MotorandAutoMotorandAuto
  • Home
  • Autonieuws
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Plug-in Hybride
    • Mild Hybride
  • Web Stories
Search
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
Reading: 2024 Kia Niro Plug-in Hybride Specificaties Prijzen en Review
Share
Notification Show More
Font ResizerAa
MotorandAutoMotorandAuto
Font ResizerAa
  • Autonieuws
  • Web Stories
Search
  • Autonieuws
  • Opgeslagen Artikelen
  • Web Stories
  • Over Ons
  • Home Cars
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Mild Hybride
    • Plug-in Hybride
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
ยฉ 2024 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
MotorandAuto > SUV > Subcompacte SUV > 2024 Kia Niro Plug-in Hybride Specificaties Prijzen en Review
Plug-in HybrideSubcompacte SUVSUV

2024 Kia Niro Plug-in Hybride Specificaties Prijzen en Review

Motor&Auto Team
Last updated: 13/05/2025 2:26 am
Motor&Auto Team
Share
2024 Kia Niro Plug-in Hybride
2024 Kia Niro Plug-in Hybride
2024 Kia Niro PHEV Runway Red - Aurora Black Pearl Kleur
Runway Red - Aurora Black Pearl Kleur
2024 Kia Niro PHEV Interstellar Gray - Steel Gray Kleur
Interstellar Gray - Steel Gray Kleur
2024 Kia Niro PHEV Interieur
2024 Kia Niro PHEV Interieur
2024 Kia Niro Dashboard Indeling
2024 Kia Niro Dashboard Indeling
2024 Kia Niro PHEV Middenconsole
2024 Kia Niro PHEV Middenconsole
2024 Kia Niro PHEV Uniek Klimaatbedieningspaneel
2024 Kia Niro PHEV Uniek Klimaatbedieningspaneel
2024 Kia Niro PHEV Achterstoelen
2024 Kia Niro PHEV Achterstoelen
2024 Kia Niro PHEV Bagageruimte
2024 Kia Niro PHEV Bagageruimte
List of Images 1/9
2024 Kia Niro Plug-in Hybride
2024 Kia Niro PHEV Runway Red - Aurora Black Pearl Kleur
2024 Kia Niro PHEV Interstellar Gray - Steel Gray Kleur
2024 Kia Niro PHEV Interieur
2024 Kia Niro Dashboard Indeling
2024 Kia Niro PHEV Middenconsole
2024 Kia Niro PHEV Uniek Klimaatbedieningspaneel
2024 Kia Niro PHEV Achterstoelen
2024 Kia Niro PHEV Bagageruimte
2024 Kia Niro Plug-in Hybride
2024 Kia Niro Plug-in Hybride
2024 Kia Niro Plug-in Hybride
2024 Kia Niro PHEV Runway Red – Aurora Black Pearl Kleur
2024 Kia Niro PHEV Runway Red - Aurora Black Pearl Kleur
Runway Red - Aurora Black Pearl Kleur
2024 Kia Niro PHEV Interstellar Gray – Steel Gray Kleur
2024 Kia Niro PHEV Interstellar Gray - Steel Gray Kleur
Interstellar Gray - Steel Gray Kleur
2024 Kia Niro PHEV Interieur
2024 Kia Niro PHEV Interieur
2024 Kia Niro PHEV Interieur
2024 Kia Niro Dashboard Indeling
2024 Kia Niro Dashboard Indeling
2024 Kia Niro Dashboard Indeling
2024 Kia Niro PHEV Middenconsole
2024 Kia Niro PHEV Middenconsole
2024 Kia Niro PHEV Middenconsole
2024 Kia Niro PHEV Uniek Klimaatbedieningspaneel
2024 Kia Niro PHEV Uniek Klimaatbedieningspaneel
2024 Kia Niro PHEV Uniek Klimaatbedieningspaneel
2024 Kia Niro PHEV Achterstoelen
2024 Kia Niro PHEV Achterstoelen
2024 Kia Niro PHEV Achterstoelen
2024 Kia Niro PHEV Bagageruimte
2024 Kia Niro PHEV Bagageruimte
2024 Kia Niro PHEV Bagageruimte
SHARE
4 Goed
2024 Kia Niro Plug-in Hybride
Contents
2024 Kia Niro Plug-in Hybride SUV SpecificatiesIs Het De Moeite Waard Om De 2024 Kia Niro Plug-in Hybride SUV Te Kopen?Motor, Prestaties En TransmissieHoe Goed Zijn De Remmen?Besturing En OphangingWelke Banden Gebruikt Het?Interieur UiterlijkExterieur UiterlijkComfort En GemakVeiligheid En BeveiligingHoe Rijdt Het?Kofferbakruimte En BruikbaarheidComfort Achterbank

2024 Kia Niro Plug-in Hybride SUV Specificaties

  • KEY SPECS
  • AANDRIJFLIJNEN
  • AFMETINGEN
  • UITVOERINGEN
  • ACCESSORIES
  • PAKKETTEN
  • KLEUREN

MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie
Motortype:1.6 GDi Plugin Hybrid
Versnellingsbak:6-traps DCT
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Transmissie:Automatisch
Maximaal vermogen:171 pk (126 kW)
Maximaal koppel:265 Nm
Motor- en transmissiespecificaties voor de 2024 Kia Niro Plug-in Hybride SUV

BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie
Brandstoftype:Benzine
Emissienorm:Euro 6e
Topsnelheid:161 km/u (16″ wielen) / 153 km/u (18″ wielen)
Brandstof- en prestatiespecificaties voor de 2024 Kia Niro Plug-in Hybride SUV

BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie
Lithium-ion polymeerbatterij:11,1 kWh
Elektrische actieradius:59 km (18″ wielen) – 65 km (16″ wielen)
Maximale laadcapaciteit 1-fase AC:3,3 kW
Laadtijd 1-fase 16 Ampรจre Level 2 oplader (20% – 100%):Ongeveer 3 uur en 10 minuten
Type 2 laadkabel voor openbaar laden (5 meter) inbegrepen
Batterij- en laadspecificaties voor de 2024 Kia Niro Plug-in Hybride SUV

ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie
Zitplaatsen:5
Bagageruimte Volume:343 liter
Bagageruimte Volume (met achterbank neergeklapt):1.342 liter
Zitplaatsen en bagageruimte specificaties voor de 2024 Kia Niro Plugin Hybride SUV

TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie
Leeggewicht:1.494 kg
Max. Treklast (geremd):1.010 kg
Max. Treklast (ongeremd):600 kg
Totaalgewicht (maximaal toegestaan):2.060 kg
Trekcapaciteit en gewicht specificaties voor de 2024 Kia Niro Plug-in Hybride SUV
Specificatie1.6 GDi Plug-in Hybrid
Vanaf prijs:โ‚ฌ40.595 (voor de DynamicLine uitvoering)
Brandstoftype:Elektrisch/Benzine
Cilinders:4
Cilinderinhoud (cmยณ):1.580 cmยณ
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Transmissie:DCT6 (6-traps automatische transmissie met dubbele koppeling)
Elektriciteitsverbruik (gecombineerd):23 โˆ’ 22,4 kWh/ 100 km
Brandstofverbruik:0,8 – 1,0 L/100 km
CO2-uitstoot:18 – 22 g/km
Elektrische actieradius (gecombineerd):59 km (18″ wielen) – 65 km (16″ wielen)
Accucapaciteit (bruto):11,1 kWh
Laadtijd AC-laadproces:Ongeveer 3 uur en 10 minuten (20% – 100%, 1-fase 16 Ampรจre)
Maximaal vermogen:171 pk (126 kW)
Acceleratie 0-100 km/h:10,4 seconden (16″ wielen) / 10,6 seconden (18″ wielen)
Maximaal koppel:265 Nm
Topsnelheid:161 km/h (16″ wielen) / 153 km/h (18″ wielen)
Overzicht van belangrijke specificaties en kenmerken van de beschikbare aandrijflijn van de 2024 Kia Niro Plug-in Hybride SUV
Exterieur Afmetingen
Hoogte:1.545 mm
Breedte:1.825 mm
Lengte:4.420 mm
Wielbasis:2.720 mm
Vernieuwing hoogte:160 mm
Exterieur afmetingen van de 2024 Kia Niro Plug-in Hybride SUV
KenmerkDynamicLine (โ‚ฌ40.595)DynamicPlusLine (โ‚ฌ43.095)ExecutiveLine (โ‚ฌ45.795)
Buitenkant
LED-koplampen en LED-achterlichtenJaJaJa
LED-dagrijverlichtingJaJaJa
LED-voor mistlampenJaJaJa
ProjectiekoplampenJaNeeNee
Dakkoffer railsJaJaJa
LichtsensorJaJaJa
RegensensorJaJaJa
PrivacyglasNeeJaJa
Schuif-/kanteldakNeeJaJa
Slimme automatische achterklepNeeJaJa
Aluminium velgen16โ€16โ€18โ€
Interieur
BekledingStof/leerlook combinatieLeerlook bekledingPremium leerlook bekleding
Geรฏntegreerd 10.25โ€ digitaal clusterJaJaJa
10.25โ€ navigatiesysteem met Kia Connect en Live ServicesJaJaJa
Bluetooth-connectiviteit met spraakherkenningJaJaJa
Voorbereid voor Apple CarPlay en Android AutoJaJaJa
Digitale radio (DAB+)JaJaJa
AmbilightJaJaJa
Automatisch dimmende binnenspiegelJaJaJa
Dubbele zone klimaatregelingJaJaJa
Elektrisch bedienbare ramen voor en achterJaJaJa
Elektrisch verstelbare, verwarmde en inklapbare buitenspiegels met richtingaanwijzerJaJaJa
Verstelbare zithoogte voorstoelenJaJaJa
Hoogte- en diepteverstelbare stuurkolomJaJaJa
Stuurwiel met leerlook afwerkingJaJaJa
Verwarming voorstoelenNeeJaJa
Ventilatie voorstoelenNeeNeeJa
Verwarming voor- en achterstoelenNeeNeeJa
Verwarming stuurwielNeeJaJa
Verstelbare achterbankleuningJaJaJa
Bijrijdersstoel met ontspanningsfunctieNeeNeeJa
Bestuurdersstoel met geheugenfunctieNeeNeeJa
Harman Kardon premium audiosysteemNeeNeeJa
Luxueuze instaplijstenNeeNeeJa
Aluminium pedalenNeeNeeJa
Draadloze oplaadstation voor smartphoneNeeNeeJa
Aandrijving en Chassis
Paddle shifters voor regeneratief remmen of schakelenJaJaJa
Drive Mode SelectJaJaJa
Dubbele projectie LED-koplampenNeeJaJa
Rijassistentie
Parksensoren voor en achterJaJaJa
AchteruitrijcameraJaJaJa
Intelligente snelheidsherkenning (ISLA)JaJaJa
Waarschuwing achterin (ROA)JaJaJa
Achteruit kruisend verkeer assistentie (RCCA)NeeJaJa
LichtsensorJaJaJa
Verlichting assistentie (HBA)JaJaJa
Vermoeidheidsdetectie inclusief waarschuwing wanneer het voertuig vooraan vertrekt (DAW incl. LVDA)JaJaJa
Adaptieve cruise control met navigatie ondersteuning (NSCC-C)JaJaJa
Snelweg assistentie (HDA)JaJaJa
Autonome noodremassistentie incl. voetgangers- en fietserdetectie en tegemoetkomend verkeer bij kruispunten (FCA 1.5)JaJaJa
Autonome rijbaan-assistentie inclusief file-assistentie (LFA)JaJaJa
Multi-collision remassistentie (MCB)JaJa Ja
Blind Spot Assistentie (BCA)NeeJaJa
Noodoproep (eCall)JaJaJa
Afstandsbediening slimme parkeersysteem (RSPA)NeeNeeJa
Intelligente Achteruit Parkeer Assistentie (PCA)NeeNeeJa
Extra Uitrusting
Oplaadkabel voor publieke oplaadpunten (Type 2)JaJaJa
Draaiknop voor selectie D, R, N, PJaJaJa
Sleutel met start/stop knopJaJaJa
Elektrisch bedienbare handremJaJaJa
4 USB-aansluitingenJaJaJa
Vergelijkingstabel voor de 2024 Kia Niro Plug-in Hybride SUV modelvarianten
AccessoirePrijs
Comfort
EV laadkabel 3-fase / type 2 – 32 Amp 5 meter inclusief opbergtasโ‚ฌ 399,00
EV laadkabel haspel voor 1-fase en 3-fase / type 2 laadkabelsโ‚ฌ 105,00
EV laadkabel 3-fase / type 2 – 32 Amp 7.5 mtrโ‚ฌ 299,00
Pasvormhoes t.b.v. voorruit en voordeuren ter bescherming van ijs, sneeuw en zonโ‚ฌ 89,00
EV Laadkabel haak (zwart met Kia logo)โ‚ฌ 35,00
EV laadkabel 1-fase / type 2 – 32 Amp 5 mtrโ‚ฌ 389,00
Bescherming
Stootlijstenset 4-deligโ‚ฌ 309,00
Stootlijstenset vierdelig zonder inlegโ‚ฌ 179,00
Stootlijstenset vierdelig met chromen inlegโ‚ฌ 199,00
Striping zijkant zwartโ‚ฌ 239,00
Striping zijkant mat witโ‚ฌ 239,00
Striping motorkap hoogglans zwartโ‚ฌ 285,00
Striping motorkap mat witโ‚ฌ 285,00
Sierlijst zijkant, oranjeโ‚ฌ 229,00
Sierlijst zijkant, hoogglans zwartโ‚ฌ 229,00
Sierlijst zijkant, geborsteld aluminium lookโ‚ฌ 229,00
Sierlijst achterklep, oranjeโ‚ฌ 135,00
Sierlijst achterklep, geborsteld aluminium lookโ‚ฌ 135,00
Sierlijst achterklep, hoogglans zwartโ‚ฌ 135,00
Sierlijst achterbumper, oranjeโ‚ฌ 135,00
Sierlijst achterbumper, geborsteld aluminium lookโ‚ฌ 135,00
Sierlijst achterbumper, hoogglans zwartโ‚ฌ 135,00
Sierlijst achterbumper, mat zwartโ‚ฌ 135,00
Spiegelkappenset geborsteld aluminium lookโ‚ฌ 209,00
Spiegelkappenset, piano zwartโ‚ฌ 209,00
Spiegelkappenset, orange delightโ‚ฌ 209,00
Thuisladen
Installatiepakket tot 4 meter vanaf de meterkastโ‚ฌ 220,00
Installatiepakket tot 10 meter vanaf de meterkastโ‚ฌ 425,00
Voorbereiding meterkast 3-faseโ‚ฌ 315,00
Graafwerk per meter (tot 25 meter)โ‚ฌ 52,50
Zaptec Go Front Coverโ‚ฌ 99,00
Alfen standvoet (vaste kabel) inclusief installatieโ‚ฌ 560,00
Kia Charge thuislaadpakket Smartโ‚ฌ 1999,00
Zaptec standvoet inclusief installatieโ‚ฌ 524,99
Kia Charge thuislaadpakket – Smart Business (Zaptec Pro 22kW)โ‚ฌ 2649,00
Transport
Fietsendrager, Thule EuroRide 3, voor 3 fietsenโ‚ฌ 559,95
Fietsendrager, Thule EuroRide 940, voor 2 fietsenโ‚ฌ 499,00
Dakkoffer Kia Black Glossy (390 liter)โ‚ฌ 515,00
Dakkoffer Kia Black Glossy (330 liter)โ‚ฌ 475,00
Fietsendrager voor twee (elektrische) fietsenโ‚ฌ 560,00
Fietsendrager Westfalia Bikelander (opvouwbaar)โ‚ฌ 719,00
Fietsdrager Active t.b.v. รฉรฉn fietsโ‚ฌ 165,00
Westfalia Bagagebox / transportbox 200Lโ‚ฌ 499,00
Fietsendrager Thule EasyFold XT 933 2 fietsen 13-poligโ‚ฌ 1015,00
Fietsendrager Thule 924 VeloCompact 2 fietsen 13-poligโ‚ฌ 639,95
Trekhaak met afneembare kogel excl. kabelsetโ‚ฌ 1009,00
Trekhaak kabelset 7-poligโ‚ฌ 345,00
Trekhaak kabelset 13-poligโ‚ฌ 359,00
Bagageafscheidingsrek bovenkantโ‚ฌ 455,00
Trekhaak met vaste kogel excl. kabelsetโ‚ฌ 745,00
Dakdragers aluminium voor op dakrailsโ‚ฌ 349,00
Velgen
Wielslotensetโ‚ฌ 70,00
Lichtmetalen velgenset 16 inch Gaya bi-colorโ‚ฌ 1085,00
Lichtmetalen velgenset 16 inch Gaya zilverโ‚ฌ 995,00
Lichtmetalen velgenset 18 inch Gasan antracietโ‚ฌ 1359,00
Lichtmetalen velgenset 18 inch Gasan bi-colorโ‚ฌ 1359,00
Lichtmetalen velgenset 16 inch Jangsu bi-colorโ‚ฌ 1135,00
Lichtmetalen velgenset 17 inch Namwon bi-colorโ‚ฌ 1349,00
Lichtmetalen velgenset 18 inch Buan bi-colorโ‚ฌ 1469,00
Lichtmetalen velgenset 17 inch Osan zilverโ‚ฌ 1289,00
Lichtmetalen velgenset Matisse zwart gepolijst 18 inch met Goody ear zomerbandenโ‚ฌ 2445,00
Optionele accessoires en hun prijzen voor de 2024 Kia Niro Plug-in Hybride SUV
PakketnaamPrijs (โ‚ฌ)
All Seasons Pack Niro PHEVโ‚ฌ 194.00
Design Pack Niro orange delightโ‚ฌ 458.00
Design Pack geborsteld aluminiumโ‚ฌ 458.00
Design Pack hoogglans zwartโ‚ฌ 458.00
Protection Pack Niro PHEVโ‚ฌ 198.00
Tabel met focus op alle beschikbare pakketten voor de 2024 Kia Niro Plug-in Hybride SUV
2024 Kia Niro PHEV Aurora Black Pearl - Steel Gray Kleur
Aurora Black Pearl – Steel Gray Kleur
2024 Kia Niro PHEV Aurora Black Pearl Kleur
Aurora Black Pearl Kleur
2024 Kia Niro PHEV Cityscape Green - Aurora Black Pearl Kleur
Cityscape Green – Aurora Black Pearl Kleur
2024 Kia Niro PHEV Cityscape Green Kleur
Cityscape Green Kleur
2024 Kia Niro PHEV Clear White Kleur
Clear White Kleur
2024 Kia Niro PHEV Interstellar Gray - Steel Gray Kleur
Interstellar Gray – Steel Gray Kleur
2024 Kia Niro PHEV Interstellar Gray Kleur
Interstellar Gray Kleur
2024 Kia Niro PHEV Mineral Blue - Aurora Black Pearl Kleur
Mineral Blue – Aurora Black Pearl Kleur
2024 Kia Niro PHEV Mineral Blue Kleur
Mineral Blue Kleur
2024 Kia Niro PHEV Runway Red - Aurora Black Pearl Kleur
Runway Red – Aurora Black Pearl Kleur
2024 Kia Niro PHEV Runway Red Kleur
Runway Red Kleur
2024 Kia Niro PHEV Snow White Pearl - Aurora Black Pearl Kleur
Snow White Pearl – Aurora Black Pearl Kleur
2024 Kia Niro PHEV Snow White Pearl - Steel Gray Kleur
Snow White Pearl – Steel Gray Kleur
2024 Kia Niro PHEV Steel Gray - Aurora Black Pearl Kleur
Steel Gray – Aurora Black Pearl Kleur
2024 Kia Niro PHEV Steel Gray Kleur
Steel Gray Kleur

Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Kia Niro Plug-in Hybride SUV Te Kopen?

De 2024 Kia Niro Plug-in Hybride (PHEV) is een compacte crossover SUV die praktisch gebruik, efficiรซntie en moderne technologie combineert in รฉรฉn aantrekkelijk pakket. De Niro PHEV vormt het middensegment van de Niro-familie omdat het zowel elektrische als benzinekracht combineert.

Dit is een volledig nieuwe, tweede generatie Niro, met een veel gewaagder design dan zijn voorganger en eigenlijk bijna al zijn concurrenten. De Niro PHEV is niet alleen visueel opvallend met zijn scherp ogende exterieur, kenmerkende “Aero Blade” C-stijl en hightech interieur, maar is ook zeer praktisch met de crossover carrosserie die veel kopers wensen.

Het is een Niro PHEV, wat betekent dat hij een plug-in hybride aandrijflijn heeft die uitstekend brandstofverbruik en behoorlijke acceleratie biedt. Hij heeft een WLTP-geschat elektrisch bereik van 53-54 km en uitstekende kilometers per liter in hybride modus, waardoor het de perfecte tussenvorm is voor wie een “groenere” auto en lagere brandstofkosten wil, maar niet wil omgaan met de actieradius-angst die bij een volledige EV komt kijken.

De Niro PHEV biedt verschillende uitrustingsniveaus, waardoor hij kan worden uitgerust met een reeks functies en technologie om aan elke levensstijl (of portemonnee) tegemoet te komen. Van adaptieve cruisecontrol tot premium audio, Kia heeft de Niro PHEV bij de top van de lijst gepositioneerd qua totaalpakket in het groeiende PHEV-segment.

Over het geheel genomen is de Kia Niro Plug-in Hybride een praktisch, efficiรซnt en mooi ogende auto voor mensen die om het milieu geven maar nog niet helemaal klaar zijn voor volledig elektrisch rijden. De hybride combinatie van elektrische en benzinekracht, het gedurfde design en het feature-rijke aanbod maken het een sterke kanshebber in de huidige markt.

Motor, Prestaties En Transmissie

De Kia Niro Plug-in Hybride wordt aangedreven door een geavanceerde hybride aandrijflijn die een 1,6-liter viercilinder benzinemotor combineert met een elektromotor. Dit parallelle hybride systeem levert een gecombineerd vermogen van 171 pk en 265 Nm koppel, wat een goede balans biedt tussen efficiรซntie en prestaties voor dagelijkse rijsituaties.

De benzinemotor alleen produceert 104 pk en 143 Nm koppel, maar de elektromotor voegt 62 kW toe, oftewel ongeveer 83 pk extra. Deze combinatie zorgt voor soepele en snelle acceleratie, vooral wanneer beide motoren synchroon werken.

Hij heeft wel een zestraps automatische transmissie met dubbele koppeling (DCT). Dat is behoorlijk anders in een hybride wereld waar bijna alles een continu variabele transmissie (CVT) gebruikt. De DCT schakelt veel positiever, wat veel bestuurders prefereren boven de gebruikelijke CVT “elastiek” stijl.

De Niro PHEV komt ook met een 11,1 kWh lithium-ion polymeer accu, die een WLTP-geschat elektrisch bereik biedt van 53-54 km. Dat is helemaal niet slecht, en dat zou een groot deel van je dagelijkse ritten alleen op elektriciteit kunnen dekken.

Het is geen sportwagen, maar hij accelereert respectabel met een 0-100 km/u tijd van ongeveer 10,5 seconden. Het directe koppel van de elektromotor helpt bij de initiรซle acceleratie, waardoor hij in de stad behoorlijk vlot aanvoelt.

Je hebt meerdere rijmodi: EV, Hybrid en Sport. EV-modus gebruikt alleen de accu (wanneer deze vol is), Hybrid-modus combineert beide krachtbronnen om het brandstofverbruik te maximaliseren, en Sport-modus gebruikt beide motoren zo agressief mogelijk voor maximale prestaties.

Een coole feature is de “Green Zone” modus die automatisch overschakelt naar EV-modus wanneer je in bepaalde gebieden rijdt (zoals een stad of schoolzone) met behulp van GPS. De overgang van elektrisch naar benzine is erg soepel, maar er is onmiskenbaar een kleine schok wanneer de benzinemotor aanslaat.

Brandstofefficiรซntie is een hoogtepunt, met een WLTP-rating van 2,2 l/100 km in hybride modus en 4,9 l/100 km zodra het elektrische bereik is opgebruikt. Het is een van de zuinigere modellen en biedt aanzienlijke brandstofbesparing voor een crossover die op normale loodvrije benzine rijdt.

Over het algemeen is de Kia Niro Plug-in Hybride een goed compromis tussen prestaties en efficiรซntie met de mogelijkheid om dagelijks gebruikt te worden. Niet de meest opwindende rit op de planeet, maar een zeer serieuze kanshebber in de PHEV-categorie.

Hoe Goed Zijn De Remmen?

De remmen van de Kia Niro Plug-in Hybride vormen een balans tussen efficiรซntie en remkracht. Het combineert traditionele wrijvingsremmen met regeneratieve remtechnologie, wat niet alleen zorgt voor solide remprestaties maar ook helpt bij het opladen van de accu, waardoor de algemene efficiรซntie wordt verhoogd.

Alle vier de wielen zijn uitgerust met schijfremmen voor betrouwbare remkracht onder alle rijomstandigheden. Het kost ongeveer 120 feet (ongeveer 36,5 meter) om vanaf 60 mph (ongeveer 97 km/u) tot stilstand te komen in tests, wat vergelijkbaar is voor zijn klasse en je een behoorlijk veilig gevoel zou moeten geven tijdens het rijden.

Een coole feature is het regeneratieve remsysteem. Dit systeem gebruikt de energie die je produceert bij het remmen of uitrollen en zet die om in elektrische energie om de accu op te laden. Er zitten flippers aan het stuur waarmee je de regeneratieve remming kunt regelen tussen drie intensiteitsniveaus. Op het hoogste niveau is het behoorlijk intens en kun je bijna rijden zonder het rempedaal te gebruiken, wat echt geweldig is, vooral in stop-and-go verkeer.

De overgang van regeneratief naar wrijvingsremmen is vrijwel naadloos, behalve dat je bij zeer lage snelheden een kleine verandering in het pedaal kunt merken. Het rempedaal zelf is goed uitgebalanceerd – niet te zacht, niet te stevig – dus het zou voor de meeste bestuurders natuurlijk moeten aanvoelen, hoewel als je gewend bent aan sportievere auto’s, de initiรซle pedaalweg wat lang kan lijken.

En die auto hold-functie is ook cool; wanneer je de auto tot stilstand brengt, houdt hij hem gestopt, zelfs als je je voet van de rem haalt. Dat maakt een groot verschil in het verkeer of bij lange rode stoplichten. Om nog maar te zwijgen van de geavanceerde veiligheidssystemen, Forward Collision-Avoidance Assist en de Smart Cruise Control met Stop & Go, die de remmen de meest flexibele remmen ooit maken.

Besturing En Ophanging

De besturing is licht en gevoelig genoeg dat het tijdens normaal rijden heel gemakkelijk is om te manoeuvreren in smalle stadsstraten en parkeerplaatsen. De besturing wordt wat zwaarder naarmate je sneller rijdt, en je voelt je veel stabieler op de snelweg. Het is snel en precies; het wisselt van rijbaan en stuurt echt goed. Niet dat het de messcherpe feedback van een sportwagen heeft of zoiets, maar het is een comfortabel compromis tussen comfort en betrokkenheid dat de meeste bestuurders zal aanspreken.

Een handige functie is de Lane Following Assist. Dat is best bijzonder omdat het gecombineerd wordt met elektrische stuurbekrachtiging, dus als je op de snelweg rijdt en uit je rijstrook begint te dwalen, zal het je helpen terug te sturen. Dat is een fijne functie om te voorkomen dat de bestuurder afdwaalt tijdens lange ritten.

Laten we nu eens kijken naar de ophanging. De Niro PHEV gebruikt een MacPherson veerpoot voorwielophanging en een multi-link achterwielophanging. Het is allemaal afgesteld op comfort, dus het absorbeert alle oneffenheden in de weg en zorgt voor een comfortabele rit. Het is goed voor dagelijks woon-werkverkeer of zelfs lange ritten; comfort staat voorop.

Het is comfortabel en al, maar de ophanging is verrassend goed in bochten. Er is wat overhelling, maar niet te veel. De achterwielophanging is een multi-link, en dat helpt enorm met de stabiliteit, vooral wanneer de weg niet helemaal vlak is. Dit doet het terwijl het ook het extra gewicht van de hybride accu’s draagt, en het doet geen enkele concessie aan het rijcomfort.

Met een bodemvrijheid van 16 centimeter zit de Niro PHEV wat hoger dan een standaard auto, wat prettig is. Het is wel lager dan veel van de oude SUV’s, dus krijg niet de indruk dat het een offroad-beest is. Over het algemeen zijn de besturing en ophanging van de Niro PHEV zeer comfortabel en goed voor dagelijks gebruik, maar mogelijk wat te zacht voor wie iets sportiever zoekt.

Welke Banden Gebruikt Het?

De banden voor de Kia Niro Plug-in Hybride zijn geselecteerd om te passen bij zijn hybride motor en carrosseriestijl. Deze banden zorgen voor alle prestaties, brandstofzuinigheid en rijkwaliteit van de auto.

Je krijgt 16″ lichtmetalen velgen met 205/60R16 banden op de basis DynamicLine uitvoering. De ExecutiveLine heeft echter 18-inch lichtmetalen velgen met bredere 225/45R18 banden. De grote wielen zien er “sportiever” uit en ze zorgen ook voor een wat “levendiger” rijgedrag.

De Niro PHEV is uitgerust met all-season banden om alle weersomstandigheden aan te kunnen. Ze hebben een goede combinatie van grip, handling en lage rolweerstand (wat zeer belangrijk is voor het maximaliseren van het potentieel van de hybride aandrijflijn). Lagere rolweerstand komt ook ten goede aan het brandstofverbruik en elektrische bereik – wat belangrijk is in een plug-in hybrid.

Deze banden hebben uitstekende dagelijkse tractie; ze zijn extreem “plakkerig” (dat is de gebruikte term) in droge en natte omstandigheden. Ze zijn echter niet gebouwd voor sportief rijden, dus als je een liefhebber bent die op zoek is naar maximale grip in bochten, schieten ze mogelijk wat tekort.

De ExecutiveLine heeft 225/45R18 banden, die een stuk breder zijn, en het voelt veel beter aan; de banden hebben veel meer grip dan het basismodel. Dat verbetert de handling en de stabiliteit in bochten enigszins, maar kan ook het rijcomfort en brandstofverbruik iets verminderen.

De 16-inch wielen met de hoge zijwanden absorberen de oneffenheden van de weg veel beter; het is een behoorlijk zachte rit. De 18-inch wielen kunnen echter zorgen voor een iets hardere rit en laten meer wegtrilling door in de cabine.

En de banden absorberen echt het meeste geluid; de rit is zeer stil. Het enige is dat er in EV-modus geen motorgeluid is. Als we het toch over de winter hebben, de standaard all-season banden zijn niet zo goed in extreme omstandigheden. Overschakelen naar speciale winterbanden in koudere maanden kan de veiligheid en tractie verbeteren.

Over het algemeen heeft de Niro PHEV echter behoorlijk goede, brandstofefficiรซnte, comfortabel rijdende banden. Voor de gemiddelde bestuurder zijn ze prima, maar iedereen die ultieme prestaties zoekt of te maken heeft met extreme weersomstandigheden, kan beter ergens anders kijken.

Interieur Uiterlijk

2024 Kia Niro PHEV Interieur
2024 Kia Niro PHEV Interieur

Het interieur van de Kia Niro Plug-in Hybride is een significante verbetering ten opzichte van de vorige, waarbij hedendaagse technologie wordt gecombineerd met een chic en milieuvriendelijk design. Als je instapt, vallen de strakke, horizontale lijnen van het dashboard op die de cabine een ruimtelijk gevoel geven. Alles is gemaakt van hoogwaardige materialen, soft-touch oppervlakken en goed gedempte bedieningselementen, wat bijdraagt aan het algemene hoogwaardige gevoel.

De ster van het interieur is het dubbele 10,25-inch scherm voor het instrumentenpaneel en infotainment. Deze high-resolution schermen zijn geplaatst onder รฉรฉn glazen paneel, wat het dashboard er zeer strak laat uitzien, bijna als een tablet. Het gaat niet alleen om stijl – deze schermen maken het gemakkelijk om al je belangrijke informatie in รฉรฉn oogopslag te zien.

Direct onder het primaire scherm bevindt zich een klimaatcontrolepaneel dat ook dient als klimaat/infotainment bediening. Dit houdt het dashboard opgeruimd maar kan even wennen zijn in vergelijking met traditionele knoppen. Het paneel heeft ook een glanzend oppervlak dat vingerafdrukken en schittering aantrekt.

Het stuurwiel heeft een uniek twee-spaaks design dat sommigen ongewoon kunnen vinden, maar het is ergonomisch ontworpen met goed geplaatste bedieningselementen, en het verbetert ook het zicht op het instrumentenpaneel.

Kia heeft moeite gedaan om duurzame materialen te gebruiken in de Niro PHEV, zoals de hemelbekleding gemaakt van gerecycled behangmateriaal en de stoelbekleding gemaakt van eucalyptusbladvezels. Deze details helpen niet alleen het milieu maar voegen ook interessante texturen toe aan de cabine.

De kleuren zijn ingetogen, en zwart, grijs en beige domineren. Hoewel dit niet bepaald spannend is voor wie van kleur houdt, is het zeer klassiek en neutraal. Hogere uitvoeringen hebben een draaiknop voor de versnellingsbak, wat een mooie touch is en ruimte bespaart in de middenconsole, waar zich ook handige bekerhouders met een flip-cover bevinden.

Het heeft echt cool sfeerverlichting die je in elke gewenste kleur kunt veranderen, beschikbaar in de hogere uitvoeringen, en het is een zeer mooie touch, vooral ’s nachts. De stoelen zijn mooi en comfortabel, met verwarming en koeling beschikbaar in de hogere modellen. De opbergruimte is mooi ontworpen met veel kleine vakjes, en een handschoenenkastje van fatsoenlijk formaat, maar de pianozwarte afwerking laat vingerafdrukken en stof zien.

Al met al is de cabine van de Niro PHEV strak en functioneel, wat goed past bij zijn groene thema en zorgt voor een comfortabele omgeving voor de meerderheid van de consumenten.

Exterieur Uiterlijk

Aan de voorkant heeft de Kia Niro Plug-in Hybride Kia’s nieuwe “tiger face” design. Het heeft een kleinere grille omdat het een hybride is en minder koeling nodig heeft. De koplampen aan beide zijden zijn zeer opvallende LED-koplampen met een “heartbeat” stijl dagrijverlichting. Het heeft een mooie gepunte voorbumper met luchtgordijnen om de aerodynamica en het uiterlijk van de auto te verbeteren.

Het zijprofiel is ook zeer onderscheidend door de “Aero Blade.” Dit is niet zomaar een opvallend C-stijl paneel, maar het dient om de luchtstroom langs de zijkant van de auto te leiden voor verbeterde aerodynamica en creรซert een sterke visuele impact. Je kunt ervoor kiezen om dit paneel in een contrasterende kleur te hebben of aangepast aan de carrosserie, waardoor je een persoonlijke touch kunt toevoegen.

Het exterieur van de Niro PHEV is wat hoekiger en “stoerder” in vergelijking met de oude versie. Het lijkt zelfs in beweging als het stilstaat, met zijn sterke karakterlijnen die langs de zijkanten lopen. Hij staat wat hoger op de wielen en heeft zwarte bekleding rond de wielkasten om het te laten lijken op een crossover, hoewel het niet echt bedoeld is voor serieus offroad-rijden.

Aan de achterkant heeft hij verticale achterlichten die doorlopen in de C-stijl en vervolgens in de Aero Blade stijl. Het creรซert een interessante lichtsignatuur, vooral ’s nachts. Het heeft ook een kunstmatige diffuser op de achterbumper waardoor het er enigszins sportief uitziet.

De laadpoort zit op het voorscherm, dus als je vooruit parkeert, kun je hem nog steeds inpluggen. Dat is beter dan sommige modellen met aansluitingen aan de achterkant.

De wielmaat varieert ook afhankelijk van het uitrustingsniveau. 16-inch lichtmetalen velgen zijn standaard op de lagere uitvoeringen, terwijl de hogere uitvoeringen grotere 18-inch wielen hebben die de wielkasten mooi vullen en de auto lager en steviger op de grond laten lijken. De kleuren zijn vrij ingetogen – wit, zilver, grijs – maar er is een echt scherp blauw dat de Niro laat opvallen.

Hij is 4,42 meter lang, en lijkt een goede balans te zijn tussen een kleine auto die gemakkelijk te parkeren en te manoeuvreren is en een groot voertuig met veel ruimte. Het heeft ook actieve aeroflappen in de voorgrille die openen en sluiten afhankelijk van de benodigde koeling, wat bijdraagt aan de aerodynamica en efficiรซntie.

Comfort En Gemak

2024 Kia Niro PHEV Middenconsole
2024 Kia Niro PHEV Middenconsole
2024 Kia Niro Plug-in Hybride Specificaties Prijzen en Review
2024 Kia Niro PHEV Uniek Klimaatbedieningspaneel

Om te beginnen zijn de stoelen in de Niro PHEV mooi en comfortabel. Voor lange ritten heeft de bestuurdersstoel in hogere uitvoeringen een 10-voudig elektrische verstelling, inclusief lendensteun, zodat je precies de juiste rijpositie kunt vinden. De voorpassagiersstoel is ook comfortabel, hoewel met minder verstelmogelijkheden. Als je voor de hogere uitvoeringen gaat, krijg je verwarmde en geventileerde voorstoelen, wat perfect is voor elk weer. En een prettig verwarmd stuurwiel voor die koude ochtenden.

Achterpassagiers vinden voldoende ruimte. De achterbank is ruim, met veel hoofd- en beenruimte, en er is een vlakke vloer, dus het is niet zo oncomfortabel voor degene die in het midden moet zitten. De hogere uitvoeringen hebben zelfs verwarmde buitenste achterstoelen, wat een mooie touch is.

Het heeft dual-zone klimaatregeling, wat betekent dat de bestuurder en de voorpassagier elk hun eigen temperatuur kunnen regelen. Het is efficiรซnt en niet te luid en kan zelfs worden gekoppeld aan de stoelverwarming/ventilatie voor een meer geautomatiseerde ervaring.

De ophanging van de Niro PHEV is duidelijk afgestemd op comfort en vangt de meeste oneffenheden in de weg mooi op. Het is zeer rustig en verfijnd binnen, nog meer in de elektrische modus.

Gemak staat hier centraal. Het 10,25-inch touchscreen is gemakkelijk te gebruiken en ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto (hoewel je een bedrade verbinding nodig hebt). Het digitale instrumentenpaneel is ook 10,25 inch en aanpasbaar. Hogere uitvoeringen voegen een head-up display toe voor extra gemak.

De opbergruimte is zeer mooi ontworpen, met een draadloos oplaadpad, USB-poorten en een 12V-aansluiting in de middenconsole. Standaard is het Smart Key systeem met een start-knop, en als je een van de hogere uitvoeringen neemt, opent de elektrische achterklep automatisch als je erachter staat.

Er is ook een handige functie waarmee je de auto vooruit of achteruit kunt bewegen met de afstandsbediening – geweldig voor krappe parkeerplaatsen. Zelfs de rijhulpsystemen zoals Smart Cruise Control met Stop & Go en Lane Following Assist maken het nog comfortabeler en gemakkelijker.

De bagageruimte is behoorlijk goed, maar niet zo groot als bij de standaard hybride vanwege de grotere accu. De achterbank is neerklapbaar in een 60/40-split, waardoor je gemakkelijk verschillende soorten bagage kunt vervoeren. Wel moet worden opgemerkt dat het klimaatcontrolepaneel dat ook dient als infotainmentbediening mogelijk niet zo gebruiksvriendelijk is voor sommigen die de voorkeur geven aan aparte bedieningselementen.

Veiligheid En Beveiliging

De Kia Niro Plug-in Hybride zit vol veiligheidsfuncties om de veiligheid van jou en je passagiers te waarborgen. Het begint met een sterke basis en een frame van hoogwaardig staal. Deze constructie creรซert een rigide passagierscompartiment en bevat ook kreukelzones die de impact-energie absorberen.

Passief is de Kia Niro PHEV adequaat beschermd met front-, zij- en gordijnairbags, samen met whiplash-reducerende hoofdsteunen in de voorstoelen. Alle zitplaatsen hebben driepuntsgordels, en de achterstoelen hebben ISOFIX-bevestigingspunten voor veilige bevestiging van kinderzitjes.

De Niro PHEV bezuinigt ook niet op actieve veiligheid en rijhulpsystemen. Het heeft Kia’s Drive Wise pakket met Forward Collision-Avoidance Assist. Het detecteert wanneer het op het punt staat om tegen een auto, persoon of fiets aan te rijden, en zal indien nodig zelf stoppen, bij elke snelheid.

Lane Keeping Assist en Lane Following Assist zijn ook inbegrepen, die proberen je in het midden van je rijstrook te houden en kleine stuurcorrecties voor je maken als je begint af te dwalen. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist kan je waarschuwen voor auto’s in je dode hoek, en als je van rijstrook probeert te wisselen en het systeem bepaalt dat het onveilig is, zal het ingrijpen. De Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist is zeer behulpzaam bij achteruit parkeren.

Smart Cruise Control met Stop & Go houdt een bepaalde volgafstand aan tot de voorligger, zelfs in stop-and-go verkeer, zodat lange ritten niet zo vermoeiend zijn. De hogere uitvoeringen krijgen Highway Driving Assist, wat adaptieve cruisecontrol plus rijstrookassistentie combineert voor semi-autonoom rijden op de snelweg.

Voor het parkeren heeft de Niro PHEV standaard een achteruitrijcamera en biedt het een 360-graden camera in hogere uitvoeringen voor een vogelperspectief. LED-koplampen zijn standaard, waarbij hogere uitvoeringen adaptieve voorverlichting hebben die zich aanpast op basis van stuurinput.

De Niro PHEV heeft ook een Virtual Engine Sound System dat voetgangers waarschuwt bij het geruisloos rijden in elektrische modus. Als kers op de taart bieden Kia Connect (voorheen UVO) diensten automatische ongevalsmeldingen, pechhulp en gestolen voertuig opsporing.

Hoe Rijdt Het?

De Kia Niro Plug-in Hybride is een zeer comfortabele en aangename auto om in te rijden; hij gebruikt elektrische en benzinekracht naadloos. Of het nu gaat om laveren door de stad of rustig cruisen op de snelweg.

In stadsverkeer blinkt de Niro PHEV uit met zijn volledig elektrische modus. Hij rijdt ongeveer 53 of 54 kilometer volledig elektrisch, dus hij is zeer stil en vlot vanaf de start. Het maakt stadsrijden gemakkelijk met het regeneratieve remsysteem dat je kunt bedienen met flippers aan het stuur, waardoor stop-and-go verkeer veel minder vervelend is.

Wanneer je wat extra kracht nodig hebt, zorgen de 171 pk van de Niro PHEV daarvoor. Het directe koppel van de elektromotor geeft je een snelle boost voor invoegen en inhalen, terwijl de zestraps automaat met dubbele koppeling zorgt voor soepele schakelingen en het motorgeluid in toom houdt.

En het stopt niet op de snelweg waar hij een zeer comfortabele rit biedt. De ophanging is afgestemd op comfort, waardoor de meeste oneffenheden in de weg worden gladgestreken en lange ritten ontspannen aanvoelen. Hij schakelt zo soepel over van elektrisch naar benzine dat je de overgang niet eens merkt, behalve wanneer je wat meer vermogen nodig hebt; dan springen beide motoren bij en voel je die prettige vermogenstoename.

De besturing is zeer licht, makkelijk te manoeuvreren door de stad en bij het parkeren. Het heeft niet de scherpe feedback van een sportwagen, maar het heeft een mooie balans tussen comfort en betrokkenheid. Ook de handling is solide, met goede carrosseriecontrole in bochten. De achterwielophanging is een multi-link systeem, dus zelfs op oneffen wegen blijft hij zeer stabiel.

Een coole functie is de “Green Zone” rijmodus, die GPS gebruikt om automatisch over te schakelen naar volledig elektrische werking in lage-emissiezones, waardoor je zo milieuvriendelijk mogelijk rijdt.

Het heeft ook handige rijhulpsystemen zoals adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie en dodehoekbewaking. Deze maken lange ritten gemakkelijker en dagelijks rijden veiliger.

Het zicht is uitstekend, met goed overzicht dankzij grote ramen en een beschikbare 360-graden camera voor krappe plekken. De rijpositie is wat verhoogd ten opzichte van een normale auto, maar het heeft niet het hoge ’troonachtige’ uitzicht dat grotere SUV’s hebben, wat voor sommigen een minpunt kan zijn.

Een punt om rekening mee te houden is het gecombineerde klimaat/infotainment bedieningspaneel; het kan even duren om eraan te wennen, dat wil zeggen als je naar de weg wilt blijven kijken. De Niro PHEV presteert echter uitstekend qua verbruik; je kunt veel kilometers rijden zonder veel benzine te verbruiken, en zelfs met een bijna lege accu haalt de auto nog steeds een uitstekend brandstofverbruik.

Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

2024 Kia Niro PHEV Bagageruimte
2024 Kia Niro PHEV Bagageruimte

De Kia Niro Plug-in Hybride heeft een zeer functioneel ogende kofferbak, maar deze is iets kleiner dan bij de reguliere hybride vanwege de grotere accu. Hij biedt 343 liter bagageruimte achter de achterstoelen. Dat is iets minder dan de 451 liter van de reguliere hybride. Het is niet enorm groot, maar voldoende voor dagelijks gebruik. Het is ongeveer vergelijkbaar met wat je vindt in veel compacte hatchbacks.

De laadvloer is zeer laag, waardoor in- en uitladen extreem gemakkelijk is, vooral bij zwaardere voorwerpen. De opening is breed en hoog, dus inladen is geen probleem. Een handige functie is de stoffen bagageafdekking. (Niet die harde, omvangrijke.) Hij is lichtgewicht en kan plat onder de kofferbakvloer worden opgeborgen wanneer je hem niet gebruikt (wat handig is omdat je dan meer ruimte hebt voor grotere spullen).

Als je meer ruimte nodig hebt, kunnen de achterstoelen worden neergeklapt in een 60/40-split, waardoor de bagageruimte wordt vergroot tot 1.342 liter. Deze configuratie geeft je een vrijwel vlakke laadvloer, zodat je lange voorwerpen gemakkelijk naar binnen kunt schuiven. Er zijn zelfs bevestigingshaken om spullen op hun plaats te houden en zijvakken voor kleine spullen. Ook is er een 12V-aansluiting in de kofferbak, zeer handig voor accessoires of koelboxen tijdens lange ritten.

Er is een klein vak onder de kofferbakvloer dat de bandenreparatieset bevat (aangezien er geen reservewiel is) en een klein geheim compartiment voor het verbergen van waardevolle spullen. Kia heeft zelfs een speciaal vakje voor de laadkabel gemaakt, zodat je geen bagageruimte verliest en de kabel altijd op dezelfde plek ligt.

De hogere uitvoeringen hebben een coole elektrische achterklep die opent als je achter de auto staat met de sleutel. Dit is super handig als je boodschappen of bagage draagt.

Al met al, hoewel de kofferbak in de Niro PHEV niet zo ruim is als in de reguliere hybride, is het ontwerp nog steeds zeer praktisch en functioneel voor dagelijks gebruik en weekenduitstapjes. Als je echter regelmatig grote of onhandige spullen vervoert, moet je wel even nadenken of deze ruimte voor jou voldoende is.

Comfort Achterbank

2024 Kia Niro PHEV Achterstoelen
2024 Kia Niro PHEV Achterstoelen

Een van de fijne dingen aan de Niro PHEV is de hoeveelheid ruimte die de achterstoelen hebben. De buitenkant van de auto is relatief klein, maar complimenten aan Kia want ze hebben een verrassend ruim achtercompartiment gemaakt. Je vindt 6 centimeter meer beenruimte achterin dan in het vorige model, zodat langere passagiers comfortabel kunnen uitstrekken zonder zich bekneld te voelen.

De hoofdruimte is ook zeer goed dankzij de hoge daklijn van de Niro. Zelfs als je langer bent dan 1,80 meter, zou je geen problemen moeten hebben om erin te passen zonder je hoofd te stoten. Dat is een groot pluspunt vergeleken met sommige andere kleine crossovers met aflopende daklijnen die de achterstoelen wat claustrofobisch maken.

De achterstoelen zijn zacht en comfortabel, perfect voor lange ritten. De rugleuninghoek is precies goed, wat een comfortabele, ontspannen positie geeft zonder te ver achterover te leunen. Zelfs de buitenste achterstoelen hebben stoelverwarming in de hogere uitvoeringen, een functie die je niet vaak vindt in deze klasse, wat een zeer aangename toevoeging is voor koude dagen.

De middenstoel is wat smaller maar is veel beter bruikbaar door de bijna vlakke vloer, een voordeel van het hybride ontwerp van de Niro. Het is misschien niet ideaal voor lange ritten, maar prima voor kortere ritten of voor kinderen.

Het installeren van kinderzitjes is een fluitje van een cent met ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste zitplaatsen, en de achterdeuren openen wijd, waardoor het gemakkelijker is voor kinderen om in en uit te stappen of voor jou om die stoeltjes te installeren. Achterpassagiers krijgen hun eigen ventilatieopeningen en, in hogere uitvoeringen, USB-C-poorten om apparaten op te laden. In sommige markten zijn er zelfs 220-volt aansluitingen voor grotere apparaten.

De opbergruimte is ook niet slecht; deurvakken bieden prima plaats aan waterflessen, en de stoelzakken aan de achterkant zijn handig voor boeken of tablets. Er is een middenarmsteun die naar beneden klapt met bekerhouders voor de buitenste zitplaatsen. Het zicht is uitstekend dankzij de grote zijramen, wat ook helpt tegen wagenziekte.

Een klein minpunt is het ontbreken van schuif- of verstelfuncties voor de achterstoelen, die je wel bij sommige concurrenten vindt. Echter, met alle ruimte en comfort zoals het is, zal dit waarschijnlijk voor niemand een doorslaggevende factor zijn.

2024 Kia Niro Plug-in Hybride
Goed 4
Rijdynamiek 3.8 out of 5
Besturing & Wegligging 3.7 out of 5
Features & Styling 4.2 out of 5
Brandstofefficiรซntie 4.6 out of 5
Comfort 4.0 out of 5
Veiligheid 4.3 out of 5
Prijs-kwaliteitverhouding 3.9 out of 5
Bereik & Laden 3.8 out of 5
Good Stuff Modern en onderscheidend exterieurontwerp Verfijnd gedrag van de dual-clutch transmissie Soepele vermogensafgifte van het hybride systeem Goede trekkracht bij lage toerentallen van de elektromotor Functionele aeroblades die de aerodynamica verbeteren Beter zicht dan veel moderne crossovers Goede hoofd- en beenruimte in beide rijen Flexibele laadruimte met volledig neerklapbare stoelen Uitgebreid standaard veiligheidspakket 220V stopcontact achterin
Bad Stuff Geen vierwielaandrijving beschikbaar disadvantage item Bescheiden acceleratie vergeleken met sommige concurrenten Enige vertraging tijdens schakelovergangen op hellingen Motorgeluid nadrukkelijk aanwezig bij stevige acceleratie Beperkte topsnelheid in EV-modus Relatief langzame 3,3kW laadsnelheid Geen DC snellaadmogelijkheid Accupakket vermindert laadruimte Windgeruis rond aeroblades bij hoge snelheden
Summary
De 2024 Kia Niro PHEV komt naar voren als een overtuigende optie in het compacte crossover segment, vooral voor degenen die willen overstappen naar elektrificatie zonder zich volledig te binden aan een EV. Met zijn 11,1 kWh accu die ongeveer 53-65 km elektrisch bereik biedt (afhankelijk van de wielmaat), is hij zeer geschikt voor dagelijks stedelijk woon-werkverkeer en biedt tegelijkertijd de flexibiliteit van hybride aandrijving voor langere ritten. Het voertuig bereikt een indrukwekkende balans tussen efficiรซntie (0,8-1,0 L/100 km gecombineerd verbruik) en praktisch gebruik, hoewel het vermogen van 171 pk en de acceleratie van 0-100 km/u in 10,4 seconden rijliefhebbers niet zal opwinden. Waar de auto echt in uitblinkt zijn het hoogwaardige interieur, uitgebreide veiligheidsvoorzieningen en excellente bouwkwaliteit. De drieledige uitrustingsstructuur (DynamicLine, DynamicPlusLine en ExecutiveLine) biedt een goede waardeprogressie, waarbij zelfs het basismodel royaal is uitgerust. Potentiรซle kopers moeten echter rekening houden met enkele beperkingen: geen vierwielaandrijving, relatief lange laadtijd (3 uur en 10 minuten aan wisselstroom), en verminderde bagageruimte vergeleken met de reguliere hybride versie. De ExecutiveLine met 18-inch wielen biedt de meeste voorzieningen, maar levert wat in op bereik en efficiรซntie vergeleken met de 16-inch wielvarianten. Aanbeveling: * Forensen en kleine gezinnen doen er goed aan de middenklasse DynamicPlusLine te overwegen voor de beste prijs-uitrustingsverhouding * Wie maximaal bereik prioriteert, kan het beste bij de 16-inch wielvarianten blijven * Kopers die vierwielaandrijving of maximale bagageruimte nodig hebben, kunnen beter elders kijken * De ExecutiveLine is alleen zinvol als premium functies zoals geventileerde stoelen en Harman Kardon audio prioriteit hebben Al met al vertegenwoordigt de Niro PHEV een praktische, efficiรซnte en goed uitgevoerde tussenstap tussen conventionele hybrids en volledig elektrische auto's, vooral aantrekkelijk voor milieubewuste kopers die nog niet klaar zijn voor volledig elektrisch rijden.
TAGGED: 2024 Kia Niro, 2024 Kia Niro Plug-in Hybride, 2024 Kia SUV, Kia, Kia Niro, PHEV, Plug-in Hybride SUV
SOURCES: Kia
Share This Article
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp Copy Link Print
By Motor&Auto Team
Follow:
Het MotorandAuto Team bestaat uit ervaren autojournalisten en liefhebbers die zich toeleggen op het leveren van gedetailleerde autorecensies en het laatste autonieuws. Met jarenlange expertise in de industrie is ons doel om autoliefhebbers op de hoogte te houden van de nieuwste trends en innovaties.
Leave a review

Leave a review Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please select a rating!

Meer Auto's Van Kia

2025 Kia EV3
17

De 2025 Kia EV3: Test, Specificaties en Prijzen

2024 Kia Stonic
8

2024 Kia Stonic Specificaties Prijzen en Review

Show More
2024 Kia Picanto
10

2024 Kia Picanto Specificaties Prijzen en Review

2024 Kia Ceed
7

2024 Kia Ceed Specificaties Prijzen en Review

2024 Kia ProCeed
10

2024 Kia ProCeed Specificaties Prijzen en Review

2024 Kia Ceed Sportswagon
11

2024 Kia Ceed Sportswagon Specificaties Prijzen en Review

ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.