2025 Kia EV9 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 99,8kWh RWD | 99,8kWh AWD | 99,8kWh AWD GT-Line |
---|---|---|---|
Uitvoeringsnamen | Air, Plus, Launch Edition, Plus met schuif/kantelbaar dak | Air, Plus, Launch Edition, Plus met schuif/kantelbaar dak | Launch Edition GT-Line |
Accucapaciteit | 99,8 kWh | 99,8 kWh | 99,8 kWh |
Versnellingsbak | Enkelvoudige overbrenging | Enkelvoudige overbrenging | Enkelvoudige overbrenging |
Aandrijving | Achterwielaandrijving (RWD) | Vierwielaandrijving (AWD) | Vierwielaandrijving (AWD) |
Transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie |
Maximaal vermogen | 150 kW (204 pk) | 283 kW (384 pk) | 283 kW (384 pk) |
Maximaal koppel | 350 Nm | 600 Nm | 700 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch |
Emissienorm Naleving: | Zero Emissions Vehicle (ZEV) |
Topsnelheid: | 185 km/u [RWD] 200 km/u [AWD] |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Air | Plus | Plus met schuif-/kanteldak | Launch Edition GT-Line |
---|---|---|---|---|
Capaciteit lithium-ion polymeer batterij | 99,8 kWh | 99,8 kWh | 99,8 kWh | 99,8 kWh |
Elektrische actieradius (WLTP) | 512-563 km | 512-563 km | 512-563 km | 505 km |
EV snellaadtijd (10 – 80%) bij 350 kW | ~24 min | ~24 min | ~24 min | ~24 min |
AC laadtijd (10 – 100%) bij 11 kW | ~9 uur | ~9 uur | ~9 uur | ~9 uur |
Gemiddeld energieverbruik (WLTP) | 20,2-22,3 kWh/100km | 20,2-22,3 kWh/100km | 20,2-22,3 kWh/100km | 22,8 kWh/100km |
Maximaal DC laadvermogen | 210 kW | 210 kW | 210 kW | 210 kW |
Maximaal AC laadvermogen | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Onboard lader | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Batterijverwarming | Ja | Ja | Ja | Ja |
Batterijkoeling | Ja | Ja | Ja | Ja |
Vehicle-to-Load (V2L) functie | Ja | Ja | Ja | Ja |
Batterijgarantie | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km |
Locatie laadpoort | Voorlinker spatbord | Voorlinker spatbord | Voorlinker spatbord | Voorlinker spatbord |
Laadstandaarden | CCS2 | CCS2 | CCS2 | CCS2 |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Air | Plus | Plus met schuif-/kanteldak | Launch Edition GT-Line |
---|---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 7 | 7 | 7 | 7 (6-zits optie beschikbaar) |
Bagageruimte volume | 333 L | 333 L | 333 L | 333 L |
Bagageruimte volume (met achterstoelen neergeklapt) | 2.318 L | 2.318 L | 2.318 L | 2.318 L (2.389 L voor 6-zits) |
Frunk (voorste bagageruimte) volume | 90 L (RWD) / 52 L (AWD) | 90 L (RWD) / 52 L (AWD) | 90 L (RWD) / 52 L (AWD) | 52 L |
Achterstoelen | 60:40 neerklapbare (2e rij), 50:50 neerklapbare (3e rij) | 60:40 neerklapbare (2e rij), 50:50 neerklapbare (3e rij) | 60:40 neerklapbare (2e rij), 50:50 neerklapbare (3e rij) | 60:40 neerklapbare (2e rij), 50:50 neerklapbare (3e rij) |
Voorstoelverstelling | In hoogte verstelbaar | Elektrische verstelling met geheugen (bestuurder) | Elektrische verstelling met geheugen (bestuurder) | Elektrische verstelling met geheugen (bestuurder) |
Achterstoelfuncties | Eenmalig neerklappen via bagageruimte | Eenmalig neerklappen via bagageruimte | Eenmalig neerklappen via bagageruimte | Eenmalig neerklappen via bagageruimte |
Verwarming voorstoelen | Ja (3 niveaus) | Ja (3 niveaus) | Ja (3 niveaus) | Ja (3 niveaus) |
Ventilatie voorstoelen | Ja | Ja | Ja | Ja |
Verwarming 2e rij stoelen | Ja (2 niveaus) | Ja (2 niveaus) | Ja (2 niveaus) | Ja (2 niveaus) |
Ventilatie 2e rij stoelen | Ja | Ja | Ja | Ja |
Relaxatiefunctie voor voorstoelen | Nee | Ja | Ja | Ja |
Massagefunctie voor bestuurdersstoel | Nee | Ja | Ja | Ja |
Lendensteun bestuurdersstoel | Ja (Aircell type) | Ja (Aircell 2x type) | Ja (Aircell 2x type) | Ja (Aircell 2x type) |
Lendensteun passagiersstoel | Ja (Aircell type) | Ja (Aircell type) | Ja (Aircell type) | Ja (Aircell type) |
Gemakkelijke toegangsknop voor 2e/3e rij | Ja | Ja | Ja | Ja |
Bekleding van vegan leer | Ja (Air type) | Ja (Plus type) | Ja (Plus type) | Ja (GT-Line type) |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Air | Plus | Plus met schuif-/kanteldak | Launch Edition GT-Line |
---|---|---|---|---|
Leeggewicht | 2.401 kg (RWD) / 2.525 kg (AWD) | 2.401 kg (RWD) / 2.525 kg (AWD) | 2.401 kg (RWD) / 2.525 kg (AWD) | 2.564 kg (7-zits) / 2.548 kg (6-zits) |
Max. Aanhanggewicht (geremd) | 900 kg (RWD) / 2.500 kg (AWD) | 900 kg (RWD) / 2.500 kg (AWD) | 900 kg (RWD) / 2.500 kg (AWD) | 2.500 kg |
Max. Aanhanggewicht (ongeremd) | 450 kg (RWD) / 750 kg (AWD) | 450 kg (RWD) / 750 kg (AWD) | 450 kg (RWD) / 750 kg (AWD) | 750 kg |
Totaalgewicht (maximaal toelaatbaar) | 3.070 kg (RWD) / 3.240 kg (AWD) | 3.070 kg (RWD) / 3.240 kg (AWD) | 3.070 kg (RWD) / 3.240 kg (AWD) | 3.240 kg (7-zits) / 3.190 kg (6-zits) |
Maximale kogeldruk | 45 kg (RWD) / 125 kg (AWD) | 45 kg (RWD) / 125 kg (AWD) | 45 kg (RWD) / 125 kg (AWD) | 125 kg |
Maximale dakbelasting | 65 kg (RWD) / 100 kg (AWD) | 65 kg (RWD) / 100 kg (AWD) | 65 kg (RWD) / 100 kg (AWD) | 100 kg |
Specificatie | 99.8kWh RWD (Air, Plus, Launch Edition) | 99.8kWh AWD (Air, Plus) | 99.8kWh AWD GT-Line (Launch Edition) |
---|---|---|---|
Vanaf Prijs | โฌ66,895 (Air) | โฌ70,395 (Air) | โฌ77,795 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | Eentraps reductiebak | Eentraps reductiebak | Eentraps reductiebak |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd) | 20.2 kWh/100km | 22.3 kWh/100km | 22.8 kWh/100km |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrisch bereik (Gecombineerd) | 563 km | 512 km | 505 km |
Batterijcapaciteit (bruto) | 99.8 kWh | 99.8 kWh | 99.8 kWh |
EV snellaadtijd 100 kW [10 – 80%] | ~24 min | ~24 min | ~24 min |
EV standaard laadtijd [0 – 100%] | ~9 uur | ~9 uur | ~9 uur |
Maximaal vermogen | 150 kW (204 pk) | 283 kW (384 pk) | 283 kW (384 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 9.4 s | 6.0 s | 5.3 s |
Maximaal koppel | 350 Nm | 600 Nm | 700 Nm |
Top snelheid | 185 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1755 mm |
Breedte: | 1980 mm |
Lengte: | 5010 mm 5015 mm [Launch Edition GT-Line] |
Wielbasis: | 3100 mm |
Bodemvrijheid: | 177 mm |
Functiecategorie | Air | Plus | Plus met schuif/kantel dak | Launch Edition GT-Line | |
---|---|---|---|---|---|
Vanafprijs (โฌ) | 67,995 | 70,495 | 71,790 | 78,895 | |
Aandrijflijnen | Batterijcapaciteit | 99.8kWh | 99.8kWh | 99.8kWh | 99.8kWh |
Aandrijftype | RWD/AWD | RWD/AWD | RWD/AWD | AWD | |
E-Shift | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Regeneratief remmen | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Warmtepomp | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Batterijverwarming | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Exterieur | Wielen | 19″ | 19″ | 19″ | 21″ |
LED-dagrijverlichting | Ja | Ja | Ja | Ja | |
LED-achterlichten | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Automatische deurgrepen | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Dakrails | Standaard | Standaard | Standaard | GT-Line | |
Schuifdak met glazen dak voor de 2e rij | Nee | Optioneel | Ja | Ja | |
Volledige LED-matrix koplampen | Nee | Nee | Nee | Ja | |
GT-Line exterieurdetails | Nee | Nee | Nee | Ja | |
Interieur | Zitcapaciteit | 7 | 7 | 7 | 7 |
Veganistisch leren bekleding | Air type | Plus type | Plus type | GT-Line type | |
Sfeerverlichting | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Zwarte suรจde hemelbekleding | Nee | Nee | Nee | Ja | |
Aluminium pedalen | Nee | Nee | Nee | Ja | |
Infotainment | 12.3″ Navigatiesysteem | Ja | Ja | Ja | Ja |
12.3″ Digitaal instrumentenpaneel | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Meridian Premium geluidsinstallatie | Nee | Ja | Ja | Ja | |
Draadloze telefoonlader | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Bluetooth-connectiviteit | Ja | Ja | Ja | Ja | |
USB-C-poorten (voor/2e/3e rij) | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Head-up display | Nee | Nee | Nee | Ja | |
Veiligheid en Assistentie | Highway Driving Assist 2.0 | Ja | Ja | Ja | Ja |
Autonome noodremming | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Dodehoekassistentie | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Achteruitrijassistent | Ja | Ja | Ja | Ja | |
360ยฐ Camera | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Smart Parking Assist (RSPA 2.0) | Nee | Nee | Nee | Ja | |
Intelligente parkeermodule (voor/achter/zijkant) | Nee | Nee | Nee | Ja | |
Uitstapbeveiliging | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Comfort en Gemak | Twee-zone klimaatregeling | Ja | Ja | Ja | Ja |
Klimaatregeling voor 2e/3e rij | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Verwarmde/geventileerde voorstoelen | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Verwarmde stoelen 2e rij | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Massagefunctie (Bestuurdersstoel) | Nee | Ja | Ja | Ja | |
Geheugenfunctie (Bestuurdersstoel) | Nee | Ja | Ja | Ja | |
Elektrisch verstelbare stuurkolom | Nee | Ja | Ja | Ja | |
Digitaal interieurspiegel | Nee | Ja | Ja | Ja | |
Verwarmd stuurwiel | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Smart Key met start/stop-knop | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Handsfree elektrisch bedienbare achterklep | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Vehicle-to-Load (V2L) functie | Ja | Ja | Ja | Ja |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Comfort | |
EV laadkabel 3-fase / type 2 – 32 Amp 7.5 mtr | โฌ 299.00 |
EV laadkabel 3-fase / type 2 – 32 Amp 5 meter inclusief opbergtas | โฌ 399.00 |
EV Laadkabel haak (zwart met Kia logo) | โฌ 35.00 |
Bescherming | |
Mattenset voorzijde velours met Kia logo (2-delig) | โฌ 70.00 |
Achterbumper beschermfolie, transparant | โฌ 75.00 |
Anti-slipbak met uitbreiding voor 3e zitrij (zowel 6- als 7-zitter) | โฌ 105.00 |
Anti-slipmat (omkeerbaar, 2-delig) | โฌ 105.00 |
Mattenset rubber (voorzijde, 2-delig) | โฌ 70.00 |
Mattenset velours (2e en 3e zitrij, alleen voor 7-zitter) | โฌ 79.00 |
Anti-slipbak extension (voor 2e zitrij, alleen voor 7-zitter) | โฌ 105.00 |
Spatlappenset, voorzijde | โฌ 79.00 |
Spatlappenset, achterzijde | โฌ 79.00 |
Styling | |
Sierlijst achterklep chroom look (3-delig) | โฌ 189.00 |
Sportpedalen (2-delig) | โฌ 165.00 |
Thuisladen | |
Graaf- en/of straatpakket tot 4 meter vanaf de meterkast | โฌ 199.00 |
Graaf- en/of straatpakket tot 10 meter vanaf de meterkast | โฌ 399.00 |
Voorbereiding meterkast 3-fase | โฌ 299.00 |
Graaf- en/of straatwerk per meter (tot 25 meter) | โฌ 44.95 |
Zaptec Go Front Cover | โฌ 99.00 |
Alfen standvoet (vaste kabel) inclusief installatie | โฌ 560.00 |
Kia Charge thuislaadpakket Smart | โฌ 1899.00 |
Zaptec standvoet inclusief installatie | โฌ 525.00 |
Kia Charge thuislaadpakket – Smart Business (Zaptec Pro 22kW) | โฌ 2549.00 |
Kia Charge thuislaadpakket Smart (vaste kabel, 5m) | โฌ 2099.00 |
Kia Charge thuislaadpakket Smart Business (vaste kabel, 5m) | โฌ 2749.00 |
Transport | |
Fietsendrager, Thule EuroRide 3, voor 3 fietsen | โฌ 559.95 |
Fietsendrager, Thule EuroRide 940, voor 2 fietsen | โฌ 499.00 |
Dakkoffer, Thule Touring 200 Titan aeroskin (400 liter) | โฌ 449.00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (390 liter) | โฌ 515.00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (330 liter) | โฌ 475.00 |
Fietsendrager voor twee (elektrische) fietsen | โฌ 560.00 |
Fietsendrager Westfalia Bikelander (opvouwbaar) | โฌ 719.00 |
Fietsdrager Active t.b.v รฉรฉn fiets | โฌ 165.00 |
Westfalia Bagagebox / transportbox 200L | โฌ 499.00 |
Fietsendrager Thule EasyFold XT 933 2 fietsen 13 polig | โฌ 1015.00 |
Fietsendrager Thule 924 VeloCompact 2 fietsen 13-polig | โฌ 639.95 |
Dakdragerset aluminium (voor gesloten dakrail / Air / Plus) | โฌ 395.00 |
Side steps | โฌ 1250.00 |
Trekhaak, afneembaar excl. kabelset | โฌ 1025.00 |
Trekhaak kabelset, 13-polig | โฌ 375.00 |
Trekhaak, volledig elektrisch inklapbaar excl. kabelset | โฌ 2495.00 |
Trekhaak aansluitset voor elektrisch inklapbare trekhaak | โฌ 325.00 |
Dakkoffer, Thule Motion 3 XL (500L) zwart glans | โฌ 899.95 |
Dakkoffer, Thule Motion 3 L (450L) zwart glans | โฌ 799.95 |
Pakket | Prijs |
---|---|
Protection Pack EV9 | โฌ 222.00 |
All Seasons Pack EV9 | โฌ 222.00 |
Prijsstructuur van 2025 Kia EV9
Variant | Aandrijflijn | Batterij | Vermogen | Actieradius (WLTP) | Netto Prijs (โฌ) | BTW (โฌ) | Fiscale Waarde (โฌ) | Consumentenprijs (โฌ) | Bijtelling per maand* (โฌ) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Air RWD | Enkele Motor | 99,8 kWh | 150 kW (204 pk) | 563 km | 55.285,12 | 11.609,88 | 66.895,00 | 67.995,00 | 533,00 |
Air AWD | Dubbele Motor | 99,8 kWh | 283 kW (384 pk) | 512 km | 58.177,69 | 12.217,31 | 70.395,00 | 71.495,00 | 565,00 |
Plus RWD | Enkele Motor | 99,8 kWh | 150 kW (204 pk) | 563 km | 57.351,24 | 12.043,76 | 69.395,00 | 70.495,00 | 556,00 |
Plus AWD | Dubbele Motor | 99,8 kWh | 283 kW (384 pk) | 512 km | 60.243,80 | 12.651,20 | 72.895,00 | 73.995,00 | 588,00 |
Launch Edition RWD | Enkele Motor | 99,8 kWh | 150 kW (204 pk) | 563 km | 58.177,69 | 12.217,31 | 70.395,00 | 71.495,00 | 565,00 |
Launch Edition GT-Line AWD | Dubbele Motor | 99,8 kWh | 283 kW (384 pk) | 505 km | 64.293,39 | 13.501,61 | 77.795,00 | 78.895,00 | 632,00 |
Is Het De Moeite Waard Om De Kia EV9 Te Kopen?
De 2025 Kia EV9 heeft flexibele maar krachtige elektrische aandrijflijncon๏ฌguraties die bij je rijstijl passen. Standaard komt hij met achterwielaandrijving en รฉรฉn elektromotor die 204 pk en 350 Nm koppel levert. Hij is niet zo snel als de AWD-versies, maar dat wordt enigszins gecompenseerd door een lagere prijs, en let op, een bereik van 563 km per lading. Als je iemand bent die efficiรซntie en lange afstanden prioriteit geeft, zou deze configuratie precies kunnen zijn wat je zoekt.
Als je meer vermogen en snellere acceleratie wilt, dan zijn de AWD-varianten waar de EV9 echt schittert. Dit zijn tweemotorige vierwielaandrijvingen die samen 384 pk en 600 Nm koppel leveren. En als je all-out gaat en de GT-Line neemt, krijg je een upgrade naar 700 Nm koppel waarmee je in 5 seconden van 0-100 km/u gaat. Dat is indrukwekkend snel voor een auto van dit formaat, en hij voelt zelfs nog sneller aan vanwege het directe koppel dat elektromotoren leveren bij het invoegen op snelwegen of het inhalen van langzamer verkeer.
Het andere dat echt cool is aan de EV9 is dat hij zo efficiรซnt is. Het is een enorme SUV, een monster, maar hij haalt tot 300 mijl op รฉรฉn lading in zijn meest efficiรซnte vorm, wat rivaleert met vele kleinere EV’s. Hij kan ook opladen van 10% tot 80% in 24 minuten aan een 350 kW DC snellader, dus lange ritten zijn veel minder lastig met minimale wachttijd.
De EV9 heeft een directe aandrijving (wat betekent รฉรฉn versnelling, geen schakelen, gewoon constante acceleratie). Dat is handiger en het vergt ook minder onderhoud. Bovendien heeft hij een slim regeneratief remsysteem waarbij je met flippers achter het stuur kunt bepalen hoeveel je remt, dus het is echt makkelijk rijden in de stad zonder energie te verspillen. Met meerdere rijmodi zoals Eco, Normal, Sport en zelfs Snow voor winterse omstandigheden, is de EV9 klaar voor alles wat de weg je voorschotelt.
Motor, Prestaties En Transmissie
De EV9 heeft een elektrische aandrijflijn die zo geavanceerd is dat hij geschikt is voor elk type bestuurder. Of je nu efficiรซntie of pure kracht zoekt, er is voor ieder wat wils.
Als je op zoek bent naar iets efficiรซnts en kosteneffectief, dan is de achterwielaandrijving (RWD) van het basismodel misschien iets voor jou. Hij heeft รฉรฉn elektromotor die 150 kW (204 pk) en 350 Nm koppel levert. Zeker, hij is niet zo snel als de vierwielaandrijving (AWD) versies, maar hij maakt dat goed met een indrukwekkend bereik tot 563 km op รฉรฉn lading. Dat maakt hem ideaal voor lange ritten en voor degenen die het maximale uit elke lading willen halen.
Als je echte prestaties zoekt, dan zijn de AWD-varianten waar het interessant wordt. Deze hebben twee elektromotoren die samen 283 kW (384 pk) en 600 Nm koppel produceren. Als dat niet genoeg is, brengt het GT-Line model het koppel omhoog naar een indrukwekkende 700 Nm, waarmee je in slechts 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u gaat. Voor een voertuig van dit formaat is dat opmerkelijk snel! Met elektromotoren heb je direct koppel, dus invoegen op de snelweg en inhalen gaat moeiteloos, en wanneer je die versnelling nodig hebt, krijg je die.
De EV9 is echter niet alleen krachtig maar ook zeer zuinig. Hoewel hij enorm krachtig is, heeft hij een WLTP-geschat bereik tot 300 mijl in zijn meest efficiรซnte vorm, wat rivaliseert met vele kleinere EV’s. Dit zou eventuele actieradius-angst moeten wegnemen, vooral als je nieuw bent met elektrische voertuigen.
Een van de handige dingen van de EV9 is dat hij snel kan opladen. Sluit hem aan op een 350 kW DC snellader, en je kunt hem opladen van 10% naar 80% in slechts 24 minuten. Dat is een gamechanger voor lange ritten, omdat het je stilstandtijd aanzienlijk vermindert.
Hij heeft ook een directe aandrijving met รฉรฉn versnelling, dus geen schakelen, alleen maar pure, soepele acceleratie. Met minder bewegende delen is het onderhoud een fluitje van een cent. Daarnaast heeft hij een regeneratief remsysteem dat kan worden aangepast met flippers, waardoor rijden met รฉรฉn pedaal mogelijk is in de meest extreme instelling. Dit is vooral handig voor in de stad. Bovendien biedt de EV9 Eco, Normal, Sport en Snow rijmodi om verschillende rijomstandigheden aan te kunnen. Ongeacht de weg of het weer, de EV9 heeft je gedekt.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem van de EV9 is niet zomaar een remsysteem, maar een compleet ander systeem zodat je een andere rijervaring krijgt die je kunt aanpassen. In de EV9 worden zowel conventionele frictieremmen als een regeneratief remsysteem gebruikt om een soepele en efficiรซnte, maar krachtige rit te garanderen.
Laten we beginnen met de basis. De voorste remschijven van de EV9 zijn 19 inch in diameter, terwijl de achterste 18 inch zijn. Dat zorgt voor veel remkracht in een auto van dit formaat. Dan is er de echte magie, het regeneratieve remsysteem. Hier worden de elektromotoren weer generatoren en zetten ze de kinetische energie om in elektriciteit om de accu op te laden. Dit maakt je rit niet alleen efficiรซnter als geheel, maar het verlengt ook de levensduur van je traditionele remuitrusting.
Daar komt Kia’s variabele regeneratieve remsysteem om de hoek kijken. Er zitten flippers achter het stuur waarmee je in realtime de hoeveelheid regeneratief remmen kunt aanpassen. In de meest agressieve stand kun je de auto zelfs helemaal tot stilstand laten komen door simpelweg je voet van het gaspedaal te halen, wat erg prettig is in stop-and-go verkeer, en je hoeft niet steeds de rem aan te raken, en het is ook een geweldige manier om wat meer energie te besparen.
De frictieremmen van de EV9 zijn echter geen bijzaak. Ze complementeren het gewicht van de SUV en het rempedaal heeft een mooi progressief gevoel. De overgang van regeneratief remmen naar frictieremmen is bijna niet te herkennen, en dit zorgt voor een zeer soepele rit.
Hoewel exacte remafstanden niet breed gepubliceerd zijn, wordt gemeld dat het remsysteem van de EV9 stabiel en zelfverzekerd is, zelfs bij hogere snelheden. En zelfs als het nat of glad is, zouden de AWD-versies je nog meer voordeel moeten geven omdat de remkracht wordt verdeeld over alle 4 de wielen.
Het enige is wat licht trekken bij het volledig tot stilstand komen op zeer lage snelheden. Het is gewoon een van die dingen die komt met regeneratieve remmen, en na een paar dagen raakt de bestuurder eraan gewend.
Wat veiligheid betreft, komt de EV9 met een geavanceerd antiblokkeersysteem (ABS), elektronische remkrachtverdeling (EBD), en remassistentie om ervoor te zorgen dat je de controle behoudt tijdens noodstops. Dan is er nog de elektronische parkeerrem met auto-hold, die het stoppen in het verkeer of op heuvels veel gemakkelijker maakt.
De EV9 maakt ook gebruik van brake-by-wire, dat de oude hydraulische verbinding tussen het rempedaal en de remmen vervangt door elektrische impulsen. Bovendien biedt het veel betere remcontrole en integreert het veel beter met de vele rijhulpsystemen van de auto.
Besturing En Ophanging
Bij de EV9 draait alles om het zo soepel mogelijk maken van je rit, en dat begint bij de besturing. Deze is elektrisch bekrachtigd, wat tegenwoordig typisch is voor de meeste auto’s, vooral EV’s. Je zult merken dat de besturing licht en gemakkelijk aanvoelt bij lage snelheden, wat geweldig is voor het manoeuvreren in krappe stadsstraten of parkeerplaatsen. Het is bijna schokkend hoe wendbaar deze grote SUV aanvoelt.
De besturing wordt ook mooi strakker zodra je op de snelweg komt, zodat je je zeer stabiel en zelfverzekerd voelt. De stuurverhouding is goed uitgebalanceerd; hij is responsief maar niet zo veel dat de auto nerveus aanvoelt. Hoewel hij precies en voorspelbaar is, biedt hij niet veel feedback van de weg. Maar dat is typisch voor grote SUV’s, wat naar ik aanneem met opzet is gedaan om alles comfortabel en ontspannend te houden.
De EV9 heeft deze “rijmodi” waaruit je kunt kiezen en het verandert het stuurgevoel en alles. In Sport-modus is het stuurwiel iets zwaarder. Voor normaal rijden hebben we echter vastgesteld dat de Normal-modus de beste balans biedt.
Laten we het nu over de vering hebben. De EV9 heeft een MacPherson voorwielophanging en een multi-link achterwielophanging, een combinatie die een comfortabele rit met stabiele handling moet balanceren. De vering is meer veerkrachtig (zoals het hoort in een familie-SUV als deze).
Maar geef de EV9 zijn eer, hij rijdt behoorlijk goed. Hij absorbeert alle hobbels en oneffenheden en zorgt voor een zeer soepele en comfortabele rit. Hij rijdt op een lange wielbasis (vanwege het elektrische platform), dus dat rotsvaste, geplante gevoel komt daar ook vandaan.
Maar rijkwaliteit is niet hetzelfde als wielgrootte. Als je kiest voor de grotere 21-inch wielen, lijkt de rit iets harder te zijn en het weggeluid wat prominenter. Dus als comfort je hoogste prioriteit heeft, zijn de kleinere wielen misschien de beste keuze.
Het is allemaal ingesteld op comfort en geloof het of niet, hij stuurt nog steeds behoorlijk goed voor een groot voertuig als de EV9. Het accupakket dat laag is gemonteerd, helpt ook bij het nemen van bochten met weinig overhelling. Het voelt gewoon zo veilig en zelfverzekerd, of je nu van rijstrook wisselt of gewoon over een bochtige weg rijdt.
De EV9 heeft ook een zelfnivellerende achterwielophanging. Dit houdt de rijhoogte consistent, ongeacht hoeveel lading of hoeveel passagiers je aan boord hebtโperfect voor een drukke familie-SUV.
De besturing en vering van de EV9 zijn eigenlijk heel mooi uitgebalanceerd voor wat het is, een comfortabele, utilitaire gezinsauto. Niet dat hij probeert een soort sportieve SUV te zijn, maar hij biedt een soepele en gemakkelijke rit die de meeste bestuurders in deze categorie tevreden zou moeten stellen.
Welke Banden Gebruikt Het?
De EV9 heeft verschillende wielen voor verschillende modellen; de basismodellen komen met 19-inch wielen, terwijl de GT-Line variant 21-inch wielen heeft. Voor de 19″ wielen gebruikt de EV9 255/60R19 V-rated banden. Ze hebben een vrij goede balans tussen comfort en prestaties. Hun grotere zijwanden helpen de rit te verzachten, en de V-rating betekent dat deze banden snelheden tot 240 km/u aankunnenโruim boven de topsnelheid van de EV9.
Op de GT-Line gebruikt de EV9 21-inch wielen met 285/45R21 V-rated banden. Deze banden met een lager profiel maken de SUV niet alleen sportiever, maar zorgen ook voor betere bochtstabiliteit, wat het hele punt lijkt te zijn van de GT-Line prestaties. Echter, met grotere wielen en banden met een lager profiel heb je mogelijk een iets hardere rit en misschien wat meer weggeruis dan het 19-inch pakket.
De EV9 heeft Hankook Ventus S1 EVO3 EV banden die speciaal voor elektrische voertuigen zijn gemaakt. Kia koos deze omdat ze het meeste uit de prestaties en efficiรซntie van de EV9 zouden halen. Dit zijn EV-banden, vervaardigd om het extra gewicht en directe koppel van elektrische voertuigen te weerstaan.
Een belangrijke eigenschap van deze banden is hun lage rolweerstand, wat essentieel is om het meeste uit het bereik van je EV9 te halen. Lagere rolweerstand betekent dat de banden niet zo hard hoeven te werken, zodat je meer kilometers kunt rijden op รฉรฉn lading. De EV9 neemt ook bochten en stopt uitstekend, maar dat kan worden toegeschreven aan de brede banden, vooral de 21-inch.
Er zijn echter wel compromissen. 21-inch wielen kunnen enigszins bijdragen aan een hardere rit en meer weggeluid. Het andere is dat, hoewel deze banden echt goed zijn qua prestaties en brandstofefficiรซntie, hun maat wat kan afdoen aan sommige voordelen van het bereik.
Een zorg is hoeveel deze elektrische voertuigbanden zullen kosten en of ze รผberhaupt direct beschikbaar zullen zijn. Vervangende banden kunnen duurder zijn en minder direct beschikbaar, en je zult waarschijnlijk bij EV-specifieke banden willen blijven om de prestaties van de EV9 te behouden.
En tot slot, zoals bij veel nieuwe auto’s, heeft de EV9 geen reserveband, dus houd daar rekening mee tijdens het rijden van lange afstanden.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Kia EV9 heeft veel waardering gekregen van eigenaren, die het vaak beschrijven als modern, ruim en premium. Kia heeft echt de tijd genomen om een interieur te ontwerpen dat niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook uiterst gezinsvriendelijk en tegelijkertijd de futuristische technologie van de EV9 laat zien.
Laten we beginnen met het ontwerp. Het interieur van de EV9 is vrij sober en functioneel. Het dashboard is laag en breed, strekt zich uit over de auto en de cabine is zeer ruim. Het heeft goed gebruik van materialen, met zachte oppervlakken op de juiste plaatsen. De tweekleurige kleurenschema’s zijn een mooie touch; ze breken enkele van de grote interieurruimtes op en ze gebruiken gerecyclede en duurzame materialen, wat goed is omdat het als elektrische auto milieuvriendelijk moet zijn.
Het scherm, dat digitaal is en de hele breedte van het dashboard in beslag neemt, is het focuspunt van het interieur. De combinatie van het 12,3-inch digitale instrumentenpaneel en het 12,3-inch infotainment touchscreen creรซert een lang, naadloos display dat er net zo futuristisch uitziet als het aanvoelt. De graphics zijn scherp en responsief, wat ook bijdraagt aan het moderne element.
Kia heeft hier goed werk geleverd door tactiele bediening te behouden voor vitale functies zoals klimaatbeheersing; het is zoveel makkelijker om aanpassingen te maken tijdens het rijden. De middenconsole heeft een zwevend ontwerp, wat het niet alleen moderner maakt maar ook meer opbergruimte eronder biedt. Een andere coole functie is het stuurwiel, met een net ontwerp en gemakkelijke toegang tot de bedieningselementen die men het vaakst gebruikt.
De zitplaatsen in de EV9 zijn uitzonderlijk comfortabel. De stoelen zijn behoorlijk comfortabel en ondersteunend en hebben zelfs verwarming, ventilatie en massage, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Dan is er de middelste rij, die een bankzitting of captain’s chairs kan zijn die ook schuiven en achterover kunnen leunen, en sommige kunnen zelfs draaien om het gemakkelijker te maken om in de derde rij te komen. Wat betreft de derde rij, die is verrassend ruim en comfortabel genoeg, zelfs voor volwassenen.
Zelfs de binnenverlichting in de cabine maakt het zoveel eleganter en het panoramadak (in de hogere uitrustingsniveaus) vult het interieur met licht. Er is voldoende opbergruimte, en het is goed ontworpen met de middenconsole die een schuifvak heeft, grote deurvakken, en vele USB-poorten en stopcontacten.
Er is wat lichte negatieve feedback, zoals de pianozwarte afwerking die vingerafdrukken lijkt aan te trekken en de enigszins controversiรซle stofkeuzes op bepaalde plaatsen. Maar de pasvorm en afwerking zijn mooi, de paneelgaps zijn behoorlijk strak, en alle bedieningselementen en oppervlakken voelen substantieel aan.
Het zicht naar buiten is behoorlijk goed vanaf de bestuurdersstoel, met grote ramen en smalle pilaren, en een digitale achteruitkijkspiegel in de hogere uitrustingsniveaus die een goed zicht biedt, zelfs met een volle cabine. De vlakke vloer (een voordeel van het EV-platform) benut elke centimeter en is comfortabel om in de cabine rond te lopen. Het infotainmentsysteem is zeer gebruiksvriendelijk, en het heeft draadloze Apple CarPlay en Android Auto, om nog maar te zwijgen van het beschikbare premium Meridian-geluidssysteem, dat geweldig klinkt.
Over het geheel genomen is het interieur van de Kia EV9 indrukwekkend, waarbij styling, comfort en utiliteit worden gecombineerd op een manier die zelfs sommige luxe concurrenten moeilijk kunnen evenaren. Het is zo futuristisch en toch zo vertrouwd dat het nog steeds kan strijden om een aandeel in de elektrische SUV-markt.
Exterieur Uiterlijk
Wow, Kia heeft zeker een statement gemaakt met het EV9 ontwerp, daar is geen twijfel over. Het vergt veel moed om zoiets te ontwerpen, vooral in een categorie die zo druk is als de elektrische SUV-markt, maar tegelijkertijd zijn ze niet te ver afgeweken van de Kia familie-look.
De EV9 is over het algemeen zeer hoekig en rechtop, wat zorgt voor een commanderende verschijning op de weg en maximaal gebruik van de binnenruimte, een pluspunt voor iedereen die ruimte wil voor mensen en spullen. Deze vorm doet ons denken aan Kia’s populaire Telluride maar met een meer futuristische twist. Het is ook niet zomaar een nep hoekig ontwerp; het benut het interieur echt goed, vooral voor de derde rij.
De voorkant van de EV9 is wat echt je aandacht trekt. In plaats van een traditionele grille heb je een dichtgemaakt paneel met een subtiel patroonโKia noemt dit een evolutie van hun “tiger nose” ontwerp. Het behoudt op de een of andere manier Kia’s imago maar accommodeert tegelijkertijd de noodzakelijkheden van een elektrische auto. Ultra-dunne koplampen met een verticale dagrijverlichting (DRL) signature strekken zich uit langs de voorhoeken. Dit type verlichtingsschema krijgt voornamelijk lovende recensies omdat het er ’s nachts zo futuristisch uitziet.
De EV9 heeft een zeer hoekig, scherp uiterlijk wanneer je hem van de zijkant bekijkt, en het geeft hem een zeer moderne, robuuste look. De wielkasten zijn zeer geprononceerd en geven hem een gespierde look, en de beschikbare 21-inch wielen met hun geometrische ontwerp zorgen zeker voor gespreksstof. Mensen zijn ook verdeeld over deze wielen, maar ze dragen zeker bij aan de agressieve look van de EV9.
Die coole kleine feature van de deuren met verzonken handgrepen die naar buiten komen als je de auto ontgrendelt, is niet alleen omdat ze er cool uitzien; ze zijn ook aerodynamisch. De EV9 heeft een gedurfde karakterlijn die loopt van de voorschermen helemaal naar de achterlichten; dit geeft het een gevoel van beweging zelfs als hij geparkeerd staat.
Aan de achterkant volgen de verticale achterlichten het DRL-thema aan de voorkant, wat het hele ontwerp consistent maakt. De achterruit is zeer schuin, wat zijn hoekige vorm bijna een sportieve uitstraling geeft, en een grote spoiler zit bovenop het dak voor looks en aerodynamica.
Kia heeft wel mooie kleuren, zoals deze “Oceans Blue Matte”, die de EV9 er echt speciaal uit laat zien, bijna als een conceptauto. Nog meer met de glanzende en matte opties voor de afwerking.
Het is opmerkelijk hoe dicht de productie EV9 bij het originele concept car ontwerp blijft. Dat gebeurt bijna nooit, omdat concept cars altijd lijken te worden afgezwakt voor productie, maar Kia heeft geen compromissen gesloten met de gedurfde styling.
Functioneel gezien zorgt de lange wielbasis van de EV9 niet alleen voor een groot interieur, maar geeft het de SUV ook prachtige proporties. Zijn brede stand en korte overhangen maken het een zeer stabiel en goed uitziend voertuig. Ondanks zijn hoekige vorm was aerodynamica duidelijk een prioriteit, met features zoals de verzonken deurgrepen, gebeeldhouwde zijspiegels en zorgvuldig ontworpen bumpers die allemaal werken om de luchtweerstand te verminderen en het bereik te maximaliseren.
Comfort En Gemak
Waar de EV9 in uitblinkt is in de zit- en comfortafdeling. Of het nu de eerste rij, tweede rij of zelfs derde rij is, de EV9 draait helemaal om comfort.
De stoelen zijn het eerste. Ze zijn voorin zeer comfortabel, zelfs voor lange ritten. Ze bieden uitstekende ondersteuning voor de onderrug en komen met coole features zoals verwarming, ventilatie en zelfs massagefuncties in de hogere uitrustingsniveaus. Ze gebruiken echt mooi duurzaam kunstleer dat heel gemakkelijk schoon te maken is, en geweldig voor een gezinsauto.
In de tweede rij wordt het nog beter. Je weet wel, die captain’s chairs die schuiven, achterover kunnen en draaienโdie krijg je hier. Dat is wat je nodig hebt voor een roadtrip. Het draaien van de stoelen om naar de derde rij te kijken creรซert een lounge-achtige sfeer, ideaal voor familiebijeenkomsten als je geparkeerd staat.
De stoelen in de derde rij zijn verrassend ruim en comfortabel, in tegenstelling tot veel andere SUV’s. Hij heeft zo’n grote wielbasis en vlakke vloer dat niet alleen kinderen maar ook volwassenen achterin kunnen zitten.
Het klimaatcontrolesysteem van de EV9 is een ander hoogtepunt. Het heeft drie zones, zodat iedereen zijn eigen temperatuur kan instellen, en het warmt de cabine snel op. Sommige modellen komen met een warmtepomp, die het warm houdt als het koud is.
Bij de hogere modellen zorgt het panoramadak ervoor dat de cabine veel opener aanvoelt en laat het veel licht binnen. Voor wie privacy wil of beschermd wil worden tegen de zon, zijn er zelfs geautomatiseerde zonneschermen die de voor- en achterglassecties van het dak bedekken.
Voor gemak heeft de EV9 je gedekt. Het is zo cool als je handen vol zijnโde handsfree elektrische achterklep en de in hoogte verstelbare zijn handig omdat mijn garage nogal laag is. Het heeft ook veel opbergruimte met een nette schuivende bekerhouder en een voorkofferbak (frunk in het kort) voor meer spullen.
Het infotainmentsysteem springt er echter uit met zijn snelle touchscreen, draadloze Apple CarPlay, Android Auto en het Meridian premium geluidssysteem. Zelfs de kleine rijhulpmiddelen, zoals het digitale instrumentenpaneel, head-up display en rondom-zichtcamera, maken het rijden veel minder lastig.
Een coole feature is de vehicle-to-load (V2L) mogelijkheid, zodat je het kunt gebruiken om andere dingen op te laden. Dat zou echt handig zijn tijdens het kamperen of als de stroom uitvalt. Over het geheel genomen is de EV9 een goede mix van comfort, utiliteit en technologie en is het een echte kanshebber in de elektrische SUV-klasse.
Veiligheid En Beveiliging
De EV9, die ook is gebouwd op een speciale elektrische voertuigarchitectuur, is extreem veiligheidsgericht. Het heeft een rigide “veiligheidskooi” en al die kreukelzones in geval van een botsing om de veiligheid van de passagiers te waarborgen. Het accupakket wordt onder de vloer opgeslagen om ruimteredenen en om schade eraan te voorkomen, maar het dient ook als een soort ballast, wat de auto stabieler maakt door het lagere zwaartepunt. Dit ontwerp zorgt ook voor stabiliteit en vermindert de kans op over de kop slaan.
Hij komt standaard met Kia’s “Drive Wise” pakket, dat vol zit met geavanceerde rijhulpsystemen. Forward Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Lane Following Assist, Blind-Spot Collision-Avoidance Assist, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, Smart Cruise Control met Stop & Go, en Highway Driving Assist 2. Deze systemen zijn geraffineerd en functioneel. Petje af voor de rijstrookassistent; het voelt zeer natuurlijk aan.
Een coole feature is de blind-spot view monitor. Het heeft een functie die, wanneer je richting aangeeft voor een rijstrookwissel, een live camerabeeld toont van de dode hoek direct in het digitale instrumentenpaneel, wat geweldig is voor het bewustzijn. En het rondom-zicht camerasysteem van de EV9 geeft een 360-graden beeld bij het parkeren en in krappe bewegingen. Het GT-Line model heeft zelfs Intelligent Parking Assist, zodat de auto zichzelf voor je parkeert.
Voor gezinnen heeft de EV9 ISOFIX-kinderzitjesbevestigingen in de tweede en derde rij (niet alle drierij-SUV’s hebben die). Hij zit ook vol airbags en heeft fantastische remmenโzeer consistente met verstelbare regeneratieve remming.
Veiligheidsaspecten van de auto omvatten een startonderbreker en een alarm, en de topuitvoeringen hebben ultra-wideband technologie voor het digitale sleutelsysteem. De EV9 heeft zelfs een virtueel motorsoundsysteem om voetgangers en fietsers te waarschuwen voor zijn aanwezigheid.
Een nette veiligheidsfunctie is de Safe Exit Assist. Als het naderend verkeer detecteert, laat het de deuren niet opengaan. Dat is niet alles; de EV9 ontving de beste veiligheidsbeoordeling van 5 sterren van Euro NCAP. Al deze features, gecombineerd met de robuuste constructie en doordachte details van de EV9, maken het een zeer aantrekkelijke auto voor de veiligheidsbewuste bestuurder.
Hoe Rijdt Het?
De EV9 is een van die auto’s die heel uniek is om te rijden. Het is een elektrische SUV met drie zitrijen, en het is moeilijk te geloven dat iets het comfort, de prestaties en de verfijning die dit voertuig biedt zou kunnen overtreffen. Het is zo’n grote auto, en je zou denken dat hij niet zo responsief zou zijn als kleinere auto’s, maar dat is hij echt wel.
Hij heeft een grote 99,8 kWh accu, die hem een zeer goed bereik geeft, waardoor de meeste actieradius-angst op lange ritten wordt weggenomen. Hij heeft een echt cool navigatiesysteem dat routes met oplaadstops in kaart brengt en vervolgens de schattingen aanpast aan terrein en rijgedrag.
Op de snelweg is de Highway Driving Assist 2.0 van de EV9 een echte parel. Het is een soort adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistent, en het helpt zelfs bij het wisselen van rijstrook, waardoor lange ritten veel minder vermoeiend zijn. Hij heeft prestatie-, efficiรซntie- en comfort-rijmodi, en het verandert alles van hoe snel het gaspedaal reageert tot hoe zwaar de besturing is.
De acceleratie in de tweemotorige vierwielaandrijving versie is bijzonder indrukwekkend. Met 384 pk en 700 Nm koppel kan hij in ongeveer 5 seconden van 0 naar 100 km/u, wat geweldig is voor een voertuig van dit formaat. Hij komt ook in RWD met maar รฉรฉn motor, en die heeft ook veel pit, maar niet zoveel.
De handling is verrassend goed voor zo’n grote SUV. De accu zit laag in de auto, dus hij rolt niet veel, en de EV9 voelt zeer stabiel en geplant aan de grond. De besturing geeft niet veel feedback, maar is adequaat voor dagelijks rijden.
Rijcomfort is een ander hoogtepunt. De multi-link achterwielophanging vangt wegoneffenheden goed op, hoewel de 21-inch wielen de rit iets steviger kunnen maken. Het is zo stil in die cabine, en de regeneratieve remming kan worden aangepast met flippers achter het stuurwiel.
De EV9 is zelfs een lichte terreinwagen en kan 2.268 kg (5.000 lbs) trekken, niet slecht voor een elektrische SUV. Hij heeft veel nette features, zoals de blind-spot view monitor en rondom camera view, die het rijden en parkeren echt gemakkelijk maken.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De bagageruimte in de Kia EV9 is ongelooflijk; het is absoluut de perfecte auto voor een gezin of voor iedereen die iets praktisch nodig heeft. Hij biedt 333 liter ruimte zelfs met de stoelen omhoog, wat goed genoeg is voor dagelijks gebruik of korte trips. De derde rij klapt neer voor een ruime 1.232 liter, geweldig voor grote boodschappen of gezinsuitjes. Als je alle ruimte van de wereld nodig hebt, klap je de tweede en derde rij neer en heb je een monsterlijke 2.318 liter, wat behoorlijk groot is vergeleken met veel grotere SUV’s die er zijn.
Maar het beste eraan is de bagageruimte; het is zo goed in elkaar gezet. De stoelen klappen neer en je hebt eigenlijk een vlakke laadvloer, waardoor het zo gemakkelijk is om grote dingen in en uit te laden. Zelfs in de hogere uitrustingsniveaus hebben ze die optie waarbij je op knoppen in de achterkant in de bagageruimte drukt en de elektrisch neerklapbare derde rij stoelen zullen zakken. Sommige modellen hebben ook een “verborgen vloer” die je kunt verlagen om items te verbergen of omhoog kunt brengen voor extra opbergruimte. Zelfs de kleine dingen tellen, zoals de grote achterklep opening en lage laaddrempel bij het laden.
Neem bijvoorbeeld de EV9; hij heeft enkele coole opbergconcepten, zoals ondervloerse compartimenten voor kleine items of oplaadkabels, en veel bevestigingspunten zodat je spullen niet rond gaan stuiteren daarin. Hij heeft ook een 12V-aansluiting, en nog cooler is de Vehicle-to-Load (V2L) mogelijkheid, waarmee je externe apparaten kunt aansluiten en de auto zelf als stroombron kunt gebruiken.
Om het nog handiger te maken hebben de topuitvoeringen een elektrische achterklep die handsfree opent, in hoogte verstelbaar is en automatisch sluit. De EV9 heeft ook een “frunk” aan de voorkant om andere items op te bergen zodat ze niet allemaal door elkaar raken in het hoofdbagagecompartiment.
De meerderheid van de opmerkingen zijn positief. Er zijn echter enkele dingen om rekening mee te houden. Er is niet veel bagageruimte wanneer de derde rij wordt gebruikt, en bovendien komt de EV9, zoals veel moderne EV’s, niet met een reserveband, wat we onhandig vonden in geval van een lekke band.
Comfort Achterbank
De achterbank configuratie van de Kia EV9 is ontworpen om maximaal comfort en flexibiliteit te bieden. Standaard komt de EV9 met een zeven-zits indeling, met een 60:40 neerklapbare tweede rij en een 50:50 neerklapbare derde rij. Deze configuratie maakt verschillende combinaties van passagiers en lading mogelijk.
Hij heeft een banktype stoel in de tweede rij voor drie passagiers of captain’s chairs voor twee, die comfortabeler zijn en het toegang krijgen tot de derde rij veel makkelijker maken. We houden van de ruime beenruimte en hoofdruimte hier, en de vlakke vloerโdankzij het EV platformโmaakt voetruimte overvloedig. De captain’s chairs zijn echt comfortabel; ze kunnen soms concurreren met andere dure luxe SUV’s.
Beide zitopstellingen komen met veel verstelbaarheid. Je kunt de stoelen omhoog en omlaag bewegen om meer beenruimte te bieden of om meer ruimte voor de derde rij mogelijk te maken. Ze liggen ook goed plat, met sommige instellingen bijna volledig plat. Hogere uitrustingsniveaus voegen extra’s toe zoals verwarmde en geventileerde stoelen, elektrische verstellingen, en een “relaxatie-modus” met een beensteun voor een lounge-gevoel.
Standaard verwarmde stoelen in de tweede rij komen met drie warmteniveaus, en ventilatie is ook beschikbaar, wat comfort in alle weersomstandigheden verzekert. Toegang tot de derde rij is een fluitje van een cent met een one-touch entry functie; druk gewoon op een knop, en de tweede rij stoelen schuiven en kantelen naar voren.
De captain’s chairs kunnen draaien om naar de derde rij te kijken, wat een gezellige lounge creรซert wanneer het voertuig geparkeerd staat, hoewel deze functie niet overal beschikbaar is. Zelfs de tweede rij heeft USB-poorten, individuele klimaatregeling, bekerhouders en raamzonneschermen.
De derde rij is kleiner maar heeft een redelijke hoeveelheid ruimte dankzij de verlengde wielbasis en vlakke vloer. Het is okรฉ genoeg voor korte tot middellange afstanden, en sommige modellen hebben zelfs elektrisch verstelbare rugleuningen. Het is een zeer lichte en open cabine vanwege de kwaliteitsmaterialen en enorme ramen, om nog maar te zwijgen van het panoramadak dat beschikbaar is.
De derde rij is eigenlijk alleen goed voor kinderen of kleinere volwassenen voor langere ritten, en de middenpositie op de tweede rij bankzitting is een beetje hard, maar afgezien daarvan heeft de EV9 een geweldige zitindeling achterin. Hij heeft veel ruimte, comfort en bruikbaarheid en zou een uitstekende keuze zijn voor iemand die een elektrische SUV wil met veel achterbank ruimte.