2026 Volvo XC60 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | T6 AWD Plug-in Hybrid | T8 AWD Plug-in Hybrid | T8 AWD Polestar Engineered |
---|---|---|---|
Motortype | 4-cilinder turbo + elektromotor | 4-cilinder turbo + elektromotor | 4-cilinder turbo + elektromotor |
Versnellingsbak | 8-traps automaat | 8-traps automaat | 8-traps automaat |
Aandrijftype | Vierwielaandrijving (AWD) | Vierwielaandrijving (AWD) | Vierwielaandrijving (AWD) |
Transmissie | AW TG-81SD – 8 | AW TG-81SD – 8 | AW TG-81SD – 8 |
Max. Vermogen | 257 kW (350 pk) gecombineerd | 335 kW (455 pk) gecombineerd | 335 kW (455 pk) gecombineerd |
Max. Koppel | 350 Nm (benzine) + 309 Nm (elektrisch) | 400 Nm (benzine) + 309 Nm (elektrisch) | 400 Nm (benzine) + 309 Nm (elektrisch) |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | T6 AWD Plug-in Hybrid | T8 AWD Plug-in Hybrid | T8 AWD Polestar Engineered |
---|---|---|---|
Accutype | Lithium-Ion | Lithium-Ion | Lithium-Ion |
Accucapaciteit (nominaal) | 18,8 kWh | 18,8 kWh | 18,8 kWh |
Accugewicht | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 64-86 g/km | 64-86 g/km | 64-84 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | 2,8-3,8 L/100km | 2,9-3,8 L/100km | 2,9-3,8 L/100km |
Elektrische Actieradius (WLTP) | 75-80 km | 75-80 km | 75-80 km |
Maximaal AC-laadvermogen | 6,4 kW (2-fase) | 6,4 kW (2-fase) | 6,4 kW (2-fase) |
Boordlader | 6,4 kW (2-fase) | 6,4 kW (2-fase) | 6,4 kW (2-fase) |
AC-laadtijd (230V) | 16A: 3 uur / 10A: 4 uur / 6A: 7 uur | 16A: 3 uur / 10A: 4 uur / 6A: 7 uur | 16A: 3 uur / 10A: 4 uur / 6A: 7 uur |
Accugarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Essential | Core | Business Edition | Plus | Plus Black Edition | Ultra | Ultra Black Edition | Polestar Engineered |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte Volume | 468L (T6/T8 PHV) / 483L (overige) | 468L (T6/T8 PHV) / 483L (overige) | 468L (T6/T8 PHV) / 483L (overige) | 468L (T6/T8 PHV) / 483L (overige) | 468L (T6/T8 PHV) / 483L (overige) | 468L (T6/T8 PHV) / 483L (overige) | 468L (T6/T8 PHV) / 483L (overige) | 468L (T6/T8 PHV) / 483L (overige) |
Achterbank Verdeling | 40/60 neerklapbaar | 40/60 neerklapbaar | 40/60 neerklapbaar | 40/60 neerklapbaar | 40/60 neerklapbaar | 40/60 neerklapbaar | 40/60 neerklapbaar | 40/60 neerklapbaar |
Voorstoelen Verstelling | Elektrisch hoogteverstelling | Elektrisch hoogteverstelling | Elektrisch hoogteverstelling | 8-voudig elektrisch | 8-voudig elektrisch | 8-voudig elektrisch | 8-voudig elektrisch | 8-voudig elektrisch |
Hoogteverstelling Stoelen | Ja (voor) | Ja (voor) | Ja (voor) | Ja (voor) | Ja (voor) | Ja (voor) | Ja (voor) | Ja (voor) |
Verwarmbare Voorstoelen | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Stoelventilatie Voor | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Optioneel (met leder) | Optioneel (met leder) | Optioneel (met leder) | Optioneel (met leder) | Standaard (Nappa/Open Grid) |
Verwarmbare Achterbank | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Relaxatiefunctie Voorstoelen | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Optioneel (massage) | Optioneel (massage) | Optioneel (massage) | Optioneel (massage) | Niet gespecificeerd |
Lendensteunen Bestuurder | 2-voudig elektrisch | 2-voudig elektrisch | 2-voudig elektrisch | 4-voudig elektrisch | 4-voudig elektrisch | 4-voudig elektrisch | 4-voudig elektrisch | 4-voudig elektrisch |
Geheugenfunctie Bestuurder | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Bekleding | City Weave textiel | City Weave textiel | City Weave textiel | Nordico quilted | Nappa leder/Open Grid (Black Edition) | Nordico quilted | Nappa leder/Open Grid (Black Edition) | Nappa leder/Open Grid |
Verwarmbaar Stuurwiel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Sfeerverlichting | Basis (Pack 1) | Basis (Pack 1) | Basis (Pack 1) | Uitgebreid (Pack 2) | Uitgebreid (Pack 2) | Uitgebreid (Pack 2) | Uitgebreid (Pack 2) | Uitgebreid (Pack 2) |
Glazen Schuif-/Kanteldak | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Optioneel | Standaard (Black Edition) | Optioneel | Standaard (Black Edition) | Standaard |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Functie Categorie | Essential | Core | Business Edition | Plus | Plus Black Edition | Ultra | Ultra Black Edition | Polestar Engineered |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Opbergfuncties | ||||||||
Dashboard Opbergruimte | Centrale opbergruimte | Centrale opbergruimte | Centrale opbergruimte | Centrale opbergruimte | Centrale opbergruimte | Centrale opbergruimte | Centrale opbergruimte | Centrale opbergruimte |
Portiervakken | Standaard portiervakken | Extra grote portiervakken | Extra grote portiervakken | Extra grote portiervakken | Extra grote portiervakken | Extra grote portiervakken | Extra grote portiervakken | Extra grote portiervakken |
Voor Opbergruimte | Basis middenconsole | 2 smartphone opbergruimte + schuifbare bekerhouders | 2 smartphone opbergruimte + schuifbare bekerhouders | Extra tussen-stoelen opbergruimte + Core functies | Extra tussen-stoelen opbergruimte + Core functies | Extra tussen-stoelen opbergruimte + Core functies | Extra tussen-stoelen opbergruimte + Core functies | Extra tussen-stoelen opbergruimte + Core functies |
Armsteunen | Voor/achter met bekerhouders | Voor/achter met bekerhouders | Voor/achter met bekerhouders | Achter met uitschuifbare bekerhouders | Achter met uitschuifbare bekerhouders | Achter met uitschuifbare bekerhouders | Achter met uitschuifbare bekerhouders | Achter met uitschuifbare bekerhouders |
Klimaatbeheersing | ||||||||
Systeemtype | Electronic Climate Control | Electronic Climate Control (dual-zone) | Electronic Climate Control (dual-zone) | Electronic Climate Control (dual-zone) | Electronic Climate Control (dual-zone) | Electronic Climate Control (dual-zone) | Electronic Climate Control (dual-zone) | Electronic Climate Control (dual-zone) |
Luchtkwaliteit Functies | Pollenfilter | CleanZone + Air Purification | CleanZone + Air Purification | CleanZone + Air Purification | CleanZone + Air Purification | CleanZone + Air Purification | CleanZone + Air Purification | CleanZone + Air Purification |
Pre-conditioning | Timer verwarming/koeling | Timer verwarming/koeling | Timer verwarming/koeling | Timer verwarming/koeling | Timer verwarming/koeling | Timer verwarming/koeling | Timer verwarming/koeling | Timer verwarming/koeling |
PM2.5 Systeem | Basis filtratie | PM2.5 sensor + AQI weergave | PM2.5 sensor + AQI weergave | PM2.5 sensor + AQI weergave | PM2.5 sensor + AQI weergave | PM2.5 sensor + AQI weergave | PM2.5 sensor + AQI weergave | PM2.5 sensor + AQI weergave |
Interieur Materialen | ||||||||
Basis Ontwerp | Duurzame materialen | Duurzame materialen | Duurzame materialen | Duurzame materialen | Duurzame materialen | Duurzame materialen | Duurzame materialen | Duurzame materialen |
Hemelbekleding | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Zwart (Black Edition) | Standaard | Zwart (Black Edition) | Zwart |
Vloermaterialen | Textiel vloermatten | Textiel vloermatten | Textiel vloermatten | Textiel vloermatten | Textiel vloermatten | Textiel vloermatten | Textiel vloermatten | Textiel vloermatten |
Decoratieve Inleggen | Metal Mesh aluminium | Metal Mesh aluminium | Metal Mesh aluminium | Natural driftwood | Metal Mesh aluminium | Natural driftwood | Metal Mesh aluminium | Metal Mesh aluminium |
Sfeerverlichting | ||||||||
Verlichtingspakket | Pakket 1 (basis) | Pakket 1 (basis) | Pakket 1 (basis) | Pakket 2 (uitgebreid) | Pakket 2 (uitgebreid) | Pakket 2 (uitgebreid) | Pakket 2 (uitgebreid) | Pakket 2 (uitgebreid) |
Inbegrepen Functies | Voetenruimte, sfeer, leeslampen | Voetenruimte, sfeer, leeslampen | Voetenruimte, sfeer, leeslampen | Uitgebreide sfeer + deurpanelen + opbergruimte | Uitgebreide sfeer + deurpanelen + opbergruimte | Uitgebreide sfeer + deurpanelen + opbergruimte | Uitgebreide sfeer + deurpanelen + opbergruimte | Uitgebreide sfeer + deurpanelen + opbergruimte |
Aanvullende Functies | ||||||||
12V Aansluitingen | Voor tunnel + bagageruimte | Voor tunnel + bagageruimte | Voor tunnel + bagageruimte | Voor tunnel + bagageruimte | Voor tunnel + bagageruimte | Voor tunnel + bagageruimte | Voor tunnel + bagageruimte | Voor tunnel + bagageruimte |
USB Aansluitingen | 4x USB-C (2 voor, 2 achter) | 4x USB-C (2 voor, 2 achter) | 4x USB-C (2 voor, 2 achter) | 4x USB-C (2 voor, 2 achter) | 4x USB-C (2 voor, 2 achter) | 4x USB-C (2 voor, 2 achter) | 4x USB-C (2 voor, 2 achter) | 4x USB-C (2 voor, 2 achter) |
Veiligheidsnet | Bagageruimte veiligheidsnet | Bagageruimte veiligheidsnet | Bagageruimte veiligheitsnet | Bagageruimte veiligheidsnet | Bagageruimte veiligheidsnet | Bagageruimte veiligheidsnet | Bagageruimte veiligheidsnet | Bagageruimte veiligheidsnet |
Spiegel | Auto-dimmend frameless | Auto-dimmend frameless | Auto-dimmend frameless | Auto-dimmend frameless | Auto-dimmend frameless | Auto-dimmend frameless | Auto-dimmend frameless | Auto-dimmend frameless |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | T6 AWD Plug-in Hybrid | T8 AWD Plug-in Hybrid | T8 AWD Polestar Engineered |
---|---|---|---|
Massa Leeg Voertuig (kg) | 2.050 | 2.050 | 2.050 |
Max. Toelaatbaar Totaalgewicht (kg) | 2.660 | 2.660 | 2.660 |
Max. Aanhanggewicht, Ongeremd (kg) | 750 | 750 | 750 |
Max. Aanhanggewicht, Geremd (kg) | 2.250 | 2.250 | 2.250 |
Max. Kogeldruk (kg) | 100 | 100 | 100 |
Max. Dakbelasting (kg) | 100 | 100 | 100 |
Specificatie | T6 AWD Plug-in Hybrid | T8 AWD Plug-in Hybrid | T8 AWD Polestar Engineered |
---|---|---|---|
Vanaf Prijs | €61.995 (Essential) | €73.995 (Plus Bright) | €86.995 |
Beschikbare Uitvoeringen | Essential, Core, Business Edition, Plus, Ultra (alle met Bright/Dark/Black varianten) | Plus, Ultra (alle met Bright/Dark/Black varianten) | Polestar Engineered (enkele uitvoering) |
Brandstoftype | Benzine + Elektrisch (Plug-in Hybrid) | Benzine + Elektrisch (Plug-in Hybrid) | Benzine + Elektrisch (Plug-in Hybrid) |
Motorinhoud | 1.969 cc | 1.969 cc | 1.969 cc |
Motorconfiguratie | 4-cilinder lijn, 16-kleppen, Turbo | 4-cilinder lijn, 16-kleppen, Turbo | 4-cilinder lijn, 16-kleppen, Turbo |
Energielabel | A (zuinigheidscategorie vanaf) | A (zuinigheidscategorie vanaf) | A (zuinigheidscategorie vanaf) |
Brandstoftank Capaciteit | 71 liter | 71 liter | 71 liter |
Accucapaciteit | 18,8 kWh Lithium-Ion | 18,8 kWh Lithium-Ion | 18,8 kWh Lithium-Ion |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Elektrische Actieradius (WLTP Gecombineerd) | 75-80 km | 75-80 km | 75-80 km |
Brandstofverbruik (WLTP) | 2,8-3,8 L/100km | 2,9-3,8 L/100km | 2,9-3,8 L/100km |
Aandrijftype | Vierwielaandrijving (AWD) | Vierwielaandrijving (AWD) | Vierwielaandrijving (AWD) |
Transmissie | 8-traps Automaat (AW TG-81SD) | 8-traps Automaat (AW TG-81SD) | 8-traps Automaat (AW TG-81SD) |
CO2-uitstoot | 64-86 g/km (WLTP) | 64-86 g/km (WLTP) | 64-84 g/km (WLTP) |
Maximaal Vermogen | 257 kW (350 pk) gecombineerd | 335 kW (455 pk) gecombineerd | 335 kW (455 pk) gecombineerd |
Acceleratie 0-100 km/u | 5,7 seconden (POWER modus) | 4,9 seconden (POWER modus) | 4,9 seconden (POWER modus) |
Maximaal Koppel | 350 Nm (benzine) + 309 Nm (elektrisch) | 400 Nm (benzine) + 309 Nm (elektrisch) | 400 Nm (benzine) + 309 Nm (elektrisch) |
Topsnelheid | 180 km/u (140 km/u PURE modus) | 180 km/u (140 km/u PURE modus) | 180 km/u (140 km/u PURE modus) |
Euro Norm | EURO 6e-bis | EURO 6e-bis | EURO 6e-bis |
Afmeting Categorie | Maat | Eenheid |
---|---|---|
Primaire Afmetingen | ||
Lengte | 470,8 | cm |
Breedte | 190,2 | cm |
Hoogte | 165,6 | cm |
Wielbasis | 286,5 | cm |
Bodemvrijheid & Benaderingshoeken | ||
Bodemvrijheid | 21,4 | cm |
Doorwaaddiepte | 40,0 | cm |
Aanloophoek | 21,2 | graden |
Afloophoek | 23,4 | graden |
Hellingshoek | 20,8 | graden |
Spoorbreedte (varieert per wielgrootte) | ||
Spoorbreedte Voor | 164,9 – 167,7 | cm |
Spoorbreedte Achter | 165,3 – 168,1 | cm |
Manoeuvreerbaarheid | ||
Draaicirkel | 11,4 | m |
Aanvullende Specificaties | ||
Brandstoftank Capaciteit | 71 | liter |
Maximale Dakbelasting | 100 | kg |
Functie Categorie | Essential | Core | Business Edition | Plus | Plus Black Edition | Ultra | Ultra Black Edition | Polestar Engineered |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Startprijs | ||||||||
T6 AWD Plug-in Hybrid | €61.995 | €65.995 | €66.995 | €70.995 | €73.495 | €75.995 | €77.995 | – |
T8 AWD Plug-in Hybrid | – | – | – | €73.995 | €76.495 | €78.995 | €80.995 | – |
T8 Polestar Engineered | – | – | – | – | – | – | – | €86.995 |
Exterieur Functies | ||||||||
Wielmaat | 18″ 5-Spaaks Silver | 18″ 5-Spaaks Silver | 18″ 5-Spaaks Silver | 19″ 5-Dubbel Spaaks | 19″ 5-Dubbel Spaaks | 19″ 5-Dubbel Spaaks | 19″ 5-Dubbel Spaaks | 21″ 5-Y Spaaks Gesmeed |
Exterieur Stijl | Alleen Bright | Alleen Bright | Alleen Bright | Bright of Dark | Dark + Zwarte accenten | Bright of Dark | Dark + Zwarte accenten | Polestar styling |
Grille | Chroom diagonale lamellen | Chroom diagonale lamellen | Chroom diagonale lamellen | Chroom of Glossy Black | Glossy Black | Chroom of Glossy Black | Glossy Black | Glossy Black |
Raamomlijsting | Chroom | Chroom | Chroom | Chroom of Glossy Black | Glossy Black | Chroom of Glossy Black | Glossy Black | Glossy Black |
Spiegelkappen | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur of Glossy Black | Glossy Black | Carrosseriekleur of Glossy Black | Glossy Black | Glossy Black |
Dakrails | Zilver geïntegreerd | Zilver geïntegreerd | Zilver geïntegreerd | Zilver of Glossy Black | Glossy Black | Zilver of Glossy Black | Glossy Black | Glossy Black |
Koplampen | LED met grootlichtassistent | LED met grootlichtassistent | LED met grootlichtassistent | Full-LED Active High Beam | Full-LED Active High Beam | Full-LED Active High Beam | Full-LED Active High Beam | Full-LED Active High Beam |
Lakopties | Vapour Grey (standaard) + metallic opties | Vapour Grey (standaard) + metallic opties | Vapour Grey (standaard) + metallic opties | Alle kleuren beschikbaar | Onyx Black (standaard) + opties | Alle kleuren beschikbaar | Onyx Black (standaard) + opties | Beperkte Polestar kleuren |
Interieur Functies | ||||||||
Bekleding | City Weave textiel | City Weave textiel | City Weave textiel | Nordico quilted | Nappa leder/Open Grid | Nordico quilted | Nappa leder/Open Grid | Nappa leder/Open Grid |
Stoeltype | Comfortstoelen | Comfortstoelen | Comfortstoelen | Comfortstoelen | Contourstoelen (sport) | Comfortstoelen | Contourstoelen (sport) | Contourstoelen (sport) |
Stoelverstelling | Elektrische hoogte | Elektrische hoogte | Elektrische hoogte | 8-voudig elektrisch + geheugen | 8-voudig elektrisch + geheugen | 8-voudig elektrisch + geheugen | 8-voudig elektrisch + geheugen | 8-voudig elektrisch + geheugen |
Stoelverwarming | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Standaard (voor + achter) | Standaard (voor + achter) | Standaard (voor + achter) | Standaard (voor + achter) | Standaard (voor + achter) |
Stoelventilatie | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Optioneel | Standaard | Optioneel | Standaard | Standaard |
Interieur Afwerking | Metal Mesh aluminium | Metal Mesh aluminium | Metal Mesh aluminium | Natural driftwood | Metal Mesh aluminium | Natural driftwood | Metal Mesh aluminium | Metal Mesh aluminium |
Hemelbekleding | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Zwart | Standaard | Zwart | Zwart |
Stuurwiel | 4-spaaks kunstleer | 4-spaaks kunstleer | 4-spaaks kunstleer | Verwarmbaar leder | Verwarmbaar leder | Verwarmbaar leder | Verwarmbaar leder | Verwarmbaar leder |
Sfeerverlichting | Pakket 1 (basis) | Pakket 1 (basis) | Pakket 1 (basis) | Pakket 2 (uitgebreid) | Pakket 2 (uitgebreid) | Pakket 2 (uitgebreid) | Pakket 2 (uitgebreid) | Pakket 2 (uitgebreid) |
Veiligheid & Rijassistentie | ||||||||
City Safety | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Pilot Assist | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Driver Awareness (BLIS) | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Park Assist | Alleen achter | Voor + Achter | Voor + Achter | Voor + Achter + Visueel 360° | Voor + Achter + Visueel 360° | Voor + Achter + Visueel 360° | Voor + Achter + Visueel 360° | Voor + Achter + Visueel 360° |
Cross Traffic Alert | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Head-up Display | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard |
Connectiviteit & Technologie | ||||||||
Infotainment | 11,2″ Volvo Car UX | 11,2″ Volvo Car UX | 11,2″ Volvo Car UX | 11,2″ Volvo Car UX | 11,2″ Volvo Car UX | 11,2″ Volvo Car UX | 11,2″ Volvo Car UX | 11,2″ Volvo Car UX |
Bestuurdersdisplay | 12,3″ digitaal cluster | 12,3″ digitaal cluster | 12,3″ digitaal cluster | 12,3″ digitaal cluster | 12,3″ digitaal cluster | 12,3″ digitaal cluster | 12,3″ digitaal cluster | 12,3″ digitaal cluster |
Audiosysteem | High Performance (220W, 10 luidsprekers) | Harman Kardon Premium (600W, 14 luidsprekers) | Harman Kardon Premium (600W, 14 luidsprekers) | Harman Kardon Premium (600W, 14 luidsprekers) | Harman Kardon Premium (600W, 14 luidsprekers) | Harman Kardon Premium (600W, 14 luidsprekers) | Harman Kardon Premium (600W, 14 luidsprekers) | Harman Kardon Premium (600W, 14 luidsprekers) |
Draadloos Laden | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
USB Poorten | 4x USB-C | 4x USB-C | 4x USB-C | 4x USB-C | 4x USB-C | 4x USB-C | 4x USB-C | 4x USB-C |
Volvo on Call | 48 maanden inbegrepen | 48 maanden inbegrepen | 48 maanden inbegrepen | 48 maanden inbegrepen | 48 maanden inbegrepen | 48 maanden inbegrepen | 48 maanden inbegrepen | 48 maanden inbegrepen |
OTA Updates | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Klimaat & Comfort | ||||||||
Klimaatbeheersing | Elektronisch dual-zone | Elektronisch dual-zone | Elektronisch dual-zone | Elektronisch dual-zone | Elektronisch dual-zone | Elektronisch dual-zone | Elektronisch dual-zone | Elektronisch dual-zone |
Luchtzuivering | Basis filtratie | CleanZone + Air Purification | CleanZone + Air Purification | CleanZone + Air Purification | CleanZone + Air Purification | CleanZone + Air Purification | CleanZone + Air Purification | CleanZone + Air Purification |
Schuifdak | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Optioneel panoramisch | Standaard panoramisch | Optioneel panoramisch | Standaard panoramisch | Standaard panoramisch |
Aandrijving & Onderstel | ||||||||
Ophanging | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard + Luchtvering optie | Standaard + Luchtvering optie | Polestar getuned met Öhlins |
Remmen | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Polestar/Akebono performance |
Rijmodi | 5 hybrid modi | 5 hybrid modi | 5 hybrid modi | 5 hybrid modi | 5 hybrid modi | 5 hybrid modi | 5 hybrid modi | 5 hybrid modi + Polestar tuning |
Garantie & Service | ||||||||
Voertuiggarantie | 24 maanden onbeperkt km | 24 maanden onbeperkt km | 24 maanden onbeperkt km | 24 maanden onbeperkt km | 24 maanden onbeperkt km | 24 maanden onbeperkt km | 24 maanden onbeperkt km | 24 maanden onbeperkt km |
Accugarantie | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km |
Carrosseriegarantie | 12 jaar | 12 jaar | 12 jaar | 12 jaar | 12 jaar | 12 jaar | 12 jaar | 12 jaar |
Volvo Assistance | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar |
Service Interval | 30.000 km | 30.000 km | 30.000 km | 30.000 km | 30.000 km | 30.000 km | 30.000 km | 30.000 km |
Accessoire Categorie | Item | Prijs Excl. BTW (€) | Prijs Incl. BTW (€) | Essential/Core | Plus/Ultra | Polestar Engineered | Beschrijving |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ACCESSOIRE PAKKETTEN | |||||||
Bescherming Pakket | Complete beschermingsset | 357,02 | 432 | ✓ | ✓ | ✓ | Kunststof interieur & bagageruimte matten, RVS bumperbescherming, afsluitbare wielbouten (20% korting) |
Comfort Pakket | Complete comfortset | 204,96 | 248 | ✓ | ✓ | ✓ | Brilhouder, nekkussen, bagagenet, opbergtas laadkabel (20% korting) |
Honden Pakket | Complete hondentransportset | 714,05 | 864 | ✓ | ✓ | ✓ | Veiligheidsrek, scheidingsrek, hondenhek (rechts), bagageruimte beschermbak (10% korting) |
Reis Pakket | Complete reisset | 892,56 | 1.080 | ✓ | ✓ | ✓ | Travel Active 500 dakbox en zwarte lastdragers (10% korting) |
AUDIO & ENTERTAINMENT | |||||||
Tablethouder | Per stoel (meerdere varianten, excl. oplaadfunctie) | 219,01 | 265 | ✓ | ✓ | ✓ | Beschikbaar in verschillende configuraties voor achterbank entertainment |
BAGAGERUIMTE | |||||||
Bagagemat | Textiel/rubber omkeerbaar | 152,89 | 185 | ✓ | ✓ | ✓ | Premium omkeerbare mat (kunststof versie €165) |
Bagagemat | Kunststof alternatief | – | 165 | ✓ | ✓ | ✓ | Duurzame kunststof bagageruimte bescherming |
Beschermbak | Kunststof bescherming | 181,82 | 220 | ✓ | ✓ | ✓ | Complete bagageruimte bescherming |
Veiligheidsrek | Stalen constructie | 289,25 | 350 | ✓ | ✓ | ✓ | Scheidt bagageruimte van passagiersruimte |
COMFORT | |||||||
Vloermatten | Kunststof set van 4 | 107,44 | 130 | ✓ | ✓ | ✓ | Alle weersomstandigheden interieur bescherming |
Comfort Kussen | Nek- of hoofdkussen, Charcoal woltextiel | 49,59 | 60 | ✓ | ✓ | ✓ | Premium comfort accessoire |
Zonnebrilhouder | Interieur opbergruimte | 66,12 | 80 | ✓ | ✓ | ✓ | Handige opbergruimte voor brillen |
Spatlappen | Voor- en achterset | 206,61 | 250 | ✓ | ✓ | ✓ | Lakbescherming tegen wegvuil |
LADEN | |||||||
Volvo Wallbox | Met socket, incl. load balancer/meter | 991,74 | 1.200 | ✓ | ✓ | ✓ | Thuisladen oplossing (vaste kabel versie €1.250, excl. installatie) |
Volvo Wallbox | Complete installatiepakket | 1.776,86 | 2.150 | ✓ | ✓ | ✓ | Inclusief load balancing en basis installatie via ChargeCars partner |
Laadkabel | 1-fase 7m (Schucko 10A/Mennekes 16A/CEE blauw 16A) | 309,92 | 375 | ✓ | ✓ | ✓ | Flexibele laadopties voor verschillende stopcontacten |
Laadkabel | 3-fase 6m (CEE rood 16A) | 351,24 | 425 | ✓ | ✓ | ✓ | Hoog vermogen laadcapaciteit |
Laadkabel Opbergtas | Georganiseerde opbergruimte | 57,85 | 70 | ✓ | ✓ | ✓ | Houdt laadkabels georganiseerd |
DESIGN | |||||||
Achterbumper Bescherming | Geborsteld roestvrij staal | 140,50 | 170 | ✓ | ✓ | ✓ | Premium bescherming met esthetische uitstraling |
Verlichte Instaplijst | Bagageruimte drempel | 433,89 | 525 | ✓ | ✓ | ✓ | Premium verlichte toegangsbescherming |
Running Boards | Geïntegreerd ontwerp | 1.033,06 | 1.250 | ✓ | ✓ | ✓ | Verbeterde in-/uitstap assistentie (niet compatibel met spatlappen voor) |
TREKKEN, LASTDRAGERS & DAKBOXEN | |||||||
Dakbox | “Travel Premier 430” Glossy Black, 430L | 1.033,06 | 1.250 | ✓ | ✓ | ✓ | Premium capaciteit: 226/94/30 cm (l/b/h) |
Dakbox | “Travel Active 500” Glossy Black, 500L | 743,80 | 900 | ✓ | ✓ | ✓ | Grote capaciteit: 215/92/44 cm (l/b/h) |
Bagagetassen | 60L capaciteit | 74,38 | 90 | ✓ | ✓ | ✓ | 4 tassen passen in dakbox voor georganiseerd inpakken |
Daktent | Complete kampeeroplossing | 2.272,73 | 2.750 | ✓ | ✓ | ✓ | Avontuur kampeer accessoire |
Lastdragers | Zwart vleugelprofiel | 247,93 | 300 | ✓ | ✓ | ✓ | Basis voor dak accessoires |
Fietsendrager | Trekhaak-gemonteerd Fix4Bike, opklapbaar | 619,83 | 750 | ✓ | ✓ | ✓ | Voor 2 (elektrische) fietsen (oprijgoot €50 extra) |
Trekhaak | Semi-elektrisch inklapbare kogel, 13-polig | 1.033,06 | 1.250 | ✓ | ✓ | ✓ | Premium trekoplossing |
KINDERVEILIGHEID | |||||||
Kinderzitje | Achterwaarts gericht (61-115 cm) | 537,19 | 650 | ✓ | ✓ | ✓ | Veiligheid voor kleinere kinderen |
Kinderzitje | Groep II-III (105-150 cm) | 309,92 | 375 | ✓ | ✓ | ✓ | Voor oudere kinderen |
Trappelbescherming | Met opbergvakken | 70,25 | 85 | ✓ | ✓ | ✓ | Beschermt stoelruggen tegen kindergebruik |
VEILIGHEID & ASSISTENTIE | |||||||
Volvo Guard Alarm | Bewegings- en volumesensor | 657,02 | 795 | ✓ | ✓ | ✓ | Geavanceerde voertuigbeveiliging |
Alarm Klasse 3 Certificering | Aanvullende beveiligingsmaatregel | 359,50 | 435 | ✓ | ✓ | ✓ | Verbeterde beveiligingscertificering |
Auto-Dimmende Spiegel | Met Homelink® | 425,62 | 515 | ✓ | ✓ | ✓ | Garagedeur integratie (check homelink.com voor compatibiliteit) |
Digitale Binnenspiegel | Geavanceerde spiegel technologie | 797,52 | 965 | ✓ | ✓ | ✓ | Verbeterd zicht en functionaliteit |
Dashcam | Voor- en achter opname | 533,06 | 645 | ✓ | ✓ | ✓ | Complete rijdocumentatie (alleen voor €345) |
Camera Reinigingssysteem | Voor achter Park Assist camera | 272,73 | 330 | ✓ | ✓ | ✓ | Behoudt camera helderheid |
Sneeuwkettingen | Centrax systeem | 351,24 | 425 | ✓ | ✓ | ✗ | Winter tractie hulpmiddel (niet compatibel met 22″ wielen) |
Sneeuwsokken | Textiel tractie hulpmiddel | 86,78 | 105 | ✓ | ✓ | ✓ | Alternatieve winter tractie oplossing |
Afsluitbare Wielbouten | Beveiliging hardware | 61,98 | 75 | ✓ | ✓ | ✓ | Diefstalbeveiliging voor wielen |
WIELEN | |||||||
Zomer Wiel Sets | |||||||
22″ Zomer Set | 5-Dubbel Spaaks Matt Black/Diamond Cut, 265/35 R22 | 3.305,78 | 4.000 | ✓ | ✓ | ✗ | Premium zomer prestaties |
22″ Zomer Set | 10-Open Spaaks Black/Diamond Cut, 265/35 R22 | 3.305,78 | 4.000 | ✓ | ✓ | ✗ | Alternatief premium ontwerp |
21″ Zomer Set | 5-V Spaaks Black/Diamond Cut -1203, 255/40 R21 | 2.892,56 | 3.500 | ✓ | ✓ | ✗ | Hoge prestatie zomer optie |
20″ Zomer Set | 6-Spaaks Black/Diamond Cut -1252, 255/45 R20 | 2.479,34 | 3.000 | ✓ | ✓ | ✗ | Gebalanceerde prestaties en comfort |
Winter Wiel Sets | |||||||
22″ Winter Set | 5-Y Spaaks Black/Diamond Cut Polestar, 265/35 R22 | 4.256,20 | 5.150 | ✗ | ✗ | ✓ | Exclusieve Polestar winter prestaties |
22″ Winter Set | 10-Open Spaaks Black/Diamond Cut, 265/35 R22 | 3.305,79 | 4.000 | ✓ | ✓ | ✗ | Premium winter capaciteit |
21″ Winter Set | 5-Y Spaaks Black/Diamond Cut Polestar, 255/40 R21 | 3.842,97 | 4.650 | ✗ | ✗ | ✓ | Polestar-specifieke winter optie |
21″ Winter Set | 5-Dubbel Spaaks Black/Diamond Cut -1187, 255/40 R21 | 2.892,56 | 3.500 | ✓ | ✓ | ✗ | Premium winter prestaties |
20″ Winter Set | 5-Multi Spaaks Black/Diamond Cut -1186, 255/45 R20 | 2.561,98 | 3.100 | ✓ | ✓ | ✗ | Gebalanceerde winter prestaties |
19″ Winter Set | 5-Dubbel Spaaks Black/Diamond Cut -1241, 235/55 R19 | 2.148,76 | 2.600 | ✓ | ✓ | ✗ | Kosteneffectieve winter oplossing |
19″ Winter Set | 5-V Spaaks Black/Diamond Cut -1265, 235/55 R19 Nokian | 2.066,12 | 2.500 | ✓ | ✓ | ✗ | Premium Nokian winter banden |
18″ Winter Set | 5-Y Spaaks Silver -1009, 235/60 R18 | 1.818,18 | 2.200 | ✓ | ✓ | ✗ | Instapniveau winter optie (Continental/Pirelli banden, Nokian beschikbaar voor €2.100) |
Pakket Naam | Prijs (€) | Essential | Core | Business Edition | Plus | Plus Black Edition | Ultra | Ultra Black Edition | Polestar Engineered |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DRIVER ASSIST PAKKET | €995 | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Rijassistentie Functies | |||||||||
– Pilot Assist (130 km/u capaciteit) | ✓ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
– Snelheidsbegrenzer met stuurwielbediening | ✓ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
– Emergency Stop Assist | ✓ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Bestuurder Bewustzijn Functies | |||||||||
– Blind Spot Information System (BLIS) | ✓ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
– Lane Change Merge Assist | ✓ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
– Steer Assist | ✓ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
– Cross Traffic Alert met Auto Brake | ✓ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
– Collision Warning & Mitigation Support (achter) | ✓ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
KLIMAAT PAKKET | €695 | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Klimaat Functies | |||||||||
– Verwarmbaar stuurwiel | ✓ | ○ | ○ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● |
– Verwarmbare voorstoelen | ✓ | ○ | ○ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● |
– Verwarmbare achterstoelen | ✓ | ○ | ○ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● |
Alternatieve Optie | |||||||||
– Geïntegreerde zittingverhogers (vervangt verwarmbare achterstoelen) | ✓ | Geen kosten | Geen kosten | Geen kosten | Geen kosten | Geen kosten | Geen kosten | Geen kosten | Geen kosten |
VERLICHTING PAKKET | €995 / €895 | Niet Beschikbaar | Optioneel | Optioneel | Niet Beschikbaar | Niet Beschikbaar | Standaard | Standaard | Standaard |
Verlichting Functies | |||||||||
– Full-LED Active High Beam koplampen | ✓ | ✗ | ○ | ○ | ✗ | ✗ | ● | ● | ● |
– Adaptieve bochtverlichting | ✓ | ✗ | ○ | ○ | ✗ | ✗ | ● | ● | ● |
– Extra hoge lichtopbrengst | ✓ | ✗ | ○ | ○ | ✗ | ✗ | ● | ● | ● |
– Koplampreinigingsinstallatie | ✓ | ✗ | ○ | ○ | ✗ | ✗ | ● | ● | ● |
Verbeterde Interieurverlichting | |||||||||
– Verlichtingspakket 2 (al standaard op Plus/Ultra) | ✓ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● |
ELEKTRISCHE STOELEN PAKKET | €1.195 | Niet Beschikbaar | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Stoelfuncties | |||||||||
– 8-voudig elektrische bestuurdersstoel met geheugen | ✓ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● |
– 8-voudig elektrische passagiersstoel met geheugen | ✓ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● |
– Elektrische zittingverlenging (voor) | ✓ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● |
– 4-voudig elektrische lendensteunen (voor) | ✓ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● | ● | ● |
Compatibiliteit Opmerking | |||||||||
– Niet compatibel met R7D0 bekleding | ⚠️ | N/B | ⚠️ | ⚠️ | N/B | N/B | N/B | N/B | N/B |
PREMIUM PAKKET | €2.495 | Niet Beschikbaar | Niet Beschikbaar | Niet Beschikbaar | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard |
Technologie Functies | |||||||||
– Grafisch Head-up Display | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● |
– Snelheidsweergave voor adaptieve cruise control | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● |
– Verkeersbordenherkenning weergave | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● |
– Navigatie aanwijzingen weergave | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● |
– Distance Alert weergave | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● |
Parkeer & Zicht Functies | |||||||||
– Visueel Park Assist met 360° zicht | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● |
– Voor “Fisheye” zicht | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● |
– Zijkant Park Assist | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● |
Comfort Functies | |||||||||
– Elektrisch panoramisch glazen schuifdak | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● |
– Elektrisch zonnescherm | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ● | ● | ● |
LOUNGE PAKKET | €3.995 / €3.495 | Niet Beschikbaar | Niet Beschikbaar | Niet Beschikbaar | Optioneel | Niet Beschikbaar | Optioneel | Niet Beschikbaar | Niet Beschikbaar |
Prijsstructuur | |||||||||
– Plus varianten | €3.995 | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ○ | ✗ | ✗ |
– Plus Black Edition varianten | €3.495 | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ○ | ✗ |
Premium Zitten | |||||||||
– Nappa leder bekleding met comfortstoelen | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ○ | ○ | ✗ |
– Geperforeerde voorstoelen | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ○ | ○ | ✗ |
– Stoelventilatie | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ○ | ○ | ✗ |
– Elektrische zijwang verstelling | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ○ | ○ | ✗ |
Interieur Ontwerp | |||||||||
– Orrefors™ kristallen pookknop | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ○ | ○ | ✗ |
– Natural driftwood afwerking (RC00) | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ○ | ✗ | ✗ |
– White driftwood afwerking (UC00) | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ○ | ✗ | ✗ |
– Metal Mesh aluminium afwerking (Black Edition) | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ○ | ✗ |
– Dual Tone leder sportstuurwiel met chroom (UC00) | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ○ | ✗ | ✗ |
Wellness Functies | |||||||||
– Massagefunctie voorstoelen | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ○ | ○ | ✗ |
Premium Audio | |||||||||
– Bowers & Wilkins audiosysteem | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ○ | ○ | ✗ |
– 15 Bowers & Wilkins luidsprekers | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ○ | ○ | ✗ |
– “Fresh Air” subwoofer | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ○ | ○ | ✗ |
– 1.100 Watt versterker | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ○ | ○ | ✗ |
– Ont- en vergrendelingsknoppen portieren (voor en achter) | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ○ | ○ | ○ | ✗ |
EXECUTIVE PAKKET | €6.495 | Niet Beschikbaar | Niet Beschikbaar | Niet Beschikbaar | Niet Beschikbaar | Niet Beschikbaar | Optioneel | Niet Beschikbaar | Niet Beschikbaar |
Pakket Inhoud | |||||||||
– Alle Lounge Pakket functies inbegrepen | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ✗ |
Geavanceerde Ophanging | |||||||||
– Luchtvering voor en achter | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ✗ |
– FOUR-C instellingen via rijmodi | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ✗ |
– Verstelbare rijhoogte | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ✗ |
– Beladingsfunctie via bagageruimte bedieningspaneel | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ✗ |
Premium Wielen | |||||||||
– 21″ 5-V Spaaks Glossy Black/Diamond Cut wielen | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ✗ |
– 255/40 R21 banden | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ✗ |
Alternatieve Wiel Optie | |||||||||
– 22″ 5-Dubbel Spaaks Glossy Black/Diamond Cut | +€1.050 | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ✗ |
– 255/45 R20 banden (inclusief wielkastverbreders) | +€1.050 | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ○ | ✗ | ✗ |








Is Het De Moeite Waard Om De 2026 Volvo XC60 Te Kopen?
De 2026 Volvo XC60 betreedt de Nederlandse markt als een verfijnde evolutie van Volvo’s bestverkochte model wereldwijd, met meer dan 2,7 miljoen verkochte exemplaren sinds de introductie. De versie van dit jaar brengt enkele mooie, hoewel subtiele, aanpassingen om het in het spel te houden tegen sterke concurrenten zoals de BMW X3, Mercedes-Benz GLC, Audi Q5, en de steeds populairdere Genesis GV70. We hebben deze Zweedse SUV uitgetest op allerlei Nederlandse wegen, van de drukke straten van Amsterdam tot de schilderachtige snelwegen die de grote steden verbinden.
Met een lengte van 4,71 meter houdt de XC60 vast aan die klassieke SUV-afmetingen terwijl hij toont wat Volvo “Scandinavische luxe” noemt. De 2026-editie heeft een vernieuwde voorgrill met diagonale lamellen, een nieuw logo, en drie frisse exterieurkleuren, waaronder een opvallende Forest Lake metallic afwerking. Met een startprijs van €61.995 voor de T6 AWD Plug-in hybrid Essential trim, plaatst hij zichzelf stevig in de premium SUV-categorie, hoewel pas op – prijzen kunnen de lucht in schieten met hogere uitrustingsniveaus en opties.
Nu hebben ze de lineup gestroomlijnd om zich uitsluitend te richten op geëlektrificeerde aandrijflijnen, en definitief afscheid te nemen van dieselopties. We hebben een paar varianten uitgeprobeerd, zoals de T6 plug-in hybrid met een pittige 350 PK en de high-end T8 met een robuuste 455 PK. Plus, er is de exclusieve Polestar Engineered variant voor degenen die naar prestaties hunkeren. Deze verschuiving naar hybride technologie sluit goed aan bij Nederlandse overheidssubsidies voor plug-in hybrids, waardoor de XC60 een solide keuze is voor mensen die op zoek zijn naar bedrijfswagens.
Tijdens onze tests ontdekten we dat hoewel het basisontwerp van de XC60 teruggaat tot 2017, de constante updates ervoor zorgen dat hij fris aanvoelt. Het interieur weerspiegelt typisch Scandinavisch design, met duurzame materialen zoals Nordico bekleding gemaakt van gerecycled materiaal en zelfs wat dennenhars. Dat gezegd hebbende, zagen we wel enkele rivalen met chiquere technische functies en modernere interieurindelingen.
Vergeleken met zijn Duitse tegenhangers schittert de XC60 echt op het gebied van zitcomfort, hoewel BMW nog steeds een klein voordeel heeft hier. De Mercedes GLC en BMW X3 komen met meer geavanceerde infotainmentsystemen en lijken beter geluid te dempen wanneer je op de snelweg cruist. Toch zijn de veiligheidscredentials van de XC60 eersteklas, waarmee Volvo’s langdurige reputatie als veiligheidsleider wordt gehandhaafd.
Voor Nederlandse gezinnen is de praktische bruikbaarheid van de XC60 een grote trekpleister, met geweldige ruimte en comfort zonder overdreven sportief te zijn. Onze langetermijnevaluatie geeft aan dat dit goed resoneert bij Nederlandse kopers, die de neiging hebben meer waarde te hechten aan functionaliteit en milieubewustzijn dan aan pure prestaties. Het vermogen van de XC60 om puur elektrisch te rijden voor die stadstritten, maar toch lange reizen door Europa aan te kunnen, maakt hem een perfecte match voor de Nederlandse levensstijl.
Motor, Prestaties En Transmissie
De 2026 XC60 zet echt de elektriciteit in de schijnwerpers, nietwaar? Het is duidelijk dat Volvo volledig inzet op duurzaamheid met hun aandrijflijn-lineup. We hebben een diepe duik genomen in zowel de T6 als T8 plug-in hybride systemen. Ze delen hetzelfde basisontwerp maar leveren verschillende krachtsniveaus. In de kern zit een 2,0-liter viercilinder turbo benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor. Deze combinatie creëert een vierwielaandrijving waarbij de benzinemotor de voorwielen aandrijft terwijl de elektromotor invalt voor de achterwielen.
Toen we de T6 testten, ontdekten we dat hij een gecombineerd vermogen van 350 PK (wat ongeveer 257 kW is) leverde, dankzij 253 PK van de benzinekant en 145 PK van de elektromotor. Nu neemt de T8 het een stapje verder, met een totaal van 455 PK, waarbij alleen de benzinemotor al 310 PK bijdraagt. Tijdens onze acceleratietests schoot de T8 van 0 naar 100 km/u in slechts 4,9 seconden, terwijl de T6 ook niet slecht was met 5,7 seconden. Eerlijk gezegd voelden beide modellen veel sneller aan op de weg, grotendeels vanwege dat directe koppel van de elektromotor.
Wat betreft de batterijsituatie, het is een 18,8 kWh bruto (14,7 kWh netto) lithium-ion pakket dat je een elektrische actieradius geeft van ongeveer 75-80 kilometer, volgens WLTP-standaarden. Maar in de echte wereld, vooral cruisend rond de steden in Nederland, zagen we consistent 60-70 kilometer. Dat is meer dan genoeg voor de meeste dagelijkse ritten. De batterij is weggestopt in de centrale tunnel, wat de achterbank positie wel wat verhoogt – een beetje een compromis, maar het helpt die solide elektrische range te bereiken voor een voertuig van deze grootte.
Nu, over de achttraps automatische transmissie – Hij is over het algemeen goed afgesteld, maar we merkten wel dat hij soms een tikje aarzelde bij het wisselen tussen elektrische en benzineaandrijving. Meestal is de overgang soepel, vooral in Hybrid-modus, waar hij de krachtafgifte behoorlijk slim regelt. Echter, als je echt gas geeft, is er een kleine vertraging terwijl de transmissie terugschakelt en de verbrandingsmotor aanslaat. Het geeft je deze tweefase versnelling die wat onhandig kan aanvoelen vergeleken met enkele rivalen.
De Power-modus houdt beide systemen altijd actief, wat je die snelle gasreactie geeft, maar let op, het gaat wel ten koste van de brandstofefficiëntie. Als je naar Pure-modus schakelt, kun je op elektrische kracht alleen rijden tot de batterij leeg raakt of je maximaal vermogen nodig hebt. En hey, er is zelfs een Off-Road modus die het voertuig verhoogt (dankzij luchtvering) en de krachtafgifte aanpast voor die hobbelige paden. Maar laten we eerlijk zijn – de meeste XC60 eigenaren zullen hem waarschijnlijk niet zo vaak van de gebaande paden af nemen.
Een nadeel dat we tegenkwamen is dat de XC60 een vrij trage 6,4 kW AC oplaadsnelheid heeft, wat betekent dat je ongeveer 3 uur kijkt om volledig op te laden aan een thuiswallbox. Dat is oké voor ’s nachts opladen, maar sommige concurrenten bieden veel snellere opties. Plus, zonder DC snelladen, gaat het er meer om thuis of op het werk op te laden dan afhankelijk te zijn van snelle openbare oplaadstations.
Aan de positieve kant is het regeneratieve remsysteem behoorlijk handig. Het geeft je verschillende niveaus van recuperatie, inclusief een B-modus die bijna eenpedaalrijden mogelijk maakt. Het werkt goed in de stad, hoewel de maximale regeneratie wat agressief kan aanvoelen voor sommige passagiers. We vonden het bijzonder handig in stop-and-go verkeer omdat het echt helpt de elektrische range te verlengen en slijtage van de remmen vermindert.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De standaardopstelling omvat geventileerde schijven zowel voor als achter, en je krijgt grotere rotors als je kiest voor de hogere uitrustingsniveaus. Nu, als je voor de Polestar Engineered versie gaat, word je getrakteerd op Brembo/Akebono 20-inch voorremmen gepaard met performance remblokken. Deze combinatie geeft je een behoorlijk significante boost in stopkracht en helpt weerstand tegen fade.
Toen we de XC60 door zijn paces heen joegen in noodremtests vanaf 100 km/u, kwam hij consistent tot stilstand binnen 35 tot 37 meter. Dus, hij is competitief in zijn klasse, hoewel hij niet helemaal aan de absolute top staat. Het rempedaal biedt een mooie, progressieve feel die vertrouwen inboezemt. Je krijgt een solide initiële grip en consistente druk tijdens de hele pedaalweg. Maar, let op – sommige van die Duitse rivalen lijken wat preciezere modulatie te hebben en kunnen iets sneller stoppen.
Nu, laten we praten over de integratie van regeneratieve en wrijvingsremsystemen. Het is behoorlijk naadloos in de meeste situaties. Je merkt nauwelijks de overgang tussen de twee tijdens normaal rijden, wat indrukwekkend is als je bedenkt hoe complex het is om beide systemen tegelijk te beheren.
Een coole functie die het vermelden waard is, is het automatische remdrogingssysteem. Het past licht remdruk toe tijdens natte omstandigheden om water van de rotors te vegen. Je voelt het niet eens activeren tijdens het rijden, maar wanneer je moet remmen, is het er om direct te helpen. Plus, de noodremassistentie kan inspringen wanneer het een crisis voelt, maximale remkracht toepassen zelfs als je het pedaal niet volledig hebt ingedrukt.
We merkten wel wat remfade op na een beladen voertuig mee te nemen op uitgebreide bergrritten, maar eerlijk gezegd is dat vrij normaal voor dit type voertuig. De Polestar Engineered variant schittert hier echt, met veel betere faderesistentie en houdt het goed vol tijdens herhaalde harde stops. De standaardremmen zijn zeker prima voor dagelijks rijden in Nederland, maar ze houden het misschien niet zo goed vol tijdens trackdays of op super steile bergwegen.
Ook schakelt de elektronische parkeerrem automatisch in wanneer je het voertuig uitzet, wat handig is. Toch geven sommige mensen de voorkeur aan het gevoel van een handmatige handrem voor die extra controle. De heuvelstaartfunctie doet zijn werk goed, voorkomt dat je achteruit rolt op hellingen voor ongeveer twee seconden nadat je de rem loslaat. Dat is net genoeg tijd om je voet op het gaspedaal te krijgen zonder achterwaartse slip.
Wat betreft antiblokkeersysteem, presteert het behoorlijk goed. Het systeem grijpt soepel in, dus je krijgt niet die vervelende pulsatie door het pedaal. Plus, de elektronische remkrachtdistributie past de remkracht aan tussen de voor- en achterassen gebaseerd op hoe beladen de auto is en hoe de wegomstandigheden zijn. En laten we de veiligheid niet vergeten – de noodremlichten gaan automatisch aan tijdens hard remmen, wat super nuttig is om bestuurders achter je te waarschuwen, vooral in het drukke verkeer dat je vaak ziet in Nederland.
Besturing En Ophanging

Het is misschien niet de sportiefste rit die er is, vooral als je het vergelijkt met sommige concurrenten, maar het biedt nog steeds een solide rijervaring. De elektrische stuurbekrachtiging geeft je een goed gevoel voor de weg en reageert mooi op je input – geen vervelende dode zones in het midden. We vonden het bijzonder geschikt voor rijden in Nederland, waar het stadsmanoeuvreren een fluitje van een cent maakt terwijl het nog steeds goed presteert op snelwegsnelheden.
Nu, afhankelijk van de rijmodus die je kiest, veranderen het stuurgewicht en de respons behoorlijk. In Comfort-modus voelt het licht en makkelijk aan, perfect voor stadsrijden en die lastige parkeersituaties. Schakel naar Sport-modus, en je krijgt een zwaarder gevoel en scherpere respons. Maar laten we eerlijk zijn, het haalt niet helemaal de precisie van een BMW X3 of het natuurlijke gevoel dat je krijgt in een Audi Q5. Volvo lijkt gebruiksvriendelijkheid prioriteit te geven boven die ultieme bestuurdersbetrokkenheid, wat volledig aansluit bij hun comfort-eerst filosofie.
Toen we de XC60 voor een rondje namen, waren we aangenaam verrast door hoe goed hij stuurt, vooral gezien zijn grootte en gewicht. Er is minimale carrosserieheling in bochten, en hij vertoont voorspelbaar onderstuur wanneer je hem echt pusht. De ophanging is meer afgesteld op comfort dan op sportieve handling, en eerlijk gezegd lijkt dat precies goed voor de mensen waar hij op gericht is. Maar als je op zoek bent naar een meer dynamische rijervaring, vind je de XC60 misschien wat minder opwindend vergeleken met zijn Duitse rivalen.
De optionele Four-C luchtvering verandert echt de boel. Dit systeem laat je de hoogte en demping aanpassen, zodat je hem kunt verlagen voor betere aerodynamica en handling of verhogen voor meer bodemvrijheid. Het past zelfs automatisch aan op basis van je geselecteerde rijmodus – Off-Road modus, bijvoorbeeld, tilt hem tot het maximum voor het aanpakken van ruw terrein.
We hebben zowel de standaard stalen veren als het luchtveringsysteem door hun paces heen gejaagd. En raad eens? De luchtvering schittert echt over hobbelige oppervlakken en doet een betere job met het nivelleren van de lading wanneer je zware spullen sleept of trekt. Plus, er is een handige laadfunctie die de achterkant tot 5 centimeter kan verlagen, waardoor het veel makkelijker wordt om zware items in de bagageruimte te tillen.
Hoe zit het met de rijkwaliteit? Dat kan echt veranderen afhankelijk van de wielgrootte. Onze testvoertuigen met 18-inch wielen boden fantastisch comfort op alle types wegen. Maar toen we overschakelden naar 21-inch wielen, merkten we een daling in comfort over ruwe plekken en verkeersdrempels. De luchtvering helpt dat verschil te verminderen, maar kan niet volledig compenseren voor de verminderde zijwandhoogte van de grotere wielen. Dus, als comfort je hoofdprioriteit is, kun je waarschijnlijk beter de grootste wielopties vermijden tenzij je echt van hoe ze eruit zien houdt.
Wat betreft carrosseriecontrole, blijft hij gecomponeerd ondanks dat de ophanging is ingesteld op comfort. De XC60 voelt zelfverzekerd aan op de snelweg, behoudt stabiliteit in zijwind en tijdens baanwisselingen. Hij doet een solide job met het isoleren van wegonvolkomenheden terwijl hij controle houdt over carrosseriebewegingen. Dat gezegd hebbende, je voelt misschien een beetje drijven over opeenvolgende hobbels, vooral met de luchtvering ingesteld op zijn zachtste modus.
Welke Banden Gebruikt Het?
De 2026 XC60 heeft echt veel te bieden als het gaat om wiel- en bandkeuzes. Je hebt alles van praktische 18-inch wielen tot die opvallende 22-inch performance setups. Na ze door enkele grondige tests te hebben gehaald, merkten we enkele behoorlijk grote verschillen in comfort, handling en algehele efficiëntie.
Dus, laten we beginnen met de basis Essential trim. Hij komt standaard met 18-inch wielen gepaard met 235/60 R18 banden. Eerlijk gezegd vonden we deze combo het beste voor een comfortabele rit en bandduurzaamheid.
Als je op zoek bent naar iets meer, lijken de 19-inch wielen met 235/55 R19 banden die sweet spot te raken voor de meeste mensen. Ze bieden betere handling dan de 18-inch setup maar houden het nog comfortabel genoeg. Plus, ze zien er gewoon goed uit op de XC60, vind je niet? Ze reageren ook beter wanneer je door bochten gaat en helpen de remmen wat beter te koelen, dankzij verbeterde ventilatie.
Toen we bij de 21-inch wielen kwamen met 255/40 R21 banden, nou, zagen we de compromissen die komen met grotere maten. Zeker, ze zien er geweldig uit en de handling is scherper, maar rijcomfort? Niet zo veel. Je voelt echt elke hobbel, kuil en uitbreidingsvoeg. Weggeluid gaat zeker omhoog, vooral op die ruwe stukken van de Nederlandse snelwegen.
En die optionele 22-inch wielen nemen het naar een ander niveau. Ze zien er fantastisch uit en geven je top-notch handling, maar eerlijk gezegd zijn ze niet geweldig tenzij je cruist op perfect gladde wegen. Bandvervangingskosten kunnen gek worden, en je moet echt uitkijken voor kuilen. Dus, als je naar deze neigt, weet dan dat ze meer over uiterlijk gaan dan praktische bruikbaarheid.
Nu kunnen bandopties veranderen afhankelijk van het uitrustingsniveau en waar je bent. Continental en Pirelli zijn de hoofdspelers hier, maar sommige trims bieden wel Nokian winterbanden aan. Als je de allseason bandoptie overweegt met de 19-inch wielen, doen ze het hele jaar door een behoorlijke job. Maar laten we eerlijk zijn – als je in een serieuze winterrijsituatie zit, zijn speciale winterbanden nog steeds de weg te gaan.
We keken ook naar brandstofefficiëntie, en je kunt zeker een verschil zien met de wielgroottes. De 18-inch wielen geven je de beste efficiëntie, terwijl groter gaan je elektrische range kan verlagen en brandstofverbruik kan verhogen. We hebben het over een verschil van ongeveer 5-8% tussen de 18 en 21-inch setups, wat echt kan oplopen voor degenen die veel kilometers maken.
Wat betreft veiligheidsfuncties, het bandenspanningscontrolesysteem doet een solide job met het bijhouden van de druk van elk wiel en waarschuwt je als er een langzame lek is voordat het een echt probleem wordt. Het controleert zelfs de temperatuur om mogelijke bandproblemen te helpen vangen voordat ze escaleren. Plus, je krijgt een bandenreparatieset met een compressor als standaard. Maar hey, sommige mensen voelen zich misschien nog steeds beter met een reserveband voor die lange roadtrips.
Interieur Uiterlijk





Het interieur van de XC60 belichaamt de Scandinavische ontwerpfilosofie met zijn strakke lijnen, natuurlijke materialen en doordachte ergonomie. Toch halen sommige materialen niet helemaal het premium niveau wanneer je ze afzet tegen Duitse rivalen in dezelfde prijsklasse. Maar eerlijk gezegd voelt de algehele uitstraling nog steeds fris en modern aan, ondanks dat het platform er al sinds 2017 is. Ze hebben het bijgewerkt gehouden, wat veel helpt.
Over het dashboard – Het draait allemaal om dat grote 11,2-inch touchscreen dat recht in de middenconsole zit. Dit ding is een game-changer vergeleken met wat ervoor kwam. Het is sneller en de graphics zijn scherper, dankzij de Qualcomm Snapdragon processor. Maar hier is de valkuil – het glanzende oppervlak kan echt het licht vangen, wat pijnlijk kan zijn wanneer de zon schijnt, vooral tijdens die zonnige Nederlandse lentes en zomers.
Wat betreft materialen is er een beetje een gemengd verhaal over de uitrustingen. De Essential trim heeft City Weave textiel bekleding. Het voelt stevig aan, maar het straalt niet echt die luxe uitstraling uit waar sommige mensen naar zoeken voor deze prijs. Aan de andere kant stappen de Core en Plus trims het op met Nordico gewatteerde bekleding. Dit synthetische materiaal is deels gemaakt van gerecycled materiaal en dennenhars, en eerlijk gezegd voelt het behoorlijk chique aan. Plus, het is steviger dan gewoon leer, wat een mooie knipoog naar het milieu is.
Als je voor de Ultra trim gaat, krijg je opties voor Nappa leer met geperforeerde stoelen die verwarmd en geventileerd kunnen worden. Ze zijn super comfortabel voor lange ritten, maar we merkten wel dat ze wat kunnen opwarmen tijdens die zomermaanden als de ventilatie niet aan staat. En laten we de massagefunctie op de hogere trims niet vergeten – zeker een mooie toevoeging voor die lange snelwegstukken, hoewel het wat meer finesse in zijn intensiteitsinstelling zou kunnen gebruiken.
De houttrim opties raken echt die Scandinavische feel, met keuzes zoals Natural Driftwood en White Driftwood, naast de Metal Mesh aluminium trim. Het voegt een mooie warmte toe aan de cabine. Toch bieden sommige concurrenten meer uitgebreide houtbedekking en beter kwaliteit leer. De kristallen versnellingspook op de hogere trims voelt zwaar aan en straalt een luxe uitstraling uit, maar eerlijk gezegd is het praktische gebruik een beetje discutabel.
Volvo heeft een solide reputatie voor comfort en bruikbaarheid, en de ergonomie in de XC60 weerspiegelt dat zeker. De stoelen zijn echt ondersteunend voor allerlei lichaamstypes, met goede lendensteun en dijbeenkussening. Je zit in een dominante positie, en alle bedieningselementen zijn binnen handbereik. Maar, we moeten vermelden, het wegdoen van fysieke klimaatregelaars ten gunste van touchscreen bedieningselementen is niet het meest handig, vooral tijdens het rijden.
Wat betreft opslag is het goed ontworpen, maar het is misschien niet zo ruim als je zou hopen. De middenconsole heeft genoeg ruimte voor dagelijkse benodigdheden, maar veel succes met het proberen je telefoon van de draadloze oplaadplaat te pakken tijdens het rijden. De deurvakken kunnen flessen bevatten, maar grotere items? Niet zo veel. Het handschoenenvak is behoorlijk en heeft die mooie gedempt open- en sluitfunctie, wat altijd een pluspunt is.
Exterieur Uiterlijk





De 2026 XC60 raakt echt die mix van klassieke Scandinavische elegantie en de moderne SUV look, vind je niet? Na een nadere blik op het bijgewerkte ontwerp te hebben geworpen, is het duidelijk dat ze enkele slimme aanpassingen hebben gemaakt. Deze veranderingen houden de stijl fris zonder loyale klanten af te schrikken. Bijvoorbeeld, de nieuwe voorgrill heeft deze diagonale lamellen die het een levendigere uitstraling geven, terwijl die kenmerkende Volvo flair behouden blijft, vooral met die iconische Thor’s Hammer LED koplampen.
Over de voorkant – Ze hebben de onderste bumper opnieuw ontworpen, waardoor het meer gebeeldhouwd wordt en grotere luchtinlaten toegevoegd. En die LED koplampen hebben nog steeds de vertrouwde vorm, maar ze hebben het spel opgevoerd met betere verlichting en adaptieve functies op de hogere uitrustingsniveaus. Plus, als je kiest voor die hogere trims, krijg je een koplamp reinigingssysteem – een echte redder in nood voor die koude winterdagen die we vaak zien in Nederland.
Wanneer je naar het zijprofiel kijkt, heeft het die klassieke SUV houding. Het is rechtop, maximaliseert ruimte binnen in plaats van te gaan voor die coupe-achtige trends die soms praktische bruikbaarheid kunnen compromitteren. De carrosserielijnen zijn strak en doelgericht, en er zijn net genoeg subtiele karakterlijnen om het visueel interessant te houden zonder rommelig te voelen. De wielkastbekleding voegt een mooie, robuuste touch toe, passend voor een SUV, terwijl de optionele dakrails die avontuurlijke geest levend houden.
Bewegend naar de achterkant, sport de XC60 bijgewerkte achterlichten met donkere lenzen die mooi aansluiten bij de recente XC90 facelift. Je kunt nog steeds die onmiskenbare Volvo stijl in de achterlichtgraphics herkennen, plus ze hebben de LED technologie verbeterd voor helderder zicht. Afhankelijk van de trim die je kiest, varieert het achterste bumperontwerp; als je voor het Dark exterieur thema gaat, krijg je sportiever zwarte accenten in plaats van het gebruikelijke chroom.
Wat betreft kleuren introduceert de 2026 lineup drie nieuwe opties: Forest Lake metallic, Bright Dusk metallic, en Mulberry Red metallic. We doken echt in de Forest Lake kleur. Het is dit verfijnde grijs-groen dat zijn uitstraling verandert afhankelijk van de verlichting. Het past prachtig bij het Dark exterieur thema, vooral met die zwarte trim stukken.
Nu, over de Bright en Dark exterieur thema’s – ze hebben elk hun eigen persoonlijkheid. Het Bright thema draait allemaal om chroom accenten en zilveren dakrails, wat die klassieke luxe SUV feel geeft. Aan de andere kant wisselt het Dark thema chroom voor zwarte elementen, zoals op de grill omranding en spiegelkappen, wat een sportiever, modern uiterlijk creëert dat meer lijkt aan te slaan bij jongere kopers.
Over het algemeen zien de bouwkwaliteit en paneel passing er eersteklas uit op alle modellen die we bekeken. De verfkwaliteit is solide, hoewel als je goed kijkt naar sommige metallic afwerkingen, je misschien een lichte sinaasappelschil textuur opmerkt. Maar hey, de paneel gaten zijn strak en consistent, wat Volvo’s gebruikelijke hoge productiestandaarden weergeeft. Dat gezegd hebbende, sommige van de Duitse concurrenten hebben misschien nog steeds een klein voordeel als het gaat om verfafwerking en trim uitlijning.
Comfort En Gemak




De 2026 XC60 schittert echt als het gaat om comfort en gemaksfuncties, wat klassiek Volvo is – ze zijn altijd bezig geweest met het maken van auto’s die super bruikbaar zijn in het dagelijks leven, niet alleen snelheidsduivels. Tijdens onze grondige testen over verschillende uitrustingsniveaus vonden we dat ze echt passagierscomfort hebben genageld, hoewel een paar van de gemaksopties wat bij kunnen vangen met de besten in het spel.
Over de stoelen – zeker een van de opvallende kenmerken. Ze bieden fantastische ondersteuning en kunnen op meerdere manieren worden aangepast over alle trims. De voorstoelen, in het bijzonder, zijn ongelooflijk ergonomisch, met verschillende aanpassingsopties zoals lendensteun, dijverlenging, en zijsteunen in de hogere trims. En stoelkussens doen een geweldig werk met druk verdelen, vooral op lange roadtrips. Plus, de verwarming warmt snel en gelijkmatig op. Wanneer het heet wordt, doet het ventilatiesysteem zijn ding behoorlijk goed ook, en het is stiller dan sommige van de concurrenten.
Nu, over klimaatbeheersing – dit kan variëren afhankelijk van welke trim je voor gaat. De dual-zone automatische klimaatbeheersing doet een solide werk met het stabiel houden van temperaturen, maar je zult het touchscreen moeten gebruiken voor aanpassingen omdat ze fysieke knoppen hebben weggedaan. Er is ook een Pre-conditioning systeem dat je de airco op afstand laat activeren, wat een redder in nood is tijdens die koude Nederlandse winters – je kunt de cabine opwarmen en de ramen ontdooien voordat je zelfs maar naar binnen stapt.
Als je kiest voor het panoramische schuifdak op de hogere trims, opent het echt de cabine en geeft het die luchtige feeling. Even een heads-up, hoewel – het vermindert wel een beetje hoofdruimte voor langere mensen. De zonnescherm glijdt soepel en doet een geweldig werk met licht blokkeren wanneer je het nodig hebt. Een nadeel is dat het vaste achterste deel van het schuifdak warmte kan vasthouden in de zomer, wat betekent dat je de airco misschien wat meer moet opdraaien.
De interieurverlichting creëert een mooie, premium uitstraling met veel LED-lichten verspreid rond. De sfeerverlichting biedt een paar kleurkeuzes en intensiteitsniveaus, hoewel het niet zo uitgebreid is als wat sommige Duitse merken bieden. De leeslichten zijn geweldig voor nachtelijk gebruik, en de naderingsverlichting maakt het instappen in de auto echt welkomend voelen.
Opslag-gewijs heeft Volvo zich meer gericht op praktische bruikbaarheid dan pure volume. De middenconsole is goed voor reguliere dagelijkse items, maar als je probeert iets groters weg te stoppen, past het misschien niet. De deurvakken werken prima voor waterflessen, maar iets groters zou een krappe pasvorm kunnen zijn. Er is ook wat handige overhead opslag voor je zonnebril en garagedeur openers, maar daar naar reiken tijdens het rijden zou een beetje lastig kunnen zijn.
Het keyless entry en start systeem werkt behoorlijk betrouwbaar, hoewel we wensen dat de nabijheidsdetectie een tikje gevoeliger was. De hands-free achterklep functie doet zijn werk wanneer je nadert vanuit de juiste hoek, maar het kan een beetje hit or miss zijn – vooral wanneer je je handen vol hebt met boodschappentassen. Het is ontworpen om onbedoelde openingen te voorkomen, maar ja, het kan een beetje frustrerend zijn als je verwacht dat het gewoon meteen werkt.
De 2026 XC60 leunt echt op het Android Automotive besturingssysteem, wat het die smartphone-achtige feel geeft – behoorlijk cool, toch? We hebben het infotainmentsysteem door zijn paces heen gejaagd, en eerlijk gezegd heeft het zijn ups en downs wanneer je het afzet tegen wat sommige concurrenten deze dagen bieden. Het 11,2-inch touchscreen is behoorlijk snel, en de graphics zijn mooi en helder. Maar als je gewend bent aan fysieke knoppen, vind je de overgang misschien een beetje lastig.
Over Google Maps – Het is echt goed geïntegreerd, geeft je real-time verkeersupdates en soepele navigatie met automatische route veranderingen. Je ziet de navigatie-info opduiken op zowel het centrale scherm als het 12,3-inch bestuurdersdisplay, wat mooi is omdat het alles gesynchroniseerd houdt. Maar hey, als je een Apple CarPlay fan bent, mis je misschien je gebruikelijke setup. Plus, ik heb gemerkt dat de draadloze verbinding af en toe kan wegvallen – vooral op die langere ritten.
Voortgaand naar spraakbesturing, de Google Assistant doet een behoorlijk goede job. Je kunt natuurlijke taalcommando’s gebruiken voor dingen zoals navigatie en klimaatbeheersing. Moet je het dichtstbijzijnde tankstation met de beste prijzen vinden? Zeg het gewoon, en het zal proberen je daar te krijgen! Dat gezegd hebbende, soms struikelt het over Nederlandse plaatsnamen, wat een beetje frustrerend kan zijn. De wake phrase “Hey Google” werkt meestal, maar we begrijpen het – sommige mensen geven misschien de voorkeur aan een aangepast wake woord voor hun rit.
Als je van audio houdt, is het Bowers & Wilkins geluidssysteem in de hogere trims eersteklas. Met 15 speakers en een krachtige 1.100-watt versterker raakt het echt die hoge noten. Plus, het heeft een “Fresh Air” subwoofer en een indrukwekkende Gothenburg Concert Hall modus die je het gevoel geeft dat je er echt bent in het concert! Maar eerlijk gezegd zou de standaard Harman Kardon setup met zijn 14 speakers en 600 watt meer dan genoeg moeten zijn voor de meeste mensen.
Een andere opvallende functie is de over-the-air updates. Volvo kan nieuwe functies en aanpassingen uitrollen zonder dat je een dealer hoeft te bezoeken. Tijdens onze tests stuurden ze verschillende updates door die het infotainmentsysteem sneller maakten en enkele coole Google diensten toevoegden. Even een heads-up, hoewel – de auto moet een tijdje geparkeerd blijven tijdens deze updates, wat een beetje een gedoe zou kunnen zijn.
Dan is er de head-up display, beschikbaar op de hogere trims. Het projecteert belangrijke info op de voorruit, zodat je je ogen niet te veel van de weg hoeft te halen. Je ziet navigatiepijlen, snelheid, en veiligheidswaarschuwingen daar recht in je gezichtslijn. Het past zelfs automatisch helderheid aan, maar je weet wel, direct zonlicht kan het soms moeilijk leesbaar maken.
Ten slotte is er het Volvo On Call systeem, wat behoorlijk handig is. Je kunt je voertuig op afstand bedienen vanuit een smartphone app – deuren vergrendelen/ontgrendelen, de motor op afstand starten, brandstof- en batterijniveaus controleren, en zelfs je auto lokaliseren. Het geeft je ook tripinfo en kan bestemmingen direct naar het navigatiesysteem sturen. Houd er alleen rekening mee dat sommige van de chiquere functies je misschien raken met abonnementskosten nadat de gratis proefperiode afloopt.
Veiligheid En Beveiliging
Volvo’s reputatie voor veiligheid kreeg net weer een boost met de 2026 XC60. Dit model brengt jaren van veiligheidsvooruitgang samen in een solide beschermingssysteem. In onze beoordeling is het duidelijk dat Volvo nog steeds voorop loopt in passagiersveiligheid, ook al halen sommige rivalen in. De veiligheidsfuncties van de XC60 zijn ontworpen om proactief te werken om ongevallen te helpen voorkomen, en wanneer een botsing wel gebeurt, bieden ze eersteklas bescherming.
Over het City Safety systeem – het is Volvo’s meest geavanceerde botsingsvoorkomingstechnologie. Het gebruikt camera en radar sensoren om potentiële gevaren te herkennen. Tijdens onze tests deed het een geweldig werk met het herkennen van voetgangers, fietsers, en andere voertuigen, ongeacht de verlichting. De automatische noodremmen kwam soepel in actie wanneer nodig, hoewel het de neiging had om wat valse alarmen te gooien in drukkere stedelijke gebieden met al die bewegende onderdelen.
Nu, betreffende de airbag opstelling, het is behoorlijk indrukwekkend. Je hebt frontale airbags, zij-impact airbags, en opblaasbare gordijnen om iedereen veilig te houden. Plus, er is een knie airbag voor de bestuurder om extra bescherming te bieden tijdens front-end crashes. En laten we het WHIPS systeem niet vergeten, wat helpt nekletsel voorkomen bij achteraan botsingen – een klassieke Volvo innovatie die ze altijd blijven verbeteren.
Als het gaat om bestuurdersbijstand, teleurstelt de XC60 niet. De adaptieve cruise control kan automatisch een veilige afstand handhaven, zelfs in stop-and-go verkeer. De Pilot Assist functie helpt met sturen bij snelheden tot 130 km/u, maar hier is de valkuil: je moet je handen op het stuur houden, anders dan sommige van de chiquere systemen van concurrenten. Het presteert goed op heldere snelwegen, maar gooi er een bouwzone of onduidelijke rijstrookmarkeringen in, en het kan een beetje worstelen.
Het dode hoek monitoringsysteem is ook behoorlijk handig. Het geeft duidelijke visuele waarschuwingen in de deurspiegels en kan zelfs zachte stuurcorrecties maken om baanwisselingen naar bezette ruimtes te helpen voorkomen. De cross-traffic waarschuwing is een redder in nood bij achteruit parkeren, hoewel het zeker zou profiteren van een breder sensor bereik voor eerdere waarschuwingen.
En over parkeren, het 360-graden camerasysteem is er om je te helpen navigeren in krappe plekken, maar we zullen eerlijk zijn, de beeldkwaliteit is niet zo scherp als sommige van de top concurrenten. Toch bieden de voor- en achterparkeersensoren goede afstandswaarschuwingen, en de Park Assist kan je in parallelle en loodrechte plekken sturen met behoorlijke nauwkeurigheid.
Beveiliging-gewijs is de XC60 solide. Hij komt met een robuust alarmsysteem dat bewegings- en kantelsensoren heeft om diefstal en vandalisme af te weren. Er is een motorimmobilizer om ongeautoriseerde starts te stoppen, en de versterkte deurkaders helpen indringers buiten te houden. Plus, de Track your Volvo functie laat eigenaren hun voertuig op afstand vinden, hoewel let op die abonnementskosten nadat de gratis periode afloopt.
Hoe Rijdt Het?
De 2026 XC60 schittert echt als het gaat om comfort en soepel rijden, waardoor het een geweldige keuze is of je nu op de snelweg cruist of gewoon naar het werk pendelt. Na hem door zijn paces heen te hebben gejaagd op verschillende wegen in Nederland, is het duidelijk dat dit voertuig prioriteit geeft aan een comfortabele rit voor passagiers boven alles. De rijpositie is ook fantastisch – je krijgt een geweldig overzicht van de weg, wat super handig is in druk stadsverkeer.
Als het gaat om stadsrijden, toont de XC60 echt zijn sterke punten. De besturing is mooi en licht, wat parkeren en navigeren door krappe plekken een fluitje van een cent maakt. Plus, hij kan rondzoeven in stop-and-go verkeer op alleen elektrische kracht, wat behoorlijk netjes is. En als je moe bent van de drukte en hectiek, laat het regeneratieve remsysteem je met slechts één pedaal rijden, zodat je voet niet moe wordt tijdens die files.
Op de snelwegen doet hij het over het algemeen goed, hoewel er enkele gebieden zijn waar hij niet helemaal opwegt tegen zijn concurrenten. Hij handelt typische Nederlandse snelwegsnelheden zelfverzekerd af en blijft stabiel zelfs in winderige omstandigheden. Maar we hebben gemerkt dat windgeluid kan binnensluipen wanneer je sneller cruist, en sommige van de Duitse rivalen zijn beter in het stil houden van de binnenkant. De adaptieve cruise control is een mooie toevoeging, past snelheden soepel aan naarmate het verkeer verandert.
Nu, als je kiest voor de luchtvering, wauw – wat een verschil! Het verbetert echt comfort over hobbelige wegen terwijl het nog steeds controle houdt over de carrosserie. Het systeem past automatisch aan gebaseerd op wat er buiten gebeurt, maar je kunt het ook aanpassen als je wilt. Dat gezegd hebbende, zelfs met de luchtvering haalt het niet helemaal het sportieve gevoel van een BMW X3 of de zijdezachte soepelheid van een Mercedes GLC wanneer je hem echt pusht.
Wat betreft bochten nemen, het is behoorlijk voorspelbaar, wat geruststellend is voor de meeste bestuurders. Je voelt je veilig op snelweg opritten en in rotondes, hoewel als je op zoek bent naar een opwindende rit, je het misschien wat minder spannend vindt dan je hoopte. Het vierwielaandrijfsysteem doet een goede job in het natte weer dat hier vaak voorkomt, hoewel het voornamelijk voorwielaandrijving gebruikt om brandstof te besparen.
De plug-in hybride motor presteert goed genoeg in alledaagse situaties, maar soms is de krachtafgifte niet zo soepel als wat je zou krijgen van een traditionele motor. Hij schakelt de meeste tijd naadloos tussen elektrische en benzineaandrijving, maar als je echt gas geeft, kan er een kleine vertraging zijn terwijl alles synchroniseert. De achttraps automatische transmissie kiest meestal de juiste versnellingen, maar het heeft momenten waar het een beetje lijkt te worstelen tijdens gematigde acceleratie.
Als je erover denkt hem van de gebaande paden af te nemen, houd er dan rekening mee dat hoewel hij een vierwielaandrijfoptie heeft en verstelbare rijhoogte, hij niet echt gebouwd is voor serieus off-road rijden. Hij kan wat lichte paden en ruwe parkeerplaatsen aan, maar voor iets extremers zou je waarschijnlijk een voertuig willen dat specifiek daarvoor ontworpen is. De bodemvrijheid en naderingshoeken zijn behoorlijk voor typische avonturen, maar die lage profiel banden op de grotere wielen kunnen je tegenhouden op echt ruw terrein.
Comfort Achterbank


Het achterste zitgedeelte van de 2026 XC60 toont echt Volvo’s toewijding aan het zorgen dat passagiers zich comfortabel en veilig voelen, ongeacht waar ze zitten. We namen een goede blik op hoe verschillende grote passagiers passen, en eerlijk gezegd is er veel ruimte en doordachte touches die die achterstoelen behoorlijk gezellig maken voor volwassenen, vooral op lange trips. Met een wielbasis van 2,87 meter is beenruimte indrukwekkend – zelfs als langere bestuurders de voorstoelen achteruit geschoven hebben.
Nu is hoofdruimte achter ook behoorlijk; zelfs mensen rond de 185 centimeter lang kunnen comfortabel passen, zelfs als je voor de panoramische schuifdak optie gaat. De stoelkussens bieden solide dijbeenondersteuning en precies de juiste stevigheid voor die langdurige ritten. Plus, de hoek van de rugleuning voelt precies goed aan, raakt een mooie balans – geen van die stijve, rechtopzittende zitplaatsen die je na een tijdje kunnen uitputten.
Als je een derde passagier in het midden moet passen, is het te doen, maar ik zal eerlijk zijn, de verhoogde tunnel voor de plug-in hybride batterij maakt die plek een beetje krap vergeleken met de buitenstoelen. Toch is er een gevoerde armsteun en bekerhouders, wat zeker een pluspunt is over sommige andere SUV’s daarbuiten. Houd er alleen rekening mee dat regelmatig drie volwassenen achteren proppen misschien niet de meest comfortabele ervaring is.
Als het gaat om klimaatbeheersing voor degenen die achter zitten, heb je verstelbare luchtroosters en verwarmde stoelen die je kunt bedienen via het centrale touchscreen. De stoelverwarming start snel en verspreidt warmte gelijkmatig over het kussen en de rugleuning. Echter, het is een beetje jammer dat er geen aparte temperatuurregelaars zijn voor degenen achter – dus ze moeten vertrouwen op wie voorin zit om dingen aan te passen. Dit zou een gedoe kunnen zijn op langere reizen.
Wat betreft opslag krijgen achterpassagiers deurvakken die waterflessen en andere kleine items kunnen bevatten, hoewel verwacht niet iets te groots daar in te passen. De voorstoelruggen hebben vakken voor tablets, tijdschriften, of boeken, wat mooi is. Plus, er zijn twee USB-C oplaadpoorten in de achterkant van de middenconsole, dus iedereen kan hun apparaten opgeladen houden – behoorlijk veel een must-have deze dagen.
Voor gezinnen komt de XC60 met ISOFIX bevestigingspunten op beide buitenste achterstoelen, die duidelijk gemarkeerd zijn en gemakkelijk toegankelijk voor het opzetten van kinderstoelen. De achterste deur kindesloten kunnen geactiveerd worden vanaf de bestuurdersstoel, wat een geweldige veiligheidsfunctie is voor kleintjes. Alleen een ding om op te merken – de achterste deurgrepen zijn een beetje hoog, dus jongere kinderen vinden het misschien lastig om er zelf uit te komen.
Ten slotte klappen de achterstoelen neer in een 40/60 verdeling, wat je flexibiliteit geeft met lading en passagiers. Het klapmechanisme werkt soepel vanuit de bagageruimte, en wanneer je de stoelen neerlaat, creëren ze een behoorlijk vlak laadoppervlak. De hoofdsteunen klappen zelfs automatisch neer, dus ze komen niet in de weg van langere items. Dat gezegd hebbende, sommige concurrenten kunnen meer precieze stoelpositionering en geheugenfuncties bieden voor degenen die vaak stoelen klappen en omhoog brengen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

De bagageruimte van de 2026 XC60 is echt iets bijzonders. Het raakt een mooie balans tussen praktische ruimte en doordacht ontwerp, wat echt Volvo’s focus op gezinnen toont. Na te hebben gedoken in verschillende scenario’s voor laden, vonden we dat dit gebied ontworpen is om het meeste uit zijn grootte te halen terwijl het nog steeds netjes past binnen de algehele afmetingen van de auto. Dus, met de achterstoelen omhoog in de plug-in hybride versies, kijk je naar ongeveer 468 liter bagageruimte. Ja, het is een beetje minder dan de reguliere motormodellen, dankzij de batterij, maar het houdt nog steeds stand in de premium SUV arena.
Over de laadvloer – Het is op een behoorlijk comfortabele hoogte, dus je belast je rug niet wanneer je die zwaardere items ingooit. Er is deze optionele luchtvering die de achterkant van de auto met ongeveer 5 centimeter kan verlagen, wat een game changer is wanneer je iets groots probeert te laden – denk aan meubels of die gigantische boodschappentrips. Houd er alleen rekening mee dat het systeem een paar seconden duurt om aan te passen.
Als het gaat om de achterstoelen, klappen ze neer in een 40/60 verdeling, wat je een bijna vlak oppervlak geeft wanneer ze neer zijn. Het klapmechanisme is soepel, en je kunt de releases gemakkelijk vinden in de bagageruimte en op de rugleuningen. Zodra die stoelen neer zijn, springt de bagageruimte naar een whopping 1.528 liter – genoeg ruimte voor grote items zoals fietsen of meubels. En de laadlengte strekt zich uit tot ongeveer 1,75 meter.
Er zijn ook wat handige opbergoplossingen daar achter: bevestigingspunten, haken voor je boodschappentassen, en wat optionele organizers. De bagagehoes – Je kunt hem aanpassen naar verschillende hoogtes of hem zelfs helemaal weghalen, wat super flexibel is. Maar, ik moet zeggen, het hoesmechanisme voelt een beetje kwetsbaar vergeleken met sommige stevigere van Duitse merken. Aan de positieve kant is er een 12-volt stopcontact daar achter, perfect voor het aandrijven van elektrische koelboxen of andere gadgets wanneer je aan het kamperen bent.
Onder de laadvloer is er ruimte voor oplaadkabels en een paar kleine nooditems, maar het is een beetje krap vanwege waar de plug-in hybride batterij zich bevindt. En even een heads-up: je vindt hier geen volwaardige reserveband. In plaats daarvan geeft Volvo je een bandenreparatieset en een compressor. Sommige mensen wensen misschien een reserveband voor lange trips of off-the-beaten-path avonturen, maar eerlijk gezegd handelt die reparatieset de meeste voorkomende bandproblemen behoorlijk goed af.
De hands-free achterklep is nog een nette functie. Het werkt over het algemeen goed zolang je nadert vanuit de juiste hoek, maar je moet de schopbeweging precies goed krijgen – het is een beetje een leercurve. Er is een veiligheidsfunctie die de achterklep stopt met openen als het iets erboven voelt, wat geweldig is om mishaps in lage garages te voorkomen. Maar, ik zal zeggen, de sensor kan soms een beetje te gevoelig zijn, weigert af en toe te openen als het nabije muren of auto’s spot.
Over het algemeen is de toegankelijkheid voor laden eersteklas, dankzij de lage lift-over hoogte en brede opening. De achterklep opent hoog genoeg voor de meeste mensen, hoewel als je super lang bent, je het misschien een tikje laag vindt. En er zijn handige handgrepen op de zijpanelen om hem gemakkelijk dicht te doen. Plus, met de optionele elektrische achterklep die programmeerbare hoogte-instellingen heeft, is het perfect voor garages met lage plafonds. Behoorlijk netjes, nietwaar?
Waardepropositie van de 2026 Volvo XC60: Is het de Prijs Waard?
De 2026 Volvo XC60 valt echt op voor Nederlandse kopers die op zoek zijn naar een premium SUV die een mooie balans raakt tussen luxe, praktische bruikbaarheid, en milieuvriendelijk zijn. Hij begint bij €61.995 voor de T6 AWD Plug-in Hybrid Essential, en concurreert goed tegen sommige van de gevestigde Duitse merken, terwijl hij die unieke Scandinavische touch toont. Maar, hier is het ding: hoeveel waarde je erin ziet hangt echt af van wat je prioriteert en de opties die je kiest.
Beginnend met de instapniveau Essential trim krijg je een solide pakket. We hebben het over uitgebreide veiligheidsfuncties, dual-zone klimaatbeheersing, en een behoorlijk geavanceerd infotainmentsysteem. Maar, laten we eerlijk zijn – de meeste mensen gaan waarschijnlijk neigen naar de Core of Plus trims om extra’s te pakken zoals een premium geluidssysteem, betere verlichting, en chiquere bekleding. Dan is er de Ultra trim, die begint bij €75.995 en de meeste gewilde functies heeft, maar op dat punt kom je in gebied waar die Duitse concurrenten aantrekkelijker gaan kijken met hun prestigieuze badges en mogelijk fijnere touches.
Nu, laten we in de cijfers duiken. Onze kostenanalyse toont dat als je voor de goed uitgeruste XC60 modellen gaat, je gemakkelijk naar meer dan €80.000 kunt kijken. In feite naderden sommige van de testvoertuigen die we hadden de €90.000 met gewenste opties zoals luchtvering, top-notch audio, en grotere wielen. Voor die prijs zou je instapniveau modellen van de BMW X5 of Mercedes GLE kunnen rijden, die meer ruimte bieden en mogelijk betere restwaarden. Toch brengt de plug-in hybride technologie van de XC60 enkele serieuze belastingvoordelen voor Nederlandse zakenauto gebruikers, wat zou kunnen helpen dat premium prijskaartje te balanceren.
Wanneer we kijken naar de totale eigendomskosten, begint de XC60 te schitteren voor kopers die echt het meeste kunnen maken van het elektrisch rijden en profiteren van die zakenauto belastingvoordelen. Met een 0,5% bijtelling voor plug-in hybrids dalen maandelijkse belastingkosten significant vergeleken met traditionele motoren. Plus, de sterke restwaarden van de XC60 en Volvo’s reputatie voor betrouwbaarheid suggereren dat langetermijn eigendomskosten niet te gek zullen zijn – vergeet alleen niet premium brandstof en onderhoud mee te rekenen.
Bij het vergelijken van de XC60 met zijn belangrijkste concurrenten kun je zien waar hij schittert en waar hij misschien tekortschiet. De BMW X3, bijvoorbeeld, heeft betere rijdynamiek en aantoonbaar betere bouwkwaliteit. Maar het heeft niet de elektrische rijmogelijkheden van de XC60 of zijn uitgebreide veiligheidsfuncties. De Mercedes GLC biedt een meer luxueuze feel en betere geluidsisolatie, maar is vergelijkbaar geprijsd terwijl het niet zoveel geavanceerde veiligheidstechnologie als standaard biedt.
Dan is er de Audi Q5 – waarschijnlijk de toughste rivaal van de XC60. Het biedt vergelijkbare technologie en interieurruimte, plus competitieve prijsstelling. Maar hier is de kicker: de plug-in hybride variant van de Q5 is duurder en biedt minder elektrische range. En sla de Genesis GV70 niet over; hij heeft geweldige waarde en luxe touches, maar het heeft niet hetzelfde gevestigde dealernetwerk of restwaarde stabiliteit in de Nederlandse markt.
Deze dagen spelen milieufactoren een grotere rol in aankoopbeslissingen in Nederland, en de plug-in hybride technologie van de XC60 biedt echte voordelen naast alleen belastingvoordelen. In onze real-world tests kregen we ongeveer 60-70 kilometer elektrische range, wat de meeste dagelijkse woon-werk verkeer dekt zonder zelfs de verbrandingsmotor aan te slaan. Voor degenen met thuis oplaadopstellingen en typische Nederlandse rijgewoonten kan de XC60 echt fungeren als een elektrisch voertuig voor de meeste trips terwijl hij nog steeds klaar is voor die lange Europese vakanties.
En laten we veiligheid niet vergeten – de credentials van de XC60 rechtvaardigen echt zijn premium prijs voor gezinnen die prioriteit geven aan passagiersbescherming. Volvo’s veiligheidssystemen hebben de neiging proactiever te zijn dan veel concurrenten, en hun crashtestresultaten zijn consistent eersteklas. Zeker, sommige kopers denken misschien dat veiligheid gewoon een gegeven is in premium SUV’s, maar de XC60 toont meetbare superioriteit in het voorkomen van ongevallen en iedereen veilig houden tijdens botsingen.
Over het algemeen suggereert onze analyse dat de XC60 goede waarde behoudt voor kopers wiens prioriteiten overeenkomen met Volvo’s sterke punten, zoals veiligheid, comfort, milieubewustzijn, en die Scandinavische ontwerpflair. Echter, als je op zoek bent naar de ultieme rijsensatie, top-of-the-line luxe, of cutting-edge technologie, vind je misschien betere waar voor je geld bij sommige Duitse opties. Uiteindelijk valt de XC60 op als een doordachte, goed uitgevoerde premium SUV die gezinsbehoeften prachtig vervult terwijl hij ook echte milieuvoordelen biedt voor degenen die erom geven.