2025 Renault Captur Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIE
| Specificatie | TCe 90 (Benzine) | Full Hybrid E-Tech 160 |
|---|---|---|
| Motortype | 3-cilinder turbobenzine | 4-cilinder benzine + elektrische hybride |
| Cilinderinhoud | 999 cm³ | 1789 cm³ |
| Brandstoftype | Benzine | Benzine + Elektrisch |
| Max Vermogen | 67 kW / 91 pk | 116 kW / 160 pk |
| Max Koppel | 160 Nm | Niet gespecificeerd in document |
| Koppel Toerenbereik | 2100-3750 tpm | – |
| Vermogen Toerenbereik | 4800-5000 tpm | – |
| Transmissie | 6-versnellingen handgeschakeld | E-TECH multi-mode (8-versnellingen) |
| Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
| Versnellingsbak | Handgeschakeld | Automatisch (Multi-mode) |
| Batterijcapaciteit | – | 1,4 kWh |
| CO₂ Uitstoot | 132-133 g/km | 99-100 g/km |
| Energielabel | C | A |
| 0-100 km/u | 14,3 seconden | 8,6 seconden |
| Topsnelheid | 168 km/u | 180 km/u |
| Gecombineerd Verbruik | 5,9 L/100km | 4,3 L/100km |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
| Specificatie | TCe 90 (Benzine) | mild hybrid 160 EDC |
|---|---|---|
| Brandstoftype | Benzine | Benzine + Elektrisch |
| Brandstoftankcapaciteit | 48 L | 48 L |
| Uitstootnorm | Euro6W | Euro6W |
| Top Snelheid | 168 km/u (elektronisch begrensd) | 180 km/u (elektronisch begrensd) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
| Eigenschap | Evolution | Techno | Esprit Alpine |
|---|---|---|---|
| Zitplaatsen | 5 zitplaatsen | 5 zitplaatsen | 5 zitplaatsen |
| Bagageruimte Volume | 348 dm³ (min), 1525 dm³ (stoelen neergeklapd) | 348 dm³ (min), 1525 dm³ (stoelen neergeklapd) | 348 dm³ (min), 1525 dm³ (stoelen neergeklapd) |
| Achterbank Deling | Neerklapbare achterbank | Neerklapbare achterbank | Neerklapbare achterbank |
| Voorstoelen Verstelling | Lengte en hoek verstelbaar | Lengte en hoek verstelbaar | Lengte en hoek verstelbaar |
| Hoogte Verstelbare Stoelen | Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar | Bestuurders- + passagiersstoel in hoogte verstelbaar | Bestuurders- + passagiersstoel in hoogte verstelbaar |
| Voorstoelen Verwarming | Niet beschikbaar | Beschikbaar met Pack Winter (€500) | Beschikbaar met Pack Privilège (€1000) |
| 2e Rij Stoelverwarming | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
| Bestuurder Lendensteun | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Beschikbaar met Pack Privilège (€1000) |
| Bekleding | Stof ‘Coppice’ antraciet | TEP/stof ‘Rivièra’ antraciet met stiksels in ‘Puissance d’Or’ | Ecotep ‘Sankt Moritz’ met speciale stiksels |
| Verwarmbaar Stuurwiel | Niet beschikbaar | Beschikbaar bij mild hybrid 160 EDC of Pack Winter (€500) | Standaard |
| Ambianceverlichting | Niet beschikbaar | Ambianceverlichting in voorportieren | Ambianceverlichting in voorportieren |
| Glazen Schuif-/Kanteldak | Niet beschikbaar | Beschikbaar met Pack Light & Sound (€1500) | Beschikbaar met Pack Light & Sound (€1500) |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
| Specificatie | TCe 90 (Evolution/Techno) | Full Hybrid E-Tech 160 (Evolution/Techno/Esprit Alpine) |
|---|---|---|
| Massa Rijklaar (kg) | 1293 – 1358 | 1441 – 1475 |
| Massa Ledig (kg) | 1193 – 1258 | 1341 – 1375 |
| Max. Toelaatbaar Gewicht (kg) | 1730 | 1900 |
| Max. Aanhangergewicht, Ongeremd (kg) | 645 | 720 |
| Max. Aanhangergewicht, Geremd (kg) | 1200 | 1000 |
| Max. Kogeldruk (kg) | 75 | 75 |
| Max. Toelaatbaar Treingewicht (kg) | 2930 | 2650 |
| Max. Dakbelasting (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Prijsstructuur van 2025 Renault Captur
| Motor | Uitvoering | Netto Catalogusprijs | BTW | BPM | Fiscale Waarde | Consumentenprijs | Maandelijkse Bijtelling |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| TCe 90 | Evolution | €17.600,00 | €3.696,00 | €8.099,00 | €29.395,00 | €30.490,00 | €193,04 |
| TCe 90 | Techno | €19.643,80 | €4.125,20 | €7.926,00 | €31.695,00 | €32.790,00 | €208,14 |
| Full Hybrid E-Tech 160 | Evolution | €24.454,55 | €5.135,45 | €2.405,00 | €31.995,00 | €33.090,00 | €210,11 |
| Full Hybrid E-Tech 160 | Techno | €26.438,02 | €5.551,98 | €2.405,00 | €34.395,00 | €35.490,00 | €225,87 |
| Full Hybrid E-Tech 160 | Esprit Alpine | €28.025,62 | €5.885,38 | €2.484,00 | €36.395,00 | €37.490,00 | €239,01 |
| Specificatie | TCe 90 | Full Hybrid E-Tech 160 |
|---|---|---|
| Vanaf Prijs | €30.490 (Evolution) | €33.090 (Evolution) |
| Beschikbare Uitvoeringen | Evolution, Techno | Evolution, Techno, Esprit Alpine |
| Motor Configuratie | 3-cilinder, 12 kleppen, Turbo | 4-cilinder, 16 kleppen |
| Cilinderinhoud (cm³) | 999 | 1789 |
| Brandstofverbruik (l/100km) | 5,9 (gecombineerd) | 4,3 (gecombineerd) |
| Brandstoftank Capaciteit (L) | 48 | 48 |
| Batterij Type | Niet van toepassing | Lithium-Ion |
| Batterij Capaciteit (Nominaal) | Niet van toepassing | 1,4 kWh |
| Energielabel | C | A |
| Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
| Transmissie | 6-versnellingen handgeschakeld | E-TECH (8-versnellingen) multi-mode |
| CO₂ Uitstoot (g/km) | 132-133 | 99-100 |
| Maximaal Vermogen | 67 kW (91 pk) | 116 kW (160 pk) |
| Acceleratie 0-100 km/u (s) | 14,3 | 8,6 |
| Maximaal Koppel (Nm) | 160 | Niet gespecificeerd |
| Topsnelheid (km/u) | 168 | 180 |
| Euro Norm | Euro 6W | Euro 6W |
| Afmeting Categorie | Waarde (mm) | Waarde (m) | Beschrijving |
|---|---|---|---|
| LENGTE AFMETINGEN | |||
| Totale Lengte | 4.239 | 4,24 | Totale voertuiglengte |
| Vooras Overhang | 883 | 0,88 | Afstand van vooras tot voorbumper |
| Achteras Overhang | 717 | 0,72 | Afstand van achteras tot achterbumper |
| Wielbasis | 2.639 | 2,64 | Afstand tussen voor- en achteras |
| BREEDTE AFMETINGEN | |||
| Totale Breedte (zonder spiegels) | 1.797 | 1,80 | Carrosseriebreedte exclusief buitenspiegels |
| Totale Breedte (met spiegels) | 2.003 | 2,00 | Totale breedte inclusief uitgeklapte spiegels |
| Spoorbreedte Voor | 1.560 | 1,56 | Afstand tussen voorwielcentra |
| Spoorbreedte Achter | 1.547 | 1,55 | Afstand tussen achterwielcentra |
| HOOGTE AFMETINGEN | |||
| Totale Hoogte | 1.575 | 1,58 | Maximale voertuighoogte |
| Hoogte met Geopende Achterklep | 2.044 | 2,04 | Hoogte wanneer achterdeur volledig open staat |
| Laadhoogte | 767 | 0,77 | Hoogte van grond tot laadvloer |
| INTERIEUR RUIMTE | |||
| Knieruimte | 205 | 0,21 | Knieruimte achterpassagiers |
| Elleboogbreedte Voor | 1.396 | 1,40 | Interieur breedte op ellebooghoogte – voor |
| Elleboogbreedte Achter | 1.391 | 1,39 | Interieur breedte op ellebooghoogte – achter |
| Schouderbreedte Voor | 1.371 | 1,37 | Interieur breedte op schouderhoogte – voor |
| Schouderbreedte Achter | 1.340 | 1,34 | Interieur breedte op schouderhoogte – achter |
| Hoofdruimte Voor (14° stoelhoek) | 939 | 0,94 | Afstand van zitting tot dak – voor |
| Hoofdruimte Achter (14° stoelhoek) | 908 | 0,91 | Afstand van zitting tot dak – achter |
| BAGAGERUIMTE AFMETINGEN | |||
| Bagagetoegang Breedte (boven) | 953 | 0,95 | Openingsbreedte aan bovenkant achterklep |
| Bagagetoegang Breedte (onder) | 936 | 0,94 | Openingsbreedte op vloerniveau |
| Maximale Bagagebreedte | 976 | 0,98 | Breedste punt binnen bagageruimte |
| Bagagelengte (stoelen omhoog) | 437 | 0,44 | Bagagediepte met achterbank rechtop |
| Bagagelengte (stoelen neergeklapd) | 1.571 | 1,57 | Bagagediepte met neergeklapte achterbank |
| BAGAGERUIMTE VOLUMES | |||
| Minimaal Bagagevolume | 348 liter | Boven dubbele bodem, achterbank in achterste stand | |
| Maximaal Bagagevolume | 1.525 liter | Met neergeklapte achterbank, zonder reservewiel | |
| OPERATIONELE AFMETINGEN | |||
| Draaicirkel (tussen stoepranden) | 11.100 | 11,1 | Minimale draaidiameter |
| Bodemvrijheid | Niet gespecificeerd | Hoogte van grond tot laagste punt |
| Categorie | Evolution | Techno | Esprit Alpine |
|---|---|---|---|
| Startprijs | €30.490 | €32.790 | €37.490 |
| EXTERIEUR | |||
| Wielen | 17″ Honfleur designwielen | 18″ Carcassonne lichtmetalen velgen | 19″ Rochefort lichtmetalen velgen |
| Spiegels | Buitenspiegelkappen in carrosseriekleur, elektrisch verstelbaar & verwarmbaar | Buitenspiegelkappen in carrosseriekleur, elektrisch inklapbaar | Buitenspiegelkappen in hoogglans zwart |
| Antenne | Shark fin antenne | Shark fin antenne | Shark fin antenne |
| Glas | Standaard glas | Privacy glass | Privacy glass |
| Kleurstyling | Eenkleurig | Eenkleurig | Two-tone kleurstelling beschikbaar |
| Bumpers | Standaard | Standaard | Voorbumper met F1 blade in gris schiste satin, skidplate achterbumper in gris schiste satin |
| INTERIEUR | |||
| Bekleding | Bekleding stof ‘Coppice’ antraciet | Bekleding tep/stof ‘Rivièra’ antraciet met stiksels in ‘Puissance d’Or’ | Bekleding ecotep ‘Sankt Moritz’ met speciale stiksels |
| Stuurwiel | In hoogte en diepte verstelbaar | Bekleed met Franganza TEP leder met verwarming* | Elektrisch verwarmbaar stuurwiel |
| Stoelen | Bestuurder & passagier in lengte en hoek verstelbaar, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel | In hoogte verstelbare passagiersstoel toegevoegd | Premium sport stoelen |
| Armsteun | Middenarmsteun vóór met opbergvak | Middenarmsteun vóór met opbergvak | Middenarmsteun vóór met opbergvak |
| Hemelbekleding | Donkere hemelbekleding | Donkere hemelbekleding | Donkere hemelbekleding |
| Console | Standaard | E-shifter versnellingshendel met zwevende middenconsole* | E-shifter versnellingshendel met zwevende middenconsole |
| Bagageruimte | Standaard | In hoogte verstelbare kofferbakvloer | In hoogte verstelbare kofferbakvloer |
| VEILIGHEID & RIJHULPSYSTEMEN | |||
| Airbags | Adaptieve airbags vóór, zij-airbags, gordijnairbags vóór en achter | Alle Evolution functies | Alle Techno functies |
| Parkeren | Parkeersensoren achter met optische en sonische weergave, achteruitrijcamera | Parkeersensoren voor toegevoegd, flank guard protection | Alle Techno functies |
| Cruise Control | Standaard cruise control | Adaptive cruise control* | Adaptive cruise control |
| Rijbaanassistentie | Lane departure warning, lane keeping assist | Alle Evolution functies | Alle Techno functies |
| Noodsystemen | Active emergency braking met voetgangers- en fietserdetectie, safe distance warning | Alle Evolution functies | Alle Techno functies |
| Geavanceerde Functies | Emergency call, vermoeidheidsdetectie, intelligent speed assist | Alle Evolution + Renault Multi-Sense® | Blind spot warning, occupant safety exit, rear cross traffic alert, active driver assist |
| CONNECTIVITEIT & TECHNOLOGIE | |||
| Display | 7″ TFT kleurenscherm instrumentenpaneel | 10,3″ TFT cluster | 10,3″ TFT cluster |
| Infotainment | 10,4″ openR multimedia touchscreen | 10,4″ openR met Google integratie | 10,4″ openR met Google integratie |
| Navigatie | Basissysteem | Google Maps, Google Assistant, Google Play | Google Maps, Google Assistant, Google Play |
| Audio | Arkamys Classic high fidelity 3D geluid (6 luidsprekers) | Arkamys Classic high fidelity 3D geluid (6 luidsprekers) | Arkamys Classic high fidelity 3D geluid (6 luidsprekers) |
| Connectiviteit | Apple CarPlay™ & Android Auto™, Bluetooth, DAB radio | Alle Evolution functies | Alle Evolution functies |
| USB-Poorten | 2 voor + 2 achter laadpoorten | 2 voor + 2 achter laadpoorten | 2 voor + 2 achter laadpoorten |
| COMFORT & GEMAK | |||
| Klimaatregeling | Handbediende airconditioning | Elektronisch geregelde airconditioning | Elektronisch geregelde airconditioning |
| Verlichting | LED pure vision koplampen met LED dagrijverlichting, lichtsensor | Performance LED pure vision koplampen, regensensor | Performance LED pure vision koplampen, regensensor |
| Ramen | Elektrische ramen vóór en achter met sneltoets | Elektrische ramen vóór en achter met sneltoets | Elektrische ramen vóór en achter met sneltoets |
| Toegang | Renault handsfree card* | Renault handsfree card | Renault handsfree card |
| Spiegels | Elektrisch verstelbaar & verwarmbaar | Elektrisch inklapbaar, automatisch dimmende binnenspiegel | Elektrisch inklapbaar, automatisch dimmende binnenspiegel |
| Speciale Functies | Richtingaanwijzer met ‘snelwegfunctie’ | Ambianceverlichting in voorportieren | Ambianceverlichting in voorportieren |
| EFFICIËNTIE | |||
| CO₂ Uitstoot | 133g/km (TCe 90), 99g/km (Hybride) | 132g/km (TCe 90), 99g/km (Hybride) | 100g/km (Hybride) |
| Energielabel | C (TCe 90), A (Hybride) | C (TCe 90), A (Hybride) | A (Hybride) |
| Brandstofverbruik | 5,9L/100km (TCe 90), 4,3L/100km (Hybride) | 5,5L/100km (TCe 90), 4,3L/100km (Hybride) | 4,3L/100km (Hybride) |
| GARANTIE & SERVICE | |||
| Fabrieksgarantie | 2 jaar onbeperkte kilometers | 2 jaar onbeperkte kilometers | 2 jaar onbeperkte kilometers |
| Corrosiegarantie | 12 jaar plaatwerk, 3 jaar lak | 12 jaar plaatwerk, 3 jaar lak | 12 jaar plaatwerk, 3 jaar lak |
| Route Service | 24/7 pechhulp | 24/7 pechhulp | 24/7 pechhulp |
| Uitgebreide Garantie | GarantiePlus beschikbaar (€309-549) | GarantiePlus beschikbaar (€309-549) | GarantiePlus beschikbaar (€309-549) |
Functies gemarkeerd met asterisk () zijn alleen beschikbaar bij automatische transmissie **Elektrisch verwarmbaar stuurwiel standaard alleen bij mild hybrid 160 EDC voor Techno uitvoering
| Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs | Inclusief Montage |
|---|---|---|---|---|
| TRANSPORT & DAKDRAGERS | ||||
| Rail drager | Rail carrier | Niet voor uitrustingsniveau EA2. Voor voertuigen met dakrails. Gemakkelijk en snel… | €242,10 (was €303,00) -20% | Nee |
| Dwarsbalk dak | Roof crossmember | Niet compatibel met “Edition One” en “Esprit Alpine” uitrusting. Voor… | €242,10 (was €303,00) -20% | Nee |
| Dakkoffer 380 | Roof box 380 | Mat zwart | €453,32 | Nee |
| Dakkoffer 480 | Roof box 480 | Mat zwart | €438,61 (was €548,50) -20% | Nee |
| Dakkoffer 630 | Roof box 630 | Mat zwart | €504,78 (was €631,00) -20% | Nee |
| Dakkoffer Urban Loader | Roof box Urban Loader | Zilver, 500 liter. Vergroot de laadcapaciteit van het voertuig… | €744,44 (was €931,00) -20% | Nee |
| Bagagebox Renault | Renault luggage box | Gemonteerd op fietsdrager. Alleen compatibel met originele accessoire fietsdrager… | €499,93 (was €625,00) -20% | Nee |
| FIETSDRAGERS | ||||
| Fietsdrager | Bicycle carrier | Op dakdrager, voor 1 fiets. Maximale belasting: 20 kg. Alleen compatibel met… | €172,50 | Nee |
| Fietsdrager (2 fietsen) | Bicycle carrier (2 bicycles) | Op trekhaak. Gewicht 15,68 kg, kan tot 60 kg ondersteunen. Compatibel met e-bikes… | €550,00 | Nee |
| Fietsdrager (3 fietsen) | Bicycle carrier (3 bicycles) | Gewicht 17,38 kg, kan tot 60 kg ondersteunen. Compatibel met e-bikes… | €582,50 | Nee |
| Express Hang-On fietsdrager (2 fietsen) | Express Hang-On bike rack (2 bikes) | Op trekhaak. Gewicht 6,4 kg, kan maximaal 30 kg beladen worden… | €151,00 | Nee |
| Express Hang-On fietsdrager (3 fietsen) | Express Hang-On bike rack (3 bikes) | Op trekhaak. Maakt gemakkelijk en veilig transport mogelijk… | €157,50 | Nee |
| Thule adapter damesfiets | Adapter Thule ladies bike | €27,00 | Nee | |
| SKI & SNOW | ||||
| Skidrager – 4 paar ski’s/2 snowboards | Ski carrier – 4 pairs of skis / 2 snowboards | Materiaal: aluminium, kunststof en rubber. Antislip, afsluitbaar… | €237,50 | Nee |
| Skidrager – 6 paar ski’s/4 snowboards | Ski Carrier – 6 pairs of skis / 4 snowboards | Materiaal: aluminium, kunststof en rubber. Antislip, afsluitbaar… | €290,50 | Nee |
| Sneeuwkettingen Polaire Steel Grip | Polaire Steel Grip snow chains | Maat 110 voor bandenmaten 215/60R17 en 215/55R18. Set van 2 stalen kettingen… | €522,50 | Nee |
| Sneeuwkettingen Polaire XK7 | Polaire XK7 snow chains | Maat 120, voor bandenmaat 215/65R16. Set van 2 stalen kettingen… | €216,50 | Nee |
| Sneeuwkettingen Polaire XK9 | Polaire XK9 snow chains | Maat 120, voor bandenmaat 215/65R16. Set van 2 stalen kettingen… | €118,00 | Nee |
| Sneeuwkettingen Polaire Grip | Snow chains Polaire Grip | €439,00 | Nee | |
| WIELEN & BANDEN | ||||
| Lichtmetalen velg | Alloy rim | €2.408,00 | Ja | |
| Lichtmetalen velg | Alufelge | €1.259,00 | Ja | |
| “Elixir” lichtmetalen velg | “Elixir” alloy wheel | 19″. Kleur: Elixir zwart. Voor Esprit Alpine uitrustingsniveau | €2.499,50 | Ja |
| Wieldop | Hub cap | €59,50 | Nee | |
| Wieldop DAYS | Hub cover DAYS | €125,50 | Nee | |
| Wieldop KUPO | Hub cover KUPO | 16″. Antraciet. Met Renault logo. Set van 4 stuks | €97,50 | Nee |
| Wieldop NELA | Hub cover NELA | 16″. Zilver. Met Renault logo. Set van 4 stuks | €97,50 | Nee |
| Wieldop NOKA | Hub cover NOKA | €92,50 | Nee | |
| Wieldop NUTA | Hub cover NUTA | €97,50 | Nee | |
| Wieldop NADI | Wheel cover NADI | €116,00 | Nee | |
| Wieldop OZUR | Wheel cover OZUR | €116,00 | Nee | |
| Antidiefstal voor velgen | Anti-theft device for rims | €73,00 | Nee | |
| Antidiefstal voor lichtmetalen velgen | Anti-theft devices for alloy rims | €67,50 | Nee | |
| Alpine ventieldoppen | Alpine valve caps | Kleur: Chroom met Alpine logo. Set van 4 stuks | €55,00 | Nee |
| WINTERWIELEN | ||||
| Stalen winterwiel compleet 215/60 R17 | Complete steel winter wheel 215/60 R17 96H, Goodyear | Zonder TPMS sensor | €1.385,00 | Nee |
| Stalen winterwiel compleet 215/65 R16 | Complete steel winter wheel 215/65 R16 98H, Michelin | Zonder TPMS sensor | €1.081,00 | Nee |
| LM winterwiel compleet 215/60 R17 | LM complete winter wheel 215/60 R17 96H, Continental | Zonder TPMS sensor | €1.455,50 | Nee |
| Vierseizoenbanden | Not for equipment level EA2 | €330,58 | Nee | |
| TREKHAAK & AANHANGER | ||||
| Trekhaak zwanenhals, 7-polig | Gooseneck towbar, with 7-pin E set | Voor voertuigen ZONDER voorbereiding. MET dwarsbalk (AVRCAR)… | €1.188,00 | Ja |
| Trekhaak zwanenhals, 13-polig | Tow bar gooseneck, with 13-pins electrical kit | €1.253,50 | Ja | |
| Trekhaak afneembaar, 7-polig | Towbar detachable, with 7-pins electrical kit | €1.498,50 | Ja | |
| Trekhaak afneembaar, 13-polig | Towbar detachable, with 13-pins electrical kit | €1.564,00 | Ja | |
| Trekhaak intrekbaar, 13-polig | Towbar retractable, with 13-pins electrical kit | €2.013,50 | Ja | |
| Towbox | Towbox | Op trekkoppeling. Kleur: zwart. Volume: 305 L. Leeggewicht: 36 kg… | €1.057,46 (was €1.322,00) -20% | Nee |
| Adapter 13 naar 7-polig | Adapter from 13 pin to 7 pole | Praktisch en veelzijdig, voor aansluiting van 13-polig naar 7-polig… | €30,00 | Nee |
| INTERIEUR & COMFORT | ||||
| Middenarmsteun | Center armrest | Kleur: antraciet, inhoud: 1 liter. Compatibel met uitrusting “Lif”… | €257,50 | Ja |
| Multifunctionele armsteun | Multifunctional armrest | Bevestigt aan de middelste achterbank met de veiligheidsgordel… | €162,50 | Nee |
| Multifunctioneel hoofdsteun systeem | Multifunctional headrest system | Alleen bevestiging! | €34,00 | Nee |
| Jassenhouder | jacket holder | Zwart. Zeer handig voor kreukvrij ophangen van kledingstukken… | €109,50 | Nee |
| Jassenhouder op multifunctioneel systeem | Jacket holder on the multifunction system | Inclusief multifunctionele houder | €121,50 | Nee |
| Achterbankrek op multifunctioneel systeem | Rear shelf on multifunctional system | Een multifunctioneel hoofdsteun systeem is vereist voor bevestiging | €121,50 | Nee |
| Reiskussen | Travel pillow | Kleur: zwart. Gemakkelijke montage op de achterste hoofdsteunen… | €93,00 | Nee |
| Organizer op hoofdsteun | Organizer on the headrest | €91,00 | Nee | |
| Multifunctionele opbergtas | Multipurpose storage bag | €102,50 | Nee | |
| Bagageruimte organizer | Luggage Storage Organizer | Niet compatibel met accessoires kofferbakmat. Flexibele bagageruimte… | €35,00 | Nee |
| VLOERMATTEN | ||||
| Rubber matten | Rubber mats | Set van 4 voor voor en achter. Op maat gemaakte rubber matten… | €91,50 | Nee |
| Textiel vloermatten Comfort | Textile footmats Komfort | 4-delige set. Een verfijnde touch en extra bescherming… | €69,50 | Nee |
| Textiel vloermatten premium | Textile footmats premium | 4-delige set. Een verfijnde touch en extra bescherming… | €111,00 | Nee |
| Textiel vloermatten “Esprit Alpine” | Textile floor mats “Esprit Alpine” | Voor en achter. Beschermen effectief de originele vloerbedekking… | €121,00 | Nee |
| Textiel vloermatten blauw | Textile floor mats blue | 4-delige set. Een verfijnde touch en extra bescherming… | €111,00 | Nee |
| Textiel vloermatten groen | Textile floor mats green | 4-delige set. Een verfijnde touch en extra bescherming… | €79,00 | Nee |
| Textiel vloermatten oranje | Textile floor mats orange | 4-delige set. Een verfijnde touch en extra bescherming… | €106,50 | Nee |
| Textiel vloermatten rood | Textile floor mats red | 4-delige set. Een verfijnde touch en extra bescherming… | €106,50 | Nee |
| Textiel matten Premium “Initial Paris” | Textile Mats Premium “Initial Paris” | 4-delige set. Extra bescherming voor uw voertuig. Op maat gemaakt… | €111,00 | Nee |
| Vloermatten Comfort | floor mats Confort Confort | Set van 2 vloermatten voor ombouw naar bedrijfsvoertuig | €54,00 | Nee |
| BESCHERMING | ||||
| Kofferbakmat | Kofferraumwanne | €76,50 | Nee | |
| Kofferruimte bescherming – Easyflex | Trunk protection – Easyflex | €194,50 | Nee | |
| Beschermende folie compleet pakket | Protective films complete package | Niet compatibel met dorpellijsten, verlichte dorpellijsten… | €719,00 | Ja |
| Protector | Protector | €330,00 | Ja | |
| Dorpellijsten “Captur” | door sills “Captur” | Niet compatibel met “Initiale Paris” uitrusting. Dienen ter bescherming… | €34,50 | Nee |
| Verlichte dorpellijsten Captur | Illuminated door sills Captur | Niet compatibel met “Initiale Paris” uitrusting. Dienen ter bescherming… | €127,50 | Nee |
| Stoelbeschermer | Seat protector | Voor achter. Bevestiging aan de voor- en achterhoofdsteunen… | €101,00 | Nee |
| Stoelhoes | Seat cover | €628,50 | Ja | |
| Afscheiding | Scheidingsrek | Zorgt voor complete scheiding tussen bagageruimte en passagiers… | €272,50 | Ja |
| Bagageruimte houdnet – horizontaal | Trunk holding net – horizontal | Bevestigt items in de bagageruimte tijdens het rijden | €79,50 | Ja |
| Bagageruimte houdnet – verticaal | Trunk holding net – vertical | Bevestigt items in de bagageruimte tijdens het rijden | €84,00 | Ja |
| Zonwering | Sunscreen | €120,00 | Nee | |
| Afdekzeil | cover | Maat M. Voor effectieve bescherming van de carrosserie tegen krassen… | €282,50 | Nee |
| Leveringshoes Per4 | Delivery sheath Per4 | Effectieve bescherming van de voertuigcarrosserie tegen krassen… | €184,00 | Nee |
| TECHNOLOGIE & MULTIMEDIA | ||||
| 12V naar 220V omvormer | 12V to 220V converter | €209,00 | Nee | |
| Inductie oplader | induction charger | Bevestiging aan de ventilatiemondstukken. Magnetisch… | €87,00 | Nee |
| Inductie oplader | Induction charger | Alleen compatibel met lagere console. Voor life, business en experience… | €259,00 | Ja |
| Inductieve smartphone oplader micro USB kabel | Inductive smartphone charger micro USB cable | €23,50 | Nee | |
| Wi-Fi adapter CP-AA | Wi-Fi adapter CP-AA | Alleen compatibel met voertuigen uitgerust met multimediasysteem… | €432,50 | Nee |
| Smartphone houder | Smartphone holder | Magnetisch, voor bevestiging aan ventilatieslot. Mobiele smartphone houder… | €32,50 | Nee |
| Universele tablet PC houder | Universal mount for tablet PC | Voor bevestiging aan hoofdsteun voor 7 tot 10 inch tablets… | €107,00 | Nee |
| Zuignap GPS houder | Suction cup mount GPS | Montageset stroomvoorziening. Maakt bevestiging van navigatiesysteem mogelijk… | €35,50 | Nee |
| TomTom GO 520 World | TomTom GO 520 World | Let op compatibiliteitstabel! Voor gedetailleerde informatie… | €371,50 | Nee |
| TomTom Start 40 | TomTom Start 40 | Navigatiesysteem TomTom START 40 | €290,50 | Nee |
| Dash Cam 322GW SD-kaart 32 Go (Bluetooth) | Dash Cam 322GW SD Card 32 Go (Bluetooth) | €271,00 | Nee | |
| AUDIO | ||||
| Focal Music Premium 4.1 | Focal Music Premium 4.1 | Compatibel met uitrusting “Life”. Premium Kit 4.1… | €1.151,00 | Ja |
| Focal Premium Speaker System 6.1 | Focal Premium Speaker System 6.1 | Voor en achter. Compatibel met uitrusting “Life”… | €1.128,00 | Ja |
| VEILIGHEID & BEVEILIGING | ||||
| Alarmsysteem | Alarm system | €516,00 | Ja | |
| Antidiefstal hang-on | Anti theft hang-on | €15,00 | Nee | |
| Antidiefstal OBD Protector | Anti-theft device – OBD Protector | Dient als toegangsbescherming voor de OBD-aansluiting… | €139,50 | Nee |
| Stuurslot Universeel | Steering lock Universal | Met LED knipperlicht | €117,00 | Nee |
| Hendel slot | Lever lock | Beschermt effectief tegen pogingen om het voertuig binnen te dringen… | €94,50 | Nee |
| Brandblusser | Extinguisher | 1 kg. Gemonteerd binnen handbereik van de bestuurder… | €29,00 | Nee |
| Houder voor brandblusser | Holder for fire extinguishers | Alleen voor 1kg blussers. Maakt het mogelijk om een brandblusser te bevestigen… | €111,50 | Ja |
| Keycard hoesje | Key card cover | €30,50 | Nee | |
| KINDERZITJES | ||||
| BABY SAFE FIXED BASE i-SIZE (ISOFIX) | BABY SAFE FIXED BASE i-SIZE (ISOFIX) | 0 – 15 maanden, <13 KG. De ideale constructie van de behuizing… | €352,50 | Nee |
| Dualfix I-Size – Groep 1 | Dualfix I-Size – Group 1 | 0 – 4 jaar, <18 KG. Onmisbaar voor optimale bescherming en veiligheid… | €836,50 | Nee |
| TRIFIX2 I-Size – Groep 1 | TRIFIX2 I-Size – Group 1 | 15 maanden, 4 jaar> 13-18 KG. Onmisbaar voor optimale bescherming… | €466,00 | Nee |
| Kidfix Xp – groepen 2 tot 3 | Kidfix Xp – groups 2 to 3 | 4 – 12 jaar, 15-36 KG. Onmisbaar voor optimale bescherming… | €517,50 | Nee |
| PARKEER & CAMERA SYSTEMEN | ||||
| Parkeerassistentie voor | Front parking assistance | €452,50 | Ja | |
| Parkeerassistentie achter | Rear Parking Sensors | Compatibel met trekhaak. De intervallen tussen het waarschuwingssignaal… | €637,50 | Ja |
| Achteruitrijcamera | Reversing camera | Niet compatibel met “Initiale Paris” uitrusting. Alleen voor voertuigen… | €695,00 | Ja |
| STYLING & PERSONALISATIE | ||||
| Exterieur personalisatie pakket | Exterior personalization package | €505,00 | Ja | |
| Offroad style opstappen | Offroad style steps | €563,50 | Ja | |
| Spiegelkappen | Mirror caps | €153,50 | Ja | |
| Sport pedalen | Sport pedals | €143,00 | Ja | |
| Shark antenne | Shark antenna | Niet compatibel met uitrusting E1 en 4.2″ scherm (Easy-Link)! | €234,00 | Ja |
| Welkomstverlichting onderkant | Welcome light underbody | €514,50 | Ja | |
| Windscherm voor | Wind deflector front | Rijd comfortabel met de ramen iets open, beschermd tegen wind… | €120,50 | Ja |
| Witte kentekenplaat | White license plate | €15,50 | Nee | |
| DIVERSEN | ||||
| Koelbox “Waeco BordBar AS 25” | Coolbox “Waeco BordBar AS 25” | Inhoud: 24 liter. Gewicht: 4,3 kg. Afmetingen: 42 cm lang en hoog… | €165,00 | Nee |
| Clean Box | Clean Box | Clean box (3 verzorgingsproducten, 1 polish en 2 microvezeldoeken) | €64,50 | Nee |
| Rokerspakket | Raucherpaket | Bestaande uit asbak en sigarettenaansteker | €70,00 | Ja |
| Ixtar Glass Coat binnen en buiten | Ixtar Glass Coat for indoor and outdoor | Tijd besteed aan nieuwe auto verwerking ongeveer 1,0 uur… | €133,50 | Nee |
| Geleider | Strainer | €155,00 | Ja | |
| Occasion pakket Robuust | Occassionpakket Robuust | €555,50 | Ja | |
| Haak op multifunctioneel systeem (met houder) | Hook on multifunction system (with holder) | €87,50 | Nee |
| Pakket / Functie | Evolution | Techno | Esprit Alpine | Netto Prijs | BTW | Incl. BTW | Incl. BTW & BPM |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PACK COMFORT -10,4″ openR link met Google integratie -Elektronisch geregelde airconditioning -Instrumentenpaneel met 10,3″ TFT cluster -Parkeersensoren voor, achter en flank guard protection -Regensensor | Optie | Optie | Optie | €826,45 | €173,55 | €1.000,00 | €1.000,00 |
| PACK ADVANCED DRIVING ASSIST -Active driver assist¹ -Around view camera -Blind spot warning -Easy park assist¹ -Occupant safety exit -Rear cross traffic alert | Niet Beschikbaar | Optie | Niet Beschikbaar | €826,45 | €173,55 | €1.000,00 | €1.000,00 |
| PACK WINTER -Elektrisch verwarmbare voorstoelen -Elektrisch verwarmbaar stuurwiel -Met leder bekleed stuurwiel | Niet Beschikbaar | Optie | Niet Beschikbaar | €413,22 | €86,78 | €500,00 | €500,00 |
| PACK LIGHT & SOUND -Elektrisch bedienbaar panoramadak -Harman/Kardon premium sound system | Niet Beschikbaar | Optie | Optie | €1.239,67 | €260,33 | €1.500,00 | €1.500,00 |
| PACK PRIVILÈGE -Around view camera -Easy park assist -Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met lendensteunverstelling -Elektrisch verwarmbare voorruit -Elektrisch verwarmbare voorstoelen | Niet Beschikbaar | Niet Beschikbaar | Optie | €826,45 | €173,55 | €1.000,00 | €1.000,00 |
| INDIVIDUELE OPTIES – VEILIGHEID | |||||||
| Vierseizoenbanden | Niet Beschikbaar | Optie | Niet Beschikbaar | €330,58 | €69,42 | €400,00 | €400,00 |
| Ruimtebesparend reservewiel¹ | Optie | Optie | Optie | €247,93 | €52,07 | €300,00 | €300,00 |
| INDIVIDUELE OPTIES – EXTERIEUR | |||||||
| Two-tone kleurstelling¹ | Niet Beschikbaar | Optie | Standaard | €413,22 | €86,78 | €500,00 | €500,00 |
| Speciale metaallak – Gris Rafale | Optie | Optie | Optie | €578,51 | €121,49 | €700,00 | €700,00 |
| Speciale metaallak – Rouge Flamme | Standaard | Standaard | Standaard | €0,00 | €0,00 | €0,00 | €0,00 |
| Speciale metaallak – Blanc Nacré | Optie | Optie | Optie | €578,51 | €121,49 | €700,00 | €700,00 |
| Speciale metaallak – Bleu Iron | Optie | Optie | Optie | €578,51 | €121,49 | €700,00 | €700,00 |
| Metaallak – Noir Étoilé | Optie | Optie | Optie | €578,51 | €121,49 | €700,00 | €700,00 |
| Metaallak – Gris Cassiopée | Optie | Optie | Optie | €578,51 | €121,49 | €700,00 | €700,00 |
Opmerkingen:
- ¹ Controleer de configurator voor beschikbare kleurencombinaties en compatibiliteit
- Active driver assist en easy park assist worden in dit pakket geleverd als het voertuig een automatische transmissie heeft
- Alle prijzen zijn inclusief BTW en BPM waar van toepassing
- Pakketbeschikbaarheid kan variëren afhankelijk van gekozen motor en transmissie combinatie











Is Het De Moeite Waard Om De Renault Captur Te Kopen?
De 2025 Renault Captur is er, en wow, het is een grote stap voorwaarts ten opzichte van de vorige generatie! We hebben het over serieuze veranderingen zowel van binnen als van buiten. Dit is niet zomaar een kleine facelift; het is een complete overhaul van een auto die al behoorlijk populair was in het kleine SUV-segment. We hebben de kans gehad om de nieuwe Captur te testen onder verschillende rijomstandigheden, en ik kan je vertellen dat het voelt alsof hij volwassen is geworden terwijl hij die unieke Franse flair heeft behouden.
Nu, in de ultra-competitieve B-segment SUV arena, staat de Captur tegenover pittige concurrentie: denk aan de Ford Puma, Volkswagen T-Cross, Nissan Juke, Škoda Kamiq, en Peugeot 2008. Dus, wat maakt de Captur bijzonder? Hij heeft een geweldige mix van praktische bruikbaarheid, opvallend design, en een prijskaartje dat je portemonnee niet leegtrekt. Met een startprijs van €30.490 voor de Evolution-uitvoering, is het een van de meer budgetvriendelijke keuzes beschikbaar, die goedkoper is dan rivalen zoals de Škoda Kamiq (die begint rond €24.000) en de Ford Puma (vanaf €26.000), terwijl hij vergelijkbare of zelfs betere features biedt.
Je kunt de designveranderingen niet missen—ze zijn gedurfd! Renault’s frisse designtaal geeft de Captur een sportiever, dynamischer uitstraling. Weg is de zachtere, vriendelijkere uitstraling van de vorige generatie. In plaats daarvan heeft hij een meer assertieve aanwezigheid die echt past bij de huidige SUV-trends. En eerlijk gezegd, dit gaat niet alleen over uiterlijk. Het toont dat Renault zich inzet om de Captur competitief te houden in een markt waar het uiterlijk van een auto echt koopbeslissingen kan beïnvloeden.
Een van de opvallende kenmerken van de 2025 Captur is zijn praktische bruikbaarheid, en hij offert geen stijl op voor functionaliteit. De verschuifbare achterbank—dat is een feature die je niet vaak ziet in dit segment. Het is het soort slim ontwerp dat een echt verschil maakt in het dagelijks leven. Al deze praktische details, gecombineerd met een redelijke prijs en verbeterde technologie, maken de Captur een solide concurrent tegen de leiders in zijn klasse.
Ook, de timing van deze update had niet beter kunnen zijn. Het komt op een moment dat kopers meer technologie, veiligheid, en efficiëntie zoeken dan ooit tevoren. Renault heeft zich op al deze gebieden verbeterd, waardoor de Captur relevant blijft in de hedendaagse geavanceerde markt. Onze tests laten zien dat hoewel hij misschien niet in elke categorie bovenaan staat, de algehele waarde die hij biedt echt indrukwekkend is.
En als je nadenkt over Renault’s bredere strategie, is de Captur behoorlijk interessant gepositioneerd. Hij fungeert als een brug tussen de kleinere Clio en de grotere modellen, waarbij hij die SUV-praktische bruikbaarheid biedt zonder het hoge prijskaartje van grotere auto’s. Deze slimme positionering, samen met de uitgebreide facelift, toont echt dat Renault serieus is over het behouden en zelfs uitbreiden van zijn aandeel in dit belangrijke marktsegment.
Motor, Prestaties En Transmissie
De 2025 Captur presenteert twee verschillende aandrijflijn-opties, elk gericht op verschillende bestuurdersbehoefte. Eerst hebben we de instap-level TCe 90. Hij is uitgerust met een 1,0-liter driecilinder turbobenzinemotor die 90 pk levert, en hij is alleen gekoppeld aan een zesversnellings handgeschakelde transmissie. Nu, je zou kunnen denken dat dat een beetje bescheiden klinkt, maar eerlijk gezegd, het is prima voor stads- en voorstadsrijden. Hij kan van 0 naar 100 km/u sprinten in ongeveer 14,3 seconden, en de 160 Nm koppel komt vroeg binnen, wat je degelijke responsiviteit geeft voor alledaagse situaties.
Dat gezegd hebbende, merkten we tijdens onze tests enkele nadelen op, vooral bij het invoegen op snelwegen of bij inhaalmanoeuvres. De motor heeft de neiging meer versnellingen te schakelen nodig te hebben om bij te blijven, en hoewel de handgeschakelde transmissie behoorlijk precies is, biedt het niet het gemak dat veel moderne bestuurders zoeken. Het brandstofverbruik is redelijk op ongeveer 48 MPG (of 5,9L/100km gecombineerd), maar het breekt tegenwoordig niet bepaald records. Bovendien betekent die driecilinder-opzet dat je een beetje trillingen bij stationair toerental voelt, hoewel het glad wordt zodra je op gang komt.
Nu, de echte ster van de show is het Full Hybrid E-Tech 160 systeem. Het combineert een 1,6-liter atmosferische viercilinder benzinemotor met twee elektrische motoren en een 1,2 kWh batterijpakket. Deze opstelling produceert een totaal van 160 pk (of 145 in sommige regio’s), wat een merkbare stap omhoog is van de basismotor. En ik kan je vertellen, het hybridesysteem levert 200 Nm koppel met een onmiddellijke elektromotor-respons, wat zorgt voor een opwindende rijervaring — het kan 0-100 km/u halen in slechts 8,6 seconden.
We hebben het hybridesysteem door zijn paces geleid, en het heeft zeker zijn voor- en nadelen. De multi-mode transmissie, die vier versnellingen heeft voor de benzinemotor en twee voor de elektromotor, werkt een beetje anders dan je typische automaat of CVT’s. Over het algemeen is het soepel, maar er kunnen enkele haperingen zijn tijdens die schakelingen, vooral als de batterij bijna leeg is of je echt gas geeft. Het coole deel? Het kan puur op elektriciteit rijden voor korte trips en kan snelheden van ongeveer 90 km/h halen zonder benzine te verbranden, wat helpt om indrukwekkend brandstofverbruik te bereiken — tot 61,4 MPG (of 4,3L/100km).
Je ziet de geavanceerdheid van de hybride echt in het dagelijks rijden. In onze gemengde tests bevonden we onszelf ongeveer 47-50% van de tijd op elektrische kracht rijdend, met brandstofverbruik variërend van 4,3 tot 6,2L/100km afhankelijk van hoe en waar we reden. En het heeft deze handige functie die GPS-data gebruikt om te optimaliseren hoe het energie gebruikt. Behoorlijk slim, toch? Maar, eerlijke waarschuwing — het kan een beetje lastig zijn om te voorspellen hoe de krachtlevering aanvoelt, dus je hebt misschien wat tijd nodig om eraan te wennen.
Wat betreft prestaties, er is een duidelijk verschil tussen deze twee aandrijflijnen. De elektromotor van de hybride geeft je die onmiddellijke koppelrespons, wat het een plezier maakt om in de stad te rijden. Aan de andere kant biedt de TCe 90, omdat hij lichter is en mechanisch eenvoudiger, een klassiek rijgevoel voor degenen die van handmatige controle houden. En het goede nieuws? Beide motoren voldoen aan Euro 6W-emissienormen en komen met roetfilters. Dus Renault houdt zeker vast aan zijn milieuvriendelijke toewijding, zelfs als je niet voor de hybride route gaat.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De Renault Captur heeft zorgvuldig afgestelde remmen, ze zijn echt aangepast om goed te presteren in alle verschillende rijsituaties. Ons testvoertuig, uitgerust met de E-Tech hybrid aandrijflijn, toonde een indrukwekkende integratie van regeneratief en wrijvingsremmen.
Het regeneratieve remsysteem werkte echter heel goed, vooral in stadsverkeer. Bij gebruik in ‘B’-modus, die het niveau van energieterugwinning verhoogt, bleek het mogelijk om de snelheid te moduleren en zelfs volledig tot stilstand te komen in veel situaties met alleen het gaspedaal. Deze “één-pedaal rijstijl” verhoogt ook de efficiëntie en vermindert de slijtage van de traditionele remonderdelen.
Tijdens meer geestdriftig rijden op bochtige wegen voelde het rempedaal stevig en progressief aan. De eerste bijt was sterk, wat vertrouwen gaf bij het naderen van bochten met hoge snelheid. We merkten weinig tot geen vervaging op, zelfs na herhaaldelijk zwaar remmen, dus de remmen van de Captur lijken het sportieve rijden goed aan te kunnen.
Onze noodstoptest vanaf 100 km/u toonde goede stabiliteit en een relatief korte remafstand voor deze klasse. De Captur bleef stabiel onder hard remmen, met minimale neiging tot duiken en goede rechtuitstabiliteit.
Het hybride systeem’s regeneratieve remmen combineerde meestal zeer goed met de normale wrijvingsremmen. De enige keer dat we een overgang tussen regeneratief en wrijvingsremmen opmerkten, was tijdens extreem licht remmen bij zeer lage snelheden, en zelfs toen was het zeer minimaal en zeker niet storend.
Renault heeft de Captur ook uitgerust met verschillende remveiligheidshulpmiddelen, zoals een verbeterde Emergency Brake Assist. Deze technologie kan mogelijke botsingen met andere voertuigen, voetgangers of fietsers detecteren en zal automatisch maximale remkracht toepassen als de bestuurder niet snel genoeg reageert.
Besturing En Ophanging

De 2025 Captur is ontworpen met comfort en toegankelijkheid in gedachten, wat logisch is voor zijn doelgroep. Maar hey, als je iemand bent die echt die sportieve feel verlangt, zou je jezelf een beetje teleurgesteld kunnen voelen. De stuurbekrachtiging is elektrisch ondersteund, dus het is super licht en makkelijk — perfect voor parkeren en door de stad zoeven. Maar hier is de valkuil: die lichtheid draagt ook over naar snelwegsnelheden. Op die momenten zou je misschien wensen voor een beetje meer gewicht en feedback om je vertrouwen te geven, vooral als het weer niet meewerkt.
We hebben het getest, en hoewel de stuurinrichting het werk gedaan krijgt voor dagelijks rijden, geeft het niet echt veel door over de weg. De draaicirkel is ongeveer 11,1 meter, wat behoorlijk solide is voor stadsrijden, waardoor de Captur behoorlijk wendbaar is in krappe plekjes. Renault heeft de stuurinrichting aangepast met deze facelift, bewerend dat het beter is qua respons en controle. Maar eerlijk gezegd voelen de veranderingen meer als een zachte duw dan een complete overhaul. Het systeem past wel aan voor parkeren versus snelwegrijden, maar over het algemeen leunt het nog steeds zwaar naar comfort.
Wat betreft ophanging, het is vrij standaard voor kleine SUV’s. Je hebt MacPherson-poten voorin en een flexibele achteras met wat voorgeprogrammeerde geometrie. Voor 2025 heeft Renault enkele updates gemaakt aan de schokdempers, vooral op hybride modellen, gericht op verbeterde carrosseriecontrole zonder die comfortabele rit te verliezen. Uit wat we ervaarden op verschillende wegoppervlakken, lijkt het erop dat ze de roos hebben geraakt. Zelfs met de grootste 19-inch wielen op onze testauto was de rit verrassend soepel en beheerst.
Nu reageert de ophanging verschillend gebaseerd op de wielen en banden. Bijvoorbeeld, de Evolution-uitvoering met 17-inch wielen biedt de zachtste rit, en absorbeert hobbels en houdt de zaken stabiel over ruwe plekken. Als je kiest voor de Techno-uitvoering met 18-inch wielen, zul je een beetje meer weggeluid en minder demping bij scherpe schokken merken, maar het verschil is niet enorm. En dan is er de top-of-the-line Esprit Alpine met 19-inch wielen, die aan de stevigere kant is. Het heeft een beetje meer hardheid wanneer je hobbels raakt maar biedt betere carrosseriecontrole bij bochten nemen.
Zeker, er is wat carrosserierollen, maar het is goed beheerd voor een SUV. De Captur’s zwaartepunt en ophangingsopstelling geven het veilige, voorspelbare handling in plaats van iets te opwindends. Tijdens onze handlingtests merkten we wat mild onderstuur op toen we het een beetje duwden, maar de elektronische stabiliteitssystemen stapten soepel in toen we de grenzen naderden. Deze voorzichtige afstemming betekent dat de Captur stabiel en veilig aanvoelt, wat geweldig is voor alledaagse bestuurders maar misschien niet degenen die een meer boeiende rit zoeken bevredigt.
De nieuwe ophangingsopstelling voor 2025 is gericht op het vinden van een balans tussen dynamische handling en comfort, en het lijkt erop dat Renault een redelijke klus heeft gedaan. De updates zijn meer een evolutie dan een revolutie — het voelt een beetje zelfverzekerder dan voorheen, maar nog steeds zeer comfort-georiënteerd. Wat betreft weggeluid, het is over het algemeen goed geïsoleerd, maar je zou wat windgeruis kunnen opvangen dat binnensijpelt op snelwegsnelheden, vooral rond de A-stijlen en deurkozijnen.
Welke Banden Gebruikt Het?
De bandenspecificaties op de 2025 Captur veranderen echt afhankelijk van het uitrustingsniveau, en dat maakt een groot verschil in hoe de auto rijdt. Beginnend met de basis Evolution-uitvoering, krijg je 215/60 R17 banden op wat behoorlijk stijlvolle Honfleur lichtmetalen velgen. Deze opstelling draait allemaal om comfort en brandstofefficiëntie. Serieus, ze doen een geweldige klus bij het dempen van die vervelende hobbels in de weg terwijl ze de auto brandstof helpen zuipen als een pro. De hogere zijwanden helpen echt bij het absorberen van de impacts die typisch door de ophanging zouden schudden, wat zorgt voor een soepelere rit over het algemeen.
Nu, uit onze tests blijkt dat deze 17-inch bandencombinatie de beste balans biedt als het gaat om comfort, geluid, en brandstofeconomie. Zeker, ze hanteren alledaagse rijden prima, maar als je het duwt rond bochten, houden ze misschien niet zo goed stand als die grotere banden. En als we het hebben over brandstofeconomie, deze banden zijn ontworpen om rolweerstand te minimaliseren, dus ze doen een goede klus bij het ondersteunen van zowel de reguliere benzinemotor als het hybridesysteem. Plus, weggeluid wordt mooi onder controle gehouden, dus je kunt genieten van een stille cabine terwijl je over de snelweg cruist.
Als je opstapt naar de Techno-uitvoering, vind je 215/55 R18 banden op Carcassonne lichtmetalen velgen. Dit is een soort middenweg tussen comfort en uiterlijk. Met de kortere zijwanden vergeleken met de 17-inch banden, zou je een beetje meer stevigheid in de rit kunnen voelen, en ja, wat extra geluid zou kunnen binnensijpelen. Maar hey, die grotere wielen geven de Captur wel een gedurfder uiterlijk en kunnen de handling net ietsje verbeteren. Onze tests toonden aan dat hoewel je misschien een beetje meer hardheid van hobbels merkt, het geen dealbreaker is voor de meeste mensen.
Nu, voor de top-of-the-line Esprit Alpine, kijk je naar 225/45 R19 banden op die opvallende Rochefort-wielen—de meest agressieve optie daarbuiten. Deze lage profiel banden zijn fantastisch voor stuurrespons en bocht-grip, maar ze doen wel concessies aan comfort en voegen een beetje meer weggeluid toe. Tijdens onze lange-termijn tests vonden we dat die 19-inch wielen meer van de hobbels en groeven van de weg doorlieten, hoewel de goed afgestelde ophanging een behoorlijke klus doet om de klap te verzachten. De bredere 225mm banden kunnen beter grip krijgen, vooral bij droog weer, maar let op: je brandstofeconomie zou een kleine hit kunnen nemen.
Wat betreft het hanteren van verschillende weersomstandigheden, alle bandenmaten doen een behoorlijk behoorlijke klus. Maar houd in gedachten, de Captur draait allemaal om efficiëntie, dus het is niet bepaald de koning van grip in zijn klasse. De banden zijn ontworpen met lage rolweerstand in gedachten, wat geweldig is voor brandstofefficiëntie maar prioriteert maximale grip niet. Bij natte omstandigheden gedroegen alle banden zich voorspelbaar en boden genoeg grip voor veilig rijden. Weet gewoon dat als je begint agressief bochten te nemen, je misschien wat limieten raakt met die efficiëntie-gerichte compounds.
Dus, wat is de bottom line? Voor de meeste kopers biedt de Evolution-uitvoering met zijn 17-inch wielen echt de beste algehele deal, met een mooie balans van comfort, efficiëntie, en prestaties. De Techno’s 18-inch opstelling is een solide keuze als je een beetje meer stijl wilt zonder te veel comfort op te offeren. En als je helemaal gaat voor uiterlijk, zijn de Esprit Alpine’s 19-inch wielen voor jou—wees gewoon bereid om wat comfort in te ruilen voor die visuele punch. Ongeacht welke maat je kiest, de Captur’s bandenprestaties zijn echt gericht op een comfortabele rit in plaats van sportieve sensaties.
Interieur Uiterlijk

Het interieur van de Renault Captur is een enorme stap voorwaarts in design, kwaliteit en technologie. Renault heeft duidelijk grote moeite gedaan om de ambiance van het interieur te verhogen om te passen bij het meer verfijnde uiterlijk van de Captur.
Het eerste dat je ziet wanneer je de auto binnenstapt is het strakke, modern ogende dashboard. Het middelpunt is een groot, rechtopstaand touchscreen infotainmentsysteem, dat de middenconsole domineert. Dit scherm, dat in hogere uitvoeringen tot 9,3 inch meet, wordt aangevuld door een digitaal instrumentenpaneel achter het stuurwiel, wat een hightech, bestuurdergerichte cockpit creëert.
De materialen hebben echter zeker een sprong voorwaarts gemaakt in de cabine. Er zijn ook meer zachte materialen, vooral bij de bovenste delen en contactpunten. De pianozwarte afwerking en chromen accenten geven het een klassieke uitstraling, hoewel sommigen klagen dat de glanzende oppervlakken gemakkelijk vingerafdrukken laten zien.
Renault heeft ook de details niet over het hoofd gezien, waarbij de hogere uitvoeringen nette stiksels op het dashboard en de deurpanelen hebben. Vooral de nieuwe Alpine Espirit uitvoering, die blauwe accenten en stiksels heeft, en sportief ogende stoelen die het interieur een meer hoogwaardige uitstraling geven.
Het stuurwiel voelt goed aan, en alle bedieningselementen voor de radio, klimaatcontrole en dergelijke zijn binnen handbereik. Hoewel geen volledig nieuw ontwerp, is de versnellingspook voor de hybride zeer handig en gemakkelijk in gebruik.
De sfeerverlichting (standaard op hogere uitvoeringen) helpt hierbij ook, waardoor de bestuurder de sfeer in de cabine kan instellen. De mogelijkheid om kleuren en intensiteit te veranderen is een mooie touch die de algehele rijervaring verbetert.
De stoelbekleding varieert met het uitrustingsniveau, waarbij de hogere uitvoering de (pseudo) leder en stof combinatie heeft. Renault zegt dat ze geen echt leer meer gebruiken omdat het slecht is voor het milieu, maar het synthetische leer dat ze in plaats daarvan gebruiken is echt sterk en ziet er super chic uit.
De opbergvakken zijn echt goed doordacht, met veel kleine vakjes en verdeeldingen door de hele cabine. Het heeft deze zwevende console in het midden en het is niet alleen cool en modern uitziend, maar eronder is er nog veel meer opbergruimte.
Het infotainmentsysteem verdient speciale vermelding. Dit is een nieuw op Android Automotive gebaseerd systeem, en het is een veel beter systeem, de graphics zijn scherp, touch-responsiviteit is direct, en navigatie is redelijk intuïtief. En de integratie van andere Google-diensten zoals Google Maps maakt het systeem nog functioneler.
Onze enige kleine klacht is dat enkele van de aanraakgevoelige klimaatregelingen wat lastig te bedienen zouden zijn tijdens het rijden. Renault heeft echter nog steeds echte knoppen voor de noodzakelijke functies behouden, dus dat is prettig.
Exterieur Uiterlijk
Het uiterlijk van de Renault Captur heeft een grote transformatie ondergaan, waarbij de auto er modern uitziet maar toch zijn vertrouwde vorm behoudt. De facelift zorgt ervoor dat de Captur zich aanpast aan Renaults nieuwe designtaal, waardoor hij er veel hoogwaardiger en agressiever uitziet.
De meest dramatische veranderingen vinden plaats aan de voorkant waar Renault hem een nieuw, veel dreigender gezicht heeft gegeven. De grille is volledig vernieuwd, en is veel groter en verticaler, met het Renault-logo prominent in het midden geplaatst. Dit nieuwe logo, een modernere versie van het diamanten embleem van het merk, is zeer goed geïntegreerd en voegt een mooie touch van klasse toe.
Naast de grille zitten nieuwe LED-koplampen die nu Renaults nieuwe C-vormige lichtsignatuur bevatten. Ze zijn niet alleen decoratief, ze geven ook veel licht. De dagrijverlichting, die kleine halve diamantvormen aan beide zijden van de auto, geven hem echt een modern, uniek uiterlijk. Het is niet zomaar een auto op de weg—het is een aanwezigheid.
De nieuw gebeeldhouwde motorkap heeft meer gedefinieerde lijnen om de Captur een meer gespierde look te geven. Dit, samen met de meer rechtopstaande voorkant, geeft het voertuig meer SUV-uitstraling, wat tegemoet komt aan critici die klaagden dat de oude te veel op een hoge hatchback leek.
Zijprofiel—wel, de veranderingen zijn niet zo drastisch, maar het werkt net zo goed. Er zijn veel mooiere lijnen langs het karakter van de auto, en afhankelijk van de uitvoering is er een echt mooi gebruik van chroom of zwarte afwerking langs de raamlijn. Het zwevende dakontwerp is een kenmerkend element van de Captur en is verder verbeterd door de beschikbaarheid van tweekleurige kleuropties.
Zelfs de nieuwe wielontwerpen die variëren van 17″ tot 19″ dragen bij aan de nieuwe look. De 18-inch lichtmetalen velgen van onze testauto zagen er geweldig uit, ze vulden de wielkasten mooi maar gingen niet ten koste van rijkwaliteit.
Niet zo dramatisch aan de achterkant, maar goed genoeg. De nieuwe achterlichten zijn LED en het interieurontwerp ervan heeft een gerookt effect dat het er veel dieper en klassieker uit laat zien. Ze hebben ook het Captur-embleem van de onderkant van de achterklep naar een hogere positie verplaatst zodat mensen het model niet verwarren.
Renault heeft ook enkele nieuwe kleuren toegevoegd met deze facelift, zoals het levendige blauw van onze testauto en een nieuw “Gris Rafale” (Rafale Grijs) dat de auto er hoogwaardiger uit laat zien. De tweekleurige kleurenschema’s blijven een verkoopargument, waarbij Renault pocht met 14 verschillende combinaties.
Alle sensoren en camera’s voor de rijhulpsystemen zijn zeer goed geïntegreerd, met enkele uitzonderingen maar ze passen mooi in het algemene ontwerp. Dit geldt vooral voor de frontcamera, die zeer discreet verborgen zit achter het Renault-logo.
De Captur ziet er aan de buitenkant echt goed uit—dat is wat telt. Het lukt hem op de een of andere manier om nieuw en uniek te lijken terwijl hij de beste aspecten van het origineel behoudt. Hij heeft een gemener uitziend gezicht en wat mooie details die een beetje elegantie toevoegen aan de Captur, wat hij nodig zal hebben in de competitieve compacte SUV-divisie.
Comfort En Gemak
De Captur SUV blinkt uit in comfort en gemak, met een reeks functies die het dagelijks rijden een fluitje van een cent maken. Renault heeft duidelijk geluisterd naar feedback en de marktontwikkelingen bijgehouden om deze gebieden te verfijnen.
Laten we het hebben over de stoelen. De voorstoelen zijn goed ontworpen en bieden solide ondersteuning voor lange ritten. Je zult geen moeite hebben om je ideale rijpositie te vinden, dankzij het brede scala aan verstelmogelijkheden voor zowel de stoel als het stuurwiel. Als je kiest voor een hogere uitvoering, krijg je zelfs elektrische stoelverstelling, waardoor het nog gemakkelijker wordt om comfortabel te zitten.
De achterstoelen zijn ook indrukwekkend. Ondanks dat het een compacte SUV is, biedt de Captur veel ruimte achterin. Een van de coolste features is de mogelijkheid om de achterstoelen tot 16 cm naar voren of achteren te schuiven. Hiermee kun je kiezen tussen meer beenruimte of extra bagageruimte, afhankelijk van wat je nodig hebt. De zitkussens achterin zijn goed opgevuld, met goede dijondersteuning, en de rugleuninghoek is precies goed voor die langere ritten.
Het klimaatcontrolesysteem is zowel effectief als gemakkelijk te gebruiken. Hogere uitvoeringen komen met een automatisch dual-zone systeem, zodat de bestuurder en voorpassagier hun eigen temperatuur kunnen instellen. Sommige modellen hebben zelfs ventilatieopeningen achterin, waardoor ook iedereen achterin comfortabel blijft.
De ophanging van de Captur is een andere grote bijdrage aan het algehele comfort. Hij doet het uitstekend in het opvangen van hobbels, zelfs met de grotere 18-inch wielen op ons testmodel. Bovendien blijft de cabine mooi stil bij snelwegsnelheden, waardoor het een ontspannende plek is om te zijn, of je nu gewoon pendelt of een lange road trip maakt.
Als het gaat om gemak heeft de Captur veel te bieden. Het handsfree keyless entry en start systeem werkt naadloos, en als je vaak boodschappen of kinderen moet jongleren, is de beschikbare handsfree elektrische achterklep een uitkomst.
De opbergoplossingen zijn ook goed doordacht. De zwevende middenconsole biedt ruimte onder voor grotere items, en er zijn veel kleinere vakjes en bekerhouders binnen handbereik. Het handschoenenvak is bijzonder ruim, groot genoeg voor twee grote waterflessen plus je autodocumenten.
Het infotainmentsysteem heeft een grote upgrade gekregen voor 2025. Het nieuwe op Android Automotive gebaseerde systeem is gebruiksvriendelijk en responsief. Het is geïntegreerd met Google-diensten, zoals Google Maps en Google Assistant, wat een vertrouwde en functionele touch toevoegt die velen van ons zullen waarderen. Bovendien zijn draadloze Apple CarPlay en Android Auto nu beschikbaar, zodat je je smartphone zonder kabels kunt verbinden.
Spraakherkenning is een ander hoogtepunt. Met het “Hey Google” activeringswoord kun je verschillende functies bedienen, navigatie instellen of informatie krijgen zonder je handen van het stuur te halen.
Connectiviteit is ook een sterk punt. Naast ingebouwde 4G-connectiviteit voor Google-diensten, biedt de Captur draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Meerdere USB-poorten, zowel Type-A als Type-C, zijn handig door de cabine geplaatst.
Een slimme feature is het aanpasbare bestuurdersdisplay. Je kunt kiezen tussen verschillende layouts en informatieweergaven, zodat je kunt prioriteren wat voor jou het belangrijkst is tijdens het rijden.
Het multi-sense systeem is een andere mooie touch, waarmee je verschillende voertuiginstellingen zoals stuurgewicht, gaspedaalrespons en zelfs sfeerverlichting kunt personaliseren.
Het zicht vanaf de bestuurdersstoel is over het algemeen goed, dankzij grote zijspiegels en een relatief hoge zitpositie. Het beschikbare 360-graden camerasysteem, hoewel niet de scherpste in resolutie, is nog steeds een handig hulpmiddel voor parkeren op krappe plekken.
Als je van geweldig geluid houdt, zal het optionele Bose premium geluidssysteem je niet teleurstellen. Met meerdere speakers verspreid door de cabine levert het een meeslepende luisterervaring die behoorlijk indrukwekkend is voor een compacte SUV.
Voor degenen die gaan voor de E-Tech hybrid modellen, vind je geavanceerde aandrijflijningsbeheersystemen die optimaliseren hoe de benzinemotor en elektromotoren samenwerken. Je kunt verschillende rijmodi kiezen, waaronder een pure EV-modus voor korte ritten, wat je flexibiliteit geeft in hoe je rijdt.
Het energiebeheer in deze hybriden is ook top. Het voorspellende energiebeheersysteem gebruikt navigatiegegevens om ervoor te zorgen dat je elektrische energie gebruikt waar het het meest efficiënt is, zoals in stedelijke gebieden.
De “My Renault” smartphone-app is een andere nette feature. Hiermee kun je op afstand met je auto communiceren—je kunt de status van het voertuig controleren, de cabinetemperatuur vooraf instellen, of zelfs navigatiebestemmingen naar je auto sturen voordat je vertrekt.
Verlichting is een ander gebied waar de Captur zich onderscheidt. De Matrix LED-koplampen, beschikbaar op hogere uitvoeringen, bieden uitstekende verlichting en passen zich automatisch aan om tegemoetkomende bestuurders niet te verblinden terwijl je nog steeds geweldig zicht hebt.
Een klein nadeel zijn de aanraakgevoelige klimaatregelingen. Ze zien er strak uit maar kunnen wat lastig te gebruiken zijn tijdens het rijden. Gelukkig heeft Renault fysieke knoppen behouden voor belangrijke functies, wat een slim compromis is.
Veiligheid En Beveiliging
De Renault Captur tilt veiligheid en beveiliging naar een hoger niveau met de inclusie van vele innovatieve features die jou en je passagiers maximale bescherming bieden, terwijl ze je ook al het vertrouwen geven dat je nodig hebt op de weg. Renault heeft veiligheid duidelijk topprioriteit gemaakt bij het updaten van dit model.
De eerste verdedigingslinie van de Captur is zijn robuuste constructie. We hebben nog geen crashtest resultaten van deze gefacelifte versie, maar de vorige generatie deed het zeer goed in Euro NCAP tests, met een volle 5 sterren. We verwachten dat het 2024 model deze standaarden moet evenaren, zo niet overtreffen.
De Captur komt geladen met airbags—voor, zij en gordijn—om je te beschermen in verschillende impactscenario’s. Sommige modellen hebben zelfs een knie-airbag voor de bestuurder, een goede toevoeging die niet altijd wordt gezien in deze klasse.
Wat actieve veiligheid betreft, komt de 2025 Captur niets tekort. Alle modellen hebben standaard een Electronic Stability Control (ESC) en Anti-lock Braking System (ABS) met Electronic Brakeforce Distribution (EBD). Deze systemen verbeteren de stabiliteit en controle, wat vooral prettig is wanneer de rijomstandigheden niet optimaal zijn.
De ADAS op de Captur is zeer cool. De hogere uitvoeringen hebben de Highway and Traffic Jam Companion die adaptieve cruisecontrol combineert met rijstrookcentrering, wat een vleugje Level 2 autonoom rijden biedt. In onze tests presteerde dit systeem heel goed, het hield een zeer veilige afstand van alle andere voertuigen en hield de Captur perfect gecentreerd, zelfs door milde bochten.
Andere ADAS uitblinkers zijn onder meer Autonomous Emergency Braking (AEB) met voetganger- en fietsersdetectie, Lane Departure Warning, Lane Keep Assist, Blind Spot Monitoring, Rear Cross Traffic Alert en verkeersbordherkenning. Deze systemen worden verder aangevuld door de sensoren en camera’s van de Captur. De frontcamera die discreet verborgen zit achter het Renault-logo biedt een groothoek zicht.
Een feature die je zult waarderen zijn de aanpasbare ADAS-instellingen, waarmee je bepaalde systemen kunt aanpassen of uitschakelen op basis van je voorkeuren—handig als je sommige waarschuwingen wat te veel vindt in bepaalde situaties.
Het 360-gradencamerasysteem heeft niet de hoogste resolutie maar maakt parkeren op krappe plekken veel gemakkelijker en vrijwel elk model komt met parkeersensoren voor en achter.
Wat beveiliging betreft, heeft de Captur een startonderbreker en een alarm (op de hogere uitvoeringen). Het keyless entry systeem heeft signaalversleuteling om relay-aanvallen te voorkomen, wat een groter probleem wordt bij keyless systemen.
Op het gebied van kinderveiligheid stelt de Captur niet teleur met zijn ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste achterstoelen en voorpassagiersstoel, en elektronisch geactiveerde kindersloten op de achterdeuren—een leuke kleine feature voor de ouders.
Renault stopte daar niet; ze hebben doordachte touches toegevoegd zoals automatische waarschuwingslichten bij hard remmen en de mogelijkheid om snelheidslimieten in te stellen—een geweldige feature als je de auto uitleent aan een minder ervaren bestuurder. De E-Tech hybrid modellen hebben zelfs meer veiligheidsvoorzorgsmaatregelen, zoals de automatische ontkoppeling van de hoogspanningsaccu in geval van een botsing.
Hoe Rijdt Het?
Achter het stuur stappen van de 2025 Captur, zul je vinden dat hij echt leunt naar comfort en toegankelijkheid in plaats van sportieve sensaties. De rijpositie is mooi hoog, wat je fantastisch zicht rondom geeft. Die grote ramen en smalle A-stijlen maken de cabine open en luchtig aanvoelen, wat behoorlijk geruststellend is. Je hoeft ook niet te worstelen om in en uit te stappen — de stoelhoogte treft een solide balans. We vonden dat ongeacht je lengte, het brede bereik van aanpassingen voor zowel de stoel als het stuurwiel het comfortabel maakt voor ongeveer iedereen.
Nu, laten we praten over de hybride aandrijflijn. Het verandert echt het spel vergeleken met de reguliere benzinemotor. Je kunt dat onmiddellijke koppel van de elektromotor meteen voelen, wat het rondzoeven in de stad behoorlijk lekker en responsief maakt. Wisselen tussen elektrische en benzinekracht is meestal soepel, maar het is niet zonder haperingen — soms is er een kleine vertraging, vooral als de batterij laag is of als je er echt op drukt. Aan de positieve kant werkt de regeneratieve remming goed samen met de reguliere remmen, wat je een mooie, natuurlijke feel geeft zonder die vervelende grijpende sensatie die sommige hybriden hebben.
Wanneer je in de stad rijdt, zie je het hybridesysteem echt stralen. In feite vonden we dat je op pure elektrische kracht kunt rijden voor een goed deel van je stadsrijden — tot 50% van de tijd onder normale omstandigheden. Het is ook stil, wat echt toevoegt aan de algehele soepelheid. Het onmiddellijke koppel maakt het gemakkelijk om door verkeer te navigeren. Maar, ik moet zeggen, de complexiteit van het systeem kan soms leiden tot een beetje onvoorspelbaarheid in krachtlevering, vooral bij het wisselen van modi of wanneer de auto beslist welke krachtbron te gebruiken niet helemaal overeenkomt met wat je verwachtte.
Op de snelweg toont het hybridesysteem zowel zijn sterke punten als zijn zwakke punten. Het is prima voor regulier autosnelwegrijden, maar het voelt niet zo gepolijst als sommige van de duurdere opties wanneer je die aanhoudende kracht nodig hebt. De 1,6-liter motor heeft niet de kick van een turbocharged een, vooral wanneer de elektrische boost niet beschikbaar is. En als je een tijdje op de snelweg bent, zou je kunnen merken dat de batterij leegloopt, wat de zaken kan vertragen totdat hij een kans krijgt om op te laden. Toch, zelfs bij hoge snelheden, is het brandstofverbruik indrukwekkend.
De Multi-Sense rijmodi — Eco, Comfort, Sport, en Personal — veranderen echt de rijervaring. Eco-modus draait allemaal om efficiëntie en elektrisch rijden, maar het kan een beetje traag aanvoelen wanneer je wilt inhalen. Sport-modus versnelt de gaspedaalrespons en houdt de benzinemotor klaar, maar je zou misschien wat van die soepelheid opofferen. Comfort-modus is waarschijnlijk het beste voor dagelijks rijden, en dan is er Personal-modus, waarmee je dingen naar je smaak kunt aanpassen.
Wat betreft de geavanceerde rijhulpsystemen, ze presteren behoorlijk goed. De adaptieve cruise control en rijstrookassistent werken mooi op de snelweg, een goede balans vindend tussen behulpzaam zijn en niet te opdringerig. Dat gezegd hebbende, kan de rijstrookassistent een beetje schokkerig aanvoelen als de wegmarkering niet geweldig zijn. Een handige functie is de single-button optie om meerdere veiligheidssystemen snel te deactiveren, wat geweldig is voor die tijden wanneer de waarschuwingen een beetje te veel worden. En hoewel de noodremming en botsingspreventie systemen werken zoals bedoeld, hadden we niet de kans om daar echt in te duiken tijdens onze evaluatie.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

De achterkant van de Renault Captur is zeer utilitair, hij is functioneel op een manier die de meeste compacte SUV’s niet zijn. Een coole feature is de verschuifbare achterbank waardoor je als je wilt een enorme bagageruimte hebt.
Om te beginnen heb je met de achterstoelen helemaal naar beneden geklapt in de benzineversies van de Captur 422 liter bagageruimte. Dat is al behoorlijk royaal, waardoor je gemakkelijk je dagelijkse benodigdheden zoals boodschappen, sportspullen of een paar middelgrote koffers kunt meenemen.
Maar hier wordt het interessant—schuif die achterbank naar voren, en je vergroot de bagageruimte tot een indrukwekkende 536 liter in de benzinemodellen. Dat is meer wat je zou verwachten van een groter voertuig. Als je kijkt naar de E-Tech hybrid versie, is de bagageruimte iets kleiner vanwege de accu. Je krijgt 326 liter met de stoelen naar beneden, en 440 liter met de stoelen omhoog. Ja, het is niet zoveel als de benzineversies, maar het is nog steeds heel ruim, en het is het waard voor het hybride systeem.
Met zijn brede, lage opening is in- en uitladen een fluitje van een cent. De vorm van de kofferbak is ook goed doordacht, met minimale indringing van de wielkasten, zodat je echt het meeste uit de ruimte kunt halen.
Een slimme feature is de verstelbare kofferbakvloer. Als hij helemaal omhoog staat heb je een vlakke laadruimte wanneer de achterstoelen zijn neergeklapt. Zet hem lager, en je hebt meer laadvolume met een diepere ruimte voor hogere items. Plus, er is extra opbergruimte onder de vloer voor die kleine dingen die je niet wilt dat mensen zien.
De achterstoelen klappen ook 60/40 neer, dus als je lange dingen moet vervoeren maar nog steeds mensen moet meenemen heb je die optie ook. Renault heeft geen exact getal gegeven voor de vergrote bagageruimte met neergeklapte stoelen, maar het is groot.
De achterkant heeft ook veel leuke kleine features, zoals tashaken om te voorkomen dat je boodschappen overal heen rollen, en sjorpunten voor grotere items. Nog beter dan dat, de hogere uitvoeringen geven je een 12V-aansluiting in de kofferbak, hoe goed is dat?
Voor degenen die vaker zwaardere ladingen zouden vervoeren, voorziet Renault dakrails op de hogere uitvoeringen en biedt dwarsdragers aan als accessoire. Dus of je nu een dakkoffer of een fietsendrager nodig hebt, je bent gedekt.
De elektrische achterklep op de hogere modellen is echt fijn als je handen vol zijn met spullen. En hij heeft die feature waarbij je hem kunt ontgrendelen door op een knop op je afstandsbediening aan je sleutelhanger te drukken of door een knop op het dashboard of zelfs door je voet onder de achterbumper te zwaaien.
Comfort Achterbank


De achterbank van een Renault Captur is onverwacht ruim en comfortabel voor zo’n kleine SUV. Renault heeft geweldig werk geleverd bij het ontwerpen van de achterstoelen, ze zijn comfortabel en veelzijdig genoeg om verschillende passagiers en gebruiksdoeleinden te accommoderen.
Dat is een van de nette features die ze hier hebben, de achterbank schuift tot 16 cm naar voren en achteren. Dus het is of meer beenruimte of meer bagageruimte, wat je op dat moment maar nodig hebt. Zelfs lange volwassenen zullen het comfortabel vinden met de bank helemaal naar achteren geschoven. Met een lengte van 1,80m vond ons teamlid dat hij voldoende knieruimte had en zelfs zijn benen kon kruisen zonder problemen.
De stoelen hebben fijne kussens, ze geven de dijen echt wat ondersteuning, wat ongebruikelijk is voor deze klasse. De rugleuninghoek is precies goed—niet te rechtop en niet te ver achterover—het is precies goed voor langere ritten. De buitenste stoelen zijn licht geprofileerd, wat wat extra zijdelingse steun geeft als je bochten neemt.
Hoofdruimte is een ander sterk punt. Zelfs met het optionele panoramadak, dat soms ten koste kan gaan van de hoofdruimte, is er nog steeds voldoende ruimte. Dit maakt de achterste cabine ruim en luchtig aanvoelen.
De middenstoel is niet zo comfortabel als de anderen maar voor volwassenen is het voor even prima. Er is lichte hinder van de transmissietunnel, en er is redelijke beenruimte voor de middelste passagier, maar de stoel zelf is wat harder en kleiner, maar dat is typisch voor deze klasse.
Voor mensen met baby’s heeft de Captur ISOFIX-punten op de twee buitenste achterstoelen die gemakkelijk toegankelijk zijn. De achterdeuren gaan ook wijd open, waardoor het gemakkelijker is om kinderzitjes te installeren of kinderen in en uit te helpen.
Qua comfort bieden hogere uitvoeringen achterste ventilatieopeningen om het klimaat in de cabine consistent te houden, en er zijn twee USB-poorten (Type-C op nieuwere modellen) om ieders apparaten opgeladen te houden—een groot pluspunt op lange ritten. De opbergruimte is ook behoorlijk goed, het heeft deze kleine deurvakken die waterflessen kunnen bevatten en er zijn rugleuningzakken die boeken of tablets kunnen bevatten. Sommige modellen hebben zelfs een neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders.
Het zicht vanaf de achterbank is goed, dankzij grote ramen die een luchtig gevoel en duidelijk uitzicht naar buiten geven. Het enige kleine probleem is de dikke C-stijl, die een kleine dode hoek kan creëren bij diagonaal achteruit kijken.
De achterste cabine heeft echt mooie materialen, met zachte oppervlakken overal waar ze horen te zijn. Zelfs de hogere modellen hebben stoffen inzetstukken die er een soort pizazz aan geven.
Een klein minpunt is dat de achterramen niet helemaal naar beneden gaan, ze stoppen op ongeveer tweederde. Het is iets dat veel voorkomt in moderne auto’s, maar het kan vervelend zijn als je de voorkeur geeft aan volledig open ramen.
De achterstoelen klappen in een 60/40-split, wat vrij standaard is maar nog steeds handig voor het vervoeren van langere items terwijl je een passagier achterin houdt. Ze klappen niet helemaal vlak maar het is slechts onder een lichte hoek en hopelijk zal het met de meeste lading niet te veel een probleem zijn.
























