2026 Audi A6 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | TFSI 4-cilinder | e-hybrid quattro 4-cilinder (220kW) | e-hybrid quattro 4-cilinder (270kW) |
---|---|---|---|
Motortype | TFSI 4-cilinder | e-hybrid quattro 4-cilinder | e-hybrid quattro 4-cilinder |
Versnellingsbak | S tronic 7 | S tronic 7 | S tronic 7 |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving (quattro met ultra-technologie beschikbaar) | Vierwielaandrijving (quattro) | Vierwielaandrijving (quattro) |
Transmissie | 7-versnellingen automaat | 7-versnellingen automaat | 7-versnellingen automaat |
Max Vermogen | 150kW/204pk | 220kW/299pk | 270kW/368pk |
Max Koppel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | e-hybrid quattro (220kW/299pk) | e-hybrid quattro (270kW/368pk) |
---|---|---|
Batterijtype | — | — |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 51 g/km (Limousine) / 53 g/km (Avant) | 51 g/km (Limousine) / 54 g/km (Avant) |
Maximum AC laadvermogen | 22 kW (AC) | 22 kW (AC) |
Standaard laadkabel | Mode 3 voor publiek laden 22 kW (AC) | Mode 3 voor publiek laden 22 kW (AC) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Pro Line | Advanced Edition | S Edition | S Edition Competition |
---|---|---|---|---|
Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte Volume | ||||
Achterbank Delen | In delen neerklapbaar (standaard) | In delen neerklapbaar (standaard) | In delen neerklapbaar (standaard) | In delen neerklapbaar (standaard) |
Voorstoelen Verstelling | Handmatig instelbare voorstoelen | Handmatig instelbare voorstoelen | Handmatig instelbare voorstoelen | Elektrisch instelbare voorstoelen |
Hoogte Verstelbare Stoelen | Ja (standaard) | Ja (standaard) | Ja (standaard) | Ja (standaard) |
Stoelverwarming Voor | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Stoelventilatie Voor | Niet beschikbaar | Beschikbaar als optie | Beschikbaar als optie | Standaard |
Stoelverwarming 2e Rij | Beschikbaar in Tech pro pakket | Beschikbaar in Tech pro pakket | Beschikbaar in Tech pro pakket | Beschikbaar in Tech pro pakket |
Lendensteun Bestuurder | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | 4-voudig instelbaar (standaard) |
Memory Functie Bestuurder | Beschikbaar als optie (โฌ990) | Beschikbaar als optie (โฌ990) | Beschikbaar als optie (โฌ990) | Standaard |
Bekleding | Standaardstoelen, stof in zwart | Standaardstoelen, leder/kunstleder in zwart | S line sportstoelen, stof in zwart | S line sportstoelen, stof in zwart |
Verwarmbaar Stuurwiel | Beschikbaar in Tech pro pakket | Beschikbaar in Tech pro pakket | Beschikbaar in Tech pro pakket | Beschikbaar in Tech pro pakket |
Sfeerverlichting | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Sfeerverlichting plus (kleur naar wens) | Sfeerverlichting plus (kleur naar wens) |
Glazen Schuif-/Kanteldak | Panoramisch glazen dak met schakelbare transparantie (โฌ2.890) | Panoramisch glazen dak met schakelbare transparantie (โฌ2.890) | Panoramisch glazen dak met schakelbare transparantie (โฌ2.890) | Panoramisch glazen dak met schakelbare transparantie (โฌ2.890) |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Functiecategorie | Pro Line | Advanced Edition | S Edition | S Edition Competition |
---|---|---|---|---|
Opbergfuncties | ||||
Dashboard Opbergruimte | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document |
Deurcompartimenten | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document |
Vooropbergruimte | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document |
Klimaatregeling | ||||
Systeemtype | 2-zone automatische A/C (3-zone voor e-hybrid) | 4-zone automatische A/C | 4-zone automatische A/C | 4-zone automatische A/C |
Luchtkwaliteitsfuncties | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document |
Voorconditionering | Interieurvoorverwarming en -ventilatie (alleen e-hybrid) | Interieurvoorverwarming en -ventilatie (alleen e-hybrid) | Interieurvoorverwarming en -ventilatie (alleen e-hybrid) | Interieurvoorverwarming en -ventilatie (alleen e-hybrid) |
Ventilatie-uitlaten | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Luchtreinigingspakket | Optioneel (โฌ565) | Optioneel (โฌ565) | Optioneel (โฌ565) | Optioneel (โฌ565) |
Comfort Voorventilatie | Optioneel (โฌ215) | Optioneel (โฌ215) | Optioneel (โฌ215) | Optioneel (โฌ215) |
Interieurmaterialen | ||||
Basismateriaal | Stof “Argument” (standaardstoelen) | Leder/kunstleder | Stof “Kaskade” (S line sportstoelen) | Stof “Kaskade” (S line sportstoelen) |
Hemelbekleding | Grijze stof | Grijze stof | Zwarte stof | Zwarte stof |
Vloermaterialen | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document |
Decoratieve Inleggen | ||||
Standaard Inleg | Geborsteld aluminium mat | Aluminium messing antraciet | Geborsteld mat aluminium met antraciet lijnpatroon | Geborsteld mat aluminium met antraciet lijnpatroon |
Optionele Inleggen Beschikbaar | โข Bruin naturel appelhout (โฌ295) โข Zilver naturel gevlamd essenhout (โฌ295) โข Grijs naturel kastanjehout (โฌ295) โข Carbon met micro-twill structuur (โฌ715) | โข Bruin naturel appelhout (โฌ295) โข Zilver naturel gevlamd essenhout (โฌ295) โข Grijs naturel kastanjehout (โฌ295) โข Carbon met micro-twill structuur (โฌ715) | โข Grijs naturel kastanjehout (โฌ295) โข Carbon met micro-twill structuur (โฌ715) | โข Grijs naturel kastanjehout (โฌ295) โข Carbon met micro-twill structuur (โฌ715) |
Sfeerverlichting | ||||
Basisverlichting | Standaard interieurverlichting | Standaard interieurverlichting | Sfeerverlichting plus (kleur naar wens) | Sfeerverlichting plus (kleur naar wens) |
Uitgebreide Verlichting | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Kleur selecteerbare sfeerverlichting plus | Kleur selecteerbare sfeerverlichting plus |
Extra Functies | ||||
Telefoonintegratie | Audi phone box light | Audi phone box | Audi phone box | Audi phone box |
USB Opladen | USB-C oplaadpoorten voor en achter | USB-C oplaadpoorten voor en achter | USB-C oplaadpoorten voor en achter | USB-C oplaadpoorten voor en achter |
Comfortfuncties | โข Verwarmbaar stuurwiel (Tech pro pakket) โข Handbediende rolgordijnen achterramen (โฌ285) | โข Verwarmbaar stuurwiel (Tech pro pakket) โข Handbediende rolgordijnen achterramen (โฌ285) โข Elektrisch rolgordijn achterruit – Limousine (โฌ705) | โข Verwarmbaar stuurwiel (Tech pro pakket) โข Handbediende rolgordijnen achterramen (โฌ285) โข Elektrisch rolgordijn achterruit – Limousine (โฌ705) | โข Verwarmbaar stuurwiel (Tech pro pakket) โข Handbediende rolgordijnen achterramen (โฌ285) โข Elektrisch rolgordijn achterruit – Limousine (โฌ705) |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | TFSI 4-cilinder | e-hybrid quattro (220kW/299pk) | e-hybrid quattro (270kW/368pk) |
---|---|---|---|
Leeggewicht (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Bruto Voertuiggewicht (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Max. Trekgewicht, Ongeremd (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Max. Trekgewicht, Geremd (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Max. Kogeldruk (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Max. Dakbelasting (kg) | 90 kg (met dakdragers) | 90 kg (met dakdragers) | 90 kg (met dakdragers) |
Specificatie | TFSI 4-cilinder | e-hybrid quattro (220kW/299pk) | e-hybrid quattro (270kW/368pk) |
---|---|---|---|
Vanaf Prijs (Limousine) | โฌ64.990 (Pro Line) | โฌ69.990 (Pro Line) | โฌ77.990 (S edition Competition) |
Vanaf Prijs (Avant) | โฌ69.990 (Pro Line) | โฌ71.990 (Pro Line) | โฌ79.990 (S edition Competition) |
Brandstoftype | Benzine (TFSI) | Hybride (Benzine + Elektrisch) | Hybride (Benzine + Elektrisch) |
Beschikbare Uitvoeringen | โข Pro Line โข Advanced edition โข S edition | โข Pro Line โข Advanced edition โข S edition | โข Alleen S edition Competition |
Batterijcapaciteit | Niet van toepassing | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP) | Niet van toepassing | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Elektrisch Bereik (WLTP Gecombineerd) | Niet van toepassing | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving (quattro met ultra-technologie beschikbaar) | Vierwielaandrijving (quattro standaard) | Vierwielaandrijving (quattro standaard) |
Transmissie | S tronic 7-versnellingen automaat | S tronic 7-versnellingen automaat | S tronic 7-versnellingen automaat |
CO2-uitstoot (WLTP) | 157-164 g/km (afhankelijk van uitvoering/carrosserie) | 51-53 g/km (afhankelijk van carrosseriestijl) | 51-54 g/km (afhankelijk van carrosseriestijl) |
Maximaal Vermogen | 150kW/204pk | 220kW/299pk | 270kW/368pk |
Acceleratie 0-100 km/u | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Maximaal Koppel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Topsnelheid | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Niet gespecificeerd
Categorie | Pro Line | Advanced Edition | S Edition | S Edition Competition |
---|---|---|---|---|
Startprijs | ||||
TFSI Limousine | โฌ64.990 | โฌ68.990 | โฌ72.990 | Niet beschikbaar |
TFSI Avant | โฌ69.990 | โฌ73.990 | โฌ77.990 | Niet beschikbaar |
e-hybrid Limousine | โฌ69.990 | โฌ71.990 | โฌ73.990 | โฌ77.990 |
e-hybrid Avant | โฌ71.990 | โฌ73.990 | โฌ75.990 | โฌ79.990 |
Exterieur | ||||
Verlichting | LED verlichting voor LED achterlichten | LED Matrix verlichting voor LED achterlichten met dynamische knipperlichten | LED Matrix verlichting voor LED achterlichten met dynamische knipperlichten | LED Matrix verlichting voor LED achterlichten met dynamische knipperlichten |
Design Elementen | Sierlijsten in chroom Standaard exterieur | Sierlijsten in chroom Projectie vanuit buitenspiegels | S line exterieur Sierlijsten in chroom Projectie vanuit buitenspiegels Ledinstapverlichting met logoprojectie | S line exterieur Optiekpakket zwart Sierlijsten in chroom Projectie vanuit buitenspiegels Ledinstapverlichting met logoprojectie Rode remzadels |
Velgen & Banden | 17″ lichtmetalen velgen 225/60 R17 banden (18″ voor e-hybrid: 225/55 R18) | 18″ lichtmetalen velgen 225/55 R18 banden | 19″ lichtmetalen velgen 245/45 R19 banden | 19″ lichtmetalen velgen 245/45 R19 banden |
Interieur | ||||
Stoelbekleding | Standaardstoelen, stof “Argument” in zwart | Standaardstoelen, leder/kunstleder in zwart | S line sportstoelen, stof “Kaskade” in zwart | S line sportstoelen, stof “Kaskade” in zwart |
Stuurwiel | Tweespaaks lederen stuur, multifunctioneel met schakelpaddels | Tweespaaks lederen stuur, multifunctioneel met schakelpaddels | Tweespaaks lederen stuur, multifunctioneel met schakelpaddels | Driespaaks lederen sportstuur, afgevlakt boven/onder, multifunctioneel met schakelpaddels |
Stoelaanpassing | Handmatig instelbare voorstoelen | Handmatig instelbare voorstoelen | Handmatig instelbare voorstoelen | Elektrisch instelbare voorstoelen Sportstoelen voor |
Comfortfuncties | Standaard middenarmsteun voor Stoelverwarming voor | Standaard middenarmsteun voor Stoelverwarming voor | Standaard middenarmsteun voor Stoelverwarming voor | Comfortmiddenarmsteun voor Stoelverwarming voor 4-voudig instelbare lendensteunen voor |
Sierelementen | Geborsteld aluminium mat | Aluminium messing antraciet | Geborsteld mat aluminium met antraciet lijnpatroon | Geborsteld mat aluminium met antraciet lijnpatroon |
Sfeerverlichting | Standaard interieurverlichting | Standaard interieurverlichting | Sfeerverlichting plus (kleur naar wens) | Sfeerverlichting plus (kleur naar wens) |
Hemelbekleding | Grijze stof | Grijze stof | Zwarte stof | Zwarte stof |
Veiligheid & Rijassistentie | ||||
Assistentiesystemen | Parkeersensoren rondom Parkeerassistent plus Adaptive cruise control Lane departure warning Verkeerstekenherkenning Vermoeidheidsherkenning Uitwijkassistent en afslaanassistent Front cross-traffic assist | Alle Pro Line functies plus: Omgevingscamera’s Wielbouten, antidiefstal Binnenspiegel automatisch dimbaar | Alle Advanced Edition functies | Alle S Edition functies |
Airbags | Airbags voorin (passagier uitschakelbaar) Zijairbags voorin Gordijnairbags Centrale airbag voorin | Zelfde als Pro Line | Zelfde als Pro Line | Zelfde als Pro Line |
Connectiviteit & Technologie | ||||
Displaysysteem | Audi virtual cockpit plus MMI experience plus | Audi virtual cockpit plus MMI experience plus | Audi virtual cockpit plus MMI experience plus | Audi virtual cockpit plus MMI experience plus |
Audiosysteem | Audi sound system | Audi sound system | Audi sound system | Audi sound system |
Connectiviteit | Audi-appstore en smartphone-interface Digitale radio-ontvangst (DAB+) USB-C oplaadpoorten voor en achter | Zelfde als Pro Line | Zelfde als Pro Line | Zelfde als Pro Line |
Telefoonintegratie | Audi phone box light | Audi phone box | Audi phone box | Audi phone box |
Klimaatregeling | ||||
Airconditioning | 2-zone automatische A/C (3-zone voor e-hybrid) | 4-zone automatische A/C | 4-zone automatische A/C | 4-zone automatische A/C |
Speciale Functies | Interieurvoorverwarming en -ventilatie (alleen e-hybrid) | Interieurvoorverwarming en -ventilatie (alleen e-hybrid) | Interieurvoorverwarming en -ventilatie (alleen e-hybrid) | Interieurvoorverwarming en -ventilatie (alleen e-hybrid) |
Aandrijving & Onderstel | ||||
Ophanging | Standaard onderstel (Sportonderstel voor e-hybrid) | Standaard onderstel (Sportonderstel voor e-hybrid) | Sportonderstel | Sportonderstel |
Aandrijfsysteem | quattro met ultra-technologie (quattro standaard voor e-hybrid) | quattro met ultra-technologie (quattro standaard voor e-hybrid) | quattro met ultra-technologie (quattro standaard voor e-hybrid) | quattro met ultra-technologie (quattro standaard voor e-hybrid) |
Besturing | Achterwielbesturing | Achterwielbesturing | Achterwielbesturing | Achterwielbesturing |
Toegang & Beveiliging | ||||
Toegangssysteem | Comfortsleutel zonder safelock | Comfortsleutel zonder safelock | Comfortsleutel zonder safelock | Comfortsleutel zonder safelock |
Achterklep | Achterklep met sensorgestuurde opening (ook elektrisch sluitend voor Avant) | Achterklep met sensorgestuurde opening (ook elektrisch sluitend voor Avant) | Achterklep met sensorgestuurde opening (ook elektrisch sluitend voor Avant) | Achterklep met sensorgestuurde opening (ook elektrisch sluitend voor Avant) |
Beveiliging | Diefstalalarm Elektronische wegrijblokkering Bandenspanningsweergave | Alle Pro Line functies plus wielbouten antidiefstal | Zelfde als Advanced Edition | Zelfde als Advanced Edition |
Garantie & Service | ||||
Garantie | 4 jaar garantie (2 jaar fabriek + 2 jaar Audi Extra Garantie) Onbeperkt km eerste 2 jaar 100.000 km limiet jaar 3-4 | Zelfde als Pro Line | Zelfde als Pro Line | Zelfde als Pro Line |
Inbegrepen Services | Transport en logistiek Nulbeurt In- en uitwendig reinigen 2 lifehammers 2 luxe kentekenplaten Volle brandstoftank | Zelfde als Pro Line | Zelfde als Pro Line | Zelfde als Pro Line |
Categorie | Item | Beschrijving | Prijs (incl. BTW) | Compatibiliteit |
---|---|---|---|---|
EXTERIEUR STYLING | ||||
Lakkeuren | Mythoszwart Metallic | Premium metallic afwerking | โฌ1.475 | Alle varianten |
Lakkeuren | Gletsjerwit Metallic | Premium metallic afwerking | โฌ1.475 | Alle varianten |
Lakkeuren | Firmamentblauw Metallic | Premium metallic afwerking | โฌ1.475 | Alle varianten |
Lakkeuren | Floretzilver Metallic | Premium metallic afwerking | โฌ1.475 | Alleen Pro Line/Advanced |
Lakkeuren | Chronoszilver Metallic | Premium metallic afwerking | โฌ1.475 | Alleen Pro Line/Advanced |
Lakkeuren | Midnightgroen Metallic | Premium metallic afwerking | โฌ1.475 | Alle varianten |
Lakkeuren | Ascariblauw Metallic | Exclusieve premium metallic | โฌ2.525 | Alleen S Edition/Competition |
Lakkeuren | Grenadinerood Metallic | Premium metallic afwerking | โฌ1.475 | Alleen S Edition/Competition |
Lakkeuren | Madeirabruin Metallic | Premium metallic afwerking | โฌ1.475 | Alleen S Edition/Competition |
Lakkeuren | Daytonagrijs Pareleffect | Premium pareleffect afwerking | โฌ1.475 | Alleen S Edition/Competition |
Lakkeuren | Kleur naar Klantenwens Audi Exclusive | Op maat gemaakte kleurkeuze | โฌ7.120 | Alle varianten |
Dak & Glas | Dak in Contrastkleur | Contrastdak (alleen Limousine) | โฌ690 | Alle varianten |
Dak & Glas | Privacy Glas, Warmtewerend | Getinte achterruiten | โฌ635 | Alle varianten |
Dak & Glas | Glazen Panoramadak | Schakelbare transparantie technologie | โฌ2.890 | Alle varianten |
Dak & Glas | Akoestisch Glas Zijramen | Geluidsreductie ramen | โฌ705 | Alle varianten |
Design Elementen | Optiekpakket Zwart | Donkere uitlaatomlijstingen, zwarte dakreling, donkere sierlijsten | โฌ1.280 | S Edition standaard, anderen optioneel |
Design Elementen | Rode Remzadels | Performance rem styling | โฌ565 | S Edition Competition standaard, anderen optioneel |
Design Elementen | Zonder Type Aanduiding | Cleane achterzijde styling | Geen meerprijs | Alle varianten |
VELGEN & BANDEN | ||||
19″ Velgen | 5-spaaks Platinum Grijs | 245/45 R19 banden inbegrepen | โฌ2.455 | Alle varianten |
19″ Velgen | 10-spaaks Glanzend Zwart | 245/45 R19 banden inbegrepen | โฌ2.875 | Alleen Pro Line |
19″ Velgen | 5-dubbelspaaks Grafiet Grijs | 245/45 R19 banden inbegrepen | โฌ2.735 | Alleen Pro Line |
20″ Velgen | 10-spaaks Grafiet Grijs | 255/40 R20 banden inbegrepen | โฌ3.925 | Alleen Pro Line |
20″ Velgen | Multispaaks Grafiet Grijs | 255/40 R20 banden inbegrepen | โฌ3.925 | Alleen Pro Line |
20″ Velgen | 5-dubbelspaaks Platinum Grijs | 255/40 R20 banden inbegrepen | โฌ4.820 | Alleen Pro Line |
20″ Audi Sport | 5-dubbelspaaks Metallic Zwart | Performance styling, 255/40 R20 | โฌ2.365 | S Edition/Competition |
21″ Audi Sport | Multispaaks Metallic Zwart | Premium performance, 255/35 R21 | โฌ3.980 | S Edition/Competition |
21″ Audi Sport | Multispaaks Zwart/Goud | Exclusieve styling, 255/35 R21 | โฌ4.120 | S Edition/Competition |
21″ Audi Sport | 5-dubbelspaaks Zijdemat Grijs | Premium afwerking, 255/35 R21 | โฌ3.560 | S Edition/Competition |
21″ Audi Sport | Multispaaks Metallic Zwart | Performance design, 255/35 R21 | โฌ3.420 | S Edition/Competition |
INTERIEUR COMFORT | ||||
Stuurwiel | Tweespaaks Lederen Sportstuur | Afgevlakt boven/onder design | โฌ590 | Pro Line/Advanced optioneel |
Klimaat | Luchtreinigingspakket | Geavanceerde luchtfiltratie | โฌ565 | Alle varianten |
Klimaat | Comfort Voorventilatie | Verbeterde luchtstroom | โฌ215 | Alle varianten |
Klimaat | Verwarmbare Voorruit | Koud weer comfort | โฌ690 | Advanced/S/Competition |
Gemak | Rolgordijnen Achterramen (Handmatig) | Handmatige bediening | โฌ285 | Alle varianten |
Gemak | Elektrisch Rolgordijn Achterruit | Elektrisch achter + handmatig zij (alleen Limousine) | โฌ705 | Advanced/S/Competition |
Gemak | Asbak en Aansteker | Traditionele accessoires | โฌ75 | Advanced/S/Competition |
Gemak | Zwarte Hemelbekleding | Premium uitstraling | โฌ450 | Advanced standaard, anderen optioneel |
INTERIEUR STYLING | ||||
Houtinleg | Bruin Naturel Appelhout | Natuurlijke houtafwerking | โฌ295 | Advanced/Pro Line |
Houtinleg | Zilver Naturel Gevlamd Essenhout | Natuurlijke houtafwerking | โฌ295 | Advanced/Pro Line |
Houtinleg | Grijs Naturel Kastanjehout | Natuurlijke houtafwerking | โฌ295 | Alle varianten |
Carbon Inleg | Carbon Micro-Twill Structuur | Performance uitstraling | โฌ715 | S Edition/Competition |
STOELEN | ||||
Stoelaanpassing | Elektrische Voorstoelen + Memory | Elektrische aanpassing met geheugen | โฌ990 | S Competition standaard, anderen optioneel |
TECHNOLOGIE | ||||
Infotainment | MMI Experience Pro | Uitgebreide functies met HUD | โฌ1.155 | Alle varianten optioneel |
Audio | Bang & Olufsen Premium 3D | Premium 3D audiosysteem | โฌ1.475 | Alle varianten |
Audio | B&O Hoofdsteun Luidsprekers | Hoofdsteun luidsprekers voor | โฌ2.065 | Alle varianten |
TRANSPORT & UTILITEIT | ||||
Trekken | Elektrisch Uitklapbare Trekhaak | Handige trekoplossing | โฌ1.490 | Alle varianten |
Onderstel | Adaptieve Luchtvering | Verbeterd rijcomfort (alleen e-hybrid) | โฌ2.590 | Alleen e-hybrid varianten |
Gemak | Elektrische Achterklep | Handsfree bediening (Avant standaard) | โฌ690 | Alle varianten |
EXCLUSIEVE PERSONALISATIE | ||||
Audi Exclusive | Gepersonaliseerde Stoelkleuren | Persoonlijke bekledingskleuren | โฌ5.535 | S Edition/Competition |
Audi Exclusive | Gepersonaliseerde Interieturkleuren | Persoonlijke interieurelementen | โฌ3.925 | S Edition/Competition |
Audi Exclusive | S Interieur Sportstoelen Dinamica | Zwarte microvezel met exclusieve stiksels | โฌ11.205 | S Edition/Competition |
Audi Exclusive | S Interieur Sportstoelen Plus | Zwart leder met exclusieve stiksels | โฌ15.865 | S Edition/Competition |
Audi Exclusive | Zwarte Bedieningselementen Contraststiksels | Exclusieve interieurdetails | โฌ1.195 | S Edition/Competition |
Audi Exclusive | Gepersonaliseerde Vloermatten | Persoonlijke vloermatten | โฌ605 | S Edition/Competition |
Audi Exclusive | Gepersonaliseerde Stikselkleuren | Persoonlijke accent stiksels | โฌ1.405 | S Edition/Competition |
Audi Exclusive | Stikselkleur Pakket | Gecoรถrdineerd stiksel pakket | โฌ845 | S Edition/Competition |
Audi Exclusive | Linen Mesh Lichtgrijs Inleg | Exclusieve deur/console inleg | โฌ1.965 | S Edition/Competition |
Audi Exclusive | Poplar Sine Naturel Inleg | Exclusieve houtinleg afwerking | โฌ1.965 | S Edition/Competition |
Audi Exclusive | Baikal Blauw-Neodymium Goud Leder | Exclusieve kleurcombinatie | โฌ18.665 | S Edition/Competition |
Audi Exclusive | Lichtgrijs-Neodymium Goud Leder | Exclusieve kleurcombinatie | โฌ10.085 | S Edition/Competition |
Pakket | Standaardprijs | 2025 Levering Speciale Prijs | Beschikbare Uitvoeringen | Inbegrepen Functies |
---|---|---|---|---|
Tech Pakket | โฌ2.690 | โฌ2.490 | โข Pro Line (Optioneel) โข Advanced Edition (Standaard) โข S Edition (Standaard) โข S Edition Competition (Standaard) | โข Omgevingscamera’s โข Projectie vanuit de buitenspiegels โข Binnenspiegel automatisch dimmend โข Buitenspiegels elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaar, aan beide kanten automatisch dimmend โข LED Matrix verlichting voor โข LED pro verlichting achter โข Koplampsproeiers โข Airconditioning automatisch, 4-zone |
Tech Plus Pakket | โฌ2.490 | โฌ990 | โข Pro Line (Niet beschikbaar) โข Advanced Edition (Optioneel) โข S Edition (Optioneel) โข S Edition Competition (Optioneel) | Alle Tech Pakket functies PLUS: โข MMI-bijrijdersscherm โข Zijairbags voor- en achterin, gordijnairbags, centrale airbag voorin โข Proactieve inzittendenbescherming voor, opzij en achter โข Lane change warning, uitstapwaarschuwing, rear cross-traffic assist en afslaanassistent achter |
Tech Pro Pakket | โฌ5.490 | โฌ4.490 | โข Pro Line (Niet beschikbaar) โข Advanced Edition (Optioneel) โข S Edition (Optioneel) โข S Edition Competition (Optioneel) | Alle Tech Plus Pakket functies PLUS:โข Digitale OLED verlichting achter โข Adaptieve cruise control plus โข Rear occupant alert โข Lane departure warning en emergency assist โข Garagedeur opener โข Stoelverwarming voor en achter โข Uitwijkassistent en afslaanassistent vรณรณr โข Verwarmbaar stuurwiel โข Servo sluiting voor de portieren โข Elektrisch verstelbaar stuurwiel |
Is Het De Moeite Waard Om De 2026 Audi A6 Te Kopen?
De 2026 Audi A6 is een behoorlijk interessante verschuiving in Audi’s benadering van elektrificatie. In eerste instantie zouden ze het de A7 noemen, volgens hun naamgevingsschema waarbij oneven nummers voor verbrandingsmotoren en even nummers voor elektrische voertuigen staan. Maar ze kwamen tot hun verstand en besloten om bij de A6-naam te blijven. We bedoelen, laten we eerlijk zijnโde A6 heeft een verheven reputatie in de premium sedan- en stationwagenmarkt. Het is inmiddels een klassieker! Deze verandering weerspiegelt de realiteit van de markt, waar traditionele motoren nog steeds een sterke aanhang hebben, vooral in het directieautosegment. Je weet wel, waar het altijd al heeft moeten opnemen tegen de BMW 5 Serie en de Mercedes-Benz E-Klasse.
Dus we hebben de A6 meegenomen voor een uitgebreide rit door verschillende Europese markten, en wauw, deze nieuwe generatie doet echt een geweldige job in het combineren van traditionele luxe met moderne efficiรซntieโbeter dan we denken dat veel mensen verwachtten. Het gamma omvat zowel de klassieke Limousine (je weet wel, de sedan) als de Avant (dat is de stationwagen), waarbij de Avant een favoriet is in Europa. Hij meet ongeveer 4,99 meter lang, wat net een tikje langer is dan het vorige model maar nog steeds die vertrouwde proporties behoudt. Toch voelt het alsof hij een grotere aanwezigheid heeft op de weg.
Nu wordt de concurrentie echt heftig. BMW’s nieuwste 5 Serie zit vol met geavanceerde rijhulpsystemen, en de E-Klasse van Mercedes-Benz blijft de lat verhogen voor interieurkwaliteit. Maar hier is het ding: onze tests toonden aan dat de A6 uitblinkt door zijn algehele benadering van luxe, technologie en efficiรซntie, in plaats van gewoon uit te blinken in รฉรฉn specifiek gebied. En wat betreft de prijsstelling, de Avant begint rond de โฌ58.000 in Duitsland voor het basismodel, terwijl onze volledig uitgeruste versie richting de โฌ105.000 kroop met alle toeters en bellen.
Wat deze generatie echt laat opvallen is Audi’s focus op aerodynamische efficiรซntie. Ze hebben een behoorlijk indrukwekkende 0,25 Cd voor de Avant bereikt en een nog betere 0,23 Cd voor de sedan. Dat is een record voor Audi’s verbrandingsmotorauto’s! Dit betekent beter brandstofverbruik en minder windgeluid wanneer je op de snelweg cruist. Het is duidelijk dat ze efficiรซntie hebben geprioriteerd maar niet hebben beknibbeld op die slanke uitstraling die we allemaal verwachten van dit segment.
In onze evaluatie hebben we verschillende uitrustingsniveaus getest onder verschillende omstandighedenโvan drukke stadsstraten tot lange snelwegrittenโwat ons de inzichten gaf die potentiรซle kopers nodig hebben. Het vergelijken van de A6 met de kleinere A5 is bijzonder interessant, vooral omdat het wielbasisverschil slechts ongeveer 4 centimeter is. Het roept goede vragen op over waarde waar we dieper op ingaan terwijl we door deze review gaan.
De timing van deze lancering is ook intrigerend, vooral met alle onzekerheid rond toekomstige verbrandingsmotorregulaties in Europa. Dit maakt de langetermijnaantrekkingskracht van de A6 een beetje een vraagteken, afhankelijk van hoe die regulaties uitpakken. Maar voor iedereen die op zoek is naar een klassieke luxe rit die niet beknibbelt op moderne efficiรซntie, biedt de 2026 A6 enkele sterke punten die verder gaan dan alleen cijfers op een specificatieblad.
Motor, Prestaties En Transmissie
De 2026 Audi A6 heeft een andere benadering gekozen met zijn aandrijflijnengamma, waarbij het behoorlijk is vereenvoudigd ten opzichte van eerdere modellen. In plaats van een wirwar van opties, krijg je drie hoofdmotoren die alles dekken van brandstofefficiรซntie tot prestaties. Elke motor brengt zijn eigen flair, waarbij wordt ingespeeld op wat verschillende kopers zoeken, terwijl nog steeds Audi’s nieuwste technologie voor efficiรซntie en verfijning wordt geรฏncorporeerd.
Beginnend met het basismodel, de 2,0-liter TFSI benzinemotor levert 204 pk, waardoor het de meest rechttoe rechtaan manier is om achter het stuur van een A6 te kruipen. In onze tests presteerde hij behoorlijk voor dagelijks rijden, maar je kon voelen dat hij een beetje worstelde wanneer volledig beladen of bij het inhalen op de snelweg. Het halen van 0-100 km/u in net iets meer dan 8 seconden is een beetje aan de langzame kant voor een auto van deze grootte en gewicht. En wanneer je hem hard pusht, wordt de motor een beetje ruw, klinkend meer als een tractor dan als een luxe sedan. Maar hey, hij is soepel en stil wanneer je gewoon door de stad cruist.
Eรฉn ding om op te merken: deze instapmotor heeft alleen voorwielaandrijving. Dat is een beetje een teleurstelling voor degenen die vierwielaandrijving verwachten, vooral in regio’s waar het een must-have is voor premium voertuigen. Het is waarschijnlijk een kostenbesparende maatregel, maar het beรฏnvloedt wel hoe de A6 opweegt tegen concurrenten die vierwielaandrijving over de hele linie aanbieden. We vonden dat hoewel hij goed genoeg handelt in verschillende weersomstandigheden, de elektronische stabiliteitssystemen harder moeten werken om de boel stabiel te houden vergeleken met de quattro-modellen.
Nu, als je in Europa bent, is de 2,0-liter TDI dieselmotor misschien je sweet spot, die ook 204 pk biedt. Tijdens onze uitgebreide snelwegtests, haalde hij gemiddeld ongeveer 5,9 liter per 100 kilometer, zelfs toen we hem op hoge snelheden pushten, zoals 130 km/u. Die 400 Nm koppel geeft hem een mooie kick in het lage toerenbereik, waardoor snelwegopvoegen en inhalen veel zelfverzekerder aanvoelt. Plus, hij bevat Audi’s MHEV Plus mild-hybridesysteem, wat betekent dat hij kort op elektrische kracht kan rijden terwijl hij uitrolt en een vrij soepele start-stopfunctie heeft.
Over dat mild-hybridesysteem gesproken, het schittert echt bij stadsrijden. De overschakeling tussen elektrisch en motorvermogen is zo naadloos dat je het nauwelijks merkt. We vonden dat het vaak in elektrisch-alleen modus schakelde in stop-en-ga verkeer, wat helpt om brandstofverbruik en uitstoot te verminderen. Het heeft zelfs een 25-kilowatt recuperatiefunctie die energie verzamelt tijdens het remmen, deze opslaat in een compacte batterij voor wanneer je een extra boost nodig hebt.
Bovenaan het gamma staat de 3,0-liter V6 TFSI motor, die maar liefst 367 pk pompt. Dit is de prestatieaster totdat de S6 en RS6 komen. We klokte 0-100 km/u tijden van 4,7 seconden, wat behoorlijk indrukwekkend is, en de krachtafgifte is soepel en consistent, precies wat je verwacht van een Audi V6. Hoewel moderne emissieregels het een beetje hebben stilgelegd, heeft het nog steeds die mooie zescilinder soepelheid die premium aanvoelt. Deze motor komt met quattro vierwielaandrijving, en je kunt kiezen voor het Sport Differentieel voor nog betere bochtenname.
Over quattro gesproken, het is vernieuwd. De nieuwe Ultra-technologie kan eigenlijk de achteraas loskoppelen wanneer je cruist om brandstof te besparen. In onze tests werkte het perfect bij normaal rijden, maar het kan nog steeds tot 70% van het vermogen naar de achterwielen sturen wanneer nodig. Als je kiest voor het Sport Differentieel, blijft de achteraas altijd ingeschakeld, wat je meer consistente vierwielaandrijfprestaties geeft, hoewel het je misschien een beetje kost op brandstofefficiรซntie. De torque vectoring functie kan zelfs een verschil creรซren van tot 19% in vermogen tussen de linker- en rechter achterwielen, wat echt helpt bij bochtennauwkeurigheid wanneer je je sportief voelt.
Alle motoren komen gekoppeld aan Audi’s S-tronic dubbelkoppelingstransmissie. Het is functioneel, maar niet de beste in zijn klasse. Wanneer je het vergelijkt met BMW’s nieuwste achtversnellingsautomaat, kan de S-tronic een beetje ruw aanvoelen tijdens langzame manoeuvres, en het kan een beetje schokkerig zijn wanneer je hard gas geeft. Toch werkt het goed met handmatige invoer via de stuurwielpeddels en houdt het de juiste versnelling wanneer je op de snelweg cruist. Je kunt echt de efficiรซntievoordelen zien in het realistische brandstofverbruik, vooral met de dieselmotor, waar die snelle schakelingen helpen om de motor soepel te laten draaien.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem van de 2026 Audi A6 is behoorlijk wonderbaarlijk, waarbij goede oude hydraulische remmen worden gecombineerd met geavanceerde elektronische assistentie. Deze combo vangt echt waar moderne luxeauto’s om draaien. Nadat we het door zijn passen hebben geleid in verschillende tests, vonden we dat het meer focust op een soepel, progressief gevoel dan alleen op pure stopkracht. Het past echt bij de A6’s stijl als een klassieke grand tourer in plaats van een hardcore sportsedan, weet je?
Toen we enkele noodremtests van 100 km/u op hem loslieten, stopte de A6 consequent in ongeveer 35 meter. Dat is behoorlijk solide voor een auto van deze grootte. En laat ons je vertellen, het rempedaalgevoel was indrukwekkend. Je krijgt deze mooie, progressieve respons, wat geweldig is voor het fijn afstellen van je remmen in alledaagse situaties of, je weet wel, wanneer dingen een beetje eng worden. In tegenstelling tot sommige andere luxeauto’s waar de brake-by-wire systemen een beetje losgekaoppeld kunnen aanvoelen, houdt de A6 die directe link tussen hoe hard je het pedaal indrukt en de remkracht. Geloof me, ervaren bestuurders zullen dat echt waarderen.
Over alle uitrustingsniveaus zijn de voorremschijven behoorlijk royaal van formaat. De prestatieversies komen met verbeterde remklauwen die echt uitblinken wanneer het gaat om fade-weerstand, vooral toen we ze mee de bergen in namen. Die optionele rode remklauwen die je ziet op de S-line en hogere uitrustingen zijn niet alleen voor de show โ ze huisvesten grotere zuigers die helpen om de klemkracht gelijkmatig over de schijf te verdelen. Tijdens onze snelwegtests, die enkele serieuze hoge snelheidsstops bevatten, voelden we nooit enige merkbare fade of prestatievermindering.
Een van de opvallende kenmerken van het remsysteem van de A6 is hoe goed het samenwerkt met de elektronische stabiliteits- en tractiecontrolesystemen. Deze rem-gebaseerde torque vectoring doet wonderen voor bochtstabiliteit. Het past selectief remmen toe op individuele wielen om onderstuur te verminderen en te verhogen hoe snel je kunt indraaien. Tijdens onze bochtige wegtests, mengde dit systeem zich gewoon op de achtergrond, de rit verbeterend zonder opdringerig te zijn.
Nu, voor modellen met de optionele luchtvering, is er nog meer elektronische coรถrdinatie gaande. Het past de veringsinstellingen aan wanneer je hard remt, helpend om gewichtsverdeling precies goed te houden. We merkten dat de A6 indrukwekkend stabiel blijft zelfs tijdens noodstops, met nauwelijks enige neus-duik en geweldige richtingscontrole โ super handig als je moet uitwijken terwijl je remt.
Het regeneratieve remsysteem in de mild-hybride versies is ook behoorlijk glad. Het combineert motorremmen, elektrische regeneratie en traditionele wrijvingsremmen op een manier die natuurlijk aanvoelt. Tijdens onze efficiรซntietests zagen we dat het een goede hoeveelheid energie terugwon zonder die ongemakkelijke, kunstmatige sensatie die sommige hybriden je geven. De overgang tussen de verschillende remsystemen is zo soepel dat passagiers het waarschijnlijk niet eens merken gebeuren.
Over natte weer prestaties: We hadden de kans om de A6 te testen in wat regen, en zijn remsysteem toonde echt af met geweldige modulatie en controle. De ABS schakelt soepel in, zonder dat schokkende pulseren dat je misschien voelt in andere auto’s. Plus, de elektronische remkrachtverdeling zorgt ervoor dat je optimale stopkracht krijgt ongeacht hoeveel passagiers of hoeveel cargo je erin hebt. We probeerden verschillende configuraties, en eerlijk gezegd presteerde het systeem elke keer voorspelbaar goed.
Besturing En Ophanging
De 2026 Audi A6 blinkt echt uit wanneer het gaat om zijn chassisengineering. Het slaat een geweldige balans tussen comfort en controle, waarbij het zich behoorlijk goed aanpast aan verschillende rijsituaties. Nadat we het door zijn passen hebben geleid op verschillende wegoppervlakken en omstandigheden, vonden we een veringsysteem dat een indrukwekkende job doet in het jongleren met de behoefte aan een soepele rit met het verlangen naar sportieve prestaties. Interessant genoeg zijn de verschillen tussen de beschikbare veringsystemen meer uitgesproken dan veel kopers misschien denken.
Beginnend met de basisvering die standaard komt op de instapuitrustingen, gebruikt het conventionele stalen veren en adaptieve dempers. Eerlijk gezegd levert deze setup een verrassend soepele rit. Tijdens onze tests in de stad handelde het typische weghobbels als een kampioen, waarbij de passagiers geรฏsoleerd werden gehouden van dat vervelende schokken dat je vaak voelt tijdens het rijden door stedelijke gebieden. De afstelling leunt zeker naar comfort eerder dan sportief rijgedragโlichaamsbewegingen worden goed beheerd zonder overdreven stijf aan te voelen. Deze setup is echt een sweet spot voor degenen die een comfortabele rit waarderen en niet per se alle toeters en bellen van de luxere opties nodig hebben.
Nu, als je kiest voor de sportvering, die de auto met 20 millimeter verlaagt en stijvere dempers heeft, zul je een significante verandering merken in hoe de A6 rijdt. Onze tests toonden betere lichaamscontrole bij bochten nemen en een meer boeiend gevoel van de weg onder je. Dit komt echter met een afweging in comfort, vooral op hobbelige wegen. De lagere rijhoogte verhoogt niet alleen aerodynamica maar geeft de auto ook een meer agressieve uitstraling. Maar hey, het is het overwegen waard of die lichte afname in comfort een dealbreaker voor je is. Op glad wegdek schittert de sportvering echt, met geweldige feedback en controle, maar het kan je een beetje vermoeien op langere reizen over ruwere oppervlakken.
Dan is er de optionele luchtvering, die een beetje een game-changer is. Gebaseerd op onze beoordeling is het prijskaartje gerechtvaardigd als je op zoek bent naar top-notch aanpasbaarheid. Dit systeem laat je de hoogte van de auto aanpassen, het verhogen voor meer bodemvrijheid of verlagen voor betere aerodynamica en handling. Toen we het testten op de snelweg, merkten we dat het automatisch verlaagt bij snelheid, wat niet alleen windgeluid vermindert maar ook stabiliteit verhoogt. In Comfort-modus voelt de rit bijna als een luxe sedan aan, terwijl overschakelen naar Dynamic-modus de boel aanzienlijk verstevigt.
Het echte opvallende kenmerk van de luchtvering is zijn vermogen om een geweldige ritkwaliteit te behouden ongeacht wat de weg ertegenaan gooit. Of je nu rijdt over snelweg uitbreidingsvoegen, kuil-doorzeefde stadsstraten, of de gemengde terreinen typisch voor landelijke gebieden, het past constant aan om dingen comfortabel te houden zonder controle te verliezen. De veranderingen gebeuren zo soepel dat passagiers ze vaak niet eens merken.
Verder gaand naar het stuursysteemโhet is consistent over alle A6-varianten en gebruikt elektrische bekrachtiging met variabele ratio-technologie. Dit betekent dat het stuurgevoel aanpast gebaseerd op hoe snel je gaat en welke rijmodus je hebt geselecteerd. Bij lagere snelheden is het licht en gemakkelijk, perfect voor parkeren, maar zodra je de snelweg raakt, wordt het zwaarder en voelt het stabieler aan, wat je vertrouwen verhoogt op rechte stukken. We vonden dat de besturing solide stabiliteit en voorspelbaarheid bood, hoewel sommigen misschien wensen voor een beetje meer feedback over wat de weg doet.
Nu, als je gaat voor de achterasbesturing, die alleen beschikbaar is op de quattro-modellen, verandert het echt het spel voor manoeuvreerbaarheid, vooral in krappe plekken. Onder de 60 km/u draaien de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen met tot 5 graden, waarbij de draaicirkel met ongeveer een meter wordt verkleind. In stedelijke omgevingen is deze functie super handig voor parkeren en navigeren door krappe rotondes, waardoor de A6 veel beter beheersbaar aanvoelt. Zodra je over de 60 km/u bent, draaien de achterwielen synchroon met de voorwielen, waardoor baanwisselingen soepeler worden en je een meer geplante gevoel krijgt tijdens snelle bochten.
Het combineren van achterasbesturing met de elektronische stabiliteitssystemen creรซert een chassis dat niet alleen geavanceerd is maar ook slim, aanpassend aan zowel de omstandigheden als hoe je rijdt. Onze tests op bochtige wegen toonden aan dat deze setup veiligheid verhoogt en je meer vertrouwen geeft achter het stuur, waardoor de handling voorspelbaar en betrouwbaar aanvoelt. Het is het vermelden waard dat het nooit overdreven of kunstmatig aanvoelt; het verbetert de natuurlijke dynamiek van de auto zonder ze te verdrinken in elektronica.
Welke Banden Gebruikt Het?
Beginnend met de basis, het instapbenzinemodel komt met 17-inch wielen en 225/60 R17 banden, terwijl de hybride versies meteen opbumpen naar 18-inch wielen. In onze tests met de kleinere wielen vonden we dat deze setup echt uitblinkt wanneer het gaat om rijcomfort en brandstofefficiรซntie. Die hogere zijwanden doen een geweldige job in het opvangen van hobbels en onvolkomenheden op de weg, en het smallere loopvlak helpt om rolweerstand laag te houden, wat geweldig is voor brandstofbesparing. Als comfort en gebruikskosten je topprioriteiten zijn โ en je niet te veel geeft om uiterlijk โ is dit nog steeds een solide optie, vooral omdat veel andere merken zijn overgestapt naar grotere, flashere alternatieven.
Nu lijken de 18-inch wielen, die binnenkomen op 225/55 R18, de sweet spot te raken voor de meeste mensen, volgens onze grondige tests. Je krijgt een merkbare boost in handlingprecisie vergeleken met de 17-inch wielen, maar het rijcomfort houdt nog steeds behoorlijk goed stand. De iets kortere zijwanden verminderen bandenflex wanneer je bocht neemt, wat leidt tot scherpere stuurrespons en betere feedback voor de bestuurder. Plus, toen we naar brandstofeconomie keken, was het verschil vergeleken met de kleinere wielen minimaal. Het is een mooie balans voor iedereen die een meer stijlvolle rit wil zonder te veel prakticaliteit op te geven.
We hebben de 19-inch wielen โ met 245/45 R19 banden โ echt door de mangel gehaald. Deze komen standaard op de S-line en hogere uitrustingen, en wauw, veranderen ze het spel! Ze verbeteren de A6’s uiterlijk dramatisch en bieden de beste handling in het gamma. Het bredere loopvlak en lagere profiel betekenen dat je betere grip krijgt bij bochten nemen en snellere stuurrespons, vooral merkbaar op die bochtige bergwegen. Maar hier is de vangst: deze setup krijgt wel een klap op rijcomfort. Je zult de hobbels meer voelen โ die scherpe randen worden een groter probleem vergeleken met de kleinere wielen.
Nu, over de bandentechnologie over het A6-gamma โ het focust op het laag houden van rolweerstand, maar veiligheid is nog steeds een topprioriteit. Zelfs de basisbanden presteren goed in natte omstandigheden, waardoor bestuurders een waarschuwing krijgen voordat ze grip verliezen, wat super belangrijk is. Voor degenen die kiezen voor de premium banden beschikbaar met de grotere wielen, zoals de Michelin Pilot Sport varianten, krijg je betere droge grip, maar ja, je zou een beetje efficiรซntie en comfort kunnen opofferen daar.
Toen we de snelweg opreden voor uitgebreide ritten, merkten we dat de keuze van banden echt de cabinegeluid beรฏnvloedt. De grotere, lage profiel banden hebben de neiging om meer weggeluid te genereren, vooral op die oudere, grove wegdekoppervlakken. Audi’s geluidsisolatie helpt een beetje, maar als je gevoelig bent voor geluid, wil je misschien nadenken over hoe de wielgrootte je dagelijkse rit zal beรฏnvloeden. Dat verschil valt echt op bij lange reizen โ bandengeluid kan behoorlijk vermoeiend worden na een tijdje.
Overschakelend naar winterbanden, Audi heeft het een fluitje van een cent gemaakt om ze te passen over alle wielgroottes. Ze bieden zelfs fabriek winterwielpakketten die de auto er scherp uit laten zien terwijl ze nog steeds goed presteren in koud weer. In onze winterbandentest werkte het quattro vierwielaandrijfsysteem mooi samen met kwaliteit winterrubber, wat betrouwbare tractie gaf zelfs in lastige omstandigheden. En de stabiliteits- en tractiecontrolesystemen werken naadloos samen met die winterbanden, wat veiligheid verhoogt zonder overweldigend te zijn.
Over run-flat banden: Deze opties zijn beschikbaar over de hele linie, dus je hebt geen reserveband nodig, wat een enorme plus is voor cargoruimte en gemoedsrust op lange ritten. Onze tests toonden aan dat hoewel run-flat banden soms ritkwaliteit kunnen compromitteren vergeleken met gewone banden, de A6’s slimme vering een goede job doet in het gladstrijken van die verschillen tijdens dagelijks rijden. De afweging tussen gemak en comfort werkt meestal voor de meeste scenario’s, maar als je echt prioriteit geeft aan de soepelste rit mogelijk, wil je misschien bij conventionele banden blijven en pechverhelping overwegen voor gemoedsrust.
Interieur Uiterlijk
Wanneer je binnenstapt, leunt het design echt op die horizontale lijnen en gladde oppervlakken, wat een gevoel van ruimtelijkheid geeft, ook al is de glazen koepel aan de kleinere kant. Het dashboard is bijzonder opvallend, met een gebogen glaspaneel dat zowel de digitale instrumentcluster als het centrale infotainmentscherm huisvest. Het is alsof ze dit zwevende effect hebben gecreรซerd, wat zeker de uitstraling moderniseert zonder te minimalistisch te wordenโiets dat gemakkelijk trouwe luxekopers zou kunnen afschrikken.
Materiaalkwaliteit? Nou, dat kan veel variรซren afhankelijk van de uitrusting. De basis Pro Line-modellen gebruiken een mix van harde kunststoffen en synthetische materialen. Ze zijn behoorlijk, maar laten we eerlijk zijnโze schreeuwen niet premium zoals je zou hopen voor dit prijspunt. Dan heb je de Advanced Edition uitrusting, die het spel verhoogt met echt leer en mooiere trim stukken, wat een merkbaar verschil maakt in waargenomen kwaliteit. Onze tests toonden aan dat de S Edition en S Edition Competition uitrustingen echt de luxe sfeer raken, met ladingen echt leer, aluminium accenten en zacht-aanraak oppervlakken overal.
Wat betreft zitplaatsen, er is een gamma van basis stof in de instap Europese modellen tot fancy leer en Alcantara opties in de hogere uitrustingen. Onze tests vonden dat hoewel de standaard stoelen prima zijn voor korte reizen, de sportstoelen echt uitblinken op lange ritten. Ze bieden betere ondersteuning met meer aanpassingen. Als je gaat voor de sportstoelen plus optie, krijg je fancy functies zoals pneumatische lendensteun en zelfs een massagefunctie โ een game changer voor die lange afstanden.
Kleurcoรถrdinatie is een ander sterk punt in de hogere uitrustingen, vooral met de omgevingsverlichting die perfect past bij verschillende kleurenschema’s. De bruine interieuroptie in de Advanced Edition is bijzonder gezellig, waardoor de A6 zich onderscheidt van sommige van de meer serieus uitziende Duitse concurrenten. Gewoon een heads up: die lichtere kleuren hebben een beetje meer onderhoud nodig dan het gebruikelijke zwart.
Opslag-gewijs doet de cabine een behoorlijke job in praktisch zijn terwijl hij er goed uitziet. De middenconsole heeft veel compartimenten voor je gadgets, en de deurpanelen hebben zakken die gemakkelijk te bereiken zijn. Maar vergeleken met sommige rivalen voelt de algehele opslagruimte een beetje krap aan voor een auto van deze grootte. Je zou kunnen vinden dat die compartimenten en deurzakken niet zo diep zijn als je zou hopen.
De driedimensionale trim elementen, die ook gevonden worden in andere high-end Audi-modellen en zelfs Bentley auto’s, voegen een mooie touch toe zowel visueel als aan het gevoel van oppervlakken die je vaak aanraakt. Ze breken het dashboard echt op en voegen die subtiele luxe vibes toe. Houd er rekening mee dat de kwaliteit van deze trim stukken kan verschillenโecht hout en aluminium voelen zeker meer upscale aan dan de synthetische opties.
Over het geheel zijn de pasvorm en afwerking zo’n beetje wat je zou verwachten van een premium auto. Maar terwijl we het voertuig verkenden, merkten we een paar plekken op waar kostenbesparing een beetje te voor de hand liggend was. Zeker, de spleet toleranties en oppervlaktekwaliteit zijn over het algemeen uitstekend, maar sommige secundaire bedieningselementen en schakelaars voelen gewoon niet zo solide aan als wat je zou vinden in eerdere modellen. En die capacitieve touch bedieningselementen zien er glad uit, maar ze geven je niet die bevredigende klik zoals traditionele schakelaars doen, wat misschien even wennen is voor degenen die van hun klassieke interfaces houden.
Exterieur Uiterlijk
De 2026 Audi A6 heeft zijn exterieurdesign echt naar het volgende niveau getild. Het is alsof ze doordacht hebben voortgebouwd op de klassieke A6-uitstraling terwijl ze ook enkele slimme veranderingen hebben gemaakt voor betere aerodynamica. Dit betekent niet alleen dat het er geweldig uitziet, maar het is ook efficiรซnter. Nu begrijpen we dat iedereen zijn eigen smaak heeft, dus meningen over bepaalde functies kunnen verschillen afhankelijk van waar je bent of wat je prefereert.
Laten we praten over de voorkant. De grille is veel meer geรฏntegreerd dan in eerdere modellen. Het vloeit mooi in het lichaam, wat het een slanke uitstraling geeft. En dat honingraatpatroon is vooral opvallend op de S-line versies! Het is niet alleen voor de showโhet helpt luchtstroom te beheren, wat we vonden echt de aerodynamische prestaties van de auto verhoogt. Plus, de manier waarop ze de Audi-ringen in de grille hebben geรฏncorporeerd maakt alles meer samenhangend voelen vergeleken met de oudere modellen, waar de badge er gewoon op was geplakt.
Wanneer het gaat om de koplampen, is er een groot verschil afhankelijk van de uitrusting. Basismodellen krijgen standaard LED-lichten, maar de hogere uitrustingen hebben coole matrix LED-technologie die er niet alleen geweldig uitziet maar ook de weg echt goed verlicht. Tijdens onze avondtests schitterden die matrix lichten echtโletterlijkโvooral met de dynamische richtingaanwijzers die aandacht trekken. En de dagrijverlichting schreeuwt zeker Audi, terwijl het nog steeds die familiegelijkenis houdt met andere modellen.
Het zijprofiel is waar je echt grote veranderingen ziet. Het is herontworpen om lager en atletischer te kijken, ook al is het nog steeds een forse auto. De karakterlijnen zijn nu eenvoudiger, wat het er schoner uit laat zien en helpt met aerodynamica. Metingen toonden aan dat de nieuwe A6 langer en lager lijkt dan de laatste versie, zelfs als de werkelijke grootteverschillen niet enorm zijn. Door onnodige plooien weg te halen, hebben ze de luchtweerstandscoรซfficiรซnt verbeterd, waardoor het er over het geheel scherper uitziet.
De deurklinken hebben die moderne aerodynamische vibe, maar ze zijn nog steeds super gemakkelijk te gebruiken. Ze springen automatisch uit wanneer je dichtbij komt met de sleutelhanger, wat er netjes uitziet wanneer ze weggestopt zijn. Maar we moeten vermelden, het elektronische mechanisme voegt wel een beetje complexiteit toe vergeleken met de ouderwetse klinken. Toch mengen ze zich precies in de deur, wat de aerodynamica van de auto verbetert.
Kijkend naar de wielkasten, is er wat variatie afhankelijk van de carrosseriestijl en uitrusting. De Avant heeft bijvoorbeeld meer uitgesproken fakkels om zijn bredere houding en grotere wielen te accommoderen. Ze hebben een geweldige job gedaan in het integreren van de bogen in het algehele design, vermijdend die rare bout-op uitstraling die sommige concurrenten hebben. We probeerden verschillende wielgroottes, en de A6 handelde ze allemaal af zonder er uit balans uit te zien.
Nu is het achterdesign waarschijnlijk het opvallende kenmerk van de nieuwe A6. De achterlichten zijn volledig herwerkt, waarbij hun functies zijn gesplitst tussen boven- en ondersecties. De horizontale lichtbalk loopt over de achterkant en handelt de richtingaanwijzers af, terwijl de onderste lichten de rem- en achteruitrijsignalen beheren. Het creรซert een unieke uitstraling ’s nachts en verbetert echt de zichtbaarheid voor auto’s achter je.
Ten slotte, laten we chatten over de lak. Het voldoet aan high-end verwachtingen, met een diepte en duurzaamheid die echt indruk maakt. De metallic en parelafwerkingen hebben deze verfijnde vibe, waarbij complexe kleurverschuivingen worden getoond die toevoegen aan de rijkdom van de auto. Maar om eerlijk te zijn, lichtere kleurenโzoals witten en zilversโdoen een betere job in het benadrukken van die slanke lijnen vergeleken met donkere tinten, die soms de subtieler elementen van het design verbergen.
Comfort En Gemak
Wanneer het gaat om klimaatbeheersing, is er behoorlijk wat variatie afhankelijk van het uitrustingsniveau. De basismodellen komen met een dual-zone automatisch systeem, terwijl de hogere uitrustingen tri- of zelfs quad-zone setups aanbieden. Dit betekent dat iedereen zijn individuele instellingen kan aanpassen. We hebben deze systemen getest in verschillende weersomstandigheden en vonden dat ze een fantastische job deden in het precies goed houden van de temperatuurโplus, ze zijn ook behoorlijk stil! Het quad-zone systeem is vooral een geweldig voordeel voor families die verschillende comfortbehoeften hebben. Iedereen kan comfortabel worden zonder dat het systeem zijn efficiรซntie verliest.
Nu, laten we praten over luchtkwaliteit. Er is een optie voor een luchtkwaliteitbeheersysteem dat verschillende filtratiestadia heeft, die een geweldige job doen in het aanpakken van vervuilende stoffen, allergenen en die vervelende geuren die kunnen binnensluipen. We testten het in enkele zwaar vervuilde stedelijke gebieden, en wauw, de cabineluchtkwaliteit verbeterde echt. Deze functie is een must-have, vooral als je in een drukke stad woont. Het werkt automatisch, dankzij externe sensoren die de filtratie en recirculatie aanpassen gebaseerd op de luchtkwaliteit buiten, dus je hoeft er niet eens aan te denken.
Wanneer het gaat om zitplaatsen, is er ook een behoorlijk gamma. Je kunt gaan van basis handmatige stoelen tot volledig elektrische die je instellingen onthouden en zelfs massagefuncties aanbieden. Na wat grondige tests vonden we dat de standaard stoelen prima zijn voor korte reizen maar echt de ondersteuning missen die nodig is voor langere ritten โ iets wat mensen in dit segment meestal willen. Aan de andere kant bieden de sportstoelen veel betere zijdelingse ondersteuning en een breder scala aan aanpassingen, hoewel ze een beetje aan de stevige kant kunnen voelen voor degenen die zoeken naar maximaal comfort.
Als je kiest voor de premium zitplaatsen in de hogere uitrustingen, krijg je verwarmde stoelen, ventilatie en die massagefuncties die echt je spel kunnen veranderen op lange ritten. We vonden dat de massagefuncties eigenlijk echte comfortvoordelen bieden in plaats van alleen een leuke gimmick te zijn. De ventilatie is fantastisch in warm weer, maar het maakt wel een beetje geluid dat je misschien hoort wanneer je stil op de snelweg cruist.
Verder gaand naar opslag en gemak, de cabine is ontworpen met moderne behoeften in gedachten terwijl het er nog steeds klassiek uitziet. Er is een draadloze oplaadpad die past bij de meeste smartphones en zelfs ventilatie heeft om dingen koel te houden tijdens het opladen. Plus, er zijn meerdere USB-C poorten voor iedereen om hun apparaten op te laden, en 12-volt uitgangen om extra gadgets aan te sluiten die je misschien hebt.
En oh, de panoramische glazen dakoptie opent de ruimte binnen echt. Het gebruikt elektrochromatische technologie om je te laten controleren hoeveel licht binnenkomt. We vonden dat het een geweldige job doet in het beheren van warmte terwijl het je die open-dak vibe geeft. Je kunt de ondoorzichtigheid in secties aanpassen, wat behoorlijk netjes is voor het aanpassen van de verlichting voor verschillende zitgebieden, maar het komt wel met een hoger prijskaartje en een beetje meer complexiteit dan je gebruikelijke schuifdak.
De interieurverlichting is een ander opvallend kenmerk. Het creรซert een mooie sfeer terwijl het ook de gebieden verlicht die je nodig hebt voor verschillende taken. De omgevingsverlichtingspakketten laten je kiezen uit verschillende kleuren en helderheidsniveaus, die kunnen synchroniseren met rijmodi of gewoon je persoonlijke smaak. We merkten dat ’s nachts de verlichting echt het gevoel van het interieur verbetert en bedieningselementen en opslagplekken gemakkelijker te gebruiken maakt.
En laten we de gemaksfuncties niet vergeten, zoals het garagedeuropenersysteem. Het is duidelijk dat Audi hier nadenkt over onze moderne levensstijl. Dit systeem kan verschillende garagedeurfrequenties leren en gebruikt zelfs GPS om de juiste deur te openen als je dichtbij huis of werk komt. We vonden dat het betrouwbaar werkte met verschillende garagesystemen, maar gewoon een heads up โ het opzetten kan een beetje lastig zijn voor degenen die niet tech-savvy zijn.
Over het infotainmentsysteem: Het heeft het indrukwekkende 14,5-inch touchscreen dat super responsief is en navigeren door menu’s een fluitje van een cent maakt. Eerlijk, toen we het testten, waren de responstijden snel, en de graphics waren soepel, wat zeker die high-end smartphone interfaces een run for their money geeft. Plus, het ondersteunt zowel bedrade als draadloze verbindingen voor Apple CarPlay en Android Auto. We vonden dat het betrouwbaar verbindt en verbonden blijft, zelfs op lange ritten. De draadloze functie is een game-changer voor dagelijks gebruik omdat het automatisch koppelt met compatibele apparaten zodra je binnenspringt.
Nu, over de spraakbesturingโhet is geรฏntegreerd met cloud-gebaseerde diensten, wat betekent dat het behoorlijk wat meer weet dan alleen de gebruikelijke autofuncties. Onze tests toonden aan dat de spraakherkenning behoorlijk accuraat is wanneer je natuurlijke taal gebruikt voor dingen zoals navigatie, mediabesturing en het aanpassen van voertuiginstellingen. Het kan zelfs algemene kennisvragen beantwoorden of je het weer geven, maar hey, houd er rekening mee dat als je op een plek bent met zwakke celdekking, sommige van die functies misschien niet zo goed werken.
Verder gaand naar de digitale instrumentcluster, het is aanpasbaar, dus het kan aanpassen aan je rijstijl en voorkeuren. In onze tests zagen de graphics er scherp uit, en de layouts waren gemakkelijk te configureren, wat geweldig is voor het bijhouden van wat je nodig hebt gebaseerd op hoe je rijdt. Plus, wanneer het samenwerkt met navigatie en rijhulpsystemen, geeft het relevante info zonder je te overweldigenโmooie balans, toch? Oh, en de head-up display is een coole functie die belangrijke info direct op de voorruit toont, en het past helderheid aan gebaseerd op de verlichting om je heen.
Het navigatiesysteem is ook behoorlijk geavanceerd. Het integreert real-time verkeersupdate en kan routes voorspellen gebaseerd op zowel historische data als huidige omstandigheden. Tijdens piekverkeer merkten we dat het behoorlijk accurate aankomsttijdvoorspellingen maakte en vaak snellere routes vond. Het leert zelfs je favoriete plekken en stelt de beste tijden voor om naar die plekken te vertrekken.
Over connectiviteit: Er zijn verschillende USB-poorten, draadloos opladen en zelfs een Wi-Fi hotspot, wat perfect is voor het verbonden houden van iedereen onderweg. Van wat we vonden waren oplaadsnelheden voor moderne apparaten gewoon prima, en de draadloze oplaadpad wordt niet te warm, wat een mooie touch is. Maar gewoon een heads upโhoud je datagebruik in de gaten als je de hotspot gebruikt, zodat je niet tegen die planlimieten aanloopt.
Wanneer het gaat om de audiosystemen, heb je opties variรซrend van standaard tot premium Bang & Olufsen setups. Zelfs het basissysteem klonk behoorlijk voor de meeste mensen, maar als je een audio-enthousiasteling bent, zijn de premium setups zeker de extra centen waard. De 3D audio in het topmodel levert echt een meeslepende ervaring, waardoor muziek en media fantastisch klinken.
Oh, en als je gaat voor hogere uitrustingsniveaus, is er een passagiersdisplayoptie die passagiers verschillende systemen laat bedienen en media laat genieten terwijl ze onderweg zijn. De displaykwaliteit is helder, en de interface is gebruiksvriendelijk, maar eerlijk gezegd vinden sommigen het misschien een beetje onnodig. Het heeft wel een veiligheidsfunctieโhet dimt of schakelt uit als het denkt dat de bestuurder zou kunnen worden afgeleid door wat er op het scherm staat.
Ten slotte kunnen we de geavanceerde verlichtingssystemen niet vergeten. De adaptieve koplampen passen hun stralen aan gebaseerd op rijomstandigheden en andere auto’s om je heen, wat een levensredder is ’s nachts. Onze nachttests toonden aan dat ze geweldige verlichting bieden zonder andere bestuurders te verblinden. En voor de interieur omgevingsverlichting kun je verschillende kleuren en intensiteiten kiezen om de stemming te zetten, allemaal terwijl ervoor wordt gezorgd dat de bedieningselementen en opslaggebieden goed verlicht zijn. Over het geheel is het een behoorlijk indrukwekkende setup!
Veiligheid En Beveiliging
De 2026 Audi A6 komt bomvol met een hele hoop veiligheids- en beveiligingstechnologie die niet alleen voldoet aan alle vereiste regelgevingen maar ook Audi’s toewijding toont om passagiers veilig te houden. Toen we deze systemen testten in verschillende rijsituaties, vonden we functies die ver voorbij alleen crashes vermijden gaan โ ze helpen je eigenlijk bewust en klaar te blijven om te reageren in lastige omstandigheden.
Wat indrukwekkend is, is de structurele veiligheid van de auto. Hij is gebouwd op Audi’s nieuwste aluminium space frame, met slim gebruik van hoogsterkte staal in belangrijke gebieden. Nu hebben we zelf geen destructieve testen gedaan, maar de ontwerpprincipes zijn in lijn met die van andere recente Audi-modellen die topscores hebben behaald in veiligheid van zowel Europese als Amerikaanse testinstituten. Binnenin draait het allemaal om bescherming, met airbags gepositioneerd rondom โ voor, zij, gordijn en midden โ die samenwerken om iedereen veilig te houden ongeacht wat er gebeurt.
Laten we praten over actieve veiligheidssystemen. Ze beginnen met een behoorlijk geavanceerde botsingsverwijderingsopstelling die radar, camera’s en ultrasone sensoren gebruikt om constant in de gaten te houden wat er rond het voertuig gebeurt. Van wat we zagen geeft het pre-collision waarschuwingssysteem tijdige waarschuwingen zonder overdrijven met valse alarmen. En wanneer het gaat om automatisch noodremmen, schakelt het soepel in wanneer nodig. Het blinkt echt uit in situaties met voetgangers en fietsers, met zowel geluid als visuele waarschuwingen voordat het op de remmen slaat als je niet op tijd reageert.
De adaptieve cruise control is behoorlijk naadloos, werkt goed over een breed scala aan snelheden, en houdt een veilige afstand aan terwijl het zich aanpast aan veranderend verkeer. Tijdens onze snelwegtests handelde het stop-en-ga verkeer als een kampioen af, accelererend en decelerend soepel โ zeker niet iets dat de bestuurders achter je zal laten schrikken. Plus, het gebruikt navigatiedata om voor te blijven op snelheidslimietveranderingen en bochten, waarbij de snelheid proactief wordt aangepast in plaats van te wachten tot je in de problemen zit.
Dan zijn er de rijstrookondersteuning en rijstrookverlating waarschuwingssystemen. Ze bieden verschillende niveaus van hulp gebaseerd op wat je prefereert. In onze tests werkten ze stil zonder opdringerig te zijn tijdens regulier rijden, maar kwamen in actie wanneer assistentie echt nodig was. De stuurcorrecties voelden natuurlijk en zacht aan, waarbij de auto terug naar het rijstrookmidden werd geleid zonder dat vervelende ping-pong effect dat sommige andere systemen hebben.
Dodehoekmonitoring is ook een grote plus, vooral gezien de A6’s grootte en beperkte zichtbaarheid naar achteren. Het geeft duidelijke visuele waarschuwingen in de zijspiegels en voegt audiowaarschuwingen toe wanneer je richting aangeeft om van rijstrook te wisselen met auto’s in de buurt. In druk verkeer detecteerde het betrouwbaar voertuigen, motorfietsen en zelfs fietsers die loerden in die lastige dodehoekzones.
Nu, over het 360-graden camerasysteem โ het helpt echt met parkeren en manoeuvres op lage snelheid. We merkten dat de beeldkwaliteit scherp is met minimale vervorming, en die voorspellende padlijnen doen een geweldige job in het tonen waar de auto naartoe gaat. Het combineert meerdere cameraweergaven moeiteloos, waardoor bestuurders alles rond het voertuig in de gaten kunnen houden, vooral tijdens krappe parkeersituaties.
Parkeerhulp is een andere functie die varieert afhankelijk van hoe je de auto hebt geconfigureerd. We probeerden het geautomatiseerde parkeersysteem, en het deed het behoorlijk goed in parallelle en loodrechte parkeerscenario’s. Gewoon een heads up โ het heeft duidelijk gemarkeerde plekken nodig en genoeg ruimte om effectief te werken. Gelukkig kun je altijd de controle overnemen als nodig.
Ten slotte combineren de beveiligingssystemen zowel passieve als actieve maatregelen om het voertuig en zijn inhoud veilig te houden. Het alarmsysteem heeft geavanceerde sensoren die het verschil kunnen zien tussen echte bedreigingen en onschuldige verstoringen, wat helpt om die vervelende valse alarmen te verminderen. In onze tests bewees het gevoelig genoeg te zijn om te beschermen zonder af te gaan tijdens reguliere situaties, zoals onweersbuien of nabijgelegen bouwlawaai.
Dus over het geheel is de A6 niet alleen over luxe maar ook een sterke focus op veiligheid en beveiliging, waardoor het een solide keuze is voor iedereen die zich veilig wil voelen op de weg.
Hoe Rijdt Het?
Wanneer het gaat om rijden in de stad, blinkt de A6 echt uit in termen van comfort en gemak. Je weet hoe het daarbuiten kan zijnโkrappe ruimtes, stop-en-ga verkeer. Maar met lichte besturing en een soepele gaspedaalrespons voelt het manoeuvreren van dit grote voertuig verrassend beheersbaar aan. En als het uitgerust is met het mild-hybridesysteem, krijg je deze mooie elektrische boost bij lagere snelheden, wat motorgeluid en uitstoot vermindert. Het helpt echt om dingen stil en soepel te houden. Tijdens onze stadevaluaties waren we onder de indruk van hoe wendbaar het aanvoelde, deels dankzij het achterasbesturingssysteem dat parkeren veel gemakkelijker maakt door de draaicirkel te verkleinen.
Nu, laten we praten over snelwegprestatiesโdat is waar de A6 echt uitblinkt. Het draait allemaal om verfijning en stabiliteit, waardoor die lange ritten behoorlijk ontspannend worden. In onze hoge snelheidstests vonden we dat het fantastische rechtlijnstabiliteit had en nauwelijks windgeluid. Plus, de adaptieve cruise control en rijstrookvolgsystemen werken zo soepel, ze helpen echt vermoeidheid van de bestuurder te verminderen op die uitgebreide snelwegreizen. Je kunt zeker de aerodynamische verbeteringen merken bij cruisesnelheden; je krijgt minder windgeluid en beter brandstofverbruik vergeleken met eerdere modellen.
Er is veel variatie wanneer het gaat om de motoren in de A6, elk brengt zijn eigen smaak naar de rijervaring. De 2,0-liter TFSI benzinemotor doet een behoorlijke job voor dagelijks rijden, hoewel het wat meer schakelen kan vereisen wanneer je probeert in te halen op de snelweg. Hoewel het soepel loopt op constante snelheid, wordt het wel een beetje ruw wanneer hard geduwdโzeker niet het soort geluid dat je zou verwachten van een premium voertuig. En de voorwielaandrijfopstelling is meestal prima, maar als je dat weer-onafhankelijke vertrouwen wilt, wil je misschien de quattro-opties overwegen.
Overschakelend naar de 2,0-liter TDI dieselmotor, deze verandert echt het spel voor snelwegrijden. Met zijn sterke koppel en indrukwekkende efficiรซntie kun je het verschil echt voelen. Tijdens onze autobahntest hielden we ongeveer 130 km/u aan en kregen rond de 5,9 liter per 100 kilometerโdat is geweldig voor een voertuig van deze grootte en capaciteit. Het lage-eind koppel van de diesel maakt invoegen en inhalen moeiteloos aanvoelen, en het mild-hybridesysteem geeft je een mooie boost wanneer je het nodig hebt.
Als je op zoek bent naar een prestatie-upgrade, is de 3,0-liter V6 TFSI waar het om draait. Deze motor biedt soepele en lineaire krachtafgifte die zich thuis voelt in een premium voertuig. In onze acceleratietests haalden we die beweerde 0-100 km/u tijd van 4,7 seconden zonder gedoe, dankzij de uitstekende tractie van het quattro vierwielaandrijfsysteem. En hoewel het geluid niet zo gedurfd is als het zou kunnen zijn vanwege emissiestandaarden, heeft het nog steeds die klassieke zescilinder soepelheid die sportief rijden plezierig maakt.
Handling kan veranderen gebaseerd op welke veringopstelling je kiest en hoe je besluit te rijden. De basisvering focust op comfort, maar houdt het lichaam nog steeds onder controle wanneer je een beetje meer enthousiast wilt rijden. Op bochtige wegen handelt het voorspelbaar en geeft je goede feedback voordat je de limieten raakt. Als je kiest voor de sportvering, krijg je scherpere handling maar zou je wat rijcomfort kunnen opofferen. De luchtvering daarentegen slaat een solide balans tussen comfort en vermogen.
Dan is er het achterasbesturingssysteem, dat echt transformeert hoe deze grote auto aanvoelt, vooral in krappe plekken. Het maakt de A6 veel gemakkelijker te hanteren, en bij hogere snelheden verbetert het stabiliteit tijdens rijstrookwisselingen. Wat geweldig is, is dat het naadloos werktโvoelt nooit kunstmatig of opdringerig aan, wat toevoegt aan je vertrouwen achter het stuur.
Ten slotte is de dynamische modusselectie behoorlijk cool, omdat het meerdere systemen tegelijk aanpastโde vering aanscherpt, de gaspedaalrespons verscherpt en het stuurgevoel aanpast. Maar hier is een tip: de meest comfortabele rit komt vaak van het kiezen van individuele instellingen in plaats van de voorinstellingen te gebruiken. Op deze manier kun je het afstemmen op welke wegomstandigheden je ook maar tegenkomt of gewoon wat goed voor je aanvoelt. Comfort-modus is perfect voor die lange snelwegstukken, terwijl Dynamic-modus geweldig is voor die bochtige wegenโzonder te hard te zijn voor de rit.
Comfort Achterbank
Dus wanneer het gaat om beenruimte, is er genoeg ruimte voor volwassenen tot ongeveer 185 cm lang. Maar eerlijk gezegd voelt het een beetje krap aan vergeleken met wat de grootte van de auto je zou doen geloven. We maten het wielbasisverschil tussen de A6 en de kleinere A5, en het is slechts ongeveer 4 centimeter โ net genoeg voor een handbreedte extra knieruimte. De meeste mensen zullen het comfortabel vinden, maar als je op zoek bent naar die luxueuze, limousine-achtige vibes die sommige andere merken bieden, zou je een beetje teleurgesteld kunnen zijn.
Nu, wanneer het gaat om hoofdruimte, is het een ander verhaal. Er is veel ruimte, zelfs voor langere passagiers, en dat geldt zelfs als je gaat voor het optionele panoramische glazen dak. De coole elektrochromatische technologie in het dak laat je aanpassen hoe transparant het is, wat helpt om dat kaseffect te vermijden dat je krijgt met gewone glazen daken. Plus, het geeft je nog steeds dat mooie gevoel van openheid. Onze tests toonden aan dat passagiers dicht bij 190 cm comfortabel achterin kunnen zitten zonder hun hoofd te stoten.
Wat betreft de stoelen achterin, ze zijn behoorlijk goed ontworpen met mooie kussens en behoorlijke ondersteuning. Maar als je op een langere reis bent, zouden sommigen ze een beetje te stevig kunnen vinden. Als je kiest voor de hogere uitrustingen, kun je stoelverwarming krijgen, wat super fijn is wanneer het koud is buiten. En hey, elke passagier kan de temperatuur naar hun zin aanpassen! We vonden dat de achterste klimaatbeheersing een goede job doet in het gezellig houden van de boel.
Eรฉn ding om op te merken is de middentunnel. Het snijdt echt in het comfort voor de middelste passagier, waardoor de A6 meer als een vierpersoons aanvoelt voor lange ritten. De hoogte en breedte van de tunnel betekenen dat de persoon in het midden er overheen moet zitten, wat na verloop van tijd oncomfortabel kan worden. Aan de positieve kant is de neerklapbare armsteun geweldig voor twee passagiers, compleet met bekerhouders en wat extra opslag.
In en uit de achterkant stappen is niet te lastig, zelfs met het sportieve coupรฉ-achtige ontwerp van de auto. De deuren openen breed genoeg voor de meeste mensen, wat een plus is. Als je gaat voor de soft-close optie in de hogere uitrustingen, voegt het een mooie touch van luxe toe, ervoor zorgend dat de deuren stil en gemakkelijk sluiten, ongeacht het weer. We testten de soft-close functie in verschillende omstandigheden, en het werkte als een tierelier.
Voor entertainment hebben achterpassagiers geluk met individuele USB-C oplaadpoorten, handmatige zonneschermen voor de zijramen, en hun eigen klimaatbeheersing. Er zijn ook optionele achterbank entertainmentsystemen met schermen, hoewel eerlijk gezegd, met iedereen die tegenwoordig hun eigen apparaten heeft, ze misschien niet zo nuttig zijn. Toch vonden we dat de schermen geweldige helderheid hadden en gemakkelijk te gebruiken waren.
Wanneer het gaat om opslag, zijn er kaartzakken op de rugleuningen van de voorstoelen, wat deuropslag, en compartimenten in de centrale armsteun. Maar we moeten zeggen, de algehele opslagruimte lijkt een beetje beperkt vergeleken met sommige rivalen โ kleinere deurzakken en minder gemaksfuncties dan je zou verwachten in dit prijsbereik. De bekerhouders in de armsteun werken wel goed, passend verschillende drankgroottes zonder problemen.
Veiligheidsgewijs zijn achterpassagiers gedekt met ISOFIX ankers voor kinderstoelen op de buitenste stoelen, plus Top Tether punten om installatie een fluitje van een cent te maken. De voorstoel heeft ook ISOFIX punten, wat families flexibiliteit geeft in hoe ze hun kinderstoelen opzetten. We vonden dat toegang tot al deze ankerpunten gemakkelijk was, en het beveiligen van kinderstoelen van verschillende types was eenvoudig.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Avant-versie geeft je een solide 503 liter cargoruimte wanneer de achterbanken omhoog zijn. Zeker, het is een lichte daling ten opzichte van de laatste generatie, maar het houdt nog steeds stand in de premium stationwagenmarkt. Toen we het testten, bleek het precies goed te zijn voor wat een typisch gezin zou inpakken voor een vakantie. Plus, de vierkante cargo-opening maakt het echt gemakkelijk om al die ruimte efficiรซnt te gebruiken. En laten we de elektrische achterklep niet vergeten โ het werkt als een tierelier en komt met een stroomondersteunde tonneau cover die automatisch in en uit schuift als je de achterklep opent en sluit.
Nu, over de laadhoogte โ het is behoorlijk redelijk voor de meeste mensen. Dat gezegd hebbende, omdat dit voertuig lager zit dan je gebruikelijke SUV’s, zou je jezelf misschien een beetje kunnen vinden buigen bij het inladen. Maar de brede opening en de lage laadlip helpen daarvoor te compenseren, en de vlakke vloer is een bonus voor het schuiven van zware items direct in het cargogebied. We testten verschillende cargo-opstellingen, en eerlijk, de manier waarop de rechthoekige ruimte werkt betekent dat je zowel grote, stijve items als een hoop kleinere spullen kunt passen zonder problemen.
Er is ook wat onderfloeropslag die handig is voor het wegbergen van kleinere items. In modellen zonder reservebanden houdt het zelfs de bandenreparatieset. Gewoon een heads up, als je gaat voor de mild-hybride versies, verlies je een beetje van die onderfloeruimte vanwege de extra batterijsystemen. In onze metingen hebben conventionele modellen ongeveer 30 liter onderfloeropslag, maar dat daalt naar rond de 20 liter voor de mild-hybride. Het beรฏnvloedt voornamelijk waar je nooduitrusting of kleinere items zou bewaren, niet zozeer de hoofdcargoruimte.
Wanneer het gaat om de achterbanken, is ze omklappen een fluitje van een cent dankzij de gemakkelijk-loslaat knoppen in het cargogebied. Je kunt ze omklappen in een 40/20/40 manier, wat super flexibel is voor het passen van lange items of het behouden van wat passagierszitkplaatsen. In onze tests lagen de stoelen bijna vlak, wat je een continue laadoppervlak geeft dat zich uitstrekt over 2 meter lang! En er is een handige doorgaande laadsectie in het midden voor die langere items zoals ski’s, allemaal terwijl er nog steeds ruimte overblijft voor vier mensen.
Nu, als je de sedan-versie bekijkt, biedt het 450 liter kofferruimte, wat sommige kopers echt waarderen voor die toegevoegde beveiliging en klimaatbeheersing. We vonden dat in en uit de kofferbak gemakkelijk is dankzij de brede opening, en de diepe cargovloer kan grote koffers en golfbags zonder probleem aan. Als je kiest voor de niet-hybride modellen, krijg je nog meer kofferruimte โ tot 490 liter โ omdat er geen batterijsysteem ruimte inneemt.
Voor het beheren van je cargo zijn er veel functies zoals meerdere ankers, tas haken en een cargo net om kleinere items te stoppen van rondschieten terwijl je rijdt. De LED-lichten zijn geweldig voor inladen in het donker, en die brede opening maakt het gemakkelijker om spullen te bereiken die diep achterin begraven zijn. Eerlijk, deze organisatorische functies zijn echt nuttig โ niet alleen daar voor de show.
Oh, en je zult stroomuitgangen vinden in het cargogebied ook, perfect voor het opladen van je apparaten of het gebruiken van kampeeruitrusting. De taaie vloerbedekking houdt goed stand tegen de slijtage van het laden. De tonneau cover werkt soepel en houdt je kostbaarheden veilig terwijl het er goed uitziet, passend bij het interieurontwerp. Onze tests toonden aan dat het een redelijk gewicht kan hanteren zonder door te zakken of geluid te maken terwijl je onderweg bent.
Waardepropositie van de 2026 Audi A6: Is het de Prijs Waard?
De 2026 Audi A6 is zeker een interessante keuze, maar het is niet zonder zijn eigenaardigheden. Je moet echt nadenken over wat belangrijk voor je isโzoals hoe je van plan bent de auto te gebruiken en hoe je budget eruitziet. Onze diepe duik in de A6 toont aan dat het uitblinkt in sommige gebieden maar afwegingen maakt in andere. Sommige kopers zullen er absoluut van houden, terwijl anderen zich misschien achter hun oren zullen krabben over zijn waarde.
Wanneer het gaat om prijsstelling, houdt de A6 stand in de premium sedanmarkt. De Avant begint rond de โฌ58.000, en de sedan start bij โฌ55.000 als je in Duitsland kijkt. Maar hier is de vangst: ons volledig uitgeruste testmodel was bijna โฌ105.000! Het is verrassend hoe snel die extra’s kunnen oplopen. Dus voor iedereen die deze auto overweegt, is het cruciaal om echt na te denken over welke functies je wilt en of die extra kosten zinvol zijn voor hoe je hem eigenlijk zult gebruiken. Zeker, het basismodel heeft genoeg om de meeste bestuurders tevreden te stellen, maar als je de beste functies wilt, wees klaar om uit te geven voor enkele prijzige pakketten die verschillende opties bundelen.
Nu, laten we praten over de A6 en zijn kleinere broertje, de A5. Dit is waar het lastig wordt. De A6 is slechts 16 centimeter langer, met slechts een 4-centimeter verschil in wielbasis. Dus als je helemaal over ruimte en prakticaliteit bent, zou de prijssprong voor de A6 een beetje moeilijk te rechtvaardigen kunnen voelen. Maar tijdens onze tests vonden we dat de luchtvering, achterasbesturing en extra geluidsisolatie echt een rijervaring creรซren die anders aanvoeltโmisschien zelfs de extra centen waard als je op zoek bent naar die top-notch verfijning.
Kijkend naar de concurrentie, neemt de A6 het op tegen enkele zwaargewichten zoals de BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse. Beide hebben hun sterke punten. De BMW draait helemaal om die boeiende rit en slim interieurontwerp, terwijl de Mercedes meer ruimte binnen biedt en een super soepele rit. Audi daarentegen doet een goede job in het balanceren van de boelโgeen grote zwakke plekken, plus geweldige efficiรซntie en tech-integratie.
Over efficiรซntie gesproken, de A6 blinkt echt uit, vooral in de dieselversie. Onze real-world testing toonde enkele indrukwekkende brandstofverbruikcijfers die zich vertalen naar een behoorlijk significant bereik vergeleken met rivalen. Het mild-hybridesysteem is ook een mooie touch voor stadsrijden, werkend stil genoeg dat je niet voelt alsof je iets overdreven gecompliceerds rijdt. Voor degenen met lange woon-werkverkeer kunnen de besparingen op brandstof helpen om die hogere sticker prijs te compenseren.
Aan de tech-kant is de A6 ook sterk. Het heeft betrouwbare infotainment en rijhulpsystemen die echte voordelen bieden. De spraakbeheersing functie, die cloud-diensten aanboort, is een stap hoger, en de rijhulpsuite kan veiligheid echt verhogenโpotentieel verzekeringskosten verlagen en helpen met wederverkoopwaarde op de lange termijn.
Wat betreft wederverkoop, wordt verwacht dat de A6 zijn waarde redelijk goed zal behouden in de premium sedanwereld. Maar met hoe snel autotechnologie evolueert, is het moeilijk om zeker te zeggen hoe dat op lange termijn zal uitpakken. Het hebben van zowel traditionele als mild-hybride motoren geeft kopers wat flexibiliteit, en de klassieke styling van de A6 zou mooi moeten verouderen vergeleken met sommige flashere ontwerpen.
Wanneer het gaat om kwaliteit en betrouwbaarheid, levert Audi meestal, hoewel omdat we alleen pre-productiemodellen in handen kregen, we de langetermijn duurzaamheid niet volledig kunnen beoordelen. Over het algemeen zijn de materialen en bouwkwaliteit in lijn met wat je zou verwachten van een premium auto. De aandrijflijnen zijn ook betrouwbaar geweest in andere Audi-modellen. Maar houd in gedachten, naarmate auto’s meer tech-savvy worden, zouden ze meer onderhoud kunnen vereisen, en dat is iets om over na te denken wanneer je algehele eigenaarschapskosten overweegt.
Uiteindelijk hangt wat je uit de A6 haalt echt af van wat je nodig hebt. Als je op zoek bent naar efficiรซntie, tech-savvy functies en een verfijnde rit, vooral in de dieselversie met een paar geselecteerde opties, zou je het behoorlijk aantrekkelijk kunnen vinden. Maar als je meer gefocust bent op ruimte of een sportiever rijden, wil je misschien andere opties verkennen. De A6 wordt het best gewaardeerd als een goed afgeronde luxe-ervaring eerder dan een auto die uitblinkt in slechts รฉรฉn gebied. Dus het is perfect voor kopers die een mix van eigenschappen waarderen eerder dan het beste najagen in elke enkele categorie.