Na acht jaar op de markt heeft de Kia Stonic zo’n grondige transformatie ondergaan dat het bijna een volledig nieuw model lijkt. De compacte crossover beschikt nu over volledig opnieuw vormgegeven voor- en achterzijdes, een revolutionair nieuw interieur en verbeterde technologie die aansluit bij Kia’s nieuwste voertuigen. Maar deze modernisering heeft zijn prijs: de Nederlandse markt ziet een prijsstijging van €2.000 voor de instapprijs.
De vernieuwde Kia Stonic vertegenwoordigt de tweede grote facelift van het model sinds de introductie in 2017, en het is duidelijk dat Kia volop heeft ingezet om deze populaire B-segment crossover competitief te houden. Volgend op de “Opposites United” designfilosofie van het merk is de exterieur transformatie direct opvallend met de introductie van Star Map Signature Lighting met scheermes-dunne LED-koplampen die designelementen weerspiegelen van nieuwere broers en zussen zoals de EV3 en Sportage.
De grille aan de voorkant is scherper en prominenter gemaakt, terwijl de achterkant vernieuwde Star Map-achterlichten krijgt en een opnieuw ontworpen bumper met verbeterde skidplates. De totale lengte is met 25 mm toegenomen dankzij opnieuw gevormde bumpers. Nieuwe 16-inch of 17-inch lichtmetalen velgontwerpen completeren het frisse exterieur, terwijl twee nieuwe kleuren het palet verrijken: Adventurous Green en Yacht Blue.
Interieur Revolutie Brengt Premium Technologie
Waar de Stonic echt schittert, is in de cabine. De vorige dashboardindeling is volledig vervangen door een panoramische dual-display configuratie met twee naadloos samenvloeiende 12,3-inch hoogresolutie schermen over het dashboard. Deze opstelling regelt zowel infotainment als bestuurdersinformatie en brengt het technologiequotiënt van de Stonic op gelijke hoogte met duurdere modellen in het Kia-gamma.
Traditionele klimaatregelknoppen zijn vervangen door Kia’s Multimode Touch Display, een touch-capacitief systeem dat schakelt tussen klimaatinstellingen en infotainmentfuncties. Hoewel dit enige aanpassing vereist voor gebruikers die gewend zijn aan fysieke knoppen, vertegenwoordigt het een aanzienlijke modernisering van de interieurervaring. De cabine beschikt ook over een volledig opnieuw ontworpen stuurwiel, een nieuwe middenconsole, opnieuw gevormde versnellingspook, USB-C snellaadpoorten en draadloze smartphone-oplaadmogelijkheid.
Kia Connect brengt cloudgebaseerde diensten waaronder actuele voertuigdiagnostiek en bediening van het voertuig op afstand via de Kia-app. Digital Key-functionaliteit stelt bestuurders in staat de Stonic te ontgrendelen en te starten met een compatibele smartphone of smartwatch, wat een laag gemak toevoegt die voorheen gereserveerd was voor premium voertuigen.
Verbeterde Prestaties en Veiligheid
Het aandrijflijnenaanbod is gestroomlijnd en geüpgraded. In Nederland is de Stonic uitsluitend leverbaar met een 1.0-liter T-GDI mild-hybrid motor die 115 pk en 172 Nm koppel produceert, een toename van 15 pk vergeleken met het vorige model. Deze vermogensboost vertaalt zich in verbeterde acceleratietijden, waarbij de handgeschakelde variant van 0-100 km/u sprint in 10,7 seconden vergeleken met 11,3 seconden voorheen.
Er zijn twee transmissieopties beschikbaar: een handgeschakelde zesversnellingsbak en een zeventraps automaat met dubbele koppeling, waarbij de automaat €1.500 aan de prijs toevoegt. De DCT-uitgeruste versie bereikt 0-100 km/u in 10,8 seconden, waardoor deze bijna net zo snel is als de handgeschakelde ondanks het toegevoegde gemak.
Veiligheidsuitrusting is aanzienlijk verbeterd met geavanceerde rijhulpsystemen die nu standaard zijn in het hele gamma. Blind-Spot Collision Avoidance Assist gebruikt radarsensoren in de achterbumper om dode hoeken te monitoren en helpt botsingen bij rijstrookwissels te voorkomen. Safe Exit Warning waarschuwt inzittenden voor naderend verkeer bij het openen van deuren. Highway Driving Assist combineert adaptieve cruisecontrol met lane-centering functies en integreert navigatiegegevens om snelheden aan te passen voor naderende bochten.
Nederlandse Marktprijzen en Beschikbaarheid
De vernieuwde Kia Stonic is nu te bestellen bij Nederlandse dealers met eerste leveringen verwacht medio december 2025. De instap ComfortLine-uitvoering is komen te vervallen, waarbij het gamma nu start met de beter uitgeruste DynamicLine voor €28.995. Hoewel dit een stijging van €2.000 vertegenwoordigt vergeleken met de vorige startprijs, is het vermeldenswaard dat het nieuwe instapniveau meer uitrusting bevat dan voorheen.
| Motor | Transmissie | Uitvoering | Vanafprijs |
|---|---|---|---|
| 1.0 T-GDI MHEV 115 pk – 172 Nm | Handgeschakeld, 6 versnellingen | DynamicLine | €28.995 |
| 1.0 T-GDI MHEV 115 pk – 172 Nm | Handgeschakeld, 6 versnellingen | DynamicPlusLine | €31.295 |
| 1.0 T-GDI MHEV 115 pk – 172 Nm | Handgeschakeld, 6 versnellingen | ExecutiveLine | €32.595 |
| 1.0 T-GDI MHEV 115 pk – 172 Nm | Handgeschakeld, 6 versnellingen | GT-Line | €34.895 |
| 1.0 T-GDI MHEV DCT7 115 pk – 172 Nm | DCT automaat, 7 versnellingen | DynamicLine | €30.495 |
| 1.0 T-GDI MHEV DCT7 115 pk – 172 Nm | DCT automaat, 7 versnellingen | DynamicPlusLine | €32.795 |
| 1.0 T-GDI MHEV DCT7 115 pk – 172 Nm | DCT automaat, 7 versnellingen | ExecutiveLine | €34.095 |
| 1.0 T-GDI MHEV DCT7 115 pk – 172 Nm | DCT automaat, 7 versnellingen | GT-Line | €36.395 |
De DynamicLine is standaard uitgerust met het 12,3-inch infotainmentscherm met full map navigatie, Kia Connect, stoelverwarming en stuurwielverwarming, airconditioning, parkeersensoren rondom, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, autonome rijstrookvolgassistentie en autonome noodremassistentie. De DynamicPlusLine voegt climate control, regensensor, in hoogte verstelbare passagiersstoel en elektrisch inklapbare buitenspiegels toe.
Het opklimmen naar de ExecutiveLine brengt extra luxe details, terwijl de GT-Line het gamma toppert met sportieve styling elementen en het meest uitgebreide uitrustingspakket. Alle varianten profiteren van Kia’s toonaangevende garantiedekking tot 10 jaar of 150.000 km.
Een Strategische Opfrisbeurt
Voor kopers die vergelijkbare uitvoeringsniveaus vergelijken, is de werkelijke prijsstijging ongeveer €600 in plaats van het opvallende cijfer van €2.000. De alomvattende aard van deze update, die een volledig nieuw interieur, verbeterde technologie, krachtigere motor en verbeterde veiligheidssystemen omvat, pleit sterk voor de extra investering.
De transformatie van de Stonic houdt het competitief in het steeds drukker wordende kleine crossover-segment, waar rivalen zoals de Ford Puma, Volkswagen T-Roc en Skoda Kamiq blijven evolueren. Met 352 liter bagageruimte die onveranderd blijft, behoudt de Stonic zijn praktische stadsvriendelijke afmetingen terwijl het nu een aanzienlijk modernere en premiumere eigenaarservaring biedt.
Kia heeft met de langlopende Picanto bewezen dat het updaten van een bestaand model de relevantie ver buiten typische productcycli kan verlengen. De grondig vernieuwde Stonic suggereert dat het Koreaanse merk vergelijkbare langetermijnplannen heeft voor zijn compacte crossover, waardoor het gepositioneerd blijft om competitief te blijven tot ver in de tweede helft van dit decennium.















