2024 Kia XCeed SUV Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | ||
---|---|---|
Motortype: | 1.5 T-GDi | 1.5 T-GDi DCT7 |
Versnellingsbak: | 6-versnellingshandgeschakeld | 7-versnellings DCT (Dual Clutch Transmission) automaat |
Aandrijftype: | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Max. Vermogen: | 140 pk (103 kW) | 140 pk (103 kW) |
Max. Koppel: | 253 Nm | 253 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Benzine |
Tankinhoud in l: | 50 liter |
Top snelheid: | 1.5 T-GDi: 195 km/h (voor zowel handmatige als DCT7 versies) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Stoelen: | 5 |
Bagageruimte Volume (Achter): | 426 liter |
Bagageruimte Volume (met achterstoelen neergeklapt): | 1394 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.5 T-GDi (handgeschakeld) | 1.5 T-GDi DCT7 |
---|---|---|
Leeggewicht: | 1270 kg | 1300 kg |
Max. Aanhanggewicht (geremd): | 1210 kg | 1210 kg |
Max. Aanhanggewicht (ongeremd): | 610 kg | 610 kg |
Totaal gewicht (maximum toelaatbaar): | 1840 kg | 1870 kg |
Specificatie | 1.5 T-GDi (Handgeschakeld) | 1.5 T-GDi DCT7 |
---|---|---|
Vanafprijs: | โฌ40.995 | โฌ42.995 |
Brandstoftype: | Benzine | Benzine |
Cilinders: | 4 | 4 |
Cilinderinhoud (cm3): | 1.482 | 1.482 |
Aandrijftype: | FWD | FWD |
Transmissie: | 6-versnellingshandgeschakeld | 7-versnellings DCT automatisch |
Brandstofverbruik: | 6.3 l/100km (gecombineerd) | 6.3 – 6.4 l/100km (gecombineerd) |
CO2-uitstoot: | 141-143 g/km | 142-144 g/km |
Maximale kracht: | 140 pk (103 kW) | 140 pk (103 kW) |
Acceleratie 0-100 km/h: | 10.2s | 10.4s |
Maximale koppel: | 253 Nm | 253 Nm |
Top snelheid: | 195 km/h | 195 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1495 mm |
Breedte: | 1826 mm |
Lengte: | 4395 mm |
Wielbasis: | 2650 mm |
Verschil in grondvrijheid: | 184 mm (voor 18″ wielen) |
Functie | GT-Line (โฌ39.495) | GT-PlusLine (โฌ40.995) |
---|---|---|
Exterieur | ||
Slimme automatische achterklep | Ja | Ja |
Hoogglans zwarte dakrails | Ja | Ja |
Hoogglans zwarte spiegelkappen | Ja | Ja |
Privacy glas | Ja | Ja |
LED-koplampen | Ja | Ja |
LED-mistlampen voor | Ja | Ja |
GT-Line LED-achterlichten met dynamische LED-richtingaanwijzers | Ja | Ja |
GT-Line zijskirts met carrosseriekleurige inleg | Ja | Ja |
GT-Line bumpers voor en achter | Ja | Ja |
Glazen schuif-/kanteldak (type: breed) | Ja | Ja |
Interieur | ||
Lederen stuurwiel | Ja | Ja |
GT-Line stuurwiel in D-vorm met geperforeerd leder | Ja | Ja |
Suรจde sportstoelen | Ja | Ja |
Verstelbare lendensteun bestuurdersstoel | Ja | Ja |
Verstelbare lendensteun passagiersstoel | Ja | Ja |
In hoogte verstelbare passagiersstoel | Ja | Ja |
Gedeeld neerklapbare achterbank (40:20:40) | Nee | Ja |
Hemelbekleding in zwart | Ja | Ja |
Deurpanelen afgewerkt in leder-look | Ja | Ja |
Aluminium pedalen | Ja | Ja |
Comfort en Gemak | ||
Parkeersensoren achter | Ja | Ja |
Parkeersensoren voor en achter | Nee | Ja |
Smart key met start/stop-knop | Ja | Ja |
Stoelverwarming voor | Ja | Ja |
Stoelverwarming achter | Nee | Ja |
Stuurwielverwarming | Ja | Ja |
USB-aansluiting achterin | Ja | Ja |
Verstelbare middenarmsteun voor | Ja | Ja |
Draadloos oplaadstation voor smartphone | Ja | Ja |
Elektrisch bediende handrem | Ja | Ja |
Elektrisch inklapbare, verstelbare en verwarmde buitenspiegels met LED-richtingaanwijzers | Ja | Ja |
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie | Nee | Ja |
Dual zone klimaatregeling | Ja | Ja |
Technologie en Infotainment | ||
12,3″ digitaal instrumentenpaneel | Ja | Ja |
10,25″ volledig kaartnavigatiesysteem met Kia Connect en Live Services | Ja | Ja |
JBL Premium Sound System | Nee | Ja |
Digitale radio (DAB+) | Ja | Ja |
Bluetooth-connectiviteit met spraakherkenning | Ja | Ja |
Voorbereid voor Apple CarPlay en Android Auto | Ja | Ja |
Veiligheid en Assistentie | ||
Achteruitrijassistent (RCCA) | Ja | Ja |
Dodehoekassistent (BCA) | Ja | Ja |
Uitstapwaarschuwing (SEW) | Ja | Ja |
Vermoeidheidsherkenning inclusief waarschuwing voor vertrekkend voertuig voor (DAW incl. LVDA) | Ja | Ja |
Autonome noodrem inclusief voetganger- en fietsersdetectie (FCA) | Ja | Ja |
Adaptieve cruise control met navigatieondersteuning (NSCC-C) (alleen automaat) | Ja | Ja |
Autonome rijstrookassistentie inclusief fileassistentie (LFA) (alleen automaat) | Ja | Ja |
Actieve rijstrookassistent (LKAS) | Ja | Ja |
Highway Assist (HDA) (alleen voor automaat) | Ja | Ja |
Grootlichtassistent (HBA) | Ja | Ja |
Snelheidslimietherkenning (SLIF) | Ja | Ja |
Achteruitrijcamera | Ja | Ja |
Slimme parkeerassistent (SPAS) | Nee | Ja |
6 airbags (voor-, zij- en gordijnairbags) | Ja | Ja |
Lichtsensor | Ja | Ja |
Geen Beschikbare Accessoires
Geen Beschikbare Pakketten
Prijsstructuur van 2024 Kia XCeed
Uitvoering | Motorisering | Netto catalogusprijs | BTW | BPM | Fiscale waarde* | Consumentenadviesprijs** |
---|---|---|---|---|---|---|
Design Edition | 1.5 T-GDi Handgeschakeld | 21.939,67 | 4.607,33 | 8.603,00 | 35.150,00 | 35.995,00 |
Design Edition | 1.5 T-GDi DCT7 | 23.454,55 | 4.925,45 | 8.770,00 | 37.150,00 | 37.995,00 |
GT-Line | 1.5 T-GDi Handgeschakeld | 24.556,20 | 5.156,80 | 8.937,00 | 38.650,00 | 39.495,00 |
GT-Line | 1.5 T-GDi DCT7 | 26.071,07 | 5.474,93 | 9.104,00 | 40.650,00 | 41.495,00 |
GT-PlusLine | 1.5 T-GDi Handgeschakeld | 25.795,87 | 5.417,13 | 8.937,00 | 40.150,00 | 40.995,00 |
GT-PlusLine | 1.5 T-GDi DCT7 | 27.310,74 | 5.735,26 | 9.104,00 | 42.150,00 | 42.995,00 |
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Kia XCeed Te Kopen?
In 2024 neemt de Kia XCeed SUV een enigszins unieke plaats in binnen het Kia-gamma, tussen de Stonic en Niro. Het is in wezen een crossover Ceed hatchback met een iets hogere bodemvrijheid. Dit faceliftmodel is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het vorige model en pakt de meeste serieuze problemen aan.
De XCeed is Hyundai’s “coole” “lifestyle” variant op de standaard gezinshatchback, verhoogd op grotere wielen met stevige plastic carrosseriedelen om er “avontuurlijker” uit te zien. Onthoud echter dat dit een straatauto is, geen echte terreinwagen.
Al met al is de XCeed een solide keuze; hij heeft een mooie combinatie van praktisch nut, technologie en rijgevoel. Het exterieur is opnieuw ontworpen om stijlvoller en moderner te zijn, en het interieur is comfortabel, maar niet tรฉ comfortabel – goed zonder overdreven te zijn. Het slaat een balans. Er zijn voldoende motoren die kunnen presteren, met een brandstofverbruik dat dicht bij ieders wensen komt.
Dat is een van de beste dingen aan de XCeed: je krijgt veel gadgets en dergelijke voor een redelijke prijs in de verzadigde crossover-categorie. En de 7-jarige garantie is ook een zeer mooie toevoeging.
De XCeed kent echter ook zijn compromissen. Hij staat hoger dan een normale Ceed, waardoor de handling wordt beรฏnvloed, en de binnenruimte is niet uitzonderlijk ruim. Sommige andere concurrenten beschikken ook over meer geavanceerde technologie. Dit zijn echter nadelen die elke toekomstige eigenaar van de XCeed zal moeten afwegen tegen de goede aspecten van de auto en voor zichzelf moet bepalen of deze aan hun behoeften voldoet.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Kia XCeed wordt aangeboden met een 1,5-liter T-GDi (Turbocharged Gasoline Direct Injection) motor voor alle uitrustingsniveaus. Deze motor levert een maximaal vermogen van 103 kW (140 pk) bij 5.500 tpm en een maximumkoppel van 253 Nm beschikbaar van 1.500 tot 3.000 tpm. Het brede koppelbereik zorgt voor een goede respons onder uiteenlopende rijomstandigheden.
Klanten hebben de keuze tussen een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een 7-traps DCT (Dual Clutch Transmission) automaat. De handgeschakelde versnellingsbak biedt een meer betrokken rijervaring voor degenen die zelf willen schakelen, terwijl de DCT soepele en snelle schakelovergangen biedt voor wie gemak belangrijker vindt. De DCT-automaat schakelde over het algemeen soepel, hoewel hij soms aarzelde of besluiteloos leek, vooral bij snelwegsnelheden.
Qua prestaties zet de XCeed goede cijfers neer. De handgeschakelde versie kan in 10,2 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, terwijl de DCT-versie er iets langer over doet met 10,4 seconden. Ze halen beide een topsnelheid van 195 km/u, wat meer dan voldoende is voor vrijwel elk type rijden.
Brandstofefficiรซntie is een sterk punt van de XCeed, met een gecombineerd brandstofverbruik van 6,3 tot 6,4 liter per 100 km, afhankelijk van de transmissiekeuze. Dit vertaalt zich in relatief lage gebruikskosten, waardoor de XCeed een economische keuze is voor dagelijks gebruik.
Hij heeft een Euro 6e-conforme motor, wat een belangrijke prestatie is voor Kia omdat het bewijst dat ze zich inspannen voor het milieu. De CO2-uitstoot varieert van 141 tot 144 g/km, wat de XCeed gunstig positioneert qua belasting in veel Europese markten.
De prestaties van de 1.5T motor zijn prijzenswaardig, met 0-100 km/u tijden rond de 8,7 seconden. Dit is sneller dan wat Kia belooft, en dat is goed. De motor is meestal zeer gewillig en bekwaam, maar enkele van onze testers merkten op dat hij wat hard klinkt wanneer er flink doorgereden wordt.
Een punt om rekening mee te houden is dat de XCeed, in tegenstelling tot sommige concurrenten, alleen wordt aangeboden met voorwielaandrijving. Dat kan sommige potentiรซle kopers die vierseizoenen capaciteiten zoeken afschrikken, maar het zorgt wel voor een lager gewicht en verminderde complexiteit voor dagelijks gebruik.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem van de Kia XCeed lijkt perfect gebouwd voor gemiddelde rijomstandigheden. De meeste testers meldden dat het rempedaal progressief aanvoelde en gemakkelijk te doseren was, waardoor het mogelijk is om soepel tot stilstand te komen tijdens normaal rijden.
De auto heeft geventileerde schijven aan de voorkant en massieve schijven aan de achterkant, wat gebruikelijk is voor deze voertuigklasse, zoals de XCeed. Deze opstelling zorgt voor effectieve koeling tijdens hard remmen en is kosteneffectief en licht (laag onafgeveerd gewicht).
Verder zijn de remmen behoorlijk goed. Ze bieden een stevige eerste ‘bite’ wanneer je het pedaal voor het eerst indrukt, wat goed is omdat het je een veel veiliger gevoel geeft in geval van nood. We vonden echter dat het pedaal aan het einde van zijn bewegingsbereik iets stugger zou kunnen zijn om meer definitieve feedback te geven bij sportief rijden.
Alle uitvoeringen van de XCeed hebben standaard ABS (Anti-blokkeer Systeem). Dit systeem voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens hard remmen, zodat de bestuurder nog steeds stuurcontrole heeft en mogelijk de remafstand verkort, wat erg belangrijk is op een glad wegdek.
Elektronische Stabiliteitscontrole (ESC) en Hill-start Assist Control (HAC) zijn ook standaard op de XCeed. Deze systemen verbeteren de stabiliteit en tractie en werken samen met de remmen. ESC past remkracht toe op elk individueel wiel om de koers van de bestuurder te helpen behouden, en HAC voorkomt dat het voertuig achteruit rolt bij het wegrijden op een helling.
Dit wordt ook ondersteund door de elektrische parkeerrem met auto-hold functie, die standaard is op alle uitvoeringsniveaus.
Besturing En Ophanging
De besturing van de Kia XCeed krijgt gemengde beoordelingen van ons. We vonden het precies en goed gewogen voor dagelijks gebruik, met goede feedback in de bochten. De elektrische stuurbekrachtiging is extreem licht bij lage snelheden, wat uitstekende parkeer- en draaimogelijkheden biedt, maar naarmate de snelheid toeneemt, wordt de besturing mooi strakker.
Maar toch leek het soms (vooral bij sportief rijden) dat de besturing wat directer zou kunnen zijn. Het is niet dat het een sportief voertuig of iets dergelijks is, meer een comfort- en gemaksfactor, maar toch, het is een XCeed, een comfortabele crossover, geen hot hatch.
De veringopstelling in de XCeed is een van mijn favoriete onderdelen. Kia heeft daar goed werk geleverd; hij rijdt prettig maar doet geen concessies aan de handling (hoewel hij wel wat hoog staat). Hij heeft zachtere veren dan de gewone Ceed (niet te zacht, precies genoeg om alle hobbels en oneffenheden in de weg op te vangen).
Niet dat hij veel overhelt in de bochten, maar voor een verhoogde hatchback is de XCeed een verrassend stabiele auto. Niet de scherpste (vergeleken met een normale Ceed) maar hij dient zijn doel. Het is een behoorlijk aangename rit; bovendien heeft de XCeed een indrukwekkend vermogen om oneffenheden in de weg glad te strijken.
Welke Banden Gebruikt Het?
18-inch lichtmetalen velgen zijn standaard op alle uitrustingsniveaus van de Kia XCeed. De bandenmaat voor deze velgen is 235/45R18. Deze relatief brede band met laag profiel wijst erop dat de focus ligt op handling en esthetiek, wat past bij het sportieve crossover-karakter van de XCeed.
De breedte van 235 mm zorgt voor een mooi contactvlak met de weg, wat op zijn beurt de stabiliteit en tractie verbetert onder zowel droge als natte omstandigheden. De lage hoogte-breedteverhouding van 45 (de hoogte van de band uitgedrukt als percentage van de breedte) betekent meestal een directere handling en een sportievere uitstraling, maar mogelijk iets minder rijcomfort dan bij banden met een hoger profiel.
Onder droge omstandigheden bieden de banden een zelfverzekerde handling en goede grip in bochten. We merkten ook dat tijdens slecht weer de voorwielaandrijving soms moeite heeft met het overbrengen van vermogen, vooral bij de grotere motoren. Dit is niet ongebruikelijk bij auto’s van dit kaliber, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Bandengeluid werd over het algemeen goed onderdrukt, hoewel zoals eerder genoemd, modellen met 18-inch wielen iets meer bandengeruis produceerden op bepaalde ondergronden. Dat is echter de prijs die je betaalt voor grotere, stijlvolle wielen.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Kia XCeed is echt mooi; men zegt dat het zeer goed is ingedeeld en van hoge kwaliteit is, maar dat geldt vooral voor de hogere uitrustingsniveaus. Het dashboard is logisch en bestuurdersgericht met de meeste bedieningselementen binnen handbereik.
De materialen zijn over het algemeen van zeer goede kwaliteit, met soft-touch kunststoffen op veel plaatsen en geloofwaardig kunstleder op de meeste plekken. Lager in de cabine is er wat harder plastic te vinden, maar dit is gebruikelijk voor deze klasse, en alles lijkt zeer solide en goed in elkaar gezet.
Zeker in de GT-Line uitvoeringen is er wat sportiviteit in het interieur te vinden. Het heeft een afgeplat sportstuur, aluminium pedalen en stoelen met meer uitgesproken zijsteunen en contrasterende stiksels. Deze kleine details geven het net wat meer klasse en maken de XCeed luxueuzer aanvoelen.
Een van mijn favoriete dingen (alleen te vinden in de hogere uitrustingsniveaus) is het digitale instrumentenpaneel. Het heeft duidelijke graphics en kan worden geprogrammeerd om allerlei gegevens te tonen. Het grote centrale touchscreen (10,25 inch) is goed geรฏntegreerd in het dashboardontwerp en heeft scherpe graphics.
In de GT-Line en GT-PlusLine zijn de stoelen uppgewaardeerd naar suรจde sportstolen met het GT-Line logo. Dit draagt niet alleen bij aan de sportiviteit van deze uitvoeringen, maar biedt ook meer zijdelingse steun voor wat pittiger rijden.
De GT-Line en GT-PlusLine hebben een zwart hoogglans instrumentenpaneel in plaats van het Yucca Steel Grey, waardoor het er veel strakker uitziet.
Zelfs de versnellingspook (in deze uitvoeringen) is van geperforeerd kunstleder; alles voelt zo prettig aan.
Satijn chromen deurgrepen aan de binnenzijde op alle uitrustingsniveaus dragen ook bij aan de interieursfeer. En zelfs de GT-Line en GT-PlusLine hebben aluminium pedalen; dat is nog een sportief detail. Alle versies hebben aluminium instaplijsten, die een vleugje verfijning toevoegen bij het instappen.
We merkten ook op dat het glanzende zwarte plastic (vooral rond de middenconsole) erg gevoelig is voor krassen en vingerafdrukken. Dit is een veel voorkomend probleem in veel moderne auto’s, maar het is wel iets om rekening mee te houden als je bijzonder precies bent wat betreft de uitstraling van het interieur.
Exterieur Uiterlijk
Het uiterlijk van de nieuwe Kia XCeed is onderscheidend vergeleken met de normale Ceed hatchback, maar tegelijkertijd oogt het als een zeer uniforme en aantrekkelijke auto. Hij heeft een hogere rijhoogte en enkele SUV-achtige designelementen, waardoor hij er robuuster en meer outdoorsy uitziet.
Het exterieur van de Kia XCeed is een mooie mix van SUV-achtige stoerheid en vloeiende sportiviteit. Alle uitvoeringen komen standaard met 18-inch lichtmetalen velgen, die de wielkasten mooi vullen en bijdragen aan de agressieve uitstraling van de auto.
Aan de voorkant geven de nieuwe “tiger nose” grille en LED-koplampen het een modern en uniek front. Hij heeft dagrijverlichting met een kenmerkend drielijnig ontwerp, waardoor de XCeed goed opvalt op de weg.
Alle XCeed modellen hebben privacy glas in de achterste ruiten, wat zowel esthetisch als qua privacy voor de passagiers een mooie toevoeging is. De auto heeft ook standaard dakrails, wat zijn crossover-karakter benadrukt en praktische bevestigingspunten biedt voor daktoebehoren.
LED-verlichting wordt uitgebreid gebruikt in het hele XCeed-gamma. De dagrijverlichting is volledig LED, de koplampen zijn full-LED projectie, de mistlampen zijn LED, en zelfs de richtingaanwijzers zijn geรฏntegreerd in de zijspiegels. GT-Line en GT-PlusLine modellen komen met LED-achterlichten met een uniek 48-punts honingraatontwerp en geรฏntegreerde dynamische LED-richtingaanwijzers.
De GT-Line en GT-PlusLine hebben ook een panoramisch schuifdak met elektrische kantelfunctie, wat niet alleen bijdraagt aan de esthetiek maar ook aan de openheid van het interieur.
Er is een reeks exterieurkleuren beschikbaar, waaronder uni, metallic en parelmoer afwerkingen. Dit stelt de klant in staat hun XCeed te stylen zoals ze willen, of het nu in ingetogen tinten of levendige kleuren is.
Het zijprofiel benadrukt het crossover-karakter van de XCeed, met plastic carrosseriebekleding rond de wielkasten en langs de onderkant. Het ziet er niet alleen goed uit, maar biedt ook wat bescherming tegen lichte beschadigingen en steenslag.
Hij heeft een aflopende daklijn naar achteren toe, wat hem er wat spannender uit laat zien dan sommige andere hoekigere crossovers. Maar dit gaat wel ten koste van de hoofdruimte achterin en de bagageruimte, dus dat is een compromis waar kopers mee moeten leven.
We prezen de nieuwe “Spirit Green” lak optie, die een premium en opvallende uitstraling geeft aan de XCeed. Het aanbod aan beschikbare kleuren en wielontwerpen stelt kopers in staat het uiterlijk aan te passen aan hun smaak.
Comfort En Gemak
De Kia XCeed scoort over het algemeen goed op comfort en gemak, vooral in de hogere uitvoeringen. De zitpositie is iets hoger dan die van een normale hatchback, wat goed zicht biedt en het in- en uitstappen gemakkelijk maakt.
De voorstoelen zijn comfortabel en ondersteunend, met goede verstelmogelijkheden in de meeste modellen. In hogere uitvoeringen heeft de bestuurdersstoel elektrische verstelling, maar sommige recensenten noemden het teleurstellend dat zelfs in de topuitvoeringen de passagiersstoel geen elektrische verstelling heeft.
Zowel de Touring als Grand Touring uitvoeringen hebben automatische dual-zone klimaatregeling, zodat de bestuurder en voorpassagier hun eigen temperatuur kunnen regelen. Het heeft ook een automatisch ontwasemingssysteem voor beter zicht en veiligheid.
Zitcomfort heeft prioriteit in alle uitvoeringen. De bestuurdersstoel komt standaard met hoogteverstelling en lendensteunverstelling, en de GT-PlusLine voegt volledige elektrische verstelling met geheugenfunctie toe. Ook standaard op alle uitvoeringen is een in hoogte verstelbare voorpassagiersstoel. Verwarmde voorstoelen zijn standaard op alle modellen, maar de GT-PlusLine voegt verwarmde achterstoelen toe aan de lijst.
De achterbank biedt goede ruimte voor deze klasse, maar lange passagiers kunnen hun hoofd wat krap vinden door de aflopende daklijn. Het panoramische schuifdak geeft een luxueuzer gevoel maar vermindert de hoofdruimte nog meer wanneer geรฏnstalleerd.
Er zijn veel opbergvakken rond de cabine; de XCeed heeft ruime deurvakken, een middenconsole opbergvak en bekerhouders. De draadloze telefoonoplader is prettig in de hogere uitvoeringen.
De GT-Line en GT-PlusLine uitvoeringen hebben ook een bagagenet met bevestigingspunten in de bagageruimte voor veilige opslag.
De klimaatregeling werkt zeer goed, en de meeste modellen hebben dual-zone temperatuurregeling. De fysieke knoppen voor klimaat- en audiobediening werden door veel recensenten geprezen vanwege hun gebruiksgemak vergeleken met systemen die alleen touchscreen hebben.
Veiligheid En Beveiliging
De 2024 Kia XCeed zit vol met veiligheidsvoorzieningen, wat de zorg van het bedrijf voor de bescherming van zijn inzittenden weerspiegelt. Hoewel specifieke crashtest resultaten voor dit gefacelifte model ten tijde van de recensies nog niet beschikbaar waren, presteerde de vorige generatie goed in Euro NCAP tests.
De veiligheidsuitrusting omvat dubbele front-, zij-impact- en zijgordijnairbags, ABS met elektronische remkrachtverdeling en stabiliteitscontrole. Hogere uitvoeringen komen met functies zoals dodehoekbewaking, kruisend verkeer waarschuwing achter en rijstrookassistentie.
Het rijstrookassistentiesysteem kreeg gemengde beoordelingen, waarbij sommigen het nuttig vonden op lange ritten terwijl anderen vonden dat het in bepaalde situaties te opdringerig kon zijn. Gelukkig kan het eenvoudig worden uitgeschakeld indien gewenst.
Het komt met een voorwaarschuwing voor aanrijdingen en automatische noodremming, wat extra veiligheid biedt in stadsverkeer. Sommige recensenten schreven dat het systeem goed afgesteld leek omdat het geen vals alarm gaf maar wel ingreep wanneer nodig.
Houd er rekening mee dat de XCeed een sterk pakket aan veiligheidstechnologie heeft, maar sommige concurrenten hebben meer geavanceerde functies zoals adaptieve cruisecontrol met volledige stop-en-go functionaliteit.
Dit komt standaard op alle uitvoeringen met AEB (Autonome Noodremassistentie) met voetganger- en fietsersdetectie en kruispuntdetectie. Het heeft de mogelijkheid om zelfstandig te stoppen als het een dreigende botsing detecteert.
Rijstrookassistentie (LKA) en Rijstrookvolging (LFA) zijn standaard, en ze doen echt goed werk in het midden van de rijstrook houden van de auto. De GT-Line en GT-PlusLine uitvoeringen hebben ook Dodehoekdetectie (BSD) en Botsingsvermijding Kruisend Verkeer Achter (RCCA) voor extra veiligheid bij het wisselen van rijstrook of achteruitrijden.
Alle modellen van de XCeed hebben Grootlichtassistentie (HBA), die maximaal zicht biedt tijdens de nacht zonder andere bestuurders te verblinden. Ook standaard is Intelligente Snelheidslimietassistentie (ISLA), die bestuurders helpt om de aangegeven snelheidslimieten niet te overschrijden.
Bestuurders-aandachtwaarschuwing (DAW) met voorliggend voertuig vertrekmelding is standaard op alle modellen, die het gedrag van de bestuurder volgt om tekenen van slaperigheid of onoplettendheid te detecteren. Het systeem waarschuwt de bestuurder ook wanneer het voertuig voor hem begint te rijden in stop-and-go verkeer.
En zes airbags (front, zij en gordijn) zijn standaard op dit passieve veiligheidswonder. De XCeed heeft ook ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de twee buitenste zitplaatsen achter voor veilige en stevige installatie van kinderzitjes.
Voor extra beveiliging komen alle XCeed modellen met een startonderbreker. Ook standaard op de GT-Line en GT-PlusLine uitvoeringen is Veilig Uitstappen Waarschuwing (SEW), die inzittenden waarschuwt voor naderend verkeer bij het openen van de deuren.
Hoe Rijdt Het?
De Kia XCeed heeft een mooie balans tussen comfort en rijplezier, wat hem een goede auto maakt voor veel verschillende soorten bestuurders. Hij staat wat hoger op de wielen dan de reguliere Ceed hatchback, dus je hebt goed zicht op de weg, maar het heeft geen significante invloed op de handling. Het komt goed van pas bij het rijden in de stad; je kunt net wat beter over het verkeer heen kijken en voelt je wat zelfverzekerder.
Wat betreft het sturen krijgt de XCeed goede beoordelingen qua gevoel en gewicht. Hij is zeer responsief en makkelijk te hanteren, zowel op de snelweg als in druk stadsverkeer. Hoewel de besturing competent is, zouden sommige rijliefhebbers misschien wat meer feedback willen voor een meer betrokken rijervaring. Dit is vrij gebruikelijk bij moderne elektrische stuurbekrachtigingssystemen, die meestal comfort en gebruiksgemak prioriteren boven puur rijgevoel.
Het meest opvallende kenmerk van de XCeed is echter zijn carrosseriecontrole. Ondanks dat hij wat hoger is, neemt hij bochten met verrassend veel stabiliteit. Er is minder overhelling dan je zou verwachten van een crossover, dus je kunt nog steeds met vertrouwen de bochten nemen. Hij heeft niet de scherpte van de normale Ceed, maar het is een goed compromis voor wie een hogere rijpositie wil zonder te veel in te leveren op het gebied van handling.
Rijcomfort is een andere sterke kant van de XCeed. De vering doet het echt goed in het absorberen van oneffenheden in de weg zonder de handling te compromitteren. Maar als je kiest voor de grotere 18-inch wielen, zul je zeker meer bandengeluid horen en meer van de scherpe impacts voelen. Voor een comfortabelere rit zou het waarschijnlijk beter zijn om bij de kleinere wielen te blijven.
De 1,5-liter turbobenzinemotor in de XCeed draagt bij aan het rijplezier met zijn combinatie van prestaties en efficiรซntie. Hij reageert alert in de stad en soepel op de snelweg, hoewel hij wat ruw kan klinken wanneer hij hard wordt gepusht. Het algemene zicht is behoorlijk goed, maar de sterk aflopende daklijn en grote C-stijlen zorgen voor wat dode hoeken. Gelukkig hebben alle modellen een achteruitrijcamera, en hogere uitvoeringen bieden een 360-graden camera voor extra vertrouwen.
Transmissieopties maken ook een groot verschil tijdens het rijden. De handgeschakelde 6-versnellingsbak wordt geprezen om zijn precieze schakeling, en de 7-traps automaat met dubbele koppeling schakelt meestal soepel maar is wat terughoudend bij lage snelheden. In zijn geheel doet de XCeed uitstekend werk in het onderdrukken van wind- en weggeluid; echter zorgen grotere wielen ervoor dat bandengeluid meer op de voorgrond treedt.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Kia XCeed heeft echt veel kofferruimte die zeer praktisch is. Hij heeft ruime bagageruimte (426 L achter de achterbank) om boodschappen, familiebagage en dagelijkse spullen te vervoeren. Als dat niet genoeg ruimte voor je is, klappen de achterstoelen neer en heb je een totaal van 1.378 liter ruimte voor grotere vracht of uitgebreider transport.
Bij de XCeed is รฉรฉn ding zeer duidelijk: de brede en relatief lage kofferopening. Dit maakt het gemakkelijk om grote objecten in en uit te laden en elimineert het gedoe van zware voorwerpen over een hoge rand tillen. Het is echt een groot voordeel om deze lage laaddrempel te hebben omdat het makkelijker is of je nu koffers of dozen laadt.
Flexibiliteit is een andere sterke kant van de bagageruimte van de XCeed. De koffervloer is verstelbaar zodat je ofwel de volledige opslagcapaciteit kunt gebruiken of een vlakke laadvloer hebt wanneer je de achterstoelen neerklapt. Dat is behoorlijk cool omdat het uitstekend is in het sorteren en organiseren van verschillende soorten bagage. Ook omdat de laadvloer vlak is, is het veel makkelijker om zware dingen in en uit te schuiven zonder dat ze blijven haken aan hobbels of iets dergelijks.
Dan, wanneer je naar de hogere uitvoeringen gaat, heb je een slimme elektrische achterklep die automatisch opent als je achter de auto staat met de sleutel. Een handige functie wanneer je handen vol zijn.
De kofferruimte heeft ook leuke praktische details zoals bevestigingshaken om losse spullen vast te houden zodat ze niet rondtollen. Ze hebben zelfs een 12V-aansluiting in de bagageruimte, wat echt handig is voor het opladen van spullen of extras zoals koelers of draagbare stofzuigers.
De bagageruimte zelf is zeer goed geconstrueerd met mooie, stevige materialen, maar ze hebben wel wat bezuinigd op de bagageruimteverlichting, wat gewoon een simpele, ouderwetse gloeilamp is, geen LED-verlichting – wat een beetje afbreuk doet aan de moderniteit van de auto. Hij heeft een 60/40 gedeelde neerklapbare achterbank in de kofferbak, wat niet slecht is, maar sommige andere concurrenten hebben de 40/20/40-verdeling als je lange dingen zoals ski’s wilt vervoeren maar toch nog wat passagiers wilt meenemen.
Comfort Achterbank
De achterste zitruimte van de Kia XCeed biedt een mix van comfort en praktisch nut, hoewel er wel wat compromissen zijn vanwege het crossover-ontwerp van het voertuig. Het begrijpen van de bijzonderheden van de achterbank is cruciaal voor potentiรซle kopers, vooral degenen die regelmatig passagiers vervoeren of groeiende gezinnen hebben.
De ruimte op de achterbank is behoorlijk goed voor een compacte crossover maar niet de beste. De beenruimte is voldoende voor gemiddeld grote volwassenen, met genoeg ruimte om comfortabel achter een bestuurder van vergelijkbare grootte te zitten. Maar op langere ritten zouden langere passagiers kunnen klagen dat de beenruimte net wat te krap is voor comfort, vooral als de persoon voorin zijn stoel helemaal naar achteren heeft geschoven. Dat is de afweging bij voertuigen van deze grootte; meer beenruimte achterin betekent een langer voertuig in zijn geheel.
De hoofdruimte achterin is een gebied waar het stijlvolle exterieurontwerp van de XCeed een merkbare impact heeft op de binnenruimte. Hoewel de schuine daklijn er van buiten goed uitziet, gaat dit ten koste van de hoofdruimte voor lange mensen op de achterbank. Dit geldt vooral voor modellen met een panoramisch schuifdak, wat de hoofdruimte nog verder vermindert. Passagiers langer dan 1,80 meter kunnen hun hoofd tegen het plafond voelen komen, vooral op hobbelige wegen. Dit is een belangrijke factor voor langere tieners of volwassenen die vaak achterin zitten.
De stoelen achterin zijn over het algemeen comfortabel met voldoende kussening en mooi gevormde rugleuningen. De stoelen bieden goede ondersteuning onder de dijen, wat helpt het comfort te behouden op langere ritten. De GT-PlusLine uitvoering biedt verwarmde achterstoelen, wat een luxueuze touch is die niet altijd wordt gevonden in deze voertuigklasse.
De XCeed zit echter wel wat hoger dan een normale hatchback en dit heeft zijn voordelen voor de achterpassagiers. De hogere zitpositie biedt goed zicht uit de zijramen, wat wagenziekte kan verminderen voor sommige passagiers en ritten aangenamer kan maken voor kinderen. Maar de oplopende gordellijn aan de achterkant van de auto betekent wel dat kleinere kinderen een wat beperkt zicht hebben.
Praktische voorzieningen bij de achterstoelen zijn over het algemeen goed doordacht. De buitenste achterstoelen hebben ISOFIX-bevestigingspunten zodat kinderzitjes gemakkelijk en veilig kunnen worden geรฏnstalleerd. De deuren openen wijd, wat het makkelijker maakt om kinderzitjes in en uit te zetten en om minder mobiele mensen in en uit de auto te helpen. Deze wijde openingshoek is een zeer praktische functie waar vaak niet aan wordt gedacht maar die echt een verschil maakt in dagelijks gebruik.
Er is een redelijke hoeveelheid opbergruimte voor passagiers achterin, maar niet geweldig. De deurvakken zijn van een goede maat en kunnen waterflessen en andere kleine items bevatten. Sommige modellen hebben opbergvakken aan de achterkant van de voorstoelen, die extra opbergruimte bieden voor dingen zoals boeken of tablets.