2024 BMW X5 Diesel Mild Hybride SUV Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X5 xDrive30d | BMW X5 xDrive40d |
---|---|---|
Motortype: | Diesel โ 48 Volt Mild Hybrid | Diesel โ 48 Volt Mild Hybrid |
Versnellingsbak: | Automatisch | Automatisch |
Aandrijftype: | AWD | AWD |
Transmissie: | 8-traps, automatisch | 8-traps, automatisch |
Maximaal vermogen: | 298 pk (219 kW) | 352 pk (259 kW) |
Maximaal koppel: | 670 Nm | 720 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X5 xDrive30d | BMW X5 xDrive40d |
---|---|---|
Brandstoftype: | Diesel | Diesel |
Tankinhoud in l: | 80 liter | 80 liter |
Topsnelheid: | 233 km/h | 245 km/h |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X5 xDrive30d | BMW X5 xDrive40d |
---|---|---|
Zitplaatsen: | 5 of 7 | 5 of 7 |
Bagageruimte volume (Achter): | 650 liter | 650 liter |
Bagageruimte volume (met neergeklapte achterstoelen): | 1870 liter | 1870 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X5 xDrive30d | BMW X5 xDrive40d |
---|---|---|
Max. Aanhanggewicht/kogeldruk | 1900 kg / 140 kg | 2700 kg / 140 kg |
Gewicht (leeg): | 2295 kg | 2315 kg |
Totaalgewicht (maximaal toegestaan): | 2950 kg | 2985 kg |
Laadvermogen: | 730 kg | 745 kg |
Specificaties | BMW X5 xDrive30d | BMW X5 xDrive40d |
---|---|---|
Vanaf Prijs: | โฌ124.019,30 – โฌ134.738,10 | โฌ130.874,60 – โฌ142.903,50 |
Brandstofsoort: | Diesel โ 48 Volt Mild Hybrid | Diesel โ 48 Volt Mild Hybrid |
Cilinders | 6 | 6 |
Inhoud in cmยณ | 2.993 | 2.993 |
Aandrijftype: | AWD | AWD |
Transmissie: | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie |
Brandstofverbruik: | 7,7 โ 7,1 l / 100 km | 7,9 – 7,3 l / 100 km |
CO2-uitstoot: | 203 โ 186 g/km | 208 – 190 g/km |
Accucapaciteit: | 0,4 kWh | 0,4 kWh |
Maximaal vermogen: | 298 pk (219 kW) | 352 pk (259 kW) |
Acceleratie 0-100 km/h: | 6,1 s | 5,5 s |
Maximaal koppel: | 670 Nm | 720 Nm |
Topsnelheid: | 233 km/h | 245 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1765 mm |
Breedte: | 2004 mm |
Lengte: | 4935 mm |
Breedte, inclusief spiegels: | 2218 mm |
Wielbasis: | 2975 mm |
- BMW X5 xDrive30d
- BMW X5 xDrive40d
Functiecategorie | Standaardversie | M Sportpakket | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|
Vanafprijs | โฌ124.019,30 | โฌ131.134,70 | โฌ134.738,10 |
Exterieur | |||
– LED-koplampen en achterlichten | Ja | Ja | Ja |
– Park Distance Control voor en achter | Ja | Ja | Ja |
– Dakrails | Satijn aluminium | M hoogglans Shadow Line | M hoogglans Shadow Line |
– Automatische achterklepbediening | Ja | Ja | Ja |
– Velgen | 19 inch LM V-Spaak (styling 734) Reflex Silber | 20 inch LM M Sterspaak (styling 740 M) Bicolor Orbit Grijs | 20 inch LM M Sterspaak (styling 740 M) Bicolor Orbit Grijs |
– M Aerodynamisch pakket | Nee | Ja | Ja |
– M Koplampen Shadow Line | Nee | Nee | Ja |
Interieur | |||
– BMW Live Cockpit Plus | Ja | Ja | Ja |
– BMW Curved Display | Ja | Ja | Ja |
– BMW Operating System 8.5 met navigatiefunctie | Ja | Ja | Ja |
– Automatische airconditioning | 2,5 zones | 2,5 zones | 2,5 zones |
– Sportstoelen, elektrisch verstelbaar en verwarmd | Ja | Ja | Ja |
– Met leder beklede sportstuur | Ja | Ja, M sportstuur bekleed met leder | Ja, M sportstuur bekleed met leder |
– HiFi-luidsprekersysteem | Ja | Ja | Ja |
– Sfeerverlichting met Ambient Light Bar | Ja | Ja | Ja |
– M Hemelbekleding | Nee | Antraciet | Antraciet |
– Gordels met M-striping | Nee | Nee | Ja |
Rijgedrag en chassis | |||
– Automatische Steptronic sporttransmissie met schakelpaddles | Ja | Ja | Ja |
– Adaptief M Onderstel | Nee | Ja | Ja |
– M Sportremsysteem | Nee | Ja | Ja, met rode remklauwen |
– M Sportuitlaatsysteem | Nee | Nee | Ja |
Rijassistentie | |||
– Cruise Control met remfunctie | Ja | Ja | Ja |
– Parkeerassistent | Ja | Ja | Ja |
Kenmerk Categorie | Standaard Versie | M Sportpakket | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|
Vanaf Prijs | โฌ130.874,60 | โฌ138.645,10 | โฌ142.903,50 |
Buitenkant | |||
– LED koplampen en achterlichten | Ja | Ja | Ja |
– Park Distance Control voor en achter | Ja | Ja | Ja |
– Dakrails | Satin aluminium | M hoogglans Shadow Line | M hoogglans Shadow Line |
– Automatische achterklepbediening | Ja | Ja | Ja |
– Wielen | 19 inch LM V-Spaak (styling 734) Reflex Silber | 20 inch LM M Star Spoke (styling 740 M) Bicolor Orbit Gray | 20 inch LM M Star Spoke (styling 740 M) Bicolor Orbit Gray |
– M Aerodynamica pakket | Nee | Ja | Ja |
– M Koplampen Shadow Line | Nee | Nee | Ja |
Interieur | |||
– BMW Live Cockpit Plus | Ja | Ja | Ja |
– BMW Curved Display | Ja | Ja | Ja |
– BMW Operating System 8.5 met navigatiefunctie | Ja | Ja | Ja |
– Automatische airconditioning | 2,5 zone regeling | 2,5 zone regeling | 2,5 zone regeling |
– Sportstoelen, elektrisch verstelbaar en verwarmd | Ja | Ja | Ja |
– Leder bekleed sportstuur | Ja | Ja, M Sportstuur bekleed met leer | Ja, M Sportstuur bekleed met leer |
– HiFi luidsprekersysteem | Ja | Ja | Ja |
– Ambient verlichting met Ambient Light Bar | Ja | Ja | Ja |
– M Hemelbekleding | Nee | Antraciet | Antraciet |
– Veiligheidsgordels met M striping | Nee | Nee | Ja |
Aandrijving en chassis | |||
– Automatische Steptronic Sport transmissie met schakelpaddles | Ja | Ja | Ja |
– Adaptieve M Ophangingsysteem | Nee | Ja | Ja |
– M Sport remsysteem | Nee | Ja | Ja, met rode remklauwen |
– M Sport uitlaatsysteem | Nee | Nee | Ja |
Rijassistentie | |||
– Cruise Control met remfunctie | Ja | Ja | Ja |
– Parkeerassistent | Ja | Ja | Ja |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Interieur | |
Travel & Comfort Entertainment voor รฉรฉn stoel | โฌ 189 |
Travel & Comfort Entertainment voor twee stoelen | โฌ 378 |
Exterieur | |
BMW Iconic Glow nierengrille | โฌ 533,60 |
M Carbon spiegelkappen | โฌ 960,70 |
Exterieur uitrusting | |
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit | โฌ 533,60 |
Geluidswerende ramen | โฌ 640,10 |
Aluminium treeplanken | โฌ 640,10 |
Glazen panoramadak Sky Lounge | โฌ 960,70 |
Interieur uitrusting | |
Glasapplicatie ‘CraftedClarity’ voor interieurelementen | โฌ 704,20 |
M Multifunctionele voorstoelen | โฌ 1.067,20 |
BMW Individual dashboard met leder bekleed | โฌ 1.067,20 |
Massagefunctie voor beide voorstoelen | โฌ 1.174,90 |
Derde zitrij | โฌ 2.295,40 |
Wielen en banden | |
Banden reparatieset | โฌ 64,10 |
Noodreservewiel | โฌ 373,90 |
BMW Individual | |
M Hemelbekleding Alcantara | โฌ 1.708,50 |
M Hemelbekleding Alcantara Anthrazit | โฌ 1.708,50 |
BMW Individual dashboard met leder bekleed | โฌ 1.067,20 |
Elektrische voorzieningen | |
Soft-Close-Automatic voor portieren | โฌ 694,50 |
4-zone airconditioning met automatische regeling | โฌ 854,30 |
Adaptieve LED koplampen | โฌ 1.174,90 |
M Hemelbekleding Alcantara Anthrazit | โฌ 1.708,50 |
Driving Assistant Professional | โฌ 1.783,50 |
Stoelen en zitcomfort | |
Comfortstoelen voor | โฌ 907,50 |
Stoelventilatie voor beide voorstoelen | โฌ 960,70 |
M Multifunctionele voorstoelen | โฌ 1.067,20 |
Entertainment en communicatie | |
HIFI System Harman Kardon | โฌ 907,50 |
Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem | โฌ 5.285,30 |
Aandrijving en onderstel | |
M Sportremsysteem Blau | โฌ 747,80 |
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel | โฌ 1.281,40 |
Adaptief onderstel met luchtvering op voor- en achteras | โฌ 2.242,10 |
Adaptief M Onderstel Professional | โฌ 4.484,30 |
BMW Service Inclusive | |
Service Inclusive – 5 jaar/100.000 km | โฌ 2.044,90 |
Klimaatbeheersing | |
Ambient Air Pakket | โฌ 373,90 |
4-zone airconditioning met automatische regeling | โฌ 854,30 |
Interieurvoorverwarming | โฌ 1.494,40 |
Overige | |
Garagedeuropener geintegreerd in binnenspiegel | โฌ 277,10 |
Pakket | Prijs |
---|---|
Travel Pack | โฌ 2.795,10 |
Comfort Pack | โฌ 694,50 |
Innovation Pack | โฌ 3.695,30 |
Exclusive Pack | โฌ 2.495 |
xOffroad Pack | โฌ 3.149,60 |
Comfort Plus Pack | โฌ 3.995,40 |
Travel Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Bagageruimte pakket
- Handbediende zonneschermen voor achterportierramen
- Travel en Comfort System
- Glazen panoramadak
Comfort Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Bekerhouders met temperatuur functie
- Verwarmde stoelen voor en achter
- Warmte Comfortpakket voor
Innovation Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Adaptieve LED koplampen
- BMW Gesture Control
- BMW Live Cockpit Professional
- Parking Assistant Professional
- HIFI System Harman Kardon
Exclusive Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- 4-zone airconditioning met automatische regeling
- Ambient Air Pakket
- BMW Iconic Glow nierengrille
- Comfort Plus Pack
- BMW Individual dashboard met leder bekleed
- Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
- Geluidswerende ramen
- Glasapplicatie ‘CraftedClarity’ voor interieurelementen
- Massagefunctie voor beide voorstoelen
- Soft-Close-Automatic voor portieren
- Stoelventilatie voor beide voorstoelen
- Comfortstoelen voor
xOffroad Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Met het xOffroad Pack is de BMW optimaal uitgerust voor het terrein. De vier offroad rijprogramma’s xSand, xRocks, xGravel en xSnow zijn optimaal afgestemd op de betreffende ondergronden. En dankzij de mechanische sperdifferentiรซlen, adaptieve luchtvering op voor- en achteras en extra wagenbodembescherming aan de voorzijde is uw BMW veilig op elke rijsituatie aangepast.
Comfort Plus Pack:
The following options are standard part of the package.
- 4-zone airconditioning met automatische regeling
- Ambient Air Pakket
- Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
- Geluidswerende ramen
- Soft-Close-Automatic voor portieren
- Stoelventilatie voor beide voorstoelen
- Comfortstoelen voor
- Standaarduitvoering
- M Sportpakket
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 BMW X5 Diesel Mild Hybride SUV Te Kopen?
De BMW X5 is een van de originele luxe crossover SUV’s die het segment hebben gepionierd. De nieuwste generatie, bekend als de G05, kreeg recentelijk een facelift voor 2024. Het doel is om BMW sedan-achtig comfort, verfijning en rijdynamiek te bieden, terwijl het de ruimte, praktische bruikbaarheid en het allround vermogen biedt dat men verwacht van een premium SUV. Beschikbaar in xDrive30d en xDrive40d diesel mild hybrid varianten, belooft het een indrukwekkende allrounder te zijn.
De nieuwe X5 is iets groter dan het model dat het vervangt – 3 inch breder en iets langer, terwijl hij iets lager is. Hij is gestroomlijnd, zeer gespierd, met gladde, opgeruimde oppervlakken. De proporties en houding stralen soliditeit en doelgerichtheid uit. Met 21-inch wielen op de M Sport-uitvoering ziet hij er proper atletisch en duur uit. Een herzien model krijgt nieuwe voor- en achterzijde. Aan de voorkant hebben de vergrote nierengrilles nu een nieuwe “Iconic Glow” verlichtingsfunctie. De koplampen, voorbumper en achterlichten zijn allemaal geรผpdatet. De hoogwaardige lakkleuren – zoals het opvallende Frozen Gray – geven de SUV een luxueuze uitstraling.
De echte truc van de X5 zit hem echter in het interieur. De pasvorm, afwerking en materiaalkwaliteit lijken allemaal een niveau hoger dan die van concurrerende SUV’s zoals de Mercedes-Benz GLE. Het gebruik van BMW’s nieuwste gebogen display voor iDrive 8-infotainment en digitale instrumentencluster geeft het een zeer modern, hightech gevoel. Subtiele sfeerverlichting, een panoramisch LED-dak en details zoals kristallen knoppen verhogen de ambiance. Luxe lederen bekleding en zeer verstelbare, ergonomische stoelen zorgen voor comfort tijdens lange reizen. De weinige gebreken die werden opgemerkt waren enkele discutabele keuzes in afwerkingsmateriaal – het openporige hout met inconsistente nerf bijvoorbeeld – en een cabine die niet zo luchtig aanvoelt als die van de GLE.
Praktisch gezien blinkt de X5 echter uit. Er is ruim voldoende ruimte en opbergruimte voor inzittenden voorin. We waarderen deze doordachte details zoals de gekoelde/verwarmde bekerhouders en geurpatronen geรฏntegreerd in de ventilatie. De achterbank heeft fatsoenlijke ruimte voor drie volwassenen, zelfs met royale beenruimte en hoofdruimte – ongetwijfeld geholpen door de rechthoekige daklijn. De ruimte in de voetenruimte achterin en de mogelijkheid om de stoel te kantelen zijn niet toonaangevend in zijn klasse. De toegang is echter goed, en tel voorzieningen zoals vierzones klimaatcontrole, achterrolgordijnen en USB-C-oplaadpoorten.
De mooi getinte bagageruimte van 650 liter heeft ook een gesplitste achterklep om het laden van zwaardere items wat gemakkelijker te maken. Een optionele uitklapbare trekhaak en luchtvering die de rijhoogte kan verlagen verhogen ook de praktische bruikbaarheid. Grotere items kunnen gemakkelijk worden vervoerd met de achterbank neergeklapt. Merk echter op dat de plug-in hybrid wat bagageruimte verliest vanwege dat accupakket. Over het algemeen blijft deze X5 echter een van de meer praktische keuzes in zijn segment.
Motor, Prestaties En Transmissie
Onder de motorkap van de X5 xDrive30d ligt een 3,0-liter zes-in-lijn turbodiesel die 298 pk en een stevige 670 Nm aan koppel produceert vanaf slechts 1500 tpm. Dit is gekoppeld aan een soepele 8-traps ZF automatische transmissie en xDrive vierwielaandrijving. Het 48V mild hybrid systeem kan de acceleratie ondersteunen en de efficiรซntie verbeteren. Ondanks zijn omvang en 2,3 ton zijn de prestaties behoorlijk indrukwekkend – van stilstand naar 100 km/u in slechts 5,5 seconden volgens onafhankelijke tests, sneller dan BMW’s geclaimde tijd van 6,1s.
Dezelfde basismotor is opgevoerd naar 352 pk en 720 Nm in de xDrive40d, wat de 0-100 tijd reduceert tot ongeveer 5,0 seconden. We vonden de diesel ook echt krachtig, moeiteloos en indrukwekkend verfijnd. Er is ruim voldoende koppel om elke inhaal- of sleepsituatie aan te kunnen. Het maakt ook een ontspannen snelwegrit mogelijk, waar slechts 1500 tpm nodig is voor 120 km/u in de hoogste versnelling. De elektrische ondersteuning van het mild hybrid systeem is goed geรฏntegreerd en onopvallend in gebruik.
Even indrukwekkend is de afstemming van de transmissie. Sneldenkend en zo glad als boter, de ZF 8HP lijkt altijd in de juiste versnelling te zitten voor de gelegenheid. Kickdown-respons is bijna onmiddellijk, en handmatige schakelingen via de flippers worden prompt uitgevoerd. In zijn sportievere instellingen zal hij zelfs versnellingen vasthouden tot aan de rode lijn en wat motorremming toestaan bij terugschakelen. Het past perfect bij de flexibele diesel, makend het meeste van zijn overvloedige koppel.
De X5 slaagde met vlag en wimpel voor de 60-120 km/u sprint, deze cruciale versnelling in korte tijd verslindend. Voor zijn formaat is dit grote voertuig bedrieglijk snel, dankzij telepathische responses van de versnellingsbak en de aanhoudende stuwkracht van de diesel. Gedurende dit alles blijft hij onverstoorbaar en bijna geluidloos, wat de dubbele persoonlijkheid van de X5 als luxueuze cruiser en bedrieglijk snelle sport-SUV onderstreept. Er valt iets voor te zeggen dat deze combinatie van de krachtige maar zuinige diesel en hybrid assist de beste allround aandrijflijnoptie biedt voor de X5.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Een eigenschap waar veel minder vaak over wordt gesproken is het remsysteem, dat ook van vitaal belang is voor de sportieve eigenschappen van de X5. Op de M Sport-variant is het gebruik van grotere en vermoedelijk effectievere remmen dan in de basismodellen mogelijk. Elke xDrive X5 komt met 4-zuiger vaste remklauwen voor en enkelzuiger units achter; het verschil is dat de voorste remschijven van de M Sport bijna 400mm in diameter zijn en zijn uitgerust met blauw gekleurde remklauwen. De krachtafgifte kreeg ook lof voor het solide en lineaire karakter, evenals het pedaalgevoel, dat werd beschreven als stevig en progressief en gemakkelijk te moduleren.
De X5 toonde goede stabiliteit en, verrassend genoeg, weinig duikneiging tijdens noodstops; de ABS-interventie is briljant, hoewel vrijwel onopgemerkt. Hij pakt goed aan in het begin, maar vermindert dan snel snelheid; het pedaal blijft zeer voorspelbaar als de remmen heet worden. Remafstanden zijn goed voor een SUV, dankzij plakkerige zomerbanden en het prijzenswaardig lage zwaartepunt van de auto. Net als bij de hogesnelheids 150-0 km/u stops, die ook verstoken zijn van drama.
Het remsysteem van de X5 is meer dan capabel om deze massa keer op keer tot stilstand te brengen, vooral tijdens scherp bochtenwerk of, inderdaad, in een noodsituatie. Het voelt ook alsof het maar door en door kan gaan bij routinematig stadsgebruik, en de remmen zijn delicaat afgestemd om stoppen gemakkelijk te maken. In het bijzonder is het indrukken van het rempedaal niet geรฏntegreerd in de regeneratieve functie van het hybrid systeem, dus er is geen vreemde overgang zoals in sommige andere hybride voertuigen. Goed, slecht of neutraal, de X5-remmen hebben een inherent gevoel dat ze er altijd zullen zijn, ongeacht hoe de auto wordt gereden.
Besturing En Ophanging
Zijn sportieve inborst is duidelijk merkbaar in de afstemming van besturing en onderstel van deze SUV. Er is een elektrisch bekrachtigde stuurinrichting met variabele overbrenging, maar deze biedt een behoorlijk directe respons en authentieke verzwaring die naadloos toeneemt naarmate de bochtenkrachten opbouwen. Het dikke stuurwiel is prettig vast te houden bij hogere snelheden โ een typisch BMW-kenmerk.
Hoewel niet zeer communicatief, is de besturing behoorlijk precies en vrij van speling; het is mogelijk om deze X5 exact op de gewenste positie te parkeren zonder problemen. Hij is licht genoeg om niet veeleisend te zijn bij parkeermanoeuvres, maar is geenszins te licht bekrachtigd. Een optionele functie, Integral Active Steering, draait de achterwielen in harmonie met de voorwielen bij hogere snelheden en staat bekend om het verbeteren van de wendbaarheid.
Standaard zijn alle X5’s uitgerust met een adaptief dempingssysteem; terwijl de Adaptive M suspension Professional op de M Sport-varianten luchtvering toevoegt aan de vergelijking. Sommige van deze veren zijn zelfenergiserend en in hoogte verstelbaar – om een offroad-bodemvrijheid van 40mm te bereiken, of 40mm te verlagen voor laden – en passen zich continu aan en nivelleren zichzelf om aan te sluiten bij ondergronden en bochtbelastingen.
De Comfort-modus biedt, zoals verwacht, een vrij zachte en meegaande vering die de X5 over ruwe oneffenheden gladstrijkt en de meeste scherpe randjes van hobbels elimineert. Toch is hij nooit zweverig; er is hier een duidelijke aanwezigheid van carrosseriecontrole. Het zou nog comfortabeler kunnen zijn als getest op een X5 30d met minder agressieve 19-inch wielen en hogere bandprofielen.
De Sport-modus introduceert behoorlijk wat dynamisch interesse, waarbij de luchtvering iets zakt en de adaptieve dempers aanzienlijk stugger worden. Het heeft duidelijk minder deining, en zeker veel minder rol, samen met een veel directer gevoel van het wegdek eronder. Raak een hobbel mid-bocht, en de vering zorgt ervoor dat het chassis zo kalm mogelijk blijft. Dit is echter geen stugheid omwille van stugheid – het extra gevoel van controle wordt gewaardeerd bij sportief rijden.
Maar hij rijdt nog steeds zeer veel als een SUV – dus als je iets verwachtte dat meer lijkt op een 3 Serie qua vloeiendheid en responsiviteit, zou je teleurgesteld kunnen zijn. Dat is echter een beetje ironisch, voor iets dat zo goed is in het vervoeren van families; hij is verbazingwekkend goed in zijn composure en betrokkenheid van de bestuurder. De manier waarop hij instuurt en onderstuur weerstaat is buitengewoon voor een machine van 2,3 ton.
Welke Banden Gebruikt Het?
Deze sportieve aspiraties van de X5 worden ook bevorderd door serieus loopvlak. De M Sport komt met 21-inch wielen aan de buitenkant, omwikkeld met verschillende maten Pirelli P Zero PZ4 zomerbanden, met maten van 275/40R21 voor en 315/35R21 achter. Dit zijn high-performance banden die zijn ontwikkeld voor maximale grip op droog wegdek, geconstrueerd met een profielpatroon en compound geoptimaliseerd voor ultieme handling.
De aanzienlijke breedte, gecombineerd met lage profielwanden, betekent veel rubber op de weg, resulterend in verzekerde tractie tijdens het bochtenwerk en remmen. Veel SUV’s doen het met smallere banden, vooral op de achteras, dus het brede rubber achter op de X5 draagt aanzienlijk bij aan zijn indrukwekkende stabiliteit. Hoewel ze wat merkbaar gezoem genereren op grof asfalt, zijn ze redelijk stil voor dit type band.
Uiteraard bieden lageprofielbanden weinig zijwand om impact te dempen, dus de luchtvering moet harder werken om rijcomfort te behouden. Er is volop grip, en de X5 voelt nooit alsof hij over zijn limiet gaat, zelfs onder pittig bochtenwerk. Voor gebruik het hele jaar door in koudere klimaten zou de X5 moeten worden uitgerust met all-season banden of winterbanden op het performance-pakket.
Dit zijn zeker geen offroad-banden, wat aangeeft hoe thuis de X5 zich voelt op asfalt in plaats van op het ruige pad. Hoewel hij een behoorlijke bodemvrijheid heeft en een selecteerbare offroad-rijmodus, is dit geen rotsklimmer. De X5 ziet zichzelf zo, en deze banden zijn ontworpen om die aspiraties te ondersteunen – op de weg.
Interieur Uiterlijk
Stap in de cabine van de X5, en het is onmiddellijk duidelijk dat dit een serieus premium product is. Er is ook een flinke dosis hedendaags, technisch design aanwezig, met sterke horizontale lijnen en een bestuurdergerichte indeling voorin. Het is aangekleed met het vertrouwde gelaagde dashboard en middenconsole van BMW, bekleed met alleen de fijnste materialen – een tapijt van hoogwaardig leder, overvloedig openporig hout, gekarteld metaal en pianozwart.
De focus ligt natuurlijk op het enorme, gebogen glaspaneel dat zowel de digitale instrumenten als het grote centrale touchscreen omvat. Ze zijn mooi genesteld onder รฉรฉn stuk glas en geven de hele layout een vooruitstrevende uitstraling. Echter, op het eerste gezicht kan het wat rommelig lijken, aangezien er veel informatie te verwerken is.
Afwerking en pasvorm zijn boven elke twijfel verheven, met strakke paneelafstanden en het geruststellende gevoel van een stevige handdruk. De knoppen en schakelaars bewegen met fluweelachtige precisie, hoewel sommige mensen de vlakke zwarte knoppen wat tactiele bevrediging vinden missen. Het totaaleffect is onmiskenbaar luxueus maar nog steeds ingetogen, misschien met minder design flair dan een Mercedes of Volvo.
Als de schemering overgaat in nacht, komt het interieur van de X5 echt tot leven, met dat verbluffende Skyline LED-dak en ijsscherpe sfeerverlichting. Subtiele lichtstrips volgen de belangrijkste contouren en accentueren belangrijke elementen zoals de deurgrepen, terwijl de schermen en instrumenten gloeien, wat een uitnodigende, hightech sfeer oproept.
Ergonomisch gezien is de X5 grotendeels doordacht. De nieuw geadopteerde draaiknop voor de versnellingsbak valt gemakkelijk in de hand, net als de iDrive-controller, die binnen handbereik op de console zit. Echter, de verplaatsing van sommige klimaat- en voertuigbedieningen naar het touchscreen bleek een stap achteruit; het veranderen van ventilatorsnelheid of rijmodusinstellingen vereist nu een reis door menu’s, waar het voorheen een eenvoudige druk op een fysieke knop was.
De voorstoelen zijn uitzonderlijk, met een enorme verscheidenheid aan verstelmogelijkheden – scharnierende hoofdsteunen, uitschuifbare dijsteun, elektrische zijsteunen – allemaal verstelbaar tot het uiterste. Bekleed met boterzacht Vernasca-leder zijn ze de hele dag comfortabel en even ondersteunend – een BMW-sterkte. De M Sport-stoelen voegen ook welkome zijdelingse steun toe.
Exterieur Uiterlijk
Dit is een indrukwekkende verschijning op de weg – de nieuwe X5 belichaamt elk grammetje van zijn premium SUV-status. Hij heeft klassieke proporties met lange motorkap, korte overhangen geaccentueerd met scherpe karakterlijnen die over de flanken lopen, gespierde wielkasten en een oplopende taillelijn. Een interessant detail zijn de actieve grillekleppen die de luchtstroom stroomlijnen wanneer koeling niet nodig is.
Aan de voorzijde krijgt de gefacelifte X5 opnieuw vormgegeven koplampen met karakteristieke J-vormige dagrijverlichting. De vergrote nierengrilles zijn gedurfd maar niet overdreven zoals bij sommige andere recente BMW’s. ’s Nachts geeft hun subtiele verlichting een luxueuze touch zonder opzichtig te zijn. Bij M Sport-modellen is de onderste fascia opnieuw vormgegeven voor een agressievere uitstraling.
Gestroomlijnd voor een SUV, loopt het profiel zachtjes af naar zijn opgelichte D-stijl Hofmeister-knik. De carrosseriezijden zijn strak getekend, en de standaard dakrails zijn mooi geรฏntegreerd. De montage van grote lichtmetalen wielen – tussen 19 en 22 inch in diameter – vult de wielkasten en geeft een atletische houding, vooral met grotere banden op M Sport-varianten.
Aan de achterzijde is de X5 geheel zakelijk met zijn geรฏntegreerde dakspoiler, wrap-around LED-achterlichten en dubbele trapeziumvormige uitlaatopeningen. Horizontale sluitlijnen en een breed verchroomd sierstuk op de achterklep benadrukken de breedte van de X5. Modellen met luchtvering zakken bij snelheid over hun wielen voor een bijzonder geplante uitstraling.
Qua afmetingen zit hij tussen middelgroot en groot in, iets compacter dan een GLS maar groter dan een GLE. Hij ziet er substantieel en doelgericht uit in het metaal – een X5 in je achteruitkijkspiegel met brandende LED-dagrijverlichting maakt zeker indruk. Maar de X5 ziet er prijzig uit zonder te opzichtig of over-de-top te zijn.
Interessante kleuren zoals Frozen Arctic Grey, Phytonic Blue en Manhattan metallic doen echt goed werk in het benadrukken van de dynamische oppervlakken van de X5, maar zelfs in basic zwart of wit ziet hij er passend fors uit. De optionele laserlampen en 22″ two-tone lichtmetalen velgen zijn ook gepast blits. In elke gedaante heeft hij genoeg presence om zijn mannetje te staan in elke valet-rij of executives parkeerplaats.
Comfort En Gemak
De X5 draait helemaal om comfort; daarom is het een geweldige metgezel tijdens lange ritten. De voorstoelen zijn meer als comfortabele fauteuils, met die mix van ondersteuning en demping die je comfortabel houdt tijdens een langere rit. Met verstelbare dijsteun en multi-contour zijwangen kun je de zitpositie perfect op je lichaam afstemmen, wat nog beter wordt met het royale verstelbereik van de stuurkolom. Een massagefunctie zou de stoelen nog beter maken, hoewel ze moeilijk te bekritiseren zijn zoals ze zijn.
Ook de achterbank stelt niet teleur. Hij is ruim en goed ontworpen, met een ontspannen rugleuninghoek en voldoende hoofdruimte voor zelfs langere passagiers. Beenruimte is royaal, hoewel niet helemaal limousine-achtig. De achterstoelen zijn ook verschuifbaar zodat je naar hartenlust kunt achterover leunen terwijl je een indeling configureert die zwaar leunt op passagiers- of bagageruimte. Verwarmde achterstoelen, een 12V-aansluiting en dubbele USB-C-poorten houden iedereen comfortabel, ongeacht waar ze zitten.
Er is volop opbergruimte in de cabine, waaronder een groot handschoenenvak, diepe middenconsole en ruime deurvakken. Bekerhouders zijn er in overvloed – twee in de voorste console die dranken kunnen koelen of verwarmen, en nog twee die uit de achterste armsteun klappen. Een draadloze oplaadpad is standaard om je telefoon gebruiksklaar te houden. Enkele doordachte features zijn een bagageplank bevestigd aan de achterklep, bagagebevestigingspunten, boodschappentashaken en opbergvakken onder de vloer. Drie-zone automatische klimaatregeling is aanwezig in de eerste twee rijen, met een extra achterzone beschikbaar als optie. Het panoramische glazen dak is enorm en laat veel licht binnen, maar het gazen zonnescherm kan op zonnige dagen te veel warmte doorlaten. Toch biedt de X5 over het algemeen een stille, serene rit, deels dankzij akoestisch glas dat windgeruis dempt. Zelfs bij matig hoge snelheden blijft de cabine rustig, met weinig intrusion van banden- of veringgeluid, zelfs met de strakkere M Sport-setup van veren, schokdempers, stabilisatorstangen en grotere wielen.
Dit is waar de X5 echt uitblinkt met zijn adaptieve luchtvering. Zelfs met de 21-inch wielen kan hij de hobbels absorberen zonder die harde, schokkerige rit te geven die je zou verwachten van zo’n configuratie. De ruwe wegen en gaten worden wel gevoeld, maar nooit op een harde manier. Zet de dempers in Comfort-modus, en de X5 glijdt soepel over de weg, bijna als een verhoogde 7 Serie.
Veiligheid En Beveiliging
De BMW X5 is uitgerust met een robuust pakket veiligheidsfuncties om de inzittenden van het voertuig veilig te houden op de weg. Allereerst heeft het model alle basisvoorzieningen, zoals dubbele front-, zijgordijn- en knieairbags, samen met driepuntsgordels voor elke zitplaats. Aan de voorzijde voegen spankrachtbegrenzers en voorspanners een extra niveau van bescherming toe. De X5 heeft een hoogsterkte stalen structuur die ontworpen is om krachten van een botsing weg te leiden van de cabine; kreukelzones absorberen de impact-energie. Een standaard achteruitrijcamera en voor/achter parkeersensoren maken krap manoeuvreren eenvoudig, terwijl BMW’s Active Protection-systeem preventieve maatregelen neemt, gordels aanspant, ramen sluit en post-crash remmen inschakelt als een botsing dreigt.
Op het gebied van actieve veiligheid stelt de X5 niet teleur. Na standaard forward collision warning, voetgangersdetectie en automatische noodrem bij lage snelheid zijn beschikbaar om potentiรซle gevaren te helpen vermijden. Rijstrookwaarschuwing is beschikbaar om je te laten weten als je uit je rijstrook drift; je kunt upgraden naar rijstrookassistentie voor zachte stuurinputs die je gecentreerd houden. De bestuurdersaandachtmonitor let op de eerste tekenen van vermoeidheid; indien nodig zal deze je aansporen een pauze te nemen. Het optionele Driving Assistance Professional Package rust het voertuig uit met geavanceerde veiligheidsfuncties zoals dodehoekwaarschuwing, kruisend verkeer waarschuwing, en een Evasion Aid om het sturen te ondersteunen in noodsituaties. Adaptieve cruisecontrol met stop-and-go helpt in druk verkeer door automatisch weer op te trekken vanuit stilstand.
Nu heeft het Driving Assistance Plus Package semi-autonome capaciteit, die geavanceerde functies bundelt zoals Extended Traffic Jam Assist. Dit stelt bestuurders op gescheiden snelwegen in staat om te rijden zonder hun handen aan het stuur te houden tot 60 km/u; actieve camera’s en radarsensoren houden de X5 gecentreerd en bewaren een veilige afstand tot anderen. Dit pakket komt ook met Active Lane Keeping Assistant, met sturen rond obstakels, en zijdelingse impactbescherming, die voorkomt dat de X5 in aangrenzende rijstroken drift. State-of-the-art beveiliging wordt geboden dankzij het standaard alarmsysteem en een startonderbreker. Het heeft ook remote 3D-weergave via een smartphone-app. Daarnaast projecteert een beschikbaar head-up display belangrijke informatie zoals je snelheid en navigatie op je voorruit zodat je je ogen op de weg kunt houden.
Hoe Rijdt Het?
Vanachter het stuur vindt de X5 netjes het midden tussen een sportsedan en een luxe cruiser. Zet de rijmodus-selector in Comfort, en hij zweeft over de weg met een sereniteit waar een 7 Serie trots op zou zijn. De standaard adaptieve dempers verzachten hobbels en gaten met verve, houden inzittenden vertroeteld en de carrosserie perfect onder controle. Het is een soepele rit van de vering, maar voelt nooit zweverig of ongecontroleerd.
Laat Sport-modus gebeuren en de X5 wordt helemaal innerlijke atleet terwijl de luchtvering hem 0,8 inch laat zakken, de dempers de teugels aanhalen op ongewenste carrosseriebewegingen, en de adaptieve stabilisatorstangen (optioneel) verstijven om bochtenwerk vlak te houden. De besturing krijgt een vleeziger gewicht en versnelt zijn ratio, terwijl de aandrijflijn overschakelt naar maximale aanval, compleet met scherpere gasrespons en agressievere schakelkarakteristiek.
Gooi hem een bocht in, en hij reageert met verrassende gratie en wendbaarheid, gezien zijn formaat. De voorkant grijpt stevig aan en weerstaat dapper onderstuur, terwijl de achteras de grote Bimmer effectief naar de apex draait met vermogen. Hij is niet zo wendbaar als een sportwagen, maar vormt zich om je heen op een manier die weinig rivalen bereiken. De besturing is uitstekend, dankzij een scherp gevoel van rechtuit, de geleidelijke toename in directheid, en een natuurlijk gevoel als je aan het stuur draait.
De remprestaties van dit voertuig zijn, gezien zijn formaat en gewicht, ook zeer goed. De remmen hebben een stevig, gemakkelijk te controleren pedaal en kunnen de X5 efficiรซnt vertragen met overtuigend gezag. Er is voldoende thermische capaciteit voor agressief rijden, zonder merkbare afname in prestaties zelfs na herhaald intensief gebruik. De remmen werken even goed voor soepele, zachte stops als voor plotselinge noodstops met ABS. Daarnaast zijn wind- en weggeluid minimaal, en maken de ondersteunende stoelen lange reizen veel aangenamer. Hoewel het niet zijn primaire doel is, kan de X5 off-road paden aan wanneer de luchtvering naar zijn hoogste stand is verheven, maar het is duidelijk dat zijn natuurlijke omgeving op de weg is.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Met alle stoelen in gebruik biedt de bagageruimte van de X5 een royale 650 liter laadvolume, genoeg voor de vakantiebagage van een gezin of een serieuze Costco-run. De laadvloer is vlak en breed, met minimale indringing van de vering of wielkasten. Klap de 40/20/40 gedeelde tweede rij plat en je kijkt naar een enorme 1870 liter om mee te spelen – ruim voldoende voor substantiรซle meubels of omvangrijke buitensportuitrusting.
De standaard elektrische achterklep is mooi breed en opent hoog voor gemakkelijk laden, terwijl de optionele handsfree setup je de klep laat openen met een zwaai van je voet onder de achterbumper. Smart keyless entry is ook standaard, evenals de power close-knoppen voor de achterklep. De achterkant kan zelfs 40mm worden verlaagd met een druk op de knop via de beschikbare luchtvering om de tilhoogte te verminderen.
De kenmerkende tweedelige achterklep is een nette truc, waardoor je alleen het bovenste glasgedeelte kunt openen voor snelle toegang tot kleinere items of om langere items op de onderste helft te laten rusten. Een opbergvak onder de vloer is ondiep en dus perfect voor het verbergen van kleinere waardevolle spullen uit het zicht. Bagagebevestigingspunten en boodschappentashaken zijn standaard, terwijl een doordachte touch knoppen in de bagageruimte omvat om de rugleuningen van de tweede rij elektrisch neer te klappen.
Jammer genoeg verliest de plug-in hybride XDrive45e wel wat bagageruimte aan zijn accu, maar het daalt slechts naar 500 liter achter de tweede rij en 1720 in totaal, met neergeklapte stoelen. De xDrive40i en M50i bieden al die laadcapaciteit, met de enorme 650-liter koffers, maar nog meer met de stoelen naar beneden op 1870 liter. Alle X5’s zijn geclassificeerd om tot 3.265 kg te trekken met de optionele fabrieksaanhanger.
Comfort Achterbank
De achterstoelen van de X5 zijn bijna net zo luxueus als de voorstoelen, en bieden uitstekend comfort op lange ritten. De stoelen zijn breed en goed gevormd om veel beenruimte te bieden, zelfs voor langere passagiers. Met de hoge daklijn van deze X5 is de hoofdruimte goed, terwijl de zithoogte ongeveer goed is voor goede dijondersteuning en een mooi uitzicht naar buiten.
De standaard drie-zone automatische klimaatregeling voegt een functie toe waarmee achterpassagiers hun eigen temperatuur kunnen instellen. Je kunt upgraden naar een vier-zone systeem voor meer personalisatie. Met deze configuratie komt de achter-console met zijn eigen klimaatregelpaneel, samen met ventilatieopeningen en extra oplaadpoorten, wat de achterbank echt als first class laat aanvoelen. Hogere uitvoeringen voegen verwarmde en geventileerde buitenste achterstoelen toe voor dat extra vleugje comfort. Beschikbaar op sommige modellen is een panoramisch glazen dak dat wat broodnodige natuurlijk licht in de cabine laat, hoewel je ongetwijfeld de gazen zonneschermen zult gebruiken om het koel te houden. Modellen hoger in het gamma krijgen achter-zijruit zonneschermen die nog meer van de zon helpen blokkeren, samen met laaggeplaatste ramen die kinderen een uitstekend zicht op de buitenwereld bieden.
Achterpassagiers worden ook verwend met twee USB-C-oplaadpoorten, een 12V-aansluiting, kaartenvakken in de rugleuning en opbergvakken in de deuren. Voor extra entertainment komt een optioneel achterbank-entertainmentsysteem met twee 10,2-inch touchscreens met navigatie en media streaming, en draadloze koptelefoons, om iedereen tevreden te houden. Een opklapbare middenarmsteun met geรฏntegreerde bekerhouders draagt bij aan het gemak. De beschikbare tweede rij captain’s chairs verminderen het totale aantal zitplaatsen tot vier maar verhogen het luxeniveau indrukwekkend. Deze stoelen zijn net zo luxueus als de voorstoelen; aanpassingen omvatten verwarming, ventilatie en zelfs massage. Een optionele achter-middenconsole voegt permanente opbergruimte en een draadloze oplaadpad toe, wat het premium gevoel verhoogt. Ja, de achterstoelen van de X5 bieden misschien niet de uitgestrekte ruimte zoals die van de lange wielbasis 7 Serie, maar ze komen indrukwekkend dichtbij. Dit maakt lange ritten comfortabel, zo niet wenselijk.