MotorandAutoMotorandAuto
  • Home
  • Autonieuws
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Plug-in Hybride
    • Mild Hybride
  • Web Stories
Search
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
Reading: 2024 Hyundai IONIQ 6 Specificaties Prijzen en Review
Share
Notification Show More
Font ResizerAa
MotorandAutoMotorandAuto
Font ResizerAa
  • Autonieuws
  • Web Stories
Search
  • Autonieuws
  • Opgeslagen Artikelen
  • Web Stories
  • Over Ons
  • Home Cars
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Mild Hybride
    • Plug-in Hybride
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
ยฉ 2024 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
MotorandAuto > Elektrisch > 2024 Hyundai IONIQ 6 Specificaties Prijzen en Review
ElektrischSedan

2024 Hyundai IONIQ 6 Specificaties Prijzen en Review

Motor&Auto Team
Last updated: 13/05/2025 2:43 am
Motor&Auto Team
Share
2024 Hyundai Ioniq 6
2024 Hyundai Ioniq 6
2024 Hyundai Ioniq 6 Transmission Blue Pearl Kleur
Transmission Blue Pearl Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Serenity White Pearl Kleur
Serenity White Pearl Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Frunk
2024 Hyundai Ioniq 6 Frunk
2024 Hyundai Ioniq 6 Interieur
2024 Hyundai Ioniq 6 Interieur
2024 Hyundai Ioniq 6 Dashboardindeling
2024 Hyundai Ioniq 6 Dashboardindeling
2024 Hyundai Ioniq 6 Beenruimte Achterstoelen
2024 Hyundai Ioniq 6 Beenruimte Achterstoelen
2024 Hyundai Ioniq 6 Luchtroosters Achter en USB-C Oplaadpoorten
2024 Hyundai Ioniq 6 Luchtroosters Achter en USB-C Oplaadpoorten
2024 Hyundai Ioniq 6 Bagageruimte
2024 Hyundai Ioniq 6 Bagageruimte
List of Images 1/9
2024 Hyundai Ioniq 6
2024 Hyundai Ioniq 6 Transmission Blue Pearl Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Serenity White Pearl Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Frunk
2024 Hyundai Ioniq 6 Interieur
2024 Hyundai Ioniq 6 Dashboardindeling
2024 Hyundai Ioniq 6 Beenruimte Achterstoelen
2024 Hyundai Ioniq 6 Luchtroosters Achter en USB-C Oplaadpoorten
2024 Hyundai Ioniq 6 Bagageruimte
2024 Hyundai Ioniq 6
2024 Hyundai Ioniq 6
2024 Hyundai Ioniq 6
2024 Hyundai Ioniq 6 Transmission Blue Pearl Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Transmission Blue Pearl Kleur
Transmission Blue Pearl Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Serenity White Pearl Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Serenity White Pearl Kleur
Serenity White Pearl Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Frunk
2024 Hyundai Ioniq 6 Frunk
2024 Hyundai Ioniq 6 Frunk
2024 Hyundai Ioniq 6 Interieur
2024 Hyundai Ioniq 6 Interieur
2024 Hyundai Ioniq 6 Interieur
2024 Hyundai Ioniq 6 Dashboardindeling
2024 Hyundai Ioniq 6 Dashboardindeling
2024 Hyundai Ioniq 6 Dashboardindeling
2024 Hyundai Ioniq 6 Beenruimte Achterstoelen
2024 Hyundai Ioniq 6 Beenruimte Achterstoelen
2024 Hyundai Ioniq 6 Beenruimte Achterstoelen
2024 Hyundai Ioniq 6 Luchtroosters Achter en USB-C Oplaadpoorten
2024 Hyundai Ioniq 6 Luchtroosters Achter en USB-C Oplaadpoorten
2024 Hyundai Ioniq 6 Luchtroosters Achter en USB-C Oplaadpoorten
2024 Hyundai Ioniq 6 Bagageruimte
2024 Hyundai Ioniq 6 Bagageruimte
2024 Hyundai Ioniq 6 Bagageruimte
SHARE
4.3 Erg Goed
2024 Hyundai IONIQ 6
Contents
2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan SpecificatiesIs Het De Moeite Waard Om De 2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan Te Kopen?Motor, Prestaties En TransmissieHoe Goed Zijn De Remmen?Besturing En OphangingWelke Banden Gebruikt Het?Interieur UiterlijkExterieur UiterlijkComfort En GemakVeiligheid En BeveiligingHoe Rijdt Het?Kofferbakruimte En BruikbaarheidComfort Achterbank

2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan Specificaties

  • KEY SPECS
  • AANDRIJFLIJNEN
  • AFMETINGEN
  • UITVOERINGEN
  • ACCESSORIES
  • PAKKETTEN
  • KLEUREN

MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie53 kWh RWD77,4 kWh RWD77,4 kWh AWD
Motortype (Batterij)Lithium-ion polymeerLithium-ion polymeerLithium-ion polymeer
VersnellingsbakEnkele versnelling reductieoverbrengingEnkele versnelling reductieoverbrengingEnkele versnelling reductieoverbrenging
AandrijvingstypeAchterwielaandrijvingAchterwielaandrijvingVierwielaandrijving
TransmissieEnkele versnelling, traploosEnkele versnelling, traploosEnkele versnelling, traploos
Maximaal vermogen151 pk (111 kW)229 pk (168 kW)325 pk (239 kW)
Maximaal koppel350 Nm350 Nm605 Nm
Specificaties van de motor en transmissie van de 2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan

BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie
Brandstoftype:Elektrisch
Voldoen aan emissienormen:Zero Emissions Vehicle (ZEV)
Top snelheid:185 km/h
Brandstof- en prestatie-specificaties voor de 2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan

BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie53 kWh RWD77.4 kWh RWD77.4 kWh AWD
Capaciteit lithium-ion polymeer batterij53 kWh77,4 kWh77,4 kWh
Elektrisch bereik (WLTP)429 km (18″ wielen)614 km (18″ wielen), 545 km (20″ wielen)583 km (18″ wielen), 519 km (20″ wielen)
Snellaadtijd EV (10 – 80%) bij 350 kW18 minuten18 minuten18 minuten
AC-laadtijd (10 – 100%) bij 11 kW5 uur 25 minuten7 uur 20 minuten7 uur 20 minuten
Gemiddeld energieverbruik (WLTP)13,9 kWh/100 km (18″ wielen)14,3 kWh/100 km (18″ wielen), 16,0 kWh/100 km (20″ wielen)15,1 kWh/100 km (18″ wielen), 16,9 kWh/100 km (20″ wielen)
Maximale DC-laadvermogen350 kW350 kW350 kW
Maximale AC-laadvermogen11 kW11 kW11 kW
Oplader aan boord11 kW 3-fase11 kW 3-fase11 kW 3-fase
BatterijverwarmingBeschikbaar (optioneel bij Style)Beschikbaar (optioneel bij Style)Beschikbaar (optioneel bij Style)
Vehicle-to-Load (V2L)-functieBeschikbaarBeschikbaarBeschikbaar
Batterijgarantie8 jaar / 160.000 km8 jaar / 160.000 km8 jaar / 160.000 km
Specificaties van batterij en opladen voor de 2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan

ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

SpecificatieStyleConnectLounge
Zitcapaciteit555
Bagageruimtevolume401 liter401 liter401 liter
Frunk Volume (RWD/AWD)45 liter / 12 liter45 liter / 12 liter45 liter / 12 liter
Achterstoelen splitsing60:4060:4060:40
Verstelling voorstoelenHandmatigElektrisch (Bestuurder)Elektrisch (Bestuurder & Passagier)
Hoogte verstelbare stoelenJa (Bestuurder & Passagier)Ja (Bestuurder & Passagier)Ja (Bestuurder & Passagier)
Functies achterstoelenInklapbaarInklapbaar, PassagiersdetectieInklapbaar, Passagiersdetectie
Verwarming voorstoelenOptioneelStandaardStandaard
Ventilatie voorstoelenN.v.t.N.v.t.Standaard
Verwarming tweede zitrijN.v.t.StandaardStandaard
Relaxfunctie voorstoelenN.v.t.N.v.t.Standaard
Lendensteun bestuurdersstoelElektrischElektrischElektrisch
Lendensteun passagiersstoelN.v.t.N.v.t.Elektrisch
Geheugenfunctie bestuurdersstoelN.v.t.N.v.t.Standaard
BekledingStofStofLeder
Verwarmd stuurwielN.v.t.StandaardStandaard
SfeerverlichtingN.v.t.StandaardStandaard (Multi-kleur)
Schuif-/kanteldak van glasN.v.t.N.v.t.Optioneel
Stoelen en bagageruimte specificaties van de 2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan

TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie53 kWh RWD77.4 kWh RWD77.4 kWh AWD
Ledig gewicht (gewicht op registratie) (kg)1,7751,9102,020
Maximaal toegestaan voertuiggewicht (kg)2,2802,4102,520
Max. aanhanggewicht, ongeremd (kg)750750750
Max. aanhanggewicht, geremd (kg)7501,5001,500
Max. kogeldruk (kg)100100100
Max. daklast (kg)808080
Trek- en gewicht specificaties van de 2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan
Specificatie53 kWh RWD77,4 kWh RWD77,4 kWh AWD
Vanaf prijs (Nederland)โ‚ฌ44.800โ‚ฌ49.800โ‚ฌ58.300
BrandstoftypeElektrischElektrischElektrisch
AandrijvingstypeAchterwielaandrijvingAchterwielaandrijvingVierwielaandrijving
TransmissieEnkele versnelling, traploosEnkele versnelling, traploosEnkele versnelling, traploos
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd)13,9 kWh/100 km (18″ wielen)14,3 kWh/100 km (18″ wielen), 16,0 kWh/100 km (20″ wielen)15,1 kWh/100 km (18″ wielen), 16,9 kWh/100 km (20″ wielen)
CO2-uitstoot0 g/km0 g/km0 g/km
Elektrische actieradius (gecombineerd)429 km (18″ wielen)614 km (18″ wielen), 545 km (20″ wielen)583 km (18″ wielen), 519 km (20″ wielen)
Batterijcapaciteit (bruto)53 kWh77,4 kWh77,4 kWh
EV snelladen tijd 350 kW [10 – 80%]18 minuten18 minuten18 minuten
EV standaard laad tijd 11 kW [10 – 100%]5 uur 25 minuten7 uur 20 minuten7 uur 20 minuten
Maximale vermogen151 pk (111 kW)229 pk (168 kW)325 pk (239 kW)
Acceleratie 0-100 km/h8,8 seconden7,4 seconden5,1 seconden
Maximaal koppel350 Nm350 Nm605 Nm
Top snelheid185 km/h185 km/h185 km/h
Overzicht van de belangrijkste specificaties en kenmerken van de beschikbare aandrijflijnen van de 2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan
Exterieur afmetingen
Hoogte1.495 mm (inclusief antenne)
Breedte1.880 mm (zonder spiegels)
2.073 mm (met digitale zijspiegels)
2.144 mm (met reguliere zijspiegels)
Lengte4.855 mm
Wielbasis2.950 mm
Vloerhoogte141 mm (met 18″ wielen)
150 mm (met 20″ wielen)
Exterieur afmetingen voor de 2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan
FunctieStyleConnectLounge
Exterieur
Wielen18″ lichtmetaal18″ lichtmetaal (20″ optioneel)20″ lichtmetaal
BandenHankook 225/55 R18Hankook 225/55 R18 (245/40 R20 optioneel)Pirelli 245/40 R20
BuitengrepenHandmatig verzonkenHandmatig verzonkenAutomatisch verzonken
VerlichtingVolledig LEDVolledig LED met automatisch grootlichtVolledig LED met automatisch grootlicht
GlasGetintPrivacy glas, hittebestendigPrivacy glas, hittebestendig
BuitenspiegelsElektrisch inklapbaar, verwarmd, zwartElektrisch inklapbaar, verwarmd, hoogglans zwarte basisElektrisch inklapbaar, verwarmd, hoogglans zwarte basis
RaamlijstenZwart gelaktHoogglans zwartHoogglans zwart
Interieur
BekledingStofStofLeer
BestuurdersstoelHandmatig met elektrische lendensteunElektrisch verstelbaarElektrisch met geheugen en relaxfunctie
PassagiersstoelHandmatigHandmatigElektrisch met relaxfunctie
StoelverwarmingNiet beschikbaarVoor & achterVoor & achter
StoelventilatieNiet beschikbaarNiet beschikbaarVoor
StuurwielMet leer bekleedMet leer bekleed, verwarmdMet leer bekleed, verwarmd, interactieve LED
SfeerverlichtingNiet beschikbaarMeerkleurigMeerkleurig
PedalenRubber ontwerpAluminium ontwerpAluminium ontwerp
Comfort & Gemak
KlimaatregelingAutomatisch met twee zonesAutomatisch met twee zonesAutomatisch met twee zones
Vehicle-to-Load (V2L)Alleen interieurInterieur & exterieurInterieur & exterieur
Draadloos telefoon opladenNiet beschikbaarInbegrepenInbegrepen
Head-Up DisplayNiet beschikbaarInbegrepenInbegrepen
AchterklepAutomatischAutomatischAutomatisch
Warmtepomp & VoorconditioneringOptioneelStandaardStandaard
Infotainment
Instrumentenpaneel12,3″ digitaal12,3″ digitaal12,3″ digitaal
Multimediascherm12,3″ met navigatie12,3″ met navigatie12,3″ met navigatie
AudiosysteemStandaardStandaardBose premium (7 speakers + subwoofer)
Veiligheid & Rijhulp
Highway Driving AssistHDAHDA IIHDA II
RijstrookassistentieActieve rijstrookassistentie (LKA)Actieve rijstrookassistentie (LKA)Actieve rijstrookassistentie (LKA)
Autonoom noodremsysteemMet voetganger- en fietsersherkenningMet kruisend verkeer detectie (FCA-JX)Met kruisend verkeer detectie (FCA-JX)
DodehoeksystemenNiet beschikbaarBCA met parallel parkeerassistentBCA met parallel parkeerassistent + Dodehoek-zichtmonitor
ParkeerassistentieAchteruitrijcamera, voor- & achtersensorenAchteruitrijcamera, voor- & achtersensoren360ยฐ camera, Remote Smart Parking Assist (RSPA)
Achterpassagier-waarschuwingNiet beschikbaarInbegrepenInbegrepen
Aandrijving en Chassis
Batterij-opties53 kWh (77,4 kWh optioneel)77,4 kWh77,4 kWh
RijmodiBeschikbaarBeschikbaarBeschikbaar met E-Active Sound Design
Regeneratief remmenSchakelpeddelsSchakelpeddelsSchakelpeddels
OphangingSmart Frequency Dampers (SFD) voor & achterSmart Frequency Dampers (SFD) voor & achterSmart Frequency Dampers (SFD) voor & achter
Garantie & Services
Voertuiggarantie5 jaar onbeperkte kilometers5 jaar onbeperkte kilometers5 jaar onbeperkte kilometers
Batterijgarantie8 jaar / 160.000 km8 jaar / 160.000 km8 jaar / 160.000 km
Uitgebreide vergelijking van de uitrustingsniveaus van de 2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan
AccessoirePrijs
Styling
Stootlijstenset IONIQ 6โ‚ฌ 169,00
Aluminium pedalen kitโ‚ฌ 179,00
Instaplijsten met verlichtingโ‚ฌ 319,00
Deursierlijsten in het Piano zwartโ‚ฌ 349,00
Interieur & Veiligheid
Stoel beschermer Basisโ‚ฌ 10,95
Spiegel voor achterbankโ‚ฌ 12,95
Nappa Leather Key Coverโ‚ฌ 25,00
Waarschuwingslampโ‚ฌ 25,00
Stoel beschermer Premiumโ‚ฌ 35,00
Hyundai calamiteitenpakketโ‚ฌ 65,00
Instapbeschermfolie transparantโ‚ฌ 75,00
Instapbeschermfolie zwartโ‚ฌ 75,00
Matset luxe velours Econylโ‚ฌ 89,00
Kofferbakmat omkeerbaarโ‚ฌ 95,00
Mattenset Rubberโ‚ฌ 115,00
Mattenset veloursโ‚ฌ 125,00
Kinderstoel FLUX PREMIUM ISOFIXโ‚ฌ 259,00
Kinderstoel Isofix ReBoarder 360ยฐโ‚ฌ 329,00
N-Style Lederen interieurโ‚ฌ 1.999,00
Comfort & technologie
Stoel organizerโ‚ฌ 18,95
Take away haakโ‚ฌ 39,00
Kofferbak organizerโ‚ฌ 49,00
Kledinghanger ‘Hyundai’โ‚ฌ 75,00
JBL Speakerupgrade standaardโ‚ฌ 259,00
Rittenregistratiesysteem (incl. RRS keurmerk)โ‚ฌ 349,00
Gecertificeerde peilzenderโ‚ฌ 399,00
Dashcam voorzijde met parkeer modusโ‚ฌ 449,00
Dashcams voor/achter met parkeer modusโ‚ฌ 549,00
Transport & vervoer
Verloopstekker van 13P naar 7Pโ‚ฌ 18,95
Bagagenetโ‚ฌ 45,00
Opbergtas fietsdr. Uebler i21โ‚ฌ 75,00
Bagagebakโ‚ฌ 95,00
Bumperbeschermingsfolie Zwartโ‚ฌ 99,00
Bumperbeschermingsfolie Transparantโ‚ฌ 105,00
IJs- en Zonneschermโ‚ฌ 105,00
Oprijgoot Uebler X en P serieโ‚ฌ 115,00
Oprijgootset tbv Uebler i/f-serieโ‚ฌ 129,00
Bumperbescherming RVSโ‚ฌ 159,00
Bumperbescherming RVS antracietโ‚ฌ 159,00
Bumperbescherming Carbonโ‚ฌ 309,00
Trekhaakkabelset met 13 polige stekkerโ‚ฌ 399,00
Fietsendrager Uebler F24โ‚ฌ 599,00
GDW model Y fietsendragerโ‚ฌ 599,00
Fietsendrager Uebler X21 Sโ‚ฌ 679,00
Fietsendrager kantelbaar voor 2 fietsenโ‚ฌ 699,00
Fietsendrager Uebler i21โ‚ฌ 799,00
Afneembare trekhaakโ‚ฌ 989,00
Onderhoud & do it yourself
HYUNDAI GLASSCOAT SHAMPOOโ‚ฌ 29,00
Hyundai Glasscoatโ‚ฌ 449,00
Hyundai Glasscoat Premiumโ‚ฌ 499,00
Uitgebreid overzicht van de beschikbare accessoires voor de 2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan
Opmerking:

Geen beschikbare pakketten

2024 Hyundai Ioniq 6 Abyss Black Kleur
Abyss Black Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Biophillic Blue Pearl Kleur
Biophillic Blue Pearl Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Byte Blue Kleur
Byte Blue Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Curated Silver Metallic Kleur
Curated Silver Metallic Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Digital Green Pearl Kleur
Digital Green Pearl Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Gravity Gold Kleur
Gravity Gold Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Nocturne Gray Matt Kleur
Nocturne Gray Matt Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Nocturne Gray Metallic Kleur
Nocturne Gray Metallic Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Serenity White Pearl Kleur
Serenity White Pearl Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Transmission Blue Pearl Kleur
Transmission Blue Pearl Kleur
2024 Hyundai Ioniq 6 Ultimate Red Kleur
Ultimate Red Kleur

Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan Te Kopen?

De 2024 Hyundai IONIQ 6 is een radicale nieuwkomer in de klasse van elektrische sedans van het middensegment. Na het succes van de IONIQ 5 crossover heeft Hyundai een zeer lage, aerodynamische sedan uitgebracht om te concurreren met de Tesla Model 3 en Polestar 2. Met zijn unieke aerodynamische carrosserie valt de IONIQ 6 al op, maar zijn indrukwekkende bereik en oplaadmogelijkheden maken hem een geduchte concurrent in het elektrische voertuigsegment.

Het is duidelijk dat Hyundai veel tijd heeft besteed aan het ontwerp en de techniek van de IONIQ 6. Het is niet alleen voor de show; de gestroomlijnde vorm zorgt voor een luchtweerstandscoรซfficiรซnt van 0,21, een van de laagste van alle productieauto’s. Dit betaalt zich uit in efficiรซntie en bereik. De IONIQ 6 staat op Hyundai’s speciale E-GMP elektrische voertuigarchitectuur, wat betekent dat hij een lange wielbasis en een ruim interieur heeft, ook al ziet hij er zo gestroomlijnd en laag uit.

De IONIQ 6 wordt aangeboden in drie uitvoeringen: Style, Connect en Lounge, elk afgestemd op verschillende smaken en portemonnees. De basis Style-uitvoering fungeert als toegangspoort tot het IONIQ 6-gamma, maar komt met veel standaarduitrusting die een goede basis vormt voor de rest van het gamma. Hij is uitgerust met 18-inch lichtmetalen velgen, volledige LED-verlichting, een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een bijpassend 12,3-inch infotainmentscherm. Veiligheid heeft zelfs op dit niveau prioriteit, met functies zoals Highway Driving Assist (HDA) en Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) als standaard. De Style-uitvoering wordt aangeboden met zowel de 53 kWh als 77,4 kWh batterijopties, zodat de consument kan kiezen hoeveel bereik hij wil betalen. Qua aandrijflijnen biedt de Style-uitvoering een achterwielaandrijving configuratie met ofwel 151 pk (53 kWh batterij) of 229 pk (77,4 kWh batterij).

De volgende stap in de lijn is de Connect-uitvoering die enkele zeer mooie features toevoegt aan de Style die hem comfortabeler, handiger en technologisch geavanceerder maken. Het introduceert verwarmde voor- en achterstoelen, een draadloze telefoonlader, en upgradet de Highway Driving Assist naar het meer geavanceerde HDA II-systeem. De Connect-uitvoering voegt ook een head-up display toe en breidt de Vehicle-to-Load (V2L) functie uit met een extern stopcontact. Aandrijflijnopties voor de Connect-uitvoering omvatten de 77,4 kWh batterij met ofwel achterwielaandrijving (229 pk) of vierwielaandrijving (325 pk). Zelfs de connect-uitvoering heeft RWD met 151 pk (53 kWh batterij).

De top-of-the-line Lounge-uitvoering is echt zo goed als het maar kan wat betreft luxe en technologie in een IONIQ 6. Het upgradet ook het interieur met lederen stoelen, geventileerde voorstoelen en een relaxatiefunctie in de voorstoelen. Ook komt de Lounge-uitvoering met een Bose premium audiosysteem, een surround-view monitor en Remote Smart Parking Assist. Terwijl de Connect-uitvoering keuze biedt tussen 18-inch en 20-inch wielen, komt de Lounge-uitvoering standaard met 20-inch wielen, wat zijn positie als sportiefste en meest luxueuze variant in het IONIQ 6-gamma benadrukt. De Lounge-uitvoering wordt alleen aangeboden met de 77,4 kWh batterij en komt in zowel RWD (229 pk) als AWD (325 pk) om aan beide prestatievoorkeuren te voldoen.

Al met al geeft de IONIQ 6 een goede indruk van een coole, technologisch geavanceerde elektrische sedan. Hij is efficiรซnt, heeft een groot bereik en laadt snel op, allemaal veel voorkomende klachten over elektrische voertuigen. Hoewel zijn kenmerkende vorm sommige mensen zou kunnen afschrikken, maakt het de IONIQ 6 zeker opvallender tussen het groeiende aantal elektrische auto’s. Laten we deze interessante nieuwe model verder verkennen.

Motor, Prestaties En Transmissie

De IONIQ 6 is beschikbaar met verschillende aandrijflijn configuraties, allemaal gebouwd rond Hyundai’s geavanceerde elektrische voertuigarchitectuur. De basismodellen, Style en Connect, hebben een elektromotor op de achteras die 151 pk en 258 lb-ft koppel levert met een 53 kWh accupakket. Deze instapsetup biedt adequate prestaties voor dagelijks rijden, met een 0-60 mph tijd van ongeveer 8,8 seconden.

De overstap naar het model met groot bereik en achterwielaandrijving brengt een krachtigere 229 pk motor en een grotere 77,4 kWh accu. Dit zal waarschijnlijk voor veel kopers de sweet spot zijn, een goed compromis tussen prestaties, efficiรซntie en waarde. De acceleratie verbetert naar ongeveer 7,4 seconden naar 60 mph.

De IONIQ 6 komt ook in achterwielaandrijving (RWD) en vierwielaandrijving (AWD) versies. De RWD-versies zijn beschikbaar met beide accuformaten, terwijl AWD alleen wordt aangeboden met de grotere 77,4 kWh accu.

Voor maximale prestaties levert de door ons geteste dubbele motor vierwielaandrijving configuratie 325 pk en 605 Nm koppel. Deze krachtige setup schiet de IONIQ 6 van 0-100 km/u in slechts 5,1 seconden, wat voor echt snelle acceleratie zorgt. Het directe koppel van de elektromotoren maakt inhalen en invoegen moeiteloos.

Alle IONIQ 6 modellen komen met een enkeltraps directe aandrijving transmissie, voor soepele vermogensafgifte. Er zijn geen schakelmoment die de acceleratie onderbreken. De aandrijflijn is verrassend goed geรฏsoleerd, zeer weinig geluid of trillingen dringen door tot in het passagierscompartiment.

Een van die kenmerken is de 800-volt elektrische architectuur die hij deelt met de IONIQ 5. Dit maakt extreem snelle DC-laadsnelheden mogelijk tot 350 kW. Onder ideale omstandigheden kan de accu in slechts 18 minuten van 10-80% worden opgeladen. Dit is een significant pluspunt op lange ritten, waarbij de oplaadtijd wordt geminimaliseerd.

De IONIQ 6 heeft verschillende niveaus van regeneratief remmen, die worden bediend via de stuurwielpeddels. Op de sterkste instelling is rijden met รฉรฉn pedaal mogelijk, waardoor je de auto volledig tot stilstand kunt brengen door alleen het gaspedaal los te laten. Het vergt wat gewenning, maar is echt prettig tijdens stop-and-go verkeer.

Al met al zijn de aandrijflijnen van de IONIQ 6 zeer indrukwekkend in hun verfijning, efficiรซntie en laadsnelheid. Niet de snelste EV in zijn klasse, maar meer dan adequaat voor de gemiddelde bestuurder. Die snellaadcapaciteit is een groot verkoopargument om range anxiety te elimineren.

Hoe Goed Zijn De Remmen?

De IONIQ 6 maakt gebruik van een combinatie van frictieremmen en regeneratief remmen van de elektromotoren. Dit zorgt voor efficiรซnte energieterugwinning tijdens het vertragen maar biedt nog steeds veel remkracht.

Tijdens normaal rijden is de overgang tussen regeneratief remmen en frictieremmen onmerkbaar. Het rempedaal heeft een natuurlijk en progressief gevoel, in tegenstelling tot sommige hybrides en elektrische voertuigen. De overgang van regeneratief naar frictieremmen is onmerkbaar.

Een echt coole feature is het instelbare regeneratieve remmen, met vier intensiteitsniveaus en een automatische instelling. Op de hoogste instelling kan de IONIQ 6 volledig vertragen door alleen het gaspedaal los te laten; hij kan letterlijk de hele auto tot stilstand brengen zonder het rempedaal aan te raken. Dit rijden met รฉรฉn pedaal vergt wat oefening maar kan zeer efficiรซnt en handig zijn eenmaal onder de knie.

De frictieremmen presteren echter met vertrouwenwekkend gezag tijdens meer agressieve stops. Tijdens geรฏnstrumenteerde tests stopte de IONIQ 6 vanaf 100 km/u op ongeveer 118 voet, wat competitief is in zijn klasse. Er was slechts lichte fade zelfs na herhaalde harde stops.

Het brake-by-wire systeem maakt ook enkele slimme trucs mogelijk, zoals wanneer je in de parkeerstand schakelt, wordt automatisch de parkeerrem ingeschakeld. Het maakt ook een fijnere controle over regeneratieve remniveaus mogelijk.

Besturing En Ophanging

2024 Hyundai Ioniq 6 Sedan Interieur
2024 Hyundai Ioniq 6 Sedan Interieur

De afstelling van de besturing en ophanging van de IONIQ 6 zorgt voor een goede balans tussen comfort en handling. De elektrische stuurbekrachtiging heeft een goed gevoel en is natuurlijk progressief. Het is niet zo scherp als een sportwagen, maar wel snel genoeg om de auto wendbaar te laten aanvoelen in de stad.

Het stuurgewicht is ook aanpasbaar via de rijmodusselector, en de Sport-modus voegt wat meer gewicht toe. De subtiele verschillen tussen de modi zijn een mooie touch, en het is cool om het stuurgevoel naar wens te kunnen afstemmen.

De ophanging is meer gericht op comfort dan een sportievere afstelling zou zijn, maar dat past bij het doel van de IONIQ 6 als een meer verfijnde elektrische sedan. Hij heeft een lange wielbasis die hem zeer stabiel en planted laat aanvoelen op de snelweg. Er is zeer weinig carrosserierol tijdens het bochtenwerk maar hij is ook niet te stijf.

De rijkwaliteit is over het algemeen zeer goed, de ophanging doet uitstekend werk in het absorberen van oneffenheden in de weg. Hij rijdt zachter dan sommige concurrenten zoals de Tesla Model 3 die wat stugger is. De grootste 20-inch wielen geven echter wel wat meer schokken door over scherpe oneffenheden. De 18-inch wielen bieden de beste rijkwaliteit.

Stabiliteit bij hoge snelheden is een ander sterk punt van de IONIQ 6, vooral bij hoge snelheden. Zijn aerodynamische vorm en lange wielbasis zorgen voor uitstekende rechtuit stabiliteit en weerstand tegen zijwind. Dit zorgt voor ontspannen, vertrouwenwekkend cruisen op de snelweg.

De IONIQ 6 is niet per se een sportsedan, maar hij neemt de bochten met vertrouwen. Het accupakket geeft de auto een laag zwaartepunt, dus er is niet veel carrosserierol, en de banden hebben behoorlijk veel grip. Hij is niet zo messcherp als sommige anderen, maar zeker capabel en erg leuk om stevig mee te rijden.

In het algemeen is de afstelling van besturing en ophanging van de IONIQ 6 meer gericht op comfort en verfijning dan pure sportiviteit. Dat zou voor de gemiddelde consument een perfecte mix moeten zijn voor woon-werkverkeer en lange ritten. Wie een sportiever gevoel wenst, kan beter naar iets anders kijken, maar de IONIQ 6 zal meer dan genoeg zijn voor de meerderheid van de bestuurders.

Welke Banden Gebruikt Het?

De IONIQ 6 komt met twee verschillende wiel- en bandencombinaties, afhankelijk van het uitrustingsniveau. 18-inch lichtmetalen velgen met 225/55 R18 Hankook banden zijn standaard op de basis Style en middenniveau Connect modellen. Deze banden bieden waarschijnlijk een goede balans tussen comfort, kilometerstand en prestaties.

En voor degenen die een agressievere look willen, en misschien zelfs betere handling, heeft de top-of-the-line Lounge uitvoering 20-inch lichtmetalen velgen met 245/40 R20 Pirelli banden. Deze lagere-profiel banden op grotere wielen kunnen verbeterde prestaties in bochten en een sportievere uitstraling bieden, mogelijk wel ten koste van wat rijcomfort en actieradius-efficiรซntie.

Het is vermeldenswaardig dat de Connect uitvoering de 20-inch wielen als optie aanbiedt, waardoor kopers kunnen kiezen tussen prioriteit geven aan bereik en efficiรซntie met de 18-inch wielen of kiezen voor de sportievere look en feel van de 20-inch wielen. 20-inch wielen zien er beter uit en ze hebben een iets scherpere handling, maar ze voegen wel wat meer bandengeluid en impact hardheid toe. Ze verminderen ook het effectieve bereik een beetje vanwege de toegenomen rolweerstand.

De keuze van bandenmaat beรฏnvloedt echt de algehele bodemvrijheid van het voertuig. De IONIQ 6 staat op 18-inch wielen 141mm van de grond, maar op 20-inch wielen 150mm. Dit kan iets zijn dat potentiรซle kopers moeten overwegen als ze veel gaan rijden op minder verharde wegen.

De banden die op de IONIQ 6 zijn gemonteerd zijn specifiek ontworpen voor elektrische voertuigen, met nadruk op lage rolweerstand om het bereik te maximaliseren. In het geval van de 20-inch wielen heeft Hyundai gekozen voor Pirelli P Zero all-season banden, een goed compromis tussen prestaties, comfort en zuinigheid.

Gripniveaus zijn over het algemeen goed in droge omstandigheden, wat zorgt voor vertrouwenwekkend bochtenwerk en remmen. Ook de prestaties in nat weer zijn respectabel, hoewel zoals bij de meeste EV’s, voorzichtige gaspedaaltoepassing nodig is om wielspin te voorkomen vanwege het directe koppel.

Een klein minpunt is dat de lage rolweerstand compounds soms wat houterig aanvoelen qua stuurgevoel en feedback. Maar dat is een kenmerk van alle op efficiรซntie gerichte EV-banden.

Bandengeluid is goed onderdrukt, vooral met de 18-inch wielen. De 20-inch setup introduceert wat meer weggeluid, maar niet te veel.

Interieur Uiterlijk

2024 Hyundai Ioniq 6 Sedan Dashboardindeling
2024 Hyundai Ioniq 6 Sedan Dashboardindeling

Stappend in de IONIQ 6 word je begroet door een door en door modern en minimalistisch interieurontwerp. Het dashboard wordt gedomineerd door twee 12,3-inch schermen – รฉรฉn voor het instrumentencluster en รฉรฉn voor het infotainmentsysteem. Deze high-resolution displays zijn scherp en goed leesbaar onder de meeste lichtomstandigheden.

Het hele designthema is zeer eenvoudig en elegant, bestaand uit horizontale lijnen die de breedte van de cabine benadrukken. Het EV-platform zorgt voor een vlakke vloer, wat bijdraagt aan de ruimtelijkheid, vooral in de voorste rij.

De materialen zijn goed, maar niet helemaal op het niveau van een luxeauto. Er is een combinatie van soft-touch oppervlakken en hardere kunststoffen, die voornamelijk te vinden zijn op de lagere delen.

De materiaalkwaliteit neemt toe naarmate je hoger in de uitrustingsniveaus komt. De basis Style-uitvoering heeft stoffen stoelbekleding en een kunststof deurframe afwerking. De Connect-uitvoering behoudt de stoffen stoelen maar upgradet naar een luxe afwerking op de deurframes. De door ons geteste Lounge-uitvoering had overtuigende kunstlederen bekleding met een uniek pixel-geรฏnspireerd patroon dat mooi aansluit bij het exterieur designthema.

Een van de meer unieke features binnenin is de brugachtige middenconsole die de versnellingspook, rijmodusregelingen en andere knoppen bevat. Dit zwevende ontwerp draagt bij aan de openheid van de cabine en zorgt voor meer opbergruimte eronder. De eigenlijke versnellingspook wordt aangeduid als “shift-by-wire”, wat betekent dat het een kleine elektronische pook is in plaats van de oude mechanische pookโ€”dit draagt bij aan het strakke, moderne design van het interieur.

De sfeerverlichting is een hoogtepunt, met keuze uit 64 kleuren. Dit kan de sfeer in de ruimte ’s nachts drastisch veranderen. De pixel-thema verlichtingselementen zijn ook behoorlijk net.

Het ontwerp als geheel is zeer aantrekkelijk, maar het kan wat koud of klinisch lijken vergeleken met meer conventionele interieurs. Zelfs de focus op de touchscreen interface voor veel functies is polariserendโ€”er zijn relatief weinig fysieke knoppen.

Een gebied waar de IONIQ 6 bijzonder indruk maakt is het gebruik van duurzame materialen. Veel interieurcomponenten zijn gemaakt van gerecycled plastic, stoffen, en ja, visnetten. Deze milieuvriendelijke aanpak draagt bij aan de groene geloofsbrieven van de auto.

De cabine van de IONIQ 6 is een moderne en ruime plek, en voor het grootste deel is het goed gedaan. Niet ieders kopje thee, dat is zeker, maar het maakt een statement en breekt zeker met de mal van meer traditionele sedan interieurs.

Exterieur Uiterlijk

Het uiterlijk van de IONIQ 6 is verreweg het meest opvallendeโ€”en mogelijk het meest controversiรซle. Hyundai heeft geen enkele concessie gedaan als het gaat om aerodynamica, en dat geeft de auto een vorm als geen andere. Het is een onderscheidende auto die je niet zult missen op de weg.

Het algemene profiel doet denken aan de oude streamliners met een lage, vlakke voorkant, een sterk hellende voorruit en een verlengd, taps toelopend achtereinde. Het gaat echter niet alleen om esthetiek; de vorm van de auto zorgt voor een indrukwekkende luchtweerstandscoรซfficiรซnt van 0,21, waardoor het een van de meest aerodynamische productieauto’s ooit is.

Aan de voorkant heb je slanke LED-koplampen die een gladde, grilleloze voorkant omlijsten, en actieve luchtflappen die openen wanneer de auto wat koeling nodig heeft. De motorkap loopt heel laag af (wat een opvallende look is), maar het zorgt ook voor uitstekend zicht naar voren wanneer je in de bestuurdersstoel zit.

De IONIQ 6 ziet er ook erg cool uit vanaf de zijkant; hij heeft deze dramatische gebogen daklijn die helemaal doorloopt naar achteren, wat het een zeer lange, gestroomlijnde auto maakt. Zelfs de verzonken deurgrepen zijn verborgen tot je ze nodig hebt, wat de luchtweerstand verder minimaliseert.

De achterkant is waar meningen kunnen verschillen. Hij heeft deze enorme afgeronde spoiler die rond de kofferdeksel loopt, en daaronder heeft hij een kleinere spoiler. De achterlichten volgen Hyundai’s pixelachtige LED-design, wat de IONIQ 6 in lijn houdt met zijn andere elektrische voertuigmodellen.

Alle uitvoeringen van de IONIQ 6 hebben volledige LED-verlichting, inclusief dagrijverlichting, koplampen en achterlichten. Automatische grootlicht is inbegrepen in de Connect- en Lounge-uitvoeringen, en een achterspoiler met geรฏntegreerd LED-derde remlicht combineert stijl met veiligheid.

Een opvallende feature zijn de verzonken deurgrepen. In de Style- en Connect-uitvoeringen zijn ze handmatig, maar in de Lounge-uitvoeringen komen ze automatisch naar buiten voor een strakker en handiger ervaring.

In de basis Style-uitvoering zijn de buitenspiegels elektrisch verstelbaar, inklapbaar en verwarmd, wat zorgt voor helder zicht onder alle weersomstandigheden. Deze spiegels, afgewerkt in zwart, hebben geรฏntegreerde LED-richtingaanwijzers voor extra veiligheid. Het volgende niveau, de Connect-uitvoering, verbetert de spiegels met hoogglans zwart, wat ze een meer verfijnde uitstraling geeft.

In het hoogwaardige Lounge-uitrustingsniveau kun je een van die nieuwe features krijgen: digitale zijspiegels (DSM). Deze op camera’s gebaseerde spiegels vervangen traditionele glazen spiegels door camera’s gemonteerd op aerodynamische steunen. De camerabeelden worden weergegeven op schermen boven de voordeuren, zodat je ze perfect kunt zien, zelfs als het regent of sneeuwt.

Het is aerodynamisch geรฏnspireerd, maar er zijn enkele onderscheidende stijlelementen. Bijvoorbeeld, het pixelthema komt terug in de details van de laadpoortklep en zijspiegel richtingaanwijzers. Het is maar een klein detail, maar het maakt alle verschil in de IONIQ 6.

De vorm van de auto wordt sterk beรฏnvloed door kleur. Donkere kleuren hebben de neiging om de dramatische curves te verbergen, maar lichtere kleuren brengen ze naar voren. De matte lak ziet er erg goed uit, maar heeft wat meer zorg nodig.

Je hebt ook keuze als het gaat om wielen, variรซrend van aerodynamische 18-inch ontwerpen tot meer conventionele 20-inch lichtmetalen velgen. De grotere wielen zien er echt mooi uit; ze vullen de wielkasten mooi op, maar verminderen de efficiรซntie enigszins.

Over het algemeen heeft de IONIQ 6 een zeer aantrekkelijk exterieurontwerp. Het is futuristisch en gestroomlijnd, en sommige mensen zullen ervan houden, terwijl anderen het misschien wat te veel vinden. Maar waar je het ook plaatst, Hyundai heeft een van de meest onderscheidende auto’s ontworpen die vandaag de dag op de weg te zien zijn.

Comfort En Gemak

De rijkwaliteit is zeer goed, met comfortabele en ondersteunende voorstoelen die in alle richtingen verstelbaar zijn. Vooral voor de bestuurdersstoel biedt het geweldige ondersteuning voor lange ritten. Hogere uitvoeringen voegen verwarming en ventilatie toe, die goed werken. De achterbank is ook comfortabel, met veel beenruimte dankzij de lange wielbasis. Er is voldoende hoofdruimte achterin voor een gemiddeld volwassen persoon, maar de daklijn loopt wat af, en lange mensen kunnen het wat krap vinden.

Het comfort van de stoelen neemt dramatisch toe naarmate je hoger in de uitrustingsniveaus komt. Terwijl de Style-uitvoering handmatig verstelbare stoelen biedt met elektrische lendensteun voor de bestuurder, upgradet de Connect-uitvoering naar een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Het Lounge-uitrustingsniveau gaat nog verder met elektrisch verstelbare stoelen voor zowel bestuurder als voorpassagier, een geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel. Ook heeft de Lounge-uitvoering geventileerde voorstoelen, en de relaxatiefunctie voor de bestuurders- en voorpassagiersstoel, zodat het makkelijker is om in een comfortabelere positie te zitten tijdens het laden.

Alle uitvoeringen komen standaard met een automatische achterklep, wat het een stuk makkelijker maakt om dingen in en uit de auto te laden. De Connect- en Lounge-uitvoeringen hebben ook een draadloze telefoonoplader, waardoor kabels om je apparaat op te laden overbodig zijn.

Een van de coole gemaksfuncties van de IONIQ 6 is zijn Vehicle-to-Load (V2L) mogelijkheid. De Style-uitvoering doet dit alleen binnen in de auto, maar de Connect- en Lounge-uitvoeringen gaan een stap verder en maken het mogelijk om dit ook buiten de auto te gebruiken, zodat de auto externe apparaten kan voeden of zelfs een andere elektrische auto kan opladen in geval van nood.

Het stuurwiel is een ander comfortkenmerk dat meegroeit met de uitrustingsniveaus. Hoewel in alle versies met leer bekleed, krijgt het verwarmingsfunctionaliteit in de Connect-uitvoering, en de Lounge-uitvoering voegt interactieve LED-verlichting toe, wat zowel warmte als een high-tech touch aan de rijervaring toevoegt.

De klimaatregeling is een automatische dual-zone en werkt goed en is ook behoorlijk stil. Er is geen conventionele motor dus de cabine kan zeer snel worden verwarmd of gekoeld. Het heeft ook een warmtepompsysteem dus het is efficiรซnter wanneer het koud is buiten.

Het infotainmentsysteem is over het algemeen zeer gebruiksvriendelijk met scherpe graphics en snelle reacties. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, maar vreemd genoeg is het niet draadloos. Het Bose surround sound systeem in de hogere modellen levert indrukwekkende audiokwaliteit.

Er is veel opbergruimte met een grote middenconsole en deurvakken, en al deze kleine opbergvakken door de hele cabine. De kofferbak biedt 401 liter, wat goed is maar niet de beste in zijn klasse. De achterstoelen kunnen worden neergeklapt om de laadruimte te vergroten.

Het algehele zicht is zeer goed, dankzij de lage motorkap en grote ramen. De achterruit is naar beneden gekanteld wat het zicht naar achteren enigszins beperkt, echter wordt dit gecompenseerd door het standaard dodehoekwaarschuwingssysteem.

Het 800-volt elektrische systeem in de IONIQ 6 is een echte doorbraak in EV-technologie. Deze hoogspanningsarchitectuur, die alleen is gezien in enkele zeer dure elektrische sportwagens, maakt ultra-snel DC-laden mogelijk tot 350 kW. Er zijn ook voordelen aan het 800V-systeem naast snel laden. Het zorgt voor betere vermogensoverdracht naar de motoren, minder verspilde energie, en minder geproduceerde warmte. Dit draagt bij aan de indrukwekkende algemene efficiรซntie van de IONIQ 6.

De hogere uitvoeringen van de IONIQ 6 hebben een augmented reality head-up display dat belangrijke informatie projecteert op de voorruit, voor het gezichtsveld van de bestuurder. Dit systeem gaat verder dan traditionele head-up displays door augmented reality te gebruiken om navigatieaanwijzingen en veiligheidswaarschuwingen over het zicht op de weg voor je heen te leggen.

Maar over het algemeen biedt de IONIQ 6 veel comfort en gemak, genoeg om de meeste potentiรซle kopers van dit type auto tevreden te stellen. Hoewel het niet noodzakelijk alle toeters en bellen heeft die sommige luxe concurrenten hebben, heeft het veel te bieden voor de prijs.

Veiligheid En Beveiliging

Hyundai heeft de IONIQ 6 uitgerust met een uitgebreid pakket geavanceerde veiligheidssystemen, en het mooie daaraan is dat veel ervan standaard zijn, zelfs op de basismodellen.

Dit is wat je standaard krijgt: Voorwaarschuwing voor botsingen met automatisch noodremmen, rijstrookassistentie, rijstrookvolging, dodehoekwaarschuwing met kruisend verkeer achter waarschuwing, bestuurders-aandachtswaarschuwing, veilig uitstappen waarschuwing, en achterpassagier waarschuwing. Dus direct vanaf het begin ben je gedekt met serieuze veiligheidstechniek.

Als je voor een hogere uitvoering gaat, krijg je nog meer features, zoals Highway Driving Assist II, wat een geavanceerde adaptieve cruisecontrol is met rijstrookcentrering, een surround-view camerasysteem, een dodehoek-zichtmonitor die een live camerabeeld toont in je instrumentencluster, en parkeerbots-vermijdingsassistentie.

Highway Driving Assist II springt er echt uit. Het geeft mooie, precieze stuurassistentie op de snelweg, het is een van de betere semi-autonome systemen. Het is zo goed in het geven van vertrouwen op lange ritten maar zorgt er niet voor dat je er te afhankelijk van wordt.

Wat betreft passieve veiligheid profiteert de IONIQ 6 van Hyundai’s nieuwste voertuigarchitectuur. De Hyundai IONIQ 6 behaalde een uitstekende beoordeling in de Euro NCAP veiligheidstests, met de maximale vijf sterren. Deze topscore betekent dat de auto uitzonderlijk presteert in een reeks rigoureuze crash- en veiligheidstests. Bijzonder indrukwekkend was de Adult Occupant Protection score van 97% van de IONIQ 6, wat Euro NCAP als uitzonderlijk hoog beschouwt. Dit geeft aan dat de auto uitstekende bescherming biedt voor volwassen passagiers in geval van een botsing. Ook de Child Occupant Protection scoorde hoog met 87%, wat effectieve bescherming van kinderen aantoont in verschillende crashscenario’s.

Wat betreft beveiliging heeft hij een startonderbreker, een alarmsysteem, en de Hyundai Bluelink app waarmee je je auto kunt lokaliseren. Het heeft ook handige features zoals starten op afstand, klimaatregeling vooraf, en meer.

Over het algemeen geeft de IONIQ 6 je een indrukwekkend veiligheidspakket dat je een veilig gevoel zou moeten geven, of je nu alleen rijdt of met passagiers. Nog beter is het feit dat veel van deze features standaard zijn op de basismodellen.

Hoe Rijdt Het?

Hij is zeer stil en soepel, en hij pikt snelheid zeer snel op. Met de elektromotoren is er direct koppel dus hij accelereert behoorlijk snel, vooral in de dubbele motor AWD-configuratie. Zelfs de basis enkele motor versie is meer dan geschikt voor dagelijks rijden.

Nog iets dat opvalt tijdens het rijden van de IONIQ 6 is het aanpasbare regeneratieve remmen. Met schakelflippers achter het stuurwiel kunnen bestuurders het niveau van regeneratief remmen aanpassen door vier niveaus, van licht tot zeer agressief. Op de sterkste stand kan de auto volledig tot stilstand worden gebracht door alleen het gaspedaal los te laten, wat echt rijden met รฉรฉn pedaal mogelijk maakt. Een feature die niet alleen de efficiรซntie verhoogt met meer teruggewonnen energie maar ook stop-and-go verkeer minder vermoeiend maakt.

Eco, Normal, Sport, en een aanpasbare My Drive modus. Ze veranderen de gaspedaalrespons, stuurgewicht, en zelfs in AWD-modellen de vermogensverdeling tussen de voor- en achteras. Sport-modus maakt de auto echt responsiever en leuker om te rijden, maar Eco-modus maakt hem zo efficiรซnt mogelijk voor maximaal bereik.

Op de snelweg blinkt de IONIQ 6 echt uit. Hij is ook zeer aerodynamisch, wat bijdraagt aan zijn stabiliteit bij hoge snelheden en verbazingwekkend laag windgeruis. Hij heeft een lange wielbasis, en de ophanging is goed afgesteld zodat hij echt soepel rijdt en comfortabel is. Het beschikbare Highway Driving Assist II systeem is een van de betere adaptieve cruisecontrol systemen die er zijn, het haalt echt de stress uit lange ritten.

Stadsrijden is geen probleem met de IONIQ 6’s krappe draaicirkel en goed zicht. Het helpt echt in kleine parkeerplaatsen met alle rijhulpsystemen, de dodehoek camera’s, en de surround-view monitor.

De besturing is zeer goed gewogen en nauwkeurig, hoewel niet bijzonder communicatief. Het is iets meer gericht op comfort dan sportiviteit, en dat is goed omdat dat is wat de auto is. Er is zeer weinig carrosserierol bij het nemen van bochten, deels vanwege het lage zwaartepunt door het accupakket dat op de vloer is gemonteerd.

Het enige dat wat gewenning vergt is de synthetische geluidsgenerator. Dit ding heeft een futuristisch geluid dat luider wordt met snelheid, zowel binnen als buiten het voertuig. Het is ontworpen om voetgangers te waarschuwen voor de aanwezigheid van de auto en om wat auditieve feedback te geven aan de bestuurder. Sommige mensen zullen het interessant vinden, en sommige mensen zullen het willen uitschakelen (wat ze kunnen doen met het interieurgeluid).

Over het algemeen biedt de IONIQ 6 een verfijnde en plezierige rijervaring die een breed scala aan bestuurders tevreden zou moeten stellen. Het slaat een goede balans tussen comfort en prestaties, met het extra voordeel van aanpasbaar regeneratief remmen en rijmodi om aan individuele voorkeuren te voldoen.

Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

2024 Hyundai Ioniq 6 Sedan Bagageruimte
2024 Hyundai Ioniq 6 Sedan Bagageruimte
2024 Hyundai Ioniq 6 Sedan Frunk
2024 Hyundai Ioniq 6 Sedan Frunk

Waar het compromis voor zijn gestroomlijnde, aerodynamische ontwerp echt zichtbaar wordt is in de kofferbakruimte van de IONIQ 6. Met 401 liter (14,2 kubieke voet) aan laadruimte is het niet de meest ruime in zijn klasse, minder dan sommige concurrenten en traditionele middenklasse sedans. Het is echter nog steeds praktisch genoeg voor de meeste dagelijkse behoeften en korte ritten.

Hij heeft een soort diepe kofferbak maar geen erg hoge, vanwege de helling van de daklijn. Dit kan het laden van grotere, omvangrijke items uitdagend maken. De opening is echter breed, wat helpt met toegankelijkheid. De laaddrempel is relatief laag, wat het makkelijker maakt om zware spullen in en uit te schuiven.

In de kofferbak vind je een vlakke vloer met minimale indringing van de wielkasten, dankzij de verpakkingsvoordelen van het EV-platform. Er zijn bevestigingspunten voor losse items en een 12V-aansluiting voor accessoires.

Er is een klein opbergvak onder de kofferbakvloer waar de lekke band reparatieset (hij heeft geen reserveband) wordt bewaard, en het biedt wat extra opbergruimte voor kleine dingen zoals laadkabels. Dit helpt om het hoofdlaadgedeelte netjes te houden.

Hij heeft 60/40 neerklapbare achterstoelen, wat een zeer mooie feature is, aangezien wanneer neergeklapt, de laadcapaciteit aanzienlijk wordt vergroot. Je kunt het wel, maar het is meer voor langere dingen als je de stoelen neerklapt. Het is niet zoals een hatchback stijl, dus je hebt niet zo’n goede doorgang.

Een van de voordelen van de elektrische aandrijflijn van de IONIQ 6 is het feit dat hij een voorkoffer, of “frunk” heeft. In de achterwielaandrijving versies biedt deze frunk 45 liter extra opbergruimte, geschikt voor laadkabels en andere kleinigheden. Maar hij heeft slechts een 12-liter frunk omdat het de AWD-versie is en een elektromotor voorin heeft.

Zelfs het kofferbakgedeelte is bekleed met stof, wat verrassend consistent is met de rest van het interieur van de auto. LED-verlichting in de bagageruimte, standaard op alle uitvoeringen, zorgt voor goed zicht bij het in- of uitladen in omstandigheden met weinig licht.

Omdat in alle realistische dagelijkse scenario’s, of het nu gaan naar de supermarkt, naar het vliegveld, of zelfs weekend uitstapjes betreft, de kofferbak van de IONIQ 6 adequaat zou moeten zijn. Echter, voor iedereen die constant grote/onhandige spullen moet vervoeren, zou het wat beperkend kunnen zijn vergeleken met sommige andere voertuigen (namelijk SUV’s of zelfs de crossover neef van de IONIQ 6, de IONIQ 5).

Comfort Achterbank

2024 Hyundai Ioniq 6 Sedan Beenruimte Achterstoelen
2024 Hyundai Ioniq 6 Sedan Beenruimte Achterstoelen
2024 Hyundai Ioniq 6 Sedan Luchtroosters Achter en USB-C Oplaadpoorten
2024 Hyundai Ioniq 6 Sedan Luchtroosters Achter en USB-C Oplaadpoorten

Het achterste zitgedeelte van de IONIQ 6 is waar de voordelen van zijn lange wielbasis en EV-specifieke platform echt beginnen te schitteren. Hoewel de auto een lage, zwevende daklijn heeft, is de beenruimte op de achterbank heel comfortabel.

Stappend in de achterkant word je begroet met een vlakke vloer – een veel voorkomend voordeel van doelgebouwde EV’s. Dit zorgt niet alleen voor extra beenruimte voor de middelste passagier, maar maakt de hele auto ook ruimer lijken. Er is geen middengang, dus het is makkelijker voor de passagiers om over de stoel te schuiven als ze in- of uitstappen aan beide kanten.

Het zijn comfortabele stoelen, met goede vulling en goede ondersteuning voor de dijen. De rugleuninghoek staat vast, maar het is in een comfortabele hoek voor de meeste passagiers. Zelfs de achterstoelen zijn verwarmd, maar dat is alleen in de hogere uitvoeringen, dus het maakt het nog comfortabeler om rond te rijden in koud weer.

Er is veel hoofdruimte voor mensen van gemiddelde lengte, maar echt lange mensen zouden met hun haar tegen de hemelbekleding komen door de hoek van de daklijn. De grote zijramen zorgen voor uitstekend zicht, en ze dragen bij aan de ruimtelijkheid van de cabine.

Wat voorzieningen betreft, worden de mensen achterin niet vergeten. Er zijn wat ventilatieroosters gemonteerd op de B-stijlen voor een fijne ventilatie. Het heeft twee USB-C aansluitingen voor opladen en een neerklapbare middenarmsteun die bekerhouders heeft. Deurvakken bieden extra opbergruimte voor kleine items.

Een cool ding aan de IONIQ 6 is dat hij een regulier huishoudelijk stopcontact heeft in het achterste zitgedeelte. Dit 220V-stopcontact maakt het mogelijk om laptops of andere apparaten aan te sluiten, zodat de achterbank kan worden gebruikt als reizend kantoor of entertainmentcenter.

Het is echt makkelijk om een kinderzitje te plaatsen, omdat de ISOFIX-ankers zo handig zijn. Ze maken het zoveel makkelijker om een kinderzitje in en uit te zetten met die grote deuren, maar in krappe parkeerplaatsen moet het een gedoe zijn.

Achter de voorstoelen zijn er vakken, en in de achterdeuren zijn er deze opbergvakken, dus er is veel ruimte in het achterste zitgedeelte voor iedereen om kleine dingen op te bergen tijdens een reis.

Over het algemeen is het achterste zitgedeelte van de IONIQ 6 een van de betere aspecten van de auto, met ruimte en comfort vergelijkbaar met sommige veel grotere voertuigen. Het is gewoon dat de IONIQ 6 een gezinsauto zou kunnen zijn of een soort mensvervoerder omdat het het type auto is waarin volwassenen langere tijd kunnen zitten.

2024 Hyundai IONIQ 6
Erg Goed 4.3
Rijdynamiek 4.2 out of 5
Besturing & Wegligging 4.0 out of 5
Features & Styling 4.3 out of 5
Comfort 4.4 out of 5
Veiligheid 4.5 out of 5
Prijs-kwaliteitverhouding 4.2 out of 5
Bereik & Laden 4.4 out of 5
Good Stuff Krachtige dual-motor vierwielaandrijving (325 pk, 605 Nm koppel) Meerdere rijmodi met aanpasbare instellingen Soepele en progressieve regeneratieve remming met 4 niveaus One-pedal rijmogelijkheid Indrukwekkende wegligging met minimale carrosserierol Goed uitgebalanceerde wielophanging Toonaangevende aerodynamica (0,21 Cd) Tot 581 kilometer bereik (77,4 kWh RWD) Efficiรซnt energieverbruik (ongeveer 5,6 km/kWh) 800V architectuur voor ultrasnel laden 10-80% opladen in slechts 18 minuten Accuvoorverwarming voor optimaal laden Hoogwaardige materialen en solide bouwkwaliteit Ruime beenruimte achterin ondanks aflopende daklijn 64-kleuren aanpasbare ambianceverlichting Uitstekende geluidsisolatie bij snelwegsnelheden Goed ontworpen cockpit met prima ergonomie Uitgebreide rijhulpsystemen Vehicle-to-Load (V2L) functionaliteit Digitale sleutelfunctie
Bad Stuff Beperkte kofferruimte (401L) vergeleken met concurrenten Kleine frunk (12L voor AWD varianten) met beperkte bruikbaarheid Hoge tildrempel kofferbak bemoeilijkt laden van zware items Smalle kofferbakopening beperkt grote bagage Sommige opbergruimtes zijn onhandig gevormd Navigatiesysteem behoeft verbetering Digitale zijspiegels (optioneel) vergen gewenningstijd Polariserend exterieurontwerp spreekt niet iedereen aan Aflopende daklijn beperkt hoofdruimte achterin voor langere passagiers Zicht naar achteren enigszins beperkt door ontwerp Grote draaicirkel vergeleken met concurrenten Handmatige stuurwielverstelling zelfs op topuitvoering 20-inch wielen beรฏnvloeden rijcomfort en bereik Enkele harde kunststoffen in onderste delen interieur
Summary
De Hyundai IONIQ 6 2024 vertegenwoordigt een overtuigende optie in het elektrische sedansegment, met een unieke combinatie van efficiรซntie, technologie en waarde. Met zijn toonaangevende aerodynamica (0,21 Cd) en indrukwekkende 800V-architectuur die ultrasnelle laadmogelijkheden mogelijk maakt, onderscheidt hij zich van zijn concurrenten. Voor de meeste kopers biedt de 77,4 kWh RWD-variant de beste balans tussen bereik (614 km met 18" wielen) en prestaties (229 pk), terwijl de prijs met โ‚ฌ49.800 redelijk blijft. De basis 53 kWh-versie, vanaf โ‚ฌ44.800, is zeer geschikt voor stedelijk gebruik, terwijl het topmodel met vierwielaandrijving (โ‚ฌ58.300) indrukwekkende prestaties levert met zijn vermogen van 325 pk. De kracht van de IONIQ 6 ligt in zijn verfijnde rijervaring, uitgebreide veiligheidsvoorzieningen en premium aanvoelend interieur, hoewel het polariserende exterieurontwerp en de beperkte kofferruimte niet iedereen zullen aanspreken. De Connect-uitvoering vertegenwoordigt het zoete punt in het aanbod, met de meeste essentiรซle functies terwijl de waarde behouden blijft. [Aankoopadvies]: * Stedelijk/Budgetbewust: Kies voor 53 kWh RWD in Style-uitvoering. * Beste Waarde: 77,4 kWh RWD in Connect-uitvoering met 18" wielen (maximaal bereik). * Prestaties/Feature Prioriteit: 77,4 kWh AWD in Lounge-uitvoering. * Essentiรซle Overweging: Kies 18" wielen als bereik prioriteit heeft; 20" wielen als uiterlijk belangrijker is. Als u maximaal bereik en waarde prioriteert, blijf dan bij de RWD 77,4 kWh variant met 18" wielen. Als prestaties echter cruciaal zijn en het budget het toelaat, biedt de AWD-versie overtuigende acceleratie met behoud van een respectabel bereik. Ongeacht de keuze levert de IONIQ 6 een verfijnde elektrische rijervaring met toonaangevende laadmogelijkheden.
TAGGED: 2024 Hyundai Ioniq 6, 2024 Hyundai Sedan, Elektrisch Sedan, Hyundai, Hyundai Ioniq 6, Ioniq 6
SOURCES: Hyundai
Share This Article
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp Copy Link Print
By Motor&Auto Team
Follow:
Het MotorandAuto Team bestaat uit ervaren autojournalisten en liefhebbers die zich toeleggen op het leveren van gedetailleerde autorecensies en het laatste autonieuws. Met jarenlange expertise in de industrie is ons doel om autoliefhebbers op de hoogte te houden van de nieuwste trends en innovaties.
Leave a review

Leave a review Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please select a rating!

Meer Auto's Van Hyundai

Een vooraanzicht van de Hyundai Tucson uit 2025, geparkeerd in een stadsstraat 's nachts.
15

2025 Hyundai Tucson Specificaties Prijzen en Review

2025 Hyundai Inster
12

2025 Hyundai INSTER Specificaties, Prijzen en Review

Show More

Over Motor&Auto

  • Over Ons
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
MOTOR AND AUTO LOGO
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.