2024 Kia Ceed Sportswagon Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |||
---|---|---|---|
Motortype: | 1.0 T-GDi | 1.5 T-GDi | 1.5 T-GDi DCT7 |
Versnellingsbak: | 6-traps handgeschakelde transmissie | 6-traps handgeschakelde transmissie | 7-traps DCT (Dual Clutch Transmission) automatisch |
Aandrijftype: | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Maximaal vermogen: | 100 pk (73.6 kW) | 140 pk (103 kW) | 140 pk (103 kW) |
Maximaal koppel: | 172 Nm | 253 Nm | 253 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Benzine |
Tankcapaciteit in l: | 50 liter |
Top snelheid: | 1.0 T-GDi: 178 km/h 1.5 T-GDi: 197 km/h (voor zowel handgeschakelde als DCT7 versies) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Aantal zitplaatsen: | 5 |
Bagageruimte Volume (Achter): | 625 liter |
Bagageruimte Volume (met achterbank neergeklapt): | 1694 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 T-GDi | 1.5 T-GDi (handgeschakeld) | 1.5 T-GDi DCT7 |
---|---|---|---|
Leeggewicht: | 1235 kg | 1277 kg | 1307 kg |
Max. Trekgewicht (geremd): | 1010 kg | 1210 kg | 1210 kg |
Max. Trekgewicht (ongeregeld): | 510 kg | 610 kg | 610 kg |
Totaal gewicht (maximaal toegestaan): | 1840 kg | 1850 kg | 1880 kg |
Specificatie | 1.0 T-GDi | 1.5 T-GDi (Handgeschakeld) | 1.5 T-GDi DCT7 |
---|---|---|---|
Vanaf prijs: | โฌ 29.995 | โฌ 32.995 | โฌ 34.995 |
Brandstoftype: | Benzine | Benzine | Benzine |
Cilinders: | 3 | 4 | 4 |
Cilinderinhoud (cmยณ): | 998 | 1.482 | 1.482 |
Aandrijftype: | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie: | 6-versnellings handgeschakeld | 6-versnellings handgeschakeld | 7-versnellings DCT automatisch |
Brandstofverbruik: | 5,3 l/100 km (gecombineerd) | 5,7-6,0 l/100 km (gecombineerd) | 5,9-6,4 l/100 km (gecombineerd) |
CO2-uitstoot: | 122-123 g/km | 130-135 g/km | 133-145 g/km |
Maximaal vermogen: | 100 pk (73,6 kW) | 140 pk (103 kW) | 140 pk (103 kW) |
Acceleratie 0-100 km/h: | 13,3s | 9,7s | 9,9s |
Maximaal koppel: | 172 Nm | 253 Nm | 253 Nm |
Top snelheid: | 178 km/h | 197 km/h | 197 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1465 mm |
Breedte: | 1800 mm |
Lengte: | 4605 mm |
Wielbasis: | 2650 mm |
Veringhoogte: | 140 mm 135 mm voor GT-Line versies |
Functie | ComfortLine (โฌ29.995) | DynamicLine (โฌ30.995) | DynamicPlusLine (โฌ32.995) | GT-Line (โฌ37.495) | GT-PlusLine (โฌ39.495) |
---|---|---|---|---|---|
Zitplaatsen en Interieur | |||||
Achterbank, 60:40 neerklapbaar | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
LED-interieurverlichting, voor | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Bagageruimte, 12V-aansluiting | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Bagageruimte, compartimenten onder de laadvloer | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Bagageruimte, bagagenet met haken | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Mobiliteitskit | Ja | Nee | Nee | Nee | Nee |
Pedalen, standaard | Ja | Ja | Ja | Nee | Nee |
Pedalen, afgewerkt in aluminium | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Stuurkolom, handmatig verstelbaar in hoogte en diepte | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Exterieur | |||||
Buitenspiegels, elektrisch verstelbaar, verwarmd en inklapbaar | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Spiegelkappen, hoogglans zwart | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Richtingaanwijzers, LED in buitenspiegels | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Veiligheid en Assistentie | |||||
Achteruitrijcamera, met dynamische hulplijnen | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Kruisend verkeer achter waarschuwing (RCCA) | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Dodehoekassistentie (BCA) | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Parkeerrem, elektrisch bediend met auto-hold | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Parkeersensoren, voor, achter en zijkant | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
Intelligente snelheidsbordherkenning (ISLA) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Klimaatregeling, automatisch met twee zones | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Klimaatregeling, automatische ontwaseming | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Lichtsensor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Regensensor | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Technologie en Connectiviteit | |||||
Bluetooth-connectiviteit, met spraakherkenning | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Oplaadstation, draadloze oplader | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Ramen, elektrisch bedienbaar met veiligheidsfunctie | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Gemak en Comfort | |||||
Stuurwiel, verwarmd (2 niveaus) | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Smart key, met start/stop-knop | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Binnenspiegel, automatisch dimmend | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Luidsprekers, twee achter | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Luidsprekers, twee voor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Bagageruimte, luxe multifunctionele laadvloer | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Bescherming | |
Stootlijstenset vierdelig met chromen inleg | โฌ 199,00 |
Mattenset rubber vierdelig met grijs logo | โฌ 79,00 |
Stootlijstenset vierdelig zwart | โฌ 269,00 |
Anti-slipbak (zonder speaker in de kofferruimte) | โฌ 69,00 |
Mattenset rubber vierdelig met rood logo | โฌ 79,00 |
Mattenset rubber vierdelig met GT-Line logo | โฌ 89,00 |
Stootlijstenset vierdelig zonder inleg | โฌ 179,00 |
Styling | |
Sierlijstenset zijkant RVS hoogglans gepolijst vierdelig | โฌ 209,00 |
Sierlijstenset zijkant RVS geborsteld vierdelig | โฌ 209,00 |
Achterkleplijst RVS geborsteld RVS | โฌ 130,00 |
Transport | |
Fietsendrager, Thule EuroRide 3, voor 3 fietsen | โฌ 559,95 |
Fietsendrager, Thule EuroRide 940, voor 2 fietsen | โฌ 499,00 |
Dakkoffer, Thule Touring 200 Titan aeroskin (400 liter) | โฌ 449,00 |
Fietsendrager, Thule FreeRide 532, voor 1 fiets | โฌ 129,00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (390 liter) | โฌ 515,00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (330 liter) | โฌ 475,00 |
Fietsendrager voor twee (elektrische) fietsen | โฌ 560,00 |
Fietsendrager Westfalia Bikelander (opvouwbaar) | โฌ 719,00 |
Fietsdrager Active t.b.v. รฉรฉn fiets | โฌ 165,00 |
Westfalia Bagagebox / transportbox 200L | โฌ 499,00 |
Fietsendrager Thule EasyFold XT 933 2 fietsen 13-polig | โฌ 1.015,00 |
Fietsendrager Thule 924 VeloCompact 2 fietsen 13-polig | โฌ 639,95 |
Trekhaak met afneembare kogel excl. kabelset | โฌ 875,00 |
Dakdragers aluminium | โฌ 295,00 |
Trekhaak kabelset 7-polig | โฌ 335,00 |
Trekhaak kabelset 13-polig | โฌ 379,00 |
Pakket | Prijs |
---|---|
All Seasons Pack (met rood Ceed logo) | โฌ 182.00 |
All Seasons pack (met grijs logo) | โฌ 182.00 |
Protection Pack | โฌ 334.00 |
Design Pack (hoogglans gepolijst) | โฌ 414.00 |
Design Pack (geborsteld RVS) | โฌ 414.00 |
Prijsstructuur van 2024 Kia Ceed Sportswagon
Uitvoering | Motor | Vermogen kW (pk) | Transmissie | Energielabel | CO2 (g/km) | Prijs (โฌ) |
---|---|---|---|---|---|---|
ComfortLine | 1.0 T-GDi | 73 (100) | Handgeschakeld | B | 122 | 29.995 |
DynamicLine | 1.0 T-GDi | 73 (100) | Handgeschakeld | B | 123 | 30.995 |
DynamicLine | 1.5 T-GDi | 103 (140) | Handgeschakeld | C | 130 | 32.995 |
DynamicLine | 1.5 T-GDi | 103 (140) | DCT7-automaat | C | 133 | 34.995 |
DynamicPlusLine | 1.0 T-GDi | 73 (100) | Handgeschakeld | B | 123 | 32.995 |
DynamicPlusLine | 1.5 T-GDi | 103 (140) | Handgeschakeld | C | 130 | 34.995 |
DynamicPlusLine | 1.5 T-GDi | 103 (140) | DCT7-automaat | C | 133 | 36.995 |
GT-Line | 1.5 T-GDi | 103 (140) | Handgeschakeld | C | 134 | 37.495 |
GT-Line | 1.5 T-GDi | 103 (140) | DCT7-automaat | C | 138 | 39.495 |
GT-PlusLine | 1.5 T-GDi | 103 (140) | Handgeschakeld | C | 135 | 39.495 |
GT-PlusLine | 1.5 T-GDi | 103 (140) | DCT7-automaat | D | 145 | 41.495 |
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Kia Ceed Sportswagon Te Kopen?
De Kia Ceed Sportswagon is terug en beter dan ooit. Het 2024 model is nu beschikbaar als de nieuwste versie van Kia’s compacte stationwagon, na de introductie van de derde generatie Ceed in 2018. Het maakt deel uit van de Ceed-familie, die ook hatchback- en shooting brake-versies omvat, en de Sportswagon is Kia’s poging om Europese consumenten die geen crossover of SUV willen meer praktisch nut en veelzijdigheid te bieden.
Dit is een vernieuwde versie die een facelift krijgt voor het modeljaar 2024 met bijgewerkte styling en technologie om de Ceed een levensvatbare concurrent te houden in de compacte klasse. De Sportswagon is specifiek ontworpen voor mensen die veel laadruimte nodig hebben maar niet willen inleveren op de rijkwaliteiten van een op een personenauto gebaseerd onderstel.
Met een lengte van 4,61 meter valt de Ceed Sportswagon in de compacte klasse, maar biedt hij een laadruimte die kan wedijveren met sommige middelgrote stationwagons. Dat maakt het een zeer aantrekkelijke gezins-/actieve levensstijlauto. Deze GT-Line uitvoering die we testen probeert wat sportiviteit toe te voegen aan de praktische kant met styling en chassisafstemming.
De Ceed Sportswagon, exclusief gebouwd voor de Europese markt en levensstijl, is een voorbeeld van Kia’s regionalisering van voertuigen. Dit is te zien in de conservatieve styling, de nadruk op prestaties en zuinigheid, en de focus op technologische en veiligheidsaspecten die aantrekkelijk zijn voor de Europese consument.
De Ceed Sportswagon bevindt zich in een competitief segment met prijzen die beginnen rond โฌ26.000 en oplopen tot bijna โฌ40.000 voor de goed uitgeruste modellen. Hij is ontworpen om een sterke waardepropositie te bieden tegenover gevestigde concurrentie zoals de Volkswagen Golf Variant, maar beschikt ook over de lange garantiedekking waar Kia synoniem mee is geworden.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Kia Ceed Sportswagon komt met twee motoren, beide turbobenzine directe injectie (T-GDi) units. De basismotor is een 1,0-liter driecilinder die 73,6 kW (100 pk) produceert bij 6.000 tpm en 172 Nm koppel van 1.500 tot 3.500 tpm. Deze motor is ontworpen voor efficiรซntie en is gemaakt voor stadsrijden en voor degenen die zeer bezorgd zijn om brandstofverbruik.
Voor wie meer vermogen zoekt, is er een 1,5-liter viercilinder motor die 103 kW (140 pk) levert bij 5.500 tpm en een stevig koppel van 253 Nm van 1.500 tot 3.000 tpm. Deze motor heeft een mooie mix van vermogen en efficiรซntie; hij accelereert met veel meer vertrouwen en cruist prettig op de snelweg.
Qua transmissie hebben kopers de keuze tussen een 6-versnellingsbak of een 7-traps dual-clutch transmissie (DCT). De handgeschakelde is prettig omdat het meer rijervaring biedt voor de liefhebber, maar de DCT schakelt soepel en snel, en kan onder de juiste omstandigheden brandstof besparen.
Deze prestatiecijfers zijn uiteraard afhankelijk van de motor- en transmissiecombinatie. De 1.0 T-GDi met handgeschakelde versnellingsbak accelereert van 0-100 km/u in 13,3 seconden en heeft een topsnelheid van 178 km/u. De krachtigere 1.5 T-GDi verbetert deze cijfers aanzienlijk, met een 0-100 km/u tijd van 9,7 seconden (handgeschakeld) of 9,9 seconden (DCT), en een topsnelheid van 197 km/u voor beide transmissieopties.
Hoewel het geen sportwagen is, levert de 1.5T motor genoeg vermogen om de Ceed Sportswagon met autoriteit voort te bewegen. Hij is speciaal ontworpen voor snelweggebruik, waar hij bij hogere snelheden in een comfortabel ritme komt. Enkele recensenten merkten wel op dat de motor bij hoge toerentallen wat onder druk lijkt te staan, maar tijdens het dagelijks rijden blijft hij zeer verfijnd aanvoelen.
De 7-traps dual-clutch transmissie die aan deze motor is gekoppeld, kreeg echter gemengde recensies. De comfortmodus zorgde er bij sommigen voor dat hij te lui schakelde en leek een gewone koppelomvormer automaat te imiteren. De sportmodus maakt alles veel responsiever, maar lijkt ten koste te gaan van de soepelheid. De GT-Line heeft handmatig schakelen met schakelflippers.
Een van de unieke technologieรซn van deze aandrijflijn is Kia’s Continuously Variable Valve Duration (CVVD) systeem. Hiermee kan de motor verbrandingscycli aanpassen tijdens het rijden, afhankelijk van de belasting, zodat het op elk moment ofwel de efficiรซntie ofwel de prestaties kan maximaliseren. Dit resulteert in een motor die snelle acceleratie biedt wanneer nodig, maar toch een goed brandstofverbruik levert bij normaal rijden.
Brandstofefficiรซntie is een sterk punt voor de 1.5T motor. Officiรซle WLTP-cijfers geven een gecombineerd verbruik aan van 6,1 l/100km, met snelwegverbruik rond 6,2 l/100km. Tests in de praktijk leverden resultaten op die dicht bij deze cijfers lagen, met een totaalverbruik in de range van 6,4-6,7 l/100km, zelfs met winterbanden en verschillende omstandigheden. Deze zuinigheid maakt de Ceed Sportswagon een realistische mogelijkheid voor wie regelmatig lange afstanden aflegt.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De 2024 Kia Ceed Sportswagon heeft een remsysteem dat zorgt voor zelfverzekerde remkracht voor de kleine stationwagon.
De Ceed Sportswagon gebruikt rondom schijfremmen, met geventileerde schijven voor om het grootste deel van de rembelasting op te vangen. Het rempedaalgevoel is behoorlijk stevig en lineair, waardoor het extreem eenvoudig te doseren is tijdens dagelijks rijden.
Alle uitvoeringen hebben 16-inch voorschijven, dus de remweg is vrijwel gelijk en behoorlijk kort.
De achterrotors variรซren in grootte afhankelijk van het uitrustingsniveau. Basismodellen zoals de ComfortLine hebben 14-inch achterrotors, terwijl de hogere uitvoeringen (DynamicLine, DynamicPlusLine, GT-Line en GT-PlusLine) grotere 15-inch achterrotors hebben. Deze grotere rotors zorgen voor betere remkracht en koeling, vooral voor modellen met grotere motoren of zwaardere belading.
Alle modellen van de Ceed Sportswagon hebben standaard ABS. Dit voorkomt wielblokkering tijdens hard remmen, waardoor de bestuurder de controle over het sturen behoudt in geval van nood.
Het heeft ook ESC (Electronic Stability Control) en HAC (Hill-start Assist Control). Deze werken samen met de remmen om maximale stabiliteit en controle over het voertuig te waarborgen, of het nu gaat om slecht weer, wegrijden op een helling, etc.
Besturing En Ophanging
De besturing en veringopstelling van de Kia Ceed Sportswagon is ontworpen om een balans te bieden tussen comfort, wegligging en efficiรซntie. Het stuursysteem is elektrisch bekrachtigd, wat zorgt voor gemakkelijke manoeuvreerbaarheid bij lage snelheden terwijl het nog steeds voldoende feedback geeft bij hogere snelheden.
We merkten ook op dat de besturing zeer licht is, wat prettig is tijdens het rijden in de stad en parkeren. Sommigen vonden de respons echter wat indirect, vooral in vergelijking met sportievere modellen in dit segment. De GT-Line uitvoering heeft een iets andere kalibratie om het sportiever te laten aanvoelen, maar dit verandert het karakter niet dramatisch.
De Ceed Sportswagon maakt gebruik van MacPherson-veerpoten voor en een multi-link achterwielophanging. Dit is een goede combinatie in de compacte klasse omdat het een goede mix biedt van rijcomfort en wegligging. Vooral die multi-link achter, die gewoon betere wielcontrole en stabiliteit biedt dan de torsieas-opstellingen die sommige concurrenten hebben.
De GT-Line uitvoering heeft een sportief afgestelde vering, zoals geleverd door Kia. Dit bestaat uit een iets lagere rijhoogte (ongeveer 5mm lager) en stijvere veren en dempers. Ja, dit verbetert de wegligging, maar we vonden het te stijf (vooral met de optionele 18-inch wielen).
De stijvere GT-Line vering kreeg gemengde reacties. Ja, het vermindert de carrosseriehelling en maakt hem stabieler in bochten, maar dit gaat ten koste van het rijcomfort. We merkten op dat de GT-Line hard kan aanvoelen over korte, scherpe hobbels en over het algemeen het comfortabele rijgedrag mist dat sommige kopers zouden verwachten van een gezinsgerichte stationwagon.
De reguliere Ceed Sportswagon heeft waarschijnlijk een zachter rijgedrag, aangezien deze niet de sportief afgestelde vering heeft die de GT-Line wel heeft. Voor wie comfort belangrijker vindt dan sportiviteit, zijn de basisvering en kleinere wielen waarschijnlijk de beste keuze.
Over het algemeen lijkt de besturing en veringafstelling van de Ceed Sportswagon goed te passen bij zijn rol als praktische gezinsauto met een vleugje sportiviteit. Hij heeft een zeer zekere wegligging en goede stabiliteit, hoewel het het “gevoel” mist van sommige concurrenten. De sportievere GT-Line zal goed zijn voor wie dat gevoel wel wil, maar rijdt gewoon niet zo soepel.
Welke Banden Gebruikt Het?
Alle ComfortLine, DynamicLine en DynamicPlusLine varianten rijden op 16-inch lichtmetalen velgen met 205/55R16 banden. Deze configuratie is een goed compromisโcomfortabel, stil en zelfs iets zuiniger door de hoge bandwang.
Maar als je kiest voor de GT-Line en GT-PlusLine modellen, krijg je verbeterde 17-inch lichtmetalen velgen met 225/45R17 banden. Deze grote velgen en lage-profiel banden zien er niet alleen sportiever uit, maar hebben ook een betere wegligging. Houd er wel rekening mee dat ze de rit wat harder maken.
Voor wie kan gaan voor de top-spec GT-PlusLine met de DCT-transmissie, krijg je de 18-inch lichtmetalen velgen met 225/40R18 banden. Deze versterken de sportieve uitstraling nog meer en kunnen voor nog scherpere handling zorgen, hoewel ze ook kunnen zorgen voor minder rijcomfort.
Dit is belangrijk: De rijkarakteristieken van de Ceed Sportswagon kunnen sterk worden beรฏnvloed door de wiel/band combinatie die je kiest. De 17-inch wielen zorgen voor een veel zachter rijgedrag en ze vangen de oneffenheden van de weg beter op. Maar de 18-inch wielen op de GT-Line zien er wel mooi uit en alles, maar ze maken de rit erg stijf, vooral omdat deze de sport-afgestelde vering heeft. Dus als comfort belangrijk voor je is, kun je beter bij de 17-inch setup blijven.
Ook wat betreft winterbanden maken deze een wereld van verschil. Ze hebben zachter rubber, andere profielpatronen en dat soort zaken, en dat verandert de manier waarop de auto aanvoelt en hoeveel grip je hebt.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Kia Ceed Sportswagon is ontworpen om over het algemeen zeer aangenaam te zijn en slaagt erin een goed compromis te vinden tussen comfort, praktisch nut en esthetiek in de verschillende modellen. Vanaf het begin voelt de cabine bestuurdersgericht aan, met bedieningselementen en displays geplaatst waar je ze nodig hebtโmakkelijk te bereiken, makkelijk te zien.
Als je begint met de basis ComfortLine, krijg je standaard stoffen bekleding, die praktisch en comfortabel is. Stap je over naar de DynamicLine, dan merk je een meer premium stof met grijze stiksels die een vleugje verfijning toevoegen. De DynamicPlusLine gaat verder met een mix van stof en kunstleder voor de stoelen, wat het interieur een meer hoogwaardige uitstraling geeft die ook makkelijker schoon te maken is.
Voor het meer atletische type bieden zowel de GT-Line als GT-PlusLine suรจde sportstoelen met GT-Line badges. Deze stoelen zien er niet alleen goed uit, maar dragen bij aan het algehele “cockpit” gevoel dat de auto heeft, vooral met de zwarte hemelbekleding. Alle modellen hebben een met leder bekleed stuurwiel en versnellingspook, dus zelfs als je het basismodel krijgt, heb je nog steeds die mooie details waar het ertoe doet. Als je echter kiest voor de GT-Line, krijg je een D-vormig stuurwiel, wat het sportiever maakt.
Naarmate je de uitrustingsniveaus opgaat, vind je meer premium materialen door de hele cabine. De DynamicPlusLine en hoger hebben bijvoorbeeld een zwart glanzende afwerking op het dashboard, en de GT-Line modellen hebben aluminium pedalen en dorpellijsten. Het instrumentencluster verbetert ook naarmate je hoger gaat. Lagere uitvoeringen hebben een 4,2-inch LCD tussen analoge wijzerplaten, terwijl hogere uitvoeringen pronken met een volledig digitaal 12,3-inch display met meer informatie en aanpassingsmogelijkheden.
Het dashboard zelf heeft een mooie horizontale flow, wat de cabine ruimer doet lijken. Het heeft alle soft-touch materialen waar je ze nodig hebt en harder plastic op plekken waar je minder vaak aanraakt. De middenconsole draait helemaal om dat 10,25-inch touchscreen infotainmentsysteem, dat bovenop het dashboard is geplaatst voor gemakkelijk zicht. Hoewel de plaatsing praktisch is, zouden sommigen kunnen vinden dat het er wat opgeplakt uitziet.
Het heeft verschillende stoelen afhankelijk van het uitrustingsniveau. De GT-Line heeft sportievere stoelen met meer uitgesproken zijwangen. De optionele leren en suรจde bekleding krijgt hoge cijfers voor zowel comfort als uiterlijk, hoewel een verstelbare dijbeensteun een mooie toevoeging zou zijn voor langere bestuurders.
Er zijn enkele kleine punten van kritiek. De pianozwarte afwerking ziet er mooi uit, maar trekt wel vingerafdrukken en krassen aan. De sfeerverlichting is subtiel, niet zo uitgebreid als bij sommige concurrenten, maar nog steeds subtiel. Maar het zijn geen grote, lange lichtstrips, alleen kleine LED-spots, dus het is meer een subtiele hint dan een grote statement.
Exterieur Uiterlijk
De 2024 Kia Ceed Sportswagon toont een verfijnd, enigszins ingetogen exterieur dat voortbouwt op het slanke ontwerp dat werd geรฏntroduceerd met de derde generatie Ceed in 2018. Toen Kia hem een facelift gaf voor het modeljaar 2022, maakten ze enkele subtiele aanpassingen om alles fris en modern te houden zonder te ver af te wijken van zijn oorsprong.
Aan de voorkant vind je Kia’s kenmerkende “tiger nose” grille, nu breder en meer naadloos geรฏntegreerd met de koplampen. Als je voor de GT-Line uitvoering gaat, krijg je wat sportievere elementen zoals grotere luchtinlaten en hoogglans zwarte accenten. De hogere uitvoeringen hebben ook volledige LED-koplampen met een uniek drie-pijls dagrijverlichting (DRL) ontwerp, wat een zeer premium, modern uitziende touch toevoegt aan de voorzijde.
Van opzij valt de verlengde daklijn van de Sportswagon op, die aan de achterkant licht naar beneden loopt. Dit ontwerp is een goed compromis tussen vorm en functionaliteit. Hij heeft een langere achteroverhang dan de hatchback, maar doet dit goed en ziet er niet uit als een blokkige stationwagon. Er lopen enkele subtiele karakterlijnen langs de zijkanten, niet te veel, maar net genoeg om wat interesse aan het uiterlijk toe te voegen.
De achterkant van de Ceed Sportswagon stelt ook niet teleur. De doorlopende LED-achterlichten creรซren een brede, stabiele uitstraling. Als je voor het GT-Line model gaat, krijg je een nog agressiever ogende achterbumper met een kunstmatige diffuser en dubbele uitlaateinden (hoewel de echte uitlaat eronder verborgen zit). Vanaf het DynamicLine uitrustingsniveau zijn LED-achterlichten standaard, maar de GT-Line modellen gaan een stapje verder met een opvallend 48-honingraat LED-ontwerp en dynamische LED-richtingaanwijzers voor een modernere uitstraling.
Wat betreft wielen heeft de Ceed Sportswagon 16-inch lichtmetalen velgen op de basisversies en 18-inch wielen op de meer premium versies. Die grotere wielen vullen de wielkasten echt mooi op, maar onthoud, zoals hierboven vermeld, dat grotere wielen het rijcomfort kunnen beรฏnvloeden.
Kleur is ook een andere manier om deze auto uniek voor jou te maken. Neem bijvoorbeeld de “Luna Silver” metallic, die de auto zo elegant maakt en waarbij de lijnen van de auto echt opvallen. Er zijn waarschijnlijk andere kleuren, van meer subtiele tot fellere kleuren, zodat je iets kunt kiezen dat bij je past.
Over het algemeen is het exterieurdesign van de Ceed Sportswagon behoorlijk conservatief, maar wel modern. Niet dat het veel aandacht zal trekken zoals sommige meer “bling bling” modellen daar buiten — maar het heeft strakke lijnen en goede proporties, en dat zou goed moeten verouderen. En het maakt zelfs een functionele stationwagon sportiefโvooral in de GT-Line.
Comfort En Gemak
Allereerst zijn de stoelen hier een grote zaak. Alle modellen hebben een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel zodat je je ideale rijpositie kunt vinden. De hogere uitvoeringen zijn nog beter, met elektrische en geheugenfuncties zodat de stoel je instellingen onthoudt. Als je voor de DynamicPlusLine of hoger gaat, krijg je verwarmde voorstoelen, en de GT-PlusLine gaat zo ver dat ze verwarmde achterstoelen toevoegt zodat iedereen lekker warm blijft.
Wat comfort betreft krijgen de voorstoelen een goedkeuring; ze zijn vooral goed voor lange ritten. De GT-Line heeft sportstoelen die meer ondersteuning bieden maar niet zo veel dat ze beperkend zijn. De voorstoelen zijn ook verwarmd, en bij sommige uitvoeringen is de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar met geheugen.
Alle modellen komen standaard met een achteruitrijcamera, wat parkeren een fluitje van een cent maakt. Nog beter, de DynamicLine en hoger krijgen ook voor- en achterparkeersensoren, waardoor die smalle parkeerplaatsen veel beter te behappen zijn. Als je kiest voor de GT-PlusLine, zul je genieten van de intelligente parkeerassistentie, die het stuurwiel van je overneemt en de auto zelf parallel parkeert.
Standaarduitrusting omvat automatische dual-zone klimaatregeling zodat jij en je voorpassagier verschillende temperaturen kunnen instellen. Zelfs de mensen achterin voelen zich niet verwaarloosd omdat er ventilatieroosters in de middenconsole zitten die helpen de lucht gelijkmatig door de cabine te laten circuleren, om deze naar behoefte koel of warm te houden.
Het infotainmentsysteem is gecentreerd rond een 10,25-inch touchscreen, met navigatie, Apple CarPlay en Android Auto. Terwijl sommige gebruikers de responsiviteit prezen, vonden anderen dat het menu intuรฏtiever zou kunnen zijn. Gelukkig maken fysieke knoppen voor belangrijke functies zoals klimaatregeling het gemakkelijk om instellingen aan te passen tijdens het rijden.
De opbergruimte is goed doordacht, met grote deurvakken, een ruime middenconsole en handige vakjes voor je kleine spullen. De GT-Line heeft enkele coole prestatiegerichte kenmerken zoals aluminium pedalen en dorpellijsten die bijdragen aan het hele gevoel van de auto.
Keyless entry en start zijn standaard vanaf de DynamicPlusLine, en de GT-PlusLine verhoogt het gemak met een handsfree elektrische achterklep, perfect voor wanneer je handen vol zijn.
Het algemene zicht is behoorlijk goed, vooral voor de bestuurder, dankzij de mooie, dunne A-stijlen. Het Sportswagon-ontwerp biedt ook beter zicht naar achteren dan de Proceed shooting brake, wat sommige recensenten waardeerden.
Het overtreft niet echt in een bepaalde categorie, maar de Ceed Sportswagon biedt een balans van comfort- en gemaksfuncties die de meerderheid van de kopers tevreden zal stellen.
Veiligheid En Beveiliging
Zelfs de basismodellen komen met dubbele, zijdelingse en gordijnairbags die alle passagiers beschermen. De carrosserie van de auto is ontworpen om de impact van een botsing te absorberen en de energie te verdelen zodat de inzittenden zo veilig mogelijk zijn.
Zelfs in het basismodel zijn actieve veiligheidssystemen behoorlijk goed gedekt. Alle hebben Lane Keeping Assist (LKAS) om te helpen voorkomen dat je uit de rijbaan drift. Het Driver Attention Warning (DAW) systeem is ook standaard en waarschuwt de bestuurder met hoorbare en visuele signalen als het slaperigheid of gebrek aan aandacht van de bestuurder detecteert.
De Ceed Sportswagon heeft betere rijhulpsystemen dan de DynamicLine. Adaptieve Cruise Control met volledige stop-en-go functionaliteit is standaard op DCT-modellen, die een vooraf bepaalde afstand tot het voorliggende voertuig handhaaft en zelfs kan stoppen in het verkeer.
Hogere uitvoeringen voegen Blind Spot Detection (BSD) en Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist (RCCA) toe, die waarschuwingen geven en zelfs de remmen kunnen activeren om botsingen te voorkomen bij het wisselen van rijstrook of achteruit uitparkeren.
De DynamicPlusLine en hoger hebben een zeer geavanceerd Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) systeem dat voetgangers, fietsers en zelfs tegemoetkomende auto’s bij kruispunten kan detecteren, wat de rijervaring in de stad nog veiliger maakt.
Hoe Rijdt Het?
De Kia Ceed Sportswagon is over het algemeen een veelzijdige auto om in te rijden, maar dat hangt weer af van welke versie je kiest.
Laten we beginnen met de 1.0 T-GDi motor. Het is een handige en praktische motor, vooral in de stad. Hij is zo licht, en het koppel komt zo goed vrij bij lage snelheden dat de auto geweldig rijdt; perfect voor het snel manoeuvreren door de stad. Maar als je van plan bent om veel in te halen bij hoge snelheden, zou deze motor wat onderbemeten kunnen aanvoelen.
De 1.5 T-GDi motor daarentegen biedt een veelzijdigere ervaring. Hij heeft veel meer pk’s en koppel, dus snelwegrijden en wat meer gewicht trekken gaan prima. Dit is een goede motor voor wie veel op open snelwegen rijdt.
Qua prestaties is de 1.5T motor behoorlijk capabel in de meeste rijsituaties. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 9,7 seconden, wat respectabel is voor deze klasse. Hij heeft een breed koppelbereik, dus hij rijdt gemakkelijk in elke situatie. Je zou kunnen merken dat hij wat gestrest klinkt bij hoge toerentallen, maar tijdens een gemiddelde rit is het een behoorlijk soepel lopende motor.
De besturing is zeer licht, en hoewel dat goed is voor stadsrijden, geeft het niet veel feedback, en in vergelijking met sommige sportievere concurrenten, doet het dat gewoon niet. De GT-Line uitvoering probeert dit te compenseren met een iets sportievere stuurkalibratie; dit verandert het gevoel van de auto echter niet al te dramatisch.
Alle Ceed Sportswagons komen ook met Drive Mode Select, waarmee je de rijmodus kunt wisselen van Eco naar Normal naar Sport, wat de gaspedaalrespons en stuurgewicht verandert, en bij de DCT-transmissie, wanneer er geschakeld wordt.
Vering en wielopstelling beรฏnvloeden allemaal hoe je rit aanvoelt. Het basismodel is prima genoeg voor gezinsgebruik, maar de GT-Line, met zijn sportief afgestelde vering en beschikbare 18-inch wielen, stuurt scherper maar is wat hard op ruwe wegen.
Hij is wel echt stabiel bij hoge snelheden; het is een behoorlijk stabiel voertuig op de snelweg. Wind- en weggeluid zijn goed onder controle maar niet toonaangevend in zijn klasse. De auto moet een lage luchtweerstandscoรซfficiรซnt hebben, wat hem waarschijnlijk zuiniger maakt bij hoge snelheden.
De Ceed Sportswagon is gemakkelijk te manoeuvreren in de stad, dankzij zijn compacte afmetingen en goed zicht. Hij heeft geweldige parkeerfuncties (tenminste op de hogere uitrustingsniveaus heeft hij sensoren en camera’s).
Voor wie van een pittige rit houdt, biedt de Ceed Sportswagon competente handling met goede carrosseriecontrole en voorspelbare reacties. Niet zo avontuurlijk als sommige andere opties, maar hij combineert comfort en bruikbaarheid zeer goed.
Over het algemeen zou de Ceed Sportswagon een rijervaring moeten bieden die de meeste kopers in dit segment tevreden zal stellen. Hij is rotsvast, neemt bochten geweldig, en heeft net genoeg pit om je tevreden te houden. Als je op zoek bent naar een dynamischer gevoel, levert de GT-Line dat, hoewel je wel wat rijcomfort moet inleveren.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Het enige dat opvalt aan de Kia Ceed Sportswagon is zijn bagageruimte; die is enorm voor een kleine stationwagon. Hij heeft 625 liter laadruimte achter de achterstoelen en 1.694 liter met de achterstoelen neergeklapt, dus er is geen gebrek aan ruimte voor bagage, boodschappen of andere grote voorwerpen.
Er zijn veel kleine dingen aan de bagageruimte die hem zo veel handiger maken. Hij heeft ook een mooie vlakke laadvloer die gelijk ligt met de tildrempel, zodat het gemakkelijk is om zware voorwerpen in en uit te schuiven. De achterstoelen kunnen worden neergeklapt (met behulp van ontgrendeling op afstand in de bagageruimte) en ze creรซren een bijna vlakke verlengde laadruimte.
We hebben ook rekening gehouden met de opbergmogelijkheden, met het handige kenmerk van verstelbare sjorpunten die over rails schuiven. Dit zorgt ervoor dat verschillende soorten lading snel en veilig kunnen worden vastgezet. Hij heeft ook deze kleine vakken aan de zijkant voor kleinere voorwerpen, wat goed is omdat anders alles gewoon een beetje door elkaar zou liggen in de hoofdlaadruimte.
Hij komt met een uitrolbare bagageafdekking zodat alles in de bagageruimte veilig en in de schaduw is. Wanneer niet nodig, kan deze waarschijnlijk onder de laadvloer worden opgeborgen, hoewel dit niet specifiek werd vermeld in de recensies.
Betere gemaksfuncties worden toegevoegd aan de bagageruimte in de hogere uitvoeringen. De DynamicPlusLine en hoger hebben een bagagenet met haken om te voorkomen dat kleinere items tijdens het rijden rondrol.
De GT-PlusLine Ceed Sportswagon heeft een handsfree elektrische achterklep. Hij heeft die functie waarbij je achter de auto kunt staan met de sleutel en de klep automatisch opengaat; dat is echt handig als je handen vol zijn.
Het is niet de meeste ruimte ter wereld (sommige klassegenoten zoals de Skoda Octavia hebben nog meer ruimte), maar de bagageruimte van de Ceed Sportswagon is goed geproportioneerd en zal waarschijnlijk meer dan genoeg zijn voor de meeste gezinnen of mensen met een actieve levensstijl. Hij heeft laadruimte die kan concurreren met sommige grotere auto’s, dus voor wie een kleinere auto wil rijden maar laadruimte nodig heeft, is het een zeer aantrekkelijk voertuig.
Comfort Achterbank
De achterkant van de Kia Ceed Sportswagon is een zeer comfortabele en praktische plek voor passagiers, met enkele kleine details die hem net dat beetje meer gezinsgericht maken.
We hebben ook vastgesteld dat er voldoende knieruimte en hoofdruimte is voor een volwassene. De Sportswagon is hoger dan de hatchback, dus hij zou meer hoofdruimte achterin moeten hebben.
De eigenlijke stoel zelf heeft goede kussenondersteuning en is mooi gevormd. De rugleuninghoek lijkt vast te staan, wat typisch is voor deze klasse, maar is comfortabel genoeg voor vrijwel elke passagier.
Sommige uitvoeringen hebben verwarmde achterstoelen; dat zou echt geweldig zijn. Deze functie komt niet veel voor in de compacte klasse, dus het is een mooi vleugje luxe, vooral als het koud is buiten.
Hij heeft ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de buitenste achterstoelen, dus het is echt gemakkelijk om kinderzitjes te installeren. De recensent merkte ook op dat de achterdeuren echt wijd openen, wat het veel gemakkelijker maakt om kinderen of kinderzitjes achterin te plaatsen.
En voor degenen achterin zijn er ventilatieroosters achter de middenconsole zodat zij ook wat klimaatcontrole hebben. Er zijn waarschijnlijk USB-poorten of 12V-aansluitingen om dingen in op te laden. Alle achterstoelen hebben rugleuningzakken en deurvakken. Ze hebben ook bekerhouders in een neerklapbare middenarmsteun.
De Ceed Sportswagon heeft een wat kleinere achterruimte vergeleken met anderen in zijn klasse, maar het lijkt een geweldig compromis tussen comfort en functionaliteit. En de extra luxe functies zoals verwarmde achterstoelen maken de rit zo veel aangenamer voor de mensen achterin.