MotorandAutoMotorandAuto
  • Home
  • Autonieuws
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • Škoda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroën
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
    • Fiat
    • Zeekr
    • Smart
    • Mini
    • Jeep
    • Leapmotor
    • DS Automobiles
    • Cupra
    • Suzuki

    BMW

    BYD

    Hyundai

    Kia

    Peugeot

    Renault

    Škoda

    Toyota

    Volkswagen

    Volvo

    Audi

    Dacia

    Citroën

    Opel

    Nissan

    Polestar

    Honda

    MG

    Ford

    Fiat

    Zeekr

    Smart

    Mini

    Jeep

    Leapmotor

    DS Automobiles

    Cupra

    Mazda

    Suzuki

  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Plug-in Hybride
    • Mild Hybride
  • Auto­recensies
Search
© 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
Reading: Dacia Revolutioneert SUV-Markt met ’s Werelds Eerste 3-in-1 Hybride LPG 4×4 Technologie
Share
Notification Show More
Font ResizerAa
MotorandAutoMotorandAuto
Font ResizerAa
  • Autonieuws
  • Auto­recensies
  • Elektrisch
  • Plug-in Hybride
  • Hybride
  • Mild Hybride
Search
  • Autonieuws
  • Opgeslagen Artikelen
  • Web Stories
  • Over Ons
  • Home Cars
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • Škoda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroën
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
    • Fiat
    • Zeekr
    • Smart
    • Mini
    • Jeep
    • Leapmotor
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
    • DS Automobiles
    • Cupra
    • Suzuki
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Mild Hybride
    • Plug-in Hybride
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
© 2024 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
MotorandAuto > Nieuws > Dacia Revolutioneert SUV-Markt met ’s Werelds Eerste 3-in-1 Hybride LPG 4×4 Technologie
Nieuws

Dacia Revolutioneert SUV-Markt met ’s Werelds Eerste 3-in-1 Hybride LPG 4×4 Technologie

Dacia durft te dromen: 's werelds meest veelzijdige SUV-aandrijflijn

Motor&Auto Team
Last updated: 04/09/2025 9:00 pm
Motor&Auto Team
Share
Dacia Duster Vooraanzicht - 's Werelds Eerste Drie-Brandstof Hybride SUV
Dacia Bigster Zijaanzicht - Premium Functies tegen Toegankelijke Prijzen
Dacia Bigster Dynamische Opname - Hybride Prestaties in Actie
Dacia Bigster Badge Detail - 4x4 Vierwielaandrijving Systeem
Dacia Duster Achteraanzicht - Off-Road Klaar Design
Dacia Duster Achter Detail - Moderne LED-Technologie
Dacia Bigster Interieur - Moderne Technologie Ontmoet Praktisch Design
Dacia Automatische Transmissie
Dacia Duster Interieur - Functionele Design Filosofie
Dacia Digitale Cockpit - Moderne Bedieningsinterface
Dacia Infotainmentsysteem - Energiebeheer Display
Dacia middenconsole
Dacia LPG Schakelaar - Dubbele Brandstof Innovatie
List of Images 1/14
Dacia Duster Vooraanzicht - 's Werelds Eerste Drie-Brandstof Hybride SUV
Dacia Bigster Zijaanzicht - Premium Functies tegen Toegankelijke Prijzen
Dacia Bigster Dynamische Opname - Hybride Prestaties in Actie
Dacia Bigster Badge Detail - 4x4 Vierwielaandrijving Systeem
Dacia Duster Achteraanzicht - Off-Road Klaar Design
Dacia Duster Achter Detail - Moderne LED-Technologie
Dacia Bigster Interieur - Moderne Technologie Ontmoet Praktisch Design
Dacia Automatische Transmissie
Dacia Duster Interieur - Functionele Design Filosofie
Dacia Digitale Cockpit - Moderne Bedieningsinterface
Dacia Infotainmentsysteem - Energiebeheer Display
Dacia middenconsole
Dacia LPG Schakelaar - Dubbele Brandstof Innovatie
Dacia Duster Vooraanzicht – ’s Werelds Eerste Drie-Brandstof Hybride SUV
Dacia Duster Vooraanzicht - 's Werelds Eerste Drie-Brandstof Hybride SUV
Dacia Bigster Zijaanzicht – Premium Functies tegen Toegankelijke Prijzen
Dacia Bigster Zijaanzicht - Premium Functies tegen Toegankelijke Prijzen
Dacia Bigster Dynamische Opname – Hybride Prestaties in Actie
Dacia Bigster Dynamische Opname - Hybride Prestaties in Actie
Dacia Bigster Badge Detail – 4×4 Vierwielaandrijving Systeem
Dacia Bigster Badge Detail - 4x4 Vierwielaandrijving Systeem
Dacia Duster Achteraanzicht – Off-Road Klaar Design
Dacia Duster Achteraanzicht - Off-Road Klaar Design
Dacia Duster Achter Detail – Moderne LED-Technologie
Dacia Duster Achter Detail - Moderne LED-Technologie
Dacia Bigster Interieur – Moderne Technologie Ontmoet Praktisch Design
Dacia Bigster Interieur - Moderne Technologie Ontmoet Praktisch Design
Dacia Automatische Transmissie
Dacia Automatische Transmissie
Dacia Versnellingskiezer Detail
Dacia Duster Interieur – Functionele Design Filosofie
Dacia Duster Interieur - Functionele Design Filosofie
Dacia Digitale Cockpit – Moderne Bedieningsinterface
Dacia Digitale Cockpit - Moderne Bedieningsinterface
Dacia Infotainmentsysteem – Energiebeheer Display
Dacia Infotainmentsysteem - Energiebeheer Display
Dacia middenconsole
Dacia middenconsole
Dacia LPG Schakelaar – Dubbele Brandstof Innovatie
Dacia LPG Schakelaar - Dubbele Brandstof Innovatie
SHARE
Highlights
  • Met "een bereik tot 1.500 km (WLTP-cyclus), zonder bij te tanken" elimineert Dacia's revolutionaire drie-brandstof systeem bereikangst terwijl het substantiële kostenbesparingen levert door intelligente brandstofwisseling. De innovatieve techniek achter Dacia's Hybrid-G 150 4x4 maakt "tot 60% van de rijtijd" in stille elektrische modus mogelijk tijdens stedelijk verkeer, waardoor dagelijkse woon-werkverkeer aangenamer en milieuvriendelijker wordt.

De autowereld heeft talloze hybride innovaties gezien, maar Dacia’s nieuwste aankondiging vertegenwoordigt iets volledig ongekends. De Roemeense fabrikant heeft zojuist ’s werelds eerste aandrijflijn onthuld die drie energiebronnen—benzine, LPG en elektriciteit—combineert in één systeem, beschikbaar op zowel de Duster als Bigster SUV’s. Deze baanbrekende Hybrid-G 150 4×4 technologie belooft te herdefiniëren wat budget-bewuste Nederlandse bestuurders kunnen verwachten van moderne SUV’s.

In het hart van dit revolutionaire systeem ligt een geavanceerde technische benadering die conventionele autowijsheid uitdaagt. De combinatie van hybridetechnologie, LPG bi-fuel en vierwielaandrijving is een wereldpremière, waardoor Dacia zich positioneert als een onwaarschijnlijke pionier in geavanceerde aandrijflijntechnologie. Voor Nederlandse consumenten die zich steeds meer zorgen maken over brandstofkosten en milieueffecten, komt deze innovatie op het perfecte moment.

Het Technische Wonder Achter de Innovatie

De Hybrid-G 150 4×4 vertegenwoordigt een meesterclass in efficiëntie van autotechniek. Door een 103 kW (140 pk) 1,2-liter 48V mild-hybride motor op de vooras te combineren met een 23 kW piek (31 pk) elektromotor op de achteras, levert het systeem een gecombineerd vermogen van 154 pk. Wat dit bijzonder opmerkelijk maakt is de intelligente verdeling van kracht—de voorwielen ontvangen kracht van de mild-hybride benzinemotor, terwijl de achterwielen puur door elektriciteit worden aangedreven.

Het elektrische achterwielaandrijvingssysteem heeft een innovatieve tweeversnellingsbak die een wereldpremière is. Deze slimme technische oplossing levert hoog koppel bij lage snelheden voor maximale off-road capaciteit terwijl efficiëntie bij hogere snelheden wordt geoptimaliseerd. Het systeem kan naadloos schakelen tussen twee- en vierwielaandrijving, waarbij automatisch wordt ingeschakeld wanneer tractie nodig is.

Technische SpecificatiesHybrid-G 150 4×4
Voormotor Vermogen140 pk (103 kW)
Achter Elektromotor31 pk (23 kW) piek
Gecombineerd Vermogen154 pk (113 kW)
Voormotor Koppel230 Nm
Achtermotor Koppel87 Nm
Transmissie6-versnellingen dubbele koppeling automaat
Batterijcapaciteit0,84 kWh Li-Ion

Ongekend Bereik en Economie

De economische voordelen van dit drie-brandstof systeem zijn bijzonder aantrekkelijk voor Nederlandse bestuurders. Met zijn twee 50-liter tanks, één voor benzine en één voor LPG, garandeert Duster een bereik tot 1.500 km (WLTP-cyclus), zonder bij te tanken. Dit buitengewone bereik elimineert effectief bereikangst terwijl flexibiliteit tussen brandstoftypes wordt geboden.

De efficiëntie van het systeem is even indrukwekkend. Over een stedelijke cyclus kunnen Duster en Bigster hybrid-G 150 4×4 tot 60% van de rijtijd in elektrische modus blijven, waardoor dagelijkse forens-ritten vrijwel geruisloos en emissievrij worden. Wanneer de verbrandingsmotor wel werkt, kunnen bestuurders kiezen tussen benzine en LPG, met exploitatiekosten die 30% lager zijn en CO2-uitstoot 20g minder vergeleken met het huidige mild hybrid 130 4×4 aanbod.

Brandstofverbruik & EmissiesLPG ModusBenzine Modus
Gemiddeld Verbruik7,1-7,2 l/100km5,5-5,6 l/100km
CO2 Uitstoot116-118 g/km124-126 g/km
Totaal BereikTot 1.500 km met beide tanks
Stedelijk Elektrisch RijdenTot 60% van de stadrijtijd

Geavanceerde Rijtechnologie

Voor het eerst in Dacia’s geschiedenis beschikt de Hybrid-G 150 4×4 over een zesversnellingen dubbele koppeling automaat met schakelpaddles achter het stuur. Dit vertegenwoordigt een significante sprong voorwaarts voor het merk, traditioneel bekend om eenvoudige, handgeschakelde transmissies. Het automatische systeem is bijzonder voordelig voor off-road rijden, het trekken van aanhangers en het navigeren door bergachtig terrein.

De SUV’s bieden zes verschillende rijmodi om elke situatie aan te kunnen die Nederlandse bestuurders zouden kunnen tegenkomen. Auto-modus beheert intelligent de overgang tussen twee- en vierwielaandrijving, terwijl Eco-modus brandstofefficiëntie maximaliseert. Sneeuw-modus biedt verbeterde veiligheid op gladde wegen, terwijl Modder/Zand en Vergrendel-modi tractie optimaliseren voor off-road avonturen. Hill Descent Control voegt een extra veiligheidslaag toe bij het navigeren over steil terrein.

Voorbij de Revolutionaire Aandrijflijn

Dacia is er niet bij gebleven om alleen dit baanbrekende hybride systeem te introduceren. Het Duster-gamma krijgt een uitgebreide aandrijflijn-verfrissing. De bestaande Hybrid 140 wordt vervangen door de krachtigere Hybrid 155, met een viercilinder motor met twee elektromotoren en een grotere 1,4 kWh batterij. Dit systeem levert verbeterde brandstofefficiëntie met verbruik dat daalt naar 4,6 l/100km—8% beter dan zijn voorganger.

Het mild-hybride gamma breidt ook uit, met de nieuwe Mild-Hybrid 140 die de vorige 130-versie vervangt. Daarnaast kunnen LPG-liefhebbers nu kiezen voor de geüpgradede Eco-G 120, die 20 extra paardenkrachten biedt vergeleken met de uitgaande Eco-G 100.

Bijgewerkte Duster AandrijflijnenVermogenHoofdkenmerken
Hybrid 155155 pkViercilinder motor, twee elektromotoren, 1,4 kWh batterij
Mild-Hybrid 140140 pkNieuwe 1,2L driecilinder, Miller-cyclus optimalisatie
Eco-G 120120 pkBi-fuel benzine/LPG, +20 pk toename

Marktimpact en Beschikbaarheid

Deze technologische doorbraak positioneert Dacia uniek in de Europese markt. Dacia blijft Roemenië’s grootste bedrijf naar omzet en zijn grootste exporteur, met ambitieuze elektrificatiedoelstellingen. Het bedrijf streeft naar een geëlektrificeerde verkoopmix van 65% tegen eind 2025, en dit hybride LPG-systeem speelt een cruciale rol bij het behalen van dat doel.

Voor Nederlandse consumenten is de timing bijzonder gunstig. Met LPG-prijzen die aanzienlijk lager blijven dan benzine—momenteel rond €0,97 per liter in Frankrijk—zijn de economische voordelen substantieel. Het vermogen van het systeem om naadloos tussen brandstoffen te schakelen via een eenvoudige dashboard-knop biedt ongekende flexibiliteit voor bestuurders die zich zorgen maken over brandstofbeschikbaarheid of prijsfluctuaties.

De Hybrid-G 150 4×4 zal beschikbaar zijn voor bestelling op zowel Duster als Bigster modellen voor eind 2025, hoewel prijsdetails nog onder de pet worden gehouden. Gezien Dacia’s toewijding aan toegankelijke prijzen, wordt verwacht dat deze revolutionaire technologie zal arriveren tegen een prijspunt dat premium concurrenten uitdaagt terwijl superieure capaciteit en efficiëntie wordt geleverd.

Deze innovatie vertegenwoordigt meer dan alleen een ander hybride systeem—het is een complete hervorming van wat betaalbaar, veelzijdig transport kan bieden. Voor Nederlandse bestuurders die een voertuig zoeken dat milieuverantwoordelijkheid, economische werking en echte capaciteit combineert, belooft Dacia’s drie-brandstof hybride systeem het beste van alle werelden te leveren zonder compromis.


TAGGED: Dacia Nieuws
Share This Article
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp Copy Link Print
By Motor&Auto Team
Follow:
Het MotorandAuto Team bestaat uit ervaren autojournalisten en liefhebbers die zich toeleggen op het leveren van gedetailleerde autorecensies en het laatste autonieuws. Met jarenlange expertise in de industrie is ons doel om autoliefhebbers op de hoogte te houden van de nieuwste trends en innovaties.
Leave a comment

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Autoreviews

Toon meer
2025 Dacia Bigster

2025 Dacia Bigster Test, Specificaties en Prijzen

3.7 out of 5C-segment prakticaliteit voor B-segment prijzen
2025 Suzuki e Vitara

2025 Suzuki e Vitara Test, Specificaties en Prijzen

3.5 out of 5Praktisch en betrouwbaar, maar mist vonk
2025 Ford Kuga

2025 Ford Kuga Test, Specificaties en Prijzen

4.4 out of 5Weggedrag dat rivalen beschaamd doet staan
2025 Peugeot 5008

2025 Peugeot 5008 Test, Specificaties en Prijzen

3.9 out of 5Valt op om alle juiste redenen
2025 Opel Grandland

2025 Opel Grandland Test, Specificaties en Prijzen

4.1 out of 5Comfort-eerst filosofie die capaciteit niet compromitteert
2025 Renault Symbioz

2025 Renault Symbioz Test, Specificaties en Prijzen

3.7 out of 5Betrouwbaarheid boven revelatie, efficiëntie boven opwinding
Previous Next

Laatste Nieuws

Toon meer
MINI JCW x Deus Ex Machina
Nieuws

2 Wilde MINI JCW Concepten Ontketenen Surfcultuur en Motorsport Waanzin op IAA 2025

05/09/2025
Mercedes GLC EV
Nieuws

Mercedes GLC EV Doorbreekt Grenzen met ’s Werelds Grootste 39-Inch Autoscherm

05/09/2025
2026 BMW iX3
Nieuws

BMW’s Nieuwe Era Begint: Revolutionaire 2026 iX3 Combineert 800km Bereik met Luxe

05/09/2025
Volvo ES90 Elektrische Sedan
Nieuws

Volvo’s 800V ES90 Sedan Levert 700km Bereik: Productie Begint bij €69.995

04/09/2025
2026 Porsche Cayenne Electric Vooraanzicht Draadloos Opladen
Nieuws

Porsche Onthult ’s Werelds Eerste 11kW Draadloze Oplaadsysteem voor 2026 Cayenne EV

04/09/2025
2026 Honda Prelude
Nieuws

Ultieme 2026 Honda Prelude Onthuld: 200PK Hybride Ontmoet Legendarische Type R Engineering

04/09/2025
Previous Next

Over Motor&Auto

  • Over Ons
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
MOTOR AND AUTO LOGO
© 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.