2024 Kia Ceed Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |||
---|---|---|---|
Motortype: | 1.0 T-GDi | 1.5 T-GDi | 1.5 T-GDi DCT7 |
Versnellingsbak: | 6-versnellings handgeschakelde transmissie | 6-versnellings handgeschakelde transmissie | 7-versnellings DCT (Dual Clutch Transmission) automaat |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Max. vermogen: | 100 pk (73,6 kW) | 140 pk (103 kW) | 140 pk (103 kW) |
Max. koppel: | 172 Nm | 253 Nm | 253 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Benzine |
Tankinhoud in l: | 50 liter |
Topsnelheid: | 1.0 T-GDi: 178 km/h 1.5 T-GDi: 197 km/h (voor zowel handgeschakelde als DCT7-versies) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Zitplaatsen: | 5 |
Bagageruimte (achter): | 395 liter |
Bagageruimte (met achterstoelen neergeklapt): | 1291 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 T-GDi | 1.5 T-GDi (handgeschakeld) | 1.5 T-GDi DCT7 |
---|---|---|---|
Leeggewicht: | 1198 kg | 1230 kg | 1260 kg |
Max. aanhangergewicht (geremd): | 1010 kg | 1210 kg | 1210 kg |
Max. aanhangergewicht (ongeremd): | 510 kg | 610 kg | 610 kg |
Totaalgewicht (maximaal toelaatbaar): | 1800 kg | 1820 kg | 1820 kg |
Specificatie | 1.0 T-GDi | 1.5 T-GDi (Handgeschakeld) | 1.5 T-GDi DCT7 |
---|---|---|---|
Vanafprijs: | โฌ28.995 | โฌ31.995 (DynamicLine) | โฌ33.995 (DynamicLine) |
Brandstofsoort: | Benzine | Benzine | Benzine |
Cilinders: | 3 | 4 | 4 |
Cilinderinhoud (cm3): | 998 | 1.482 | 1.482 |
Aandrijving: | FWD | FWD | FWD |
Transmissie: | 6-versnellingen handgeschakeld | 6-versnellingen handgeschakeld | 7-versnellingen DCT automaat |
Brandstofverbruik: | 5,3 l/100km (gecombineerd) | 5,7-6,0 l/100km (gecombineerd) | 5,8-6,4 l/100km (gecombineerd) |
CO2-uitstoot: | 120-123 g/km | 128-135 g/km | 131-145 g/km |
Maximaal vermogen: | 100 pk (73,6 kW) | 140 pk (103 kW) | 140 pk (103 kW) |
Acceleratie 0-100 km/h: | 13,1 s | 9,5 s | 9,7 s |
Maximaal koppel: | 172 Nm | 253 Nm | 253 Nm |
Topsnelheid: | 178 km/h | 197 km/h | 197 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1.447 mm (1.442 mm voor GT-versies) |
Breedte: | 1.800 mm |
Lengte: | 4.315 mm (4.325 mm voor GT-versies) |
Wielbasis: | 2.650 mm |
Bodemvrijheid: | 140 mm |
Functie | ComfortLine (โฌ28.995) | DynamicLine (โฌ29.995) | DynamicPlusLine (โฌ31.495) | GT-Line (โฌ35.995) | GT PlusLine (โฌ37.995) |
---|---|---|---|---|---|
Stoelen en Interieur | |||||
Achterbank, 60:40 neerklapbaar | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
LED-interieurverlichting, voor | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Bagageruimte, 12V-aansluiting | Ja | Nee | Nee | Nee | Nee |
Bagageruimte, opbergvakken onder de laadvloer | Ja | Nee | Nee | Ja | Ja |
Bagageruimte, bagagenet inclusief bevestigingshaken | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Stuurwiel, verwarmd (2 standen) | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Smart key, met start/stop-knop | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Pedalen, standaard | Ja | Ja | Ja | Nee | Nee |
Pedalen, afgewerkt in aluminium | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Stuurkolom, handmatig verstelbaar in hoogte en diepte | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Exterieur | |||||
Buitenspiegels, elektrisch verstelbaar, verwarmd en inklapbaar | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Spiegelkappen, afgewerkt in hoogglans zwart | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Richtingaanwijzers, LED geรฏntegreerd in buitenspiegels | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Veiligheid en Assistentie | |||||
Achteruitrijcamera, met dynamische hulplijnen en camerabesturing tijdens vooruit rijden | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Achteruitrij-kruisingsassistent (RCCA) | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Dodehoekassistent (BCA) | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Parkeerrem, elektrisch bediend met auto-hold functie | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Parkeersensoren, voor, achter en zijkant | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
Intelligente snelheidsbordassistent (ISLA) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Klimaatregeling, automatische dual zone klimaatregeling | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Klimaatregeling, automatische ontwaseming | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Lichtsensor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Regensensor | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Technologie en Connectiviteit | |||||
Bluetooth-connectiviteit, met spraakherkenning | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Oplaadstation, draadloze oplader voor smartphone | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Gemak en Comfort | |||||
Ramen, elektrisch bedienbaar met veiligheidsfunctie | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
Binnenspiegel, standaard type en automatisch dimmend | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Luidsprekers, twee achter | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Luidsprekers, twee voor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Bagageruimte, luxe multifunctionele laadvloer | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Bescherming | |
Stootlijstenset vierdelig met chromen inleg | โฌ 199.00 |
Anti-slipbak (met in hoogte verstelbare laadvloer) | โฌ 69.00 |
Mattenset rubber vierdelig met grijs logo | โฌ 79.00 |
Stootlijstenset vierdelig zwart | โฌ 269.00 |
Mattenset rubber vierdelig met rood logo | โฌ 79.00 |
Mattenset rubber 4 delig met GT-Line logo | โฌ 89.00 |
Anti-slipbak (MHEV) | โฌ 69.00 |
Stootlijstenset vierdelig zonder inleg | โฌ 179.00 |
Mattenset rubber vierdelig met GT logo | โฌ 89.00 |
Styling | |
Sierlijstenset zijkant RVS hoogglans gepolijst vierdelig | โฌ 209.00 |
Sierlijstenset zijkant RVS geborsteld vierdelig | โฌ 209.00 |
Achterkleplijst RVS hoogglans gepolijst | โฌ 130.00 |
Achterkleplijst RVS geborsteld | โฌ 130.00 |
Transport | |
Fietsendrager, Thule EuroRide 3, voor 3 fietsen | โฌ 559.95 |
Fietsendrager, Thule EuroRide 940, voor 2 fietsen | โฌ 499.00 |
Dakkoffer, Thule Touring 200 Titan aeroskin (400 liter) | โฌ 449.00 |
Fietsendrager, Thule FreeRide 532, voor 1 fiets | โฌ 129.00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (390 liter) | โฌ 515.00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (330 liter) | โฌ 475.00 |
Fietsendrager voor twee (elektrische) fietsen | โฌ 560.00 |
Fietsendrager Westfalia Bikelander (opvouwbaar) | โฌ 719.00 |
Fietsdrager Active t.b.v รฉรฉn fiets | โฌ 165.00 |
Westfalia Bagagebox / transportbox 200L | โฌ 499.00 |
Fietsendrager Thule EasyFold XT 933 2 fietsen 13-polig | โฌ 1.015.00 |
Fietsendrager Thule 924 VeloCompact 2 fietsen 13-polig | โฌ 639.95 |
Trekhaak met afneembare kogel excl. kabelset | โฌ 840.00 |
Trekhaak kabelset 13-polige 1.0 T-GDi (zonder trekhaak voorbereiding) | โฌ 495.00 |
Trekhaak met vaste kogel excl. kabelset | โฌ 575.00 |
Dakdragers aluminium | โฌ 240.00 |
Trekhaak kabelset 7-polig | โฌ 335.00 |
Trekhaak kabelset 13-polig | โฌ 379.00 |
Pakket | Prijs |
---|---|
All Seasons Pack | โฌ182.00 |
Protection Pack | โฌ 334.00 |
Design Pack (high gloss polished) | โฌ 414.00 |
Design Pack (brushed stainless steel) | โฌ 414.00 |
All Season Pack (with GT-Line logo) | โฌ190.00 |
Prijsstructuur van 2024 Kia Ceed
Uitvoering | Motor | Vermogen kW (pk) | Transmissie | Prijs (โฌ) |
---|---|---|---|---|
ComfortLine | 1.0 T-GDi | 73 (100) | Handgeschakeld | 28.995 |
DynamicLine | 1.0 T-GDi | 73 (100) | Handgeschakeld | 29.995 |
DynamicLine | 1.5 T-GDi | 103 (140) | Handgeschakeld | 31.995 |
DynamicLine | 1.5 T-GDi | 103 (140) | DCT7-automaat | 33.995 |
DynamicPlusLine | 1.0 T-GDi | 73 (100) | Handgeschakeld | 31.495 |
DynamicPlusLine | 1.5 T-GDi | 103 (140) | Handgeschakeld | 33.495 |
DynamicPlusLine | 1.5 T-GDi | 103 (140) | DCT7-automaat | 35.495 |
GT-Line | 1.5 T-GDi | 103 (140) | Handgeschakeld | 35.995 |
GT-Line | 1.5 T-GDi | 103 (140) | DCT7-automaat | 37.995 |
GT-PlusLine | 1.5 T-GDi | 103 (140) | Handgeschakeld | 37.995 |
GT-PlusLine | 1.5 T-GDi | 103 (140) | DCT7-automaat | 39.995 |
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Kia Ceed Te Kopen?
De 2024 Kia Ceed is een auto die echt doordacht is geรซvolueerd, waarbij de goede aspecten zijn behouden en de slechte zijn geรซlimineerd. Als tussentijdse vernieuwing heeft Kia subtiele maar effectieve aanpassingen gedaan aan het exterieur, de interieurkwaliteit en de technologische opties. Dit resulteert in een veel verfijndere en sterkere concurrent in de compacte hatchback klasse.
Het is een compacte auto, vergelijkbaar met de Kia Ceed, die verkrijgbaar is als hatchback of stationwagon (of Sportswagon). De auto concurreert in het Europese C-segment en biedt een combinatie van praktisch gebruik, stijl en technologie. Het is een gezinsauto, maar spreekt ook jongere bestuurders aan met zijn stijlvolle design en degelijke uitrusting.
Hij komt in 5 verschillende uitvoeringen: ComfortLine, DynamicLine, DynamicPlusLine, GT-Line en GT-PlusLine, dus er is wat voor elke portemonnee en voorkeur. Naarmate je hoger in de range komt, voegt elk uitrustingsniveau meer functies toe. Of je nu op zoek bent naar efficiรซntie, comfort of rijplezier, er is waarschijnlijk een Ceed voor jou.
Een van de beste aspecten van de Ceed is zijn waarde. Ondanks de betaalbaarheid is de Kia nog steeds een behoorlijk moderne en technologisch geavanceerde auto voor zijn prijs. En aangezien de fabrikanten een beste-in-klasse garantie van 7 jaar bieden, maakt de Ceed een nog verleidelijkere langetermijninvestering voor de prijsbewuste consument.
De gehele Ceed-ervaring liet ons verbaasd staan over zijn algemene veelzijdigheid. Het is een goed compromis tussen comfort, functionaliteit en feedback naar de bestuurder. Hij domineert in geen enkele categorie, maar presteert goed in bijna allemaal, en dat maakt hem een zeer geduchte tegenstander.
Bedenk dat de Ceed zich in een van de meest drukke klassen bevindt, met veteranen zoals de Volkswagen Golf en Ford Focus. De voortdurende verfijningen van Kia en het concurrerende prijsbeleid maken de Ceed echter een zeer serieuze kanshebber die niet genegeerd kan worden door iedereen die op zoek is naar dit type auto.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Kia Ceed komt met twee turbobenzine motoren om een balans te vinden tussen prestaties en brandstofefficiรซntie.
De basismotor is een 1.0-liter T-GDi, een driecilinder unit die 100 pk en 172 Nm koppel produceert, specifiek ontworpen voor stadsverkeer om brandstof te besparen in stedelijke omstandigheden.
Als je op zoek bent naar meer vermogen, overweeg dan de nieuwe 1.5-liter T-GDi motor, die de oude 1.4-liter unit vervangt. Deze levert 140 pk en 253 Nm koppel, wat zorgt voor betere acceleratie en een plezierigere ervaring op de snelweg.
Het enige aan deze motor is dat hij een breed koppelbereik heeft. Omdat het maximale koppel al bij 1.500 tpm begint, is hij zeer responsief en flexibel onder normale rijomstandigheden. Van wisselen van rijstrook op de snelweg tot het inhalen van andere auto’s, de Ceed heeft er geen moeite mee.
Qua prestaties kan de Ceed met deze motor van 0-100 km/u in ongeveer 9,5 seconden als je kiest voor de handgeschakelde versnellingsbak. Het is zeker geen snelheidsduivel, maar meer dan adequaat voor een gezinshatchback, die je het gevoel van veiligheid geeft dat je nodig hebt bij het rijden op de snelweg en bij het inhalen.
De motor is ook indrukwekkend verfijnd. Er is minimale trilling of ruwheid, zelfs wanneer je hem hard pusht. Deze soepelheid draagt bij aan de verfijning van de Ceed en maakt hem een zeer fijne auto om in te rijden.
Terug naar het brandstofverbruik, deze motor levert zoals verwacht. Bij gemengd rijden zagen we cijfers rond de 4,7 – 5,2 l/100 km, met nog betere resultaten op de snelweg. Het is dus een economische keuze, of je nu dagelijks pendelt of langere ritten maakt.
Je hebt twee transmissie-opties: een 6-versnellingsbak met handbediening en een 7-traps dual-clutch automaat (DCT). Hij heeft een fijne handmatige versnellingsbak, goede koppeling, goed gevoelโals je graag zelf schakelt, is het eigenlijk best leuk. De DCT zelf is zeer soepel en snel, behalve bij kruipsnelheden kan hij iets haperen, maar dat is ook een ander kenmerk van een DCT.
Een ding om te vermelden is dat Kia geen hybride of plug-in hybride versie van de Ceed aanbiedt als milieuvriendelijkheid of maximale brandstofefficiรซntie een zorg is. De normale benzinemotoren zijn echter niet zo slecht, gezien hun formaat.
Over het algemeen zijn de aandrijflijnopties van de Ceed een mooie balans van vermogen, verfijning en brandstofverbruik. Hoewel ze misschien niet in elke categorie leiden, bieden ze een complete rijervaring die de meerderheid van de kopers in deze klasse tevreden zou moeten stellen.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De remmen op de Kia Ceed laten indrukwekkende prestaties en gevoel zien, en je kunt je zelfverzekerd voelen achter het stuur in vrijwel elke rijsituatie. Tijdens onze tests merkten we dat de remmen consistent responsief en gemakkelijk te controleren waren, of je nu te maken hebt met stop-and-go verkeer of bochtige wegen met wat meer enthousiasme neemt.
Het enige dat echt opvalt is het progressieve pedaalgevoel van de Ceed. Hij heeft niet dat overgevoelige rempedaal zoals sommige concurrenten; in plaats daarvan is er een soepele lineaire respons van het rempedaal van de Ceed. Dit maakt het prettig en gemakkelijk om precies de benodigde druk voor het remmen toe te passen, geweldig voor alledaags rijden dat soepel en comfortabel is.
Als het gaat om noodremmen, heeft de Ceed voldoende remkracht zonder veel fade, zelfs wanneer de remmen herhaaldelijk hard worden gebruikt. Hij blijft stabiel en gemakkelijk bestuurbaar tijdens die momenten, en het ABS treedt soepel in werking wanneer dat nodig is.
Kia heeft alle Ceed-modellen uitgerust met geventileerde schijven voor en massieve schijven achter, dus de algemene remkracht is behoorlijk goed. Als je voor de hogere uitvoeringen gaat, zoals de GT Line en GT PlusLine, krijg je grotere rotors en zeer agressieve remblokken. Deze presteren uitzonderlijk goed tijdens sportief rijden en bieden uitstekende fading-weerstand.
We waardeerden ook de auto-hold functie, die de remmen ingeschakeld houdt wanneer je stilstaat. Deze functie is vooral handig tijdens spitsuur verkeer of lange rode lichten, omdat het wat stress van de bestuurder wegneemt. Zelfs de manier waarop het systeem in- en uitschakelt is echt soepel, en het draagt allemaal bij aan de algehele rijervaring.
Hoewel de remprestaties over het algemeen uitstekend zijn, merkten we een lichte toename in de remafstand op onder zeer natte omstandigheden. Dit is echter niet ongewoon bij auto’s van dit kaliber en deed niet per se afbreuk aan de ervaring.
Wat betreft onderhoud lijken de remmen van de Ceed ontworpen voor duurzaamheid en eenvoudig onderhoud. Met hoogwaardige remblokken en rotors zouden ze lang mee moeten gaan. Maar nogmaals, Kia’s staan bekend om hun betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten.
Besturing En Ophanging
De besturing en wielophanging van de Kia Ceed maken een groot verschil in het rijgevoel van de auto, en het compromis tussen comfort en scherpe handling is een goede. We hebben hem getest op verschillende wegen, en de Ceed biedt een goede balans die door veel verschillende typen bestuurders gewaardeerd zal worden.
Beginnend met de besturing heeft Kia de Ceed uitgerust met een elektrisch bekrachtigde setup, die een goed gevoel en respons geeft. Hij is zo licht dat hij wendbaar is in krappe stedelijke omgevingen en parkeerplaatsen. Zodra je snelheid maakt, wordt de besturing wat zwaarder en voel je je zekerder op de snelweg.
De besturing voelt zo goed, hij is zo responsief. De auto reageert snel en voorspelbaar op je input, wat zorgt voor zelfverzekerd rijden. Hoewel hij niet zoveel feedback geeft als sommige sportiever rivalen, is het niet slecht voor een gezinshatchback. De GT Line en GT PlusLine hebben zelfs een iets snellere stuurverhouding, dus die zijn wat wendbaarder in de bochten.
Kia heeft ook goed werk geleverd met de vering van de Ceed (tenminste voor Europese wegen). Hij heeft een MacPherson veerpoot voorwielophanging en een multi-link achterwielophanging, dus hij zou rijcomfort en handling goed in balans moeten brengen.
Bij normaal rijden absorbeert de vering alle hobbels en gaten vrij netjes, wat zorgt voor een zeer comfortabele rit. Zelfs op minder dan perfecte wegen blijft het interieur redelijk stil en vrij van trillingen. De Ceed is afgestemd op comfort, maar hij neemt bochten goed met minimale carrosserierol, dus je kunt nog steeds genieten van een leuke rit als je dat wilt zonder comfort op te offeren.
De GT Line en GT PlusLine hebben een stevigere vering, maar dat komt omdat ze betere handling bieden en niet te oncomfortabel zijn voor dagelijks gebruik. Een handig ding aan de Ceed is dat hij een extreem kleine draaicirkel heeft, dus hij is zeer gemakkelijk te manoeuvreren in krappe ruimtes.
Een leuke functie van de Ceed zijn de rijmodi, Normal en Sport, die het gewicht van de besturing en de gevoeligheid van het gaspedaal aanpassen aan je rijstijl of de wegomstandigheden. Deze modi voegen een vleugje personalisatie toe aan de rijervaring.
Onze enige kleine klacht is dat je op meer gestructureerde oppervlakken iets meer feedback door de besturing voelt dan je zou willen. Dit kleine probleem doet echter geen significante afbreuk aan de verder soepele en comfortabele rit.
Welke Banden Gebruikt Het?
De 16-inch wielen (die standaard zijn op de ComfortLine, DynamicLine en DynamicPlusLine uitvoeringen) zijn uitgerust met 205/55R16 banden. Dit formaat is typisch voor compacte auto’s en biedt een goed compromis tussen comfort, handling en brandstofefficiรซntie. De hogere wang (55% van de breedte) helpt de rit te verzachten en biedt enige bescherming voor de wielen tegen kleine impacts.
Als je echter kiest voor de GT-Line of GT-PlusLine modellen, krijg je 17-inch wielen met 225/45R17 banden. Deze bredere banden met een lager profiel bieden meer grip en responsievere besturing, wat meer geschikt lijkt voor het sportievere gevoel van deze modellen. De lagere wang (45% van de breedte) maakt de rit iets harder maar verbetert de stuurrespons en stabiliteit in bochten.
Als je de top-of-the-line GT-PlusLine met DCT-transmissie hebt, kun je kiezen voor 18-inch wielen met 225/40R18 banden. Deze zien er het sportiefst uit en hebben de beste handling, maar de rit kan iets harder zijn omdat ze nog lager zijn dan de 17-inch banden.
Onze Ceed was voor de test uitgerust met Michelin Primacy 4 banden, een goede keuze voor veel compacte hatchbacks. Dit zijn zeer goede allround banden; ze bieden goede grip, zijn comfortabel en gaan lang mee.
In droge omstandigheden boden de banden uitstekende grip, waardoor de Ceed zelfverzekerd handelde. De auto voelde zeer stabiel in de bochten, en de banden verloren zelfs tijdens hard remmen geen grip, wat zorgde voor zeer korte remafstanden. Ze presteerden ook uitstekend in nat weer, met nauwelijks aquaplaning, wat zeer belangrijk is in een gezinsauto.
Een hoogtepunt was hun lage geluidsniveau. Zelfs op de snelweg was de rit zeer stil, wat zorgde voor een comfortabelere rit. Er was een klein beetje “zweven” bij heel hoge snelheden op super gladde oppervlakken, maar dat is geen groot probleem. Voor het sportievere GT-model zijn er prestatiebanden gemonteerd die uitstekende grip bieden maar wat minder scoren op het gebied van rijcomfort en profiellevensduur.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Kia Ceed vertegenwoordigt een belangrijke stap voorwaarts in design, kwaliteit en sfeer. Het heeft een zeer moderne, verzorgde uitstraling als je instapt, en voelt hoogwaardiger aan dan je zou verwachten voor het geld. Het dashboard is overzichtelijk en bestuurdersvriendelijk, met bedieningselementen die gemakkelijk te vinden en te gebruiken zijn tijdens het rijden.
Een van de hoogtepunten is het nieuwe 10,25-inch infotainment touchscreen, dat het middelpunt vormt van het dashboard. Het is niet alleen groot en ongelooflijk scherp, maar ook zeer gevoelig en gemakkelijk te bedienen. Het scherm is mooi geรฏntegreerd in het dashboard zodat het niet de ‘opgeplakte’ uitstraling heeft die sommige auto’s hebben.
De materiaalkwaliteit heeft een significante upgrade gekregen. Zachte kunststoffen bedekken het bovenste dashboard en de deurpanelen, wat een premium gevoel geeft waar je het meest aanraakt. Zelfs de hardere kunststoffen onderaan hebben een goede textuur en ze passen goed, dus ze voelen niet goedkoop aan.
Het stuurwiel, dat in hogere uitvoeringen met leer is bekleed, voelt prettig aan en heeft knoppen die gemakkelijk te bereiken zijn. Het nieuwe Kia-logo embleem in het midden voegt een modern tintje toe.
De stoelbekleding verandert met het uitrustingsniveau. Zelfs middenmodellen hebben fatsoenlijke stoffen, en de GT Line en GT PlusLine hebben sportstoelen met meer agressieve zijsteunen en mooie contrasterende stiksels. Deze stoelen zien er niet alleen scherp uit maar bieden ook geweldige ondersteuning voor sportief rijden.
Nog beter, de hogere uitvoeringen hebben sfeerverlichting, wat ’s nachts een mooi detail is. Niet zo aanpasbaar als in sommige luxe auto’s, maar het maakt het interieur wel speciaal.
Het instrumentenpaneel is ook geรผpgraded. Basismodellen gebruiken de oude analoge meters, maar de hogere uitvoeringen hebben een 12,3-inch digitaal display. Dit scherm toont alles van snelheid en brandstof tot navigatie, allemaal om je ogen op de weg te houden.
Alle opbergruimte in het interieur is zeer bruikbaar, de middenconsole is groot en de deurvakken zijn royaal bemeten. Een draadloze oplaadpad is een mooie toevoeging die alles technisch up-to-date houdt.
Het enige nadeel van de zwarte afwerking is dat deze vingerafdrukken en stof laat zien, maar dat is het geval in de meeste nieuwe auto’s tegenwoordig. Van binnen is de Ceed ruim en goed uitgerust en is het zeker een sterke kanshebber als je op zoek bent naar een goeduitziende en comfortabele compacte hatchback.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurdesign van de Kia Ceed toont de evolueerende designtaal van het merk, met een verfijndere en meer gesofisticeerde uitstraling vergeleken met zijn voorgangers. Ik vond de Ceed een geweldige mix van sportief en elegant, die precies de juiste balans treft.
De voorkant van de Ceed heeft Kia’s kenmerkende “tiger-nose” grille, die subtiel is bijgewerkt voor dit jaar. Hij is breder en meer geรฏntegreerd met de koplampen, wat een scherpe en moderne look geeft. Ten minste de hogere uitvoeringen hebben LED-koplampen die er niet alleen netjes uitzien maar ook de weg zeer goed verlichten.
Het zijprofiel van de Ceed is zeer verzorgd, met strakke, vloeiende lijnen die hem er dynamisch uit laten zien, zelfs als hij stilstaat. De schouderlijn loopt van de koplampen naar de achterlichten, wat elegantie en lengte aan het design toevoegt. De achterste helling is enigszins coupรฉ-achtig en geeft hem een “coupรฉ” look zonder teveel verlies van hoofdruimte achterin.
Wielen spelen een grote rol in de stijl van de Ceed. 16-inch lichtmetalen velgen zijn standaard op basismodellen, terwijl 17-inch en 18-inch wielen beschikbaar zijn op hogere uitvoeringen. De grotere wielen (vooral op de GT Line en GT PlusLine) vullen de wielkasten mooi en laten de auto er steviger uitzien. Zelfs de gedetailleerde designs van deze velgen laten zien dat Kia aandacht heeft besteed aan details.
De achterkant heeft nieuwe LED-achterlichten, die de Ceed er ’s nachts modern en uniek uit laten zien. De achterbumper is herontworpen om minder lomp te zijn, en de GT Line en GT-modellen hebben een agressievere diffuser. Dubbele uitlaateinden voegen een sportief tintje toe, hoewel ze op sommige uitvoeringen decoratief zijn.
Het nieuwe Kia-logo is een mooie toevoeging voor 2024, wat de auto een meer premium gevoel geeft. Het embleem is mooi gepositioneerd op de motorkap en achterklep, wat een moderne touch toevoegt.
Kia biedt een verscheidenheid aan kleuren, van effen tinten zoals Cassa White tot metallic zoals Lunar Silver en levendige tinten zoals Infra-Red. Die range maakt persoonlijke aanpassing van je Ceed mogelijk.
Zelfs aerodynamisch heeft de Ceed enkele subtiele verfijningen zoals front air curtains om luchtweerstand te verminderen. Hij is ook zeer praktisch, met een wijd openende achterklep en lage tildrempel die het laden zeer gemakkelijk maken. Hoewel sommige designtrends hem vanuit bepaalde hoeken op concurrenten doen lijken, onderscheidt de Ceed zich met zijn slanke, functionele design.
Comfort En Gemak
De Kia Ceed is een voorbeeld van comfort en gemak. De lagere modellen hebben de basisbenodigdheden, maar de hogere modellen bieden veel meer om je rijervaring te verbeteren. Zelfs de basis ComfortLine heeft voldoende mooie features om je rit comfortabel te maken.
Laten we beginnen met klimaatbeheersing: de ComfortLine heeft handmatige airconditioning. Als je echter naar de DynamicLine of hoger gaat, krijg je automatische dual-zone klimaatregeling. Dit betekent dat jij en je passagier je eigen temperatuur kunnen instellen, wat geweldig is om iedereen comfortabel te houden. Plus, er is een automatische ontwasemingsfunctie om goed zicht te behouden.
Zitcomfort is belangrijk in alle modellen. De ComfortLine heeft een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, zelfs in het basismodel, zodat je een comfortabele positie kunt vinden. Hogere uitvoeringen bieden nog meer verstelmogelijkheden. De GT-PlusLine heeft een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel die omhoog en omlaag kan bewegen en kan worden ingesteld op een geheugenfunctie, wat handig is als meer dan รฉรฉn persoon de auto bestuurt.
Voor die koude dagen hebben de DynamicPlusLine en hoger verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuurwiel. Zelfs de hoge GT-PlusLine heeft verwarmde achterstoelen, zodat iedereen lekker warm blijft.
Gemaksfuncties zijn ook goed doordacht. Elektrische ramen zijn standaard op alle modellen, met veiligheids-anti-inklembeveiliging beschikbaar op DynamicLine en hoger. Hogere uitvoeringen voegen ook features toe zoals elektrisch inklapbare spiegels. Geluid, trillingen en ruwheid zijn goed onder controle in de nieuwste Ceed, wat zorgt voor een stille en ontspannende rit, zelfs bij snelwegsnelheden. De motor, vooral de nieuwe 1.5-liter, is stil onder normaal rijden maar wordt merkbaarder bij hard accelereren.
Het infotainmentsysteem is zeer prettig: het touchscreen is responsief, en Apple CarPlay/Android Auto werkt feilloos. Nog beter, de hogere uitvoeringen hebben een draadloze oplaadpad zodat alles georganiseerd blijft. Ook zijn de opbergvakken goed doordacht, met voldoende ruimte in de middenconsole, deurvakken en handschoenenkastje. Zicht is uitstekend met grote spiegels en een lage raamlijn, en parkeren is een makkie met de achteruitrijcamera en 360-graden camera’s op de hogere uitvoeringen.
Nog handiger is het feit dat de DynamicPlusLine en hogere modellen een smart key en start-knop hebben voor gemakkelijke toegang en start. Als je kiest voor de Sportswagon-versie, krijg je ook een elektrische achterklep met handsfree openingโzeer handig voor het laden met volle handen.
Veiligheid En Beveiliging
Op het gebied van veiligheid heeft de Kia Ceed daar genoeg van om jou en je passagiers te beschermen. Laten we beginnen met passieve veiligheidsvoorzieningen. De carrosserie van de Ceed is geconstrueerd uit hoogwaardig staal, dus er is een zeer goede, veilige veiligheidskooi gebouwd rond de passagiers. Deze stevige constructie wordt gecombineerd met talrijke airbags, waaronder front-, zij- en gordijnairbags, die allemaal dienen om de impact te dempen in geval van een botsing. Ook hebben beide voorstoelen whiplash-hoofdsteunen, wat een klein maar significant kenmerk is dat echt kan helpen bij een aanrijding van achteren.
Wat betreft actieve veiligheid blinkt de Ceed uit met zijn geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). Alle modellen komen standaard met Autonomous Emergency Braking (AEB), dat dreigende botsingen met andere voertuigen, voetgangers of fietsers detecteert en de remmen activeert als je niet op tijd reageert. We hebben dit systeem getest en vonden het effectief maar niet overdreven opdringerig.
Lane Keeping Assist (LKA) en Lane Following Assist (LFA) zijn ook standaard. LFA is vooral nuttig op de snelweg, omdat het helpt de auto in het midden van zijn rijstrook te houden, wat lange ritten veel minder stressvol maakt. En onthoud, hoe geweldig deze systemen ook zijn, het zijn hulpmiddelen en kunnen niet in de plaats komen van opletten tijdens het rijden.
Nog meer veiligheidsfuncties worden toegevoegd aan de hogere uitvoeringen, zoals Blind Spot Detection (BSD) en Rear Cross-Traffic Alert (RCTA). Deze systemen zijn zeer nuttig bij het wisselen van rijstrook of achteruit rijden uit parkeerplaatsen, en geven waarschuwingen zonder overdreven gevoelig te zijn.
De hogere uitvoeringen hebben LED-koplampen die de weg goed verlichten in het donker, en sommige hebben een High Beam Assist die automatisch het groot licht aan- en uitschakelt zodat je andere bestuurders niet verblindt.
Gezinnen zullen de ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes in de achterstoelen en kindersloten op de achterdeuren waarderen. Hij heeft een hightech startonderbreker en alarmsysteem en een “smart key” systeem dat de deuren voor je vergrendelt zodra je ongeveer 6 meter bij de auto vandaan bent.
Hij heeft niet de meer geavanceerde adaptieve cruise control met stop-and-go functionaliteit, maar afgezien daarvan is zijn veiligheidspakket compleet. Hij heeft ook TPMS (Bandenspanningscontrolesysteem), dus als je een significante hoeveelheid bandenspanning verliest, laat hij dat weten, en automatische deurontgrendeling bij impact met knipperende alarmlichten.
Hij ontving een vijf-sterren beoordeling van Euro NCAP in de laatste generatie, dus het is redelijk om ten minste dat prestatieniveau of beter te verwachten in het 2024 model.
Hoe Rijdt Het?
De Kia Ceed is perfect voor dagelijks rijden, vooral in de stad. Hij heeft lichte besturing bij lage snelheden, waardoor hij zeer gemakkelijk te draaien is in kleine parkeerplaatsen en parkeergarages. Het zicht is uitstekend en met de achteruitrijcamera en parkeersensoren (die standaard zijn op de meeste uitvoeringen), is achteruit rijden en parkeren in de stad vrijwel moeiteloos.
Maar op de open weg onthult de Ceed een levendiger karakter. De besturing wordt goed gewogen bij hogere snelheden, wat je veel gevoel en controle geeft. De vering doet uitstekend werk in het compromis tussen rijkwaliteit en handling; er is zeer weinig carrosserierol in de bochten, maar hij is ook comfortabel over hobbels.
Op de snelweg blinkt de Ceed echt uit. Het interieur is zeer stil, met minimaal wind- of weggeluid. De motor loopt prettig, en met de DCT heeft hij lange overbrengingsverhoudingen, dus zelfs bij hoge snelheden voelt de auto ontspannen. Hij is geweldig voor degenen die veel rijden.
De remmen zijn een ander sterk punt. Ze hebben een progressieve bijt met een prettig stevig pedaalgevoel. Zelfs tijdens hard remmen blijft de auto stabiel en gemakkelijk te controleren, wat geruststellend is in noodsituaties.
Wat echt indrukwekkend is aan de Ceed is zijn veelzijdigheid. Hij is comfortabel en ontspannen wanneer je dat wilt, maar wanneer je zin hebt in wat pittiger rijden, wordt hij responsief. De Sport-modus verscherpt de gaspedaalrespons en, in DCT-modellen, houdt hij de versnellingen langer vast voor een dynamischere ervaring.
Zelfs de rijhulpsystemen mengen zich naadloos in de rijervaring. Lane Keeping Assist past lichte stuurcorrecties toe om je in het midden te houden, en de adaptieve cruise control (indien beschikbaar) handhaaft een consistente afstand, soepel aanpassend aan de verkeersstroom.
De rijkwaliteit is over het algemeen uitstekend. De Ceed absorbeert vrijwel elke oneffenheid in de weg zonder klagen, behalve de zeer scherpe hobbels en gaten. Hij is sportief genoeg om goed te handlen maar comfortabel genoeg voor dagelijks rijden, en dat is een goede combinatie.
Brandstofefficiรซntie is ook prijzenswaardig. De Ceed blijft zuinig zelfs met een pittigere rijstijl, een bewijs van de techniek van zijn motoren en algemeen ontwerp.
Een ander sterk punt is de rijpositie; de stoel en het stuurwiel bieden een breed bereik aan verstelbaarheid, en de stoelen zelf zijn zeer ondersteunend en comfortabel, zelfs op lange ritten.
Het enige kleine nadeel is dat hoewel de Ceed over het algemeen zeer goed is, hij niet helemaal de klassenstandaard haalt qua pure rijbetrokkenheid. Een Ford Focus biedt bijvoorbeeld wellicht wat scherpere handling, of een Volkswagen Golf is mogelijk iets verfijnder. De Ceed komt echter dicht in de buurt en biedt vaak meer waar voor je geld. De GT Line en GT PlusLine zijn sportieve opties voor degenen die wat meer opwinding in hun rit willen zonder de aspecten van een normale dagelijkse auto te verliezen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat hij compact genoeg is om door smalle straatjes of drukke stadsstraten te navigeren.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Kia Ceed heeft een zeer goede bagageruimte. De Ceed heeft 395 liter ruimte achter de rechtopstaande stoelen, wat meer is dan de Volkswagen Golf en de Ford Focus. Klap je die stoelen neer, dan opent zich een zeer ruime 1.291 liter, meer dan voldoende ruimte voor grotere vracht of gewoon grotere spullen in het algemeen.
Hij heeft een grote opening voor de kofferbak en heeft geen te hoge tildrempel, dus het is niet zo moeilijk om dingen te laden en te lossen zonder je rug te bezeren. Het is een zeer doordacht ontwerp voor dagelijks gebruik.
Een opvallend kenmerk is de verstelbare laadvloer. Je kunt deze in een hogere positie zetten, waardoor er een verborgen compartiment ontstaat, wat handig is voor het verbergen van waardevolle spullen of spullen die je niet zo vaak gebruikt. Met de achterstoelen neergeklapt en de vloer omlaag, creรซert het een zeer nette vlakke laadruimte. Dit maakt het super handig om grote items te vervoeren.
De kofferbak is bijna een perfect rechthoek, dus er is niet veel lege ruimte om te proberen rond wielkasten en andere uitstulpingen te vormen. Er zijn ook sjorpunten om alle losse spullen op hun plaats te houdenโeen nuttige functie omdat anders items overal heen zouden vliegen, vooral op bochtige wegen.
Voor degenen die veel boodschappentassen hebben, hebben de hogere modellen een handsfree elektrische achterklep. Sta gewoon achter de auto met de sleutel in je zak, en de kofferbak opent zich voor jeโsuper praktisch!
Er zit zelfs een 12V-aansluiting om accessoires op aan te sluiten en op te laden. Het is een klein detail, maar het maakt een groot verschil tijdens lange ritten. De binnenkant heeft een grote LED-verlichting, dus het is gemakkelijk om dingen te vinden, zelfs als het donker is.
Hoewel de kofferbak enorm is, bieden sommige rivalen zoals de Skoda Octavia ook aanzienlijke ruimte. De bagageruimte van de Ceed is echter voldoende ruim voor de meeste behoeften. Als je nog meer ruimte nodig hebt, is er de Ceed Sportswagon die nog meer capaciteit biedt. De kofferbak in de Ceed is zo praktisch en goed ontworpen, wat hem een van de beste aspecten van de auto maakt.
Comfort Achterbank
De achterbank van de Kia Ceed heeft veel ruimte en is comfortabel, wat hem een goede auto maakt voor gezinnen of iedereen die veel carpoolt. We hebben dit vaak over het hoofd geziene aspect van compacte hatchbacks onderzocht, en dit is wat we vonden.
Allereerst is er fatsoenlijke ruimte achterin. De beenruimte is behoorlijk goed voor zijn klasse, dus als je een gemiddeld grote volwassene bent die achter een bestuurder van 1,85m zit, zou je nog steeds een paar centimeter knieruimte moeten hebben. Het zal geen records breken, maar het is behoorlijk goed voor de categorie.
De hoofdruimte is ook behoorlijk goed; het dak loopt niet veel af, dus lange mensen hebben niet het gevoel dat hun hoofd wordt afgesneden. Als je echter langer bent dan 1,80m en het panoramadak-optie hebt, zou je haar het dak een beetje kunnen raken.
De stoelen zelf zijn goed ontworpen. Ze bieden stevige ondersteuning en comfort, wat merkbaar is op langere ritten. Hogere uitvoeringen komen zelfs met verwarmde achterstoelenโeen mooie touch die wat luxe toevoegt, vooral in kouder weer.
De middelste zitplaats is, zoals gebruikelijk in deze klasse, wat smaller en harder. Het is goed voor korte afstanden of voor kinderen, maar voor volwassenen is het niet zo comfortabel voor lange afstanden. Dat is echter typisch voor een compacte hatchback, dus geen groot probleem.
ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn aanwezig op de buitenste achterstoelen, waardoor het gemakkelijk is om kinderzitjes vast te maken. De deuren openen zeer wijd, wat het gemakkelijk maakt om kinderen of kinderzitjes in en uit te laden. Plus, de hoge daklijn helpt om hoofden niet te stoten.
Opbergmogelijkheden zijn ook goed. Er zijn flinke waterflesvakken in de achterdeuren en kaartvakken achter de voorstoelen. Het is ook prettig dat de hogere uitvoeringen een middenarmsteun met bekerhouders hebben.
Het zicht vanaf de achterstoelen is over het algemeen goed, met grote ramen die het gemakkelijker maken om naar buiten te kijken. Dit maakt de rit wat aangenamer en helpt wagenziekte te verminderen. De hoge raamlijn beperkt echter het zicht voor kleine kinderen, maar dat is de manier waarop het is met de meeste nieuwe auto’s.
De gebruikte materialen zijn consistent met de voorkant, met zachte aanraakpunten en een hoge standaard van pasvorm en afwerking. Een klein nadeel is dat er geen USB-poorten zijn voor de achterpassagiers, dus dat kan een nadeel zijn voor technologisch onderlegde gezinnen. De bijna vlakke vloer maakt het echter gemakkelijker voor de middelste passagier om comfortabel te zitten en over de bank te schuiven wanneer nodig.