2025 Hyundai IONIQ 5 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 63 kWh | 84 kWh (RWD) | 84 kWh (AWD) |
---|---|---|---|
Versnellingsbak | Eรฉn versnelling | Eรฉn versnelling | Eรฉn versnelling |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie |
Max Vermogen | 170 pk (125 kW) | 229 pk (168 kW) | 325 pk (239 kW) |
Max Koppel | 350 Nm | 350 Nm | 605 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch |
Emissienorm-naleving: | Zero Emissions Vehicle (ZEV) |
Topsnelheid: | 185 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 63 kWh | 84 kWh (RWD) | 84 kWh (AWD) |
---|---|---|---|
Capaciteit lithium-ion polymeerbatterij | 63 kWh | 84 kWh | 84 kWh |
Elektrisch bereik (WLTP) | 440 km (19″ wielen) | 570 km (19″ wielen), 530 km (20″ wielen) | 546 km (19″ wielen), 500 km (20″ wielen) |
Snel opladen (10 – 80%) bij 350 kW | 18 min | 18 min | 18 min |
AC oplaadtijd (10 – 100%) bij 11 kW | 5 u 50 min | 7 u 35 min | 7 u 35 min |
Gemiddeld energieverbruik (WLTP) | 15,6 kWh/100km (19″ wielen) | 16,0 kWh/100km (19″ wielen), 17,0 kWh/100km (20″ wielen) | 16,8 kWh/100km (19″ wielen), 18,2 kWh/100km (20″ wielen) |
Maximale DC-oplaadvermogen | 350 kW | 350 kW | 350 kW |
Maximale AC-oplaadvermogen | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Onboard lader | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Batterijverwarming | Beschikbaar (vanaf Connect-uitvoering en hoger) | Beschikbaar (vanaf Connect-uitvoering en hoger) | Beschikbaar (vanaf Connect-uitvoering en hoger) |
Vehicle-to-Load (V2L)-functie | Beschikbaar (vanaf Connect+-uitvoering en hoger) | Beschikbaar (vanaf Connect+-uitvoering en hoger) | Beschikbaar (vanaf Connect+-uitvoering en hoger) |
Batterijgarantie | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Style | Connect | Connect+ | Lounge | N Line Edition | N Line |
---|---|---|---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte | 520L (stoelen omhoog), 1580L (stoelen omlaag) | 520L (stoelen omhoog), 1580L (stoelen omlaag) | 520L (stoelen omhoog), 1580L (stoelen omlaag) | 520L (stoelen omhoog), 1580L (stoelen omlaag) | 520L (stoelen omhoog), 1580L (stoelen omlaag) | 520L (stoelen omhoog), 1580L (stoelen omlaag) |
Frunkinhoud (RWD/AWD) | 57L / 24L | 57L / 24L | 57L / 24L | 57L / 24L | 57L / 24L | 57L / 24L |
Achterstoelen verdeling | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
Verstelling voorstoelen | Handmatig | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Hoogte verstelbare stoelen | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Functies achterstoelen | – | – | – | Elektrisch verstelbaar | – | Elektrisch verstelbaar |
Stoelverwarming voor | – | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Stoelventilatie voor | – | – | – | Ja | – | Ja |
Stoelverwarming 2e rij | – | – | – | Ja | – | Ja |
Relaxfunctie voor voorstoelen | – | – | – | Ja | – | Ja |
Lendensteun bestuurdersstoel | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Lendensteun passagiersstoel | – | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | – | – | – | Ja | – | Ja |
Bekleding | Stof | Stof/Leder | Leder | Leder | Suรจde/Leder-look met rode stiknaden | Suรจde/Leder-look met rode stiknaden |
Verwarmd stuurwiel | – | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Sfeerverlichting | – | – | – | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Glazen schuif-/kanteldak | – | – | – | Optioneel | – | Optioneel |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 63 kWh (RWD) | 84 kWh (RWD) | 84 kWh (AWD) |
---|---|---|---|
Leeggewicht (gewicht op registratie) (kg) | 1.865 | 1.970 (1.980 N Line) | 2.075 (2.085 N Line) |
Max. voertuiggewicht (kg) | 2.470 | 2.590 | 2.685 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 750 | 750 | 750 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 750 | 1.600 | 1.600 |
Max. kogeldruk (kg) | 100 | 100 | 100 |
Max. dakbelasting (kg) | 80 | 80 | 80 |
Specificatie | 63 kWh (RWD) | 84 kWh (RWD) | 84 kWh (AWD) |
---|---|---|---|
Vanaf prijs (Nederland) | โฌ42.995 | โฌ46.995 | โฌ61.395 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie | Traploze transmissie |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd) | 15,6 kWh/100 km (19″ velgen) | 16,0 kWh/100 km (19″ velgen), 17,0 kWh/100 km (20″ velgen) | 16,8 kWh/100 km (19″ velgen), 18,2 kWh/100 km (20″ velgen) |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrische actieradius (Gecombineerd) | 440 km (19″ velgen) | 570 km (19″ velgen), 530 km (20″ velgen) | 546 km (19″ velgen), 500 km (20″ velgen) |
Accucapaciteit (bruto) | 63 kWh | 84 kWh | 84 kWh |
Snellaadtijd 350 kW [10 – 80%] | 18 min | 18 min | 18 min |
Standaard laadtijd 11 kW [10 – 100%] | 5 u 50 min | 7 u 35 min | 7 u 35 min |
Maximaal vermogen | 170 pk (125 kW) | 229 pk (168 kW) | 325 pk (239 kW) |
Acceleratie 0-100 km/u | 8,5 sec | 7,5 sec | 5,3 sec |
Maximaal koppel | 350 Nm | 350 Nm | 605 Nm |
Topsnelheid | 185 km/u | 185 km/u | 185 km/u |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte (inclusief antenne) | 1.647 mm |
Breedte (zonder spiegels) | 1.890 mm |
Breedte (met digitale buitenspiegels) | 1.957 mm |
Breedte (met reguliere buitenspiegels) | 2.152 mm |
Lengte | 4.655 mm |
Bodemvrijheid | 160 mm |
Kenmerk | Style | Connect | Connect+ | Lounge | N Line Edition | N Line |
---|---|---|---|---|---|---|
Startprijs | โฌ42.995,00 | โฌ47.995,00 | โฌ50.995,00 | โฌ53.395,00 | โฌ54.995,00 | โฌ57.395,00 |
Exterieur | ||||||
Wielen | 19″ lichtmetaal | 19″ lichtmetaal | 19″ lichtmetaal | 20″ lichtmetaal | 20″ ‘N Line’ lichtmetaal | 20″ ‘N Line’ lichtmetaal |
Banden | 235/55 R19 Michelin | 235/55 R19 Michelin | 235/55 R19 Michelin | 255/45 R20 Michelin | 245/40 R20 | 245/40 R20 |
Deurgrepen buitenkant | Handmatig, carrosseriekleur | Handmatig, carrosseriekleur | Handmatig, carrosseriekleur | Automatisch | Handmatig, carrosseriekleur | Automatisch |
Achterspoiler | Met geรฏntegreerd LED-remlicht | Met geรฏntegreerd LED-remlicht | Met geรฏntegreerd LED-remlicht | Met geรฏntegreerd LED-remlicht | Met geรฏntegreerd LED-remlicht | Met geรฏntegreerd LED-remlicht |
Grille afwerking | Grijs | Grijs | Grijs | Verlicht | Verlicht | Verlicht |
Verlichting voor | Volledig LED | Volledig LED | Volledig LED | Dual-projectie LED (‘Pixel’) | Volledig LED met automatisch grootlicht | Volledig LED met automatisch grootlicht |
Verlichting achter | Volledig LED | Volledig LED | Volledig LED | Volledig LED | Volledig LED | Volledig LED |
Privacy glas | Achterruiten en achterklep | Achterruiten en achterklep | Achterruiten en achterklep | Achterruiten en achterklep | Achterruiten en achterklep | Achterruiten en achterklep |
N Line exterieur styling | – | – | – | – | Ja | Ja |
Interieur | ||||||
Stoelbekleding | Stof | Stof | Stof | Stof | Stof/leer | Suรจde/leer look (N Line design) |
Stuurwiel | Leer | Leer, twee-spaaks | Leer, twee-spaaks | Leer, twee-spaaks | Leer | Leer |
Voorstoelen | Handmatig verstelbaar | Handmatig verstelbaar | Handmatig verstelbaar | Elektrisch met geheugen & ontspanning | Elektrisch verstelbaar | Elektrisch met geheugen & ontspanning |
Achterbank | 60:40 neerklapbaar | 60:40 neerklapbaar | 60:40 neerklapbaar | 60:40 neerklapbaar | 60:40 neerklapbaar | 60:40 neerklapbaar, elektrisch verstelbaar |
Verwarmde stoelen | – | – | – | Voor | Voor | Voor + Achter |
Geventileerde stoelen | – | – | – | Voor | – | Voor |
Bagageafdekking | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Interieurverlichting | LED | LED + gekleurd | LED + gekleurd | LED + Vision dak | LED | LED + Vision dak |
N Line interieur styling | – | – | – | – | Ja | Ja |
Aandrijving en Onderstel | ||||||
Batterijcapaciteit | 58 kWh | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | 72 kWh | 72 kWh |
Regeneratief remmen | Met flippers | Met flippers | Met flippers | Met flippers | Met flippers | Met flippers |
Rijmodi | Eco, Normaal, Sport | Niet gespecificeerd | Eco, Normaal, Sport, Sneeuw | Eco, Normaal, Sport, Sneeuw | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Ophanging | HPD dempers | HPD dempers | HPD dempers | HPD dempers | HPD dempers | HPD dempers |
Technologie en Veiligheid | ||||||
Infotainmentscherm | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ |
Digitaal instrumentenpaneel | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ |
Head-up display | – | – | Met AR | Met AR | – | Met AR |
Audiosysteem | Standaard | Bose Premium | Bose Premium | Bose Premium | Niet gespecificeerd | Bose Premium |
Draadloos opladen telefoon | – | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Smart key en startknop | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Highway Driving Assist | HDA | HDA | HDA II | HDA II | HDA II | HDA II |
Parkeerhulp | Sensoren & camera | Sensoren & camera | Sensoren & camera | 360ยฐ camera + Remote Smart Parking | Sensoren & camera | 360ยฐ camera + Remote Smart Parking |
Dodehoek-waarschuwing | – | – | Ja (BCA) | Ja (BCA) | Ja (BCA) | Ja (BCA) + Blind Spot View Monitor |
Comfort en Gemak | ||||||
Klimaatbeheersing | Automatisch | Automatisch | Automatisch + Warmtepomp | Automatisch + Warmtepomp | Automatisch + Warmtepomp | Automatisch + Warmtepomp |
Verwarmd stuurwiel | – | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Elektrische achterklep | – | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Vehicle-to-Load (V2L) | – | Interieur | Interieur + Exterieur | Interieur + Exterieur | Interieur | Interieur + Exterieur |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Styling | |
Achterkleplijst in het Piano Black | โฌ 159,00 |
Achterkleplijst in Brushed Aluminium | โฌ 169,00 |
Aluminium pedalen kit | โฌ 179,00 |
Kofferbakdorpelbeschermer piano zwart | โฌ 189,00 |
Led voetenruimteverlichting blauw voor | โฌ 209,00 |
Led voetenruimteverlichting wit voor | โฌ 209,00 |
Sierlijstenset deur in Piano Black | โฌ 219,00 |
Striping IONIQ 5 mat zwart | โฌ 229,00 |
Striping IONIQ 5 wit | โฌ 229,00 |
Spiegelkappen in het Piano Black | โฌ 239,00 |
Sierlijstenset deur Brushed Aluminiun | โฌ 249,00 |
Spiegelkappen Brushed Aluminium | โฌ 259,00 |
Instaplijsten met verlichting | โฌ 319,00 |
Bodystyling kit IONIQ5 piano zwart | โฌ 529,00 |
Bodystyling kit Brushed Aluminium | โฌ 549,00 |
Interieur & veiligheid | |
Stoel beschermer Basis | โฌ 10,95 |
Spiegel voor achterbank | โฌ 12,95 |
Waarschuwingslamp | โฌ 25,00 |
Stoel beschermer Premium | โฌ 35,00 |
Kofferbakmatflap | โฌ 39,00 |
Matset naaldvild fixed console | โฌ 59,00 |
Instapbeschermfolie transparant | โฌ 75,00 |
Instapbeschermfolie zwart | โฌ 75,00 |
Matset Ioniq5 luxe fixed con. | โฌ 95,00 |
Matset Ioniq5 luxe moving console | โฌ 95,00 |
Kofferbakmat | โฌ 99,00 |
Matset velours fixed console | โฌ 109,00 |
Matset velours moving console | โฌ 109,00 |
Rubber matset fixed console | โฌ 109,00 |
Rubber matset moving console | โฌ 109,00 |
Kinderstoel FLUX PREMIUM ISOFIX | โฌ 259,00 |
Kinderstoel Isofix ReBoarder 360ยฐ | โฌ 329,00 |
N-Style Lederen interieur | โฌ 1.999,00 |
Comfort & technologie | |
Stoel organizer | โฌ 18,95 |
Take away haak | โฌ 39,00 |
Kofferbak organizer | โฌ 49,00 |
Kledinghanger ‘Hyundai’ | โฌ 75,00 |
LED bagageruimte & achterklepverlichting | โฌ 249,00 |
JBL Speakerupgrade standaard | โฌ 259,00 |
Rittenregistratiesysteem (incl. RRS keurmerk) | โฌ 349,00 |
Gecertificeerde peilzender | โฌ 399,00 |
Laadkabel 3fase/32A 5 meter | โฌ 429,00 |
Dashcam voorzijde met parkeer modus | โฌ 449,00 |
Dashcams voor/achter met parkeer modus | โฌ 549,00 |
Transport & vervoer | |
Verloopstekker van 13P naar 7P | โฌ 18,95 |
Bagagenet | โฌ 45,00 |
IJs en zonnescherm | โฌ 85,00 |
Bagagebak | โฌ 95,00 |
Bagagebak voorzijde (enkel voor 2wd) | โฌ 99,00 |
Bagagebakbeschermer voor de achterbank | โฌ 99,00 |
Trekhaakkabelset met 7 polige stekker | โฌ 329,00 |
Dakdragerset | โฌ 369,00 |
Trekhaakkabelset met 13 polige stekker | โฌ 389,00 |
Vehicle to Load stekker | โฌ 449,00 |
Hondenrek IONIQ 5 | โฌ 469,00 |
Hyundai Dakkoffer (330 liter) | โฌ 479,00 |
Hulpveren Ioniq5 | โฌ 499,00 |
Hyundai Dakkoffer 390 | โฌ 539,00 |
Vaste trekhaak Ioniq5 | โฌ 549,00 |
Dakdragerset aluminium | โฌ 589,00 |
Fietsendrager kantelbaar voor 2 fietsen | โฌ 699,00 |
Afneembare trekhaak | โฌ 939,00 |
Wegklapbare trekhaak (zonder bekabeling) | โฌ 2.189,00 |
Onderhoud & do it yourself | |
HYUNDAI GLASSCOAT SHAMPOO | โฌ 29,00 |
Hyundai Glasscoat | โฌ 449,00 |
Hyundai Glasscoat Premium | โฌ 499,00 |
Geen beschikbare pakketten
Prijsstructuur van 2025 Hyundai IONIQ 5
Uitvoering | Batterijcapaciteit | Vanafprijs |
---|---|---|
Style | 58 kWh | โฌ42.995,00 |
Connect | Niet gespecificeerd | โฌ47.995,00 |
Connect+ | Niet gespecificeerd | โฌ50.995,00 |
Lounge | Niet gespecificeerd | โฌ53.395,00 |
N Line Edition | 72 kWh | โฌ54.995,00 |
N Line | 72 kWh | โฌ57.395,00 |
Is Het De Moeite Waard Om De Hyundai IONIQ 5 Te Kopen?
De 2025 IONIQ 5 blijft indrukken maken als een van de meest aantrekkelijke elektrische voertuigen op de markt. Nu in zijn derde modeljaar combineert deze retro-futuristische crossover SUV old-school styling met geavanceerde EV-technologie tot een zeer cool pakket. Hij is ruim, laadt snel op en heeft enkele leuke rijkarakteristieken, die allemaal bijdragen aan het argument dat de IONIQ 5 een zeer praktisch en aantrekkelijk elektrisch voertuig is voor alle soorten kopers.
Hyundai heeft eerlijk gezegd enkele wijzigingen aangebracht aan de IONIQ 5 voor het modeljaar 2025. De eerste en meest voor de hand liggende verandering is de toename van de batterij van 77,4 kWh naar 84 kWh voor de versies met grote actieradius, wat zorgt voor een grotere rijafstand. Zelfs dan zijn er nog subtiele verschillen aan de buiten- en binnenkant tussen de verschillende uitrustingsniveaus. Over het algemeen is de ziel van de IONIQ 5 die hem zo cool maakte nog steeds aanwezig.
De IONIQ 5 wordt nog steeds aangeboden in meerdere configuraties, waaronder varianten met รฉรฉn motor en achterwielaandrijving en twee motoren met vierwielaandrijving.
Maar de actieradius van de IONIQ 5 varieert van zeer laag tot extreem hoog, afhankelijk van de grootte van het batterijpakket, de aandrijflijn configuratie en de grootte van de wielen. Alleen in RWD en het 63 kWh batterijmodel met 19-inch wielen heeft het een WLTP-gecertificeerde actieradius van 440 km. Dat zou een goed compromis zijn tussen kosten en voldoende bereik om het grootste deel van het dagelijks rijden aan te kunnen, wat stadsbestuurders of forensen met kortere afstanden zou aantrekken.
De IONIQ 5 met het grotere 84 kWh batterijpakket gaat maar door en door. En in zijn meest efficiรซnte configuratie – achterwielaandrijving met 19-inch wielen – is het mogelijk om een bereik van 570 km te halen, volgens de WLTP-cyclus. Het kiezen voor grotere 20-inch wielen of het vierwielaandrijvingssysteem heeft echter invloed op de actieradius. De RWD met de 84 kWh batterij en 20″ wielen gaat 330 mijl, de AWD gaat 340 mijl met de 19″ wielen en 310 mijl met de 20″ wielen. Het basismodel kost โฌ42.995 en โฌ57.395 voor een volledig uitgeruste N Line.
De IONIQ 5 is nog steeds een van de coolste EV’s voor het geld wat betreft uiterlijk, technologie, bruikbaarheid en prestaties. Dat geeft stevige concurrentie aan de Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E en Volkswagen ID.4. De IONIQ 5 zou bovenaan of bijna bovenaan de proefritlijst moeten staan voor iedereen die elektrisch wil gaan rijden.
Motor, Prestaties En Transmissie
De IONIQ 5 wordt aangeboden in verschillende configuraties. Het voertuig is beschikbaar met twee batterij-opties: een 63 kWh batterij en een grotere 84 kWh batterij. Deze batterij-opties stellen de consument in staat om de kosten van de actieradius af te wegen tegen hun portemonnee en rijgewoonten. 63 kWh batterij met een bereik tot 440 km (WLTP) of de 84 kWh batterij met een bereik tot 570 km (WLTP) afhankelijk van wielgrootte en aandrijflijn configuratie.
Het basis 63 kWh RWD model gaat van 0-100 km/u in een degelijke 8,5 seconden, dus het is niet bepaald langzaam, en het zou snel genoeg zijn voor elke normale rijsituatie. De overstap naar de 84 kWh achterwielaandrijving versie verbetert deze tijd naar 7,5 seconden, wat een merkbare boost in acceleratie biedt.
Terug naar de aandrijflijn, de IONIQ 5 komt in RWD (Rear Wheel Drive) en AWD (All Wheel Drive). Ze hebben ook RWD-versies van beide batterijformaten. Ze leveren 170 pk (125 kW) met de 63 kWh en 229 pk (168 kW) met de 84 kWh. De AWD-versie, die alleen komt in de 84 kWh batterijconfiguratie, is de krachtigste met 325 pk (239 kW) en 605 Nm koppel. Deze keuzemogelijkheden geven de consument de mogelijkheid om te kiezen tussen de efficiรซntie die RWD biedt of de prestaties en allweather-capaciteiten van AWD.
De vierwielaandrijving 84 kWh versie gaat bijvoorbeeld van 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden, wat hem in de liga van veel sportwagens plaatst.
Hyundai Ioniq 5 komt met de volgende uitrustingsniveaus – Style, Connect, Connect+, Lounge, N Line Edition en N Line. Elk niveau voegt meer en meer extravagantie toe. Zelfs de basis Style-uitvoering is goed uitgerust en het N Line topmodel voegt sportieve uiterlijke kenmerken toe en de meeste technologische functies.
Een van de meest verbazingwekkende kenmerken van de prestaties van de IONIQ 5 is de directe gaspedaalrespons. We merkten op dat wanneer je het gaspedaal intrapt, wat het enige is wat deze auto kan doen, hij met zo’n urgentie reageert. Dat maakt de IONIQ 5 zeer snel aanvoelen tijdens het rijden, zoals bij het invoegen op snelwegen of bij het inhalen van mensen.
De IONIQ 5 heeft echter een enkele versnelling reductietransmissie zoals vele EV’s. Het heeft zo’n soepele schakeling dat het zorgt voor een geweldige acceleratie in de auto. Geen versnellingen schakelen die het vermogen onderbreken, maar een constante stroom van elektrisch koppel. Bestuurders kunnen ook de hoeveelheid regeneratief remmen regelen met schakelflippers achter het stuurwiel, wat one-pedal rijden mogelijk maakt in stop-and-go verkeer.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem van de IONIQ 5 is goed afgesteld en biedt zelfverzekerde remkracht in verschillende rijsituaties. Zoals de meeste elektrische voertuigen gebruikt de IONIQ 5 een gemengd remsysteem dat traditionele frictieremmen combineert met regeneratief remmen van de elektromotoren.
Een van de opvallende kenmerken van het remsysteem van de IONIQ 5 is de mogelijkheid om het regeneratief remmen aan te passen. De auto gebruikt schakelflippers aan het stuurwiel waarmee bestuurders handmatig kunnen kiezen uit verschillende niveaus van regeneratieve remkracht. Dit varieert van zeer licht regeneratief remmen dat het uitrollen van een traditionele benzineauto nabootst, tot agressief one-pedal rijden waarbij het loslaten van het gaspedaal de auto tot volledige stilstand brengt.
We prezen het rempedaalgevoel als zijnde soepel en progressief. Er is geen abrupte overgang van regeneratief naar frictieremmen zoals soms het geval is bij hybrides of elektrische voertuigen, de overgang is soepel en natuurlijk. Dit draagt bij aan het algehele ‘natuurlijke’ gevoel van de rijervaring, wat betekent dat het geen grote verandering is voor iemand die gewend is aan het rijden in traditionele auto’s.
De IONIQ 5 heeft goede remkracht; hij kan wanneer nodig vrij snel en gecontroleerd tot stilstand komen. De AWD-versies hebben echter mogelijk een klein voordeel in remafstanden omdat ze regeneratief kunnen remmen op alle 4 de wielen.
En voor die one-pedal rijders daar buiten, de IONIQ 5 komt met een “i-pedal” functie die maximaal regeneratief remmen mogelijk maakt. Dit stelt bestuurders in staat om bijna alle vertraging te regelen met alleen het gaspedaal. Het vergt wel wat gewenning, maar de meeste mensen zeggen dat het helpt om de vermoeidheid van stop-and-go verkeer te verminderen.
Besturing En Ophanging
De besturing/ophanging setup van een IONIQ 5 is helemaal niet slecht; het is zeer goed gebalanceerd tussen comfort en handling, maar iets meer aan de comfortkant. Dat past bij het imago van de auto als een praktische elektrische gezinsauto in tegenstelling tot een soort sportief prestatiemodel.
De besturing is zeer licht en responsief bij lage snelheden, dus het is gemakkelijk om te parkeren op kleine parkeerplaatsen of door de stad te rijden. De besturing wordt enigszins zwaarder wanneer de snelheden toenemen (vooral in Sport-modus). We merkten echter op dat het stuurgevoel/feedback enigszins ontbreekt. Het is nauwkeurig en solide, maar het mist gewoon dat “weggevoel” zoals ze het noemen, dat je waarschijnlijk zou vinden in een sportievere EV.
De ophanging is comfort-georiรซnteerd en doet een uitstekende job in het absorberen van hobbels en onregelmatigheden in de weg, wat de IONIQ 5 een fijne snelwegcruiser en dagelijkse auto maakt. De verlengde wielbasis moet bijdragen aan die stabiliteit op de snelweg, dat bijna verankerde gevoel. Er is een beetje carrosserie-roll, maar voor een crossover is het verrassend goed onder controle, maar het is duidelijk dat de ophanging is afgesteld voor comfort, niet noodzakelijk voor het carven door bochten.
Ondanks de comfort-georiรซnteerde afstelling, handelt de IONIQ 5 nog steeds bekwaam wanneer hij wordt gepusht. Hij is extreem stabiel in de bochten vanwege een echt laag zwaartepunt, het batterijpakket is onder de vloer opgeslagen. De vierwielaandrijving modellen in het bijzonder bieden goede grip en tractie bij het accelereren uit bochten.
Voor dagelijks woon-werkverkeer en gezinsgebruik zal de afweging tussen comfort en handling die Hyundai heeft gemaakt bijna alle consumenten tevreden stellen.
Welke Banden Gebruikt Het?
Er zijn veel verschillende soorten banden voor een IONIQ 5, variรซrend van het type tot de maat van het wiel. De basis Style, Connect en Connect+ rijden allemaal op 19″ lichtmetalen velgen met 235/55 R19 Michelin banden. Deze banden zijn een goede balans tussen comfort, kilometerstand en prestaties.
De volgende stap is de Lounge-uitvoering, wat de IONIQ 5 heeft, en die heeft 20-inch lichtmetalen velgen en 255/45 R20 Michelin banden. Deze dikke, laagprofiel banden bieden meer grip en bochtenwerk, maar mogelijk ten koste van wat rijcomfort en actieradius-efficiรซntie.
20-inch “N Line” lichtmetalen velgen op N Line Edition en N Line uitvoeringen. Dit zijn 245/40 R20 wielen, die iets sportiever zijn tussen de 19-inch en standaard 20-inch. Grotere wielen en banden maken het er over het algemeen agressiever uitzien en mogelijk iets beter handling maar minder efficiรซntie en comfort.
De standaardbanden zijn echter zeer fijn voor dagelijks rijden. Ze hebben een lage rolweerstand om het maximale bereik uit de batterijen te halen, maar genoeg grip om met dagelijks rijden om te gaan. Weggeluid is ook bijna niet-bestaand, dus de IONIQ 5 is echt stil op de snelweg.
We merkten wel op dat de banden wat luidruchtiger kunnen worden wanneer ze hard door bochten worden geduwd, wat suggereert dat ze efficiรซntie prioriteren boven maximale prestaties. Maar nogmaals, in de meeste dagelijkse rijsituaties zouden de standaardbanden prima moeten zijn.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de IONIQ 5 is een opvallend kenmerk, dat futuristische designelementen combineert met een verrassend ruime en praktische indeling. Het is zeer modern ogend, zeer clean en minimalistisch; het past zeer goed bij de buitenkant van de auto.
Een van de dingen die opvalt aan het interieur van de IONIQ 5 is hoe open het is. Er is niet eens een verhoogde middenconsole, en de vloer is vlak, wat het meer open en bijna als een lounge laat aanvoelen. Dit is nog beter met het optionele panoramische glazen dak dat zoveel licht in de cabine laat.
Het dashboard wordt gedomineerd door dubbele 12,3-inch displays – รฉรฉn voor het digitale instrumentencluster en een andere voor het infotainmentsysteem. Deze scherpe, hoge-resolutie schermen dragen bij aan de high-tech ambiance. De middenconsole heeft een mix van fysieke knoppen en aanraakgevoelige bedieningselementen, wat gemengde recensies van ons kreeg. We vonden het gevoel van echte knoppen voor veelgebruikte functies fijn, wat minder natuurlijk aanvoelde bij de touch-bediening.
De stoelbekleding varieert per uitrustingsniveau. De basis Style-uitvoering heeft stoffen stoelen, terwijl de Connect-uitvoering een stof/leer combinatie introduceert. De Connect+ en Lounge uitrustingsniveaus krijgen volledig leder. De N Line Edition gaat terug naar een stof/leer mengsel, maar het top N Line model heeft een uniek ogende suรจde/leren bekleding met rode stiksels.
Goede kwaliteit materialen, maar niet helemaal op het niveau van een echt luxe voertuig. Er zijn zo veel verschillende soft-touch afwerkingen en harde kunststoffen, en natuurlijk de groene duurzame materialen op veel plaatsen. De Limited-uitvoering heeft enkele leuke extra’s zoals een gesimuleerde lederen bekleding rond het dashboard en wat sfeerverlichting.
Een neat feature die hij heeft is de schuifbare middenconsole, die naar voren of achteren kan worden geschoven om extra ruimte te bieden indien nodig. Dit, samen met de vlakke vloer, maakt het gemakkelijk om door te kruipen naar de voorstoelen, zeer handig voor gezinnen met kleine kinderen.
Vanaf de Connect-uitvoering is sfeerverlichting inbegrepen zodat passagiers de sfeer van het interieur kunnen regelen. De N Line en N Line Edition uitrustingsniveaus hebben ook extra interieur afwerkingselementen die het interieur sportiever laten aanvoelen.
Exterieur Uiterlijk
Een van de meest opvallende en controversiรซle kenmerken van de IONIQ 5 is zijn uiterlijke verschijning. Het combineert retro-geรฏnspireerde elementen met futuristische aspecten om zich te onderscheiden in het steeds groeiende veld van elektrische crossovers.
De IONIQ 5 heeft een zeer hoekige en aangulaire vorm, bijna herinnerend aan een jaren 80 hatchback maar opgeblazen tot crossover formaat. Dat zorgt voor een nette visuele paradox – het lijkt op iets dat we eerder hebben gezien maar tegelijkertijd is het gloednieuw. De lange wielbasis en korte overhangen maken dat hij er uitziet alsof hij daar gewoon zit alsof hij business betekent.
De verlichting is een van de meest prominente kenmerken. De koplampen en achterlichten zijn ook uniek ontworpen met een pixel-achtig LED-patroon dat zorgt voor een zeer unieke lichtsignatuur. Zelfs tot in kleine details zoals het wielontwerp (op bepaalde uitvoeringen) wordt dit gepixelde thema doorgezet. Dat is een mooi klein detail, verwijzend naar de elektrische aard van de auto.
De voorkant is vrij eenvoudig, in plaats van een grille is er een vlak paneel. Ook omlijst door unieke koplampen en een LED-lichtbalk over de volle breedte. De achterkant volgt ook dit thema met pixel-achtige achterlichten en nog een lichtbalk die ze verbindt.
Scherpe vouwen en hoekige lijnen die langs de carrosseriezijden lopen voegen wat visuele interesse toe en breken de hoekigheid van de vorm. De manier waarop de achterste stijl naar voren helt is vooral mooi, het geeft bijna de illusie van beweging zelfs wanneer de auto stilstaat.
Comfort En Gemak
De IONIQ 5 blinkt uit op het gebied van comfort en gemak, met een reeks functies die het een plezier maken om dagelijks mee te leven. Het ruime interieur en doordachte design-details dragen bij aan een algemeen gevoel van gemak en praktisch gebruik.
De stoelen zijn zeer comfortabel, zowel de voor- als achterstoelen zijn ondersteunend en goed gecushioned. De bestuurdersstoel op de hogere modellen heeft overal elektrische verstelling inclusief een uitschuifbare dijbeensteun. In de Limited modellen is er een “ontspannings”-knop die de stoel naar achteren laat leunen en een voetensteun uitschuift, goed voor een dutje tijdens het opladen.
De rijkwaliteit van de IONIQ 5 kreeg lof van meerdere recensenten. De ophanging doet een goede job in het absorberen van de oneffenheden in de weg, het heeft een soepele en beheerste rit, zelfs op niet zo perfecte wegen. Het is zeer rustig met de elektrische aandrijflijn die nauwelijks geluid maakt.
De klimaatcontrole werkt goed en kan worden bediend via zowel fysieke knoppen als de touchscreen interface. Hogere uitvoeringen bieden verwarmde en geventileerde voorstoelen, evenals een verwarmd stuurwiel. De bediening voor deze functies is echter verborgen in de touchscreen menu’s in plaats van echte knoppen.
Vanaf het Connect-uitrustingsniveau wordt een warmtepomp toegevoegd, die de efficiรซntie van de auto in koud weer aanzienlijk kan verhogen, omdat het veel minder batterijvermogen gebruikt voor verwarming.
Het infotainmentsysteem is over het algemeen vrij gemakkelijk te gebruiken, met scherpe graphics en snelle responstijden. Het heeft Apple CarPlay en Android Auto, maar stom genoeg zijn die nog steeds bedraad en niet draadloos. Het beschikbare Bose premium audiosysteem kreeg gemengde recensies, waarbij sommigen het slechts adequaat vonden voor het prijspunt van de auto.
Een van de meest significante kenmerken is de 800-volt elektrische architectuur die ultra-snel DC-laden mogelijk maakt. Met een 350 kW DC snellader kan de IONIQ 5 opladen van 10% naar 80% in een verbazingwekkende 18 minuten – een van de snelste oplaadtijden van alle EV’s op de markt vandaag in deze prijsklasse.
De IONIQ 5 heeft veel coole oplaadmogelijkheden voor verschillende apparaten. Hij heeft USB-C-poorten voor en achter in de auto en vanaf de Connect-uitvoering draadloos telefoon opladen. Nog beter, de Vehicle-to-Load (V2L) functie beschikbaar op de hogere uitvoeringen stelt de auto in staat om externe apparaten van stroom te voorzien wat dienst doet als extra gemak.
Een andere high-tech functie is het optionele augmented reality head-up display. Het projecteert belangrijke informatie zoals snelheid, turn-by-turn aanwijzingen en veiligheidswaarschuwingen op de voorruit, zodat ze lijken te zweven boven de weg voor je. Op deze manier kunnen bestuurders alle belangrijke informatie krijgen zonder ooit hun ogen van de weg te hoeven halen.
Veiligheid En Beveiliging
De IONIQ 5 komt standaard met allerlei actieve veiligheidssystemen, dus Hyundai moet echt om de veiligheid van de inzittenden geven en aanrijdingen willen vermijden. De IONIQ 5, een nieuwe elektrische auto van Hyundai, ontving de hoogst mogelijke veiligheidsbeoordeling, vijf sterren, van Euro NCAP, wat aantoont dat Hyundai serieus is over het beschermen van zijn passagiers.
Alle modellen zijn inclusief Hyundai’s SmartSense pakket van rijhulptechnologieรซn. Dat is forward collision warning met (automatisch noodremmen, rijstrookassistentie, dodehoekbewaking, rear cross-traffic alert). De hogere uitvoeringen hebben echt mooie dingen zoals Highway Driving Assist (adaptieve cruise control + rijstrookcentrering, dus in principe kan de auto zichzelf besturen op de snelweg).
Boven de Connect-uitvoering zijn meer veiligheidsfuncties inbegrepen. Veel hiervan omvatten Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) en HDA2 (Highway Driving Assist II), wat semi-autonoom rijden op de snelweg is. Ook is de Emergency Brake Assist verbeterd om kruisend verkeer op kruispunten te herkennen (FCA-JX).
De blind spot view monitor (BVM), wat een camerabeeld is van de dode hoek dat in het instrumentencluster wordt geprojecteerd wanneer de richtingaanwijzer wordt geactiveerd – vooral op de hogere uitvoeringen (Lounge en N Line). En Parking Collision-avoidance Assist (PCA), dat letterlijk de auto niet laat bewegen als het iets voelt tijdens het parkeren.
We waren lovend over hoe goed deze systemen werkten, vooral de Highway Driving Assist functie. Er werd ook opgemerkt dat het soepel schakelde en extreem betrouwbaar was, wat rijden op lange ritten minder vermoeiend maakte. De rijstrookwissel-assistentie die automatisch van rijstrook kon wisselen wanneer de richtingaanwijzer aan stond kreeg een gemengde mening. Sommigen vonden het nuttig, terwijl anderen vonden dat het niet zo naadloos was als vergelijkbare systemen van concurrenten.
De IONIQ 5 heeft een zeer geavanceerde carrosseriestructuur met talrijke kreukelzones en een passagierscel van bijna Herculeaanse sterkte die het grootste deel van de impact bij een botsing absorbeert. Het heeft ook een speciaal batterijpakket dat zijn vorm behoudt bij een crash zodat de mogelijkheid van batterijbrand of elektrische gevaren tot een minimum wordt beperkt.
Hoe Rijdt Het?
De rijervaring in de IONIQ 5 wordt gekenmerkt door soepele, responsieve prestaties en een comfortabele rit. De verfijnde wegmanieren en gebruiksgemak van de auto maken hem een uitstekende keuze voor zowel dagelijks woon-werkverkeer als langere roadtrips.
Het meest opvallende kenmerk van de IONIQ 5 is de directe acceleratie. De elektromotoren leveren onmiddellijk koppel, zodat de auto wegschiet bij verkeerslichten als een bezetene en gemakkelijk kan invoegen in het verkeer op de snelweg. Deze responsiviteit wordt vooral gewaardeerd in stedelijke omgevingen waar snelle uitbarstingen van snelheid nuttig kunnen zijn.
De IONIQ 5 heeft verschillende rijmodi – Eco, Normal en Sport – die veranderen hoe het gaspedaal reageert, hoe zwaar de besturing is en hoeveel vermogen wordt geleverd. Sport-modus maakt echt een verschil in de manier waarop de auto reageert, hij wordt veel gewilliger en leuker om te rijden. Eco-modus is het exacte tegenovergestelde, het maakt alles efficiรซnter door de gaspedaalrespons te dempen en het vermogen te verminderen.
Een functie die lof van ons kreeg is het verstelbare regeneratieve remsysteem. Bestuurders kunnen gemakkelijk de hoeveelheid regeneratieve remkracht die ze willen regelen met de schakelflippers aan het stuurwiel. Dit varieert van lichte regeneratie die het uitrollen van een traditionele auto nabootst tot agressief รฉรฉn-pedaal rijden waarbij het loslaten van het gaspedaal de auto tot volledige stilstand brengt. Deze aanpasbaarheid stelt bestuurders in staat om de rijervaring aan te passen aan hun eigen stijl en aan de verkeersstroom.
De rijkwaliteit van de IONIQ 5 wordt over het algemeen beschreven als comfortabel en goed gedempt. De wielbasis is lang wat bijdraagt aan de stabiliteit en “geplante” gevoel van de auto op de snelweg. We merkten ook op dat de ophanging is afgestemd op comfort, niet op prestaties, aangezien er merkbare carrosserie-roll is tijdens het bochtenwerk in vergelijking met sommige concurrenten. Maar in de meeste dagelijkse rijsituaties zou het bereikte compromis de meeste kopers moeten bevallen.
Geluidsniveaus in de cabine zijn indrukwekkend laag, dankzij de stille elektrische aandrijflijn en goede isolatie. We maten cabinegeluidsniveaus onder de 54 decibel bij snelwegsnelheden, waarmee de IONIQ 5 op รฉรฉn lijn staat met luxevoertuigen qua interieur stilte.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De bagageruimte (of laadruimte) van de IONIQ 5 is een van zijn sterke punten, met een royale ruimte en praktische functies die het nut als gezinsauto of voor degenen die regelmatig spullen moeten vervoeren vergroten.
Het heeft 520 liter laadruimte met de achterbank omhoog. Dat plaatst hem in de strijd in de compacte crossover categorie, en er is voldoende ruimte voor boodschappen, bagage of sportuitrusting. Het heeft een vlakke laadvloer en een zeer brede opening zodat het veel gemakkelijker is om grotere objecten in en uit te laden.
Met de 60/40 gedeelde achterbank neergeklapt bereikt de laadcapaciteit een verbazingwekkende 1580 liter. Het creรซert een bijna vlakke laadvloer om grote dingen zoals meubels of fietsen te vervoeren.
De IONIQ 5 heeft een elektrisch bedienbare achterklep op hogere uitrustingsniveaus, die handsfree kan worden geopend door achter het voertuig te staan met de sleutelhanger. Dit is een handige functie wanneer je handen vol zitten met boodschappen of bagage.
Onder de laadvloer is er een klein opbergvak dat perfect is voor het bewaren van laadkabels of andere kleine items buiten het zicht. Sommige recensenten merkten op dat deze ruimte niet zo groot is als de “frunk” (voorklep), maar het is nog steeds een nuttige toevoeging.
Een interessante functie van de IONIQ 5 is zijn voorklep, of “frunk,” mogelijk gemaakt door de compacte aard van de elektrische aandrijflijn. In achterwielaandrijving modellen biedt deze voorste opbergruimte een extra 57 liter ruimte, terwijl in vierwielaandrijving modellen het 24 liter biedt.
Alle versies zijn inclusief een bagageruimte-afdekking, die kan worden gebruikt om waardevolle spullen uit het zicht te houden. Er is ook een haak in de bagageruimte, handig voor het vastzetten van boodschappentassen of andere items die je niet wilt laten rondrijden.
Het komt met een afdekking en op hogere uitrustingsniveaus (Connect en hoger) ook een bagagenet, dus er is nog een manier om spullen in de kofferbak te houden. Alle uitrustingsniveaus hebben LED-verlichting in de bagageruimte, zodat het gemakkelijk is om dingen te vinden als het donker is.
Een klein minpunt dat sommige recensenten aanstipten is dat er geen bagageafdekking is inbegrepen bij de lagere uitvoeringen. Dat zou een accessoire kunnen zijn, maar velen dachten dat het standaard zou moeten zijn, vooral voor de prijs van de auto.
Comfort Achterbank
De achterbank van de Hyundai IONIQ 5 kreeg veel lof van ons voor zijn ruimte en comfort. De auto heeft een lange wielbasis en een vlakke vloer (een voordeel van zijn EV-only platform) en het achterpassagierscompartiment is verbazingwekkend ruim.
Achterin is er veel beenruimte en zelfs lange volwassenen kunnen achter een andere lange volwassen bestuurder zitten en comfortabel zijn. Officiรซle specificaties vermelden de beenruimte achterin op 39,4 inch (1.002 mm), wat meer is dan sommige grotere SUV’s bieden. De vlakke vloer zorgt ook voor het ontbreken van een grote middentunnel, zodat de persoon op de middelste zitplaats er niet overheen hoeft te stappen zoals in sommige andere auto’s, waardoor het mogelijk is om met z’n drieรซn naast elkaar te zitten zonder teveel ongemak.
De hoofdruimte is ook goed, met 38,7 inch (984 mm). Het optionele panoramische glazen dak neemt niet te veel hoofdruimte in beslag, en het maakt de cabine zeer open en ruim aanvoelen. De schuin aflopende daklijn beperkt enigszins de grootte van de achterdeuren, dus langere passagiers moeten licht bukken om in en uit te stappen.
De eigenlijke achterbank is comfortabel, goed gecushioned en ondersteunend, en heeft een prettige rusthoek. De hogere uitrustingsniveaus hebben verwarmde buitenste achterstoelen wat fijn zou zijn in de kou. De B-stijlen hebben ventilatieroosters om lucht naar de achterpassagiers te blazen, maar we dachten dat het fijn zou zijn geweest om aparte klimaatregeling achterin te hebben.
De grote achterbank van de IONIQ 5 maakt het gemakkelijk voor gezinnen met kleine kinderen om autostoeltjes te installeren. De ISOFIX-bevestigingspunten zijn gemakkelijk te bereiken, en er is veel ruimte om te werken met grote achterwaarts gerichte babyzitjes.