2025 Kia EV6 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Light | Light Edition | Air | Edition Advanced | Plus | Plus Advanced | GT-Line | GT-Line AWD |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Type Elektromotor | Permanente magneet synchroon motor (PMSM) | PMSM | PMSM | PMSM | PMSM | PMSM | PMSM | Duale PMSM |
Accucapaciteit | 58 kWh | 58 kWh | 58 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh |
Versnellingsbak | Eentraps reductiebak | Eentraps reductiebak | Eentraps reductiebak | Eentraps reductiebak | Eentraps reductiebak | Eentraps reductiebak | Eentraps reductiebak | Eentraps reductiebak |
Aandrijving | RWD | RWD | RWD | RWD | RWD | RWD | RWD | AWD |
Transmissie | Eentraps automatisch | Eentraps automatisch | Eentraps automatisch | Eentraps automatisch | Eentraps automatisch | Eentraps automatisch | Eentraps automatisch | Eentraps automatisch |
Max Vermogen | 125 kW (170 pk) | 125 kW (170 pk) | 125 kW (170 pk) | 168 kW (229 pk) | 168 kW (229 pk) | 168 kW (229 pk) | 168 kW (229 pk) | 239 kW (325 pk) |
Max Koppel | 350 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 605 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch |
Emissienorm: | Zero Emission Vehicle (ZEV) |
Topsnelheid: | 185 km/u 188 km/u [GT-Line] |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Light / Light Edition/ Air | Edition Advanced / Plus / Plus Advanced / GT-Line | GT-Line AWD |
---|---|---|---|
Capaciteit lithium-ion polymeerbatterij | 58,0 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh |
Elektrische actieradius (WLTP) | 394 km | 528 km (504 km met 20″ wielen) | 484 km |
Snellaadtijd EV (10 – 80%) bij 350 kW | ~18 minuten | ~18 minuten | ~18 minuten |
AC-laadtijd (10 – 100%) bij 11 kW | ~6 uur | ~8 uur | ~8 uur |
Gemiddeld energieverbruik (WLTP) | 16,6 kWh/100km | 16,5 kWh/100km (17,2 kWh/100km met 20″ wielen) | 18,0 kWh/100km |
Maximaal DC-laadvermogen | 180 kW | 240 kW | 240 kW |
Maximaal AC-laadvermogen | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Onboard lader | 11 kW driefasig | 11 kW driefasig | 11 kW driefasig |
Accuverwarming | Standaard | Standaard | Standaard |
Accukoeling | Actieve vloeistofkoeling | Actieve vloeistofkoeling | Actieve vloeistofkoeling |
Vehicle-to-Load (V2L)-functie | Niet beschikbaar | Beschikbaar (3,6 kW vermogen) | Beschikbaar (3,6 kW vermogen) |
Accugarantie | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km | 7 jaar / 150.000 km |
Laadpoortlocatie | Rechterachterspatbord | Rechterachterspatbord | Rechterachterspatbord |
Laadstandaarden | CCS2, Type 2 | CCS2, Type 2 | CCS2, Type 2 |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Light / Light Edition / Air | Edition Advanced / Plus / Plus Advanced / GT-Line | GT-Line AWD |
---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte inhoud | 511 liter | 480 liter | 480 liter |
Bagageruimte inhoud (met achterstoelen plat) | 1.291 liter | 1.260 liter | 1.260 liter |
Frunk (voorste kofferbak) inhoud | 52 liter | 20 liter | 20 liter |
Achterstoelen | 60:40 neerklapbaar met skiluik | 60:40 neerklapbaar met skiluik | 60:40 neerklapbaar met skiluik |
Voorstoelverstelling | Hoogte verstelbaar | Elektrisch verstelbaar met geheugen voor bestuurder | Elektrisch verstelbaar met geheugen voor bestuurder |
Kenmerken achterstoelen | Verstelbare rugleuning | Verstelbare rugleuning, verwarmde stoelen | Verstelbare rugleuning, verwarmde stoelen |
Verwarming voorstoelen | Niet beschikbaar op Light, beschikbaar op Light Edition en Air | Standaard | Standaard |
Ventilatie voorstoelen | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Relaxfunctie voor voorstoelen | Niet beschikbaar | Beschikbaar op Plus Advanced en hoger | Beschikbaar |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Light / Light Edition / Air (58 kWh RWD) | Edition Advanced / Plus / Plus Advanced / GT-Line (77.4 kWh RWD) | GT-Line AWD (77.4 kWh AWD) |
---|---|---|---|
Leeggewicht | 1.775 kg | 1.885 kg | 1.990 kg |
Max. Aanhanggewicht (geremd) | 750 kg | 1.600 kg | 1.600 kg |
Max. Aanhanggewicht (ongeremd) | 750 kg | 750 kg | 750 kg |
Totaalgewicht (maximaal toelaatbaar) | 2.340 kg | 2.425 kg | 2.530 kg |
Maximale kogeldruk | 100 kg | 100 kg | 100 kg |
Maximale daklast | 80 kg | 80 kg | 80 kg |
Specificatie | Light | Light Edition | Air | Edition Advanced | Plus | Plus Advanced | GT-Line | GT-Line AWD |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vanaf prijs | โฌ43.495 | โฌ45.995 | โฌ48.995 | โฌ50.995 | โฌ57.495 | โฌ58.895 | โฌ62.295 | โฌ64.795 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Aandrijvingstype | RWD | RWD | RWD | RWD | RWD | RWD | RWD | AWD |
Transmissie | Enkelvoudige automatische transmissie | Enkelvoudige automatische transmissie | Enkelvoudige automatische transmissie | Enkelvoudige automatische transmissie | Enkelvoudige automatische transmissie | Enkelvoudige automatische transmissie | Enkelvoudige automatische transmissie | Enkelvoudige automatische transmissie |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd) | 16,6 kWh/100 km | 16,6 kWh/100 km | 16,6 kWh/100 km | 17,2 kWh/100 km | 16,5 kWh/100 km | 17,2 kWh/100 km | 16,5 kWh/100 km | 18,0 kWh/100 km |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrisch bereik (gecombineerd) | 394 km | 394 km | 394 km | 504 km | 528 km | 504 km | 528 km | 484 km |
Accucapaciteit (bruto) | 58,0 kWh | 58,0 kWh | 58,0 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh |
Snel opladen van EV 100 kW [10 – 80%] | ~18 min | ~18 min | ~18 min | ~18 min | ~18 min | ~18 min | ~18 min | ~18 min |
Standaard opladen van EV [0 – 100%] | ~6 uur (11 kW AC) | ~6 uur (11 kW AC) | ~6 uur (11 kW AC) | ~8 uur (11 kW AC) | ~8 uur (11 kW AC) | ~8 uur (11 kW AC) | ~8 uur (11 kW AC) | ~8 uur (11 kW AC) |
Maximaal vermogen | 125 kW (170 pk) | 125 kW (170 pk) | 125 kW (170 pk) | 168 kW (229 pk) | 168 kW (229 pk) | 168 kW (229 pk) | 168 kW (229 pk) | 239 kW (325 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 8,5 s | 8,5 s | 8,5 s | 7,3 s | 7,3 s | 7,3 s | 7,3 s | 5,2 s |
Maximaal koppel | 350 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 605 Nm |
Topsnelheid | 185 km/u | 185 km/u | 185 km/u | 185 km/u | 185 km/u | 185 km/u | 185 km/u | 188 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1550 mm |
Breedte: | 1880 mm (1890 mm voor GT-Line) |
Lengte: | 4680 mm (4695 mm voor GT-Line) |
Wielbasis: | 2900 mm |
Vrije hoogte: | 160 mm |
Functie | Light | Light Edition | Air | Edition Advanced | Plus | Plus Advanced | GT-Line | GT-Line AWD |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Startprijs | โฌ43.495 | โฌ45.995 | โฌ48.995 | โฌ50.995 | โฌ57.495 | โฌ58.895 | โฌ62.295 | โฌ64.795 |
Aandrijflijn | ||||||||
Batterijcapaciteit | 58 kWh | 58 kWh | 58 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh |
Aandrijving | RWD | RWD | RWD | RWD | RWD | RWD | RWD | AWD |
Batterijverwarming | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Exterieur | ||||||||
Wielgrootte | 19″ lichtmetaal | 19″ lichtmetaal | 19″ lichtmetaal | 20″ lichtmetaal | 19″ lichtmetaal | 20″ lichtmetaal | 19″ lichtmetaal | 20″ lichtmetaal |
Koplampen | LED | LED | LED | Matrix LED | LED | LED | Matrix LED | Matrix LED |
Dagrijverlichting | LED | LED | LED | LED | LED | LED | LED | LED |
Achterlichten | LED | LED | LED | LED | LED | LED | LED | LED |
Deurgrepen | Verzonken | Verzonken | Verzonken | Verzonken (auto) | Verzonken (auto) | Verzonken (auto) | Verzonken (auto) | Verzonken (auto) |
Privacy glas | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Zonnedak | – | – | – | – | – | Breed | Breed | Breed |
GT-Line styling | – | – | – | – | – | – | Standaard | Standaard |
Interieur | ||||||||
Bekleding | Stof/Veganleer | Stof/Veganleer | Stof/Veganleer | Veganleer | Veganleer | Veganleer | Suรจde/Veganleer | Suรจde/Veganleer |
Verwarmde stoelen | – | Voor | Voor | Voor & Achter | Voor & Achter | Voor & Achter | Voor & Achter | Voor & Achter |
Geventileerde stoelen | – | – | – | – | Voor | Voor | Voor | Voor |
Relaxatie voorstoelen | – | – | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Verwarmd stuurwiel | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Dual-zone klimaatregeling | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Sfeerverlichting | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Aluminium pedalen | – | – | – | – | – | – | Standaard | Standaard |
Infotainment | ||||||||
Navigatiescherm | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ |
Digitaal cluster | 12,3″ gebogen | 12,3″ gebogen | 12,3″ gebogen | 12,3″ gebogen | 12,3″ gebogen | 12,3″ gebogen | 12,3″ gebogen | 12,3″ gebogen |
Kia Connect | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Apple CarPlay/Android Auto | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Geluidssysteem | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Meridian (14 speakers) | Meridian (14 speakers) | Meridian (14 speakers) | Meridian (14 speakers) |
Draadloos opladen | – | – | – | Standaard | – | – | Standaard | Standaard |
USB-poorten | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Veiligheid & Assistentie | ||||||||
Snelweg Assistent | HDA | HDA | HDA | HDA | HDA | HDA | HDA2 met rijstrookwissel | HDA2 met rijstrookwissel |
Dodehoek Assistent | – | – | BCA | BCA | BCA | BCA | BCA + Camera | BCA + Camera |
Parkeersensoren | Achter | Voor & Achter | Voor & Achter | Voor & Achter | Voor & Achter | Voor & Achter | Voor & Achter | Voor & Achter |
360ยฐ Camera | – | – | – | – | – | – | Standaard | Standaard |
Noodremassistentie | FCA 1.5 | FCA 1.5 | FCA 1.5 | FCA 1.5 | FCA 1.5 | FCA 1.5 | FCA 2 | FCA 2 |
Rijstrookassistent | LKAS | LKAS | LKAS | LKAS | LKAS | LKAS | LKAS | LKAS |
Adaptieve Cruise Control | SCC | SCC | SCC | SCC | SCC | SCC | SCC | SCC |
Achteruitrijassistent | – | – | RCCA | RCCA | RCCA | RCCA | RCCA | RCCA |
Intelligente snelheidslimietassistent | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Comfort & Gemak | ||||||||
Slimme elektrische achterklep | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Smart Key met startknop | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Warmtepomp | – | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Vehicle-to-Load (V2L) | – | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Head-Up Display | – | – | – | – | – | – | Met AR | Met AR |
Drive Mode Select | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Schakelflippers (Regeneratie) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Comfort | |
Vehicle-to-Device (V2D) connector | โฌ 325,00 |
EV laadkabel haspel voor 1-fase en 3-fase / type 2 laadkabels | โฌ 105,00 |
EV Laadkabel haak (zwart met Kia logo) | โฌ 35,00 |
EV laadkabel 3-fase / type 2 – 32 Amp 7,5 meter | โฌ 299,00 |
EV laadkabel 3-fase / type 2 – 32 Amp 5 meter inclusief opbergtas | โฌ 399,00 |
Bescherming | |
Anti-slipbak (met in hoogte verstelbare laadvloer) | โฌ 89,00 |
Mattenset rubber met GT-Line/ EV6 logo | โฌ 99,00 |
Anti-slipbak extension | โฌ 89,00 |
Stootlijstenset vierdelig zonder inleg | โฌ 179,00 |
Stootlijstenset vierdelig met chromen inleg | โฌ 199,00 |
Styling | |
Achterklep sierlijst geborsteld aluminium look | โฌ 239,00 |
Achterklep sierlijst piano zwart | โฌ 239,00 |
Sportpedalen (2-delig) | โฌ 165,00 |
Thuisladen | |
Graaf- en/of straatpakket tot 4 meter vanaf de meterkast | โฌ 199,00 |
Graaf- en/of straatpakket tot 10 meter vanaf de meterkast | โฌ 399,00 |
Voorbereiding meterkast 3-fase | โฌ 299,00 |
Graaf- en/of straatwerk per meter (tot 25 meter) | โฌ 44,95 |
Zaptec Go Front Cover | โฌ 99,00 |
Alfen standvoet (vaste kabel) inclusief installatie | โฌ 560,00 |
Kia Charge thuislaadpakket Smart | โฌ 1.899,00 |
Zaptec standvoet inclusief installatie | โฌ 525,00 |
Kia Charge thuislaadpakket – Smart Business (Zaptec Pro 22 kW) | โฌ 2.549,00 |
Kia Charge thuislaadpakket Smart (vaste kabel, 5 meter) | โฌ 2.099,00 |
Kia Charge thuislaadpakket Smart Business (vaste kabel, 5 meter) | โฌ 2.749,00 |
Transport | |
Fietsendrager, Thule EuroRide 3, voor 3 fietsen | โฌ 559,95 |
Fietsendrager, Thule EuroRide 940, voor 2 fietsen | โฌ 499,00 |
Dakkoffer, Thule Touring 200 Titan aeroskin (400 liter) | โฌ 449,00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (390 liter) | โฌ 515,00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (330 liter) | โฌ 475,00 |
Fietsendrager voor twee (elektrische) fietsen | โฌ 560,00 |
Fietsendrager Westfalia Bikelander (opvouwbaar) | โฌ 719,00 |
Westfalia Bagagebox / transportbox 200L | โฌ 499,00 |
Fietsendrager Thule EasyFold XT 933 voor 2 fietsen, 13-polig | โฌ 1.015,00 |
Trekhaak kabelset 13-polig | โฌ 379,00 |
Trekhaak kabelset 7-polig | โฌ 325,00 |
Trekhaak met afneembare kogel excl. kabelset (voor alle uitvoeringen) | โฌ 1.065,00 |
Pakket | Prijs |
---|---|
Protection Pack EV6 | โฌ 222.00 |
All Seasons Pack EV6 | โฌ 222.00 |
Prijsstructuur van 2025 Kia EV6
Uitvoering | Batterij | Aandrijving | Vermogen | Netto Catalogusprijs | BTW (21%) | Consumentenadviesprijs |
---|---|---|---|---|---|---|
Light | 58 kWh | RWD | 125 kW (170 pk) | โฌ37.161,16 | โฌ7.803,84 | โฌ45.995 |
Light Edition | 58 kWh | RWD | 125 kW (170 pk) | โฌ35.095,04 | โฌ7.369,96 | โฌ43.495 |
Air | 58 kWh | RWD | 125 kW (170 pk) | โฌ39.640,50 | โฌ8.324,50 | โฌ48.995 |
Edition Advanced | 77,4 kWh | RWD | 168 kW (229 pk) | โฌ41.293,39 | โฌ8.671,61 | โฌ50.995 |
Plus | 77,4 kWh | RWD | 168 kW (229 pk) | โฌ46.665,29 | โฌ9.799,71 | โฌ57.495 |
Plus Advanced | 77,4 kWh | RWD | 168 kW (229 pk) | โฌ47.822,31 | โฌ10.042,69 | โฌ58.895 |
GT-Line RWD | 77,4 kWh | RWD | 168 kW (229 pk) | โฌ50.632,23 | โฌ10.632,77 | โฌ62.295 |
GT-Line AWD | 77,4 kWh | AWD | 239 kW (325 pk) | โฌ52.698,35 | โฌ11.066,65 | โฌ64.795 |
Is Het De Moeite Waard Om De Kia EV6 Te Kopen?
De 2025 Kia EV6 vertegenwoordigt een grote sprong voorwaarts voor Kia op de markt van elektrische voertuigen. Het is een elektrische SUV van middelgrote klasse en concurreert met de Tesla Model Y en Hyundai Ioniq 5. Het ziet er aantrekkelijk uit, is comfortabel en technisch van binnen, en presteert goed, vooral in de 576 pk sterke GT-versie.
Het is beschikbaar in verschillende uitvoeringen en aandrijflijnen, dus het heeft veel te bieden aan een breed scala aan consumenten. De EV6 is beschikbaar in een versie voor elke bestuurder en doel, beginnend bij het basis Light-model tot aan de prestatiegeoriรซnteerde GT-Line AWD. Deze auto is een perfecte combinatie van futuristisch design met functionele bruikbaarheid en is de eerste auto die daadwerkelijk Kia’s nieuwe designfilosofie “Opposites United” belichaamt.
Een van de coolste kenmerken van de EV6 is de 800V elektrische architectuur die ultra-snel DC-laden tot 350 kW mogelijk maakt. Dit betekent dat de EV6 in slechts 18 minuten kan opladen van 10-80% bij een voldoende krachtige snellader. Dat is een groot voordeel tijdens roadtrips en lange afstandsritten.
De EV6 biedt indrukwekkende actieradiusmogelijkheden, waarbij de 77,4 kWh batterijvarianten tot 528 km op รฉรฉn lading kunnen rijden (WLTP). Deze combinatie van actieradius en snel laden maakt het een zeer plausibele optie voor woon-werkverkeer en roadtrips.
Het is gebouwd op het E-GMP elektrische voertuigplatform van Hyundai Motor Group. Dit zorgt voor een lange wielbasis en een vlakke vloer, wat op zijn beurt de maximale binnenruimte biedt. Het heeft een ongelooflijk ruim interieur met veel beenruimte in beide rijen, bijna net zoveel als sommige grotere SUV’s.
De EV6 doet veel dingen heel goed, maar niet zonder compromissen. Zo gaat de aflopende daklijn ten koste van de hoofdruimte achterin en de bagageruimte in vergelijking met meer rechthoekige SUV-ontwerpen. Bovendien komt zelfs het high-performance GT-model niet zo ver omdat het veel sneller accelereert. Over het geheel genomen biedt de EV6 echter een overtuigende combinatie van unieke stijl, technologie en elektrisch vermogen.
Motor, Prestaties En Transmissie
Als je kijkt naar de 58 kWh batterijvarianten van de EV6 (zoals de Light, Light Edition en Air uitvoeringen), produceert een enkele elektromotor op de achteras 125 kW (170 pk) vermogen en 350 Nm koppel. Deze balans tussen prestaties en efficiรซntie is geschikt voor stedelijk en voorstedelijk rijden. Het is ook snel genoeg, met een 0-100 km/u tijd van 8,5 seconden en een topsnelheid van 185 km/u.
Als je overstapt naar de 77,4 kWh batterij RWD-versies (zoals de Edition Advanced, Plus, Plus Advanced en GT-Line RWD), geniet je van meer vermogen – 168 kW (229 pk) – terwijl het koppel 350 Nm blijft. Dat extra vermogen verkort de 0-100 km/u tijd tot 7,3 seconden, maar de topsnelheid blijft stabiel op 185 km/u. Het is een mooie mix van snelheid en energie-efficiรซntie.
Voor de hardcore prestaties is de GT-Line AWD de aangewezen keuze. Deze variant heeft een dubbele motoropstelling, met รฉรฉn motor op elke as, die samen 239 kW (325 pk) en een enorm koppel van 605 Nm levert. Dat betekent dat je kijkt naar een sportwagen-achtige 0-100 km/u tijd van slechts 5,2 seconden en een iets hogere topsnelheid van 188 km/u. Wat bijzonder indrukwekkend is, is het vermogen van de GT-Line AWD om dit prestatieniveau te handhaven zelfs als de batterijlading afneemt. In tegenstelling tot veel EV’s die aanzienlijke vermogensdalingen ervaren als de batterij leeg raakt, blijft de GT-Line AWD vol vermogen leveren, zelfs bij een lage lading.
Alle EV6-modellen zijn uitgerust met een enkeltraps reductieversnellingsbak, wat typisch is voor elektrische voertuigen. Deze configuratie zorgt voor een constante vermogensstroom, zonder schakelen, en maakt ook meer ruimte mogelijk dankzij een vlak vloerontwerp.
Het heeft ook regeneratief remmen, met schakelflippers om de regeneratie te regelen. In veel situaties heb je zelfs geen twee pedalen nodig; je kunt met maar รฉรฉn rijden. De hoogste regeneratie-instelling heet i-Pedal, en wordt geprezen omdat deze soepel en voorspelbaar is.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remvermogen van de EV6 is een hoogtepunt van zijn prestaties (specifiek het high-performance GT-model). Zoals verwacht heeft de GT veel grotere remmen om te compenseren voor het hogere vermogen, met 380mm rotors en vierzuiger remklauwen aan de voorkant, en een iets kleinere opstelling aan de achterkant. Dit resulteert in indrukwekkend remvermogen, waarbij alle testers goed en niet-vervagende prestaties rapporteren, zelfs bij zwaar gebruik.
De EV6 GT presteerde zeer goed bij geรฏnstrumenteerd remmen. Eรฉn test rapporteerde een remafstand van 96-0 km/u van slechts 31,7 meter, wat zeer indrukwekkend is voor een voertuig van deze grootte en gewicht. Dat maakt het concurrerend met of beter dan veel sportัะตะดะฐns en prestatie-SUV’s.
Een van de belangrijkste aspecten van het remsysteem van de EV6 is de manier waarop het regeneratief en wrijvingsremmen combineert. Dit wordt bereikt door een brake-by-wire systeem dat zowel het regeneratief remmen als de fysieke remtoepassing met grote nauwkeurigheid regelt. Dit zorgt voor een zeer soepel en natuurlijk aanvoelend rempedaal, in tegenstelling tot sommige andere EV’s die soms inconsistent lijken.
Het regeneratieve remsysteem heeft verschillende intensiteitsniveaus, geregeld door schakelflippers achter het stuurwiel. Dit stelt bestuurders in staat om de regeneratie aan te passen aan hun voorkeur en rijomstandigheden. De meest agressieve instelling, i-Pedal, maakt volledig “รฉรฉn-pedaal” rijden mogelijk in vrijwel alle situaties, hoewel enkele testers opmerkten dat het niet helemaal zo stevig tot stilstand komt als sommige systemen van de concurrentie.
Een echt cool ding aan de EV6-remmen is dat wanneer het overschakelt van regeneratief remmen naar wrijvingsremmen, het pedaalgevoel consistent blijft. Dit is het meest merkbaar bij het oversteken van oneffen wegdek of spoorwegovergangen, waar andere EV’s een lichte dip in regeneratie zouden vertonen, vergezeld van een merkbare verandering in pedaalterugkoppeling. De EV6 beheert deze overgang naadloos, wat het vertrouwen van de bestuurder vergroot.
Besturing En Ophanging
Laten we beginnen met de besturing van de EV6. Deze is voorzien van elektrische stuurbekrachtiging zodat het anders aanvoelt en anders reageert afhankelijk van de uitvoering en rijmodus die je kiest. In de meeste modellen bereikt de besturing een mooie balans. Hij is zo licht dat het heel gemakkelijk is om door de stad te manoeuvreren, maar geeft je genoeg feedback zodat je zonder aarzelen de snelweg op kunt. De snelle stuurverhouding draagt bij aan de wendbaarheid van de EV6, waardoor hij zich wendbaarder voelt dan je zou verwachten voor zijn formaat.
Als je naar het GT-model kijkt, wordt de besturing wat meer prestatiegericht. Het is niet zo tactiel als sommige feedback van echte sportauto’s, maar het is zeer precies en direct. De GT heeft ook een variabele stuurverhouding. Dit betekent dat de stuurverhouding verandert op basis van je snelheid en de rijmodus waarin je rijdt. Het helpt de auto wendbaarder te voelen bij lagere snelheden en stabieler wanneer je op de snelweg cruist.
Je kunt het stuurgevoel aanpassen met de rijmodusschakelaar, ongeacht welk model je hebt. Hiermee kun je de mate van bekrachtiging en feedback regelen. Dus als je een sportievere feeling wilt voor een “leuke rit” of iets lichts voor het dagelijkse woon-werkverkeer, dan kan dat.
Wat betreft de vering is de EV6 ontworpen om de unieke uitdagingen van een elektrische aandrijflijn aan te kunnen. De standaardmodellen hebben een MacPherson-veerpoot voorwielophanging en een multi-link achterwielophanging, die een goede balans biedt tussen rijcomfort en handling-precisie. De niet-GT vering is stevig genoeg om de auto in bochten te houden maar geeft nog voldoende mee zodat de meeste oneffenheden in het wegdek worden geabsorbeerd, waardoor hij comfortabel genoeg is voor dagelijks gebruik.
Het GT-model gaat nog een stapje verder met een actief dempingssysteem. Je kunt de vering ook afstemmen op verschillende rijomstandigheden en je eigen persoonlijke voorkeur. Hij rijdt zo soepel, zelfs op de laagste stand, dat hij dagelijks gebruikt kan worden. Echter, wanneer je overschakelt naar de sportievere modi, wordt de vering stijver en wordt de carrosserie-rol verminderd, waardoor je veel sneller door bochten kunt. Dit maakt de GT zowel een geweldige cruiser als een prestatie-auto wanneer je dat van hem verlangt.
De EV6 heeft een zeer laag zwaartepunt dankzij het in de vloer gemonteerde accupakket en dit draagt sterk bij aan zijn stabiliteit en handling-eigenschappen, vooral bij snelle bochten of snelle bochten bij hoge snelheid. Het gewicht is gelijkmatig verdeeld, vooral in de versies met dubbele motor, en de EV6 heeft een zeer neutraal stuurgevoel dat goed gegrond en stabiel is.
Welke Banden Gebruikt Het?
Voor de basismodellen (Light, Light Edition en Air) is de EV6 uitgerust met 19-inch lichtmetalen velgen met 235/55 R19 banden. Deze banden bieden een goede balans tussen actieradius-efficiรซntie, comfort en handling. De grotere zijwand van deze banden draagt bij aan een soepelere rit, waarbij oneffenheden in het wegdek effectiever worden geabsorbeerd.
Bij de duurdere modellen, waaronder de GT-Line, kun je kiezen voor grotere 20-inch lichtmetalen velgen met 255/45 R20 banden. Deze banden met een lager profiel zorgen voor verbeterde bochtstabiliteit en een directer stuurgevoel. Ze kunnen echter de totale actieradius iets verminderen door een hogere rolweerstand en kunnen resulteren in een stevigere rit vergeleken met de 19-inch opties.
Dan is er het topmodel GT, dat de lat nog hoger legt met 21-inch velgen voorzien van Michelin Pilot Sport 4S zomerbanden. Deze banden zijn een belangrijke reden voor het ongelooflijke acceleratie-, rem- en bochtvermogen van de GT. De Pilot Sport 4S, een van de beste prestatiebanden die er zijn, biedt ongelooflijke grip in zowel droge als natte omstandigheden.
Aan de andere kant is de GT uitgerust met zomerbanden die niet geschikt zijn voor koude en sneeuwrijke omstandigheden. In gebieden met zeer strenge winters zullen eigenaren een tweede set banden (winterbanden) moeten aanschaffen om de veiligheid en prestaties van de auto te behouden.
We hebben ook gemerkt dat de banden een wereld van verschil maken in het weggeluid dat de EV6 produceert. De grotere wielen en prestatiebanden (vooral op het GT-model) laten echter veel meer weggeluid in de cabine bij hogere snelheden dan het basismodel met zijn zachtere, meer op comfort gerichte banden.
Wat betreft efficiรซntie kan de bandenkeuze een groot verschil maken in de actieradius van de EV6. Zelfs het basismodel met zijn op efficiรซntie gerichte banden haalt betere praktijkactieradius dan de GT met zijn brede, plakkende prestatiebanden. Dit is een belangrijke factor voor potentiรซle kopers die zo veel mogelijk kilometers willen halen.
Interieur Uiterlijk
Het middelpunt van het EV6-interieur is een groot, doorlopend scherm dat prominent op het dashboard zit. Deze strakke opstelling combineert naadloos twee 12,3-inch schermen – รฉรฉn voor het digitale instrumentenpaneel en de andere voor het infotainmentsysteem – wat zorgt voor een hightech, cockpit-achtige sfeer. Het is niet alleen mooi, maar ook zeer functioneel, met scherpe graphics en een infotainmentsysteem dat bliksemsnel reageert en zeer gemakkelijk te bedienen is. Sommigen hebben echter opgemerkt dat hoewel het instrumentenpaneel zijn werk goed doet, de graphics niet zo visueel aantrekkelijk zijn als wat je in sommige andere auto’s vindt.
Het hele interieur heeft een zeer strakke, slanke uitstraling met horizontale lijnen die overal doorlopen en de cabine veel breder en daardoor ruimer doen lijken. Dit thema is zichtbaar in de lange, smalle luchtroostersdie over het dashboard lopen; dit design draagt ook bij aan de strakke, simplistische look.
Ook is de zwevende middenconsole een neat feature. Het is niet alleen cool, maar biedt ook extra opbergruimte eronder die gemakkelijk toegankelijk is voor de twee mensen voorin. De console bevat ook een draaiknop voor de versnellingskeuze. Ja, het vergt wat gewenning, maar op den duur waardeert iedereen het ruimtebesparende ontwerp.
Afwerking en pasvorm zijn mooi in de hele EV6-lineup, met soft-touch materialen op alle juiste plekken. De hogere uitrustingsniveaus hebben meer luxueuze features zoals suรจde-achtige bekleding en metalen accenten. Het GT-model gaat nog een stapje verder met sportstoelen met meer uitgesproken zijsteunen en onderscheidende kleuraccenten (zoals limoengroene stiksels die passen bij de sportieve uitstraling van het exterieur).
Zelfs de materialen en kleurcombinaties variรซren per uitrustingsniveau. Basismodellen houden het simpel, terwijl hogere uitvoeringen wat avontuurlijker zijn met hun kleuren. Oh, en het gebruik van gerecyclede/duurzame materialen op sommige plekken past ook mooi bij het groene imago van de EV6.
De algehele verlichting is zeer mooi; het maakt de ruimte echt cool, vooral als het donker is buiten. Nog beter, op de hogere uitvoeringen kun je zelfs de kleur van de verlichting veranderen zodat je de sfeer kunt bepalen.
De stoelen zijn een stijlvolle combinatie, zelfs in de lagere uitvoeringen. De stoelen zien er zeer agressief uit met stevige zijsteunen en felle kleuren; ook het GT-model heeft hetzelfde type thema, dus dit alles draagt bij aan de prestatieaspecten van de auto.
Het stuurwiel is zeer sportief en modern en heeft zelfs een afgeplatte onderkant in de GT-Line modellen voor dat extra “performance” gevoel. De aanraakgevoelige bedieningselementen op het stuurwiel dragen ook bij aan de hightech ambiance, maar sommigen zullen klagen dat ze de eenvoud van drukknoppen missen.
De opbergruimtes zijn mooi ontworpen, met bekerhouders op de juiste plaatsen, een grote middenconsole-opbergvak en ruime deurvakken. Deze utilitaire aspecten zijn zeer goed geรฏntegreerd in het strakke interieur.
Exterieur Uiterlijk
De Kia EV6 valt echt op met zijn gedurfde exterieurontwerp, wat een grote verschuiving markeert van Kia’s traditionele stijl. Het heeft die chique crossover-coupรฉ look met een lage, aflopende daklijn die de EV6 een sportieve en aerodynamische auto maakt.
Aan de voorkant valt Kia’s slanke interpretatie van de “tiger nose” grille op, die grotendeels gesloten is zoals gebruikelijk bij een elektrisch voertuig. De koplampen zijn slank en scherp, met unieke LED-dagrijverlichting die de auto een futuristisch uiterlijk geeft. De gesculpteerde lijnen van de motorkap lopen soepel over in de spatborden, wat hem zeer dynamisch maakt. In hogere uitvoeringen zoals de GT-Line biedt het verbeterde Matrix LED-koplampen die niet alleen het zicht verbeteren maar ook een cool uiterlijk geven.
Het is vooral het zijaanzicht waarin de crossover-coupรฉ styling van de EV6 uitblinkt. Hij heeft een lange wielbasis en korte overhangen die hem een dynamische houding geven, en de schuin aflopende daklijn geeft hem een sportieve uitstraling. Het zijn allemaal hoekige carrosserielijnen en gesculpteerde oppervlakken die spelen met licht en schaduwen en de EV6 de uitstraling van beweging geven, zelfs als hij stilstaat.
Het zijaanzicht is waarschijnlijk een van de meest unieke beelden van de EV6. Er is een prominente karakterlijn die bij de voorste spatborden begint en helemaal doorloopt, scherp opstijgend bij de C-stijl om de dalende daklijn te ontmoeten. Dit zorgt voor een interessant en aantrekkelijk profiel, niet je gemiddelde SUV-look. De verzonken deurgrepen houden alles strak en aerodynamisch.
Aan de achterkant heeft hij een LED-lichtbalk over de volle breedte met unieke 3D-effect achterlichten. De achterbumper heeft een sportief diffuser-achtig element en de achterklep heeft een kleine ingebouwde spoiler om te helpen met de aerodynamica en het meer op een coupรฉ te laten lijken.
Maar als je voor het GT-model gaat, krijg je prestatiegeoriรซnteerde exterieurtoevoegingen zoals agressieve voor- en achterbumpers, grotere wielen en limoengroene remklauwen die een mooi vleugje kleur geven. Deze subtiele (zonder te opvallend te zijn) details verwijzen naar de GT.
De wielen variรซren in grootte van 19 inch op de basismodellen tot 20 inch op de GT, wat de wielkasten mooi vult en de EV6 laag en stevig doet lijken. Hoewel de kleurenselectie niet enorm is, passen de beschikbare opties mooi bij het ontwerp. De matte lak optie geeft de EV6 in het bijzonder een premium uitstraling, hoewel deze wel met een hoger prijskaartje komt.
Comfort En Gemak
Als het gaat om comfort en gemak, spant de EV6 de kroon, waarbij het zijn elektrische platform gebruikt om een ongelooflijk ruime en ergonomische cabine te creรซren.
Het eerste dat opvalt is het ruime interieur. Het heeft veel beenruimte voor en achter dankzij de verlengde wielbasis en vlakke vloer (die het heeft omdat het op een speciaal EV-platform staat). De EV6 is zo’n geweldige gezinsauto, of voor iemand die vaak andere volwassenen vervoert, en niet alleen vanwege de ruimte voorin, maar vooral ook de ruimte op de achterbank (die zelfs kan concurreren met veel grotere SUV’s).
Ze hebben comfortabele voorstoelen en goede verstelbaarheid op de meeste modellen. Het GT-model gaat een stapje verder met sportstoelen die je lekker vasthouden tijdens sportief rijden, maar ze kunnen wat krap aanvoelen voor grotere mensen op langere ritten. Een negatief aspect is dat de GT niet de geventileerde stoelen heeft die je in de lagere modellen krijgt, wat vreemd lijkt voor een topmodel.
Hij komt standaard met een dual-zone klimaatregeling, maar als je voor een hogere uitvoering gaat, bevat het systeem een warmtepomp, die efficiรซnter is als het buiten koud is. De klimaatbediening zit op een handig touchpanel direct onder het grote infotainmentscherm, wat er echt netjes uitziet, maar volgens sommige gebruikers is het niet zo gebruiksvriendelijk als conventionele knoppen tijdens het rijden.
Het infotainmentsysteem is trouwens heel gevoelig en gemakkelijk te gebruiken. Het 12,3-inch touchscreen is helder en ondersteunt zowel Apple CarPlay als Android Auto, hoewel deze helaas niet draadloos zijn. Het heeft wel een intern navigatiesysteem met 10 jaar kaartupdates, dus dat is een pluspunt.
Opbergruimte door de hele cabine is goed ontworpen. Er is meer ruimte onder de console (zwevend boven de vloer, tussen de stoelen) voor grotere dingen, en de deurvakken en armsteun tussen de stoelen zijn ruim genoeg voor kleinere dingen. Nog iets, de draadloze oplaadpad is groot genoeg voor grotere mobiele telefoons, wat een doordachte toevoeging is.
Een opvallende feature is de Vehicle-to-Load (V2L) functie, waarmee de EV6 externe apparaten van stroom kan voorzien, of je nu aan het kamperen bent, tailgating doet, of zelfs een stroomstoring thuis hebt. Dit is een feature die de EV6 echt onderscheidt van andere voertuigen.
(Alleen beschikbaar op de topmodellen) het panoramadak maakt het binnen nog ruimer. Het heeft een zonnedak zoals veel van zijn concurrenten, maar in tegenstelling tot sommige die alleen een vast glazen dak hebben, gaat deze daadwerkelijk open, wat best cool is.
Techno-touchโzelfs de hogere uitvoeringen hebben een augmented reality head-up display die belangrijke informatie op de voorruit projecteert, zoals GPS-aanwijzingen die lijken te zweven op het wegdek. Het is iets waaraan je moet wennen, maar je zult het waarschijnlijk leuk vinden zodra je eraan gewend bent.
In dit verband komt het GT-model met allerlei extra’s om de prestaties te verbeteren, zoals een elektronisch sperdifferentieel in de achterkant om tractie en handling te verbeteren. Het heeft zelfs een driftmodus, die gecontroleerde overstuur mogelijk maakt in een auto die niet zomaar een gewone prestatie-sportwagen is.
Veiligheid En Beveiliging
De 2025 EV6 heeft echt alles uit de kast gehaald met zijn veiligheidsfeatures; het heeft alles wat er maar te bedenken is voor de veiligheid van jou en je passagiers. Kia neemt veiligheid duidelijk serieus, en dat is te merken.
De structuur van de carrosserie van de EV6 is de basis van zijn veiligheid. Het heeft een vijf-sterren crashbeoordeling van Euro NCAP, en natuurlijk zou deze auto het goed kunnen doen bij een ongeval. Met zijn eigen EV-platform heb je de beste kreukelzones en een stevig passagierscompartiment, dus zelfs als het ergste scenario zich ooit voordoet, weet je dat je beschermd bent.
Het heeft ook ADAS (geavanceerde rijhulpsystemen) in de EV6. Alle modellen hebben standaard Autonomous Emergency Braking (AEB) met voetganger- en fietsersdetectie. Het kan de auto zelfs volledig tot stilstand brengen als het een onvermijdelijke botsing detecteert. Maar als je voor het duurdere model gaat, krijg je de verbeterde versie (FCA 2) die je ook waarschuwt voor naderend verkeer en kruisend verkeer op kruispunten.
Lane Keeping Assist en Lane Following Assist zijn standaard en werken beide samen met de adaptieve cruise control om je een semi-autonome rijervaring te geven op de snelwegen, wat perfect is voor langeafstandsritten.
Het heeft ook de extra beveiliging van zeven airbags, inclusief een speciale “midden” airbag tussen de bestuurdersstoel en voorpassagiersstoel om te voorkomen dat de inzittenden elkaar raken bij zijdelingse botsingen (een nieuwe feature die geleidelijk gemeengoed wordt onder duurdere voertuigen). Nog beter voor nachtelijk rijden, alle uitvoeringen hebben led-koplampen, en de hogere modellen hebben matrix-leds, die de grootlichten slim kunnen aanpassen zodat ze andere bestuurders niet verblinden.
Hogere uitvoeringen bieden ook Blind Spot Collision-Avoidance Assist, dat je niet alleen waarschuwt voor voertuigen in je dode hoek maar indien nodig ook kan ingrijpen met stuurinput. Het heeft een 360-graden camerasysteem, dus parkeren en manoeuvreren is een fluitje van een cent; het beeld is zo helder en scherp.
Nog een handige feature is de Blind Spot View Monitor, die een live camerabeeld in het instrumentenpaneel toont wanneer je richting aangeeft, wat een extra laag veiligheid biedt bovenop traditionele monitoringsystemen.
Daarnaast is er Safe Exit Assist, dat passagiers waarschuwt als een voertuig of fietser van achteren nadert bij het parkeren en zelfs tijdelijk kan voorkomen dat de deur opengaat.
De elektrische aandrijflijn is ook extreem veilig. Dit ding heeft wel honderd verschillende soorten beschermingen tegen overladen en thermische doorslag en al dat soort zaken. Zelfs bij een crash wordt de accu automatisch losgekoppeld zodat er geen elektrische brandgevaren zijn.
En qua beveiliging stelt het niet teleur met een startonderbreker, alarmsysteem en smart key met rolling code encryptie zodat niemand binnenkomt tenzij ze dat horen te doen. Ook zijn in veel markten Kia’s UVO connect-diensten beschikbaar, die diensten bieden zoals gestolen voertuig tracking en op afstand vergrendelen van deuren via een smartphone-app.
De EV6 is in het algemeen een geweldige auto, maar het autonome noodremsysteem heeft boven 30 km/u verbetering nodig. Het presteert zeer goed in de stad maar is op de snelweg wat traag vergeleken met sommige anderen.
Hoe Rijdt Het?
In de Kia EV6 draait het echt helemaal om welk model je kiest omdat ze allemaal zo verschillend rijden, maar ongeacht welke uitvoering je kiest, weet hij comfort, prestaties en efficiรซntie te combineren op een manier die alleen een goed ontworpen elektrisch voertuig kan.
Laten we beginnen met de basis achterwielaandrijving modellen. Ze zijn zeer soepel en verfijnd met geweldige acceleratie vanaf stilstand dankzij het directe koppel van de elektromotor. Je voelt die levendige, responsieve kick, vooral in stadsverkeer. Het lage zwaartepunt, door de plaatsing van de accu, draagt bij aan de stabiele handling, wat je een zeker, stevig gevoel op de weg geeft.
De besturing door de hele line-up krijgt twee enthousiaste duimen omhoog, met een zeer goede balans en precisie. Het voelt niet te licht aan, zodat je nog steeds die verbinding met de weg hebt, maar het is ook niet zo zwaar dat je vermoeid raakt als je lange afstanden rijdt. Bovendien maakt de snelle stuurverhouding de EV6 wendbaarder dan je zou verwachten voor zijn formaat.
Standaardmodellen zijn een goed compromis tussen comfort en controleerbaarheid. De rit is stevig genoeg om de carrosseriebewegingen onder controle te houden in bochten maar nog steeds zacht genoeg om de meeste hobbels glad te strijken zonder je door elkaar te schudden. Ook draagt de lange wielbasis bij aan de stabiliteit, dus cruisen op de snelweg is gemakkelijk.
Dan stap je over naar de AWD (vierwielaandrijving) versies en het wordt nog beter. Het extra vermogen en tractie geven je snellere acceleratie en zekerder handling, vooral bij slecht weer. Deze zijn bijna allemaal RWD (achterwielaandrijving) tijdens normale omstandigheden maar kunnen automatisch overschakelen naar AWD wanneer nodig.
Dan is er het GT-model; dat is waar de prestaties een grote sprong maken. Het heeft een elektronisch sperdifferentieel in de achteras om te helpen met tractie en bochtenwerk. De adaptieve vering stelt je in staat om de rit aan te passen aan je stemming of de weg. En ja, het heeft zelfs een driftmodus. Het is een leuke feature die de koppelverdeling en stabiliteitscontrole aanpast om je bochten te laten driften, wat je niet zou verwachten van een elektrische SUV.
Welk model je ook kiest, het regeneratieve remsysteem is een belangrijk aspect ervan. Je kunt ook de regeneratieve remkracht regelen met schakelflippers, zodat je een variabele rijervaring krijgt. Zelfs รฉรฉn-pedaal rijden, waar alle EV-fanaten fan van zijn, deze instelling heet i-Pedal.
รรฉn ding om op te merken: Het GT-model heeft geweldige prestaties op rechte stukken, maar komt net niet helemaal in de buurt van echte sportwagens qua handling. Maar dat komt vooral doordat het nog steeds een SUV is en een hoger zwaartepunt heeft. Dit compromis zorgt er echter voor dat de GT nog steeds een praktische en comfortabele auto is om dagelijks te rijden.
Negatieve aspecten zijn onder andere dat sommige bestuurders weggeluid noemen, vooral met de grotere wielen en prestatiebanden op de hogere uitvoeringen. Dat is echter typisch voor EV’s, omdat er geen motorgeluid is om de geluiden van de weg en wind te maskeren.
Over het algemeen biedt de EV6 iets voor iedereen, of je nu op zoek bent naar een comfortabele cruiser of een opwindende rit. Kia heeft uitstekend werk geleverd met het produceren van een zeer evenwichtige EV die leuk is om in verschillende rijsituaties te besturen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De EV6 heeft veel praktische kofferbakruimte, maar met enkele compromissen waar mogelijke kopers waarschijnlijk over na moeten denken voordat ze kopen.
Beginnend met de basis, zelfs de basismodellen hebben 511 liter bagageruimte met alle stoelen omhoog, en dit is ruim voldoende voor dagelijks gebruik (of het nu boodschappen zijn, bagage voor een weekendje weg, of sportuitrusting). Als je echter naar de hogere uitvoeringen kijkt (zoals het Plus model en hoger), daalt die capaciteit licht naar 480 liter vanwege extra features of verschillende batterij-opstellingen.
Bij 40/60 neergeklapte stoelen is dat 1.291 liter bagageruimte (slechts 1.260 in de duurdere uitvoeringen). Die aanpasbaarheid is zeer handig wanneer je grotere/omvangrijkere dingen moet meenemen.
Dit zijn mooie cijfers voor een elektrische crossover, maar het is niet toonaangevend in zijn klasse. Het nadeel van de EV6 is dat hij zo laag bij de grond ligt en die aflopende daklijn heeft die er echt cool uitziet maar bij lange na niet zoveel laadruimte heeft als meer “normaal” uitziende SUV’s.
Hij is echter zeer breed en laag, dus het laden van grote dingen is geen probleem. De vlakke laadvloer is ook een pluspunt bij het naar binnen schuiven van zware dingen. Maar de achterklep loopt schuin af dus het is niet zo vierkant als veel van zijn rivalen, wat het wat lastiger kan maken om alle ruimte te benutten.
Nog beter, de topuitvoeringen hebben een elektrische achterklep, wat echt handig is als je handen vol zitten met spullen. Maar deze feature zit niet op het basis Air model, wat misschien als een compromis voelt voor de prijs.
Oh ja, en hij heeft deze frunk (voorklep) die tot 20 liter kan bevatten maar geweldig is voor het verbergen van laadkabels of andere kleine dingen die je niet in de hoofdbagageruimte zou willen leggen.
Het heeft ook enkele nette details zoals sjorghaken voor losse items en een opbergruimte onder de vloer voor de bandenreparatieset (omdat de EV6 geen reserveband heeft). Maar รฉรฉn ding dat ontbreekt op basismodellen en dat je zou moeten overwegen als je niet wilt dat mensen waardevolle spullen zien, is een bagageafdekking.
Het heeft deze Vehicle-to-Load (V2L) feature waarbij je verschillende elektrische apparaten kunt aansluiten op een stopcontact in de kofferbak, wat best cool is. Of je nu aan het kamperen bent, tailgating doet, of een noodgeval hebt, dit verandert je EV6 in een mobiel krachtstationโbest cool, toch?
Comfort Achterbank
De achterbank in een EV6 is geen grap; er is veel ruimte en comfort, meer dan in veel grotere SUV’s. De beenruimte achterin is zeer royaal vanwege het feit dat hij op een speciaal elektrisch platform rijdt met een lange wielbasis en vlakke vloer. Zelfs lange volwassenen kunnen zich uitstrekken en comfortabel zitten, dus als je vaak volwassenen vervoert, is de EV6 een goede keuze.
Hij heeft behoorlijk goede hoofdruimte, hoewel de schuine daklijn het voor echt lange mensen wat krap maakt. Dat is tenzij je kiest voor de panoramadak optie, die beschikbaar is op de hogere uitvoeringen; dit opent het interieur veel en elimineert enigszins de claustrofobie die je zou kunnen voelen van de lage daklijn.
De achterstoelen zijn zeer comfortabel en goed ondersteund; ze staan in een goede hoek voor lange ritten. De buitenste stoelen hebben mooie zijsteunen, en die in het midden is lager en vlakker. Het is acceptabel voor korte afstanden of met kinderen; echter, het is minder ideaal op lange ritten met volwassenen.
Wat betreft voorzieningen hebben alle modellen achter luchtroosters, en de hogere uitvoeringen hebben verwarmde achterstoelenโfijn op koude dagen. USB-C poorten laten achterpassagiers hun apparaten opladen, en er is zelfs een stopcontact van het huishoudtype voor laptops of andere apparaten.
Het heeft ook 60/40 neerklapbare achterstoelen voor extra laadruimte wanneer je die nodig hebt. De hendels in de kofferbak zijn handig en maken het gemakkelijk om de stoelen neer te klappen. Het heeft ISOFIX-bevestigingspunten in de buitenste stoelen, dus het is echt gemakkelijk om kinderzitjes te installeren, en er is voldoende beenruimte zodat achterwaarts gerichte stoeltjes de mensen voorin niet beperken.
Het enige nadeel is dat het geen automatische zonwering op de achterste ramen heeft, maar dat is geen groot probleem. Die grote achterdeuren maken in- en uitstappen een makkie, maar die verzonken handgrepen kunnen onhandig zijn, vooral met handschoenen aan.
In het algemeen heeft de EV6 een indrukwekkende achterbank met veel ruimte en comfort die kan wedijveren met die van veel grotere SUV’s. Het is een fijne comfortabele plek, goed voor korte en lange ritten.