2025 Renault Captur Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIE
Specificatie | E-Tech full hybrid 145 | mild hybrid 140 | mild hybrid 160 EDC |
---|---|---|---|
Motortype | 1598 cc, 4 cil, 16v | 1333 cc, 4 cil, 16v | 1333 cc, 4 cil, 16v |
Versnellingsbak | 8-traps | 6-traps | 8-traps EDC |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch | Handgeschakeld | Automatisch |
Max Vermogen | 105 kW (143 pk) | 103 kW (140 pk) | 116 kW (158 pk) |
Max Koppel | Niet gespecificeerd | 260 Nm (1750 – 3500 tpm) | 270 Nm (1800 – 3750 tpm) |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | E-Tech full hybrid 145 | mild hybrid 140 | mild hybrid 160 EDC |
---|---|---|---|
Brandstoftype | Benzine | Benzine | Benzine |
Brandstoftankcapaciteit | 48 L | 48 L | 48 L |
Uitstootnorm | Euro6DFull | Euro6DFull | Euro6DFull |
Top Snelheid | 170 km/u | 174 km/u (elektronisch begrensd) | 174 km/u (elektronisch begrensd) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | evolution | techno | esprit Alpine |
---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte | 487 L (minimaal) | 487 L (minimaal) | 487 L (minimaal) |
Achterbankverdeling | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
Verwarming voorstoelen | Niet beschikbaar | Optioneel (winterpakket) | Optioneel (winterpakket) |
Verwarmd stuurwiel | Niet beschikbaar | Optioneel (winterpakket) | Standaard |
Glazen schuif-/kanteldak | Niet beschikbaar | Optioneel | Optioneel |
Verstelling voorstoelen | Verstelbaar in lengte en hoek | Verstelbaar in lengte en hoek | Verstelbaar in lengte en hoek |
Hoogteverstelling bestuurdersstoel | Standaard | Standaard | Standaard |
Hoogteverstelling passagiersstoel | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Lendensteun bestuurdersstoel | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Optioneel (winterpakket) |
Bekleding | ‘Coppice’ antraciet stof | ‘Riviera’ antraciet TEP/stof | ‘Sankt Moritz’ eco-TEP met speciale stiksels |
Stuurwiel met leren bekleding | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Verstelbare laadvloer | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Voorste armsteun | Standaard met opbergvak | Standaard met opbergvak | Standaard met opbergvak |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | E-Tech full hybrid 145 | mild hybrid 140 | mild hybrid 160 EDC |
---|---|---|---|
Leeggewicht (kg) | 1445 – 1522 | 1341 – 1405 | 1372 – 1444 |
Max. toelaatbaar gewicht (kg) | 1900 | 1780 | 1830 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 720 | 670 | 685 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 750 | 1200 | 1200 |
Max. kogeldruk (kg) | 75 | 75 | 75 |
Specificatie | E-Tech full hybrid 145 | mild hybrid 140 | mild hybrid 160 EDC |
---|---|---|---|
Vanaf prijs (Nederland) | โฌ30.920 | โฌ31.620 | โฌ34.520 |
Brandstoftype | Benzine | Benzine | Benzine |
Beschikbare uitvoeringen | evolution, techno, esprit Alpine | techno | techno, esprit Alpine |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | 8-traps automaat | 6-traps handgeschakeld | 8-traps EDC automaat |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
CO2-uitstoot | 105-106 g/km | 132 g/km | 132-134 g/km |
Elektrische actieradius (gecombineerd) | Niet gespecificeerd | Niet van toepassing | Niet van toepassing |
Batterijcapaciteit (bruto) | 1,2 kWh | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Maximaal vermogen | 105 kW (143 pk) | 103 kW (140 pk) | 116 kW (158 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 10,6 seconden | 10,3 seconden | 8,5 seconden |
Maximaal koppel | Niet gespecificeerd | 260 Nm (1750-3500 tpm) | 270 Nm (1800-3750 tpm) |
Topsnelheid | 170 km/u | 174 km/u (elektronisch begrensd) | 174 km/u (elektronisch begrensd) |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1575 mm |
Breedte (zonder spiegels) | 1797 mm |
Breedte (met spiegels) | 2003 mm |
Lengte | 4239 mm |
Wielbasis | 2639 mm |
Aspect | E-Tech full hybrid 145 evolution | E-Tech full hybrid 145 techno | E-Tech full hybrid 145 esprit Alpine | mild hybrid 140 techno | mild hybrid 160 EDC techno | mild hybrid 160 EDC esprit Alpine |
---|---|---|---|---|---|---|
Startprijs (Nederland) | โฌ30.920 | โฌ32.620 | โฌ35.420 | โฌ31.620 | โฌ34.520 | โฌ36.720 |
Exterieur | ||||||
Koplampen | LED pure vision | LED pure vision | Performance LED pure vision | LED pure vision | LED pure vision | Performance LED pure vision |
Dagrijverlichting | LED | LED | LED | LED | LED | LED |
Wielen | 17″ designwielen | 18″ lichtmetalen wielen | 19″ lichtmetalen wielen | 18″ lichtmetalen wielen | 18″ lichtmetalen wielen | 19″ lichtmetalen wielen |
Tweekleurig kleurenschema | Optioneel | Optioneel | Standaard | Optioneel | Optioneel | Standaard |
Privacy glas | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Haaienvin antenne | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Buitenspiegelkappen | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Glanzend zwart | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Glanzend zwart |
Voorbumper | Standaard | Standaard | Met F1-blade in satijn grijs schist | Standaard | Standaard | Met F1-blade in satijn grijs schist |
Achterbumper skidplate | Standaard | Standaard | Satijn grijs schist | Standaard | Standaard | Satijn grijs schist |
Dakrails | Niet beschikbaar | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Interieur | ||||||
Bekleding | ‘Coppice’ antraciet stof | ‘Riviera’ antraciet TEP/stof | ‘Sankt Moritz’ eco-TEP met speciale stiksels | ‘Riviera’ antraciet TEP/stof | ‘Riviera’ antraciet TEP/stof | ‘Sankt Moritz’ eco-TEP met speciale stiksels |
Stuurwiel | Standaard | Met leder bekleed | Met leder bekleed, verwarmd | Met leder bekleed | Met leder bekleed | Met leder bekleed, verwarmd |
Sfeerverlichting | Niet vermeld | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Multimediasysteem | openR met 10,4″ touchscreen | openR met 10,4″ touchscreen | openR met 10,4″ touchscreen, Google-integratie | openR met 10,4″ touchscreen | openR met 10,4″ touchscreen | openR met 10,4″ touchscreen, Google-integratie |
Instrumentenpaneel | 7″ TFT | 7″ TFT (10,3″ optioneel) | 10,3″ TFT | 7″ TFT (10,3″ optioneel) | 7″ TFT (10,3″ optioneel) | 10,3″ TFT |
Audiosysteem | Arkamys Classic met 6 luidsprekers | Arkamys Classic met 6 luidsprekers | Arkamys Classic met 6 luidsprekers (Harman/Kardon optioneel) | Arkamys Classic met 6 luidsprekers | Arkamys Classic met 6 luidsprekers | Arkamys Classic met 6 luidsprekers (Harman/Kardon optioneel) |
Middenarmsteun voor | Met opbergruimte | Met opbergruimte | Met opbergruimte | Met opbergruimte | Met opbergruimte | Met opbergruimte |
In hoogte verstelbare laadvloer | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Donkere dakhemel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Veiligheid en Assistentie | ||||||
Cruise control | Standaard | Standaard | Adaptief | Standaard | Standaard | Adaptief |
Parkeersensoren | Achter | Voor en achter | Voor en achter met flankbescherming | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter met flankbescherming |
Achteruitrijcamera | Standaard | Standaard | 360ยฐ camera (optioneel) | Standaard | Standaard | 360ยฐ camera (optioneel) |
Rijstrookassistent | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Noodremsysteem | Met voetganger- en fietsherkenning | Met voetganger- en fietsherkenning | Met voetganger- en fietsherkenning | Met voetganger- en fietsherkenning | Met voetganger- en fietsherkenning | Met voetganger- en fietsherkenning |
Verkeersbordherkenning | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Vermoeidheidsherkenning | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Comfort en Gemak | ||||||
Klimaatregeling | Handmatige airconditioning | Elektronisch | Elektronisch | Elektronisch | Elektronisch | Elektronisch |
Sleutelloos toegang en start | Standaard | Standaard | Standaard | Niet vermeld | Niet vermeld | Niet vermeld |
Verwarmde stoelen | Niet beschikbaar | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Draadloze telefoonlader | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Regensensor | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Automatisch dimmende binnenspiegel | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Elektrische ramen | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter |
Elektrisch verstelbare spiegels | Standaard | Standaard, inklapbaar | Standaard, inklapbaar | Standaard, inklapbaar | Standaard, inklapbaar | Standaard, inklapbaar |
Accessoire | Prijs |
---|---|
glanzend zwarte inzetstukken onder in voor- en achterbumper | โฌ 362,76 |
inductielader voor smartphone | โฌ 263,73 |
Bagagebox | โฌ 1.274,74 |
stoelbeschermers achterin | โฌ 100,28 |
Dakkoffer 380L – mat zwart | โฌ 547,72 |
Multifunctionele armsteun | โฌ 146,59 |
Dakkoffer 480L – mat zwart | โฌ 568,43 |
Premium hoofdsteunkussen achter, zwarte kleur | โฌ 92,26 |
Dakkoffer 630L – mat zwart | โฌ 657,26 |
Esprit Alpine textiel vloermatten | โฌ 118,63 |
Quickfix-dakdragers (dwars op dak) | โฌ 287,38 |
Organisator op voorstoel | โฌ 87,02 |
Sportpedalen voor handgeschakelde versnellingsbak | โฌ 139,16 |
Semi-elektrisch wegklapbare trekhaak 13-polig | โฌ 1.954,56 |
Vaste trekhaak zwanenhals – 13-polig | โฌ 1.110,59 |
Hoogwaardige stoffen vloermatten | โฌ 104,70 |
Afneembare Trekhaak 13-polig | โฌ 1.421,90 |
EasyFlex modulaire kofferbakbescherming | โฌ 188,60 |
Platform fietsendrager voor 2 fietsen op 13-polige trekhaak | โฌ 541,48 |
rubberen matten | โฌ 89,98 |
Pearl grijs-beige inzetstukken onder in voor- en achterbumper | โฌ 362,76 |
Platform fietsendrager voor 3 fietsen op 13-polige trekhaak | โฌ 572,86 |
Comfort stoffen matten | โฌ 65,44 |
Zonneschermen – voor zijruiten | โฌ 114,45 |
Zonneschermen – complete set | โฌ 147,92 |
Highland grijze inzetstukken voor- en achterbumper | โฌ 362,76 |
Sidesteps pakket | โฌ 704,74 |
Offroad styling-bars | โฌ 402,74 |
Pakketnaam | Beschikbaar op uitvoeringen | Inhoud | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Pack Navigatie | evolution, techno | โข Parkeersensoren voor en achter met flankbescherming โข 10,3″ TFT instrumentenpaneel โข Google-integratie met Google Maps navigatiesysteem, Google Assistant en Google Play | โฌ800 |
Pack Navigatie Urban | techno | โข Alle inhoud van Pack Navigatie โข Easy Park Assist โข 360ยฐ-camera | โฌ1200 |
Pack Navigatie Urban | esprit Alpine | โข Easy Park Assist โข 360ยฐ-camera (Opmerking: Google-integratie en 10,3″ TFT-instrumentenpaneel zijn standaard op esprit Alpine) | โฌ600 |
Pack Harman/Kardon | esprit Alpine | โข Harman/Kardon premium geluidssysteem โข Quantum Logic Surroundโข-technologie | โฌ700 |
Pack Comfort | evolution | โข Elektronische klimaatregeling โข Regensensor | โฌ500 |
Pack Reservewiel | evolution | โข Ruimtebesparend reservewiel (Opmerking: Verstelbare laadvloer niet inbegrepen) | โฌ300 |
Pack Reservewiel | techno, esprit Alpine | โข Ruimtebesparend reservewiel โข Verstelbare laadvloer | โฌ200 |
Pack Advanced Driving Assist (met automatische transmissie) | techno, esprit Alpine | โข Active Driver Assist โข Dodehoekwaarschuwing โข Uitstapwaarschuwing โข Verkeerswaarschuwing bij achteruitrijden โข Contextuele Adaptieve Cruise Control (indien Pack Navigatie ook is uitgerust) | โฌ700 |
Pack Advanced Driving Assist (met handgeschakelde transmissie) | techno | โข Dodehoekwaarschuwing โข Uitstapwaarschuwing โข Verkeerswaarschuwing bij achteruitrijden | โฌ400 |
Pack Extended Grip | esprit Alpine | โข Elektronisch Stabiliteitsprogramma met sneeuwmodus โข Vierseizoensbanden โข 18″ ‘Taganga’ lichtmetalen velgen | โฌ500 |
Pack Winter | techno | โข Elektrisch verwarmde voorstoelen โข Elektrisch verwarmd stuurwiel | โฌ500 |
Pack Winter | esprit Alpine | โข Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun โข Elektrisch verwarmde voorstoelen โข Elektrisch verwarmde voorruit | โฌ700 |
Pack Driving | techno | โข Adaptieve Cruise Control โข E-shifter versnellingspook met zwevende middenconsole | โฌ400 |
Prijsstructuur van 2025 Renault Captur
Aandrijflijn | Uitvoering | Netto Catalogusprijs | BTW | BPM | Fiscale Waarde | Consumenten-adviesprijs | Bijtelling vanaf |
---|---|---|---|---|---|---|---|
E-Tech full hybrid 145 | evolution | 23.274,38 | 4.887,62 | 2.758,00 | 30.920,00 | 31.990,00 | 209,57 |
E-Tech full hybrid 145 | techno | 24.817,36 | 5.211,64 | 2.591,00 | 32.620,00 | 33.690,00 | 221,09 |
E-Tech full hybrid 145 | esprit Alpine | 26.993,39 | 5.668,61 | 2.758,00 | 35.420,00 | 36.490,00 | 240,07 |
mild hybrid 140 | techno | 20.264,46 | 4.255,54 | 7.100,00 | 31.620,00 | 32.690,00 | 214,32 |
mild hybrid 160 EDC | techno | 22.661,16 | 4.758,84 | 7.100,00 | 34.520,00 | 35.590,00 | 233,97 |
mild hybrid 160 EDC | esprit Alpine | 24.203,31 | 5.082,69 | 7.434,00 | 36.720,00 | 37.790,00 | 248,88 |
Is Het De Moeite Waard Om De Renault Captur Te Kopen?
Dit is de volledig nieuwe 2e generatie 2025 Renault Captur, een zeer populaire compacte SUV. Met meer dan 2,2 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd sinds zijn debuut in 2013, is de Captur een hoeksteen van Renaults assortiment geweest. Deze vernieuwde versie heeft veel concurrentie in de overvolle subcompacte sport utility klasse.
Voor 2024 krijgt hij een nieuwe, agressieve voorkant, wat nieuwe technologie en verfijnde motoren. De nieuwe Captur komt in drie uitvoeringen: Evolution, Techno en Alpine Spirit. Het model bouwt voort op het succes van zijn voorganger, maar met een meer premium uitstraling en meer aantrekkingskracht.
Met een lengte van 4,24 meter, een breedte van 1,78 meter en een hoogte van 1,58 meter behoudt de Captur zijn compacte afmetingen terwijl hij een ruim en veelzijdig interieur biedt. De wielbasis van 2,64 meter zorgt voor een zeer respectabele ruimte voor de achterpassagiers in deze klasse.
Renault heeft het gemakkelijker gemaakt met de Captur door alleen de populaire motorkeuzes/specificatieniveaus aan te bieden. Een opmerkelijke verandering is het stopzetten van de plug-in hybride, waarbij Renault nu de nadruk legt op hun volledige hybridetechnologie.
Met een startprijs van โฌ30.920 voor de basis Evolution-uitvoering en een topprijs van โฌ36.720 voor een topuitvoering Alpine Spirit hybrid, is de Captur gepositioneerd om een sterk pakket te bieden in de kleine SUV-sector.
Motor, Prestaties En Transmissie
Er zijn twee belangrijke hybride aandrijflijnen beschikbaar: de E-Tech full hybrid 145 en de mild hybrid systemen (140 en 160 EDC). De zuinigste is de E-Tech full hybrid 145. Deze combineert een 1,6-liter benzinemotor met elektromotoren, waardoor elektrisch rijden mogelijk is bij lage snelheden en over korte afstanden, wat op zijn beurt brandstof bespaart en emissies vermindert, vooral in stadsverkeer. Dat is een geweldige toezegging die Renault heeft gedaan aan groen rijden zonder compromissen te sluiten op het gebied van prestaties of praktisch gebruik.
Aan de andere kant kiezen de mild hybrid opties, waaronder de 140 en 160 EDC modellen, voor een andere aanpak. Deze maken gebruik van een kleinere elektromotor en accu om de benzinemotor te ondersteunen, vooral bij acceleratie en start-stop situaties. Ze bieden geen volledig elektrisch rijden, maar ze hebben wel een beter brandstofverbruik en stoten minder uit dan normale motoren. Ze zijn heel goed als je gewoon een beetje hybride actie wilt zonder de rompslomp of prijs van een echte hybride.
Al met al is het hybride systeem van de Renault Captur SUV helemaal niet slecht. Het levert een beter brandstofverbruik op, dus het biedt lagere operationele kosten en minder belasting voor het milieu. Elektromotoren leveren ook direct koppel, waardoor acceleratie soepeler verloopt. Hybriden zijn ook veel stiller en geschikter voor “beschaafde” bestuurders, vooral in stop-and-go verkeer.
De E-Tech 145 hybrid heeft een transmissie met meerdere modi die de koppeling elimineert, waardoor soepel wegrijden en moeiteloze vermogensoverdracht mogelijk is. Hij presteerde redelijk goed in stadsverkeer; de elektromotoren zijn zeer responsief en zijn vrijwel geluidloos tot ongeveer 16 km/u.
Op de snelweg hield het E-Tech systeem zich goed. Rotsstevig op 120 km/u, was het prettig en redelijk stil. Als we iemand wilden inhalen, kon het systeem de benzinemotor en elektromotoren zeer goed combineren, maar er was wel een kleine vertraging bij het bereiken van de maximale acceleratie.
Tijdens onze test, die stads-, snelweg- en plattelandsritten omvatte, zagen we een indrukwekkend gemiddeld brandstofverbruik van 4,5 L/100 km (52,3 mpg). Dat is behoorlijk cool gezien de verschillende rijomstandigheden.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De Renault Captur heeft zorgvuldig afgestelde remmen, ze zijn echt aangepast om goed te presteren in alle verschillende rijsituaties. Ons testvoertuig, uitgerust met de E-Tech hybrid aandrijflijn, toonde een indrukwekkende integratie van regeneratief en wrijvingsremmen.
Het regeneratieve remsysteem werkte echter heel goed, vooral in stadsverkeer. Bij gebruik in ‘B’-modus, die het niveau van energieterugwinning verhoogt, bleek het mogelijk om de snelheid te moduleren en zelfs volledig tot stilstand te komen in veel situaties met alleen het gaspedaal. Deze “รฉรฉn-pedaal rijstijl” verhoogt ook de efficiรซntie en vermindert de slijtage van de traditionele remonderdelen.
Tijdens meer geestdriftig rijden op bochtige wegen voelde het rempedaal stevig en progressief aan. De eerste bijt was sterk, wat vertrouwen gaf bij het naderen van bochten met hoge snelheid. We merkten weinig tot geen vervaging op, zelfs na herhaaldelijk zwaar remmen, dus de remmen van de Captur lijken het sportieve rijden goed aan te kunnen.
Onze noodstoptest vanaf 100 km/u toonde goede stabiliteit en een relatief korte remafstand voor deze klasse. De Captur bleef stabiel onder hard remmen, met minimale neiging tot duiken en goede rechtuitstabiliteit.
Het hybride systeem’s regeneratieve remmen combineerde meestal zeer goed met de normale wrijvingsremmen. De enige keer dat we een overgang tussen regeneratief en wrijvingsremmen opmerkten, was tijdens extreem licht remmen bij zeer lage snelheden, en zelfs toen was het zeer minimaal en zeker niet storend.
Renault heeft de Captur ook uitgerust met verschillende remveiligheidshulpmiddelen, zoals een verbeterde Emergency Brake Assist. Deze technologie kan mogelijke botsingen met andere voertuigen, voetgangers of fietsers detecteren en zal automatisch maximale remkracht toepassen als de bestuurder niet snel genoeg reageert.
Besturing En Ophanging
De nieuwe Renault Captur heeft een veel betere besturing en ophangingssetup, die een goed compromis biedt tussen rijcomfort en dynamiek. Renaults ingenieurs moeten aan de Captur hebben gesleuteld, waardoor het een uitgebalanceerde auto is geworden zonder aan gebruiksgemak in te boeten.
Allereerst voelde de besturing goed gewogen en responsief aan. Het is zeer gemakkelijk te manoeuvreren en te parkeren in de stad omdat de besturing zo licht is bij lage snelheden. Bij hogere snelheden is er een prettige weerstandsfeedback, waardoor het zeer zelfverzekerd aanvoelt in de bochten.
De stuurprecisie van de Captur is opmerkelijk en maakt een nauwkeurige plaatsing van de auto in bochten mogelijk. De besturing is niet zo scherp als sommige sportievere concurrenten, maar is meer dan voldoende voor de aard van het voertuig en zou de meeste bestuurders tevreden moeten stellen.
Om dit te bereiken heeft Renault enkele subtiele wijzigingen aangebracht aan de ophanging, vooral in de meer luxe versies zoals onze E-Tech hybrid testauto. Het zorgt voor een veel stabielere rit met minder carrosseriehelling, maar niet ten koste van comfort. De Captur glijdt gewoon over gladde oppervlakkenโgeen enkel geluid, en absorbeert een deel van de ruwheid echt goed.
Bij meer uitdagende wegomstandigheden, waaronder enkele slecht onderhouden landwegen tijdens onze testrit, bewees de ophanging van de Captur zijn veelzijdigheid. Hij ving de grotere hobbels en kuilen zeer goed op, met zeer weinig hardheid die in het interieur doordrong. Deze soepelheid gaat echter niet ten koste van de carrosseriecontrole, aangezien de Captur zijn composure behield in een reeks rollende bochten.
De veerpoten zijn zeer mooi afgestemd tussen comfort en handling. Het is comfortabel genoeg om lange ritten te maken in de comfortmodus, maar zet hem in sportmodus en hij wordt aanzienlijk stijver voor een levendigere rit. De subtiliteiten zijn merkbaar en plezierig en bestuurders kunnen de persoonlijkheid van de auto aanpassen aan hun voorkeuren of aan de wegomstandigheden.
Een gebied waar de Captur in het bijzonder indruk maakte, was zijn vermogen om snelle overgangen en plotselinge richtingsveranderingen te verwerken. De auto voelde stabiel en voorspelbaar aan, met minimale onderstuur wanneer hij hard werd gepusht. Die houding is geruststellend en draagt bij aan het algemene veiligheidsgevoel dat in de Captur wordt ervaren.
Het is vermeldenswaard dat hoewel ons testvoertuig was uitgerust met 18-inch wielen, Renault maten aanbiedt van 17 tot 19 inch, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Maar voor degenen die kiezen voor de grotere wielen, kunnen ze een wat hardere rit ervaren, maar gebaseerd op onze eigen ervaring zou de natuurlijke demping van de ophanging dat meer dan compenseren en voorkomen dat het storend wordt.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Renault Captur heeft banden die passen bij zijn veelzijdige carrosserie en de verschillende uitrustingsniveaus. Het Techno uitrustingsniveau met de E-Tech hybrid aandrijflijn diende als onze testbank, en was voorzien van 18-inch lichtmetalen velgen met 215/55 R18 banden.
Deze banden hebben de perfecte mix van comfort, handling en brandstofverbruik. Tijdens onze uitgebreide testrit, bestaande uit stad, snelweg en landwegen, leken de banden alles op te vangen. Ze boden solide grip op zowel droge als licht vochtige wegen, wat ons vertrouwen gaf tijdens bochten en remmen.
Wat ons imponeerde was de hoeveelheid weggeluid die de banden wegfilterden. Zelfs bij snelwegsnelheden was er zeer weinig bandengeluid, en was het een zeer stille rit–wat een zeer goede zaak is in een klasse waar soms geluid een factor kan zijn.
Efficiรซntieโdat herinnert ons eraanโdeze banden pasten mooi bij de hybride motor van de Captur. Hun lage rolweerstand hielp ons het fantastische brandstofverbruik te bereiken dat we tijdens het testen hadden. Dit betekende echter niet dat ze hun prestaties in de regen compromitteerden, ze presteerden nog steeds heel goed in de lichte motregen waarin we reden.
Renault biedt verschillende wiel/band-pakketten aan in het Captur-gamma. Het basis Evolution model heeft 17-inch wielen, dat moet een super zachte rit zijn. De Alpine Spirit (top of the line) heeft echter 19-inch wielen, en dan zou je een responsievere rit hebben, maar zou je wat inleveren op rijcomfort.
De banden van de Captur houden zich ook behoorlijk goed bij off-roading. Hoewel we de Captur niet aan serieuze off-road uitdagingen hebben onderworpen, presteerden de banden prima op de grindwegen die we tegenkwamen, wat suggereert dat ze geschikt zijn voor lichte off-road avonturen.
Renault heeft ook zorgvuldig een bandenspanningscontrolesysteem voorzien in alle Captur modellen. Dat maakt het niet alleen veel veiliger, maar bevordert ook betere bandenslijtage op de lange termijn en verbetert het brandstofverbruik – wat trouwens behoorlijk belangrijk is – vooral in een hybride.
Als je van plan bent om de Captur het hele jaar door te rijden in gebieden met strenge winters, is het goed om te weten dat de elektronische stabiliteitscontrole en tractiecontrolesystemen goed werken met deze banden. Voor optimale veiligheid in zwaar winterweer zijn winterbanden echter nog steeds het beste.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Renault Captur is een enorme stap voorwaarts in design, kwaliteit en technologie. Renault heeft duidelijk grote moeite gedaan om de ambiance van het interieur te verhogen om te passen bij het meer verfijnde uiterlijk van de Captur.
Het eerste dat je ziet wanneer je de auto binnenstapt is het strakke, modern ogende dashboard. Het middelpunt is een groot, rechtopstaand touchscreen infotainmentsysteem, dat de middenconsole domineert. Dit scherm, dat in hogere uitvoeringen tot 9,3 inch meet, wordt aangevuld door een digitaal instrumentenpaneel achter het stuurwiel, wat een hightech, bestuurdergerichte cockpit creรซert.
De materialen hebben echter zeker een sprong voorwaarts gemaakt in de cabine. Er zijn ook meer zachte materialen, vooral bij de bovenste delen en contactpunten. De pianozwarte afwerking en chromen accenten geven het een klassieke uitstraling, hoewel sommigen klagen dat de glanzende oppervlakken gemakkelijk vingerafdrukken laten zien.
Renault heeft ook de details niet over het hoofd gezien, waarbij de hogere uitvoeringen nette stiksels op het dashboard en de deurpanelen hebben. Vooral de nieuwe Alpine Espirit uitvoering, die blauwe accenten en stiksels heeft, en sportief ogende stoelen die het interieur een meer hoogwaardige uitstraling geven.
Het stuurwiel voelt goed aan, en alle bedieningselementen voor de radio, klimaatcontrole en dergelijke zijn binnen handbereik. Hoewel geen volledig nieuw ontwerp, is de versnellingspook voor de hybride zeer handig en gemakkelijk in gebruik.
De sfeerverlichting (standaard op hogere uitvoeringen) helpt hierbij ook, waardoor de bestuurder de sfeer in de cabine kan instellen. De mogelijkheid om kleuren en intensiteit te veranderen is een mooie touch die de algehele rijervaring verbetert.
De stoelbekleding varieert met het uitrustingsniveau, waarbij de hogere uitvoering de (pseudo) leder en stof combinatie heeft. Renault zegt dat ze geen echt leer meer gebruiken omdat het slecht is voor het milieu, maar het synthetische leer dat ze in plaats daarvan gebruiken is echt sterk en ziet er super chic uit.
De opbergvakken zijn echt goed doordacht, met veel kleine vakjes en verdeeldingen door de hele cabine. Het heeft deze zwevende console in het midden en het is niet alleen cool en modern uitziend, maar eronder is er nog veel meer opbergruimte.
Het infotainmentsysteem verdient speciale vermelding. Dit is een nieuw op Android Automotive gebaseerd systeem, en het is een veel beter systeem, de graphics zijn scherp, touch-responsiviteit is direct, en navigatie is redelijk intuรฏtief. En de integratie van andere Google-diensten zoals Google Maps maakt het systeem nog functioneler.
Onze enige kleine klacht is dat enkele van de aanraakgevoelige klimaatregelingen wat lastig te bedienen zouden zijn tijdens het rijden. Renault heeft echter nog steeds echte knoppen voor de noodzakelijke functies behouden, dus dat is prettig.
Exterieur Uiterlijk
Het uiterlijk van de Renault Captur heeft een grote transformatie ondergaan, waarbij de auto er modern uitziet maar toch zijn vertrouwde vorm behoudt. De facelift zorgt ervoor dat de Captur zich aanpast aan Renaults nieuwe designtaal, waardoor hij er veel hoogwaardiger en agressiever uitziet.
De meest dramatische veranderingen vinden plaats aan de voorkant waar Renault hem een nieuw, veel dreigender gezicht heeft gegeven. De grille is volledig vernieuwd, en is veel groter en verticaler, met het Renault-logo prominent in het midden geplaatst. Dit nieuwe logo, een modernere versie van het diamanten embleem van het merk, is zeer goed geรฏntegreerd en voegt een mooie touch van klasse toe.
Naast de grille zitten nieuwe LED-koplampen die nu Renaults nieuwe C-vormige lichtsignatuur bevatten. Ze zijn niet alleen decoratief, ze geven ook veel licht. De dagrijverlichting, die kleine halve diamantvormen aan beide zijden van de auto, geven hem echt een modern, uniek uiterlijk. Het is niet zomaar een auto op de wegโhet is een aanwezigheid.
De nieuw gebeeldhouwde motorkap heeft meer gedefinieerde lijnen om de Captur een meer gespierde look te geven. Dit, samen met de meer rechtopstaande voorkant, geeft het voertuig meer SUV-uitstraling, wat tegemoet komt aan critici die klaagden dat de oude te veel op een hoge hatchback leek.
Zijprofielโwel, de veranderingen zijn niet zo drastisch, maar het werkt net zo goed. Er zijn veel mooiere lijnen langs het karakter van de auto, en afhankelijk van de uitvoering is er een echt mooi gebruik van chroom of zwarte afwerking langs de raamlijn. Het zwevende dakontwerp is een kenmerkend element van de Captur en is verder verbeterd door de beschikbaarheid van tweekleurige kleuropties.
Zelfs de nieuwe wielontwerpen die variรซren van 17″ tot 19″ dragen bij aan de nieuwe look. De 18-inch lichtmetalen velgen van onze testauto zagen er geweldig uit, ze vulden de wielkasten mooi maar gingen niet ten koste van rijkwaliteit.
Niet zo dramatisch aan de achterkant, maar goed genoeg. De nieuwe achterlichten zijn LED en het interieurontwerp ervan heeft een gerookt effect dat het er veel dieper en klassieker uit laat zien. Ze hebben ook het Captur-embleem van de onderkant van de achterklep naar een hogere positie verplaatst zodat mensen het model niet verwarren.
Renault heeft ook enkele nieuwe kleuren toegevoegd met deze facelift, zoals het levendige blauw van onze testauto en een nieuw “Gris Rafale” (Rafale Grijs) dat de auto er hoogwaardiger uit laat zien. De tweekleurige kleurenschema’s blijven een verkoopargument, waarbij Renault pocht met 14 verschillende combinaties.
Alle sensoren en camera’s voor de rijhulpsystemen zijn zeer goed geรฏntegreerd, met enkele uitzonderingen maar ze passen mooi in het algemene ontwerp. Dit geldt vooral voor de frontcamera, die zeer discreet verborgen zit achter het Renault-logo.
De Captur ziet er aan de buitenkant echt goed uitโdat is wat telt. Het lukt hem op de een of andere manier om nieuw en uniek te lijken terwijl hij de beste aspecten van het origineel behoudt. Hij heeft een gemener uitziend gezicht en wat mooie details die een beetje elegantie toevoegen aan de Captur, wat hij nodig zal hebben in de competitieve compacte SUV-divisie.
Comfort En Gemak
De Captur SUV blinkt uit in comfort en gemak, met een reeks functies die het dagelijks rijden een fluitje van een cent maken. Renault heeft duidelijk geluisterd naar feedback en de marktontwikkelingen bijgehouden om deze gebieden te verfijnen.
Laten we het hebben over de stoelen. De voorstoelen zijn goed ontworpen en bieden solide ondersteuning voor lange ritten. Je zult geen moeite hebben om je ideale rijpositie te vinden, dankzij het brede scala aan verstelmogelijkheden voor zowel de stoel als het stuurwiel. Als je kiest voor een hogere uitvoering, krijg je zelfs elektrische stoelverstelling, waardoor het nog gemakkelijker wordt om comfortabel te zitten.
De achterstoelen zijn ook indrukwekkend. Ondanks dat het een compacte SUV is, biedt de Captur veel ruimte achterin. Een van de coolste features is de mogelijkheid om de achterstoelen tot 16 cm naar voren of achteren te schuiven. Hiermee kun je kiezen tussen meer beenruimte of extra bagageruimte, afhankelijk van wat je nodig hebt. De zitkussens achterin zijn goed opgevuld, met goede dijondersteuning, en de rugleuninghoek is precies goed voor die langere ritten.
Het klimaatcontrolesysteem is zowel effectief als gemakkelijk te gebruiken. Hogere uitvoeringen komen met een automatisch dual-zone systeem, zodat de bestuurder en voorpassagier hun eigen temperatuur kunnen instellen. Sommige modellen hebben zelfs ventilatieopeningen achterin, waardoor ook iedereen achterin comfortabel blijft.
De ophanging van de Captur is een andere grote bijdrage aan het algehele comfort. Hij doet het uitstekend in het opvangen van hobbels, zelfs met de grotere 18-inch wielen op ons testmodel. Bovendien blijft de cabine mooi stil bij snelwegsnelheden, waardoor het een ontspannende plek is om te zijn, of je nu gewoon pendelt of een lange road trip maakt.
Als het gaat om gemak heeft de Captur veel te bieden. Het handsfree keyless entry en start systeem werkt naadloos, en als je vaak boodschappen of kinderen moet jongleren, is de beschikbare handsfree elektrische achterklep een uitkomst.
De opbergoplossingen zijn ook goed doordacht. De zwevende middenconsole biedt ruimte onder voor grotere items, en er zijn veel kleinere vakjes en bekerhouders binnen handbereik. Het handschoenenvak is bijzonder ruim, groot genoeg voor twee grote waterflessen plus je autodocumenten.
Het infotainmentsysteem heeft een grote upgrade gekregen voor 2024. Het nieuwe op Android Automotive gebaseerde systeem is gebruiksvriendelijk en responsief. Het is geรฏntegreerd met Google-diensten, zoals Google Maps en Google Assistant, wat een vertrouwde en functionele touch toevoegt die velen van ons zullen waarderen. Bovendien zijn draadloze Apple CarPlay en Android Auto nu beschikbaar, zodat je je smartphone zonder kabels kunt verbinden.
Spraakherkenning is een ander hoogtepunt. Met het “Hey Google” activeringswoord kun je verschillende functies bedienen, navigatie instellen of informatie krijgen zonder je handen van het stuur te halen.
Connectiviteit is ook een sterk punt. Naast ingebouwde 4G-connectiviteit voor Google-diensten, biedt de Captur draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Meerdere USB-poorten, zowel Type-A als Type-C, zijn handig door de cabine geplaatst.
Een slimme feature is het aanpasbare bestuurdersdisplay. Je kunt kiezen tussen verschillende layouts en informatieweergaven, zodat je kunt prioriteren wat voor jou het belangrijkst is tijdens het rijden.
Het multi-sense systeem is een andere mooie touch, waarmee je verschillende voertuiginstellingen zoals stuurgewicht, gaspedaalrespons en zelfs sfeerverlichting kunt personaliseren.
Het zicht vanaf de bestuurdersstoel is over het algemeen goed, dankzij grote zijspiegels en een relatief hoge zitpositie. Het beschikbare 360-graden camerasysteem, hoewel niet de scherpste in resolutie, is nog steeds een handig hulpmiddel voor parkeren op krappe plekken.
Als je van geweldig geluid houdt, zal het optionele Bose premium geluidssysteem je niet teleurstellen. Met meerdere speakers verspreid door de cabine levert het een meeslepende luisterervaring die behoorlijk indrukwekkend is voor een compacte SUV.
Voor degenen die gaan voor de E-Tech hybrid modellen, vind je geavanceerde aandrijflijningsbeheersystemen die optimaliseren hoe de benzinemotor en elektromotoren samenwerken. Je kunt verschillende rijmodi kiezen, waaronder een pure EV-modus voor korte ritten, wat je flexibiliteit geeft in hoe je rijdt.
Het energiebeheer in deze hybriden is ook top. Het voorspellende energiebeheersysteem gebruikt navigatiegegevens om ervoor te zorgen dat je elektrische energie gebruikt waar het het meest efficiรซnt is, zoals in stedelijke gebieden.
De “My Renault” smartphone-app is een andere nette feature. Hiermee kun je op afstand met je auto communicerenโje kunt de status van het voertuig controleren, de cabinetemperatuur vooraf instellen, of zelfs navigatiebestemmingen naar je auto sturen voordat je vertrekt.
Verlichting is een ander gebied waar de Captur zich onderscheidt. De Matrix LED-koplampen, beschikbaar op hogere uitvoeringen, bieden uitstekende verlichting en passen zich automatisch aan om tegemoetkomende bestuurders niet te verblinden terwijl je nog steeds geweldig zicht hebt.
Een klein nadeel zijn de aanraakgevoelige klimaatregelingen. Ze zien er strak uit maar kunnen wat lastig te gebruiken zijn tijdens het rijden. Gelukkig heeft Renault fysieke knoppen behouden voor belangrijke functies, wat een slim compromis is.
Veiligheid En Beveiliging
De Renault Captur tilt veiligheid en beveiliging naar een hoger niveau met de inclusie van vele innovatieve features die jou en je passagiers maximale bescherming bieden, terwijl ze je ook al het vertrouwen geven dat je nodig hebt op de weg. Renault heeft veiligheid duidelijk topprioriteit gemaakt bij het updaten van dit model.
De eerste verdedigingslinie van de Captur is zijn robuuste constructie. We hebben nog geen crashtest resultaten van deze gefacelifte versie, maar de vorige generatie deed het zeer goed in Euro NCAP tests, met een volle 5 sterren. We verwachten dat het 2024 model deze standaarden moet evenaren, zo niet overtreffen.
De Captur komt geladen met airbagsโvoor, zij en gordijnโom je te beschermen in verschillende impactscenario’s. Sommige modellen hebben zelfs een knie-airbag voor de bestuurder, een goede toevoeging die niet altijd wordt gezien in deze klasse.
Wat actieve veiligheid betreft, komt de 2025 Captur niets tekort. Alle modellen hebben standaard een Electronic Stability Control (ESC) en Anti-lock Braking System (ABS) met Electronic Brakeforce Distribution (EBD). Deze systemen verbeteren de stabiliteit en controle, wat vooral prettig is wanneer de rijomstandigheden niet optimaal zijn.
De ADAS op de Captur is zeer cool. De hogere uitvoeringen hebben de Highway and Traffic Jam Companion die adaptieve cruisecontrol combineert met rijstrookcentrering, wat een vleugje Level 2 autonoom rijden biedt. In onze tests presteerde dit systeem heel goed, het hield een zeer veilige afstand van alle andere voertuigen en hield de Captur perfect gecentreerd, zelfs door milde bochten.
Andere ADAS uitblinkers zijn onder meer Autonomous Emergency Braking (AEB) met voetganger- en fietsersdetectie, Lane Departure Warning, Lane Keep Assist, Blind Spot Monitoring, Rear Cross Traffic Alert en verkeersbordherkenning. Deze systemen worden verder aangevuld door de sensoren en camera’s van de Captur. De frontcamera die discreet verborgen zit achter het Renault-logo biedt een groothoek zicht.
Een feature die je zult waarderen zijn de aanpasbare ADAS-instellingen, waarmee je bepaalde systemen kunt aanpassen of uitschakelen op basis van je voorkeurenโhandig als je sommige waarschuwingen wat te veel vindt in bepaalde situaties.
Het 360-gradencamerasysteem heeft niet de hoogste resolutie maar maakt parkeren op krappe plekken veel gemakkelijker en vrijwel elk model komt met parkeersensoren voor en achter.
Wat beveiliging betreft, heeft de Captur een startonderbreker en een alarm (op de hogere uitvoeringen). Het keyless entry systeem heeft signaalversleuteling om relay-aanvallen te voorkomen, wat een groter probleem wordt bij keyless systemen.
Op het gebied van kinderveiligheid stelt de Captur niet teleur met zijn ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste achterstoelen en voorpassagiersstoel, en elektronisch geactiveerde kindersloten op de achterdeurenโeen leuke kleine feature voor de ouders.
Renault stopte daar niet; ze hebben doordachte touches toegevoegd zoals automatische waarschuwingslichten bij hard remmen en de mogelijkheid om snelheidslimieten in te stellenโeen geweldige feature als je de auto uitleent aan een minder ervaren bestuurder. De E-Tech hybrid modellen hebben zelfs meer veiligheidsvoorzorgsmaatregelen, zoals de automatische ontkoppeling van de hoogspanningsaccu in geval van een botsing.
Hoe Rijdt Het?
De Captur heeft een rijgedrag dat precies goed aanvoelt: comfortabel, efficiรซnt, en met een beetje plezier erin gemengd. Na het testen op stadswegen, snelwegen en kronkelende landwegen, is het duidelijk dat deze kleine SUV klaar is voor vrijwel alles.
In de stad is de Captur in zijn element. Het E-Tech hybrid systeem stelt je in staat om bij lagere snelheden volledig elektrisch door het verkeer te “zeilen”, wat zorgt voor een zeer stille rit. De lichte besturing en het goede zicht maken het vrij eenmakkelijk om op kleine plekken te parkeren, met een mooie kleine draaicirkel. Hogere uitvoeringen komen zelfs met een 360-graden camera, wat een echte uitkomst is bij het manoeuvreren in lastige parkeerplekken.
Op de snelweg blijft de Captur indruk maken. Cruisend op 120 km/u merk je hoe stil het isโwind- en weggeluid worden in toom gehouden, waardoor lange ritten comfortabeler zijn. De adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistent werken harmonieus samen en houden je echt op je gemak tijdens lange ritten.
Maar denk niet dat de Captur alleen maar om comfort draait. Neem hem mee op wat bochtige landwegen, en je zult hem verrassend engaging vinden. De vernieuwde ophanging beperkt de carrosseriehelling zodanig dat zelfs als je hem een beetje pusht, de Captur beheerst blijft. Niet dat de besturing messcherp is zoals een sportwagen, maar hij is beslist genoeg om je het vertrouwen te geven dat je nodig hebt om die bochten te nemen.
De E-Tech hybrid aandrijflijn levert adequate prestaties voor dagelijks gebruik. Hij blinkt uit in stad en voorstedelijk rijden, omdat de elektromotoren direct koppel leveren, waardoor je snel op snelheid komt bij het wegrijden vanuit stilstand. Op de snelweg is er voldoende vermogen om te cruisen en in te halen, maar het is natuurlijk geen racewagen.
Dat is niet eens het beste deelโhet hybride systeem werkt zo goed. De overgang van elektrisch naar benzinekracht is zo naadloos dat je het niet eens voelt. En het rempedaalgevoel, vaak een zwak punt bij hybriden, is mooi afgestemd en geeft een consistente en voorspelbare respons.
Zelfs de manier waarop je je rijervaring kunt veranderen met de verschillende modi is geweldig. Sport-modus maakt het gaspedaal responsiever en de besturing zwaarder, en Eco-modus is helemaal gericht op brandstofbesparing. Echter is de normale modus de beste keuze voor de meeste rijsituaties.
Rijcomfort is een ander gebied waar de Captur uitblinkt. Hij is goed over hobbels en ruwe wegen, zelfs met de 18″ wielen. De ophanging is zacht maar niet zodanig dat het nette weggedrag van de auto wordt aangetast.
Het zicht is behoorlijk goed dankzij de grote zijspiegels en hogere zitpositie. De A-stijlen zijn wat dik, wat je zicht bij kruisingen kan belemmeren, maar dat is een gebruikelijke afweging bij moderne auto’s met robuuste veiligheidsvoorzieningen.
Als er รฉรฉn klein minpunt is, is het de lichte vertraging in vermogensafgifte bij hard accelereren, zoals bij het invoegen op de snelweg. Het is iets waar je aan went, maar het vereist wel wat anticipatie.
Het regeneratieve remsysteem (vooral in “B” modus) maakt het mogelijk om veel van de tijd met รฉรฉn pedaal te rijden. Het is niet alleen efficiรซntโhet is ook leuk.
En sprekend over efficiรซntie, hier schittert de Captur echt. Tijdens onze test, die een mix van rijomstandigheden omvatte, behaalden we een indrukwekkend gemiddelde van 4,5 L/100km. Dat is in de praktijk, niet alleen een laboratoriumtest.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De achterkant van de Renault Captur is zeer utilitair, hij is functioneel op een manier die de meeste compacte SUV’s niet zijn. Een coole feature is de verschuifbare achterbank waardoor je als je wilt een enorme bagageruimte hebt.
Om te beginnen heb je met de achterstoelen helemaal naar beneden geklapt in de benzineversies van de Captur 422 liter bagageruimte. Dat is al behoorlijk royaal, waardoor je gemakkelijk je dagelijkse benodigdheden zoals boodschappen, sportspullen of een paar middelgrote koffers kunt meenemen.
Maar hier wordt het interessantโschuif die achterbank naar voren, en je vergroot de bagageruimte tot een indrukwekkende 536 liter in de benzinemodellen. Dat is meer wat je zou verwachten van een groter voertuig. Als je kijkt naar de E-Tech hybrid versie, is de bagageruimte iets kleiner vanwege de accu. Je krijgt 326 liter met de stoelen naar beneden, en 440 liter met de stoelen omhoog. Ja, het is niet zoveel als de benzineversies, maar het is nog steeds heel ruim, en het is het waard voor het hybride systeem.
Met zijn brede, lage opening is in- en uitladen een fluitje van een cent. De vorm van de kofferbak is ook goed doordacht, met minimale indringing van de wielkasten, zodat je echt het meeste uit de ruimte kunt halen.
Een slimme feature is de verstelbare kofferbakvloer. Als hij helemaal omhoog staat heb je een vlakke laadruimte wanneer de achterstoelen zijn neergeklapt. Zet hem lager, en je hebt meer laadvolume met een diepere ruimte voor hogere items. Plus, er is extra opbergruimte onder de vloer voor die kleine dingen die je niet wilt dat mensen zien.
De achterstoelen klappen ook 60/40 neer, dus als je lange dingen moet vervoeren maar nog steeds mensen moet meenemen heb je die optie ook. Renault heeft geen exact getal gegeven voor de vergrote bagageruimte met neergeklapte stoelen, maar het is groot.
De achterkant heeft ook veel leuke kleine features, zoals tashaken om te voorkomen dat je boodschappen overal heen rollen, en sjorpunten voor grotere items. Nog beter dan dat, de hogere uitvoeringen geven je een 12V-aansluiting in de kofferbak, hoe goed is dat?
Voor degenen die vaker zwaardere ladingen zouden vervoeren, voorziet Renault dakrails op de hogere uitvoeringen en biedt dwarsdragers aan als accessoire. Dus of je nu een dakkoffer of een fietsendrager nodig hebt, je bent gedekt.
De elektrische achterklep op de hogere modellen is echt fijn als je handen vol zijn met spullen. En hij heeft die feature waarbij je hem kunt ontgrendelen door op een knop op je afstandsbediening aan je sleutelhanger te drukken of door een knop op het dashboard of zelfs door je voet onder de achterbumper te zwaaien.
Comfort Achterbank
De achterbank van een Renault Captur is onverwacht ruim en comfortabel voor zo’n kleine SUV. Renault heeft geweldig werk geleverd bij het ontwerpen van de achterstoelen, ze zijn comfortabel en veelzijdig genoeg om verschillende passagiers en gebruiksdoeleinden te accommoderen.
Dat is een van de nette features die ze hier hebben, de achterbank schuift tot 16 cm naar voren en achteren. Dus het is of meer beenruimte of meer bagageruimte, wat je op dat moment maar nodig hebt. Zelfs lange volwassenen zullen het comfortabel vinden met de bank helemaal naar achteren geschoven. Met een lengte van 1,80m vond ons teamlid dat hij voldoende knieruimte had en zelfs zijn benen kon kruisen zonder problemen.
De stoelen hebben fijne kussens, ze geven de dijen echt wat ondersteuning, wat ongebruikelijk is voor deze klasse. De rugleuninghoek is precies goedโniet te rechtop en niet te ver achteroverโhet is precies goed voor langere ritten. De buitenste stoelen zijn licht geprofileerd, wat wat extra zijdelingse steun geeft als je bochten neemt.
Hoofdruimte is een ander sterk punt. Zelfs met het optionele panoramadak, dat soms ten koste kan gaan van de hoofdruimte, is er nog steeds voldoende ruimte. Dit maakt de achterste cabine ruim en luchtig aanvoelen.
De middenstoel is niet zo comfortabel als de anderen maar voor volwassenen is het voor even prima. Er is lichte hinder van de transmissietunnel, en er is redelijke beenruimte voor de middelste passagier, maar de stoel zelf is wat harder en kleiner, maar dat is typisch voor deze klasse.
Voor mensen met baby’s heeft de Captur ISOFIX-punten op de twee buitenste achterstoelen die gemakkelijk toegankelijk zijn. De achterdeuren gaan ook wijd open, waardoor het gemakkelijker is om kinderzitjes te installeren of kinderen in en uit te helpen.
Qua comfort bieden hogere uitvoeringen achterste ventilatieopeningen om het klimaat in de cabine consistent te houden, en er zijn twee USB-poorten (Type-C op nieuwere modellen) om ieders apparaten opgeladen te houdenโeen groot pluspunt op lange ritten. De opbergruimte is ook behoorlijk goed, het heeft deze kleine deurvakken die waterflessen kunnen bevatten en er zijn rugleuningzakken die boeken of tablets kunnen bevatten. Sommige modellen hebben zelfs een neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders.
Het zicht vanaf de achterbank is goed, dankzij grote ramen die een luchtig gevoel en duidelijk uitzicht naar buiten geven. Het enige kleine probleem is de dikke C-stijl, die een kleine dode hoek kan creรซren bij diagonaal achteruit kijken.
De achterste cabine heeft echt mooie materialen, met zachte oppervlakken overal waar ze horen te zijn. Zelfs de hogere modellen hebben stoffen inzetstukken die er een soort pizazz aan geven.
Een klein minpunt is dat de achterramen niet helemaal naar beneden gaan, ze stoppen op ongeveer tweederde. Het is iets dat veel voorkomt in moderne auto’s, maar het kan vervelend zijn als je de voorkeur geeft aan volledig open ramen.
De achterstoelen klappen in een 60/40-split, wat vrij standaard is maar nog steeds handig voor het vervoeren van langere items terwijl je een passagier achterin houdt. Ze klappen niet helemaal vlak maar het is slechts onder een lichte hoek en hopelijk zal het met de meeste lading niet te veel een probleem zijn.