2024 Toyota C-HR Plug-in Hybride Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | PLUG-IN HYBRIDE 220 |
---|---|
Motortype | 4-cilinder, in-lijn |
Versnellingsbak | CVT |
Aandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch |
Maximaal Vermogen | 164 kW (223 pk) |
Maximaal Koppel | 190 Nm @ 4.400 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | PLUG-IN HYBRIDE 220 |
---|---|
Brandstoftype | Benzine (95 octaan+) |
Brandstoftankinhoud | 43 liter |
Emissienorm | Euro 6e |
Top Snelheid | 180 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Type batterij | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit | 13,6 kWh |
Elektrisch bereik (gecombineerd WLTP) | 66 km |
Max. laadvermogen (AC) | 6,6 kW (รฉรฉnfasige lader) |
Laadtijd (AC 10A – Mode 2-kabel) | 2,3 kW / 6:30 uur |
Laadtijd (AC 32A 1-fase – Mode 3) | 6,6 kW / 2:30 uur |
Laadtijd (AC 16A 3-fase – Mode 3) | 3,7 kW / 4:00 uur |
Laadtijd (AC 32A 3-fase – Mode 3) | 6,6 kW / 2:30 uur |
On-Board lader | 6,6 kW |
Vehicle-to-Load (V2L) functie | 230V/ 1.500W stopcontact beschikbaar |
Lengte Mode 2-laadkabel | 7,5 meter (inbegrepen) |
Lengte Mode 3-laadkabel | 7,5 meter (inbegrepen) |
Opslag laadkabels | Opbergtas voor 2 kabels inbegrepen |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Beschikbare uitvoeringen | Business Plus, Dynamic, First Edition, Executive, GR SPORT PLUS, Premiรจre Edition, GR SPORT Premiรจre Edition |
Zitcapaciteit | 5 (alle uitvoeringen) |
Bagageruimte inhoud | 310-350 L (alle uitvoeringen) |
Achterbank verdeling | 60:40 (alle uitvoeringen) |
Voorstoelen verstelbaar | Handmatig (Business Plus, Dynamic, First Edition) Elektrisch (Executive en hoger) |
Stoelen in hoogte verstelbaar | Ja (alle uitvoeringen, zowel bestuurder als passagier) |
Stoelverwarming voor | Standaard (alle uitvoeringen inclusief Business Plus) |
Stoelventilatie voor | Niet beschikbaar |
Stoelverwarming 2e rij | Niet beschikbaar |
Relaxfunctie voor voorstoelen | Niet beschikbaar |
Lendensteun bestuurdersstoel | Standaard (Business Plus en hoger) |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Standaard (Executive en hoger) |
Bekleding | Business Plus: Stof Dynamic, First Edition: Stof Executive: Stof met vegan leer en suรจde accenten GR SPORT PLUS: Suรจde met vegan leren accenten Premiรจre Edition: Geperforeerd vegan leer GR SPORT Premiรจre Edition: Suรจde met vegan leren accenten |
Verwarmd stuurwiel | Standaard (alle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus) |
Ambient verlichting | Standaard (Executive en hoger) Meerkleurig (Premiรจre Edition) |
Glazen schuif/kantel dak | Optioneel (Executive, GR SPORT PLUS) Standaard (Premiรจre Edition, GR SPORT Premiรจre Edition) Niet beschikbaar (Business, Business Plus) |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Leeggewicht (kg) | 1.720 – 1.735 |
Maximaal voertuiggewicht (kg) | 2.130 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 725 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 725 |
Max. kogeldruk (kg) | 75 |
Max. daklast (kg) | 75 |
Het leeggewicht varieert licht afhankelijk van het uitrustingsniveau:
- Dynamic / First Edition: 1,720 kg
- Executive / Premiรจre Edition / GR SPORT PLUS: 1,725 kg
- GR SPORT Premiรจre Edition (with 20″ wheels): 1,735 kg
Specificatie | PLUG-IN HYBRID 220 |
---|---|
Vanafprijs (Nederland) | โฌ42.495 |
Brandstoftype | Benzine (95 octaan+) |
Cilinders | 4, in-lijn |
Cilinderinhoud (cmยณ) | 1.987 |
Aandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | e-CVT (Automatisch) |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd) | Niet gespecificeerd |
Brandstofverbruik (gecombineerd WLTP) | 0,9-1,0 L/100km |
COโ-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 19-22 g/km |
Elektrische actieradius (gecombineerd WLTP) | 66 km |
Accucapaciteit (bruto) | 13,6 kWh |
Laadtijd AC (6,6 kW, 32A) | 2 uur 30 minuten |
Maximaal vermogen | 164 kW (223 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,4 seconden |
Maximaal koppel (benzinemotor) | 190 Nm @ 4.400 tpm |
Topsnelheid | 180 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.564 mm |
Breedte | 1.832 mm |
Lengte | 4.362 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Bodemvrijheid | 137 mm |
Kenmerk Categorie | Business Plus | Dynamic | First Edition | Executive | GR SPORT PLUS | Premiรจre Edition | GR SPORT Premiรจre Edition |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Startprijs (โฌ) | 41.295 | 42.495 | 44.995 | 47.995 | 48.895 | 52.495 | 53.395 |
Buitenkant | |||||||
Koplampen | LED reflector | LED reflector | LED Prisma projector | LED Prisma projector | LED Prisma projector | LED Prisma projector | LED Prisma projector |
Voor mistlampen | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Privacy glas | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Wielmaat | 18″ | 18″ | 18″ | 19″ | 19″ | 19″ | 20″ |
Wieldesign | Zwart machined-face legering | Zwart machined-face legering | Zwart machined-face legering | Zwart machined-face legering | Volledig zwarte legering | Zwart machined-face legering | Zwart machined-face legering |
Bi-tone lak | – | – | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard (Bi-tone+) | Standaard (Bi-tone+) |
Panoramisch dak | – | – | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Interieur | |||||||
Bekleding | Stof | Stof | Stof | Stof met vegan leer en suede | Suede met vegan leer | Geperforeerd vegan leer | Suede met vegan leer |
Klimaatregeling | Dubbel-zone | Dubbel-zone | Dubbel-zone | Dubbel-zone | Dubbel-zone | Dubbel-zone | Dubbel-zone |
Verwarming voorstoelen | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Verstelling bestuurdersstoel | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Elektrisch met geheugen | Elektrisch met geheugen | Elektrisch met geheugen | Elektrisch met geheugen |
Ambilight | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard (Multi-kleur) | Standaard |
Stuurmateriaal | Vegan leer | Vegan leer | Vegan leer | Vegan leer | Geperforeerd vegan leer (GR SPORT) | Vegan leer | Geperforeerd vegan leer (GR SPORT) |
Verwarmd stuurwiel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Infotainment | |||||||
Touchscreen maat | 8″ | 8″ | 12.3″ | 12.3″ | 12.3″ | 12.3″ | 12.3″ |
Navigatie | Cloud-gebaseerd | Cloud-gebaseerd | Geรฏntegreerd | Geรฏntegreerd | Geรฏntegreerd | Geรฏntegreerd | Geรฏntegreerd |
Digitale instrumentencluster | 12.3″ | 12.3″ | 12.3″ | 12.3″ | 12.3″ | 12.3″ | 12.3″ |
Draadloze telefoonlader | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
JBL Premium Audio | – | – | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Head-up display | – | – | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Veiligheid & Rijhulp | |||||||
Toyota Safety Sense | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Blinde Hoek Monitor | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Achteruit kruisverkeer waarschuwing | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Parkeersensoren | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
360-graden camera | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Bestuurder Monitor Camera | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Aandrijving en Chassis | |||||||
Aandrijflijn | 2.0L Plug-in Hybride | 2.0L Plug-in Hybride | 2.0L Plug-in Hybride | 2.0L Plug-in Hybride | 2.0L Plug-in Hybride | 2.0L Plug-in Hybride | 2.0L Plug-in Hybride |
Vermogen | 223 pk | 223 pk | 223 pk | 223 pk | 223 pk | 223 pk | 223 pk |
Aandrijving type | FWD | FWD | FWD | FWD | FWD | FWD | FWD |
Versnellingsbak | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT |
Selectable rijmodi | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
EV bereik | 66 km | 66 km | 66 km | 66 km | 66 km | 66 km | 66 km |
Aanvullende Kenmerken | |||||||
Slimme toegang | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Elektrische achterklep | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Nanoe X luchtzuivering | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Slimme Digitale Sleutel | – | – | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (โฌ) |
---|---|---|---|
Styling | |||
Style Pack Zwart | Piano zwarte styling elementen voor de voorbumper, trim voorbumper, zijlijsten | 825 | |
Urban Pack | Voorste schort, achterste schort, zijschorten in matte donkergrijs | 725 | |
Adventure Pack | Voorste schort, achterste schort, zijstappen in matte donkergrijs | 1.495 | |
GR SPORT exterieur striping | Rode striping voor GR SPORT-modellen | 409 | |
GR SPORT wielstriping | Rode wielaccenten voor GR SPORT-modellen | 242 | |
Wielen en Banden | |||
18″ matte zwarte lichtmetalen velgen (set van 4) | Matte zwarte afgewerkte 18-inch lichtmetalen velgen | 1.964 | |
19″ antraciet lichtmetalen velgen (set van 4) | Antraciet afgewerkte 19-inch lichtmetalen velgen | 2.345 | |
Winterwielset 18″ | 5-dubbele spaak zwarte lichtmetalen velgen met Yokohama V906 winterbanden | 2.595 | |
Winterwielset 19″ | Multi-spaak antraciet lichtmetalen velgen met Goodyear of Continental winterbanden | 3.795-3.995 | |
Wielslotbouten | Veiligheidssloten voor wielen (chroom of zwart) | 67-79 | |
Bandenopbergzakset | Set van 4 tassen voor het opbergen van banden | 118 | |
Comfort en Technologie | |||
Draadloze telefoonoplader | Maakt draadloos opladen van compatibele smartphones mogelijk | N.v.t. | |
Jas hanger | Bevestigt aan de hoofdsteun voor het ophangen van kleding | 30 | |
Koelbox | Koelbox met een capaciteit van 7,5 liter | 281 | |
Transport en Lading | |||
Crossbars voor dakdrager | Basis voor het bevestigen van dakaccessoires | 404 | |
Dakbox | Verschillende maten beschikbaar voor extra opslag | 762-1.062 | |
Ski/snowboard houders | Voor het vervoeren van 4-6 paar ski’s of 2-4 snowboards | 173-195 | |
Fietsdrager (dakgemonteerd) | Voor het vervoeren van een fiets op het dak | 174 | |
Fietsdrager (trekhaakgemonteerd) | Voor het vervoeren van 2 of 3 fietsen | 444-570 | |
Verticaal afneembare trekhaak | Voor het trekken, kan worden verwijderd als hij niet in gebruik is | 1.612 | |
Bescherming | |||
Rubberen vloermatten | Duurzame, gemakkelijk te reinigen vloerbescherming | 121 | |
Textiele vloermatten | Vloermatten van tapijt (standaard of 830g) | 114-153 | |
Kofferbakinleg | Duurzame kunststofbescherming voor de kofferbakvloer | 110 | |
Bescherming achterbankleuning | Beschermt de achterkant van de achterbank wanneer deze is neergeklapt | 158 | |
Beschermfilm achterbumper | Heldere film om de bumper tegen krassen te beschermen | 139 | |
Deurrandbeschermfilm | Heldere film om de deurranden te beschermen | 195 | |
Motorkap beschermfilm | Heldere film om de motorkap tegen steeninslagen te beschermen | 328 | |
Beschermfilm voorbumper | Heldere film om de voorbumper te beschermen | 214 | |
Modderflappen (voor en achter) | Vermindert spatten en beschermt de carrosserie | 97-201 | |
Veiligheid en Beveiliging | |||
Veiligheidshamer | Voor het breken van een raam in geval van nood | 27-35 | |
Eerste-hulp kit | Basis eerste-hulp benodigdheden | 20 | |
Waarschuwingsdriehoek | Voor pechgevallen langs de weg | 9 | |
Veiligheidsvest | Hoge zichtbaarheid vest voor veiligheid langs de weg | 5 | |
Alarm systeem (klasse 3 AA04) | Geavanceerd voertuigbeveiligingssysteem | 1.256 | |
Auto Onderhoud | |||
Toyota ProTect exterieur | Langdurige bescherming voor de buitenlak | 464 | |
Toyota ProTect interieur | Beschermt binnenoppervlakken | 121 | |
Toyota ProTect lichtmetalen velg | Bescherming voor lichtmetalen velgen | 78 | |
Oplaadgerelateerde | |||
Mode 2 kabel (vervanging) | Voor opladen vanaf een huishoudelijk stopcontact, 7,5m | N.v.t. | |
Mode 3 kabel (vervanging) | Voor opladen vanaf openbare oplaadpunten, 7,5m | N.v.t. | |
Oplaadkabel tas | Voor het opbergen van oplaadkabels | N.v.t. |
Naam van het Pakket | Inhoud | Prijs (โฌ) | Toepasbare Uitvoeringen |
---|---|---|---|
Next Generation Pack | – Panoramisch dak (vast) met thermisch comfortglas – Digitale binnenspiegel met camerafunctie (Slimme Achteruitkijkspiegel) – Head-up Display – JBL Premium Audio met 9 JBL-luidsprekers incl. subwoofer – Compatibiliteit met Smart Digital Key | 2.783 | Executive, GR SPORT PLUS |
Travel Pack | – Crossbars – Dakbox M 415 L (1704x417x861 mm) | 1.025 | Alle PHEV-uitvoeringen |
Roof Bike Pack | – Crossbars – Fietsdrager (dakgemonteerd) | 495 | Alle PHEV-uitvoeringen |
Introduction Pack | – Trim voorbumper (piano zwart) – Zijtrim (piano zwart) | 625 | Business, Business Plus, Dynamic, First Edition |
Calamities Pack | – 2x Veiligheidshamer (oranje) – 5x Veiligheidsvesten – 1x Eerste-hulp kit – 1x Waarschuwingsdriehoek | 79 | Alle PHEV-uitvoeringen |
Interieur Bescherming Pack PHEV | – Set rubberen vloermatten – Bescherming achterbankleuning | 235 | Alle PHEV-uitvoeringen |
Exterieur Bescherming Pack | – Modderflappen voor en achter – Beschermfilm achterbumper – Beschermfilm deurrand | 455 | Alle PHEV-uitvoeringen |
Style Pack Zwart | – Trim voorbumper (piano zwart) – Styling elementen voorbumper – Zijtrim (piano zwart) | 825 | Business Plus, Dynamic, First Edition |
Urban Pack | – Voorste schort (matte donkergrijze afwerking) – Achterste schort (matte donkergrijze afwerking) – Zijschorten (matte donkergrijze afwerking) | 725 | Business Plus, Dynamic, First Edition |
Adventure Pack | – Voorste schort (matte donkergrijze afwerking) – Achterste schort (matte donkergrijze afwerking) – Zijstappen | 1.495 | Business Plus, Dynamic, First Edition |
GR SPORT Premiรจre Pack | – GR SPORT exterieur striping – GR SPORT wielstriping | 515 | GR SPORT Premiรจre Edition alleen |
Prijsstructuur van 2024 Toyota C-HR Plug-in Hybride
Uitvoering | 2.0L PHEV 220 |
---|---|
Business | โฌ42.495 |
Business Plus | โฌ42.495 |
Dynamic | โฌ42.495 |
First Edition | โฌ44.995 |
Executive | โฌ47.995 |
GR SPORT PLUS | โฌ48.895 |
Premiรจre Edition | โฌ52.495 |
GR SPORT Premiรจre Edition | โฌ53.395 |
Is Het De Moeite Waard Om De Toyota C-HR Plug-in Hybride Te Kopen?
De Toyota C-HR Plugin Hybride – dat is een enorme sprong voorwaarts voor deze kleine compacte SUV. Het volgt in de voetsporen van zijn voorgangers door een plug-in hybride aandrijflijn toe te voegen aan het aanbod van traditionele hybrides. Maar het is de C-HR (Coupe High-Rider) die het meest onderscheidend is met zijn gedurfde, gewaagde styling die de verleidelijkheid van een coupe combineert met de praktische kant van een SUV. Dit nieuwe ontwerp is gericht op het leveren van beter brandstofverbruik, prestaties en technologie, terwijl de uitstraling van de C-HR behouden blijft die zoveel stedelijke forenzen en modebewuste consumenten heeft aangetrokken.
Toyota heeft zeker veel gedaan met de C-HR om het op vele vlakken een veel aantrekkelijkere auto te maken. Met een plug-in hybride ontwerp biedt het een veel groter elektrisch bereik, zodat veel bestuurders hun dagelijkse woon-werkverkeer kunnen afleggen zonder een druppel benzine te verbruiken. Het interieur is volledig herontworpen voor een meer bestuurdersvriendelijk interieur en betere materialen. Het exterieur is echter nog verder geperfectioneerd met de nadruk op de scherpe facetten en contouren van de C-HR.
Okรฉ, kijkend naar alle kenmerken van de C-HR Plugin Hybride, is het duidelijk dat Toyota heeft geprobeerd om enkele tekortkomingen van de oude versie te verhelpen en voort te bouwen op de sterke punten. Dit alles resulteert in een aanzienlijk meer afgerond pakket dat stijl probeert te combineren met bruikbaarheid en toegankelijkheid in de competitieve wereld van compacte sport utility vehicles.
Motor, Prestaties En Transmissie
In de Toyota C-HR Plugin Hybride is een nieuwe krachtige aandrijflijn toegevoegd aan het gamma. In het hart bevindt zich een 2,0-liter viercilinder benzinemotor, die samenwerkt met een elektromotor en een 13,8 kWh lithium-ion accupakket. Deze combinatie levert een totaal systeemvermogen van 223 pk, wat de krachtigste C-HR is die verkrijgbaar is.
Het plug-in hybride systeem biedt volgens de WLTP-cyclus tot 66 km (41 mijl) elektrisch rijbereik, maar in werkelijkheid zal dit meer in de buurt van 48 km (30 mijl) liggen. Dat zou voor de meeste forenzen voldoende moeten zijn om hun dagelijkse woon-werkverkeer af te leggen zonder ooit de benzinemotor te hoeven inschakelen. Wanneer de accu leeg is, gedraagt de C-HR zich als een gewone hybride en schakelt hij zelf tussen de elektromotor en de benzinemotor.
De prestaties zijn merkbaar verbeterd ten opzichte van de standaard hybride modellen. De C-HR Plugin Hybride kan in een vlotte 7,4 seconden van 0-100 km/u accelereren, wat aanzienlijk sneller is dan de 8,1 seconden van de 2,0-liter hybride versie. Deze extra pit is vooral merkbaar bij het oprijden van de snelweg en bij het inhalen van andere voertuigen, waar de C-HR nu zekerder en gewilliger lijkt.
De transmissie is Toyota’s vertrouwde e-CVT (elektronisch gestuurde Continu Variabele Transmissie), hoewel aangepast voor het plug-in hybride systeem. CVT’s veroorzaken vaak een “elastiek” gevoel bij het accelereren, maar Toyota heeft goed werk geleverd om dat gevoel in de C-HR te minimaliseren. De overgang van elektrische naar benzineaandrijving verloopt naadloos en is nauwelijks merkbaar.
Het meest opvallende aan de aandrijflijn is hoe flexibel deze is. Bestuurders kunnen ook kiezen uit 3 verschillende rijmodi: EV (alleen elektrisch), HV (hybride) of Auto EV/HV, waarbij het systeem zelf het meest efficiรซnte gebruik van vermogen bepaalt. Er is ook een acculaadmodus die de benzinemotor kan gebruiken om de accu bij te laden, wat handig kan zijn bij het voorbereiden op emissievrije zones in stadscentra.
Over het algemeen verandert de plug-in hybride aandrijflijn het spel van de C-HR volledig met een zeer aantrekkelijke combinatie van verbruik en vermogen die het voor veel kopers een zeer gewenst voertuig zou moeten maken.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De Toyota C-HR Plugin Hybride heeft een verbeterd remsysteem om te compenseren voor het extra gewicht en de prestaties van de plug-in hybride aandrijflijn. Aan de voorzijde zijn de remschijven vergroot naar 17 inch, wat de remkracht en warmteafvoer verbetert. Deze verbetering is vooral merkbaar tijdens sportiever rijden of bij het afdalen van steile hellingen.
Een van de belangrijkste aspecten van het remsysteem is hoe het werkt met regeneratief remmen. De C-HR biedt een “B”-modus op de versnellingspook, die het niveau van regeneratief remmen verhoogt bij het loslaten van het gaspedaal. Het heeft de mogelijkheid om tot 80% van de gebruikelijke kinetische energie die verloren gaat tijdens het remmen op te vangen en terug te leiden naar de accu om het elektrische bereik te vergroten.
De overgang van regeneratief naar wrijvingsremmen verloopt zeer soepel, maar sommige bestuurders kunnen een lichte verandering in het pedaal voelen wanneer het systeem overschakelt van regeneratief naar wrijvingsremmen. Dat stoort niet, maar het kan even wennen zijn voor degenen die niet gewend zijn aan het rijden in een hybride of elektrische auto.
Een interessante functie van het remsysteem van de C-HR is de voorspellende functie wanneer deze wordt gebruikt in combinatie met het navigatiesysteem. De auto heeft een functie die kan voorspellen wanneer er een bocht aankomt of wanneer een snelheidslimiet gaat veranderen en zal zachtjes een kleine hoeveelheid regeneratief remmen toepassen. Dit helpt niet alleen bij het remmen van het voertuig maar wint ook energie terug die normaal gesproken verloren zou gaan.
Het remmen is over het algemeen zeer goed en vertrouwenwekkend, maar we merkten beiden op dat de eerste ‘bite’ van de remmen iets scherper zou kunnen zijn. Maar dat is een eigenschap van veel hybride voertuigen omdat ze regeneratief remmen en wrijvingsremmen combineren.
De remmen van de C-HR Plugin Hybride zijn goed afgestemd op de prestaties en het gewicht van het voertuig als geheel. Het heeft goede remkracht, energieterugwinning en handige “voorspellende” functies die het niet alleen efficiรซnter maar ook veel veiliger maken.
Besturing En Ophanging
De Toyota C-HR Plugin Hybride heeft een volledig nieuw veringssysteem om te compenseren voor het extra gewicht van het accupakket en de elektromotor. Daarbovenop zijn Toyota’s ingenieurs er op de een of andere manier in geslaagd om de wendbare rijdynamiek te behouden die de vorige C-HR zo uniek maakte in zijn klasse.
De besturing is ook zeer responsief bij het rijden in de stad en zeer precies bij het rijden op bochtige wegen. Het is licht genoeg voor gemakkelijk manoeuvreren in krappe parkeerruimtes maar wordt zwaarder bij hogere snelheden voor een gevoel van stabiliteit. Hoewel sommige bestuurders misschien wat meer “gevoel” door het stuur zouden willen, is de precisie van het systeem prijzenswaardig.
De vering is ook een mooie balans tussen comfort en prestaties. De C-HR compenseert alle oneffenheden in de weg behoorlijk goed in een stedelijke omgeving, het absorbeert de hobbels en biedt een zeer comfortabele rit. Zelfs wanneer harder door bochtige wegen wordt gereden, weigert de auto nog steeds om te kantelen en rolt maar blijft verbazingwekkend beheerst. De bestuurder heeft vertrouwen in dat vlakke bochtengedrag en de C-HR is wendbaarder dan zijn SUV-aanwezigheid doet vermoeden.
Toyota heeft een multi-link achterwielophanging gebruikt, wat de stabiele rit van de C-HR verklaart. Wel, dus een veel verfijnder ontwerp, maar biedt veel betere wielcontrole en rijkwaliteit dan de torsiebalk-opstelling die sommige concurrenten hebben.
En dan is er nog het feit dat de Plugin Hybride versie een speciaal afgesteld onderstel heeft om te proberen te compenseren voor de enkele honderden kilo’s extra gewicht van het accupakket, dat zich onder de auto bevindt voor een lager zwaartepunt. Het is zodanig gepositioneerd dat het de minste invloed heeft op de stuurkarakteristieken, zodat de C-HR veel van de wendbaarheid van zijn lichtere hybride broers en zussen behoudt.
Eรฉn ding dat de vering echter heel goed doet, is dat het weggeluid en trillingen volledig elimineert. Het is niet alleen op de gladheid van de oppervlakken, maar de cabine is extreem stil, en dat draagt bij aan de hele uitstraling van verfijning van de auto.
Hoewel de C-HR Plugin Hybride niet wordt vermarkt als een sport-SUV, bieden de stuur- en veringsetup een verrassend boeiende rijervaring. Het lijkt een mengeling van comfort, veiligheid en lichte sportiviteit te zijn om de gemiddelde bestuurder tevreden te stellen.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Toyota C-HR Plugin Hybride komt met banden die specifiek zijn gekozen om zijn unieke combinatie van efficiรซntie en prestaties te complementeren. De standaard bandenmaat varieert afhankelijk van het uitrustingsniveau, met opties variรซrend van 18-inch tot 20-inch wielen.
Toyota heeft banden met lage rolweerstand op al hun auto’s gezet, en dat is het geheim om het beste elektrische bereik en brandstofverbruik te krijgen. Dit zijn banden met lage rolweerstand, die de perfecte aanvulling zouden zijn voor een plug-in hybride.
Hoewel het prestatiegericht is, hebben deze banden uitstekende grip op droog of nat wegdek, wat een noodzaak is met de elektromotor en onmiddellijke koppel. Je hoeft dus niet bang te zijn om grip te verliezen wanneer je het gaspedaal indrukt.
Nog iets dat je zult merken is hoe stil de rit is vanwege deze banden, enigszins. Met weggeluid zo laag als mogelijk (wanneer in elektrische aandrijving is er geen motorgeluid) is de cabine opmerkelijk stil.
Als je naar de grotere 19-inch wielen kijkt die beschikbaar zijn op hogere uitrustingsniveaus, houd er dan rekening mee dat ze het rijcomfort en de efficiรซntie enigszins kunnen beรฏnvloeden. Als comfort en afstand echter de twee dingen zijn die het meest voor je betekenen, dan zijn de 18-inch wielen zeker voor jou.
Toyota biedt ook winterwielsets aan voor de C-HR PHEV, waarbij het belang van seizoensgebonden bandenwissels voor optimale veiligheid en prestaties wordt erkend. Deze winterpakketten bevatten 18-inch of 19-inch wielen gecombineerd met hoogwaardige winterbanden van merken als Yokohama, Goodyear of Continental. De winterbanden zijn specifiek ontworpen om superieure tractie en handling te bieden in koude weersomstandigheden, zodat C-HR PHEV-eigenaren het hele jaar door vertrouwen en veiligheid op de weg kunnen behouden.
Interieur Uiterlijk
De Toyota C-HR Plugin Hybride heeft het echt naar een hoger niveau getild met het nieuwe interieur. Het ziet er cool uit, maar is ook zeer praktisch. Wanneer je instapt, kun je zien dat alles rond de bestuurder is gebouwd, alle bedieningselementen en meters op de exacte hoek van bereik. Dat is zeer modern minimalistisch met zijn scherpe lijnen, enkele soft-touch materialen en enkele hardere kunststoffen. Als je voor een hogere uitvoering gaat, vind je extra details zoals contrasterende stiksels en metalen accenten die de cabine wat luxueuzer laten aanvoelen.
Het grote nieuws is het 12,3-inch touchscreen infotainmentdisplay, dat de ster van het dashboard is. Het is scherp, responsief en gemakkelijk te gebruiken. Daarnaast heb je een 12,3-inch digitaal instrumentencluster achter het stuurwiel dat kan worden aangepast om welke informatie dan ook weer te geven die je wenst. Deze opstelling versterkt echt het technologische gevoel van het interieur, waardoor het gemakkelijk is om tijdens het rijden overzicht te houden.
Een uniek kenmerk is de asymmetrische middenconsole. Het laat de bestuurdersruimte een beetje op een cockpit lijken, maar het maakt het voor de persoon op de voorpassagiersstoel wat moeilijker om bij sommige bedieningselementen en opbergvakken te komen. Sommigen zullen het bestuurdergerichte ontwerp geweldig vinden, terwijl anderen het misschien wat minder handig vinden.
De materialen zijn over het algemeen echt mooi, maar sommigen zeggen dat de lagere uitvoeringen met alle zwarte materialen de cabine een beetje donker maken. Het is een beetje donker daarbinnen, tenzij je het panoramische glazen dak hebt, dan is het erg cool. Nog beter dan dat, als je de hogere uitvoeringen hebt, krijg je sfeerverlichting, die je in elke gewenste kleur kunt veranderen zodat je echt de sfeer binnen kunt bepalen.
De stoelen zijn comfortabel en gemakkelijk te verstellen, en in de hogere uitvoeringsniveaus zijn ze elektrisch verstelbaar met geheugen. Er is veel opbergruimte, grote deurvakken, een middenconsole bak en bekerhouders, maar het handschoenenkastje is een beetje klein. Over het algemeen is het interieur van de C-HR Plugin Hybride een grote sprong voorwaarts, een balans van moderne mode en technische aspecten die de gemiddelde bestuurder zal aantrekken.
Exterieur Uiterlijk
De Toyota C-HR Plugin Hybride is een modern en futuristisch voertuig dat het ongewone uiterlijk van zijn voorganger neemt en het op alle vlakken verbetert. Het is een kleine SUV die nog steeds hoofden doet draaien met zijn gedurfde, coupรฉ-achtige figuur en zijn scherpe hoekige lijnen die hem doen opvallen tussen alle anderen.
Aan de voorkant heeft de C-HR een dunne, lage grille die doorloopt in dunne LED-koplampen, bijna als een conceptauto. De onderbumper heeft enorme ventilatieopeningen die het niet alleen sportief laten uitzien, maar ook daadwerkelijk functioneel zijn, waardoor de auto er dynamischer uitziet.
Het is in het zijprofiel waar de coupรฉ-invloed het meest zichtbaar is. De voorruit loopt af in een abrupte hoek, en het dak daalt geleidelijk af in een uitgesproken spoiler aan de achterkant. Zelfs als hij geparkeerd staat, geven de hoge taillelijn en de vloeiende karakterlijn het een gevoel van beweging. Mijn favoriete deel van de buitenkant is dat ze de achterste deurgrepen in de C-stijl hebben verstopt zodat het nog steeds lijkt op een coupรฉ.
Aan de achterkant heeft de C-HR grote boemerangvormige LED-achterlichten die rond de zijkanten van het voertuig stromen en zijn verbonden door een dunne lichtbalk die over de achterklep loopt. Er is ook een sportief diffuser-achtig element aan de achterbumper, wat verder bijdraagt aan de atletische uitstraling van de C-HR. Zelfs de Plugin Hybride versie is subtiel met zijn groenheid – de laadpoort is verborgen, en de badges zijn nauwelijks merkbaar.
De C-HR heeft wielen die variรซren van 18 tot 20 inch, en het ziet er goed uit met beide maten; het draagt echt bij aan zijn houding en sportieve karakter. Toyota biedt ook een verscheidenheid aan gedurfde kleuren, en op sommige uitvoeringen de mogelijkheid om een dak in een andere kleur te hebben, zodat je je C-HR kunt aanpassen aan je stijl. De achterruit is klein, en de dikke C-stijlen laten niet veel zicht toe; echter, de standaard achteruitrijcamera en het optionele 360-graden camerasysteem zouden je bewust moeten houden van je omgeving. Al met al is de carrosserie van de C-HR Plugin Hybride zeer uniek in de compacte SUV-klasse en biedt een frisse nieuwe look voor degenen die iets anders en functioneels willen.
Comfort En Gemak
De Toyota C-HR Plugin Hybride is gewoon zo comfortabel en handig op alle manieren dat het rijden echt een aangename ervaring maakt. Wel, laten we beginnen met de stoelen, ze zijn comfortabel, en bieden goede ondersteuning voor lange ritten. De twee hoogste uitvoeringen hebben elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, dus het is gemakkelijk om je rijpositie te vinden. Oh, en deze echt hoge uitvoeringen hebben knoppen die warm/koud zeggen zodat je je ongeacht het weer comfortabel voelt.
Terug naar de rijpositie, je zult de hoge zitpositie waarderen waar je de weg eigenlijk veel beter kunt zien. Het stuurwiel heeft zowel bereik- als hoogteverstelling, dus het is gemakkelijker voor kleine en lange mensen om comfortabel te zijn. Als je echter lang bent, zul je merken dat het stuurwiel niet zo ver uitsteekt als je zou willen.
De airco is regelbaar, maar als je dual-zone wilt, moet je naar de hogere uitvoeringsniveaus gaan. Het is een goed systeem, en het is behoorlijk stil. Het heeft ook een warmtepomp, die de cabine in elektrische modus veel beter verwarmt dan de normale. Deze handige truc bespaart accucapaciteit in kouder weer.
Het infotainmentsysteem heeft een 12,3-inch touchscreen display dat zowel responsief als gemakkelijk te lezen is. Het heeft Apple CarPlay en Android Auto zodat je je telefoon gemakkelijk kunt verbinden. Spraakbediening is ook beschikbaar, hoewel de effectiviteit kan variรซren afhankelijk van wat je het vraagt te doen. Er is een mooie draadloze oplaadpad in de middenconsole en veel USB-poorten voor al je oplaad-/verbindingsbehoeften.
Hogere uitvoeringen hebben een groot panoramisch glazen dak voor een lichtere, meer luchtige cabine. Dit dak is ook gecoat met een speciaal materiaal dat de warmte tijdens de zomer reflecteert en de warmte tijdens de winter binnenhoudt, zodat je geen fysiek zonnescherm nodig hebt. Dat is een mooie touch, het verlicht het interieur echt heel goed (voor de mensen achterin, dat wel).
Terug naar opbergruimte, de C-HR heeft een behoorlijke capaciteit met normale deurvakken, een middenconsole bak en bekerhouders. Maar het handschoenenkastje zou wat groter kunnen zijn. De achterbank is behoorlijk comfortabel, maar wordt een beetje beperkt door het “hippe” ontwerp. De aflopende daklijn gaat ten koste van de hoofdruimte van lange passagiers, en de achterramen zijn wat klein, dus de achterbank is een beetje claustrofobisch. Toch helpt het panoramische dak om dat wat te verlichten.
Het heeft standaard keyless entry en start, en sommige modellen hebben zelfs een handsfree elektrische achterklep, wat geweldig is als je handen vol boodschappen zitten. Een opvallende functie is het voorspellende efficiรซnte rijsysteem. Het gebruikt de navigatie van de auto om het meeste uit de hybride aandrijflijn te halen, waarbij de accu en regeneratief remmen zo veel mogelijk worden gebruikt.
De C-HR Plugin Hybride integreert ook zeer goed met Toyota’s smartphone app. Je kunt de laadstatus controleren terwijl je niet in de auto bent, je kunt het laden plannen, en het zal zelfs de cabine verwarmen/koelen voordat je zelfs maar in de auto stapt. Voor degenen die van dat soort dingen houden, hebben ze een digitale sleutel op sommige modellen waarmee je de auto kunt ontgrendelen en starten met je mobiele telefoon. Het heeft alle nieuwe veiligheidsfuncties zoals het head-up display en parkeerhulp, wat parkeren een fluitje van een cent maakt. Er is geo-fencing zodat de auto automatisch in elektrische modus gaat in emissievrije zones.
De C-HR Plugin Hybride is een goede balans van comfort en gemak (of dat zijn ze in de hogere uitvoeringen). Toegegeven, de ruimte op de achterbank is beperkt vanwege het “coole” ontwerp, maar de meeste bestuurders zullen de functies en technologie in deze SUV behoorlijk aangenaam vinden.
Veiligheid En Beveiliging
De 2024 Toyota C-HR Plugin Hybride zit vol met indrukwekkende veiligheids- en beveiligingsfuncties, geen wonder dat Toyota het tot het uiterste drijft om ervoor te zorgen dat hun voertuigen de veiligste en meest beveiligde op de weg zijn. Hij rijdt op Toyota’s nieuwe TNGA (Toyota New Global Architecture) platform dus het heeft uitzonderlijke crashbestendigheid en rijdynamiek, een must-have voor de veiligheidsbewuste bestuurder.
Toyota Safety Sense op alle uitvoeringen, man, dat ding heeft wat indrukwekkende technologie. Het heeft het Pre-Collision System met Voetgangersdetectieโhet gebruikt een camera en radar om potentiรซle botsingen te helpen detecteren en kan zelfs de remmen inschakelen indien nodig. Dynamic Radar Cruise Control stelt je in staat om een veilige afstand te bewaren tot het voertuig voor je, zelfs tijdens stop-en-go verkeer. Lane Departure Alert met Stuurassistentie om je in je rijstrook te houden en Automatisch Grootlicht dat je koplampen op de perfecte helderheid zal regelen zodat je nooit meer het excuus kunt gebruiken dat je een andere bestuurder verblindde. Ook heeft het deze coole functie genaamd Road Sign Assist, en het toont je alle snelheidslimieten en belangrijke borden op je dashboard zodat je er echt geen mist.
Nog een nette functie van de 2024 is de toevoeging van het bestuurdersmonitoringsysteem. Het heeft een infraroodcamera die je constant in de gaten houdt en als het bepaalt dat je slaperig of afgeleid wordt, waarschuwt het je, het is echt netjes, vooral op lange ritten of wanneer je ’s nachts rijdt. De C-HR komt ook met een compleet airbagsysteem, front-, zij-, gordijn- en knieairbags, de achterstoelen hebben ISOFIX-ankers voor gemakkelijke bevestiging van kinderzitjes.
De achteruitrijcamera is standaard en maakt parkeren en dergelijke veel gemakkelijker. Als je naar de hogere uitvoeringsniveaus gaat, kun je het 360-graden camerasysteem krijgen dat je een bovenaanzicht geeft zodat je precies kunt zien wat er om je heen is en in de kleinste parkeerplaatsen kunt passen. De C-HR heeft echter ook enkele mooie beveiligingsfuncties, het heeft een startonderbreker en alarm, en een “slimme sleutel” die de auto zal vergrendelen als je meer dan ongeveer 1,5 meter bij de auto vandaan loopt zonder deze te beveiligen.
Hoewel het nog niet is gecrashtest door bijvoorbeeld Euro NCAP, dat is omdat het een 2024 model isโniettemin hebben de vorige C-HR’s het extreem goed gedaan in hun veiligheidstests. Toyota heeft zo’n geweldige geschiedenis van beveiliging, en met alle extra spullen op dit model, belooft het complete veiligheid. De C-HR Plugin Hybride heeft al met al een indrukwekkende reeks veiligheids- en beveiligingsfuncties, dus het is een behoorlijk goede gemoedsrust op de weg.
Hoe Rijdt Het?
De C-HR Plugin Hybride blinkt uit in de stad in EV-modus. En je hebt soepele, stille acceleratie, geweldig voor stadsrijden. En de elektromotor heeft onmiddellijk koppel zodat je snel door het verkeer kunt manoeuvreren. De besturing is zeer licht, en ja, het zicht naar achteren is enigszins ontoereikend, maar parkeren in krappe ruimtes is een fluitje van een cent.
Zelfs op de open snelweg ontbreekt het de C-HR niet aan soepelheid. Weg- en windgeluid is zeer minimaal, en de cabine is behoorlijk stil, nog meer tijdens elektrisch rijden. De benzinemotor is soepel en subtiel, en de overgang van elektrische naar benzineaandrijving is bijna naadloos.
De veringbalans is echt goed tussen een comfortabele rit en handling. Het absorbeert de hobbels geweldig en is extreem comfortabel, maar het rolt niet te veel in de bochten. Het voelt eigenlijk responsiever en krachtiger aan omdat het een C-HR Plugin Hybride is, die 223 pk heeft. Inhalen gaat gemakkelijk, en invoegen op de snelweg gaat soepel. De 0-100 km/u tijd van 7,4 seconden lijkt misschien niet baanbrekend, maar de auto voelt pittig en eager aan in het dagelijkse rijden.
De e-CVT transmissie doet over het algemeen goed werk door de motor in het toerentalbereik te houden waar hij het meest efficiรซnt is. Echter, onder harde acceleratie kan het een beetje een dreun veroorzakenโiets dat gebruikelijk is bij CVT’s. Maar nogmaals, dit is de hybride versie, en het extra elektrische vermogen maakt dat meer dan goed, gelukkig.
Regeneratief remmen is geweldig, en het werkt in combinatie met de frictieremmen wonderbaarlijk. De ‘B’-modus op de versnellingspook verhoogt het regeneratief remmen, wat een beetje รฉรฉn-pedaal rijden mogelijk maakt, wat zowel efficiรซnt als boeiend is. De besturing is wat los, maar het is nog steeds precies genoeg om de C-HR wendbaar en gemakkelijk te hanteren te laten aanvoelen. Al met al is de C-HR Plugin Hybride een goede mix van comfort, efficiรซntie en rijplezier, allemaal verpakt in een kleine, maar aantrekkelijke en wendbare SUV.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Toyota C-HR Plugin Hybride heeft compromissen in kofferbakruimte met zijn hybride techniek. Het enige nadeel is dat het grotere accupakket dat nodig is voor het plug-in systeem de laadruimte vermindert in vergelijking met de reguliere hybride modellen. Als de achterstoelen omhoog staan, heeft het slechts 310 liter ruimte, veel minder dan de 388 liter in de 1,8-liter hybride en de 364 liter in de 2,0-liter hybride.
310 liter is prima voor dagelijkse boodschappen of een paar kleine koffers, maar als je grotere dingen vervoert of constant veel laadruimte nodig hebt, kan dat wat krap zijn. De vorm van de kofferbak is over het algemeen praktisch, met een brede opening voor gemakkelijker laden, maar de hoge laaddrempel kan het tillen van zware items wat lastig maken. De achterstoelen klappen 60/40 neer waardoor het laadvolume 1155 liter wordt, dus als je langere dingen moet vervoeren maakt dat het gemakkelijker.
Er is een klein compartiment onder de kofferbakvloer om de laadkabels op te bergen, maar dat is het. Het meeste hiervan is voor de kabels, dus er is niet veel ruimte voor andere dingen. Het heeft een mooie aflopende daklijn, maar dat betekent ook dat de kofferbak naar boven toe smaller wordt zodat je dingen niet zo hoog kunt stapelen als je zou willen.
Het goede aan de hogere uitrustingsniveaus is dat ze komen met een handsfree elektrische achterklep, waarmee je de kofferbak simpelweg kunt openen door je voet onder de achterbumper te zwaaien–zeer handig wanneer je je armen vol spullen hebt. Al met al, met de kofferbakruimte die wat aan de kleine kant is (hoewel niet zoveel als sommige van zijn rivalen) zou het okรฉ moeten zijn voor stadsritten, of de occasionele grotere lading. Maar onthoud, als je wat meer bagageruimte wilt, kun je misschien beter rondkijken.
Comfort Achterbank
En de achterbank van een Toyota C-HR Plugin Hybride is tegelijkertijd comfortabel en oncomfortabel. Toyota, hoewel ze een paar stappen vooruit hebben gezet sinds de laatste generatie, hun slanke carrosseriestijl lijdt er enigszins onder.
Nou, het goede is dat de beenruimte achterin niet te slecht is voor een persoon van gemiddelde lengte. Ze moeten in een normale rijpositie zitten (de voorstoelen), en de persoon achterin moet voldoende ruimte hebben om te zitten zonder dat het voelt alsof hun benen worden platgedrukt. Het heeft echter behoorlijk goede voetruimte onder de voorstoelen, zodat de achterkant niet zo laag aanvoelt.
Ze hebben genoeg kussens en bieden voldoende ondersteuning dat ze acceptabel aanvoelen om langere tijd in te zitten. De rugleuninghoek zelf is prettig, maar dan weer, bijna alle uitrustingsniveaus hebben geen verstelbare rugleuning.
Er zijn echter enkele nadelen om rekening mee te houden. De schuine daklijn gaat ten koste van de hoofdruimte, wat wat krap kan zijn voor lange mensen, nog meer als je auto is uitgerust met een panoramisch glazen dak. De achterramen zijn wat klein en de taillelijn is hoog, dus het is wat claustrofobisch achterin, en dat is niet te best voor mensen die snel wagenziek worden. Het is ook lastig om in en uit de achterstoelen te komen omdat de deuren niet erg wijd openen, wat het zeer moeilijk maakt voor grotere volwassenen of zelfs om een kinderzitje te plaatsen.
De achterbank is wat karig in functies. Het heeft slechts รฉรฉn USB-C-poort, en het heeft geen ventilatieopeningen achterin in de meeste uitvoeringen, en de deurvakken zijn wat klein. Het zit laag in het midden en heeft een dunne, hoge zittingโniet te comfortabel voor volwassenen maar goed genoeg voor incidenteel gebruik of kinderen.
Echter, aan de positieve kant heeft de C-HR Plugin Hybride ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, wat gezinsvriendelijk is. Het grote panoramische glazen dak (alleen in de duurdere modellen) laat wat meer licht binnen en laat de achterkant niet zo opgesloten lijken, hoewel het echt niet groter is.
De C-HR Plugin Hybride heeft fatsoenlijke, bruikbare achterstoelen; echter, het is klein en enigszins oncomfortabel vanwege de vorm van de auto (aerodynamica). Als je echter van plan bent om veel volwassenen rond te rijden of gewoon meer ruimte en comfort op de achterbank nodig hebt, dan kun je misschien beter elders kijken in de compacte SUV-klasse.