2024 BMW X5 Benzine Mild Hybride SUV Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X5 xDrive40i | BMW X5 M60i xDrive |
---|---|---|
Motortype: | Benzine โ 48 Volt Mild Hybrid | Benzine โ 48 Volt Mild Hybrid |
Versnellingsbak: | Automatisch | Automatisch |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie: | 8 versnellingen, automatisch | 8 versnellingen, automatisch |
Max. vermogen: | 381 pk (280 kW) | 530 pk (390 kW) |
Max. koppel: | 540 Nm | 750 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X5 xDrive40i | BMW X5 M60i xDrive |
---|---|---|
Brandstoftype: | Benzine | Benzine |
Tankinhoud in l: | 83 liter | 83 liter |
Topsnelheid: | 250 km/u | 250 km/u |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X5 xDrive40i | BMW X5 M60i xDrive |
---|---|---|
Zitplaatsen: | 5 of 7 | 5 of 7 |
Bagageruimte volume (achter): | 650 liter | 650 liter |
Bagageruimte volume (met neergeklapte achterbank): | 1870 liter | 1870 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X5 xDrive40i | BMW X5 M60i xDrive |
---|---|---|
Max. aanhangwagengewicht/kogeldruk: | 2700 kg / 140 kg | 2700 kg / 140 kg |
Leeggewicht: | 2240 kg | 2420 kg |
Totaalgewicht (maximaal toelaatbaar): | 2885 kg | 3065 kg |
Laadvermogen: | 720 kg | 720 kg |
Specificaties | BMW X5 xDrive40i | BMW X5 M60i xDrive |
---|---|---|
Vanaf prijs: | โฌ 116.824,20 – โฌ 128.216,70 | โฌ 177.267,20 – โฌ 179.637,50 |
Brandstoftype: | Benzine โ 48 volt mild hybride | Benzine โ 48 volt mild hybride |
Cilinders: | 6 | 8 |
Cilinderinhoud in cmยณ: | 2,998 | 4,395 |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie: | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie |
Brandstofverbruik: | 9,3 โ 8,5 l / 100 km | 11,9 – 11,5 l / 100 km |
CO2-uitstoot: | 210 โ 192 g/km | 269 – 261 g/km |
Batterijcapaciteit: | 0,4 kWh | 0,4 kWh |
Maximaal vermogen: | 381 pk (280 kW) | 530 pk (390 kW) |
Acceleratie 0-100 km/u: | 5,4 s | 4,3 s |
Maximaal koppel: | 540 Nm | 750 Nm |
Topsnelheid: | 250 km/u | 250 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1765 mm |
Breedte: | 2004 mm |
Lengte: | 4935 mm |
Breedte, met spiegels: | 2218 mm |
Wielbasis: | 2975 mm |
- BMW X5 xDrive40i
- BMW X5 M60i xDrive
Uitrustingscategorie | Standaard Versie | M Sportpakket | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|
Vanaf prijs | โฌ116.824,20 | โฌ124.613,30 | โฌ128.216,70 |
Exterieur | |||
– LED-koplampen en -achterlichten | Ja | Ja | Ja |
– Park Distance Control voor en achter | Ja | Ja | Ja |
– Dakrailing | Satijn aluminium | Satijn aluminium | Satijn aluminium |
– Automatische achterklep | Ja | Ja | Ja |
– Wielen | 19 inch LM V-Spaak (styling 734) Reflex Zilver | 20 inch LM M Sterspaak (styling 740 M) Bicolor Orbit Grijs | 20 inch LM M Sterspaak (styling 740 M) Bicolor Orbit Grijs |
– Raamomlijsting | Standaard | M hoogglans Shadow Line | M hoogglans Shadow Line |
– M Aerodynamica pakket | Nee | Ja | Ja |
– M Koplampen Shadow Line | Nee | Nee | Ja |
– M Sport uitlaatsysteem | Nee | Nee | Ja |
Interieur | |||
– BMW Live Cockpit Plus | Ja | Ja | Ja |
– BMW Curved Display | Ja | Ja | Ja |
– BMW Operating System 8.5 met navigatiefunctie | Ja | Ja | Ja |
– Automatische airconditioning | 2,5-zone regeling | 2,5-zone regeling | 2,5-zone regeling |
– Sportstoelen, elektrisch verstelbaar en verwarmd | Ja | Ja | Ja |
– Met leder bekleed sportstuurwiel | Ja | Ja | Ja |
– M Sportstuurwiel | Nee | Ja | Ja |
– HiFi luidsprekersysteem | Ja | Ja | Ja |
– Ambianceverlichting met Ambient Light Bar | Ja | Ja | Ja |
– M Hemelbekleding | Nee | Antraciet | Antraciet |
– Bekleding | Standaard | Sensafin Zwart | Sensafin Zwart |
– Veiligheidsgordels met M strepen | Nee | Nee | Ja |
Aandrijving en onderstel | |||
– Automatische Steptronic Sport transmissie met schakelpaddles | Ja | Ja | Ja |
– Adaptief M onderstel | Nee | Ja | Ja |
– M Sportremsysteem | Nee | Ja | Ja, met rode remklauwen |
Rijassistentie | |||
– Cruise Control met remfunctie | Ja | Ja | Ja |
– Parking Assistant | Ja | Ja | Ja |
Uitrustingscategorie | BMW M Model(len) | M Sportpakket Pro |
---|---|---|
Vanaf prijs | โฌ177.267,20 | โฌ179.637,50 |
Exterieur | ||
– M Aerodynamica pakket | Ja | Ja |
– Wielen | 21 inch LM M Y-spaak (styling 741 M) Bicolor Orbit Grijs, 20 inch LM Sterspaak (styling 736) in Ferric Grijs, 20 inch LM M Sterspaak (styling 740 M) Bicolor Orbit Grijs | Hetzelfde als BMW M Model(len) |
– M nierengrille met dubbele spijlen en M embleem | Ja | Ja |
– M buitenspiegelkappen | Ja | Ja |
– M dakrailing | Hoogglans Shadow Line | Hoogglans Shadow Line |
– LED-koplampen en -achterlichten | Ja | Ja |
– Park Distance Control voor en achter | Ja | Ja |
– Automatische achterklep | Ja | Ja |
– M Koplampen Shadow Line | Nee | Ja |
– M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang | Nee | Ja |
Interieur | ||
– BMW Live Cockpit Plus | Ja | Ja |
– BMW Curved Display | Ja | Ja |
– BMW Operating System 8.5 met navigatiefunctie | Ja | Ja |
– Automatische airconditioning | 2,5-zone regeling | 2,5-zone regeling |
– Sportstoelen, elektrisch verstelbaar en verwarmd | Ja | Ja |
– Met leder bekleed M sportstuurwiel met stiksels in M kleuren | Ja | Ja |
– HiFi luidsprekersysteem | Ja | Ja |
– Ambianceverlichting inclusief M-specifieke Ambient Light Bar | Ja | Ja |
– Veiligheidsgordels met M strepen | Nee | Ja |
Aandrijving en onderstel | ||
– Automatische Steptronic Sport transmissie met schakelpaddles | Ja | Ja |
– Integral Active Steering | Ja, inclusief meesturende achterwielen | Ja, inclusief meesturende achterwielen |
– M Sport differentieel | Ja | Ja |
– M Sportremsysteem | Ja | Ja, met rode remklauwen |
– M Sport uitlaatsysteem | Ja, met 4 uitlaateindstukken | Ja, met 4 uitlaateindstukken |
Rijassistentie | ||
– Cruise Control met remfunctie | Ja | Ja |
– Parking Assistant | Ja | Ja |
Accessoires | Prijs |
---|---|
Interieur | |
Travel & Comfort Entertainment voor รฉรฉn stoel | โฌ 189 |
Travel & Comfort Entertainment voor twee stoelen | โฌ 378 |
Exterieur | |
BMW Iconic Glow nierengrille | โฌ 533,60 |
M Carbon spiegelkappen | โฌ 960,70 |
Exterieur uitrusting | |
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit | โฌ 533,60 |
Geluidswerende ramen | โฌ 640,10 |
Aluminium treeplanken | โฌ 640,10 |
Glazen panoramadak Sky Lounge | โฌ 960,70 |
Interieur uitrusting | |
Glasapplicatie ‘CraftedClarity’ voor interieurelementen | โฌ 704,20 |
M Multifunctionele voorstoelen | โฌ 1.067,20 |
BMW Individual dashboard met leder bekleed | โฌ 1.067,20 |
Massagefunctie voor beide voorstoelen | โฌ 1.174,90 |
Derde zitrij | โฌ 2.295,40 |
Wielen en banden | |
Banden reparatieset | โฌ 64,10 |
Noodreservewiel | โฌ 373,90 |
BMW Individual | |
M Hemelbekleding Alcantara | โฌ 1.708,50 โฌ 1.281,40 (M60i xDrive) |
M Hemelbekleding Alcantara Anthrazit | โฌ 1.708,50 โฌ 1.281,40 (M60i xDrive) |
BMW Individual dashboard met leder bekleed | โฌ 1.067,20 |
Elektrische voorzieningen | |
Soft-Close-Automatic voor portieren | โฌ 694,50 |
4-zone airconditioning met automatische regeling | โฌ 854,30 |
Adaptieve LED koplampen | โฌ 1.174,90 |
M Hemelbekleding Alcantara Anthrazit | โฌ 1.708,50 โฌ 1.281,40 (M60i xDrive) |
Driving Assistant Professional | โฌ 1.783,50 |
Stoelen en zitcomfort | |
Comfortstoelen voor | โฌ 907,50 |
Stoelventilatie voor beide voorstoelen | โฌ 960,70 |
M Multifunctionele voorstoelen | โฌ 1.067,20 |
Entertainment en communicatie | |
HIFI System Harman Kardon | โฌ 907,50 |
Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem | โฌ 5.285,30 |
Aandrijving en onderstel | |
M Sportremsysteem Blau | โฌ 747,80 |
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel | โฌ 1.281,40 |
Adaptief onderstel met luchtvering op voor- en achteras | โฌ 2.242,10 โฌ 1.334,60 (M60i xDrive) |
Adaptief M Onderstel Professional | โฌ 4.484,30 โฌ 3.843 (M60i xDrive) |
BMW Service Inclusive | |
Service Inclusive – 5 jaar/100.000 km | โฌ 2.044,90 |
Klimaatbeheersing | |
Ambient Air Pakket | โฌ 373,90 |
4-zone airconditioning met automatische regeling | โฌ 854,30 |
Interieurvoorverwarming | โฌ 1.494,40 |
Overige | |
Garagedeuropener geintegreerd in binnenspiegel | โฌ 277,10 |
Pakket | Prijs |
---|---|
Travel Pack | โฌ 2.795,10 |
Comfort Pack | โฌ 694,50 |
Innovation Pack | โฌ 3.695,30 |
Exclusive Pack | โฌ 2.495 |
xOffroad Pack | โฌ 3.149,60 |
Comfort Plus Pack | โฌ 3.995,40 |
Travel Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Bagageruimte pakket
- Handbediende zonneschermen voor achterportierramen
- Travel en Comfort System
- Glazen panoramadak
Comfort Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Bekerhouders met temperatuur functie
- Verwarmde stoelen voor en achter
- Warmte Comfortpakket voor
Innovation Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Adaptieve LED koplampen
- BMW Gesture Control
- BMW Live Cockpit Professional
- Parking Assistant Professional
- HIFI System Harman Kardon
Exclusive Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- 4-zone airconditioning met automatische regeling
- Ambient Air Pakket
- BMW Iconic Glow nierengrille
- Comfort Plus Pack
- BMW Individual dashboard met leder bekleed
- Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
- Geluidswerende ramen
- Glasapplicatie ‘CraftedClarity’ voor interieurelementen
- Massagefunctie voor beide voorstoelen
- Soft-Close-Automatic voor portieren
- Stoelventilatie voor beide voorstoelen
- Comfortstoelen voor
xOffroad Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Met het xOffroad Pack is de BMW optimaal uitgerust voor het terrein. De vier offroad rijprogramma’s xSand, xRocks, xGravel en xSnow zijn optimaal afgestemd op de betreffende ondergronden. En dankzij de mechanische sperdifferentiรซlen, adaptieve luchtvering op voor- en achteras en extra wagenbodembescherming aan de voorzijde is uw BMW veilig op elke rijsituatie aangepast.
Comfort Plus Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- 4-zone airconditioning met automatische regeling
- Ambient Air Pakket
- Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
- Geluidswerende ramen
- Soft-Close-Automatic voor portieren
- Stoelventilatie voor beide voorstoelen
- Comfortstoelen voor
- Standaarduitvoering
- M Sportpakket
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 BMW X5 Benzine Mild Hybride SUV Te Kopen?
De BMW X5, een van de blijvende bestsellers in het segment van middelgrote luxe SUV’s, blijft zonder twijfel een van de meest populaire modellen van het bedrijf wereldwijd. Het was in 1999 dat het model voor het eerst verscheen in het aanbod van de autofabrikant, en voor het jaar 2024 ondergaat de X5 een radicale update die alles omvat, van de uiterlijke esthetiek tot een volledig nieuw interieur en meer vermogen in het hele motorengamma.
Er zijn twee varianten van benzine mild hybrid motoren beschikbaar: de xDrive40i en de high-performance M60i xDrive. De xDrive40i komt standaard met een turbocharged 3.0L zescilinder-in-lijn motor die gekoppeld is aan een 48V mild hybrid systeem om een gecombineerd totaal van 381 pk en 540 Nm koppel te produceren. De M60i beschikt over een twin-turbocharged 4.4L V8, versterkt door een 48V mild hybrid systeem, voor een stevig vermogen van 530 pk en 750 Nm koppel. Dit vermogen vindt zijn weg via een 8-traps automatische transmissie en BMW’s xDrive vierwielaandrijvingssysteem voor een naadloze en geruststellende rijervaring.
Atletisch, luxueus, technologisch, praktischโwat kun je nog meer willen van een SUV? Minstens zo belangrijk is dat de mild-hybrid toevoegingen er niet alleen voor de show zijnโze zorgen voor zowel prestatieverbetering als een verbeterde brandstofefficiรซntie, wat helpt om de X5 zeer competitief te houden. Na meer dan zes uur in zowel de xDrive40i als M60i te hebben gereden, waren we onder de indruk van de veelzijdigheid en algehele competentie van de X5. Het is een verfijnde dagelijkse auto die op de een of andere manier serieuze spierkracht onder de motorkap weet te verbergen om een enthousiaste bestuurder echt te prikkelen.
Het goede uiterlijk van de X5โkenmerkend BMWโdraagt de updates goed. De hightech, gebogen dubbele schermen met iDrive 8 binnenin moderniseren de gebruikerservaring echt. Hoogwaardige materialen zijn in overvloed aanwezig, samen met soepele lederen bekleding en enkele zeer aantrekkelijke afwerkingsopties waaronder gestructureerd hout en carbon fiber. De rijpositie is briljant, met uitstekend zicht en zeer verstelbare, ondersteunende stoelen. Op de weg is het verbazingwekkend hoeveel kleiner deze X5 eigenlijk aanvoelt dan zijn formaat doet vermoeden, dankzij die geavanceerde ophanging, en hoe wendbaar maar toch stabiel hij kan zijn. De acceleratie is vlot, zelfs in de zescilinder; in de M60i levert de V8 adembenemende, met sportwagens wedijverende stuwkracht. De meeste oppervlakken blijven ook luxueus wat betreft rijkwaliteit. Ondertussen blijft het interieur bibliotheek-stil, met uitstekende geluidsisolatie.
De xDrive40i-lijn begint bij ongeveer โฌ116.824,20 en de M60i bij ongeveer โฌ177.267,20. Qua prijsstelling concurreert de X5 dus vrij direct met enkele belangrijke rivalen, zoals de Mercedes-Benz GLE en de Genesis GV80. Misschien niet goedkoop, maar over het geheel genomen betaal je voor luxe en functionaliteit die de prijzen rechtvaardigen. Als luxe, veelzijdigheid en rijdynamiek op het verlanglijstje staan van een koper van een middelgrote SUV, dan zou de BMW X5 2024 bovenaan elk kortlijstje moeten staan.
Motor, Prestaties En Transmissie
Voor 2024 biedt de BMW X5 twee krachtige turbomotoren, versterkt met 48V mild hybrid technologie. Een daarvan is de instap xDrive40i, uitgerust met de bekende 3.0L turbo zescilinder lijnmotor, die nu 40 pk meer vermogen en 69 Nm meer koppel levert dan voorheen voor een output van 381 pk en 540 Nm. Deze motor is zijdezacht en responsief; met een kleine boost van het mild hybrid systeem zijn de prestaties praktisch zonder vertraging, en de gaspedaalresponses zijn behoorlijk scherp. Dat is snel voor een SUV van 2.270 kg, met een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 4,5 seconden. De motor is ook, ondanks al zijn vermogen, vrij zuinig, met een geschat brandstofverbruik van 10,2 l/100 km in de stad, 8,7 l/100 km op de snelweg, en 9,4 l/100 km gecombineerd.
De M60i neemt het stokje over waar de M50i ophield, met de vernieuwde twin-turbocharged 4.4L V8, die nu wordt aangevuld door het mild hybrid systeem, voor een totaal vermogen van 530 pk en 750 Nm koppel. Hoewel het vermogen gelijk blijft aan de vorige motor, verbetert de elektrische boost van de mild hybrid de respons bij lage toerentallen. Deze V8 is goed voor een 0-100 km/u tijd van slechts 3,9 seconden โ sportwagengebied. De actieve uitlaat klinkt heerlijk bubbelend in Sport-modus, maar aangenaam stil tijdens het cruisen. Het brandstofverbruik is 13,8 l/100 km in de stad, 10,6 l/100 km op de snelweg, en 12,3 l/100 km gecombineerd.
Beide motoren zijn gekoppeld aan een briljante 8-traps automaat van ZF, die zijdezacht en beslist snel schakelt. De transmissie past zich aan de omstandigheden aan en biedt handmatige controle via de hendel of stuurwielpeddels. Het vermogen wordt verdeeld via BMW’s achterwielen-georiรซnteerde xDrive vierwielaandrijving, die de koppelverdeling aanpast afhankelijk van de rijmodus en wegomstandigheden voor zeker grip onder alle omstandigheden.
Qua vermogen, balans en verfijning is er weinig in dit segment dat kan wedijveren met de X5. Zeker, de Cayenne is iets preciezer in zijn handling; de Mercedes-AMG GLE 53 is marginaal zuiniger. Maar wat balans betreft, is er geen betere poging dan de X5. De xDrive40i heeft ruim voldoende vermogen voor de meesten, en de M60i verandert de X5 in een prestatievoertuig. De ZF 8-versnellingsbak en het xDrive-systeem maken deze onwaarschijnlijke act compleet.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Zelfverzekerd, fade-vrij remmen is essentieel voor een voertuig als de zware, krachtige BMW X5. Gelukkig levert de X5 met geventileerde schijfremmen rondom en zwevende enkelzuiger remklauwen. Het pedaalgevoel is uitstekendโ stevig en progressief, gemakkelijk te doseren in het verkeer. Bij hard remmen reageert het systeem met autoriteit en brengt de SUV van meer dan 2.270 kg gemakkelijk tot stilstand.
De M60i krijgt krachtigere M Sport-remmen, met grotere 15,6-inch voorschijven en 14,6-inch achterschijven, en blauw- of roodgelakte remklauwen die visueel een zeer serieuze indruk maken. We hebben deze remmen niet op een dyno getest op een racecircuit; ze waren echter geruststellend tijdens pittige ritten op bochtige wegenโde pedaalweg bleef kort en consistent, zelfs na verschillende achtereenvolgende harde remacties.
Voor verbeterde controle biedt de X5 ook een Adaptive M Suspension met elektronisch geregelde schokdempers en Dynamic Damper Control. In combinatie met het Dynamic Handling Package voegen Active Roll Stabilization en achterasbesturing extra carrosseriecontrole toe tijdens hard remmen. Deze setup houdt de X5 stabiel en beheerst, zelfs onder zware omstandigheden.
Geavanceerde elektronische hulpmiddelen op de X5 omvatten ABS, remassistent en Dynamic Brake Control, die de remdruk moduleert volgens de bochtenradius, gewichtsoverdracht en beschikbare tractie. Dit alles bij elkaar genomen, met zijn nieuwe generatie elektronische besturing, zorgt het remsysteem in de nieuwe X5 voor een groot vertrouwen bij de bestuurderโook al zullen de meeste eigenaars deze mogelijkheden niet tot het uiterste benutten.
Besturing En Ophanging
Het stuurgevoel en de dynamische handling zijn al lang de sterke punten van BMW, en de X5 2024 houdt die reputatie in stand. Zelfs de basis variabele stuuroverbrenging is elektrisch bekrachtigd. Dit betekent een lichte bediening bij lage snelheden voor moeiteloze manoeuvres en een steviger gevoel bij hogere snelheden voor betere controle. De variabele overbrenging versnelt de stuurrespons naarmate je het stuur verder draait, wat de X5 behoorlijk wendbaar maakt. We vonden de besturing precies en direct, met een goed middengevoel. Hoewel enigszins gedempt vergeleken met vorige BMW-generaties, blijft de feedback van de weg tot de beste in deze klasse behoren.
Wie nog wendbaarder wil sturen, kan kiezen voor een Integral Active Steering-systeem. Dit voegt stuurbeweging toe aan de achteras, tegengesteld aan de draaibewegingen van de voorwielen bij lage snelheden voor betere manoeuvreerbaarheid, en synchroon met de voorwielen bij hogere snelheden voor verhoogde stabiliteit. Het resultaat is wendbaarder bochtenwerk, en de X5 stuurt sneller in, reageert alerter en is enthousiaster.
De wielophanging van de X5, met een dubbele wishbone voor en een vijfarms constructie achter, vindt inderdaad een balans tussen comfort en handling. De standaard Dynamic Damper Control past zich aan aan het wegoppervlak en de rijstijl, met een soepele en beheerste rit in Comfort-modus en stevigere demping voor vlakker bochtenwerk in Sport-modus. Dit alles gebeurt zeer naadloos op de achtergrond, voor een comfortabele rit met behoud van controle.
De M60i-versie verhoogt de inzet door toevoeging van de Adaptive M Suspension Professional, die dubbele luchtvering op beide assen en adaptieve dempers omvatโvoor veel meer aanpasbaarheid, bijvoorbeeld om de rijhoogte te verhogen of te verlagen. In zijn zachtste instelling glijdt de X5 over de weg; in Sport Plus-modus wordt alles aangescherpt voor een sportieve rit met zeer weinig carrosseriehelling.
Over het geheel genomen is de X5 2024 zowel comfortabel als wendbaar om te rijden. Met zijn geavanceerde chassistechnologieรซnโachterasbesturing en luchtveringโis het bereik dat hij bestrijkt enorm, van comfortabele cruiser tot sportieve presteerder op bochtige wegen. Deze X5 heeft een zeer bijzondere balans tussen rijcomfort en handling, met bijzonder goed stuurgedrag vergeleken met zijn concurrenten.
Welke Banden Gebruikt Het?
De juiste banden tillen het toch al opvallende potentieel van de BMW X5 naar een nieuw niveau. De standaard bandenuitrusting bestaat uit 19-inch lichtmetalen velgen met 265/50R19 all-season run-flat banden. Dit is een goede middenweg voor de meeste bestuurders, met betrouwbare tractie in alle weersomstandigheden en een comfortabele rit.
Wie op zoek is naar meer sportieve reacties kan kiezen voor het M Sport-pakket dat standaard is op de M60i en 20-inch velgen met performance run-flat banden toevoegt. Deze omvatten bredere banden aan de achterkant โ 305/40R20 versus 275/45R20 voor โ voor extra grip. Deze verbeteren de prestaties in bochten ten koste van rijcomfort. Een nog grotere wieloptie is een 21-inch uitvoering, uitgerust met 275/40R21 voor- en 315/35R21 achterbanden. Deze bieden maximaal bochtenpotentieel en een spectaculaire uitstraling, maar kunnen harder aanvoelen qua rijkarakteristieken op ruwe wegen.
Tijdens tests bleek de xDrive40i met standaard 19-inch wielen het perfecte compromis voor dagelijks gebruik. Deze kleinere wielen deden goed werk bij het filteren van wegimpact en het beperken van bandengeluid, terwijl ze nog steeds behoorlijke handling-reacties leverden. Wie in sneeuwrijke klimaten rijdt, zal in de koudere maanden winterbanden willen monteren.
Onze testauto was uitgerust met de optionele 21-inch Pirelli P Zero PZ4 zomerbanden die deze X5 veel grip gaven, en het voertuig kwam zeer wendbaar over. Aan de andere kant maken die laagprofielbanden de rit net iets minder comfortabel, en er is net iets meer weggeluid aanwezig vanwege de adaptieve luchtvering.
De conclusie wat betreft banden op deze BMW X5 is dat er enkele zeer goed doordachte opties zijn om aan alle rijsmaken te voldoen; van 19-inch comfort-georiรซnteerd tot 21-inch high performance, er is een bandenkeuze voor elk type bestuurder. Alle varianten komen met run-flat technologie.
Interieur Uiterlijk
De BMW X5 pronkt met een premium interieur dat de premium prijsstelling rechtvaardigt. Dit interieur is voortreffelijk gebouwd met hoogwaardige materialen, waaronder zachte en fijnkorrelige lederen bekleding op de stoelen en alle contactpunten, met contrasterende stiksels en biezen voor een fraai uiterlijk. Het openporige hout en aluminium afwerking in ons model voelde hoogwaardig aan, terwijl elke schakelaar, van het met leder beklede stuurwiel tot elk goed gedempte bedieningselement, solide en kwalitatief hoogwaardig aanvoelde.
Het middelpunt van het dashboard is BMW’s nieuwe gebogen display, dat een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel combineert met een 14,9-inch centraal touchscreen onder รฉรฉn glaspaneel. Slank, futuristisch en lijkend op iets dat rechtstreeks uit een conceptauto komt, komt dit ontwerp met haarscherpe graphics en responsieve bediening. Hoewel de meerderheid van de functies naar touchbediening is verplaatst, blijft er een dunne rij configureerbare haptische knoppen voor essentiรซle bediening; BMW heeft ook verstandig een fysieke volumeknop behouden voor eenvoudige aanpassing.
Comfort is een van de sterke punten van de X5: ruime, ondersteunende voorstoelen met 16-voudig elektrische verstelling, lendensteunverstelling en geheugenfunctie. De onze was uitgerust met de Multi-contour stoelen, die nog meer verstelbaarheid toevoegen om de perfecte mix tussen comfort en ondersteuning te bereiken voor zowel een lange cruise als sportief bochtenwerk. Het interieur is ook ruim, met royale hoofd- en beenruimte voor langere passagiers.
Hetzelfde niveau van goed comfort is te vinden achterin, met een mooi gestoffeerde bank, voldoende beenruimte en comfortabele kussens voor lange ritten. Optioneel is een 4-zone automatische klimaatregeling die inzittenden achterin in staat stelt hun gewenste temperatuur in te stellen, en er zijn ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes. De rugleuningen achterin kunnen in een handige 40/20/40-verdeling worden neergeklapt, wat de praktische bruikbaarheid van deze SUV vergroot wanneer grotere items vervoerd moeten worden.
Van binnen is de X5 een meesterwerk in de samensmelting van luxe, veelzijdigheid en vormgeving. Een nieuw, gebogen display op het dashboard brengt het broodnodige modernisme in het interieur, hoewel sommige bedieningselementen nog steeds vertrouwd zijn in gebruik, dus het zal even duren om te wennen aan de opstelling. Niettemin behoort dit interieur tot de beste in zijn klasse, met comfort, gemak en technologie.
Exterieur Uiterlijk
Subtiele maar effectieve veranderingen komen bij een reeds gespierd, knap ontwerp met de vernieuwde BMW X5 2024. Aan de voorzijde hebben de slanker geworden koplampen omgekeerde L-vormige LED-accenten die tevens dienst doen als dagrijverlichting. De klassieke nierengrilles zijn hertekend voor een agressievere uitstraling, staan rechtop en beschikken over actieve luchtflappen die openen voor verbeterde aerodynamica wanneer minder koeling nodig is.
Het profiel behoudt de atletische uitstraling van de X5, inclusief zijn lange motorkaplijnen, korte overhangen en compacte achterzijde. Meer carrosseriekleurige bekleding en satijn aluminium exterieuraccenten zijn toegevoegd aan de M60i om het een klassiekere, doelgerichtere uitstraling te geven. Sportievere accenten van het M Sport Package omvatten een diepere frontspoiler, agressievere sideskirts en een diffuser-achtige achterbumper. Opties voor nieuwe wielen maken de look compleet, met diameters van 19 tot 22 inch, die de wielkasten goed vullen.
De achterzijde van de X5 maakt een statement met LED-achterlichten met 3D-effect die diepte en visuele interesse toevoegen. De achterklep is subtiel opnieuw vormgegeven, met nadruk op breedte door horizontale lijnen en een kentekenplaathouder die in de breedte is gegroeid. Dubbele trapeziumvormige uitlaatopeningen zijn standaard maar worden groter op de M60i voor een iets sportievere uitstraling. De achterruitwisser is slim verborgen aan de onderkant van de achterruit, wat een schone look geeft.
Ons M60i testmodel, in Carbon Black metallic en uitgerust met 21-inch lichtmetalen velgen, maakte echt een statement. Het Shadowline-pakketโeen glanzend zwarte raamomlijsting en dakrailsโzorgde voor een mooi contrast met de carrosseriekleur, wat deze agressieve uitstraling versterkte. Tegelijkertijd was de xDrive40i bescheidener maar net en elegant in Glacier Silver metallic met chroom accenten.
Het is belangrijk dat de designupdates voor de 2024 BMW X5 resulteren in een zeer verfijnde, moderne make-over van wat al een blikvanger was. Dat is een manier om competitief te blijven in de uiterst concurrerende middelgrote luxe SUV-markt. Zijn dynamische, herkenbare BMW-ontwerp maakt dit model direct herkenbaar, wat het op zijn beurt in een klasse apart plaatst ten opzichte van rivalen als de GLE en Cayenneโde perfecte keuze als prรฉsence en verfijning beide belangrijk voor u zijn.
Comfort En Gemak
Interieurluxe voldoet volledig aan de verwachtingen van kopers van high-end SUV’s in de BMW X5. Stap naar binnen, en een stil interieur is nog maar het begin. Het optionele glazen bedieningspakket geeft een gevoel van verfijning met zijn glazen schakelhendel, iDrive controller en andere bedieningselementen die er prachtig uitzien en aanvoelen. Comfortfuncties zoals de verwarmde voorstoelen en armsteunenโbeschikbaar via het Exclusive Packageโmaken koude ochtenden wat aangenamer, terwijl stoelventilatie voorin en de 4-zone klimaatregeling zorgen dat hete dagen beter te verdragen zijn.
Het panoramadak helpt een luchtige sfeer in het interieur te creรซren en zorgt voor veel licht overdag. ’s Nachts verandert het in een ambient lichtshow, met instelbare kleuren, dankzij het Panoramic Sky Lounge LED-dak. Opbergruimte is ruim voldoende, perfect voor lange ritten: diepe middenconsole voorin, gemotoriseerde bekerhouders en ruime deurvakken bieden plaats aan veel items. Een handsfree elektrische achterklep met dubbel scharnier maakt toegang handig bij het laden van grote items of als zitbank.
Voor verhoogd comfort tijdens het rijden heeft de BMW X5 extreem verstelbare elektrische stuurkolommen en stoelen met geheugenfuncties om gemakkelijk de ultieme rijpositie te vinden. Het beschikbare Head-Up Display projecteert belangrijke informatie direct op de voorruitโzelfs met gepolariseerde zonnebril goed leesbaar. Het Park Distance Control systeem en de optionele Parking Assistant, die stuurt bij parallel en haaks parkeren, maken parkeren een fluitje van een cent.
Deze ophanging is waarschijnlijk het grootste pluspunt van deze X5, aangezien het een bijna zijdeachtige rit weet te bieden, zelfs op grote 22-inch wielen. In Comfort-modus glijdt hij over slechte wegen met een verfijning die in deze M60i nog verder wordt verhoogd door zijn luchtvering. Al met al behoren comfort en gemak tot de belangrijkste deugden van deze X5. Het is stil vanbinnen, er is veel ruimte rondom, en het heeft een scala aan stijlvolle details die elke reis een waar genoegen maken. Zonder te veel prestaties in te leveren, is het behoorlijk moeilijk om niet overtroffen te worden door een X5 voor een luxueuze cruise.
Veiligheid En Beveiliging
De BMW X5 blinkt uit in veiligheidโwerkelijk een technisch hoogstandje met apparatuur gericht op inzittendenbescherming en ongevallenpreventie. De constructie is rigide: hoogsterktestaal en structurele verstevigingen bouwen een stijve passagierscel, waardoor de botsingsenergie wordt omgeleid om de inzittenden te beschermen. De auto beschikt over acht airbags: bestuurders- en passagiersairbags voor, zijairbags voor, hoofd-beschermingssysteem (HPS) airbags voor en achter, en een knie-airbag voor de bestuurder. Daarnaast zijn de veiligheidsgordels voorin uitgerust met gordelspanners en krachtbegrenzers. Deze verminderen het risico op borstletsel tijdens ernstige ongevallen.
Actieve veiligheid in de nieuwe X5 bouwt voort op de basisโhet vermijden van een ongeval indien mogelijk. In dit opzicht komt de Active Driving Assistant standaard met technologieรซn zoals Frontale Botswaarschuwing, Automatische Stadsbots-mitigatie, Rijstrookwaarschuwing en Snelheidslimiet-informatie. Bovendien, met camera’s en radar die de wegomstandigheden ver vooruit monitoren, waarschuwt het de bestuurder voor mogelijke gevaren en grijpt indien nodig in om de impact te vermijden of te verzachten door te remmen of stuurassistentie te bieden. Aanvullende veiligheid komt van actieve cruise control, actieve rijstrookassistent en noodstop-assistentโallemaal onderdeel van het Driving Assistance Professional Package.
De verlichting is van het grootste belang voor de veiligheid van de X5. De uitvoeringen komen nu standaard met adaptieve LED-koplampen, die scherper de bochten verlichten en meedraaien met het stuurwiel voor beter zicht in bochten. Beschikbaar is het Laserlight grootlichtsysteem dat beter licht geeft op onverlichte wegen, waarbij het automatische grootlicht zich aanpast aan naderend tegemoetkomend verkeer. Het ontwerp zorgt ook voor betere zichtbaarheid, met een hoge greenhouse en aflopende motorkap, samen met optionele visuele hulpmiddelen zoals rondom-camera systemen en parkeersensoren.
Het vierwielaandrijvingssysteem (xDrive) van de X5 zorgt voor optimale tractie in verschillende weersomstandigheden, waarbij het vermogen wordt verdeeld waar nodig om grip te behouden. Dynamic Stability Control vult dit aan met verbeterde controle, met Brake Fade Compensation en Hill Descent Control om gladde, steile of anderszins uitdagende rijsituaties te beheersen.
Een ander hoogtepunt van de X5 is de anti-diefstal technologie. De beschikbare Remote Theft Recorder kan video-bewijs vastleggen en uploaden in geval van diefstal om te helpen bij de terugvinding. Met GPS-gebaseerde Remote Services kunnen eigenaren het voertuig monitoren en zelfs op afstand bedienen. Een akoestisch alarmsysteem is standaard met een accu-ondersteunde sirene en een kantelsensor voor verbeterde beveiliging.
Hoe Rijdt Het?
De BMW X5 is een SUV voor de bestuurder, ontwikkeld voor wie van prestaties houdt met evenveel comfort. De bestuurder zit hoog, met een verhoogd zicht op de omgeving, en het met leder omwikkelde stuurwiel is dik en stevig in de handen, wat uitstekende controle biedt. Als je de sleutel omdraait, start de motor bijna geluidloos en komt in een soepele stationair, alsof hij zegt: “Laten we gaan.” Op bochtige binnenwegen laat de X5 zien dat het een behoorlijk atletisch stuk is, met snelle, zeer precieze variabele besturing. Het is goed gewogen, waarbij feedback en inspanning natuurlijk opbouwen om het rijden boeiend en plezierig te maken.
Een van de opvallende kenmerken van de X5 is het veringssysteem – ofwel de standaard vaste stalen veren of de optionele Adaptive M Suspension met dubbele luchtveringsassen. Zelfs op de grootste beschikbare 22-inch wielen blijft de rit soepel en beheerst in Comfort-modus; het schudt ruwe wegen en hobbels moeiteloos van zich af. Sport-modus verstevigt de carrosseriecontrole en reflexen, en de X5 kan bochten nemen met indrukwekkende balans voor een zware SUV. De optionele Integral Active Steeringโdie besturing op de achteras toevoegtโverscherpt dit nog verder, waardoor het voertuig aanzienlijk wendbaarder aanvoelt in krappe bochten.
De 8-traps automatische transmissie van deze X5 is voortreffelijk, altijd in de juiste versnelling en schakelt naadloos. Hij schakelt intuรฏtief terug bij het remmen en houdt versnellingen vast in bochten, terwijl het xDrive vierwielaandrijvingssysteem een gebalanceerd, achterwielen-georiรซnteerd gevoel geeft. Het vermogen wordt efficiรซnt verdeeld, zodat het zeer voorspelbaar en controleerbaar rijdt, zelfs tijdens hard bochtenwerk. Naarmate men meer snelheid opbouwt, blijft het onderstel van de X5 zeer stabiel en vangt het wegoneffenheden op zonder al te veel moeite. Windgeruis en bandengeluid worden op afstand gehouden, zelfs bij snelwegsnelheden, wat de X5 opmerkelijk stil en een comfortabele cruiser maakt.
Het remmen is uitstekend op de X5, met grote geventileerde schijven die goed, fade-vrij remvermogen bieden. De M Sport-remmen op de M60i-modellen verbeteren dit verder met grotere schijven en blauw gelakte remklauwen. Al met al zijn de remmen gemakkelijk te doseren, met een stevig, geruststellend gevoel. Het regeneratieve remsysteem van de X5 doet ook zijn deel door kinetische energie om te zetten in elektriciteit voor het 48V elektrische systeem. Het zal je ook verrassen op het asfalt, evenals off-road, met zijn 21,1 centimeter bodemvrijheid en een beschikbaar Off-Road Package om daarbij te passen, waardoor het capabel is in ruw terrein.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Natuurlijk is veelzijdigheid de belangrijkste eigenschap die elke luxe SUV zou moeten bezitten, en in dit opzicht scoort de BMW X5 zeker hoog. Er is ruime bagageruimte binnen een intelligent ontworpen laadruimte van 650 liter, achter de tweede rij. De laadvloer is vlak, en de wielkasten steken niet te veel uit, waardoor het gemakkelijk is om grote items naar binnen te schuiven, terwijl een ondiepe opbergruimte onder de vloer extra ruimte biedt voor kleinere items. Deze bagageafdekking gaat omhoog met de achterklep voor gemakkelijke toegang en houdt je waardevolle spullen uit het zicht.
Wanneer meer ruimte nodig is, klappen de 40/20/40 gedeelde achterbanken van de X5 eenvoudig neer om een vrijwel vlakke laadvloer te creรซren. Met alle stoelen neergeklapt groeit de bagagecapaciteit tot een indrukwekkende 1.870 liter, een van de ruimste in zijn klasse. De brede opening van de achterklep vereenvoudigt het laden van omvangrijke objecten zoals fietsen of meubels verder.
Dit zijn slechts enkele van de handige opbergmogelijkheden die de X5 in petto heeft voor kleinere items. Bagagenetten op de rugleuningen en sjorpunten zekeren losse items. Andere voorzieningen zijn onder meer een stopcontact, beschikbare USB-C-poorten en een optionele uitschuifbare bagagelade die tot 200 kg kan dragen; perfect voor tailgating of het georganiseerd houden van uitrusting.
Voor wie sleept, imponeert de X5 met een maximaal trekgewicht van 3.265 kgโwanneer correct uitgerust met de optionele trekhaak. Dit, samen met geรฏntegreerde aanhangwagenstabiliteitscontrole en een trekhaak-camera, maakt het slepen veilig en eenvoudig.
Comfort Achterbank
Het achtercompartiment van de BMW X5 biedt een ruime, luxueuze ervaring voor de passagiers die er zitten. Brede deuren en een lage instaphoogte maken het een gemakkelijk voertuig om in en uit te stappen. Eenmaal binnen genieten voor- en achterpassagiers van ruime hoofd-, schouder- en beenruimte, zelfs op de middelste zitplaats waar een vrijwel vlakke aandrijflijnbult voldoende beenruimte biedt. De 95 centimeter beenruimte achterin is royaal en kan concurreren met luxe sedans in het topsegment. Langere passagiers zullen hier geen probleem hebben. Bijdragend aan dit gevoel van ruimte laat het panoramische glazen dak veel licht binnen terwijl de UV-werende tint de felle zon tegenhoudt.
De voorzieningen op de achterbank zijn talrijk en vergroten het comfort voor deze passagiers verder. Standaard zijn er dubbele USB-C-oplading, een 12-volt stopcontact, verstelbare ventilatieroosters en een neerklapbare middenarmsteun met opbergruimte en bekerhouders. Optionele pakketten tillen het naar een hoger niveau: Een Cold Weather Package voegt verwarmde buitenste zitplaatsen toe, terwijl het Executive Package handmatige achterraamzonwering, sfeerverlichting en soft-close deuren toevoegt. Het Luxury Seating Package verandert de achterbank in individuele captain’s chairs, ook verwarmd en geventileerd en elektrisch verstelbaar, voor degenen die meer geรฏnteresseerd zijn in zich te laten rijden dan zelf te rijden. Dit zorgt voor uitzonderlijk comfortabele ruimte op de achterbank van de X5, dus zeer geschikt voor zowel korte als lange reizen.