mooi en comfortabel en de materialen en bouwkwaliteit zijn een hele graad boven die van de reguliere Corolla. Dat omvat ook Toyota’s nieuwe infotainmentsysteem en een complete reeks veiligheidsvoorzieningen, dus er is geen weg meer terug.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Toyota Corolla Cross Hybride is beschikbaar met twee aandrijflijnen, beide voorzien van Toyota’s nieuwste hybridetechnologie. Het Hybride 140-systeem combineert een 1,8-liter viercilinder motor met een elektromotor, wat resulteert in een gecombineerd vermogen van 103 kW (140 pk). Deze aandrijflijn biedt een uitgebalanceerde mix van prestaties en efficiรซntie, met een brandstofverbruik van 5,0 L/100km en CO2-uitstoot van 114-115 g/km. De Hybride 140 kan accelereren van 0-100 km/u in 9,9 seconden (10,0 seconden voor andere uitvoeringen dan Active) en bereikt een topsnelheid van 170 km/u.
Voor wie meer vermogen zoekt, combineert het Hybride 200-systeem een grotere 2,0-liter viercilinder motor met een elektromotor, wat een totaal systeemvermogen van 145 kW (197 pk) oplevert. Deze krachtigere hybride aandrijflijn levert indrukwekkende prestaties zonder significant in te leveren op efficiรซntie. Het realiseert een brandstofverbruik van 5,1 L/100km en CO2-uitstoot van 115 g/km. De Hybride 200 verbetert de acceleratie aanzienlijk, met een sprint van 0-100 km/u in slechts 7,6 seconden (7,7 seconden voor andere uitvoeringen dan Dynamic) en een topsnelheid van 180 km/u.
Het hybride systeem is gekoppeld aan Toyota’s elektronische continu variabele transmissie (eCVT). Het is een van de meest soepel schakelende transmissies en het helpt bij het brandstofverbruik. En in de Corolla Cross Hybride doet het dat werk erg goed, waarbij het meestal bijna direct vermogen levert. Maar sommige gebruikers hebben gemeld dat tijdens krachtige acceleratie de CVT de motor laat brommen, zoals gebruikelijk is bij dit type transmissie.
Het enige dat heel duidelijk is aan de hybride aandrijflijn is de overgang van elektrische naar benzinekracht. Het is zeer stil en soepel omdat bij lage kruissnelheden en lichte acceleratie de auto volledig op elektrische kracht kan rijden. Wanneer er extra vermogen nodig is, komt de benzinemotor er zeer soepel bij en is de overgang meestal nauwelijks merkbaar.
Het vierwielaandrijvingssysteem is niet ontworpen voor hardcore offroading maar zorgt simpelweg voor betere tractie bij slecht weer of op lichte paden. Het is een handige functie die de auto veelzijdiger en aantrekkelijker maakt in een staat met vier seizoenen.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De remmen op de Toyota Corolla Cross Hybride zijn mooi uitgebalanceerd en bieden veilige remcapaciteiten. Hij heeft geventileerde schijfremmen voor en massieve schijven achter, net als elke andere auto in deze klasse. Het rempedaal heeft een progressief gevoel en is zeer gemakkelijk te moduleren voor soepel stoppen tijdens normaal dagelijks rijden.
Regeneratief remmen is een van de belangrijkste kenmerken van het hybride systeem, wat betekent dat er energie wordt teruggewonnen tijdens het stoppen/vertragen om de accu op te laden. Dit systeem is zeer goed geรฏntegreerd en doet geen afbreuk aan het algehele gevoel van de remmen. Sterker nog, veel bestuurders hebben de remmen geprezen om hun zeer natuurlijke gevoel, zonder dat willekeurige “grijperige” gevoel dat sommige hybrides hebben.
En voor het type mensen dat overal het maximale uit wil halen, heeft de Corolla Cross Hybride een “B”-stand op de versnellingspook. Dat verhoogt de hoeveelheid regeneratief remmen en energieterugwinning, en maakt in veel gevallen rijden met รฉรฉn pedaal mogelijk. Het is goed in de stad en het verbetert ook het bereik van de auto bij alleen elektrisch rijden.
Het voertuig is ook uitgerust met een elektronische parkeerrem, wat een mooie toevoeging is die bijdraagt aan het moderne gevoel van het interieur. Dit omvat ook de auto-hold functie, wat handig is bij het zitten in stop-and-go verkeer.
Als we het hebben over remprestaties, gaven consumentenrapporten geen exacte remafstanden, maar ze waren het er allemaal over eens dat de Corolla Cross Hybride zonder drama en met vertrouwen tot stilstand komt. Het belangrijkste bij een gezinsauto is veiligheid, en dat is een noodzaak.
Besturing En Ophanging
De Toyota Corolla Cross Hybride heeft ook elektrische stuurbekrachtiging, die bijdraagt aan het brandstofverbruik van het voertuig. Het heeft een zeer licht stuurgevoel en is zeer gemakkelijk te draaien en manoeuvreren in stadsverkeer, parkeerplaatsen, etc. Bestuurders zijn enthousiast over deze lichtheid in dagelijks gebruik, maar de fanatieke bestuurders zullen klagen dat het geen feedback geeft en niet erg betrokken voelt.
Ze hebben de Corolla Cross Hybride zelfs verschillende rijmodi gegeven, waarvan รฉรฉn de Sport-modus is die het sturen wat zwaarder maakt. Dit transformeert de rijervaring niet volledig, maar het geeft wel wat meer zekerheid bij hogere snelheden of bergop rijden.
De vering is iets te zacht naar mijn smaak, het is gericht op comfort en niet op sport, maar dit is dan ook geen sportwagen. Het heeft MacPherson veerpoten vooraan en multi-link achterwielophanging (op de AWD-versies, de FWD niet-hybrides hebben een torsieas), dus ja, het is wat geavanceerder dan dat.
Deze veringopstelling doet een prima job in het absorberen van de oneffenheden van de weg en maakt de rit meestal comfortabel. Echter hebben enkele bestuurders opgemerkt dat als men over zeer ruw terrein rijdt, of met zeer hoge snelheden, de rit wat “sponsachtig” wordt. Dit gebeurt vooral wanneer het voertuig leeg of bijna leeg is.
Het helt wel over in bochten, maar dat is te verwachten bij dit soort voertuig. Echter niet zo veel, en de Corolla Cross Hybride is meestal een vrij stabiele auto. En het AWD-systeem maakt hem stabieler (veiliger), vooral bij slecht weer.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Toyota Corolla Cross Hybride komt standaard met 18-inch lichtmetalen velgen op de hogere uitrustingsniveaus en is uitgerust met 225/50R18 all-season banden. Dit zijn goede compromisbanden, met comfort, brandstofzuinigheid en grip in alle weersomstandigheden.
De banden zijn zelfs uniek in maat en samenstelling om het hybride aandrijfsysteem van de auto te accommoderen voor die indrukwekkende brandstofverbruikscijfers. Het nadeel daarvan is dat verschillende bestuurders hebben geklaagd dat deze focus op efficiรซntie wat meer weggeluid creรซert dan de meesten zouden willen, vooral bij snelwegsnelheden.
Ze hebben echter onder vrijwel alle omstandigheden een behoorlijk goede grip. Ze hebben voldoende tractie zodat het vierwielaandrijvingssysteem van het voertuig adequaat werkt bij licht off-roaden of slecht weer. Voor degenen die echter hardcore gaan off-roaden, of misschien degenen die in staten met strenge winters wonen, zouden prestatiebanden waarschijnlijk een goede investering zijn.
De zijwanden van de banden zijn zo hoog dat ze bijna alle oneffenheden in de weg opvangen, en dat zorgt voor een over het algemeen comfortabele rit. Dat is vooral het geval in steden, waar de staat van de wegen zo veel kan verschillen.
(Trouwens, dit is een goed ding omdat de banden vrij goed zijn op alles behalve dat het geen run-flat banden zijn). Hij heeft niet eens een reserveband, alleen een bandenreparatieset, de Corolla Cross Hybride. Dat is een probleem bij veel nieuwe auto’s tegenwoordig, vooral die verdraaide hybrides waar ze de ruimte niet hebben, maar het is iets waar kopers van op de hoogte moeten zijn.
Interieur Uiterlijk
Het is zo mooi daarbinnen (2024 Toyota Corolla Cross Hybride) in vergelijking met de gewone Corolla, het ziet er niet alleen beter uit, maar het voelt ook beter aan. Het heeft zo’n strak, clean uiterlijk, en het is zo ergonomisch en gebruiksvriendelijk.
Het middelpunt van het interieur is het grote infotainmentscherm, dat tot 10,5 inch meet in hogere uitrustingsniveaus. Dit scherm is goed gepositioneerd voor gemakkelijk zicht en gebruik tijdens het rijden. Het wordt aangevuld door een 12,3-inch digitaal dashboard voor de bestuurder dat alles kan tonen, van de status van het hybride systeem tot het brandstofverbruik van de auto in kilometers per liter.
De materialen zelf zijn behoorlijk mooi, en bijna alles wat veel aangeraakt wordt heeft een soft-touch afwerking. Zelfs het echte dashboard zelf heeft al deze verschillende texturen en stoffen en het is bijna dit coole gevoel maar niet te veel. Gebruikers melden ook dat het een pianozwarte afwerking heeft, en hoewel dit er echt cool uitziet en alles, laat het veel te veel vingerafdrukken en stof zien.
Ze hebben ofwel stoffen of Toyota’s SofTex kunstlederen stoelen, afhankelijk van het uitrustingsniveau. De stoelen in de hogere uitvoeringen hebben het SofTex-materiaal en hebben een erg mooi design met contrasterende stiksels en perforaties.
Voor wie extra luxe zoekt, biedt de Corolla Cross Hybride verschillende opties om het interieuruiterlijk te verbeteren. Een panoramisch zonnedak, beschikbaar op bepaalde uitvoeringen, vult het interieur met natuurlijk licht, waardoor het interieur ruimer en luchtiger aanvoelt. De Executive-uitvoering onderscheidt zich verder met een JBL Premium Audiosysteem, dat niet alleen superieure geluidskwaliteit biedt maar ook visuele elementen bevat die het interieurontwerp verheffen. In het hele interieur is zorgvuldig aandacht besteed aan de pasvorm en afwerking, waarbij kwaliteitsmaterialen en precieze montage bijdragen aan een algemene indruk van verfijning en duurzaamheid, waardoor het interieur van de Corolla Cross Hybride een aangename plek is om tijd door te brengen, of het nu gaat om korte ritjes of langere reizen.
Waar hij echt in uitblinkt is opbergruimte, de Corolla Cross Hybride. Het heeft al die kleine vakjes, de grote middenconsole, en ruime deurvakken. Het soort praktische opbergruimte dat gezinnen en forensen zou moeten aantrekken.
Exterieur Uiterlijk
De buitenkant van de Toyota Corolla Cross Hybride is een mengeling tussen de normale Corolla-look en een meer robuuste SUV-stijl. Het is geen revolutionair ontwerp, maar het is het type ontwerp dat waarschijnlijk een groot publiek zal aanspreken.
Aan de voorkant heeft de Corolla Cross Hybride een enorme grille die het grootste deel van de voorkant in beslag neemt. Deze grille is bijna volledig afgeschermd omwille van de aerodynamica, met alleen het onderste gedeelte open voor koeling. Mooie, strak ogende LED-koplampen die goed in de voorkant passen. Ook zijn er op hogere uitvoeringen LED-mistlampen inbegrepen; ze zijn niet alleen functioneel, maar zien er ook cool uit.
Het zijaanzicht toont een ietwat hoekige vorm, die bijdraagt aan de binnenruimte en het gebruiksgemak van het voertuig. De wielkasten zijn enigszins uitgehold om de Corolla Cross Hybride een “steviger” uiterlijk te geven in vergelijking met zijn sedan-neef. De zwarte bekleding rond de wielkasten en langs de onderkant van de carrosserie voegt meer SUV-uitstraling toe en biedt ook enige bescherming tegen kleine stoepschade.
Een andere nette exterieur eigenschap is dat de hogere uitvoeringen een twee-kleurige optie hebben. Deze combineert de carrosseriekleur met een zwart dak, wat de auto er sportiever uit laat zien.
Aan de achterkant ziet het er bescheiden maar mooi uit. De achterlichten zijn LED-units op de meeste uitvoeringen, en hoewel sommige gebruikers hebben opgemerkt dat niet elk onderdeel LED is (er worden nog steeds enkele gloeilampen gebruikt), is het uiterlijk zeer modern en aantrekkelijk. Een sportieve kleine dakspoiler, die ongetwijfeld helpt met de aerodynamica van de auto.
Comfort En Gemak
De Toyota Corolla Cross Hybride blinkt uit op het gebied van comfort en gemak, vooral als je voor de hogere uitrustingsniveaus gaat. Het eerste wat je opvalt is dat je veel hoger zit dan in een normale Corolla, zodat je de weg veel beter kunt zien, en tja, in- en uitstappen is geen probleem. Die pseudo-SUV aantrekkingskracht is een groot verkoopargument voor veel bestuurders.
Het infotainmentsysteem is een hoogtepunt, met een groot touchscreen dat op de topuitvoeringen tot 10,5 inch meet. Het heeft draadloze Apple CarPlay en Android Auto zodat je je telefoon gemakkelijk kunt koppelen. Het is zeer gebruiksvriendelijk, heeft scherpe graphics en een gemakkelijk te navigeren menu.
Plus als je voor de hogere uitvoeringen gaat, krijg je een 7-inch digitaal instrumentencluster. Het is ook aanpasbaar en het geeft je allerlei nette informatie zoals hoe het hybride systeem werkt en hoe je brandstofverbruik is en het vertelt je waar je heen moet en zo, zodat je het kunt laten zien wat je wilt dat het laat zien.
De stoelen zijn comfortabel en goed ondersteund voorin, en er is elektrische verstelling voor de bestuurdersstoel op de hogere uitvoeringen. Ze hebben zelfs modellen met verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuurwiel (als je in een kouder klimaat woont, is dat geweldig). De SofTex bekleding in de topuitvoeringen is niet alleen comfortabel maar ook gemakkelijk schoon te maken, wat het een praktische keuze maakt voor gezinnen.
Wat de ruimte betreft, bieden de voorstoelen de gemiddelde volwassene voldoende hoofd- en beenruimte. De achterbank is wat laag (vooral de beenruimte) maar het zou prima moeten zijn voor korte afstanden. Ouders zullen de gemakkelijke toegang tot de achterstoelen en de ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes waarderen.
De klimaatregeling is eenvoudig te gebruiken en werkt uitstekend. De hogere uitvoeringen hebben automatische dual-zone klimaatregeling met achterste ventilatieroosters om iedereen comfortabel te houden.
Een handige functie die hij heeft is een elektrische achterklep, wat zeer ongebruikelijk is voor deze klasse. Dat, en het feit dat hij zo’n lage laadvloer heeft, maakt hem ideaal voor het laden en lossen van vracht.
En als je van geweldig geluid houdt, is het beschikbare JBL premium audiosysteem met negen speakers en een subwoofer indrukwekkend. Het levert helder, rijk geluid dat een stap hoger is dan wat je normaal in dit segment vindt.
Veiligheid En Beveiliging
Nou ja, het ene ding dat eruit springt bij de Toyota Corolla Cross Hybride is de standaard Toyota Safety Sense 3.0โdat is hun nieuwste en beste rijhulptechnologie. Het heeft alles: Pre-Collision System met Voetgangersdetectie, Lane Departure Alert met Stuurassistentie, Lane Tracing Assist, Road Sign Assist, Full-Speed Range Dynamic Radar Cruise Control, en Automatische Grootlichten. Al deze dingen samen zijn er uiteindelijk op gericht om je te redden, om ongelukken te helpen voorkomen, en zo niet, dan tenminste de ernst van de impact te verminderen. Gebruikers melden dat deze systemen netjes op de achtergrond draaien.
Niet alleen dat, het heeft een volledig airbagsysteem, inclusief zijgordijnairbags die helemaal tot aan de achterbank gaan, zodat iedereen goed beschermd is. Hoewel officiรซle crashtestrapporten van Euro NCAP en IIHS er nog niet zijn, is het ontwerp van de auto duidelijk gebouwd met veiligheid in gedachten.
Kies voor een nog hoger uitrustingsniveau, en je krijgt nog meer veiligheidsfuncties zoals Blind Spot Monitoring met Rear Cross-Traffic Alert. Dit is vooral nuttig omdat de meeste SUV’s veel grotere dode hoeken hebben dan sedans. Voor extra beveiliging hebben de hogere uitvoeringen het Smart Key System met keyless entry en start-knop. Standaarduitrusting omvat ook een startonderbreker om diefstal te helpen voorkomen.
Hoe Rijdt Het?
Op de weg biedt de Toyota Corolla Cross Hybride een rijervaring die comfort, zuinigheid en gebruiksgemak combineert. De verhoogde zitpositie zorgt voor goed zicht, waardoor het gemakkelijk is om te navigeren in zowel stedelijke als snelwegomgevingen.
Een ding dat echt opvalt aan de rijervaring is hoe soepel en stil hij is bij lage snelheden. Bij elektrisch rijden is het voertuig bijna geluidloos, wat vooral aangenaam kan zijn in stop-and-go verkeer. De overgang van elektrisch naar benzine is zeer naadloos; de motor springt gewoon aan met minimale vibratie en aarzeling wanneer meer vermogen nodig is.
De besturing is licht en relatief direct, iets wat de meeste bestuurders tijdens normaal rijden zal bevallen. We zijn er zeker van dat sommige puristen wat meer feedback zouden willen, maar het systeem is zeer passend bij de aard van het voertuig. De Sport-modus voegt echter wat extra gewicht toe aan de besturing, wat prettig is bij hoge snelheden of in bochten.
De acceleratie heeft ook een grote sprong gemaakt ten opzichte van de niet-hybride versie, omdat de elektromotoren voor onmiddellijke trekkracht zorgen, en de auto is extreem responsief in stop-and-go verkeer. Van rijstrook wisselen op de snelweg gaat veel zelfverzekerder; maar nogmaals, het is geen sportwagen – het is een compacte SUV.
Hij rijdt prettig, de vering absorbeert de oneffenheden in de weg behoorlijk goed. Sommige bestuurders hebben opgemerkt dat op zeer ruwe wegen of bij rijden op snelwegsnelheden de auto wat neigt te zweven, maar dit is te verwachten in een auto van deze klasse die is ontworpen voor comfort en niet voor sport.
Het vierwielaandrijvingssysteem zorgt voor extra vertrouwen in slechte weersomstandigheden of op lichte off-road paden. Hij is niet echt gebouwd voor hardcore off-roading, maar hij kan besneeuwde wegen of grindpaden aan, wat bijdraagt aan de functionaliteit van het voertuig.
Het brandstofverbruik is een van de meest indrukwekkende dingen aan de rijervaring. Het hybride systeem zorgt voor een uitstekend brandstofverbruik zonder dat de bestuurder iets speciaals hoeft te doen. De mogelijkheid om de werking van het hybride systeem via het instrumentencluster te monitoren kan efficiรซnt rijden zelfs in een soort spel veranderen, waarbij bestuurders worden aangemoedigd om hun verbruik te maximaliseren.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Toyota Corolla Cross Hybride heeft een behoorlijke kofferbakruimte en voor een auto in deze klasse is hij eigenlijk best praktisch. Met de achterbank omhoog biedt hij ongeveer 608 liter bagageruimte, wat concurrerend is voor het compacte SUV-segment.
Hij heeft een relatief lage laadvloer, dus het is niet te veel gedoe om zware spullen erin en eruit te tillen. Deze eigenschap is vooral handig voor mensen die vaak boodschappen of bagage vervoeren. De grote achterklep maakt het ook gemakkelijk om grotere objecten te laden. Een van de opvallende kenmerken in hogere uitvoeringen is de elektrische achterklep, die niet altijd te vinden is in voertuigen van deze klasse en prijsklasse. Het voegt een beetje luxe en gemak toe, vooral wanneer je handen vol zijn.
Er is een klein compartiment onder de laadvloer dat gebruikt kan worden om kleinere dingen op te bergen of waardevolle spullen te verbergen. Echter, na dit geschreven te hebben, is deze ondergrondse opbergruimte vanwege de locatie van de hybride accu enigszins beperkt in vergelijking met sommige niet-hybride concurrenten.
60/40 gedeelde neerklapbare achterbank maakt ook ruime bagageruimte mogelijk met passagiers. De bagageruimte is bijna twee keer zo groot met deze stoelen neergeklapt, maar Toyota vermeldt niet het officiรซle maximale laadvolume met de stoelen naar beneden.
Onze kleine klacht erover die ik van enkele andere mensen heb gehoord die er een hebben, is dat hun achterstoelen niet helemaal plat neerklappen om een volledig vlakke laadvloer te creรซren. Er zit een lichte helling in, dus het kan wat moeilijker zijn om langere dingen erin te schuiven. Dit lijkt echter een probleem te zijn bij veel auto’s, dus het doet niet echt veel af aan het doel van de ruimte.
Hij heeft zelfs bevestigingshaken in de bagageruimte om losse items vast te zetten. Hogere uitvoeringen hebben een uitrolbare bagageafdekking, wat een mooie functie is omdat het items in de kofferbak verborgen en veilig houdt.
Comfort Achterbank
Zoals veel andere kleine SUV’s heeft de Toyota Corolla Cross Hybride zijn goede en slechte punten in het achterbank-gebied. Hij is veel groter dan een Corolla sedan, maar het is het volgende niveau in grootte en toegankelijkheid, hij biedt niet bijna zoveel ruimte als sommige mensen denken dat een SUV zou moeten hebben.
Er is voldoende beenruimte op de achterbank voor mensen van gemiddelde lengte, maar lange mensen zouden het tijdens lange ritten wat oncomfortabel kunnen vinden. De verhoogde stoelen maken dat echter een beetje goed, omdat de passagiers tenminste met hun benen in een betere hoek kunnen zitten dan ze in een sedan zouden doen.
Er is volop hoofdruimte, een van de voordelen van de hogere daklijn van een SUV. Zelfs met een zonnedak zullen de meeste volwassenen geen probleem hebben met hoofdruimte. De stoelen zelf zijn niet slecht; ze bieden behoorlijke kussens en ondersteuning voor de onderrug.
Een ander sterk punt van de achterbank is de toegankelijkheid. De deuren openen veel wijder, en met zijn hogere bodemvrijheid is het makkelijker om in en uit te stappen dan bij een gewone sedan. Dit is vooral handig voor gezinnen met kleine kinderen of voor het vervoeren van mensen die mogelijk mobiliteitsproblemen hebben.
In de achterbank zijn ISOFIX-verankeringspunten voor kinderzitjes, waardoor het eenvoudig is om autostoeltjes veilig te installeren. De iets verhoogde zitpositie maakt het voor ouders ook makkelijker om kinderen op de achterbank te bereiken.
Comfortfuncties achterin omvatten ventilatieroosters in de meeste uitvoeringen, waardoor achterpassagiers comfortabel blijven. Hogere uitvoeringen komen zelfs met USB-C-poorten, zodat passagiers hun apparaten kunnen opladen tijdens het rijden. Daarnaast bieden alle uitvoeringen verstelbare rugleuningen voor achterpassagiers, zodat zij een optimale zitpositie kunnen vinden.