2024 Kia Niro Hybride SUV Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Motortype: | 1.6 GDi Hybrid |
Versnellingsbak: | 6-versnellingen DCT |
Aandrijving: | FWD |
Transmissie: | Automaat |
Max Vermogen: | 141 pk (104 kW) |
Max Koppel: | 265 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Benzine |
Emissienorm: | Euro 6e |
Topsnelheid: | 160 km/u (16″ wielen) / 154 km/u (18″ wielen) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Zitplaatsen: | 5 |
Bagageruimte Volume: | 451 liter |
Bagageruimte Volume (met neergeklapte achterstoelen): | 1.445 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Leeggewicht: | 1.374 kg |
Max. Aanhanggewicht (geremd): | 1.010 kg |
Max. Aanhanggewicht (ongeremd): | 600 kg |
Totaalgewicht (maximaal toelaatbaar): | 1.940 kg |
Maximale dakbelasting: | 100 kg |
Specificatie | 1.6 GDi (Gasoline Direct Injection) |
---|---|
Vanafprijs | โฌ34,495 (voor de ComfortLine uitvoering) |
Brandstoftype: | Benzine |
Aandrijftype: | Voorwielaandrijving |
Cilinders: | 4 |
Cilinderinhoud: | 1,580 cmยณ |
Transmissie: | DCT6 (6-versnellingsbak met dubbele koppeling) |
Brandstofverbruik (WLTP): | 4.4 – 4.7 l/100 km (gecombineerd) |
CO2-uitstoot: | 100 – 106 g/km |
Maximale vermogen: | 104 kW (141 pk) gecombineerd |
Motorvermogen: | 95 kW (129 pk) bij 5,600 tpm |
Batterij/Electric motor vermogen: | 42 kW |
Batterijcapaciteit: | 1.32 kWh |
Acceleratie (0-100 km/h): | 11.3 seconden (16″ wielen) / 11.7 seconden (18″ wielen) |
Maximale koppel: | 265 Nm (gecombineerd) van 1,000 – 2,400 tpm |
Eindsnelheid: | 160 km/h (16″ wielen) / 154 km/h (18″ wielen) |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1545 mm |
Breedte: | 1825 mm |
Lengte: | 4420 mm |
Wielbasis: | 2720 mm |
Vrije hoogte: | 160 mm |
Kenmerk | ComfortLine (โฌ34.495) | DynamicLine (โฌ36.195) | DynamicPlusLine (โฌ38.695) | ExecutiveLine (โฌ42.595) |
---|---|---|---|---|
Buitenkant | ||||
Lichtsensor | Ja | Ja | Ja | Ja |
LED Achterlichten | Ja | Ja | Ja | Ja |
LED Dagrijverlichting | Ja | Ja | Ja | Ja |
Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels | Ja | Ja, met inklapfunctie en richtingaanwijzer | Ja, met inklapfunctie en richtingaanwijzer | Ja, met inklapfunctie en richtingaanwijzer |
Projectie koplampen | Ja | Ja | Ja | Duale projectie LED koplampen |
Aluminium velgen | 16โ | 16โ | 16โ | 18โ |
Dakrails | – | Ja | Ja | Ja |
Schuif-/kanteldak | – | – | Ja | Ja |
Privacyglas | – | – | Ja | Ja |
Slimme automatische achterklep | – | – | Ja | Ja |
Draaiwiel voor selectie D, R, N, P | – | Ja | Ja | Ja |
Luxe instaplijsten | – | – | – | Ja |
Aluminium pedalen | – | – | – | Ja |
Interieur | ||||
Verstelling hoogte bestuurdersstoel | Ja | Ja | Ja | Ja |
Hoogte- en diepteverstelling stuurkolom | Ja | Ja | Ja | Ja |
Volledig digitaal instrumentenpaneel | Ja | Ja, 10.25โ Geรฏntegreerd | Ja, 10.25โ Geรฏntegreerd | Ja, 10.25โ Geรฏntegreerd |
Ambientverlichting | Ja | Ja | Ja | Ja |
Dubbele zone klimaatbeheersing | Ja | Ja | Ja | Ja |
Elektrisch bediende handrem | Ja | Ja | Ja | Ja |
Elektrisch bediende ramen voor en achter | Ja | Ja | Ja | Ja |
Volledige stoffen bekleding | Ja | – | – | – |
Stof/leerlook bekleding | – | Ja | – | – |
Leerlook bekleding | – | – | Ja | Premium |
Verwarmd stuurwiel | – | – | Ja | Ja |
Verwarming voorstoelen | – | – | Ja | Ja |
Verwarming voor- en achterstoelen | – | – | – | Ja |
Ventilatie voorstoelen | – | – | – | Ja |
Bestuurdersstoel met geheugenfunctie | – | – | – | Ja |
Passagiersstoel met ontspanningsfunctie | – | – | – | Ja |
Verstelbare achterbankleuning | – | Ja | Ja | Ja |
Stuurwiel met leerlook afwerking | Ja | Ja | Ja | Ja |
Head-Up Display | – | – | Ja | Ja |
LED Interieurverlichting | – | – | Ja | Ja |
Schakelstelen | – | Ja | Ja | Ja |
Achterarmsteun, opvouwbaar/verwijderbaar | Ja | Ja | Ja | Ja |
Opbergvak met Rollo in de middenconsole | Ja | Ja | Ja | Ja |
Veiligheid en assistentiesystemen | ||||
Noodoproep (eCall) | Ja | Ja | Ja | Ja |
Grootlichtassistentie (HBA) | Ja | Ja | Ja | Ja |
Intelligente snelheidssignaalherkenning (ISLA) | Ja | Ja | Ja | Ja |
Achterpassagiersalarm (ROA) | Ja | Ja | Ja | Ja |
Multi-botsing remassistentie (MCB) | Ja | Ja | Ja | Ja |
Parkeersensoren | Achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter |
Achteruitrijcamera | Ja | Ja | Ja | Ja |
Actieve rijstrookassistentie (LKAS) | Ja | Ja | Ja | Ja |
Adaptieve cruisecontrol met navigatieondersteuning (NSCC-C) | Ja | Ja | Ja | Ja |
Autonome noodremassistentie (FCA 1.5) | Ja | Ja | Ja | Ja |
Autonome rijstrookvolgingassistentie (LFA) | Ja | Ja | Ja | Ja |
Dodehoekassistentie (BCA) | – | – | Ja | Ja |
Achter kruisverkeer botsingspreventie assistent (RCCA) | – | – | Ja | Ja |
Afstandsbediening slimme parkeerassistentie (RSPA) | – | – | – | Ja |
Gevarenvest voor bestuurder | Ja | Ja | Ja | Ja |
Vermoeidheidsdetectie (DAW incl. LVDA) | Ja | Ja | Ja | Ja |
Intelligente achterparkeerassistentie (PCA) | – | – | – | Ja |
Snelwegassistentie (HDA) | – | Ja | Ja | Ja |
Technologie en infotainment | ||||
10.25โ Volledig kaart navigatiesysteem met Kia Connect en live-diensten | Ja | Ja | Ja | Ja |
4 USB-verbindingen | Ja | Ja | Ja | Ja |
Bluetooth-connectiviteit met spraakherkenning | Ja | Ja | Ja | Ja |
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening | Ja | Ja | Ja | Ja |
Digitale radio (DAB+) | Ja | Ja | Ja | Ja |
Mediaweergave | Ja | Ja | Ja | Ja |
Draadloos voorruit-laadsysteem voor smartphones | Ja | Ja | Ja | Ja |
Voorbereid voor Apple CarPlay en Android Auto | Ja | Ja | Ja | Ja |
Geรฏntegreerd 10.25โ digitaal cluster | – | Ja | Ja | Ja |
Harman Kardon premium geluidssysteem | – | – | – | Ja |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Styling | |
Stootlijstenset 4-delig | โฌ 309,00 |
Stootlijstenset vierdelig zonder inleg | โฌ 179,00 |
Stootlijstenset vierdelig met chromen inleg | โฌ 199,00 |
Striping zijkant zwart | โฌ 239,00 |
Striping zijkant mat wit | โฌ 239,00 |
Striping motorkap hoogglans zwart | โฌ 285,00 |
Striping motorkap mat wit | โฌ 285,00 |
Sierlijst zijkant, oranje | โฌ 229,00 |
Sierlijst zijkant, hoogglans zwart | โฌ 229,00 |
Sierlijst zijkant, geborsteld aluminium look | โฌ 229,00 |
Sierlijst achterklep, oranje | โฌ 135,00 |
Sierlijst achterklep, geborsteld aluminium look | โฌ 135,00 |
Sierlijst achterklep, hoogglans zwart | โฌ 135,00 |
Sierlijst achterbumper, oranje | โฌ 135,00 |
Sierlijst achterbumper, geborsteld aluminium look | โฌ 135,00 |
Sierlijst achterbumper, hoogglans zwart | โฌ 135,00 |
Sierlijst achterbumper, mat zwart | โฌ 135,00 |
Spiegelkappenset geborsteld aluminium look | โฌ 209,00 |
Spiegelkappenset, piano zwart | โฌ 209,00 |
Spiegelkappenset, orange delight | โฌ 209,00 |
Transport | |
Fietsendrager, Thule EuroRide 3, voor 3 fietsen | โฌ 559,95 |
Fietsendrager voor twee (elektrische) fietsen | โฌ 560,00 |
Fietsendrager Westfalia Bikelander (opvouwbaar) | โฌ 719,00 |
Westfalia Bagagebox / transportbox 200L | โฌ 499,00 |
Fietsendrager Thule EasyFold XT 933 2 fietsen 13-polig | โฌ 1.015,00 |
Fietsendrager Thule 924 VeloCompact 2 fietsen 13-polig | โฌ 639,95 |
Trekhaak met afneembare kogel excl. kabelset | โฌ 1.009,00 |
Trekhaak kabelset 7-polig | โฌ 345,00 |
Trekhaak kabelset 13-polig | โฌ 359,00 |
Bagageafscheidingsrek bovenkant | โฌ 455,00 |
Trekhaak met vaste kogel excl. kabelset | โฌ 745,00 |
Dakdragerset Thule wingbar EVO Niro SG2 (voor uitvoeringen zonder dakrails) | โฌ 330,00 |
Fietsendrager, Thule EuroRide 940, voor 2 fietsen | โฌ 499,00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (330 liter) | โฌ 475,00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (390 liter) | โฌ 515,00 |
Fietsdrager Active t.b.v. รฉรฉn fiets | โฌ 165,00 |
Velgen | |
Wielslotenset | โฌ 70,00 |
Lichtmetalen velgenset 16 inch Gaya bi-color | โฌ 1.085,00 |
Lichtmetalen velgenset 16 inch Gaya zilver | โฌ 995,00 |
Lichtmetalen velgenset 18 inch Gasan antraciet | โฌ 1.359,00 |
Lichtmetalen velgenset 18 inch Gasan bi-color | โฌ 1.359,00 |
Lichtmetalen velgenset 16 inch Jangsu bi-color | โฌ 1.135,00 |
Lichtmetalen velgenset 17 inch Namwon bi-color | โฌ 1.349,00 |
Lichtmetalen velgenset 18 inch Buan bi-color | โฌ 1.469,00 |
Lichtmetalen velgenset 17 inch Osan zilver | โฌ 1.289,00 |
Lichtmetalen velgenset Matisse zwart gepolijst 18 inch met Goodyear zomerbanden | โฌ 2.445,00 |
Pakketnaam | Prijs (โฌ) |
---|---|
All Seasons Pack Niro HEV en EV [ComfortLine] | โฌ 194.00 |
Design Pack Niro orange delight | โฌ 458.00 |
Design Pack geborsteld aluminium | โฌ 458.00 |
Design Pack hoogglans zwart | โฌ 458.00 |
Protection Pack Niro HEV [ComfortLine] | โฌ 198.00 |
Design Pack Niro orange delight | โฌ 458.00 |
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Kia Niro Hybride SUV Te Kopen?
De 2024 Kia Niro Hybride SUV vertegenwoordigt een grote stap voorwaarts voor Kia’s populaire geรซlektrificeerde crossover. Het is de nieuwe Niro (2e generatie) die voortbouwt op het succes van zijn voorganger, terwijl hij er in wezen uitziet als de eerste generatie, maar dan met een agressievere uitstraling, een beter brandstofverbruik en nieuwere technologie. Net als zijn voorganger is de Niro verkrijgbaar als reguliere hybride, plug-in hybride of volledig elektrisch, om aan verschillende behoeften en voorkeuren te voldoen.
De positie van de Niro in de markt is enigszins anders omdat het een compacte crossover is die zich tussen een hatchback en een SUV in bevindt. Het biedt de voordelen van een SUV, met hoge zitposities en ruimte, en het brandstofverbruik van een compacte auto. Dat maakt het een zeer aantrekkelijke optie voor iemand die het gemak van een crossover wil maar geen concessies wil doen aan het brandstofverbruik.
Met zijn stijl, technologie en efficiรซntie lijkt de Niro een van Kia’s meest populaire geรซlektrificeerde voertuigen te blijven, zelfs na zijn herontwerp. Maar hij krijgt wel te maken met echte concurrentie, zoals de Toyota Corolla Cross Hybride en Honda HR-V, maar de Niro heeft een “unieke” uitstraling, een relatief mooi interieur en Kia’s uitstekende garantiedekking.
Het is geen revolutie, maar de 2024 Niro is in bijna alle opzichten aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de oude. Deze nieuwe carrosseriestijl met zijn stoere uitstraling, een veel comfortabeler interieur en zelfs enkele kleine verfijningen aan de aandrijflijn verbeteren de prestaties net iets. Voor elke koper die op zoek is naar een betaalbare elektrische crossover, moet dat een serieuze overweging zijn.
Over het algemeen is de Kia Niro Hybride een veelzijdig voertuig dat verschillende kopers zal aanspreken. Het is een hightech, praktische en economische hybride die het goed zou moeten doen in het groeiende segment van elektrische crossovers. De nieuwe Niro is zeker niet perfect, maar bouwt voort op alle goede aspecten van de oude en wordt een veel betere auto.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Kia Niro Hybride wordt aangedreven door een 1,6-liter viercilinder motor in combinatie met een elektromotor, die samen een vermogen leveren van 141 pk en 265 Nm koppel. Deze aandrijflijn is overgenomen van de vorige generatie Niro, maar Kia heeft enkele kleine aanpassingen gedaan om de efficiรซntie en verfijning te verbeteren. Precies zoals vorig jaar, maar Kia heeft het wat aangepast en efficiรซnter gemaakt.
De Niro is uniek omdat hij een 6-traps dubbelkoppelingsbak heeft, in tegenstelling tot de meeste hybrides die gewoon een normale CVT hebben. Dit geeft de Niro een meer conventioneel rijgevoel in vergelijking met sommige hybride concurrenten. Dit maakt de Niro wat meer “old school” met duidelijke schakelovergangen, en voelt wat levendiger aan tijdens het rijden.
Hij heeft een goede acceleratie maar is niet zo snel als de Niro plug-in hybride. Hij gaat van 0-100 km/u in ongeveer 11-11,5 seconden, wat vergelijkbaar is met andere compacte hybride crossovers. Het mist de punch van sommige conventionele benzineaangedreven rivalen, maar als het om efficiรซntie gaat, blinkt hij uit. Het hybride systeem mengt naadloos elektrische en benzinekracht om het brandstofverbruik te maximaliseren. Dat hybride systeem werkt echt, die combinatie van elektrisch en benzine die zorgt voor een uitstekend brandstofverbruik. In de praktijk kijk je naar ongeveer 5,23 – 4,28 l/100 km in gemengde omstandigheden, waarbij sommige bestuurders onder ideale omstandigheden zelfs 3,92 l/100 km halen.
Hij schakelt ook erg soepel tussen elektrisch en benzine, en kan enkele kilometers volledig elektrisch rijden onder ongeveer 70 km/u. Hij heeft een benzinemotor die het overneemt wanneer je meer vermogen nodig hebt en soepel schakelt. Redelijk hoogwaardig, passend bij de pseudo-premium positionering van de Niro.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De remmen zijn goed afgesteld, en de Kia Niro Hybride geeft een goed remgevoel. Het regeneratieve remsysteem, dat helpt bij het opladen van de accu, is soepel geรฏntegreerd in de auto, en heeft niet dat “grijperige” gevoel dat sommige andere hybrides hebben.
Een cool kenmerk is het verstelbare regeneratieve remsysteem, dat ook wordt bediend met paddles achter het stuurwiel. Het stelt bestuurders in staat om hun regeneratieve kracht te regelen met drie instellingen. De Niro zal op het hoogste niveau aanzienlijk vertragen wanneer je het gaspedaal loslaat, zodat je bijna met รฉรฉn pedaal kunt rijden.
Het rempedaal heeft ook een zeer natuurlijk, progressief gevoel, wat veel vertrouwen geeft. Het heeft een goede balans tussen de regeneratieve en wrijvingsremmen, waardoor het niet te veel werk kost om de remkracht nauwkeurig te controleren. Dat is iets waar sommige hybrides mee worstelen, maar Kia heeft geweldig werk geleverd met de afstelling.
Bij een noodstop blijft de Niro relatief stevig op de weg en stopt hij op een respectabele afstand voor zijn klasse. Het ABS werkt goed bij harde stops en maakt stuurcontrole mogelijk. Hij heeft meer dan voldoende remvermogen voor een auto in deze klasse.
Een slim kenmerk is de mogelijkheid om de linker paddle te gebruiken om de auto volledig tot stilstand te brengen bij gebruik van de hoogste regeneratieve reminstelling. Die activeert tijdelijk de parkeerrem, wat erg handig is om te stoppen in het verkeer zonder het rempedaal te hoeven indrukken. Het zijn de kleine dingen die het rijden zoveel beter maken.
Besturing En Ophanging
De Kia Niro Hybride heeft een uitstekend compromis tussen comfort en controle in zijn besturing en vering. Kia heeft duidelijk prioriteit gegeven aan rijcomfort en gemakkelijke handling, wat past bij het doel van de Niro als zuinig stadsvervoer.
De besturing is echt licht en responsief, wat de Niro zeer gemakkelijk maakt om te parkeren en te manoeuvreren in en uit krappe stadsstraten. De besturing wordt wat zwaarder naarmate de snelheid toeneemt, voor extra stabiliteit, maar wordt nooit echt te zwaar. Hoewel niet bijzonder communicatief, is de besturing precies en zorgt voor een zelfverzekerde plaatsing van de auto op de weg.
Kia heeft de vering helemaal zacht afgesteld in het teken van comfort en dat is precies wat ze hebben bereikt. De Niro vangt de kleine oneffenheden in de weg behoorlijk goed op en biedt een comfortabele rit. Grotere hobbels en gaten in de weg zorgen soms voor wat meer schokken, maar gezien het type voertuig heeft het een behoorlijk prettige rijervaring.
Er is wat overhelling maar alleen in scherpe bochten; de Niro is duidelijk ontworpen voor comfort. Het is geen sportwagen maar hij neemt bochten uitstekend en op de snelweg voelt hij zeer stabiel aan. Hij heeft een mooi laag zwaartepunt (door de locatie van het accupakket) en de Niro lijkt aan de weg te “plakken”.
Waar de veringsafstelling echter echt in uitblinkt, is het vermogen om weg- en bandengeluid effectief te blokkeren. Het interieur blijft uitzonderlijk stil op de snelweg, wat bijdraagt aan de verfijning van de Niro. Dit maakt het een aangename metgezel voor lange ritten.
De Niro is niet gebouwd voor sportief rijden, maar de besturing en veringsopstelling is uiterst geschikt voor zijn doelgroep. Hij rijdt ontzettend soepel, wat de gemiddelde koper van dit type auto ongetwijfeld tevreden zal stellen. Voor degenen die wat meer levendigheid willen, kunnen ze beter ergens anders kijken, maar als het gaat om praktisch, gemakkelijk vervoer, slaat de Niro de spijker op zijn kop.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Kia Niro Hybride komt standaard met banden met lage rolweerstand, ontworpen om het brandstofverbruik te maximaliseren. Op de lagere uitrustingsniveaus zijn 16-inch wielen (205/60 R16) standaard, terwijl hogere uitvoeringen 18-inch wielen (225/45 R18) bieden. De grotere wielen hebben een kleine invloed op het brandstofverbruik, maar ze geven een meer hoogwaardige uitstraling.
Deze op efficiรซntie gerichte banden doen wonderen voor het verbruik van de Niro. Aan de andere kant doen ze wel wat concessies aan grip en prestaties. In natte omstandigheden of tijdens wat sportiever rijden, zullen deze banden snel hun grenzen bereiken.
Bandengeluid wordt goed onderdrukt, waarschijnlijk door een soort geluidsisolatie die Kia heeft ingebouwd. Dat maakt de Niro des te verfijnder, vooral bij het rijden op de snelweg. Beide maten rijden comfortabel, maar de 16-inch wielen absorberen meer van de oneffenheden dan de 18-inch wielen.
Iets waar kopers rekening mee moeten houden is de beschikbaarheid van vervangende banden. De 16-inch maat kan in het bijzonder minder gangbaar zijn, dus wanneer het tijd is om banden te vervangen, is er mogelijk minder keuze. Iets om rekening mee te houden voor langdurig bezit.
Maar toch, de Niro is een crossover, hij is efficiรซnt, comfortabel en heeft de juiste soort banden voor zijn doel. Hoewel ze niet de bochtenprestaties van een sportwagen bieden, maken ze wel de belofte waar van een uitstekend brandstofverbruik en een prettige, stille rit.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Kia Niro Hybride heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt ten opzichte van de oude en is verrassend bijna luxueus te noemen. Het ziet er ongelooflijk scherp en modern uit, in lijn met de andere nieuwe Kia-modellen, zoals de EV6.
Hogere uitvoeringen beschikken over twee 10,25-inch schermenโรฉรฉn voor het digitale instrumentenpaneel en รฉรฉn voor het infotainmentsysteem. Deze high-definition schermen geven het interieur een zeer futuristisch gevoel en integreren naadloos in het ontwerp. Bij lagere uitvoeringen vind je een kleiner 8-inch infotainmentscherm gecombineerd met analoge meters en een 4,2-inch display.
De bouwkwaliteit is goed, met zachte oppervlakken op de juiste plaatsen en zelfs een overtuigend kunstleder dat enigszins een hogere uitvoering nabootst. Er zijn wat harde kunststoffen, voornamelijk lager in het interieur, maar dat is te verwachten in deze klasse. Afgezien daarvan is de afwerking echt mooi, zonder piepjes of rammeltjes.
Een uniek kenmerk is het 2-spaaks stuurwiel dat is overgenomen van de EV6; het is niet het typische 3-spaaks ontwerp en het maakt de Niro net wat anders. Het heeft een mooie, strakke middenconsole met een draaiknop voor de versnellingsbak en een mix van fysieke knoppen en aanraakgevoelige bedieningselementen voor klimaat- en infotainmentfuncties.
De sfeerverlichting in de hogere uitvoeringen is een fijne feature; je kunt het elke gewenste kleur geven. Van binnen is de Niro behoorlijk mooi voor de prijs, en de grote schermen en moderne vormgeving zorgen samen voor dit effect.
De opbergruimte is echt goedโer is een grote middenconsole bak, goede deurvakken en een draadloze oplaadpad op hogere uitvoeringen. Het heeft een ergonomische indeling en alle bedieningselementen zijn binnen handbereik. Een leuke truc is het dubbele paneel onder het infotainmentscherm dat met een druk op de knop verandert van klimaatbediening naar infotainment-sneltoetsen om het dashboard overzichtelijk te houden.
Hoewel het geen luxevoertuig is, is het interieur van de Niro verrassend mooi voor zijn klasseโeen combinatie van hedendaagse stijl en praktische functionaliteit. Het heeft net die vleugje “luxe” accenten om het een stapje boven de gemiddelde compacte crossover te laten uitstijgen.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurdesign van de Kia Niro Hybride is een drastische verandering ten opzichte van het oudere model; het ziet er veel unieker uit en trekt meer aandacht. Het heeft nog steeds de algemene vorm van een compacte crossover, maar nu met veel meer persoonlijkheid.
Aan de voorkant heeft de Niro Kia’s nieuwe interpretatie van de “tiger nose” grille. Deze grille wordt geflankeerd door zeer opvallende LED-koplampen op de hogere uitvoeringen, met een unieke dagrijverlichting die doet denken aan een hartslag. De voorbumper heeft een gedurfde vormgeving en contrasterende onderbekleding, wat de Niro een agressievere uitstraling geeft dan voorheen.
Het zijprofiel is het belangrijkste gebied waar de unieke stijl van de Niro zichtbaar is. Er zijn ook “blades” in een contrasterende kleur die langs de C-stijl lopen en tevens dienst doen als luchtopeningen. Dit ontwerp ziet er niet alleen cool uit, maar dient ook een aerodynamisch doel. Deze blade kan worden geleverd in carrosseriekleur, zwart of zilver, afhankelijk van de uitvoering of de wens van de koper.
De achterkant van de Niro heeft verticale achterlichten die van de bovenkant van de klep tot aan de bumper lopen, wat een unieke lichtsignatuur creรซert. De achterklep zelf is behoorlijk verticaal om veel bagageruimte mogelijk te maken, en er is een kleine dakspoiler die voor een sportieve uitstraling zorgt.
Er zijn 16-inch wielen op het basismodel en 18-inch wielen op de duurdere modellen, die er vanzelfsprekend mooier uitzien. De algemene houding is wat meer SUV-achtig dan de vorige generatie, en de zwarte bekleding rond de wielkasten helpt dit crossover-imago te benadrukken.
Kleuropties zijn onder andere “Cityscape Green” en enkele andere heldere kleuren, zodat kopers van de Niro nog meer mogelijkheden hebben om hem te personaliseren. De contrasterende elementen zoals de C-stijl blade en de onderste carrosseriebekleding voegen visuele interesse toe, ongeacht de gekozen hoofdkleur.
Als geheel heeft het exterieur van de nieuwe Niro een veel uniekere en interessantere uitstraling dan de oude. Het heeft een soort moderne maar eigenzinnige look, iets dat hem uniek zou moeten maken in de steeds groeiende compacte crossover-markt. Hoewel de styling voor velen controversieel zal zijn, geeft het de Niro in ieder geval karakter en aanwezigheid op de weg.
Comfort En Gemak
De Kia Niro Hybride blinkt uit op het gebied van comfort en gemak, met een pakket dat de meeste kopers in dit segment tevreden zou moeten stellen. Hij heeft een iets hogere zitpositie waardoor je echt goed zicht hebt en hij makkelijk in- en uit te stappen is, maar behoudt toch die auto-achtige handling waar je gemakkelijk verliefd op kunt worden.
Zitcomfort is een hoogtepunt in alle uitvoeringen. De lagere uitvoeringen hebben stof, maar de hogere uitvoeringen hebben kunstleder dat er premium uitziet en aanvoelt. De bestuurdersstoel is in de meeste uitvoeringen 8-voudig elektrisch verstelbaar, zodat je eenvoudig je perfecte rijpositie vindt. En nog beter, de luxere uitvoeringen hebben 2-voudig elektrisch verstelbare lendensteun en geheugenfuncties voor de stoel.
Verwarmde voorstoelen zijn standaard op alle uitvoeringen behalve de basisuitvoeringโeen perfecte functie voor die koude ochtenden. Maar als je voor de topuitvoering gaat, krijg je geventileerde voorstoelen die een uitkomst zijn als het warm is. De achterstoelen zijn ruim voor een compacte hybride, met voldoende been- en hoofdruimte voor volwassen passagiers.
Alle uitvoeringen komen standaard met automatische dual-zone klimaatregeling, die zeer effectief en gebruiksvriendelijk is. Er is een handig dubbelzijdig bedieningspaneel dat schakelt tussen klimaat- en infotainment-snelkoppelingen, hoewel het even kan duren voordat je eraan gewend bent.
Het interieur is zeer stil, ook bij snelwegsnelheden, met minimaal wind- of weggeluid. De hybride motor spint zachtjes en wordt alleen iets luider als je het gaspedaal flink intrapt.
Er is ook een overvloed aan opbergvakken, met een grote middenconsole en veel kleine vakjes en zakjes voor je kleinere spullen. Hogere uitvoeringen hebben een draadloze oplaadpad, een handige functie om je telefoon opgeladen te houden.
Het infotainmentsysteem is gebruiksvriendelijk en komt standaard met Apple CarPlay en Android Auto. Opvallend genoeg zijn deze alleen draadloos op het kleinere 8-inch scherm, terwijl het grotere 10,25-inch display een bekabelde verbinding vereist. Als je van muziek houdt, zal het beschikbare Harman Kardon premium audiosysteem je niet teleurstellen.
Veiligheid En Beveiliging
De Kia Niro Hybride zet zijn sterke veiligheidsprestaties voort, na de 4-sterren EuroNCAP-beoordeling van het 2022 model. De officiรซle crashtest-beoordelingen voor het nieuwe model zijn nog niet vrijgegeven, maar deze zou die beoordeling minstens moeten evenaren, zo niet overtreffen.
Je vindt een solide reeks standaard veiligheidsfuncties in alle uitvoeringen, waaronder Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangersdetectie, Lane Keeping Assist, Lane Following Assist, Driver Attention Warning, Rear Occupant Alert en een achteruitrijcamera met dynamische parkeerhulplijnen. Dit zijn allemaal veiligheidsfuncties die je krijgt ongeacht welke uitvoering je kiest om jou en je passagiers zo veilig mogelijk te houden.
Stap je over naar de hogere uitvoeringen, dan krijg je extra voorzieningen zoals Blind-Spot Collision-Avoidance Assist, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, Smart Cruise Control met Stop & Go, Highway Driving Assist, Parking Distance Warning en Parking Collision-Avoidance Assist. Deze toegevoegde functies maken het rijden veiliger en comfortabeler, vooral op langere ritten.
Een functie die eruit springt is de optionele Highway Driving Assist die adaptieve cruisecontrol en rijstrookcentrering combineert voor semi-autonoom snelwegrijden. Het is een prettige functie, vooral voor lange ritten, om vermoeidheid van de bestuurder te helpen voorkomen.
Een ander pluspunt is het dodehoekwaarschuwingssysteem in de Niro; echter klagen sommigen dat er ook een dodehoek-camera zou moeten zijn zoals in andere Kia-modellen.
Qua beveiliging komen alle Niro’s standaard met een startonderbreker en alarmsysteem. De hogere uitvoeringen beschikken ook over Kia’s UVO link-connected car services, waaronder gestolen voertuig opsporing en op afstand starten via een smartphone-applicatie.
Het veiligheidspakket is uitgebreid voor zijn klasse. Zelfs in de basismodellen komt de Niro met veel geavanceerde rijhulpsystemen, wat hem een goede keuze maakt voor veiligheidsbewuste kopers. De systemen kunnen weliswaar wat gevoelig zijn bij slecht weer, maar ze zijn over het algemeen effectief en kunnen worden aangepast of tijdelijk worden uitgeschakeld indien nodig.
De carrosseriestructuur van de Niro is gebouwd met hoogwaardig staal op belangrijke plaatsen voor verbeterde crashbescherming, en meerdere airbags, waaronder zijgordijnairbags, zorgen voor extra gemoedsrust. De Niro is ook gezinsvriendelijk met ISOFIX-bevestigingspunten voor eenvoudige installatie van kinderzitjes en breed openende achterdeuren voor gemakkelijke toegang voor kinderen.
Al met al doet de Niro goed werk in het vinden van een balans tussen het aanbieden van noodzakelijke veiligheidsfuncties op alle uitvoeringen, maar bewaart wel enkele van de meer geavanceerde systemen voor de hogere uitvoeringen, en om die reden is het een zeer aantrekkelijk voertuig in zijn klasse.
Hoe Rijdt Het?
De Kia Niro Hybride draait volledig om comfort, gebruiksgemak en efficiรซntie. Het is duidelijk dat Kia de Niro heeft ontworpen voor comfort en functionaliteit, niet zozeer voor sportiviteit, en dat is precies wat de gemiddelde koper in deze klasse wenst.
Hij is zeer wendbaar en responsief in de stad. De elektrische ondersteuning helpt echt bij lage snelheden; hij voelt behoorlijk levendig aan in stop-and-go verkeer. Daarnaast geeft de iets verhoogde zitpositie je goed zicht op de weg, wat geweldig is voor stadsritten.
De besturing is zeer licht en gevoelig, vooral bij lage snelheden, waardoor parkeren en manoeuvreren in krappe ruimtes zeer eenvoudig is. Hij wordt wat zwaarder bij hogere snelheden maar blijft vrij licht. Hoewel het misschien niet de meest communicatieve besturing is, is hij precies genoeg om je vertrouwen te geven op de weg.
Op de snelweg is de Niro echt stabiel en stil. Het is daar zo rustig; weinig tot geen weggeluid of windgeruis, waardoor de lange ritten wat comfortabeler zijn. Hij heeft behoorlijk goede inhaalpower, als hybride aandrijflijn, maar als je echt doortrapt, klinkt hij wat klagend.
Hij ligt goed op de weg; de vering vangt de meeste oneffenheden in het wegdek op. Grotere hobbels kunnen wat scherp aanvoelen, vooral met de grotere 18-inch wielen, maar over het algemeen is hij comfortabel voor een crossover in deze klasse.
Er is wat overhelling in bochten, en de Niro laat je weten dat hij is gebouwd voor comfort en niet voor snelheid. Hij is consistent en betrouwbaar, met voldoende grip van de banden met lage rolweerstand onder ‘normale’ rijomstandigheden.
De regeneratieve remming op de Niro is ook een mooie feature, en is verstelbaar. De schakelflippers stellen je in staat om te regelen hoeveel regeneratief remvermogen je gebruikt, waardoor het mogelijk is om bijna met รฉรฉn pedaal te rijden, afhankelijk van de situatie. Het is echt interessant en productief als je er eenmaal aan gewend bent.
De DCT-transmissie schakelt meestal zeer soepel en snel, maar af en toe voel je een lichte aarzeling bij zeer langzaam rijden in het verkeer. Dat is vrij normaal bij DCT’s, dus het is niet echt een groot probleem.
Brandstofefficiรซntie is waar de Niro echt in uitblinkt. Het hybride systeem mengt elektrische en benzinekracht naadloos en realiseert een serieus praktijkverbruik. Je kunt zelfs de energiestroom en efficiรซntie monitoren op het instrumentenpaneel tijdens het rijden, waardoor het bijna een spel wordt om te zien hoe zuinig je kunt rijden.
Hij heeft verschillende rijmodi (Eco, Normal, Sport) die de respons van het gaspedaal en de besturing veranderen, maar de verschillen zijn niet zo merkbaar. De meeste mensen zullen waarschijnlijk in de Eco-modus blijven voor het beste brandstofverbruik.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De bagageruimte van de Kia Niro Hybride is een van zijn sterke punten, met een goede capaciteit en veelzijdigheid voor een compacte crossover. De hybride versie van de Niro biedt 451 liter laadruimte achter de achterbank, wat competitief is voor zijn klasse.
Hij heeft een lage laadvloer, waardoor het gemakkelijk is om zwaardere items in en uit te laden. De opening is groot en vierkant, zodat er ook omvangrijke objecten in passen. En de achterklep gaat hoog genoeg open zodat je je hoofd niet stoot tijdens het laden.
Een handige feature is de verstelbare laadvloer. Deze kan op verschillende hoogtes worden geplaatst, zodat je maximale laadruimte hebt of een vlakke laadvloer wanneer de achterbank is neergeklapt. Als je hem lager zet, fungeert hij als een geheim compartiment waarin je kleinere items kunt verbergen; best handig.
De achterbank is ook 60/40 neerklapbaar, wat je bagageruimte vergroot tot 1.445 liter, dus er is veel ruimte voor grotere spullen of een weekenduitstapje. Ze liggen bijna vlak en zijn niet te moeilijk neer te klappen, vooral bij de hogere uitvoeringen waar de hendels zich in de bagageruimte bevinden.
Zelfs in de bagageruimte zijn er enkele fijne features zoals tashaken, bevestigingspunten en een uitrolbare afdekking om je spullen te verbergen. Bij hogere uitvoeringen krijg je een handsfree elektrische achterklep, die opent door simpelweg achter de auto te staan met de sleutel in je zakโsuper handig als je handen vol zijn.
Het enige is dat de hybride versie geen reservewiel heeft maar een bandenreparatieset, wat tegenwoordig vaker voorkomt in auto’s om gewicht en ruimte te besparen.
Comfort Achterbank
De achterbank in de Kia Niro Hybride is zeer ruim en comfortabel voor een compacte crossover. Kia heeft uitstekend werk geleverd bij het maximaliseren van de interieurruimte; het is veel ruimer dan je zou verwachten als je alleen naar het exterieur kijkt.
Met 101 centimeter beenruimte kunnen zelfs langere passagiers hun benen strekken zonder dat hun knieรซn de voorstoelen rakenโbest bijzonder voor een auto van dit formaat. De hoofdruimte is ook royaal met 100 centimeter, hoewel dit iets minder wordt als je kiest voor het panoramadak.
De stoelen zelf zijn behoorlijk comfortabel, goed geveerd en ondersteunend, en ze hebben een goede rugleuninghoek voor langere ritten. De bank zelf is groot genoeg voor drie volwassenen, maar de middelste zitplaats is alleen comfortabel voor korte afstanden of kleinere passagiers. Nog beter is dat de hogere uitvoeringen verwarmde achterstoelen hebben, wat zeer prettig is, vooral in koud weer.
De achterpassagiers worden ook niet vergeten, met ventilatieopeningen achterin en USB-C-poorten geรฏntegreerd in de rugleuningen van de voorstoelen voor gemakkelijk opladen. De deurpanelen zijn goed bemeten met flessenhouders en vakjes voor kleine spullen, en als de middelste zitplaats niet wordt gebruikt, is er een neerklapbare armsteun met bekerhouders.
Een andere leuke feature die Kia heeft geleend van zijn grotere broers is de kleerhanger geรฏntegreerd in de achterkant van de hoofdsteunen voorin. Perfect om je kleding kreukvrij te houden, of je nu een zakelijke reiziger bent of gewoon wilt dat je jas netjes blijft.
In- en uitstappen gaat gemakkelijk dankzij de breed openende deuren en lage instaphoogte, wat geweldig is als je kleine kinderen hebt of passagiers met beperkte mobiliteit. De ISOFIX-bevestigingspunten maken het gemakkelijk om een kinderzitje te installeren, en er is voldoende beenruimte, zodat voorpassagiers geen concessies hoeven te doen aan comfort wanneer er een kinderzitje achter hen is geรฏnstalleerd.
De achterbank kan niet verschuiven of verstellen zoals bij sommige concurrenten, maar de ruimte en het comfort compenseren hiervoor. Kia heeft echt uitstekend werk geleverd met de achterbank van de Niro, waardoor het een zeer prettige plek is om te zitten, wat het een goede auto maakt voor gezinnen of iedereen die regelmatig passagiers vervoert.