2024 BMW X5 Plug-in Hybride SUV Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X5 xDrive50e |
---|---|
Motortype: | Elektrisch en Benzine |
Versnellingsbak: | 8-traps, automatisch |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Transmissie: | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie |
Maximaal vermogen: | 489 pk (360 kW) |
Maximaal koppel: | 700 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X5 xDrive50e |
---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch/ Benzine |
Tankinhoud in l: | 69 liter |
Topsnelheid: | 250 km/u |
Elektrische topsnelheid: | 140 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X5 xDrive50e |
---|---|
Batterijcapaciteit (bruto/netto): | [29,5 kWh / 25,7 kWh] |
Elektrisch bereik (gecombineerd): | Tot 94 – 102 km |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd): | 28,4 – 26,3 kWh/ 100 km |
Maximaal AC-laadvermogen in kW: | 7,4 kW |
Laadtijd AC-laadproces: | 4,3 uur |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X5 xDrive50e |
---|---|
Zitplaatsen: | 5 |
Bagageruimte volume (achter): | 570 liter |
Bagageruimte volume (achterbank neergeklapt): | 1720 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X5 xDrive50e |
---|---|
Max. Aanhangwagengewicht/kogeldruk: | 2700 / 140 kg |
Leeggewicht: | 2495 kg |
Totaalgewicht (maximaal toelaatbaar): | 3200 kg |
Laadvermogen: | 780 kg |
Specificaties | BMW X5 xDrive50e |
---|---|
Vanafprijs: | โฌ100.572,20 – โฌ107.326,70 |
Brandstoftype: | Elektrisch/Benzine |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Transmissie: | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd): | 28,4 โ 26,3 kWh/ 100 km |
Brandstofverbruik: | 1 โ 0,8 l / 100 km |
CO2-uitstoot: | 22 โ 19 g/km |
Elektrisch bereik (gecombineerd): | Tot 94 โ 102 km |
Batterijcapaciteit (bruto/netto): | 29,5 kWh / 25,7 kWh |
Laadtijd AC-laadproces: | 4,3 uur |
Maximaal vermogen: | 489 pk (360 kW) |
Acceleratie 0-100 km/u: | 4,8 s |
Maximaal koppel: | 700 Nm |
Topsnelheid: | 250 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1755 mm |
Breedte: | 2004 mm |
Lengte: | 4935 mm |
Breedte, met spiegels: | 2218 mm |
Wielbasis: | 2975 mm |
Uitrustingscategorie | Standaard Versie | M Sportpakket | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|
Prijs | โฌ100.572,20 | โฌ104.123,80 | โฌ107.326,70 |
Exterieur | |||
LED-koplampen en -achterlichten | Ja | Ja | Ja |
Park Distance Control voor en achter | Ja | Ja | Ja |
Dakrailing | Satijn aluminium | Satijn aluminium | Satijn aluminium |
Automatische achterklep | Ja | Ja | Ja |
Velgen | 19 inch LM V-Spaak (styling 734) Reflex Silver | 20 inch LM M Sterspaak (styling 740 M) Bicolor Orbit Gray | 20 inch LM M Sterspaak (styling 740 M) Bicolor Orbit Gray |
Raamomlijsting | Standaard | M hoogglans Shadow Line | M hoogglans Shadow Line |
M Aerodynamica pakket | Nee | Ja | Ja |
M Koplampen Shadow Line | Nee | Nee | Ja |
Interieur | |||
BMW Live Cockpit Plus | Ja | Ja | Ja |
BMW Curved Display | Ja | Ja | Ja |
BMW Besturingssysteem 8.5 met navigatiefunctie | Ja | Ja | Ja |
Automatische airconditioning | 2,5-zone regeling | 2,5-zone regeling | 2,5-zone regeling |
Sportstoelen, elektrisch verstelbaar en verwarmd | Ja | Ja | Ja |
Lederen sportstuurwiel | Ja | Ja | Ja |
M Sportstuurwiel | Nee | Ja | Ja |
HiFi luidsprekersysteem | Ja | Ja | Ja |
Ambiance verlichting met Ambient Light Bar | Ja | Ja | Ja |
M Hemelbekleding | Nee | Antraciet | Antraciet |
Bekleding | Standaard | Sensafin Zwart | Sensafin Zwart |
Veiligheidsgordels met M striping | Nee | Nee | Ja |
Transmissie en Chassis | |||
Automatische Steptronic Sport transmissie met schakelpaddles | Ja | Ja | Ja |
Adaptieve M Ophanging | Nee | Ja | Ja |
M Sportremsysteem | Nee | Ja | Ja, met rode remklauwen |
Rijassistentie | |||
Cruise Control met remfunctie | Ja | Ja | Ja |
Parking Assistant | Ja | Ja | Ja |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Interieur | |
Travel & Comfort Entertainment voor รฉรฉn stoel | โฌ 189 |
Travel & Comfort Entertainment voor twee stoelen | โฌ 378 |
Exterieur | |
BMW Iconic Glow nierengrille | โฌ 533,60 |
M Carbon spiegelkappen | โฌ 960,70 |
Exterieur uitrusting | |
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit | โฌ 533,60 |
Geluidswerende ramen | โฌ 640,10 |
Aluminium treeplanken | โฌ 640,10 |
Glazen panoramadak Sky Lounge | โฌ 960,70 |
Interieur uitrusting | |
Glasapplicatie ‘CraftedClarity’ voor interieurelementen | โฌ 704,20 |
M Multifunctionele voorstoelen | โฌ 1.067,20 |
BMW Individual dashboard met leder bekleed | โฌ 1.067,20 |
Massagefunctie voor beide voorstoelen | โฌ 1.174,90 |
Wielen en banden | |
Banden reparatieset | โฌ 64,10 |
BMW Individual | |
M Hemelbekleding Alcantara | โฌ 1.708,50 |
M Hemelbekleding Alcantara Anthrazit | โฌ 1.708,50 |
BMW Individual dashboard met leder bekleed | โฌ 1.067,20 |
Elektrische voorzieningen | |
Soft-Close-Automatic voor portieren | โฌ 694,50 |
4-zone airconditioning met automatische regeling | โฌ 854,30 |
Adaptieve LED koplampen | โฌ 1.174,90 |
M Hemelbekleding Alcantara Anthrazit | โฌ 1.708,50 |
Driving Assistant Professional | โฌ 1.783,50 |
Stoelen en zitcomfort | |
Comfortstoelen voor | โฌ 907,50 |
Stoelventilatie voor beide voorstoelen | โฌ 960,70 |
M Multifunctionele voorstoelen | โฌ 1.067,20 |
Entertainment en communicatie | |
HIFI System Harman Kardon | โฌ 907,50 |
Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem | โฌ 5.285,30 |
Aandrijving en onderstel | |
M Sportremsysteem Blauw | โฌ 747,80 |
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel | โฌ 1.281,40 |
BMW Service Inclusive | |
Service Inclusive – 5 jaar/100.000 km | โฌ 2.044,90 |
Klimaatbeheersing | |
Ambient Air Pakket | โฌ 373,90 |
4-zone airconditioning met automatische regeling | โฌ 854,30 |
Overige | |
Garagedeuropener geรฏntegreerd in binnenspiegel | โฌ 277,10 |
Pakket | Prijs |
---|---|
Travel Pack | โฌ 2.795,10 |
Comfort Pack | โฌ 694,50 |
Innovation Pack | โฌ 3.695,30 |
Exclusive Pack | โฌ 2.495 |
Comfort Plus Pack | โฌ 3.995,40 |
Travel Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Bagageruimte pakket
- Handbediende zonneschermen voor achterportierramen
- Travel en Comfort System
- Glazen panoramadak
Comfort Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Bekerhouders met temperatuur functie
- Verwarmde stoelen voor en achter
- Warmte Comfortpakket voor
Innovation Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Adaptieve LED koplampen
- BMW Gesture Control
- BMW Live Cockpit Professional
- Parking Assistant Professional
- HIFI System Harman Kardon
Exclusive Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- 4-zone airconditioning met automatische regeling
- Ambient Air Pakket
- BMW Iconic Glow nierengrille
- BMW Individual dashboard met leder bekleed
- Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
- Geluidswerende ramen
- Glasapplicatie ‘CraftedClarity’ voor interieurelementen
- Massagefunctie voor beide voorstoelen
- Soft-Close-Automatic voor portieren
- Stoelventilatie voor beide voorstoelen
- Comfortstoelen voor
Comfort Plus Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- 4-zone airconditioning met automatische regeling
- Ambient Air Pakket
- Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
- Geluidswerende ramen
- Soft-Close-Automatic voor portieren
- Stoelventilatie voor beide voorstoelen
- Comfortstoelen voor
- Standaarduitvoering
- M Sports Package
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 BMW X5 Plug-in Hybride SUV Te Kopen?
Waarom zou je een van de beste luxe SUV’s willen hebben die de perfecte balans vindt tussen prestaties, efficiรซntie en die geweldige premium functies? Dan zou je de 2024 BMW X5 xDrive50e zeker moeten overwegenโzijn verbeterde plug-in hybrid systeem zorgt voor indrukwekkende elektrische rijbereiken van 94 tot 102 km WLTP. Meer dan voldoende voor het overgrote deel van normaal woon-werkverkeer en boodschappen zonder uitstoot. Niet slecht, toch? Dat is een flinke verbetering ten opzichte van het gecombineerde vermogen van 489 pk van het vorige model; het is een uitstekende keuze voor degenen die willen overstappen op elektrificatie zonder prestaties op te geven of zich zorgen te maken over bereik tijdens langere ritten.
Qua prestaties is de X5 xDrive50e een waar beest. Hij sprint van 0-100 km/u in slechts 4,5 tot 4,7 seconden, waarmee dit een van de snelste in de X5-familie is, op gelijke hoogte met de super sportieve X5 M-modellen. Die directe stuwkracht van de elektromotor maakt hem super responsief, en je hebt die soepelheid van de zes-in-lijn die hem de hele dag ondersteunt met serieus vermogen, wat hem tot een werkelijk verfijnde krachtpatser maakt. En je krijgt die ideale mix van geรซlektrificeerde efficiรซntie met de klassieke, opwindende prestaties die lang het vitale kenmerk zijn geweest van de meeste BMW’s, toch?
Comfort en technologie blijven belangrijke aandachtspunten voor de X5 xDrive50e. Hij krijgt hetzelfde weelderige interieur als zijn niet-hybride tegenhangers, maar dan met zeer geavanceerde infotainment- en rijhulpsystemen. Met name het nieuwe gebogen display uitgerust met iDrive 8.5 biedt intuรฏtieve bediening en haarscherpe graphics. Met dit ruime en comfortabele interieur en praktische bagageruimte wordt de auto zeer bruikbaar voor gezinsuitjes of lange afstandsreizen. Iets kleiner dan de niet-hybride varianten, doet het niets af aan het uiterlijk en de functionaliteit van het voertuig.
De BMW X5 xDrive50e is perfect als jouw behoeften en voorkeuren overeenkomen met de specificaties van deze PHEV. Als je gebruik kunt maken van zijn elektrische bereik voor dagelijks rijden, van de prestaties houdt en het niet erg vindt om wat meer uit te geven voor geavanceerde technologie, is het een uitstekende keuze. Ondertussen biedt het een serieuze stap richting elektrisch rijden zonder volledige toewijding aan een EV, allemaal verpakt in een doordacht ontworpen en zeer luxueus pakket. Tenzij je geen gemakkelijke toegang hebt tot opladen, maximale bagageruimte wilt, of een echt krap budget hebt, zou een traditioneel X5-model geschikter voor je zijn.
Motor, Prestaties En Transmissie
De 2024 BMW X5 xDrive50e wordt aangedreven door een vernieuwde plug-in hybrid aandrijflijn die is ontwikkeld voor een mix van beter vermogen en grotere efficiรซntie. De kern van het nieuwe model is BMW’s bekende B58 3,0-liter turbocharged zes-in-lijn, die 313 pk en 450 Nm koppel produceert. Gekoppeld aan een elektromotor voegt deze motor 197 pk en 280 Nm koppel toe, wat een aanzienlijke verbetering in prestaties betekent ten opzichte van het uitgaande model.
De verbrandingsmotor en de elektromotor produceren samen 489 pk en 700 Nm koppel, waardoor deze zware 2495 kg X5 xDrive 50e van 0-100 km/u kan accelereren in 4,5 tot 4,7 seconden. De 8-versnellings automatische transmissie is zeer snel en naadloos, en werkt goed samen met het hybride systeem. Maar dat directe koppel van de elektromotor is gewoon geweldig โ het meest merkbaar in Sport-modus, waarbij de grote X5 daadwerkelijk zijn banden laat spinnen, om nog maar te zwijgen van het levendige en responsieve gevoel.
Een van de sterke punten van de X5 50e is zijn efficiรซntie. Hij is uitgerust met een grotere 25,7 kWh lithium-ion accu voor een elektrisch bereik van 94-102 km volgens de WLTPโeen flinke verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Voor de meeste dagelijkse ritten zou dit meer dan genoeg moeten zijn om de benzinemotor helemaal niet te hoeven starten. In die gevallen waarin hij wel draait, zal men ook de gecombineerde brandstofefficiรซntie van 24,7 km/l waarderen, wat de X5 50e een van de meest zuinige plug-in hybrid SUV’s maakt die beschikbaar zijn.
De complexe aandrijflijn van de X5 50e zorgt echter voor een aanzienlijke gewichtstoename, waarbij de resulterende rijdynamiek veel meer die is van een zachte, comfortabele SUV dan van een sportieve sedan. Het elektrische bereik, hoewel fantastisch volgens PHEV-normen, is nog steeds een stuk minder dan wat meer conventionele EV’s kunnen bieden โ en dat zou voor sommige klanten een probleem kunnen zijn.
De conclusie voor de X5 xDrive 50e is dat hij een zeer aantrekkelijke optie vertegenwoordigt voor iemand die op zoek is naar een luxe SUV met enige elektrische capaciteit maar zonder de traditionele prestaties volledig te verliezen. Het hybride systeem is krachtig; het elektrische bereik is indrukwekkend; en de integratie is naadloos, waardoor dit model uitblinkt in de markt voor plug-in hybrid SUV’s.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem is verbeterd voor het modeljaar 2024, waarbij niet alleen rekening is gehouden met extra vermogen maar ook met extra gewicht van het hybride systeem. Het kan nog steeds regeneratief remmen om energie terug te winnen en de accu bij te laden wanneer je je voet van het gaspedaal haalt. Nu is het echter een adaptief systeem gebaseerd op rijomstandigheden. Wanneer je een stopmoment nadert of verkeer voor je tegenkomt, zal het regeneratieve remeffect toenemen, waardoor het voertuig agressiever afremt om de energieterugwinning te maximaliseren. Als het echter vrij uitrolt, kan het voertuig glijden met minder regeneratie, waardoor de efficiรซntie verbetert.
Het M Sport-pakket bevat ook de grotere M Sport-remmen, met blauwe of rode remklauwen. We kunnen bevestigen dat deze uitstekende remkracht bieden, wat geruststellend is in een voertuig van 5.500 pond. De rempedaalrespons kan echter zeer gevoelig en niet-lineair worden, vooral bij de overgang van regeneratief naar mechanisch remmen. Dit is een veel voorkomend fenomeen bij EV’s en hybriden, en het is iets waaraan men mogelijk moet wennen.
Nog een remkenmerk: de Adaptive M-wielophanging kan het voertuig bij hogere snelheden tot 0,8 inch verlagen om de luchtweerstand te verminderen en extra stabiliteit te bieden, wat zowel de efficiรซntie als de remprestatiecapaciteit bij hoge snelheden ten goede komt. Over het algemeen voelen de remmen meer dan capabel aan om deze grote plug-in SUV veilig en efficiรซnt tot stilstand te brengenโook al hebben ze niet dat zeer progressieve gevoel van een niet-hybride voertuig.
Besturing En Ophanging
De X5 50e heeft BMW’s standaard Adaptive M-wielophanging, wat een zelfnivellerende luchtvering is die zichzelf kan aanpassen en wordt geleverd met andere prettige extra’s. Het systeem moduleert constant de demping om alles mooi soepel te houden. Daarnaast kun je de rijhoogte verhogen voor off-road avonturen en deze verder verlagen bij hoge snelheden om de luchtweerstand te verminderen en de handling te verbeteren.
“We hebben geconstateerd dat deze wielophanging een mooi gecontroleerde en soepele rit geeft, die meer neigt naar comfort dan pure sportiviteitโprecies goed voor een middelgrote luxe SUV.” Kleine hobbels en oneffenheden? Geen gerammel. De vering vangt ze gewillig op en is afgesteld om carrosseriebewegingen gecontroleerd te houden tijdens bochten en snelle overgangen. Je merkt misschien het extra gewicht van de hybride accu in vergelijking met een niet-hybride X5, maar de wielophanging gaat daar voortreffelijk mee om.
De X5 heeft elektrische stuurbekrachtiging met variabele overbrenging die zijn gewicht aanpast per rijmodus. In de Comfort-modus is deze licht en gemakkelijk te hanteren bij lage snelheden, maar wordt steviger bij hogere snelheden voor solide rechtuitstabiliteit. Schakel over naar Sport-modus, en je krijgt meer gewicht en scherpere responses voor extra responsiviteit op bochtige wegen.
Maar vergeet niet, de X5 50e is echt een reus qua formaat en gewichtโzeker geen sportsedan. De besturing is behoorlijk direct, met goed weggevoel. Het onderstel is goed uitgebalanceerd, maar de afstelling van deze plug-in hybrid is duidelijk in het voordeel van comfort en stabiliteit, niet voor back-road sensaties. Voor maximaal rijplezier zijn er de X5 M50i of de X5 M. Maar de xDrive50e raakt echt een zoet punt in het dagelijks rijden tussen comfort en controle.
Welke Banden Gebruikt Het?
Terwijl de 2024 BMW X5 xDrive50e standaard is uitgerust met 19-inch wielen met run-flat all-season banden, zullen degenen die een vleugje meer panache en extra prestaties willen het M Sport-pakket nuttig vinden. Het brengt 21-inch wielen met grotere bandenโ275/40R21 voor en 315/35R21 achter. Deze grotere banden geven betere handling, remmen en stance aan de X5. Ze maken hem gespierd en zorgen voor betere grip in bochten.
De upgrade komt echter niet zonder nadelen. De lagere zijwandhoogte van de 21-inch banden zorgt voor minder demping op ruwe wegen, waardoor de rit wat steviger is en er meer bandengeluid is. Bovendien zijn deze grotere banden duurder om te vervangen, wat de totale gebruikskosten zal verhogen. Er is ook een lichte vermindering in efficiรซntie door het extra gewicht en de rolweerstand.
De M Sport-wielen zullen ongetwijfeld aantrekkelijker zijn voor degenen die houden van wat stijl en extra prestaties, maar de Adaptive M-wielophanging doet veel om de handling van het voertuig te compenseren. Echter, waar kosten en rijcomfort belangrijke overwegingen zijn, kunnen deze factoren de standaard 19-inch setup gunstiger maken.
Ten slotte, aangezien de ruimte wordt ingenomen door de hybride accu, is er geen reserveband voor de X5. De run-flat banden maken het mogelijk om korte afstanden af te leggen in geval van een lekke band; daarom wordt het ten zeerste aanbevolen om een bandenreparatieset of een boordcompressor mee te nemen als men regelmatig lange afstanden aflegt of op slechte wegen rijdt.
Interieur Uiterlijk
Stap in het interieur van de 2024 BMW X5 xDrive50e, en je zult voelen dat je je in een luxueuze, verfijnd afgewerkte ruimte bevindt. Dit ontwerp volgt de moderne vormentaal van BMW met zijn horizontale thema, commanderende rijpositie en een aantrekkelijke mix van hoogwaardige beschikbare materialen.
Als eerste vallen de duidelijke updates voor 2024 opโhet gebogen display dat de digitale instrumentencluster en het centrale touchscreen bevat, dat nu meer dan 27 inch breed is. Het is een indrukwekkend gezicht dat het interieur een geavanceerd, hightech gevoel geeft. De graphics zijn scherp en modern, en we waarderen de mogelijkheid om de lay-out en weergegeven informatie aan te passen. Dit is waar het ’s nachts helemaal bijzonder wordt, met de aanpasbare sfeerverlichting die achter het hout en langs de deurpanelen gloeit om bij te dragen aan de luxueuze ambiance.
De rest van het dashboard, deurpanelen en middenconsole zijn bekleed met leer met contrasterende stiksels, en het algemene ontwerp is relatief clean en overzichtelijk. Voor sommigen is het gebrek aan tastbaarheid door echte knoppen een nadeel, maar wij vinden dat BMW een mooie balans heeft gevonden tussen digitale en analoge bediening, en de materiaalkwaliteit is over het algemeen uitstekend.
De voorstoelen van de xDrive50e zijn standaard bekleed met BMW’s SensaTec kunstleer, maar het Extended Merino leder in Silverstone van dit testexemplaar is een waardevolle upgrade. In combinatie met talrijke elektrische verstelmogelijkheden, dijbeenverlenging en een beschikbare massagefunctie, behoren de voorstoelen van de X5 tot de meest comfortabele en ondersteunende in elke SUV.
Passagiers op de achterbank krijgen bijna evenveel luxe als passagiers voorin, met geprofileerde lederen stoelen, soft-touch deurpanelen en, afhankelijk van de opties, veel voorzieningen. Het standaard panoramische glazen dak houdt de achterbank licht en luchtig, en we waarderen dat handmatige zonneschermen zijn inbegrepen. Materialen en bouwkwaliteit lijken net zo solide als voorin.
Als we echt moesten muggenziften over het interieur van de X5, zouden we zeggen dat sommige glanzend zwarte afwerking en pianozwarte bedieningselementen gevoelig kunnen zijn voor vingerafdrukken en stof. En hoe mooi het gebogen display er ook uitziet, het reflecteert zonlicht onder bepaalde hoeken, wat de zichtbaarheid kan beรฏnvloeden. Maar over het algemeen is het interieur van de xDrive50e een prachtige ruimte en een zeer mooie uiting van BMW’s interieurontwerp en vakmanschap.
Exterieur Uiterlijk
Deze nieuwe 2024 BMW X5 xDrive50e is een verfijning van het G05 X5-exterieurontwerp, dat al in 2018 werd gelanceerd, en het stelt niet teleur; het blijft knap en perfect geproportioneerd. Duidelijke veranderingen zijn de nieuwe dunne koplampen, nu met zeer slanke X-vormige LED-dagrijverlichting; een octagonale nierengrille afgewerkt in glanzend zwart; en opnieuw vormgegeven bumpers met grotere luchtinlaten die het geheel verder moderniseren, echter op een ingetogen manier, zonder een enkel overdreven opzichtig of polariserend element op de X5.
Van opzij is de vernieuwde X5 slank en gespierd, met een lange motorkap, korte overhangen en een sterke schouderlijn die licht oploopt om de zachtjes toelopende daklijn te ontmoeten. Zijn sportiviteit wordt versterkt door glanzend zwarte afwerking op ramen en dakrails en grote 21-inch split-spoke lichtmetalen wielen in een two-tone afwerking. Aan de achterkant keert de functionele tweedelige achterklep terug, maar deze wordt nu gecombineerd met nieuwe LED-achterlichten die een meer driedimensionale uitstraling en een X-vormige grafische weergave hebbenโeen designelement dat is overgenomen van de koplampen. Dubbele trapeziumvormige uitlaatopeningen en een zilveren skidplate versterken de klassieke, robuuste uitstraling.
Subtiel maar effectief verfrissen de exterieurupdates het ontwerp zonder zijn elegantie of prรฉsence te verliezen. Het M Sport-pakket voegt echte visuele agressie toe met zijn glanzend zwarte nierengrilles, grotere luchtinlaten en carrosseriekleurige onderste bekleding. Een van de opvallende dingen aan de X5 xDrive50e: er zijn niet zo veel hybrid-specifieke visuele elementen; daardoor is er een retro gevoel bij het algemeneโmeer klassiekeโhoogwaardige uiterlijk, compleet met minimale “electrified by i” badges en een discreet geรฏntegreerde laadpoort. Het exterieur van de X5 is gemoderniseerd door het BMW-designteam en is nu stoer knap in een qua proporties perfecte middelgrote luxe SUV. De vertrouwde styling zou voor sommigen echter iets te conservatief kunnen lijken. Maar wanneer het basisontwerp zo goed is, is vertrouwdheid nauwelijks een nadeel.
Comfort En Gemak
Deze 2024 BMW X5 xDrive50e blinkt uit in comfort- en gemaksfuncties, die allemaal het rijden tot een absolute vreugde maken. De 20-voudig elektrisch verstelbare multi-contour voorstoelen zijn inderdaad zeer comfortabel en verstelbaar voor deze luxe SUV in de middenklasse. Deze stoelfunctie komt met elektrisch verstelbare zijwangen, dijbeenverlenging, en een scharnierende bovenste rugleuning, ventilatie, en massagefuncties, die opties bieden om in luxe te rijden op lange ritten.
Het comfortniveau voor de achterpassagiers is uitstekend; het heeft verwarmde buitenste zitplaatsen en uitstekende beenruimte. Een panoramisch glazen dak verlicht het achterste deel van het interieur, en zonneschermen voor de zijramen kunnen handmatig worden gesloten als passagiers zonlicht willen blokkeren tijdens zonsopkomst. Een beschikbaar entertainment systeem voor de achterbank met twee 10,2-inch touchscreens houdt passagiers bezig tijdens lange ritten.
Infotainment en connectiviteit zijn simpelweg uitstekend aan boord van de X5 xDrive50e, met BMW’s Operating System 8.5 aan boord. Je krijgt een groot, gebogen centraal display dat scherp en zeer reactief is, en daardoor zeer configureerbaar terwijl het nog steedsโstandaardโdraadloze Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt voor naadloze smartphone-integratie. Een draadloos oplaadpad houdt apparaten opgeladen, en audiokwaliteit wordt in overvloed geleverd via een Harman Kardon surround systeemโof als men kiest voor een upgrade uit de optielijst, een 1.400-watt Bowers & Wilkins Diamond systeem voor audiofielen.
Andere luxueuze functies in dit model zijn viervoudige automatische klimaatregeling, een head-up display, soft-close deuren, en BMW’s LED sky lounge panoramadak, dat ingebouwde LED-verlichting heeft om het effect van sterren die van boven schijnen in de nacht te geven. Deze zullen ervoor zorgen dat rijden met passagiers altijd comfortabel en gemakkelijk is in deze auto.
Veiligheid En Beveiliging
De 2024 BMW X5 xDrive50e komt volledig uitgerust met veiligheidsfuncties zodat elke rit niet alleen veilig maar ook beveiligd is. Van de vele functies komen er enkele standaard op de auto, waaronder BMW’s Active Driving Assistant voor voorwaartse botsingswaarschuwing met automatisch noodremmen, voetgangerswaarschuwing met stadsbotsingpreventie, rijstrookwaarschuwing, dodehoekwaarschuwing, waarschuwing voor kruisend verkeer achter, en bescherming tegen aanrijdingen van achteren. Beschikbaar als optioneel pakket biedt de Driving Assistance Professional adaptieve cruisecontrol, fileassistent, actieve rijstrookassistent, uitwijkhulp en waarschuwing voor kruisend verkeer voor aan degenen die meer willen.
Een van de opvallende functies op de X5 is Active Protection, dat naderende botsingen detecteert door automatisch ramen en het schuifdak te sluiten, veiligheidsgordels aan te spannen, en post-crash remmen te activeren, waardoor verdere impact wordt voorkomen. Dit helpt een X5 echt uit de problemen te houden vanuit alle richtingen.
De X5 heeft ook uitstekend zicht naar buiten, met grote ramen en dunne dakstijlen. Een optioneel surround-view camerasysteem kan zelfs een 3D-model van het voertuig creรซren voor nog meer bewustzijn bij krappe manoeuvres. Een rigide chassis en constructie van hoogwaardig staal, samen met strategisch geplaatste airbags, helpen passagiers te beschermen in geval van een botsing. Een extra veiligheidslaag komt voort uit de versterkte behuizing van het accupakket en het automatische ontkoppelingssysteem in zo’n scenario.
Hoe Rijdt Het?
De 2024 BMW X5 xDrive50e biedt een unieke rijervaring, die soepele elektrische werking combineert met het vertrouwde gewicht en vermogen van een BMW SUV. In pure elektrische modus accelereert deze X5 zo stil dat het bijna instant is, dankzij het directe koppel van de elektromotor. Het regeneratieve remmenโdat de auto vertraagt als je het gaspedaal loslaatโvergt wat gewenning, maar wordt al snel een tweede natuur. Als one-pedal driving je ding is, is het met wat oefening goed te doen.
Ook wanneer de benzinemotor inschakelt, is de overgang zeer soepel, met slechts lichte veranderingen in het algemene geluid en de trillingen. De hybride modus geeft een echt vlot gevoel aan de X5, maar blijft onverstoorbaar tijdens het cruisen, en de zes-in-lijn heeft een meer verfijnde, sportieve smaak gekregen. Verrassend wendbaar voor een groot voertuig; de standaard adaptieve luchtvering brengt rijcomfort en carrosseriecontrole in bochten in indrukwekkende balans. De besturing is ook nauwkeurig, met een prettig gewicht en gevoel, vooral in Sport-modus, waar deze X5 wat wakkerder wordt en ten minste een beetje sportief wordt.
Wat nieuw is aan deze X5 xDrive50e, is natuurlijk de mogelijkheid om rond te cruisen op pure elektrische kracht โ die bijna geluidloze serene rijervaring die zo geweldig is voor stadswerk. Wanneer de accu leeg is, schakelt hij naadloos over naar de hybride modus, waarbij hij verfijnd en soepel blijft. Hoewel de schakelhandelingen voelbaar zijnโzelfs in e-modusโmet deze 8-versnellings automatische transmissie, doet deze eigenaardigheid geen afbreuk aan de algehele rijervaring. Er is veel wat de X5 xDrive50e goed doet: hij levert gebalanceerd, plezierig rijden met het extra voordeel van volledig elektrisch rijden voor kortere ritten, waardoor hij zeer aantrekkelijk is voor degenen die een luxueuze maar efficiรซnte SUV willen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De BMW X5 xDrive50e beschikt nog steeds over ruime bagageruimte voor dit model, zelfs met het grote accupakket. Er is in totaal 570 liter ruimte beschikbaar met de achterbank omhoogโiets minder dan modellen met alleen benzinemotor maar nog steeds behoorlijk royaal voor een middelgrote luxe SUV. De bagageruimte is ook indrukwekkend breed en vlak, wat betekent dat er minimale uitstulpingen zijn van wielkasten of ophangingsdelen.
Het neerklappen van de 40/20/40-gedeelde achterbank vergroot de bagageruimte tot maar liefst 1720 liter, nog steeds concurrerend voor een plug-in hybride SUV. Een uniek gedeeld achterklep ontwerp verhoogt de veelzijdigheid, waarbij het onderste deel naar beneden klapt om een vlak laadoppervlak of een incidentele buitenzit te creรซren.
Er is ook goede uitrusting aanwezig, waaronder bevestigingspunten voor de lading, bagagehaken, een bagagenet, en een verwijderbaar zijopbergvak. Daarnaast wordt dit model standaard geleverd met een handsfree elektrische achterklep, wat het veel gemakkelijker maakt om spullen in of uit de bagageruimte te laden. Onder de bagagevloer bevindt zich een klein compartiment met de laadkabels en de bandenreparatieset, maar dit heeft het niveau van de vloer niet te veel verhoogd en heeft de ondervloerse opbergruimte niet in grote mate beperkt.
Hoewel de rugleuningen niet volledig vlak klappen, zou de lichte hoek voor de meesten geen al te groot probleem moeten zijn. Over het algemeen is de bagageruimte van deze X5 xDrive50e nog steeds ruim, veelzijdig en goed uitgerust; er is voldoende ruimte voor vrijwel alles, hoewel er wat ruimte verloren gaat in vergelijking met niet-hybride modellen.
Comfort Achterbank
Wat betreft de tweede rij van de 2024 BMW X5 xDrive50e biedt deze behoorlijk veel ruimte en een oppervlakte die past bij zijn luxe SUV-status. Deze driepersoonsachterbank heeft een veelzijdig 40/20/40 gedeeld neerklapbaar ontwerp dat goed werkt in het balanceren tussen passagiers en bagage. Het comfort is het beste in de buitenste zitplaatsen, met goed gevormde kussens en geรฏntegreerde hoofdsteunen die ruime been- en knieruimte bieden voor langere inzittenden.
Met 37,4 inch beenruimte achterin en een hoofdruimte van 38,7 inch, is de X5 indrukwekkend geproportioneerd voor een middelgrote luxe SUV, hoewel misschien iets minder ruim dan sommige concurrenten, zoals de Mercedes-Benz GLE of Tesla Model X. De hoge daklijn en het enorme panoramische schuifdak zorgen voor veel ruimte en dragen bij aan het open gevoel van het achtercompartiment, wat het comfort verder verhoogt.
Opties voor de achterbank zijn onder meer verwarming, elektrische verstelfuncties, en handmatige raamschermen die extra privacy bieden. Extra voorzieningen voor passagiersgemak zijn onder meer dubbele USB-C-poorten, een 12V-aansluiting, en een neerklapbare middenarmsteun met geรฏntegreerde bekerhouders. Voor gezinnen werkt het achtercompartiment goed, met toegankelijke ISOFIX-bevestigingspunten en een bovenste bevestigingsanker in de middelste zitplaats voor het installeren van kinderzitjes.
Een nadeel is dat de middelste zitplaats smal en stevig is, dus deze zal niet zo comfortabel zijn voor volwassenen op langere ritten. Een ander klein nadeel van de X5 is dat de achterportieropeningen wat schuin zijn, waardoor de toegang iets moeilijker zal zijn voor langere passagiers of mensen met mobiliteitsproblemen. Deze kleine punten daargelaten, is er voldoende ruimte, comfort en gezinsvriendelijkheid in de achterbank van de X5 xDrive50e voor de behoeften van de meeste kopers.