2024 Kia Niro Elektrisch Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Type elektromotor | Permanente magneet AC-synchroonmotor |
Accucapaciteit | 64,8 kWh |
Versnellingsbak | Eรฉn-traps reductieversnelling |
Aandrijving | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie | Eรฉn-traps automatische transmissie |
Maximaal vermogen | 150 kW (204 pk) |
Maximaal koppel | 255 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch |
Emissienorm naleving: | Nul emissies |
Topsnelheid: | 167 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Light | Light Advanced | Air | Plus | Plus Advanced |
---|---|---|---|---|---|
Capaciteit lithium-ion polymeerbatterij | 64.8 kWh | 64.8 kWh | 64.8 kWh | 64.8 kWh | 64.8 kWh |
Elektrisch bereik (WLTP) | 460 km | 460 km | 460 km | 460 km | 460 km |
EV snellaadtijd (10 – 80%) | ~43 min (bij >100kW) | ~43 min (bij >100kW) | ~43 min (bij >100kW) | ~43 min (bij >100kW) | ~43 min (bij >100kW) |
AC laadtijd (10 – 100%) bij 11 kW | ~7 uur | ~7 uur | ~7 uur | ~7 uur | ~7 uur |
Gemiddeld energieverbruik (WLTP) | 16.2 kWh/100km | 16.2 kWh/100km | 16.2 kWh/100km | 16.2 kWh/100km | 16.2 kWh/100km |
Maximaal DC laadvermogen | >100 kW | >100 kW | >100 kW | >100 kW | >100 kW |
Maximaal AC laadvermogen | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Onboard lader | 11 kW 3-fase | 11 kW 3-fase | 11 kW 3-fase | 11 kW 3-fase | 11 kW 3-fase |
Batterijverwarming | Niet gespecificeerd | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Vehicle-to-Load (V2L) functie | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard |
Batterijgarantie | 7 jaar / 150,000 km | 7 jaar / 150,000 km | 7 jaar / 150,000 km | 7 jaar / 150,000 km | 7 jaar / 150,000 km |
Locatie laadpoort | Voor | Voor | Voor | Voor | Voor |
Laadstandaarden | Type 2 voor AC | Type 2 voor AC | Type 2 voor AC | Type 2 voor AC | Type 2 voor AC |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Light | Light Advanced | Air | Plus | Plus Advanced |
---|---|---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte | 475 L | 475 L | 475 L | 475 L | 475 L |
Bagageruimte (met achterstoelen neergeklapt) | 1,392 L | 1,392 L | 1,392 L | 1,392 L | 1,392 L |
Frunk (voorste bagageruimte) volume | 20 L | 20 L | 20 L | 20 L | 20 L |
Achterstoelen (60:40-verdeling) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Verstelling voorstoelen | Hoogte verstelbaar | Hoogte verstelbaar | Elektrische bestuurdersstoel met lendensteun | Elektrische bestuurdersstoel met lendensteun | Elektrische voorstoelen met lendensteun |
Achterstoelfuncties | Standaard | Verstelbare rugleuning | Verstelbare rugleuning | Verstelbare rugleuning | Verstelbare rugleuning, verwarmd |
Stoelverwarming voor | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Stoelventilatie voor | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
Relaxfunctie voorstoelen | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Leeggewicht: | 1657 kg |
Max. aanhangergewicht (geremd): | 750 kg |
Max. aanhangergewicht (ongeremd): | 300 kg |
Totaalgewicht (max. toelaatbaar): | 2200 kg |
Maximale kogeldruk: | 100 kg |
Specificatie | Light | Light Advanced | Air | Plus | Plus Advanced |
---|---|---|---|---|---|
Vanaf prijs | โฌ38,995 | โฌ40,995 | โฌ43,995 | โฌ44,995 | โฌ48,095 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Enkelvoudige automatische versnellingsbak | Enkelvoudige automatische versnellingsbak | Enkelvoudige automatische versnellingsbak | Enkelvoudige automatische versnellingsbak | Enkelvoudige automatische versnellingsbak |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd) | 16.2 kWh/100km | 16.2 kWh/100km | 16.2 kWh/100km | 16.2 kWh/100km | 16.2 kWh/100km |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrisch bereik (gecombineerd) | 460 km | 460 km | 460 km | 460 km | 460 km |
Batterijcapaciteit (bruto) | 64.8 kWh | 64.8 kWh | 64.8 kWh | 64.8 kWh | 64.8 kWh |
EV snellaadtijd >100 kW [10 – 80%] | ~43 minuten | ~43 minuten | ~43 minuten | ~43 minuten | ~43 minuten |
EV standaard laadtijd [0 – 100%] | ~7 uur (bij 11 kW) | ~7 uur (bij 11 kW) | ~7 uur (bij 11 kW) | ~7 uur (bij 11 kW) | ~7 uur (bij 11 kW) |
Maximaal vermogen | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 7.8 seconden | 7.8 seconden | 7.8 seconden | 7.8 seconden | 7.8 seconden |
Maximaal koppel | 255 Nm | 255 Nm | 255 Nm | 255 Nm | 255 Nm |
Topsnelheid | 167 km/u | 167 km/u | 167 km/u | 167 km/u | 167 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1570 mm |
Breedte: | 1825 mm |
Lengte: | 4420 mm |
Wielbasis: | 2720 mm |
Bodemvrijheid: | 150 mm |
Functie | Light | Light Advanced | Air | Plus | Plus Advanced |
---|---|---|---|---|---|
Prijs | |||||
Vanaf | โฌ38,995 | โฌ40,995 | โฌ43,995 | โฌ44,995 | โฌ48,095 |
Exterieur | |||||
LED-dagrijverlichting | โ | โ | โ | โ | โ |
LED-achterlichten | โ | โ | โ | โ | โ |
Projectiekoplampen | โ | โ | – | – | – |
Dubbele projectie LED-koplampen | – | – | โ | โ | โ |
LED-voorste mistlampen | – | โ | โ | โ | โ |
Privacyglas | – | โ | โ | โ | โ |
Dakrails | – | โ | โ | โ | โ |
Schuif/kantelbaar zonnedak | – | – | – | โ | โ |
17″ lichtmetalen velgen | โ | โ | โ | โ | โ |
Interieur | |||||
Geรฏntegreerd 10.25″ digitaal cluster | โ | โ | โ | โ | โ |
10.25″ navigatiesysteem | โ | โ | โ | โ | โ |
Dual zone klimaatregeling | โ | โ | โ | โ | โ |
Stoffen stoelbekleding | โ | – | – | – | – |
Combinatie stof/lederlook | – | โ | – | – | – |
Lederlook bekleding | – | – | โ | โ | – |
Premium lederlook bekleding | – | – | – | – | โ |
Verwarming voorstoelen | – | โ | โ | โ | โ |
Verwarming achterstoelen | – | – | – | – | โ |
Ventilatie voorstoelen | – | – | – | – | โ |
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel | – | – | โ | โ | โ |
Elektrisch verstelbare voorstoelen | – | – | – | – | โ |
Bestuurdersstoel met geheugenfunctie | – | – | – | – | โ |
Passagiersstoel met relaxfunctie | – | – | – | – | โ |
Verwarming stuurwiel | – | โ | โ | โ | โ |
Ambiente verlichting | – | โ | โ | โ | โ |
LED-interieurverlichting | – | – | – | โ | โ |
Head-up display | – | – | – | โ | โ |
Aluminium pedalen | – | – | – | – | โ |
Luxe deurdrempels | – | – | – | – | โ |
Harman Kardon premium geluidssysteem | – | – | – | – | โ |
Rijden en chassis | |||||
11kW 3-fase boordlader | โ | โ | โ | โ | โ |
Drive Mode Select | โ | โ | โ | โ | โ |
Paddle shifters voor regeneratief remmen | โ | โ | โ | โ | โ |
Verwarming accu | – | โ | โ | โ | โ |
Vehicle-2-Load (V2L) | – | – | – | – | โ |
Rijassistentie | |||||
Achter parkeersensoren | โ | โ | โ | โ | โ |
Voor parkeersensoren | – | โ | โ | โ | โ |
Achteruitrijcamera | โ | โ | โ | โ | โ |
Adaptieve cruise control (SCC) | โ | – | – | – | – |
Adaptieve cruise control met navigatieondersteuning | – | โ | โ | โ | โ |
Actieve rijstrookassistent (LKAS) | โ | โ | โ | โ | โ |
Autonome noodremhulp (FCA 1.5) | โ | โ | โ | โ | – |
Autonome noodremhulp (FCA 2) | – | – | – | – | โ |
Wegassistentie (HDA) | – | โ | โ | โ | – |
Wegassistentie incl. rijstrookwisseling (HDA2) | – | – | – | – | โ |
Blind Spot Assistance (BCA) | – | – | โ | โ | โ |
Assistentie kruisend verkeer achter (RCCA) | – | – | โ | โ | โ |
Intelligente parkeerassistent achter (PCA) | – | – | – | – | โ |
Op afstand bediende slimme parkeerassistent (RSPA) | – | – | – | – | โ |
Gemak | |||||
Smart Key met start/stop-knop | โ | โ | โ | โ | โ |
Draadloos opladen voor smartphone | – | – | โ | โ | โ |
Smart automatische achterklep | – | – | – | โ | โ |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Comfort | |
EV-laadkabel 3-fase / type 2 – 32 Amp 5 meter inclusief opbergtas | โฌ 399.00 |
EV-laadkabel haspel voor 1-fase en 3-fase / type 2 laadkabels | โฌ 105.00 |
EV-laadkabel 3-fase / type 2 – 32 Amp 7.5 meter | โฌ 299.00 |
Pasvormhoes t.b.v. voorruit en voordeuren ter bescherming van ijs, sneeuw en zon | โฌ 89.00 |
EV-laadkabel haak (zwart met Kia-logo) | โฌ 35.00 |
Bescherming | |
Stootlijstenset 4-delig | โฌ 309.00 |
Mattenset velours EV | โฌ 85.00 |
Stootlijstenset vierdelig zonder inleg | โฌ 179.00 |
Stootlijstenset vierdelig met chromen inleg | โฌ 199.00 |
Styling | |
Striping zijkant zwart | โฌ 239.00 |
Striping zijkant mat wit | โฌ 239.00 |
Striping motorkap hoogglans zwart | โฌ 285.00 |
Striping motorkap mat wit | โฌ 285.00 |
Sierlijst zijkant, oranje | โฌ 229.00 |
Sierlijst zijkant, hoogglans zwart | โฌ 229.00 |
Sierlijst zijkant, geborsteld aluminium look | โฌ 229.00 |
Sierlijst achterklep, oranje | โฌ 135.00 |
Sierlijst achterklep, geborsteld aluminium look | โฌ 135.00 |
Sierlijst achterklep, hoogglans zwart | โฌ 135.00 |
Sierlijst achterbumper, oranje | โฌ 135.00 |
Sierlijst achterbumper, geborsteld aluminium look | โฌ 135.00 |
Sierlijst achterbumper, hoogglans zwart | โฌ 135.00 |
Sierlijst achterbumper, mat zwart | โฌ 135.00 |
Spiegelkappenset geborsteld aluminium look | โฌ 209.00 |
Spiegelkappenset, piano zwart | โฌ 209.00 |
Spiegelkappenset, orange delight | โฌ 209.00 |
Thuisladen | |
Alfen standvoet (vaste kabel) inclusief installatie | โฌ 560.00 |
Kia Charge (meerwerk) – Graaf- en/of straatwerk per meter (tot 25 meter) | โฌ 44.95 |
Kia Charge (meerwerk) – Voorbereiding 3-fase | โฌ 299.00 |
Kia Charge (meerwerk) – Graaf- en/of straatpakket tot 10 meter vanaf de meterkast | โฌ 399.00 |
Kia Charge (meerwerk) – Graaf- en/of straatpakket tot 4 meter vanaf de meterkast | โฌ 199.00 |
Kia Charge thuislaadpakket Smart | โฌ 1899.00 |
Kia Charge (accessoires) – Standvoet inclusief installatie | โฌ 525.00 |
Kia Charge thuislaadpakket – Smart Business (Zaptec Pro 22kW) | โฌ 2549.00 |
Kia Charge thuislaadpakket Smart (vaste kabel, 5m) | โฌ 2099.00 |
Kia Charge thuislaadpakket Smart Business (vaste kabel, 5m) | โฌ 2749.00 |
Transport | |
Fietsendrager, Thule EuroRide 3, voor 3 fietsen | โฌ 559.95 |
Fietsendrager, Thule EuroRide 940, voor 2 fietsen | โฌ 499.00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (390 liter) | โฌ 515.00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (330 liter) | โฌ 475.00 |
Fietsendrager voor twee (elektrische) fietsen | โฌ 560.00 |
Fietsendrager Westfalia Bikelander (opvouwbaar) | โฌ 719.00 |
Fietsdrager Active t.b.v รฉรฉn fiets | โฌ 165.00 |
Westfalia Bagagebox / transportbox 200L | โฌ 499.00 |
Fietsendrager Thule EasyFold XT 933 2 fietsen 13-polig | โฌ 1015.00 |
Fietsendrager Thule 924 VeloCompact 2 fietsen 13-polig | โฌ 639.95 |
Trekhaak met afneembare kogel excl. kabelset | โฌ 1009.00 |
Trekhaak kabelset 7-polig | โฌ 345.00 |
Trekhaak kabelset 13-polig | โฌ 359.00 |
Bagageafscheidingsrek bovenkant | โฌ 455.00 |
Trekhaak met vaste kogel excl. kabelset | โฌ 745.00 |
Dakdragers aluminium voor op dakrails | โฌ 349.00 |
Pakket | Prijs |
---|---|
All Seasons Pack Niro HEV en EV (excl. ComfortLine) | โฌ 194,00 |
Design Pack Niro orange delight | โฌ 458,00 |
Design Pack geborsteld aluminium | โฌ 458,00 |
Design Pack hoogglans zwart | โฌ 458,00 |
Protection Pack Niro EV (excl. ComfortLine) | โฌ 198,00 |
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Kia Niro Elektrisch Te Kopen?
De 2024 Kia Niro EV vertegenwoordigt een belangrijke evolutie van Kia’s compacte elektrische crossover. De Niro EV 2e generatie, zoals die nu bekend staat, is een verfijning van de originele Niro EV; het bouwt voort op de sterke punten van zijn voorganger terwijl het enkele belangrijke tekortkomingen aanpakt. Het is een zeer aantrekkelijke combinatie van utiliteit, efficiรซntie en technologie, verpakt in een design dat cool genoeg is om niet alleen EV-liefhebbers aan te trekken.
Onder de motorkap blijft de Niro EV gericht op het bieden van betaalbaar elektrisch vervoer. Het heeft nog steeds een voorwielaandrijving met รฉรฉn elektromotor, tegen de trend in van de nieuwe “coole” tweemotorige vierwielaandrijving waar alle concurrenten voor lijken te kiezen. Dit helpt de kosten laag te houden, maar toch heeft de auto nog steeds een pittige acceleratie in de stad en voorsteden.
Het exterieur is drastisch vernieuwd met een veel meer onderscheidend, futuristisch design in plaats van het ietwat saaie ontwerp van de vorige generatie. Het interieur is een grote sprong voorwaarts qua design, materialen en technologie. Een nieuwe digitale interface met twee schermen domineert nu het dashboard, en de Niro voelt net wat luxueuzer en hoogwaardiger aan.
Het bereik is bescheiden verbeterd van 400 km in het oude model naar een WLTP-geclaimde 460 km. Dit plaatst hem in een concurrerende positie, maar blijft achter bij sommige concurrenten met een groter bereik. De DC-snellaadsnelheden blijven relatief bescheiden, zelfs voor snelladen.
Over het algemeen streeft de Niro EV ernaar een volledig elektrisch voertuig te zijn dat de consument niet veel compromissen vraagt in vergelijking met een reguliere crossover op benzine. Het heeft een ruim interieur, presteert prima en heeft een zeer mooie lijst met functies voor een relatief bereikbare prijs. Het doet niets het allerbeste, maar doet alles behoorlijk goed en zou op de lijst moeten staan van veel EV-kopers.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Kia Niro EV wordt aangedreven door รฉรฉn elektromotor die de voorwielen aandrijft. Hoewel deze motor 204 pk en 255 Nm koppel produceert, vertegenwoordigt dit een aanzienlijke verlaging ten opzichte van de 395 Nm koppel die de vorige generatie had. Dit is waarschijnlijk gedaan om de bestuurbaarheid te verbeteren en torque steer te verminderen, wat naar verluidt een probleem was bij het eerdere model.
Ondanks de vermindering in koppel accelereert de Niro EV behoorlijk snel (of in ieder geval in de stad). We merkten op dat het sneller voelt dan zijn officiรซle 0-100 km/u tijd van ongeveer 7,8 seconden. Elektromotoren hebben veel koppel, dus ze zijn snel vanuit stilstand en kunnen goed inhalen.
Het heeft echter maar รฉรฉn versnelling, zoals een reductieversnellingsbak – geen schakelen of iets dergelijks, gewoon constant versnellen. Dit zorgt voor een veel comfortabelere rit, vooral in het start-stop verkeer waar de gemiddelde automaat zeer besluiteloos is en geen keuze lijkt te kunnen maken.
De topsnelheid is elektronisch begrensd op ongeveer 167 km/u. Hoewel dat lager is dan sommige auto’s op benzine, is het nog steeds veel hoger dan de wettelijke snelheidslimiet in de meeste landen en helpt het de efficiรซntie bij snelwegsnelheden te optimaliseren.
Waar de Niro EV wat tekortschiet is bij DC-snelladen. Het heeft een piek laadsnelheid van meer dan 100 kW en kan van 10% naar 80% in 43 minuten bij gebruik van een van de ondersteunde snelladers. Dit is aanzienlijk langzamer vergeleken met sommige rivalen die laden met 150 kW en meer. Dat zou een groot nadeel zijn voor bestuurders die vaak lange afstanden rijden.
Het heeft een 64,8 kWh accupakket en het WLTP-geschatte bereik is 460 km, dus dat zou bijna alle dagelijkse ritten moeten dekken. Het werkelijke bereik zal variรซren afhankelijk van de rijomstandigheden, maar we komen verdomd dicht bij het opgegeven bereik met gemengd rijden.
Concluderend biedt de Niro EV-aandrijflijn een mooie mix van prestaties en efficiรซntie voor wat het moet zijn, een utilitair pendelvoertuig. Het heeft niet de nekbrekende acceleratie die sommige andere, duurdere EV’s hebben, maar het zou genoeg pit en algehele responsiviteit moeten hebben om de meeste mensen die overstappen van verbrandingsmotoren tevreden te stellen.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De Kia Niro EV heeft nette remmen, met zowel regeneratief remmen als gewone wrijvingsremmen. Dit ontwerp stelt de auto in staat om effectief te stoppen en gebruikt ook de energie van het remmen om het bereik van de auto te verlengen. Het coole eraan is dat je flippers achter het stuur hebt en je ook kunt regelen hoeveel regeneratief remmen je gebruikt.
Het regeneratief remmen is netjes; er is een maximale instelling die rijden met รฉรฉn pedaal mogelijk maakt. In principe kun je de auto vertragen of zelfs volledig tot stilstand brengen door alleen maar het gaspedaal los te laten. We vonden deze functie intuรฏtief en plezierig, vooral bij het rijden door de stad met al dat starten en stoppen.
Het heeft een zeer mooie overgang van regeneratief remmen naar wrijvingsremmen, niet alle elektrische auto’s hebben dat. Het is een overgang die de Niro EV zo goed doet, zonder dat harde remgevoel dat andere EV’s hebben.
Het heeft een mooie stevige (maar progressieve) pedaalslag, zodat je altijd weet dat je gaat stoppen. Volgens de recensies presteren de remmen zelfs bij hard rijden goed met minimale remvervaging.
Het heeft ook een “auto” regeneratieve remoptie die automatisch wordt aangepast afhankelijk van het verkeer en hoe dicht auto’s je volgen. Het is een soort “groene” functie die de auto responsiever moet maken op rijomstandigheden, maar nog steeds energie absorbeert.
Maar onthoud dat het regeneratief remmen veel minder effectief is bij temperaturen onder het vriespunt, of wanneer de accu bijna helemaal vol is. Dan zullen de wrijvingsremmen een groter deel van het stoppen voor hun rekening nemen.
Over het algemeen is het remsysteem van de Niro EV zeer goed ontworpen omdat het energieterugwinning en groot remvermogen combineert in een goed uitgebalanceerd compromis. Of je nu een EV-liefhebber bent of net begint met elektrische auto’s, de mogelijkheid om de remkracht aan te passen maakt het een geweldige functie.
Besturing En Ophanging
De elektrische stuurbekrachtiging van de Kia Niro EV is ook niet slecht; niet te los of met te veel feedback. De besturing is licht, waardoor het gemakkelijk is om door de stad te rijden en te parkeren in de normale rijmodi. Schakel over naar de Sport-modus, en je zult merken dat de besturing wat zwaarder wordt, wat voor een meer betrokken rijervaring kan zorgen als je je sportief voelt.
Hoewel het misschien niet zoveel feedback via het stuurwiel geeft als sommige andere sportwagens, is het zeer nauwkeurig en reageert het zeer snel. Dit zorgt ervoor dat je je onder alle omstandigheden zeker voelt tijdens het rijden in een Niro EV. Het heeft een zeer goede stuurverhouding; je hoeft niet veel te bewegen om te sturen, maar het voelt niet overdreven gevoelig aan.
Aan de voorkant heeft het MacPherson-veerpoten en aan de achterkant een multilink-ophanging. Met onafhankelijke ophanging op alle vier de hoeken rijdt het pretty goed en is ook de handling niet slecht. De Niro EV absorbeert alle oneffenheden in de weg zonder te zacht of zweverig te zijn.
De vering is wat zacht, maar hey, het is geen sportwagen, het is een comfortabele pendelauto. De Niro EV ligt behoorlijk stevig in de bochten dankzij het lage zwaartepunt van het accupakket. Er is merkbaar overhellen van de carrosserie bij agressiever rijden, maar dat is te verwachten van een crossover die is afgestemd op comfort.
Wat opvalt is dat de ophanging zeer goed compenseert voor het gewicht van de accu. Hoewel veel elektrische auto’s zo zwaar zijn, voelt de Niro EV nog steeds behoorlijk wendbaar aan. Maar het heeft geen “slimme ophanging” waarmee je de rijkarakteristiek onderweg kunt aanpassen. De besturing en ophanging werken samen om van de Niro EV een comfortabele, zij het niet bepaald sportieve, praktische crossover te maken.
Welke Banden Gebruikt Het?
Alle Kia Niro EV’s komen standaard met 17-inch lichtmetalen velgen, ongeacht het uitrustingsniveau; deze zijn voorzien van 215/55R17 banden. Deze banden hebben een mooie balans tussen efficiรซntie, comfort en tractie. De hogere zijwanden maken de rit zoveel beter omdat ze alle hobbels in de weg absorberen en het binnenin de auto echt stil maken.
De standaardbanden hebben behoorlijk goede grip in droge omstandigheden tijdens dagelijks rijden en geven je dat vertrouwen dat je nodig hebt tijdens het rijden. Maar als je de Niro EV flink doorjaagt, en vooral als je hard het gas intrapt bij het uitkomen van bochten, kun je de voorwielen grip laten verliezen. Dat is niet zo ongewoon; het is voorwielaandrijving met direct elektrisch koppel.
De banden presteren behoorlijk goed in de regen, maar het is altijd verstandig om defensief te rijden en af te remmen wanneer nodig. De elektronische stabiliteitscontrole is echter zeer goed; wanneer de wegen glad zijn, regelt het de tractie zeer goed.
Het goede aan de 17″ velgen is dat het makkelijker is om goedkopere vervangingsbanden te vinden dan voor de grotere maten bij sommige concurrenten. Dit kan lagere kosten op lange termijn betekenen.
Ook kan het type banden dat je gebruikt beรฏnvloeden hoe ver je elektrische auto daadwerkelijk komt. De standaardbanden op de Niro EV zijn gericht op efficiรซntie, waardoor je bijna het WLTP-bereik van 460 km kunt halen. Als je later besluit om van banden te wisselen, wees je er dan van bewust dat dit je rijbereik kan veranderen.
Bandengeluid is merkbaar maar niet overheersend bij snelwegsnelheden. De Niro EV is behoorlijk stil, dus je hoort misschien meer weg- en windgeruis. Als je uit een staat komt met echt slechte winters, moet je echt nadenken over winterbanden; die helpen echt met de tractie op sneeuw en ijs.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Kia Niro EV ziet er zoveel beter uit dan voorheen; het is moderner maar heeft tegelijkertijd die milieuvriendelijke uitstraling. Je vindt voorin twee 10,25-inch schermen – รฉรฉn voor het digitale instrumentenpaneel en een ander voor het infotainmentsysteem. Deze dual-screen opstelling geeft het interieur een zeer “techno” en bijna futuristisch gevoel, dus alle techfreaks daarbuiten zullen onder de indruk zijn.
De materialen zijn over het algemeen van hogere kwaliteit, met enkele soft-touch afwerkingen en wat harder plastic. Er zijn een paar goedkoper ogende materialen op minder opvallende plaatsen, maar het algemene gevoel van alles is heel prettig. Het gebruikt ook gerecyclede en duurzame materialen, dus het is een zeer “groen” voertuig.
Het bedieningspaneel in het midden is zo cool; er zijn enkele normale knoppen maar dan zijn er andere die alleen aanraakgevoelig zijn. De versnellingskeuzeknop is een draaiknop die veel ruimte bespaart die een normale pook zou innemen, en de klimaatregeling en stoelverwarming/ventilatie zijn echte knoppen in plaats van dat je door aanraakmenu’s moet bladeren.
Een interessante functie is het onderste paneel onder het infotainmentscherm dat dient als klimaatregeling en mediabediening met een druk op de knop. Sommige mensen vonden het in het begin wat lastig, maar als je er eenmaal aan gewend bent, is het heel handig.
Het heeft een sportief ogend stuurwiel met een platte onderkant en een hoop knoppen en bedieningen voor de functies van de auto en rijhulpsystemen. Dat nieuwe Kia-logo is een mooie toevoeging van merktrots.
Het heeft echt coole sfeerverlichting; je kunt kiezen welke kleur je wilt om bij je stemming te passen. Niet zoveel als in luxe auto’s, maar voor deze klasse is het zeer mooi.
Zelfs de stoelen zijn aangepast (nou ja, ten minste in de hogere modellen) met leer en stof gemaakt van veganistisch leer en eucalyptusbladeren. Ze zijn comfortabel, ondersteunend en hebben goede verstelbaarheid.
Er zijn eigenlijk veel bruikbare opbergvakken in het interieur, waaronder een grote middenconsole, deurvakken en dit nette kleine bekerhouder-dingetje dat uit- en inschuift om verschillende maten drankjes te kunnen plaatsen of extra opbergruimte te bieden.
Over het algemeen is de Niro EV een scherp ogende, hightech machine, en pendelen is een plezier. Het stijgt niet echt uit tot de hogere klassestandaarden van sommige andere elektrische auto’s die meer geld kosten, maar het is een significante sprong voorwaarts ten opzichte van het vorige model en vrijwel alle andere reguliere concurrenten.
Exterieur Uiterlijk
Het is compleet anders dan de vorige; het heeft een zeer gedurfd, futuristisch design, dat het hopelijk meer uniek maakt in de elektrische crossovermarkt waarin het in 2024 wordt geรฏntroduceerd. Het heeft nog steeds de compacte crossover-carrosserie, maar ziet er scherper en agressiever uit en heeft meer prรฉsence op de weg.
De “tiger nose” grille is verbeterd en bevindt zich nu aan de voorkant van de Kia Niro EV. Elektrische voertuigen hebben veel minder koeling nodig, dus deze grille is eigenlijk alleen voor de show, en ze hebben het een neat gestructureerd patroon gegeven dat er cool uitziet. Lage en schuin geplaatste koplampen met onderscheidende LED-dagrijverlichting die Kia het “heartbeat” design noemt. Deze verlichting loopt door in de voorbumper voor een zeer scherpe, moderne uitstraling.
Een mooi detail is het gekleurde paneel op de C-stijl; ze noemen het een “Aero Blade”. Het ziet er niet alleen cool uit, maar het heeft ook aerodynamisch nut, aangezien het daadwerkelijk luchtkanalen aan de binnenkant heeft. Het onderbreekt de daklijn en geeft de Niro EV onderscheid. Sommigen zeggen dat het zeer controversieel is, maar bijna iedereen is het erover eens dat het de Niro een bepaalde flair geeft die geen enkele andere auto heeft.
Het zijaanzicht is zeer hoekig met geprononceerde wielkasten, wat het een zeer solide, capabele uitstraling geeft. Het heeft een soort coupรฉ-look omdat het dak aan de achterkant afloopt, maar niet genoeg om de passagiers te beknellen. Vlakke deurgrepen houden het ontwerp clean en aerodynamisch.
De achterkant heeft verticale achterlichten die zich uitstrekken van de bovenkant van de achterklep bijna helemaal tot aan de onderkant van de bumper, en dat creรซert ’s nachts een unieke lichtsignatuur. Het heeft ook een gestructureerd onderste deel van de achterbumper, als een diffuser, dus het heeft er een sportief aspect aan.
De laadpoort bevindt zich aan de voorkant, in het grille-gebied, dus het maakt niet uit aan welke kant het laadstation staat; het is gemakkelijk toegankelijk. 17-inch lichtmetalen velgen zijn standaard, en ze zien er mooi uit zonder het bereik op te offeren.
Je kunt elke kleur krijgen van conservatief tot opvallend, en je kunt zelfs de Aero Blade aan de carrosserie aanpassen als je iets subtieler wilt zijn. Al met al frist de Niro EV zijn imago op maar behoudt het nog steeds een Kia-familiegelijkenis, zodat het niet alleen de vroege EV-adopters zal aanspreken, maar ook een veel breder publiek.
Comfort En Gemak
De Kia Niro EV verhoogt de lat voor elektrisch rijden met een nieuw niveau van comfort en gemak. Het is een compacte crossover die geweldig is voor stadsritten, maar ook geschikt voor lange reizen.
Je zult waarschijnlijk de voorstoelen waarderen, die goed gevormd en ondersteunend zijn voor langere ritten. In de hogere uitvoeringen heb je elektrisch verstelbare stoelen met lendensteun, en ze zijn zowel verwarmd als gekoeld. De bestuurdersstoel is zeer verstelbaar, en het stuurwiel heeft hoogte- en diepteverstelling, dus het is echt gemakkelijk om een comfortabele rijpositie te vinden.
Voor een auto van dit formaat is het achterste zitgedeelte verrassend ruim. Je vindt fatsoenlijke beenruimte en hoofdruimte voor volwassenen. De vloer is vlak, dankzij het EV-platform, dus de middelste achterpassagier heeft veel voetruimte, meer dan in veel auto’s met verbrandingsmotor. Sommigen zeggen dat de achterbank wat meer dijondersteuning zou kunnen gebruiken, maar ze zijn over het algemeen comfortabel voor gemiddelde ritten.
Wat betreft klimaatbeheersing hebben de hogere modellen een automatisch dual-zone systeem, zodat jij en je voorpassagier elk je eigen temperatuur kunnen hebben. Het is efficiรซnt en vrijwel geruisloos, en het kan zich zelfs uitsluitend richten op het bestuurdersgebied als de auto alleen door รฉรฉn persoon wordt gebruikt om het bereik te helpen besparen. Het beschikbare warmtepompsysteem is een uitblinker, het helpt het bereiksverlies in koud weer te verminderen, wat een echt pluspunt is als je in een kouder klimaat woont.
Het infotainmentsysteem is degelijk, met een 10,25-inch touchscreen dat gemakkelijk te gebruiken is en Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt. Er zijn fysieke knoppen voor snelle aanpassingen, en je kunt verschillende voertuigfuncties bedienen via de Kia Connect-app, zoals het controleren van de batterijstatus en het instellen van laadschema’s.
De opbergruimte is netjes ingedeeld, met een grote middenconsole, verplaatsbare bekerhouder en grote deurvakken. De V2L-functie (alleen op de PlusAdvanced-uitvoering) is handig voor het van stroom voorzien van apparaten onderweg.
De Niro EV heeft een elektrische achterklep, tenminste op de hogere uitvoeringen, die automatisch opent wanneer de sleutelhanger in de buurt is, en dat is echt handig, vooral als je je handen vol hebt. Weggeluid wordt tot een minimum beperkt, maar je hoort misschien iets meer windgeruis en wat meer bandengeluid bij snelwegsnelheden dan in veel luxe elektrische voertuigen.
Een gebied waar de Niro EV zou kunnen verbeteren is de laadsnelheid. Het laadt wel wat langzamer op dan sommige concurrenten, dus dat zou een klein ongemak kunnen zijn op langere ritten. Al met al biedt de Niro EV echter een evenwichtige presentatie van comfort- en gemaksfuncties die ervoor zou moeten zorgen dat dagelijks rijden een aangename en ongecompliceerde ervaring is.
Veiligheid En Beveiliging
Dan is er de 2024 Kia Niro EV die DriveWise heeft, wat de naam is voor het pakket geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) dat het veiligheidsgedeelte dekt. Zoals Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), dat niet alleen voetgangers en fietsers kan detecteren, maar ook de remmen kan activeren indien nodig om hen te vermijden. Het heeft ook Lane Keeping Assist (LKA) en Lane Following Assist (LFA) zodat je eigenlijk altijd in het midden van je rijstrook blijft, wat lange afstandsritten veel minder stressvol maakt.
Ook Highway Driving Assist (HDA), dat adaptieve cruisecontrol en rijstrookcentrering combineert voor een semi-autonome snelwegrijervaring. Recensenten zeggen dat het soepel werkt, hoewel je nog steeds alert moet blijven en je handen aan het stuur moet houden.
De Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) en Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) waarschuwen je voor auto’s die je niet kunt zien in die “dode hoeken” en zullen daadwerkelijk ingrijpen als je de waarschuwingen negeert, wat geweldig is bij het achteruit rijden uit een parkeerplaats of wanneer het verkeer echt druk is.
Het Safe Exit Warning-systeem waarschuwt de inzittenden van de auto dat er verkeer nadert wanneer ze een deur willen openen. Dit helpt fietsers en voetgangers veilig te houden. Die airbag komt bij sommige botsingen uit de voorste middenconsole om te voorkomen dat de bestuurder en passagier tegen elkaar aan botsen.
Een ander goed punt van de auto is het regeneratief remmen, met de mogelijkheid om op รฉรฉn pedaal te rijden en soepel en voorspelbaar te stoppen. Het heeft ook de ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes en kindersloten, startonderbreker en alarmsysteem, allemaal in de Niro EV.
Nog iets, de Niro EV staat echt dicht bij de grond vanwege het accupakket, dus het is zeer onwaarschijnlijk dat hij over de kop gaat. Al met al biedt de Niro EV een uitgebreid en geruststellend veiligheidspakket dat up-to-date en nuttig is.
Hoe Rijdt Het?
Het is een behoorlijk prettige en comfortabele rit in de Kia Niro EV. Alle recensies zeggen dat het een gemakkelijk te besturen auto is en dat hij zeer veelzijdig is.
In de stad blinkt de Niro EV echt uit. Hij is zo compact en heeft een zeer responsieve elektrische aandrijflijn, dus hij is echt wendbaar en goed voor kleine straten en parkeerplaatsen. Met het directe koppel heb je goede acceleratie vanaf stilstand, wat prettig is voor het invoegen in het verkeer of het oprijden van snelwegen.
Op de snelweg is de Niro EV stabiel en zelfverzekerd. Hij heeft een laag accupakket waardoor hij echt stevig op de weg ligt. Je hoort wat wind- en bandengeluid als je op snelheid komt omdat je geen motorgeluid hebt, maar het is een zeer stille en soepele rit voor deze voertuigklasse.
Een functie die eruit springt is het regeneratieve remsysteem. Er zijn ook schakelflippers waarmee je de remkracht kunt regelen, wat zeer handig is voor rijden met รฉรฉn pedaal. Dit maakt stop-and-go verkeer veel minder vermoeiend.
De handling is goed maar niet bepaald sportief. De Niro EV heeft minimale carrosserie-overhelling in bochten, en de besturing is licht maar nauwkeurig. Bij harde acceleratie kun je wat torque steer voelen door de voorwielaandrijving, maar dat is niet ongewoon in dit type auto.
Het is een soepel rijdende auto, en de ophanging vangt de oneffenheden in de weg op zonder te zacht te zijn. Grotere hobbels zouden waarschijnlijk veel meer merkbaar zijn vanwege het gewicht van die accu.
Je hebt rijmodi zoals Eco, Normal en Sport om mee te spelen. De meeste mensen vinden de Normal-modus perfect voor dagelijks rijden, terwijl de Sport-modus wat meer respons toevoegt als je daar zin in hebt.
Het heeft een WLTP-bereik van 460 km dus er is geen bereikangst. Het werkelijke bereik komt hier behoorlijk dicht bij in de buurt, en de duidelijke displays helpen je het energiegebruik effectief te beheren.
Het heeft ook enkele zeer handige rijhulpmiddelen zoals adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistentie. Hun Highway Driving Assist combineert deze voor een semi-autonome snelwegcruise, en het werkt goed.
De Niro EV biedt over het algemeen een comfortabele en praktische rijervaring. Zeker, het is niet de meest opwindende elektrische auto, maar hij is soepel en comfortabel, en zou perfect dienen als pendelauto of als gezinsauto.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Kia Niro EV heeft een grote kofferbak voor zo’n kleine crossover. Met 475 liter ruimte achter de achterbank kan hij gemakkelijk dagelijkse spullen aan zoals boodschappen, bagage of sportuitrusting.
Het ontwerp van de kofferbak van de Niro EV is een van mijn favoriete aspecten van het voertuig. Hij is rechthoekig vormgegeven, dus je hebt veel hoge open ruimte, en een echt lage laaddrempel, zodat je grote items kunt laden en lossen. En de vloer is vlak, wat goed is – geen onhandige heuvels of bergen om te navigeren.
Flexibiliteit is hier ook belangrijk. De achterbank is neerklapbaar in een 60/40-split en de bagageruimte wordt vergroot tot een indrukwekkende 1.392 liter. Dat is vergelijkbaar met sommige grotere SUV’s!
En dan is er deze coole kleine dubbele bodem in de kofferbak die een opbergvak eronder heeft. Perfect voor het opbergen van laadkabels, noodvoorraden of waardevolle spullen. Als je meer ruimte nodig hebt, kun je deze vloer verwijderen.
Deze Kia Niro EV heeft niet eens een “frunk” (voorklep-kofferbak) zoals de meeste EV’s, maar heeft wel een klein compartiment aan de voorkant, onder de motorkap, voor de draagbare laadkabel en verschillende andere items.
Niet zozeer decoratief, maar meer zoals de sjorpunten om te voorkomen dat dingen gaan schuiven en de 12V-aansluiting om dingen op te laden. Nog beter, hogere uitvoeringen hebben een handsfree elektrische achterklep, wat erg handig is als je handen vol zijn.
Een punt om op te merken is echter dat de Niro EV geen reservewiel heeft; hij heeft alleen een reparatieset, en sommige mensen zijn misschien gewend aan het hebben van een reservewiel op lange ritten. Over het algemeen doet hij het behoorlijk goed tegen zijn concurrenten, zoals de Chevrolet Bolt EUV en Nissan Leaf, maar hij komt tekort ten opzichte van de grotere elektrische SUV’s, zoals de Tesla Model Y en Ford Mustang Mach-E.
Comfort Achterbank
De achterbank is echt ruim en comfortabel voor een compacte crossover (Kia Niro EV). Je zult waarderen hoe ruim het achterin is, zelfs als je lang bent.
De beenruimte is royaal, 39 inch (990 mm), wat geweldig is voor deze klasse. De Niro EV maakt goed gebruik van zijn elektrische aandrijflijn om de interieurruimte zeer goed te benutten, en heeft meer beenruimte dan sommige grotere voertuigen. De hoofdruimte is ook behoorlijk goed. Hij is rechthoekig en hoog, dus zelfs met de optionele zonnedak is er nog steeds voldoende ruimte boven het hoofd van de gemiddelde persoon.
Enkele dingen die opvallen zijn de vlakke achtervloer. Er is geen grote transmissiebult in het midden, dus degene op de middelste zitplaats heeft meer beenruimte en kan gemakkelijker in- en uitstappen. De stoelen zijn comfortabel, met goede kussens en ondersteuning. Ze kunnen zelfs iets achterover leunen, wat goed is voor lange ritten.
Voor extra gemak zijn de achterstoelen voorzien van USB-C-poorten voor het opladen van apparaten en, bij hogere uitvoeringen, stoelverwarming achter. Het heeft ook een middenarmsteun met bekerhouders en redelijk grote deurvakken voor extra opbergruimte.
Het zicht naar achteren is helemaal niet slecht, maar de hogere raamlijn snijdt voor kleinere mensen wat van het achteruitzicht af. Sommige andere interieurs missen ook ventilatieopeningen achterin, wat enigszins een nadeel zou kunnen zijn, maar de klimaatregeling werkt over het algemeen behoorlijk goed.
Over het algemeen is de achterbank in de Niro EV behoorlijk ruim en praktisch wat betreft compacte crossovers, en zou het een ideaal voertuig zijn voor een gezin of iedereen die veel achterbank ruimte nodig heeft.