BMW 1 Serie 2025 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | BMW 116 | BMW 120 | BMW 123 xDrive | BMW M135i xDrive | BMW 118d | BMW 120d |
---|---|---|---|---|---|---|
Motortype | TwinPower Turbo 3-cilinder benzinemotor met: | TwinPower Turbo 3-cilinder benzinemotor met: | TwinPower Turbo 4-cilinder benzinemotor met: | TwinPower Turbo 4-cilinder benzinemotor met: | TwinPower Turbo 4-cilinder dieselmotor met: | TwinPower Turbo 4-cilinder dieselmotor met: |
– Single-scroll turbo | – Single-scroll turbo | – Twin-scroll turbo | – Twin-scroll turbo | – Common rail directe injectie | – Common rail directe injectie | |
– Valvetronic | – Valvetronic | – Valvetronic | – Valvetronic | – Variabele turbinengeometrie | – Variabele turbinengeometrie | |
– Double VANOS | – Double VANOS | – Double VANOS | – Double VANOS | |||
– High Precision Injection | – High Precision Injection | – High Precision Injection | – High Precision Injection | |||
Versnellingsbak | 7-traps Steptronic | 7-traps Steptronic | 7-traps Steptronic | 7-traps Steptronic | 7-traps Steptronic | 7-traps Steptronic |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | xDrive vierwielaandrijving | xDrive vierwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch met dubbele koppeling | Automatisch met dubbele koppeling | Automatisch met dubbele koppeling | Automatisch met dubbele koppeling | Automatisch met dubbele koppeling | Automatisch met dubbele koppeling |
Maximaal vermogen | 90 kW (122 pk) | 110 kW (150 pk) + 15 kW (20 pk)* | 160 kW (218 pk) | 221 kW (301 pk) | 110 kW (150 pk) | 105 kW (143 pk) + 15 kW (20 pk)* |
Maximaal koppel | 230 Nm | 280 Nm | 360 Nm | 400 Nm | 360 Nm | 400 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW 116 | BMW 120 | BMW 123 xDrive | BMW M135i xDrive | BMW 118d | BMW 120d |
---|---|---|---|---|---|---|
Brandstoftype: | Benzine | Benzine | Benzine | Benzine | Diesel | Diesel |
Tankinhoud in l: | 49 | 49 | 49 | 49 | 49 | 49 |
Maximumsnelheid: | 210 km/u | 226 km/u | 246 km/u | 250 km/u | 222 km/u | 222 km/u |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW 116 | BMW 120 | BMW 123 xDrive | BMW M135i xDrive | BMW 118d | BMW 120d |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen: | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte (achter): | 380 liter | 300 liter | 300 liter | 380 liter | 380 liter | 300 liter |
Bagageruimte (met neergeklapte achterbank): | 1200 liter | 1135 liter | 1135 liter | 1200 liter | 1200 liter | 1135 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW 116 | BMW 120 | BMW 123 xDrive | BMW M135i xDrive | BMW 118d | BMW 120d |
---|---|---|---|---|---|---|
Max. Aanhangwagengewicht/ kogeldruk | 1.300 kg/75 kg | 1.300 kg/75 kg | 1.300 kg/75 kg | 750 kg/75 kg | 1.300 kg/75 kg | 1.300 kg/75 kg |
Gewicht (leeg): | 1465 kg | 1500 kg | 1605 kg | 1625 kg | 1540 kg | 1570 kg |
Totaalgewicht (maximaal toelaatbaar): | 1960 kg | 1990 kg | 2085 kg | 2100 kg | 2050 kg | 2060 kg |
Laadvermogen: | 570 kg | 565 kg | 555 kg | 550 kg | 585 kg | 565 kg |
Specificatie | BMW 116 | BMW 120 | BMW 123 xDrive | BMW M135i xDrive | BMW 118d | BMW 120d |
---|---|---|---|---|---|---|
Basisgegevens | ||||||
Vanafprijs (EUR) | 42.327 | 42.330 | 49.535 | 78.898 | 49.421 | 49.017 |
Brandstoftype | Benzine | Benzine | Benzine | Benzine | Diesel | Diesel |
Motorspecificaties | ||||||
Motortype | TwinPower Turbo | TwinPower Turbo | TwinPower Turbo | TwinPower Turbo | TwinPower Turbo | TwinPower Turbo |
Cilinders | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Cilinderinhoud (L) | 1,5 | 1,5 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
Valvetronic | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Double VANOS | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
High Precision Injection | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Prestaties | ||||||
Maximaal vermogen | 90kW (122pk) | 110kW (150pk) | 160kW (218pk) | 221kW (301pk) | 110kW (150pk) | 105kW (143pk) |
Mild Hybrid boost | – | +15kW (20pk) | +15kW (20pk) | – | – | +15kW (20pk) |
Batterijcapaciteit | 0,9 kWh | 0,9 kWh | 0,9 kWh | |||
Maximaal koppel (Nm) | 230 | 280 | 360 | 400 | 360 | 400 |
Aandrijflijn | ||||||
Aandrijving | Voorwiel | Voorwiel | xDrive vierwiel | xDrive vierwiel | Voorwiel | Voorwiel |
Transmissie | 7-traps Steptronic | 7-traps Steptronic | 7-traps Steptronic | 7-traps Steptronic | 7-traps Steptronic | 7-traps Steptronic |
Auto Hold functie | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Verbruik & Uitstoot | ||||||
CO2-uitstoot (g/km) | 135-140 | 121-130 | 134-140 | 173-178 | 122-131 | 112-121 |
Energielabel | C | B | F | F | C | B |
BluePerfomance | – | – | – | – | โ | โ |
AdBlue tank | – | – | – | – | 14L | 14L |
Euro emissienorm | EURO 6e | EURO 6e | EURO 6e | EURO 6e | EURO 6d | EURO 6d |
Extra Kenmerken | ||||||
Start-Stop systeem | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Remenergie terugwinning | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
ECO PRO modus | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Performance Control | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Rijmodi | Persoonlijk/ Efficiรซnt/ Sport | Persoonlijk/ Efficiรซnt/ Sport | Persoonlijk/ Efficiรซnt/ Sport | Persoonlijk/ Efficiรซnt/ Sport | Persoonlijk/ Efficiรซnt/ Sport | Persoonlijk/ Efficiรซnt/ Sport |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1459 mm |
Breedte: | 1800 mm |
Lengte: | 4361 mm |
Breedte, met spiegels: | 2072 mm |
Wielbasis: | 2670 mm |
Kenmerken & Specificaties | BMW 116 | BMW 120 | BMW 123 xDrive | BMW M135i xDrive | BMW 118d | BMW 120d |
---|---|---|---|---|---|---|
Vanafprijs (EUR) | ||||||
Bruto catalogusprijs (incl. BTW) | 42.327 | 42.330 | 49.535 | 78.898 | 49.421 | 49.017 |
Netto catalogusprijs | 26.850 | 28.850 | 32.950 | 44.950 | 29.850 | 31.850 |
BTW 21% | 5.639 | 6.059 | 6.920 | 9.440 | 6.269 | 6.689 |
BPM | 8.445 | 6.023 | 8.272 | 23.115 | 11.909 | 9.080 |
Motor & Prestaties | ||||||
Motortype | TwinPower Turbo 3-cil | TwinPower Turbo 3-cil | TwinPower Turbo 4-cil | TwinPower Turbo 4-cil | TwinPower Turbo 4-cil diesel | TwinPower Turbo 4-cil diesel |
Cilinderinhoud (L) | 1,5 | 1,5 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
Vermogen | 90kW (122pk) | 110kW (150pk) | 160kW (218pk) | 221kW (301pk) | 110kW (150pk) | 105kW (143pk) |
Koppel (Nm) | 230 | 280 | 360 | 400 | 360 | 400 |
Mild Hybrid boost | – | +15kW (20pk) | – | – | – | +15kW (20pk) |
Transmissie | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
CO2-uitstoot (g/km) | 135-140 | 121-130 | 134-140 | 173-178 | 122-131 | 112-121 |
Energielabel | C | B | F | F | C | B |
Exterieur Uitrusting | ||||||
LED koplampen | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Adaptieve LED koplampen | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Elektrisch inklapbare spiegels | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Regensensor | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Standaard velgen | 17″ Y-spaak 971 | 17″ Y-spaak 971 | 17″ Y-spaak 971 | 18″ M Y-spaak 975M | 17″ Y-spaak 971 | 17″ Y-spaak 971 |
Panoramadak | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
M Aerodynamica pakket | Optioneel | Optioneel | Optioneel | โ | Optioneel | Optioneel |
Interieur Uitrusting | ||||||
Standaard bekleding | Stof ‘Arktur’ | Stof ‘Arktur’ | Stof ‘Arktur’ | Alcantara/Veganza | Stof ‘Arktur’ | Stof ‘Arktur’ |
Sportstoelen | Optioneel | Optioneel | Optioneel | โ | Optioneel | Optioneel |
Elektrische stoelverstelling | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Verwarmde voorstoelen | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Airconditioning | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
M Sport stuurwiel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | โ | Optioneel | Optioneel |
Ambianceverlichting | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Technologie & Infotainment | ||||||
BMW Live Cockpit Plus | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
10,25″ digitaal instrumentenpaneel | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
10,7″ touchscreen | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
BMW Operating System 9.0 | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Draadloos laden | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Harman Kardon audiosysteem | Optioneel | Optioneel | Optioneel | โ | Optioneel | Optioneel |
Apple CarPlay/Android Auto | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Veiligheid & Rijassistentie | ||||||
Active Guard Professional | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Parking Assistant | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Parking Assistant Plus | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Driving Assistant | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Driving Assistant Pro | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Actieve cruisecontrol | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Head-up display | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Chassis & Rijsystemen | ||||||
Servotronic besturing | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Performance Control | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
xDrive vierwielaandrijving | – | – | โ | โ | – | – |
M Sport onderstel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | โ | Optioneel | Optioneel |
Variabele sportbesturing | Optioneel | Optioneel | Optioneel | โ | Optioneel | Optioneel |
M Sport remmen | Optioneel | Optioneel | Optioneel | โ | Optioneel | Optioneel |
Categorie | Accessoire | Omschrijving | Compatibele modellen | Prijs (EUR incl. BTW) |
---|---|---|---|---|
Exterieur Styling | ||||
M zijruitomlijsting hoogglans Shadow Line | Sierlijsten zijruiten, buitenspiegeldelen in hoogglans zwart | Alle varianten | Standaard bij M Sport | |
M exterieurpakket | BMW nierengrille met verticale spijlen, M emblems | Alle varianten | Standaard bij M Sport | |
Dak uitgevoerd in zwart | Zwarte dakafwerking (Niet met bepaalde kleuren) | Alle varianten behalve M135i | 385 | |
M Koplampen Shadow Line | Chromen verlichtingselementen in donker design | Alle varianten | Inbegrepen bij M Sport Pro | |
Velgen & Banden | ||||
17″ Y-spaak (styling 971) | Lightning Grey afwerking | Basismodellen | Standaard | |
17″ Y-spaak (styling 972) | Refined Silver afwerking | Alle varianten | 267 | |
18″ Y-spaak (styling 974) | Bicolor Gunmetal Grey | Alle varianten | 908 | |
19″ M Y-spaak (styling 976 M) | Jet Black uni afwerking | M Sport modellen | 748 | |
Bandenspanningsweergavesysteem | Bandenspanningscontrole | Alle varianten | Standaard | |
Interieur & Comfort | ||||
M Sportstoelen voor | Sportstoelen met geรฏntegreerde hoofdsteun & M logo | M Sport modellen | 801 | |
Elektrisch verwarmde voorstoelen | Verwarmde voorstoelen | Alle varianten | 374 | |
Stuurwielrand verwarmd | Verwarmd stuurwiel | Alle varianten | 213 | |
Doorlaadopening | 40:20:40 neerklapbare achterbank | Alle varianten | 215 | |
Glazen panoramadak | Panoramisch glazen dak met elektrische bediening | Alle varianten | 1.260 | |
Technologie & Audio | ||||
HiFi System Harman Kardon | 12 luidsprekers, 205W vermogen | Alle varianten | 595 | |
Comfort Access met BMW Digital Key Plus | Sleutelloze toegang en digitale sleutelfunctie | Alle varianten | Onderdeel van Premium Pack | |
Draadloos oplaadstation | Draadloze oplaadpad met koeling | Alle varianten | Onderdeel van Premium Pack | |
Parking Assistant Plus | Geavanceerde parkeerhulp met camera’s | Alle varianten | Onderdeel van Innovation Pack |
Pakket | Belangrijkste componenten | Beschikbare modellen | Prijs (EUR incl. BTW) |
---|---|---|---|
Premium Pack (7EV) | โข Adaptieve LED koplampen | Alle varianten | 1.495 |
โข Grootlichtassistent | |||
โข Automatisch dimmende binnenspiegel en buitenspiegel (bestuurderszijde) | |||
โข Draadloos oplaadstation | |||
โข Comfort Access met BMW Digital Key Plus | |||
Let op: Niet te combineren met Innovation Pack | |||
Innovation Pack (7EW) | โข Alle Premium Pack functies, plus: | Alle varianten | 2.595 |
โข Parking Assistant Plus | |||
โข BMW Live Cockpit Professional | |||
โข BMW Head-Up Display | |||
Let op: Niet te combineren met Premium Pack | |||
M Sport Pakket (337) | โข 18″ lichtmetalen M wielen Y-spaak (975 M) in Bicolor Midnight Grey | 116, 118, 120, 123 xDrive, 118d, 120d | 2.995 |
โข Adaptief M Onderstel | |||
โข M exterieurpakket | |||
โข Sportstoelen voor bestuurder en voorpassagier | |||
โข M Sportstuurwiel met leder bekleed | |||
โข M Hemelbekleding in Anthrazit | |||
โข Interieurlijst M illimunated Aluminium Hexacube | |||
M Sport Pakket Pro (33B) | โข M Sportremsysteem Rood | Alle M Sport modellen | 995 |
Vereist M Sport Pakket | โข M Koplampen Shadow Line | en Premium Pack | |
โข M veiligheidsgordels | |||
โข M achterspoiler | |||
โข M Hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang | |||
M Sport Design (33C) | โข 18″ lichtmetalen M wielen Dubbelspaak (975 M) | Geselecteerde varianten | 1.270 |
โข M exterieurpakket | |||
โข BMW nierengrille met verticale spijlen | |||
โข Standaard onderstel | |||
โข Stof ‘Arktur’ bekleding |
Is Het De Moeite Waard Om De BMW 1 Serie Te Kopen?
De BMW 1 Serie van 2025 is echt iets bijzonders in de premium compacte wereld. Het is niet zomaar een upgrade van het vorige model; het is als een volledig nieuw hoofdstuk voor BMW bij de introductie van de vierde generatie van deze reeks. Sinds de eerste introductie in 2004 heeft de 1 Serie wereldwijd meer dan 3 miljoen verkopen behaald – behoorlijk indrukwekkend, toch? En laten we niet vergeten dat het in dit meedogenloze compacte segment concurreert met sterke tegenstanders zoals de Volkswagen Golf, Audi A3 en de Mercedes-Benz A-Klasse.
Als we inzoomen op Nederland en de grotere Europese markt, houdt de 1 Serie nog steeds goed stand. Het is zelfs BMW’s op รฉรฉn na best verkochte model, met 10.476 verkochte exemplaren in 2023. Daarmee staat het direct achter de BMW X1, maar voor de Mercedes-Benz A-Klasse (die 8.147 exemplaren verkocht) en net achter de Audi A3 met 8.222 exemplaren. De Volkswagen Golf mag dan nog steeds koning van de compacte heuvel zijn, maar het gat wordt zeker kleiner dankzij enkele recente upgrades in de 1 Serie.
Dit 2025 model is ook niet zomaar een facelift. BMW heeft echt alles opgeschud – alleen de deuren en wielbasis zijn overgenomen van de vorige generatie. Deze grote herontwerp laat zien dat BMW serieus is over competitief blijven, vooral na enkele feedback over de interieurkwaliteit en technologie-integratie.
Kijkend naar de markttrends, lijkt het erop dat de 1 Serie, hoewel prijzig, zoveel functies en een meer betrokken rijervaring biedt dat kopers in deze compacte luxe ruimte er niet omheen kunnen. Nu weet ik dat sommige puristen hun wenkbrauwen zullen fronsen bij de voorwielaandrijving, maar het heeft wonderen gedaan voor het aantrekken van een breder publiek.
En raad eens? BMW richt zich duidelijk op een jonger publiek met dit model. Je ziet het aan de sportieve designelementen, zelfs op de basismodellen. Deze strategie lijkt zijn vruchten af te werpen, waarbij zowel doorgewinterde BMW-fans als nieuwe gezichten worden aangetrokken tot het merk.
Wat de prijzen betreft, is het doordacht opgezet. De instap-116 begint bij โฌ42.327, terwijl de topklasse M135i xDrive kan oplopen tot โฌ78.898. Daarnaast zijn er talloze aanpassingsmogelijkheden beschikbaar met pakketten zoals het Premium Pack, Innovation Pack en M Sport-pakketten. Dus of je nu iets basics wilt of volledig uitgerust, er is voor ieder wat wils.
Motor, Prestaties En Transmissie
De BMW 1 Serie 2025 heeft een indrukwekkend aanbod aan aandrijflijnen, elk fijnafgestemd om een mooie balans te vinden tussen prestaties en efficiรซntie. Te beginnen met de instap-116, die beschikt over een behoorlijk coole TwinPower Turbo driecilinder 1,5-liter benzinemotor. Deze motor combineert single-scroll turbocompressor met geavanceerde Valvetronic variabele kleptiming en Double VANOS variabele nokkenasverstelling. Wat je krijgt van deze setup is ongeveer 90 kW (of 122 pk) en 230 Nm koppel, wat meer dan voldoende is voor je dagelijkse rijbehoeften.
Als je doorstapt naar de 118 en 120 modellen, nemen ze diezelfde motor maar voeren ze hem wat op. We hebben het dan over 110 kW (150 pk), plus een extra boost van 15 kW (20 pk) dankzij een mild hybrid systeem. Dan is er de 123 xDrive, die de zaken echt naar een hoger niveau tilt. Het beschikt over een 2,0-liter viercilinder TwinPower Turbo motor die 160 kW (218 pk) en 360 Nm koppel levert.
Maar er is meer! De diesel opties, namelijk de 118d en 120d, zijn nog steeds zeer relevant, vooral in Europa, en tonen BMW’s solide expertise in diesel technologie. Beide worden aangedreven door een 2,0-liter viercilinder motor met geavanceerde common rail directe injectie en variabele turbine geometrie. De 120d krijgt zelfs een kleine mild hybrid boost, die 15 kW (20 pk) toevoegt aan zijn basis 105 kW (143 pk).
En voor degenen die verlangen naar topklasse prestaties, is de M135 variant waar het om draait. Met 300 pk in de EU-versie en een indrukwekkende 317 pk voor Australiรซ, sprint hij van 0 naar 100 km/u in slechts 4,9 seconden. Dat plaatst hem direct in de hot hatch league, maar hij is nog steeds praktisch genoeg voor dagelijks gebruik.
Een van de opvallende kenmerken is het nieuwe mild hybrid systeem, beschikbaar op verschillende modellen. Deze 48-volt setup voegt 20 pk toe via een elektromotor die direct in de transmissie is geรฏntegreerd. Het werkt ook nog eens naadloos, wat prettig is.
Wat de transmissie betreft, komen alle modellen met een 7-versnellings automaat met dubbele koppeling. Deze versnellingsbak draait om snelle, soepele schakelingen en helpt de brandstofefficiรซntie over de hele linie te verbeteren. Natuurlijk zullen sommigen een handgeschakelde optie missen, maar eerlijk gezegd maken de responsiviteit en efficiรซntie van de automaat het een waardige compromis.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem vertegenwoordigt een significante upgrade ten opzichte van zijn voorganger, met een uitgebreide setup die varieert per modelvariant. De M135 versie toont het meest geavanceerde systeem, uitgerust met vaste vierzuiger remklauwen aan de voorkant en zwevende enkelzuiger remklauwen aan de achterkant.
Als het gaat om remprestaties, wauw, gewoon wauw! Alle varianten laten serieuze remkracht zien. De standaard remmen? Ze geven je een solide gevoel bij het vertragen, en de pedaalfeedback is uitstekend. Als je nu in de M Sport modellen stapt, merk je dat ze grotere schijven en sportievere remblokken hebben die die prestatie-uitstraling versterken. En laten we je vertellen, de manier waarop het systeem moduleert is indrukwekkend – het staat aan je zijde of je nu rustig door de stad rijdt of de wegen wat harder aanpakt.
Over de hele linie krijg je geventileerde remschijven, wat geweldig is. De voorste schijven hebben zelfs extra koelkanalen, waardoor ze koel blijven als het intensief wordt. De integratie van het remsysteem met de elektronische stabiliteitscontrole van de auto is naadloos en biedt verhoogde veiligheid zonder storende interventie.
Het M Sport-pakket biedt de optie van opvallende blauwe of rode remklauwen, die visuele aantrekkingskracht toevoegen terwijl ze ook de verbeterde remspecificatie aangeven. Deze remklauwen zijn niet alleen cosmetisch, aangezien ze gepaard gaan met grotere rotors en prestatiegeoriรซnteerde remblokken.
Voor die dagelijkse ritten schittert het remsysteem met zijn initiรซle bijt en soepele progressie. Zelfs na langdurig gebruik blijft het pedaalgevoel sterk, met nauwelijks vervaging tijdens die zware remmomenten. Dat soort betrouwbaarheid is super belangrijk, vooral bij het rijden onder verschillende omstandigheden.
BMW heeft ook een geavanceerd brake-by-wire systeem geรฏntegreerd dat samenwerkt met de regeneratieve remcapaciteit in mild hybrid varianten. Deze integratie is goed uitgevoerd en biedt een natuurlijk pedaalgevoel terwijl het energieterugwinningspotentieel wordt gemaximaliseerd.
Het elektronische parkeerremsysteem werkt soepel en bevat een auto-hold functie, die bijzonder nuttig blijkt in stedelijke rijomstandigheden. Het systeem schakelt naadloos in en uit, wat de algemene verfijning van het voertuig complementeert.
In natte weersomstandigheden behoudt het remsysteem zijn effectiviteit, met minimale prestatievermindering. Dit komt deels door de automatische remdroogfunctie die periodiek lichte remdruk toepast in natte omstandigheden om optimale prestaties te behouden.
Besturing En Ophanging
De nieuwe 1 Serie zet echt een stap voorwaarts met een vernieuwd ophangingssysteem dat een grote sprong vooruit is ten opzichte van het vorige model. Als je kiest voor het M Sport-pakket, krijg je een rijhoogte die 10mm lager is, plus een geavanceerde frequentie-selectieve demping. Dit laat zien dat BMW volledig inzet op het verbeteren van de rijervaring terwijl het comfort behouden blijft.
Wat gebeurt er onder de motorkap? Wel, de voorwielophanging heeft een MacPherson veerpoot opstelling die is verfijnd, en de achterkant maakt gebruik van een multi-link opstelling. Een van de opvallende kenmerken hier is de verbeterde stabilisatorstang ondersteuning, die helpt om de carrosserie onder controle te houden wanneer je de auto hard pusht. Daarnaast hebben ze de naspoorhoek op de voorwielen met 20% verhoogd, wat betekent dat er betere stabiliteit is, vooral bij het nemen van bochten op hoge snelheid.
BMW’s implementatie van het frequentie-selectieve dempingssysteem verdient speciale aandacht. Anders dan traditionele adaptieve ophangingen die bestuurder-selecteerbare modi toestaan, reageert dit passief-adaptieve systeem automatisch op wegomstandigheden en rijinvoer. De dempers zorgen voor stevigere controle tijdens dynamisch rijden terwijl ze soepel blijven over ruwe oppervlakken.
Het besturingssysteem toont uitstekende precisie en feedback, met name in de M Sport varianten. Het variabele-ratio tandheugel zorgt voor snelle reacties rond het middenpunt terwijl de stabiliteit bij hogere snelheden behouden blijft. De gewichtsverdeling van het systeem treft een uitstekende balans tussen gebruiksgemak in parkeersituaties en een vertrouwenwekkend gevoel tijdens sportief rijden.
Het Performance Control systeem is nog zo’n vernuftige functieโhet lijkt een beetje op wat je zou vinden in Porsche’s PTV Plus. Het past remming toe op de binnenwielen tijdens het nemen van bochten, wat echt helpt met responsiviteit en het op koers houden van de auto, vooral wanneer de wegen lastig worden.
Sprekend over de rit, ze hebben echt gewerkt aan het verminderen van weggeluid. De nieuwe ophangingsbussen en bevestigingspunten helpen trillingen te dempen die normaal gesproken in de cabine zouden doordringen. Dat frequentie-selectieve dempingssysteem? Ja, het is hier ook essentieel, het filtert die vervelende hoogfrequente oneffenheden eruit terwijl het nog steeds controle houdt over de carrosserie.
De M Sport-ophanging is zeker steviger dan de basisopstelling, maar weet nog steeds comfortabel te blijven op verschillende wegtypen. Die 8mm verlaging in rijhoogte helpt het overhellen van de carrosserie te verminderen zonder te veel in te leveren op rijkwaliteitโhoewel, eerlijk is eerlijk, als je voor grotere wielen gaat, voel je mogelijk meer van de ruwe ondergrond.
Over het algemeen is de handling een echt bewijs van BMW’s passie voor rijdynamiek. Je hebt geweldige carrosseriecontrole en snelle richtingsveranderingen. Zeker, de voorwielaandrijving heeft misschien niet dat klassieke achterwielen-gevoel van oudere modellen, maar de chassis-afstemming levert nog steeds een leuke en betrokken rijervaring die de meeste bestuurders tevreden zou moeten stellen.
Welke Banden Gebruikt Het?
De BMW 1 Serie 2025 zet echt een stap voorwaarts met een solide reeks wiel- en bandenpakketten. Je begint met 17-inch wielen als standaard, en dan, als je op zoek bent naar iets sportiever, zijn er opties die oplopen tot 19 inch voor de hoger gespecificeerde modellen. Het basismodel? Het heeft deze mooie 17-inch lichtmetalen wielen die een behoorlijk goede balans vinden tussen rijcomfort en hoe de auto zich gedraagt.
Als je kiest voor het M Sport-pakket, krijg je standaard 18-inch wielen, en er is zelfs een mogelijkheid om door te gaan naar die opvallende 19-inch exemplaren. Zeker, ze zien er geweldig uit, maar even een waarschuwingโdie grotere wielen kunnen de rit wat ruiger maken, vooral als de wegen niet in de beste staat zijn. De 19-inch exemplaren komen met 225/40 R19 banden, die je fantastische grip geven, maar je wilt zeker de wegomstandigheden in de gaten houden.
Bandenkeuzes verschillen per model, en BMW houdt vast aan premium merken als standaarduitrusting, wat prettig is. Ze hebben echt nagedacht over het contactvlak voor de voorwielaandrijving-opstelling, en werk gestoken in het verminderen van onderstuur dat vaak voorkomt bij voorwielaangedreven auto’s. Je merkt dit echt in de M135 variant; de bandenspecificaties zijn cruciaal voor het hanteren van dat extra vermogen.
Dan is er de run-flat bandentechnologie. Je kunt dit als optie krijgen, en het is een handige functie omdat het betekent dat je geen reserveband hoeft mee te nemen. Maar, houd er rekening mee dat het de rit mogelijk iets minder soepel maakt. Deze banden hebben versterkte zijwanden, waardoor je ongeveer 80 kilometer kunt doorrijden op lagere snelheden als je een lekke band krijgt.
Voor die wintermaanden biedt BMW ook winterbanden aan, met specifieke wiel- en bandencombinaties op maat gemaakt voor het koudere weer. Plus, het bandenspanningscontrolesysteem is een mooie toevoeging. Het geeft je realtime updates over hoe je banden ervoor staan, en koppelt met het infotainmentsysteem van de auto om je waarschuwingen en onderhoudsherinneringen te sturen.
Als het gaat om grip, presteren deze banden echt goed in verschillende weersomstandigheden, vooral in de regen. Dat komt door de slimme profielpatronen en materiaalkeuzes die ze hebben gemaakt voor de Europese markt, waar het weer behoorlijk onvoorspelbaar kan zijn.
BMW’s aandacht voor rolweerstand bij de bandenkeuze draagt bij aan de algehele efficiรซntie van het voertuig, wat vooral belangrijk is in mild hybrid varianten waar elk aspect van efficiรซntie wordt overwogen. Het compromis tussen grip en efficiรซntie is goed beoordeeld over de hele linie.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van dit voertuig is echt iets anders! Het is alsof ze een enorme sprong hebben gemaakt in zowel het design als de gebruikte materialen. Recht in het midden heb je dit coole gebogen display dat een 10,25-inch digitaal instrumentencluster combineert met een 10,7-inch touchscreen. Het draait allemaal om moderne tech vibes hier, en toch behoudt het die klassieke BMW-focus op de bestuurder.
Als je naar de materialen kijkt, is het duidelijk dat ze er veel over hebben nagedacht. Het bovenste dashboard voelt aangenaam aan met een echt aantrekkelijke nerving, en dan is er het nieuwe Veganza kunstleerโsuper high-end zonder dierlijke producten. Als je kiest voor het M Sport-pakket, merk je enkele opvallende contrasterende stiksels en M-specifieke details die het sportieve gevoel van het interieur echt versterken.
Ambianceverlichting! Het bepaalt volledig de sfeer in de cabine, plus er zijn aanpasbare opties die synchroniseren met verschillende rijmodi. Het is best cool hoe de kleuren kunnen veranderen op basis van je klimaatinstellingenโblauw voor koeling, rood voor verwarmingโwat een echt intuรฏtieve touch toevoegt aan je rijervaring.
Het stuurwiel is nog zo’n opvallend kenmerk. Je kunt het krijgen in zowel standaard als M Sport-versies, en het is gemaakt van hoogwaardige materialen met knoppen die gemakkelijk toegankelijk zijn geplaatst. Het M Sport-stuur heeft zelfs schakelflippers en een uniek onderste spaak design, maar eerlijk gezegd voelen beide versies geweldig aan in je handen.
De stoelen verdienen speciale vermelding, vooral de M Sport-varianten met geรฏntegreerde hoofdsteunen. Deze stoelen bieden uitzonderlijke ondersteuning en comfort, met meerdere verstelmogelijkheden waaronder lendensteun en optionele massagefuncties. De Veganza-bekleding is verkrijgbaar in vier verschillende kleuren, wat verschillende interieur personalisatie-opties biedt.
De middenconsole? Veel eenvoudiger nu! Het heeft een mooie mix van fysieke knoppen voor de essentiรซle zaken en touchscreen-bedieningselementen voor de andere functies. De versnellingspook is compact maar voelt geweldig aan in gebruik, en ze hebben aan alles gedacht met opslagoplossingen, inclusief een draadloze oplaadpad die je telefoon zelfs koelt.
Wat betreft de digitale displays, er zijn verschillende modi om uit te kiezenโalles van klassieke ronde wijzerplaten tot strakke, info-gerichte layouts. De graphics zijn scherp en reageren goed, ongeacht de verlichting buiten. Plus, als je gaat voor het head-up display, past het perfect bij al het andere.
De kwaliteit van de interieurverlichting is zorgvuldig overwogen, met LED-verlichting door de hele cabine die zowel praktische functionaliteit als sfeerverbetering biedt. Het panoramische glazen dak, indien gespecificeerd, brengt extra licht in de cabine terwijl het beschikt over een effectief zonnescherm systeem.
Exterieur Uiterlijk
Als je naar het exterieur van deze nieuwe BMW kijkt, is het duidelijk dat ze hun spel echt naar een hoger niveau hebben getild. Het gaat niet alleen om er goed uit zien; ze hebben veel nagedacht over het aerodynamischer maken zonder die klassieke BMW-uitstraling te verliezen. Neem bijvoorbeeld de voorkant. De nierengrille is nu breder en heeft deze coole horizontale lijnen, vooral opvallend in de M135 variant. Oh, en ze hebben actieve luchtflappen toegevoegdโbest gaaf, toch? Deze flappen passen zich automatisch aan om te helpen met koeling en aerodynamica.
Dan zijn er de Matrix LED-koplampen, die je als optie kunt krijgen. Ze zien er niet alleen onderscheidend uit, maar bieden ook behoorlijk indrukwekkende verlichting. De voorbumper? Nou, die verandert afhankelijk van het uitrustingsniveau. Als je voor het M Sport-pakket gaat, zie je grotere luchtinlaten en een agressievere stijl. Het basismodel houdt het ondertussen sportief maar wat meer ingetogen.
Als je naar de zijkanten kijkt, kun je echt zien hoeveel ze zich hebben gericht op aerodynamica. Ze hebben een luchtweerstandscoรซfficiรซnt van 0,27 bereiktโbehoorlijk indrukwekkend voor een compacte auto. En die spiegels? Ze zijn groter dan je zou verwachten, maar ze hebben enkele slimme aerodynamische kenmerken die stijl met functionaliteit combineren. De Hofmeister-knik, waar BMW bekend om staat, heeft voor deze generatie een frisse draai gekregen.
Aan de achterkant zorgen de nieuwe LED-achterlichten voor een opvallende look in het donker, een beetje zoals wat je ziet op de nieuwere BMW X2. De M135 variant heeft unieke viervoudige uitlaatopeningen, terwijl de andere modellen kiezen voor een strakkere look zonder zichtbare uitlaateinden. Het is duidelijk dat BMW probeert de prestatiemodellen te onderscheiden terwijl alles er stijlvol uit blijft zien.
Als je van kleuren houdt, zijn er enkele frisse lakopties beschikbaar, zoals het opvallende Thunderlight metallic en Portimao Blue voor degenen die iets gewaagders willen. De metallic afwerkingen springen er echt uit, en Skyscraper Grey is een hit geweest bij vroege kopers.
Nu, over de wielkastenโhet is interessant; afhankelijk van het model zie je verschillende designs. Het M Sport-pakket heeft meer uitgesproken wielkastranden om grotere wielen te huisvesten, wat zorgt voor een solide stance. En je kunt dit verankerde gevoel echt zien in modellen met de verlaagde ophanging van het M Sport-pakket.
Proporties? Ze hebben het perfect gedaan met een 4cm toename in lengte die een meer gebalanceerde look geeft vergeleken met de vorige versie. Een kortere vooroverhang en een breder spoor geven het een dynamischere uitstraling, terwijl het interieur ruim blijft dankzij de verlengde wielbasis.
De aandacht voor detail in het exterieurontwerp strekt zich uit tot functionele elementen zoals de regenkanalen en deurafdichtingen, die bijdragen aan zowel esthetische netheid als praktische bescherming tegen weersinvloeden. De integratie van verschillende sensoren en camera’s voor rijhulpsystemen is discreet uitgevoerd, waardoor de strakke designlijnen behouden blijven.
Comfort En Gemak
De voorstoelen in deze auto zijn echt iets andersโsuper comfortabel en ondersteunend! De M Sport-stoelen bieden in het bijzonder extra zijdelingse steun, dus ze zijn geweldig voor lange ritten zonder vermoeid te raken. En als je jezelf wat wilt verwennen, is er een optionele massagefunctie die je kunt krijgen bij de elektrische stoelverstelling. Zeker een mooie luxe touch voor een compacte auto.
De klimaatregeling is behoorlijk vernieuwd. Het automatische dual-zone systeem laat je de temperatuur nauwkeurig beheren. Zeker, de bediening is verschoven naar een touchscreen, maar BMW heeft het gebruiksgemak niet vergeten; ze hebben snelle temperatuuraanpassingen direct op het scherm gehouden. Plus, ze hebben coole functies toegevoegd zoals automatische luchtrecirculatie en multi-zone luchtstroompatronen, die de effectiviteit van het systeem echt verbeteren.
Als we het hebben over de technische kant, is de nieuwe BMW OS 9 interface een behoorlijke sprong voorwaarts voor gebruikersinteractie. Het reageert snelโnauwelijks vertragingโen de menustructuur is gemakkelijk te navigeren. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto integratie? Volledig naadloos. En het ingebouwde navigatiesysteem? Het heeft augmented reality functies die het navigeren door lastige kruispunten een fluitje van een cent maken.
Wat opbergruimte betreft, stelt het interieur niet teleur. Er is een draadloze oplaadpad die je telefoon zelfs koelt om oververhitting tijdens lange ritten te voorkomen. De middenconsole is ook veelzijdig, met USB-C-poorten en een 12V-aansluiting. En die deurvakken? Groot genoeg om grotere waterflessen te bevatten, dus je hoeft je geen zorgen te maken over gehydrateerd blijven!
Als je van muziek houdt, wil je misschien het optionele Harman Kardon geluidssysteem overwegen. Met 12 luidsprekers levert het audio die, op zijn zachtst gezegd, indrukwekkend is. Het is afgestemd op de akoestiek van de cabine, wat zorgt voor helder geluid ongeacht waar je zit. Zelfs het standaard zes-luidsprekersysteem houdt zich goed staande voor dagelijks luisterplezier.
Wat betreft de beheersing van geluid, trillingen en hardheid (NVH) heeft BMW hier serieuze verbeteringen aangebracht. Ze hebben betere geluidsisolatie en aerodynamische aanpassingen toegevoegd, die zorgen voor een merkbaar stille rit, vooral op de snelweg. Even een kleine opmerkingโer kan wat windgeruis zijn van de M Sport-spiegels bij hogere snelheden, maar eerlijk gezegd is het behoorlijk minimaal.
Als je iemand bent die van natuurlijk licht houdt, is het optionele panoramische glazen dak een fantastische toevoeging. Het laat veel zonlicht binnen en heeft een elektrisch zonnescherm dat goed werkt. Het openende gedeelte is niet over de volledige lengte, maar het doet goed werk in het bieden van ventilatie wanneer je dat wilt. Plus, de glasbehandeling helpt de cabine koel te houden door zonwarmte te beheersen.
Remote functies via de My BMW app voegen een extra laag van gemak toe, waardoor klimaat-voorconditionering, op afstand vergrendelen/ontgrendelen en voertuigstatus monitoring mogelijk zijn. De uitblinkende functie is de mogelijkheid tot parkeren op afstand, beschikbaar op mild hybrid varianten, waarmee de auto in en uit krappe plekken kan worden gemanoeuvreerd via smartphone-bediening.
Nog een coole functie is de persoonlijke eSIM, die je 5G-connectiviteit geeft. Je auto kan zelfs fungeren als een extra apparaat op je mobiele abonnement, waardoor een mobiele Wi-Fi hotspot wordt gecreรซerd terwijl je onderweg bent.
Over geautomatiseerd parkeren gesproken, dit systeem heeft echt een stap vooruit gezet, vooral in de mild hybrid modellen. Het kan geschikte parkeerplaatsen herkennen en zelfs parkeerhandelingen uitvoeren, terwijl je het allemaal bedient van buiten het voertuig via je smartphone. Absoluut een game-changer voor stadsbewoners.
Tot slot heeft ook de spraakbediening een mooie upgrade gekregen. Het is verbeterd in het herkennen van natuurlijke taal, wat betekent dat je voertuigfuncties nu intuรฏtiever kunt bedienen. Het systeem verwerkt complexe opdrachten en contextbewuste verzoeken, zoals het aanpassen van de klimaatregeling of navigeren naar specifieke bestemmingen zonder problemen.
Het augmented reality navigatiesysteem integreert live videobeelden van de frontcamera met navigatie-instructies, waarbij richtingspijlen en straatnamen direct op het videobeeld worden geprojecteerd.
Veiligheid En Beveiliging
De 1 Serie neemt veiligheid echt serieus, met een combinatie van zowel passieve als actieve veiligheidskenmerken. In het hart van de actieve veiligheidsopstelling staat het Active Guard Professional systeem. Dit omvat handige zaken zoals Rijbaanverlatingswaarschuwing, Snelheidslimietinformatie en aanrijdingswaarschuwen die zelfs de remmen activeren indien nodigโzowel voor voetgangers als andere voertuigen. Best cool, toch?
Als het gaat om structurele veiligheid, houdt dit voertuig zich niet in. Het heeft een actief motorsysteem dat is ontworpen om voetgangers beter te beschermen bij een ongeval. Plus, de passagierscel is gebouwd met super sterke materialen, en er zijn meerdere airbagsโvoor, zij en hoofd, voor beide rijenโdie ervoor zorgen dat iedereen binnenin goed beschermd is.
In geval van een ongeval springt de Intelligent Emergency Call functie in actie. Het gebruikt een geรฏntegreerde SIM-kaart om vitale informatieโzoals waar het voertuig is en hoe ernstig eventuele verwondingen zijnโnaar hulpdiensten te sturen. En het beste deel? Je kunt het ook handmatig activeren, wat geweldig is voor het helpen van anderen op de weg.
Het Dynamic Stability Control (DSC) systeem omvat meerdere subfuncties waaronder Dynamic Traction Control (DTC), Cornering Brake Control (CBC) en Dynamic Brake Control (DBC). Deze systemen werken samen om de voertuigstabiliteit te behouden onder verschillende rijomstandigheden en noodsituaties.
Kinderveiligheid wordt aangepakt via i-Size/ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de buitenste achterstoelen, compleet met top tether bevestigingen. De voorpassagiersairbag kan worden gedeactiveerd bij gebruik van achterwaarts gerichte kinderzitjes, en de achterdeuren zijn voorzien van kindersloten.
Wat betreft geavanceerde rijhulpsystemen kijk je naar Active Cruise Control met Stop & Go functie, Stuur- en Rijstrookassistent, en systemen die je waarschuwen voor kruisend verkeer. En als je kiest voor het Parking Assistant Plus pakket, krijg je coole extra’s zoals een Remote 3D View en geautomatiseerde parkeerfuncties, compleet met obstakeldetectie. Best indrukwekkend, toch?
Hoe Rijdt Het?
Het rijden in de BMW 1 Serie 2025 is echt een bijzondere ervaring. Het is alsof ze de perfecte balans hebben weten te vinden tussen sportief rijplezier en dagelijks praktisch gebruik. Een ding dat eruit springt is het frequentie-selectieve dempingssysteem. Het doet fantastisch werk in het combineren van rijcomfort met carrosseriecontrole, en je kunt het verschil echt voelen wanneer je over verschillende wegoppervlakken zoeft.
De stuurrespons is precies en heeft een goed gewicht, waarbij het variabele-ratio tandheugelsysteem zorgt voor snel insturen zonder nerveus aan te voelen bij snelwegsnelheden. De M Sport-modellen profiteren van extra stuurgewicht en feedback, hoewel alle varianten BMW’s kenmerkende precisie behouden bij richtingsveranderingen.
De voorwielaandrijving heeft ook enkele mooie aanpassingen gezien. Met een grotere naspoorhoek en een goed doordachte ophangingsgeometrie, houdt het koppelstuur behoorlijk goed onder controle, zelfs in de krachtigere modellen. En als je kiest voor de xDrive vierwielaandrijving optie, krijg je extra tractie zonder die wendbaarheid te verliezen die we zo waarderen in BMW’s.
Als het gaat om stadsrijden, is het verbeterd ten opzichte van de vorige generatie, maar ja, de 11,7-meter draaicirkel is iets groter vergeleken met sommige concurrenten. Toch helpen het uitstekende zicht en handige camerasystemen echt wanneer je probeert in krappe plekken te manoeuvreren.
Nu, over rijden op hoge snelheidโde stabiliteit is indrukwekkend! De aerodynamische verbeteringen maken cruisen op de snelweg veilig aanvoelen, hoewel ik wel wat windgeruis opmerkte, vooral met de M Sport-spiegels, die wat turbulentie kunnen creรซren wanneer je snel rijdt.
Er zijn verschillende rijmodi, elk met hun eigen karakter. Sport-modus maakt bijvoorbeeld de gaspedaalrespons scherper en voegt wat meer gewicht toe aan het sturen, maar het offert geen rijcomfort op. Aan de andere kant helpt de Efficient-modus je brandstof te besparen zonder dat de auto sloom aanvoelt.
De remprestaties zijn solide, ongeacht de rijomstandigheden. De remmen bieden geweldige modulatie en remkracht. En ik moet zeggen, het regeneratief remmen in de mild hybrid modellen is echt goed uitgevoerd.
De dynamiek van de auto in natte omstandigheden verdient speciale vermelding, waarbij de stabiliteitscontrolesystemen effectieve maar onopvallende interventie bieden wanneer nodig. De chassisbalans geeft vertrouwen ongeacht de weersomstandigheden.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De standaard kofferbak biedt 380 liter ruimte in conventionele aandrijflijnvarianten, hoewel dit vermindert tot 300 liter in mild hybrid modellen vanwege de plaatsing van de accu. Toegang tot de kofferbak is eenvoudig, met een brede opening en relatief lage laaddrempel waardoor het gemakkelijk is om grotere items te laden. De kofferbakklep, hoewel standaard handmatig bediend, kan worden opgewaardeerd met elektrische bediening via het comfortpakket.
Nu, die achterbank? Die is opgedeeld in een 40/20/40 verhouding, wat behoorlijk handig is. Je kunt รฉรฉn deel neerklappen als je iets langs moet vervoeren, terwijl er nog steeds ruimte is voor mensen achterin. En wanneer je ze allemaal neerklapt, boem! Je hebt een enorme 1.135 liter ruimte om mee te werken.
Als het gaat om opbergruimte, komt deze kofferbak niets tekort. Er zijn haken voor je boodschappentassen en sjorpunten om alles veilig vast te zetten. De zijvakken zijn er voor kleinere spulletjes, hoewel ze in de hybride varianten iets kleiner zijn.
In de niet-hybride versies krijg je ook wat opbergruimte onder de vloer โ perfect voor het verbergen van waardevolle spullen of het opbergen van nooduitrusting. In de hybriden krimpt die ruimte wat door de accu, maar er is nog steeds wat ruimte te gebruiken.
De bagageafdekking is ook behoorlijk slim. Het schuift gemakkelijk aan en af wanneer je het niet nodig hebt. En de verlichting binnenin? Goed geplaatst, zodat je niet in het donker hoeft te tasten bij het inladen.
Een bijzonder praktisch kenmerk is het skiluik achter de middenarmsteun, waardoor lange items kunnen worden vervoerd terwijl er vier zitplaatsen behouden blijven. Deze functie is vooral nuttig voor eigenaren met een actieve levensstijl.
De vorm van de kofferbak is regelmatig en doordacht, wat de bruikbare beschikbare ruimte maximaliseert. Hoewel niet toonaangevend in termen van absolute capaciteit, is de ruimte competitief en praktisch voor typische gebruiksscenario’s.
Comfort Achterbank
De achterpassagiersruimte biedt adequate accommodatie voor volwassen passagiers, zij het met enkele beperkingen. De achterdeuren openen wijd, wat goede toegang biedt, terwijl de verhoogde daklijn helpt bij het in- en uitstappen ondanks het sportieve profiel van de auto.
Als je rond de 180cm bent, zou je goed moeten zitten met de beenruimte. Maar als je langer bent? Nou, dan zou het wat krap kunnen voelen, vooral als je achter een lange bestuurder zit. De zitting is behoorlijk goed voor dijondersteuning, en de hoek van de rugleuning? Behoorlijk comfortabel voor die langere ritten.
Wat betreft de middenstoel, die is wat harder vergeleken met de buitenste stoelen, maar hey, het werkt prima voor korte ritten. Houd er wel rekening mee dat de transmissietunnel wat voetruimte inneemt, wat niet geweldig is als je van plan bent om drie volwassenen te proppen. Het beste is om die plek te bewaren voor kinderen of alleen occasioneel gebruik.
Als het gaat om breedte, kan deze auto zich goed meten met zijn klasse. Er is genoeg schouderruimte voor twee volwassenen, zodat ze elkaar niet te veel in de weg zitten. En die buitenste stoelen? Ze hebben degelijke zijdelingse steun, wat een mooie touch is voor wanneer je die bochten neemt.
Kijkend naar de achterstoelfuncties, heb je ventilatieroosters en een paar USB-C-poortenโeigenlijk precies wat je zou verwachten in auto’s van vandaag. Oh, en de middenarmsteun heeft twee bekerhouders die netjes wegklappen wanneer je ze niet nodig hebt.
Nu, de materialen achterin? Ze houden vast aan die premium uitstraling van voorin. Zachte materialen op de bovenste deurpanelen en de stoelen zijn bekleed met kwaliteitsmaterialen. Als je kiest voor het panoramadak, laat het meer licht binnen, maar even een waarschuwingโhet kan wat van je hoofdruimte opeten.
Voor gezinnen zijn er ISOFIX-bevestigingspunten voor de buitenste achterstoelen, waardoor het gemakkelijk is om kinderzitjes te installeren. En die achterdeuren? Ze hebben handige opbergvakken voor waterflessen, wat altijd een pluspunt is.
Dus, over het algemeen, hoewel de achterbank misschien niet de absolute beste is qua ruimte, creรซert het een comfortabele atmosfeer voor dagelijks gebruikโvooral voor gezinnen met kleintjes of wanneer je af en toe volwassenen vervoert.
BMW 1 Serie 2025 Prijzen
Specification | 116 | 120 | 120 M Sport Design Edition | 123 xDrive | M135i xDrive | 118d | 118d M Sport Design Edition | 120d | 120d M Sport Design Edition |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Base Pricing (EUR) | |||||||||
Consumer Price (incl. VAT) | 42,327 | 42,330 | 43,600 | 49,535 | 78,898 | 49,421 | 50,691 | 49,017 | 50,287 |
Net Catalog Price | 26,850 | 28,850 | 29,900 | 32,950 | 44,950 | 29,850 | 30,900 | 31,850 | 32,900 |
VAT (21%) | 5,639 | 6,059 | 6,279 | 6,920 | 9,440 | 6,269 | 6,489 | 6,689 | 6,909 |
BPM | 8,445 | 6,023 | 6,023 | 8,272 | 23,115 | 11,909 | 11,909 | 9,080 | 9,080 |
Engine & Performance | |||||||||
Engine Type | 3-cyl/1.5L | 3-cyl/1.5L | 3-cyl/1.5L | 4-cyl/2.0L | 4-cyl/2.0L | 4-cyl/2.0L | 4-cyl/2.0L | 4-cyl/2.0L | 4-cyl/2.0L |
Power Output | 90 (122)/230 | 110 (150) + 15 (20)/280 | 110 (150) + 15 (20)/280 | 160 (218)/360 | 221 (301)/400 | 110 (150)/360 | 110 (150)/360 | 105 (143) + 15 (20)/400 | 105 (143) + 15 (20)/400 |
COโ Emissions (g/km) | 135-140 | 121-130 | 121-130 | 134-140 | 173-178 | 122-131 | 122-131 | 112-121 | 112-121 |
Energy Label | C | B | B | F | F | C | C | B | B |
Additional Costs | |||||||||
Recycling Contribution | 20.00 | 20.00 | 20.00 | 20.00 | 20.00 | 20.00 | 20.00 | 20.00 | 20.00 |
Vehicle Registration | 50.00 | 50.00 | 50.00 | 50.00 | 50.00 | 50.00 | 50.00 | 50.00 | 50.00 |
Name Registration | 13.10 | 13.10 | 13.10 | 13.10 | 13.10 | 13.10 | 13.10 | 13.10 | 13.10 |
Road Ready Costs | 1,310.00 | 1,310.00 | 1,310.00 | 1,310.00 | 1,310.00 | 1,310.00 | 1,310.00 | 1,310.00 | 1,310.00 |
MHEV Battery Recycling | – | 5.00 | 5.00 | – | – | – | – | 5.00 | 5.00 |
Total Additional Costs | 1,393.10 | 1,398.10 | 1,398.10 | 1,393.10 | 1,393.10 | 1,393.10 | 1,393.10 | 1,398.10 | 1,398.10 |