Polestar 4 2025 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Long Range Enkele Motor | Long Range Dubbele Motor |
---|---|---|
Motortype | รรฉn 200 kW elektromotor met permanente magneet, vloeistofkoeling | Twee 200 kW elektromotoren met permanente magneet, vloeistofkoeling |
Versnellingsbak | Enkele versnelling | Enkele versnelling |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Max. Vermogen | 200 kW (272 pk) | 400 kW (544 pk) |
Max. Koppel | 343 Nm | 686 Nm |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Long Range Enkele Motor | Long Range Dubbele Motor |
---|---|---|
Accutype | 400V Lithium-ion, cell-to-pack | 400V Lithium-ion, cell-to-pack |
Accucapaciteit | 100 kWh | 100 kWh |
Aantal Cellen | 110 cellen | 110 cellen |
Accugewicht | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Accupositie | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Nominale Spanning AC/DC | 400V | 400V |
CO2-uitstoot (WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (WLTP) | 17,8-18,1 kWh/100 km | 18,7-21,7 kWh/100 km |
Elektrisch Bereik (WLTP) | 620 km | 590 km |
Max. DC-laadvermogen | Tot 200 kW | Tot 200 kW |
Max. AC-laadvermogen | 11 kW (standaard) 22 kW (met Plus-pakket) | 11 kW (standaard) 22 kW (met Plus-pakket) |
AC-laadtijd (0-100%) | 11 uur (11 kW) 5,5 uur (22 kW) | 11 uur (11 kW) 5,5 uur (22 kW) |
DC-snelladen (10-80%) | 30 minuten | 30 minuten |
Locatie Laadpoort | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Accugarantie | 8 jaar of 160.000 km (wat het eerst komt). Accuvervanging bij capaciteit onder 70% | 8 jaar of 160.000 km (wat het eerst komt). Accuvervanging bij capaciteit onder 70% |
Extra Functies | – Energiebesparende warmtepomp die restwarmte van de aandrijflijn en lucht gebruikt om het interieur te verwarmen en het bereik te vergroten | – Energiebesparende warmtepomp die restwarmte van de aandrijflijn en lucht gebruikt om het interieur te verwarmen en het bereik te vergroten |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Functie | Standaard | Met Plus-pakket | Met Nappa-upgrade |
---|---|---|---|
Aantal Zitplaatsen | 5 | — | — |
Bagageruimte Voor | 15 L | 15 L | 15 L |
Bagageruimte Achter | 526 L | 526 L | 526 L |
Totale Bagageruimte (stoelen neergeklapt) | 1.536 L | 1.536 L | 1.536 L |
Achterbank Verdeling | 60/40 | 60/40 | 60/40 |
Verstelling Voorstoelen | – Bestuurder: 8-voudig elektrisch – Passagier: 6-voudig elektrisch | 12-voudig elektrisch met mechanische zitkuipverlenging | 12-voudig elektrisch met mechanische zitkuipverlenging |
Stoelverwarming Voor | Ja | Ja | Ja |
Stoelventilatie Voor | Nee | Nee | Ja |
Stoelverwarming 2e Rij | Nee | Ja | Ja |
Stoelmassagefunctie | Nee | Nee | Ja (voorstoelen) |
Geheugenfunctie Bestuurdersstoel | Ja | Ja | Ja |
Bekledingsopties | Bio-geattribueerde MicroTech in Charcoal met Charcoal-decoratie | – Bio-geattribueerde MicroTech in Charcoal met Zinc-decoratie – Mist Tailored knit met Zinc-decoratie | Geperforeerd Nappa-leder in Zinc of Charcoal |
Verwarmd Stuurwiel | Nee | Ja | Ja |
Ambianceverlichting | Op zonnestelsel geรฏnspireerde interieurverlichting met lichtlijn rond het interieur | Op zonnestelsel geรฏnspireerd met verlichte Star knit-decoratie | Op zonnestelsel geรฏnspireerd met verlichte Star knit-decoratie |
Panoramadak | Standaard UV- en geluidswerend gelamineerd glas | Optioneel elektrochromatisch glas (tegen meerprijs) | Optioneel elektrochromatisch glas (tegen meerprijs) |
Extra Comfortfuncties | – Opbergvakken in rugleuning voorstoelen – 4 bekerhouders (2 voor, 2 achter) | – Elektrisch verstelbare achterbank – Easy ingress/egress-functie | – Comfort-hoofdsteunen achter – Geborstelde textiele hemelbekleding |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Functiecategorie | Standaard | Plus-pakket | Met Nappa-upgrade |
---|---|---|---|
Opbergmogelijkheden | |||
Opbergruimte Voor | 15L compartiment | 15L compartiment | 15L compartiment |
Bekerhouders | 4 (2 voor, 2 achter) | 4 (2 voor, 2 achter) | 4 (2 voor, 2 achter) |
Extra Opbergruimte | Opbergvakken in rugleuning voorstoelen | Opbergvakken in rugleuning voorstoelen | Opbergvakken in rugleuning voorstoelen |
Opbergruimte Achter | 526L (1.536L met neergeklapte stoelen) | 526L (1.536L met neergeklapte stoelen) | 526L (1.536L met neergeklapte stoelen) |
Klimaatbeheersing | |||
Systeemtype | 2-zone Elektronische Klimaatcontrole (ECC) | 3-zone met bediening voor achterpassagiers | 3-zone met bediening voor achterpassagiers |
Luchtkwaliteitssysteem | CleanZoneยฎ | CleanZoneยฎ met PM2.5-filter en sensor | CleanZoneยฎ met PM2.5-filter en sensor |
Warmtepomp | Ja (gebruikt restwarmte aandrijflijn) | Ja (gebruikt restwarmte aandrijflijn) | Ja (gebruikt restwarmte aandrijflijn) |
Voorconditionering | Ja, met timer | Ja, met timer | Ja, met timer |
Interieurmaterialen | |||
Standaard Bekleding | Bio-geattribueerde MicroTech in Charcoal met Charcoal-decoratie | Bio-geattribueerde MicroTech in Charcoal met Zinc-decoratie | Geperforeerd Nappa-leder in Zinc of Charcoal |
Alternatieve Bekleding | – | Tailored wool-bekleding in Mist met Zinc-decoratie | – |
Hemelbekleding | Standaard | Standaard | Geborsteld textiel |
Interieurverlichting | |||
Ambianceverlichting | Op zonnestelsel geรฏnspireerd met cirkelende lichtlijn | Op zonnestelsel geรฏnspireerd met verlichte Star knit-decoratie | Op zonnestelsel geรฏnspireerd met verlichte Star knit-decoratie |
Instapverlichting | – Onder spiegel (2m diameter) | – Onder spiegel (2m diameter) | – Onder spiegel (2m diameter) |
Logoprojectie | Instapverlichting met logoprojectie, verlichting onder portier (180mm diameter) | Instapverlichting met logoprojectie, verlichting onder portier (180mm diameter) | Instapverlichting met logoprojectie, verlichting onder portier (180mm diameter) |
Connectiviteit & Opladen | |||
USB-poorten | – 2 USB-C voor (18W & 15W) | – 2 USB-C voor (18W & 15W) | – 2 USB-C voor (18W & 15W) |
– 2 USB-C achter (60W & 18W) | – 2 USB-C achter (60W & 18W) | – 2 USB-C achter (60W & 18W) | |
Draadloos Opladen | 15W | 15W | 15W |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Long Range Enkele Motor | Long Range Dubbele Motor |
---|---|---|
Rijklaar Gewicht | 2230-2355 kg | 2230-2355 kg |
Maximaal Toelaatbaar Gewicht | — | — |
Max. Trekvermogen (Ongeremd) | 750 kg | 750 kg |
Max. Trekvermogen (Geremd) | 1.500 kg | 2.000 kg |
Max. Kogeldruk | 110 kg | 110 kg |
Max. Dakbelasting | — | — |
Specificatie | Long Range Enkele Motor | Long Range Dubbele Motor |
---|---|---|
Basisprijs | โฌ64.800 | โฌ72.800 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare Pakketten | – Standaard – Plus-pakket (+โฌ4.545) – Pro-pakket (+โฌ1.653) – Pilot-pakket (+โฌ1.240) | – Standaard – Plus-pakket (+โฌ4.545) – Performance-pakket (+โฌ3.719) – Pilot-pakket (+โฌ1.240) – Nappa-upgrade (vereist Plus-pakket) |
Elektrisch Bereik (WLTP) | 620 km | 590 km |
Energieverbruik (WLTP) | 17,8-18,1 kWh/100 km | 18,7-21,7 kWh/100 km |
Accucapaciteit | 100 kWh | 100 kWh |
Accutype | 400V Lithium-ion, cell-to-pack, 110 cellen | 400V Lithium-ion, cell-to-pack, 110 cellen |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Motorconfiguratie | รรฉn 200 kW motor met permanente magneet, vloeistofkoeling | Twee 200 kW motoren met permanente magneet, vloeistofkoeling |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Maximaal Vermogen | 200 kW (272 pk) | 400 kW (544 pk) |
Maximaal Koppel | 343 Nm | 686 Nm |
Acceleratie (0-100 km/u) | 7,1 seconden | 3,8 seconden |
Topsnelheid | 200 km/u | 200 km/u |
Afmeting | |
---|---|
Lengte | 4.840 mm |
Hoogte | 1.534 mm |
Breedte (zonder spiegels) | 2.008 mm |
Breedte (met ingeklapte spiegels) | 2.008 mm |
Breedte (met spiegels) | 2.139 mm |
Wielbasis | 2.999 mm |
Bodemvrijheid | 166 mm |
Draaicirkel | 11,64 m |
Functie/Pakket | Standaard | Plus-pakket | Performance-pakket | Pilot-pakket | Pro-pakket | Nappa-upgrade |
---|---|---|---|---|---|---|
Basisinformatie | ||||||
Vanafprijs | โฌ64.800 (Enkele Motor) โฌ72.800 (Dubbele Motor) | +โฌ4.545 | +โฌ3.719 | +โฌ1.240 | +โฌ1.653 | Prijs niet gespecificeerd |
Vereisten | – | – | Vereist Plus-pakket & Dubbele Motor | – | Niet beschikbaar met Performance-pakket | Vereist Plus-pakket |
Beschikbare Aandrijflijnen | ||||||
Enkele Motor | 200 kW (272 pk) 343 Nm 620 km bereik | โ | – | โ | โ | โ |
Dubbele Motor | 400 kW (544 pk) 686 Nm 590 km bereik | โ | โ | โ | โ | โ |
Exterieurkenmerken | ||||||
Standaard Wielen | 20″ Aero gegoten lichtmetaal | 20″ Aero gegoten lichtmetaal | 22″ Performance gesmeed lichtmetaal | – | 21″ Pro gegoten lichtmetaal | – |
Koplampen | LED met actief grootlicht | Pixel LED met adaptief grootlicht | – | – | – | – |
Spiegels | Randloos, verwarmd, elektrisch inklapbaar | + Automatisch dimmend | – | – | – | – |
Achterklep | Elektrisch bedienbaar met soft-close | + Handsfree bediening | – | – | – | – |
Interieur & Comfort | ||||||
Klimaatregeling | 2-zone | 3-zone met PM2.5-filter | – | – | – | – |
Voorstoelen | 8-voudig elektrisch (bestuurder) 6-voudig elektrisch (passagier) | 12-voudig elektrisch met zitkuipverlenging | – | – | – | + Ventilatie + Massage |
Achterbank | 60/40 neerklapbaar | + Elektrisch verstelbare rugleuning | – | – | – | + Comfort-hoofdsteunen |
Bekleding | Bio-geattribueerde MicroTech in Charcoal | + MicroTech in Charcoal/Zinc + Tailored wool in Mist | – | – | – | Geperforeerd Nappa-leder |
Stuurkolom | Handmatig verstelbaar | Elektrisch verstelbaar met easy entry | – | – | – | – |
Audio & Technologie | ||||||
Audiosysteem | 8 luidsprekers | 12 luidsprekers 1.320 watt | – | – | – | 16 luidsprekers 1.400 watt |
Displays | 15,4″ centraal 10,2″ bestuurder | + 14,7″ HUD + 5,7″ achterscherm | – | – | – | – |
Veiligheid & Rijassistentie | ||||||
Standaard Functies | – Adaptieve Cruise Control – Parkeerhulp – 360ยฐ camera | – | – | + Pilot Assist + Rijstrookwisselassistent | – | – |
Laadmogelijkheden | ||||||
AC-laden | 11 kW | 22 kW | – | – | – | – |
DC-laden | Tot 200 kW | Tot 200 kW | – | – | – | – |
Speciale Kenmerken | ||||||
Unieke Elementen | – | Star knit verlichte decoratie | – Swedish Gold remklauwen – Performance-chassis afstelling – Swedish Gold veiligheidsgordels | – | Swedish Gold ventieldoppen Zwarte veiligheidsgordels met gouden streep | Geborstelde textiele hemelbekleding |
Garantie & Service | ||||||
Voertuiggarantie | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar |
Accugarantie | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km |
Onderhoud | 3 jaar/50.000 km | 3 jaar/50.000 km | 3 jaar/50.000 km | 3 jaar/50.000 km | 3 jaar/50.000 km | 3 jaar/50.000 km |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (Excl. BTW) |
---|---|---|---|
Laadapparatuur | |||
Achterklep Bescherming | – Speciaal ontwerp voor wintermaanden – Voorkomt sneeuw/ijsophoping rond laadaansluiting – Moet geรฏnstalleerd worden voor het aansluiten van de laadkabel | โฌ33 | |
Thuislaadkabel (Enkelfase) | – Lengte: 7 meter – Mode: 2 – Type 2 connector – Aansluiting: IEC 60309 3-fase (blauw) – Spanning: 230V – Stroom: 16A drie-fase – Vermogen: 3,5 kW | โฌ298 | |
Thuislaadkabel (Driefase) | – Lengte: 6 meter – Mode: 2 – Type 2 connector – Aansluiting: IEC 60309 3-fase (rood) – Spanning: 400V – Stroom: 16A drie-fase – Vermogen: 11 kW | โฌ355 | |
Thuislaadkabel (Normaal Stopcontact) | – Lengte: 7 meter – Mode: 2 – Type 2 connector – Aansluiting: IEC 1-fase – Spanning: 230V – Stroom: 10A – Vermogen: 2,3 kW – CEE7-7 (Schuko) | โฌ273 | |
Exterieur Accessoires | |||
Dakdragers | – Aerodynamisch geoptimaliseerd – Laadbreedte: 1.081 mm – Laadvermogen: 75 kg – Gewicht: 5,6 kg | โฌ289 | |
Sneeuwkettingen (20″-21″) | – High performance winterontwerp – Ruimtebesparend ontwerp – Alleen voor gebruik in sneeuw/ijs – Set van 2 | โฌ331 | |
Sneeuwkettingen (22″) | – High performance winterontwerp – Ruimtebesparend ontwerp – Alleen voor gebruik in sneeuw/ijs – Set van 2 | โฌ331 | |
Sneeuwsok (20″-22″) | – Vezelmateriaal dat ruwer wordt bij gebruik – Licht en geruisloos – Max. snelheid: 50 km/u – Wasbaar en herbruikbaar – Set van 2 – Alleen voor gebruik in sneeuw/ijs | โฌ99 | |
Spatlappen | – Zacht, slagvast kunststof – Geรฏntegreerd ontwerp – Voor- en achterparen inbegrepen – Bescherming tegen stenen, zout, sneeuw, zand | โฌ190 | |
Interieur Accessoires | |||
Kofferbakmat met Bumperbescherming | – Waterdichte beschermmat – Dubbelzijdig (stof/kunstrubber) – Geรฏntegreerde bumperbescherming | โฌ141 | |
Rubberen Vloermatten | – Waterdicht kunstrubber – Verhoogde randen – Voormatten met waterdichte clips – Complete set voor voor en achter – Antraciet kleur | โฌ116 | |
Panoramadak Zonnescherm | – Lichtgewicht, opvouwbaar gaasweefsel – Eenvoudige installatie/verwijdering – Inclusief beschermhoes voor opslag | โฌ132 | |
Afvalbak | – Ontworpen voor tunnelconsole – Rubberen matbasis – Magnetische bevestiging – Veerbelast deksel – Niet compatibel met flessenhouder | โฌ41 | |
Tissuehouder | – Ontworpen voor tunnelconsole – Klikbevestiging – Geschikt voor de meeste tissuematen – Kan gebruikt worden met flessenhouder | โฌ41 | |
Flessenhouder | – Gemaakt van zacht TPE – Magnetische bevestiging – Voor twee flessen – Niet compatibel met afvalbak | โฌ33 |
Pakket | Prijs (Excl. BTW) | Belangrijkste Kenmerken | Vereisten | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|
Pilot-pakket | โฌ1.240 | Rijassistentiesystemen: – Pilot Assist – Rijstrookwisselassistent – Adaptieve Cruise Control – Parkeerhulp – 360ยฐ camera met 3D-beeld – Intelligente Snelheidsassistent | Geen | – Verbetert standaard rijassistentiefuncties – Sommige functies kunnen gedeactiveerd worden bij gebruik van trekhaak |
Plus-pakket | โฌ4.545 | Audio & Displays: – Harman Kardon Premium Sound (12 luidsprekers, 1.320W) – 14,7″ head-up display met ‘Snow Mode’ – 5,7″ achter bedienings-/entertainmentscherm Stoelen: – 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen – Uitschuifbare zitkuip – Elektrisch verstelbare rugleuningen achter – Verwarmde voorstoelen, achterstoelen en stuurwiel Interieurkenmerken: – 3-zone klimaatregeling – Star knit verlichte decoratie – Zinc-decoratie elementen Exterieurkenmerken: – Pixel LED-koplampen met adaptief grootlicht – Automatisch dimmende buitenspiegels – Elektrische achterklep met voetsensor Bekledingsopties: – Bio-geattribueerde MicroTech in Charcoal – Tailored wool-bekleding in Mist Laden: – Tot 22 kW AC-laden (vs 11 kW standaard) | Geen | – Vereist voor Nappa-upgrade – Vereist voor Performance-pakket – Maakt aanvullende opties mogelijk zoals elektrochromatisch glazen dak |
Pro-pakket | โฌ1.653 | Wielen & Styling: – 21″ Pro gegoten lichtmetalen velgen – Diamond cut met glanzend zwarte afwerking – Swedish Gold ventieldoppen Interieur: – Zwarte veiligheidsgordels met Swedish Gold streep | – Niet beschikbaar met Performance-pakket | – Gericht op esthetische verbeteringen – Voegt onderscheidende Swedish Gold accenten toe |
Performance-pakket | โฌ3.719 | Performance-kenmerken: – 22″ Performance gesmede lichtmetalen velgen – Speciaal ontwikkelde Pirelli P Zero-banden – Brembo-remmen met Swedish Gold remklauwen – Polestar Engineered chassis-afstemming – Specifiek afgestelde actieve dempers Styling: – Swedish Gold veiligheidsgordels – Swedish Gold ventieldoppen | – Vereist Long range Dubbele motor – Vereist Plus-pakket – Niet te combineren met Pro-pakket | – Performance-gerichte upgrades – Verbetert rijdynamiek – Onderscheidende Swedish Gold accenten |
Nappa-upgrade | Niet gespecificeerd | Stoelen: – Geperforeerde Nappa-lederen stoelen (Zinc of Charcoal) – Geventileerde voorstoelen – Massagefunctie voorstoelen – Vier Harman Kardon hoofdsteunluidsprekers – Comfort-hoofdsteunen achter Interieur: – Geborstelde textiele hemelbekleding – Premium interieurafwerking | – Vereist Plus-pakket | – Hoogste niveau van interieurluxe – Verbetert audioervaring met geรฏntegreerde hoofdsteunluidsprekers – Totale audiosysteem upgrade naar 16 luidsprekers en 1.400 watt |
Is Het De Moeite Waard Om De Polestar 4 Te Kopen?
De Polestar 4 van 2025 komt op de markt op een cruciaal moment voor het Zweeds-Chinese merk. Het stapt in een groeiende premium elektrische voertuigmarkt die met de dag competitiever wordt. Wat bijzonder is aan de Polestar 4 is het unieke ontwerp en de sterke focus op duurzaamheid. Het probeert zijn eigen plek te vinden, precies tussen de kleinere Polestar 2 en de grotere Polestar 3 SUV.
Wat betreft concurrenten richt de Polestar 4 zich voornamelijk op de Porsche Macan EV, maar het concurreert ook met de Genesis GV70 Electrified en een aantal andere premium elektrische crossovers. Wat interessant is, is dat de Polestar 4 niet netjes in de gebruikelijke voertuigcategorieรซn past. Het zit een beetje in een grijs gebied, hoger dan een sedan maar niet helemaal een SUV qua totale omvang en hoogte.
Timing – het is behoorlijk significant. Deze lancering volgt op een moeilijke fase voor Polestar, vooral met het vertrek van hun CEO en hoofdontwerper in 2024. Maar Geely, hun moederbedrijf, lijkt nog steeds vertrouwen te hebben in waar het merk naartoe gaat. De druk is zeker aanwezig voor de Polestar 4 om te laten zien dat het daadwerkelijk goed kan verkopen.
Met een lengte van 4,84 meter raakt de Polestar 4 precies de juiste snaar in de markt. Het is groot genoeg om premium aan te voelen, maar niet zo massaal dat je er moeite mee zou hebben om door de stad te rijden. Deze keuze in formaat lijkt doelbewust, waardoor Polestar in meerdere segmenten tegelijk kan opereren.
De auto is gebouwd op een platform genaamd SEA2, dat enkele overeenkomsten vertoont met de Lotus Eletre. Dit benadrukt de technische samenwerking binnen de Geely-familie. Die samenwerking helpt verklaren waarom de Polestar 4 enkele hoogwaardige functies heeft terwijl de ontwikkelingskosten onder controle blijven.
Qua prijzen begint het bij ongeveer โฌ65.000, oplopend tot ongeveer โฌ80.000 voor de meer uitgeruste versies. Dit plaatst de Polestar 4 in een competitieve positie tegenover meer traditionele premium merken, terwijl het potentieel meer functies en technologie als standaard biedt.
En wat echt interessant is, is hoe Polestar zich in verschillende markten positioneert. Het lijkt erop dat ze goed hebben opgelet wat mensen in China prefereren, vooral als het gaat om bepaalde designaspecten en interieur technologie. Maar ze hebben die kernachtige Scandinavische ontwerpfilosofie intact weten te houden, wat geen kleine prestatie is.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Polestar 4 laat echt indrukwekkende technologie zien, zonder twijfel. Je hebt twee configuraties om uit te kiezen, en laten we die eens ontleden. Het basismodel, met รฉรฉn motor en achterwielaandrijving, haalt 100 km/u in een degelijke 7,1 seconden. Eerlijk gezegd is dat meer dan genoeg voor dagelijks rijden.
Als je overstapt naar de tweemotorige vierwielaandrijving versie, is het een heel ander verhaal. We hebben het dan over een vlotte 3,8 seconden voor diezelfde 0-100 km/u sprint. Het zit zeker in de prestatie-auto klasse, maar de manier waarop het dat vermogen levert voelt wat verfijnder aan in vergelijking met sommige rivalen.
Wat cool is, is hoe efficiรซnt de aandrijflijn is, vooral in het tweemotorige model. Er is een slim koppelingssysteem voor de voormotor dat de auto als achterwielaandrijving laat rijden tijdens het cruisen. Zo bespaar je energie wanneer je gewoon vooruit rijdt zonder in te leveren op prestaties wanneer je die nodig hebt.
Beide versies komen met een solide 94 kWh accu, maar ze hebben iets verschillende bereikgetallen vanwege hoe hun aandrijflijnen zijn opgezet. De enkelmotor variant kan bijna 380 mijl halen volgens WLTP-normen, terwijl de tweemotorige rond de 360 mijl zit.
In praktijkgebruik ziet de efficiรซntie er ook goed uit. Je kijkt naar ongeveer 19 kWh per 100 kilometer in gemengde omstandigheden, wat zich vertaalt naar ongeveer 500 kilometer op รฉรฉn lading. Dat is nog steeds competitief in dit segment.
Als het gaat om opladen, kan het systeem tot 200 kW DC snelladen aan, dus je kunt van 10 naar 80% in ongeveer een half uur. En voor die dagelijkse oplaadbehoeften schittert de 22 kW AC-capaciteit echt, waardoor je sneller kunt opladen bij openbare stations in vergelijking met veel concurrenten.
Laten we het nu hebben over hoe het vermogen aanvoelt. De enkelmotor versie geeft een mooie, soepele respons die precies zou kunnen zijn wat sommige bestuurders willen voor hun dagelijkse woon-werkverkeer. Aan de andere kant is de tweemotorige versie duidelijk krachtiger, maar het voelt niet zo wild aan als je zou denken op basis van de cijfers.
Over de transmissie – het is een enkele versnelling setup, dus je krijgt een soepele vermogensafgifte bij elke snelheid. Sommige mensen missen misschien die sensatie van het schakelen, maar deze eenvoud betekent ook betere betrouwbaarheid en efficiรซntie.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem van de Polestar 4 laat echt zien dat ze hebben nagedacht over zowel de prestaties als het gebruiksgemak in het dagelijks leven. Met de standaard remmen kun je rekenen op solide remkracht. Maar als je voor de prestatie versie gaat, kun je rekenen op verbeterde Brembo-remmen die niet alleen harder bijten maar ook warmte beter beheren.
Het regeneratieve remsysteem heeft meerdere niveaus van recuperatie die je kunt aanpassen via de instellingen van de auto. De sterkste optie? Dat is waar je one-pedal driving kunt ervaren. Maar, let op – sommige mensen vinden het misschien wat te fel voor soepel rijden in de stad.
Wat prettig is, is hoe soepel de regeneratieve en frictieremmen samenwerken. Er is geen awkward moment dat soms kan gebeuren in andere elektrische auto’s. Deze naadloze combinatie draagt bij aan dat premium gevoel dat je krijgt bij het dagelijks rijden in de Polestar 4.
En over die Brembo-upgrades in de prestatie versie – het gaat niet alleen om sneller stoppen. Ze verbeteren ook hoe het rempedaal aanvoelt onder je voet en geven je wat meer controle over de modulatie. Je zult dit echt merken wanneer je sportief rijdt of met lastige wegomstandigheden te maken hebt.
Over het rempedaal gesproken, het geeft goede feedback. Maar, even een heads-up, sommige bestuurders vinden misschien dat er een beetje een lange weg is voordat je de remmen voelt aangrijpen. Dat ontwerp lijkt bedoeld om te helpen bij soepel stoppen tijdens normaal rijden, maar als je gewend bent aan een directere respons, heb je misschien wat tijd nodig om eraan te wennen.
Als het gaat om herhaaldelijk zwaar remmen, lijkt dit systeem behoorlijk stevig. Je ziet weinig fade, zelfs wanneer je het hard pusht. Dat laat alleen maar zien hoe effectief het thermische managementsysteem is samen met het algemene remontwerp.
One-pedal driving? Super effectief in stadsverkeer! Met de sterkste regen-instelling kun je de auto daadwerkelijk tot volledige stilstand brengen. Zodra je het onder de knie hebt, zul je de precieze controle die het biedt waarderen.
Tot slot past de standaard automatische vasthoud-functie perfect bij het remsysteem. Het maakt die stop-en-go situaties veel minder vermoeiend en houdt alles soepel wanneer het tijd is om weer in beweging te komen.
Besturing En Ophanging
Het besturingssysteem van de Polestar 4 biedt drie verschillende modi: Light, Standard en Firm, die elk verschillende niveaus van ondersteuning en feedback geven. De Standard-modus biedt een goede balans voor de meeste rijsituaties, terwijl Firm welkom gewicht toevoegt tijdens meer geestdriftig rijden.
Als we het over de vering hebben, varieert deze afhankelijk van welk model je kiest. De enkelmotor versie gebruikt passieve stalen veren, terwijl de tweemotorige opties kunnen genieten van adaptieve demping. Dit verschil is merkbaar wanneer je daadwerkelijk op de weg bent. De adaptieve setup blinkt uit in verschillende rijsituaties, wat het flexibeler maakt.
Carrosseriecontrole? Het is over de hele linie indrukwekkend. Je ziet weinig rol wanneer je bochten neemt, en het blijft stabiel zelfs wanneer je op de snelweg cruist. De adaptieve vering doet echt fantastisch werk bij het opvangen van scherpe hobbels en langere kuilen in de weg, terwijl alles comfortabel blijft.
Wat betreft de besturing, het doet het prima voor stadsverkeer en snelwegreizen. Maar hier is het ding – sommige bestuurders verlangen misschien naar wat meer feedback wanneer ze het wat harder pushen. De standaardinstelling is behoorlijk licht, wat parkeren en manoeuvres bij lage snelheid een fluitje van een cent maakt.
Als we kijken naar de veringafstelling, is het duidelijk dat Polestar meer gericht is op gebalanceerde handling dan pure sportiviteit. Dit betekent dat je een comfortabele rit krijgt die nog steeds een fatsoenlijke carrosseriecontrole heeft, hoewel het niet helemaal de messcherpe handling evenaart die je vindt in rivalen zoals de Porsche Macan EV.
Over adaptieve demping gesproken, het heeft drie modi: Standard, Nimble en Firm. Standard is geweldig voor dagelijks gebruik, maar als je overschakelt naar Firm, krijg je betere carrosseriecontrole – verwacht alleen niet evenveel comfort.
Dankzij de manier waarop de accu is geplaatst, heeft de auto een relatief laag zwaartepunt, wat helpt om stabiel te blijven tijdens die meer dynamische ritten. Dit, gecombineerd met de veringsetup, geeft je zelfverzekerde handling zonder te veel carrosserie-rol.
Over het algemeen lijkt de Polestar 4 zich te richten op comfort en verfijning in plaats van volledig sportief te gaan. Dit zou moeten resoneren met zijn doelmarkt, terwijl het nog steeds genoeg mogelijkheden biedt voor die momenten waarop je wilt genieten van een geestdriftige rit.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Polestar 4 komt standaard met 20-inch wielen, maar hey, als je op zoek bent naar een robuustere look, zijn er optionele 22-inch wielen beschikbaar. Ze trekken zeker de aandacht, geen twijfel mogelijk, maar laten we eerlijk zijn – de grotere wielen kunnen de rijkwaliteit en efficiรซntie een beetje beรฏnvloeden.
Nu, de 20-inch setup? Die slaat een mooie balans tussen comfort en handling. Er is genoeg zijwand aanwezig om die vervelende wegoneffenheden op te vangen terwijl je nog steeds een fatsoenlijke stuurrespons krijgt. Bovendien kunnen ze beter omgaan met kuilen en bieden ze meestal betere efficiรซntie in het algemeen.
Aan de andere kant, die 22-inch wielen, hoewel ze er geweldig uitzien, komen met wat compromissen, vooral op hobbelige wegen. Met een kortere zijwand ga je meer van de oneffenheden van de weg voelen in de cabine – zeker iets om over na te denken.
Wat betreft geluid, beide wielmaten houden het behoorlijk beheersbaar. Maar als we vergelijken, doet de 20-inch setup het iets beter in het stil houden van dingen. Dit is een mooi detail, gezien het niveau van verfijning dat je verwacht in deze klasse voertuigen.
Als we het over banden hebben, de gebruikte compounds lijken goed te matchen met het gewicht en de prestaties van de auto. Ze bieden solide grip of het nu droog of nat is en ze houden ook goed stand in de tijd.
Winterbanden? Ja, die zijn beschikbaar voor beide maten. Maar je vindt meer opties en over het algemeen betere prestaties in zwaar weer met de 20-inch wielen. Dit is belangrijk, vooral voor mensen in Nederland die te maken hebben met wisselende seizoenen.
Nu, de grote wielen hebben hun voordelen als het gaat om handling – zoals snellere stuurrespons en een tikkeltje betere grip. Maar houd er rekening mee dat je mogelijk wat comfort moet opofferen en mogelijk te maken krijgt met hogere gebruikskosten als compromise.
Efficiรซntie? De auto lijkt veel beter te presteren met de standaard wielen, wat suggereert dat als je iemand bent die waarde hecht aan bereik en comfort, je misschien twee keer moet nadenken voordat je voor de grotere, flashy wielen gaat.
Interieur Uiterlijk
Het interieur vangt de essentie van Scandinavisch design – het is strak en modern, maar vol met technische goedheid. Je hebt dit minimalistische dashboard dat een groot 15,4-inch horizontaal touchscreen showcaset, wat zo’n beetje het middelpunt is, en dan is er een kleiner digitaal display achter het stuurwiel.
Laten we het nu over materialen hebben. De kwaliteit hier is iets om te bewonderen. Ze hebben grote moeite gedaan om gerecyclede materialen te gebruiken, maar maak je geen zorgen, het voelt nog steeds high-end aan. De standaard bekleding, gemaakt van gerecyclede PET-flessen, ziet er goed uit en voelt geweldig aan, wat je dat milieuvriendelijke gevoel geeft. Als je op zoek bent naar iets wat klassieker, is er een optionele leren upgrade die een mooi vleugje luxe toevoegt.
Als we verdergaan naar de middenconsole, het heeft deze schone, opgeruimde look, met een metalen afsluiting die de bekerhouders netjes bedekt. Het gaat allemaal om die kleine details, toch? En de geborstelde aluminium accenten? Ze springen echt uit tegen de minimalistische achtergrond en voegen wat visuele flair toe.
Ambient verlichting? Oh, het is een game-changer! Stel je een zonnestelsel thema voor waar de lichten van kleur veranderen gebaseerd op verschillende planeten. Het zet niet alleen de stemming, maar geeft ook precies de juiste hoeveelheid licht voor die late nachtelijke ritten.
Over dat panoramische glazen dak – het is standaard in elk model en opent de ruimte, maar sommige mensen wensen misschien dat er een fysieke zonwering was. Maak je geen zorgen though; er komt binnenkort een elektrochrome optie die je laat bepalen hoeveel licht er binnenkomt.
Hier is iets wat een beetje anders is: er is geen achterruit, wat een cocon-achtig gevoel creรซert voor passagiers achterin. Sommigen vinden het misschien vreemd, maar het uitgestrekte glazen dak helpt om de dingen luchtig en ruimtelijk te laten aanvoelen. Het is zeker een gewaagde keuze, maar het geeft de auto een unieke uitstraling.
De frameloze deuren, zowel voor als achter, voegen een premium touch toe aan het algemene ontwerp terwijl ze bijdragen aan de aerodynamische efficiรซntie van de auto. Hun integratie voelt goed uitgevoerd, hoewel deursluitgeluiden niet zo solide zijn als sommigen zouden verwachten in dit segment.
Tot slot zijn de kleurenschema’s en materialen zorgvuldig gekozen om dat premium gevoel te behouden terwijl ook duurzaamheid wordt gepromoot. Zelfs de vloermatten zijn gemaakt van 100% gerecyclede materialen, geconstrueerd op een manier die toekomstige recycling een eitje maakt. Het gaat hier allemaal om het samenbrengen van luxe met milieubewustzijn.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurontwerp vormt een afwijking van traditionele SUV-esthetiek, met een lager, meer autoachtig profiel terwijl de crossover-praktische aspecten behouden blijven. De voorkant heeft onderscheidende gesplitste LED-verlichtingselementen, waarbij dagrijverlichting gescheiden is van de hoofdkoplampen.
Als je naar het zijprofiel kijkt, draait het allemaal om aerodynamica. Die aflopende daklijn? Geniaal! Het behoudt op slimme wijze de hoofdruimte achterin, wat geen kleine prestatie is. En het feit dat er geen achterruit is? Het geeft de Polestar 4 een silhouet zoals je nergens anders op straat zult zien.
Al deze aerodynamische kenmerken vloeien naadloos over in het ontwerp. Zoals de voorste luchtgordijnen die lucht rond de wielen leiden, en die achterste aeroblades? Die helpen de luchtstroom onder controle te houden. Dus niet alleen zien ze er goed uit, maar ze maken de auto ook efficiรซnter.
De deurgrepen zijn ook cool – ze komen alleen tevoorschijn wanneer je ze nodig hebt, waardoor de zijkanten mooi en strak blijven. Het is een mooie touch voor moderne looks en helpt met de aerodynamica. Ze voelen echt goed gemaakt aan, maar een klein minpuntje is dat je ze niet op afstand kunt openen omdat er geen fysieke knoppen op de sleutelhanger zitten.
Als we naar de achterkant gaan, is het super onderscheidend. Er is deze verlichtingsbalk over de volle breedte en enkele prachtig gebeeldhouwde oppervlakken die zowel stijl als functie dienen. En ja, het ontbreken van een achterruit creรซert een achterkant die de meningen kan verdelen, maar hey, het trekt zeker de aandacht.
Wat betreft de wielen, de standaard 20-inch exemplaren passen mooi in de wielkasten, maar als je op zoek bent naar een agressievere look, zijn de optionele 22-inch wielen de weg te gaan – ook al kunnen ze voor een hobbeliger rit zorgen. Beide wielopties zien er geweldig uit en passen bij de moderne uitstraling van de auto.
Als het gaat om kleuren, is er een goede mix, van subtiele tinten tot gedurfde statements, allemaal gekozen om de lijnen van de auto te accentueren. De lak? Topkwaliteit. Je kunt die diepe reflecties en een mooie, gelijkmatige afwerking op alle panelen zien.
Over het algemeen dagen de proporties van de Polestar 4 uit wat we denken van traditionele voertuigen. Het heeft een unieke aanwezigheid die sommige mensen absoluut zullen waarderen omdat het anders is, terwijl anderen misschien hun hoofd breken om te bepalen in welke categorie het precies past.
Comfort En Gemak
Als het om comfort gaat, blinkt de Polestar 4 echt uit, beginnend met zijn zitpositie. Je krijgt deze mooie mix van commanderend zicht en dat betrokken gevoel alsof je daadwerkelijk een auto bestuurt. De voorstoelen zijn super ondersteunend en kunnen op allerlei manieren worden versteld, hoewel sommige mensen misschien vinden dat de lendensteun wat te veel van het goede is.
Over de klimaatcontroles – ja, ze zijn allemaal gebaseerd op touchscreen. Dit kan een beetje lastig zijn als je gewend bent aan fysieke knoppen, maar hey, het doet zijn werk goed. Plus, er zijn aparte klimaatcontroles voor de achterbank, wat zeker bijdraagt aan het comfortniveau voor passagiers.
Dan is er dat panoramische glazen dak. Het opent de cabine en laat het ruimtelijk aanvoelen, maar het ontbreken van een fysieke zonwering is misschien niet het beste in warm weer. Ze zeggen dat er een elektrochrome optie onderweg is, wat daarbij zou moeten helpen.
Geluidsisolatie? Behoorlijk indrukwekkend, vooral wanneer je op snelwegsnelheden cruist. De Polestar 4 voelt verfijnder aan dan zijn grotere broer, de Polestar 3. Windgeruis? Goed onder controle, zelfs met de frameloze deuren, wat een mooie touch is.
Qua opbergruimte is de cabine doordacht ontworpen. Je hebt een ruime middenconsole, handige deurvakken en meer opbergruimte onder de middenarmsteun. Maar er is een klein probleempje met de draadloze oplaadpad. Het heeft geen koeling, dus je telefoon kan een beetje warm worden als je het een tijdje gebruikt.
De digitale achteruitkijkspiegel vergt wat gewenning, maar eenmaal gewend geeft het een helder zicht naar achteren. Even een heads-up, de automatische pan-functie bij het richting aangeven zou voor sommigen wat afleidend kunnen zijn – misschien beter om dat uit te zetten.
In- en uitstappen gaat gemakkelijk, zelfs met het slanke ontwerp. De handgrepen zijn goed geplaatst en de deuropeningen zijn precies goed. De elektrische achterklep is verstelbaar, wat super handig is in krappe ruimtes.
Wat betreft rijkwaliteit, het is behoorlijk indrukwekkend, vooral met de standaard 20-inch wielen. Als je voor de 22-inch gaat, wees dan voorbereid om meer hobbels te voelen. De adaptieve vering in de tweemotorige versies geeft je enkele mooie comfortopties met verschillende modi.
Nu, naar de technische kant van de zaak. De Polestar 4 draait op Google Automotive OS, wat betekent dat je directe toegang hebt tot Google Maps, Assistant en andere handige diensten. Soms kan het systeem wat vertragen, maar als je er eenmaal aan gewend bent, is het behoorlijk solide en gebruiksvriendelijk.
Je kunt het bestuurdersdisplay op verschillende manieren aanpassen, zelfs navigatie direct voor je tonen. En als je kiest voor het head-up display, is het geweldig om je ogen op de weg te houden terwijl je nog steeds belangrijke informatie krijgt.
Het laadsysteem is ook slim. Het kan routes plannen rekening houdend met laadstops en real-time beschikbaarheid van stations. Plus, het 22kW AC-laden is een grote win voor stedelijk en bestemmingsladen.
Dankzij over-the-air updates blijft het voertuig beter worden met nieuwe functies die in de loop van de tijd worden uitgerold. Het snelkoppelingensysteem is prettig, waarmee je snelle toegang kunt instellen voor je favoriete functies. Alleen een kleine opmerking: het instellen daarvan zou makkelijker kunnen zijn, en je bent beperkt tot vier snelkoppelingen, wat sommigen misschien wat beperkend vinden.
De sfeerverlichting? Het heeft dit coole zonnestelsel thema dat niet alleen goed eruitziet maar ook het interieur mooi verlicht. Ze hebben zelfs aandacht besteed aan de details, zoals accurate planetaire afstanden – wie had dat gedacht?
Tot slot geeft het prestatiemonitoringsysteem je allerlei inzichten in energiegebruik, rijefficiรซntie en hoe het voertuig presteert. Geweldig voor degenen die het meeste uit hun bereik willen halen of hun rijstijl willen aanpassen. En spraakbesturing via Google Assistant werkt als een tierelier voor de meeste dingen, wat het een solide alternatief maakt voor het aanraken van het scherm tijdens het rijden. De natuurlijke taalverwerking is eigenlijk behoorlijk indrukwekkend en overtreft veel andere systemen die er zijn.
Veiligheid En Beveiliging
De Polestar 4 zit boordevol geavanceerde rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruisecontrol, rijstrookhulp en pilot assist-functies. Nu zijn deze systemen over het algemeen goed afgesteld, maar sommige mensen vinden ze misschien wat te voorzichtig direct uit de doos.
Als het gaat om zichtbaarheid, doet het camerasysteem uitstekend werk, vooral omdat er geen achterruit is. Het biedt verschillende kijkhoeken en high-res displays die handig zijn bij het parkeren.
Wat veiligheid betreft, heb je automatisch noodremmen, kruisend verkeer waarschuwing en dodehoekbewaking, die allemaal goed werken zonder te veel valse alarmen. Eerlijk gezegd voelt de manier waarop deze systemen samenwerken soepel en betrouwbaar aan.
Het ontwerp legt sterke nadruk op crashveiligheid – er zijn meerdere airbags en slim ontworpen kreukelzones. We hebben de officiรซle crashtestresultaten nog niet, maar gezien Polestar’s reputatie en Geely’s expertise op het gebied van veiligheid, zal het waarschijnlijk goed presteren.
Op het gebied van beveiliging is er een keyless entry die detecteert wanneer je in de buurt bent, maar sommige mensen kunnen zich ergeren aan het ontbreken van fysieke knoppen op de sleutelhanger. De softwarebeveiliging ziet er ook solide uit, met regelmatige updates om eventuele kwetsbaarheden aan te pakken.
Dan is er het bestuurdersbewakingssysteem, dat zijn werk doet zonder te opdringerig te zijn. Sommigen vinden echter dat het wat bijgesteld moet worden, vooral als het gaat om het detecteren van slaperigheid. Zoals het onderscheid maken tussen iemand die gaapt en praat zou zeker beter kunnen.
Het LED-verlichtingssysteem biedt uitstekende verlichting met adaptieve functies die zich aanpassen aan rijomstandigheden en tegemoetkomend verkeer. De integratie van richtingaanwijzers in zowel voor- als achterlichtunits zorgt voor goede zichtbaarheid voor andere weggebruikers.
De noodresponsfuncties zoals automatische crashmelding en noodhulpoproep geven je die extra gemoedsrust, vooral wanneer je op langere trips bent of in afgelegen gebieden.
Hoe Rijdt Het?
De Polestar 4 heeft zeker een verschillende uitstraling, afhankelijk van of je voor de enkelmotor of tweemotorige opties gaat. Als je kiest voor de enkelmotor versie, zul je merken dat het een meer ontspannen, soepel gevoel geeft. Het is vrijwel ideaal voor dagelijks rijden, met een mooie, gelijkmatige vermogensafgifte en reacties die natuurlijk aanvoelen.
Schakel nu over naar de tweemotorige versie, en wauw, het verandert de zaken! Die sprint van 3,8 seconden naar 100 km/u? Ja, dat zijn serieuze prestaties. Maar het gaat niet alleen om snelheid – deze versie levert vermogen op een manier die verfijnder aanvoelt dan opzichtig, waarbij de focus ligt op het gemakkelijk toegankelijk maken van prestaties in plaats van alleen maar sensatie.
De stabiliteit bij hoge snelheid – Het is indrukwekkend, vooral gezien hoe aerodynamisch deze auto is. Toen we ermee over de Duitse Autobahn reden, handelde hij snelheden tot 205 km/u behoorlijk goed af. Maar eerlijk gezegd lijkt het comfort zijn sweet spot te vinden rond de 150 km/u – dus als je aan het cruisen bent, is dat waarschijnlijk de snelheid waar je je aan zou willen houden.
Voor degenen met de tweemotorige setup is het adaptieve dempingssysteem behoorlijk aanpasbaar. Je kunt de verschillen tussen de modi voelen. Toch is de standaardmodus meestal het beste geschikt voor de meeste situaties. De stevigere instelling, hoewel geweldig voor een sportieve rit, kan de rit wat ruwer maken, met meer van dat weggevoel dan sommigen zouden willen voor hun dagelijkse woon-werkverkeer.
Wanneer je door de stad navigeert, helpt de besturing in de lichtere instellingen met manoeuvreerbaarheid. Maar, even een heads-up – de breedte van de auto betekent dat je wat meer aandacht moet besteden bij het manoeuvreren in krappe plekken. Gelukkig zijn de camerasystemen een uitkomst voor parkeren en het doorrijden van die smalle stedelijke gebieden.
Oh, en die one-pedal rijmodus? Die is behoorlijk goed afgesteld. Maar sommige mensen vinden de sterkste instelling misschien wat te veel voor een soepele rit. Gelukkig kun je de regeneratieniveaus aanpassen aan wat voor jou goed voelt.
Wat betreft het pilot assist-systeem, het doet behoorlijk goed werk om je gecentreerd in je rijstrook te houden en biedt precies de juiste hoeveelheid stuurhulp. Dat gezegd hebbende, sommigen vinden het misschien wat te voorzichtig in zijn standaardinstellingen. Het blinkt echter echt uit op snelwegen en goed gemarkeerde wegen.
De praktijkefficiรซntie blijft indrukwekkend onder verschillende rijomstandigheden, waarbij het vermogen van de tweemotorige versie om zijn voormotor los te koppelen bijdraagt aan verrassend goede snelwegeconomie.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De bagageruimte biedt ongeveer 530 liter ruimte. Maar, weet je, het is niet zomaar een simpel getal – er zit meer achter! De laadruimte is eigenlijk breder dan het er op het eerste gezicht uitziet, wat het praktisch maakt, ook al lijkt het soms wat ondiep.
Je kunt de kofferbakvloer op verschillende manieren aanpassen. Dit betekent dat je ofwel je ruimte kunt maximaliseren of een vlakke laadvloer kunt creรซren wanneer je de achterbank neerklapt. Dit soort flexibiliteit helpt compenseren voor de eigenaardige vorm van de bagageruimte.
De laadhoogte is ook prima. Het slaat een mooie balans tussen gemakkelijke toegang en een goede hoeveelheid kunnen bevatten. Maar we moeten wel vermelden dat de aflopende daklijn beperkt hoe hoge items je kunt vervoeren. Ook is er deze elektrische achterklep die in hoogte kan worden aangepast – super handig als je in krappe ruimtes zit.
De kofferbak bevat doordachte details zoals haken voor boodschappentassen en bevestigingspunten voor het vastzetten van lading. Het afdeksysteem, hoewel functioneel, vertoont enkele ongebruikelijke ontwerpkeuzes gerelateerd aan het ontbreken van een achterruit.
Als je onder de kofferbakvloer kijkt, vind je extra opbergruimte. Het is een veilige plek voor dingen zoals laadkabels en nooduitrusting. Het is goed genoeg georganiseerd, hoewel het niet super diep is.
Je zou denken dat het niet hebben van een achterruit lastig zou zijn, maar verrassend genoeg heeft het niet zoveel impact op de bruikbaarheid van de kofferbak als je zou denken. Het camerasysteem geeft je goed zicht voor parkeren en manoeuvreren. Dat gezegd hebbende, aan de setup van de kofferbakafdekhoes moet je misschien even wennen.
Bredere items laden? Nou, dat gaat makkelijker dan je zou denken dankzij de brede opening. Even een heads-up – de hoge rand betekent dat je dingen wat moet optillen. De materialen op het oppervlak lijken duurzaam, dus ze zouden goed bestand moeten zijn tegen dagelijkse slijtage.
En dan is er de kleine voorkoffer, of zoals sommigen het noemen, de frunk. Het biedt wat extra opbergruimte, maar is meestal beperkt tot laadkabels of andere kleine items. Je moet hem handmatig ontgrendelen, wat voor sommige mensen misschien wat lastig is.
Comfort Achterbank
Weet je, de achterbank is verrassend ruim, veel meer dan je zou denken als je alleen naar de buitenkant kijkt. Zelfs met die aflopende daklijn is er nog steeds genoeg hoofdruimte, allemaal dankzij enkele slimme ontwerpkeuzes en hoe de stoelen zijn opgezet.
Nu creรซert het ontbreken van een achterruit deze unieke sfeer – sommige mensen voelen zich knus en omhuld, terwijl anderen zich misschien wat opgesloten voelen. Maar hey, het standaard panoramadak doet geweldig werk om alles luchtig en ruimtelijk te laten aanvoelen.
Als het om comfort gaat, zijn de stoelen goed gecushioned en ondersteunend. Eerlijk gezegd zijn ze meer ontspannen vergeleken met wat je zou vinden in de Polestar 2. Die ingebouwde lendensteun? Nou, die zou voor sommige mensen wat te veel kunnen zijn, snap je?
In de hogere uitrustingsniveaus krijg je deze mooie functie waarbij de rugleuninghoek elektronisch kan worden aangepast. Het is een coole toevoeging, maar het bereik van de verstelling zou niet iedereen tevreden kunnen stellen. Aan de positieve kant zijn de bedieningselementen eenvoudig te bereiken en te gebruiken.
Beenruimte? Het is fatsoenlijk, maar verwacht geen enorme ruimte, vooral niet als de voorstoelen naar achteren zijn geschoven voor langere bestuurders. De vloer is bijna vlak, wat helpt met voetruimte – hoewel er een lichte centrale tunnel is om te navigeren.
Wat betreft klimaatbeheersing achterin zijn er aparte ventilatieroosters en bedieningselementen, wat een mooie touch is. En de drieniveau stoelverwarming optie? Zeker een leuke kleine luxe voor passagiers.
In- en uitstappen door die frameloze achterdeuren is gemakkelijk, hoewel de openingen niet zo ruim zijn als in sommige andere auto’s. Je moet wel een beetje over de dorpels stappen, maar het is geen grote moeite.
ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn gemakkelijk toegankelijk, hoewel de uitgesproken zijwangen van de stoelen de pasvorm van sommige kinderzitjes kunnen beรฏnvloeden. De achterbank is in een 60/40-configuratie neerklapbaar voor laadflexibiliteit.